mm blijFf I m Gulden ^mm ifi Sif .i€> BUITKNLAND dEHENODEBERICHTEir wan («vjs?s - OVERVAL IN EEN JUWELIERS- WINKEL. GEMEENTERAAD VAN AXEL. r V?' ;:- -V"!y£f/ ->V-.- .- <=S4»'. -■<■'- (Ingez. Med.) betalen en nu de onderdanen, onverschillig of zij werknemer of werkgever zijn, lasten op de schouders leggen, die alles lam slaan. En niet de ondememers verzinnen maatregelen om de arbeidskansen te verminderen, maar de niet minder veelgeprezen en niet minder al- machtige gemeentebesturen, voor wie bet vaststaat, dat de inkomsten de uitgaven moeten dekken, terwijl zij de uitgaven be- hoorden te richten naar de inkomsten. Amsterdam geeft het voorbeeld: personeele belasting en straatgeld worden verhoogd, de brandverzekering wordt belast, de zakelijke bedrijfsbelasting wordt opnieuw ingevoerd. want handel en industrie gaat het in de hoofd- Btad nu eenmaai z66 voor den wind, dat er wel een paar lasten biji kunnen. In een tijd, waarin een crisiscomitd gesticht moet worden en van alles wordt verzonnen om de werk- loozen arbeid te verschaffen, stelt Neder- land's grootste gemeente een boete in op bet te werk stellen van iederen arbeider en als de ondememingen dan de lasten niet kunnen dragen, de ondememers bet bedrag op boete op te werk gestelde arbeiders zoo laag moge- Ijjk willen houden en het aantal op steun aan- gewezen werkloozen weer toeneemt, krijgt het kapitalistische stelsel de schuld. Het kan een heele poos goed gaan, maar de kruik gaat niet eeuwig te water zonder te breken, en vroeg of laat keert, naar de meening van het blad, ook bij de Nederland- eche kiezers het gezond verstand terug en gebeurt hier wat in Engeland is gebeurd. DE DOOD VAN HET VEKKEEB. In Japan is schrgft de N. K. Crt. het kabinet afgetreden om plaats te maken voor een nationale regeering. Eenige weken gele- den zou deze mededeeling een schok in de in- ternationale politieke wereld hebben te weeg gebracht, omdat men er het voorspel in zou hebben vermoed van een militaire dictatuur, waarvan emstige internationale strubbelin- gen te vreezen waren geweest. Nu heeft men geen reden meer om voor een zoo emstige ontwikkeling beducht te zijn. Het blijkt dat Japan heel andere zorgen heeft dan behoefte aan een internationaal geschil. Het moge voor de landen in het gebied van de Zuidzee en den Indischen Oceaan ook al geen vroolijk vooruitzicht zijn nu kans te loopen op een emstige, Japansche „valuta-concur- rentie", politiek beschouwd zal men wellicht mogen hopen op het verschijnsel dat ook in Europa in de tweede helft van dit jaar waar te nemen is geweest: dat de diepe oeconomi- sche depressie een kalmeerenden invloed heeft uitgeoefend op allerlei scherpe internationale tegenstellingen. Het kabinet Wakatsoeki is niet afgetreden tengevolge van zijn pogingen tot eenige dem- ping van het vurig optreden der militaire partij in Mantsjoerije; door dat politiek-mili- taire geschil is zijn aftreden waarschijnlijk zelfs vertraagd. Een rookscherm is de strijd in den Raad van den Volkenbond geweest, die aan de aandacbt van de wereld onttrok wat in werkelijkheid naderende was. De vorige week werd ons uit Antwerpen een onderhoud met een Indisch afgevaardigde ter ,,Ronde-Tafel- Conferentie" toegezonden. De Aziaat in kwestie sprak in dat gesprek de verwachting uit dat Japan niet lang meer den goudstan- daard zou kunnen handhaven. In het alge- meen echter was de aandacht in de laatste weken meer op het militaire Japan dan op het financieele Japan gevestigd geweest. De geschiedenis van de nieuwe geldcrisis is vrij geaccidenteerd. Verleden jaar Januari heeft Japan den uitvoer van goud weer toe- gestaan, onder scherpe critiek der Japansche bankiers, die dezen maatregel zeer