besluit:
1°. Er bij de Regeering met klem op aan te
dringen bij bet invoeren van maatregelen
tot steunverleenLng aan den land- en
tuinbouw den meest mogelijk en spoed te
betracbten;
2°. de Raden van de plattelandsgemeenten in
Nederland uit te noodigen aan bet onder
1°. genoemde adbaesie te betuigen.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
dit schrijven voor kennisgeving aan te nemen.
Met. algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
f. Een missive van den Minister van Bin-
nenlandsche Zaken en Landbouw d.d. 23 Maart
1932, No. 4436 afd. W en S luidende:
Naar aanleiding van1 Uw nevenvermelde
brieven beb lk de eer Uw college bet volgen-
de mede te deelen.
Ik heb besloten, mijn steunregeling t/m
,den 9en April a.s. te verlengen voor de in Uwe
gemeente woonacbtige werkloozen, afkomstig
van de in Uw scbrijven van 4 dezer ver-
melde bedrijven.
Met de door den raad uwer gemeente in
zijne vergadering van 10 dezer vastgestelde
steunregeling beb ik mij kunnen vereenigen,
met dien verstande evenwel, dat ik U omtrent
de bedragen van art. 10 sub a nader zal be-
ricbten en de maximum-percentages der artt.
8 en 19 voor de werklooze landarbeiders ver-
hoogd worden tot resp. 75 en 70 voor ge-
zinnen van 6 en meer personen en tot resp. 70
en 65 voor kleinere gezinnen.
Ik keur goed, dat bij de berekening van den
gezinsinkomstenaftrek de eerste f 3,van de
verdiensten der vrouw van een gesteunde bui-
ten bescbouwing wordt gelaten.
Aangenomen voor kennisgeving.
g. Het jaarverslag over 1931 van de
plaatselijke Commissie van Toezicht op bet
lager onderwijs, als bedoeld in art. 184-3 der
L.O. wet 1920.
De commissie was dit jaar samengesteld als
volgt: de beer D. J. van Wijck, voorzitter, de
beer C. F. Kohler, secretaris en de beeren P.
F. de Bakker, J. Deij en I. van de Sande, ge-
wone leden. Er werden in 1931 vier vergade-
ringen gebouden, waarin boofdzakelijk ter
sprake kwamen de bevindingen der leden die
de scbolen bezoobt badden. De leden kregen
als vorige jaren den indruk dat door bet on-
derwijzend personeel in bet algemeen met lust
en ijver gewerkt wordt. Ook over den toe-
stand der leermiddelen en der gebouwen kon-
den ze met den enkele uitzondering gunstig
irapporteeren. De wenschelijkheid werd uitge-
sproken aan de achterzijde vsin school C de
aarden glooiing te verbarden met oud mate-
riaal, dat de gemeente waarschijnlijk van de
vroegere bestrating nog wel bescbikbaar
beeft; tevens vonden de leden het gewenscbt
bet urinoir op de speelplaats dier school door
een kleine scbutting van bet overige deel af
te scheiden.
De uitzondering, hierboven bedoeld, betrof
de R. Kath. school voor lager en uitgebreid
lager onderwijs, waar een toestand werd aan-
getroffen, die op verregaande veronacht-
zaming wijst. De besprekingen van bedoelden
toestand badden tot resultaat,- dat met alge
meene stemmen besloten werd aan bet bestuur
dier school een scbrijven te ricbten, waarin
tot in bizonderbeden aangeduid werd, welke
tekortkomingen in bet onderhoud van bet
schoolgebouw en omgeving door de leden der
commissie waren opgemerkt en waarin op een
spoedige verbetering in de bescbreven toe
stand aangedrongen werd.
Aangenomen voor kennisgeving.
h. Een scbrijven van het Nationaal Crisis
comite luidende:
In antwoord op Uw schrijven van 14 Maart
j.l. no. 685, heb ik de eer U mede te deelen,
dat er overwegende bezwaar bestaat tot een
uitkeering van 10 cent per inwoner over te
gaan op voorwaarde dat alle crisisslachtoffers
voor uitkeering uit deze bijdrage in aanmer-
king kunnen komen.
De steun welke het Nationaal Crisiscomite
uit eigen middelen (giften) verleent is alge
meen en hiervan is geen enkel crisisslachtoffer
uitgesloten.
Gebeel los hiervan staat de steunverleening
uit de Rijksbijdrage (B-steun) door den Minis
ter van Binnenlandsche Zaken en Landbouw
aan het Nationaal Crisiscomite verleend en
te besteden volgens regels door den Minister
gesteld, d.w.z. uitsluitend voor extra bulp aan
ondersteunde werkloozen ingevolge onze cir
culate van 1 December 1931.
Zoo Uwe Gemeente voor een uitkeering uit
de Rijksbijdrage in aanmerking wenscbt te
komen, kan dit alleen gescbieden met de voor-
schriften in bovengenoemde circulate betref-
fende extra bulp aan werkloozen rekening
wordt gehouden.
