ALGEMEEN NIEUWS- F.N ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
ASPIRIN
rv
No. 8851
MAANDAG 20 JUNI 1932
72e Jaargang,
BINNENLAND
GENTSCHE AUT0SCH00L
eenig op dewereid
Binnenscheepvaartcongres
te Ter Neuzen.
Vandaag heet en droog.
morgen misschien
koel en nat!
Daarom ook in cfen
zomer nooit zonder,
^Aspirin-tabletten.
ABONNKMKNTSPltUS: Biimen Ter Neuzen 1,40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
fr. per post /1.80 per 3 maanden Bjj voor ultbetaling fr. per post 6,60 per jaar
voor Belgie en Amerika 2,25, overige lan den f 2,60 per 3 maanden fr. per post
aDonnementen voor bet buitenland alleen brj vooruitbetahng.
OJtgectfster: FInna P. J. VAN DE 8ANDE.
GIRO 38150
TELBFOON No. 36.
ADVERTENTI8NVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor etken regel meer 0,3d
Grootere letters en clichAs worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement te gen verminderd tarief, betwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Intending van advertentien liefst 66n dag voor de nltgave.
DIT BEAD VER8CHI.INT EEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
UITKEEKING AAN MELflVEEHOUDERS.
De Burgemeester der gemeente TER
NEUZEN maaKt bekend, dat ingevolge
artikel 22 der Crisiszuivelwet aan melkvee-
houders gednrende ten hoogste drie weken
ultkeeringen kunnen worden verstrekt, be
rekend naar een bedrag van 0,75 per melk-
gevende koe per week (droogstaande dieren
worden dus niet medegerekend).
De uitkeering zal worden berekend naar
het aantal melkgevende koeien, dat op 15
Juni 1932 in het bedrijf aanwezig was.
Zij, die hiervoor in aanmerking wenschen
te komen, gelieven zich ter gemeente-
secretarie te vervoegen tusscheh Maandag 20
en, Vrijdag 24 Juni a.s. De secretarie zal
daartoe zijn opengesteld van 91 uur.
Ter Neuzen, 17 Juni, 1932.
De Burgemeesiter voomoemd,
J. HUXZINGA.
Welkom I
Ter Neuzen, dat zjjn opkomst en bloei voor-
namelijk te danken heeft aan de scheepvaart,
en die, door al wat daarmede samenhangt ook
de voomaamste bronnen van haar bestaan
uitmaken, trekt in deze dagen nog op bijzon-
dere wijze de aandacht van de scheepvaart-
wereld, vooimamelijk die der binnenscheep-
vaart in het geheele land, door het alhier te
houden 9de Binnenscheepvtaartcongres. Dit
bleek ons reeds uit de beschouwingen die ver
schillende bladen, zoowel vakbladen als
andere, aan dit congres en aan Ter Neuzen
hebben gewijd.
We hebben bet aanstonds gewaardeerd, dat
door het bestuur der Vereeniging Binnen
scheepvaartcongres voor haar congres te Ter
Neuzen gastvrijheid werd gezocht. De om-
standigheid, dat in de laatste jaren door voor-
aanstaanden in het maatschappelijk leven ter
plaatse daadwerkelijk belangstelidng is be-
toond in centrale nationale vraagstukken, is
naar het schijat aan die keuze niet vreemd
geweest, waaruit bij vemieuwing blijkt, dat
het aanknoopen van relaties steeds zijn goede
zijde heeft en tot onverwachte resultaten kan
leiden.
Naar onze meening is het houden van con-
gressen waar vooraanstaande personen uit
alle oorden van ons land samenkomen van
groote beteekenis, wanneer die worden ge-
houden in een zoo ex-centrisch geiegen gebied
als Zeeuwsch-Vlaanderen, Zeer zeker bleef
onze streak in dat opzicht schaarsch bedeeid.
