13t Neuzensche Gourant Twecde Blad. BIBHEHLAND. BUITKNL&ND JBHKBeUE BEBICHTEB. Maandag 9 Nov. 1931. No. 1757 HET ENGELSCHE KABINET GEVORMD. PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. PENTONVILLE TEN DOODE OPGESCHREVEN. VAN TWEEDE KAMER. RIJKSBEGROOTING VOOR 1932. Algemeene beschouwingen. Mr. Knott en belt (V. B.) besprak ver- volgens de ingeduide bezuinigingen op de Staatsuitgaven. Vroegere ervaringen met be- zuinigingscommissies stemmen niet boopvol, maar tocb hoopte hiiji't beste van de nieuwste commissie; de bonding van bet kabinet zou ecbter radicaal moeten veranderen. Bezuini- gingen zijn nog wel mogelijk, b.v. op de ad- ministratiekosten der soeiaie verzekering en op bet onderwijs. Tegen een protectionistische handelspoli- tiek moet worden gewaarschuwd. Over bet wetsontwerp tot beperking van den invoer zou Mr. Knottenbelt spreken als bet in be- bandeling komt. Wat de veriaging der Rijkssalarissen be- treft, meende bij, dat de Minister van Finan cien bet zicb zoo wel wat gemakkelijk bad ge- maakt. Op zicb zelf acbtte bij die veriaging noodig, maar bij veroordeelde de bij de toe- passing daarvan verder voortschrijdende ni- velleering, waardoor de afstand tusscben de lagere salarissen en de middelgroote salaris- sen steeds kleiner wordt. De beer Knottenbelt acbtte een algemeene korting van 3 pCt. gedurende 1 jaar beter, waaraa moest volgen een berziening van bet Bezoldigingsbesluit. Tegen de verbooging van de invoerrecbten moet de liberale fractie emstige bezwaren maken; bij bet desbetreffende wetsontwerp zou daarvan nader blijken. Wat de nieuwe departementale indeeling betreft, wees de beer Knottenbelt er op, dat de nieuwe groepeering niet voldoende is, in- dien aan het departement van Economiscbe Zaken niet de centrale statistiek wordt toe- gevoegd. Tenslotte hoopte bij, dat bet gemeen over- leg er in zou slagen om zonder groote scbok- ken een aanpassing aan de tegenwoordige omstandigbeden te verkrijgen. De beer C o 1 ij n (A.R.) bad direct de voile aandacbt der Kamer. Zijn eerste opmerking was, dat boewel bet kabinet aan de crisis de banden vol beeft, dit tocb niet verbinderen mag, aandacbt te besteden aan andere volks- belangen, bijv. de Zondagsviering. In dit ver- band laakte bij bet antwoord der Regeering inzake de klachten over bet rijden van goed- koope treinen op Zondag. Hij erkende intusscben, dat bet beleid der Regeering bepaald wordt door de tijdsom- standigbeden. Komend tot een bespreking van de crisis berinnerde bij aan den enormen scbuldenlast welke tengevolge van den oorlog op de vol- keren rust; alleen op Engeland drukt een last van 96 milliard gulden, betgeen, naar verbouding van het inwonersaantal, voor Nederland een bedrag van 16 milliard zou vertegenwoordigen. Na den oorlog is het ver- drag van Versailles gekomen, dat met de her- stelbetalingen en andere bepalingen den drukt heeft vergroot. Verdere factoren zijn de tarieven-politiek en de verkeerde leeningspo- litiek der staten, de daling van bet emigra- tiearjfer, de uitscbakeling van verschillende landen uit bet handelsverkeer, China, Rus- land, Britsch-Indie. Voor de crisis valt dus een complex van oorzaken aan te wijzen; ze is geen gevolg van de productiewijze, maar van verschillende, bovengenoemde oorzaken, waarbij nog komt bet voeren van een ,,aarts- domme economiscbe politiek". Het kapitalis- me is geen „stelsel"; bet is een groeiproces, dat zeker bier en daar uitwassen vertoont, waartegen de overbeid kracbtens haar roe- ping opgetreden is en nog moet optreden. Aan dit groeiproces is de voorkeur te geven boven een productie-stelsel, dat een wereld- dictator eiscbt met een macht, zooals in Openbaringen 13 is gescbetst. De houding van de Regeering kan geen andere zijn dan die van afwe ring; zij sbaat als 't ware met den rug tegen den muur, zij moet afwachten wat er komt. Daarom is bet vragen om een vast plan ter bestrijding van de crisis zoo ver- keerd; de Regeering weet niet wat baar te wachten staat. Slechts ten opzicbte van een ding