GEMENGDE BERICHTEN
DOOR EEN AUTO AANGEREDEN
EN GEDOOD.
VRACHTAUTO VAN BRUGOPRIT
GEKANTELD.
DE GESTRANDE URKER HOTTER.
DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
blommen de asterkes of ze plazier heb-
ben in d'n schoonen, fleurigen nabloei, die van
fluweelen zachtheid en oud-gouwen pracht is.
't Is de leste dagen grys en triest onder de
lage Herfstlochten, maar straks, as we 'nen
scheut nazomer meugen krijgen, as dan de
herfstdraaien lijik bliksems deur den koperen
zonnegloei sehieten, de bruine asters in goud-
bronzen weerschijn te wiegen staan, de gele
sterreblom te smelten lijkt in zuute kleur, de
overjaarsche graniums flakkeren in vurig
rood, 't loof bestoven wordt mee zonnig
poeierbrons, dan staat nog heel veul schoons
van bonten bloei en najaars-cier te wochten.
D'n eikestruik weer akn gaat gloeien, d'n
beuk in pe^rsen dos schiet, de mast weer
nuuw gaat groenen en d'n berk zulver-glaanr
zen, as de dreven besprenkeld leggen onder
d'n gouwen-regenval van 't droge blad, de
lijsterbes perelt van bloedkoraalen-vrucht,
dan zijn de bosschen tempels van natuur-
schoon, waar in ge stillekes toeft. Dan ritselt
er 't windeke z'n eeuwigheidsliedeke in eerbie-
dig gefluster; tikt er 'n takske, onder d'n
elnigen sprong van d'n sierlijken eekhoom,
schiet as 'n lichtstraal zoow rap, 't wit ker-
nijn dwars over de dreef, klapwiekt 'n kraai
mee eentonig gekrijt over de hooge krumen.
Dan is veur d'n zooveulsten keer weer aan,
gebroken: d'n sohoonsten tijd van 't jaar.
Maar nouw motten we effe wennen aan de
groote veraandering. N6g drukt de nuuwe
pracht ons wa zwaar op ons hoofd. Waant
me zijn in korten tijd gekomen van den witten
middag in de gouwen schemering van 't jaar.
Van d'n vollen zomer in d'n rijpen nabloei!
Zaterdagavonid wier veur vast verteld, bij
Guust Verhagen, d'n barbier, dat d'n Janus
weer wa-d-aanders aan de hand mot hebben.
Volgens d'n Joep, die zoow nuuwsgierig is
as 'n baker, scharrelt ie d'n lesten tijd veul
onder Notsel, da's nog wa verderop van ons
vandaan, wa zuidelijker za'k maar zeggen.
D'n Joep kan 't weten, waant z'nen grond is
onder Notsel gelegen.
„Jawel, Joep", zee ik, om 'm 'n bietje los
te krijgen: „maar 't kan genogt zyn, dat ie
daar achter de kiependieven speurt, ge wit..."
Verder kwam ie nie. Heel de scheerkamer
schoot in d'n lach. „Kiependieven, kiepen
dieven D'r is gin enkel kiepke gestolen.
Da-d-hee-t-ie zelf in 't Nuuwsbodeke laten
zetten
't Liep naar half negen op d'n Guust z'nen
wekker en 'k snapte nie waar d'n Tiest bleef.
Waant 'k voelde-n-aankomen, da-d-et ver-
keerd gong loopen. Da kon alleen d'n Blaau-
we weer goedmaken.
Motten guillie aanders nie zoow rap zeg
gen", zee ik en ik docht: Blaauwe, schiet
nouw op!
,,Bij mijn hebben ze to oh ok 'n paar koppel-
tjes weggehaald enne
Gedaank! Daar was d'n Tiest.
„Navond mannen!"
„Navond Blaauwe!''
,,Dre!"
„Tiest! Ge zij laat?"
Meteen beduidde-n-ik 'm mee m'n oogen,
dat er wa loos was.
„Zeg Blaauwe", vroeg d'n Guust, die in
stond te zeepen: „geleufde gij wa van de
protjes van die kiependiefstallen
En mee 'n gezicht, z66w prachtig in d'n
stijl, da-d-ik 'm haast geleufde, onderwyle 'n
sigaar aanstekend, zee-t-ie, over 't vlammeke
henenglurend: „hij hee-t 'm, ee!"
„Wie!
De Tiest stak nog 's aan, z'n sigaar brand-
de aan eenen kant, mee heelveul zurg dec-1 io
cia en giuurue toen mee een ogsK° 'n iionderd-
ste secondeke naar mijn on zweeg. 't Wier
geheimzinnig. Toen 't klaar was en ie z'n
sigaar nog 'a heel secuur had bekeken, ge-
trokken, weer bekeken en nog 's getrokken,
toen blaasde-n-ie 'n kegel rook weg, recht in
d'n Guust z'n nuuwsgierig gezicht, zoowdat
die z'nen patient den zeepkwast in z'n neus
stopte en toen zee d'n Tiest: „hij hee-i-m-
ja!"
