Dam- en Schaakrnbriek.
DAMMEN.
De gemeenteraad van Ter Neuzen,.
toesduitj. -: v~ ~~-i
met de gemeente Ierseke aan te gaan een
kasgeldleening 'groot twintig duizend gulden
20.000) tegen een rentevergoeding van
4 y2 De leening wordt afgelost per 31
December 1932.
De rente en aflossing dezer leening worden
gevonden uit de gewone inkomsten der ge
meente.
De beer HAMELINK merkt naar aanleiding
van dit voorstel op, dat bet bem Is opgeval-
len, dat van rjjkswege nog geen cent is bjj-
gedragen voor de uitkeering van werkloozen.
Hoeveel nadeel heeft de gemeente daardoor
geleden? Want dat is tocb de oorzaak, dat
leenlngen moeten worden gesloten. Door de
trage betaling van rijkswege, wordt ook in
dit opzicbt de gemeente tot uitgaven gedwon-
gen.
De VOORZITTEH deelt mede, dat, nadat
deze toelicbting was geschreven, door het
rjjk j 7000 van de steunuitkeeringen is geres-
titueerd.
De beer HAMELINK: Maar daar heeft de
gemeente door rentedenving toch reeds
schade van.
De VOORZITTERWe hebben in totaal
van den Staat te goed 22.000. Nu moeten
we daarvoor niet alleen leenen, maar we zit-
ten ook nog altjjd met de ongedekte uitgaaf
van 51.000, waarvoor we nog geen leening
konden plaatsen.
De heer SOHEELE merkt naar aanleiding
dezer mededeeling op, dat, indien bet rjjk op
tjjd bad betaald, de gemeente hare uitgaven
had kunnen dekken, dan zou geen tijdelijke
leening zjjn noodig geweest, terwjjl we nu
16000 schuld bebben. De gemeente heeft van
die late betaling ongetwijfeld schade.
De beer HAMELINK: Natuurljjk, want als
u bet geld nog niet had beboeven uit te
geven, had u bet kunnen uitzetten.
De beer COLSEN vraagt, of, als die uit
keering lang uitbljjft, de gemeente geen
recbt op rente kan doen gelden.
De VOORZITTER: Men zou bet kunnen
vragen, maar ik geloof niet, dat dit tot het
uitkeeren van rente zou leiden. Het rjjk be-
taalt, na de afrekening te hebben ontvan-
gen en ook te hebben gecontroleerd en dit
laatste bljjkt nogal eens veel tjjd te vorderen.
Men moet er rekening mee bouden dat men
daar ook de rekeningen van 700 tot 800 ge-
meenten heeft te controleeren. Dat schiet dus
niet zoo bard op. Wel zou men voorschot
kunnen geven, in afwacbting van de finale
afrekening.
De beer COLSENHet loopt wel over meer
gemeenten, maar daar zitten in Den Haag
ook meer menschen voor.
De beer DE BAKKER: Voor die ambtena-
ren is dus nog niet te voorzien, dat zjj ont-
slagen zullen worden.
De VOORZITTER: Gelukkig maar voor
die ambtenaren.
Het voorstel wordt met algemeene stem-
men aangenomen.
8. Wjjziging gemeentebegrootin gdienst
1931.
Burgemeester en wethouders stellen voor
de begrooting der inkomsten en uitgaven van
de gemeente voor het dienstjaar 1931, te
wjjzigen als volgt:
INKOMSTEN:
onder de inkomsten te verhoogen de vol-
gende posten:
restitutie werkloozensteun 125; belasting
naar het inkomen f 3900;
totale vermeerderlng der inkomsten /4025;
UITGAVEN:
onder de uitgaven te vermeerderen de vol-
dende posten:
achterstallige uitgaven f 75; druk- en bind-
werk 170; verlichting en verwarming /45;
abonnement van bet staatsblad, prov. blad en
van dag-, week- of maandbladen en de aan-
koop van boeken 25; kosten van wacbtge-
bouwen en bureaux alsmede licht en brand-
stoffen voor die lokalen 300; bureaubehoef-
ten 20; kosten van dag-, week- en maand
bladen en aankoop van boeken ten dienste
der politie /15; onderhoud van brandweer-
kazernen en bmndspuitbuizen /125; onder
houd der lantaams en verdere kosten van
verlichting f 650; bijdrage aan hoofdstuk HI
van den kapitaaldienst 212,62; kosten van
maatregelen genomen krachtens de besmet-
teljjke ziektenwet 30; kosten van den keu-
ringsdienst ingevolge de Vleeschkeuringswet
CCLXII.
