Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad.
BINHENLAND
Maandag 23 Nov. 1932. No. 8920
GEMEENTERAAD VAN
TER NEUZEN.
VAN
DE TARWEBROOD-CONTINGENTEERING.
Ingediend is thans het wetsontwerp tot
regeling van den invoer van tarwebloem of
deeg van tarwebloem of tarwemeel, ter be-
vestiging van het contingenteeringsbesluU
van 27 October j.l.
In de Memorie van Toeiichting deelt de
minister mede, dat het hem is gebleken, dat
de sterk toegenomen invoer van brood in het
Nederlandsch-Belgische grensgebied toestan-
den in het leven heeft geroepen, op grand
waarvan thans toepassing van de crisis-
invoerwet wenschelijk werd.
Tegenover een maandelijkschen invoer van
5000 KG gedurende de laatste maanden van
1930 en de eerste acht maanden van 1931 is
de invoer sedert dien maandelijks in zeer
belangrijke mate toegenomen, zoodat deize
gemiddeld gedurende de laatste maanden be-
droeg 145.470 K.G. per maand.
Deze vermeerdering van den invoer van
brood is toe te schrijrven aan het verschil in
broodprijzen in Belgie en hier te lande.
De bij vele belanghebbenden heerschende
meening, dat als oorzaak van dit prijsver-
schil dient te worden aangemerkt de werking
van de Tarwewet 1931, kan de minister niet
geheel deelen. Ten gevolge van minder druk-
kende sociale lasten en verplichtingen en
lageren levensstandaard, waren de broodprij-
zen in Belgie reeds lager. Wei werd door de
werking van de Tarwewet dit verschil nader
geaccentueerd.
Het speciale karakter van de te regelen
materie eischte het zoeken naar een van de
gebruikelijke contingenteerings-methoden af-
wijkende regeling. Ten einde een overbodige
administratie te vermijden en deze contin-
genteering zoo soepel en practisch mogelijk
te doen geschieden, is deze thans opgedragen
aan het regeeringsbureau voor de uitvoering
van de Tarwewet, Bovendien zijn bij deze
contingenteering de gebruikelijke formalitei-
ten eenigszins vereenvoudigd.
Het heffen van bedragen ter bestrijding der
onkosten zijn facultatief gesteld. Het ligt
in de bedoeling voorshands van deze bevoegd-
heid geen gebruik te maken, om deze contin
genteering op de, voor belanghebbende im-
porteurs, minst bezwaarlijke wijize uit te
voeren, gezien de omstamdigheid, dat het
meerendeel der importeurs behoort tot de
minder financieel draagkrachtigen.
WELDADIGHEIDSZEGEES.
De directeur-generaal der posterijen, tele-
grafie en telefonie maakt bekend, dat van 10
December tot en met 9 Januari a.s. weldadig-
heidszegels worden verkrijgbaar gesteld. De
netto-opbrengst van deze zegels is werderom
bestemd voor steun van den arbeid ten bate
van het bescherming en hulpbehoevende kind
in het algemeen. met uitzondering van de zui-
gelmgenbescherming.
De zegels worden uitgegeven in 4 soorten
met eene frankeerwaarde van respectievelijk
1%, 5, 6 en 12% cent.
De verkoopprijs van de zegels bedraagt
respectievelijk 3, 8, 10 en 16 cent.
De voorstelling op de zegels bestaat uit een
jongens- of meisjeskopje met lente-, zomer-,
herfst- en winterbloem.
De weldadigheidspostzegels hebben een on-
beperkten geldigheidsduur en zijn mede gel-
dig in het intemationaal verkeer. (St.ct.)
HET COMMUNISTISCHE TWEEDE
KAMERLID E. DE VISSER TE
ANTWERPEN GEARRESTEERD.
Het Tweede Kamerlid L. de Visser vertoef-
de vorige week in Belgie, in verband met de
verkiezingen aldaar; hij zou politieke rede-
voeringen houden te Antwerpen, Mechelen en
Gent.
Woensdagavond werd hij op een communis-
tsiche verkiezingsvergadering te Antwerpen
gearresteerd en ingevolge een Koninklijke
beslissing, die reeds 1 Februari van dit jaar
ten aanzien van hem was genomen, waarbij
is bepaald, dat hij moest worden uitgewezen
en niet meer in Belgie mag vertoeven, omdat
zijn aanwezigheid aldaar gevaarlijk wordt ge-
acht voor de openbare orde en veiligheid,
onder politiegeleide bij Esschen over de grens
naar Nederland gebracht.
