voorstande rs voorstanders blijven, en er ook een belangrijke groep is die evenzeer op prin- J cipieele gronden zich verklaart voor afschaf- fing der kermis. Maar er is met betrekking tot kermis ook gesproken over opvoedkunde, en daaraan dient aandacht gewijd. Uit het- geen men van elders en ook hier waarneemt, blijkt toch wel, dat de kermis niet meer van dezen tijd is en die overweging zou tocb ook aanleiding kunnen zijn, dat voorstanders van meening veranderden. Het was naar zijn mee- ning raadzaam geweest, burgemeester en wethouders in de gelegenbeid te stellen prae- advies uit te brengen. De samenstelling van den raad in aanmerking nemende, zou een voorstel tot afschaffing geen kans maken, dit zou toch worden verworpen, doch dat die be- slissing vandaag reeds vallen zal, zonder dat het vraagstuk breedvoerig is bezien, zal naar hij venwacht bij de voorstanders van afschaf fing een onbevredigd gevoel achter laten. Want al wil men de kermis dan niet geheel afschaffen, zoo gelooft hij toch dat het wel de tijd zou zijn om zich te beraden of die niet met een paar dagen kon worden verminderd, en dit toch zoo geen bezwaar zou zijn. Hij merkt op, dat ondertussehen wel is be- sloten thans over de adressen een beslissing te nemen en hij gelooft ook, dat de bespreking er over kan gesloten worden, doch dat er geen voorstel is, hoe te handelen. De heer VAN DRIED stelt naar aanleiding hiervan voor het verzoek af te wijzen. Met 9 tegen 6 stemmen wordt dit voorstel aangenomen. Voor stemmen de heeren De Jonge, Ver- linde, De Bakker, Colsen, Van Driel, Van den Bulck, Van Doeselaar, Hamelink en Geel- hoedt; tegen stemmen de heeren Scheele, De Jager, Van Aken, De Bruijn, Van Cadsand en Huijssen. e. Burgemeester en wethouders stellen voor, het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, overwegende dat door den directeur van het postkantoor alhier meerdere malen is ge- vraagd om een bergruimte voor de postkar te Sluiskil; dat op dit verzoek tot nu toe, wegens het ontibreken van een behoorlijke bergplaats af- wijzend moest worden beschikt; dat, nu een nieuw arrestantenlokaal ge- bouwd is, een der cellen van het oude arrestantenlokaal beschikbaar is gekomen, welke uitstekend voor het beoogde doel ge- schikt is; besluit: Aan den directeur van het postkantoor te Ter Neuzen in gebruik te geven een der cellen van het oude arrestantenlokaal te Sluiskil, zulks voor het plaatsen van de postkar, en onder voorwaarde, dat voor het verkregen recht ieder jaar v6or den 31 December een bedrag van viijf en twintig gulden 25, wordt gestort ten kantore van den gemeente- ontvanger. Dit voorstel wordt met algemeene stem- men aangenomen. f. Een schrijven van het Burgerlijk Arm- bestuur, dat daarbij doet toekomen een sup plement begrooting voor den dienst 1932, waarin de subsidie van de gemeente f 10.000 wordt verhoogd en onder de uitgaven den post „werkloozensteun" eveneens met 10.000. In de toelichting wordt er op gewezen, dat de post voor werkloozensteun in de begroo ting voor 1931 is uitgetrokken op 5000. Ten- gevolge van de werkloosheid in dit jaar is dit bedrag geheel ontoereikend. Er ig thans uit- gegeven aan werkloozensteun J13000,84. Dit vindt zijn oorzaak niet alleen in de groote werkloosheid, doch ook in de verhoogde nor- men, terwijl het college gedurende het tijdvak van 1 Mei tot 1 Juli is belast geweest met de uitkeering van de werkloozensteun aan de vakorganisaties. De VOORZITTER stelt namens burgemees ter en wethouders voor de beslissing hierop aan te houden, in verband met de correspon dence welke ter zake nog met den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw wordt gevoerd. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. g. Het raadsbesluit van 1 October 1931, tot wijziging der gemeentebegrooting voor den dienst 1931, voorzien van het bewijs der goedkeuring door gedeputeerde staten. Aangenomen voor kennisgeving. h. Een adres van de N.V. Handelsmaat- schappij ,,Ter Neuzen" die daarin verzoekt aan haar vergunning te willen verleenen voor het aanleggen van straten en trottoirs en rioleering in de Zeven Triniteits- en Zuidland- polder, in deze gemeente, volgens de hierbij overgelegde teekening en beschrijving. Uit de beschrijving blijkt het volgende: De perceelen waarop de straten zullen wor den aangelegd is in de gemeente Ter Neuzen kadastraal bekend in Secti,e M no. 520 en Sectie E no. 1089, respectievelijk in de Zeven- Trinite'spolder en in de Zuidlandpolder. De ontworpen bouwblokken in den Zuidlandpol der grenzen aan de Axelsche weg. Voor deze polder wordt enkel vergunning gevraagd voor het leggen der rioleering. Van de straten in de Zeven-Trinit6's polder worden er 2 loodrecht geprojecteerd op de Axelsche weg, terwijl een derde straat deze beide zal verbinden. Aangezien het bouw- terrein aanmerkelijk lager ligt dan de Axel sche weg wordt in beide eerste straten een oprit gemaakt met een helling van 30 op 1, aansluitend aan de Axelsche weg. De hoofdstraat verkrijgt een breedte van 6,70 M. met aan beide zijden een trottoir breed 1,65 M. De beide andere straten verkrijgen een breedte van 5,30 M. met aan beide zrjden een trottoir breed 1,35 M. De bestrating wordt gemaakt van eenigs- zins getrokken vlamovenklinker op een zand- bed dik minstens 20 c.M.; de trottoirs van porfierbetontegels groot 30X30X5 c.M. met dito trottoirbanden zw. 15X25 c.M. De hoofd- riolen worden gemaakt van cirkelvormige betonbuizen met een draagvermogen van 4000 K.G. per M2., inwendig wijd 50 c.M. Het riool der hoofdstraat wordt doorgetrok- ken naar de waterleiding nabij den Baandiijk. De syphons in de straten worden gemaakt van gegoten ijzer volgens model, zooals in de Axelsche straat der gemeente Ter Neuzen zijn gemaakt. De zinkputten op de riolen worden gemaakt ter afmetingen zooals die op de tee kening zijn aangegeven van gewapend beton met dito deksels. De zinkputten worden op zoodanige hoogte geplaatst dat de bestrating daarover heen kan worden gelegd. De VOORZITTER deelt mede, dat het zijn voomemen is dit verzoek in de avondvergade- ring aan de orde te stellen. i. Een voorstel van de S.D.A.P.-fractie betreffende verhooging van de normen der uit keering aan werkloozen. De VOORZITTER zal dit aan de orde stel len bij de behandeling van punt 5 der agenda. j. Burgemeester en wethouders deelen mede, dat in 1930 de navolgende kapitaalsuit- gaven zijn gedaan: 1. aankoop huis agent van politie te Sluis kil; 2. rioleering Axelsche straat en Kerkhof- laan. 3. medewerking krachtens artikel 72 der L. O.-wet 1920 voor uitbreiding der R.K. school te Sluiskil en aanschaffing van leer- middelen voor die school. Ook zijn in 1931 meerdere uitgaven als onder 3 vermeld te doen. Wij staan op het standpunt dat voor deze uitgaven slechts op korten termijn mag worden geleend. Om terzake een geldleening te ontgaan zullen wij U, wanneer ook de be- dragen van 1931 alle vaststaan een voorstel doen om deze uitgaven uit de kapitaalsont- vangsten der gemeente te bekostigen, welke bedragen dan als vervreemd kapitaal in enkele jaren als brjdragen van den gewonen dienst aan den kap, dienst zijn terug te verkrijgen. De kapitaalsuitgaven dienstjaar 1931 zijn behalve die voor meubels en leermiddelen der bijzondere scholen: rioleering lage stadsgedeelte medewerking krachtens art. 72 der L. O.- wet 1920: a. bijbouw aan de Hervormde school; b. bouw R.K. meisjesschool; aanschaffing van een nieuwe beerschuit; aanschaffing van een nieuwe brandspuit. Bij de desbetreffende raadsbesluiten is be- sloten al deze uitgaven door geldleeningen te dekken, waartoe echter nog niet is over- gegaan, omdat het in de praktijk blijkt dat een groote leening op billijker voorwaarden is te plaatsen. In verband met de levensduur der tot stand gebrachte werken kan de lee- ningsduur op 30 jaar worden bepaald. In verband met bovenstaande stellen zij voor het navolgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, besluit voor de navolgende kapitaalsuitgaven: aankoop huis agent van politie te Sluiskil 3000, rioleering Axelsche straat en Kerkhoflaan 4000, medewerking krachtens art. 72 der D. O.