In den jongsten wedstrijd om het kam-
pioenschap van Zeeland boekte de Goescbe
voorvechter J. van Calmthout een misscblen
onverwachte, maar volkomen verdiende over-
winning op Strooband.
De interessante partjj volgt bier.
Wit: Zwart:
J. Strooband, M'burg. J. v. Calmthout, Goes.
1. 32—28 17—21
Dit is naast 1823 wel het beste antwoord
op 3228. Op 3126 kan zwart doorgaan
met 1823.
2. 37—32 20—24
Stuurt op de Hollandsche partjj aan.
3. 41—37 15—20
Het nut en het doel van dezen zet ontgaat
ons. Beter ware 1823 of 2126.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
34—30!
30—25!
31—27
37—31
31—26
36—31
26X17
31—26
4641
41—36
10—15
4—10?
18—23
12—18
11—17
17—22
22X11
7—12
11—17
17—21
Goed gespeeld. Wit moet zicb rechts op
den duur zelf losmaken. In dezen stand komt
goed uit bet nadeel der 5 schjjven op de ljjn
van 50 naar 28, waarover Broekkamp 30 jaar
geleden reeds schreef.
14. 26X17
12X21
15. 47—41
1—7
16. 36—31
21—26
17. 41—36
26X37
18. 42X31
7—12
19. 31—26
2—7
20. 27—21
Moet wel, zie de opm. na
den 13en zet.
20.
16X27
21. 32X21
23X32
22. 38X27
7—11
23. 21—16
19—23!
De zwarte linkervleugel
komt nu goed
het spel.
24. 16X7
12X1
25. 43—38
1—7
26. 38—32
24—29
27. 33X24
20X29
30; overige annuiteiten van geldleeningen
ten laste van hoofdstuk V komende 5341,45;
onderhoud van noodwoningen f 65; rest, aan
het rjjk van te veel ontvangen bjjdragen ex
art. 38, 3e lid der Woningwet f 155; schrijf-
en bureaubehoeften enz. f 45onderhoud van
pompen en riolen 1330; kosten van havens,
vaarten, kanalen, kaaimuren, sluizen en
andere watenwerken 50; kosten van de
gemeentereiniging voorzoover niet vallende
onder hoofdstuk XIH 575; premien in
gevolge de ziektewet /220; kosten ter-
zake van verzekering, pens. enz. van amb
tenaren en beambten f 120; kosten van ver
zekering tegen brand- en stormsohade 10;
bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaal
dienst 510; teruggaaf van rechten of belas-
tingen enz. f 15; erfpachten, grondrechten,
enz. 5; kosten van instandhouding van
schoolgebouwen /250; aanschaffen van
schoolmeubelen 120; onderhoud van school-
meubelen j 10; kosten van schoolbiblio-
theken 20; kosten terzake van verzekering
pens. enz. van ambtenaren en beambten /40;
bijdrage aan hoofdstuk Vni van den kapi
taaldienst /0,30; teruggaaf van schoolgelden
5; aanschaffen en onderhouden van school -
boeken, leermiddelen en school,behoeften j 35;
kosten van schoolbibliotheek 60; vergoeding
van de kosten van instandhouding van bijzon-
dere scholen bedoeld in art. 101 der L. O. wet
1920 5; uitkeering aan gemeenten ingev.
art. 104 le lid der L.O. wet 1920 5; tegemoet-
koming in of vergoeding van de kosten van
onderwijs als bedoeld in art. 13 der L. O.
wet 1929 30; subsidies, voorschottem van het
lager nijiverheidsonderwijs 30; bijdragen aan
gemeenten in de kosten van scholen van het
middelbaar njjverheidsonderwijs /100; kosten
van overbrenging, plaatsing en verpleging
van arme krankzinnigen f 400; subsidie aan
werkloozenkassen /5800; kosten van toezicht
op- en invordering van plaatseljjke belastin-
gen 125; over 1931 te veel genoten opcenten
gebouwde en ongebouwde eigendommen
200; uitkeering aan het bedrjjf wegens: a.
