Dam- en Schaakrnbriek. DAMMEN. De gemeenteraad van Ter Neuzen,. toesduitj. -: v~ ~~-i met de gemeente Ierseke aan te gaan een kasgeldleening 'groot twintig duizend gulden 20.000) tegen een rentevergoeding van 4 y2 De leening wordt afgelost per 31 December 1932. De rente en aflossing dezer leening worden gevonden uit de gewone inkomsten der ge meente. De beer HAMELINK merkt naar aanleiding van dit voorstel op, dat bet bem Is opgeval- len, dat van rjjkswege nog geen cent is bjj- gedragen voor de uitkeering van werkloozen. Hoeveel nadeel heeft de gemeente daardoor geleden? Want dat is tocb de oorzaak, dat leenlngen moeten worden gesloten. Door de trage betaling van rijkswege, wordt ook in dit opzicbt de gemeente tot uitgaven gedwon- gen. De VOORZITTEH deelt mede, dat, nadat deze toelicbting was geschreven, door het rjjk j 7000 van de steunuitkeeringen is geres- titueerd. De beer HAMELINK: Maar daar heeft de gemeente door rentedenving toch reeds schade van. De VOORZITTERWe hebben in totaal van den Staat te goed 22.000. Nu moeten we daarvoor niet alleen leenen, maar we zit- ten ook nog altjjd met de ongedekte uitgaaf van 51.000, waarvoor we nog geen leening konden plaatsen. De heer SOHEELE merkt naar aanleiding dezer mededeeling op, dat, indien bet rjjk op tjjd bad betaald, de gemeente hare uitgaven had kunnen dekken, dan zou geen tijdelijke leening zjjn noodig geweest, terwjjl we nu 16000 schuld bebben. De gemeente heeft van die late betaling ongetwijfeld schade. De beer HAMELINK: Natuurljjk, want als u bet geld nog niet had beboeven uit te geven, had u bet kunnen uitzetten. De beer COLSEN vraagt, of, als die uit keering lang uitbljjft, de gemeente geen recbt op rente kan doen gelden. De VOORZITTER: Men zou bet kunnen vragen, maar ik geloof niet, dat dit tot het uitkeeren van rente zou leiden. Het rjjk be- taalt, na de afrekening te hebben ontvan- gen en ook te hebben gecontroleerd en dit laatste bljjkt nogal eens veel tjjd te vorderen. Men moet er rekening mee bouden dat men daar ook de rekeningen van 700 tot 800 ge- meenten heeft te controleeren. Dat schiet dus niet zoo bard op. Wel zou men voorschot kunnen geven, in afwacbting van de finale afrekening. De beer COLSENHet loopt wel over meer gemeenten, maar daar zitten in Den Haag ook meer menschen voor. De beer DE BAKKER: Voor die ambtena- ren is dus nog niet te voorzien, dat zjj ont- slagen zullen worden. De VOORZITTER: Gelukkig maar voor die ambtenaren. Het voorstel wordt met algemeene stem- men aangenomen. 8. Wjjziging gemeentebegrootin gdienst 1931. Burgemeester en wethouders stellen voor de begrooting der inkomsten en uitgaven van de gemeente voor het dienstjaar 1931, te wjjzigen als volgt: INKOMSTEN: onder de inkomsten te verhoogen de vol- gende posten: restitutie werkloozensteun 125; belasting naar het inkomen f 3900; totale vermeerderlng der inkomsten /4025; UITGAVEN: onder de uitgaven te vermeerderen de vol- dende posten: achterstallige uitgaven f 75; druk- en bind- werk 170; verlichting en verwarming /45; abonnement van bet staatsblad, prov. blad en van dag-, week- of maandbladen en de aan- koop van boeken 25; kosten van wacbtge- bouwen en bureaux alsmede licht en brand- stoffen voor die lokalen 300; bureaubehoef- ten 20; kosten van dag-, week- en maand bladen en aankoop van boeken ten dienste der politie /15; onderhoud van brandweer- kazernen en bmndspuitbuizen /125; onder houd der lantaams en verdere kosten van verlichting f 650; bijdrage aan hoofdstuk HI van den kapitaaldienst 212,62; kosten van maatregelen genomen krachtens de besmet- teljjke ziektenwet 30; kosten van den keu- ringsdienst ingevolge de Vleeschkeuringswet CCLXII. In den jongsten wedstrijd om het kam- pioenschap van Zeeland boekte de Goescbe voorvechter J. van Calmthout een misscblen onverwachte, maar volkomen verdiende over- winning op Strooband. De interessante partjj volgt bier. Wit: Zwart: J. Strooband, M'burg. J. v. Calmthout, Goes. 1. 32—28 17—21 Dit is naast 1823 wel het beste antwoord op 3228. Op 3126 kan zwart doorgaan met 1823. 2. 37—32 20—24 Stuurt op de Hollandsche partjj aan. 3. 41—37 15—20 Het nut en het doel van dezen zet ontgaat ons. Beter ware 1823 of 2126. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 34—30! 30—25! 31—27 37—31 31—26 36—31 26X17 31—26 4641 41—36 10—15 4—10? 18—23 12—18 11—17 17—22 22X11 7—12 11—17 17—21 Goed gespeeld. Wit moet zicb rechts op den duur zelf losmaken. In dezen stand komt goed uit bet nadeel der 5 schjjven op de ljjn van 50 naar 28, waarover Broekkamp 30 jaar geleden reeds schreef. 14. 26X17 12X21 15. 47—41 1—7 16. 36—31 21—26 17. 41—36 26X37 18. 42X31 7—12 19. 31—26 2—7 20. 27—21 Moet wel, zie de opm. na den 13en zet. 20. 16X27 21. 32X21 23X32 22. 38X27 7—11 23. 21—16 19—23! De zwarte linkervleugel komt nu goed het spel. 24. 16X7 12X1 25. 43—38 1—7 26. 38—32 24—29 27. 33X24 20X29 30; overige annuiteiten van geldleeningen ten laste van hoofdstuk V komende 5341,45; onderhoud van noodwoningen f 65; rest, aan het rjjk van te veel ontvangen bjjdragen ex art. 38, 3e lid der Woningwet f 155; schrijf- en bureaubehoeften enz. f 45onderhoud van pompen en riolen 1330; kosten van havens, vaarten, kanalen, kaaimuren, sluizen en andere watenwerken 50; kosten van de gemeentereiniging voorzoover niet vallende onder hoofdstuk XIH 575; premien in gevolge de ziektewet /220; kosten ter- zake van verzekering, pens. enz. van amb tenaren en beambten f 120; kosten van ver zekering tegen brand- en stormsohade 10; bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaal dienst 510; teruggaaf van rechten of belas- tingen enz. f 15; erfpachten, grondrechten, enz. 5; kosten van instandhouding van schoolgebouwen /250; aanschaffen van schoolmeubelen 120; onderhoud van school- meubelen j 10; kosten van schoolbiblio- theken 20; kosten terzake van verzekering pens. enz. van ambtenaren en beambten /40; bijdrage aan hoofdstuk Vni van den kapi taaldienst /0,30; teruggaaf van schoolgelden 5; aanschaffen en onderhouden van school - boeken, leermiddelen en school,behoeften j 35; kosten van schoolbibliotheek 60; vergoeding van de kosten van instandhouding van bijzon- dere scholen bedoeld in art. 101 der L. O. wet 1920 5; uitkeering aan gemeenten ingev. art. 104 le lid der L.O. wet 1920 5; tegemoet- koming in of vergoeding van de kosten van onderwijs als bedoeld in art. 13 der L. O. wet 1929 30; subsidies, voorschottem van het lager nijiverheidsonderwijs 30; bijdragen aan gemeenten in de kosten van scholen van het middelbaar njjverheidsonderwijs /100; kosten van overbrenging, plaatsing en verpleging van arme krankzinnigen f 400; subsidie aan werkloozenkassen /5800; kosten van toezicht op- en invordering van plaatseljjke belastin- gen 125; over 1931 te veel genoten opcenten gebouwde en