heeft niet alleen werkzaamheden voor het
stempelen door werkloozen, maar van hem
worden zoowel voor inlicliting van Burge
meester en Wethouders als van den gemeente-
raad voortdurend inlichtingen gevraagd, die
hij moet bewerken, en dan is het weer inlich
tingen verstrekken aan de hoogere autoritei-
ten voor de arbeidabemiddeling en werkloos-
heidsvoorziening, zoodat een verhooging met
100 voor dat vele werk zeker niet te hoog
kan genoemd worden. Zeker, het is thans een
tijdperk, waarin moet worden bezuinigd, maar
dat mag toch niet z66ver gaan, dat men de
menschen die in dienst der gemeente zijn, voor
een te lage bezoldiging laat werken. In oogen-
sdhouw genomen de loonen die daarvoor in het
algemeen betaald worden en dat hij zelf voor
een kantoor moet zorgen kan spreker met
het voorstel van den heer Wisse volkomen
accoord gaan.
De heer MiAiAS ondersteunt dit voorstel
eveneens.
De heer A. DEES sluit er zich ook bij aan
en zou, gezien het vele werk, de jaarwedde
ook iets hooger willen stellen.
De VOORZITTER kan namens Burgemees-
ter en Wethouders meedeelen, dat zij deze
zaak hebben onderzocht en hun voorstel heb-
ben gedaan in evenredigheid met de jaarwedde
der agenten in andere gemeenten, waarbij
zij in aanmerking hebben genomen, dat de
werkzaamheden zijn toegenomen. Het is wel
mogelijk, dat de jaarwedden in andere ge
meenten nog hooger loopen en als de heeren
denken dat het te weinig is, zullen Burge-
meester en Wethouders een verhooging niet
tegenhouden, daarover valt dan te spreken.
Ze hebben echter ook rekening gehouden met
de tijdsomstandigheden. Dat hij er ook een
deel van zijn woning voor disponibel moet
stellen moet worden toegestemd.
Hij zal dan eerst het voorstel van Burge
meester en Wethouders in stemming brengen,
zij die hooger willen gaan kunnen dan tegen
stemmen.
Het voorstel wordt aangenomen met 6 tegen
5 stemmen.
Voor stemmen de heeren Koopman, Bakker,
Haak, De Feijter, D. Dees en Van Hoeve;
tegen stemmen de heeren A. Dees, Wisse,
Buijze, Maas en Hamelink.
e. Een adres van M. IJzebaart en vijf an-
deren luidende als volgt:
Ondergeteekenden, alien bewoners der nieuw
gebouwde woningen in de Ter Neuzensche
straat nemen hierbij beleefd de vrijheid, Uw
Raad te verzoeken, te willen besluiten tot het
aanbrengen van een straatlamp in de nabij-
heid dier woningen. In de omstandigheid dat
de omgeving, waarin hun woningen staan,
van iedere verlichting verstoken is en de
komende wintermaanden veel ongerief, zelfs
gevaar kan opleveren, vinden zij aanleiding
om zich tot U met dit verzoek te wenden.
Hopende op een gunstige beslissing teeke-
nen zij.
De VOORZITTER stelt namens Burge-
meester en Wethouders voor, aan adressanten
een lichtpunt te geven.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
f. Een adres van het bestuur der bij het
Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen
aangesloten arbeiders-organisaties, luidende
als volgt:
De vergadering van bestuurders der te
Zaamslag bestaande en bij het Nederlandsch
Verbond van Vakvereenigingen aangesloten
arbeiders-organisatie heeft mij gemachtigd,
mij tot U te wenden tot het doen van een
dringend verzoek.
Zij zou namelijk gaarne zien, dat, door be-
middeling van Uw College, gedurende de
aanstaande Kerstweek de alhier wonende
werklooze arbeiders in staat zouden worden
gesteld, iets te bemerken van de wijding,
welke kan uitgaan van het jaarlijksch feest
des vredes en der menschen liefde.
Zij neemt derhalve de vrijheid U in ern-
stige averweging te geven, om zooals dat
eveneens in talrijke andere plaatsen geschiedt
ter gelegenheid der Kerstviering aan werk
looze arbeidersbevolking, een extra uitkeering
in geld te willen doen verstrekken.
Terwijl wij van onzen kant, getrouw aan de
beginselen en parolen onizer sterke vakcen-
trale den heilizamen strijd zullen blijven
voortzetten voor eene samenleving, waarin
noch werkeloosheid noch armoede zullen voor-
komen, doen wij een uitdrukkelijk beroep op
Uw gevoelens van menschelijke solidariteit,
am althans in de duistere dagen van Kerstmis
een weinig meer licht te willen brengen in de
woningen van hen, die wij beschouwen als de
onschuldige slaohtoffers van het huidige kapi-
talistische productiestelsel.