Amico, ik moest m'n eigen even omkeeren,
en om t toen nog wa-d-erger te maken
keek ik recht in d'n Janus z'nen lampion",
die net binnenkwam.
„Was 't er dan maar eenen?" vroegen
ze. ,,in de kraant sting tooh dat er meer
waren?"
Toen kon 'k gelukkig 'n ogske naar d'n
Jaan knippen, om 'm duidelijk te maken da-
d-et over hum gong.
„Navond samen!" zee Janus.
„Navond van den Heuvel."
Da was goeie! Uit 't feit da ze „van den
Heuvel zeeen, bleek, da ze hard bezig waren
d'n Tiest te geleuven.
»Ha, dn Jaan!" groette d'n Blaauwe
hartelijk.
,,Zoow?" groette Janus trug.
,,Nouw, Janus, gefiliciteerd, man!'' dee
d'n Blaauwe luidruchtig.
Maar Janus die docht dat d'n Blaauwe weer
wa mee 'm veur had, zee: „gij ok".
Toen begreep de heele scheersalon dat d'n
Tiest de waarheid had gesproken en dat d'n
Janus z'n eigen er nie over uit wouw laten.
Dus zwegen ze! Waant as 'nen mensch 'n
plumke verdiend hee, dan bewaren de men
schen da meestal tot na z'nen dood.
Dn Blaauwe keek mijn 's tevrejen aan,
blaasde veul groote rookwolken weg, pakte'n
stoeltje en gong er opzitten mee de leuning
veur z'n lijf.
„Verhagen", zee Janus streng: „mag ik
effe veurgaan? 'k Mot van d'n avond nog
verderop en eh as zuilie (da waren wij)
't goed vinden
„Motte nog naar Notsel, Janus?" vroeg d'n
Joep.
„Wouwde gij 'nen pliesieman uithooren,
Joep?" vroeg d'n Janus uit de hoogte.
Toen mokte d'n Tiest 'n verdacht snurk-
geluid deur z'n neus en om 't goed te maken
zee-t-ie: ,,rooken, Jaan?"
„Tot 'k geschoren ben" zee Janus en stopte
de sigaar onder z'n pet zoolang.
En as d'n Janus eindelrjk onder 't mes zat,
liet d'n Tiest mijn 'n tiptopke van d'n Jaan
zien en flusterde: „da komt Zaterdag in de
Nuuwsbode!"
,Hee-t-ie dan 'nen dader, Tiest?" vroeg ik
zochtjes.
,,Zekers", flusterde d'n Blaauwe: „maar
ihij weet 't nog nie!"
Guust Verhagen hee me Zaterdagavond drie
keer gesnejen, maar hij kan 't nie helpen
horre!
Veul groeten van Trui en as alti) gin horke
minder van oewen
toet voe
DR<§.
HET CONFLICT IN DE (KOOPVAARDIJ.
De gebeurtenissen op het
stoomschlp ..Rotterdam".
Aan het onderhoud, dat de H. Crt. met den
kapitein van de ..Rotterdam", den heer van
Dulken had, ontleenen wij het volgende-
De gezagvoerder verklaarde, dat zijn be-
lofte, naar Rotterdam terug te keeren, hem
door de bemanning was afgedwongen, als het
ware met het mes op de keel. De heer van
Dulken meenide, aan een dtergelijke belofte
i niet te zijn gebonden en gaf later bevel, naar
Southampton op te stoomen. Hierop gooiden
1 de stokers en tremmers het bijltje er opnieuw
bij neer.
Ik heb er hun attent op gemaakt, vervolg-
de kapitem van Dulken het onderhoud, dat
zij zich aan een groot misdrijf schuldig maak-
ten, aangezien die monsterrol eischt, dat zij
varen naar de haven, welke de schipper goed
vindt.
Zij bleven weigeren.
Ten einde raad heb ik toen maar koers
j naar den Waterweg gezet, terwijl ik mijn
1 reederij van den toestand op de hoogte stelde
j en om militaire assistentie verzocht. Ik voel-
de mij verplicht, dit te doen, omdat ik niet
s wist, wat met een bemanning, die zulk een
houding aanneemt, kan gebeuren.
's Middags tijdens de vaart kreeg ik order
van de reederij, naar Boulogne terug te kee
ren. Een half uur hebben wij in den nieu-
wen koers gestoomd, toen de vrij zijnde sto
kers hun collega's waarschuwden, dat wij den
anderen kanit weer opgingen. Ik heb hun dat
niet medegedeeld, omdat zij zich tegenover
mij zeer hadden misdragen, terwijl de mon
sterrol hen verplichtte, mij naar de haven,
die mij goed dacht, te volgen.