Steun aan niet ondersteunde werkloozen,
kleine middenstanders en tuinders mag uit de
z.g. 10 cent per inwoner niet worden ver
leend; deze kunnen worden geholpen uit gel-
den door inzameling verkregen. Indien uit
plaatselijk ingezamelde gelden niet in den
heerschenden nood kan worden voorzien, be
staat de mogelijkheid bij het Nationaal Crisis
comite een gemotiveerde aanvraag in te die-
nen, indien althans het plaatselijk Comite als
afdeebng van het Nationaal Crisiscomite is
•erkend.
Oordeelt de gemeenteraad in Uwe Gemeente
het wenschelijk naast een bedrag voor B-steun
ook voor A-steun beschikbaar te stellen, zoo
is dit een aangelegenheid welke uitsluitend
tot de competentie der gemeente behoort.
In bet algemeen dient deze gedragslijn te
worden gevolgd, dat ondersteunde werkloozen
uitsluitend voor een bijdrage uit B-steun in
aanmerking kunnen komen, waarvoor, indien
de gemeenteraad tot een maximum van 10
cent per inwoner voor dit doel voteert, op be-
paalde voorwaarden eenzelfde bedrag door
het Nationaal Crisiscomite uit de Regee-
ringsbijdrage beschikbaar kan worden gesteld,
en andere crisisslachtoffers uit de zoogenaam-
de A-fondsen worden geholpen.
Aangenomen voor kennisgeving.
i. Het raadsbesluit van 10 Maart 1932, tot
het aangaan eener geldleening ad 54.160,-
voorzien van het bewijs der goedkeuring door
gedeputeerde statein.
Aangenomen voor kennisgeving.
j. Een kennisgeving van gedeputeerde sta-
ten van Zeeland, dd. 1 April 1932, dat zij
hunne beslissing op de gemeentefoegrooting
voor 1932 opnieuw bebben verdaagd, en wel
tot 1 Juli a.s.
Aangenomen voor kennisgeving.
k. Het verslag van de bevindingen en han-
delingen der Gezondheidscommissie wier zetel
is gevestigd te Ter Neuzen, over 1931.
De beer COLSEN geeft te kennen met ge-
noegen te bebben geconstateerd, dat dit ver
slag aan alle raadsleden is toegezonden. Hij
vraagt aan burgemeester en wetbouders of bij
de kennisneming van dit verslag niets hunne
aandacht heeft getrokken. Is bet bun niet
opgevallen dat bet aantal sterfgevallen van
kinderen onder het jaar bier zoo schrikbarend
is? Hij zou willen voorstellen aan de genees-
beeren eens de vraag te stellen of zrj ook
kunnen meedeelen waaraan dat is toe te
schrijven. Het is bier bet hoogste cijfer van
Zeeuwsch-Vlaanderen en het doet beschamend
aan. Er wordt tegenwoordig veel voor bet
kind gedaan, maar bet vorig jaar is door den
gemeenteraad toch nog een verzoek afgewezen
om een bedrag ten behoeve van het consul-
tatiebureau voor zuigelingen. Hij wil daar-
mede niet zeggen dat die instelling daartegen
helpt, maar hij zou toch aan de geneesheeren
de genoemde vraag eens willen stellen, omdat
bet aantal sterfgevallen hier in vergelijking
met andere plaatsen zoo boog is. Het is nu
een paar minder maar in 1928 was het toch
9 op de 1000. Geen enkele plaats komt zoo
hoog. Hij zou gaame eens vememen wat de
geneesheeren daarvan denken.
De beer SCHEELE verklaart, dat de ken
nisneming van het verslag hem geen aanlei
ding geeft tot de conclusie die de beer Colsen
maakt. Hij beeft er geen bezwaar tegen dat
dit eens wordt nagegaan, maar bij moet er
tegen op komen dat Ter Neuzen ten opzicbte
van de andere gemeenten zoo ongunstig zou
afsteken. Om te kunnen vergelijken moet men
voorts verschillende factoren in aanmerking
kunnen nemen. Als men de cijfers van het
aantal overlijdens per 1000 op de bevolking
nagaat ziet men dat de toestand in Ter Neu
zen niet ongunstig is, dan zijn er meer die
booger zijn dan lager.
De heer DE JAGER merkt op, dat er in bet
gebied der Gezondbeidscommissie bet vorig
jaar maar 1 gemeente een lager cijtfer bad, nl.
Philippine. Bij bet beschouwen der cijfers van
de overledenen beneden het jaar, moet ook
rekening worden gebouden met den omvang
der bevolking.
