GEMENGDE BERICHTEN DOOR EEN AUTO AANGEREDEN EN GEDOOD. VRACHTAUTO VAN BRUGOPRIT GEKANTELD. DE GESTRANDE URKER HOTTER. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. blommen de asterkes of ze plazier heb- ben in d'n schoonen, fleurigen nabloei, die van fluweelen zachtheid en oud-gouwen pracht is. 't Is de leste dagen grys en triest onder de lage Herfstlochten, maar straks, as we 'nen scheut nazomer meugen krijgen, as dan de herfstdraaien lijik bliksems deur den koperen zonnegloei sehieten, de bruine asters in goud- bronzen weerschijn te wiegen staan, de gele sterreblom te smelten lijkt in zuute kleur, de overjaarsche graniums flakkeren in vurig rood, 't loof bestoven wordt mee zonnig poeierbrons, dan staat nog heel veul schoons van bonten bloei en najaars-cier te wochten. D'n eikestruik weer akn gaat gloeien, d'n beuk in pe^rsen dos schiet, de mast weer nuuw gaat groenen en d'n berk zulver-glaanr zen, as de dreven besprenkeld leggen onder d'n gouwen-regenval van 't droge blad, de lijsterbes perelt van bloedkoraalen-vrucht, dan zijn de bosschen tempels van natuur- schoon, waar in ge stillekes toeft. Dan ritselt er 't windeke z'n eeuwigheidsliedeke in eerbie- dig gefluster; tikt er 'n takske, onder d'n elnigen sprong van d'n sierlijken eekhoom, schiet as 'n lichtstraal zoow rap, 't wit ker- nijn dwars over de dreef, klapwiekt 'n kraai mee eentonig gekrijt over de hooge krumen. Dan is veur d'n zooveulsten keer weer aan, gebroken: d'n sohoonsten tijd van 't jaar. Maar nouw motten we effe wennen aan de groote veraandering. N6g drukt de nuuwe pracht ons wa zwaar op ons hoofd. Waant me zijn in korten tijd gekomen van den witten middag in de gouwen schemering van 't jaar. Van d'n vollen zomer in d'n rijpen nabloei! Zaterdagavonid wier veur vast verteld, bij Guust Verhagen, d'n barbier, dat d'n Janus weer wa-d-aanders aan de hand mot hebben. Volgens d'n Joep, die zoow nuuwsgierig is as 'n baker, scharrelt ie d'n lesten tijd veul onder Notsel, da's nog wa verderop van ons vandaan, wa zuidelijker za'k maar zeggen. D'n Joep kan 't weten, waant z'nen grond is onder Notsel gelegen. „Jawel, Joep", zee ik, om 'm 'n bietje los te krijgen: „maar 't kan genogt zyn, dat ie daar achter de kiependieven speurt, ge wit..." Verder kwam ie nie. Heel de scheerkamer schoot in d'n lach. „Kiependieven, kiepen dieven D'r is gin enkel kiepke gestolen. Da-d-hee-t-ie zelf in 't Nuuwsbodeke laten zetten 't Liep naar half negen op d'n Guust z'nen wekker en 'k snapte nie waar d'n Tiest bleef. Waant 'k voelde-n-aankomen, da-d-et ver- keerd gong loopen. Da kon alleen d'n Blaau- we weer goedmaken. Motten guillie aanders nie zoow rap zeg gen", zee ik en ik docht: Blaauwe, schiet nouw op! ,,Bij mijn hebben ze to oh ok 'n paar koppel- tjes weggehaald enne Gedaank! Daar was d'n Tiest. „Navond mannen!" „Navond Blaauwe!'' ,,Dre!" „Tiest! Ge zij laat?" Meteen beduidde-n-ik 'm mee m'n oogen, dat er wa loos was. „Zeg Blaauwe", vroeg d'n Guust, die in stond te zeepen: „geleufde gij wa van de protjes van die kiependiefstallen En mee 'n gezicht, z66w prachtig in d'n stijl, da-d-ik 'm haast geleufde, onderwyle 'n sigaar aanstekend, zee-t-ie, over 't vlammeke henenglurend: „hij hee-t 'm, ee!" „Wie! De Tiest stak nog 's aan, z'n sigaar brand- de aan eenen kant, mee heelveul zurg dec-1 io cia en giuurue toen mee een ogsK° 'n iionderd- ste secondeke naar mijn on zweeg. 