Wy vertrouwen, edelachtbare heeren, dat
gij dit, ons redelijk verzoek dat zeer beschei-
den is, niet anders dan zult kunnen billijken.
Wij hopen en verwachten dat Uw College
er in gunstigen zin over zal willen beschikken.
De VOORZITTER stelt namens Burgemees-
ter en Wethouders voor, hierop thans niet in
te gaan. Men weet nog niet wat en nog komen
kan en later zou de nood zeker nog grooter
kunnen worden, zoodat er dan alle aanleiding
is tot het verstrekken van een extra uit
keering.
De heer BUIJZE gelooft, dat er toch wel
aanleiding kon zijn om hieraan tegemoet te
komen, aangezien dit toch, naar hem is mee-
gedeeld, geen kosten voor de gemeente met
zich brengt, zooals het vorig jaar is gebleken.
Hem is gezegd, dat, als de burgemeester daar-
toe een aanvraag doet aan den Minister, dit
van rijkswege geschiedt. Als het nu aan de
gemeente niets kost, waarom zou men er dan
tegen zijn?
De VOORZITTER weet daar niets van; was
het zoo, dan was er natuurlyk geen aanlei
ding om er tegen te wezen.
De heer BUIJZE verzoekt den Voorzitter
het dan eens te willen onderzoeken. Aan de
uitlatingen van den Voorzitter meent hij te
mogen veronderstellen, dat deze er wel aan
zal willen medewerken. Spreker zal hierover
de betrokken orgenisatie nog eens raadplegen,
en als het is zooals hij gelooft, dan zal hy nog
wel eens bij den Burgemeester aankloppen.
De VOORZITTER kan wel zeggen, dat hij
het zou toejuichen, dat dit werkelijk was, zoo
als de heer Buijze meedeelt. Hy zal het dan
graag aanhangig maken.
De heer MAAS sluit zich aan bij de woor-
den van den heer Buijze en zou ook gaarne
zien dat de werklooze menschen een Kerst-
gave konden krygen.
Met algemeene stemmen wordt overeenkom-
stig het voorstel besloten.
g. Een schrijven van het Hoofdbestuur der
Posteryen, Telegrafie en Telefonie, naar aan
leiding van het op 24 October 1.1. vastgestelde
raadsbesluit, waarbij concessie werd verleend
voor het aanleggen en exploiteeren van een
radio-distributieibedrijf, waarbij wordt bericht,
dat aan dit besluit goedkeuring wordt ver
leend, mits in de voorwaarden sub 9 de bepa-
ling dat de exploitant jaarlijks moet betalen
50 cent per aansluiting, wordt gewyzigd in
50 cent per strekkende meter straat-over-
spanning.
Burgemeesters en Wethouders stellen voor,
aldus te besluiten.
Dit voorstel wordt met algemeene stem-
mem aangenomen.
5. Vaststeliing eerste suppletoir kohier
Hondenbelasting dienst 1932.
Burgemeester en Wethouders leggen ter
vaststeliing over het eerste suppletoir kohier
hondenbelasting, dienst 1932, ten bedrage van
26 met voorstel te bepalen dat de betaling
moet gesohieden in een termijn, vervallende
1 Januari 1933.
Het kohier wordt met algemeene stemmen
aldus vastgesteld.
6. Voorstel van Burgemeester en Wet
houders tot wijziging der begrooting,
dienst 1932.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
de begrooting opgemeld als volgt te wijzigen:
INKOMSTEN GEWONE DIENST:
onder de inkomsten te vermeerderen de
volgende posten: tegemoetkoming van het
Rijk in de uitgaven ter zake van de llde Al
gemeene Volkstelling 89,72; overige inkom
sten ter zake van openbare werken /5; op-
brengst van waarsohuwingen en aanmaningen
50; idem 50; opbrengst van het vergun-
nimgs- en verlofsrecht 50;
totale vermeerdering van de inkomsten
244,72.
INKOMSTEN KAPITAALDIENST
onder de inkomsten te vermeerderen de
volgende posten: geldleening overgebracht
van hoofdstuk XVI 1450; geldleening over
gebracht van hoofdstuk XVI /2000; geld
leening 3500 waarvan komt ten bate van
hoofdstuk VI 1450 en van hoofdstuk XIII
2000, totaal 3450, blijjft 50;
totale vermeerdering van de inkomsten
3500.
UITGAVEN GEWONE DIENST:
onder de uitgaven te vermeerderen de vol
gende posten: bijdragen aan de centrale ge
meente in de kosten van den keuringsdienst
van waren 12,37kosten van onderzoek van
sollicitanten 10,85; kosten van invordering
van schoolgelden 50; idem 50; subsidie
bewaarscholen 5,50; aandeel van het Rijk
in de opbrengst van het verlofsrecht 25on-
voorzdene uitgaven /91;
totale vermeerdering van de uitgaven
244,72.
