besluit: 1°. Er bij de Regeering met klem op aan te dringen bij bet invoeren van maatregelen tot steunverleenLng aan den land- en tuinbouw den meest mogelijk en spoed te betracbten; 2°. de Raden van de plattelandsgemeenten in Nederland uit te noodigen aan bet onder 1°. genoemde adbaesie te betuigen. Burgemeester en wethouders stellen voor, dit schrijven voor kennisgeving aan te nemen. Met. algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. f. Een missive van den Minister van Bin- nenlandsche Zaken en Landbouw d.d. 23 Maart 1932, No. 4436 afd. W en S luidende: Naar aanleiding van1 Uw nevenvermelde brieven beb lk de eer Uw college bet volgen- de mede te deelen. Ik heb besloten, mijn steunregeling t/m ,den 9en April a.s. te verlengen voor de in Uwe gemeente woonacbtige werkloozen, afkomstig van de in Uw scbrijven van 4 dezer ver- melde bedrijven. Met de door den raad uwer gemeente in zijne vergadering van 10 dezer vastgestelde steunregeling beb ik mij kunnen vereenigen, met dien verstande evenwel, dat ik U omtrent de bedragen van art. 10 sub a nader zal be- ricbten en de maximum-percentages der artt. 8 en 19 voor de werklooze landarbeiders ver- hoogd worden tot resp. 75 en 70 voor ge- zinnen van 6 en meer personen en tot resp. 70 en 65 voor kleinere gezinnen. Ik keur goed, dat bij de berekening van den gezinsinkomstenaftrek de eerste f 3,van de verdiensten der vrouw van een gesteunde bui- ten bescbouwing wordt gelaten. Aangenomen voor kennisgeving. g. Het jaarverslag over 1931 van de plaatselijke Commissie van Toezicht op bet lager onderwijs, als bedoeld in art. 184-3 der L.O. wet 1920. De commissie was dit jaar samengesteld als volgt: de beer D. J. van Wijck, voorzitter, de beer C. F. Kohler, secretaris en de beeren P. F. de Bakker, J. Deij en I. van de Sande, ge- wone leden. Er werden in 1931 vier vergade- ringen gebouden, waarin boofdzakelijk ter sprake kwamen de bevindingen der leden die de scbolen bezoobt badden. De leden kregen als vorige jaren den indruk dat door bet on- derwijzend personeel in bet algemeen met lust en ijver gewerkt wordt. Ook over den toe- stand der leermiddelen en der gebouwen kon- den ze met den enkele uitzondering gunstig irapporteeren. De wenschelijkheid werd uitge- sproken aan de achterzijde vsin school C de aarden glooiing te verbarden met oud mate- riaal, dat de gemeente waarschijnlijk van de vroegere bestrating nog wel bescbikbaar beeft; tevens vonden de leden het gewenscbt bet urinoir op de speelplaats dier school door een kleine scbutting van bet overige deel af te scheiden. De uitzondering, hierboven bedoeld, betrof de R. Kath. school voor lager en uitgebreid lager onderwijs, waar een toestand werd aan- getroffen, die op verregaande veronacht- zaming wijst. De besprekingen van bedoelden toestand badden tot resultaat,- dat met alge meene stemmen besloten werd aan bet bestuur dier school een scbrijven te ricbten, waarin tot in bizonderbeden aangeduid werd, welke tekortkomingen in bet onderhoud van bet schoolgebouw en omgeving door de leden der commissie waren opgemerkt en waarin op een spoedige verbetering in de bescbreven toe stand aangedrongen werd. Aangenomen voor kennisgeving. h. Een scbrijven van het Nationaal Crisis comite luidende: In antwoord op Uw schrijven van 14 Maart j.l. no. 685, heb ik de eer U mede te deelen, dat er overwegende bezwaar bestaat tot een uitkeering van 10 cent per inwoner over te gaan op voorwaarde dat alle crisisslachtoffers voor uitkeering uit deze bijdrage in aanmer- king kunnen komen. De steun welke het Nationaal Crisiscomite uit eigen middelen (giften) verleent is alge meen en hiervan is geen enkel crisisslachtoffer uitgesloten. Gebeel los hiervan staat de steunverleening uit de Rijksbijdrage (B-steun) door den Minis ter van Binnenlandsche Zaken en Landbouw aan het Nationaal Crisiscomite verleend en te besteden volgens regels door den Minister gesteld, d.w.z. uitsluitend voor extra bulp aan ondersteunde werkloozen ingevolge onze cir culate van 1 December 1931. Zoo Uwe Gemeente voor een uitkeering uit de Rijksbijdrage in aanmerking wenscbt te komen, kan dit alleen gescbieden met de voor- schriften in bovengenoemde circulate betref- fende extra bulp aan