ongebouwde eigendommen 200; uitkeering aan het bedrjjf wegens: a. nadeelig slot f 755; b. andere grondslagen 160; rente en prov. van tijd ter voorziening in de behoefte aan kasgelden f 45; totale vermeerdering der uitgaven 17.934,37.; onder de uitgaven te verminderen de vol- gende posten: onderhoud en schoonhouden van het ge- bouw of vertrek bestemd voor de vergaderin- gen van den raad en van burgemeester en wethouders en voor de secretarie der ge meente /2000; annuiteiten aan het rjjk ver- schuldigd terzake van ontvangen voorschot- ten in het belang van de verbetering van volkshuisvesting 5341,45; onderhoud van wegen en voetpaden f 500; onvoorziene uit gaven 6236,60; totale vermindering der uitgaven 14.309,37. KAPITAALDIENST onder de inkosten te vermeerderen de vol- gende posten: bijdrage van hoofdstuk Vn v. d. kapitaal dienst 9387,38; bjjdrage van hoofdstuk III van den gewonen dienst 212,62; bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen dienst /510; opbrengst van den verkoop van gemeente- aigendommen 10.304,05; bjjdrage van hoofd stuk VTII-2 van den gewonen dienst /0,30; geldleening overgebracht van hoofdstuk XVI f 900; totale vermeerdering der inkomsten 21.314,35; onder de kapitaalsinkomsten te verminde ren de post: geldleening overgebracht van hoofdstuk XVI 9600. onder de kapitaalsuitgaven te vermeerderen de volgende posten: vernieuwing bestrating van de Markt en De Jongestraat 510; aankoop van rente- gevend goed 6000; bijdrage aan hoofdstuk III van den kapitaaldienst 9387,38; kosten stichting enz. gebouwen enz. 0,30; kosten van stichting, uitbreiding, verbouw of ver- andering van inrichting van gebouwen en van aankoop en inrichting van terreinen voor het onderwijs in lichamelijke oefening /900; totale vermeerdering der kapitaalsuitgaven 16797,68; onder de uitgaven te verminderen de post: aankoop van nieuwe effecten in verband met uitloting en conversie f 1000. 9. Wjjziging gemeentebegrooting dienst 1932. Hoewel de begrooting 1932 nog niet door gedeputeerde staten is goedgekeurd, doen wjj 28. 30—34 29X40 29. 45X34 7—12 30. 34—30 14—19 31. 39—33 10—14 32. 30—24 19X30 33. 25X34 12—17 34. 44—39 5—10 35. 50—44 8—12 36. 33—28 3—8 37. 28X19 14X23 38. 39—33 6—11 Zwart haalt uit het spel alles, wat er in zit. De schjjf op 16 wordt aanstonds heel sterk. 39. 33—29 11—16 Er dreigt nu 1721, enz. met 212631. Dit is te voorkomen, daar wit altjjd nog over 3228 beschikt, zoodra er een schjjf op 21 komt. De zet, welke wit nu speelt, betee- kent echter verlies. 40. 36—31?? 15—20! Mooi, die plotselinge aanval aan den an- deren vleugel! 41. 42. 43. 44. 35—30 30—25 29X20 44—39 13—19 20—24! 10—15! Misschien hield 2014 iets langer stand, maar wit staat toch reeds verloren. 44. 45. 39—33 waarna zwart gemakkeljjk won. 15X24 24—30 Oplosserswedstrjjd. In probleem no. 31, dat wij de vorige week publiceerden, moet op 13 een ziwarte dam staan. Dit in antwoord op enkele vragen, die ons bereikten. Overigens stonden de beide problemen in onze vorige rubriek goed vermeld. Ditmaal wederom twee problemen voor den wedstrijd. Oplossingen vddr 17 Juli a.s. Wedstrijdprobieem No. 83, van N. N. Zwart: 1, 4, 10, 12, 14, 19, 23, 35, 45 en een dam op 50. Wit: 15, 27, 28, 32, 83, 34, 38, 39, 41, 44, 49. Wit speelt en wint. schrjjven burgemeester en wethouders U hierbij todkomen eene wjjziging rvan deae begrooting daar het toegestaan crediet voor