UITGAVEN KAPITAALDIENST;
onder de uitgaven te vermeerderen de vol
gende posten: kosten van aanleg van riolee-
ringem 1450; kapitaalsverstrekking aan het
bedrijf 2000; kosten van het sluiten van geld-
leeningen /50;
totale vermeerdering der uitgaven 3500.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
7. Voorstel van Burgemeester en Wet
houders tot wijziging van de steiun-
regeling.
In de vergadering van 5 Februard 1932 werd
besloten aan artikel 1 der steunregeling een
tweede lid toe te voegen, luidende:
Het orgaan in het eerste lid bedoeld zal als
volgt worden samengesteld:
Drie leden daarvan zullen worden benoemd
door de betrokken werknemersorganisaties,
n.l. een door de afdeeling Zaamslag van de
Ned. Vereeniging van Fabrieksarbeiders, een
door de afdeeling Zaamslag van de Chr.
Nationale Vereeniging van werlieden in
het L. T. Z. en Veeabedrijf, een door de af
deeling Othene van den Ned. Bond van arbei-
ders in het L. T. en Zuivelbedrijf
Drie leden-werkgevers, te benoemen door
Burgemeester en Wethouders, terwijl voorzit
ter is de gemeente-secretaris en secretaris een
door Burgemeester en Wethouders aan te
wijzen ambtenaar.
In de vergadering van 23 Februari 1932
werd besloten vorenstaande bepaling zoodanig
te wijzigen, dat het orgaan zal bestaan uit
4 leden te benoemen door de betrokken werk-
nemersorganisaties en opgenomen onder de
organen, die een lid-werknemer hebben aan
te wijzen, de Chr. Besturenbond te Zaamslag,
terwijl inplaats van drie leden werkgevers
vier leden werkgevers zijn te benoemen door
Burgemeester en Wethouders.
Ingevolge uitnoodigingen verzonden door
Burgemeester en Wethouders aan de arbei
ders-organisaties, werden 4 personen aange-
wezen; het mooht Burgemeester en Wethou
ders echter niet gelukken een viertal werk
gevers bereid te vinden op te treden als lid-
werkgever van het orgaan.
Slechts een drietal leden werkgevers ver-
klaarden zich bereid zitting te nemen.
Het kwam ons daarom gewenscht voor ook
het aantal leden werknemers slechts uit drie
personen te doen bestaan.
Na gevoerde correspondents met de ver-
schillende organen, verklaren die zich daartoe
bereid en gaan zij ermede accoord dat een
vertegenwoordiger van de werknemersorga-
nisatie afdeeling Othene van den Ned. Bond
van arbeiders in het L. T. en Zuivelbedrijf
vervalt.
Wij stellen U mitsdien voor het tweede lid
van artikel 1 der steunregeling te lezen als
volgt:
Het orgaan in het eerste lid bedoeld zal als
volgt worden samengesteld:
Drie leden daarvan zullen worden benoemd
door de betrokken werknemersonganisaties,
n.l. een door de afdeeling Zaamslag van de
Ned. Vereeniging van Fabrieksarbeiders, een
door de afdeeling Zaamslag van de Chr.
Nationale vereeniging van werklieden in het
L. T. Z. en Veenbedrijf en een door den Chris-
telijken Besturenbond te Zaamslag.
Drie leden-werkgevers, te benoemen door
Burgemeester en Wethouders, terwijl voorzit
ter is de gemeente-secretaris en secretaris een
door Burgemeester en Wethouders aan te
wijzen ambtenaar.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
Burgemeester en Wethouders, na 47 uitnoodi
gingen te hebben verzonden, ten slotte 3
werkgevers bereid heeft gevonden zitting te
nemen in Het Orgaan. Aangezien een der
werknemers-organisaties zich bereid heeft
verklaard hare vertegenwoordiging terug te
nemen, kan Het Orgaan thans gevormd wor
den, doch is wyziging van het reglement op
de steunregeling noodig.
De heer BUIJZE vraagt, wanneer Het Or
gaan dan aan 't werk zal gaan.
De VOORZITTER: Bij tijdige goedkeuring
van de wijziging met 1 Januari a.s.
Het voorstel wordt met algemeene stem-
men aangenomen.
8. Vaststeliing loonnorm.
Het komt ons gewenscht voor dat de Raad
vastlegt den loonnorm, waarnaar de volgens
artikel 8 der Steunregeling te berekenen uit
keering moet plaats hebben.
Met betrekking tot den vast te stellen norm
zijn ingekomen de navolgende adressen:
a. Een luidende
Ondergeteekenden J. Maas, Othene D 126,
H. Vreeke, Othene D 46, en J. F. de Jonge,
Zaamslag A 255, resp. voorzitter van den
Modemen Landarbeidersbond, voorzitter van
de Soc.-Dem. Arbeiders Partij, voorzitter van
den Modemen Fabrieksarbeidersbond, hande-
lende namens en in opdracht van bovenge-
noemde organisaties te Zaamslag;
kennis nemende van de wyzigingen in de
steunregeling voor orisiswerkloozefa, aichten
een steunnorm van 7,per week plu.s een
gezinstoeslag van 50 cent per week begin-
nende bij het 5e gezinslid voor de werkloozen
te laag om op dragelijke wijze door het leven
te komen.
