Ter Neuzensche Courant Tweede Blad. BINHENLAND Maandag 23 Nov. 1932. No. 8920 GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. VAN DE TARWEBROOD-CONTINGENTEERING. Ingediend is thans het wetsontwerp tot regeling van den invoer van tarwebloem of deeg van tarwebloem of tarwemeel, ter be- vestiging van het contingenteeringsbesluU van 27 October j.l. In de Memorie van Toeiichting deelt de minister mede, dat het hem is gebleken, dat de sterk toegenomen invoer van brood in het Nederlandsch-Belgische grensgebied toestan- den in het leven heeft geroepen, op grand waarvan thans toepassing van de crisis- invoerwet wenschelijk werd. Tegenover een maandelijkschen invoer van 5000 KG gedurende de laatste maanden van 1930 en de eerste acht maanden van 1931 is de invoer sedert dien maandelijks in zeer belangrijke mate toegenomen, zoodat deize gemiddeld gedurende de laatste maanden be- droeg 145.470 K.G. per maand. Deze vermeerdering van den invoer van brood is toe te schrijrven aan het verschil in broodprijzen in Belgie en hier te lande. De bij vele belanghebbenden heerschende meening, dat als oorzaak van dit prijsver- schil dient te worden aangemerkt de werking van de Tarwewet 1931, kan de minister niet geheel deelen. Ten gevolge van minder druk- kende sociale lasten en verplichtingen en lageren levensstandaard, waren de broodprij- zen in Belgie reeds lager. Wei werd door de werking van de Tarwewet dit verschil nader geaccentueerd. Het speciale karakter van de te regelen materie eischte het zoeken naar een van de gebruikelijke contingenteerings-methoden af- wijkende regeling. Ten einde een overbodige administratie te vermijden en deze contin- genteering zoo soepel en practisch mogelijk te doen geschieden, is deze thans opgedragen aan het regeeringsbureau voor de uitvoering van de Tarwewet, Bovendien zijn bij deze contingenteering de gebruikelijke formalitei- ten eenigszins vereenvoudigd. Het heffen van bedragen ter bestrijding der onkosten zijn facultatief gesteld. Het ligt in de bedoeling voorshands van deze bevoegd- heid geen gebruik te maken, om deze contin genteering op de, voor belanghebbende im- porteurs, minst bezwaarlijke wijize uit te voeren, gezien de omstamdigheid, dat het meerendeel der importeurs behoort tot de minder financieel draagkrachtigen. WELDADIGHEIDSZEGEES. De directeur-generaal der posterijen, tele- grafie en telefonie maakt bekend, dat van 10 December tot en met 9 Januari a.s. weldadig- heidszegels worden verkrijgbaar gesteld. De netto-opbrengst van deze zegels is werderom bestemd voor steun van den arbeid ten bate van het bescherming en hulpbehoevende kind in het algemeen. met uitzondering van de zui- gelmgenbescherming. De zegels worden uitgegeven in 4 soorten met eene frankeerwaarde van respectievelijk 1%, 5, 6 en 12% cent. De verkoopprijs van de zegels bedraagt respectievelijk 3, 8, 10 en 16 cent. De voorstelling op de zegels bestaat uit een jongens- of meisjeskopje met lente-, zomer-, herfst- en winterbloem. De weldadigheidspostzegels hebben een on- beperkten geldigheidsduur en zijn mede gel- dig in het intemationaal verkeer. (St.ct.) HET COMMUNISTISCHE TWEEDE KAMERLID E. DE VISSER TE ANTWERPEN GEARRESTEERD. Het Tweede Kamerlid L. de Visser vertoef- de vorige week in Belgie, in verband met de verkiezingen aldaar; hij zou politieke rede- voeringen houden te Antwerpen, Mechelen en Gent. Woensdagavond werd hij op een communis- tsiche verkiezingsvergadering te Antwerpen gearresteerd en ingevolge een Koninklijke beslissing, die reeds 1 Februari van dit jaar ten aanzien van hem was genomen, waarbij is bepaald, dat hij moest worden uitgewezen en niet meer in Belgie mag vertoeven, omdat zijn aanwezigheid aldaar