Ter Neuzensche Courant Tweede Blad. BINNENLAND BUITENLAND L&NBBCXJWBE&ICHTEB. Maandag 25 April 1932. No. 882B TER NEUZEN, 25 April 1932. VAN TWEEDE RAMEB. Vergadering van Vrijdag. Verschiliende kleinere wetsontwerpen en conclusies worden zonder hoofdelijke stem ming aangenomen. Voortgezet wordt de behandeling van het wetsontwerp betreffende dekking van het ver- lies der Nederlandsche Bank op haar Engel- sche pondenportefeuille. De heer Wijnkoop (comm.) betoogt, dat de Kamer niet voldoende over het gebeurde met de Nederlandsche Bank kan oordeelen. Direc- tie en regeerdngscommissarissen hadden de gebeurtenissen in Engeland toch eerder moe- ten zien aankomen. Tenslotte rust de schuld van alles op de regeering. Spr. betoogt, dat alleen de aandeelhouders de verliezen der Nederlandsche Bank hebben te dragen. Minister De Geer verklaarU dat niets met zekerheid is te zeggen over d! resultaten der Nederlandsche Bank in de toekomst. Spr. betoogt, dat de staat alleen aandeel heeft in de winsten der Nederlandsche Bank als contraprestatie voor verleend octrooi. Hij is overtuigd, dat de Nederlandsche Bank als circulatiebank niet zal defungeeren. WERING VAN DEN COLORADOKEVER. Verschenen is het verslag over het wets ontwerp tot wering van den caloradokever bi? in- en doorvoer van aardappelen en versche groenten. Versoheidene leden begroetten de indiening van dit wetsontwerp met instemming. Niet alleen dient onze eigen cultuur beschermd te worden, maar ook dreigt het gevaar, dat, wanneer elders maatregelen gelden ten aan- zien van in te voeren producten, strenger dan in ons land, vreemde producten via ons land naar het buitenland gaan, hetgeen onge- wenschte gevolgen mee zou kunnen brengen. De vraag werd gesteld, waarom niet overeen- komstige maatregelen worden genomen ten aanzien van de San-Josd-schildluisook dit insect kan een dreigend gevaar opleveren. En kelp leden, er op wijzende, dat Engeland reeds op 15 October 1931 den invoer van pro ducten tot wering van den colorado-kever heeft verboden, zulks met inwerkingtreding van 15 Maart 1932 en dus de elders genomen maatregelen zeer tqdig bekend waren, stelden de vraag, waarom de algemeene maatregel van bestuur zoo laat is uitgevaardigd en in verband daarmee eerst nu een wetsontwerp is ingediend. Vz 'WATT-OCTROOI IN BELGIe. De met Philips bevriende onderneming „Ma- nufacture Beige de lampes-electriques", houd- ster van het Belgische Watt-Octrooi, heeft eenigen tijd geleden tegen een aantal Belgi sche gloeilampenfabrikanten een aanklacht ingediend wegens inbreuk op dit octrooi. Door de rechtbank te Brussel is thans in eerste instantie een vonnis gewezen, waarbij het octrooi rechtsgeldig verklaard is, inbreuk op het Watt-Octrooi door bedoelde fabrie- ken wordt geconstateerd en de overtreders veroordeeld worden tot het betalen eener schadevergoeding. Gezien het feit, dat deze fabrieken een jaar- lijksche productie van 34 millioen gloeilam- pen hebben, is dit vonnis ook voor het Phi- lipsconcem van bijzonder belang. INTREKKING KUSTVERDEDIGINGS- FONDS. Ingediend is een wetscxntwerp tot intrek- king van de wet tot instelling van een fonds ter verbetering van de kustverdediging, met dien verstande, dat deze wet alsnog toepas- sing zal vinden met betrekking tot de afwik- keling van de diensten van 1931 en 1932. Aangezien het niet noodig is aldus de memorie van toelichting om ten behoeve van de kustverdediging de forten bij Vlissin- gen en Kijkduinen verder af te werken of uit- gaven van eenige beteekenis te doen ter ver betering van de kustforten, kan genoemde wet thans worden ingetrokken. Na het dienstjaar 1932 zullen geen uitgaven meer ten laste van het fonds worden gedaan. Het batig slot der rekening van ontvangsten en uitgaven wegens de begrooting van het fonds, dienst 1932, hetwelk geraamd wordt op een bedrag van f 1.240.000, kan ten bate van 's Rijks middelen worden gebracht. DE LUCHTDIENST ROTTERDAM— SCHOUWENWALCHEREN. De Minister van Waterstaat heeft de door de K. L. M. opgestelde plannen voor de uit- voering van den luchtdienst Rotterdam Schouwen en