voorbarig vonden. Allerlei financieele lichamen hebben het, naar het heet, niet bij deze theoretische critiek gelaten; maar, een nieuwen val van •de Yen vooruitziende, hebben zij heel zwaar in dollars gespeculeerd. Die speculatie heeft de regeering hun betaald gezet: Zij heeft op groote schaal goud naar Amerika uitgevoerd tot versterking van den Yen-koers; de specu- tanten hebben tengevolge hiervan groote sommen verloren. Daardoor blijkt Japan echter zijn goud- voorraad al te zeer te hebben uitgeput. Van- daar dat, na het optrekken van het rook scherm van Parijs, een kabinetscrisis en een geldcrisis voor aller oogen zichtbaar werden. Deze gebeurtenis stemt tot nadenken. Japan volgt thans het spoor van de landen die in de voetstappen van Engeland getreden zijn. Daartoe hooren volgens een lijstje, dat wij in een Engelsch blad vinden: Argentinie, Austra lia, Brazilie, Canada, Denemarken, Finland, Engelsch-Indie, Japan, Nieuw-Zeeland, Noor- wegen, Spanje en Zweden. De landen, die werkelijk een weerbare goud- basis bezitten en tot verdediging van hun be- taalmiddel met gouduitvoer in aanzienlijke mate nog in staat zijn, zijn heel schaarsch ge- worden: Frankrijk, Amerika, Nederland, Zwit- serland en Belgie zijn de voornaamste. Duitschland houdt met kunst en vliegwerk eijn mark staande, omdat een navolging van het voorbeeld der hierboven opgesomde lan den daar den onmiddellijken dood van het be- taalmiddel tengevolge moest hebben. Het heeft niet het voorbeeld van Engeland pp volgd, maar is Engeland op andere wijze zelfs voorgegaan door een bij overeenkomst stop zettcn van de voornaamste betalingen aan het buitenland, en door een rantsoeneeren van wissels in vreemde geldsoorten. Met Oosten- rijk, Hongarije en tal van andere landen staat het niet beter. Men kan dus zeggen dat verreweg de meeste landen ter wereld waarbg men voor- al Rusland niet mag vergeten hun ver- plichtingen tegenover de buitenwereld nog slechts door uitvoer van producten kunnen nakomen. Goudverkeer is haast overal on- mogelijk geworden. En nu is men allerwege bezig het goederenverkeer naar beste krach- ten door beperkende bepalingen en maatrege len te belemmeren! Weinige jaren geleden critiseerde de heele oeconomisch denkende wereld Amerika, om dat het van het goud-arme Europa wel beta lingen eischte, maar Europeesche goederen zooveel mogelijk buiten zijn grenzen hield. Men wees van alle kanten op het onhoudbare van dit beleid. Nu heeft het Amerikaansche stelsel zich als een besmetting over de wereld verspreid. Zg die het kort geleden nog het scherpst cri- tiseerden, doen er ijverig aan mee. Onmogelijkheid van goudverkeer, uiterste belemmering van goederenverkeer doet men geen aardige pogingen om de werld een oeconomischen verstikkingsdood te berokke- nen? Want anders is niet te verwachten als men stelselmatig voortgaat de oeconomische bloedcirculatie der wereld te bemoeilijken. De eenige troost die men in deze ontwik keling kan vinden is, dat zij de stelsels, die nu hun noodlottige volmaking naderen, ten slotte ad absurdum moet voeren. Maar door welke diepte van ellende zullen wij heen moe ten voor het leergeld voldoende zal zijn? Intusschen vertelt men ons dat wij in het tijdperk van het verkeer leven. Te land, te water, in de lucht, overal bewegen wij ons met steeds wilder snelheid voort. Toch lijkt ons iets met den naam van dit tijdperk niet in den haak te zijn. Vindt u ook niet. lezer? ONTVOERING VAN EEN KIND. Te Vaassen (gem. Epe) werd een kind, dat bij de ouders der echtgenoote was onderge- bracht tijdens een echtscheidingsproces, door vier personen, onder wie de vader, ontvoerd. De moeder der echtgenoote, die alleen thuis was, kon niets