13t Neuzensche Gourant
Twecde Blad.
BIBHEHLAND.
BUITKNL&ND
JBHKBeUE BEBICHTEB.
Maandag 9 Nov. 1931. No. 1757
HET ENGELSCHE KABINET GEVORMD.
PROVINCIALE STATEN VAN
ZEELAND.
PENTONVILLE TEN DOODE
OPGESCHREVEN.
VAN
TWEEDE KAMER.
RIJKSBEGROOTING VOOR 1932.
Algemeene beschouwingen.
Mr. Knott en belt (V. B.) besprak ver-
volgens de ingeduide bezuinigingen op de
Staatsuitgaven. Vroegere ervaringen met be-
zuinigingscommissies stemmen niet boopvol,
maar tocb hoopte hiiji't beste van de nieuwste
commissie; de bonding van bet kabinet zou
ecbter radicaal moeten veranderen. Bezuini-
gingen zijn nog wel mogelijk, b.v. op de ad-
ministratiekosten der soeiaie verzekering en
op bet onderwijs.
Tegen een protectionistische handelspoli-
tiek moet worden gewaarschuwd. Over bet
wetsontwerp tot beperking van den invoer
zou Mr. Knottenbelt spreken als bet in be-
bandeling komt.
Wat de veriaging der Rijkssalarissen be-
treft, meende bij, dat de Minister van Finan
cien bet zicb zoo wel wat gemakkelijk bad ge-
maakt. Op zicb zelf acbtte bij die veriaging
noodig, maar bij veroordeelde de bij de toe-
passing daarvan verder voortschrijdende ni-
velleering, waardoor de afstand tusscben de
lagere salarissen en de middelgroote salaris-
sen steeds kleiner wordt.
De beer Knottenbelt acbtte een algemeene
korting van 3 pCt. gedurende 1 jaar beter,
waaraa moest volgen een berziening van bet
Bezoldigingsbesluit.
Tegen de verbooging van de invoerrecbten
moet de liberale fractie emstige bezwaren
maken; bij bet desbetreffende wetsontwerp
zou daarvan nader blijken.
Wat de nieuwe departementale indeeling
betreft, wees de beer Knottenbelt er op, dat
de nieuwe groepeering niet voldoende is, in-
dien aan het departement van Economiscbe
Zaken niet de centrale statistiek wordt toe-
gevoegd.
Tenslotte hoopte bij, dat bet gemeen over-
leg er in zou slagen om zonder groote scbok-
ken een aanpassing aan de tegenwoordige
omstandigbeden te verkrijgen.
De beer C o 1 ij n (A.R.) bad direct de voile
aandacbt der Kamer. Zijn eerste opmerking
was, dat boewel bet kabinet aan de crisis de
banden vol beeft, dit tocb niet verbinderen
mag, aandacbt te besteden aan andere volks-
belangen, bijv. de Zondagsviering. In dit ver-
band laakte bij bet antwoord der Regeering
inzake de klachten over bet rijden van goed-
koope treinen op Zondag.
Hij erkende intusscben, dat bet beleid der
Regeering bepaald wordt door de tijdsom-
standigbeden.
Komend tot een bespreking van de crisis
berinnerde bij aan den enormen scbuldenlast
welke tengevolge van den oorlog op de vol-
keren rust; alleen op Engeland drukt een
last van 96 milliard gulden, betgeen, naar
verbouding van het inwonersaantal, voor
Nederland een bedrag van 16 milliard zou
vertegenwoordigen. Na den oorlog is het ver-
drag van Versailles gekomen, dat met de her-
stelbetalingen en andere bepalingen den
drukt heeft vergroot. Verdere factoren zijn de
tarieven-politiek en de verkeerde leeningspo-
litiek der staten, de daling van bet emigra-
tiearjfer, de uitscbakeling van verschillende
landen uit bet handelsverkeer, China, Rus-
land, Britsch-Indie. Voor de crisis valt dus
een complex van oorzaken aan te wijzen; ze
is geen gevolg van de productiewijze, maar
van verschillende, bovengenoemde oorzaken,
waarbij nog komt bet voeren van een ,,aarts-
domme economiscbe politiek". Het kapitalis-
me is geen „stelsel"; bet is een groeiproces,
dat zeker bier en daar uitwassen vertoont,
waartegen de overbeid kracbtens haar roe-
ping opgetreden is en nog moet optreden.