DuivelandWalcheren geduren- de de maanden Mei, Juni, Juli, Augustus en eventueel September, alsmede de daarop be trekking hebbende dienstregeling en tarieven goedgekeurd. Bedoelde luchtdienst wordt driemaal per week, Maandag, Donderdag en Zaterdag uitgevoerd. Op Maandag wordt een vroege ochtenddienst van Rotterdam naar Vlissingen en eveneens een vroege ochtend dienst van Vlissingen naar Rotterdam inge- steld. Bovendien wordt hieraan toegevoegd gedurende de maanden Juli en Augustus een middagdienst uit Rotterdam en een late mid- dagdienst uit Vlissingen. Op Donderdag is er een ochtenddienst van Rotterdam naar Zee- land geprojecteerd, alsmede een middag dienst In omgekeerde richting is een vroege en een late middagdienst vastgesteld. Op Zaterdag zal een vroeg-middagdienst in elke richting worden uitgevoerd, alsmede een late middagdienst in beide richtingen. Bij de op- stelling van de dienstregeling is zooveel mo gelijk rekening gehouden met het verzoek van de stoomvaart-maatschappij Zeeland" om op haar binnenkomende en uitgaande mailschepen aansluiting te geven. STEUN AAN DE M ELK V HCHOU DERI J. Wetsontwerp ingediend. Ingediend is een wetsontwerp houdende tij- delijke maatregelen tot hulpverleening aan de melkveehouderij. In de toelichting zet de regeering den hoogst ongunstigen toestand uiteen, waarin het vee- houdersbedrijf verkeert tengevolge van een tot heden ongekende waardedaling van de op- brengst der melkproductie, waardoor het be- drijf aan algeheele verarming is prijsgegeven. De regeering heeft hierin aanleiding gevon- den maatregelen te beramen, en advies inge- wonnen van de Landbouwcrisiscommissie. De strekking van dit advies heeft zij aanvaard. Het plan, waarvan de regeering is uitge- gaan, is als volgt overzichtelijk weer te geven 1. voor zuivelproductengecontroleerde verkoop met mogelijkheid van prijsbe'invloe- ding voor wat de binnenlandsche markt be- treft; fondsvorming door middel van debaten van dezen verkoop; 2. voor margarine: opneming in de marga rines van een niet onbelangrijk percentage boter, welke te mengen boter tegen iets lage- ren prijs dan de boter in het algemeen cen- traal wordt geleverd; 3. Voor andere spijsvetten van plantaardi- gen oorsprong: gecontroleerde verkoop met mogelijkheid van prijsbe'invloeding. De regeering zet voorts uiteen de noodzake- lijkheid eenige nevenmaatregelen te treffen ten aanzien van punten waarmede het, eigen- lijke onderwerp in nauw verband staat. Bij de uitwerking van deze nevenregelingen zal getracht worden zooveel mogelijk dezelfde verhoudingen, als in normalen tijd, maar dan op een hooger prijsniveau dan op het oogen- blik, tusschen de genoemde producten te be- waren. Bij het door de regeering gekozen stelsel wordt de margarine als zoodanig niet in prijs verhoogd. In het mengproduct zal het element margarine denzelfden prijs behouden. Wat ge-. schiedt, is slechts -menging der margarine met boter. Daardoor wordt een waar verkregen, waarvan alleen de boter mededraagt tot de vorming van het fonds, dat voor steun van het veehoudersbedrijf zal aangewend worden. In verband echter met het feit, dat de aldus met margarine gemengde boter geconsumeerd zal worden door minder draagkrachtigen zal deze te mengen boter tegen lageren prijs be- schikbaar zijn dan de boter welke door meer draagkrachtigen als zoodanig genoten wordt. Deze menging brengt de consumptie van boter niet in gevaar en werkt in de richting van nationaal gebruik van een nationaal product. Tegelijk is voor het later weder opnemen van onze zuivelexporteerende rol noodzakelijk den uitvoer thans zooveel mogelijk in stand te houden. Hierbij zal rekening moeten wor den gehouden met de omstandigheid dat de maatregelen van andere regeeringen dit niet weinig zullen verzwaren. Dit voor oogen ge houden, moet worden aangenomen dat de ex port van boter welke in de jaren 1929, 1930 en 1931 gemiddeld bedroeg ongeveer 37 mil lioen K.G., over 1932 slechts zal bedragen on geveer 18 millioen K.G. Den uitvoer van deze hoeveelheid dan ook werkelijk mogelijk te maken, is een der doel- einden der