ALGEMEEN NIEUWS- F.N ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. $m Uitkeerlng aan MelMoudtrs. No. 8855 WOENSDAG 29 JUNI 1932 72e Jaargang. Binnenscheepvaartcongres. DE ZWARTE LIEVE VROUW BINNENLAND Wm ps? Burgemaaster en WathouJars van TER NEUZEN Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN INTERNATIONAAL TRAMWEGCONGRES. ■^&sss®as5as»^'*fc^fc^^^!K6aa^^»*5K esRaaareaaBuaii3MMaBaBH«H30ByBB(BBBa««BHasa«BesWBBH*BB*nBBBBEM*««Bh A.U&PSSS^SS^S^m Vrr do en te wet'en, dat door den Raad dier gemeente in zijne vergadering van 21 April 1932 is vastgesteld de volgende: VERORDENING regelende het heffen van vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein, in de gemeente Ter Neuzen. Artikel 1. 1. Het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein, krachtens een volledige vergunning, een tapvergunning of een slptvergunning, bedraagt jaarlijks twaalf gulden vijftig cent voor elke vijftig gulden huurwaarde of gedeelte daarvan, welke de localiteit, in verband met den omivang van het bedrijf, waarvoor de vergunning strekt, kan geacht worden te bezitten, met dien verstan- de, dat het recht niet lager dan veertig gul den zp. 2. Indien een vergunning wordt verleend voor een nieuw bedrijf, is voor de eerste maal een vergunningsrecht van honderd gulden ver schuldigd. Artikel 2. Het vergunningsrecht voor een bijzondere vergunning, als bedoeld bij het eerste lid van artikel 75 der Drankwet (Staatsblad 1931, no. 476), bedraagt vijf en zeventig ten honderd van het bedrag, in artikel 1 bedoeld. Artikel 3. Het recht wordt met vijftig ten honderd verminderd voor de lokaliteiten, die geduren- de het jaar, waarvoor het vergunningsrecht verschuldigd is, voor het publiek gesloten zijn tusschen Zaterdagavond zes uur en Maandag- morgen acht uur. Die houder der vergunning legt v66r de betaling van het vergunnings recht aan burgemeester en wethouder's een mededeeling betreffende deze omstandigheid over. Artikel 4. Het vergunningsrecht voor een hotelver- gunning bedraagt jaarlijks f 25 of zooveel minder als op den grondslag van het aantal der in het hotel voor logeergasten beschik- bare kamers bij algemeenen maatregel van bestuur is bepaald. Artikel 5. 1. Het jaar, waarvoor het vergunnings recht is verschuldigd, loopt van 1 Mei van het eene tot en met 30 April van het daaropvol- gende jaar. 2. Voor een tusschentijds verleende ver gunning zijn slechts zooveel vierde gedeelten van het vergunningsrecht verschuldigd als er kwartalen in het vergunningsjaar over zijn, met dien verstande, dat een gedeelte van een kwartaal voor een geheel geldt. 3. Het vergunningsrecht is verschuldigd door den houder der vergunning. Artikel 6. 1. De schatting van de huurwaarde der lokaliteiten, waarvoor een vergunning als in artikel 1 of artikel 2 bedoeld is verleend ge- schiedt jaarlijks door Burgemeester en Wet- houders na ingewonnen schriftelijk advies van een door hen aan te stellen deskundige. 2. Burgemeester en Wethouders stellen, op grond van die schatting, den aanslag vast en brengen dezen onmiddellijk ter kennis van den belanghebbende. Artikel 7. De invordering van het vergunningsrecht geschiedt overeenkomstig de verordening op de invordering van heden. Artikel 8. Indien de houder van een vergunning bij schriftelijke, door hem onderteekende, ver- klaring afstand doet van de vergunning wor den van het betaalde vergunningsrecht aan den vergunninghouder op zijn verzoek zooveel vierden teruggegeven, als het aantal kwar talen bedraagt, waarin van de vergunning geen gebruik wordt gemaakt. Gelijke teruggaaf geschiedt aan de recht- verkrijgenden, indien de vergunninghouder overlijdt en het bedrijf niet ingevolge artikel 27, tweede lid der Drankwet (Staatsblad 1931, no. 476) wordt voortgezet; indien de over- schrijving van de akte der vergunning ten name van den overlevenden echtgenoot of een der kinderen van den overleden vergunning houder na 