De vergadering van communisten te Ant
werpen sprak scherpe afkeuring over deze uit-
wijzing uit.
Vergadering van Donderdag 10 November
1932, des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer J. Huizinga, burge
meester.
Tegenwoordig de heeren: L. J. Geelhoedt,
D. Scheele, J. J. de Jager, M. de Jonge, C. A.
Verlinde, D. van Aken, A. de Bruijn, P. F. de
Bakker, H. J. Colsen, L. J. van Driel, C. van
den Bulck, J. H. van Doeselaar, P. van Cad-
sand, J. Huijssen en N. A. Hamelink.
(2. Vervolg.)
15. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst
1933.
De door burgemeester en wethouders aan
den raad aangeboden gemeentebegrooting
voor den dienst 1933 was vergezeld van de
volgende toeiichting:
Bij het opmaken van de begrooting voor
1933 stonden wg voor de groote moeilijkheid
dat de ontvangsten belangrijk minder zouden
vloeien, terwijl daarentegen de uitgaafposten
door de crisisomstandigheden hooger geraamd
moesten worden.
In de eerste plaats zien wij dan dat het
batig saldo van 1931 maar geraamd mag wor
den op ruim f 9000; wat bij het vorig dienst-
jaar een tekort geeft van 26000; dat de op-
brengst van de opcenten op de fondsbelasting
lager geraamd is 6000; en dat ondanks de
plaatsing in de 3e klasse van de fondsbelas
ting ook die opbrengst nog minder zal be
dragen 700; totaal 32.700.
Deze mindere ontvangsten willen wij gedeel-
telijk dekken door: de opcenten op de perso
neele belasting te verhoogen met 50 opbrengst
geraamd op 17.000; in te voeren 25 opcenten
op de vermogensbelasting opbrengst geraamd
op /1450; te verhalen de voile 8% pen-
sioensbijdrage op de gemeente-ambtenaren ge
raamd op f 3000; door de aflossing van door
de gemeente uit eigen middelen verstrekte
kapitalen tijdelijk op te schorten /4500; hier-
door is ongeveer gevonden 26.000.
De andere f 6300 zullen wij moeten vinden
door de uitgaven te verlagen.
Wat de uitgaven betreft moeten door den
tegenwoordigen toestand hooger geraamd
worden: bijdrage burgerlijk armbestuur /4500;
extra steun werkloozenkassen /7000; gewone
suibsidie werkloozenkassen /1500; nadeelig
saldo op de woningexploitatie te Ter Neuzen
en Sluiskil /1600; totaal 14.600, verhoogd
met de f 6300 bovengenoemd is 21.000, welke
gelden gevonden moeten worden door verla-
ging van uitgarven.
De voornaamste posten van uitgaaf die
door ons zijn verlaagd zijn: verschillende
artikelen van hoofdstuk 2 en 3 totaal /4000;
alle subsidies verminderd met 25 geraamd
op /2900; onderhoud straten en pleinen
/3600; vervallen de post wegenfonds 3000;
kosten onderhoud schoolgebouwen L. O. f 1500;
leerrniddelen, verwarming, schooliboeken enz.
/1300; U.L.O.school onderhoud gebouw /400;
boeken, leermiddelen, verlichting en verwar
ming /800; bijzonder L. O. artikel 101 /1000;
bijzonder U.L.O. artikel 101 f 700; onvoorziene
uitgaven f 2000; deze versobering geeft een
verlaging van ongeveer f 21.000, waardoor
het evenwicht is hersteld. Natuurlijk zijn nog
enkele uitgaafposten verhoogd, waartegen-
over echter weer staan verhoogde ontvangst-
posten.
Wij merken hierbij nog op dat voor werk-
loozen steun is uitgetrokken 70.000 in uit
gaaf en 52.500 in ontvangst, zoodat evenals
voor 1932 ten laste der gemeente blijft
17.500. Hierbij wordt evenwel aangenornen;
le. dat het rijk voor 1933 wel bereid zal zijn
75 subsidie te geven; 2e. dat ook de Minis
ter bereid gevonden zal worden de steun aan
de bouwvakarbeiders ook in de subsidierege-
ling op te nemen. Geschiedt dit laatste niet
dan zullen die uitgaven gevonden moeten
worden uit onvoorziene uitgaven.