Reden, waarom zij Uwen Raad beleefd ver
zoeken te willen besluiten:
a. Een steunnorm vast te stellen, zooals
deze door den Minister van BinnenJandsche
Zaken voor plattelandsgemeenten toelaatbaar
wordt geacht n.l. 8 per week voor de eerste
2 gezinsleden;
b. Een gezinsledentoeslag vast te stellen
zooals deze is vastgesteld in de steunregeling
van den Minister van Binnenlandsche Zaken
te beginnen bij het 3de gezinslid, zonder be-
lemmerende bepalingen van een leeftijdsgrens,
op 50 cent per week.
b. Een adres van den Christelijken Bestu
renbond luidende:
De Chr. Besturenbond te Zaamslag, gezien
Uwe laatste wijziging in de vanwege Uwe ge
meente ingevoerde regeling waarin voorkomt,
dat de loonnorm is geplaatst op f 11, dat pas
voor het 5de gezinslid toeslag wordt gegeven,
verzoekt Uw geachte vergadering ernstig en
dringend bedoelde steunregeling in gunstigen
zin te willen wijzigen, door:
1. Voor georganiseerden de wachtdagen
af te schaffen, daar deze ook voor hun vak-
bonduitkeering wachtdagen moeten maken en
het onbillijk is deze dubbel toe te passen;
2. De loonnorm niet onder de j 13 te bren
gen, daar speciaal de landarbeiders pas met
ingang van 1 April of 1 Mei om crisissteun
komen en een loon minder dan f 13 voor zomer
en najaar zeer aan den lagen kant is.
3. Voor het 4de gezinslid toeslag te geven,
zooals in Uwe vergadering van 5 Februari
1932 besloten is.
4. Het orgaan, bedoeld in art. 1 der Steun
regeling, zoo te willen samenstellen dat daar-
in leden der plaatselijke vakcentralen zitting
hebben.
Gezien het feit, dat in zeer naburige ge
meente nog wordt uitbetaald als crisissteun
f 7,40 met kindertoeslag van f 0,75 vanaf het
3de gezinslid, zal Uwe vergadering moeten
toestemmen, dat de door U ingevoerde steun
regeling te laag is.
Redenen, waarom we Uw college ernstig
en dringend verzoeken bovenstaande wijzigin-
gen te willen aanbrengen.
Naar aanleiding van de verzoeken met be
trekking tot de bezwaren in de adressen ver-
meld, dat uitkeering eerst boven het 4de ge
zinslid plaats heeft, deelen wij U mede, dat,
hoewel dezen maatregel niet is toegepast,
door het Orgaan eene vergissing is begaan in
een door haar gericht schrijven aan de ver-
schillende organisaties. Deze vergissing is
door het Orgaan hersteld, zoodat overeenkom-
stig de bestaande steunregeling de uitkeering
wordt bemkend vanaf het trweede kind, dus
vanaf het vierde gezinslid.
Op het verzoek om de uitkeering te dpen
ingaan by het derde gezinslid, dus bij het eer
ste kind, stellen wij U voor niet in te gaan.
Waar de loonnorm helaas niet hooger is dan
/II en, zooals reeds eerder werd medegedeeld,
tegen het stellen van een hoogeren loonnorm
bij den Minister van Binnenlandsche Zaken
bezwaren bestaan, stellen wij U voor aan
art. 8 der steunregeling een nieuwe alinea toe
te voegen, luidende:
Juistgenoemd bedrag wordt voor alle arbei
ders vastgesteld op /ll.
Ten slotte verwijzen wij, met betrekking
tot het verzoek van den Christelijken Bestu
renbond onder 4 van haar adres, naar punt 7
van de agenda.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders zich nader hebben be-
raden en voorstellen den norm vast te stellen
op 12.
De heer BUIJZE verheugt zich over dat ge
wyzigd voorstel; hy was voornemens over dat
bedrag met Burgemeester en Wethouders een
debat aan te gaan, doch het verblijd hem, dat
dit kan achterwege blijven. Door het bedrag
op 11 te stellen, zouden ook de werkloozen-
kassen met hun uitkeering in het gedrang
gekomen zijn, daar ziy dan in klasse A zou
den vallen, waarin maar 7,20 mag uitge-
keerd worden, in plaats van in klasse B,
waarin, zooals tot nu toe, 8,40 wordt uitge-
keerd. Voor de menschen, die daaraan het ge-
heele jaar eene contriibutie van 1,20 per
week hebben geofferd, is dat van groote be-
teekenis. Door hun gewyzigd voorstel, hebben
Burgemeester en Wethouders de kassen ge-
red. Hij is daarvoor zeer dankbaar.