werkloozen rekening wordt gehouden. Steun aan niet ondersteunde werkloozen, kleine middenstanders en tuinders mag uit de z.g. 10 cent per inwoner niet worden ver leend; deze kunnen worden geholpen uit gel- den door inzameling verkregen. Indien uit plaatselijk ingezamelde gelden niet in den heerschenden nood kan worden voorzien, be staat de mogelijkheid bij het Nationaal Crisis comite een gemotiveerde aanvraag in te die- nen, indien althans het plaatselijk Comite als afdeebng van het Nationaal Crisiscomite is •erkend. Oordeelt de gemeenteraad in Uwe Gemeente het wenschelijk naast een bedrag voor B-steun ook voor A-steun beschikbaar te stellen, zoo is dit een aangelegenheid welke uitsluitend tot de competentie der gemeente behoort. In bet algemeen dient deze gedragslijn te worden gevolgd, dat ondersteunde werkloozen uitsluitend voor een bijdrage uit B-steun in aanmerking kunnen komen, waarvoor, indien de gemeenteraad tot een maximum van 10 cent per inwoner voor dit doel voteert, op be- paalde voorwaarden eenzelfde bedrag door het Nationaal Crisiscomite uit de Regee- ringsbijdrage beschikbaar kan worden gesteld, en andere crisisslachtoffers uit de zoogenaam- de A-fondsen worden geholpen. Aangenomen voor kennisgeving. i. Het raadsbesluit van 10 Maart 1932, tot het aangaan eener geldleening ad 54.160,- voorzien van het bewijs der goedkeuring door gedeputeerde statein. Aangenomen voor kennisgeving. j. Een kennisgeving van gedeputeerde sta- ten van Zeeland, dd. 1 April 1932, dat zij hunne beslissing op de gemeentefoegrooting voor 1932 opnieuw bebben verdaagd, en wel tot 1 Juli a.s. Aangenomen voor kennisgeving. k. Het verslag van de bevindingen en han- delingen der Gezondheidscommissie wier zetel is gevestigd te Ter Neuzen, over 1931. De beer COLSEN geeft te kennen met ge- noegen te bebben geconstateerd, dat dit ver slag aan alle raadsleden is toegezonden. Hij vraagt aan burgemeester en wetbouders of bij de kennisneming van dit verslag niets hunne aandacht heeft getrokken. Is bet bun niet opgevallen dat bet aantal sterfgevallen van kinderen onder het jaar bier zoo schrikbarend is? Hij zou willen voorstellen aan de genees- beeren eens de vraag te stellen of zrj ook kunnen meedeelen waaraan dat is toe te schrijven. Het is bier bet hoogste cijfer van Zeeuwsch-Vlaanderen en het doet beschamend aan. Er wordt tegenwoordig veel voor bet kind gedaan, maar bet vorig jaar is door den gemeenteraad toch nog een verzoek afgewezen om een bedrag ten behoeve van het consul- tatiebureau voor zuigelingen. Hij wil daar- mede niet zeggen dat die instelling daartegen helpt, maar hij zou toch aan de geneesheeren de genoemde vraag eens willen stellen, omdat bet aantal sterfgevallen hier in vergelijking met andere plaatsen zoo boog is. Het is nu een paar minder maar in 1928 was het toch 9 op de 1000. Geen enkele plaats komt zoo hoog. Hij zou gaame eens vememen wat de geneesheeren daarvan denken. De beer SCHEELE verklaart, dat de ken nisneming van het verslag hem geen aanlei ding geeft tot de conclusie die de beer Colsen maakt. Hij beeft er geen bezwaar tegen dat dit eens wordt nagegaan, maar bij moet er tegen op komen dat Ter Neuzen ten opzicbte van de andere gemeenten zoo ongunstig zou afsteken. Om te kunnen vergelijken moet men voorts verschillende factoren in aanmerking kunnen nemen. Als men de cijfers van het aantal overlijdens per 1000 op de bevolking nagaat ziet men dat de toestand in Ter Neu zen niet ongunstig is, dan zijn er meer die booger zijn dan lager. De heer DE JAGER merkt op, dat er in bet gebied der Gezondbeidscommissie bet vorig jaar maar 1 gemeente een lager cijtfer bad, nl. Philippine. Bij bet beschouwen der cijfers van de overledenen beneden het jaar, moet ook rekening worden gebouden met den omvang der bevolking. De beer HAMELINK merkt op, dat de beer Colsen de afstemming der subsidie voor bet consultatiebureau voor zuigelingen aangrijpt, om nu te zeggen dat het aantal sterfgevallen beneden bet jaar bier zoo groat is. Dat was te Philippine in 1927 drie op een bevolking van 1174, terwijl bet er bier 6 was op een bevolking van meer dan 10.000. Naar de- zelfde evenredigheid zouden er dan bier 30 sterfgevallen bebben kunnen voorkomen