't Wier geheimzinnig. Toen 't klaar was en ie z'n sigaar nog 'a heel secuur had bekeken, ge- trokken, weer bekeken en nog 's getrokken, toen blaasde-n-ie 'n kegel rook weg, recht in d'n Guust z'n nuuwsgierig gezicht, zoowdat die z'nen patient den zeepkwast in z'n neus stopte en toen zee d'n Tiest: „hij hee-i-m- ja!" Amico, ik moest m'n eigen even omkeeren, en om t toen nog wa-d-erger te maken keek ik recht in d'n Janus z'nen lampion", die net binnenkwam. „Was 't er dan maar eenen?" vroegen ze. ,,in de kraant sting tooh dat er meer waren?" Toen kon 'k gelukkig 'n ogske naar d'n Jaan knippen, om 'm duidelijk te maken da- d-et over hum gong. „Navond samen!" zee Janus. „Navond van den Heuvel." Da was goeie! Uit 't feit da ze „van den Heuvel zeeen, bleek, da ze hard bezig waren d'n Tiest te geleuven. »Ha, dn Jaan!" groette d'n Blaauwe hartelijk. ,,Zoow?" groette Janus trug. ,,Nouw, Janus, gefiliciteerd, man!'' dee d'n Blaauwe luidruchtig. Maar Janus die docht dat d'n Blaauwe weer wa mee 'm veur had, zee: „gij ok". Toen begreep de heele scheersalon dat d'n Tiest de waarheid had gesproken en dat d'n Janus z'n eigen er nie over uit wouw laten. Dus zwegen ze! Waant as 'nen mensch 'n plumke verdiend hee, dan bewaren de men schen da meestal tot na z'nen dood. Dn Blaauwe keek mijn 's tevrejen aan, blaasde veul groote rookwolken weg, pakte'n stoeltje en gong er opzitten mee de leuning veur z'n lijf. „Verhagen", zee Janus streng: „mag ik effe veurgaan? 'k Mot van d'n avond nog verderop en eh as zuilie (da waren wij) 't goed vinden „Motte nog naar Notsel, Janus?" vroeg d'n Joep. „Wouwde gij 'nen pliesieman uithooren, Joep?" vroeg d'n Janus uit de hoogte. Toen mokte d'n Tiest 'n verdacht snurk- geluid deur z'n neus en om 't goed te maken zee-t-ie: ,,rooken, Jaan?" „Tot 'k geschoren ben" zee Janus en stopte de sigaar onder z'n pet zoolang. En as d'n Janus eindelrjk onder 't mes zat, liet d'n Tiest mijn 'n tiptopke van d'n Jaan zien en flusterde: „da komt Zaterdag in de Nuuwsbode!" ,Hee-t-ie dan 'nen dader, Tiest?" vroeg ik zochtjes. ,,Zekers", flusterde d'n Blaauwe: „maar ihij weet 't nog nie!" Guust Verhagen hee me Zaterdagavond drie keer gesnejen, maar hij kan 't nie helpen horre! Veul groeten van Trui en as alti) gin horke minder van oewen toet voe DR<§. HET CONFLICT IN DE (KOOPVAARDIJ. De gebeurtenissen op het stoomschlp ..Rotterdam". Aan het onderhoud, dat de H. Crt. met den kapitein van de ..Rotterdam", den heer van Dulken had, ontleenen wij het volgende- De gezagvoerder verklaarde, dat zijn be- lofte, naar Rotterdam terug te keeren, hem door de bemanning was afgedwongen, als het ware met het mes op de keel. De heer van Dulken meenide, aan een dtergelijke belofte i niet te zijn gebonden en gaf later bevel, naar Southampton op te stoomen. Hierop gooiden 1 de stokers en tremmers het bijltje er opnieuw bij neer. Ik heb er hun attent op gemaakt, vervolg- de kapitem van Dulken het onderhoud, dat zij zich aan een groot misdrijf schuldig maak- ten, aangezien die monsterrol eischt, dat zij varen naar de haven, welke de schipper goed vindt. Zij bleven weigeren. Ten einde raad heb ik toen maar koers j naar den Waterweg gezet, terwijl ik mijn 1 reederij van den toestand op de hoogte stelde j en om militaire assistentie verzocht. Ik voel- de mij verplicht, dit te doen, omdat ik niet s wist, wat met een bemanning, die zulk een houding aanneemt, kan gebeuren. 's Middags tijdens de vaart kreeg ik order van de reederij, naar Boulogne terug te kee ren. Een half uur hebben wij in den nieu- wen koers gestoomd, toen de vrij zijnde sto kers hun collega's waarschuwden, dat wij den anderen kanit weer opgingen. Ik heb hun dat niet medegedeeld, omdat zij zich tegenover mij zeer hadden misdragen, terwijl de mon sterrol hen verplichtte, mij naar de haven, die mij goed dacht, te volgen. Wy waren in de buurt van het Ruitinger vuurschip, toen de stokers en tremmers op nieuw dienst weigerden. Ik verzocht hun nog even door te werken om een betere ankerplaats te vinden bij den West-Hinder en zij vroegen mij, hoe lang het zou duren. Ik heb gezegd: Een uur! ,,We gaan geen mijl verder", was hiet ant- woord. We hebben nog een oogenblik voile kracht door kunnen loopen met den stoom, die nog in de ketels was, en we kwamen in de buurt van den West Hinder, maar niet op