voorstande rs voorstanders blijven, en er ook
een belangrijke groep is die evenzeer op prin- J
cipieele gronden zich verklaart voor afschaf-
fing der kermis. Maar er is met betrekking
tot kermis ook gesproken over opvoedkunde,
en daaraan dient aandacht gewijd. Uit het-
geen men van elders en ook hier waarneemt,
blijkt toch wel, dat de kermis niet meer van
dezen tijd is en die overweging zou tocb ook
aanleiding kunnen zijn, dat voorstanders van
meening veranderden. Het was naar zijn mee-
ning raadzaam geweest, burgemeester en
wethouders in de gelegenbeid te stellen prae-
advies uit te brengen. De samenstelling van
den raad in aanmerking nemende, zou een
voorstel tot afschaffing geen kans maken, dit
zou toch worden verworpen, doch dat die be-
slissing vandaag reeds vallen zal, zonder dat
het vraagstuk breedvoerig is bezien, zal naar
hij venwacht bij de voorstanders van afschaf
fing een onbevredigd gevoel achter laten.
Want al wil men de kermis dan niet geheel
afschaffen, zoo gelooft hij toch dat het wel
de tijd zou zijn om zich te beraden of die niet
met een paar dagen kon worden verminderd,
en dit toch zoo geen bezwaar zou zijn.
Hij merkt op, dat ondertussehen wel is be-
sloten thans over de adressen een beslissing
te nemen en hij gelooft ook, dat de bespreking
er over kan gesloten worden, doch dat er geen
voorstel is, hoe te handelen.
De heer VAN DRIED stelt naar aanleiding
hiervan voor het verzoek af te wijzen.
Met 9 tegen 6 stemmen wordt dit voorstel
aangenomen.
Voor stemmen de heeren De Jonge, Ver-
linde, De Bakker, Colsen, Van Driel, Van den
Bulck, Van Doeselaar, Hamelink en Geel-
hoedt; tegen stemmen de heeren Scheele, De
Jager, Van Aken, De Bruijn, Van Cadsand en
Huijssen.
e. Burgemeester en wethouders stellen
voor, het volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
overwegende dat door den directeur van het
postkantoor alhier meerdere malen is ge-
vraagd om een bergruimte voor de postkar te
Sluiskil;
dat op dit verzoek tot nu toe, wegens het
ontibreken van een behoorlijke bergplaats af-
wijzend moest worden beschikt;
dat, nu een nieuw arrestantenlokaal ge-
bouwd is, een der cellen van het oude
arrestantenlokaal beschikbaar is gekomen,
welke uitstekend voor het beoogde doel ge-
schikt is;
besluit:
Aan den directeur van het postkantoor te
Ter Neuzen in gebruik te geven een der cellen
van het oude arrestantenlokaal te Sluiskil,
zulks voor het plaatsen van de postkar, en
onder voorwaarde, dat voor het verkregen
recht ieder jaar v6or den 31 December een
bedrag van viijf en twintig gulden 25,
wordt gestort ten kantore van den gemeente-
ontvanger.
Dit voorstel wordt met algemeene stem-
men aangenomen.
f. Een schrijven van het Burgerlijk Arm-
bestuur, dat daarbij doet toekomen een sup
plement begrooting voor den dienst 1932,
waarin de subsidie van de gemeente f 10.000
wordt verhoogd en onder de uitgaven den
post „werkloozensteun" eveneens met 10.000.
In de toelichting wordt er op gewezen, dat
de post voor werkloozensteun in de begroo
ting voor 1931 is uitgetrokken op 5000. Ten-
gevolge van de werkloosheid in dit jaar is dit
bedrag geheel ontoereikend. Er ig thans uit-
gegeven aan werkloozensteun J13000,84. Dit
vindt zijn oorzaak niet alleen in de groote
werkloosheid, doch ook in de verhoogde nor-
men, terwijl het college gedurende het tijdvak
van 1 Mei tot 1 Juli is belast geweest met
de uitkeering van de werkloozensteun aan de
vakorganisaties.
De VOORZITTER stelt namens burgemees
ter en wethouders voor de beslissing hierop
aan te houden, in verband met de correspon
dence welke ter zake nog met den Minister
van Binnenlandsche Zaken en Landbouw
wordt gevoerd.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
g. Het raadsbesluit van 1 October 1931,
tot wijziging der gemeentebegrooting voor
den dienst 1931, voorzien van het bewijs der
goedkeuring door gedeputeerde staten.
Aangenomen voor kennisgeving.
h. Een adres van de N.V. Handelsmaat-
schappij ,,Ter Neuzen" die daarin verzoekt
aan haar vergunning te willen verleenen voor
het aanleggen van straten en trottoirs en
rioleering in de Zeven Triniteits- en Zuidland-
polder, in deze gemeente, volgens de hierbij
overgelegde teekening en beschrijving.