de werkloozen ongeveer is uitgegeven. Uit deze wjjziging zal U blijken dat de uit gaven moeten verhoogd worden met: steun werkloozen 25.000 subsidie werkloozenkassen 7.000 ontvangst scheepvaart-congres 200 Totaal 32.200 Deze meerdere uitgaven worden gedekt door: meerdere bijdragen Rijkssubsidie steunverleening f 21.500 restitutie gedeeltelijke subsidie am- ibachtsschool 1.010 vermindering bjjdragen hoofdstuk VI kapitaaldienst 3.000 idem kosten werkverruiming 1.500 vermindering onvoorziene uitgaven 5.190 Totaal f 32.200 Bljjkens door den inspecteur der directe belastingen verstrekte mededeeling zal de af- wikkeling van de inkomstenbelasting over vorige belastingjaren een sterk negatief be- drag tot resultaat hebben. De werkeljjke kwade posten der inkom stenbelasting over 1931 zjjn 3018,53 hooger dan de raming. Drie vijfde gedeelte hiervan drukt op 1932. Te zijner tjjd zal voor deze verhoogde uit gaven eene wjjziging der begrooting worden aangeboden. Daar de post onvoorziene uit gaven ad f 6327,56 thans met /5190 wordt verminderd bljjft deze nog 1137,56. De dekking van de voren genoemde uit gaven moet dus gevonden worden, door in- krimping van de overige uitgaven. Naar bovenvermelde cijfers verwjjzende, deelen wjj U ten overvloede mede, dat het onmogelijk is, dit jaar nog eenig buitengewoon werk te doen. GEWONE DIENST. onder de inkomsten te vermeerderen de vol gende posten: restitutie wegens bjj de afrekening geble- ken te veel betaalde subsidie voor scholen voor het lager Njjverheidsonderwijs 1010; bijdrage van het Rjjk in de kosten van steun verleening aan werkloozen 21.500; totale vermeerdering der inkomsten 22.510. onder de uitgaven te vermeerderen de vol gende posten: steun aan werkloozen 25.000; subsidie aan werkloozenkassen f 7000; kosten voor de ontvangst van het op 2122 Juni 1932 te houden congres van de vereeniging voor het binnenscheepvaartcongres te Amsterdam f 200; totale vermeerdering der uitgaven 32.200; onder de uitgaven te verminderen de vol gende posten: bjjdrage aan hoofdstuk VI van den Kap. dienst f 3000; kosten vallende op werkverrui ming 1500; onvoorziene uitgaven /5190; totale vermindering der uitgaven /9690; KAPITAALDIENST. onder de inkomsten te verminderen de vol gende post: bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen dienst f 3000. De VOORZITTER deelt mede, dat onder de wijzigingen asm beide zijden nog moet wor den opgenomen een bedrag van 500 in ver band met de uitkeering der premie voor de melk. De gemeente moet die uitkeeren aan belanghebbenden en het rjjk betaalt dat geld terug. De heer COLSEN vraagt, of alle melkvee- houders die uitkeering krjjgen, d.w.z. de ver- mogenden of een groot inkomen genietenden evengoed als de menschen die moeten krau- wen om rond te komen. De VOORZITTER: De uitkeering houdt geen rekening met de gegoedheid van den veehouder, er wordt betaald een premie per koe. De heer SOHEELE wil hier uitspreken, dat hjj verwacht, dat zjj die een behoorljjken prjjs van hun melk krijgen, de premie niet zullen afhalen. Er is uitgemaakt, dat 5% cent per liter melk een loonende prijs zou zijn. Aan- gezien hier vele veehouders 6 en 7 cent van hun melk krijgen, meent hjj, dat de premie voor dezulken niet bestemd is, al kunnen ze die volgens de letter der bepaling ook krjjgen. Hij acht het echter onbilljjk, aangezien blij- kens de besprekingen in de Kamer die premie is