Aan dit groeiproces is de voorkeur te geven
boven een productie-stelsel, dat een wereld-
dictator eiscbt met een macht, zooals in
Openbaringen 13 is gescbetst. De houding van
de Regeering kan geen andere zijn dan die
van afwe ring; zij sbaat als 't ware met den
rug tegen den muur, zij moet afwachten wat
er komt. Daarom is bet vragen om een vast
plan ter bestrijding van de crisis zoo ver-
keerd; de Regeering weet niet wat baar te
wachten staat.
Slechts ten opzicbte van een ding kan de-
Regeering wat meer doen, dat is waakzaam
zijn tegen bet ontzettende gevaar van infla-
tie. Daarvoor is noodig te zorgen voor een
sluitende begrooting.
De Regeering moet in totaal 95 millioen
zien te dekken. De voorgestelde middelen
brengen ecbter nog geen sluitende begroo
ting. De Regeering tracht 40 pCt. van het
tekort door leening te dekken.
Bevredigend kon de beer Colijn dien toe-
stand niet noemen, omdat het zicb laat aan-
zien, dat bet jaar 1933 nog slecbter zal zijn
dan 1932 en ook daama is ook nog geen aan-
zienlijke verbetering te verwachten.
De staatsuitgaven moeten aanzienlijk en
blijvend worden verlaagd; daartoe beeft de
Regeering de commissie-Welter benoemd.
In verband hiermede meende de beer Coign
dat genoegen kan genomen worden met een
nog niet gebeel sluitende begrooting voor
1932.
Van de voorgestelde middelen was er maar
den, waartegen hij geen bezwaar bad, n.l. de
tijdelijk verminderde storting in het Invali-
diteitsfonds. Tegen alle andere bestaan
emstige bezwaren. Maar 't feit, dat de Re
geering al die bezwaarlijke middelen heeft
voorgesteld, bewijst reeds, dat zij den toe-
stand heel emstig acbt. Het door den beer
Albarda voorgestelde middel van een crisis-
belasting is eveneens bedenkelijk. Maar als
de Regeering dit middel reeds bad voorge
steld ,dan zou de beer Colijn dit ook hebben
moeten aanvaarden. Hiij vroeg zicb zelfs af,
of in de toekomst tocb nog niet een verhoo-
ging van belasting zou moeten komen! Het
andere voorstel van den heer Albarda, om 25
pCt. te bezuinigen op de militaire uitgaven,
is niet emstig te nemen. We zouden dan onze
geheele defensie moeten afschaffen, of de
personeele inkomsten veel meer verlagen dan
de Regeering nu doet.
Het andere voorstel van den beer Albarda,
om mddr te gebruiken van de saldi van
vroegere jaren, is eveneens verwerpelgk.
Vergeet men dan dat met die saldi leeningen
uit den mobilisatietijd zijn afgelost en dat die
leeningen bestemd waren voor onproductieve
uitgaven? Men moet ook rekening er mee
houden, dat voor de gemeente 250 en voor
Indie 300 a 400 millioen geleend zal moeten
worden. Onze leeningscapaciteit is ook be-
grensd. Staan daar geen productieve waar-
den tegenover dan krijgt men ook inflatie.
De heer Colijn zeide, dat zijn fractie de
Regeering bij het aanwenden van alle ge-
vraagde middelen zal steunen; bij maakte
alleen een voorbehoud ten aanzien van de
voorgenomen stopzetting van de Zuiderzee-
inpoldering. Wat de Regeering daarmee wil
was hem nog steeds niet duidelijk en hij zou
er later bij de begrooting van het Zuiderzee-
fonds op terugkomen.