Men acht dergelijke proefnemingen bedenke-
lijk, omdat een reis naar Zeeuwsch-Vlaande
ren bijzondere moeilijkheden met zich brengt
en dit van invloed is op het bezoek aan de te
houden bijieenkomsten.
Ons dunkt, dat onbekendheid die moeilijk
heden wel wat doet overschatten en dat, wan
neer men eenmaal daarvan op de hoogte is,
het bezoek nog wel meevalt. Hoe meer men
in deze met Zeeuwsch-Vlaanderen bekend ge-
raakt, hoe beter. Gelukkig komt er ook in dit
opizicht verbetering. Een paar jaren geleden
had de Vereeniging van Nederlandsche Werk-
gevers te Ter Neuzen als de plaats voor haar
jaarvergadering gekozen, een vereeniging uit
de wetenschappelijke wereld heeft toen ook
Zeeuwsch-Vlaanderen als doel van een excur-
sie gekozen, thans krijgen we de deelnemers
aan het 9de Binnenscheepvaartcongres, met
ais voorzitter den bekenden heer Harm
Smeenge, die, ofschoon dezer dagen zijn
80sten jaardag werd herdacht, zooals we toen
konden lezen nog met jeugdig vuur bezield
is. Het zal ongeveer een dertigtal jaren ge
leden zijn, dat genoemde heer hier ook een
vergadering op het gebied der binnenscheep-
vaart presideerde, toen n.l. de destijds alhier
bestaande afdeeling Ter Neuzen van de
schippersvereeniging „Sohuttevaer" de eer
genoot de jaarvergadering dier vereeniging te
ontvangen.
In Ter Neuzen en in de omgeving maakt
mem zich thans op, de gasten uit den vreemde
te ontvangen en te zorgem, dat ze omtrent
stad en streek een goeden indruk zullen mede-
nexnen, en het is zeker een goede gedachte
geweest van de Voorbereidingscommissie om
de gasten ook te voeren door een deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen, voomamelijk dat deel
dat verband houdt met de scheepvaart, terwijl
zij dan tevens een kijkje kunnen nemen op
de vruchtbare akkers van ons gebied.
Zooals we reeds vroeger hebben gemeld,
zal de Vereeniging met de deelnemers aan
het congres Dinsdagavond officieel worden
ontvangen door het gemeentebestuur van
Ter Neuzen. In verband met de beperkte
ruimte in de raadszaal zal die ontvangst,
welke is bepaald op 8 uur, plaats hebben in
een der zalen van de Ambachtsschool aan de
Axelsche straat. De ontvangst op die plaats
moet voor den voorzitter, den heer Mr.
Smeenge, ook nog wel een bijzondere bekoring
hebben, aangezien hij in de Staten-Generaal
een der eerste voorvechters is geweest voor
het inrichten van ambachtsscholem. Bij zijn
veelzijdigheid zijn deze inriohtingen hem dus
ook niet vreemd.
Zooals op een andere plaats in dit nummer
wordt aangestipt, wordt op de Markt den
congresbezoekers een concert aangeboden.
Den volgenden morgen begint om 9 uur het
congres in het Luxor Theater" waar wordt
aangevangen met het behandelen der uitge-
braclite prea-adviezen, die, bijeen, een respec-
tabel boekdeel vormen en zeer belangwekken-
de onderwerpen behandelen.
Met een pauze onderbroken duurt de ver
gadering tot half 4 in den namiddag, waama
de congresbezoekers worden genoodigd tot het
maken van een rondrit met de Zeeuwsch-
Vlaamsche tram.
Het programma van die rit luidt als volgt:
Vertrek Ter Neuzen 15,45.
Van Philippine 16,—.
Aankomst Sas van Gent 16,15.
Vermoedelgk wandeling door Sas van Gent.
Vertrek van halte Passluis 16,35.
Aankomst Axel 17,05.
Bezichtiging van Axel. Het gemeente
bestuur van Axel heeft gemeend ook van
hare belangstelling met dit bezoek te doen
blijken en -zal den deelnemers eenige ver-
versching aanbieden.