om gelij-k te staan met Philippine. Hij gelooft niet dat de toestand zoo slecht is, dat er aanlei ding zou zijn om in te grijpen. Dat uit de weigering van die subsidie zou voortspruiten, dat de toestand ongunstiger is dan elders, daarvan blijkt niet bet minste. De beer VERLINDE wijst er op, dat de beer Colsen zich vergist; in de kolom der overlij dens beneden bet jaar staat bet aantal, ter wijl de beer Colsen meent, dat dit per 1000 bevolking is, dan zou bet in totaal voor onze gemeente over 1931 90 zijn, terwijl er in totaal 9 zijn. Dat er b.v. in Overslag, een gemeente met 321 personen, geen zijn bewijst niets, want het is zelfs de vraag of daar wel geboorten zijn voorgekomen. Zuiddorpe met 1 op een bevolking van 937 staat percentsgewijze nog boven Ter Neuzen. De VOORZITTER moet ook constateeren, dat het percentage bier laag is en hem geen aanleiding geeft tot ingrijpen. J De beer COLSEN weerspreekt dat bij de al- wijzing der subsidie aan zijn vraag zou vast- knoopen. Hij beeft alleen de cijfers gelezen en zich toen afgevraagd wat daarvan de reden kan zijn omdat bij bet aantal hoog vindt. Hij zou bet daarom eens aan de geneesheeren willen vragen. Hij noemt hiervoor geen reden, maar bet zou ook kunnen zijn dat er een ziekte onder de jonge kinderen voorkwam. De beer HAMELINK boudt vol, dat de beer Colsen zijn opmerking over de subsidie wel degelijk beeft vastgeknoopt aan die sterfte- gev alien en dat acbt b\j fout. De VOORZITTER merkt op, dat bet, voor wat die subsidie betreft een kwestie is waarop bij de begrooting kan gesproken worden. De beer VERLINDE berbaalt, dat de beer Colsen verkeerd heeft gelezen door de totalen te verwarren met sterfgevallen per 1000. Ook het aantal geboorten zou men moeten kennen. De beer COLSEN geeft te kennen ook bet aantal geboorten te hebben opgevraagd, maar de voorzitter zegt, dat er voor hem geen aan leiding is tot ingrijpen. De VOORZITTER: Ofschoon de cijfers met laag scbijnen, wijzen zij in verbouding tot an dere gemeenten toch niet op een ernstigen toestand. De heer VAN DEN BULCK uit zijn spot, dat de Gezondbeidscommissie ook niet eens haar aandacht beeft gewijd aan de behoeften in de voorziening der volkshuisvesting die veel te wenscben overlaat. Er is een groot woning- tekort, velen wonen samen met groote gezin nen en er zijn ook nog meerdere krotwonin- gen. De VOORZITTER: In verband met die op- merkingen krijgt u straks in besloten ver gadering enkele inlichtingen. Het verslag wordt voor kennisgeving aan genomen. 1. Een adres van M. P. Harte, om hem afwijking te verleenen van art. 10 der Bouw- verordening voor bet bouwen van een wasch- hok acbter bet perceel Donze-Visserstraat no. 56 te Ter Neuzen. De VOORZITTER deelt mede dat dit ver zoek bij punt 2 der agenda kan worden afge- daan, aangezien inmiddels het advies der Ge zondbeidscommissie is ontvangen. m. Een adres van C. F. van Acker, land- bouwer wonende te Sas van Gent, G. H. Koo- man, bouwmaterialenhandel wonende te Sluis- kil, J. J. Colsen, architect wonende te Terbole, J. F. de Waal, aannemer wonende te Kuitaart, die daarin te kennen geven: dat zij eigenaars zijn geworden van een per ceel bouwland ter grootte van ongeveer 8,55 H.A., in de kom te Sluiskil, bekend onder Sectie G Nos. 2240 en 2258, dezer gemeente; dat zij voomemens zijn, deze perceelen bouwrijp te maken, door bet aanleggen van rioleeringen met bestrating, volgens het hier- bij gevoegde wegenplan met beschrijving; Redenen waarom zij zich tot den raad wenden, met beleefd verzoek, aan het ont- worpen wegenplan, goedkeuring te willen verleenen. Uit de bij het verzoek ingezonden beschrij ving blijkt, dat de nieuwe straten en riolen worden aangelegd als volgt: Het peil der straten is berekend op 30 c.M. boven bet normale maaiveld en dat vein de trottoirs op 40 c.M. De opritten van af den rijksstraatweg, tot in den Louisapolder, zullen een belling ver- krijgen van 1 op 30 Meter. De njeuwe straten worden breed tusschen de trottoirs 5,6 M. De trottoirs breed aan beide zijden ieder I,50 M., samen dus de straat en trottoirs 8,60 M. breed. De trottoirs te maken van quenasttegels dik 4% c.M. en banden van 15 X 20 c.M. De nieuw aan te leggen straten zullen wor den verhard met