Hij waarschuwde er ook voor om te zorgen
voor een beboorlijke betalings- en handels-
balans. Men zij waakzaam tegen een over-
matigen uitvoer, maar ook tegen een over-
tolligen invoer.
Bg dit laatste dacbt de heer Colijn speciaal
aan den invoer van weelde-artikelen. Hij
keurde de gedachte van beperking van den
invoer door contingenteering goed; deze
voorkomt z.i. 'n streven naar protectionisms.
Op den weg van automatische verbooging
der tarieven zou bij de Regeering niet kun-
nen volgen. Daartoe is ons tarief, dat een
zuiver fiscaal karakter draagt niet gescbikt.
Met een verbooging tot ten hoogste 10 pCt.
acbtte bij' de grens van bet toelaatbare be-
reikt. Hij meende dit met nadruk in bet
openbaar te moeten zeggen. Ook onze uit
voer dient te worden uitgebreid. De kost-
prijs speelt hierbij een groote rol en dan
komt men ook aan het loonpeil. Een te boog
loonpeil is een rechtstreeksche aanleiding tot
inflatie. Hier en daar zullen de loonen in
sommige exportbedrijven moeten dalen, boe
betreurenswaardig dat ook is.
Kostprijisverlaging is ecbter niet alleen een
kwestie van daling van bet loon; de inrich-
ting van de bedrijven, tarieven voor gas en
electriciteit en boogte van belastingen nemen
ook bij de kostprijsbepaling een plaats in.
Moeten de loonen in bet vrije bedrijf dalen,
dan moeten die in gemeentediensten ook
dalen; anders zal de toestand ondragelijk
worden. Ook de middenstand zal kracbtig
moeten medewerken. Wat de Regeering kan
doen is alleen bet onderling overleg bevor-
deren. Op dezen weg moet de Regeering
voortgaan. Er is nu een verstoord evenwicbt,
ook tusscben de verschillende takken van
voortbrenging. Dit evenwicbt zal worden
hervonden op een lager geldelijk peil, wat niet
beteekent een lager levenspeil.
Bij bet betoog van den heer Aalberse ten
gunste van de arbeiders op het platteland
sloot de beer Colijn zicb aan. De Regeering
moet kracbtige steun aan het landbouwbe-
drijf in zijn vollen omvang geven om een ver-
scbrikkelijke werkloosheid te voorkomen. De
beer Colijn stelde aan de Regeering den eiscb
van grondig overleg met de Kamer; doch de
Kamer moet z.i. de moeilijkheden der Regee
ring niet grooter maken dan zij al zijn, zooals
de beer Albarda in zijn rede deed. Tegen
diens voorstelling van zaken en tegen diens
dreigementen protesteerde bij emstig, ook in
het belang van de volksgroep, welke de beer
Albarda vertegenwoordigt.
De beer Marchant (V.D.) erkende bet
crisiskarakter van bet ministerie. Hij was bet
met den beer Coign eens, dat geen vast plan
ter bestrijding van de crisis valt te geven,
omdat men telkens voor onverwachte omstan-
digheden staat. Toch moet men een over-
zicbt hebben over hetgeen gebeuren moet.
Dat dit niet bestaat, beeft bij bet volk geen
vertrouwen verwekt. Dit moet in bet kabinet
eveneens zien een crisiskabinet. Het moet de
overtuiging hebben, dat deze menscben bet
beste met ons voor hebben. Door de samen-
stelling van dit kabinet beeft bet volk deze
overtuiging niet. Evenwel staat dit kabinet
in dezen tijd sterk. Als bet 't land maar niet
aan den rand van den afgrond brengt, beeft
het al veel gedaan, omdat er geen ander is,
dat bet vervangen kan. Aan een nationaal
kabinet geeft Mr. Marchant de voorkeur.
In een nationaal kabinet zouden alle partijen
moeten zijn vertegenwoordigd.