de plaats, waar ik graag wilde zijn, n.l. achter de bank, om eenigszins veilig te liggen bij harden Wes- tenwind. Alle vuren lieten zij uitgaan, be- halve twee voor het licht en de pompen. Gelukkig was het goed weder; als het plot seling was gaan waaien, waren de gevolgen niet te overzien geweest. Ik nam voorloopig geen maatregelen, omdat ik een telegram had omtvangen, dat de komst van de mariniers vermeddde. Ik wil er reeds nu op wijzen, dat mijn officieren al mijn orders hebben opge- volgd en dus als goed zeeman blijk gaven, de overeenkomst te kennen, welke zij hebben geteekend. Zij hebben gevoeld, dat zij in geen geval hun kapitein mochten afvallen. Ook het dekpersoneel heeft zich in het conflict steeds loyaal betoond. Toen de mariniers aan boord waren, heb ik met luitenant Roelofsen overleg gepleegd, wat mij te doen stond. E£n voor een heb ik de mannen bij mij laten komen. Aanvankelijk werd gewelgerd. De stokers en -tremmers zonden de bood- schap terug, dat zij er niet over dachten, om bij mij te komen, en in geen geval een voor een. Als de kapitein hun wat te vertellen had, zoo zeiden zij, moest hij maar naar voren komen. In overleg met luitenant Roelofsen is deze toen met vier mariniers naar beneden ge- gaan. De le machinist gelastte een stoker, de mariniers naar den kapitein te volgen en dit is dan ook zonder eenig incident gebeurd. Bijna de geheele equipage heb ik zoo voor mij gehad; bijna zander uitaondering weiger- rfs 3»ot macHiaeJiajner- en civiel-personeel dienst. Het dekpersoneel bleef loyaal. Ik heb hun 46n voor 66n er op gewezen, dat zij mij moesten volgen naar welke haven dan ook en dat zij zidh anders schuldig zouden maken aan muitierij. Zij weigerden halsstar- rig. Ik heb toen de reederij den toestand ge- seind en voorgesteld, het schip naar Rotter dam te dirigeeren. Dit is toen ook gebeurd. Over den gearresbeerden stoker, die aan vankelijk aangehouden werd, zeide de kapi tein: Hij was de eerste man, die voor mij kwam en mij letterlijk dit toevoegde: Bergen en daien ontmoeten elkaar niet, maar menschen wel wij komen elkaar nog eens aan den wal tegen en dan rekenen wij af". Kapitein van Dulken sprak voorts de hoop uit, dat de justitie niet te licht zou oordee- len over het hier gepleegde misdrijf. ,,Als deze menschen", zeide hij „op eenige manier vrrjuit zouden gaan, zouden de gevol gen voor de Nederlandsche koopvaardij niet te overzien zijn. Als de gezagvoerder ge- dWongen wordt door zijn bemanning, om tie gaan naar een haven, die zij wenschen, dan kan er voor de toekomst op de koopvaardij geen orde en regel meer bestaan. Ik heb niet van hen geeischt, iets te doen in strijd met monsterrol of wet." Dat luitenant Roelofsen aan de bemanning zijn eerewoord gegeven zou hebben, dat het schip naar Rotterdam ging, noemde kapitein van Dulken een belachelijke veronderstelling. Aan boord zijn geen vaste posten door de mariniers betrokken, wel is, toen eenige werkwillige leden der bemanning door hun komuiten met moord en doodslag werden be- dreigd, door de mariniers op het schip ge- patrouilleerd. Incidenten deden zich echter niet voor. Kapitein van Dulken protesteerde er tegen, dat hij een woordbreker zou zijn. Hij heeft zich gedragen naar de letter van de wet, ter wijl de bemanning zich z.i. schandelijk heeft misdragen. Over de eenige dame-passagier zeide kapi tein van Dulken, dat zij om particuliere rede- nen niet in Boulogne wilde landen; zij zou toen meegaan naar Rotterdam of Southamp ton. Een andere lezing. Het ,,Dgbl. v. Rotterdam" had een onder houd met een lid van de bemanning, behooren- de tot den civielen dienst. Naar mijn meening, aldus deze zegsman, is het optreden van het machinekamerperso- neel, toen het weigerde, de vuren te bedie- nen, omdat het schip weer koers zette naar Southampton, geheel te wijiten aan het op treden van den kapitein. Het