vlamovenklinkers sorteering rijksgetrokken. De rioleering zal worden gemaakt van betonnenbuizen, voldoende aan de nonmalisa- tievoorscbriften, inwendig wijd 50 c.M. dia meter, aansluitende op de rcrad het terrein gelegen rijkswaterleiding. De zinkputten van gewapend be ton; tusschen de hoofdriolen worden aangebracht met een tusschenruimte van 30 M., in de maat van 0,75 X 1.25 M. binnenwerks. Ter weerszijden langs de goten worden van stankschermen en opklapbare gegoten ijzeren roosters voorziene betonnen trottoirsyphons geplaatst, volgens het normalisatie-type no. 129, welke met gresbuizen, inwendig wijd 15 c.M. worden verbonden met de hoofdriolen. Verder alles doen en verrichten wat tot een goede afwerking kan gerekend worden te be- hooren. Naar aanleiding hiervan rapporteert de gemeente-bouwmeester Ingezonden zijn: le. Een situatieteekening in duplo op een schaal 1 1000 waarop met stippellijnen alleen het trace, dus zonder de breedtematen, der straten is aangegeven; 2e. een korte omscbrijving in duplo der uit te voeren werken; 3e. eene vergunning van den Commissaris der Koningin in Zeeland (afschrift) aan C. E. Verbelst te Sluiskil, voor bet tot wederopzeg- ging hebben van een uitweg naar- en van den Westelijken Kanaaldijk te Sluiskil; 4. eene vergunning van den Commissaris der Koningin in Zeeland (afschrift) aan C. F. van Acker te Sas van Gent, voor bet tot we- deropzegging hebben van een uitweg naar- en van den Westelijken Kanaaldijk te Sluiskil; Het ontwerp voldoet nog niet aan alle voor- schriften van de artikelen 53 sub 1, 2 en 3 en 54 van Hoofdstuk VII, afdeeling I, der plaatse lijke bouwverordening en kan daarom niet voldoende beoordeeld worden voor een goed advies. Ook komt bet ondergeteekende noodig voor dat een schriftelijke vergunning wordt over- gelegd van den Minister van Waterstaat voor den afvoer van het rioolwater naar de Weste- lijke Rijkswaterleiding. Burgemeester en wetbouders stellen voor, deze stukken te stellen in hunne handen om bericht en raad. De heer VAN DOESELAAR maakt tegen dat voorstel bezwaar en zou bet in deze ver gadering willen afhandelen. Hij zou willen be- ginnen met het vaststellen van een rooilijn, opdat met bet uitvoeren van bet plan een be gin kan gemaakt worden. Met het oog op de werkloosbeid die er beerscht is een spoedig beginnen zeer gewenscbt. De betrokkenen zijn bereid om een bankgarantie van 2000 te storten en van den Rijkswaterstaat hebben ze vergunning voor het afvoeren van vuil water in de rijkswaterleiding. De VOORZITTER geeft te kennen, dat burgemeester en wetbouders met de verzoe- kers op heel goeden voet leven en ze hebben serieus nagegaan hetgeen de beeren hebben te berde gebracht om in het verdere stadium, dat der uitvoering te komen, maar burge meester en wetbouders zijn niet in de gelegen- beid om den gemeenteraad vandaag reeds in staat te stellen een beslissing te nemen. Er zou in elk geval ter tafel moeten zijn een advies van de Gezondbeidscommissie en dat ontbreekt. Burgemeester en wethouders beb ben goede hoop, dat ze deze zaak klaar krij- gen en spreker gelooft dat de beeren de zaak van adressanten dienen, door er thans niet te veel meer van te zeggen. De beer VAN CADSAND betoogt, dat het voldoende bekend is, dat voorstellen die om advies naar burgemeester en wetbouders ver- zonden worden een zeer langdurigen weg moe ten bewandelen, terwijl er te Sluiskil een nood- toestand bestaat, die een spoedige beslissing gewenscbt maakt. Hij is van meening, dat de aanhangige zaak in deze vergadering best be- handeld kan worden, opdat bet mogelijk wor den zal dat de beeren met de uitvoering kun nen beginnen, onder daarvoor te stellen voor waarden. Wanneer de raad nu in beginsel be- sluit dat zij aan bet plan goedkeuring becbt, indien de Gezondheidscommissie er geen be zwaar tegen maakt, dan kan toch terstond be- gonnen worden als dat advies is ingekomen? Als bet voorstel gesteund mocht worden, wil hij voorstellen het adres in deze vergadering te behandelen. De beer COLSEN berinnert, dat men bier al lange jaren gepraat heeft over uitbreiding van de buurtschap Sluiskil. Men verklaarde zich daarmede alhier ingenomen en er werd te kennen gegeven dat men er aan wilde