Uit bovenstaande gegevens zal het U duide-
lijk zijn, dat de begrooting voor 1933 zeer
sober is opgeizet en dat het voteeren van bui-
tengewone uitgaven hoe wenschelijk die soms
ook mogen zijn niet gedaan mogen worden.
Zooals wij boven reeds zeiden zal de ge
meente wat de fondsbelasting betreft ge-
plaatst worden in de 3e klasse en zullen 50
opcenten op de personeele belasting meer ge-
heven worden.
Het komt ons wenschelijk voor U met
eenige cijfers aan te toonen, dat door deze
verhoogingen die alleen een gevolg zijn van
de crisisomstandigheden en met het verdwij-
nen daarvan weer kunnen worden ingetrokken
de belastingen nog blijven beneden het peil
van het tijdvak 1926/29.
Personeele belasting. Gezin zonder kinders.
Kom:
huur-
mobi-
waarde
lair
1929
1932
1933
f 150
f 13,29
f 5,44
7,25
250
200
38,08
23,78
29,06
300
,,400
56,—
36,90
45,90
,,450
500
100,01
66,69
86,19
575
800
145,08
99,68
133,28
725
700
183,60
128,57
163,32
Overig deel;
100
11.
4,50
6,—
150
22,78
12,56
16,56
250
200
53,07
33,34
43,10
350
200
79,36
52,51
70,21
500
200
119,85
82,32
104,52
Gemeentefondsbelasting. Door plaatsing
van de gemeente in de 3e klasse wordt de ge-
middelde druk van deze belasting met de 80
opcenten gelijk aan de voormalige gemeente-
lijke inkomstenibelasting met factor 1.32. In
1926/27 bedroeg deze factor 1.65. In 1927/28
1.40.
Namens de raadsfractie der S.D.A.P. is van
den secretaris, den heer C. van den Bulck,
d.d. 15 October 1932 het volgende schrijven
ontvangen
Namens de raadsfractie der S.D.A.P. ver-
klaart ondergeteekende, dat teleurstellingen
in de vorige raadsvergadering opgedaan be-
treffende het gymnastieklokaal der openbare
school en daarvan de weigering, voor hun de
reden is, dat zij aan het afdeelingsonderzoek
niet wenscht deel te nemen.
En voorts verder tegen bijna alle subsidies
zullen stemmen, zich verklaren tegen de 3e
klasse Fondsbelasting en de post school-
kleeding wenscht te verhoogen van 1000 op
2000.
Zij zijn echter bereid bij de raadszitting, als
de begrooting behandeld wordt, normaal te
helpen afdoen, mits de burgerlijke partijen hun
verkeerd genomen beslissing op het adres van
de A. J. C., dat hemieuwd zal worden inge-
zonden, tenug te nemen en alsnog bereid zijn
het gevraagde toe te staan.
Daama is pas met de sociaal-democratische
raadsfractie over alles te redeneeren, wat de
begrooting betreft.
Met betrekking tot de begrooting is door
den heer Colsen d.d. 31 October ingezonden
het volgend schrijven:
Ondergeteekende stelt voor, om in de a.s.
begrooting te behandelen de volgende voor-
stellen
1°. Een belasting in te voeren op alle
publieke vermakelijkheden waar voor entree-
biljetten worden gegeven ad 20 der toe-
gangsprijizen.
2°. Een geneesheer op te roepfen voor
Sluiskil, die tevens zal belast worden met de
armenpractijk, op f 1200, met een verminde-
ring van telken jare f 100, tot zijn safaris zal
zijn 600. M.a.w. wordt van dat salaris ge
durende de 6 jaren telkens f 100 meer afge-
trokken.
Inizender zal deze voorstellen bij de behan-
deling mondeling toelichten.
De begrooting is commissoriaal behandeld
in 2 afdeelingsvergaderingen. Daaromtrent
en het antwoord van burgemeester en wet
houders, is uitgebracht het volgende
VERSLAG van het verhandelde in de afdee-
lingen van den raad tot onderzoek van
de gemeentebegrooting voor 1933 en ver-
antwoording van burgemeester en wet
houders naar aanleiding daarvan.
De voorzitter leest in beide afdeelingen voor
een schrijven van de fractie der S.D.A.P., dat
zij wegens afstemming van het verzoek der
A.J.C. om beschikbaarstelling van een lokaal
niet aan het afdeelingsonderzoek van de ge
meentebegrooting izullen deelnemen.