Uit de beschrijving blijkt het volgende:
De perceelen waarop de straten zullen wor
den aangelegd is in de gemeente Ter Neuzen
kadastraal bekend in Secti,e M no. 520 en
Sectie E no. 1089, respectievelijk in de Zeven-
Trinite'spolder en in de Zuidlandpolder. De
ontworpen bouwblokken in den Zuidlandpol
der grenzen aan de Axelsche weg. Voor deze
polder wordt enkel vergunning gevraagd
voor het leggen der rioleering.
Van de straten in de Zeven-Trinit6's polder
worden er 2 loodrecht geprojecteerd op de
Axelsche weg, terwijl een derde straat deze
beide zal verbinden. Aangezien het bouw-
terrein aanmerkelijk lager ligt dan de Axel
sche weg wordt in beide eerste straten een
oprit gemaakt met een helling van 30 op 1,
aansluitend aan de Axelsche weg.
De hoofdstraat verkrijgt een breedte van
6,70 M. met aan beide zijden een trottoir
breed 1,65 M.
De beide andere straten verkrijgen een
breedte van 5,30 M. met aan beide zrjden een
trottoir breed 1,35 M.
De bestrating wordt gemaakt van eenigs-
zins getrokken vlamovenklinker op een zand-
bed dik minstens 20 c.M.; de trottoirs van
porfierbetontegels groot 30X30X5 c.M. met
dito trottoirbanden zw. 15X25 c.M. De hoofd-
riolen worden gemaakt van cirkelvormige
betonbuizen met een draagvermogen van
4000 K.G. per M2., inwendig wijd 50 c.M.
Het riool der hoofdstraat wordt doorgetrok-
ken naar de waterleiding nabij den Baandiijk.
De syphons in de straten worden gemaakt
van gegoten ijzer volgens model, zooals in de
Axelsche straat der gemeente Ter Neuzen zijn
gemaakt. De zinkputten op de riolen worden
gemaakt ter afmetingen zooals die op de tee
kening zijn aangegeven van gewapend beton
met dito deksels. De zinkputten worden op
zoodanige hoogte geplaatst dat de bestrating
daarover heen kan worden gelegd.
De VOORZITTER deelt mede, dat het zijn
voomemen is dit verzoek in de avondvergade-
ring aan de orde te stellen.
i. Een voorstel van de S.D.A.P.-fractie
betreffende verhooging van de normen der uit
keering aan werkloozen.
De VOORZITTER zal dit aan de orde stel
len bij de behandeling van punt 5 der agenda.
j. Burgemeester en wethouders deelen
mede, dat in 1930 de navolgende kapitaalsuit-
gaven zijn gedaan:
1. aankoop huis agent van politie te Sluis
kil;
2. rioleering Axelsche straat en Kerkhof-
laan.
3. medewerking krachtens artikel 72 der
L. O.-wet 1920 voor uitbreiding der R.K.
school te Sluiskil en aanschaffing van leer-
middelen voor die school. Ook zijn in 1931
meerdere uitgaven als onder 3 vermeld te
doen. Wij staan op het standpunt dat voor
deze uitgaven slechts op korten termijn mag
worden geleend. Om terzake een geldleening
te ontgaan zullen wij U, wanneer ook de be-
dragen van 1931 alle vaststaan een voorstel
doen om deze uitgaven uit de kapitaalsont-
vangsten der gemeente te bekostigen, welke
bedragen dan als vervreemd kapitaal in enkele
jaren als brjdragen van den gewonen dienst
aan den kap, dienst zijn terug te verkrijgen.
De kapitaalsuitgaven dienstjaar 1931 zijn
behalve die voor meubels en leermiddelen der
bijzondere scholen:
rioleering lage stadsgedeelte
medewerking krachtens art. 72 der L. O.-
wet 1920:
a. bijbouw aan de Hervormde school;
b. bouw R.K. meisjesschool;
aanschaffing van een nieuwe beerschuit;
aanschaffing van een nieuwe brandspuit.
Bij de desbetreffende raadsbesluiten is be-
sloten al deze uitgaven door geldleeningen te
dekken, waartoe echter nog niet is over-
gegaan, omdat het in de praktijk blijkt dat
een groote leening op billijker voorwaarden
is te plaatsen. In verband met de levensduur
der tot stand gebrachte werken kan de lee-
ningsduur op 30 jaar worden bepaald.