bedoeld voor hen die maar 3 y2 cent per liter krijgen. No. 34, van J. A. Bouwman, Den Haag. ZWART 1 2 3 4 5 16 26 36 46 WIT 47 48 49 50 Stand in cijfers: Zwart: 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 25, 26, 27, 35. Wit: 22, 23, 28, 29, 31, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 48. Wit speelt en wint. SCHAKEN. Positiespel en Combinatiespel. Er is al heel wat inkt gevloeid, doordat men heeft getracht te betoogen, dat positiespel verkiesljjker was dan combinatiespel, of door dat men het tegendeel heeft willen bewijzen. Alles nutteloosAls een speler geen begrip van positiespel heeft, kan hjj evenmin een goed schaker worden als iemand, die geen be grip heeft van combinaties. En bovendien: wij gelooven, dat het veelgenoemde onder- scheid tusschen beide speelmanieren eigenljjk niet bestaat. Wat toch is een combinatie? Een combir natie is een reeks onderling samenhangende zetten, meer niet. Een dergeljjke zettenreeks kan de plaats vervangen van 6£n zet, zonder dat er een principieel verschil bljjkt te be- staan. We stellen het volgende geval: Na de zetten 1. d4e6, 2. c4—f5, 3. Pc3 Rb4, 4. Db3Pc6 is een stand ontstaan, waarin Wit den raadsheer op b4 niet nemen kan, omdat daama de kondngin door het paard genomen wordt. Kort gezegd: de De heer VERLINDE wilde hiemaar ook een vraag stellen, aangezien hier menschen zijn die 10 cent per liter voor firm melk krij gen. Het gaat toch niet aan, waar die steun bedoeld is voor veehouders die niet meer dan 3% of 4 cent van hun melk kunnen maken, aan hen die 10 cent ontvangen nog 75 cent per koe als steungeld uit te keeren. Hij zou dat aan dezulken zonder meer willen weigeren en dat dan den Minister maar eens laten uit- maken. De VOORZITTER merkt op, dat de Minis ter daaraan ook niets kan doen. Die is ook aan de wet gebonden. lets anders is het, dat de raad zich hier uitspreekt, dat het naar zjjn oordeel onbehoorljjk is, dat de besproken cate- gorie veehouders, die een goeden prjjs voor de melk krjjgen, ook nog de premie komt ont vangen. Dat kan van moreelen invloed zjjn, doch in verband met den letter der wet kan het aan niemand onthouden worden. Hjj weet niet of ze allemaal geweest zijn om zich op te geven. Van de meening van den raad wil hij gaarne aan den Minister mededeeling doen. De heer VERLINDE: Maar inmiddels toch het bedrag uitkeeren? De VOORZITTER vemeemt, dat er hier 200 melkkoeien zijn aangegeven en men mag dus aaannemen, dat alle in de gemeente aan- wezige zijn aangegeven. De heer COLSEN had het voornemen, over deze kwestie in geheime vergadering inlich- tingen te vragen en daarbij bepaalde personen te bespreken. Nu het er z66 voor staat, kan het hier ook wel gezegd worden. Hij is ook van meening dat landbouwers met een hoog inkomen en zij die b.v. 10 cent per liter van hun melk ontvangen, niet voor het ontvan gen van dezen buitengewonen steun in aan- merking behooren te komen. De heer HAMELINK: En d&drvoor moeten de werkloozen dan dure margarine gaan eten. De heer SOHEELE merkt op, dat het den gemeenteraad niet baat, met te zeggen we aanvaarden dat niet. Men heeft te Hoek aldus geredeneerd en willen handelen, maar hjj zag nu in de courant een advertentie, dat zjj die daartoe gerechtigd waren de per koe toege- kende toeslag konden komen ontvangen, men heeft dat dus daar ook niet kunnen volhou- den. Als de prjjs dien de landbouwers voor de melk