De beer HAMELINK merkt op, dat de beer
Colsen de afstemming der subsidie voor bet
consultatiebureau voor zuigelingen aangrijpt,
om nu te zeggen dat het aantal sterfgevallen
beneden bet jaar bier zoo groat is. Dat was
te Philippine in 1927 drie op een bevolking
van 1174, terwijl bet er bier 6 was op een
bevolking van meer dan 10.000. Naar de-
zelfde evenredigheid zouden er dan bier 30
sterfgevallen bebben kunnen voorkomen om
gelij-k te staan met Philippine. Hij gelooft niet
dat de toestand zoo slecht is, dat er aanlei
ding zou zijn om in te grijpen. Dat uit de
weigering van die subsidie zou voortspruiten,
dat de toestand ongunstiger is dan elders,
daarvan blijkt niet bet minste.
De beer VERLINDE wijst er op, dat de beer
Colsen zich vergist; in de kolom der overlij
dens beneden bet jaar staat bet aantal, ter
wijl de beer Colsen meent, dat dit per 1000
bevolking is, dan zou bet in totaal voor onze
gemeente over 1931 90 zijn, terwijl er in totaal
9 zijn. Dat er b.v. in Overslag, een gemeente
met 321 personen, geen zijn bewijst niets, want
het is zelfs de vraag of daar wel geboorten
zijn voorgekomen. Zuiddorpe met 1 op een
bevolking van 937 staat percentsgewijze nog
boven Ter Neuzen.
De VOORZITTER moet ook constateeren,
dat het percentage bier laag is en hem geen
aanleiding geeft tot ingrijpen. J
De beer COLSEN weerspreekt dat bij de al-
wijzing der subsidie aan zijn vraag zou vast-
knoopen. Hij beeft alleen de cijfers gelezen
en zich toen afgevraagd wat daarvan de reden
kan zijn omdat bij bet aantal hoog vindt. Hij
zou bet daarom eens aan de geneesheeren
willen vragen. Hij noemt hiervoor geen reden,
maar bet zou ook kunnen zijn dat er een
ziekte onder de jonge kinderen voorkwam.
De beer HAMELINK boudt vol, dat de beer
Colsen zijn opmerking over de subsidie wel
degelijk beeft vastgeknoopt aan die sterfte-
gev alien en dat acbt b\j fout.
De VOORZITTER merkt op, dat bet, voor
wat die subsidie betreft een kwestie is waarop
bij de begrooting kan gesproken worden.
De beer VERLINDE berbaalt, dat de beer
Colsen verkeerd heeft gelezen door de totalen
te verwarren met sterfgevallen per 1000. Ook
het aantal geboorten zou men moeten kennen.
De beer COLSEN geeft te kennen ook bet
aantal geboorten te hebben opgevraagd, maar
de voorzitter zegt, dat er voor hem geen aan
leiding is tot ingrijpen.
De VOORZITTER: Ofschoon de cijfers met
laag scbijnen, wijzen zij in verbouding tot an
dere gemeenten toch niet op een ernstigen
toestand.
De heer VAN DEN BULCK uit zijn spot,
dat de Gezondbeidscommissie ook niet eens
haar aandacht beeft gewijd aan de behoeften
in de voorziening der volkshuisvesting die veel
te wenscben overlaat. Er is een groot woning-
tekort, velen wonen samen met groote gezin
nen en er zijn ook nog meerdere krotwonin-
gen.
De VOORZITTER: In verband met die op-
merkingen krijgt u straks in besloten ver
gadering enkele inlichtingen.
Het verslag wordt voor kennisgeving aan
genomen.
1. Een adres van M. P. Harte, om hem
afwijking te verleenen van art. 10 der Bouw-
verordening voor bet bouwen van een wasch-
hok acbter bet perceel Donze-Visserstraat
no. 56 te Ter Neuzen.
De VOORZITTER deelt mede dat dit ver
zoek bij punt 2 der agenda kan worden afge-
daan, aangezien inmiddels het advies der Ge
zondbeidscommissie is ontvangen.
m. Een adres van C. F. van Acker, land-
bouwer wonende te Sas van Gent, G. H. Koo-
man, bouwmaterialenhandel wonende te Sluis-
kil, J. J. Colsen, architect wonende te Terbole,
J. F. de Waal, aannemer wonende te Kuitaart,
die daarin te kennen geven:
dat zij eigenaars zijn geworden van een per
ceel bouwland ter grootte van ongeveer 8,55
H.A., in de kom te Sluiskil, bekend onder
Sectie G Nos. 2240 en 2258, dezer gemeente;
dat zij voomemens zijn, deze perceelen
bouwrijp te maken, door bet aanleggen van
rioleeringen met bestrating, volgens het hier-
bij gevoegde wegenplan met beschrijving;
Redenen waarom zij zich tot den raad
wenden, met beleefd verzoek, aan het ont-
worpen wegenplan, goedkeuring te willen
verleenen.
Uit de bij het verzoek ingezonden beschrij
ving blijkt, dat de nieuwe straten en riolen
worden aangelegd als volgt:
Het peil der straten is berekend op 30 c.M.
boven bet normale maaiveld en dat vein de
trottoirs op 40 c.M.
De opritten van af den rijksstraatweg, tot
in den Louisapolder, zullen een belling ver-
krijgen van 1 op 30 Meter.
De njeuwe straten worden breed tusschen
de trottoirs 5,6 M.