Het verzoek der A.J.C. zal opnieuw worden
ingezonden. Wordt thans door de burgerlijke
partijen op hun verkeerd genomen besluit
teruggekomen, dan is eerst met de S.D.A.P.
verder over de gemeentebegrooting te rede
neeren. Adressanten willen in elk geval be-
houden 2e klas fondsbelasting; zullen tegen
Voor de inwerkingtreding fin. verh. wet.
bijna alle subsidies stemmen en willen de post
s;h joikleading met f 1000 verhoogd zien.
Wij keuren de houding van de S.D.A.P. in
dezen ten sterkste af. Het gaat' als riiiinder-
heid niet aan te trachten een druk te leg-
gen op de meerderheid. Ons college zal
zich daar ten sterkste tegen verzetten. Wat
de voorstellen betreft, deze zullen bij de
verschillende posten nader worden behan
deld.
In beide afdeelingen worden bezwaren ge-
maakt tegen de verschillende subsidiever-
lagingen bij het Wit Gele Kruis (kom en
Sluiiskil), de bad en zweminrichting, het mu-
ziekgezelschap, de Chr. bewaarschool. Men
dacht dat deze verlagingen voor deze vereeni-
gingen niet te dragen zouden zijn en vroeg
of over de verlagingen overleg was gepleegd.
Een lid van de 2e afdeeling stond op het
standpoint dat alleen subsidieverlaging mag
worden ingevoerd als gebleken is dat de ver-
eendging zonder die meerdere subsidie niet in
haar bestaan bedreigt wordt.
De fractie der S.D.A.P. verklaart tegen
bijna alle subsidies te zullen stemmen.
De opmerkingen in beide afdeelingen, in-
zake de voorgestelde vermindering van de
subsidies heeft ons aanleiding gegeven ons
terzake nogmaals te beraden.
Wij blijven bij ons standpoint, dat, om de
begrooting sluitend te krijgen, evenals bij
andere uitgaven, vermindering noodzake-
lijk is.
Teneinde de druk voor de kleinere ver-
eenigingen te vermdnderen hebben wij de
navolgende regeling ofttworpen.
Van de eerste 500 subsidie wordt 10
gekort, van de bedragen boven 500 20
Waar we in elk geval de 2930 bezuini-
ging noodig hebben wordt op het Groene
Kruis en Ziekenhuis een grootere korting
toegepast. De subsidies worden dan als
volgt
1932
1933
Burgerwaoht
100
90
Bad- en Zweminrichting
250
225
Groene Kruis
1200
840
Ziekenhuis
6000
4000
Sluiskil
500
450
Wit Gele Kruis Sluiskil
250
225
ikom
300
270
Chr. Bewaarschool
1500
1250
R.K. bewaarschool kom
600
530
Sluiskil
400
360
Landbouwonderwijs
50
45
Muziek
400
360
Polyhymnia
50
45
Volksbibliotheek
280
180
f 11800
f 8870
Een lid der le afdeeling
vraagt
of het
college niet in overweging kan nemen het
bedirag besteed voor vemieuwing van be-
stratdngswerken, voorzoover dit uit den ge-
wonen dienst is betaald, alsnog te dekken
door het aangaan van een geldleening. Ver-
hooging der belastingen kan dan missehien
worden voorkomen.
Een ander lid dier afdeeling merkt op dat
wanneer in de vorige periode een algemeene
reserve was gevormd de belastingen thans
niet zoo zouden moeten worden verhoogd.
Nog steeds geldt voor reserveering van
gelden, die verkregen zijn uit de belasting-
penningen de opmerking, gemaakt in het
verslag voor de begrooting 1929 en 1930.
Reserves vormen uit gelden verkregen uit
belastingpenningen is eenvoudig de inge-
zetenen meer belasting laten betalen dan
noodig is.
Natuurlijk behoeft het geen betoog, dat
wanneer wij hadden kunnen voorzien de
groote financieele teruggang waarin onze
gemeenten thans verkeeren wij missehien
beter hadden gedaan de verbetering van de
straatwerken onzer stad voor 60.000
niet te betalen udt gewoon, doch die gel
den te reserveeren voor moeilijke jaren.
Achteraf oordeelen is natuurlijk veel een-
voudiger dan in de toekomst zien. Overwo-
gen kan nog steeds worden die 60.000
alsnog te leenen en alsdan bij gedeelten
naar behoefte in volgende dienstjaren te
brengen. Wij zouden dit alleen willen doen
als alle andere middelen uitgeput zijn.