Wy waren in de buurt van het Ruitinger
vuurschip, toen de stokers en tremmers op
nieuw dienst weigerden.
Ik verzocht hun nog even door te werken
om een betere ankerplaats te vinden bij den
West-Hinder en zij vroegen mij, hoe lang het
zou duren. Ik heb gezegd: Een uur!
,,We gaan geen mijl verder", was hiet ant-
woord.
We hebben nog een oogenblik voile kracht
door kunnen loopen met den stoom, die nog
in de ketels was, en we kwamen in de buurt
van den West Hinder, maar niet op de plaats,
waar ik graag wilde zijn, n.l. achter de bank,
om eenigszins veilig te liggen bij harden Wes-
tenwind. Alle vuren lieten zij uitgaan, be-
halve twee voor het licht en de pompen.
Gelukkig was het goed weder; als het plot
seling was gaan waaien, waren de gevolgen
niet te overzien geweest. Ik nam voorloopig
geen maatregelen, omdat ik een telegram had
omtvangen, dat de komst van de mariniers
vermeddde. Ik wil er reeds nu op wijzen, dat
mijn officieren al mijn orders hebben opge-
volgd en dus als goed zeeman blijk gaven, de
overeenkomst te kennen, welke zij hebben
geteekend.
Zij hebben gevoeld, dat zij in geen geval hun
kapitein mochten afvallen.
Ook het dekpersoneel heeft zich in het
conflict steeds loyaal betoond.
Toen de mariniers aan boord waren, heb
ik met luitenant Roelofsen overleg gepleegd,
wat mij te doen stond.
E£n voor een heb ik de mannen bij mij
laten komen. Aanvankelijk werd gewelgerd.
De stokers en -tremmers zonden de bood-
schap terug, dat zij er niet over dachten, om
bij mij te komen, en in geen geval een voor
een. Als de kapitein hun wat te vertellen
had, zoo zeiden zij, moest hij maar naar voren
komen.
In overleg met luitenant Roelofsen is deze
toen met vier mariniers naar beneden ge-
gaan. De le machinist gelastte een stoker,
de mariniers naar den kapitein te volgen en
dit is dan ook zonder eenig incident gebeurd.
Bijna de geheele equipage heb ik zoo voor
mij gehad; bijna zander uitaondering weiger-
rfs 3»ot macHiaeJiajner- en civiel-personeel
dienst. Het dekpersoneel bleef loyaal. Ik
heb hun 46n voor 66n er op gewezen, dat zij
mij moesten volgen naar welke haven dan
ook en dat zij zidh anders schuldig zouden
maken aan muitierij. Zij weigerden halsstar-
rig.
Ik heb toen de reederij den toestand ge-
seind en voorgesteld, het schip naar Rotter
dam te dirigeeren. Dit is toen ook gebeurd.
Over den gearresbeerden stoker, die aan
vankelijk aangehouden werd, zeide de kapi
tein:
Hij was de eerste man, die voor mij kwam
en mij letterlijk dit toevoegde: Bergen en
daien ontmoeten elkaar niet, maar menschen
wel wij komen elkaar nog eens aan den wal
tegen en dan rekenen wij af".
Kapitein van Dulken sprak voorts de hoop
uit, dat de justitie niet te licht zou oordee-
len over het hier gepleegde misdrijf.
,,Als deze menschen", zeide hij „op eenige
manier vrrjuit zouden gaan, zouden de gevol
gen voor de Nederlandsche koopvaardij niet
te overzien zijn. Als de gezagvoerder ge-
dWongen wordt door zijn bemanning, om tie
gaan naar een haven, die zij wenschen, dan
kan er voor de toekomst op de koopvaardij
geen orde en regel meer bestaan. Ik heb niet
van hen geeischt, iets te doen in strijd met
monsterrol of wet."
Dat luitenant Roelofsen aan de bemanning
zijn eerewoord gegeven zou hebben, dat het
schip naar Rotterdam ging, noemde kapitein
van Dulken een belachelijke veronderstelling.
Aan boord zijn geen vaste posten door de
mariniers betrokken, wel is, toen eenige
werkwillige leden der bemanning door hun
komuiten met moord en doodslag werden be-
dreigd, door de mariniers op het schip ge-
patrouilleerd. Incidenten deden zich echter
niet voor.
Kapitein van Dulken protesteerde er tegen,
dat hij een woordbreker zou zijn. Hij heeft
zich gedragen naar de letter van de wet, ter
wijl de bemanning zich z.i. schandelijk heeft
misdragen.