Vertrek Axel (Kerkdreef) 17,30.
Aankomst Ter Neuzen 18,
Te 7 uur vereenigen de deelnemers zich aan
een gemeenschappelijken maaltijd in het
Hotel Rotterdam". De tafelmuziek zal al-
daar welwillend worden verzorgd door het
plaatselijke symphonieorkest Onder Ons",
leider de heer M. P. Harte.
Den'volgenden morgen wordt allereerst een
bezoek gebracht aan Sas van Gent, welke
tocht tevens tot doel heeft bezichtiging van
het Nederlandsche gedeelte van het kanaal
Ter NeuzenGent.
Te half acht zullen de deelnemers zich aan
de Westsluis inschepen aan boord van de
nieuwste motorboot van den Provincialen
Stoombootdienst, de ,,Prinses Juliana" die
daartoe van wege het provinciaal bestuur van
Zeeland ter beschikking gesteld is. Onge
veer 9 uur zal Sas van Gent worden bereikt
en zal gemeerd worden bij de Spiegelglas-
fabriek, alwaar de bezoekers sullen worden
ontvangen door den directeur, den heer De
Bel, waama de fabriek zal worden bezichtigd,
speciaal ook het gieten van het glas.
Na afloop van dit bezoek wordt de terug-
tocht aanvaard, en zal aan boord een lunch
gebruikt worden, aangeboden door het
Zeeuwsche Voorbereidingscomitd. De ,,Prinses
Juliana" zal te Ter Neuzen meeren aan de
Middensluis, om de gasten te ontschepen.
Vervolgens wordt te 1 uur het congres
voortgezet en tegen half 4 uur beeindigd,
waarna met de Zeeuwsch-Vlaamsche tram een
-nit wordt gemaakt naar Breskens, alwaar
men te half 5 op het Spuiplein zal aankomen.
Aldaar wordt het gezelsfchap ontvangen
door het gemeentebestuur van Breskens. De
bezoekers zullen daar gelegenheid hebben een
kijkje te nemen aan de haven van Breskens
en de flink ingerichte aanilegplaats der Prov.
booten. Zij, die van daar de thuisreis willen
aanvaarden vinden te half 6 uur de veer-
boot gereed om naar Vlissingen over te
steken, alwaar zij te 18.15 en te 18.33 treinen
kunnen nemen in de richting Venlo of Am
sterdam.
De tram voert de bezoekers die terug moe-
ten naar Ter Neuzen te 17,35 daarheen, al
waar men te 18.35 aankomt.
Het is dus een groot en uitlokkend pro
gramma, dat in de eerstvolgende dagen door
de deelnemers moet worden afgewerkt. Laten
we hopen dat mooi en wat milder weer deze
dagen zal begunstigen.
Naar aanleiding van het Binnenscheep
vaartcongres schrijft „Schuttevaer"
NAAR TER NEUZEN.
't Is ons opgevallen, dat bijna ieder Neder-
lamder ook wij tot dusver deze plaats-
naam Temeuzen schrijft, maar dat de inge-
zetenen de votykeur geven aan Ter Neuzen,
dus in twee woorden, beide met een hoofd-
letter aanvangende. Dit laatste zal dus de
juiste schrijfwijze zijn en we zullen in het
vefvolg die ook bezigen, om eventueele plaat
selijke gevoeligheid te dien opzichte te mijden.
We zouden die trouwens kunnen verstaan,
want de hoofdredacteur van dit blad kan het
ook moeilijk zetten, als men zijn woonplaats
Gasseltemijeveen schrijft, zooals velen ten
onrechte doen het is Gasseltemijveen, dus
zonder die extra e. Te meer wenschen we
der Ter Neuzenaars in dezen ter wille te zijn,
omdat we daar straks enkele dagen als gast
hopen te vertoeven. Men weet immers dat
daar op 21, 22 en 23 Juni, het negende Bin
nenscheepvaartcongres gehouden zal worden?