beginnen tegen de ontvoerders. Het kind werd in den auto meegenomen, waar- uit men zich in de richting Apeldoorn ver- wijderde. De politie, spoedig gewaarschuwd, ging de ontvoerders na en spoorde hen te Apeldoorn op, doch vond geen termen om den wettigen vader het kind te ontnemen. Een aanklacht is bij de rechtbank ingediend. VERDUISTERING. Een emstig geval van fraude is te Enschedd aan het licht gekomen, gepleegd door H. G., beeedigd makelaar en handelsagent aldaar. G. was reeds ongeveer tien jaar agent van een spaarbank, in welke kwaliteit hij gelden van spaarders heeft verduisterd, waarbij hjj tevens ook valschheid in geschrifte heeft gepleegd. Het geval kwam aan den dag, toen een der spaarders argwaan kreeg en aangifte deed bij het hoofdkantoor. Een onderzoek werd inge- steld, waarbij de verduistering aan het licht kwam. De zaak is thans in handen van de justitie. G. is gearresteerd en heeft een vol- ledige bekentenis afgelegd. Het deficit wordt op ten minste f 50.000 geschat. De spaarders zullen niet gedupeerd worden, daar de spaar bank is verzekerd tegen fraude. HAASTIGE SPOED Bij de in September j.l. gehouden wethou- dersverkiezing werd de heer A. van Beek te Made gekozen. Als protest tegen de benoe- ming van den heer Van Beek, die opperbrand- meester der gemeente is, nam een viertal raadsleden ontslag. Thans is echter in hoogste instantie beslist, dat het lidmaatschap van den Raad onvereenigbaar is met de functie van opperbrandmeester, waardoor de heer Van Beek tevens ophield wethouder te zijn. De vier heeren haastten zich nu hun ingediende ont- slagname in te trekken. Ondanks hun haast kwamen zij echter toch te laat, daar hun op- volgers reeds waren aangewezen en hun ge- loofsbrieven al waren ingezonden. OP ZIJN BROERTJE GESCHOTEN. Spelenderwijs richtte de 18jarige H. v. d. B. te Wapenveld een buks op zijn vierjarig broertje, veronderstellende dat het wapen on- geladen was. Het schot ging af en raakte het kleine ventje boven in het hoofd. Geneeskun- dige hulp werd in allerijl ontboden en deze ad- viseerde onmiddellijke overbrenging naar een ziekenhuis te Zwolle. Vast staat dat het kind een oog zal moeten missen, terwijl gevreesd werd dat de hagel tot de hersenen was door- gedrongen. ROOFOVERVAL. Te Zaandam is een roofoverval gepleegd op de 68jarige alleenwonende juffrouw Chr. Zwart. Toen zij 's avonds met haar wagentje met thee, koffie en beschuit van haar dage- lrjkschen rondgang bij klanten thuis kwam, werd zij door een man vastgegrepen, die haar belette te schreeuwen door de hand op haar mond te houden, terwijl een ander haar met een revolver bedreigde en haar gebood de plaats te wijzen, waar zij haar geld had ge- borgen. Toen men haar had beloofd, dat haar geen leed zou geschiedcn, heeft zij medege- deeld, dat het geld in haar bed onder het hoofdkussen lag, een sommetje van 500 tot 600, dat de oude vrouw voor haar handel noodig heeft. EEN RUMOERIGE OPENBARE VERKOOPING. In een veilinglokaal in de Ridderstraat te Haarlem zou Dinsdag een openbare verkoo- ping worden gehouden van een faillieten boe- del. Daar er echter zeer veel rijwielen en on- derdeelen werden geveild, verkeerden ver- schillende Haarlemsche rijwielhandelaren in de meening, dat het hier een uitsluitende aan- kondiging betrof. Tevens waren zij bevreesd, dat de markt te Haarlem zou worden bedor- ven. Zij hebben op alle mogelijke manieren ge- tracht, de verkooping te verhinderen, door o.a. stinkbommen te gooien en zgn. knal- lucifers af te steken. Tenslotte heeft de politie het verkooplokaai ontruimd en is de verkoop 's middags voortgezet, waarbij het opnieuw tot rumoer is gekomen en vijf personen uit de zaal moesten worden verwijderd. FAMILIEDRAMA