30 April wordt geweigerd en deze vodr dien dag het vergunningsrecht heeft be- taald, alsmede indien het besluit, waarbij de vergunning is verleend door de Kroon is ver- nietigd. Artikel 9. Deze verordening treedt in werking op 1 Mei 1932, op welk tijdstip alle thans geldende bepalingen, betrekkelijk de heffing van het vergunningsrecht vastgesteld, vervallen. Vastgesteld door den Raad der gemeente Ter Neuzen in de openbare vergadering van 21 April 1932. (get.) J. HUIZINGA, Burgemeester. (get.) B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. VERORDENING op de invordering van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein, in de ge meente Ter Neuzen. Artikel 1. De invordering van het vergunningsrecht geschiedt door den gemeente-ontvanger. Artikel 2. De betaling van het recht geschiedt in den termiijm, aan den gemeente-ontvanger, tegen uitrelking van een kwitantie. De uitreiking van de kwitantie blijft achterwege indien de betaling geschiedt door middel van overschrij- ving op de postrekening van den gemeente- ontvanger. Artikel 3. Van iedere betaling wordt door den ge meente-ontvanger kennis gegeven aan Burge meester en Wethouders. Artikel 4. Deze verordening treedt in werking op 1 Mei 1932 op welk tijdstip alle thans geldende bepalingen, betrekkelijk de invordering van het vergunningsrecht vastgesteld, vervallen. Vastgesteld door den Raad der gemeente Ter Neuzen in de openbare vergadering van 21 April 1932. (get.) J. HUIZINGA, Burgemeester. (get.) B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Zijnde aan deze verordening goedkeuring verleend bij Koninklijk Besluit van 8 Juni 1932, No. 25. En is hiervan afkondiging geschiedt waar het behoort, den 27 Juni 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. J. L. DREGMANS, wnd. Secretaris. doen te weten, dat door den Raad dier gemeente in zijne vergadering van 21 April 1932 is vastgesteld de volgende: VERORDENING regelende het heffen van verlofsrecht voor den verkoop van zwak- alcoholischen drank in het klein, in de gemeente Ter Neuzen. Artikel 1. Het verlofsrecht voor den verkoop van zwak-alcoholischen drank in het klein krach tens een verlof A bedraagt jaarlijks een som van vijf en twintig gulden. Artikel 2. 1. Het jaar, waarvoor het verlofsrecht is verschuldigd, loopt van 1 Mei van het eene tot en met 30 April van het daaropvolgende jaar. 2. Voor een tUSsdh^ftly^ verTeend'verlof A zijn slechts zooveel vierde gedeelten van het verlofsrecht verschuldigd als er kwartalen in het verlofjaar over zijn, met dien verstande, dat een gedeelte van een kwartaal voor een geheel geldt. 3. Het verlofsrecht is verschuldigd door den houder van het verlof. Artikel 3. De invordering van het verlofsrecht ge schiedt overeenkomstig de verordening op de invordering van heden. Artikel 4. Indien de houder van een verlof bij schrif telijke, door hem onderteekende verklaring af stand doet van het verlof, worden van het be taalde verlofsrecht aan den houder van het verlof op zijn verzoek zooveel vierden terug gegeven, als het aantal kwartalen bedraagt, waarin van het verlof geen gebruik wordt ge maakt. Gelijke teruggaaf geschiedt aan de rechtverkrijgenden, indien de houder van het verlof overlijdt en het bedrijf niet ingevolge artikel 46, vierde lid in verband met artikel 27, tweede lid der Drankwet (Staatsblad 1931, no. 476) wordt voortgezet, indien de over- schrijving van de akte van het verlof ten name van den overlevenden echtgenoot of een der kinderen van den overleden houder van het verlof na 30 April wordt geweigerd en deze vodr dien dag het verlofsrecht heeft be- taald, alsmede indien het besluit, waarbij het verlof is verleend, door de Kroon is vemietigd. Artikel 5. Deze verordening treedt in werking op 1 Mei 1932. Vastgesteld door den Raad der gemeente Ter Neuzen in de openbare vergadering van 21 April 1932. (get.) J. HUIZINGA, Burgemeester. (get.) B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. VERORDENING