nadeelig slot f 755; b. andere grondslagen
160; rente en prov. van tijd ter voorziening
in de behoefte aan kasgelden f 45;
totale vermeerdering der uitgaven
17.934,37.;
onder de uitgaven te verminderen de vol-
gende posten:
onderhoud en schoonhouden van het ge-
bouw of vertrek bestemd voor de vergaderin-
gen van den raad en van burgemeester en
wethouders en voor de secretarie der ge
meente /2000; annuiteiten aan het rjjk ver-
schuldigd terzake van ontvangen voorschot-
ten in het belang van de verbetering van
volkshuisvesting 5341,45; onderhoud van
wegen en voetpaden f 500; onvoorziene uit
gaven 6236,60;
totale vermindering der uitgaven
14.309,37.
KAPITAALDIENST
onder de inkosten te vermeerderen de vol-
gende posten:
bijdrage van hoofdstuk Vn v. d. kapitaal
dienst 9387,38; bjjdrage van hoofdstuk III
van den gewonen dienst 212,62; bijdrage van
hoofdstuk VI van den gewonen dienst /510;
opbrengst van den verkoop van gemeente-
aigendommen 10.304,05; bjjdrage van hoofd
stuk VTII-2 van den gewonen dienst /0,30;
geldleening overgebracht van hoofdstuk XVI
f 900; totale vermeerdering der inkomsten
21.314,35;
onder de kapitaalsinkomsten te verminde
ren de post: geldleening overgebracht van
hoofdstuk XVI 9600.
onder de kapitaalsuitgaven te vermeerderen
de volgende posten:
vernieuwing bestrating van de Markt en
De Jongestraat 510; aankoop van rente-
gevend goed 6000; bijdrage aan hoofdstuk
III van den kapitaaldienst 9387,38; kosten
stichting enz. gebouwen enz. 0,30; kosten
van stichting, uitbreiding, verbouw of ver-
andering van inrichting van gebouwen en van
aankoop en inrichting van terreinen voor het
onderwijs in lichamelijke oefening /900;
totale vermeerdering der kapitaalsuitgaven
16797,68;
onder de uitgaven te verminderen de post:
aankoop van nieuwe effecten in verband met
uitloting en conversie f 1000.
9. Wjjziging gemeentebegrooting dienst
1932.
Hoewel de begrooting 1932 nog niet door
gedeputeerde staten is goedgekeurd, doen wjj
28.
30—34
29X40
29.
45X34
7—12
30.
34—30
14—19
31.
39—33
10—14
32.
30—24
19X30
33.
25X34
12—17
34.
44—39
5—10
35.
50—44
8—12
36.
33—28
3—8
37.
28X19
14X23
38.
39—33
6—11
Zwart haalt uit het spel alles, wat er in
zit. De schjjf op 16 wordt aanstonds heel
sterk.
39. 33—29 11—16
Er dreigt nu 1721, enz. met 212631.
Dit is te voorkomen, daar wit altjjd nog over
3228 beschikt, zoodra er een schjjf op 21
komt. De zet, welke wit nu speelt, betee-
kent echter verlies.
40. 36—31?? 15—20!
Mooi, die plotselinge aanval aan den an-
deren vleugel!
41.
42.
43.
44.
35—30
30—25
29X20
44—39
13—19
20—24!
10—15!
Misschien hield 2014 iets langer stand,
maar wit staat toch reeds verloren.
44.
45. 39—33
waarna zwart gemakkeljjk won.
15X24
24—30
Oplosserswedstrjjd.
In probleem no. 31, dat wij de vorige week
publiceerden, moet op 13 een ziwarte dam
staan. Dit in antwoord op enkele vragen, die
ons bereikten.
Overigens stonden de beide problemen in
onze vorige rubriek goed vermeld.
Ditmaal wederom twee problemen voor den
wedstrijd.
Oplossingen vddr 17 Juli a.s.
Wedstrijdprobieem No. 83, van N. N.
Zwart: 1, 4, 10, 12, 14, 19, 23, 35, 45 en een
dam op 50.
Wit: 15, 27, 28, 32, 83, 34, 38, 39, 41, 44, 49.
