HOOGWATER TE TER NEUZEN 4aar door de Oostelijke waterlelding naar Ter Neuzen om daar afgevoerd te worden In de Schelde. Dat beizwaar van den heer Verschel- irng kan niet als een argument worden aan- vaard, omdat de sloot bovenddem het verst verwijderd is van de plaats waar zal gebaad en gezwonimen worden. Het comitd beett om- trent die zaiken de grootst mogelijke voorzich- tigheid betracht. Omtrent bet stiohtingskapitaal is hij van oordeel, dat het particulier initiatief, door de helft daarvan bijeen te brengen, wel kan be- schouwd worden aan zijn verplichttng te heb- beai voldaan, waar het hier tocb een zaak be- treft van openibaar en algemeen nut. En wanneer thans aan deze onderneming van wege de gemeente steun onthouden wordt, voorziet spreker dat men in de eerstvolgehde jaren nog zal blijven zwemmen op de tot hiertoe gevolgde manier, met al den aankleve van dien, doch dat dan degenen die bet kun nen betalen ten slotte de boofden bijeen zullen srtdken en er voor zichzelf een bad- en zwem- inrichting zullen inricbten. Dan pakt de groote groep arbeiders, waarmede sommigen in tijden van de verkiezingen zoo gaame vrij en, pm voor wie deze beboefte even goed bestaat, or naast. Dan zal de gemeente voor die groep ten slotte ook wat moo ten doen, maar dan zal bet heel wat meer kosten. Nu stelde spreker het juist zoo op prys, dat alle groepen der bevolking zonder onder- scheid aan deze zaak in een vereeniging, met geheel dezelfde recbten konden deelnemen en er een inrichting kon worden daargesteld die er wezen mag, die voldoet aan de eiscben van dezen tyd. Komt dit niet tot stand, dan wordt die groep arbeiders weer uitgesloten. De heer t GILDE: Hy maakt er een ar- beiidersbelang van! De beer HAMELINK: Dat is bet ook! En daarom heb ik hieraan mijn medewerking verleend. Maar ik beb dat een en ander b.j het toezeggen dier medewerking op den voor- grond gesteld. Ik vind het daarom zoo mooi, dat in die vereeniging de bezitters naast ons, wonder onderscheid van rang of stand, willen medewerken tot bet verkrijgen van die nood- zakelijke mrichting, omdat we die tot stand willen brengen voor de gebeele gemeente. Er zijn leden die zeggen er op het oogenblik niets voor te gevoelen, die zeggen dat bet een uit- gaaf is voor luxe. Ik moet daartegen pro- teateeren en beweer integendeel dat dit een noodwendigheid is, en wanneer zjj tot stand komt, zal hare alzijdigheid ter deeg blyken. Ik meen biermede op alles wat hierby te pas komt bet voile licht te hebben laten vallen, al beschouw ik hier myn taak bopeloos, want het is bopeloos den Moriaan te scburen - al wll ik er bijvoegen te hopen, dat bier weimg Morianen zijn. De VOORZITTER: U moogt uw medeleden niet voor Moriaan uitschelden! De beer HAMELINK: la beb gezegd, mijn- heer de Voorzitter, te bopen dat er geen by zijn Het voorstel wordt alsnu in stemming ge- bracht, en verkrijgt 6 stemmen voor en 6 tegen, zcodat in de volgende vergadering op- nieuw zal moeten worden gestemd. Voor stemmen de beeren Oggel, Ortelee, De Ruijter, Seghers, Van de Bilt en Hamelink; tegen stemmen de heeren Van Kampen, Ver- achelling, Van Bendegem, Dieleman, I. de Feyter en 't Gilde. 11. Verbetering der traverse door de kom d,er gemeente voor verbindjiig van de wegon Ter NeuzenAxel en Axel Dne Schouwen. Heeren Gedeputeerde Staten aldus deeien Burgemeester en Wetihouders aan den raad mede doen by hun scbrijven van 25 Novem ber 1932, mededeelingen en voorstellen van den volgenden inhoud: „Wij doen Uw bestuur hierbij toekomen een ontwerp met beschrijving en kostenraming voor de verbetering van de traverse door Uw gemeente, welke een verbinding vormt tus- scben de wegen Ter NeuzenAxel en Axel Drieschouwen, op bet Provinciaal wegenplan voorkomende nos. resp. 24 en 25a. Voor Uw gemeente zal de totstandkoming van dat ontwerp het voordeel bieden dat daar- door een splitslng zal ontstaan tiusschen het plaatselijke en het doorgaand verkeer, welk laatste voortdurend zal toenemen, mede ten- gevolge van de verbinding Ter NeuzenAxel- Belgische grens, en zich dan niet meer door de Noordstraat zal bewegen. Uit een oogpunt van werkverschaffing is