voorgedragen regeling. Uit het te vormen crisiszuivelfonds zal op alle melk, welke onder controle verwerkt is, een zoodanige toeslag worden verstrekt, dat de netto-opbrengst der melk van een zeker vetgehalte per K.G. een bepaalden richtprijs bereikt. Er moet gelegenheid zijn, den richt prijs te toetsen aan de gegevens omtrent alle factoren, welke productiekosten uitmaken. Voor het oogenblik kan de Regeering zich aan het haar geadviseerde bedrag van zes cents per K.G. niet vastleggen. Als inkomsten, waaruit het crisis-zuivel- fonds zijn baten zal trekken, denkt de regeling zich de opbrengst van merken, welke tegen een prijs, variabel voor verschiliende tijdvak- ken, beschikbaar zullen worden gesteld. Er zal met kracht moeten worden gewaakt tegen het gevaar dat de prijsopzet zou worden ver- haald op den leverancier van de melk. In het stelsel is opgenomen de mogelijkheid een gebod tot verwerking van melk in brood vast te stellen. De uitvoering van dit stelsel zal in handen worden gelegd van een rechts- persoonlijkheid bezittend lichaam, genaamd „Crisis-zuivelcentrale", in het bestuur waar van vertegenwoordigers van alle bij dit com plex van steunmaatregelen betrokken belang- hebbenden zullen zitting hebben. De centrale zal de merken alleen verstrek- ken aan door haar alleen erkende producenten en importeurs van zuivelproducten en spijsvet ten en aan evenzoo erkende margarineprodu- ceaten tegen betaling van een door den minis ter vastgesteld bedrag. De centrale stort de opbrengst der merken in een dus genoemd Crisiszuivelfonds, waar van de baten op de aangegeven wijze zullen worden besteed. In het ontwerp is voorzien het expireeren der regeling behoudens verlenging bij de wet, na een werking van ten hoogste drie jaar. MINISTERS DIE DE WET OVERTRADEN. In het Engelsche Hoogerhuis heeft de Minister van Oorlog, lord Hailsham, Donder- dagavond onthult dat 'n zeer vemuftig rechts- geleerde ontdekt had, dat een minister van handel niet in het Lagerhuis mocht sjitten en dat hij voor elken dag dat hij' dit wel deed, een bepaalde som verbeurde. Lord Hailsham noemde het in deze tijden van financieelen nood een verleidelrjke gedachte hoevele mil- lioenen geind konden worden aan boeten van degenen, die de functie in het verleden be- kleed hadden. Dit was echter maar een grapje, want naar de minister aankondigde, zou er Vrijdag een wetsontwerp zijn inge diend, om den overtreders die boete kwijt te schelden en de zaak te regelen en dit ontwerp zou zoo spoedig worden afgehandeld, dat de tegenwoordige minister van handel, Runciman Maandag aan de debatten in het Lagerhuis zou kunnen deelnemen. Vrijdagmorgen is, naar Reuter meldt, dit ontwerp inderdaad bij het Lagerhuis inge diend; de andere agendapunten werden aan- gehouden om het nog geheel te kunnen af- handelen in het Lagerhuis, waama het Maan dag in het Hoogerhuis zou worden behandeld. Runciman blijkt op grond van de wet welke hij onbewust geschonden heeft zij dagtee- kent van 1707 en verklaart degenen, die be paalde betaalde functies der kroon bekleeden, onbevoegd in het Lagerhuis te zetelen zich een boete van 30.000 p. st. op den hals te hebben gehaald, n.l. 500 p. st. voor elken dag van wetsschennis. Hij heeft negen voongan- gers .die nog in leven zijn, o.a. Baldwin, en met hun tienen hebben zij meer dan 300.000 p. st. boete opgeloopen, van welke zij worden vrijgesteld door het ontwerp, dat aangenomen werd. DE GROOTE STRIJD TER ONTWAPENINGSCONFERENTIE. Ter ontwapeningsconferentie is nu, schrijft de N. R. Crt., het geveoht om de kern van de zaak in vollen gang. Niet dat daar reeds drastische maatregelen, die de wereld van deze conferentie verlangt, in overweging wor den genomen; men bepaalt zich nog tot een strijd om principieele grondslagen. Maar juist de moeilijkheden op dat punt hebben de toeschouwers somber gestemd ten opziehte van de resultaten der conferentie. Een buitengewoon luisterrijk gezelschap van staatslieden is voor deze discussie nu te Geneve bijeen. Stimson, MacDonald, Tardieu, Bruning zijn er in hoogst eigen persoon. De twee overblijvende