Wit speelt en wint.
schrjjven burgemeester en wethouders
U hierbij todkomen eene wjjziging rvan deae
begrooting daar het toegestaan crediet voor
de werkloozen ongeveer is uitgegeven.
Uit deze wjjziging zal U blijken dat de uit
gaven moeten verhoogd worden met:
steun werkloozen 25.000
subsidie werkloozenkassen 7.000
ontvangst scheepvaart-congres 200
Totaal 32.200
Deze meerdere uitgaven worden gedekt
door:
meerdere bijdragen Rijkssubsidie
steunverleening f 21.500
restitutie gedeeltelijke subsidie am-
ibachtsschool 1.010
vermindering bjjdragen hoofdstuk VI
kapitaaldienst 3.000
idem kosten werkverruiming 1.500
vermindering onvoorziene uitgaven 5.190
Totaal
f 32.200
Bljjkens door den inspecteur der directe
belastingen verstrekte mededeeling zal de af-
wikkeling van de inkomstenbelasting over
vorige belastingjaren een sterk negatief be-
drag tot resultaat hebben.
De werkeljjke kwade posten der inkom
stenbelasting over 1931 zjjn 3018,53 hooger
dan de raming. Drie vijfde gedeelte hiervan
drukt op 1932.
Te zijner tjjd zal voor deze verhoogde uit
gaven eene wjjziging der begrooting worden
aangeboden. Daar de post onvoorziene uit
gaven ad f 6327,56 thans met /5190 wordt
verminderd bljjft deze nog 1137,56.
De dekking van de voren genoemde uit
gaven moet dus gevonden worden, door in-
krimping van de overige uitgaven. Naar
bovenvermelde cijfers verwjjzende, deelen wjj
U ten overvloede mede, dat het onmogelijk is,
dit jaar nog eenig buitengewoon werk te
doen.
GEWONE DIENST.
onder de inkomsten te vermeerderen de vol
gende posten:
restitutie wegens bjj de afrekening geble-
ken te veel betaalde subsidie voor scholen
voor het lager Njjverheidsonderwijs 1010;
bijdrage van het Rjjk in de kosten van steun
verleening aan werkloozen 21.500;
totale vermeerdering der inkomsten
22.510.
onder de uitgaven te vermeerderen de vol
gende posten:
steun aan werkloozen 25.000; subsidie aan
werkloozenkassen f 7000; kosten voor de
ontvangst van het op 2122 Juni 1932 te
houden congres van de vereeniging voor het
binnenscheepvaartcongres te Amsterdam f 200;
totale vermeerdering der uitgaven 32.200;
onder de uitgaven te verminderen de vol
gende posten:
bjjdrage aan hoofdstuk VI van den Kap.
dienst f 3000; kosten vallende op werkverrui
ming 1500; onvoorziene uitgaven /5190;
totale vermindering der uitgaven /9690;
KAPITAALDIENST.
onder de inkomsten te verminderen de vol
gende post:
bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen
dienst f 3000.
De VOORZITTER deelt mede, dat onder de
wijzigingen asm beide zijden nog moet wor
den opgenomen een bedrag van 500 in ver
band met de uitkeering der premie voor de
melk. De gemeente moet die uitkeeren aan
belanghebbenden en het rjjk betaalt dat geld
terug.
De heer COLSEN vraagt, of alle melkvee-
houders die uitkeering krjjgen, d.w.z. de ver-
mogenden of een groot inkomen genietenden
evengoed als de menschen die moeten krau-
wen om rond te komen.
De VOORZITTER: De uitkeering houdt
geen rekening met de gegoedheid van den
veehouder, er wordt betaald een premie per
koe.
De heer SOHEELE wil hier uitspreken, dat
hjj verwacht, dat zjj die een behoorljjken prjjs
van hun melk krijgen, de premie niet zullen
afhalen. Er is uitgemaakt, dat 5% cent per
liter melk een loonende prijs zou zijn. Aan-
gezien hier vele veehouders 6 en 7 cent van
hun melk krijgen, meent hjj, dat de premie
voor dezulken niet bestemd is, al kunnen ze
die volgens de letter der bepaling ook krjjgen.
Hij acht het echter onbilljjk, aangezien blij-
kens de besprekingen in de Kamer die premie
is bedoeld voor hen die maar 3 y2 cent per
liter krijgen.