ontvangen beneden 5 of 6 cent loopt, is het nog tot daaraan toe, maar als ze er 7 tot 10 cent voor krijgen is het niet in orde dat ze nog toeslag komen halen. De heer VAN CADSAND heeft met aan- dacht naar deze bespreking zitten luisteren en heeft zich daarover eenigszins moeten verwonderen. Hjj zal niet ontkennen, dat er wel landbouwers zijn, die dezen toeslag voor de melk kunnen missen of niet direct noodig hebben. Maar bedenkt de heer Scheele wel, dat de landbouwers in het algemeen, mogen ze dan in deze omgeving genoeg krjjgen voor de melk van hun koeien, reeds heele jttren over hun geheele bedrijf gerekend met ver lies gewerkt hebben, Nu spreekt het toch wel van zelf, dat de menschen, wanneer zich een gelegenheid voordoet waardoor ze in dat ver lies eenigszins kunnen worden tegemoet- gekomen, dat ze dan daarvan gebruik maken De werkloozen krjjgen uitkeering en die uit keering is zelfs verhoogd, hier betreft het nu een uitkeering ten bate van de noodlijdende boeren. Meer wil hij er hier niet van zeggen. De heer SOHEELE wil er, na deze repliek nog wat dieper op ingaan. De Minister heeft bij de behandeling der wet in de Tweede Kamer gezegd, dat hjj, zoolang de wet zelf nog niet in werking kon treden, bereid was een kleine tegemoetkoming te geven, ten bate van de veehouders die maar een paar cent per liter van him melk konden krijgen. Nu is deze regeling echter niet voldoende omschre- ven, misschien omdat men daar in Den Haag niet voldoende over practische menschen be schikt. Maar spreker wil op iets wijzen, waardoor men onmiddelljjk moet gevoelen, dat de bjjdrage niet voor de zooeven bespro ken veehouders bestemd is. Er wordt bij de wet uitgegaan van een prijs van 5% cent per liter en als de wet in werking is, krjjgt iemand die 5% cent of meer voor zijn melk ontvangt geen steunuitkeering. Dan vallen de boeren uit deze gemeente die hun melk niet kamen dus al terstond buiten die uitkeering en men kan trouwens bij een prjjs van 6 of 7 cent per liter zeer goed melkkoeien houden. De heer VAN CADSAND betwist dit laatste niet, maar merkt op, dat dan de koe de lasten van het andere deel van het bedrijf wat helpt verlichten. Er zjjn landbouwers die deze toe- lage absoluut niet kunnen missen en zelfs moesten hopen dat ze wel vervierdubbeld werd. raadsheer is door het paard gedekt. Nemen we nu aan, dat Zwart in den ge- noemden stand aan zet is. Hij speelt dan Pc6Xd4. Nu is de raadsheer b4 ongedekt, maar dit is slechts schijnbaar. Want na Db4: zou volgen Pc2t en Pc4De raadsheer is gedekt niet door een paard dat ergens staat, maar dat ergens heen kan gaan, niet door een zet, maar door twee bijeenbehooremde zetten, een combinatie dus. Het eenige verschil is, dat niemand in het eerste geval den raads heer zal nemen, terwijl in het tweede geval misschien de een of ander er zou invliegen. Zetten we in den meergenoemden stand den zwarten koning op f8, dan is de zet Pd4: niet goed. Er zou volgen Db4: met schaak, en daarna Da4 of Kdl en Zwart is een stuk achter. Een combinatie is een reeks zetten, die nauwkeurig berekend moeten worden! Mis schien wagen velen zich niet op het gladde jjs der combinaties, omdat ze zich in dat nauwkeurig berekenen niet veilig voelen. Het is echter steeds noodzakelijk. Nu het positiespel. We nemen de gewone beginstelllng van de partij. Wat is daar te berekenen? Niets. Hoogstens kan men be rekenen, dat