In verband met bovenstaande stellen zij
voor het navolgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
besluit
voor de navolgende kapitaalsuitgaven:
aankoop huis agent van politie
te Sluiskil 3000,
rioleering Axelsche straat en
Kerkhoflaan 4000,
medewerking krachtens art. 72
der D. O.-wet 1920:
16560,—
25686,25
41018,75
6335,—
9600,—
a. bijbouw aan de Hervormde
school
b. bouw R.K. meisjesschool
rioleering lage stadsgedeelte
aanschaffing nieuwe beerschuit
aanschaffing nieuwe brandspuit
Totaal f 106200,
aan te gaan voor den duur van 30 jaar een
geldleening groot f 106200,— a pari tegen een
rentevergoeding van ten hoogste 4 M> met
een jaarlijksche aflossing van 3540,ech
ter met het recht van de gemeente om steed3
tot vervroegde aflossing over te gaan. De
rente en aflossing der leening worden gevon-
den uit de gewone middelen van de gemeente.
Buitengewone aflossingen worden gedekt uit
de kapitaalsinkomsten.
De heer VAN DEN BUECK merkt op, dat
tot zijn verwondering uit dit voorstel blijkt,
dat voor dekking der kosten van aankoop der
brandspuit moet geleend worden. Hij was van
meening, dat die 9600 konden betaald wor
den uit de gewone middelen, en dat destijds
is gezegd, dat die gelden op de begrooting
voorkwamen.
De VOORZITTER erkent dit laatste; toen
het besluit tot het aankoopen der spuit ge-
nomen werd, was dat ook juist. Maar de
heer Van den Bulck zal zich ook wel herinne-
ren, dat inmiddels de toestand veranderd is
en groote uitgaven noodig zijn geworden voor
uitkeering aan werkloozen Daarvoor is een
post van 30.000 op de begrooting gebracht
en om die te kunnen dekken is het noodig
geworden te beschikken op den post voor
onvoorziene uitgaven en vond men het beter
om dan voor een post als dien tot aankoop
der brandspuit te leenen, en de werkloozen-
uitkeeringen uit de gewone middelen te be-
talen.
De heer VAN DEN BULCK heeft daar
geen bezwaar tegen, maar dan moesten de
leden dat toch weten.
De VOORZITTER: U hebt indertijd het
besluit tot wijziging der begrooting toch ook
ontvangen.
De heer HAMELINK vraagt, of een leening
voor het aankoopen van een brandspuit over
30 jaar niet te lang is.
De VOORZITTER wil toegeven, dat, indien
het alleen een brandspuit betrof die termijn
wat lang zou zijn, maar wijst er op, dat er ook
in deze leening bedragen zijn begrepen voor
b.v. scholen en rioleering en dat dhhrvoor een
termijm van 30 jaren te kort is. Men moet in
deze geven en nemen.
De heer DE JONGE merkt op, dat in dit
besluit voorkomen posten ten behoeve van
het verbouwen van de Ned. Hervormde school,
tot het bouwen van een R. K. meisjesschool,
terwijl er nu op de agenda ook weer een voor
stel komt om medewerking te verleenen voor
verbetering van de bijzondere Christelijke
school te Sluiskil. Hij heeft daar niets op
tegen, bovendien er is ook niets aan te doen.
Hij wil er echter maar op wijzen, dat steeds
aan alles wat de bijzondere scholen betreft
wordt voldaan en dat het daarom meer dan
tijd wordt, dat een voorziening wordt getrof-
fen voor de openbare school te Sluiskil, waar-
over nu reeds zoo dikwijls is gesproken. Hij
kondigt daarom aan in den loop dezer ver-
gadering een voorstel te zullen doen om over
te gaan tot het bouwen eener nieuwe school
aldaar.
Het voorstel wordt met algemeene stemmen
aangenomen.
k. Een adres van de besturen der R. K.
Werkliedenvereeniging „St. Joseph" en van
de Modeme Organisatie te Sluiskil, die daarin
den raad de volgende moeilijkheid ter oplos-
sing voorleggen:
1°. kan het niet gevonden worden, dat er
een gevoimachtigde van de arbeidsbeurs te
Ter Neuzen zitting houdt te Sluiskil, biji wijze
van bijkantoor, waar de werkloozen zich
dagelijks kunnen melden?
2°. zou die gevoimachtigde eveneens kun
nen benoemd worden om de steuntrekkenden
van Sluiskil de hun toekomende uitkeering
uit te betalen?
3°. motieven voor de gestelde pun ten zijn
den grooten afstand, slijtage van schoenen of
fiets, indien men nog zoo rijk is, en vooral in
den winter de slechte weersgesteldheid.
De VOORZITTER stelt namen burgemees
ter en wethouders voor, dit adres te stellen
in hunne handen om bericht en raad. Zij zul
len overwegen of het mogelijk is ook te Sluis
kil een controleur van de arbeidsbemiddeling
werkzaam te stellen.