gevaarlijk wordt ge- acht voor de openbare orde en veiligheid, onder politiegeleide bij Esschen over de grens naar Nederland gebracht. De vergadering van communisten te Ant werpen sprak scherpe afkeuring over deze uit- wijzing uit. Vergadering van Donderdag 10 November 1932, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer J. Huizinga, burge meester. Tegenwoordig de heeren: L. J. Geelhoedt, D. Scheele, J. J. de Jager, M. de Jonge, C. A. Verlinde, D. van Aken, A. de Bruijn, P. F. de Bakker, H. J. Colsen, L. J. van Driel, C. van den Bulck, J. H. van Doeselaar, P. van Cad- sand, J. Huijssen en N. A. Hamelink. (2. Vervolg.) 15. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst 1933. De door burgemeester en wethouders aan den raad aangeboden gemeentebegrooting voor den dienst 1933 was vergezeld van de volgende toeiichting: Bij het opmaken van de begrooting voor 1933 stonden wg voor de groote moeilijkheid dat de ontvangsten belangrijk minder zouden vloeien, terwijl daarentegen de uitgaafposten door de crisisomstandigheden hooger geraamd moesten worden. In de eerste plaats zien wij dan dat het batig saldo van 1931 maar geraamd mag wor den op ruim f 9000; wat bij het vorig dienst- jaar een tekort geeft van 26000; dat de op- brengst van de opcenten op de fondsbelasting lager geraamd is 6000; en dat ondanks de plaatsing in de 3e klasse van de fondsbelas ting ook die opbrengst nog minder zal be dragen 700; totaal 32.700. Deze mindere ontvangsten willen wij gedeel- telijk dekken door: de opcenten op de perso neele belasting te verhoogen met 50 opbrengst geraamd op 17.000; in te voeren 25 opcenten op de vermogensbelasting opbrengst geraamd op /1450; te verhalen de voile 8% pen- sioensbijdrage op de gemeente-ambtenaren ge raamd op f 3000; door de aflossing van door de gemeente uit eigen middelen verstrekte kapitalen tijdelijk op te schorten /4500; hier- door is ongeveer gevonden 26.000. De andere f 6300 zullen wij moeten vinden door de uitgaven te verlagen. Wat de uitgaven betreft moeten door den tegenwoordigen toestand hooger geraamd worden: bijdrage burgerlijk armbestuur /4500; extra steun werkloozenkassen /7000; gewone suibsidie werkloozenkassen /1500; nadeelig saldo op de woningexploitatie te Ter Neuzen en Sluiskil /1600; totaal 14.600, verhoogd met de f 6300 bovengenoemd is 21.000, welke gelden gevonden moeten worden door verla- ging van uitgarven. De voornaamste posten van uitgaaf die door ons zijn verlaagd zijn: verschillende artikelen van hoofdstuk 2 en 3 totaal /4000; alle subsidies verminderd met 25 geraamd op /2900; onderhoud straten en pleinen /3600; vervallen de post wegenfonds 3000; kosten onderhoud schoolgebouwen L. O. f 1500; leerrniddelen, verwarming, schooliboeken enz. /1300; U.L.O.school onderhoud gebouw /400; boeken, leermiddelen, verlichting en verwar ming /800; bijzonder L. O. artikel 101 /1000; bijzonder U.L.O. artikel 101 f 700; onvoorziene uitgaven f 2000; deze versobering geeft een verlaging van ongeveer f 21.000, waardoor het evenwicht is hersteld. Natuurlijk zijn nog enkele uitgaafposten verhoogd, waartegen- over echter weer staan verhoogde ontvangst- posten. Wij merken hierbij nog op dat voor werk- loozen steun is uitgetrokken 70.000 in uit gaaf en 52.500 in ontvangst, zoodat evenals voor 1932 ten laste der gemeente blijft 17.500. Hierbij wordt evenwel aangenornen; le. dat het rijk voor 1933 wel bereid zal zijn 75 subsidie te geven; 2e. dat ook de Minis ter bereid gevonden zal worden de steun aan de bouwvakarbeiders ook in de subsidierege- ling op te nemen. Geschiedt dit laatste niet dan zullen die uitgaven gevonden moeten worden uit onvoorziene uitgaven. Uit bovenstaande gegevens zal het U duide- lijk