berekenen onmogeljjk is. Wit kan namelijk met zijn pionnen een of twee zetten vooruitgaan, dat zjjn 16 zetten. Daar bij komen vier mogeljjke paardzetten (Pa3, Pc3, Pf3, Ph3). Twintig zetten dus. Als hjj wil „combineeren", zou hjj alle tegenzetten van Zwart moeten bekjjken, dus 400 moge ljjkheden. Op deze wijze kan men niet spelen. Men moet dus in een dergeljjk geval, waar geen onmiddellijke dreigingen aanwezig zjjn, volgens algemeene gezichtspunten te werk gaan. Wil men dit positiespel noemen, goed, maar dan moet ieder schaker van zet tot zet van positiespeler in combinatiespeler verande- ren en omgekeerd. Ter illustratie geven we de volgende partjj. Wit: A. Kettner (Den Haag) Zwart: Dr. H. Th. Herman (A'dam). Correspondentiepartij 1916. 1. e2e4 e7e6 2. -d2d4 d7d5 3. Pblc3 Pg8f6 De strijd gaat om den pion e4; Wit kan dezen doorschudven, afruilen of voorloopig verdedigen; het doorschuiven en afruilen kan vroeger of later gebeuren. 4. e4e5 Pf6—d7 Natuurljjk niet Pf6e4, wegens de posi- tioneele overwegingen, dat na Pe4: de4: de pion e4 gemakkeljjk aan te vallen en moei- ljjk te verdedigen is (f5 is verhinderd door ef6: en passant). 5. Ddlg4 c7c5 OTT ZWAKKX PUNT. Het zwakke punt voor mannen en vrouwen vormen de lendenen, welke zoo licht worden aangedaan door overspanning en zorgen, door kouvatten en tal van andere oorzaken. Dientengevolge komen scherpe, stekende pijnen in den rug, urinestooraissen, water- zuchtige zwellingen, hoofdpijn, duizeligheid, en rtoeumatische pijnen ook zoo vaak voor. Plaatseljjke behandeling kan tijdelijk ver lichting geven voor sommige dezer ongemak- ken, doch de eenige wijze om gezond te wor den en te bljjven is door het versterken der verawakte organen met Foster's Rugpjjn Pil- len. Dit speciale middel behaalde reeds jarea lang een ongeevenaard succes tegen rheuma- Uek, spit, ischias, waterzucht, urineertoornia- nd, lendenpijn en bl&aeetoomissen, 11,75 per flacon. Te Ter Neuzen bjj Firma A. van Overbeek*- Leunis, Axelschestr. en Westkolkstr. 22 (Ingez. Med.) De heer SCHEELE: Dan werd het 40 cent per liter! De VOORZITTER meent, dat het weinig vrucht heeft, deze bespreking voort te zetten. De raad heeft nu zjjn meening hierover te kennen gegeven en hjj meende gelegenheid te moeten geven zich over deze kwestie uit te spreken. Voorts zal moeten worden afge- wacht of zij, die den toeslag niet wegens ver lies op hun melk noodig hebben, zullen nalaten die te komen ontvangen. De heer HAMELINK zal dan later gaarne eens het aantal veehouders vememen, dat de toeslag geweigerd heeft. De begrootingswijziging wordt aangenomen met algemeene stemmen. 10. Omvraag. a. De heer VAN DRIEL vraagt het aan- brengen van eenge nieuwe zinkputjes in de Dekkerstraat. De bestaande liggen ver uiteen, zoodat men bjj het schrobben der straat daar- mede soms heel ver moet schuren en er meer- malen burenruzies ontstaan, op grond, dat de modder door de een voor de ander z'n woning wordt geveegd. Als er tusschen de bestaande nog 4 werden aangebracht, zou de aanleiding tot die ruzies naar zjjn oordeel wel zjjn weg- genomen. De heer SCHEELE wjjst er op, dat de heeren in het advies van burgemeester en wethouders wel hebben kunnen lezen, dat er in den loop van dit jaar van buitengewoon werk geen sprake meer kan zjjn, anders komen we absoluut tekort. De heer VAN DRIEL heeft dat ook wel gelezen, doch oppert het denkbeeld, dat dan