TE ESSCHEN. In de gemeente Esschen aan de Hollandsch- Belgische grens heeft een bloedig drama plaats gehad. De ruim 50-jarige dokwerker Courtois, die wegens oneenigheid met zijn huisgenooten te Antwerpen was gaan wonen, kwam plotseling thuis en maakte ruzie met zijn zoon en zyn 27-jarige dochter. Daarbij greep hij een revolver en vuurde op het meisje, zonder haar evenwel te treffen. Zijn 17-jarigen zoon, die de trap op vluchtte, trof hij in het bovenbeen. Meenende, den jongen te hebben gedood, joeg de man zich vervolgens een kogel door het hoofd. Hij was op slag dood. De gewonde zoon verkeert niet in levens- gevaar. De man handelde vermoedelijk onder den invloed van sterken drank. INTERNATIONALE OPLICHTING. Een juweliersfirma in de Kalverstraat te Amsterdam, die al eerder het slachtoffer is geworden van internationale oplichters, kreeg Woensdagmorgen, zoo meldt het Hbld., bezoek van buitenlanders, een heer en twee dames, die met een auto waren komen voor- rijiden. In den winkel hebben zij zich een en ander laten voorleggen, maar zij hebben niets gekocht. Daama zijn zij in de auto verdwenen. Spoedig bleek het, dat zij een collier van on geveer 1000 hadden meegenomen. De politie van het bureau Singel, die spoedig werd ge waarschuwd, is onmiddellijk naar alle kanten gaan speuren, maar auto noch inzittenden zijn ontdekt. Dinsdag hield een auto stil voor den juwe- lierswinkel van Rudolf Brodowski te Tempel- hof bij Berlijn. Drie mannen gingen den winkel binnen en probeerden den juwelier bewuste- loos te slaan. Deze verdedigde zich en schreeuwde luidkeels om hulp, zoodat voorbij- gangers op het lawaai opmerkzaam werden. De drie kerels vluchtten den winkel uit, ge- volgd door den juwelier die: houdt hen riep, maar een der mannen schoot in den blinde een revolver af, waardoor zij den weg vrij maakten naar hun auto. In razende vaart zg'n zij ontkomen. Vergadering van Donderdag 12 Nov. 1931, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th. van de But, A. P. de Ruijter, P. van Bende- gem, A. Hamelink, B. Seghers, J. de Fegter, F. Dieleman, A. Th. 't Gilde, C. Hamelink, Iz. de Feijter en L. P. Ortelee, benevens de Secre- taris J. L. J. Maris. (Slot.) Thans stelt de VOORZITTER aan de orde de vaststelling van de VERORDENING regelende het ge- georganiseerd overleg in ambtena- renzaken in de gemeente Axel. Artikel 1. Teneinde een geregeld overleg te doen plaats vinden tusschen het Gemeentebestuur en de hierna te noemen ambtenarenvereeni- gingen, aangaande alle zaken, die in den ruim- sten zin des woords de arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren in dienst der Gemeente betreffen, wordt ingesteld een centrale Com- missie van georganiseerd overleg, hierna te noemen: de centrale Commissie. Artikel 2. De Centrale Commissie zal zijn samenge- steld uit: a. vertegenwoordigers van het Gemeente bestuur; b. vertegenwoordigers aangewezen door plaatselijke afdeelingen van de algemeene landelijke ambtenarenvereenigingen, die volgens het bepaalde in artikel 6 recht hebben vertegenwoordigers asm te wijzen. Artikel 3. Het Gemeentebestuur wordt vertegenwoor- digd door vier leden van den Gemeenteraad. Artikel 4. 1. De plaatseljjke afdeelingen der organi- saties, welke tot de samenstelling der cen trale Commissie zijn toegelaten, benoemen elk een vertegenwoordiger en een plaatsvervan- gende vertegenwoordiger, wier namen telken jare in de maand Februari schriftelijk aan Burgemeester en Wethouders worden opge- geven. 