zijn, dat de begrooting voor 1933 zeer sober is opgeizet en dat het voteeren van bui- tengewone uitgaven hoe wenschelijk die soms ook mogen zijn niet gedaan mogen worden. Zooals wij boven reeds zeiden zal de ge meente wat de fondsbelasting betreft ge- plaatst worden in de 3e klasse en zullen 50 opcenten op de personeele belasting meer ge- heven worden. Het komt ons wenschelijk voor U met eenige cijfers aan te toonen, dat door deze verhoogingen die alleen een gevolg zijn van de crisisomstandigheden en met het verdwij- nen daarvan weer kunnen worden ingetrokken de belastingen nog blijven beneden het peil van het tijdvak 1926/29. Personeele belasting. Gezin zonder kinders. Kom: huur- mobi- waarde lair 1929 1932 1933 f 150 f 13,29 f 5,44 7,25 250 200 38,08 23,78 29,06 300 ,,400 56,— 36,90 45,90 ,,450 500 100,01 66,69 86,19 575 800 145,08 99,68 133,28 725 700 183,60 128,57 163,32 Overig deel; 100 11. 4,50 6,— 150 22,78 12,56 16,56 250 200 53,07 33,34 43,10 350 200 79,36 52,51 70,21 500 200 119,85 82,32 104,52 Gemeentefondsbelasting. Door plaatsing van de gemeente in de 3e klasse wordt de ge- middelde druk van deze belasting met de 80 opcenten gelijk aan de voormalige gemeente- lijke inkomstenibelasting met factor 1.32. In 1926/27 bedroeg deze factor 1.65. In 1927/28 1.40. Namens de raadsfractie der S.D.A.P. is van den secretaris, den heer C. van den Bulck, d.d. 15 October 1932 het volgende schrijven ontvangen Namens de raadsfractie der S.D.A.P. ver- klaart ondergeteekende, dat teleurstellingen in de vorige raadsvergadering opgedaan be- treffende het gymnastieklokaal der openbare school en daarvan de weigering, voor hun de reden is, dat zij aan het afdeelingsonderzoek niet wenscht deel te nemen. En voorts verder tegen bijna alle subsidies zullen stemmen, zich verklaren tegen de 3e klasse Fondsbelasting en de post school- kleeding wenscht te verhoogen van 1000 op 2000. Zij zijn echter bereid bij de raadszitting, als de begrooting behandeld wordt, normaal te helpen afdoen, mits de burgerlijke partijen hun verkeerd genomen beslissing op het adres van de A. J. C., dat hemieuwd zal worden inge- zonden, tenug te nemen en alsnog bereid zijn het gevraagde toe te staan. Daama is pas met de sociaal-democratische raadsfractie over alles te redeneeren, wat de begrooting betreft. Met betrekking tot de begrooting is door den heer Colsen d.d. 31 October ingezonden het volgend schrijven: Ondergeteekende stelt voor, om in de a.s. begrooting te behandelen de volgende voor- stellen 1°. Een belasting in te voeren op alle publieke vermakelijkheden waar voor entree- biljetten worden gegeven ad 20 der toe- gangsprijizen. 2°. Een geneesheer op te roepfen voor Sluiskil, die tevens zal belast worden met de armenpractijk, op f 1200, met een verminde- ring van telken jare f 100, tot zijn safaris zal zijn 600. M.a.w. wordt van dat salaris ge durende de 6 jaren telkens f 100 meer afge- trokken. Inizender zal deze voorstellen bij de behan- deling mondeling toelichten. De begrooting is commissoriaal behandeld in 2 afdeelingsvergaderingen. Daaromtrent en het antwoord van burgemeester en wet houders, is uitgebracht het volgende VERSLAG van het verhandelde in de afdee- lingen van den raad tot onderzoek van de gemeentebegrooting voor 1933 en ver- antwoording van burgemeester en wet houders naar aanleiding daarvan. De voorzitter leest in beide afdeelingen voor een schrijven van de fractie der S.D.A.P., dat zij wegens afstemming van het verzoek der A.J.C. om beschikbaarstelling van een lokaal niet aan het afdeelingsonderzoek van de ge meentebegrooting izullen deelnemen. Het verzoek der A.J.C. zal opnieuw worden ingezonden. Wordt thans door de burgerlijke partijen op hun