kan de- Regeering wat meer doen, dat is waakzaam zijn tegen bet ontzettende gevaar van infla- tie. Daarvoor is noodig te zorgen voor een sluitende begrooting. De Regeering moet in totaal 95 millioen zien te dekken. De voorgestelde middelen brengen ecbter nog geen sluitende begroo ting. De Regeering tracht 40 pCt. van het tekort door leening te dekken. Bevredigend kon de beer Colijn dien toe- stand niet noemen, omdat het zicb laat aan- zien, dat bet jaar 1933 nog slecbter zal zijn dan 1932 en ook daama is ook nog geen aan- zienlijke verbetering te verwachten. De staatsuitgaven moeten aanzienlijk en blijvend worden verlaagd; daartoe beeft de Regeering de commissie-Welter benoemd. In verband hiermede meende de beer Coign dat genoegen kan genomen worden met een nog niet gebeel sluitende begrooting voor 1932. Van de voorgestelde middelen was er maar den, waartegen hij geen bezwaar bad, n.l. de tijdelijk verminderde storting in het Invali- diteitsfonds. Tegen alle andere bestaan emstige bezwaren. Maar 't feit, dat de Re geering al die bezwaarlijke middelen heeft voorgesteld, bewijst reeds, dat zij den toe- stand heel emstig acbt. Het door den beer Albarda voorgestelde middel van een crisis- belasting is eveneens bedenkelijk. Maar als de Regeering dit middel reeds bad voorge steld ,dan zou de beer Colijn dit ook hebben moeten aanvaarden. Hiij vroeg zicb zelfs af, of in de toekomst tocb nog niet een verhoo- ging van belasting zou moeten komen! Het andere voorstel van den heer Albarda, om 25 pCt. te bezuinigen op de militaire uitgaven, is niet emstig te nemen. We zouden dan onze geheele defensie moeten afschaffen, of de personeele inkomsten veel meer verlagen dan de Regeering nu doet. Het andere voorstel van den beer Albarda, om mddr te gebruiken van de saldi van vroegere jaren, is eveneens verwerpelgk. Vergeet men dan dat met die saldi leeningen uit den mobilisatietijd zijn afgelost en dat die leeningen bestemd waren voor onproductieve uitgaven? Men moet ook rekening er mee houden, dat voor de gemeente 250 en voor Indie 300 a 400 millioen geleend zal moeten worden. Onze leeningscapaciteit is ook be- grensd. Staan daar geen productieve waar- den tegenover dan krijgt men ook inflatie. De heer Colijn zeide, dat zijn fractie de Regeering bij het aanwenden van alle ge- vraagde middelen zal steunen; bij maakte alleen een voorbehoud ten aanzien van de voorgenomen stopzetting van de Zuiderzee- inpoldering. Wat de Regeering daarmee wil was hem nog steeds niet duidelijk en hij zou er later bij de begrooting van het Zuiderzee- fonds op terugkomen. Hij waarschuwde er ook voor om te zorgen voor een beboorlijke betalings- en handels- balans. Men zij waakzaam tegen een over- matigen uitvoer, maar ook tegen een over- tolligen invoer. Bg dit laatste dacbt de heer Colijn speciaal aan den invoer van weelde-artikelen. Hij keurde de gedachte van beperking van den invoer door contingenteering goed; deze voorkomt z.i. 'n streven naar protectionisms. Op den weg van automatische verbooging der tarieven zou bij de Regeering niet kun- nen volgen. Daartoe is ons tarief, dat een zuiver fiscaal karakter draagt niet gescbikt. Met een verbooging tot ten hoogste 10 pCt. acbtte bij' de grens van bet toelaatbare be- reikt. Hij meende dit met nadruk in bet openbaar te moeten zeggen. Ook onze uit voer dient te worden uitgebreid. De kost- prijs speelt hierbij een groote rol en dan komt men ook aan het loonpeil. Een te boog loonpeil is een rechtstreeksche aanleiding tot inflatie. Hier en daar zullen de loonen in sommige exportbedrijven moeten dalen, boe betreurenswaardig dat ook is. Kostprijisverlaging is ecbter niet alleen een kwestie van daling van bet loon; de inrich- ting van de bedrijven, tarieven voor gas en electriciteit en boogte van belastingen nemen ook bij de kostprijsbepaling een plaats in. Moeten de loonen in bet vrije bedrijf dalen, dan moeten die in gemeentediensten ook dalen; anders zal de toestand ondragelijk worden. Ook de middenstand zal kracbtig moeten