misschien in plaats van jjizeren syphons be- tonnen zinkputjes zouden kunnen worden geplaatst. De VOORZITTER geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders zullen zien, wat hieraan gedaan kan worden. Er zitten daar in de bestrating nog putten die gelicht moeten worden, misschien kan de gevraagde voorzie- ning dan ook wel worden aangebracht. b. De heer DE BAKKER vestigt de aan- dacht op het berioht in de courant betreffende verlaging van de electrische stroomlevering. Hjj heeft dit met genoegen vemomen. Hij vraag, of er ook geen mogeljjkheid bestaat, dat de gasprijs vermindert, hetgeen ook in het bijzonder de mingegoeden ten goede zou komen. Aangezien de bedrijfskosten in het algemeen verlaagd zjjn, zou naar zjjn meening het tarief voor het gas ook behooren omlaag te gaan. De VOORZITER: We kunnen wel eens in- formeeren. c. De heer COLSEN: Wel ja, dat kost niets dan het schrijven van een brief. Ik heb ook nog iets, dat evenmin iets kost, nJ. om eens een verzoek te richten tot den Alge- meenen Nederlandschen Wielrijdersbond tot het plaatsen van wegwijzers te Sluiskil. Daar is een druk verkeer en de reizigers weten dikwijls niet welke richting zjj uit moeten. Als lid van den Bond heb ik dit al eens aan een consul gevraagd, doch deze wees mjj er op, dat ik toch lid van den raad was en ver- moedelijk meer zou bereiken als ik het hier ter sprake bracht en het verzoek van den gemeenteraad uit ging. Dat kost ook maar het schrjjven van een brief. De VOORZITTER: We zullen daar voor zorgen. Hjj sluit de vergadering. De zgn. Gledhill-variant, die niet correct, maar wel zeer gevaarljjk is. 6. Pgl—f3 c5Xd4 7. Pc3b5 Van de verschillende voortzettingen de ge- vaarljjkste: Wit moet hier ook Fd4: Pe5: 8. Dg3!, Pbc6; 9. Rb5, a6! bekjjken (dat doet een speler natuurljjk thuis op zjjn gemak) met allerlei varianten, naar onze meening in het voordeel van Zwart. Dit te bewijzen zou ons een volledige schaakrubriek kosten. 7Pb8c6 Zwart zet kalm zjjn aanval op e5 voort. Wit mag Pe5: benevens f6 en Kf7 niet toe- laten, daar dan zijn „positioneele aanval" op pion g7 afgeloopen is. Natuurljjk heeft ook Zwart de volgende afwikkeling voorzien en berekend. 8. Pb5d6t Rf8Xd6 Ke7; 9. Rg5t, f6. 10. ef6:t, Kd6: 11. fg7: Re7, 12. gh8D: Dh8: komt natuurljjk niet in aanmerking. Dit moeten beide spelers be rekenen. 9. Dg4Xg7 De kem. Nu zjjn toren en raadsheer beide aangevallen. 9Rd6—b4t Een tegencombinatie. Zwart offert de qualiteit. 10. c2c3 d4Xc3! 11. Dg7Xh8t Pd7f8 Nu dreigt Zwart door aftrekschaak een heelen toren te winnen. 12. Keldlc3Xb2 13. RclXb2 Dd8b6 De combinatie is ten einde; nu komen weer positioneele overwegingen aan de beurt. De witte Koningin staat slecht, de zware stuk- ken zijn gemakkelijker te ontwikkelen. Boven dien gaat pion f2 onherroepelijk verloren (Kel of Ke2, dan Rc5!) 14. Tal—cl Db6Xf2 15. Tel—c2 Df2e3 16. Rflb5 Rc8d7 17. a2—a3 Rb4e7 Niet Ra3: wegens Tc3 en wint den raadsheer. 18. Thl—el De3b3 19. Rb5Xc6 Rd7Xc6 20. Pf3d2 Db3a2 21. Kdl—e2 Dreigt Tal met winst van de Koningin. 21d5d4! Wit geeft op, zeker niet te vroeg, maar het spel ziet er hopeloos uit. Met Dd5, dreigend d3f, met Ra3 (Tal, Dd5!) of met andere zetten is het witte spel afgeloopen, vooral in een correspondentiepartjjt Wit geeft op, niet wegens een beslissende combinatie, maar wegens achterstand in positie.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 3