2. De afdeelingen zijn bevoegd om, indien bijzondere omstandigheden dat wenschelijk maken, tusschentgds andere vertegenwoordi gers aan te wijzen. De heer C. HAMELINK zou liever zien, dat de organisaties elk 2 afgevaardigden en 2 plaatsvervangers konden benoemen. In een kleine gemeente als Axel loopt men daarbij niet de kans dat de omvang der commissie te groot zou worden, en voorts moet men in aanmerking nemen, dat men niet, zooals in de grootere gemeenten beschikt over een aan tal goede krachten om als vertegenwoordiger die de zaken goed verdedigen kan beschikt aan te wijzen en dat het daarom aanbeveling verdient 2 afgevaardigden te hebben, waarbij zoo noodig de een de ander kan aanvullen. Aangezien maar een paar organisaties zullen worden toegelaten, acht hij voor deze instel- ling 1 afgevaardigde per vereeniging voor de behandeling der zaken fuenest. De heer 't GILDE kan moeilijk met dit voorstel meegaan; het is besproken in de ge- combineerde vergadering zijner fractie. Juist omdat Axel een kleine gemeente is, met or ganisaties met een klein aantal leden, acht hg 1 afgevaardigde genoeg. Anders zou zich het feit kunnen voordoen dat een organisatie met 3 leden 2 afgevaardigden kon zenden. Het verdient toch geen aanbeveling der com missie voor georganiseerd overleg noodeloos te vergrooten. Hij wil volstaan met 1 lid per organisatie, zooals is voorgesteld. De VOORZITTER deelt mede, dat in de conferentie met de organisaties dit punt uit- voerig besproken is en dat dit tot gevolg had dat men van 2 afgevaardigden, zooals aanvan- kelijk het voornemen was, er toe gekomen is 1 afgevaardigde voor te stellen. Er zijn maar weinig organisaties die in aanmerking komen. De heer C. HAMELINK: Dat argument pleit voor mijn voorstel; hoe kleiner het aan tal organisaties is, met hoe meer omziehtig- heid moet gewerkt worden. Men dient een commissie die paraat is voor het behandelen der voorkomende zaken en anders ziet hij het nut eener commissie voor georganiseerd over- leg niet in. De heer 't GILDE wijst er op, dat tegen over elk afgevaardigde een lid van het ge meentebestuur moet worden aangewezen en dat wordt bij verdubbeling der afgevaardig den ook een bezwaar. Aangezien het voorstel-Hamelink niet ge- steund wordt, maakt het verder geen punt van beraadslaging uit. Artikel 5. De Hoofden van dienst, door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen, wonen de ver- gaderingen der Commissie bij, nemen zoo noo dig aan de besprekingen deel en hebben een raadgevende stem. Artikel 6. Om recht te hebben op vertegenwoordiging moet eene vereeniging: a. in beginsel ten doel hebben ambtenaren in dienst der overheid te organiseeren ter behartiging hunner belangen, in het bij- zonder wat de dienst- en arbeidsvoorwaar den betreft; b. minstens vier leden ambtenaren tellen in dienst der gemeente; de leden eener ver eeniging, die tevens lid zijn van een an dere vereeniging met gelijk doel, worden ter bepaling van het aantal leden slechts voor een dezer vereenigingen geteld en wel voor die, welke zij zelf aanwijzen; c. zich schriftelijk hebben bereid verklaard telken jare vaste vertegenwoordigers en hunne plaatsvervangers in de Commissie voor ddn jaar aan te wijzen. Artikel 7. Ter beoordeeling van de vraag of de plaat selijke afdeeling eener vereeniging op grond van haar ledenaantal recht op vertegenwoor diging heeft, zendt het Bestuur der afdeeling die op vertegenwoordiging aanspraak maakt, v66r den aanvang van elk kalenderjiaar aan Burgemeester en Wethouders een lijst, waar- op met inachtneming van het bepaalde in ar tikel 6, sub b in alphabetische volgorde zijn vermeld de namen der leden. Artikel 8. Als de voorzitter der centrale Commissie treedt op een door het College van Burgemees ter en Wethouders uit hun midden aangewe zen lid. Artikel 9. Aan de centrale Commissie wordt een door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen gemeenteambtenaar als secretaris toegevoegd. Deze secretaris kan aan de gedachtenwis- seling deelnemen, maar heeft geen stem en kan niet afgevaardigde zijn. Artikel 10. 