medewerken. Wat de Regeering kan doen is alleen bet onderling overleg bevor- deren. Op dezen weg moet de Regeering voortgaan. Er is nu een verstoord evenwicbt, ook tusscben de verschillende takken van voortbrenging. Dit evenwicbt zal worden hervonden op een lager geldelijk peil, wat niet beteekent een lager levenspeil. Bij bet betoog van den heer Aalberse ten gunste van de arbeiders op het platteland sloot de beer Colijn zicb aan. De Regeering moet kracbtige steun aan het landbouwbe- drijf in zijn vollen omvang geven om een ver- scbrikkelijke werkloosheid te voorkomen. De beer Colijn stelde aan de Regeering den eiscb van grondig overleg met de Kamer; doch de Kamer moet z.i. de moeilijkheden der Regee ring niet grooter maken dan zij al zijn, zooals de beer Albarda in zijn rede deed. Tegen diens voorstelling van zaken en tegen diens dreigementen protesteerde bij emstig, ook in het belang van de volksgroep, welke de beer Albarda vertegenwoordigt. De beer Marchant (V.D.) erkende bet crisiskarakter van bet ministerie. Hij was bet met den beer Coign eens, dat geen vast plan ter bestrijding van de crisis valt te geven, omdat men telkens voor onverwachte omstan- digheden staat. Toch moet men een over- zicbt hebben over hetgeen gebeuren moet. Dat dit niet bestaat, beeft bij bet volk geen vertrouwen verwekt. Dit moet in bet kabinet eveneens zien een crisiskabinet. Het moet de overtuiging hebben, dat deze menscben bet beste met ons voor hebben. Door de samen- stelling van dit kabinet beeft bet volk deze overtuiging niet. Evenwel staat dit kabinet in dezen tijd sterk. Als bet 't land maar niet aan den rand van den afgrond brengt, beeft het al veel gedaan, omdat er geen ander is, dat bet vervangen kan. Aan een nationaal kabinet geeft Mr. Marchant de voorkeur. In een nationaal kabinet zouden alle partijen moeten zijn vertegenwoordigd. In een tijd als deze heeft men volgens den beer Marchant niets aan debatten over eco nomiscbe stelsels. Hij constateerde alleen, dat rondom overheidsbemoei'ing noodig was, waarmede men dus kwam op den weg, welken de sociaal-democraten ook willen gaan. Er is een gebrek aan organisatie; in ongebon- den vrijheid kan men het economiscbe leven, terwille van bet algemeen belang, niet laten voortgaan. Telkens ziet men dan ook ingrij- pen van de overheid noodig. En dit za ook moeten gebeuren in bet particuliere bedrijfs- leven, als het algemeen belang dit vereischt. Mr. Marchant dacht hierbij in het bijzonder aan bet bankwezen. Het regime van onbe- perkte vrijheid leidt tot den chaos. De beer Marchant zeide hiermede in de lijn te blijven, welke zijn partij ten deze altijd beeft gevolgd. De kwestie is nu niet of er een loondaling moet komen, maar of de Regeering bier overleg moet bevorderen. De heer Marchant meende van niet. Z.i. zal bet bier en daar tot loondaling moeten komen, maar beboort de Regeering daarbuiten te blijven; de vrije loonvorming moet baar gang kunnen gaan. Het is ook niet in te zien, waarom de loonen over de geheele lijn zouden moeten dalen. Er zijn tal van bedrijven, waarbij het loonpeil met den kostprijs weinig te maken beeft. Er is geen motief voor aangevoerd, waar om de overheid nu het loon moet gaan be- heerschen. Ingrijpen als Mussolini deed in Italie en naar aller tevredenheid, bad Mr. Marchant vemomen zullen wij bier niet kunnen, want in Italie is een algemeene veriaging van den prijs der verbruiksartikelen er mede ge- paard gegaan. Loondaling moet overgelaten worden aan de vrije werking der maatschappelijke krach- ten. De Regeering diene zich rekenschap te geven van de politieke beteekenis van haar actie. De vraag of er inflatie zal komen is nog van andere factoren afhankelijk. Met de Regeering zag de beer Marchant de toekomst niet rooskleurig in, maar waar om dan de goedgezinde gedreven tot een revolutionnaire actie? vroeg hij. Hier kwam hij aan de korting op de amb tenarensalarissen. Hierin zag hij een aan- loop van de Regeering om een algemeene loonsverlaging te verkrijgen. De particuliere