In een tijd als deze heeft men volgens den
beer Marchant niets aan debatten over eco
nomiscbe stelsels. Hij constateerde alleen,
dat rondom overheidsbemoei'ing noodig was,
waarmede men dus kwam op den weg, welken
de sociaal-democraten ook willen gaan. Er
is een gebrek aan organisatie; in ongebon-
den vrijheid kan men het economiscbe leven,
terwille van bet algemeen belang, niet laten
voortgaan. Telkens ziet men dan ook ingrij-
pen van de overheid noodig. En dit za ook
moeten gebeuren in bet particuliere bedrijfs-
leven, als het algemeen belang dit vereischt.
Mr. Marchant dacht hierbij in het bijzonder
aan bet bankwezen. Het regime van onbe-
perkte vrijheid leidt tot den chaos.
De beer Marchant zeide hiermede in de lijn
te blijven, welke zijn partij ten deze altijd
beeft gevolgd.
De kwestie is nu niet of er een loondaling
moet komen, maar of de Regeering bier
overleg moet bevorderen. De heer Marchant
meende van niet. Z.i. zal bet bier en daar
tot loondaling moeten komen, maar beboort
de Regeering daarbuiten te blijven; de vrije
loonvorming moet baar gang kunnen gaan.
Het is ook niet in te zien, waarom de loonen
over de geheele lijn zouden moeten dalen. Er
zijn tal van bedrijven, waarbij het loonpeil
met den kostprijs weinig te maken beeft.
Er is geen motief voor aangevoerd, waar
om de overheid nu het loon moet gaan be-
heerschen.
Ingrijpen als Mussolini deed in Italie en
naar aller tevredenheid, bad Mr. Marchant
vemomen zullen wij bier niet kunnen,
want in Italie is een algemeene veriaging van
den prijs der verbruiksartikelen er mede ge-
paard gegaan.
Loondaling moet overgelaten worden aan
de vrije werking der maatschappelijke krach-
ten. De Regeering diene zich rekenschap te
geven van de politieke beteekenis van haar
actie. De vraag of er inflatie zal komen is
nog van andere factoren afhankelijk.
Met de Regeering zag de beer Marchant
de toekomst niet rooskleurig in, maar waar
om dan de goedgezinde gedreven tot een
revolutionnaire actie? vroeg hij.
Hier kwam hij aan de korting op de amb
tenarensalarissen. Hierin zag hij een aan-
loop van de Regeering om een algemeene
loonsverlaging te verkrijgen. De particuliere
werkgevers zullen zeggen: „Rijk en Ge-
meenten zijn voorgegaan, dus wg moeten
volgen.
De Regeering mag hiervoor baar ambte
naren, die zij niet te boog bezoldigt, niet
gebruiken. Met bet wetsontwerp inzake ver
iaging van de uitkeeringen aan provincie en
gemeenten, steekt de Minister van Financien
zijn handen in den modder.
Daardoor breekt hij zijm eigen wet af, die
dan alleen maar formeele beteekenis zal over
bouden.
De heer Marchant betoogde, dat dit wets
ontwerp, met het sluitend maken van het
budget weinig te maken bad, docb dat bet
alleen diende om een loonsverlaging door te
zetten. In de wet op de financieele verhou
ding tusschen Rijk en Gemeenten, verleent
bet Rijk gedurende vijf jaren een zekere ga-
rantie; deze garantie wordt nu weer terugge
nomen en op bet woord van de Regeering
kan men niet aan.
Aan de gemeentelijike autonomie wordt te
kort gedaan. Op het gebied der eirjciency
kan de regeering van verschillende gemeen
ten nog heel wat leeren.
Er is slechts reden tot ingrijpen, voor en-
kele gemeenten, maar de Regeering mag niet
alle gemeenten over e6n kam scheren.