Aangezien verder niemand het woord of
hoofdelijke stemming vraagt, verklaart de
VOORZITTER het voorstel met algemeene
stemmen aangenomen en wil overgaan tot be-
handeling van het volgende agenda-punt.
De heer BUIJZE kan zich met dezen gang
van zaken niet vereenigen, aangezien hij over
punt 9 nog niet was uitgesproken. Hij meen-
de, dat het nog maar alleen gold de vaststel
iing van die 12 loon-norm, en beschouiwt dit
als een aanhangsketen.
De VOORZITTER wil dan de beraadslaging
heropenen.
De heer BUIJZE wenscht dan in de eerste
plaats te vragen, of Burgemeester en Wet
houders al een antwoord hebben gehad om-
trent de beslissing van den regeerimgscontro-
leur, in zake de steunregeling, waardoor Het
Orgaan de steunuitkeering van 8 tot 7
verlaagde.
In de tweede plaats wenscht hij te vrageE,
hoe Burgemeester en Wethouders tot het be
drag van /ll nu 12 geiworden als
loonnorm voor deze gemeente gekomen zijn,
terwijl in de maand Februari 1.1., toen de
steunregeling werd vastgesteld werd aange
nomen een loon van 14,60 en de organisaties
toen konden komen tot een berekening van
10,40 in maximum, terwijl de uitkeerings-
norrn werd vastgesteld op 8 met een uit
keering van 50 cent voor het derde gezinslid.
Nu is inmiddels het loon niet naar beneden
gegaan, en toch doet de controleur zijn woord
niet gestand. Nu komen Burgemeester en
Wethouders met een loonnorm van 12 per
week. Spreker is daarmede niet tevreden,
omdat dit niet klopt met de werkelijkheid, dat
is misschien een loon dat geld voor de vaste
werklieden, maar de losse komen, als ze wer
ken hooger, tot 14, 15 en 16 per week.
En die losse menschen zijn het juist, die de
groep der werkloozen uitmaken. Sommigen
zullen wel zeggen, dat die verdiensten maar
een poosje duren, maar dat doet volgens hem
niets ter zake. Voor die menschen behoort
het loon zeker gesteld te worden op 2,50
per dag.
Het is wel jammer voor Zaamslag, dat hier
geen officieele loonstandaard is. Die wordt
door de werknemers zeer gewild, want nu is
het van wege de werkgevers een kwestie van
loven en bieden. Het gaat nu toch niet aan,
dat Burgemeester en Wethouders maar gaan
decreteeren dat de loonnorm 2 per dag is
De loonen voor de losse werklieden zijn hoo
ger, en dat zyn, zooals gezegd, de steuntrek-
kenden, want die komen naar 9 a 10 weken
werken op de keien. Voor die menschen, die
weinig werk hebben, is dan toch een steun
uitkeering van 7 te laag. Kunnen die van
minder dan 8 nog in't leven blijven
In Axel is de loonnorm hooger gesteld, nl.
op 15, daar wordt voor steunuitkeering 9
gegeven, plus 75 cent voor meerdere gezins
leden. Daar heeft de Minister toch ook zijn
goedkeuring aan gehecht? Waarom zou hij
dan hier geen goedkeuring hechten aan 8
uitkeering? Nu gebeurt dat niet, omdat de
rijkscontroleur heeft gezegd dat het maar 7
mag zijn. Er moet rekening gehouden worden
met het plaatselijk loon, wordt gezegd, maar
dan moet men in deze gemeente ook een ge-
middelde nemen, want het loon is in de zomer-
maanden hooger dan in de wintermaanden.
Spreker betoogt, dat de loonnorm hier voor
de maanden Januari tot en met April en
November en December behoort te worden
gesteld op 13 en voor de overige 6 maanden
op 16 per week. Het gemiddelde daarvan is
14,60, of wil men dat dubbeltje er liever af,
dan 14,50. Van dat bedrag mag door de
werkloozenkassen 65 worden uitgekeerd,
zoodat men daarmede komen kan aan de
uitkeering van 9,50, zooals die in den aan-
vang van het jaar is vastgesteld.
Hij zou aldus willen besluiten en de bijslag
van 50 cent willen beginnen bij1 het derde, in
plaats van bij het vierde gezinslid, zonder be-
perking van leeftijdsgrens. Dat zou een be
sluit zijn in het belang van Zaamslag, want
als de menschen nu met 7 moeten worden
afgesoheept, zal men weer de droeve ervaring
opdoen, dat de menschen niet genoeg hebben
om in het leven te blijven en men ze weer
moeten verwijzen naar burgemeester en wet
houders, die ze moeten zenden naar het bur-
gerlijk armibestuuren dat valt zeer hard.