op de invordering van het verlofsrecht voor den verkoop van zwakalcoholischen drank in het klein, in de gemeente Ter Neuzen. Artikel 1. De invordering van het verlofsrecht ge schiedt door den gemeente-ontvanger. Artikel 2. De betaling van het recht geschiedt in ddn termijn, aan de gemeente-ontvanger, tegen uitreiking van een kwitantie. De uitreiking van de kwitantie blijft achterwege indien de betaling geschiedt door middel van overschrij- ving op de postrekening van den gemeente- ontvanger. Artikel 3. Van iedere betaling wordt door den ge meente-ontvanger kennis gegeven aan Bur gemeester en Wethouders. Artikel 4. Deze verordening treedt in werking op 1 Mei 1932. Vastgesteld door den Raad der gemeente Ter Neuzen in de openbare vergadering van 21 April 1932. (get.) J. HUIZINGA, Burgemeester. (get.) B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Zijnde aan deze verordening goedkeuring verleend bij Koninklijk Besluit van 8 Juni 1932, No. 25. En is hiervan afkondiging geschiedt waar het behoort, den 27 Juni 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. J. L. DREGMANS, wnd. Secretaris. De Burgemeester der gemeente HOKK maakt bekend, dat ingevolge artikel 22 der Crisiszuivelwet aan melkveehouders geduren- de ten hoogste drie weken uitkeeringen kun- nen worden verstrekt, berekend naar een bedrag van f 0,75 per melkgevende koe per week (droogstaande dieren worden dus niet medegerekend). De uitkeering zal worden berekend naar het aantal melkgevende koeien, dat op 15 Juni 1932 in het bedrijf aanwezig was. Zij, die hiervoor in aanmerking wenschen te komen, gelieven zich ter gemeente-secre- tarie te vervoegen op Vrijdag 1 Juli a.s., van 2A uur. Hoek, 29 Juni 1932. De Burgemeester voornoemd, Mr. J. A. VAN TIENHOVEN. Donderdag. Des morgens ongeveer 7 uur lag de provin- ciale motorveerboot „Prinses Juliana" in de Westsluis gemeerd, gereed om de congressis- ten te vervoeren naar Sas van Gent. Om kwart over 7 waren alien ingescheept en werd opgeschut. Men had ondertusschen een kijkje kunnen nemen op en in dit grootsche schip, naar men ons mededeelde het eerste van dezen vorm in Europa. Het is ingericht voor het vervoe ren van ruim 3000 passagiers terwijl het ruime rijdek plaats biedt voor tal van auto's. Bp het varen had men van af het boven- dek een prachtig uitzicht op de omgeving, die we anders nirnmer op die wijze te aan- schouwen krijgen. Ook het mooie kanaal had de bijzondere aandacht der vreemdelingen. In het Noorden van ons land zijn de vaarten niet zoo ruim. De vaart was zdo geregeld, dat men geen oponthoud had wegens spoor- tijid als anderzins en reeds te half 9 uur bereikte men het doel der reis, Sas van Gent, waar gemeerd werd aan den steiger van het douanekantoor. Daar werd het gezelschap ontvangen door het gemeentebestuur van Sas van Gent, waar bij de burgemeester, de heer Hoefnagels, ver- klaarde dat het hem een genoegen deed, dat de congresbezoekers aan zijn gemeente een bezoek brachten, in het bijzonder dat de plaatselijke industrie de belangstelling zou hebben. De heer Smeenge beantwoordde dit welkom, waama men wandelde naar de spiegelglas- fabriek, waar de directeur, de heer De Bel, met een staf van zijn personeel gereed stond om de bezoekers te verwelkomen en in drie groepen rond te geleiden en in te lichten. Dit bezoek was voor bijna alle deelnemers, ook die uit deze omgeving, iets nieuws, en dit bleek ook zeer interessant. We zagen aller- eerst aanvoeren en op een ijzeren tafel uit- storten de aarden potten en de gloeiende Vanaf 1 JULI: EINDE SEIZOEN IN Groote prijsverminderingen! De prijzen waren reeds laag; om het seizoen te eindigen, krijgen zij nog een grooten duw naar onder! ZUIVELSTEEG 7, Gent. Er is maar een ingang en die ligt juist aan de brag. (Ingez. Med.) massa, waarvan het glas vervaardigd wordt. Die potten worden met inhoud gedurende