De trottoirs breed aan beide zijden ieder
I,50 M., samen dus de straat en trottoirs 8,60
M. breed.
De trottoirs te maken van quenasttegels
dik 4% c.M. en banden van 15 X 20 c.M.
De nieuw aan te leggen straten zullen wor
den verhard met vlamovenklinkers sorteering
rijksgetrokken.
De rioleering zal worden gemaakt van
betonnenbuizen, voldoende aan de nonmalisa-
tievoorscbriften, inwendig wijd 50 c.M. dia
meter, aansluitende op de rcrad het terrein
gelegen rijkswaterleiding.
De zinkputten van gewapend be ton;
tusschen de hoofdriolen worden aangebracht
met een tusschenruimte van 30 M., in de maat
van 0,75 X 1.25 M. binnenwerks.
Ter weerszijden langs de goten worden van
stankschermen en opklapbare gegoten ijzeren
roosters voorziene betonnen trottoirsyphons
geplaatst, volgens het normalisatie-type
no. 129, welke met gresbuizen, inwendig wijd
15 c.M. worden verbonden met de hoofdriolen.
Verder alles doen en verrichten wat tot een
goede afwerking kan gerekend worden te be-
hooren.
Naar aanleiding hiervan rapporteert de
gemeente-bouwmeester
Ingezonden zijn:
le. Een situatieteekening in duplo op een
schaal 1 1000 waarop met stippellijnen
alleen het trace, dus zonder de breedtematen,
der straten is aangegeven;
2e. een korte omscbrijving in duplo der uit
te voeren werken;
3e. eene vergunning van den Commissaris
der Koningin in Zeeland (afschrift) aan C. E.
Verbelst te Sluiskil, voor bet tot wederopzeg-
ging hebben van een uitweg naar- en van den
Westelijken Kanaaldijk te Sluiskil;
4. eene vergunning van den Commissaris
der Koningin in Zeeland (afschrift) aan C. F.
van Acker te Sas van Gent, voor bet tot we-
deropzegging hebben van een uitweg naar- en
van den Westelijken Kanaaldijk te Sluiskil;
Het ontwerp voldoet nog niet aan alle voor-
schriften van de artikelen 53 sub 1, 2 en 3 en
54 van Hoofdstuk VII, afdeeling I, der plaatse
lijke bouwverordening en kan daarom niet
voldoende beoordeeld worden voor een goed
advies.
Ook komt bet ondergeteekende noodig voor
dat een schriftelijke vergunning wordt over-
gelegd van den Minister van Waterstaat voor
den afvoer van het rioolwater naar de Weste-
lijke Rijkswaterleiding.
Burgemeester en wetbouders stellen voor,
deze stukken te stellen in hunne handen om
bericht en raad.
De heer VAN DOESELAAR maakt tegen
dat voorstel bezwaar en zou bet in deze ver
gadering willen afhandelen. Hij zou willen be-
ginnen met het vaststellen van een rooilijn,
opdat met bet uitvoeren van bet plan een be
gin kan gemaakt worden. Met het oog op de
werkloosbeid die er beerscht is een spoedig
beginnen zeer gewenscbt. De betrokkenen zijn
bereid om een bankgarantie van 2000 te
storten en van den Rijkswaterstaat hebben ze
vergunning voor het afvoeren van vuil water
in de rijkswaterleiding.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
burgemeester en wetbouders met de verzoe-
kers op heel goeden voet leven en ze hebben
serieus nagegaan hetgeen de beeren hebben
te berde gebracht om in het verdere stadium,
dat der uitvoering te komen, maar burge
meester en wetbouders zijn niet in de gelegen-
beid om den gemeenteraad vandaag reeds in
staat te stellen een beslissing te nemen. Er
zou in elk geval ter tafel moeten zijn een
advies van de Gezondbeidscommissie en dat
ontbreekt. Burgemeester en wethouders beb
ben goede hoop, dat ze deze zaak klaar krij-
gen en spreker gelooft dat de beeren de zaak
van adressanten dienen, door er thans niet te
veel meer van te zeggen.
De beer VAN CADSAND betoogt, dat het
voldoende bekend is, dat voorstellen die om
advies naar burgemeester en wetbouders ver-
zonden worden een zeer langdurigen weg moe
ten bewandelen, terwijl er te Sluiskil een nood-
toestand bestaat, die een spoedige beslissing
gewenscbt maakt. Hij is van meening, dat de
aanhangige zaak in deze vergadering best be-
handeld kan worden, opdat bet mogelijk wor
den zal dat de beeren met de uitvoering kun
nen beginnen, onder daarvoor te stellen voor
waarden. Wanneer de raad nu in beginsel be-
sluit dat zij aan bet plan goedkeuring becbt,
indien de Gezondheidscommissie er geen be
zwaar tegen maakt, dan kan toch terstond be-
gonnen worden als dat advies is ingekomen?
Als bet voorstel gesteund mocht worden, wil
hij voorstellen het adres in deze vergadering
te behandelen.