verkeerd genomen besluit teruggekomen, dan is eerst met de S.D.A.P. verder over de gemeentebegrooting te rede neeren. Adressanten willen in elk geval be- houden 2e klas fondsbelasting; zullen tegen Voor de inwerkingtreding fin. verh. wet. bijna alle subsidies stemmen en willen de post s;h joikleading met f 1000 verhoogd zien. Wij keuren de houding van de S.D.A.P. in dezen ten sterkste af. Het gaat' als riiiinder- heid niet aan te trachten een druk te leg- gen op de meerderheid. Ons college zal zich daar ten sterkste tegen verzetten. Wat de voorstellen betreft, deze zullen bij de verschillende posten nader worden behan deld. In beide afdeelingen worden bezwaren ge- maakt tegen de verschillende subsidiever- lagingen bij het Wit Gele Kruis (kom en Sluiiskil), de bad en zweminrichting, het mu- ziekgezelschap, de Chr. bewaarschool. Men dacht dat deze verlagingen voor deze vereeni- gingen niet te dragen zouden zijn en vroeg of over de verlagingen overleg was gepleegd. Een lid van de 2e afdeeling stond op het standpoint dat alleen subsidieverlaging mag worden ingevoerd als gebleken is dat de ver- eendging zonder die meerdere subsidie niet in haar bestaan bedreigt wordt. De fractie der S.D.A.P. verklaart tegen bijna alle subsidies te zullen stemmen. De opmerkingen in beide afdeelingen, in- zake de voorgestelde vermindering van de subsidies heeft ons aanleiding gegeven ons terzake nogmaals te beraden. Wij blijven bij ons standpoint, dat, om de begrooting sluitend te krijgen, evenals bij andere uitgaven, vermindering noodzake- lijk is. Teneinde de druk voor de kleinere ver- eenigingen te vermdnderen hebben wij de navolgende regeling ofttworpen. Van de eerste 500 subsidie wordt 10 gekort, van de bedragen boven 500 20 Waar we in elk geval de 2930 bezuini- ging noodig hebben wordt op het Groene Kruis en Ziekenhuis een grootere korting toegepast. De subsidies worden dan als volgt 1932 1933 Burgerwaoht 100 90 Bad- en Zweminrichting 250 225 Groene Kruis 1200 840 Ziekenhuis 6000 4000 Sluiskil 500 450 Wit Gele Kruis Sluiskil 250 225 ikom 300 270 Chr. Bewaarschool 1500 1250 R.K. bewaarschool kom 600 530 Sluiskil 400 360 Landbouwonderwijs 50 45 Muziek 400 360 Polyhymnia 50 45 Volksbibliotheek 280 180 f 11800 f 8870 Een lid der le afdeeling vraagt of het college niet in overweging kan nemen het bedirag besteed voor vemieuwing van be- stratdngswerken, voorzoover dit uit den ge- wonen dienst is betaald, alsnog te dekken door het aangaan van een geldleening. Ver- hooging der belastingen kan dan missehien worden voorkomen. Een ander lid dier afdeeling merkt op dat wanneer in de vorige periode een algemeene reserve was gevormd de belastingen thans niet zoo zouden moeten worden verhoogd. Nog steeds geldt voor reserveering van gelden, die verkregen zijn uit de belasting- penningen de opmerking, gemaakt in het verslag voor de begrooting 1929 en 1930. Reserves vormen uit gelden verkregen uit belastingpenningen is eenvoudig de inge- zetenen meer belasting laten betalen dan noodig is. Natuurlijk behoeft het geen betoog, dat wanneer wij hadden kunnen voorzien de groote financieele teruggang waarin onze gemeenten thans verkeeren wij missehien beter hadden gedaan de verbetering van de straatwerken onzer stad voor 60.000 niet te betalen udt gewoon, doch die gel den te reserveeren voor moeilijke jaren. Achteraf oordeelen is natuurlijk veel een- voudiger dan in de toekomst zien. Overwo- gen kan nog steeds worden die 60.000 alsnog te leenen en alsdan bij gedeelten naar behoefte in volgende dienstjaren te brengen. Wij zouden dit alleen willen doen als alle andere middelen uitgeput zijn. In beide afdeelingen wordt gevraagd waarom niet het maximum aantal opcenten op de