Westersche groote mogend- heden zijn er vertegenwoordigd door de con- stante leiders van hun buitenlandsche politiek. In hoever Litwinof beslissenden invloed heeft op het buitenlandsch beleid der Sowjetunie zullen slecht3 weinige, allerintiemst ingewy- den in den kring die den top van de sowjat- pyramide vormt, kunnen uitmaken. Van Grandi wordt steeds duidelijker, dat hij in de laatste jaren niet alleen maar de uitvoerder is geweest van de opvattingen en bevelen van Mussolini, doch dat hij wel terdege eigen rich ting heeft gegeven aan het Internationale beleid van zijn land. Wanneer Mussolini in zijn onstuimige feest- redevoeringen in Italie tegenover de buiten- wereld een heel anderen toon aansloeg dan Grandi te Geneve, te Londen en el4ers, dan was dit niet een verdeeling van rollen ten einde binnen- en buitenland met voordacht naar hun uiteenloopende behoeften te bedienen, maar kwam wel degelijk een verschil in op- vatting tot uiting. Grandi heeft in de Italiaan- sche politiek eenige jaren lang de positie in- genomen, die Briand in Frankrijk had. Zijn opvattingen waren veel pacifistischer en inter- nationalistischer dan die van zijn minister- president, maar deze was door de om'standig- heden gedwongeil hem te laten beigaan. De weinig harmonische duetten Poincar6Briand vonden 'n parallel in de niet minder contrast- rijke duetten MussoliniGrandi. Zooals Briand in nederlaag en dood het pleit gewonnen heeft doordat zijn oude tegenstanders het verstandige en zelfs onver- mijdelijke van zijn politiek moesten gaan er- kennen, zoo heeft ook in Italie Grandi ge- zegevierd. Mussolini sohroomt zich niet tegenwoordig in gesprekken te zeggenGrandi heeft het juist ingezien. En de schetterende redevoeringen blijven nu uit. Men ziet, het gezelschap van vertegen woordigers vah groote mogendheden te Geneve nu verzameld, ontbreekt het niet aan g§zag. Slechts de Japanners hebben daar menschen op verloren post opgesteld; de an deren blijken het buitengewoon gewichtig te vinden wat nu te Geneve gebeurt. Gewichtig moet het wel zijn, omdat Tardieu hals over kop erheen ging, na een blijkbaar niet bijster geslaagd gesprek met MacDonald te Parijs. Die haast was niet noodig om er de collega's nog te treffen. Want het plan voor een nieuw bezoek van Tardieu, dat reeds vast- stond, was erop berekend om hem gelegen heid te geven tot algemeene besprekingen met de regeerders der wereld. Tardieu had een zoo groote haast gekregen, omdat naar Fran- schen smaak de dingen te Genfrve geen goeden loop namen. In den str(jd om de beginselen, die bij de beperking van bewapening moeten worden toegepast, was Frankrijk bezig de nederlaag te lijden. Men weet, Frankrijk wil dat betere beves- tiging van de veiligheid in Europa voorwaar- de zij voor iedere beperking van beteekenis. Geen besluit tot beperking, tenzij eerst na een principieele erkenning dat het met ver- hoogde onderlingen waarborgen moet gepaard gaan. Nu heeft de algemeene commissie echter een resolutie aangenomen, waarin trapsge- wijze beperking, met een krachtig begin, tot beginsel verheven wordt zonder dat van be- veiliging wordt gesproken. Men stond op het pimt een tweede stap te doen: Het beginsel te aanvaarden dat bepaalde, bijzonder gevaar- lijke aanvalswapenen zooals bewegelijk zwaar geschut en tanks verboden moeten worden. Over het Fransche standpunt in dezen, dat toevallig samenvalt met de belangen van een Fransche militaire hegemonie op het vaste- land van Europa, hebben wij hier kort geleden nog geschreven. Wel had het Italiaansch- Amerikaansche voorstel in de fluweelige han den van Sir John Simon een vorm gekregen die het zijn kracht voor een belangrijk ge- deelte ontnam, maar men had zelfs met deze verzwakte resolutie een richting ingeslagen, die Parijs volstrekt niet beviel. Wij zullen over dezen strijd, die nog in gang is, voor het oogenblik niet veel zeggen maar er ons dezen keer toe bepalen uit de gebeurte nissen der laatste dagen een leering te trek ken, die aandacht verdient. Frankrijk ziet zich te Geneve met zijn eisch van verhoogde vei ligheid als