De beer COLSEN berinnert, dat men bier al
lange jaren gepraat heeft over uitbreiding
van de buurtschap Sluiskil. Men verklaarde
zich daarmede alhier ingenomen en er werd
te kennen gegeven dat men er aan wilde me-
dewerken, zelfs al zou bet aan de gemeente
een offer kosten. Dat werd niet bepaald door
den raad gezegd, maar toch in den raad te
kennen gegeven. En thans betreft het bier een
aanvraag voor een uitbreiding met een gebeel
stuk grond, dat aan de gemeente niets zal
kosten als een beetje medewerking. Men zou
het op prijs moeten stellen, dat er menscben
gevonden worden die nog den noodigen durf en
ondernemingsgeest bezitten om zooiets te
doen. Hij berinnert aan de beslissing die in
bet vorig jaar is genomen op een soortgelijk
verzoek van „De Hoop", toen dit speciaal in
een avondzitting aan de orde werd gesteld.
Was er nu bier ook niet een weg op te vin-
den, dat er spoedig een besluit kan worden
genomen Men moet ook niet uit het oog ver-
liezen, dat men van wege een andere gemeente
ook veel moeite doet, om daar gronden bouw
rijp te laten maken, in een anderen hoek van
Sluiskil, hetgeen niet in het belang onzer ge
meente is. Hjj zou gaame zien, dat wat meer
medewerking werd verleend, hjj wil niet zeg
gen dat er tegen gewerkt wordt, maar moet
toch constateeren dat de belanghebbenden van
andere zijde, buiten den raad, meer medewer
king bebben.
Terwijl men in een andere gemeente, waar
men misschien is dat verkeerd niet zulke
hooge eiscben stelt, kan men daar met bouwen
voortgaan, terwijl het hier atil staat. Dit ver
zoek moet in den raad komen, maar om nu
die menscben die in onze gemeente iets willen
tot stand breogen, een terrein met mooie
straten willen aanleggen, tegemoet te komen,
moet men toch niet gaan vergen, dat alles
precies volgens de letter zwart op wit staat?
Hij hoopt, dat de raad hierop dezen middag
een besluit zal nemen, opdat deze uitbreiding,
waarop men in Sluiskil al jaren heeft gewacbt,
zal kunnen beginnen en daardoor te voor
komen, dat men in een andere gemeente, waar
al die verordeningen niet bestaan, zal gaan
bouwen. Hij verzoekt den raad om mee te
gaan met bet voorstel van den beer Van
Oadsand, om een begin te maken met dit
groot werk, dat jaren zal duren, terwijl thans
velen naar arbeid smacbten en er dan voor
het volk werk zal zijn.
De beer DE BAKKER merkt op, dat bet nu
reeds 14 April is en dus bet seizoen om met
zulk werk te beginnen is aangebroken. Het is
een mooi stuk werkverschaffing, en hij hoopt,
dat de raad daaraan voldoende aandacht zal
schenken. De heer Doombos bad aanmer-
kingen, burgemeester en wetbouders ook, de
commissie van bjjstand ook, doch met de
Gezondbeidscommissie bad bet in bet reine
kunnen komen. Het is voor de beeren niet
gemakkelijk en het nemen van een besluit zou
de zaak ten goede komen.
De beer VAN AKEN vindt het na al het
geen bij hierover beeft vemomen een treurige
zaak als dit nu nog 6 weken zou moeten
blijven liggen, tot we weer eens raadszitting
hebben. Hij zou van bet college gaame de
toezegging bebben, dat zij bereid zijn deze
zaak binnen een 14 dagen te regelen, anders
zal bij voor bet voorstel van den heer Van
Cadsand moeten stemmen, daar er anders
voor de perceelen te veel risico aan ver
bonden is.
Indien de beer Doombos him eens had te
kennen gegeven wat er aan bet plan ontbrak,
dat ze ook nog geen toestemming badden van
den Rijkswaterstaat, dan badden ze daarvoor
misschien inmiddels kunnen zorgen en badden
ook die andere kleine dingen bun beslag kun
nen, krijgen.
De beer GEELHOEDT begrijpit niet, dat de
beeren de schuld van vertraging op burge
meester en wethouders willen laden. De beer
Colsen verlangt meer medewerking, maar
spreker kan verzekeren, dat de belanghebben
den die ten voile krijgen. Burgemeester en
wethouders hebben echter rekening te houden
met de bestaande wetten en voorschriften.
Reeds bet vorig jaar bebben belanghebbenden
in de maand December contact gezocht met
burgemeester en wethouders, die hen toen
voor hef Verstrekken van de noodige inlichtin
gen hebfeen verwezen naar den gemeente-
Douwme^gter. Ze wisten niet ten voile aan
welke bejialingen moest worden voldaan. In
dien de beeren straten willen aanleggen en
met bouwen beginnen, moeten ze met afge-
ronde plannen komen. Burgemeester en Wet
bouders wenschen niets beters dan ben ten
voile ter wille te zijn, maar de zaak moet in
orde wezen. Ondanks aan ben de eiscben
waaraan moet worden voldaan zij meegedeeld
voldoet het ingediende plan niet aan de Bouw
verordening. Er kan op bet oogen'blik geen
rooilijn worden vastgesteld, aangezien daar
voor ook bij de stukken aanwezig moet zijn
bet advies van de Gezondbeidscommissie.