In beide afdeelingen wordt gevraagd
waarom niet het maximum aantal opcenten
op de vermogensbelasting wordt voorgesteld.
Het college stelt wel voor plaatsing in de
3e klasse van de fondsbelasting.
Natuurlijk is verhooging der belastingen
zeer onaangenaam, doch de menschen met
een vermogen kunnen deze toch nog altijd
beter betalen. Heffing van 50 opcenten op
de vermogensbelasting zou zeker ook een
goeden indruk geven bij de regeering ten op-
zichte van haar houding inzake de subsidie
in de werkloozensteun e.a. Andere leden
in beide afdeelingen merken op dat personen
met een klein vermogen, b.v. 20.000, wat
een zeer beperkt inkomen vertegenwoordigt,
extra zwaar worden getroffen.
Waar op het oogenblik de uitgaven met
25 opcenten te dekken zijn is van ons geen
voorstel tot verdere verhooging der opcen
ten te wachten.
In verband met de voorgestelde verhooging
van de personeele belasting wordt door een
lid van de le afdeeling overweging gevraagd
tot wijziging van bepaalde grondslagen o.a.
biljarten.
De tarieven der personeele belasting
kunnen worden gewijzigd, doch deze beslui-
ten moeten genomen worden v6or 1 Sep
tember, willen ze voor het volgende jaar
toegepast kunnen worden.
Een lid der tweede afdeeling zal een voor
stel indienen tot heffing van een straatbelas-
ting en een vermakelijkheidsbelasting.
Voorloopig zijn van ons college nog geen
voorstellen te wachten tot invoering van
vermakelijkheidsbelastingen, noch tot in
voering van een straatbelasting.
Een lid van de le afdeeling vraagt of het
college de voorgestelde verhooging van het
verhaal der pensioensbijdragen op de ge
meente-ambtenaren noodig acht in verband
met de te verleenen subsidie voor de werkloo
zensteun en de toepassing van het kortings-
wetje voor onze gemeente.
Een ander lid wil teneinde de subsidies te
redden, naast het maximum verhaal nog een
salarisverm inhering.
Een lid der tweede afdeeling vindt dat op de
laagst bezolidigden moeilijk nog verhaal kan
toegepast worden.
De korting krachtens het z.g. kortings-
wetje bedraagt over 1932 f 1800, zal over
1933 niets bedragen omdat de gemeente op
de ambtenaren 5 korting toepast en om
dat de belastingen voor 1933 zoo belang
rijk zijn verhoogd. Of de Minister bij het
verleenen van subsidie voor de werkloozep-
steun rekening zal houden met te hooge
salarissen van de gemeente is best moge
lijk. Voor Ter Neuzen achten wij dat ge-
vaar niet aanwezig. Hoogere subsidie werk
loozensteun zal hier alleen afhangen van
hoogere belastdngheffing.
Een voorstel tot verdere salarisverlaging
tot redding van de subsidies is van ons niet
te wachten. Het college acht het billijk
waar korting wordt toegepast, dat te doen
over de geheele lijn.
Volgno. 1. Het batig saldo uitgetrokken op
9037,27 is bij definitieve samenstelling ge
bleken 9009,76.
Een lid van de 2e afdeeling maakt de op
merking dat het batig slot zou moeten zijn
een nadeelig slot als de werken te Sluiskil tot
een bedrag van 12000 zouden zijn uitgevoerd.
De opmerking van dit lid is onjuist.
Wanneer dit lid wil nazien de wijziging van
de begrooting dd. 21 Mei 1931, dan moet hij
constateeren dat die buitengewone uitga
ven ook gedekt zouden worden door buiten
gewone ontvangsten.
Volgno. 13. Leden van beide afdeelingen
willen het presentiegeld op 2 brengen. Een
lid der le afdeeling steunt dit voorstel met
dien verstande dat wanneer een voile dag
wordt vergaderd het presentiegeld op 4 blijft
gehandhaafd.
Andere leden van beide afdeelingen stellen
voor de bestaande vergoeding ongewijzigd te
laten.
Een voorstel van ons tot verlaging van
het presentiegeld is nog niet te wachten.
Volgno. 20. Een lid der le afdeeling wil
schrappdng van het abonnement van het
weekblad voor de Ned. bond van gemeente-
ambtenaren.