We kunnen ons indenken, dat bij sommi-
gen ook brj schippers de gedachte op-
komt Wat beweegt de menschen nu toch
om in dezen tijd bij elkaar te komen en een
paar dagen te praten over onderwerpen, die,
nu ja, wel met de binnenscheepvaart in ver
band staan, maar die niet helpen verlichting
te brengen in den tegenwoordigen noodtoe-
stand, of nog beter, die doen verdwijnen
Zit niet de binnenscheepvaart zdd diep in het
moeras, dat alle krachten moeten samen-
spannen om haar daaruit te verlossen
Die gedachte is te verstaan, want inder-
daad verkeert de binnenscheepvaart in een
depressie, als vermoedelijk nooit te voren en
is er geen enkel teeken dat opheffing voor-
spelt, de economische barometer daalt nog
eerder dan te stijgen, de lucht blijft even
don-ker en dreigend.
Maar toch zou het o.i. van kortzichtigheid
getuigen om, nu de gewone tijd van het con
gres weer daar is, dit achterwege te laten.
We gelooven nog altijd dat die vergaderingen
van het Binnenscheepvaart-congres, waarin
nagenoeg alle scheepvaartorganisaties samen-
werken, waar verschillende onderwerpen van
deskundige zijde ingeleid, en door theoretics
en practici gezamenlijk besproken worden,
van niet gering nut zijn. Waar nu b.v. ge-
handeld zal worden, over scheepsvormen, over
nieuwe kanalen, over het concessiessysteem,
over tolbeffingen enz. kan dit niet voor
de toekomst van groot belang zijn En er
zal toch eenmaal wel weer verbetering ko
men, de toestand zal toch niet steeds zoo
blijven als die nu is? Trouwens ook aan de
tegenwoordige moeilijkheden van het bedrijf
wordt aandacht geschonken zal niet door
twee prae-adviezen gesproken worden over
het ondervverp „Welke maatregelen kunnen
ten behoeve van, of door de scheepvaart wor
den genoanen teneinde te geraken tot verbete
ring van de economische omstandigheden
We gaan dus naar Ter Neuzen. Naar Ter
Neuzen in Zeeuwsch-Vlaanderen, naar dat
deel van het land, dat hoewel geen eiland,
toch over eigen grondgebied niet anders dan
te water is te bereiken.
Als men alleen op aardrijkskunddge gren-
zen lette, zou het veeleer bij Belgie behooren,
maar er is ook nog zooiets als traditie en ge-
scbiedenis en kracbtens die beide behoort
Zeeuwsch-Vlaanderen en zal het altijd behoo
ren bij Noord-Nederland. Zoo dagelijks denkt
men daaraan niet, maar als er gevaar van
scheiding dreigt we hebben het in en kort
na den oorlog gezien dan gevoelen alle
Nederlanders him saamhooriglieid.
Het is een gedeelte van hftt land, waarop
met recht het Zeeuwsche dii/ies: ,,Luctor et
emerge!" van toepassing is. In den loop der
eeuwen heeft het al heel wat gedaanteverwis-
selingen ondergaan, er zijn herhaaldelijk stuk-
ken verdwenen en weer ingepolderd, tal van
vroegere vaarwaters zijn verzand, steden die
voorheen aan het water lagen, schuilen thans
ver in het land. Met r&ht is op dit gewest
het versje van Staring van toepassing:
„Gods almacht wenkte van den troon
En schiep elk volk een land ter woon.
Hier vestte zij een grondgebied
Dat zij ons zelven scheppen liet."
In dat Zeeuwsch-Vlaanderen vroeger
Staats-Vlaanderen ligt het stadje Ter Neu
zen, doel van onzen tocht.
Bij vele schippers is het welbekend, het is
het beginpunt van het kanaal ixaar Gent.