me- dewerken, zelfs al zou bet aan de gemeente een offer kosten. Dat werd niet bepaald door den raad gezegd, maar toch in den raad te kennen gegeven. En thans betreft het bier een aanvraag voor een uitbreiding met een gebeel stuk grond, dat aan de gemeente niets zal kosten als een beetje medewerking. Men zou het op prijs moeten stellen, dat er menscben gevonden worden die nog den noodigen durf en ondernemingsgeest bezitten om zooiets te doen. Hij berinnert aan de beslissing die in bet vorig jaar is genomen op een soortgelijk verzoek van „De Hoop", toen dit speciaal in een avondzitting aan de orde werd gesteld. Was er nu bier ook niet een weg op te vin- den, dat er spoedig een besluit kan worden genomen Men moet ook niet uit het oog ver- liezen, dat men van wege een andere gemeente ook veel moeite doet, om daar gronden bouw rijp te laten maken, in een anderen hoek van Sluiskil, hetgeen niet in het belang onzer ge meente is. Hjj zou gaame zien, dat wat meer medewerking werd verleend, hjj wil niet zeg gen dat er tegen gewerkt wordt, maar moet toch constateeren dat de belanghebbenden van andere zijde, buiten den raad, meer medewer king bebben. Terwijl men in een andere gemeente, waar men misschien is dat verkeerd niet zulke hooge eiscben stelt, kan men daar met bouwen voortgaan, terwijl het hier atil staat. Dit ver zoek moet in den raad komen, maar om nu die menscben die in onze gemeente iets willen tot stand breogen, een terrein met mooie straten willen aanleggen, tegemoet te komen, moet men toch niet gaan vergen, dat alles precies volgens de letter zwart op wit staat? Hij hoopt, dat de raad hierop dezen middag een besluit zal nemen, opdat deze uitbreiding, waarop men in Sluiskil al jaren heeft gewacbt, zal kunnen beginnen en daardoor te voor komen, dat men in een andere gemeente, waar al die verordeningen niet bestaan, zal gaan bouwen. Hij verzoekt den raad om mee te gaan met bet voorstel van den beer Van Oadsand, om een begin te maken met dit groot werk, dat jaren zal duren, terwijl thans velen naar arbeid smacbten en er dan voor het volk werk zal zijn. De beer DE BAKKER merkt op, dat bet nu reeds 14 April is en dus bet seizoen om met zulk werk te beginnen is aangebroken. Het is een mooi stuk werkverschaffing, en hij hoopt, dat de raad daaraan voldoende aandacht zal schenken. De heer Doombos bad aanmer- kingen, burgemeester en wetbouders ook, de commissie van bjjstand ook, doch met de Gezondbeidscommissie bad bet in bet reine kunnen komen. Het is voor de beeren niet gemakkelijk en het nemen van een besluit zou de zaak ten goede komen. De beer VAN AKEN vindt het na al het geen bij hierover beeft vemomen een treurige zaak als dit nu nog 6 weken zou moeten blijven liggen, tot we weer eens raadszitting hebben. Hij zou van bet college gaame de toezegging bebben, dat zij bereid zijn deze zaak binnen een 14 dagen te regelen, anders zal bij voor bet voorstel van den heer Van Cadsand moeten stemmen, daar er anders voor de perceelen te veel risico aan ver bonden is. Indien de beer Doombos him eens had te kennen gegeven wat er aan bet plan ontbrak, dat ze ook nog geen toestemming badden van den Rijkswaterstaat, dan badden ze daarvoor misschien inmiddels kunnen zorgen en badden ook die andere kleine dingen bun beslag kun nen, krijgen. De beer GEELHOEDT begrijpit niet, dat de beeren de schuld van vertraging op burge meester en wethouders willen laden. De beer Colsen verlangt meer medewerking, maar spreker kan verzekeren, dat de belanghebben den die ten voile krijgen. Burgemeester en wethouders hebben echter rekening te houden met de bestaande wetten en voorschriften. Reeds bet vorig jaar bebben belanghebbenden in de maand December contact gezocht met burgemeester en wethouders, die hen toen voor hef Verstrekken van de noodige inlichtin gen hebfeen verwezen naar den gemeente- Douwme^gter. Ze wisten niet ten voile aan welke bejialingen moest worden voldaan. In dien de beeren straten willen aanleggen en met bouwen beginnen, moeten ze met afge- ronde plannen komen. Burgemeester en Wet bouders wenschen niets beters dan ben ten voile ter wille te zijn, maar de zaak moet in orde wezen. Ondanks aan ben de eiscben waaraan moet worden voldaan zij