Mr. Marchant diende terloops een motie
in, waarin de Kamer als baar oordeel moet
uitspreken, dat onder de gegeven omstandig-
heden een korting op de salarissen der Rijks-
ambtenaren, niet gerechtvaardigd is.
j Vervolgens bestreed hij de verhooging van
bet tarief van invoerrecbten. Hij berekende.
j dat herstel van belastingdruk van 1926 50
millioen zou opleveren en bij wenscbte vroe-
j gere belastingverlagingen ongedaan te ma
ken. Deze maatregelen moeten genomen
worden voor dat men aan de ambtenaren-
salarissen raakt.
AFGEBROKEN UITZENDING VAN DE
OHRISTELIJKE RADIO-VEREENIGING.
Het Tweede-Kamerlid van Dijk heeft den
Minister van Waterstaat vragen gesteld met
betrekking tot het feit, dat op Vrijdag 30 Oc
tober j.l. om 8 uur 15 de uitzending von de
Ned. Christelijke Radio-Vereeniging, door en
op last van de Radio-Omroep-Controle-com-
missie, is afgebroken en tot 9 uur is stopge-
zet (bet betrof een berdenking van de Her-
vorming).
Gewezen wordt op de omstandigheid, dat
bet programma voor die afgebroken uitzen
ding door de N. C. R. V. tgdig was ingezonden
en dat daartegen door de Radio-Omroep-con-
trole-commissie geen enkel bezwaar aan die
omroep-vereeniging is kenbaar gemaakt, zoo-
dat dit programma, zooals gebruikelijk, 3.13
door die commissie goedgekeurd kon gelden,
aangezien nooit bewijzen van goedkeuring
worden toegezonden.
Gevraagd wordt o.a., of de Minister niet
van oordeel is, dat, krachtens het Radio-con-
trole-reglement, iedere opzettelijke afbreking
van een radio-rede door de Radio-Omroep-
controle-commissie onrechtmatig is, tenzij er
bij die uitzending gevaar is te ducbten voor
de veiligbeid van den Staat, de openbare orde
of de goede zeden, en dat tot afbreking eerst
mag worden overgegaan, nadat de Radio-
Omroep-controle-commissie, overeenkomstig
haar bezwaren tegen het voorgestelde pro
gramma de betrokken omroep-vereeniging
heeft kenbaar gemaakt?
En tenslotte wordt de vraag gesteld of de
minister niet van oordeel is, dat gelet op
deze en dergelijke feiten instelling van een
beroepsinstantie tegen willekeurige toepas-
sing van de vastgestelde regelingen steeds
meer noodzakelijk wordt, en of de minister
bereid is te bevorderen, dat zoodanige in-
stantie thans met spoed tot stand komt?
Mr. D. FOCK TE PARIJS GEHULDIGD.
van baron de Broqueville, oud-minister van
defensie, wijdt in de Revue Catholique des
iddes et des faits een artikel aan de betrek
king tusscben Nederland en Belgie Hiji komt
tot de volgende slotsom:
Wanneer de beide landen kunnen komen
tot een eenheidsfront, wat betreft de tarieven,
dan zullen zg een blok vormen, dat door de
overige naties met eerbied zal worden be-
bandeld. Steunend op elkander beteekenen zij
te zamen een groep met meer dan 14 millioen
inwoners, uitgestrekte kolonien, aanzienlijke
rijkdommen, een onvergelijkelijke uitrusting.
Het accoord tusscben deze beide zal een be-
slissende stap beduiden in de reconstructie
van Europa. Bij de afschuwelijke ontwrich-
ting, waardoor de wereld wordt ondermijnd,
die staten bedreigt en stelsels verwoest, is bet
zaak zicb te haasten en waar bet kan regio- j
nale verdragen af te sluiten om den onder- j
gang het boofd te bieden. Daarin zal de Vol-
kenbond zijn becbtste steunpunten kunnen
vinden, gemetseld in de werkelijikheid der
feiten.
MacDonald beeft schrrjft de N. R. Crt.
zijn beslissingen getroffen en Engeland beeft
nu een kabinet. De keuze was voor MacDonald
bijzonder moeilijk, omdat bij als aanvoerder
over niets anders beschikt dan over zijn per-
patroon in het kabinet kunnen blijken als
men naar zijn meening zonder noodzaak tot
een protectionistisch experiment overging.