Vroeger, toen nog uitsluitennj zeils<jhepen de
binnenvaart uitoefenden, was de haven min of
meer berucht. Ze lag in een bocht jier Wes-
ter-Scheide waar een sterken stroom voor-
langs liep en daar het v66r de haven gron-
deloos diep was en men in noodgevallen geen
anker kon presenteeren, werd er niet aan ge-
dacht over het hartje van het tij binnen te
loopen, doch werd nagenoeg stil water afge-
wacht. Stond de haven in den wind, dan
vond men op het havenhoofd een sterk span
paarden gereed, een ljjn wert uitgebracht, en
het schip tot voor de sluis gejaagd. Tegen-
woordig, nu bflna uitsluitend stoom- en
motorkracht voor voortbeweging gebruikt
wordt, zijn die vroegere bezwaren grooten-
deels vervallen.
Ter Neuzen, oorspronkelijk bestaande uit
een paar visschershutten heeft zijn opkomst
in hoofdzaak te danken aan zijn ligging aan
den mond van dat kanaal naar Gent, dat in
1827 gereed gekomen is. Toen had het nog
geen tweeduizend, thans ruim 10.000 inwo-
ners, en demonstreert het daardoor het groote
nut en voordeel dat de scheepvaart voor een
streek medebrmgt. Warem autoriteiten en
het publiek nu daarvan maar recht doordron-
gen, dan zou er ook wel meer aandacht aan
de binnenscheepvaart en haar nooden worden
besteed. Doch hiermede gaat het als met zoo-
vele dingen ook de waarde van de scheep
vaart wordt eerste erkend, als men die moet
misisen.
TWEEDE KAMER.
IWteppellatie-Kupers.
In de Vrijdag gehouden vergadering stelde
de heer Kupers de volgende vragen:
1. Is de Regeering bereid, om de inge-
voerde tariefsverlagingen biji werkverschaf-
fingen ongedaan te maken, eventueel na
overleg met de contact-conunissie, en kan de
Regeering verder toezeggen, alle aangelegen-
heden betrekking hebbende op de steunrege-
ling en op de arbeidsvoorwaarden bij de
werkverschaffing in deze contact-commissie
te doen behandelen?
2. Is de Regeering bereid, de loonen bij de
werkverschaffingen zoodanig vast te stellen,
dat de arbeiders daarvan htm gezin behoorlgk
in stand kunnen houden, de rouleering voor
de werkverschaffing in te trekken of, voor
zoover dit op overwegemde bezwaren stuit,
deze te verbeteren en daamaaSt een betere
steunregeling voor de arbeiders, die krachtens
het rouleeringsstelsel te werk worden ge
steld, in te voeren
3. Wil de Regeering, waar zij is overge-
gaan tot het verlagen van de steunnormen
der werkloozen in verschillende plaatsen, deze
verlaging ongedaan te maken, eventueel na
overleg met de contact-commissie?
Vervolgens herinnerde de heer Kupers aan
geruchten omtrent vooraemetais der Reigee-
ring om over te gaan tot verlaging van de
steunnormen voor de werkloozen. Dit heeft
de arbeiders in het geweer gebracht en zij
hebben met duizenden op straat te Amster
dam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ge-
protesteerd. In dat verband liet de heer
Kupers een woord van protest hooren tegen
het optreden van de Haagsche politie, die
Donderdag met de blanke sabels op betoogers
heeft ingeslagen, waardoor er gewonden zijn
gevallen. Hij vroeg daamaar een streng on-
derzoek in te stellen, met name naar de vraag
of de politie hier wel met de noodige takt
was opgetreden. Hij stelde hier de volgende
vraag:
4. Wil de Regeering verklaren, dat zij niet
voomemens is over te gaan tot verlaging
van de steunnormen voor de werkloozen?
Waarop hij liet volgem de volgende vragen:
5. Is de Regeering bereid de verdeeling
van de werkelijke crisisuitgaven der gemeen-
ten zoodanig te regelen, dat het Rijk hierin
voor 5/6 en de gemeenten voor 1/6 bijdragen?