meegedeeld voldoet het ingediende plan niet aan de Bouw verordening. Er kan op bet oogen'blik geen rooilijn worden vastgesteld, aangezien daar voor ook bij de stukken aanwezig moet zijn bet advies van de Gezondbeidscommissie. Voorts moet een raadsbesluit tot vaststelling der rooilijn worden onderworpen aan de goed keuring van gedeputeerde staten, die daarvoor bet advies moeten inwinnen van den inspec- teur voor de volksgezondheid, Jhr. De Graeff. Ook is niet aanwezig een vergunning van den Rijkswaterstaat betreffende bet sueeren van de te maken rioleering in de Rijkswaterlei ding. Het verzoek kan door burgemeester en wethouders thans niet aan de orde worden gesteld, zij kunnen daarvoor geen verantwoor- ding op zich nemen. Dat adressanten geen gevolg bebben ge geven aan de hen gegeven adviezen en dat daardoor een voor bouwen geschikten tijd ver- loren gaat is iets dat burgemeester en wet bouders niet kunnen helpen, die kunnen bet verzuim van adressanten niet ongedaan maken. De heer VAN CADSAND merkt op, dat de raad zich op bet standpunt beeft geplaatst dat bet particulier bedrijf moet worden ge steund en nu komt er een particuliere onder- neming die iets wil beginnen en. men werkt niet mede om de uitvoering te bespoedigen. Er is toch reeds een nieuwe teekening inge komen De heer GEELHiOEDT: Daar weten wij niets van! De heer HAMELINK: De raad ook niet! De heer VAN CADSAND: Er zal weer een geruimen tijd verloopen, eer het weer verga dering van den road is. Dat is een moeilijk- beid. Er wordt gezegd: men moet vertrouwen stellen in burgemeester en wetbouders. Maar burgemeester en wetbouders stellen zelf geen vertrouwen in de aanvragers. De heer GEELHOEDT: Dat is zoo niet. De heer VAN CADSAND: Ik acbt mij toch genoodzaakt mijn voorstel tot bet verkrijgen van een uitspraak van den raad te handhaven. Ik wenscb een uitspraak. De beer HAMELINK gelooft toch, dat de raadsleden zeer voorzicbtig moeten zijn, al vorens ze over een dergelijke zaak beslissen, zoolang men niet alles zwart op wit heeft. De geschiedenis heeft geleerd, dat men daar mede zeer voorzichtig moet zijn, en dat het dringend noodzakelijk is, dat men precies omschreven plannen voor zich krijgt en zich niet kan verlaten op toezeggingen. De belanghebbenden kunnen een nieuw plan inzenden en het behoeft dan toch geen 5 a 6 weken te duren eer er weer een vergadering gehouden wordt. Er kan een speciale vergadering voor worden be- legd. Daar is niets tegen, maar wel moet spreker bezwaar maken om zich uit te spreken over een zaak die hij niet kent en bij wenscht de gemeente te vrijwaren als gevolg van een niet voldoende voorbereide zaak in de toe- komst voor belangrijke uitgaven te komen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders met beide groe- pen op goeden voet staan. en in het belang van de menscben moet h(j den raad ontraden in te gaan op het voorstel van den beer Van Cadsand, want daarmede zouden hun belan- gen niet zijn gediend. Indien men er over wenschte te. spreken, ware bet beter geweest in commissoriale vergadering hierover inlich tingen te vragen, die dan ten voile zouden ge geven zijn. Op het oogenblik kan de raad niets doen. Pas een half uur geleden is een nieuwe teekening bij spreker ingediend en de zaak van bet vaststellen eener rooilijn is een te ernstige zaak, om daartoe maar zander eenige voorbereiding of zonder eenig overleg toe over te gaan; dat is geen sinecure. Burgemeester en wethouders hebben tot nu toe getracht de belanghebbenden ter wille te zijn, en ben tege moet te komen, zoover hun dat mogelijk was. Er is voor hen wel een weg te bewandelen om met hun plan voort te kunnen gaan. Er is aan den Rijkswaterstaat ingezonden een teekening van de te maken rioleering, maar een vergunning tot uitloozing in de waterlei- ding is nog niet overgelegd. Spreker moet nogmaals waarschuwen om in te gaan op bet voorstel van den beer Van Cadsand, want dan. zou hij moeten beginnen met een te nemen raadsbesluit niet uit te voeren, als zijnde dit in strijd met de wet en dan wordt de zaak nog maar eersf op de lange baan geschoven, daar er dan geruimen tijd verloopt eer men van booger band een uitspraak kr\jgt. Daarmede zou het belang der aanvragers bet tegendeel