-wet 1920: 16560,— 25686,25 41018,75 6335,— 9600,— a. bijbouw aan de Hervormde school b. bouw R.K. meisjesschool rioleering lage stadsgedeelte aanschaffing nieuwe beerschuit aanschaffing nieuwe brandspuit Totaal f 106200, aan te gaan voor den duur van 30 jaar een geldleening groot f 106200,— a pari tegen een rentevergoeding van ten hoogste 4 M> met een jaarlijksche aflossing van 3540,ech ter met het recht van de gemeente om steed3 tot vervroegde aflossing over te gaan. De rente en aflossing der leening worden gevon- den uit de gewone middelen van de gemeente. Buitengewone aflossingen worden gedekt uit de kapitaalsinkomsten. De heer VAN DEN BUECK merkt op, dat tot zijn verwondering uit dit voorstel blijkt, dat voor dekking der kosten van aankoop der brandspuit moet geleend worden. Hij was van meening, dat die 9600 konden betaald wor den uit de gewone middelen, en dat destijds is gezegd, dat die gelden op de begrooting voorkwamen. De VOORZITTER erkent dit laatste; toen het besluit tot het aankoopen der spuit ge- nomen werd, was dat ook juist. Maar de heer Van den Bulck zal zich ook wel herinne- ren, dat inmiddels de toestand veranderd is en groote uitgaven noodig zijn geworden voor uitkeering aan werkloozen Daarvoor is een post van 30.000 op de begrooting gebracht en om die te kunnen dekken is het noodig geworden te beschikken op den post voor onvoorziene uitgaven en vond men het beter om dan voor een post als dien tot aankoop der brandspuit te leenen, en de werkloozen- uitkeeringen uit de gewone middelen te be- talen. De heer VAN DEN BULCK heeft daar geen bezwaar tegen, maar dan moesten de leden dat toch weten. De VOORZITTER: U hebt indertijd het besluit tot wijziging der begrooting toch ook ontvangen. De heer HAMELINK vraagt, of een leening voor het aankoopen van een brandspuit over 30 jaar niet te lang is. De VOORZITTER wil toegeven, dat, indien het alleen een brandspuit betrof die termijn wat lang zou zijn, maar wijst er op, dat er ook in deze leening bedragen zijn begrepen voor b.v. scholen en rioleering en dat dhhrvoor een termijm van 30 jaren te kort is. Men moet in deze geven en nemen. De heer DE JONGE merkt op, dat in dit besluit voorkomen posten ten behoeve van het verbouwen van de Ned. Hervormde school, tot het bouwen van een R. K. meisjesschool, terwijl er nu op de agenda ook weer een voor stel komt om medewerking te verleenen voor verbetering van de bijzondere Christelijke school te Sluiskil. Hij heeft daar niets op tegen, bovendien er is ook niets aan te doen. Hij wil er echter maar op wijzen, dat steeds aan alles wat de bijzondere scholen betreft wordt voldaan en dat het daarom meer dan tijd wordt, dat een voorziening wordt getrof- fen voor de openbare school te Sluiskil, waar- over nu reeds zoo dikwijls is gesproken. Hij kondigt daarom aan in den loop dezer ver- gadering een voorstel te zullen doen om over te gaan tot het bouwen eener nieuwe school aldaar. Het voorstel wordt met algemeene stemmen aangenomen. k. Een adres van de besturen der R. K. Werkliedenvereeniging „St. Joseph" en van de Modeme Organisatie te Sluiskil, die daarin den raad de volgende moeilijkheid ter oplos- sing voorleggen: 1°. kan het niet gevonden worden, dat er een gevoimachtigde van de arbeidsbeurs te Ter Neuzen zitting houdt te Sluiskil, biji wijze van bijkantoor, waar de werkloozen zich dagelijks kunnen melden? 2°. zou die gevoimachtigde eveneens kun nen benoemd worden om de steuntrekkenden van Sluiskil de hun toekomende uitkeering uit te betalen? 3°. motieven voor de gestelde pun ten zijn den grooten afstand, slijtage van schoenen of fiets, indien men nog zoo rijk is, en vooral in den winter de slechte weersgesteldheid. De VOORZITTER stelt namen burgemees ter en wethouders voor, dit adres te stellen in hunne handen om bericht en raad. Zij zul len overwegen of het mogelijk is ook te Sluis kil een controleur van de arbeidsbemiddeling werkzaam te stellen. Met algemeene stemmen wordt overeen- komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 2. Verkoop van gemeentegrond. Naar aanleiding van ingekomen verzoeken stellen burgemeester en wethouders voor te verkoopen: 1°. aan Z. D. M. Z. Koch te Ter Neuzen een perceel gemeentegrond, ter oppervlakte i van ongeveer 116 M2., gelegen ten Westen van- en aangrenzende aan den Westelijken oprit tusschen de Burgemeester Geillstraat en de Scheldekade, tegen den prijs van 8 per M2. 