Over de eenige dame-passagier zeide kapi
tein van Dulken, dat zij om particuliere rede-
nen niet in Boulogne wilde landen; zij zou
toen meegaan naar Rotterdam of Southamp
ton.
Een andere lezing.
Het ,,Dgbl. v. Rotterdam" had een onder
houd met een lid van de bemanning, behooren-
de tot den civielen dienst.
Naar mijn meening, aldus deze zegsman,
is het optreden van het machinekamerperso-
neel, toen het weigerde, de vuren te bedie-
nen, omdat het schip weer koers zette naar
Southampton, geheel te wijiten aan het op
treden van den kapitein.
Het personeel wilde absoluut niet naar
Southampton. Men had onder de reis van
Plymouth naar Boulogne de koppen reeds bij
elkaar gestoken, toen een in het Engelseh ge-
steld bericht was opgehangen, waarin werd
medegedeeld, dat de passagiers in Boulogne
het schip moesten verlaten.
Omtrent de redien van deze verandering
werd niets medegedeeld.
Er waren ongeveer 80 derde klasse passa
giers en het is zeer begrijpelrjk, dat vooral
uit dien hoek felle pnotesten kwamen. Het
hielp echter niets.
Daama deelde de kapitein te Boulogne aan
een paar leden der bemanning mede, dat hij
orders had, het schip naar Southampton te
brengen, omdat daar 1300 passagiers op in-
scheping wachtten, onder wle meer dan de
helft toeristen. Deze mededeeling deed zijn
invloed gelden op het civiel personeel, dat
voor zijn inkomsten bijna geheel op tips
(fooien) is aangewezen.
De stokers en matrozen echter weigerden
naar Southampton te varen en pleegden over-
leg met het civiel personeel, dat zich ten-
slotte solidair verklaarde.
Toen werd den kapitein, die er op aandrong,
Boulogne te verlaten, omdat de ligplaats niet
safe was, medegedeeld, dat men wel de vuren
wilde bedienen, indien naar Rotterdam en
niet naar Southampton werd gelioerst.
De kapitein was zelfs zoo tegemoetkomend,
dat hij zulks op een brief je gai.
Echter had hij, toen hy den tegenstand der
geheele bemanning bemerkte, de verzending
van een telegram opgehouden en de aankomst
van een telegram, gericht aan de officieren,
uren achtergehouden.
Dat zette kwaad bloed b(j de officieren, die
een dergelijk optreden van den gezagvoerder
maar heel moeilijk konden verduwen. Naar
hun meening was de heer van Dulken daar-
mee ver buiten z(jn bevoegdheden gegaan.
Zoo was er een geest van roerigheid ge
komen onder het gansche personeel en deze
kwam tot uiting, toen bleek, dat, ondanks
het gegeven woord van den kapitein, toch de
steven werd gewend in de richting van
Southampton.
Toen gingen de vertegenwoordigers van het
personeel naar den kapitem en wezen hem
er op, dat het schip niet koerste naar Rot
terdam, maar in de richting van Southamp
ton. De kapitein was al dien tijd zelf op de
brug geweest.
„Weet ik", zei de kapitein, „maar ik heb
orders van mijn reederij."
Toen hem wierd gewezen op het door hem
afgegeven briefje waarin hij toezegde, naar
Rotterdam te zullen gaan, zei hij, dat hij dat
inderdaad had gedaan, maar er niet had op-
gezet: wanneer!
Toen brak de ontevredenheid eerst recht
los en besloot het machinekamer-personeel,
de vuren te dooven.
Zoo gebeurde het, dat het schip ging drij-
ven en voor anker moest gaan.
Maatregelen tegen de dienst-
weigeraars.
Naar de „Tel." van de directie der Holland-
Amerika Lijn vemeemt, zal het personeel,
dat op de ..Rotterdam" geweigerd heeft
dienst te doen, Dimmer meer voor aanmon-
stering bij de H. A. L. in aarnnerking komen.
„Wij hebben bedoelden leden van de beman
ning niet bepaald ontslag aangezegd", zoo
deelde de directie mede, ,,doch het spreekt
vanzelf, dat zij, die, op onze schepen varend,
dienst weigeren, niet meer zullen worden aan-
genomen."
Dit besluit treft ongeveer 400 man.
Uit den bond, van werkgevers
getredem.
Zooals gemeld, zijn eenige groote maat-
schappijen uit den bond van werkgevers ter
koopvaardij getreden.
Toen de ,,N. R. Crt." aan de directie van
de Koninklijike Nederlandsche Stoomboot
Maatschappjj de vraag stelde, of deze uittre-
ding beteekende, dat zij geneigd was, de
eischen van de stakers in te willigen, ant-
woordde zij, dat zij zich reeds bereid had ver-
klaard, tot 31 Maart 1933 de arbeidsvoorwaar-
den te handhaven. Zij voegde eraan toe,
dat de staking bij haar maatschappij op het
oogenblik voortduurt en dat zij rustig de her-
vatting van den arbeid afwacht.