6. Is de Regeering bereid, in verband met
den omvang en langen duur der werkloosheid
het bedrag van f 750.000, dat voor 1932 aan
het Nationaal Crisiscomite ter beschikking is
gesteld, belangrijk te verhoogen?
Uitvoerig stond de heer Kupers stil bij do
werkloosheid in de bouwvakken. Hg kwam er
tegen op als zou er hier nog geen sprake van
erisiswerkloosheid zijn. De Regeering wacht
maar af en intusschen neemt de werkloos
heid toe, 66k in de met de bouwnijverheid
verwante industrieen, bijv. de steenbakke-
rijen. De Regeering wacht af tot een crediet-
regeling mogelijk blijkt. In Amsterdam zou
zoo iets tot stand hebben kunnen komen, de
Nederlandsche Bank verklaarde zich bereid,
doch de Regeering verzette zich, onder het
motto: eerst de hooge loonen in de bouw
vakken omlaag.
De heer Kupers betoogde, dat het een
praatje is, dat de loonen in de bouwvakken
te hoog zrjn. Wordt er niet verder gebouwd,
dan stijgen de huren.
Hij stelde hier de volgende vragen:
7. Is de Regeering bereid, de werkloos-
heidskassen in de bouwvakken onder de cri-
sisregeling voor de werkloosheidsverzekering
te doen vallen en wil zij mededeelen hoe ver
de uitvoering van haar plannen omtrent het
verstrekken van bouwereddeten, waarover in
de Kamerzitting van 2 Maart 1932 mededee-
ling is gedaan, gevorderd zijn en van welken
aard deze plannen zrjn?
8. Is de Regeering bereid op korten ter-
mijn de mogelijkheid van de oprichting van
een Staatshypotheekbank voor het bouwbe-
drijf te doen onderzoeken en van de uitkom-
sten aan de Kamer mededeeling te doen?
In alle landen ziet men plannen om de
werkgelegenheid te verruimen, grootsche
plannen, maar waar blijft de Regeering hier.
Als de Regeering zelf geen plannen heeft
laat zij daarvoor dan een commissie benoe-
men. Er is werk genoeg; wegen- en brug-
genbouw, voortzetting der Zuiderzeewerken,
kanaalaanleg in Friesland en Groningen enz.
Zoo iets kost veel geld, maar thans worden
ook groote bedragen aan steun uitgekeerd,
waartegenover niets staat. De Regeering kan
voor die productieve werken leenen; dat is
volkomen geoorioofd. De volgende vragen
luiden dan ook:
9. Welke plannen bestaan er bij de Re
geering o.a. door de gemeenten, in staat te
stellen die noodzakelijke werken uit te voeren,
die wegens geldgebrek niet uitgevoerd kun
nen worden?
10. Wil de Regeering mededeelen welken
omvang de export-crediet-garanties reeds
hebben verkregen
In verband met deze vraag, wees de heer
Kupers er op, dat er voor die garanties een
commissie is benoemd in October 1931. Maar
men heeft daarvan nog niets vernomen. Wel
was hem bekend, dat een scheepsbouwfirma,
die Russische opdrachten kon krijgen ten
bedrage van 10 millioen, geen garantie kon
krijgen. omdat het Rusland gold.
Hiema werd gevraagd:
11. Is de Regeering bereid in voorkomen-
de gevallen door credietverstrekking aan be-
paalde ondernemingen, het dezen mogelijk te
maken, opdrachten uit te voeren?
Herinnerd werd aan pogingen van sociaal-
democratische zijde, om hier een Industrie-
bank van Staatswege te krijgen. In Indie wil
men zoo'n bank en er wordt aan gewerkt op
het oogenblik.