vermogensbelasting wordt voorgesteld. Het college stelt wel voor plaatsing in de 3e klasse van de fondsbelasting. Natuurlijk is verhooging der belastingen zeer onaangenaam, doch de menschen met een vermogen kunnen deze toch nog altijd beter betalen. Heffing van 50 opcenten op de vermogensbelasting zou zeker ook een goeden indruk geven bij de regeering ten op- zichte van haar houding inzake de subsidie in de werkloozensteun e.a. Andere leden in beide afdeelingen merken op dat personen met een klein vermogen, b.v. 20.000, wat een zeer beperkt inkomen vertegenwoordigt, extra zwaar worden getroffen. Waar op het oogenblik de uitgaven met 25 opcenten te dekken zijn is van ons geen voorstel tot verdere verhooging der opcen ten te wachten. In verband met de voorgestelde verhooging van de personeele belasting wordt door een lid van de le afdeeling overweging gevraagd tot wijziging van bepaalde grondslagen o.a. biljarten. De tarieven der personeele belasting kunnen worden gewijzigd, doch deze beslui- ten moeten genomen worden v6or 1 Sep tember, willen ze voor het volgende jaar toegepast kunnen worden. Een lid der tweede afdeeling zal een voor stel indienen tot heffing van een straatbelas- ting en een vermakelijkheidsbelasting. Voorloopig zijn van ons college nog geen voorstellen te wachten tot invoering van vermakelijkheidsbelastingen, noch tot in voering van een straatbelasting. Een lid van de le afdeeling vraagt of het college de voorgestelde verhooging van het verhaal der pensioensbijdragen op de ge meente-ambtenaren noodig acht in verband met de te verleenen subsidie voor de werkloo zensteun en de toepassing van het kortings- wetje voor onze gemeente. Een ander lid wil teneinde de subsidies te redden, naast het maximum verhaal nog een salarisverm inhering. Een lid der tweede afdeeling vindt dat op de laagst bezolidigden moeilijk nog verhaal kan toegepast worden. De korting krachtens het z.g. kortings- wetje bedraagt over 1932 f 1800, zal over 1933 niets bedragen omdat de gemeente op de ambtenaren 5 korting toepast en om dat de belastingen voor 1933 zoo belang rijk zijn verhoogd. Of de Minister bij het verleenen van subsidie voor de werkloozep- steun rekening zal houden met te hooge salarissen van de gemeente is best moge lijk. Voor Ter Neuzen achten wij dat ge- vaar niet aanwezig. Hoogere subsidie werk loozensteun zal hier alleen afhangen van hoogere belastdngheffing. Een voorstel tot verdere salarisverlaging tot redding van de subsidies is van ons niet te wachten. Het college acht het billijk waar korting wordt toegepast, dat te doen over de geheele lijn. Volgno. 1. Het batig saldo uitgetrokken op 9037,27 is bij definitieve samenstelling ge bleken 9009,76. Een lid van de 2e afdeeling maakt de op merking dat het batig slot zou moeten zijn een nadeelig slot als de werken te Sluiskil tot een bedrag van 12000 zouden zijn uitgevoerd. De opmerking van dit lid is onjuist. Wanneer dit lid wil nazien de wijziging van de begrooting dd. 21 Mei 1931, dan moet hij constateeren dat die buitengewone uitga ven ook gedekt zouden worden door buiten gewone ontvangsten. Volgno. 13. Leden van beide afdeelingen willen het presentiegeld op 2 brengen. Een lid der le afdeeling steunt dit voorstel met dien verstande dat wanneer een voile dag wordt vergaderd het presentiegeld op 4 blijft gehandhaafd. Andere leden van beide afdeelingen stellen voor de bestaande vergoeding ongewijzigd te laten. Een voorstel van ons tot verlaging van het presentiegeld is nog niet te wachten. Volgno. 