van gediend zijn. Laat men de zaak zijn normaal verloop nemen, het komt best voor elkaar. De heer VAN CADSAND is geneigd zijn voorstel in te trekken, indien de voorzitter hem toezegt, dat de beslissing binnen 14 dagen kan vallen. De VOORZITTER kan daaromtrent niets toezeggen, aangezien burgemeester en wet houders de zaken niet kunnen dwingen; hij wil wel toezeggen dat burgemeester en wet houders van hunnen kant al bet mogelijke zullen doen om het verloop te bespoedigen. De heer COLSEN acbt bet dan wel ge wenscbt, dat de raad na afloop der agenda nog even bijeen bbjft, om dit onderwerp in com missoriale vergadering te bespreken. De VOORZITTER beeft geen bezwaar daar tegen, de beeren kunnen dan precies te weten komen hoe de vork in den steel zit, maar bij kan dit in openbare vergadering in bet be lang der zaak niet meedeelen. Er kan thans inderdaad geen besluit genomen worden en als de beer Van Cadsand daartoe wil dwingen zal dat niet in bet belang der zaak zjjn. De heer VAN CADSAND gevoelt er niet veel voor om z\jn voorstel in te trekken en vraagt, of dit dan zoo dwaas is. De heer DE JONGE is bet met den beer Van Cadsand eens, dat de behandeling der zaken bij burgemeester en wetbouders zeer langzaam gaat, hij zal daarop nader nog terugkomen en hij zou ook wel genegen zijn het voorstel van den heer Van Cadsand te steunen. Hij voorziet evenwel, dat deze daar mede zijn doel niet zal bereiken en geeft hem daarom in overweging bet maar in te trekken. De beer VAN CADSAND, wien ook door andere leden nog een wenk in dien zin wordt gegeven, verklaart ten slotte zrjn voorstel in te trekken. n. Met betrekking tot de adressen inzake werkverruiming, ingezonden door de Provin cial Commissie voor Werkloozenzorg van bet Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen en de S.D.A.P. Zeeland en het bestuur van den Cbristelijken Besturenbond, waaraan door de Ter Neuzensche Bestuurdersbond adbaesie is betuigd, wordt door burgemeester en wet houders, in wier handen deze adressen waren gesteld om bericht en raad, overgelegd bet volgende rapport van den gemeente-bouw meester Naar aanleiding van Uw verzoek d.d. 8 Februari 1932 om advies betreffende bet adres van bet bestuur van den Cbristelijken Bestu renbond te Ter Neuzen, ingekomen 11 Decem ber 1931, kan ondergeteekende U mededeelen, dat de onder sub 1 en 2 genoemde werken eventueel vanwege den Rijkswaterstaat en in elk geval met vergunning van den Rijks waterstaat zullen moeten worden uitgevoerd. Voor bet in sub 1 genoemde werk, bet omleg- gen van een gedeelte van de Westelijke Rijks Waterleiding te Sluiskil, is vooraf aankoop of onteigening van de daarvoor noodige gronden noodzakelijk. Aan den Rijkswaterstaat zou dus eerst moeten worden gevraagd of de uit voering van de onder sub 1 en 2 genoemde werken noodig of gewenscbt geoordeelt wordt en of deze werken vanwege- en voor rekening van het Rijk kunnen worden uitgevoerd. Over den in sub 3bedoelden aankoop van de kreek nahij de vuilnisstortplaats te Sluiskil heeft ondergeteekende Uw College reeds ge- rapporteerd. Aangenomen voor kennisgeving. o. In verband met de vraag door den beer De Bakker in de vorige vergadering gesteld in zake bet aankoopen van loopbruggetjes om deze aan te brengen over de Oostelijke water leiding, bij de Van Steenbergenlaan, leggen burgemeester en wetbouders over bet volgen de scbrijven van den gemeente-bouwmeester: In verband met Uw mondeling verzoek om te onderzoeken of bet mogelijk is de twee oude draaibare loopbruggetjes, welke vroeger gelegen bebben over bet buitenboofd der mid- densluis te Ter Neuzen, te leggen over de Oostelijke Rijks Waterleiding, om daardoor te verkrijgen een kortere verbinding vanaf de Van Steenbergenlaan naar den zeedijk, kan ondergeteekende Uw college mededeelen dat, volgens brjgaand afschrift van een schrijven van den Minister van Waterstaat d.d. 1 Octo ber 1924, vanwege dezen Minister geen mede werking zal worden verleend. De beer DE BAKKER merkt op, dat door den voorzitter was toegezegd, dat bierover zou worden gescbreven aan den Minister van Waterstaat, doch blijkens bet bij de stukken gevoegde scbrijven van den gemeente-bouw meester is daaraan niet voldaan, en wordt alleen verwezen