Zijn laatste vraag achtte de heer Kupers
een der belangrijkste, omdat de verwachting
bestaat, dat, al komt er ,een opleving van de
conjunctuur, een belangrijk deel der arbei
ders nog werkloos zal blijven. Daarom moet
een verkorting van de werktijden worden
verkregen.
12. Is de Regeering niet van meening, dat
door verkorting van den arbeidstijd voor 'n
grooter aantal arbeiders werkgelegenheid
zou kunnen worden verkregen en is zij be
reid met organisaties van werknemers en
werkgevers van daarvoor in aanmerking
komende bedrijven overleg te plegen over de
wijze, waarop dat doel zou kunnen worden
bereikt, om daarna de noodige wettelijke
maatregelen te treffen?
Deze zaak is intemationaal te Geneve aan
de orde gesteld. Het is er een van de aller-
eerste orde. Door sterke inkrimping van
den arbeidstijd kan men afkomen van de
bekend om haar degelrjk onderricht in korten
tijd voor ingewijden en beginnel. Lange Meire
2 (Kouter), Gent. Lessen op den auto zelf.
Bestuur: R. MORTIER.
(Ingez. Med.)
overproductie der steenkolen-mijnen en van
andere bedrijven en kan men vele arbeiders
meer aan het werk zetten.
Tenslotte bepleitte de heer Kupers de plan-
matige productie, welke hij stelde tegenover
den chaos, waarin het kapitalisme thans
verkeert.
De Minister van Binnenlandsche Zaken, de
heer Ruys de Beerenbrouok beantwoordde de
interpellatie. Hij gaf de verzekering, dat ook
de Regeering begaan is met het lot der werk
loozen. Zij ziet het groote kwaad voor oude-
ren en jongeren zeer zeker in. Zij moet ech-
ter ook de verantwoordelijkheid dragen voor
hetgeen geschieden moet om de werkloosheid
te beperken en inzinking te voorkomen.
Daarom moet zij ook uiterst voorzichtig zijn
met toezeggingen. Wie als bewindsman een
toezegging doet, is gehouden die na te' komen.
Den Minister zou het niets aangenamer zijn
geweest, om een minder somber geluid te
laten hooren, maar hij had geen zekerheid,
dat hij te geven beloften zou kunnen nako-
men. De toestanden kunnen nog slechter
worden. Menscheltfkerwijze gesproken, doet
de Regeering wat zij kan om den nood te
lenigen.
De Minister gaf vervolgens een schets van
L*t op oranje band en Bayerkruis. Prljs 75 cts.y R
(Ingez. Med.1
de inzinking van 't bedrijfsleven van de laat
ste 2 jaren.
Met talrijke cijfers van het bedrijfsleven,
in 't ibijzonder betreffende de scheepvaart,
den teruggang van den invoer en den uitvoer.
illustreerde de Minister dat.
De door de Regeering voor den landbouw
getroffen steunmaatregelen bewijzen hoe
groot de nood ook hier is. Bovendien heerscht
er een intemationale vertrouwenscrisis, die
steeds verder om zich heen grijpt.
In enkele landen neemt men symptomen
waar van eenige ontspanning betreffende het
crediet, maar daarop kan men geen groote
verwachtingen bouwen.
De Minister gaf vervolgens een overza'cht
van de uitgaven voor werkloozenzorg, waar
uit blijkt, dat in de maanden JanuarL
Februari, Maart/April, uitgegeven is door de
gemeenten (zonder aftrek van subsidies voor
Staat c.q. provisies) aan steun: 20.361.205,
aan werkverschaffing /7.414.190, uitbetaald
door werkloozenkassen 12.555.236 door het
Rijk is betaald 4.551.106, in totaal
44.881.729).
De vraag is of wij met het uifcgeven van
die hooge bedragen kunnen voortgaan, bedra
gen, die nog steeds zullen stijgen.
Als de Regeering weer „neen" moet gaan
zeSSen is dat omdat een ,,ja" hoe langer itoe
gevaanlijker wordt. Niet voor dadelijk, ruaar
voor de toekomst. De Regeering zal con
trol e moeten blijven uitoefenen op de sleun-
regelingen; de overheid moet zich in al haar
uitgaven sterk beperken.