De directie van de Stoomvaart Maat
schappij ,,Nederlanid" zeide, dat haar uittre-
ding meer een administmtieve maatregel is.
In den bond wordt namelijk bij meerderheid
van stemmen beslist en in deze moeilijke
tijiden zou dat tot dingen kunnen leiden, welke
niet in het belang van het bedrijf der
„Nederiand" zijn. Daarom hebben de „Neder-
iand" en eenige andere maatschappij en den
bond verlaten. z.ij zijn "ecnrer -n-oi tocroid tot
samenwerking. Tenslotte herinnerde de
directie van de „Nederland" eraan, dat haar
maatschappij, evenals de Rotterdamsche
Lloyd, buiten het conflict staat. Deze laat-
ste maatschappij heeft zich evenwel bereid
verklaard, althans voorloopig met den bond
van werkgevers ter koopvaardij te blijven
samenwerken.
Nader vemeemt het blad, dat ook de Hol
landAmerika Lijn uit den bond van werk
gevers i3 getreden, omdat deze maatschappij
zich niet kan neerleggen bij besluiten, welke
genomen zouden kunnen worden, die niet in
het belang van obligatiehouders konden bl(j-
ken te zijn.
Teneinde misverstand te voorkomen, wordt
medegedeeld, dat de Nederlandsche Reeders-
vereeniging geheel buiten het conflict staat.
Deze toch, welke nagenoeg de geheele Neder
landsche koopvaardijvloot omvat, behartigt de
algemeene reedersbelangen in den ruimsten
zin, terwijl de bond van werkgevers ter koop
vaardij zich uitsluitend behandeling van ar-
beidsaangelegenheden ten doel stelt.
Geen enkele reederij kan in het huidige
conflict aanleiding vinden, uit de Nederland
sche Reedersvereeniging te tneden en zulks is
dan ook niet geschied.
Een incident.
EJen incident heeft Woensdagmiddag te Rot
terdam plaats gehad bij de monstering van de
,,Jonge Jacobus". Het schip vaart met
Spaansche bemanning en Hollandsche officie
ren. Aan de Schiehaven lag een Spido-bootje,
am de werkwilligen naar de „Jonge Jacobus"
te vervoeren. Er meldde zich slechts een
machinist aan. Een dertig k veertlg stakers
hadden zich in de nabijheid verzameld en een
van hen, de 40jarige communist J. van S.,
gaf den machinist een klap in het gezicht. De
man is onmiddellijk door de politie gearres-
teerd.
DE ZIEKTE VAN WEIL.
Eeq sterfgeval te Dord,recht.
Woensdagmiddag is te Dordrecht een van
de personen, die lijdende zijn aan de ziekte
van Weil, overleden. Het slachtoffer is een
35-jarige smid.
De directeur van den gemeentelijken genees-
kundigen dienst te Maastricht heeft ver
klaard, dat zich daar ter stede twee gevallen
van de ziekte van Weil hebben voorgedaan
Op last van burgemeester en wethouders
wordt op 10 dezer de gemeentelijke bad- en
zweminrichting aan den Franciscus Romanus-
weg gesloten.
Te Rijnsburg doet zicb een geval van de
ziekte van Weil voor. De burgemeester van
die gemeente heeft in verband hiennee de
bevolking gewaarschuwd tegen het zwemmen
in de openbare wateren en tegen het werpen
van afval en etensresten in het water.
Te Delft is een tweede geval van de ziekte
van Weil vastgesteld. De beide patienten zijn
opgenomen in de barakken van het Gasthuis.
Him toestand is bevredigend. Zij badden
veel gezwommen in de Schie, in welk water,
vooral bij de lijm- en gelatinefabriek, een
groot aantal ratten is.
In de kom van de gemeente Rdjssenberg
waren eenige jongens op den straatweg aan
het voetbollen. Uit de richting Breda kwam
een auto aangereden, bestuurd door een dame.
Door tot nog toe onbekende oorzaak reed de
auto den lOjarigen C. aan, die emstig werd
gewond en even na de aanrijding aan de ge
volgen is overleden.
DOOR EEN STOOMTRAM
GEGREPEN.
Dinsdagmiddag is mej. L. uit Meijel, door
eon "'""'"'tram der Limburgsche Tramweg-
maatschappjj te Helden-Beringen gegrepen,
toen zij ue tramlijn wilde oversteken. Zij liep
zware verwondingen op. Nadat haar genees-
kundige hulp was verleend, is zij per auto
naar haar waning avergebracht.