1. De centrale Commissie vergadert zoo dikwijls de Voorzitter zulks noodig oordeelt of het door ten minste drie der in artikel 2 qnder a of b bedoelde vertegenwoordigers schriftelijk met opgave van redenen wordt ge- vraagd. 2. In het laatste geval is de voorzitter ge houden een vergadering uit te schrijven bin nen een maand nadat dit verzoek hem heeft bereikt. 3. Elk lid der Commissie heeft het recht onderwerpen, waarvan hij behandeling in de Commissie gewenscht acht, aanhangig te maken door die schriftelijk aan den Voorzitter op te geven. 4. De agenda der te houden vergadering moet minstens acht dagen te voren aan de leden zijn toegezonden, spoedgevallen uitge- zonderd. Artikel 11. Vertegenwoordigers der ambtenarenvereeni gingen kunnen zich in de vergadering der Commissie doen bijstaan door een hoofdbe- stuurder of een ander lid hunner organisatie. Artikel 12. De Commissie kan Burgemeester en Wet houders verzoeken personen in dienst der gemeente op te dragen haar vergadering mon- deling of schriftelijk inlichtingen te verstrek- ken. Artikel 13. 1. Voorstellen of verzoeken betreffende regelingen van arbeidsvoorwaarden van amb tenaren worden door het Gemeentebestuur, spoedeischende gevallen uitgezonderd, niet in overweging genomen, alvorens daaromtrent vooraf in de centrale Commissie overleg is gepleegd. 2. De Commissie heeft het recht haar oor- deel over de in spoedeischende gevallen ge nomen beslissingen aan Burgemeester en Wet houders en aan den Raad kenbaar te maken. 3. Zij heeft eveneens het recht voorstellen, als in lid 1 bedoeld, bij het Gemeentebestuur in te dienen. 4. De besluiten der centrale Commissie dragen het karakter van adviezen aan het Gemeentebestuur. Zij worden, zoo noodig, zoo spoedig mogelijk aan den Raad aange- boden, tegelijk met het praeadvies van Bur gemeester en Wethouders. Indien dit praead vies afwijkt van het advies der Commissie, worden de redenen daarvoor aan den Raad medegedeeld. Artikel 14. 1. De vergaderingen der Commissie zgn niet openbaar. 2. Van de notulen, welke het ter vergade ring besprokene duidelijk moeten weergeven, wordt zooveel mogelijk voor de volgende ver- gadering een afschrift toegezonden aan Bur- gemeester en Wethouders en aan alien, die van de vergadering deel uitgemaakt hebben. 3. De notulen zijn niet voor het gebruik in het openbaar bestemd. Evenwel wordt het ter vergadering behandelde en van genomen be sluiten, zonder vermelding van gedachtenwis- seling en met weglating van de namen der voorstellers en sprekers, binnen een week een zakelijk overzicht ter publicatie aangeboden aan de vakpers en de plaatselgke pers. Artikel 15. 1. Wanneer ter vergadering der Commis sie over eenig onderwerp moet worden ge- stemd, brengt elk der partijen, in artikel 2, onder a en b genoemd, 66n stem uit. 2. De stem der aldaar onder a genoemde partg wordt bepaald bij meerderheid van stemmen. 3. De wijze waarop de stem der party, in artikel 2 onder b bedoeld, wordt bepaald, wordt in het reglement van orde der Com missie nader geregeld op den grondslag van evenredig stemrecht naar den maatstaf van het aantal leden, dat elke organisatie in de gemeentedienst telt. 4. Mocht de Commissie niet tot volledige overeenstemming kunnen komen, dan kan, ten einde de meeningen der verschillende leden te leeren kennen, na de beraadslaging worden gestemd, terwijl aan elke stem een korte moti- veering kan worden toegevoegd, uitsluitend om een juist weergeven van de meeningen der leden in het uit te brengen rapport mo gelijk te maken. 