werkgevers zullen zeggen: „Rijk en Ge- meenten zijn voorgegaan, dus wg moeten volgen. De Regeering mag hiervoor baar ambte naren, die zij niet te boog bezoldigt, niet gebruiken. Met bet wetsontwerp inzake ver iaging van de uitkeeringen aan provincie en gemeenten, steekt de Minister van Financien zijn handen in den modder. Daardoor breekt hij zijm eigen wet af, die dan alleen maar formeele beteekenis zal over bouden. De heer Marchant betoogde, dat dit wets ontwerp, met het sluitend maken van het budget weinig te maken bad, docb dat bet alleen diende om een loonsverlaging door te zetten. In de wet op de financieele verhou ding tusschen Rijk en Gemeenten, verleent bet Rijk gedurende vijf jaren een zekere ga- rantie; deze garantie wordt nu weer terugge nomen en op bet woord van de Regeering kan men niet aan. Aan de gemeentelijike autonomie wordt te kort gedaan. Op het gebied der eirjciency kan de regeering van verschillende gemeen ten nog heel wat leeren. Er is slechts reden tot ingrijpen, voor en- kele gemeenten, maar de Regeering mag niet alle gemeenten over e6n kam scheren. Mr. Marchant diende terloops een motie in, waarin de Kamer als baar oordeel moet uitspreken, dat onder de gegeven omstandig- heden een korting op de salarissen der Rijks- ambtenaren, niet gerechtvaardigd is. j Vervolgens bestreed hij de verhooging van bet tarief van invoerrecbten. Hij berekende. j dat herstel van belastingdruk van 1926 50 millioen zou opleveren en bij wenscbte vroe- j gere belastingverlagingen ongedaan te ma ken. Deze maatregelen moeten genomen worden voor dat men aan de ambtenaren- salarissen raakt. AFGEBROKEN UITZENDING VAN DE OHRISTELIJKE RADIO-VEREENIGING. Het Tweede-Kamerlid van Dijk heeft den Minister van Waterstaat vragen gesteld met betrekking tot het feit, dat op Vrijdag 30 Oc tober j.l. om 8 uur 15 de uitzending von de Ned. Christelijke Radio-Vereeniging, door en op last van de Radio-Omroep-Controle-com- missie, is afgebroken en tot 9 uur is stopge- zet (bet betrof een berdenking van de Her- vorming). Gewezen wordt op de omstandigheid, dat bet programma voor die afgebroken uitzen ding door de N. C. R. V. tgdig was ingezonden en dat daartegen door de Radio-Omroep-con- trole-commissie geen enkel bezwaar aan die omroep-vereeniging is kenbaar gemaakt, zoo- dat dit programma, zooals gebruikelijk, 3.13 door die commissie goedgekeurd kon gelden, aangezien nooit bewijzen van goedkeuring worden toegezonden. Gevraagd wordt o.a., of de Minister niet van oordeel is, dat, krachtens het Radio-con- trole-reglement, iedere opzettelijke afbreking van een radio-rede door de Radio-Omroep- controle-commissie onrechtmatig is, tenzij er bij die uitzending gevaar is te ducbten voor de veiligbeid van den Staat, de openbare orde of de goede zeden, en dat tot afbreking eerst mag worden overgegaan, nadat de Radio- Omroep-controle-commissie, overeenkomstig haar bezwaren tegen het voorgestelde pro gramma de betrokken omroep-vereeniging heeft kenbaar gemaakt? En tenslotte wordt de vraag gesteld of de minister niet van oordeel is, dat gelet op deze en dergelijke feiten instelling van een beroepsinstantie tegen willekeurige toepas- sing van de vastgestelde regelingen steeds meer noodzakelijk wordt, en of de minister bereid is te bevorderen, dat zoodanige in- stantie thans met spoed tot stand komt? Mr. D. FOCK TE PARIJS GEHULDIGD. van baron de Broqueville, oud-minister van defensie, wijdt in de Revue Catholique des iddes et des faits een artikel aan de betrek king tusscben Nederland en Belgie Hiji komt tot de volgende slotsom: Wanneer de beide landen kunnen komen tot een eenheidsfront, wat betreft de tarieven, dan zullen zg een blok vormen, dat door de overige naties met eerbied zal worden be- bandeld. Steunend op elkander beteekenen zij te zamen een groep met meer dan 14 millioen inwoners, uitgestrekte kolonien, aanzienlijke rijkdommen, een onvergelijkelijke uitrusting. Het accoord tusscben deze beide zal een be- slissende stap beduiden in de reconstructie