Het is voor de administratie noodzake-
lijk dat vakbladen over vorige jaren kun
nen worden nageslagen, om daaruit ver
schillende opvattingen over belangrijke
zaken te kunnen leeren kennen, maar dan
is het ook noodig dat die bladen via een
abonnement worden verkregen.
Volgno. 27. Een lid van de le afdeeling wil
verlaging van de kosten der kiesverrichtingen
en verteringen der stembureaux.
Wanneer de zittinghebbende leden ge
bruik maken van hun plaatsvervangers om
thuis te gaan eten en wanneer die heeren
geen gebruik zullen maken van een sigaar
en ververschingen, dan zal het volgend jaar
dat bedrag niet gebruikt moeten worden.
Wij zelf doen dienaangaande geen voorstel,
omdat wij het wel billijk vinden de stem-
bureaux voor al hun gratis werk eenige
ververschingen ontvangen.
Volgno. 29. Teneinde het hiervoor uitge
trokken bedrag ad 100 van de begrooting te
kunnen schrappen, mede in verband met den
leeftijd van den tegenwoordigen ambtenaar,
willen leden der beide afdeelingen het voltrek-
ken van huwelijken aan de wethouders opdra-
gen, andere leden aan den hoofdeommies ter
secretarie.
Het ambt van ambtenaar van den bur-
gerlijken stand belast met het voltrekken
van huwelijken moet niet beschouwd wor
den als ambtenaar in den zin van het
ambtenarerureglement. Om dan ook op den
tegenwoordigen functionaris toe te passen
art. 70 van het ambtenarenreglement, in
verband met zijn leeftijd vinden wij abso-
luut niet noodig.
Mocht hij te eeniger tijd bedanken dan
zal ieder die voor die functie wordt aan-
gewezen op de luttele som die daarvoor
betaald wordt aanspraak hebben.
Volgno. 39. Een lid van de eerste afdee
ling maakt aanmerking over de afzonderlijke
bezoldiging van den deurwaarder der plaatse-
lijke belastingen en de administrateur van
het woningbedrijf. Hij vindt het ergerlijk dat
voor elke bijbetrekking de ambtenaren af-
zonderlijk worden bezoldigd.
Een ander lid dier afdeeling vraagt of,
wanneer een ambtenaar den pensioengerech-
tigden leeftijd heeft bereikt, in de vacature,
speciaal wordt bedoeld bij de gemeente-poli-
tie, moet worden voorzien.
Wat de deurwaarder betreft, deze be
trekking kan alleen door een ambtenaar
vervuld worden en men kan niet een amb
tenaar die functie zonder vergoeding op-
leggen.
Wat de administrateur van het woning
bedrijf betreft, dat is een afzonderlijk be-
drijf en ook daarbij gaat het niet aan dit
aan een ambtenaar op te leggen. Boven
dien beide functies worden betaald zonder
rechtstreeks de gemeentekas te drukken.
Daar het aantal ambtenaren hier over
het algemeen te gering is zullen zeker ont-
stane vacatures moeten worden aangevuld.
Volgno. 40. Een lid van de eerste afdee
ling wil schrapping van de subsidie aan de
Ned. vereen. van gemeentebelangen 5;
volgno. 51, bijdrage voor de stichting Rust-
en Vacantieoord van den Ned. Bond van
gemeente-ambtenaren /15; volgno. 76. subsi
die ten behoeve van de politiescholen en cur-
sussen 5 en volgno. 91 subsidie aan de poli-
tiehondendresseervereeniglng Z. Vlaanderen
5.
Schrapping van deze kleine subsidies,
die gegeven worden voor een goed doel,
achten wij onnoodig. Er wordt mede ge-
moeid een bedrag van 30, welk bedrag
niet van inyloed is op de gemeente-finan-
cien.
Volgno. 52. Een lid van de le afdeeling
wil de kosten der ververschingen nog met
f 100 verlagen, aan volledige afschaffing wil
hij ook gaame medewerken.
Een lid van de tweede afdeeling merkt op
dat deze vermindering zeker wordt voorge
steld om het publiek te bevredigen, hiermede
mag todh een raadslid geen rekening houden?
De kosten van ververschingen zijn voor
het volgende jaar reeds beperkt. Tot ver
dere inkrimping is van ons geen voorstel
te wachten.
Volgno. 53. Een lid der le afdeeling vraagt
schrapping van de post: kosten van aanslui-
ting aan het registratiebureau der Vereen.
van Ned. gemeenten.