personeel wilde absoluut niet naar Southampton. Men had onder de reis van Plymouth naar Boulogne de koppen reeds bij elkaar gestoken, toen een in het Engelseh ge- steld bericht was opgehangen, waarin werd medegedeeld, dat de passagiers in Boulogne het schip moesten verlaten. Omtrent de redien van deze verandering werd niets medegedeeld. Er waren ongeveer 80 derde klasse passa giers en het is zeer begrijpelrjk, dat vooral uit dien hoek felle pnotesten kwamen. Het hielp echter niets. Daama deelde de kapitein te Boulogne aan een paar leden der bemanning mede, dat hij orders had, het schip naar Southampton te brengen, omdat daar 1300 passagiers op in- scheping wachtten, onder wle meer dan de helft toeristen. Deze mededeeling deed zijn invloed gelden op het civiel personeel, dat voor zijn inkomsten bijna geheel op tips (fooien) is aangewezen. De stokers en matrozen echter weigerden naar Southampton te varen en pleegden over- leg met het civiel personeel, dat zich ten- slotte solidair verklaarde. Toen werd den kapitein, die er op aandrong, Boulogne te verlaten, omdat de ligplaats niet safe was, medegedeeld, dat men wel de vuren wilde bedienen, indien naar Rotterdam en niet naar Southampton werd gelioerst. De kapitein was zelfs zoo tegemoetkomend, dat hij zulks op een brief je gai. Echter had hij, toen hy den tegenstand der geheele bemanning bemerkte, de verzending van een telegram opgehouden en de aankomst van een telegram, gericht aan de officieren, uren achtergehouden. Dat zette kwaad bloed b(j de officieren, die een dergelijk optreden van den gezagvoerder maar heel moeilijk konden verduwen. Naar hun meening was de heer van Dulken daar- mee ver buiten z(jn bevoegdheden gegaan. Zoo was er een geest van roerigheid ge komen onder het gansche personeel en deze kwam tot uiting, toen bleek, dat, ondanks het gegeven woord van den kapitein, toch de steven werd gewend in de richting van Southampton. Toen gingen de vertegenwoordigers van het personeel naar den kapitem en wezen hem er op, dat het schip niet koerste naar Rot terdam, maar in de richting van Southamp ton. De kapitein was al dien tijd zelf op de brug geweest. „Weet ik", zei de kapitein, „maar ik heb orders van mijn reederij." Toen hem wierd gewezen op het door hem afgegeven briefje waarin hij toezegde, naar Rotterdam te zullen gaan, zei hij, dat hij dat inderdaad had gedaan, maar er niet had op- gezet: wanneer! Toen brak de ontevredenheid eerst recht los en besloot het machinekamer-personeel, de vuren te dooven. Zoo gebeurde het, dat het schip ging drij- ven en voor anker moest gaan. Maatregelen tegen de dienst- weigeraars. Naar de „Tel." van de directie der Holland- Amerika Lijn vemeemt, zal het personeel, dat op de ..Rotterdam" geweigerd heeft dienst te doen, Dimmer meer voor aanmon- stering bij de H. A. L. in aarnnerking komen. „Wij hebben bedoelden leden van de beman ning niet bepaald ontslag aangezegd", zoo deelde de directie mede, ,,doch het spreekt vanzelf, dat zij, die, op onze schepen varend, dienst weigeren, niet meer zullen worden aan- genomen." Dit besluit treft ongeveer 400 man. Uit den bond, van werkgevers getredem. Zooals gemeld, zijn eenige groote maat- schappijen uit den bond van werkgevers ter koopvaardij getreden. Toen de ,,N. R. Crt." aan de directie van de Koninklijike Nederlandsche Stoomboot Maatschappjj de vraag stelde, of deze uittre- ding beteekende, dat zij geneigd was, de eischen van de stakers in te willigen, ant- woordde zij, dat zij zich reeds bereid had ver- klaard, tot 31 Maart 1933 de arbeidsvoorwaar- den te handhaven. Zij voegde eraan toe, dat de staking bij haar maatschappij op het oogenblik voortduurt en dat zij rustig de her- vatting van den arbeid afwacht. De directie van de Stoomvaart Maat schappij ,,Nederlanid" zeide, dat haar uittre- ding meer een administmtieve maatregel is. In den