conditio sine qua non vrijwel ge- isoleerd. Zelfs zijn trouwste volgelingen, Polen en Tsjechoslowakije, vindt het niet op zijn zijde. Slechts Titulesco heeft eenig ontzet trachten te brengen, maar hij is zeer zeker geen man die den Franschen eisch boven het belang der ontwapening zal stellen. Zoo sterk was de stroom te Geneve, dat de behendige Paul Boncour niet meer heeft ver- mocht ertegen stand te houden. In zijn be- nardheid, bestookt als hij nu werd door alle „grosse Tiere" der intemationale politiek, heeft hij zijn eigen hoogen chef, den Achil- leus in het kamp der Franschen, te hulp ge- roepen. En deze is toegesneld om het „on- heil" te stuiten. Wij zien hoe sterk eensgezindheid te Geneve zijn kan, zelfs tegen een mogendheid in schijn- baar zoo onwrikbaar verschanste positie als Frankrijk. Moge men met dit proefje van solidair beleid zijn voordeel doen. Als men maar durft dan kan men veel. WAT HET FRANSCHE STANDPUNT BETEEKENT. De Franschen hebben schrijft de N. R. Crt. voorloopig toch hun zin gekregen te Geneve, en het Italiaansch-Amerikaansche voorstel tot afschaffing van wapentuig dat bij uitstek voor agressieve doeleinden bestemd is, is tot nader order onschadelijk gemaakt. De motie van Sir John Simon, waarvan de lezers in ons ochtendblad den nauwkeurigen inhoud hebben gelezen, is duidelijk in haar vaagheid: zij laat alles in het midden. Toch zal men te Geneve een oplossing voor dit probleem moeten vinden die afwijkt van de wijze, waarop de Franschen het wenschen opgelost te zien. Anders zou de Volkenbond gevaar loopen nog machteloozer te worden dan hij op dit oogenblik reeds is. Immers, Frankrijk wenscht, dat het gebruik van die aggressieve wapenen ten nutte van een be paalden staat wel verboden wordt, maar dat zij die dergelijk wapentuig bezitten het mogen behouden onder voorwaarde dat zij het slechts bewaren ter beschikking van den Volkenbond. Frankrijk meent, dat een dergelijke regeling zou dienen tot verhooging van de veiligheid in de wereld. Daartegen is echter heel wat in te brengen. Wij twijfelen niet aan de goede be- doelingen van Frankrijk; maar van Inter nationale zoowel als nationale wetten moet men eischen dat zij tegen ieder, zonder onder- scheid des persoons kunnen gebruikt worden. De regeling die Frankrijk voorstelt voldoet niet aan dezen eisch; zij verdeelt de volken in beveiligde en onbeveiligde naties. Nu zou deze toestand niet verschillend zijn van de politieke werkelijkheid van dit oogen blik. Maar als men nu eenmaal het recht van den sterkste wil afschaffen en een op Inter nationale wetten berustende veiligheid invoe- ren, dan moet dat ook inderdaad verandering brengen in die politieke werkelijkheid. Anders laat men het beter bij het oude. Dan make men van de ontwapenings-conferentie zooveel mogelijk een bezuinigingsconferentie zooals de geslaagde vlootconferenties van Washington en Londen zijn geweest. Ook dan kan zij nut stichten. Maar men stake het schermen met het veelbelovende woord „veiligheid voor alien". Op twee manieren falen de voorstellen der Franschen, die veiligheid zouden scheppen. Ten eerste zouden er twee klassen van naties ontstaan; militair niet prima uitgeruste naties, waartoe ook Duitschland behoort, tegen wie altijd een actie ondemomen kon worden; en militair sterk uitgeruste volken, tegen wie een aotie onmogelijk is, omdat zij de middelen er- voor zelf in bewaring hebben en tegen de op hen uitgezonden politic van den Volkenbond kunnen gebruiken. Op die manier zou men, op grond van een intemationale overeenkomst nogal liefst, dezen toestand scheppen: Frankrijk ware volstrekt veilig, en had ook niet meer het gevaar te duchten dat een ander het op zij zou streven. Frankrijk kon doen wat het wilde, en niemand zou dat straff end kunnen beletten; het had zijn veiligheid, maar voor zich alleen. Na Frankrijk kwam dan op het vasteland van Europa Italie. Voor de andere staten be- stond er geen veiligheid tenzij Frankrijk hun die schenken wilde. Want, volgens het Vol- kenbondsverdrag is immers geen actie moge lijk tenzij met goedkeuring van alle leden