2°. aan L. de Bruijne te Ter Neuzen, een perceel bouwgrond naast het vorige ter grootte van 231 M2., tegen den prijs van 8 per M2. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. De heer VERLINDE weet niet, of dit nu wel juist big dit punt te pas komt en zou het ook kunnen verschuiven tot de om- vraag. Het kwam echter bij hem op, nu deze j verkoop van grond ter sprake komt. Het be- treft n.l. het terrain op den hoek van de i Burgemeester Geillstraat en het begin der Walstraat. Dat blijft maar steeds onbebouwd liggen en dat niet alleen, doch er wordt daar een onoogelijke toestand verwekt, omdat daar- van een deel nog gebruikt wordt voor weide van vee. Hij meent, dat zoo'n toestand bin- nen de kom der gemeente toch onbehoorlijk is en vraagt of de gemeente daar haar rech- ten niet kan doen gelden? Die grond moest toch binnnen 2 jaar bebouwd zijn? De VOORZITTER deelt mede dat burge meester en wethouders een verordening over wegen waardoor het mogelijk zal zijn tegen zulke misstanden op te treden. De heer SCHEELE gelooft niet, dat die bewuste grond is verkocht onder voorwaarde dat die binnen 2 jaar moest zijn bebouwd. Dat is een der eerste perceelen die verkocht is en aanvankelijk is die voorwaarde niet ge- steld. De VOORZITTER zegt, dat die voorwaar de nog niet voldoende gesteld was; als de voorwaarde luidt, dat er binnen 2 jaar met bouwen een aanvang moet worden gemaakt dan is daaraan voldaan, want er is op dien grond een aanvang gemaakt met bouwen, al is niet het geheele terrein bebouwd. 3. Herziening beroepsbepaling in de Bouwverordening. Bjj de wet van 9 Juli 1931, Staatsblad no. 266 is schrijven burgemeester en wethou ders aan den gemeenteraad de woningwet herzien. Krachtens artikel XXXVIII derde volzin van genoemde wet moeten de voor- schriften van de plaatselijke verordening, regelende het beroep op den gemeenteraad krachtens het eerste lid van artikel 7 binnen drie maanden na het inwerking treden der wet aan de goedkeuring van gedeputeerde staten worden onderworpen. De wijziging van de woningwet is in werking getreden op 19 Augustus jl. zoodat de aan te brengen wijzigingen in de bouwverordening voor of op den 18 November a.s. aan gedepu teerde staten moeten zijn ingezonden. In verband met genoemd voorschrift stellen wij U voor, in uwe eerstvolgende vergadering het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, Gelet op het advies van de gezondheidscom- missie alhir d.d. 29 October 1931, no. 113; B e is 1 u i t De verordening op het bouwen, sloopen en in de gemeente Ter Neuzen vastgesteld in de openbare vergadering van den gemeenteraad van 26 Januari 1911, gewijzigd in die van 4 April 1918, 31 Augustus 1926, 2 Mei 1929, 20 Juni 1929, 28 November 1929, 26 Februari 1931 te wijzigen als volgt: De artikels 71, 72, 73 en 74 te lezen als volgt Artikel 71. Van de besluiten van burgemeester en wet- houders als bedoeld in artikel zes, zesde lid der woningwet, of waarbij de termijn bedoeld in artikel 5 dezer verordening wordt overschre- den, kan de aanvrager der vergunning binnen 30 dagen, nadat hem van het besluit is ken- nis gegeven bij den gemeenteraad in beroep komen. Artikel 72. Van de besluiten van burgemeester en wet houders, waarbij zij, krachtens deze verorde ning, nadere eischen met betrekking tot ge- bouwen enz. vaststellen, kan degene, aan wien de eischen zijn gesteld, binnen 30 dagen, nadat hem van het besluit is kennis gegeven, bij den gemeenteraad in beroep komen. Artikel 73. Het beroep in de vorige artikelen bedoeld wordt ingesteld door een aan den gemeente raad te richten verzoekschrift. Artikel 74. De gemeenteraad neemt binnen een maand na het instellen van het beroep eene beslis sing, doch kan deze 66nmaal voor den tijd van 66n maand verdagen. De artikelen 75 en 76 vervallen. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 4. Beschikbaarstelling van gelden voor verandering van privaten en water- plaatsen van de byzondere Christelijke school te Sluiskil. Burgemeester en wethouders stellen den raad voor, het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen: gezien een op 12 October 1931 ingekomen verzoek van het bestuur der vereeniging voor Ohristelijk gewoon lager onderwijs te Sluiskil, waarbij onder overlegging der vereischte stuk- ken wordt gevraagd om ingevolge artikel 72 der Lager Onderwijswet 1920 gelden beschik baar te willen stellen voor de verandering van inrichting zijner school, overwegende, dat deze verandering van in richting bestaat uit het veranderen van de inrichting der privaten en waterplaatsen, aangezien deze zich in een onhygienische stankverspreidende toestand bevinden, dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel 77, eerste lid der Lager Onderwijswet 1920, besluit: de gevraagde medewerking te verleenen. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 5. Verlengen steuuregeling. Burgemeester en wethouders stellen voor, de steunregeling voor werkloozen te verlen gen tot 1 Maart 1932. Door de S. D. A. P. raadsfractie is met be trekking tot dit punt het volgende amende- ment ingediend: a. de aanvangsnorm van 10 op 12 te ver- hoogen; de kindertoeslag van f 1,op f 1,25 te brengen; De eerste 3,— eigen verdiensten der vrouw met kinderen niet in rekening te brengen, zooals door de Ministerieele circulaire is toegestaan. Burgemeester en wethouders van Ter Neu zen stellen voor, dit amendement niet aan te nemen. De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat burgemeester en wethouders het bezwarend achten om telkens met verzoeken tot wijziging bij den Minister te komen. Dezer dagen is nog een circulaire van den Minister ontvan gen, waarbij hiiji nadrukkelijk den eisch stelt, dat geen wijzigingen mogen worden gebracht in de regelingen zonder zijne goedkeuring en burgemeester en wethouders zijn van oordeel, dat het alvorens met een wijziging als thans wordt voorgesteld in zee te gaan, het zeker noodig zou zijn vooraf een onderzoek in te stellen hoe men daarover in Den Haag denkt. Dat wil niet zeggen, dat burgemeester en b. c. wethouders niet gevoelen, dat er lets moet gedaan worden, maar zij wagen het toch te betwijfelen of zulks in het jaar 1932 nog het geval zal kunnen zijn. De heer VAN DRIEL geeft als voorsteller en als woordvoerder der fractie te kennen, dat hij ook op de hoogte is van den inhoud der nieuwe circulaire, doch zij heeft het voor stel gebaseerd op den bestaanden toestand volgens de oude regeling en darn is het haar uit onderzoek bekend, dat deze toelaat de uit- keeringsnorm te verhoogen van f 10 tot f 12, de kindertoeslag van 1 op 1,25 en dat de Minister ook geen bezwaar heeft, dat de eerste verdiende f 5 gezinsinkomsten niet voo raftrek in aanmerking worden genomen. De fractie heeft voorgesteld, dit voor de ver- dienste der vrouw met de kinderen tot de eerste 3 niet in rekening te brengen. De bestaande regeling, waarbij van de inkomsten der vrouw een derde niet wordt afgetrokken is ten eenenmale onvoldoende. Dat zal in de meeste gevallen zijn wanneer de vrouw een wasch weet te krijgen, of door het uitzoeken van erwten of den verkoop van mosselen, die de man gaat zoeken. Wat schiet er, als ze een wasch doet, als verdienste nog over, als men dan daarvan ook het stooksel en andere nood- zakelijke kosten afrekent? Dan blijft het zelfs bij 3 maar een beschaiden verdienste van f 1. Het is aan de fractie voorts bekend, dat zoodanige regeling te Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Helder, Arnhem, Sliedrecht be staat, al gaat het daar ook over Maatschap- pelijk Hulpbetoon. Spreker betoogt, dat wegens de langdurig- heid der werkloosheid verhooging van den uit- keeringsnorm niet kan uitblijven. Als gevolg daarvan wordt de nood in de gezinnen groot en hij kan niet aannemen, dat de Minister het voorgestelde bedrag aan de Ter Neuzensche werkloozen zou willen onthouden. De huren zijn abnormaal hoog. De tijden dat dit f 1,50 tot 2,was zijn voorbij, zij loopen nu van 4 tot f 4,75. Als men er dan de contributie