on geveer 24 uur in de ovens gehouden, ver- warmd tot 1600 graden, waama men ze laat afkoelen tot 1100 graden, waama de massa gereed is om te gieten. Zoodra de aarden pot is uitgegoten (zoowel het vervoer als het uitgieten geschiedt machinaal) gaat over de gloeiende massa een zware wals, die de glas- plaat ongeveer op dikte plet. Naar we ver- namen worden de glasplaten gemaakt ter dikte van 8 tot 30 m.M. De massa stolt spoe- dig en wordt dan van de gietplaat geschoven in een oven die op een bepaalde temperatuur gehouden wordt, hetgeen wordt voortgezet in ovens met steeds lagere temperatuur, waar- door de massa langzaam afkoelt. We kwamen vervolgens in de pottenbak- kerij, de afdeeling waar de steenen voor de ovens en de aardenpotten voor het smelten der glasmassa's worden vervaardigd, en bij het doorloopen dezer afdeeling bleek ons, dat dit een zeer belangrijk nevenbedrijf is. Veivolgens zagen we het vervoeren en smijc den der ruwe glasplaten, om het daama te zien aanbrengen op groote ronde tafels, waar de platen in gips vo-len vastgelegd, voor het gieten. Daarna aanschouwden we het slijpen, het polijsten van het glas, het op maat snijden, het snijden van ronde en ovale platen, het slijpen van facetten en het ver- zilveren van voor spiegels bestemde platen, het verpakken en. tot slot de electrische cen- trale waar een machine in werking is gesteld met een drijfriem ter breedte van 4 M. een dynamo aandrijvende. De be2oekers hadden de overtuiging een zeer belangwekkend grootsch bedrijf te heb ben aanschouwd. De bezichtiging had onge veer 3 uur in beslaggenomen. Nadat het gezelschap terug aan boord was, zette de kapitein op de brag de schroef in beweging en de terugtocht was begonnen. Op het rijdek waar de raimte met palmen was versierd waren ondertusschen de tafels aangezet voor het gebraiken van een lunch, aangeboden door de Zeeuwsche Voorberei- dingscommissie, verzorgd door de hofmeesters. Deze liet zich na den langen morgen goed smaken. Tijdens den lunch sprak de voorzitter, de heer Mr. Smeenge een woord van dank tot den heer De Bel, die den bezoekers in de ge- legenheid had gesteld zijn interessant bedrijf te bezichtigen, en hij richtte zich ook tot den directeur van den prov. stoombootdienst, om in zijn persoon het provinciaal bestuur dank te zeggen voor den hoogst aangenamen tocht, die het door de beschikbaarstelling van dit fraaie schip den bezoekers van het congres heeft geboden. Bp de terugkomst te Ter Neuzen trok dit grootsche motorveerschip ook de bijzondere aandacht der bevolking. Tijdens de vaart liet de directeur aan een zijde van het rijdek demonstreeren met het regenapparaat. In ge- val van brand is men in staat daarmede een groote massa water neer te laten plassen ter blussching. Bij de middensluis werd gemeerd en konden de bezoekers aan wal gaan. 't Was inmiddels weer tijd voor de laatste bijeenkomst van het congres. N amiddagvergadering. Te 1 uur werd het congres voortgezet. Het werd thans bijgewoond door den heer F. J. H. Geraets, vertegenwoordiger van de Minis ters van Economische Zaken en van Binnen- landsche Zaken, en den heer Mr. A. Silver- gieter Hoogstad, vertegenwoordiger van den Minister vein Waterstaat, en den heer Warner, uit Zwolle, voorzitter van de commissie tot ondenzoek van de toestanden in de schipperij. Bij de her-opening der vergadering verwel- komde de voorzitter genoemde heeren. De nu nog volgende punten betreffen meer in het bijzonder economische belangen der scheepvaart. Ze werden alle tegelijk aan de orde gesteld, n.l.: Tollen en heffingen in het Noorden des lands. De praeadviseur, de heer M. Bakker, secre taris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor den Veenkolonien, eindigt zijn rapport met de wenschelijkheid, dat het bin nenscheepvaartcongres zich uitspreke vddr een volledig onderzoek naar de mogelijkheid en wenschelijkheid van invoering eener vaar- waterbelasting, bij