bet ontwerp vanwege bet gronawerk, dat bet bevat, niet zonder beteekenis, terwijl het voor iritvoering ook in bet natte jaargetide vat- baar is, wijl bet bestaande verkeer bij dien aanleg weinig betrokken is. Zoolang de bedoelde traverse niet voor- komt op het Provinciaal wegenplan, is sub- sidieering van haar verbetering volgens Wegenbeiastingverordening Zeeland evenwel uitgesloten. Wy zijn niet ongenegen de op- neming van de traverse in het Provinciaal wegenplan te bevorderen, waardoor de moge- lijkbeid van een bijdrage uit bet Provinciaal wegenfonds ad 75 der verbeteringskosten wordt gescbapen. De traverseverbetering zal ecbter eerst haar voile beteekenis kunnen krijgen wanneer de verbetering van het aansluitende wegvak AxelDrieschouwen die van den weg Ter Neuzen—Axel heeft geregeld voortgang kan worden verwacht. Hiervoor is een der eerste vereischten de medewerking van Uwe gemeente welke tot uiting zou kunnen komen in het toestaan van een jaarlijksche bijdrage van 1000 gedurende veertig jaren. Wij noodigen Uw bestuur uit, ons binnen veertien dagen mede te deeien, of Uwe ge meente tot het geven van een zoodanige b„- drage bereid is, opdat wy casu quo aan de Staten dezer provincie nog in hun eerst ko- komende zitting een voorstel kunnen doen, de traverse in het Provinciaal wegenplan op te nemen". Blijkens de beschrijving van de ontworpen verbetering der traverse door Axel omvat het ontwerp de verbetering der verbinding tus- schen het noordelyk landhoofd van de brug over de Oostelijke Rijkswaterleiding aan den zuiidrand der kom van Axel en de Weststraat by bet zuidelyke einde der Kerkdreef, grooten- deels door aanleg van een nieuw wegvak, zoodat de lengte van de verbeterde verbinding angeveer 303 M. zal bedragen. Na de uitvoering dezer verbeteriDg zal bet verkeer, dat van Zuid naar Noord door Axel moet, bevrijd zijn van de twee gevaarlyke haaksche bochten in de smalle Weststraat. De nieuwe verbinding zal een tamelijk flau- we S-bocht zijn. De trambaan en de ryweg volgen deze bocht volgens concentriscbe cir- kels. Slechts aan het noordeinde bevindt zich een overgangsboog in de rijbaan met een straal van 55 M. De weg zal ten deele de huidige baan volgen der Zeeuwscb-Vlaamsche Tramweg Maat- schappy. Met den aanleg zal gepaard gaan een plaatselyke verlegging van het spoor der Z.V.T.M. door en voor rekening van deze Maatschappij. Dit spoor zal komende van gc- noemde brug, de rechterzijde van de verhar- ding houden, tot het dicht voor de kruising met de Weststraat den weg oversteekt. Op deze wijze wordt berelkt, dat het van bet Zul- den komende wegverkeer, alvorens de Kerk dreef in te ryden, zich recbt voor den ingang dezer straat bevindt. De weg zal een kruinsbreedte verkrygen van 11.40 M. Daarbij is gerekend op een klm- kerbaan van 5.50 M. en trottoirs van 1.50 M. breedte. De aanleg van deze trottoirs en van moge lijke rioleering is niet in het ontwerp opge- i nomen. Deze aanleg zal geheel voor rekening j der gemeente Axel bebooren te geschieden. Voorts Is bij de stukken overgelegd het vol- gend schrijven van den hocfdingenieur van den Provincialen Waterstaat aan den Burge- meester: Heden mocbt ik telefonisch de vraag van U ontvangen, welk fcedrag arbeidsloon ongeveer noodig zal zijn voor de verbetering van het deel van den weg AxelRoodesluis tusschen j de rijksbrug over de Oostelijke Rykswateriei- i ding en de Moerspuistraat, dit is het begin van het vanwege den Varempdpolder verbe terde wegvak. Zooals U mogelijk bekend is, Is voor de ver betering van dat wegsgedeelte in Maart 1932 een berziene raming opgemaakt, welke een einabedrag aanwijst van 229000, Van dit bedrag kan aangenomen worden, dat aan arbeidsloon inbegrepen is een bedrag van globaal 37000, Burgemeester en Wethouders hebben dit punt reeds herhaalde malen besproken in eigen College, met andere besturen en ook met heeren Geaeputeerde Staten. De traverse van de gemeente, die wy reeds lang begeerd hebben, verkeert thans in een stadium om werkelijkheid te worden. Hoe gaarne wij gezien badden, dat bet plan Noord straat zou voorgelegd worden tot aanvaar- ding, is ondanks ons aandringen