Met algemeene stemmen wordt overeen-
komstig het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
2. Verkoop van gemeentegrond.
Naar aanleiding van ingekomen verzoeken
stellen burgemeester en wethouders voor te
verkoopen:
1°. aan Z. D. M. Z. Koch te Ter Neuzen
een perceel gemeentegrond, ter oppervlakte
i van ongeveer 116 M2., gelegen ten Westen
van- en aangrenzende aan den Westelijken
oprit tusschen de Burgemeester Geillstraat
en de Scheldekade, tegen den prijs van 8
per M2.
2°. aan L. de Bruijne te Ter Neuzen, een
perceel bouwgrond naast het vorige ter
grootte van 231 M2., tegen den prijs van
8 per M2.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
De heer VERLINDE weet niet, of
dit nu wel juist big dit punt te pas komt en
zou het ook kunnen verschuiven tot de om-
vraag. Het kwam echter bij hem op, nu deze j
verkoop van grond ter sprake komt. Het be-
treft n.l. het terrain op den hoek van de i
Burgemeester Geillstraat en het begin der
Walstraat. Dat blijft maar steeds onbebouwd
liggen en dat niet alleen, doch er wordt daar
een onoogelijke toestand verwekt, omdat daar-
van een deel nog gebruikt wordt voor weide
van vee. Hij meent, dat zoo'n toestand bin-
nen de kom der gemeente toch onbehoorlijk
is en vraagt of de gemeente daar haar rech-
ten niet kan doen gelden? Die grond moest
toch binnnen 2 jaar bebouwd zijn?
De VOORZITTER deelt mede dat burge
meester en wethouders een verordening over
wegen waardoor het mogelijk zal zijn tegen
zulke misstanden op te treden.
De heer SCHEELE gelooft niet, dat die
bewuste grond is verkocht onder voorwaarde
dat die binnen 2 jaar moest zijn bebouwd.
Dat is een der eerste perceelen die verkocht
is en aanvankelijk is die voorwaarde niet ge-
steld.
De VOORZITTER zegt, dat die voorwaar
de nog niet voldoende gesteld was; als de
voorwaarde luidt, dat er binnen 2 jaar met
bouwen een aanvang moet worden gemaakt
dan is daaraan voldaan, want er is op dien
grond een aanvang gemaakt met bouwen, al
is niet het geheele terrein bebouwd.
3. Herziening beroepsbepaling in de
Bouwverordening.
Bjj de wet van 9 Juli 1931, Staatsblad no.
266 is schrijven burgemeester en wethou
ders aan den gemeenteraad de woningwet
herzien. Krachtens artikel XXXVIII derde
volzin van genoemde wet moeten de voor-
schriften van de plaatselijke verordening,
regelende het beroep op den gemeenteraad
krachtens het eerste lid van artikel 7 binnen
drie maanden na het inwerking treden der
wet aan de goedkeuring van gedeputeerde
staten worden onderworpen.
De wijziging van de woningwet is in werking
getreden op 19 Augustus jl. zoodat de aan te
brengen wijzigingen in de bouwverordening
voor of op den 18 November a.s. aan gedepu
teerde staten moeten zijn ingezonden.
In verband met genoemd voorschrift stellen
wij U voor, in uwe eerstvolgende vergadering
het volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
Gelet op het advies van de gezondheidscom-
missie alhir d.d. 29 October 1931, no. 113;
B e is 1 u i t
De verordening op het bouwen, sloopen en
in de gemeente Ter Neuzen vastgesteld in de
openbare vergadering van den gemeenteraad
van 26 Januari 1911, gewijzigd in die van 4
April 1918, 31 Augustus 1926, 2 Mei 1929, 20
Juni 1929, 28 November 1929, 26 Februari
1931 te wijzigen als volgt:
De artikels 71, 72, 73 en 74 te lezen als
volgt
Artikel 71.
Van de besluiten van burgemeester en wet-
houders als bedoeld in artikel zes, zesde lid der
woningwet, of waarbij de termijn bedoeld in
artikel 5 dezer verordening wordt overschre-
den, kan de aanvrager der vergunning binnen
30 dagen, nadat hem van het besluit is ken-
nis gegeven bij den gemeenteraad in beroep
komen.
Artikel 72.
Van de besluiten van burgemeester en wet
houders, waarbij zij, krachtens deze verorde
ning, nadere eischen met betrekking tot ge-
bouwen enz. vaststellen, kan degene, aan
wien de eischen zijn gesteld, binnen 30 dagen,
nadat hem van het besluit is kennis gegeven,
bij den gemeenteraad in beroep komen.
Artikel 73.
Het beroep in de vorige artikelen bedoeld
wordt ingesteld door een aan den gemeente
raad te richten verzoekschrift.
Artikel 74.
De gemeenteraad neemt binnen een maand
na het instellen van het beroep eene beslis
sing, doch kan deze 66nmaal voor den tijd
van 66n maand verdagen.