20. Een lid der le afdeeling wil schrappdng van het abonnement van het weekblad voor de Ned. bond van gemeente- ambtenaren. Het is voor de administratie noodzake- lijk dat vakbladen over vorige jaren kun nen worden nageslagen, om daaruit ver schillende opvattingen over belangrijke zaken te kunnen leeren kennen, maar dan is het ook noodig dat die bladen via een abonnement worden verkregen. Volgno. 27. Een lid van de le afdeeling wil verlaging van de kosten der kiesverrichtingen en verteringen der stembureaux. Wanneer de zittinghebbende leden ge bruik maken van hun plaatsvervangers om thuis te gaan eten en wanneer die heeren geen gebruik zullen maken van een sigaar en ververschingen, dan zal het volgend jaar dat bedrag niet gebruikt moeten worden. Wij zelf doen dienaangaande geen voorstel, omdat wij het wel billijk vinden de stem- bureaux voor al hun gratis werk eenige ververschingen ontvangen. Volgno. 29. Teneinde het hiervoor uitge trokken bedrag ad 100 van de begrooting te kunnen schrappen, mede in verband met den leeftijd van den tegenwoordigen ambtenaar, willen leden der beide afdeelingen het voltrek- ken van huwelijken aan de wethouders opdra- gen, andere leden aan den hoofdeommies ter secretarie. Het ambt van ambtenaar van den bur- gerlijken stand belast met het voltrekken van huwelijken moet niet beschouwd wor den als ambtenaar in den zin van het ambtenarerureglement. Om dan ook op den tegenwoordigen functionaris toe te passen art. 70 van het ambtenarenreglement, in verband met zijn leeftijd vinden wij abso- luut niet noodig. Mocht hij te eeniger tijd bedanken dan zal ieder die voor die functie wordt aan- gewezen op de luttele som die daarvoor betaald wordt aanspraak hebben. Volgno. 39. Een lid van de eerste afdee ling maakt aanmerking over de afzonderlijke bezoldiging van den deurwaarder der plaatse- lijke belastingen en de administrateur van het woningbedrijf. Hij vindt het ergerlijk dat voor elke bijbetrekking de ambtenaren af- zonderlijk worden bezoldigd. Een ander lid dier afdeeling vraagt of, wanneer een ambtenaar den pensioengerech- tigden leeftijd heeft bereikt, in de vacature, speciaal wordt bedoeld bij de gemeente-poli- tie, moet worden voorzien. Wat de deurwaarder betreft, deze be trekking kan alleen door een ambtenaar vervuld worden en men kan niet een amb tenaar die functie zonder vergoeding op- leggen. Wat de administrateur van het woning bedrijf betreft, dat is een afzonderlijk be- drijf en ook daarbij gaat het niet aan dit aan een ambtenaar op te leggen. Boven dien beide functies worden betaald zonder rechtstreeks de gemeentekas te drukken. Daar het aantal ambtenaren hier over het algemeen te gering is zullen zeker ont- stane vacatures moeten worden aangevuld. Volgno. 40. Een lid van de eerste afdee ling wil schrapping van de subsidie aan de Ned. vereen. van gemeentebelangen 5; volgno. 51, bijdrage voor de stichting Rust- en Vacantieoord van den Ned. Bond van gemeente-ambtenaren /15; volgno. 76. subsi die ten behoeve van de politiescholen en cur- sussen 5 en volgno. 91 subsidie aan de poli- tiehondendresseervereeniglng Z. Vlaanderen 5. Schrapping van deze kleine subsidies, die gegeven worden voor een goed doel, achten wij onnoodig. Er wordt mede ge- moeid een bedrag van 30, welk bedrag niet van inyloed is op de gemeente-finan- cien. Volgno. 52. Een lid van de le afdeeling wil de kosten der ververschingen nog met f 100 verlagen, aan volledige afschaffing wil hij ook gaame medewerken. Een lid van de tweede afdeeling merkt op dat deze vermindering zeker wordt voorge steld om het publiek te bevredigen, hiermede mag todh een raadslid geen rekening houden? De kosten van ververschingen zijn voor het volgende jaar reeds beperkt. Tot ver dere inkrimping is van ons geen voorstel te wachten. Volgno. 