van den Raad. Ieder permanent lid van dien Raad heeft het ten alien tijde in zijn macht het ontstaan van een wettige actie te beletten. Daarmede komen wij op het tweede bezwaar tegen het Fransche denkbeeld, waaraan nog al te weinig aandacht is gewijd. Alleen de beheerders van de eigenlijke strrjdmiddelen van den Volkenbond zouden over de geoefende manschappen beschikken om die vemielingswerktuigen doeltreffend te bedienen. Daarmede zou allicht tegen iedere actie een belemmering ontstaan, waarvan wij nu juist een heel duidelijk voorbeeld hebben gezien. Immers, den toestand dien wij te land vree- zen bestaat feitelijk reeds ter zee. In geval van een gewapende actie tegen Japgn zouden Engeland en Amerika, vanwege hun bezit van de daartoe noodige strijdmiddelen, voor de anderen de kastanjes uit het vuur moeten halen. Het is heel begrijpelijk dat zij daartoe geen neiging gevoelen tenzij hun eigen belan gen nog zoo in het gedrang zouden komen dat zij er het offer voor moeten over hebben. Dan gebeurt wat ook zonder Handvest van den Volkenbond gebeurd zou zijn. Voorloopig echter hebben wij gezien, dat die twee zeemogendheden, en in het bijzonder En geland, uit dien hoofd uitermate schuw zjjn geweest voor het constateeren van Japansche overtredingen. De Buitengewone Assemblee heeft dat in bengaalsch licht gezet. Alle mogendheden, die het risico niet te dragen hadden, waren duidelijk in hun oordeel. Er was een cummunis opinio. De groote zeemo gendheden echter praatten keurig om de din gen heen. Wij kunnen him daaruit moeilijk een verwijt maken. Wij voelen tenvolle hun tegenzin oorlog te gaan voeren voor de anderen. Ontstond echter een dergelijke gemonopili- seerde positie op het vasteland van Europa, waarbij een of twee mogendheden bij iedere actie onmisbaar zouden worden, dan stond bij een conflict een dergelijken toestand te vree- zen. Italie b.v. tast Zwitserland, Oostenrijk of Duitschland aan. Niemand behalve Frank rijk heeft de middelen om Italie te bestrijden. Maar Frankrijk heeft begrijpelijken schroom en op dat oogenblik geen onmiddellijk vitaal belang om het tegen het bijna in kracht ge- lijke Italie op te nemen. Men kan het geval ook omgekeerd stellen, maar wij nemen nu de voor Frankrijk vriendelijkste veronderstelling. Wat komt er dan van een actie? Frankrijk weigert natuurlijk zijn hulp niet, het stemt op altijd gemakkelijk vindbare gronden in den Volkenbondsraad tegen de actie. Dan is ei ther geen grooter veiligheid dan nu in Oost- Azie. Dat zou niet het geval zijn als niet een paar groote mogendheden een zeer superieure be- waipening ,,in bewaring" hadden. Dan waren andere combinaties mogelijk om den aanvaller te bedwingen. Daarom zien wij in de Fransche denkbeel- den niet een middel tot verhooging der alge meene veiligheid maar alleen tot verhooging van de Fransche veiligheid en tevens van de Fransche hegemlonie op het vasteland van Europa. Dit mogen op zich zelf schoone doeleinden zijn, zij liggen niet op den weg der ontwape ningsconferentie. DISTRICTS VERGADERING VAN DE BIJ DEN SCHOOLRAAD AANGESLOTEN SCHOLEN MET DEN BIJBEL. In de societeit St. Joris te Middelburg werd Vrijdagvoormiddag bovenstaande vergadering gehouden van het 9de district van den School- raad, omvattende geheel Zeeland. De vergadering was druk bezocht. Na gemeensohappelijk zingen van Ps. 68 10 werd de vergadering op de gebruikelijke wijze geopend door den voorzitter Ds. Heij. In zijn openingswoord herdacht hij het over- lijden van Dr. J. Th. de Visser, die zooveel voor het Christelijk onderwijs heeft gedaan. Vervolgens wees hij op het blijvende doel van het Chr. onderwijs, n.l. de zaligmakende genade Gods door Jezus Christus. Niettegenstaande den uiterlijken bloei van het Chr. onderwijs, is er nog tegenstand en blijft waakzaamheid gewenscht. De jaarverslagen van den secretaris en van den penningmeester werden goedgekeurd. De aftredende bestuudsleden A. D. Littooy te Middelburg en J. C. Ruitenbeek te Koude- kerke werden herkozen. In .de vacature ontstaan door het vertrek van Ds. A. de Voogd naar Delft werd geko zen