De artikelen 75 en 76 vervallen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
4. Beschikbaarstelling van gelden voor
verandering van privaten en water-
plaatsen van de byzondere Christelijke
school te Sluiskil.
Burgemeester en wethouders stellen den
raad voor, het volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen:
gezien een op 12 October 1931 ingekomen
verzoek van het bestuur der vereeniging voor
Ohristelijk gewoon lager onderwijs te Sluiskil,
waarbij onder overlegging der vereischte stuk-
ken wordt gevraagd om ingevolge artikel 72
der Lager Onderwijswet 1920 gelden beschik
baar te willen stellen voor de verandering van
inrichting zijner school,
overwegende, dat deze verandering van in
richting bestaat uit het veranderen van de
inrichting der privaten en waterplaatsen,
aangezien deze zich in een onhygienische
stankverspreidende toestand bevinden,
dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel
77, eerste lid der Lager Onderwijswet 1920,
besluit:
de gevraagde medewerking te verleenen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
5. Verlengen steuuregeling.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
de steunregeling voor werkloozen te verlen
gen tot 1 Maart 1932.
Door de S. D. A. P. raadsfractie is met be
trekking tot dit punt het volgende amende-
ment ingediend:
a. de aanvangsnorm van 10 op 12 te ver-
hoogen;
de kindertoeslag van f 1,op f 1,25 te
brengen;
De eerste 3,— eigen verdiensten der
vrouw met kinderen niet in rekening te
brengen, zooals door de Ministerieele
circulaire is toegestaan.
Burgemeester en wethouders van Ter Neu
zen stellen voor, dit amendement niet aan te
nemen.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat
burgemeester en wethouders het bezwarend
achten om telkens met verzoeken tot wijziging
bij den Minister te komen. Dezer dagen is
nog een circulaire van den Minister ontvan
gen, waarbij hiiji nadrukkelijk den eisch stelt,
dat geen wijzigingen mogen worden gebracht
in de regelingen zonder zijne goedkeuring en
burgemeester en wethouders zijn van oordeel,
dat het alvorens met een wijziging als thans
wordt voorgesteld in zee te gaan, het zeker
noodig zou zijn vooraf een onderzoek in te
stellen hoe men daarover in Den Haag denkt.
Dat wil niet zeggen, dat burgemeester en
b.
c.
wethouders niet gevoelen, dat er lets moet
gedaan worden, maar zij wagen het toch te
betwijfelen of zulks in het jaar 1932 nog het
geval zal kunnen zijn.
De heer VAN DRIEL geeft als voorsteller
en als woordvoerder der fractie te kennen,
dat hij ook op de hoogte is van den inhoud
der nieuwe circulaire, doch zij heeft het voor
stel gebaseerd op den bestaanden toestand
volgens de oude regeling en darn is het haar
uit onderzoek bekend, dat deze toelaat de uit-
keeringsnorm te verhoogen van f 10 tot f 12,
de kindertoeslag van 1 op 1,25 en dat de
Minister ook geen bezwaar heeft, dat de
eerste verdiende f 5 gezinsinkomsten niet
voo raftrek in aanmerking worden genomen.
De fractie heeft voorgesteld, dit voor de ver-
dienste der vrouw met de kinderen tot de
eerste 3 niet in rekening te brengen. De
bestaande regeling, waarbij van de inkomsten
der vrouw een derde niet wordt afgetrokken
is ten eenenmale onvoldoende. Dat zal in de
meeste gevallen zijn wanneer de vrouw een
wasch weet te krijgen, of door het uitzoeken
van erwten of den verkoop van mosselen, die
de man gaat zoeken. Wat schiet er, als ze een
wasch doet, als verdienste nog over, als men
dan daarvan ook het stooksel en andere nood-
zakelijke kosten afrekent? Dan blijft het
zelfs bij 3 maar een beschaiden verdienste
van f 1.
Het is aan de fractie voorts bekend, dat
zoodanige regeling te Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag, Helder, Arnhem, Sliedrecht be
staat, al gaat het daar ook over Maatschap-
pelijk Hulpbetoon.