Een ander lid geeft eerstgenoemd lid in
overweging de administratie eens na te gaan;
hij zal dan vast tot een andere overtuiging
komen. Hij begrijpt in dit verband niet hoe
dat lid een vorige vergadering de hulp van
een accountant wilde inroepen.
Wil de gemeente de administratie goed
in orde hebben dan is het noodig dat de
archieven goed zijn ingericht. Dat inrich-
ten der archieven gesohiedt nu in overleg
met de Vereen. van Ned. gemeenten, die
dienaangaande dikwijls voorstellen doet.
Alleen de aangesloten gemeenten krij
gen deze voordeelen. Onder het bedrag
van f 75 is ook begrepen kosten van ma-
terdeel.
Volgno. 55. Een lid der 2e afdeeling ver-
zoekt bij herhaling een afdak te willen aan-
brengen bij het woonwagenkamp.
Het aanbrengen van een afdak bij het
woonwagenkamp zal door ons worden
overwogen.
Volgno. 64/65. Een lid der le afdeeling
wil de uitgetrokken post voor de kleeding en
uitrusting der politiedienaar nog met 100
verlagen; de kleedingtoelage van den inspec-
teur van politic en den hoofdagent van poli-
tie tot 100 en de rijwieltoelage van den agent
van politie te Sluiskil tot f 40 terugbrengen.
Een lid der 2e afdeeling geeft, bij event,
wijziging, in overweging om ook voor dien
agent een abonnement te nemen, wanneer dat
op Sluiskil geschiedt zou de agent hiervan
weinig hinder hebben.
De kleedingtoelage van den inspecteat
van politie en den hoofdagent berusten ap
vaste bedragen, in het reglement vastge-
steld.
Van de uitgetrokken post worden voor
de agenten hun uitrusting aangeschaft;
f 100 per agent is dus slechts een ramlngs-
post.
Waar op het oogenblik de agent van
politie te Sluiskil 50 krijgt als rijwiel
toelage, achten wij het beter deze regeling'
te handhaven.
Volgno. 77. Een lid der 2e afdeeling merkt
op, dat in de kom verschillende personen van
de brandweer reeds van oliegoederen zip*
voorzien en te Sluiskil nog geen enkel per-
soon. Hij verzoekt, wanneer dit jaar weer
oliegoederen worden aangekocht, deze in de
eerste plaats voor Sluiskil te bestemmen.
Het verzoek om ook oliegoederen aan.
te schaffen voor het brandweerpersoneel
te Sluiskil zal aan het brandweerhestuur
worden doorgegeven.
Volgno. 80. Een lid van de le afdeeHng
vraagt of burgemeester en wethouders met
met de P.Z.E.M. in onderhandeling kunnen
treden inzake voordeeliger voorwaarden ten
opziOhte der straatverlichting. Nu voor de
particulieren de tarieven zijn verlaagd acht
hij het billijk dat het tarief voor de gemeente
nog wel grootgebruiker, ook wordt vermin
derd.
Leden der 2e afdeeling bespreken de onge-
regelde ontsteking van de straatverlichting te
Sluiskil en Driewegen. Zij verzoeken de klofc-
ken voor de ontsteking te willen doen nazienu
Met de P.Z.E.M. zal overleg gepleegd
worden over de kosten der straatverlich
ting, alsmede over de klokken die voor <fe
ontsteking gebruikt worden.
Volgno. 132. Een lid der le afdeeling wil
schrapping van de vacantietoeslag der ge-
meentewerklieden. Hij zal een voorstel doeu
am de verordening te wijizigen.
Waar genoemd lid een voorstel aankmi-
digt om de vacantietoeslagen in te trek-
ken, zullen wij dit afwachten.
Volgno. 135. Een lid van de le afdeeling
wil het parkeerterrein verkoopen voor bouw-
terrein.
Het parkeerterrein voorziet in can
groote behoefte. Wij zouden het dan oak
nift in het belang van het verkeer achten
wanneer dit terrein werd opgeheven.
Volgno. 138. Een lid van de eerste afdee
ling bespreekt het nieuwe rioolgemaal. Ten
einde gevaar voor vernieling van deze instal-
latie te voorkomen, is verlaging van het at-
wateringsriool met 60 c.M. noodzakelijk-
Volgens verklaring van den gemeentebouw-
meester kan enkel hierdoor een afdoende
voorziening worden getroffen.