de wet te regelen, als mid- del om de bestaande ongelijke en onbillijke verhoudingen in het scheepvaartverkeer op te heffen. Concessiesysteem voor bin- nenlandsch vervoer. Praeadviseurs zijn de heeren J. Vos Hzn en mr. L. Bouma. De heer Vos zegt aan het slot van zijn rap port, dat z.i. de regeering maatregelen moet nemen om te komen tot: lste. Concessie voor alle vrachtauto-dien- sten zooals voor de personen-auto-diensten, waarbij 2de. De vergunning in de eerste plaats wordt verleend aan de beurtdiensten die naast hun beurtvaartdienst noodgedwongen een vrachtauto moesten inleggen: 3de. Die diensten vervolgens die gebleken zijn in al de jaren van him bestaan in de be- hoefte te hebben voorzien, terwijl de regee ring moet 4de. Weigeren een vergunning aan alien die te hooi en te gras goederen vervoeren die voorheen aan de beurtdiensten waren toege- wezen. Overwogen zou voorts moeten worden of de subsidien voor de trams niet moeten wor den afgeschaft. De samenvatting, die mr. Bouma van zijn betoog geeft, luidt aldus: dat thans voor het binnenlandsch vervoer bij Ons geen gesloten concessiestelsel bestaat. dat voor een groot gebied geen concessie wordt gevorderd voor de exploitatie van ver- voermiddelen, dat er een, zich langzaam uitbreidend, aan tal vervoermiddelen is, waarvoor concessie wordt geeischt, dat verdere uitbreiding van het concessie- gebied juridisch mogelijk is, dat deze uitbreiding zich zal moeten beper- ken tot de openbare middelen van vervoer, dat de concessionaris betrekkelijk weinig bescherming aan zijn concessie ontleend, dat de wet omtrent inhoud en voorwaarden der concessies slechts weinig regelt, dat de vraag of concessie zal worden ver leend, staat ter vrije beoordeeling van de be- voegde autoriteiten, dat de vraag of een bepaalde groep vervoer- ders invoering van nieuwe concessieregelingen moet wenschen, niet kan worden beantwoord, zonder dat men zich rekenschap geeft van de wijze waarop de nieuwe regeling zal wor den uitgevoerd. Welke maatregelen kunnen ten be- hoeve van, of door de scheepvaart genomen worden ten einde te geraken tot verbetering van de economische omstandigheden. De heeren C. A. M. G v. Kasteel, secreta ris van de Vereeniging van reeders der bin- nenscheepvaart en M. W. de Korte, hoofdbe- stuurslid van Schuttevaer, praeadviseeren hierover. De eerste zegt: Het binnenscheepvaartcongres moge be- vorderen I. intense samenwerking der belangheb- benden bij het goederenverkeer, in het bijzon der die der vaart; II. beperking, zoo niet algeheele stopzet- ting van nieuwen bouw; III. instelling van een centraal overleg; IV. samenwerking tusschen de 3 hoofdver- keersmiddelen; V. de expansie-mogelijkheid der vaarwe- gen en afschaffing, althans sterke verminde- ring, der scheepvaartrechten, in welken vorm ook geheven (havengeld, kadegeld, doorvaart- geld, sluisgeld, bruggegeld enz.); VI. het verplichte onderwijs en het vak- onderwijs voor schipperskinderen en schippers ter instandhouding van een paraat Neder- landsch schipperscorps; VII. internationale samenwerking in W.- Europa. De tweede wenscht invoering van Zondags- en nachtrust voor zoover eenigszins moge lijk, afschaffing van alle mogelijke watertol- len of ^ubsidiair een groote vermindering van al deze heffingen, aanleg van nieuwe kanalen, vervoer van grondstoffen voor staats- of semistaatswerken niet meer door transport- ondernemers, maar door een eigen bevrach- tingskantoor, een Rijksregeling voor een per- centsgewijze verdeeling van de te vervoeren goederen tusschen particuliere schippers en reederijen, een verbod van hypotheekhouders om over te gaan tot verkoop van schepen bij executie, wanneer de schipper-eigenaar ten- gevolge van de crisis in gebreke is gebleven rente en aflossing te betalen, alsmede een ver bod van toepassen van boeten, het onmiddel- lflk invoeren van het uniform-charter, het verstrekken van een renteloos