5. Bij de mededeeling van de resultaten der beraadslagingen aan Burgemeester en Wet houders en aan den Raad worden de verschil lende meeningen weergegeven, waarbij wordt vermeld, welk standpunt de vertegenwoordi gers der organisaties innemen. Artikel 16. 1. Geen besluit kan genomen worden in dien minder dan de helft der vertegenwoordi gers of van de vertegenwoordigers van de organisaties tegenwoordig is. 2. Wanneer dientengevolge een op den op- roepingsbrief vermeld onderwerp kan worden afgedaan, beslissen in de volgende vergadering de dan aanwezige leden van elk der in artikel 2 onder a en b genoemde partijen, mits zulks in den oproepingsbrief voor de vergadering is aangekondigd. Artikel 17. De Commissie stelt zelf haar reglement vai orde vast. Dit behoeft de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders. De verschillende artikels zoowel als de ge- heele verordening wordt met algemeene stem- men vastgesteld. Voorts worden naar aanleiding van het be handelde ambtenaren-reglement vastgesteld de volgende instructies: 1. van den Gemeente-Secretaris; 2. van den Gemeente-Ontvanger; 3. van den Directeur der gasfabriek; 4. van den boekhouder der gasfabriek. 6. Vaststelling steunregeling voor werk loozen. Burgemeester en Wethouders deelen aan den Raad het volgende mede: De tegenwoordige toestand van werkloos- heid en malaise noodzaakte ons een regeling te ontwerpen, welke na goedkeuring door den Minister, recht geeft aan de Gemeente, om hierin een zeker percentage uit 's Rgks kas te vragen. Hoe groot dit percentage zal zijn, is ons nog niet bekend, doch afhankelijk van de door ons te verstrekken gegevens op aanvrage. Wij geven hierbij een afdruk van het over- leg met de Commissie van Advies inzake Steunverleening gemaakt ontwerp. Wij stellen U voor dit ontwerp zoodanig vast te stellen. De bestaande regeling heeft al eenige jaren tot voldoening gewerkt doch kwam geheel ten laste van de Gemeente, wat in de tegenwoor dige omstandigheden zooals hierboven reeda is gemeld, niet meer gerechtvaardigd is. De heer 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter! Ik moet dit ontwerp beschouwen als de vrucht van den arbeid der commissie van advies, en het College en toen ik deze zaak doorwerkt had rees dezelfde vraag die reeds door mij geopperd werd bij het adres van Graauw en Langendam. Zoo goed als ten opzichte van den landbouw Rijkssteun geworden is als een dringende urgentie, evenzeer en zelfs in meer- dere mate, m.i. is dit het geval ten aanzien van de werkeloozen. Hoezeer het uit een eco- nomisch-maatschappelgk oogpunt ook te be schouwen is als een noodzakelijk kwaad, vrij komen en wij kunnen er niet meer van af. In het algemeen rijzen er nog al eenige be- denkingen overigens, maar wij hebben na em stig beraad besloten daar onze stem niet af hankelijk van te stellen. In de eerste plaats het orgaan op zichzeif dat in sommige gevallen toch ernstig aan een verkapt armbestuur doet denken, temeer daar niemand volgens art. 2 aan deze regeling eenig recht kan ontleenen op steun. Dat U een zinsnede waartegen bezwaar en zelfs zeer ernstig bezwaar brj ons bestaat. Blijft men echter van meening, dat de com missie haar werkwgze op de tot nu toe ge- volgde manier dient voort te zetten dan zullen wij ons bij de meerderheid moeten neerleggen. Men kan echter in dat geval maar moeiljjk van een algemeene steunregeling spreken. Toegegeven dient, dat het moeilijk is om te generaliseeren en dat het zelfs aanbeveling verdient, met de omstandigheden van ieder gezin op zich zelf rekening te houden. Maar daarvoor rgzen toch ook weer beden- kingen. De werkloosheid is van dien aard geworden, dat men in doorsnee al big is, wan