Spreker betoogt, dat wegens de langdurig-
heid der werkloosheid verhooging van den uit-
keeringsnorm niet kan uitblijven. Als gevolg
daarvan wordt de nood in de gezinnen groot
en hij kan niet aannemen, dat de Minister het
voorgestelde bedrag aan de Ter Neuzensche
werkloozen zou willen onthouden. De huren
zijn abnormaal hoog. De tijden dat dit f 1,50
tot 2,was zijn voorbij, zij loopen nu van
4 tot f 4,75. Als men er dan de contributie
van de vakvereeniging en fondsen bij rekent,
blijft er van de uitkeering nog 3,50 over. Het
is toch niet mogelijk om daarvan een week
rond te komen. De verhooging is dus niet alleen
nuttig, maar ook noodzakelijk. De fractie
moet dus haar voorstel handhaven, want in
dien een beslissing zou worden aangehouden
en het voorstel naar burgemeester en wethou
ders verwezen voor een onderzoek, staat het
toch zoo goed als vast, dat er in dit jaar niets
meer van terecht komt. We staan dan op geen
voile twee maanden meer van het nieuwe jaar,
en de wimtermaanden zijn duurder, men moet
meer stooksel gebruiken, en ook licht, want
men kan toch niet voortdurend op straat ver-
toeven. Zelfs indien de verhooging wordt toe
gestaan is het nog maar 'n schijntje en is de
verruiming nog niet voldoende, dat de be
staande ellende zal worden opgeheven, vooral
niet in gezinnen met kinderen, die er maar
weinig voordeel van kunnen hebben.
De heer DE BAKKER geeft te kennen, wel
niet direct met het voorstel aceoord te kunnen
gaan, maar toch ook van oordeel te zijn dat er
iets gedaan moet worden, aangezien de nood
zeer dringt. Gisteren is hem nog een geval
vertelt, waaruit bleek, dat de nood zeer hoog
is. Hij zou het zoo willen doen: de raadsleden
zijn ten voile van den toestand bewust. Nu
zou hij een commissie willen vormen, waar-
van uit elke raadsfractie een lid zou worden
aangewezen, die zou den toestand nader kun
nen onderzoeken en daarover beraadslagen.
Hij zou graag dat idee aan burgemeester en
wethouders in overweging geven. Er moet
water in den wijn gedaan, en dat kan naar
zijn meening ook, men zal dan moeten aan-
kloppen bij hen die nog wat doen kunnen. Hij
hoopt dat leden uit alle fracties er zich voor
zullen leenen, dat eens te onderzoeken.
De heer SCHEELE betoogt, dat de kwestie
der voorziening tegen de werkloosheid al heel
wat stof heeft opgejaagd, doch men moet dat
bezien in het licht van dezen tijd. Hij stemt
toe, er kunnen gezinnen zijn, waar nood is
maar dan is daaraan toch ook nu reeds iets
te doen, dan weet men dat er een plaats is,
hetzij een kerkelijk of het algemeen armbe
stuur, dat hulp moet verleenen. Maar dat men
er thans toe over zou kunnen gaan om de al
gemeene uitkeeringen aan de gezinnen en het
bedrag per kind te verhoogen, dat kan men
toch zoo wel beseffen, dat dit buitengesloten
is. Er wordt hier verlenging van een steun
regeling aangeboden, waarop men in de om-
geving gaarne wijst als een steunregeling
waarmede men hoogst voldaan zou zijn ai.-s
men die kreeg.
Gelooft men, dat men thans bij de regeering
zou moeten aankomen met een steunregeling
die nog 10.000 tot 15.000 hooger zou
komen dan hier thans reeds wordt uitgegeven
Waar moet men het ten slotte vandaan halen
Er wordt dan wel eens gezegd: haal het daar
waar het is. Maar het zou er wel eens kun
nen zijn, dat men die plaatsen ook niet meer
weet aan te wijzen. Er zijn wel al voorbeelden
in ons land, dat gemeenten het nog met
moeite weten te vinden.
Maar dan moet toch ook nog rekening
worden gehouden met de buitenmenscben. Als
hier binnen de kom een groot gezin een uit
keering kr\jgt van 16 tot f 17 en de man
heeft het geluk er nog eens 18 bij te ver-
dienen, is de toestand zoo, dat hij daarvan f 6
mag houden en zoodoende een weekgeld van
22 te zjjner beschikking krijgt. Dan heeft hij
nog 4 boven zijn verdiend loon of f 22,
Stelt dan echter daartegenover den boeren-
arbeider. Die krijgt dat zelfs als hij werkt op
geen stuk na. Die boer kan niet meer geven
dan 11 of 12 per week, omdat hij zelf met
groote moeilijkheden heeft te worstelen. Nu
vraagt hij, waar onze menschen buiten met
geen hooger weekgeld thuis kunnen komen,
of het dan aangaat door verhooging der steftn-
uitkeering langs verschillende weg te bevorde-
ren dat de menschen hier in de kom met loo-
nen van zes- tot achtentwintig gulden thuis
komen tegenover de 11 5. 12 van de ande-
ren
Men moge zulks betreuren, maar het blijft
een feit, dat het een tijd is dat we allemaal
naar beneden moeten, elk op zijn terrein.
Hoeveel middenstanders zijn er thans niet die
het ook met heel wat minder moeten doen.