Wij willen niet eindigen zonder nog even op
een aardige bijzonderheid in het Britsche po -
litieke leven te wijzen. Labour laat het niet
op zicb zitten dat het niet goed nationaal, niet
loyaal genoeg tegenover Old Engeland zijn
zou. De Daily Herald put zich uit in ijver.
Donderdag wezen wij op de hartstochtelijke
verdediging der konings in het blad. In bet
nummer van Vrijdag vinden wij nog krasser
demonstratie van klassieke nationale gevoe-
lens. Boven de (goede) berichten van het
blad over de gebeurtenissen in Kasjmir, die
wij in den Toestand hebben behandeld, leest
men met groote headline-letters in goeden
ouden tropenstrjl: 1500 Britisch Troops Will
Check Plotters in Kashmir.
Wij laten dit Engelsch zooals het is, omdat
wij voor dergelijke geestdrift even sappige
termen missen. Maar misschien kunnen
zekere, met de Daily Herald bevriende
Nederlandsche bladen ons daaraan helpeu,
bladen die in de ,,headline"-terminologie even
eens bedreven zijn, al is het dan in een iet-
wat tegenovergestelde richting.
Herziening provinciaal wegenplan.
Zooals bekend treedt 1 Januari een nieuw
rijkswegenplan in werking. De Minister van
Havas meldt uit Parijs aan de N. R. Crt.:
Tijdens een receptie ten stadhuize heeft
maarschalk Lyautey namens bet gemeente-
bestuur aan mr. D. Fock de gouden medaille
van de stad uitgereikt.
WERKLOOSHEID BOUWVAKARBEIDERS.
Het hoofdbestuur van den Algem. Nederl.
Rouwarbeidersbond beeft den Minister van
Arbeid, die dit voorjaar de verlenging van 6
weken voor de werkloozenuitkeeringen niet
van toepassing verklaarde op de kassen der
bouwarbeidersbonden, verzocht, in bet volgen
de voorjaar een nadere beslissing te nemen,
in verband met de steeds toenemende werk
loosheid in het bouwbearijf. De Algem. Nederl.
Bouwarbeidersbond zal in 1931 ongeveer 1%
millioen gulden uitkeeren aan de werklooze
leden, tegen 953.000 in 1930.
TELEFONIEVERKEER MET SCHEPEN.
Met ingang van 9 Nov. zal het telefonie-
verkeer worden geopend tusscben alle kan-
toren en stations in Nederland en de Neder
landsche schepen, voorzien van een conces-
sie voor 'n radio telefonie-installatie.
Het tarief dat voor gesprekken met deze
schepen wordt gebeven is samengesteld uit:
a. de scheepstaks; b. de landstationstaks
en c. de landlijntaks.
De landstationstaks voor het Nederlandsche
kuststation bedraagt 3,20 en de Nederland
sche landlijn 0,50 per gesprekseenheid van
drie minuten. De scheepstaks wordt voor
elk scheepsstation afzonderlijk bepaald. Het
tarief per minuut bedraagt bet derde deel van
dat per gesprekseenheid van 3 minuten.
Het verkeer omvat voorloopig alleen de
trawlers Antje, Betje en Wilingen. De beide
eerstgenoemde vaartuigen beffen geen
scheepstaks, laatstgenoemd een scheepstaks
van 0,20 per gesprekseenheid van 3 minuten.
DE N.C.R.V. GESTRAFT.
De ,,Standaard" meldt:
Naar wij vernemen is de N.C.R.V. door de
Algemeen Programma-Commissie voor drie
acbtereenvolgende malen uitgesloten van de
verzorging van het Algemeen Programma; dit
in verband met haar uitzending van Vrijdag-
avond 30 October 1931, welke door de Radio
Omroep Controle-Commissie is afgebroken,
daar bet betreffende programma door de Al
gemeene Programma-Commissie niet was
goedgekeurd.