No. 34, van J. A. Bouwman, Den Haag.
ZWART 1 2 3 4 5
16
26
36
46
WIT 47 48 49 50
Stand in cijfers:
Zwart: 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 25,
26, 27, 35.
Wit: 22, 23, 28, 29, 31, 33, 34, 37, 38, 39, 40,
41, 44, 48.
Wit speelt en wint.
SCHAKEN.
Positiespel en Combinatiespel.
Er is al heel wat inkt gevloeid, doordat men
heeft getracht te betoogen, dat positiespel
verkiesljjker was dan combinatiespel, of door
dat men het tegendeel heeft willen bewijzen.
Alles nutteloosAls een speler geen begrip
van positiespel heeft, kan hjj evenmin een
goed schaker worden als iemand, die geen be
grip heeft van combinaties. En bovendien:
wij gelooven, dat het veelgenoemde onder-
scheid tusschen beide speelmanieren eigenljjk
niet bestaat.
Wat toch is een combinatie? Een combir
natie is een reeks onderling samenhangende
zetten, meer niet. Een dergeljjke zettenreeks
kan de plaats vervangen van 6£n zet, zonder
dat er een principieel verschil bljjkt te be-
staan.
We stellen het volgende geval:
Na de zetten 1. d4e6, 2. c4—f5, 3. Pc3
Rb4, 4. Db3Pc6 is een stand ontstaan,
waarin Wit den raadsheer op b4 niet nemen
kan, omdat daama de kondngin door het
paard genomen wordt. Kort gezegd: de
De heer VERLINDE wilde hiemaar ook
een vraag stellen, aangezien hier menschen
zijn die 10 cent per liter voor firm melk krij
gen. Het gaat toch niet aan, waar die steun
bedoeld is voor veehouders die niet meer dan
3% of 4 cent van hun melk kunnen maken,
aan hen die 10 cent ontvangen nog 75 cent
per koe als steungeld uit te keeren. Hij zou
dat aan dezulken zonder meer willen weigeren
en dat dan den Minister maar eens laten uit-
maken.
De VOORZITTER merkt op, dat de Minis
ter daaraan ook niets kan doen. Die is ook
aan de wet gebonden. lets anders is het, dat
de raad zich hier uitspreekt, dat het naar zjjn
oordeel onbehoorljjk is, dat de besproken cate-
gorie veehouders, die een goeden prjjs voor de
melk krjjgen, ook nog de premie komt ont
vangen. Dat kan van moreelen invloed zjjn,
doch in verband met den letter der wet kan
het aan niemand onthouden worden. Hjj
weet niet of ze allemaal geweest zijn om zich
op te geven. Van de meening van den raad
wil hij gaarne aan den Minister mededeeling
doen.
De heer VERLINDE: Maar inmiddels toch
het bedrag uitkeeren?
De VOORZITTER vemeemt, dat er hier
200 melkkoeien zijn aangegeven en men mag
dus aaannemen, dat alle in de gemeente aan-
wezige zijn aangegeven.
De heer COLSEN had het voornemen, over
deze kwestie in geheime vergadering inlich-
tingen te vragen en daarbij bepaalde personen
te bespreken. Nu het er z66 voor staat, kan
het hier ook wel gezegd worden. Hij is ook
van meening dat landbouwers met een hoog
inkomen en zij die b.v. 10 cent per liter van
hun melk ontvangen, niet voor het ontvan
gen van dezen buitengewonen steun in aan-
merking behooren te komen.
De heer HAMELINK: En d&drvoor moeten
de werkloozen dan dure margarine gaan eten.
De heer SOHEELE merkt op, dat het den
gemeenteraad niet baat, met te zeggen we
aanvaarden dat niet. Men heeft te Hoek aldus
geredeneerd en willen handelen, maar hjj zag
nu in de courant een advertentie, dat zjj die
daartoe gerechtigd waren de per koe toege-
kende toeslag konden komen ontvangen, men
heeft dat dus daar ook niet kunnen volhou-
den. Als de prjjs dien de landbouwers voor
de melk ontvangen beneden 5 of 6 cent loopt,
is het nog tot daaraan toe, maar als ze er 7
tot 10 cent voor krijgen is het niet in orde
dat ze nog toeslag komen halen.