naar een brief van Water staat van 1 October 1924, waarin wordt gezegd, dat tegen bet maken van een brug- getje over de leiding beziwaar bestaat met het oog op de belangen der zeewering. Het komt hem verbazend voor, zoo iets te schrijven. Doch dit is een brief van 1924 en we zijn nu ruim 7 jaar verder. Het is ecbter de vraag, of bet publiek nu hiermede content is. Wanneer daar een brugje over de leiding lag, konden de kinderen in de Leeuwerikkenput gaan spelen. Nu is er voor de kinderen geen speelplaats. Ze loopen in de perkjes en als ze daar door de ouders worden weggenamen krijgen deze proces-verbaal, de tuintjes worden geruineerd, bet bandijzer rond de perken vemield, en als de kinders in de Leeuwerikkenput konden spelen konden ze zich daar zonder iemand te binderen ver- maken. Als de gemeente de pacht daarvan betaalde, zou dat bedrag opwegen tegen de kosten van hetgeen thans vemield wordt. Er doet zich nu een buitengewone gelegenbeid voor om op goedkoope wijze aan brugjes te komen en daarom heeft spreker dit denkbeeld naar voren gebracht. Hij wil voorstellen die brugjes te koopen en ze daar te leggen. De VOORZITTER deelt mede, dat dit on derwerp reeds van alle kanten is bekeken. Voortdurend was er de aandacht op gevestigd om daar een verbinding over de waterleiding te krijgen. Van wege de Waningbouwveree- niging is destijds de zaak aanhangig gemaakt, het stond er aanvankelijk goed voor, er werd een ontwerp voor een brug gemaakt, er werd al gewaagd van een voomemen om een deel van den dijk, waar een oprit moest komen aan de pacht te onttrekken, bij1 de vorige verpach- ting van bet grasgewas, tot opeens bet be richt kwam, dat de beeren bij de stukken bebben kunnen aantreffen. Daar is ook nog niet bij stilgezeten en getracht nog een ander resultaat te bereiken, doch tenslotte is er in berust, omdat er gevaar begon te dreigen, dat de weg over den zeedijk geheel voor bet ver- keer zou worden afgesloten en bet publiek dan een gewaardeerde wandelweg zou moeten missen. Ook later is er, bij wisseling van per sonen, nog wel eens op teruggekomen, maar bleek bij waterstaat nog dezelfde meening te heerschen. Als de raad daarop evenwel prijs stelt, dan kan nog wel eens een brief aan den Minister worden gericht, om te informeeren of men soms van meening veranderd is. En nu kan men hier over die kwestie wel heel lang gaan praten en bet gewenschte van overbrug- ging bepleiten, maar tenslotte heeft de ge meente hierover niet bet minste te zeggen. De beer DE BAKKER kan niet inzien, dat er bezwaar zal gemaakt worden, de technisch ambtenaar van den Rijkswaterstaat heeft er geen bezwaar tegen. De VOORZITTER meent, dat we er daar mede nog niet zijn. De technisch ambtenaar zegt u, beeft er geen bezwaar tegen, maar de Minister schrijft, dat er bezwaar bestaat met het oog op bet belang der zeewering. Het is ecbter te vragen, het kost ons maar het schrij ven van een brief. De heer DE BAKKER merkt op, dat de kosten van het brugje toch ook niet zoo hoog zullen zijn. De VOORZITTER antwoordt, dat bet ook niet afstuit op de kosten, doch wel op het oordeel van de in deze betrokken waterstaats- autoriteiten. Er zal nu een nieuwe brief ge scbreven worden. De beer VAN DRIEL geeft te kennen, dat zijn fractie hierin ook een gelegenbeid ziet om de omgeving aan een kortbij gelegen speel- terrein te helpen, dat men dan zonder een grooten omweg te maken bereiken kan. Het behoeft geen kostbare brug te zijn. Met een paar versleten scbotbalken met een leuning zou hij zich ook al tevreden stellen. Nu doet zich ecbter de omstandigheid voor, dat er twee gescbikte brugjes voor een zacht prijsje beschikbaar zijn. Er is toegezegd, dat hier over met den Minister van Waterstaat zou worden gecorrespondeerd, maar nu wordt de heer De Bakker met een kluitje in 't riet ge- stuurd, door hem een scbrijven voor te leggen van het jaar 1924. Men kan wel komen met een brief van nog 100 jaar ouder. Dat is geen behandeling der zaak en er kan z.i. zeer wel een nieuwe paging worden aangewend, in het belang der zaak die hierbij betrokken is. De gemeente zou eventueel bet pachten van het gras op zich kunnen nemen. We zouden dan

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 6