Dit besluit tot schorsing is genomen, zon
der dat de N.C.R.V. in de gelegenheid is ge
steld om zich te verantwoorden. Zij is der-
balve onverboord gevonnist. Blijkbaar beeft
de Commissie bij voorbaat kwade trouw aan-
genomen en beeft zij: aan de mogelgkheid van
een misverstand zelfs niet gedacht. Opnieuw
wordt hierdoor gedemonstreerd de noodzake-
lijkheid van een beroepsinstantie.
Nader vernemen wij nog, dat de N.C.R.V.
zich tot den Minister van Waterstaat heeft
gewend. Verwaeht mag worden, dat deze dit
vonnis zonder voorafgaand verhoor, niet zal
sanctionneeren. Mocht dit wel bet geval zijn,
dan zal de N.C.R.V. zich hebben te beraden
omtrent een e.v. beroep op den burgerlijken
rechter. Hieromtrent is ecbter uit den aard
der zaak nog geen beslissing genomen.
DE MOEILIJKHEDEN VOOR HET
BEDRIJFSLEVEN.
Naar verluidt zou, als uibvloeisel van de op
12 October jl. tusschen den Minister van Ar
beid, Handel en Nijverheid en vertegenwoor-
digers van werkgevers- en werknemers-orga-
nisaties gehouden besprekingen, thans in be-
ginsel besloten zijn, de tot standkoming te
bevorderen van 'n crisis-commissie, waarin
vertegenwoordigers en werkgevers en arbei
ders zitting zouden nemen en die tot taak zou
hebben door onderlinge samenwerking de
moeilijkheden voor bet bedrijfsleven te ver-
minderen.
Als voorzitter van deze commissie zou zijn
aangezocht het lid van den Raad van State
Mr. J. B. Kan, oud-minister van Binnenland-
sche Zaken en Landbouw.
NEDERLAND EN BELGIe.
B. T. A. meldt uit Brussel:
Graaf Louis de Lichtervelde, oud-secretaris
soonlijk gezag en bij geenerlei parlementaire i waterstaat beeft in verband daarmede de ge-
kracht tot zijn steun beeft. Hij had rekening
te bouden met een ontstuimig overwinnaars-
gevoel bij een groot gedeelte der protectio-
nistisch-conservatieve groep, waarop de posi-
tie van zijn regeering berust. Desniettemin is
het kabinet ongeveer uitgevallen zooals de
gematigden in bet nationale kamp dat
meenden te mogen verwachten. De uitersten
zijn in toom gehouden. Dat pleit voor de
kracht van het beleid van MacDonald en het
pleit evenzeer voor Baldwin, die hem daartoe
in staat beeft gesteld.
Het is b.v. heel teekenend, dat men Chur
chill niet in bet kabinet beeft opgenomen.
Eerst beette bet dat men het niet zou aan-
durven dezen begaafden heetboofd en door-
drijver buiten de regeering te bouden, omdat
bij te gevaarlijk zou zijn als hij niet met bai-
den van ministerschap gebonden was. Deze
overwegingen beeft men ecbter blijkbaar ter-
zijde gescboven. Ook Amery, een hyperpro-
tectionist met aanspraken op een portefeuille,
heeft men erbuiten gelaten.
De meeste belangstelling is er geweest voor
de toedeeling van de portefeuille van finan
cien en handel. Op handel had Sir Philip Cun-
liffe Lister welhaast een traditioneel recbi
Deze nog betrekkelijk jonge en vrij heftige
conservatief bad dit departement beheerd zoo
vaak zijn partij sedert den oorlog regeerde of
medezeggenscbap bad. Voor financien kwam
Neville Chamberlain in de eerste plaats in
aanmerking. Bij een dergelijke verdeeling
zouden ecbter beide, voor de handelspolitiek
beslissende posten door protectionisten bezet
zijn. Men was nu de verdeeling dezer posten
als een proefsteen voor het karakter van het
kabinet gaan bescbouwen: Zou bet uitdruk-
king geven aan de overweldigende overwin-
ning van de conservatieven of meer nog aan
de samenstelling der coalitie waaraan de con
servatieven bun overwinning te danken bad-
den? Ware het laatste bet geval dan zou men
de beide posten over de twee hoofdgroepen
in de coalitie verdeelen. Dit nu is geschied.