VERKEERSONGEVAL.
In den Ham (Groningen) is Dinsdagmorgen
het 12-jarige zoontje van den heer J. Oude-
laar onder een zwaar beladen vrachtauto
geraakt en emstig gewond. De jongen kwam
van achter een melkwagen vandaan. Zijn
toestand schijnt hopeloos.
VLIEGONGELU|K BIJ SOESTERBERG.
Woensdagmiddag omstreeks half vier is het
Fokker-jachtvliegtuig D 16, bestuurd door den
luitenant-vlieger L. T. C. J. M. van Hootegem,
boven de bosschen van de Paltz nabij Soester-
berg naar beneden gestort. De eenige inzit-
tende werd op slag gedood. Het toestel is ge
heel vemield.
Omtrent de vermoedelijke oorzaak van het
vliegongeval, dat een van de beste jachtvlie-
gers in ons leger het leven heeft gekost, wordt
nog gemeld, dat luitenant Van Hootegem od
het oogenblik dat het toestel omlaag stortte
juist met enorme snelheid een scherpe bocht
maakte. Men neemt aan, dat de bestuurder
daanbij den hoogte-afstand heeft misgeschat.
Later bleek, dat de stuurinrichting volkomen
in orde was.
Luitenant Van Hootegem werd uit het toe
stel gesiingerd en kwam een eind van het
vliegtuig af in de bosschen terecht.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Aan het stille strand te Scheveningen is
Woensdagmiddag omstreeks 12 uur bij het
baden verdronken de 45-jarige J. R. K„ af-
komstig uit Heerlen.
Het lijk is naar het ziekenhuis Zuidwal te
's Gravenhage vervoerd.
AUTO-ONGELUK TUSSCHEN BREDA
EN ETTEN.
Woensdagavond omstreeks 7 uur is op den
rijksweg BredaEtten een emstig auto-onge-
lijk gebeurd. Uit de ricbting Rosendaal kwam
een kermiswagen, die geheel rechts van den
weg reed. Een achterop rijdende auto wilde
den kermiswagen voorbijrijden; op hetzelfde
oogenblik passeerde een andere auto met een
snelheid van ongeveer 80 K.M. in het uur.
Deze moest toen over het rijwielpad rrjden,
dat links van den weg ligt, en reed pardoes
op vier wielrijders in. De auto nam daama
een zwenking naar rechts en schoot voor den
kermiswagen heen rechts van den weg de
sloot in.
Twee wielrijders werden op slag gedood;
zij lagen ongeveer 5 M. verder in de sloot. De
twee anderen werden zwaar gewond. De
slachtoffers zijn de 17-jarige M. uit St. Wilie-
brord en de 30-jarige B. uit Hoeven. De beide
anderen, de 30-jarige R. uit St. Willebrord en
B. uit Hoeven, werden ter plaatse verbonden.
De bestuurder van den auto was de 60-
jarige K. uit Breda, die met den schrik vrij
kwam.
De lijken en de gewonden zijn naar het zie
kenhuis te Etten overgebracht. Woensdag
avond is het parket uit Breda ter plaatse ge
weest.
Het verkeer over den rijksweg heeft een
paar uur geheel stil gestaan.
OUDE MAN OVERVALLEN.
De politie te Berghem (N.B.) heeft aange
houden een 25-jarigen landbouwerszoon,
wonende aldaar, verdacht van het toebrengen
van zwaar lichamelijk letsel.
Zondagavond was de aangehoudene met
eenige komuiten naar de kermis te Haren ge
weest. In beschonken toestand begaf het ge-
zelschap zich tegen middemacht huiswaarts.
Even buiten Haren zrjn zij het erf van den be-
jaarden molenaar W'ijnacker opgeloopen en
hebben het echtpaar uit him bed geklopt met
verzoek om wat water voor de carbid-
lantaams te geven.
Toen de echtgenoote van den heer Wyn-
acker zich naar achteren begaf om het ge-
vraagde te halen, hoorde zij plotseling een gil
en toesnellende vond zij haar man met een
zware steekwonde in den rug hevig bloedend
bewusteloos op den grond liggen, terwijl de
mannen verdwenen waren.
De toestand van den man, die lijdende was
aan een borstaandoening, was van dien aard,
dat hij niet vervoerd kon worden. Ook thans
is zijn toestand nog uiterst zorgwekkend..
Aanvankelijk verkeerde men omtrent den
bedrijver van dezen laffen aanslag in het
onderzekere, doch het politie-onderzoek lever-
de zoo veel aanwijzingen op, dat thans tot
arrestatie van den landbouwerszoon kon wor
den overgegaan. De man wordt ter beschik-
king van de justitie te 's Hertogenbosch ge-
steld.