het pian Kerkdreef geheel uitgewerkt, zijnde het an dere plan te duur in uitvoering. Deze traverse is vastgekoppeld aan de ver betering van den weg AxelRoodesluis, tus schen ryksbrug (Axel) en Moerspuistraat. De traverse afzonderlyk te accepteeren is niet mogelijk. De raming der kosten hiervan bedraagt pl.m. 31.200, waarvan 75 uit het wegen fonds zal betaald worden, welk werk mede met het overig plan uitgevoerd kan worden met zooveel mogelyk Axelscbe werkloozen. Het valt niet te ontkennen, dat de weg Axel-Drieschouwen in desolaten toestand ver keert en een behoorlijke toegangsweg naar Axel van die zijde noodzakelijk is. Waar de uitvoering van die verbetering een belangryk object van werkverschaffing in- houdt, is dit volgens onze meening aantrekke- lijk, wanneer wy zien, dat in die begrooting een bedrag van globaal f 37.000 aan wern- loozen is geraamd. Om dit niet al te optimistisch voor te stel- len, nemen wij aan dat van dat bedrag f 20.000 aan werkloonen ten behoeve van de Axelscbe werkkrachten kan komen. Hiermede zou onze werkloozenzorg belang ryk kunnen worden ontlast. Verder gaande, om de financieele zyde te bescbouwen, moeten wij in de plaats daarvoor een jaarlyksche bijdrage verleenen van 1000 gedurende 40 jaren. Dit geeft, volgens onze meening, geen reaen om terug te deanzen van dit plan, rekening houdende met hetgeen de gemeente aan werk- loozensteun en werkverschaffing gedurende den aanleg niet zal behoeven uit te betalen. Vervolgens komt in 1936 een bedrag vrij van f 700, zynde een gedeelte der suibsidie aan de Z. V. T. M., daar in dat jaar de 20- jarige termijn van de sufosiidie is vervallen, terwijl in 1939 de overige f 240 van de subsidie op de begrooting komt te vervallen en wy op andere wyze het snel-verkeer met die bedra gen kunnen dienen. Wij stellen U voor: te besluiten tot het aanvaarden van de voorstellen van beeren Ge deputeerde Staten, om een bijdrage van de ge meente in dit plan te verleenen, overeenkom- stig het overgelegd plan, onder voorwaarde: le. dat bij die uitvoering van die plannen Axelscbe werkloozen worden tewerk gesteld, in vemouding tot het bedrag, dat deze ge meente in de kosten bijidraagt, onder normale voorwaarden, en 2e. dat, wanneer bet werk in 1933 wordt aangevangen, de gemeente Axel wenscht aan te vangen met bet betalen van zyn bydrage op zyn vroegst in 1934. Dit met bet oog op de begrooting 1933, die reeds is vastgesteld. De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat er al veel gedaan is voor het verkrygen van de traverse door Axel. Spreker beeft een persoonlijk onderboud gehad met den Hoofd- ingenieur van den Provincialen Waterstaat en deze beer beeft verklaard, dat er geen be- zwaar tegen was te accepteeren de voorwaar de, dat voor de verbeteringswerken aan den weg van af huiize Wilhelmina tot aan Drie schouwen uitsluitend werkloozen uit de ge meente Axel zouden worden te werk gesteld en voorts, dat de gemeente eerst zou begin- nen hare b'jdrage te betalen van af bet jaar 1934, omdat de begrooting voor 1933 reeds is vastgesteld, en het moeilykheden zou opleve- ren om die thans weer met 1000 te beiasten. Dat de subsidie, verleend aan de Zeeuwscb- Vlaamsche Tramwegmaatschappy over enkele jaren vrykomt, is in de stukken uiteengezet. Hy wyst er voorts op, dat er voor werk- loon 37.000 is geraamd en berekend dat hiervan tocb veilig f 20.000 mag1 gerekend worden als komende ten bate van Axelscbe werklieden, waarvan bet gevolg zal zyn, dat er in den loop van 1933 een groot bedrag minder aan steunuitkeering zal behoeven te worden betaald, welk bedrag spreker op 15.000 raamt. Dat bedrag komt dan vrij, en daaruit zou men al gedurende 15 jaar de by- drage ad 1000 per jaar kunnen betalen. Ondertusschen is de subsidie aan de tram vervallen, waardoor de begrooting dus ook ontlast wordt. Het thans door Gedeputeerde Staten gedaan voorstel is de vrucht van verschillende ter zake gehouden conferences. De verbetering van den weg van Axel naar de Roode Sluis is een noodzakelijkbeid. Men kan echter niet eischen, dat het polderbestuur geheel voor eigen rekening den weg voor auto- of snel- verkeer