Ook de arbeiders zullen moeten leeren het met
minder te doen.
De heer DE JAGER geeft in overweging
het „Orgaan" voor de steunregeling over dit
voorstel advies te vragen. Dit is op de hoogte
van de menschen die door die instelling ver-
zorgd worden. Het Orgaan kan dan een on
derzoek instellen.
De heer VAN AKEN moet onderschrijven
hetgeen de heer Scheele heeft gezegd. Er zijn
ook heel wat kleine middenstanders door den
tegenwoordigen economis-chen toestand ge-
dupeerd. Hij wil wel gelooven, dat er in ver
schillende gezinnen achterstand gekomen is,
maar de levensstandaard is toch ook lager,
de prijzen van veel levensbehoeften zijn tame-
lijk verlaagd. Hij hoorde dezer dagen nog van
een huismoeder met 2 kinderen, dat ze nu
hetzelfde kon koopen als het vorige jaar en
dan'nog /I over houden. De eetwaren vooral
zijn goedkooper, en dit bewrjst dus dat de
levensstandaard is gedaald. Hij zou het daar
om gevaarlijk achten, op dit oogenblik de
steun uitkeeringen met 2 te verhoogen. Er
zullen verschillende middenstandertjes zijn die
al dankbaar zouden zijn, als ze in deze tijden
per week 18 tot 20 konden verdienen. Hij
zou het toejuichen, als de middelen het toe-
lieten, maar daar zit juist het bezwaar, Hij
ondersteunt het denkbeeld van den heer De
Jager om advies te vragen aan het Orgaan.
Dat kon misschien handelen in den geest van
den heer De Bakker, aangezien dit de men
schen kent over de geheele lijn.
De heer SCHEELE geeft nog te kennen,
dat, indien men de uitkeeringen in het alge
meen zou verhoogen de toestand kon ontstaan
dat de een betrekkelijk te veel kreeg, terwtjl
de ander nog te weinig heeft. Hij wijst er
voorts op, dat Het Orgaan in dit geval niet
een college is, om over dit vraagstuk advies
te geven. Het Orgaan is niets anders dan een
instelling, die uitvoert het besluit door den
gemeenteraad met betrekking tot de steun
regeling genomen. Het houdt alleen controle
op degenen die zich daarvoor aanmelden ook
inderdaad voor een steunuitkeering in aan
merking komen.
Overigens acht hij het verkeert, weer een
nieuwe commissie in te stellen. De raad moet
het zelf aandurven in een of andere richting
een besluit te nemen. Als men een commissie
zou instellen, dan is men ook consequent ge-
bonden uit te voeren hetgeen die commissie
zal voorstellen en daarvoor wil hiiji de conse-
quentie niet voor zijn rekening nemen.
De heer VAN DRIEL had wel verwacht,
dat a'jn voorstel op de bekende gronden zou
worden bestreden en vooral had hij dat wel
verwacht van den heer Scheele, wiens heele
stelsel daarop neerkomt, dat de zwaarste druk
wordt gelegd op de minst gesitueerden. Nu
doet zich het feit voor, dat de heerschende
merkwaardige crisis niet in het leven is ge-
roepen door de arbeidersklasse, door de bezit-
loozen, en dat de crisis dus te wij ten is aan
de schuld van de bezitters. Men kan het
willen draaien, zooals men wil, maar de toe
stand is in de gezinnen van vele werkloozen
droevig geworden, men kan zich daar niet
meer dekken, niet meer van de noodige brand-
stof voorziien, er komt van alles tekort.
De fractie van spreker heeft dit voorstel
niet ingediend met het oog op politiek gewin,
of om een ander voor te zijn. In de verkie-
zingspapieren van alle partijen kwam bij de
laatste stemming voor den gemeenteraad naar
voren een goede steunregeling voor werk
loozen
De heer SCHEELE. Die is er!
De heer VAN DRIEL: Dat hangt er van af,
hoe men deze beziet. Al zijn we dankbaar,
dat de huidige steunregeling er is gekomen,
zoo neemt dit toch niet weg, dat daarmede de
armoede niet uit' de gezinnen geweerd wordt.