De heer VAN CADSAND heeft met aan-
dacht naar deze bespreking zitten luisteren
en heeft zich daarover eenigszins moeten
verwonderen. Hjj zal niet ontkennen, dat er
wel landbouwers zijn, die dezen toeslag voor
de melk kunnen missen of niet direct noodig
hebben. Maar bedenkt de heer Scheele wel,
dat de landbouwers in het algemeen, mogen
ze dan in deze omgeving genoeg krjjgen voor
de melk van hun koeien, reeds heele jttren
over hun geheele bedrijf gerekend met ver
lies gewerkt hebben, Nu spreekt het toch wel
van zelf, dat de menschen, wanneer zich een
gelegenheid voordoet waardoor ze in dat ver
lies eenigszins kunnen worden tegemoet-
gekomen, dat ze dan daarvan gebruik maken
De werkloozen krjjgen uitkeering en die uit
keering is zelfs verhoogd, hier betreft het nu
een uitkeering ten bate van de noodlijdende
boeren. Meer wil hij er hier niet van zeggen.
De heer SOHEELE wil er, na deze repliek
nog wat dieper op ingaan. De Minister heeft
bij de behandeling der wet in de Tweede
Kamer gezegd, dat hjj, zoolang de wet zelf
nog niet in werking kon treden, bereid was
een kleine tegemoetkoming te geven, ten bate
van de veehouders die maar een paar cent
per liter van him melk konden krijgen. Nu is
deze regeling echter niet voldoende omschre-
ven, misschien omdat men daar in Den Haag
niet voldoende over practische menschen be
schikt. Maar spreker wil op iets wijzen,
waardoor men onmiddelljjk moet gevoelen,
dat de bjjdrage niet voor de zooeven bespro
ken veehouders bestemd is. Er wordt bij de
wet uitgegaan van een prijs van 5% cent per
liter en als de wet in werking is, krjjgt iemand
die 5% cent of meer voor zijn melk ontvangt
geen steunuitkeering. Dan vallen de boeren
uit deze gemeente die hun melk niet kamen
dus al terstond buiten die uitkeering en men
kan trouwens bij een prjjs van 6 of 7 cent per
liter zeer goed melkkoeien houden.
De heer VAN CADSAND betwist dit laatste
niet, maar merkt op, dat dan de koe de lasten
van het andere deel van het bedrijf wat helpt
verlichten. Er zjjn landbouwers die deze toe-
lage absoluut niet kunnen missen en zelfs
moesten hopen dat ze wel vervierdubbeld
werd.
raadsheer is door het paard gedekt.
Nemen we nu aan, dat Zwart in den ge-
noemden stand aan zet is. Hij speelt dan
Pc6Xd4. Nu is de raadsheer b4 ongedekt,
maar dit is slechts schijnbaar. Want na Db4:
zou volgen Pc2t en Pc4De raadsheer is
gedekt niet door een paard dat ergens staat,
maar dat ergens heen kan gaan, niet door een
zet, maar door twee bijeenbehooremde zetten,
een combinatie dus. Het eenige verschil is,
dat niemand in het eerste geval den raads
heer zal nemen, terwijl in het tweede geval
misschien de een of ander er zou invliegen.
Zetten we in den meergenoemden stand den
zwarten koning op f8, dan is de zet Pd4:
niet goed. Er zou volgen Db4: met schaak,
en daarna Da4 of Kdl en Zwart is een stuk
achter.
Een combinatie is een reeks zetten, die
nauwkeurig berekend moeten worden! Mis
schien wagen velen zich niet op het gladde
jjs der combinaties, omdat ze zich in dat
nauwkeurig berekenen niet veilig voelen. Het
is echter steeds noodzakelijk.
Nu het positiespel. We nemen de gewone
beginstelllng van de partij. Wat is daar te
berekenen? Niets. Hoogstens kan men be
rekenen, dat berekenen onmogeljjk is. Wit
kan namelijk met zijn pionnen een of twee
zetten vooruitgaan, dat zjjn 16 zetten. Daar
bij komen vier mogeljjke paardzetten (Pa3,
Pc3, Pf3, Ph3). Twintig zetten dus. Als hjj
wil „combineeren", zou hjj alle tegenzetten
van Zwart moeten bekjjken, dus 400 moge
ljjkheden. Op deze wijze kan men niet spelen.