in orde maakt. Voor de gemeente is het verkrygen van een goeden toegangsweg van die zijde van groote beteekenis. De heer DE RUIJTER verklaart met veei genoegen dit voorstel te bebben ontvangen. Hy wenscht echter nog te vragen of de rio leering van de traverse voor rekening der gemeente komt en hoe hoog de kosten daar van zullen zijn. De VOORZITTER: De provincie bemoeit zich niet met trottoirs en met rioleering. Dat zal 2000 a f 3000 kosten en dat staat niet op de begrooting. Ik weet echter niet, of het wel noodig zal zijn hier een rioleering aan te brengen, in verband met de reeds bestaande. Indien er straks aan die traverse zal ge- bouwd worden, kan dat nader worden over- wogen. Dan zal men ook nader de kosten kunnen bepalen. De heer OGGEL wijst er op, dat de weg voldoende moet gerioleerd worden, doch de bepaling kan worden gemaakt, zooals ook by andere straten gescbied is, dat zy, die daar- aan bouwen, de kosten moeten betalen. liets anders is het met de trottoirs, die moeten er gemaakt worden, maar de kosten der ri„>»- ring kunnen buiten beschouwing worden ge- laten. De rioleeringskosten kunnen verhaald worden op de bouwers. De heer DE RUIJTER gaat daarmede ac- coord en is ook van meening, dat men de traverse niet kan maken zonder trottoirs. Gezien dat er aan werkloon 37.000 ge raamd is en de Voorzitter berekent, dat daar van f 20.000 aan de Axelscbe werklieden zou ten goede komen, gelooft hy niet, dat dit aan den optimisbischen kant is. Ze ontvangen dan ook wel minstens een vierde meer voor hun anbeidsprestatie dan het bedrag dat ze wegens steun knjgen. Er zal zeker op de steunuitkeering wel 15.000 worden bespaard. die men dan, voor het deel dat er van de gemeente in zit (want de ryksbyslag gaat er af) kan beschouwen als naar de werkver schaffing te zyn verplaatst. Immers, de door- braak kost rond f 32.000, waarvan de ge meente 25 moet betalen, of 8000. Die worden dus gedekt door het bedrag bespaard op de steunuitkeering, zoodat men dat daar mede zou kunnen betalen en door de kosten der doorbraak bet evenwicht in de begrooting niet zou worden verstoord. Er zou dus alleen resten 1000 te betalen gedurende 40 jaar, maar dat groote offer in geld is de verbete ring voor de gemeente wel waard. Voor het oogenblik zyn er geen financieele bezwaren en hy, gelooft ook niet, dat de toekomst die hiervoor zal opleveren. De VOORZITTER is den heer De Feyter dankbaar, dat hy dit z66 heeft weergegeven. De heer 't GILDE Het plan-Noordstrsuat is dus gestrand op de veel hoogere kosten De VOOKZITTiriR Er is heel hard voor gewerkt om dat te krygen, maar de uoofd- ingenieur verklaarde dat niet te kunnen aan vaarden wegens de veel hoogere kosten. Het is echter van buiteugewoon groot belang voor Axel, dat men althans deze verbetering kan krygen. De heer I. DE FEIJTER Voorzitter, Mij is het tegen gevallen, dat het plan-Noord- straat niiet op den voorgrond staat, want ik sta op het standpunt, dat het doortrekkend verkeer beter aoor de Noordstraat geleid was. Nu zal dit plan niet doorgaan, maar wel het plan-Kerkdreef en daar is het een zeer ge vaarlyke weg, want daar komt men in aan- raking met een school, twee kerken en de tram rydt er door en de weg is op sommige gedeelten ook nog te smal. Het zal later wel blijken een gevaarlijke weg te zyn voor het doortrekkend verkeer. Dan zie ik ook nog dat er een beetje ge- schermd wordt met de werkloosheid, en stel len Burgemeester en Wethouders als voor waarde, dat er Axelsche werkloozen voor ge- nomen zullen worden, altyd tot verhouding der bijdrage. Dit zullen zy, volgens mij, in Middelburg wel aan bun laars lappen. Zy zul len deize zaak wel zeif regelen, als zy de f 1000, en dan 40 jaar lang, maar in hun bezit kunnen krygen, dat is voor de heeren het voornaamste. Voor my zegt het dan ook niets voor onze werkloozen; de practyk zal dit vermoedelyk later wel uitwijzen. Dan wordt er nog gesproken dat de bijdrage in 1934 voor het eerst zal gestort worden. Ik denk dat het nog wel langer zal duren voor de zaak in orde is, want de polders moeten ook nog gehoord worden en naar ik wejt voelen de ingelanden, die het beheer