Ds. P. J. F. van Voorst Vader te Middel burg. Daarna hield de heer S. van Harn te Spui bij Ter Neuzen een rede over: „Het IX regi ment". Geheel deze rede was een opwekking tot meer activiteit voor het Christelijk onder wijs ook in het negende regiment of district. Spr. wees op het laatste jaarverslag van de Unie van de Scholen met den Bijbel, dat klaagt over verslapping, lauwheid, onverschilligheid, enz. op het gebied van het Chr. onderwijs. Met enthousiasme wilde de heer Van Harn zijn hoorders opwekken het vaandel van het regi ment hoog te houden. Niet alleen de schoolbesturen, maar ook de kerk, de jongelings- en meisjesvereenigingen, de Chr. vakbeweging en de rijpende jeugd moeten bidden en strijden voor Christelijk onderwijs. Bij de gedachtenwisseling over 't gespro- kene wees de heer A. Janse van Biggekerke er o.a. op, dat de spreker te veel oog heeft gehad op de frontstrijders. Behalve deze zijn er ook andere strijders, die het werk Gods doen. De voorzitter was het met den spreker niet geheel eens, waar deze een propagandacom- missie voor Zeeland in het leven wil roepen. In de middagvergadering zou mr. H. Bijle- veld, oud-mlnister spreken over: School en Volkenbond. KORT VERSLAG van de vergadering van het Dagelijksch Bestuur der Zeeuwsche Landbouw-Maatschappij gehouden op Maandag 18 April 1932 te Middelburg. Onder leiding van den Voorzitter, Mr. P. Die- leman hield het Dagelijksch Bestuur der Zeeuw sche Landbouw-Maatschappij zijne gewone maan- delijksche vergadering te Middelburg. Na opening der vergadering door den Voor zitter, die de aanwezigen hartelijk welkom heette, werden de notulen der vorige vergade ring goedgekeurd en ongewijzigd vastgesteld. Steun schapenhouderij. Instemming werd be- tuigd met het rapport van onderzoek naar de mogelijkheid van regeeringsmaatregelen ten be hoeve van de schapenhouderij, uitgebracht door den Secretaris der Nederlandsche Federatie tot verbetering van den wolhandel. Uiencontrole. Kennis werd genomen van de besprekingen, die door eene commissie van land- bouwers-uientelers uit Holland en Zeeland zijn gehouden met de vergadering van Dagelijksche Besturen der drie centrale landbouworganisaties op 12 April j.l. inzake de bezwaren van den land- bouw tegen de huidige regeling der uitvoercon- trole van uien door het U. C. B. Besloten werd de commissie krachtig te steu- nen in hare pogingen tot het verkrijgen van een eigen uitvoercontrole voor de landbouwuien en bij het het K.N.L.C. nogmaals aan te dringen de voorbereiding van een eigen uitvoercontrole ter hand te nemen. Steun veehouderij. Besloten werd nogmaals aan te dringen op spoedige bekendmaking van de maatregelen, die de Regeering zal uitvaardi- gen tot steun aan de veehouders. Steun tarweteelt. Besloten werd het K. N. L. C. te verzoeken de pogingen tot het behouden van een loonende karwijteelt krachtdadig te steunen. Steunverleening pluimveehouderij. Kennis werd genomen van het rapport betreffende de beste wijze van steunverleening aan de pluimveehou derij dat door het Bestuur der Nederlandsche Pluimveefederatie ter kennis van den Minister van Binnenlandsche Zaken en landbouw werd gebracht. De catastrophale prijsdaling der eieren maakt een spoedige steunverleening aan de pluimveeh'ouders alleszins wenschelijk. Export van schapen naar Frankrijk. Ingeko- men was een schrrjven van het K. N. L. C. te willen mededeelen of in onze provincie klachten voorkomen over de handelwijze van exporteurs, die schapen naar Frankrijk uitvoeren, waardoor de belangen der landbouwers worden geschaad. Besloten werd te berichten, dat ons geen klach ten zijn ter oore gekomen. Vacature Voorzitter Werktuigencommissie. Besloten werd naar aanleiding van de ontstane vacature van Voorzitter der Werktuigencommis sie, deze commissie te verzoeken een voordracht ter benoeming van een nieuw lid der commissie te willen indienen. Mechanische lossing van kunstmeststoffen. Van de Kring Tholen en St. Philipsland was een schrijven ingekomen Gedeputeerde Staten te ver zoeken de besluiten van verschiliende gemeen- ten in Tholen en