Men moet dus in een dergeljjk geval, waar
geen onmiddellijke dreigingen aanwezig zjjn,
volgens algemeene gezichtspunten te werk
gaan. Wil men dit positiespel noemen, goed,
maar dan moet ieder schaker van zet tot zet
van positiespeler in combinatiespeler verande-
ren en omgekeerd.
Ter illustratie geven we de volgende partjj.
Wit: A. Kettner (Den Haag)
Zwart: Dr. H. Th. Herman (A'dam).
Correspondentiepartij 1916.
1. e2e4 e7e6
2. -d2d4 d7d5
3. Pblc3 Pg8f6
De strijd gaat om den pion e4; Wit kan
dezen doorschudven, afruilen of voorloopig
verdedigen; het doorschuiven en afruilen kan
vroeger of later gebeuren.
4. e4e5 Pf6—d7
Natuurljjk niet Pf6e4, wegens de posi-
tioneele overwegingen, dat na Pe4: de4: de
pion e4 gemakkeljjk aan te vallen en moei-
ljjk te verdedigen is (f5 is verhinderd door
ef6: en passant).
5. Ddlg4 c7c5
OTT ZWAKKX PUNT.
Het zwakke punt voor mannen en vrouwen
vormen de lendenen, welke zoo licht worden
aangedaan door overspanning en zorgen, door
kouvatten en tal van andere oorzaken.
Dientengevolge komen scherpe, stekende
pijnen in den rug, urinestooraissen, water-
zuchtige zwellingen, hoofdpijn, duizeligheid,
en rtoeumatische pijnen ook zoo vaak voor.
Plaatseljjke behandeling kan tijdelijk ver
lichting geven voor sommige dezer ongemak-
ken, doch de eenige wijze om gezond te wor
den en te bljjven is door het versterken der
verawakte organen met Foster's Rugpjjn Pil-
len. Dit speciale middel behaalde reeds jarea
lang een ongeevenaard succes tegen rheuma-
Uek, spit, ischias, waterzucht, urineertoornia-
nd, lendenpijn en bl&aeetoomissen,
11,75 per flacon.
Te Ter Neuzen bjj Firma A. van Overbeek*-
Leunis, Axelschestr. en Westkolkstr. 22
(Ingez. Med.)
De heer SCHEELE: Dan werd het 40 cent
per liter!
De VOORZITTER meent, dat het weinig
vrucht heeft, deze bespreking voort te zetten.
De raad heeft nu zjjn meening hierover te
kennen gegeven en hjj meende gelegenheid
te moeten geven zich over deze kwestie uit te
spreken. Voorts zal moeten worden afge-
wacht of zij, die den toeslag niet wegens ver
lies op hun melk noodig hebben, zullen nalaten
die te komen ontvangen.
De heer HAMELINK zal dan later gaarne
eens het aantal veehouders vememen, dat de
toeslag geweigerd heeft.
De begrootingswijziging wordt aangenomen
met algemeene stemmen.
10. Omvraag.
a. De heer VAN DRIEL vraagt het aan-
brengen van eenge nieuwe zinkputjes in de
Dekkerstraat. De bestaande liggen ver uiteen,
zoodat men bjj het schrobben der straat daar-
mede soms heel ver moet schuren en er meer-
malen burenruzies ontstaan, op grond, dat de
modder door de een voor de ander z'n woning
wordt geveegd. Als er tusschen de bestaande
nog 4 werden aangebracht, zou de aanleiding
tot die ruzies naar zjjn oordeel wel zjjn weg-
genomen.
De heer SCHEELE wjjst er op, dat de
heeren in het advies van burgemeester en
wethouders wel hebben kunnen lezen, dat er
in den loop van dit jaar van buitengewoon
werk geen sprake meer kan zjjn, anders
komen we absoluut tekort.
De heer VAN DRIEL heeft dat ook wel
gelezen, doch oppert het denkbeeld, dat dan
misschien in plaats van jjizeren syphons be-
tonnen zinkputjes zouden kunnen worden
geplaatst.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
burgemeester en wethouders zullen zien, wat
hieraan gedaan kan worden. Er zitten daar
in de bestrating nog putten die gelicht moeten
worden, misschien kan de gevraagde voorzie-
ning dan ook wel worden aangebracht.
b. De heer DE BAKKER vestigt de aan-
dacht op het berioht in de courant betreffende
verlaging van de electrische stroomlevering.