hebben over den weg Axel-Drieschouwen, er niet veel voor om hieraan een groote bydrage te geven en wel omdat de landbouisvers weinig belang by dezcn hebben, zoodat het wel een tijd zal duren voordat deze zaak voor elkaar is. Ik vraag my dan ook af, of dat nu zoo'n belang is voor onze gemeente, dat wy daar jaarlyks 1000 gulden aan moeten betalen eu dan 40 jaar lang. Het was myns inziens beter geweest dat bet Ryk deze zaak aau- gepakt had, dan had men een veel zuiverder toestand, in plaats van deze lasten op de ge meente en de polders te leggen, die er myns inziens weinig belang by hebben. De VOORZITTER merkt op, dat hy de uit- drukking dat de heeren in Middelburg iets aan hun laars lappen, niet mag toelaten. Hy is het ook niet met den heer De Feyter eens; het is, integendeel, van groot belang voor de gemeente dat de toegangswegen keurig in orde z\,fi. De werkloozen worden er ook alier- minst bijgesleept. We hebben hier zegt spreker steeds uitgezien naar werkobjec- ten, maar nog nooit iets van beteekenis kun nen vinden. Dit is nu iets. Het laat ten slotte de heeren in Middelburg koud, of de gemeente het voorstel aanvaard of niet. Wy hebben de madewerking der provincie gevraagd voor uit voering van deze werken en het doet me ge noegen, dat wij het nu zoover voor elkaar hebben, dat de traverse op het wegenplan komt, en, met medewerking der polders, mag men nu aannemen, dat de weg voor elkaar komt. Gedeputeerde Staten hebben in elk ge- val gevraagd een besluit te willen nemen, om dat de zaax dan voor elkaar was. De beer I. DE FEIJTER geeft te kennen, dat men met de polders nog niet klaar is. De VOORZITTER Dat staat buiten den gemeenteraad, ik weet daar niets van, maar daar bebben wy ook niets mee te maken. Ik kan ook nog mededeelen, dat, in verband met de traverse, de tram haar rails zal verleggen, zoodat er een beteren toestand ontstaat. De heer DIELEMAN acht het werk voor de gemeente een zeer groote verbetering, het is wel een zeer groot offer, maar een offer dat op geen enkele andere manier te ontgaan is. Nu wyzen Burgemeester en Wethouders er wel op, dat men in 1936 750 van de tram vrykrygt, en die kan men dan daaraan wel geven, maar men is ze dan toch ook zoo weer kwyt, en op die manier komt men nooit in de goede richting. Hy is het er mede eens, dat het goed is, dit in orde te maken, maar had liever gezien, dat dit reeds 10 jaar geleden gebeurd was, dan had het minder gekost, en zat het er beter aan. De VOORZITTER wyst er op, dat de raming voor den weg naar Roode Sluis twee jaar terug was geraamd op 300.000 en thans op 229.000. Was het toen gebeurd, dan had de gemeente wellicht wel 2000 moeten geven, en dan had men er nu ook mee gezeten. De heer VAN KAMPEN merkt op, dat Burgemeester en Wethouders nu wel zeggen, dat er in 1936 van de tram f 750 vrykomt en in 1939 nog f 240. Het is waar, dat dan de termyn waarvoor subsidie verleend is eindigt. Maar is de gemeente er dan mee klaar? De VOORZITTER: Dan kan de raad verder zien. De subsidie is gedurende 20 jaar ver leend. Dan komt dat bedrag automatisch vrij. Wat er dan verder gebeuren zal is thans niet uit te maken, dat zal de raad moeten j beslissen. I Omtrent deze zaak ben ik overigens optimis- tisch. De heer VAN KAMPEN is van oordeel, dat het voteeren van deze toelage ad f 1000 per I jaar, gedurende 40 jaar, een zaak betreft die voor de gemeente van belang is, maar hy, is f ook overtuigd, dat straks na afloop van den termijn, de raad de subsidie van de Z.V.T.M. wel zal moeten handhaven. De VOORZITTER: We weten niet, wat dan domineeren zal, doch laten we ons geen kopzorg maken voor morgen. De heer DIELEMAN vraagt of het dan niet verstandiger was nog geen beslissing te nemen en eens voeling te houden met de polders. De VOORZITTER: Wy hebben met de polders niets te maken. Gedeputeerde Staten hebben gezegd, wanneer jullie dien steun ver- j leenen, zullen wy zorgen dat de weg er komt, straks regelen wy dat met de polders. Wan neer de raad van Axel ons voorstel aanneemt, is er vrijwel zekerheid, dat de weg er komt. De heer I. DE FEIJTER: Ik geloof daar niets van, als de polders niet willen, kan