Een vrachtauto van de N.V. W. A. Hoeks
Machine- en Zuurstoffabriek filiaal Eind
hoven, bestuurd door den chauffeur J. H
Zoetmulder uit Rotterdam, reed Woensdag
van de hooge kanaalbrug van het Eind-
hovensch kanaal af in de richting van de
Poeierschestraat.
De wagen was beladen met ruim zeventig
leege zuurstofflesschen. Bij het van de brug
afrljden schoof de lading naar voren, waar-
door de bestuurder het beheer over bet stuur
verloor en de wagen van den oprit afreed en
daama kantelde.
In de cabine van de vrachtauto zat behalve
de chauffeur de wagenknecht Schaap. Beiden
bleven ongedeerd.
De schiipper-eigenaar van den Dinsdag te
Egmond aan Zee gestranden hotter, de heer
K. v. Urk, heeft meegedeeld, dat hij door het
lek bij de schroefas gedwongen was geweest,
de netten te kappen, zoodat ook deze verloren
zijn gegaan. Men heeft Dinsdag tevergeefs
getracht, den motor uit het schip te lichten.
De hotter ligt op het strand, maar bjj hoog
water sloegen Dinsdagavond en Woensdag-
morgen de golven er over heen. Het sohip
schjjnt verloren, de eigenaar heeft het wrak
aan eenige inwoners van Egmond aan Zee
verkocht.
AUTOBUS TE WATER.
Vermoedelijk doordat een veer van de voor-
as brak, is te Beerta (Gr.) een autobus uit
Zwartemeer, waarmee een 28-tal personen
een reisje hadden gemaakt naar Duitsdhland,
in het Beesterdiep geraakt, meldt de „Msb."
De inzittenden konden alien den bus ver
laten en kwamen er, behoudens enkele minder
emstige verwondingen en wat natte kleeren,
zonder ongelukken af.
De pleizierredzigers moesten met een ande
ren bus hun reis naar Zwartemeer voort-
zetten.
DE TRUC VAN DEN CONCURRENT.
De vorige week meldde de ,,Msb." dat een
groenten-exporteur te Delfzijl onaangenaam-
heden had met de Duitsche douane, omdat
in 'n door hem per stoomschip uit Delfzijl
naar Borkum verzonden partij augurken een
hoeveelheid tabak werd gevonden. De ex-
porteur wist van den prins geen kwaad, maar
werd toch door de douane veroordeeld tot be-
taling van R.M. 1000, terwijl de groenten
verbeurd verklaard en hem verboden werd
goederen naar Duitschland te exporteeren.
Een door de politie ingesteld onderzoek,
heeft echter een ongedachte uitkomst ge-
bracht. Het is namelijk gebleken, dat de
tabak in het fruit was verstopt door een con
current van den exporteur ,die deze laakbare
handeling had bedacht, om den exporteur een
poets te bakken. Tegen den dader is proces-
verbaal opgemaakt.
AVONTUREN VAN EEN
ROTTERDAMSCHEN SCHIPPER IN
FRANKRIJIL.
De schipper Hendrik Vos, wonende te Rot
terdam en eigenaar van het schip ,,Karolina",
was op 17 November 1931 met zijn, met
steenen beladen schip, de Fransche grens ge-
passeerd.
De Fransche douanen gaven hem een be-
wijs voor een jaar vrij vertolijf in Frankrijk,
waarmede hij zeer was ingenomen, daar hij
anders altijd een bewijs kreeg voor Sen. reis.
Nadat hij op de plaats van bestemming zijn
schip had gelost, telefoneerde hij naar Parijs,
om te zien, of er voor hem geen vracht was.
De bevrachter gaf hem ten antwoord dat, als
hij een goed bewijs had voor een jaar, hij werk
krijgen kon en naar Parijs kon komen.
Vos begaf zich naar Parijs en daar zijn be
wijs in orde was, kreeg hij een vracht van
Oorbihem naar Lyon door Frankrijk. Toen
hij daar had gelost, ontving hij een vracht van
een anderen bevrachter te Nancy, van Cha-
lond naar Roubaix, eveneens op jaarbewijs.
Bij zijn aankomst te Roubaix werd hij be-
zocht door douane-beambten, die zijn papieren
opvroegen. Deze werden goedgekeurd, maar
drie uur later kwamen ze terug en zeiden,
dat de papieren niet in orde waren. Schipper
Vos deed alles, om de zaak in het reine te
brengen, ecbter tevergeefs en van 1 April
1932 af tot op heden is zijn schip vastge-
houden.
De Fransche Regeering verlangt nu van
hem fr. 12.500, om zijn schip Fransch te
maken, waartegen hij natuurlijk bezwaar
heeft, maar de Fransche minister zei hem, dat
hij anders fr. 19.600 moet betalen, om zijn
schip vrij te krijgen.