van de vakvereeniging en fondsen bij rekent, blijft er van de uitkeering nog 3,50 over. Het is toch niet mogelijk om daarvan een week rond te komen. De verhooging is dus niet alleen nuttig, maar ook noodzakelijk. De fractie moet dus haar voorstel handhaven, want in dien een beslissing zou worden aangehouden en het voorstel naar burgemeester en wethou ders verwezen voor een onderzoek, staat het toch zoo goed als vast, dat er in dit jaar niets meer van terecht komt. We staan dan op geen voile twee maanden meer van het nieuwe jaar, en de wimtermaanden zijn duurder, men moet meer stooksel gebruiken, en ook licht, want men kan toch niet voortdurend op straat ver- toeven. Zelfs indien de verhooging wordt toe gestaan is het nog maar 'n schijntje en is de verruiming nog niet voldoende, dat de be staande ellende zal worden opgeheven, vooral niet in gezinnen met kinderen, die er maar weinig voordeel van kunnen hebben. De heer DE BAKKER geeft te kennen, wel niet direct met het voorstel aceoord te kunnen gaan, maar toch ook van oordeel te zijn dat er iets gedaan moet worden, aangezien de nood zeer dringt. Gisteren is hem nog een geval vertelt, waaruit bleek, dat de nood zeer hoog is. Hij zou het zoo willen doen: de raadsleden zijn ten voile van den toestand bewust. Nu zou hij een commissie willen vormen, waar- van uit elke raadsfractie een lid zou worden aangewezen, die zou den toestand nader kun nen onderzoeken en daarover beraadslagen. Hij zou graag dat idee aan burgemeester en wethouders in overweging geven. Er moet water in den wijn gedaan, en dat kan naar zijn meening ook, men zal dan moeten aan- kloppen bij hen die nog wat doen kunnen. Hij hoopt dat leden uit alle fracties er zich voor zullen leenen, dat eens te onderzoeken. De heer SCHEELE betoogt, dat de kwestie der voorziening tegen de werkloosheid al heel wat stof heeft opgejaagd, doch men moet dat bezien in het licht van dezen tijd. Hij stemt toe, er kunnen gezinnen zijn, waar nood is maar dan is daaraan toch ook nu reeds iets te doen, dan weet men dat er een plaats is, hetzij een kerkelijk of het algemeen armbe stuur, dat hulp moet verleenen. Maar dat men er thans toe over zou kunnen gaan om de al gemeene uitkeeringen aan de gezinnen en het bedrag per kind te verhoogen, dat kan men toch zoo wel beseffen, dat dit buitengesloten is. Er wordt hier verlenging van een steun regeling aangeboden, waarop men in de om- geving gaarne wijst als een steunregeling waarmede men hoogst voldaan zou zijn ai.-s men die kreeg. Gelooft men, dat men thans bij de regeering zou moeten aankomen met een steunregeling die nog 10.000 tot 15.000 hooger zou komen dan hier thans reeds wordt uitgegeven Waar moet men het ten slotte vandaan halen Er wordt dan wel eens gezegd: haal het daar waar het is. Maar het zou er wel eens kun nen zijn, dat men die plaatsen ook niet meer weet aan te wijzen. Er zijn wel al voorbeelden in ons land, dat gemeenten het nog met moeite weten te vinden. Maar dan moet toch ook nog rekening worden gehouden met de buitenmenscben. Als hier binnen de kom een groot gezin een uit keering kr\jgt van 16 tot f 17 en de man heeft het geluk er nog eens 18 bij te ver- dienen, is de toestand zoo, dat hij daarvan f 6 mag houden en zoodoende een weekgeld van 22 te zjjner beschikking krijgt. Dan heeft hij nog 4 boven zijn verdiend loon of f 22, Stelt dan echter daartegenover den boeren- arbeider. Die krijgt dat zelfs als hij werkt op geen stuk na. Die boer kan niet meer geven dan 11 of 12 per week, omdat hij zelf met groote moeilijkheden heeft te worstelen. Nu vraagt hij, waar onze menschen buiten met geen hooger weekgeld thuis kunnen komen, of het dan aangaat door verhooging der steftn- uitkeering langs verschillende weg te bevorde- ren dat de menschen hier in de kom met loo- nen van zes- tot achtentwintig gulden thuis komen tegenover de 11 5. 