van Europa. Bij de afschuwelijke ontwrich- ting, waardoor de wereld wordt ondermijnd, die staten bedreigt en stelsels verwoest, is bet zaak zicb te haasten en waar bet kan regio- j nale verdragen af te sluiten om den onder- j gang het boofd te bieden. Daarin zal de Vol- kenbond zijn becbtste steunpunten kunnen vinden, gemetseld in de werkelijikheid der feiten. MacDonald beeft schrrjft de N. R. Crt. zijn beslissingen getroffen en Engeland beeft nu een kabinet. De keuze was voor MacDonald bijzonder moeilijk, omdat bij als aanvoerder over niets anders beschikt dan over zijn per- patroon in het kabinet kunnen blijken als men naar zijn meening zonder noodzaak tot een protectionistisch experiment overging. Wij willen niet eindigen zonder nog even op een aardige bijzonderheid in het Britsche po - litieke leven te wijzen. Labour laat het niet op zicb zitten dat het niet goed nationaal, niet loyaal genoeg tegenover Old Engeland zijn zou. De Daily Herald put zich uit in ijver. Donderdag wezen wij op de hartstochtelijke verdediging der konings in het blad. In bet nummer van Vrijdag vinden wij nog krasser demonstratie van klassieke nationale gevoe- lens. Boven de (goede) berichten van het blad over de gebeurtenissen in Kasjmir, die wij in den Toestand hebben behandeld, leest men met groote headline-letters in goeden ouden tropenstrjl: 1500 Britisch Troops Will Check Plotters in Kashmir. Wij laten dit Engelsch zooals het is, omdat wij voor dergelijke geestdrift even sappige termen missen. Maar misschien kunnen zekere, met de Daily Herald bevriende Nederlandsche bladen ons daaraan helpeu, bladen die in de ,,headline"-terminologie even eens bedreven zijn, al is het dan in een iet- wat tegenovergestelde richting. Herziening provinciaal wegenplan. Zooals bekend treedt 1 Januari een nieuw rijkswegenplan in werking. De Minister van Havas meldt uit Parijs aan de N. R. Crt.: Tijdens een receptie ten stadhuize heeft maarschalk Lyautey namens bet gemeente- bestuur aan mr. D. Fock de gouden medaille van de stad uitgereikt. WERKLOOSHEID BOUWVAKARBEIDERS. Het hoofdbestuur van den Algem. Nederl. Rouwarbeidersbond beeft den Minister van Arbeid, die dit voorjaar de verlenging van 6 weken voor de werkloozenuitkeeringen niet van toepassing verklaarde op de kassen der bouwarbeidersbonden, verzocht, in bet volgen de voorjaar een nadere beslissing te nemen, in verband met de steeds toenemende werk loosheid in het bouwbearijf. De Algem. Nederl. Bouwarbeidersbond zal in 1931 ongeveer 1% millioen gulden uitkeeren aan de werklooze leden, tegen 953.000 in 1930. TELEFONIEVERKEER MET SCHEPEN. Met ingang van 9 Nov. zal het telefonie- verkeer worden geopend tusscben alle kan- toren en stations in Nederland en de Neder landsche schepen, voorzien van een conces- sie voor 'n radio telefonie-installatie. Het tarief dat voor gesprekken met deze schepen wordt gebeven is samengesteld uit: a. de scheepstaks; b. de landstationstaks en c. de landlijntaks. De landstationstaks voor het Nederlandsche kuststation bedraagt 3,20 en de Nederland sche landlijn 0,50 per gesprekseenheid van drie minuten. De scheepstaks wordt voor elk scheepsstation afzonderlijk bepaald. Het tarief per minuut bedraagt bet derde deel van dat per gesprekseenheid van 3 minuten. Het verkeer omvat voorloopig alleen de trawlers Antje, Betje en Wilingen. De beide eerstgenoemde vaartuigen beffen geen scheepstaks, laatstgenoemd een scheepstaks van 0,20 per gesprekseenheid van 3 minuten. DE N.C.R.V. GESTRAFT. De ,,Standaard" meldt: Naar wij vernemen is de N.C.R.V. door de Algemeen Programma-Commissie voor drie acbtereenvolgende malen uitgesloten van de verzorging van het Algemeen Programma; dit in verband met haar uitzending van Vrijdag- avond 30 October 1931, welke door de Radio Omroep Controle-Commissie is afgebroken, daar bet betreffende programma door de Al gemeene Programma-Commissie niet was goedgekeurd. Dit besluit tot schorsing is genomen, zon der dat de N.C.R.V. in de gelegenheid is ge steld om zich te