Vos riep de hulp in van ons ministerie van
Buitenlandsche Zaken, doch ontving daarop
bericht, dat men niets voor hem doen kon.
In verband hiermede heeft de Ned. bond
voor den kleinhandeldrijvenden middenstand
zich met een adres tot de Tweede Kamer ge
wend, teneinde van deze steun voor den ge-
dupeerden schipper te verkrijgen.
BRANDBABE VLOEISTOF UIT EEN
POMP TE BUNSOHOTEN.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
Twee jaar geleden werd bij een blok ge-
meentewoningen te Bunschoten een pomp ge
stagen op een diepte van 8 meter. Deze pomp
gaf steeds behoorlijk drinkwater, tot j.l. Don-
derdag. Toen kwam uit deze pomp een vloei-
stof, die niet te gebruiken was. Ze geleek op
water, vermengd met olie en benzine, en bleek
ook brandbaar te zyn: toen men er met een
brandende lucifer bij kwam, sloegen de vlam-
men omhoog.
De burgemeester, de heer De Vries, meende
aanvankelgik, dat hier benzine in den grond
verstopt was om de benzine-belasting te ont-
duiken, en waarschuwde de ambtenaren van
den belastingdienst te Baam. Deze stelden
Zaterdag j.l. een onderzoek in en kwamen
tot de slotsom, dat deze geschiedenis met de
benzine-belasting niets te maken had.
Met het oog op het gevaar, vooral voor
kinderen, heeft de burgemeester de pomp
tydelijk boven den grond laten wegnemen.
Van een emmer van de vloeistof, die uit de
pomp komt, verbrandt de bovenste laag tot
een hoogte van 4 a 5 c.M.
Vanwege het gemeentebestuur is een mons
ter van de vloeistof genomen om ze voor on
derzoek op te sturen naar een laboratorium.
Men schrijft nader aan de N. R. Crt.:
Er werden ruim 80 emmers vol naar boven
gepompt, die alle dezelfde samenstelling ver-
toonden. Het oliegehalte was in de laatst ge-
vulde emmers niet minder dan in de emmers
die bet eerst volgepompt waren.
De pomp staat in een schuurtje te Spaken-
burg, gemeente Bunschoten. Ze is thans weer
in werking gesteld en geeft weer behoorlijk
water. Wel drijven er nog vetdeelen op het
water, doch de vloeistof wil niet meer bran-
den. Ook lean men de olielucht nog ruiken.
MOORDAANSLAG TE EMST.
Na sluitingstijd der cafe's by een feest te
Ernst (gem. Epe) zyn een zestal jongens en
meisjes, die zich huiswaarts begaven, aange-
vallen door drie personen.
Een der aangevallenen, zekere de H. uit
Gortel, bekwam daar bij drie messteken, waar-
van een levensgevaarlijk in de long.
De daders zijn door de politie van hun bed
gelicht en voor den burgemeester van Epe
geleid. Het slachtoffer Is, na door de plaatse-
lyke doktoren voorloopig behandeid te zyn,
naar het ziekenhuis te Apeldoom gebracht.
KREUGER'S MILLIOENEN-BLUF.
Uit het gepubliceerde rapport van de
„Kreuger"-afdeeling der Stockholmsche poli
tie, blijikt dat de Nederlandsche dochtermaat-
schappij van Kreuger en Toll by de manipu-
laties van Ivar Kreuger een belangrijke rol
heeft gespeeld. Deze ondememing schynt in
het algemeen het centrum van de geheele
zwendel-affaire te zyn geweest.
De Stockholmsche „Allehanda" noemt die
maatschappij een van begin tot einde reus-
achtigen bluf. Door koopen en verkoopen,
welke in werkelijikheid nimmer hebben plaats
gehad, werden winsten gemaakt van millioe-
nen kronen, welke op de balansen werden ge-
plaatst. Alles werd door Ivar Kreuger per-
soonlyk geleid. Wat deze opgaf, werd nimmer
betwijfeld of gecontroleerd. By dezen windr
handel gaat het om bedragen van honderden
millioenen kronen. In cen geval werd een
verkoopstransactie tot een bedrag van 150
millioen kronen afgesioten, zonder dat de
koaper der aandeelen werd genoemd. Waar-
den, welke werkelyk aanwezig waren, nam
Kreuger altijd naar zich toe, terwijl de Neder
landsche maatschappij zelf de ,,cijfers" ont
ving.
Bij den terugkeer van een gezelschap ouden
van dagen te Aduard, die een uitstapje per
auto naar Groningen hadden gemaakt, stak
de 11-jarige M. Helmas plotseling den ryweg
over. De jongen werd door den auto van den
heer M. Oosterhof overreden. Hij was op
slag dood.