neer men 6 tot 9 maanden op het jaar werkt ep wie zou in dergelijke gevallen van meening zgn dat onder zulke omstandigheden geen steun gewettigd zou zijn, en dat de commissie niet genegen zou zijn een verzoek in derge lijke gevallen in te willigen. Speciaal heb ik hier op het oog de breede categorie van zorgzame arbeiders, waartoe gelukkig het leeuwendeel von de Axelsche ar beiders wel behoort. Men moet zich niet blind staren op het feit, dat sommigen een eigen huisje bezitten dat met schrapen en zwoegen is verkregen en daar maar gaan vergen, dat zjj daar eerst een hypotheek op moeten gaan halen of een er op rustende hypotheek gaan vergrooten. Dat kunnen de gevolgen zijn van de werkwgze van een Commissie als gevolg van een mis- schien toevallige samenstelling ervan. Ten andere rezen er bij ons bedenkingen tegen gevallen waarbij een vrouw er op ult- gaat om de gezinsinkomsten te vergrooten, b.v. door bakeren of als werkvrouw. Zulke feiten zijn op zichzeif te prgzen, maar ze mogen niet dienen tot vermindering van steunuitkeering. En zoo zijn er misschien meer gevallen. Maar zooals gezegd we zul len er niet dieper op ingaan en onze stem aan het ontwerp geven. De heer C. HAMELINK had ook willen zeggen, hetgeen reeds door den heer 't Gilde is gezegd, dat n.l. de steuncommissie op 't kantje af een armbestuur wordt. De wijze waarop de werkloozen om voor ondersteuning in aanmerking te komen wor den geschift, doet niet anders denken. Aan rechten behoeven de werkloozen niet te den ken en dan worden zij nog wat van het kastje naar den muur gestuurd. Er zijn gevallen waarbij zeer tergend is geweest de manier waarop de werkloozen tot hiertoe werden be- handeld, terwijl die werklieden het toch ook niet helpen kunnen dat zij geen werk hebben. Zij mogen z.i. niet de dupe worden van den tegenwoordigen slechten toestand. Spreker herinnert aan het adres dat in de maand Januari reeds door den Besturenbond is ingezonden. In dat van hooger hand ge- steunde adres werd aangedrongen op een betere steunregeling. Het verheugt spreker, dat de heer 't Gilde dezelfde meening hler- over is toegedaan. De arbeid der commissie behoort anders te worden geregeld, omtrent de regeling waarop de werkloozen voor on dersteuning in aanmerking komen. Men a&l in dat opzicht van de andere zgde wat water in den wijn behooren te doen, en een andere wijze van steunverleening toepassen, aangezien de arbeiders niet mogen worden de slachtof- fers der crisis, zij zijn integendeel de aankla- gers der crisis. De commissie blijft bij deae regeling weer te autoritair en een dergelijke behandeling der werkloozen is thans niet meer gewettigd. De heer I. DE FEIJTER acht het een be zwaar, dat de ongeorganiseerden bij de ge- organiseerden worden achtergesteld, ook bg de werkverschaffing. Het zijn toch ook men- schen die werken willen. De VOORZITTER: Dit kan bg de artikels besproken worden. De heer 't GILDE bespreekt de samenstel ling der steuncommissie; hij heeft er hier ook reeds meermalen voor gepleit, dat de sterkste organisatie in de commissie het sterkst zou vertegenwoordigd zijn. Hij zou dit beginsel nu gaame in toepassing gebracht zien. De VOORZITTER: Dat is ook precies het standpunt van Burgemeester en Wethouders en bij onderzoek is gebleken, dat de oude com missie in dat opzicht nog niet zoo slecht is samengesteld, en dat de afgevaardigden in de oude commissie een afspiegeling zijn van de sterkte der verschillende vereenigingen die zg vertegenwoordigen. De leden hebben zich door inzrage der lijsten daarvan kunnen over- tuigen. De heer DIELEMAN bevestigt dit. De heer 'it GILDE heeft dan niets meer #e zeggen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 2