voorschot ter betaling der kosten van assurantie en hoogst noodig onderhoud, en invoering van een rijks- steunregeling voor schippers. Verschillende sprekers hebben hierover het woord gevoerd, en uit die vertogen bleek, welk een uiterst moeilijk vraagstuk men in deze te beantwoorden heeft. Betoogd werd, dat tolheffing, die men voor- namelijk in het Noorden kent, in strijd zijn met een goed beheer van belastingheffing. De praeadviseur, de heer Bakker, wenscht die te vervangen door een algemeene vaar- belasting. De heer Reitsma betoogde, dat ieder ver- voermiddel zijn eigen kosten moet dekken, anders komt men tot subsidieering vanwege de gemeenschap. De spoorwegen betalen hun eigen wegen, zegt hij. Daar tegen werd aan- gevoerd: behalve wanneer er tekorten zijn, die dan door den staat worden gedekt. Tegenover de stelling dat voor het vervoer concessies zouden moeten worden uitgereikt, werd aangevoerd, dat men zich een concessie alleen voorstelt voor pioniersarbeid, welke concessies dan na verloop van een bepaald aantal jaren ook vervallen. Thans voor het vervoer concessie verleenen zou neerkomen op het verleenen van een monopolie. De praeadviseurs verdedigden tegenover in- gebrachte bezwaren nader hunne stellingen. Gewezen is ook op hetgeen thans in Den Haag in het belang der schipperij wordt klaar- gemaakt. Of het juiste middel zal worden ge- vonden, moet nog afgewacht. Aangezien voor een ricljtige behandeling van de aan de orde zijnde problemen de tijd van het congres absoluut te kort moest wor den geacht, werd door een groot aantal der aanwezigen een motie voorgesteld om de be handeling hiervan te verdagen tot een op kor- ten termijn in het centrum des lands uit te schrijven vergadering en daarin de praeadvie- zen nader te bespreken, welke motie z.h.s. werd aanvaard. Conclusies. Vervolgens werden aangenomen de volgen de conclusies: Het B.S.C. spreekt uit, dat een eventueele nieuwe Schelde-Rijnverbinding daargelaten de nationaal economische zijde van het vraag stuk in geen enkel opzicht schade mag toe- brengen aan de nationale scheepvaartbelan- gen in't algemeen en de scheepvaartbelangen van West-Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen in 't bijzonder zal moeten bevorderen. Het B.S.C. spreekt uit de wenschelijkheid, dat in de binnenvaart aan het vraagstuk der meest economische scheepsvormen de voile aandacht worde gewijd en de noimalisatie van scheepvaartwegen en die van scheeps vormen niet los van elkander behooren te worden behandeld. Het B.S.C. spreekt uit, dat de scheepvaart wegen van Harlingen, Lemmer en Stavoren dringend verbetering behoeven en uit de wen schelijkheid, dat tot deze verbetering ten spoe- digste worde overgegaan. Het B.S.C. spreekt uit, dat aanleg van scheepvaartwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen den economischen bloei van dit gewest zal be vorderen en dat bij dien aanleg allereerat aandacht behoort te worden geschonken aan een verbinding kanaal AxelHulst. De voorzitter sloot daarna dit congres, na nog dank te hebben betuigd aan de Zeeuw sche Commissie, voor de goede voorbereiding van het programma van dit congres, en ook voor den steun dien de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen aan dit congres heeft verleend. Het bezoek aan deze streek zal voorzeker by alle deelnemers in aangename herinnering blijven. Tweede tramrlt. Ondertusschen stond de trein van de Z. V. T. M. weer gereed om de congressisten te voe- ren door een ander deel van Zeeuwsch-Vlaan deren naar Breskens, van waar het over- groote deel over Vlissingen de thuisreis aan- vaarden zou. Binnen het uur was Breskens bereikt, waar nog een verrassing wachtte. Reeds bp het aanrijden was waar te nemen dat aldaar vele vlaggen wapperden, zoowel van woningen als van schepen in de haven. Bovendien waren vele ingezetenen op het haventerrein aan wezig. Men wandelde van het Spuiplein naar het Hotel