bond wordt namelijk bij meerderheid van stemmen beslist en in deze moeilijke tijiden zou dat tot dingen kunnen leiden, welke niet in het belang van het bedrijf der „Nederiand" zijn. Daarom hebben de „Neder- iand" en eenige andere maatschappij en den bond verlaten. z.ij zijn "ecnrer -n-oi tocroid tot samenwerking. Tenslotte herinnerde de directie van de „Nederland" eraan, dat haar maatschappij, evenals de Rotterdamsche Lloyd, buiten het conflict staat. Deze laat- ste maatschappij heeft zich evenwel bereid verklaard, althans voorloopig met den bond van werkgevers ter koopvaardij te blijven samenwerken. Nader vemeemt het blad, dat ook de Hol landAmerika Lijn uit den bond van werk gevers i3 getreden, omdat deze maatschappij zich niet kan neerleggen bij besluiten, welke genomen zouden kunnen worden, die niet in het belang van obligatiehouders konden bl(j- ken te zijn. Teneinde misverstand te voorkomen, wordt medegedeeld, dat de Nederlandsche Reeders- vereeniging geheel buiten het conflict staat. Deze toch, welke nagenoeg de geheele Neder landsche koopvaardijvloot omvat, behartigt de algemeene reedersbelangen in den ruimsten zin, terwijl de bond van werkgevers ter koop vaardij zich uitsluitend behandeling van ar- beidsaangelegenheden ten doel stelt. Geen enkele reederij kan in het huidige conflict aanleiding vinden, uit de Nederland sche Reedersvereeniging te tneden en zulks is dan ook niet geschied. Een incident. EJen incident heeft Woensdagmiddag te Rot terdam plaats gehad bij de monstering van de ,,Jonge Jacobus". Het schip vaart met Spaansche bemanning en Hollandsche officie ren. Aan de Schiehaven lag een Spido-bootje, am de werkwilligen naar de „Jonge Jacobus" te vervoeren. Er meldde zich slechts een machinist aan. Een dertig k veertlg stakers hadden zich in de nabijheid verzameld en een van hen, de 40jarige communist J. van S., gaf den machinist een klap in het gezicht. De man is onmiddellijk door de politie gearres- teerd. DE ZIEKTE VAN WEIL. Eeq sterfgeval te Dord,recht. Woensdagmiddag is te Dordrecht een van de personen, die lijdende zijn aan de ziekte van Weil, overleden. Het slachtoffer is een 35-jarige smid. De directeur van den gemeentelijken genees- kundigen dienst te Maastricht heeft ver klaard, dat zich daar ter stede twee gevallen van de ziekte van Weil hebben voorgedaan Op last van burgemeester en wethouders wordt op 10 dezer de gemeentelijke bad- en zweminrichting aan den Franciscus Romanus- weg gesloten. Te Rijnsburg doet zicb een geval van de ziekte van Weil voor. De burgemeester van die gemeente heeft in verband hiennee de bevolking gewaarschuwd tegen het zwemmen in de openbare wateren en tegen het werpen van afval en etensresten in het water. Te Delft is een tweede geval van de ziekte van Weil vastgesteld. De beide patienten zijn opgenomen in de barakken van het Gasthuis. Him toestand is bevredigend. Zij badden veel gezwommen in de Schie, in welk water, vooral bij de lijm- en gelatinefabriek, een groot aantal ratten is. In de kom van de gemeente Rdjssenberg waren eenige jongens op den straatweg aan het voetbollen. Uit de richting Breda kwam een auto aangereden, bestuurd door een dame. Door tot nog toe onbekende oorzaak reed de auto den lOjarigen C. aan, die emstig werd gewond en even na de aanrijding aan de ge volgen is overleden. DOOR EEN STOOMTRAM GEGREPEN. Dinsdagmiddag is mej. L. uit Meijel, door eon "'""'"'tram der Limburgsche Tramweg- maatschappjj te Helden-Beringen gegrepen, toen zij ue tramlijn wilde oversteken. Zij liep zware verwondingen op. Nadat haar genees- kundige hulp was verleend, is zij per auto naar haar waning avergebracht. VERKEERSONGEVAL. In den Ham (Groningen) is Dinsdagmorgen het 12-jarige zoontje van den heer J. Oude- laar onder een zwaar beladen vrachtauto geraakt en emstig gewond. De jongen kwam van achter een melkwagen