Voorts moet een raadsbesluit tot vaststelling
der rooilijn worden onderworpen aan de goed
keuring van gedeputeerde staten, die daarvoor
bet advies moeten inwinnen van den inspec-
teur voor de volksgezondheid, Jhr. De Graeff.
Ook is niet aanwezig een vergunning van den
Rijkswaterstaat betreffende bet sueeren van
de te maken rioleering in de Rijkswaterlei
ding. Het verzoek kan door burgemeester en
wethouders thans niet aan de orde worden
gesteld, zij kunnen daarvoor geen verantwoor-
ding op zich nemen.
Dat adressanten geen gevolg bebben ge
geven aan de hen gegeven adviezen en dat
daardoor een voor bouwen geschikten tijd ver-
loren gaat is iets dat burgemeester en wet
bouders niet kunnen helpen, die kunnen bet
verzuim van adressanten niet ongedaan
maken.
De heer VAN CADSAND merkt op, dat de
raad zich op bet standpunt beeft geplaatst
dat bet particulier bedrijf moet worden ge
steund en nu komt er een particuliere onder-
neming die iets wil beginnen en. men werkt
niet mede om de uitvoering te bespoedigen.
Er is toch reeds een nieuwe teekening inge
komen
De heer GEELHiOEDT: Daar weten wij
niets van!
De heer HAMELINK: De raad ook niet!
De heer VAN CADSAND: Er zal weer een
geruimen tijd verloopen, eer het weer verga
dering van den road is. Dat is een moeilijk-
beid. Er wordt gezegd: men moet vertrouwen
stellen in burgemeester en wetbouders. Maar
burgemeester en wetbouders stellen zelf geen
vertrouwen in de aanvragers.
De heer GEELHOEDT: Dat is zoo niet.
De heer VAN CADSAND: Ik acbt mij toch
genoodzaakt mijn voorstel tot bet verkrijgen
van een uitspraak van den raad te handhaven.
Ik wenscb een uitspraak.
De beer HAMELINK gelooft toch, dat de
raadsleden zeer voorzicbtig moeten zijn, al
vorens ze over een dergelijke zaak beslissen,
zoolang men niet alles zwart op wit heeft.
De geschiedenis heeft geleerd, dat men daar
mede zeer voorzichtig moet zijn, en dat het
dringend noodzakelijk is, dat men precies
omschreven plannen voor zich krijgt en
zich niet kan verlaten op toezeggingen.
De belanghebbenden kunnen een nieuw plan
inzenden en het behoeft dan toch geen
5 a 6 weken te duren eer er weer
een vergadering gehouden wordt. Er kan
een speciale vergadering voor worden be-
legd. Daar is niets tegen, maar wel moet
spreker bezwaar maken om zich uit te spreken
over een zaak die hij niet kent en bij wenscht
de gemeente te vrijwaren als gevolg van een
niet voldoende voorbereide zaak in de toe-
komst voor belangrijke uitgaven te komen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
burgemeester en wethouders met beide groe-
pen op goeden voet staan. en in het belang
van de menscben moet h(j den raad ontraden
in te gaan op het voorstel van den beer Van
Cadsand, want daarmede zouden hun belan-
gen niet zijn gediend. Indien men er over
wenschte te. spreken, ware bet beter geweest
in commissoriale vergadering hierover inlich
tingen te vragen, die dan ten voile zouden ge
geven zijn. Op het oogenblik kan de raad niets
doen. Pas een half uur geleden is een nieuwe
teekening bij spreker ingediend en de zaak
van bet vaststellen eener rooilijn is een te
ernstige zaak, om daartoe maar zander eenige
voorbereiding of zonder eenig overleg toe over
te gaan; dat is geen sinecure. Burgemeester
en wethouders hebben tot nu toe getracht de
belanghebbenden ter wille te zijn, en ben tege
moet te komen, zoover hun dat mogelijk was.
Er is voor hen wel een weg te bewandelen
om met hun plan voort te kunnen gaan. Er
is aan den Rijkswaterstaat ingezonden een
teekening van de te maken rioleering, maar
een vergunning tot uitloozing in de waterlei-
ding is nog niet overgelegd.
Spreker moet nogmaals waarschuwen om
in te gaan op bet voorstel van den beer Van
Cadsand, want dan. zou hij moeten beginnen
met een te nemen raadsbesluit niet uit te
voeren, als zijnde dit in strijd met de wet en
dan wordt de zaak nog maar eersf op de
lange baan geschoven, daar er dan geruimen
tijd verloopt eer men van booger band een
uitspraak kr\jgt. Daarmede zou het belang
der aanvragers bet tegendeel van gediend
zijn. Laat men de zaak zijn normaal verloop
nemen, het komt best voor elkaar.