Hjj heeft dit met genoegen vemomen. Hij
vraag, of er ook geen mogeljjkheid bestaat,
dat de gasprijs vermindert, hetgeen ook in
het bijzonder de mingegoeden ten goede zou
komen. Aangezien de bedrijfskosten in het
algemeen verlaagd zjjn, zou naar zjjn meening
het tarief voor het gas ook behooren omlaag
te gaan.
De VOORZITER: We kunnen wel eens in-
formeeren.
c. De heer COLSEN: Wel ja, dat kost
niets dan het schrijven van een brief. Ik heb
ook nog iets, dat evenmin iets kost, nJ. om
eens een verzoek te richten tot den Alge-
meenen Nederlandschen Wielrijdersbond tot
het plaatsen van wegwijzers te Sluiskil. Daar
is een druk verkeer en de reizigers weten
dikwijls niet welke richting zjj uit moeten.
Als lid van den Bond heb ik dit al eens aan
een consul gevraagd, doch deze wees mjj er
op, dat ik toch lid van den raad was en ver-
moedelijk meer zou bereiken als ik het hier
ter sprake bracht en het verzoek van den
gemeenteraad uit ging. Dat kost ook maar
het schrjjven van een brief.
De VOORZITTER: We zullen daar voor
zorgen.
Hjj sluit de vergadering.
De zgn. Gledhill-variant, die niet correct,
maar wel zeer gevaarljjk is.
6. Pgl—f3 c5Xd4
7. Pc3b5
Van de verschillende voortzettingen de ge-
vaarljjkste: Wit moet hier ook Fd4: Pe5: 8.
Dg3!, Pbc6; 9. Rb5, a6! bekjjken (dat doet
een speler natuurljjk thuis op zjjn gemak)
met allerlei varianten, naar onze meening in
het voordeel van Zwart. Dit te bewijzen zou
ons een volledige schaakrubriek kosten.
7Pb8c6
Zwart zet kalm zjjn aanval op e5 voort.
Wit mag Pe5: benevens f6 en Kf7 niet toe-
laten, daar dan zijn „positioneele aanval" op
pion g7 afgeloopen is. Natuurljjk heeft ook
Zwart de volgende afwikkeling voorzien en
berekend.
8. Pb5d6t Rf8Xd6
Ke7; 9. Rg5t, f6. 10. ef6:t, Kd6: 11. fg7:
Re7, 12. gh8D: Dh8: komt natuurljjk niet in
aanmerking. Dit moeten beide spelers be
rekenen.
9. Dg4Xg7
De kem. Nu zjjn toren en raadsheer beide
aangevallen.
9Rd6—b4t
Een tegencombinatie. Zwart offert de
qualiteit.
10. c2c3 d4Xc3!
11. Dg7Xh8t Pd7f8
Nu dreigt Zwart door aftrekschaak een
heelen toren te winnen.
12. Keldlc3Xb2
13. RclXb2 Dd8b6
De combinatie is ten einde; nu komen weer
positioneele overwegingen aan de beurt. De
witte Koningin staat slecht, de zware stuk-
ken zijn gemakkelijker te ontwikkelen. Boven
dien gaat pion f2 onherroepelijk verloren
(Kel of Ke2, dan Rc5!)
14. Tal—cl Db6Xf2
15. Tel—c2 Df2e3
16. Rflb5 Rc8d7
17. a2—a3 Rb4e7
Niet Ra3: wegens Tc3 en wint den raadsheer.
18. Thl—el De3b3
19. Rb5Xc6 Rd7Xc6
20. Pf3d2 Db3a2
21. Kdl—e2
Dreigt Tal met winst van de Koningin.
21d5d4!
Wit geeft op, zeker niet te vroeg, maar het
spel ziet er hopeloos uit. Met Dd5, dreigend
d3f, met Ra3 (Tal, Dd5!) of met andere
zetten is het witte spel afgeloopen, vooral in
een correspondentiepartjjt Wit geeft op, niet
wegens een beslissende combinatie, maar
wegens achterstand in positie.