vandaan. Zijn toestand schijnt hopeloos. VLIEGONGELU|K BIJ SOESTERBERG. Woensdagmiddag omstreeks half vier is het Fokker-jachtvliegtuig D 16, bestuurd door den luitenant-vlieger L. T. C. J. M. van Hootegem, boven de bosschen van de Paltz nabij Soester- berg naar beneden gestort. De eenige inzit- tende werd op slag gedood. Het toestel is ge heel vemield. Omtrent de vermoedelijke oorzaak van het vliegongeval, dat een van de beste jachtvlie- gers in ons leger het leven heeft gekost, wordt nog gemeld, dat luitenant Van Hootegem od het oogenblik dat het toestel omlaag stortte juist met enorme snelheid een scherpe bocht maakte. Men neemt aan, dat de bestuurder daanbij den hoogte-afstand heeft misgeschat. Later bleek, dat de stuurinrichting volkomen in orde was. Luitenant Van Hootegem werd uit het toe stel gesiingerd en kwam een eind van het vliegtuig af in de bosschen terecht. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. Aan het stille strand te Scheveningen is Woensdagmiddag omstreeks 12 uur bij het baden verdronken de 45-jarige J. R. K„ af- komstig uit Heerlen. Het lijk is naar het ziekenhuis Zuidwal te 's Gravenhage vervoerd. AUTO-ONGELUK TUSSCHEN BREDA EN ETTEN. Woensdagavond omstreeks 7 uur is op den rijksweg BredaEtten een emstig auto-onge- lijk gebeurd. Uit de ricbting Rosendaal kwam een kermiswagen, die geheel rechts van den weg reed. Een achterop rijdende auto wilde den kermiswagen voorbijrijden; op hetzelfde oogenblik passeerde een andere auto met een snelheid van ongeveer 80 K.M. in het uur. Deze moest toen over het rijwielpad rrjden, dat links van den weg ligt, en reed pardoes op vier wielrijders in. De auto nam daama een zwenking naar rechts en schoot voor den kermiswagen heen rechts van den weg de sloot in. Twee wielrijders werden op slag gedood; zij lagen ongeveer 5 M. verder in de sloot. De twee anderen werden zwaar gewond. De slachtoffers zijn de 17-jarige M. uit St. Wilie- brord en de 30-jarige B. uit Hoeven. De beide anderen, de 30-jarige R. uit St. Willebrord en B. uit Hoeven, werden ter plaatse verbonden. De bestuurder van den auto was de 60- jarige K. uit Breda, die met den schrik vrij kwam. De lijken en de gewonden zijn naar het zie kenhuis te Etten overgebracht. Woensdag avond is het parket uit Breda ter plaatse ge weest. Het verkeer over den rijksweg heeft een paar uur geheel stil gestaan. OUDE MAN OVERVALLEN. De politie te Berghem (N.B.) heeft aange houden een 25-jarigen landbouwerszoon, wonende aldaar, verdacht van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Zondagavond was de aangehoudene met eenige komuiten naar de kermis te Haren ge weest. In beschonken toestand begaf het ge- zelschap zich tegen middemacht huiswaarts. Even buiten Haren zrjn zij het erf van den be- jaarden molenaar W'ijnacker opgeloopen en hebben het echtpaar uit him bed geklopt met verzoek om wat water voor de carbid- lantaams te geven. Toen de echtgenoote van den heer Wyn- acker zich naar achteren begaf om het ge- vraagde te halen, hoorde zij plotseling een gil en toesnellende vond zij haar man met een zware steekwonde in den rug hevig bloedend bewusteloos op den grond liggen, terwijl de mannen verdwenen waren. De toestand van den man, die lijdende was aan een borstaandoening, was van dien aard, dat hij niet vervoerd kon worden. Ook thans is zijn toestand nog uiterst zorgwekkend.. Aanvankelijk verkeerde men omtrent den bedrijver van dezen laffen aanslag in het onderzekere, doch het politie-onderzoek lever- de zoo veel aanwijzingen op, dat thans tot arrestatie van den landbouwerszoon kon wor den overgegaan. De man wordt ter beschik- king van de justitie te 's Hertogenbosch ge- steld. Een vrachtauto van de N.V. W. A. Hoeks Machine- en Zuurstoffabriek filiaal Eind hoven, bestuurd door den chauffeur J. H Zoetmulder uit Rotterdam, reed Woensdag van de hooge kanaalbrug van