men ze toch niet dwingen. De heer DIELEMAN: Gedeputeerde Staten stellen ons voor een feit en als wy de duizen- den voteeren, moeten wy ook zorgen dat ze er komen. De VOORZITTER: De raad heeft de vraag te beantwoorden of die groote wegsverbete- i ring aan de gemeente dat bedrag waard is. De heer 't GILDE merkt op, dat de voor zitter wel heeft gezegd, dat de gemeente niets heeft te maken met de polderbesturen, en zij wyzen op het vervallen van de subsidies van de tram, maar by krijgt den indruk, dat Bur gemeester en Wethouders dat argument ge- bruiken om hun voorstel aannemelyjker te maken. Zyn Burgemeester en Wethouders echter plotseling z6<5 hyper-modern geworden, dat zy van meening zyn, dat er na 1936, res- pectievelyk 1939 geen tramverkeer meer zyn zal? Dat dan geen subsidie meer zal moeten worden betaald staat nog lang naet vast. De VOORZITTER Laat ons daarop niet vooruitloopen, wy zeggen alieen: dat komt in 1936 te vervallen. De heer 't GILDE: En de berekening van den invloed, die de uitvoering van dit werk kan hebben op de werkloozenuitkeeringen, is die aan den veiligen kant? De VOORZITTER: Die bedragen heb ik zuinig berekend. De heer 't GILDE: Het komt gewooniyk anders uit! In de opmerking van den heer I. de Feyter, omtrent het verkeer door de Kerk dreef, zit veel waars en het spyt aan spreker, dat de eerste oplossing, om ijet verkeer door de Noordstraat te krygen, niet is gevolgd. Wellicht is het mogelijk om nu het verkeer terug, van af den andeien kant, door de Noordstraat te leiden. Dan is het langs de eene zyde er in en langs de andere er uit. De VOORZITTER: Dat is iets van later zorg. De heer ORTELEE vraagt, of er vast op ge rekend kan worden, dat er Axelsche werk loozen aan te werk gesteld zullen worden. De VOORZITTER: De hocfdingenieur heeft, toen ik ook zulks vrceg, gezegd dat dit best kon. De heer ORTELEE: Anders zou ik er ook tegen zyn. De heer HAMELINK verklaart, dat het hem groot genoegen doet, dat men de moge- lykheid voor zich ziet dit verkeersprobleem op te lossen, al is dit, naar de meening van den raad, niet de beste. Spreker heeft zyn be- zwaar tegen deze oplossing ook in een ander college zeer sterk naar voren gebracht, maar zonaer gunstig gevolg, en de raad heeft hier nu dit plan voor zich. Voor den raad is het nu de vraag of hij het er op moet wagen, en dan meent hij dat deze niet het risico op zich mag nemen om neen te zeggen. De bedoeling is ook niet om het verkeer door de Kerkdreef heen en terug te leiden, maar dat het verkeer van af de Zuidzijde den ouden weg zal volgen en dat van de Oostzijde langs de Kerkdreef. Deze oplossing behoelt ook niet te zyn ,,het" sluitstuk. Wanneer zich dat nog uitbreidt, wordt de toestand toch onhoudbaar en wat staat er dan in den weg om de doorbraak langs de Noordstraat later tot stand te brengen? De raad heeft nu kans een oplos sing te krygen, en, al is bet met gemengde ge- voelens, moet deze, naar sprekers meening, worden aangegrepen. En het betreft hier niet alleen een oplos sing van het verkeersprobleem, maar ook een oplossing van de werkloosheid en dus ook een ethische kwestie. De uitvoering van het werk geeft aanleiding tot werkverruiming, tot geld- verdienen, zocwel voor de werklieden als voor de ambachtslieden en daar dit geld niet worot opgepot, ook voor den middenstand, terwyl het aanleiding kan zijn tot verruiming der gelc'- middelen van de gemeente en van het arm- bestuur, wanneer daardoor minder moet uit- gekeerd worden. Op die wyze profiteert de geheele gemeente er van. Hij zou niet alleen als voorwaarde willen stellen dat aan den weg Axelsche werkloozen zullen te werk gesteld worden van Axel tot de Roodesluis, maar zelfs tot aan het eind, tot den Moerspuipolder. In dien men dat kan bewerken, is het voor de Axelsche werkloozen een groot voordeel. Er zal dan zeker door hen een 20.000 worden verdiend, met nog 3000 voor het maken der traverse, is 23.000 loon. Die loonen zullen dan ook iets hooger zyn dan de uitkeering, die de menschen thans genieten. In elk geval zal men zeker een bedrag van minstens 12.000 kunnen rekenen als verdiensten, die anders door de