Hij zou daarom willen, dat de uitkeering kon
komen op het peil zooals dat is omschreven
in het rekwest der verschillende organisaties.
De heer MAAS: Ik kan dat voorstel steu-
nen, mijnheer de Voorzitter. Met een loon
norm van 12 kan ik mij niet vereenigen,
daar ik zeer goed weet bij ondervinding, dat
80 van de landarbeiders daar niet van kun
nen bestaan. Er wordt in vele gezinnen ge-
brek geleden aan ondergoed voor de kinderen
en aan beddegoed.
Wij als landarbeiders verdienen de minste
centen, over de geheele linie en moeten het
hardst werken. Daar hebben wij niets op
tegen. Wij zijn goddelijk verpiicht getrouw
en eerlijk ons werk te verrichten, maar de
werkgever is goddelijk verplicht de arbeiders
een loon te geven en een loon is een bestaan.
Vanaf 1 December 1930 is het loon van de
arbeiders al met 33 gedaald, behalve eenige
uitzonderingen. Er zijn gelukkig nog altijd
eenige landibouwers die in den winter het loon
van den arbeider niet verkorten, die landbou-
wers kan ik prijzen, die hebben nog eerbied
voor een werkman. Want als de dagen kort
zijn, kunnen de arbeiders niets aan doen, dat
is een instelling Gods.
Mijnheer de Voorzitter elke landarbeider
zou een jaariyks inkomen moeten hebben voor
zijn persoon alleen van 800, dan was er geen
strijd tusschen werkgever en werknemer.
En nu vraag ik mij van binnen af, waarom
moet er gebrek geleden worden, terwijl er
zooveel in de wereld is.
Terwijl de millioenen en millioenen werk
loozen en hunne gezinnen met de lage uit-
keeringen aan alles, aan voeding en kleeding
gebrek lijden, is er in de wereld een schier
nooit gekende overvloed aan allerlei goede-
ren. Midden 1932 waren de tarwevoorraden
2% maal zoo groot als in 1927, die van suiker
80 hooger dan in 1927, die van koffie 3 a 4
maal zoo groot, die van katoenvoorraden 50
grooter, die van jute 8 maal, die van ruiwe
zijde bijna 3 maal, die van steenkolen 4 maal,
die van petroleum bijna even groot, die van
koper bijna 7 maal zoo groot als in 1927.
Bovendien zitten de pakhuizen nog vol met
voorraden halffabrikaten en afgewerkte
waren. Gezien deze geweldige goederenvoor-
raden mag de vraag gesteld worden, of bin
nen afzienbaren tijd gerekend mag worden op
opleving van de grondstoffenproductie, vooral
daar van den landlbonw overal rijike oogsten
worden gemeld.
De heer KOOPMAN merkt op, dat de raad
de norm wel op 15 kan stellen, maar dat het
ten slotte de Minister is, die den doorslag
geeft. Indien de loonnorm in Axel hooger
gesteld is, goedgekeurd door den Minister,
dan kan dat hier ook. Hij zal Zaamslag niet
bij Axel willen achter stellen. Hij wijst er op,
dat men in Den Haag verlangt, dat de loon
norm wordt vastgesteld overeenkomstig de
periode van werkloosheid. Nu is aan 30 tot 40
personen, die werkloos zyn, gevraagd, wat ze
zouden kunnen verdienen, indien het him in
dezen tyd gelukte werk te bekomen. Die
hebben geant/woord: 11 per week. Ten slotte
zegt de Minister: Daar houdt ik me aan.
Nu hebben Burgemeester en Wethouders
gezegd, dat is al heel weinig, want dan komen
de werkloozenkassen in groep A en het is
gewenscht dat ze in groep B blijven. Ze stel
len daarom den norm op 2 per dag, dat is
deze ook, hetgeen neerkomt op 6 maal 2 is
12 per week. In het voorjaar, als de werk
loozenkassen uitgetrokken zijn, is dat ook het
loon. Daarvan krijgen de menschen 65
terwijl ook is toegelaten te gaan tot 80
De VOORZITTER: Voor gezinnen met
kinders
De heer KOOPMANDie heibben het ook
het hardste noodig. Volgens deze regeling
zullen de menschen niet minder trekken, al
is het ook, dat de heer Maas heeft gezegd,
dat het loon met 30 is verminderd
De heer MAAS: Ja, dat is sinds het jaar
1930!
De heer KOOPMAN: De heeren moeten
wel bedenken, dat het ook nog geen kleinig-
heid zal zijn, om den loonnorm op 12 te
kunnen behouden, vooral nu de controleur
eenmaal gezegd heeft, dat het 11 moet zyn.