verantwoorden. Zij is der- balve onverboord gevonnist. Blijkbaar beeft de Commissie bij voorbaat kwade trouw aan- genomen en beeft zij: aan de mogelgkheid van een misverstand zelfs niet gedacht. Opnieuw wordt hierdoor gedemonstreerd de noodzake- lijkheid van een beroepsinstantie. Nader vernemen wij nog, dat de N.C.R.V. zich tot den Minister van Waterstaat heeft gewend. Verwaeht mag worden, dat deze dit vonnis zonder voorafgaand verhoor, niet zal sanctionneeren. Mocht dit wel bet geval zijn, dan zal de N.C.R.V. zich hebben te beraden omtrent een e.v. beroep op den burgerlijken rechter. Hieromtrent is ecbter uit den aard der zaak nog geen beslissing genomen. DE MOEILIJKHEDEN VOOR HET BEDRIJFSLEVEN. Naar verluidt zou, als uibvloeisel van de op 12 October jl. tusschen den Minister van Ar beid, Handel en Nijverheid en vertegenwoor- digers van werkgevers- en werknemers-orga- nisaties gehouden besprekingen, thans in be- ginsel besloten zijn, de tot standkoming te bevorderen van 'n crisis-commissie, waarin vertegenwoordigers en werkgevers en arbei ders zitting zouden nemen en die tot taak zou hebben door onderlinge samenwerking de moeilijkheden voor bet bedrijfsleven te ver- minderen. Als voorzitter van deze commissie zou zijn aangezocht het lid van den Raad van State Mr. J. B. Kan, oud-minister van Binnenland- sche Zaken en Landbouw. NEDERLAND EN BELGIe. B. T. A. meldt uit Brussel: Graaf Louis de Lichtervelde, oud-secretaris soonlijk gezag en bij geenerlei parlementaire i waterstaat beeft in verband daarmede de ge- kracht tot zijn steun beeft. Hij had rekening te bouden met een ontstuimig overwinnaars- gevoel bij een groot gedeelte der protectio- nistisch-conservatieve groep, waarop de posi- tie van zijn regeering berust. Desniettemin is het kabinet ongeveer uitgevallen zooals de gematigden in bet nationale kamp dat meenden te mogen verwachten. De uitersten zijn in toom gehouden. Dat pleit voor de kracht van het beleid van MacDonald en het pleit evenzeer voor Baldwin, die hem daartoe in staat beeft gesteld. Het is b.v. heel teekenend, dat men Chur chill niet in bet kabinet beeft opgenomen. Eerst beette bet dat men het niet zou aan- durven dezen begaafden heetboofd en door- drijver buiten de regeering te bouden, omdat bij te gevaarlijk zou zijn als hij niet met bai- den van ministerschap gebonden was. Deze overwegingen beeft men ecbter blijkbaar ter- zijde gescboven. Ook Amery, een hyperpro- tectionist met aanspraken op een portefeuille, heeft men erbuiten gelaten. De meeste belangstelling is er geweest voor de toedeeling van de portefeuille van finan cien en handel. Op handel had Sir Philip Cun- liffe Lister welhaast een traditioneel recbi Deze nog betrekkelijk jonge en vrij heftige conservatief bad dit departement beheerd zoo vaak zijn partij sedert den oorlog regeerde of medezeggenscbap bad. Voor financien kwam Neville Chamberlain in de eerste plaats in aanmerking. Bij een dergelijke verdeeling zouden ecbter beide, voor de handelspolitiek beslissende posten door protectionisten bezet zijn. Men was nu de verdeeling dezer posten als een proefsteen voor het karakter van het kabinet gaan bescbouwen: Zou bet uitdruk- king geven aan de overweldigende overwin- ning van de conservatieven of meer nog aan de samenstelling der coalitie waaraan de con servatieven bun overwinning te danken bad- den? Ware het laatste bet geval dan zou men de beide posten over de twee hoofdgroepen in de coalitie verdeelen. Dit nu is geschied. Runciman heeft handel gekregen. Hij hoort onder de stammen Israels, waarin de Engel- sche liberal en tegenwoordig verdeeld zijn, tot de zonen Simons. Hij gold steeds als een or thodox vrijhandelaar, tot bij tijdens de debat ten over den gouden standaard bet Lagerbuis verraste met een plan, dat niet heelemaal paste in zijn oude economische geloof. Runci man was wel tegen een algemeen tarief of tegen tarieven op waren voor dagelijkscb ge- bruik, maar hij stelde voor den invoer van weelde-artikelen eenvoudig te verbieden of tot