53. Een lid der le afdeeling vraagt schrapping van de post: kosten van aanslui- ting aan het registratiebureau der Vereen. van Ned. gemeenten. Een ander lid geeft eerstgenoemd lid in overweging de administratie eens na te gaan; hij zal dan vast tot een andere overtuiging komen. Hij begrijpt in dit verband niet hoe dat lid een vorige vergadering de hulp van een accountant wilde inroepen. Wil de gemeente de administratie goed in orde hebben dan is het noodig dat de archieven goed zijn ingericht. Dat inrich- ten der archieven gesohiedt nu in overleg met de Vereen. van Ned. gemeenten, die dienaangaande dikwijls voorstellen doet. Alleen de aangesloten gemeenten krij gen deze voordeelen. Onder het bedrag van f 75 is ook begrepen kosten van ma- terdeel. Volgno. 55. Een lid der 2e afdeeling ver- zoekt bij herhaling een afdak te willen aan- brengen bij het woonwagenkamp. Het aanbrengen van een afdak bij het woonwagenkamp zal door ons worden overwogen. Volgno. 64/65. Een lid der le afdeeling wil de uitgetrokken post voor de kleeding en uitrusting der politiedienaar nog met 100 verlagen; de kleedingtoelage van den inspec- teur van politic en den hoofdagent van poli- tie tot 100 en de rijwieltoelage van den agent van politie te Sluiskil tot f 40 terugbrengen. Een lid der 2e afdeeling geeft, bij event, wijziging, in overweging om ook voor dien agent een abonnement te nemen, wanneer dat op Sluiskil geschiedt zou de agent hiervan weinig hinder hebben. De kleedingtoelage van den inspecteat van politie en den hoofdagent berusten ap vaste bedragen, in het reglement vastge- steld. Van de uitgetrokken post worden voor de agenten hun uitrusting aangeschaft; f 100 per agent is dus slechts een ramlngs- post. Waar op het oogenblik de agent van politie te Sluiskil 50 krijgt als rijwiel toelage, achten wij het beter deze regeling' te handhaven. Volgno. 77. Een lid der 2e afdeeling merkt op, dat in de kom verschillende personen van de brandweer reeds van oliegoederen zip* voorzien en te Sluiskil nog geen enkel per- soon. Hij verzoekt, wanneer dit jaar weer oliegoederen worden aangekocht, deze in de eerste plaats voor Sluiskil te bestemmen. Het verzoek om ook oliegoederen aan. te schaffen voor het brandweerpersoneel te Sluiskil zal aan het brandweerhestuur worden doorgegeven. Volgno. 80. Een lid van de le afdeeHng vraagt of burgemeester en wethouders met met de P.Z.E.M. in onderhandeling kunnen treden inzake voordeeliger voorwaarden ten opziOhte der straatverlichting. Nu voor de particulieren de tarieven zijn verlaagd acht hij het billijk dat het tarief voor de gemeente nog wel grootgebruiker, ook wordt vermin derd. Leden der 2e afdeeling bespreken de onge- regelde ontsteking van de straatverlichting te Sluiskil en Driewegen. Zij verzoeken de klofc- ken voor de ontsteking te willen doen nazienu Met de P.Z.E.M. zal overleg gepleegd worden over de kosten der straatverlich ting, alsmede over de klokken die voor <fe ontsteking gebruikt worden. Volgno. 132. Een lid der le afdeeling wil schrapping van de vacantietoeslag der ge- meentewerklieden. Hij zal een voorstel doeu am de verordening te wijizigen. Waar genoemd lid een voorstel aankmi- digt om de vacantietoeslagen in te trek- ken, zullen wij dit afwachten. Volgno. 135. Een lid van de le afdeeling wil het parkeerterrein verkoopen voor bouw- terrein. Het parkeerterrein voorziet in can groote behoefte. Wij zouden het dan oak nift in het belang van het verkeer achten wanneer dit terrein werd opgeheven. Volgno. 138. Een lid van de eerste afdee ling bespreekt het nieuwe rioolgemaal. Ten einde gevaar voor vernieling van deze instal- latie te voorkomen, is verlaging van het at- wateringsriool met 60 c.M. noodzakelijk- Volgens verklaring van den gemeentebouw- meester kan enkel hierdoor een afdoende voorziening worden getroffen. Wij zullen dienaangaande overleg plegen en zoonoodig met een voorstel komen. Volgno. 