Die man was daarmede eigenlyk mis, want
het loon is 2 per dag, zoodat iemand die 6
dagen werkt 12 verdient. Indien er maar
5 Vi dag gewerkt wordt, is dat een bijkomstige
omstandigheid. Bij ongevallenuitkeering en
ziekteuitkeering wordt ook steeds met voile
dagen rekening gehouden. Nu is mijn stel-
ling, dat men nooit naar het onbereikbare
moet streven en de heer Buijze kan weten,
dat een bedrag, hooger dan 12 nimmer zal
goedgekeurd worden, dan zal men misschien
juist minder krijgen en dat zou ik betreuren,
want ik wil er juist naar streven dat de men
schen er beter voor zullen komen te staan.
Een loonnorm van 14,50 zal er niet komen.
Het zou zeker gemakkelijker zijn, indien er
een contract was, maar dat geef ik iedereen
te overwegen: veronderstelt dat er thans een
contract bestond, dan zouden de menschen
tevreden geweest zijn met een loon van 12
voor winterwerk. Er zou zeker geen een
werkgever voor een hooger bedrag geteekend
hebben. Op dht bedrag is thans de loonnorm
gebaseerd, dat zal men moeten erkennen, of
men wil of niet. En als dan daarvan met uit
keering tot 80 mag worden gegaan, hebben
we het er voor onze gemeente niet slecht af-
gebracht.
De heer HAMELINK verklaart dat hem in
de regeling der steunuitkeering iets tegen de
borst stuit. Men ziet dat in het dagelyksche
leven. Iemand die weinig verdient, krygt
weinig steunuitkeering en zij die veel verdie
nen krijgen ook veel. Dat is verkeerd, dat
moest juist andersom zyn. Iemand die als
regel weinig kan verdienen, zou juist meer
moeten krijgen, om een zeker levenspeil te
kunnen 'onderhouden. En het is ook bedroe-
vend, dat de vaststeliing van den steunnorm
ook van invloed is op den loonstrijd, wordt de
norm verlaagd, dan wordt ook het loon ver-
laagd, er zijn nu al werkgevers die maar 1,60
meer betalen.
De heer MAAS: Dat is heelemaal niet
netjes! x
De VOORZITTER: Het is ook een kwestie
van kunnen betalen.
De heer HAMELINK: Het is een van de
rijkste boeren in de gemeente.
De heer MAAS: Nog al mooier!
De heer HAMELINK vindt dat z66 treurig,
dat hij geen woorden genoeg heeft, om dat aan
de kaak te stellen. Hij meent, dat dit niet
aan de steunuitkeeringen moet vastzitten.
Steun moet verleend worden naar behoefte.
Er zijn hier dingen gebeurd, die niet goed zyn
Wanneer er zijn die steun krijgen, maar on-
voldoende om in het leven te blijven en ze
moeten nog naar het armbestuur verwezen
worden, dat is pijnlijk. Als men kan bereiken
dat de steunuitkeeringen op hetzelfde peil
kunnen blyven, dan is hij tevreden. Bij de
moderne vakorganisatie is echter al sinds een
heelen tijd bekend, dat de werkloozenkassen
in deze gemeente zullen gerangschikt worden
in klasse A, zoodat er dan aan de leden maar
7,20 mag worden uitgekeerd in plaats van
8,40, zooals tot hiertoe.
De VOORZITTER deelt mede, dat van den
rijkscontroleur nog geen bericht is ontvangen.
Burgemeester en Wethouders hebben eenigen
tijd na het bewuste bezoek van den contro
leur een vraag gekregen, om op te geven hoe
hoog het loon in de gemeente was. Zij waren
van meening, dat dit een gewone navraag
was voor den toestand tusschen 1 December
en 1 April en hebben toen geheel te goeder
trouw opgegeven 11 per week; later hebben
ze geschreven dat het 2 per dag is. Indien nu
dat antwoord van Burgemeester en Wethou
ders de oorzaak is geworden, dat de uitkee
ring der werkloozenkassen daardoor vermin
derd is, dan spijt dit aan Burgemeester en
Wethouders zeer. Ze hebben wel gerekend op
2 per dag, maar tevens dat normaal slechts
51/2 dag gewerkt wordt, waardoor het neer
komt op 11 per week. Nader hebben ze ge-
voeld, wat er uit voortgevloeid is en ze wil
len dan ook trachten dat te herstellen. Indien
een en ander goed omschreven wordt, ver-
wacht hij, dat er wel succes zal bereikt
worden.
lets anders zal het worden, als men op het
voorstel van den heer Buijze ingaat om het
loon op 13 of 14 te stellen. Men kan in dat
opzicht doen wat men wil, maar daarvan is
geen succes te verwachten en als men 12
kan behouden, mag men al tevreden zijn, zoo
als de heer Hamelink zegt.