St. Philipsland, waarbij verbo den wordt kunstmeststoffen automatisch te los- sen, niet goed te keuren. Uit verkregen inlich- tingen bleek, dat aan deze aangelegenheid reeds de gewenschte aandacht is geschonken. Landbouwhuishoudonderwijs. Aan mej. P. M. Leenhouts werd op haar verzoek eervol ontslag verleend wegens huwelijk, als leerares aan de landbouwhuishoudschool te Zierikzee. Teneinde de lessen aan de school niet te onderbreken, wor den deze tijdelijk waargenomen door mej. J. Koine te Goes, tot een nieuwe leerares zal zijn benoemd. Ter vervulling der vacature is een op- roeping geplaatst. Kennis werd genomen van de mededeeling dat een viertal personen zich bereid hebben verklaard in de Commissie van Beroep voor het Landbouwhuishoudonderwijs zitting te nemen, t.w. Mevrouw A. CleveringaJensema te Zutfen en de heeren A, I. Leenhouts te Retran- chement, J. H. W. Robers te Elsmaat, Lonneker en Dr. K. H. M. van der Zande te Bennekom. Naar aanleiding van het verzoek van het Bureau van het K. N. L. C. te willen nagaan of de moeilijkheden bij het Landbouwhuishoud onderwijs en wel in het bijzonder t. a. v. de wette- lijke bepalingen en de administratieve regelen ook in onze provincie worden ondervonden. kon de vergadering zich in hoofdzaak vereenigen met het rapport dat aangaande deze kwestie is uit gebracht door de Commissie inzake moeilijk heden bij het Landbouwhuishoudonderwijs. Ontwikkelingsdag. Medegedeeld werd dat de commissie voor het voorbereiden van den Ont wikkelingsdag heeft besloten dit jaar de Ontwik kelingsdag te houden op 7 Mei a.s. te Middelburg. Een 4-tal sprekers zijn verzocht verschiliende onderwerpen in te leiden. Sociale lasten. Kennis werd genomen van een- verzoek door den Katholieken Nederlandschen Boeren- en Tuindersbond en het Koninklijk Ne derlandsche Landbouw-Comite gericht tot den Minister van Binnenlandsche Zaken en Land bouw te willen overwegen of er geen aanleiding bestaat om de gedragslijn, welke t. a. v. de be taling der sociale lasten is gevolgd bjj het Zee- visschersbedrijf (bij de regeling der premiebeta- ling zooals die bij de Zeeongevallenwet is gere- geld wordt door het Rijk een gedeelte van de lasten voor zijn rekening genomen) ook, zij het dan tijdelijk, ten aanzien van het onbeschutte landbouwbedrijf toe te passen. r* Melkwinning en Keuringsdienst. In verband met een vraag van het K. N. L. C. werd besloten mede te deelen dat de verhouding tusschen Keu ringsdienst van Waren en landbouworganisatie in onze provincie ten aanzien van de melkwin ning tot geen bijzondere opmerkingen aanleiding geeft. Hoofdbestuurs- en Algesmeene Vergadering. De Hoofdbestuurs- en Algemeene Vergadering zullen resp. 21 en 22 Juni 1932 te Tholen worden gehouden. Als spreker zal worden uitgenoodigd de heer H. D. Louwes, Voorzitter van de Groninger Maatschappij van Landbouw. Invoer Deensche varkens. Ingekomen was een verzoek van den heer C. Ziwagerman, Rijksvee- teeltconsulent te Middelburg, een lid der Z. L. M. aan te wijzen, die de besprekingen kan meema- ken betreffende de regeling van de invoer van Deensche varkens. Besloten werd den heer H. C. v. d. Zande te Nieuwerkerk af te vaardigen. Bedrijfslaboratorium voor Grondonderzoek. Besloten werd als lid toe te treden tot de Vereeni- ging tot exploitatie van „het Bedrijfslaborato rium voor Grondonderzoek te Groningen. Toekenning Tweede Broekema-plaquette. Van de mededeelingen dat de Regenten van het Broekemafonds te Wageningen hebben besloten de Tweede Broekema-plaquette toe te kennen aan den heer H. W. Kuhn te Naarden als grond- vester van de wetenschappelijke suikerbieten- veredeling in Nederland, werd kennis genomen. Nadat door den Secretaris nog eenige mede deelingen werden verstrekt over de ontworpen plannen om tot een credietverleening voor het landbouwbedrijf te komen en de stand van zaken met betrekking tot de uitvoercontrole op poot- goed en nog enkele huishoudelijke zaken waren behandeld, werd de vergadering door den Voor zitter met dank aan de aanwezigen gesloten.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1932 | | pagina 5