140. Een lid van de 2e af deeding vraagt wat de klokkenist voor zijn vergoeding ad f 100 moet presteeren. Hij stelt voor voor de klok te Sluiskil een jaarlijksche toelage van 20 te geven. De klokkenist krijgt 100 voor het ge- regeld opwinden en schoonhouden en het verrichten van gering onderhoud van het uurwerk. Waar de gemeente het vorige jaai een bijdrage voor eenmaal van 100 heeft. verleend in de vernieuwing van de klok te Sluiskil, achten wij het verleenen van een jaarlijksche subsidie van f 20 niet noodig. Volgno. 141. Een lid van de le afdeellpg wil schrapping van de post hulp voor het on derhoud der begraafplaatsen. Waar het noodig is dat de begraafplaat sen er netjes uitzien kan daar niet altijc) een hulp worden gemist. Die hulp wordt ook gebruikt voor andere diensten. Volgno. 274. De fractie der S.D.A.P. stelt voor de post schoolkleeding met 1000 te ver hoogen. Een lid der le afdeeling stelt eveneens ver hooging voor. Een voorstel tot verhooging van de post schoolkleeding is van ons college niet te wachten. Volgno. 275. Een lid van de 2e afdeeling vraagt voor welke kinderen de vergoeding krachtens art. 13 der L. O. wet wordt ge geven. Bij raadsbesluit d.d. 24 Mei 1932 is aan C. M. Emmaneel toegekend 83,75 oveiv eenkomende met 30 per leerling en per jaar. Bij raadsbesluit d.d. 29 Sept. 1932 aan L. van Cadsand f 8,23, overeenkomend met f 12,35 per leerling en per jaar en aan P. L. van Leemput 20, overeenkomend met f 30 per leerling en per jaar. Violgno. 297. Een lid der le afdeeling vraagt naar de regeling met de apothekers. De apothekers hebben de bestaande over- eenkomst opgezegd. Wij hebben hun ver- zocht met nadere voorstellen te komen. Deze worden nog steeds ingewacht. Volgno. 317. Leden van beide afdeelingen vragen wanneer de directeur van de aibesds- beurs ontslag zal vragen. Tevens wordt gevraagd waarom hij in tegenstelling met andere ambtenaren na het bereiken van den 65-jarigen leeftijd in dienst mag blijven. Ook wij staan op het standpunt dat de directeur van de arbeidsbeurs ontslag moet nemen. Waar de burgemeester ons meda- deelde dat ontslag gevraagd zal worden met ingang van 1 Juli 1933 zullen wij er op aandringen dat de ontslagaanvrage zoo spoedig mogelijk wordt ingezonden. Volgno. 319. Een lid der le afdeeling vraagt pogingen aan te wenden om de kosten van de doorloopende openstelling van de teie- foon, waarvan geheel Zeeuwsch-Vlaanderen profiteert, mede door andere gemeenten of door het Rijk te doen dragen. De algemeene regel is dat wanneer de ge meente 300 aansluitingen heeft, M van de kosten der nachtverbinding door het Rijk worden overgenomen. In afwijking van dezen regel betaalt het Rijk over dit jaar reeds 15 van die kosten. Missehien houdt dit wel verband met het feit dat nu verschillende nachtverbindingen zijn aan- gebracht, die via Ter Neuzen kunnen spre- ken. In elk geval zal over deze kwestie met de administratie der Posterijen over- leg worden gepleegd. Volgno. 331. Een lid der le afdeeling wil schrapping van de post schatter drank- lokalen. Wij vinden dat een gemeente-ambtenaax' niet verplicht kan worden als schatter der dranklokalen op te treden, zonder daar voor eenige vergoeding te ontvangen. Volgno. 335. Een lid der le afdeeling merkt, op, dat de regeering voornemens is 30 opcen ten te heffen op de gemeentefondsbelastingen, dat daardoor de ingezetenen weer zwaarder worden belast, te meer waar nu voorgesteld wordt in de 3e klasse der fondsbelasting te gaan. Hij vraagt of deze druk niet te onder- vangen zal zijn in een of anderen vorrn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 5