12 van de ande- ren Men moge zulks betreuren, maar het blijft een feit, dat het een tijd is dat we allemaal naar beneden moeten, elk op zijn terrein. Hoeveel middenstanders zijn er thans niet die het ook met heel wat minder moeten doen. Ook de arbeiders zullen moeten leeren het met minder te doen. De heer DE JAGER geeft in overweging het „Orgaan" voor de steunregeling over dit voorstel advies te vragen. Dit is op de hoogte van de menschen die door die instelling ver- zorgd worden. Het Orgaan kan dan een on derzoek instellen. De heer VAN AKEN moet onderschrijven hetgeen de heer Scheele heeft gezegd. Er zijn ook heel wat kleine middenstanders door den tegenwoordigen economis-chen toestand ge- dupeerd. Hij wil wel gelooven, dat er in ver schillende gezinnen achterstand gekomen is, maar de levensstandaard is toch ook lager, de prijzen van veel levensbehoeften zijn tame- lijk verlaagd. Hij hoorde dezer dagen nog van een huismoeder met 2 kinderen, dat ze nu hetzelfde kon koopen als het vorige jaar en dan'nog /I over houden. De eetwaren vooral zijn goedkooper, en dit bewrjst dus dat de levensstandaard is gedaald. Hij zou het daar om gevaarlijk achten, op dit oogenblik de steun uitkeeringen met 2 te verhoogen. Er zullen verschillende middenstandertjes zijn die al dankbaar zouden zijn, als ze in deze tijden per week 18 tot 20 konden verdienen. Hij zou het toejuichen, als de middelen het toe- lieten, maar daar zit juist het bezwaar, Hij ondersteunt het denkbeeld van den heer De Jager om advies te vragen aan het Orgaan. Dat kon misschien handelen in den geest van den heer De Bakker, aangezien dit de men schen kent over de geheele lijn. De heer SCHEELE geeft nog te kennen, dat, indien men de uitkeeringen in het alge meen zou verhoogen de toestand kon ontstaan dat de een betrekkelijk te veel kreeg, terwtjl de ander nog te weinig heeft. Hij wijst er voorts op, dat Het Orgaan in dit geval niet een college is, om over dit vraagstuk advies te geven. Het Orgaan is niets anders dan een instelling, die uitvoert het besluit door den gemeenteraad met betrekking tot de steun regeling genomen. Het houdt alleen controle op degenen die zich daarvoor aanmelden ook inderdaad voor een steunuitkeering in aan merking komen. Overigens acht hij het verkeert, weer een nieuwe commissie in te stellen. De raad moet het zelf aandurven in een of andere richting een besluit te nemen. Als men een commissie zou instellen, dan is men ook consequent ge- bonden uit te voeren hetgeen die commissie zal voorstellen en daarvoor wil hiiji de conse- quentie niet voor zijn rekening nemen. De heer VAN DRIEL had wel verwacht, dat a'jn voorstel op de bekende gronden zou worden bestreden en vooral had hij dat wel verwacht van den heer Scheele, wiens heele stelsel daarop neerkomt, dat de zwaarste druk wordt gelegd op de minst gesitueerden. Nu doet zich het feit voor, dat de heerschende merkwaardige crisis niet in het leven is ge- roepen door de arbeidersklasse, door de bezit- loozen, en dat de crisis dus te wij ten is aan de schuld van de bezitters. Men kan het willen draaien, zooals men wil, maar de toe stand is in de gezinnen van vele werkloozen droevig geworden, men kan zich daar niet meer dekken, niet meer van de noodige brand- stof voorziien, er komt van alles tekort. De fractie van spreker heeft dit voorstel niet ingediend met het oog op politiek gewin, of om een ander voor te zijn. In de verkie- zingspapieren van alle partijen kwam bij de laatste stemming voor den gemeenteraad naar voren een goede steunregeling voor werk loozen De heer SCHEELE. Die is er! De heer VAN DRIEL: Dat hangt er van af, hoe men deze beziet. Al zijn we dankbaar, dat de huidige steunregeling er is gekomen, zoo neemt dit toch niet weg, dat daarmede de armoede niet uit' de gezinnen geweerd wordt. De heer Scheele zegt het, zooals hij het ziet, maar ik zie het anders. Er is indertijd op aandrang uit sprekers fractie besloten de nor men van het berekende weekloon te verhoo gen, waardoor de maximum-uitkeering voor grootere gezinnen steeg tot f 15,60, het hoog ste waartoe men met een gezin van man en vrouw met 6 of meer kinderen komen kan, maar nu is het ook noodzakelijk de laagste normen der uitkeering te verhoogen. De kos ten daarvan zullen nog wel meevallen, aan gezien gezinnen met eenige kinderen er toch niet