bet uiterste te beperken. Sedertdien was Runciman in Frankrijk niet bijster populair. En wij kunnen gerust aan- nemen dat zijn benoeming tot minister van koophandel te Parijs een aanzienlijk fronsen van wenkbrauwen zal hebben teweeg ge- bracbt. De samenstelling van het kabinet beant- woordt zoozeer aan de verwachtingen der ge matigden, bevat zoo weinig sensationeels, dat wij er ons nu niet verder in zullen verdiepen en meer gedetailleerde beschouwingen gaarne aan onzen Londensche correspondent over- laten. Alleen over een benoeming nog een paar woorden, omdat zij het buitenland in de eerste plaats betreft: Die van Simon tot mi nister van buitenlandsche zaken. Men weet van hem dat hij een knap en conscientieu3 man is, met ruimen blik; en een behendig en vasthoudend pleiter bovendien. Verder moet hij een voorstander zijn van opheffing van het stelsel der internationale staatsschulden, dat een der geesels vormt van onzen tijd, maar waaruit wij zoo moeilijk loskomen. Dit zijn bevredigende dingen. Het ware moge lijk geweest dat de zwakke en internationaal weinig zelfstandige Austen Chamberlain in dat departement ware teruggekeerd. Zijn vrijwillig zich terugtrekken zal in bet depar tement in Downingstreet niet slechts dank- baarheid maar ook krachtige opluchting heb ben teweeg gebracht. Dan nog eenige algemeene opmerkingen. De elementen in de conservatieve partij die op gematigdheid aandringen en nu bij de kabi- netsformatie de overhand hebben bebouden, maken den indruk voorzichtig te zullen zijn met het onderwerp der beschermende rech- ten. De Times drong er wel op aan het spoedig in beschouwing te nemen, opdat men wete waar men aan toe is; maar het blad betoogde tegelijkertijd dat men den uitslag van de verkiezingen niet zoo moest opvatten dat het land de felle protectionisten in het ge- lijk bad gesteld. ,,Candidaten, socialist of liberaal, die de dogmatische verdediging van den vrijen handel tot hoofdzaak maakten werden bijna overal met overweldigende meer derbeid verslagen," zoo zegt het blad; „maar candidaten die in de allereerste plaats den steun kregen van dogmatische protectionisten werden of verlagen, zelfs als zij als nationaal candidaat waren gesteld, of zij behaalden een veel kleinere meerderheid dan de nationale candidaten elders". Het blad gaat nog verder: „De kiezers heb ben niet hun goedkeuring gehecbt aan bet beroep op hen van de verwoede protectionis ten, hoe beslist zij ook de leuze van de ver woede vrijbandelaars verworpen mogen heo- ben; bun goedkeuring hebben zij gehecht aan het verlangen van den minister-president die de vrgheid wilde om ieder middel, tarieven incluis, te gebruiken dat hij noodig zou achten voor bet evnwicht in de begrooting of voor het herstel van de handelsbalans." Dergelijke beschouwingen klinken gerust- stellend. En een geruststelling te meer is de aanwezigheid in het kabinet van Lord Philip Snowden (of tegen welken trotschen ge- slachtsnaam dan Snowden zijn „meisjesnaam" bij zijn verheffing in den hoogen adel ruilen zal). Men kent zijn grenzelooze vasthoudend- heid. Deze vrijhandelaar zou een dynamiet- legenheid opengesteld, om, bebalve tot ber ziening van de provinciale wegenplannen, welke noodig zou bijken, teneinde de ge- wenschte aansluiting te brengen met bet nieuwe rijkswegenplan, tevens tot eenige uit- breiding van die plannen over te gaan en daarin op te nemen enkele wegen, aan welker plaatsing op het provinciaal wegenplan in de afgeloopen jaren was gebleken bet meest be- boefte te bestaan. Voor wegen op bet provinciaal wegenplan 1927 waren destijds in totaal toegestaan 282.5 K.M.; de gezamenlijke lengte dier wegen bedroeg na vaststelling van bet plan ecbter niet meer dan 279.43 KM., alzoo 3.07 K.M. minder dan bet toegestane aantal. Voor bet provinciaal wegenplan 1932 zijn thans 23 K.M. medr beschikbaar dan destijds voor bet plan 1927 waren toegestaan, zoodat in totaal voor wijziging en toevoeging van nieuwe wegen be schikbaar zijn 26.07 K.M. Rekening boudende met vroeger gemaakte