het Eind- hovensch kanaal af in de richting van de Poeierschestraat. De wagen was beladen met ruim zeventig leege zuurstofflesschen. Bij het van de brug afrljden schoof de lading naar voren, waar- door de bestuurder het beheer over bet stuur verloor en de wagen van den oprit afreed en daama kantelde. In de cabine van de vrachtauto zat behalve de chauffeur de wagenknecht Schaap. Beiden bleven ongedeerd. De schiipper-eigenaar van den Dinsdag te Egmond aan Zee gestranden hotter, de heer K. v. Urk, heeft meegedeeld, dat hij door het lek bij de schroefas gedwongen was geweest, de netten te kappen, zoodat ook deze verloren zijn gegaan. Men heeft Dinsdag tevergeefs getracht, den motor uit het schip te lichten. De hotter ligt op het strand, maar bjj hoog water sloegen Dinsdagavond en Woensdag- morgen de golven er over heen. Het sohip schjjnt verloren, de eigenaar heeft het wrak aan eenige inwoners van Egmond aan Zee verkocht. AUTOBUS TE WATER. Vermoedelijk doordat een veer van de voor- as brak, is te Beerta (Gr.) een autobus uit Zwartemeer, waarmee een 28-tal personen een reisje hadden gemaakt naar Duitsdhland, in het Beesterdiep geraakt, meldt de „Msb." De inzittenden konden alien den bus ver laten en kwamen er, behoudens enkele minder emstige verwondingen en wat natte kleeren, zonder ongelukken af. De pleizierredzigers moesten met een ande ren bus hun reis naar Zwartemeer voort- zetten. DE TRUC VAN DEN CONCURRENT. De vorige week meldde de ,,Msb." dat een groenten-exporteur te Delfzijl onaangenaam- heden had met de Duitsche douane, omdat in 'n door hem per stoomschip uit Delfzijl naar Borkum verzonden partij augurken een hoeveelheid tabak werd gevonden. De ex- porteur wist van den prins geen kwaad, maar werd toch door de douane veroordeeld tot be- taling van R.M. 1000, terwijl de groenten verbeurd verklaard en hem verboden werd goederen naar Duitschland te exporteeren. Een door de politie ingesteld onderzoek, heeft echter een ongedachte uitkomst ge- bracht. Het is namelijk gebleken, dat de tabak in het fruit was verstopt door een con current van den exporteur ,die deze laakbare handeling had bedacht, om den exporteur een poets te bakken. Tegen den dader is proces- verbaal opgemaakt. AVONTUREN VAN EEN ROTTERDAMSCHEN SCHIPPER IN FRANKRIJIL. De schipper Hendrik Vos, wonende te Rot terdam en eigenaar van het schip ,,Karolina", was op 17 November 1931 met zijn, met steenen beladen schip, de Fransche grens ge- passeerd. De Fransche douanen gaven hem een be- wijs voor een jaar vrij vertolijf in Frankrijk, waarmede hij zeer was ingenomen, daar hij anders altijd een bewijs kreeg voor Sen. reis. Nadat hij op de plaats van bestemming zijn schip had gelost, telefoneerde hij naar Parijs, om te zien, of er voor hem geen vracht was. De bevrachter gaf hem ten antwoord dat, als hij een goed bewijs had voor een jaar, hij werk krijgen kon en naar Parijs kon komen. Vos begaf zich naar Parijs en daar zijn be wijs in orde was, kreeg hij een vracht van Oorbihem naar Lyon door Frankrijk. Toen hij daar had gelost, ontving hij een vracht van een anderen bevrachter te Nancy, van Cha- lond naar Roubaix, eveneens op jaarbewijs. Bij zijn aankomst te Roubaix werd hij be- zocht door douane-beambten, die zijn papieren opvroegen. Deze werden goedgekeurd, maar drie uur later kwamen ze terug en zeiden, dat de papieren niet in orde waren. Schipper Vos deed alles, om de zaak in het reine te brengen, ecbter tevergeefs en van 1 April 1932 af tot op heden is zijn schip vastge- houden. De Fransche Regeering verlangt nu van hem fr. 12.500, om zijn schip Fransch te maken, waartegen hij natuurlijk bezwaar heeft, maar de Fransche minister zei hem, dat hij anders fr. 19.600 moet betalen, om zijn schip vrij te krijgen. Vos riep de hulp in van ons ministerie van Buitenlandsche Zaken, doch ontving daarop bericht, dat men