De Vuijst, waar zich het muziekgezel- schap ,,Uit het Volk, voor het Volk", direc teur de heer Le Bleu, had opgesteld, en de bezoekers met het Wilhelmus verwelkomde. Vervolgens heette de burgemeester, de heer Van Zuijen, die met het dagelijksch bestuur ter ontvangst tegenwoordig was, een harte- lijke welkomstrede, die door den onvermoei- den voorzitter, den heer Smeenge, op de van hem gewone wijze werd beantwoord. Daama werden de bezoekers in het Hotel de Vuijst genoodigd, waar gedekte tafels noo- digden tot een zitje en het gebraiken van eene verversching, die werd opgediend door dames in de bekende Cadzandsche kleeder- draeht. De tijd was voor de gasten uit het Noorden slechts kort toebedeeld. De veerboot kon niet wachten, en na een zeer hartelijk afscheid tusschen de deelnemers van Noord en Zuid- getuigende van wederzijdsche groote voldoe- ning over hetgeen men in de laatste dagen had verricht en genoten, voerde de ,,Konin- gin Wilhelmina" de breeders uit het Noorden over de Schelde. De deelnemers van deze zijde der Schelde bleven nog eenigen tijd de gasten van het ge meentebestuur van Breskens, van welke ge- legenheid de heer Huizinga, burgemeester von Ter Neuzen, als voorzitter der Zeeuw sche Voorbereidingscommissie, gebruik maakte, om het gemeentebestuur van Bres kens den dank der commissie te brengen, dat het, na de uitnemend geslaagde dagen in het Oosten, voor zoo'n uitstekend slot in het Westen had gezorgd, zoodat de bezoekers voorzeker met aangename herinneringen aan deze streek zijn vertrokken. Ondertusschen was ook het tijdstip aange- broken dat de tram zou terugrrjden, waarmede de deelnemers uit het Oosten waaronder ook nog de voorzitter van het congres, naar Ter- Neuzen teragkeerden, gedurende welken rit men volop gelegenheid had, de congresdagen en hetgeen daarmede verband hield te memo- reeren en met bijzondere voldoening op net door veler medewerking in alle opzichten ge- slaagd programma te kunnen terugzien. TEKST TRACTAAT MET BELGIe. De minister van Buitenlandsche Zaken deelt naar aanleiding van een vraag van het lid der Tweede Kamer, den heer Kortenhorsi mede, dat openbaarmaking van den te Ouchy voorshands slechts van de parafen van de hoofdambtenaren van de betrokken landen voorzienen tekst van het ontwerp-tractaat met Belgie en Luxemburg eerst zal kunnen geschieden nadat tot de onderteekening daar van is overgegaan. DE WIERINGERMEERPOLDER. De Ministers van Binnenlandsche Zaken en Waterstaat, Jhr. Mr. Ch. Ruys de Beeren- brouck en mr. P. J. Reymer, hebben Zater- dagmiddag, vergezeld van den directeur- generaal van den rijkswaterstaat, dr. ir. J. Ringers, een bezoek gebracht aan den Wie- ringermeerpoledr, waar onder leiding van de directie van den Wieringermeerpolder, ir. F. P. Mesu, A. Roebroek en S. Smeding, de in aanbouw zijnde dorpen, eenige landbouwbe- drijfsgebouwen en een aantal proefvelden zijn bezichtigd. Te 's Gravenhage is in de met palmen en met de vlaggen van de 23 deeinemende landen getooide Ridderzaal aangevangen het 23e in- temationaal tramwegcongres, waaraan door ruim 450 afgevaardigden en individueele leden werd deelgenomen. De officieele opening werd bijgewoond door den Prins, eenige diplo- maten, voorzitter en algemeen secretaris van het Kon. Instituut van ingenieurs, den direc- teur-generaal der Zuiderzeewerken en den burgemeester van de residentie. De minister van waterstaat, mr. Reijmer, hield namens de regeering een begroetings- rede, waarin hij naging de verandering ge durende de laatste helft van de vorige eeuw in het spoorwegbedrijf en tevens de vraag der tegenstellingenrail of weg. Z.K.H. Prins Hendrik verklaarde daarop de vergadering voor geopend. HET NEDERLANDSCH-BELGISCHE HANDELSVERDRAG. In een hoofdartikel wijst de Frankfurter Zeitung op gevaren, die door de blokvorming van staten, zooals door de Nederlandsch-Bel-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 1