gemeente als steun zouden moeten worden uitgegeven. De heer OGGEL: Ik moet u opmerken, dat de regeeringsbyslag er af gaat. De beer HAMELINK heeft daarmede reke ning gehouden, en meent zeer veilig er wel op te mogen rekenen dat men er over de 2 volgende jaren wel een f 10.000 zal besparen. De anders steuntrekkenden zullen recht- streeks genieten door het offer dat de ge meente brengt, maar het algemeen welzyn wordt bevorderd door den verbeterden ver- keersweg. Met de kosten van de traverse be rekent spreker dat voor de eerste jaren met de bydrage de begrooting met f 1500 zal wor den bezwaard, maar door de lagere uitkeering aan werkloozen wordt een potje bespaard, waaruit gedurende een aantal jaren die bij drage kan worden betaald. Bovendien mag het voordeel, dat de gemeente geniet door zoo'n unieken weg te krygen, niet onderschat wor den. Nu is die weg byzonder slecht. Voor de toekomst is dat van groot belang en ook voor de polders is die weg niet zonder beteekenis. Het komt nu ook voor, dat ze met de produc- ten, die ze van het land halen, een ander voer- tuig moeten passeeren en dat slechts met veel moeite kunnen. Men kan nu wel zeggen, dat dit nog geen ongelukken heeft tengevolge ge had, maar men zal toch niet kunnen beweren, dat dit nog een bruikbaren ryweg is. Byna altyd ziet men hier of daar voertuigen langs t den kant van den weg staan. i Door den heer I. de Feyter is wel gezegd, dat het ryk hiervoor een bijdrage zou behooren te verleenen, maar dat doet bet rijk. Er wordt hiervoor uit het Wegenfonds 75 bygedragen en aan dat fonds betaalt bet ryk. Alles by elkaar genomen zal men niet anders kunnen dan deze kans op verbetering benutten. In- dien de raad er niet op zou ingaan, is het 1 eenige gevolg, dat de bedragen, die de provtn- j cie nu hiervoor aanbieden, elders zullen 1 worden verwerkt. Er wordt wel eens geklaagd. dat Zeeuwsch-Vlaanderen zoo stiefmoederlyk 1 wordt behandeld, ook spreker heeft zich daar- i van wel eens tot tolk gemaakt, maar dan is i hem tegengevoerd, dat hij niet het recht had 1 zoo te spreken, want dat Zeeuwsch-Vlaamde- ren zeif niets wenschte te doen, dan zich alleen tot klagen te bepalen. Er werd hem toen een staat voorgelegd van de bedragen, die elders voor de wegsverbetering worden byge dragen, en dan moot hij erkennen, dat (U-i relatief veel hooger zyn. Spreker kan geen argumenten vinden om zich aan de kans der gevolgen van verwerping van dit aanbod bloot te stellen. Hij meent, dat de raad het met beide handen moet aangrtjpen. De heer VAN KAMPEN wil, ter ophelderiug van zijn stem, ook nog iets zeggen. In de eerste plaats, dat de gemeente gedurende 4* jaar f 1000 zal moeten betalen, in de tweode plaats dat er berekend wordt f 15.000 minder voor steunuitkeering noodig te hebben, en dit bedrag kan gebruikt worden voor beialing van de bydrage in de eerste jaren, maar dat dit dan toch over de laatste 25 jaren niet van kracht is, en in de derde plants dat de subsidie na 40 jaar vervalt en het offer van f 100ft gedurende 25 jaar, ook in verband met de werkverschaffing, van groot belang is en hij daarom zal voorstemmen. Het voorstel wordt aangenomen met It stemmen tegen 1. Voor stemmen de heeren Van Kampen, Oggel, Ortelee, De Ruyter, Seghers, Verschel- ling, Van Bendegem, Van de Bilt, Dieleman, 't Gilde en Hamelink; tegen stemt de heer I. de Feyter. 12. Aangaan geldlecning tot dekldng van het verlies in verband faililssenient Van Heel Co. Het is u bekend aldus schrijven Burge meester en Wethouders aan den raad dat destijds by Firma Van Heel Co. een bedrag van 9000 in deposito is geplaatst van het Grondbedrijf. Voor dat het Grondbedrijf was geliquideerd ontstond bij genoemde bankfirma een stagnatie, dat tot faillissement leidde. Thans is door die firma 40 van dat bedrag uitgekeerd of 3600 en afgegeven een schuld- bekentenis van 6 van dat bedrag, zijnde f 510 is totaal 4100. Het resiultaat is, dat de gemeente door deze plaatsing van gelden een verlies lydt van plm. f 4900. Dit bedrag moet gedekt worden, hetgeen *ie loopenden dienst niet toelaat, dit uit de ge- wone middelen te bestrijden. Dit zou ook niet practisch