niets voor hem doen kon. In verband hiermede heeft de Ned. bond voor den kleinhandeldrijvenden middenstand zich met een adres tot de Tweede Kamer ge wend, teneinde van deze steun voor den ge- dupeerden schipper te verkrijgen. BRANDBABE VLOEISTOF UIT EEN POMP TE BUNSOHOTEN. Men schrijft aan de N. R. Crt.: Twee jaar geleden werd bij een blok ge- meentewoningen te Bunschoten een pomp ge stagen op een diepte van 8 meter. Deze pomp gaf steeds behoorlijk drinkwater, tot j.l. Don- derdag. Toen kwam uit deze pomp een vloei- stof, die niet te gebruiken was. Ze geleek op water, vermengd met olie en benzine, en bleek ook brandbaar te zyn: toen men er met een brandende lucifer bij kwam, sloegen de vlam- men omhoog. De burgemeester, de heer De Vries, meende aanvankelgik, dat hier benzine in den grond verstopt was om de benzine-belasting te ont- duiken, en waarschuwde de ambtenaren van den belastingdienst te Baam. Deze stelden Zaterdag j.l. een onderzoek in en kwamen tot de slotsom, dat deze geschiedenis met de benzine-belasting niets te maken had. Met het oog op het gevaar, vooral voor kinderen, heeft de burgemeester de pomp tydelijk boven den grond laten wegnemen. Van een emmer van de vloeistof, die uit de pomp komt, verbrandt de bovenste laag tot een hoogte van 4 a 5 c.M. Vanwege het gemeentebestuur is een mons ter van de vloeistof genomen om ze voor on derzoek op te sturen naar een laboratorium. Men schrijft nader aan de N. R. Crt.: Er werden ruim 80 emmers vol naar boven gepompt, die alle dezelfde samenstelling ver- toonden. Het oliegehalte was in de laatst ge- vulde emmers niet minder dan in de emmers die bet eerst volgepompt waren. De pomp staat in een schuurtje te Spaken- burg, gemeente Bunschoten. Ze is thans weer in werking gesteld en geeft weer behoorlijk water. Wel drijven er nog vetdeelen op het water, doch de vloeistof wil niet meer bran- den. Ook lean men de olielucht nog ruiken. MOORDAANSLAG TE EMST. Na sluitingstijd der cafe's by een feest te Ernst (gem. Epe) zyn een zestal jongens en meisjes, die zich huiswaarts begaven, aange- vallen door drie personen. Een der aangevallenen, zekere de H. uit Gortel, bekwam daar bij drie messteken, waar- van een levensgevaarlijk in de long. De daders zijn door de politie van hun bed gelicht en voor den burgemeester van Epe geleid. Het slachtoffer Is, na door de plaatse- lyke doktoren voorloopig behandeid te zyn, naar het ziekenhuis te Apeldoom gebracht. KREUGER'S MILLIOENEN-BLUF. Uit het gepubliceerde rapport van de „Kreuger"-afdeeling der Stockholmsche poli tie, blijikt dat de Nederlandsche dochtermaat- schappij van Kreuger en Toll by de manipu- laties van Ivar Kreuger een belangrijke rol heeft gespeeld. Deze ondememing schynt in het algemeen het centrum van de geheele zwendel-affaire te zyn geweest. De Stockholmsche „Allehanda" noemt die maatschappij een van begin tot einde reus- achtigen bluf. Door koopen en verkoopen, welke in werkelijikheid nimmer hebben plaats gehad, werden winsten gemaakt van millioe- nen kronen, welke op de balansen werden ge- plaatst. Alles werd door Ivar Kreuger per- soonlyk geleid. Wat deze opgaf, werd nimmer betwijfeld of gecontroleerd. By dezen windr handel gaat het om bedragen van honderden millioenen kronen. In cen geval werd een verkoopstransactie tot een bedrag van 150 millioen kronen afgesioten, zonder dat de koaper der aandeelen werd genoemd. Waar- den, welke werkelyk aanwezig waren, nam Kreuger altijd naar zich toe, terwijl de Neder landsche maatschappij zelf de ,,cijfers" ont ving. Bij den terugkeer van een gezelschap ouden van dagen te Aduard, die een uitstapje per auto naar Groningen hadden gemaakt, stak de 11-jarige M. Helmas plotseling den ryweg over. De jongen werd door den auto van den heer M. Oosterhof overreden. Hij was op slag dood.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 6