opmerkingen en geuite verlangens, dragen Ged. Staten o.m. de volgende wijzigingen voor: In aansluiting op den voortgezetten ver- bindingsweg West-Oost-Zeeuwscb-Vlaanderen komt de plaatsing op bet wegenplan ge- wenscht voor van een weg van Hoofdplaat over Riervliet naar den weg Langeweg in den Koninginnepolder (Biervliet)Isabellasluis (Philippine), waardoor de beide genoemde ge meenten door een behoorl.ijken weg aan bet provinciaal wegenplan zullen worden aange- sloten. Aangezien afdoende verbetering van den weg Drie-ScbouwenHulst wegens gemis aan medewerking van de voornaamste onder- houdsplichtige als uitgesloten moet bescbouwd worden, bestaat naar bet oordeel van Ged. Staten thans geen verdere aanleiding dezen weg op bet provinciaal wegenplan te behou- den en stellen zij voor dezen ter lengte van 10.1 K.M. te schrappen. Het staat daarentegen vast, dat de ge meenten St. Jansteen en Koewacht als onder- houdsplichtigen, bereid zijn, bet noodige bij te dragen voor de verbetering van de ten Zuiden van genoemden weg gelegen ver- binding ZuiddorpeKoewachtSt Jansteen, welke verbinding voor de betrokken streek van beduidend grooter belang en voor het doorgaande verkeer geschikt gemaakt kan worden, zonder dat daarmede te hooge kosten zouden gemoeid zijn. Deze 13 K.M. lange weg ware derbalve aan het plan toe te voegen. Voor den weg St. Annapolderprovinciale weg WalzoordenHulst is een volledig ver- beteringsplan met raming van kosten opge- maakt. Daarbij is gebleken, dat het de voor keur verdient, in het bijzonder met het oog op de kosten, de verbinding met den provin- cialen weg tot stand te brengen door van De Kraai den weg ongeveer Oostwaarts door te trekken. In verband hiermede waren op het plan te lezen: Zaamslagprovinciale weg HulstWalsoorden bij Ter Hole. De lengte van dezen weg kan van 10.9 op 8.38 K.M. worden verminderd. Ten einde financieelen steun ingevolge de Wegenbelastingwet moge lijk te maken voor de verbetering van het wegvak, dat de wegen SchoondijkeIJzen- dijke en IJzendijkerjksgrens verbindt, ware de lengte van dezen weg te verboogen van 9 tot 9.5 K.M. De mogelijkheid ontstaat daar door een betere verbinding tot stand te bren gen tusschen beide genoemde wegen. Tengeyolge van deze wijzigingen en in en kele nummers van het plan aan te brengen correctien, zal bet aantal K.M. stijgen van 279.43 tot 309.146. Het bescbikbare aantal K.M ad 305.5 wordt derbalve met 3.646 K.M. of ongeveer 1.2 overschreden, waartegen de Minister ver- klaard beeft geen bezwaar te hebben. De hoofdingenieur van den provincialen waterstaat scbrijft o.a., dat krachtens art. 35 le lid der wegenbelastingwet bij de jaarlijk- scbe vaststelling der wegenlijsten daarop de voile lengte der wegen in rekening gebracht wordt voor die wegen, welke in overeenstem- ming zijn met de omschiiijiving op het wegen plan, of welker verbetering of aanleg over eenkomstig die omschrijving in het afgeloopen jaar is ter baud genomen of voortgezet. Anders mogen de wegen of wegvakken slechts tot gereduceerde lengten op de lijst geplaatst worden. Het doet zich herhaaldelijk voor, dat aan de gestelde eiscben niet wordt voldaan, omdat bij de snelle wijziging van in- zichten op wegenverbeteringsgebied, meer dan eens bijiv. een ander wegvak wordt toe- gepast dan bet plan aangeeft. In andere pro- vincies (Noord-Holland, Groningen) beeft men dit bezwaar reeds ondervangen, zulks met goedkeuring der Kroon; wat ecbter in het financieel nadeel is der provincien, welke daarin voorshands niet voorzagen. Deze opmerkingen geven Ged. Staten aan leiding voor te stellen ook verder het plan te berzien en, onder intrekking van't bestaande, een geheel nieuw provinciaal wegenplan vast te stellen, waarin de besproken wijzigingen zijn aangebracht en met de opmerkingen van den hoofdingenieur rekening wordt gehouden. Volgens de Evening Standard is Penton- ville ten doode opgeschreven. Negentig jaar geleden is Pentonville geopend als een model-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 5