zijn om de be grooting van €&n jaar hiermede te drukken. Wij stellen U voor hiervoor een geldleening aan te gaan, groot 5000 met een rente van ten hoogste 5% en af te lossen in jaarlijik- sche termjjnen van ministens 500. Waar deze afwikkeltng de kapitaaldiemst betreft vragen wij machtiging om boven- bedoelde bedragen op andere leeningen buiteu gewoon af te lossen. De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat Burgemeester en Wethouders zoo mogeiyk deze gelegenheid zouden willen te baat nemen om ook een oude leening af te lossen en een nieuwe te plaatsen, waarvoor zy machtiging' van den raad vragen. Het voorstel wordt met algemeene stemmen aangenomen. 18. Omvraag. a. De heer I. DE FEIJTER merkt op, dat in het begin der maand October door voer- lieden voor de gemeente zand is vervoend van de Sassing naar het Nieuwediep. Nu heeft hij vernomen, dat die menschen pas jJ. Zater- dag uitbetaald zyn. Hy acht, dat die men schen veel te lang op hun verdiensten hebben moeten wachten, want zij kunnen dat ook goed gebruiken. Wat is toch de reden, dat j die uitbetaling zoo lang heeft geduurd? De VOORZITTER zal daarop in de volgen de vergadering antwoord geven. b. De heer VERSCHELLING vraagt, h»e- ver Burgemeester en Wethouders staan met de behandeling van het voorstel, dat in de Commissie voor Georganiseerd Overleg is aan genomen, betreffende het uitbetalen eener vergoeding voor doorloopenden dag- en nacb(t- en Zondagsdienst aan de gasfabriek. De VOORZITTER: Dat zal in de volgende vergadering behandeld kunnen worden. c. De heer VERSCHELLING vraagt, hoe- ver Burgemeester en Wethouders zijn gevor- derd met het koopen van den grond voor wegsverbetering aan Schapenbout; dat ligt daar nog precies zoo als bij de vorige raads- zitting. Er was tocb een afwerken dier kwes tie toegeizegd. De VOORZITTER: Als u goed geluisterd bebt, zult u zich moeten herinneren. dat ik heb toegezegd, dat dit in 1933 aan de orde zou komen, omdat de fondsen daarvoor uit de begrooting voor 1933 moeten geput worden. Zoodra we nu 1933 hebben, zullen we er aan beginnen; bet moet uit de rekening van dat jaar betaald worden. De heer DIELEMAN, die ook het woord gevraagd had, geeft te kennen, dat de heer Verschelling hem vrywel het gras voor de voeten heeft weggemaaid, maar daar groeit zeer veel gras en daarom wil hy verkiaren, met het antwoord van den Voorzitter niet tevreden te zyn. Die hoek daar, levert een werkelijk gevaar op voor het verkeer, en die ligt daar nu zooal maanden. Als dat een toe stand binnen de kom der gemeente betrof, zou die al sinds maanden lang opgeruimd zfln. En dat daarvoor een post op de begrooting van '33 staat en we nu nog in '32 leven was toch geen bezwaar geweest, om nu reeds de noodige voorbereidingen te treffea, teneinde dan in den aanvang van '33 dien toestand ten spoedigste te kunnen opruimen. Eer een en ander geheel voor elkaar was, zouden we toch wel in '33 zitten en konden de kosten op dien dienst verhaald worden. Het is een kwestie die al jaren duurt en het begint ons zegt spreker te verdrieten daarop telkens te moeten terugkomen, maar ter wille van de zaak moeten we dat doen. De heer VERSCHELLING: Zeer juist! De VOORZITTER: Dat Burgemeester en Wethouders in hun beheer meer toe wij ding aan de kom zouden betoonen dan aan de bul- tenwyken, mag men wel eens denken, maar niet zeggen. Wanneer zich geen buitengewone omstandigheden voordoen, zal vermoedelijk In de eersbvolgende vergadering een voorstel tot oplossing dezer zaak kunnen worden aanhan- gig gemaakt. De kwestie is echter, dat Bur gemeester en Wetihouders het nog niet acooord zijn met de betrokkenen, over den voor dec grond te betalen prys. Ik schors alsnu de openbare vergadering en ga over tot het houden eener vergadering met gesloten deuren. Na het weder openbaar worden der zitting wordt deze door den VOORZITTER door het uitspreken van het dankgebed gesloten. Donderdag 5 Vrijdag 6 Zaterdag 7 Zondag 8 Maandag 9 Dinsdag 10 Woensdag 11 voorm. nam. 8.22 8.54 9.28 10.01 10.36 11.07 11.36 0.02 12.25 0.47 1.08 1.28 1.46

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1933 | | pagina 8