De heer Scheele zegt het, zooals hij het ziet,
maar ik zie het anders. Er is indertijd op
aandrang uit sprekers fractie besloten de nor
men van het berekende weekloon te verhoo
gen, waardoor de maximum-uitkeering voor
grootere gezinnen steeg tot f 15,60, het hoog
ste waartoe men met een gezin van man en
vrouw met 6 of meer kinderen komen kan,
maar nu is het ook noodzakelijk de laagste
normen der uitkeering te verhoogen. De kos
ten daarvan zullen nog wel meevallen, aan
gezien gezinnen met eenige kinderen er toch
niet meer door zullen krijgen, omdat ze ter-
stond aan het maximum van f 15,60 zijn ge
komen. Men moet echter wel in het oog hou
den, dat verschillende kosten voor een gezin,
van man en vrouw even hoog zijn, als die
voor een grooter gezin, b.v. die voor huishuur
en vuur en licht. Alleen de menschen met 4
kinderen krijgen dan nog voor alle nog toe-
slag, maar voor het vijfde kind krijgt men
maar 60 cent meer. Als de vader bij de uit
keering nog wat inkomen heeft genoten
wordt de situatie beter, maar dan heeft hij
het ook werkelijk verdiend. Bovendien is dat
dan ook nog niet overdadig, want er zijn men
schen die al geruimen tijd werkloos waren.
Ik ken er met 100 werklooze dagen. Dit kan
ook bijna niet anders, want iemand die geheel
uitgetrokken is, moet dit jaar reeds 78 werk
looze dagen hebben doorgemaakt. Ik ken er
ook nog van 150 en meer. Van 6en persoon
weet ik, dat hij in het geheele jaar nog maar
10 dagen gewerkt heeft.
De heer SCHEELE: Maar misschien ook
(56n die nog maar 5 dagen werkloos geweest
is?
De heer VAN DRIEL: De ellende is than3
bijzonder groot, omdat er geen booten met
hout zijn geweest en het aantal menschen dat
aan de suikerfabrieken kon gaan werken is
dit jaar, ondianks alle beloften, kleiner dan
vroeger. Ik geloof dat er daar maar 6 of 7
zijn gaan werken.
Ik had verwacht, dat er uit den boezem der
vergadering toch ook nog wel een ander ge-
luid zou hebben ge-klonken.
Er is ook nog een verzoek betreffende een
toeslag, voor verstrekking van kleeding enz.,
waaromtrent geen beslist resultaat is verkre
gen. Dat is in handen gesteld eener commissie
voor advies en daama overgedragen aan het
burgerlijk armbestuur. Dat college is er wel
voor te vinden, maar durft het niet uitvoeren.
Het is een heele kamer vol woorden, maar we
schieten er niets mede op. Evenmin zouden
we opschieten met het advies dat van Katho-
lieke zijde gekomen is, om weer een commis
sie in te stellen. Wij hebben daarom besloten
den knoop door te hakken en ons voorstel in
te dienen, waardoor dan voor de gezinnen tot
4 kinderen en minder de toestand iets beter
worden zou. Men moet dus niet becijferen, dat
door de verhooging van den norm van 10 tot
12 het totale bedrag met een vijfde zal ver-
meerderen.
En wat ons derde voorstel betreft, om al-
thans het bedrag dat de vrouw mag verdie
nen zonder dat het afgetrokken wordt tot 3
zal worden verhoogd, dit is zooals ik reeds
heb aangetoond zeer billjjk, want als van het
geen zq voor het behandelen van een wasch
krijgt tweederde wordt afgetrokken, komt ze
door de uitgaven die zij er voor moet doen,
aan tekort, en is het dan verstandiger zelf
maar niets te verdienen.
De heer SCHEELE: Dddr zit juist de kern
van het kwaad; men ziet over het hoofd dat
men in de eerste plaats moet trachten zelf te
verdienen.
De heer VAN DRIEL: Dan verdient de
vrouw niets! Hq meent dat ze daarvoor best
f 3 mag hebben, want daarvan gaat toch on
geveer 1 aan onkosten weg en behoudt ze
voor zichzelf maar f 2.
De heer SCHEELE beschouwt die stelling
juist als een gevaar.
De heer COLSEN dacht, toen hij gister-
avond dit voorstel der S.D.A.P. kreeg ook aan
uitstel van beslissing. Hij heeft daama echter
ook nog enkele huisgezinnen te Sluiskil be-
zocht en kan nu volmondig toestemmen, dat
er vooral in gezinnen met kleine kinderer,
een reusachtigen achterstand is gekomen. Hij
kan zich daarom met het voorstel, behalve
met het eerste, vereenigen, omdat die groote
gezinnen het juist '<t hardst noodig hebben
Indien de heer Van Driel dus het eerste laat.
vervallen, kan spreker zich met zijn verder
voorstel vereenigen. Het derde punt komt ook
ten goede aan de gezinnen met kinderen, in
dien de heer Van Driel behalve de vrouwen
ook de kinderen wil vemoemen, omdat allich:
door het gezin inkomsten gemaakt worden. De
kinderen hebben tegenwoordig eerder werx
als de oudere menschen.
Als hij het dus zoo wil wijzigen kan spre
ker er zich mede vereenigen.
De heer HAMELINK begrijpt niet, dat de
heer Van Driel met dit voorstel is gekomen,
of het moet zijn om een bij de verkiezingen