Door den heer Maas is zooeven gesproken
over die groote rijkdommen, maar spreker
wil er op wijzen, dat er in Amerika ook ont-
zettende armoede geleden wordt, dat de steun
regeling daar is ingetrokken, dat men daar
geen kolen heeft om zich te verwarmen. Hij
wees er op, dat daar tal van millionairs zijn,
maar moet dan toch wel bedenken, dat er
van die millioenen velen tot meer dan de helft
terugvallen en dat meerdere ook al geheel
geheel verdwenen zijn. En ziet eens naar En-
geland, men sprak vroeger altijd over het rijke
Engeland, thans is Engeland arm. Spreker is
het eens met den heer Koopman, dat de Mi
nister op een hooger bedrag niet zal ingaan.
Hij heeft echter wel het vertrouwen, dat de
minister, wanneer hij zal zijn ingelicht, den-
zelfden steun zal blijven verleenen en zal goed
vinden dat de werkloozenkassen hetzelfde be
drag blijven uitkeeren. Er is op gewezen, dat
de steunuitkeering laag is, doch spreker is van
meening, dat we God mogen danken, dat het
tot hiertoe mogelijk is gebleken dien steun uit
te keeren en hij hoopt, dat we in staat mogen
blijven dat te doen. Ook in Nederland is er een
groot verloop van zaken en we zullen dank
baar mogen zijn, als we kunnen houden wat
we hebben.
Door den heer Hamelink is er op gewezen,
dat zij die weinig verdienen weinig krijgen.
En dat is ook zoo. Wanneer men de loonen
ziet die in de steden betaald worden en die
vergelijkt met die van het platteland, dan is
dat niet goed. Er wordt ook gezegd, dat er
rijkdom is, want dat er overvloed van produc-
ten is. Dat laatste is juist, maar die produc-
ten zijn niets waard. Er zijn bergen aardappe-
len, het was een goede oogst, maar mensche-
lijker wijze gesproken was men misschien
beter geweest met een slechten oogst. De
goede tarwe wordt nu op de vrye markt ver-
kocht voor 4,62 tot 4,82 voor de eerste
klasse. De suiker is nu per 100 K.G. gedaald
tot 5,50. Wanneer de boeren voor een en
ander geen steun kregen, zou ongetwijfeld het
land braak moeten blijven liggen. Er is wel
groote rijkdom en overvloed van producten,
maar er komt geen geld van.
Spreker heeft geen moed de voorstellen van
den heer Buijze te steunen, want men zal
daarmede zeker geen succes hebben.
De heer BUIJZE verdedigt nader zijn voor
stel, voor een gemiddelden loonnorm van
14,60. Hij verklaart niet zoo fijn berekend te
zijn, om alles netjes te kunnen voorrekenen,
maar hij heeft becijferd, dat het verschil tus
schen zyn voorstel en dat van Burgemeester
en Wethouders zou zijn, dat de gemeente 25
cent per week en per werklooze meer zou
moeten betalen, hetgeen volgens hem toch
geen bezwaar kan zijn, terwijl dat geringe ver
schil voor de gemeente voor den betrokken
werklooze 1 per week beteekent en dat is
voor zoo iemand heel veel. Na de uitspraak
van den controleur is de uitkeering van Het
Orgaan terstond van 8 op 7 teruggevallen,
een bewijs, dat men het loon 1 teruggevallen
achtte. Rekening houdende met het gemiddel
de loon dat hier vendiend wordt, gelooft hij
niet, dat de raad bang behoeft te zijn, dat die
14,60 niet zal goedgekeurd worden. In Axel
wordt 9 uitgekeerd, plus 75 cent per kind.
Het antwoord van Burgemeester en Wethou
ders aan den directeur-generaal der werkloos-
heidvenzekering en arbeidsbemiddeling is een
misgreep, aangezien zij geen rekening hebben
gehouden met het dagloon over 6 dagen, waar-
mede bij ongevallenwet en ziekteverzekering
wel rekening gehouden wordt.
De heer DE FEIJTER merkt op, dat Bur
gemeester en Wethouders hebben voorgesteld
de norm te stellen op 12; daarvan mag 65
worden uitgekeerd, of 7,80, terwijl voor ge
zinnen met kinderen tot 80 mag gegaan
worden, of 9,60, dat is het resultaat en dat
komt dus iets hooger dan hetgeen de heer
Buijze wenscht.
De heer BUUZE begrypt dat niet, hoe komt
de heer Heemskerk dan aan 7 plus 1,50
De heer DE FEIJTERDe berekening i s,
zooals ik u die zeg.
De heer KOOPMANWe moeten d&t aan-
houden en ik zie wel kans, dat de heer Heems
kerk overtuigd wordt, dat de loonnorm hier
op 12 moet worden gesteld. Dan zijn onze
menschen niet minder uit dan den vorigen
winter. Komt er dan nog 1 voor brandstof-
fen bij, dan zijn ze vooruit,
De heer BUIJZE wil vragen, maar men
moet hem het woord dat hy gebruiken zal
niet kwalijk nemen, maar hy weet geen zach-
ter woord: of die mijnheer Heemskerk dan
hier een stommiteit heeft verkocht?