De heer VAN CADSAND is geneigd zijn
voorstel in te trekken, indien de voorzitter
hem toezegt, dat de beslissing binnen 14 dagen
kan vallen.
De VOORZITTER kan daaromtrent niets
toezeggen, aangezien burgemeester en wet
houders de zaken niet kunnen dwingen; hij
wil wel toezeggen dat burgemeester en wet
houders van hunnen kant al bet mogelijke
zullen doen om het verloop te bespoedigen.
De heer COLSEN acbt bet dan wel ge
wenscbt, dat de raad na afloop der agenda nog
even bijeen bbjft, om dit onderwerp in com
missoriale vergadering te bespreken.
De VOORZITTER beeft geen bezwaar daar
tegen, de beeren kunnen dan precies te weten
komen hoe de vork in den steel zit, maar bij
kan dit in openbare vergadering in bet be
lang der zaak niet meedeelen. Er kan thans
inderdaad geen besluit genomen worden en
als de beer Van Cadsand daartoe wil dwingen
zal dat niet in bet belang der zaak zjjn.
De heer VAN CADSAND gevoelt er niet
veel voor om z\jn voorstel in te trekken en
vraagt, of dit dan zoo dwaas is.
De heer DE JONGE is bet met den beer
Van Cadsand eens, dat de behandeling der
zaken bij burgemeester en wetbouders zeer
langzaam gaat, hij zal daarop nader nog
terugkomen en hij zou ook wel genegen zijn
het voorstel van den heer Van Cadsand te
steunen. Hij voorziet evenwel, dat deze daar
mede zijn doel niet zal bereiken en geeft
hem daarom in overweging bet maar in te
trekken.
De beer VAN CADSAND, wien ook door
andere leden nog een wenk in dien zin wordt
gegeven, verklaart ten slotte zrjn voorstel in
te trekken.
n. Met betrekking tot de adressen inzake
werkverruiming, ingezonden door de Provin
cial Commissie voor Werkloozenzorg van bet
Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen
en de S.D.A.P. Zeeland en het bestuur van
den Cbristelijken Besturenbond, waaraan door
de Ter Neuzensche Bestuurdersbond adbaesie
is betuigd, wordt door burgemeester en wet
houders, in wier handen deze adressen waren
gesteld om bericht en raad, overgelegd bet
volgende rapport van den gemeente-bouw
meester
Naar aanleiding van Uw verzoek d.d. 8
Februari 1932 om advies betreffende bet adres
van bet bestuur van den Cbristelijken Bestu
renbond te Ter Neuzen, ingekomen 11 Decem
ber 1931, kan ondergeteekende U mededeelen,
dat de onder sub 1 en 2 genoemde werken
eventueel vanwege den Rijkswaterstaat en in
elk geval met vergunning van den Rijks
waterstaat zullen moeten worden uitgevoerd.
Voor bet in sub 1 genoemde werk, bet omleg-
gen van een gedeelte van de Westelijke Rijks
Waterleiding te Sluiskil, is vooraf aankoop of
onteigening van de daarvoor noodige gronden
noodzakelijk. Aan den Rijkswaterstaat zou
dus eerst moeten worden gevraagd of de uit
voering van de onder sub 1 en 2 genoemde
werken noodig of gewenscbt geoordeelt wordt
en of deze werken vanwege- en voor rekening
van het Rijk kunnen worden uitgevoerd.
Over den in sub 3bedoelden aankoop van de
kreek nahij de vuilnisstortplaats te Sluiskil
heeft ondergeteekende Uw College reeds ge-
rapporteerd.
Aangenomen voor kennisgeving.
o. In verband met de vraag door den beer
De Bakker in de vorige vergadering gesteld in
zake bet aankoopen van loopbruggetjes om
deze aan te brengen over de Oostelijke water
leiding, bij de Van Steenbergenlaan, leggen
burgemeester en wetbouders over bet volgen
de scbrijven van den gemeente-bouwmeester:
In verband met Uw mondeling verzoek om
te onderzoeken of bet mogelijk is de twee
oude draaibare loopbruggetjes, welke vroeger
gelegen bebben over bet buitenboofd der mid-
densluis te Ter Neuzen, te leggen over de
Oostelijke Rijks Waterleiding, om daardoor te
verkrijgen een kortere verbinding vanaf de
Van Steenbergenlaan naar den zeedijk, kan
ondergeteekende Uw college mededeelen dat,
volgens brjgaand afschrift van een schrijven
van den Minister van Waterstaat d.d. 1 Octo
ber 1924, vanwege dezen Minister geen mede
werking zal worden verleend.