meer door zullen krijgen, omdat ze ter- stond aan het maximum van f 15,60 zijn ge komen. Men moet echter wel in het oog hou den, dat verschillende kosten voor een gezin, van man en vrouw even hoog zijn, als die voor een grooter gezin, b.v. die voor huishuur en vuur en licht. Alleen de menschen met 4 kinderen krijgen dan nog voor alle nog toe- slag, maar voor het vijfde kind krijgt men maar 60 cent meer. Als de vader bij de uit keering nog wat inkomen heeft genoten wordt de situatie beter, maar dan heeft hij het ook werkelijk verdiend. Bovendien is dat dan ook nog niet overdadig, want er zijn men schen die al geruimen tijd werkloos waren. Ik ken er met 100 werklooze dagen. Dit kan ook bijna niet anders, want iemand die geheel uitgetrokken is, moet dit jaar reeds 78 werk looze dagen hebben doorgemaakt. Ik ken er ook nog van 150 en meer. Van 6en persoon weet ik, dat hij in het geheele jaar nog maar 10 dagen gewerkt heeft. De heer SCHEELE: Maar misschien ook (56n die nog maar 5 dagen werkloos geweest is? De heer VAN DRIEL: De ellende is than3 bijzonder groot, omdat er geen booten met hout zijn geweest en het aantal menschen dat aan de suikerfabrieken kon gaan werken is dit jaar, ondianks alle beloften, kleiner dan vroeger. Ik geloof dat er daar maar 6 of 7 zijn gaan werken. Ik had verwacht, dat er uit den boezem der vergadering toch ook nog wel een ander ge- luid zou hebben ge-klonken. Er is ook nog een verzoek betreffende een toeslag, voor verstrekking van kleeding enz., waaromtrent geen beslist resultaat is verkre gen. Dat is in handen gesteld eener commissie voor advies en daama overgedragen aan het burgerlijk armbestuur. Dat college is er wel voor te vinden, maar durft het niet uitvoeren. Het is een heele kamer vol woorden, maar we schieten er niets mede op. Evenmin zouden we opschieten met het advies dat van Katho- lieke zijde gekomen is, om weer een commis sie in te stellen. Wij hebben daarom besloten den knoop door te hakken en ons voorstel in te dienen, waardoor dan voor de gezinnen tot 4 kinderen en minder de toestand iets beter worden zou. Men moet dus niet becijferen, dat door de verhooging van den norm van 10 tot 12 het totale bedrag met een vijfde zal ver- meerderen. En wat ons derde voorstel betreft, om al- thans het bedrag dat de vrouw mag verdie nen zonder dat het afgetrokken wordt tot 3 zal worden verhoogd, dit is zooals ik reeds heb aangetoond zeer billjjk, want als van het geen zq voor het behandelen van een wasch krijgt tweederde wordt afgetrokken, komt ze door de uitgaven die zij er voor moet doen, aan tekort, en is het dan verstandiger zelf maar niets te verdienen. De heer SCHEELE: Dddr zit juist de kern van het kwaad; men ziet over het hoofd dat men in de eerste plaats moet trachten zelf te verdienen. De heer VAN DRIEL: Dan verdient de vrouw niets! Hq meent dat ze daarvoor best f 3 mag hebben, want daarvan gaat toch on geveer 1 aan onkosten weg en behoudt ze voor zichzelf maar f 2. De heer SCHEELE beschouwt die stelling juist als een gevaar. De heer COLSEN dacht, toen hij gister- avond dit voorstel der S.D.A.P. kreeg ook aan uitstel van beslissing. Hij heeft daama echter ook nog enkele huisgezinnen te Sluiskil be- zocht en kan nu volmondig toestemmen, dat er vooral in gezinnen met kleine kinderer, een reusachtigen achterstand is gekomen. Hij kan zich daarom met het voorstel, behalve met het eerste, vereenigen, omdat die groote gezinnen het juist '<t hardst noodig hebben Indien de heer Van Driel dus het eerste laat. vervallen, kan spreker zich met zijn verder voorstel vereenigen. Het derde punt komt ook ten goede aan de gezinnen met kinderen, in dien de heer Van Driel behalve de vrouwen ook de kinderen wil vemoemen, omdat allich: door het gezin inkomsten gemaakt worden. De kinderen hebben tegenwoordig eerder werx als de oudere menschen. Als hij het dus zoo wil wijzigen kan spre ker er zich mede vereenigen. De heer HAMELINK begrijpt niet, dat de heer Van Driel met dit voorstel is gekomen, of het moet zijn om een bij de verkiezingen

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 6