De Minister deed op alien, die in de maat-
schappij een leidende positie innemen, een be-
roep de Regeering te helpen bij wat zij meent,
dat zij doen moet.
Met vasthouden aan eenmaal verkregen
rechten, sticbt men meer goed dan kwaacL
De volksgunst is gemakkelijk te koopen met
beloften; de Regeering echter heeft haar ver
antwoordelijkheid.
Komend tot de beantwoording der vragen.
zeide de Minister, dat de contactcommissie
steeds zijn instemming heeft gehad. Geen
onderwerp, steunregeling of werkverschaffing
rakend, of het kon aan die commissie en aan
den minister worden voorgelegd. Er bestaat
alle gelegenheid wenschen en klachten ken-
baar te maken.
Er ligt iets aantrekkelijks in, om ook over
arbeidsvoorwaarden bij de werkverschaffing
de contactcommissie vooraf te hooren. Dit
de toelichting der vraag blijkt echter. dat
de interpellant niet wil gaan op d-en door de
Regeering aangewezen weg. Brj zrjn ziens-
wijze zal het tot een ontvruchtbare gedacii-
teniwisseling komen; zoo zal men niet tot
eventueel noodig geachte verlagingen kunnen
komen. Wanneer blijkt, dat wijzigangen noo
dig zijn, dan kan er over worden gesproken.
en reeds aangebrachte wijzigingen kunnen
worden veranderd, indien fouten blijken te
bestaan. Tot deze toezegging was de Minis
ter ibereid.
Het ligt niet in de bedoeling om de steun
normen over de geheele lijn te verlagen. Voor
incidenteele beslissingen moet de Minister
zich echter vrijheid voorbehouden.
Met gemeentebesturen, die beneden de
steunregeling gaan wil de Regeering overleg
plegen.
Hetgeen voor arbeid in de werkverschaffing
wordt betaald is het maximum, dat econo-
misch mogelijk is, bij de algemeene verarming
van ons land. Verhooging der loonen is met
mogelijk. Het rouleersysteem is ingevoerd
waar de objecten van werkverschaffing drei-
gen uitgeput te raken. Een voorstei-v. dL
Walle op dat punt wordt ondq,rzocht. Ook
zal onderaocht worden de njogelijkheid arc.
niet de ouderdomsrente van den steun af te-
trekken.
Over hetgeen de Haagsche politie gedaan
heeft ter handhaving van de openbare orde.
bij de betooging Donderdag, kon de Minister
zich niet uitspreken. Hij zal zich laten in-
lichten en in tweede termijn mededeeling
doen.
Intusschen vroeg de Minister zich af of de
leiding wel de betoogers geheel in de hand
hebben gehad. Immers een betooging zuigt
ook wel eens niet-ileden aan en daaronrfer
kunnen zich ook elementen bevinden, die niet
tot de ordelijkste behooren en die dan de lei
ding van de betooging overnemen. Voorts is
een betooging, als het signaal tot ontbinden
weerklonken heeft, nog niet altijd uit!
Het zou de zorgeloosheid in de- hand wer
ken, indien de gemeenten werden vrijgestekl
van crisisuitgaven. Er zijn reeds gemeenten.
die 75 of meer ontvangen.
Indien het bedrag, dat de Regeering ter
beschikking van het Nationaal Steuncomite
heeft gesteld, niet voldoende mocht blijken.
dan zal overwogen worden of 's Lands finan-
cien toelaten, om dit te verhoogen.
De besturen van de werkloozenkassen -der
bouwvakarbeiders hebben geweigerd de bij
dragen te verhoogen, toen hun dit aangera-
den werd.
De Regeering is bereid tot de toezegging
mede te werken tot regelmatige uitkeering-
van de werkloozenkassen en die kassen der