Wij zullen dienaangaande overleg plegen
en zoonoodig met een voorstel komen.
Volgno. 140. Een lid van de 2e af deeding
vraagt wat de klokkenist voor zijn vergoeding
ad f 100 moet presteeren. Hij stelt voor voor
de klok te Sluiskil een jaarlijksche toelage
van 20 te geven.
De klokkenist krijgt 100 voor het ge-
regeld opwinden en schoonhouden en het
verrichten van gering onderhoud van het
uurwerk.
Waar de gemeente het vorige jaai een
bijdrage voor eenmaal van 100 heeft.
verleend in de vernieuwing van de klok te
Sluiskil, achten wij het verleenen van een
jaarlijksche subsidie van f 20 niet noodig.
Volgno. 141. Een lid van de le afdeellpg
wil schrapping van de post hulp voor het on
derhoud der begraafplaatsen.
Waar het noodig is dat de begraafplaat
sen er netjes uitzien kan daar niet altijc)
een hulp worden gemist. Die hulp wordt
ook gebruikt voor andere diensten.
Volgno. 274. De fractie der S.D.A.P. stelt
voor de post schoolkleeding met 1000 te ver
hoogen.
Een lid der le afdeeling stelt eveneens ver
hooging voor.
Een voorstel tot verhooging van de post
schoolkleeding is van ons college niet te
wachten.
Volgno. 275. Een lid van de 2e afdeeling
vraagt voor welke kinderen de vergoeding
krachtens art. 13 der L. O. wet wordt ge
geven.
Bij raadsbesluit d.d. 24 Mei 1932 is aan
C. M. Emmaneel toegekend 83,75 oveiv
eenkomende met 30 per leerling en per
jaar.
Bij raadsbesluit d.d. 29 Sept. 1932 aan
L. van Cadsand f 8,23, overeenkomend
met f 12,35 per leerling en per jaar en aan
P. L. van Leemput 20, overeenkomend
met f 30 per leerling en per jaar.
Violgno. 297. Een lid der le afdeeling
vraagt naar de regeling met de apothekers.
De apothekers hebben de bestaande over-
eenkomst opgezegd. Wij hebben hun ver-
zocht met nadere voorstellen te komen.
Deze worden nog steeds ingewacht.
Volgno. 317. Leden van beide afdeelingen
vragen wanneer de directeur van de aibesds-
beurs ontslag zal vragen.
Tevens wordt gevraagd waarom hij in
tegenstelling met andere ambtenaren na het
bereiken van den 65-jarigen leeftijd in dienst
mag blijven.
Ook wij staan op het standpunt dat de
directeur van de arbeidsbeurs ontslag moet
nemen. Waar de burgemeester ons meda-
deelde dat ontslag gevraagd zal worden
met ingang van 1 Juli 1933 zullen wij er
op aandringen dat de ontslagaanvrage zoo
spoedig mogelijk wordt ingezonden.
Volgno. 319. Een lid der le afdeeling
vraagt pogingen aan te wenden om de kosten
van de doorloopende openstelling van de teie-
foon, waarvan geheel Zeeuwsch-Vlaanderen
profiteert, mede door andere gemeenten of
door het Rijk te doen dragen.
De algemeene regel is dat wanneer de ge
meente 300 aansluitingen heeft, M van de
kosten der nachtverbinding door het Rijk
worden overgenomen. In afwijking van
dezen regel betaalt het Rijk over dit jaar
reeds 15 van die kosten. Missehien
houdt dit wel verband met het feit dat nu
verschillende nachtverbindingen zijn aan-
gebracht, die via Ter Neuzen kunnen spre-
ken. In elk geval zal over deze kwestie
met de administratie der Posterijen over-
leg worden gepleegd.
Volgno. 331. Een lid der le afdeeling wil
schrapping van de post schatter drank-
lokalen.
Wij vinden dat een gemeente-ambtenaax'
niet verplicht kan worden als schatter der
dranklokalen op te treden, zonder daar
voor eenige vergoeding te ontvangen.
Volgno. 335. Een lid der le afdeeling merkt,
op, dat de regeering voornemens is 30 opcen
ten te heffen op de gemeentefondsbelastingen,
dat daardoor de ingezetenen weer zwaarder
worden belast, te meer waar nu voorgesteld
wordt in de 3e klasse der fondsbelasting te
gaan. Hij vraagt of deze druk niet te onder-
vangen zal zijn in een of anderen vorrn.