De beer DE BAKKER merkt op, dat door
den voorzitter was toegezegd, dat bierover zou
worden gescbreven aan den Minister van
Waterstaat, doch blijkens bet bij de stukken
gevoegde scbrijven van den gemeente-bouw
meester is daaraan niet voldaan, en wordt
alleen verwezen naar een brief van Water
staat van 1 October 1924, waarin wordt
gezegd, dat tegen bet maken van een brug-
getje over de leiding beziwaar bestaat met het
oog op de belangen der zeewering. Het komt
hem verbazend voor, zoo iets te schrijven.
Doch dit is een brief van 1924 en we zijn nu
ruim 7 jaar verder.
Het is ecbter de vraag, of bet publiek nu
hiermede content is. Wanneer daar een brugje
over de leiding lag, konden de kinderen in de
Leeuwerikkenput gaan spelen. Nu is er voor
de kinderen geen speelplaats. Ze loopen in de
perkjes en als ze daar door de ouders worden
weggenamen krijgen deze proces-verbaal, de
tuintjes worden geruineerd, bet bandijzer
rond de perken vemield, en als de kinders in
de Leeuwerikkenput konden spelen konden ze
zich daar zonder iemand te binderen ver-
maken. Als de gemeente de pacht daarvan
betaalde, zou dat bedrag opwegen tegen de
kosten van hetgeen thans vemield wordt. Er
doet zich nu een buitengewone gelegenbeid
voor om op goedkoope wijze aan brugjes te
komen en daarom heeft spreker dit denkbeeld
naar voren gebracht. Hij wil voorstellen die
brugjes te koopen en ze daar te leggen.
De VOORZITTER deelt mede, dat dit on
derwerp reeds van alle kanten is bekeken.
Voortdurend was er de aandacht op gevestigd
om daar een verbinding over de waterleiding
te krijgen. Van wege de Waningbouwveree-
niging is destijds de zaak aanhangig gemaakt,
het stond er aanvankelijk goed voor, er werd
een ontwerp voor een brug gemaakt, er werd
al gewaagd van een voomemen om een deel
van den dijk, waar een oprit moest komen aan
de pacht te onttrekken, bij1 de vorige verpach-
ting van bet grasgewas, tot opeens bet be
richt kwam, dat de beeren bij de stukken
bebben kunnen aantreffen. Daar is ook nog
niet bij stilgezeten en getracht nog een ander
resultaat te bereiken, doch tenslotte is er in
berust, omdat er gevaar begon te dreigen, dat
de weg over den zeedijk geheel voor bet ver-
keer zou worden afgesloten en bet publiek
dan een gewaardeerde wandelweg zou moeten
missen. Ook later is er, bij wisseling van per
sonen, nog wel eens op teruggekomen, maar
bleek bij waterstaat nog dezelfde meening te
heerschen. Als de raad daarop evenwel prijs
stelt, dan kan nog wel eens een brief aan den
Minister worden gericht, om te informeeren of
men soms van meening veranderd is. En nu
kan men hier over die kwestie wel heel lang
gaan praten en bet gewenschte van overbrug-
ging bepleiten, maar tenslotte heeft de ge
meente hierover niet bet minste te zeggen.
De beer DE BAKKER kan niet inzien, dat
er bezwaar zal gemaakt worden, de technisch
ambtenaar van den Rijkswaterstaat heeft er
geen bezwaar tegen.
De VOORZITTER meent, dat we er daar
mede nog niet zijn. De technisch ambtenaar
zegt u, beeft er geen bezwaar tegen, maar de
Minister schrijft, dat er bezwaar bestaat met
het oog op bet belang der zeewering. Het is
ecbter te vragen, het kost ons maar het schrij
ven van een brief.
De heer DE BAKKER merkt op, dat de
kosten van het brugje toch ook niet zoo hoog
zullen zijn.
De VOORZITTER antwoordt, dat bet ook
niet afstuit op de kosten, doch wel op het
oordeel van de in deze betrokken waterstaats-
autoriteiten. Er zal nu een nieuwe brief ge
scbreven worden.
De beer VAN DRIEL geeft te kennen, dat
zijn fractie hierin ook een gelegenbeid ziet om
de omgeving aan een kortbij gelegen speel-
terrein te helpen, dat men dan zonder een
grooten omweg te maken bereiken kan. Het
behoeft geen kostbare brug te zijn. Met een
paar versleten scbotbalken met een leuning
zou hij zich ook al tevreden stellen. Nu doet
zich ecbter de omstandigheid voor, dat er
twee gescbikte brugjes voor een zacht prijsje
beschikbaar zijn. Er is toegezegd, dat hier
over met den Minister van Waterstaat zou
worden gecorrespondeerd, maar nu wordt de
heer De Bakker met een kluitje in 't riet ge-
stuurd, door hem een scbrijven voor te leggen
van het jaar 1924. Men kan wel komen met
een brief van nog 100 jaar ouder. Dat is geen
behandeling der zaak en er kan z.i. zeer wel
een nieuwe paging worden aangewend, in het
belang der zaak die hierbij betrokken is. De
gemeente zou eventueel bet pachten van het
gras op zich kunnen nemen. We zouden dan