Runciman heeft handel gekregen. Hij hoort
onder de stammen Israels, waarin de Engel-
sche liberal en tegenwoordig verdeeld zijn, tot
de zonen Simons. Hij gold steeds als een or
thodox vrijhandelaar, tot bij tijdens de debat
ten over den gouden standaard bet Lagerbuis
verraste met een plan, dat niet heelemaal
paste in zijn oude economische geloof. Runci
man was wel tegen een algemeen tarief of
tegen tarieven op waren voor dagelijkscb ge-
bruik, maar hij stelde voor den invoer van
weelde-artikelen eenvoudig te verbieden of tot
bet uiterste te beperken.
Sedertdien was Runciman in Frankrijk niet
bijster populair. En wij kunnen gerust aan-
nemen dat zijn benoeming tot minister van
koophandel te Parijs een aanzienlijk fronsen
van wenkbrauwen zal hebben teweeg ge-
bracbt.
De samenstelling van het kabinet beant-
woordt zoozeer aan de verwachtingen der ge
matigden, bevat zoo weinig sensationeels, dat
wij er ons nu niet verder in zullen verdiepen
en meer gedetailleerde beschouwingen gaarne
aan onzen Londensche correspondent over-
laten. Alleen over een benoeming nog een
paar woorden, omdat zij het buitenland in de
eerste plaats betreft: Die van Simon tot mi
nister van buitenlandsche zaken. Men weet
van hem dat hij een knap en conscientieu3
man is, met ruimen blik; en een behendig en
vasthoudend pleiter bovendien. Verder moet
hij een voorstander zijn van opheffing van
het stelsel der internationale staatsschulden,
dat een der geesels vormt van onzen tijd,
maar waaruit wij zoo moeilijk loskomen. Dit
zijn bevredigende dingen. Het ware moge
lijk geweest dat de zwakke en internationaal
weinig zelfstandige Austen Chamberlain in
dat departement ware teruggekeerd. Zijn
vrijwillig zich terugtrekken zal in bet depar
tement in Downingstreet niet slechts dank-
baarheid maar ook krachtige opluchting heb
ben teweeg gebracht.
Dan nog eenige algemeene opmerkingen.
De elementen in de conservatieve partij die
op gematigdheid aandringen en nu bij de kabi-
netsformatie de overhand hebben bebouden,
maken den indruk voorzichtig te zullen zijn
met het onderwerp der beschermende rech-
ten. De Times drong er wel op aan het
spoedig in beschouwing te nemen, opdat men
wete waar men aan toe is; maar het blad
betoogde tegelijkertijd dat men den uitslag
van de verkiezingen niet zoo moest opvatten
dat het land de felle protectionisten in het ge-
lijk bad gesteld. ,,Candidaten, socialist of
liberaal, die de dogmatische verdediging van
den vrijen handel tot hoofdzaak maakten
werden bijna overal met overweldigende meer
derbeid verslagen," zoo zegt het blad; „maar
candidaten die in de allereerste plaats den
steun kregen van dogmatische protectionisten
werden of verlagen, zelfs als zij als nationaal
candidaat waren gesteld, of zij behaalden een
veel kleinere meerderheid dan de nationale
candidaten elders".
Het blad gaat nog verder: „De kiezers heb
ben niet hun goedkeuring gehecbt aan bet
beroep op hen van de verwoede protectionis
ten, hoe beslist zij ook de leuze van de ver
woede vrijbandelaars verworpen mogen heo-
ben; bun goedkeuring hebben zij gehecht aan
het verlangen van den minister-president die
de vrgheid wilde om ieder middel, tarieven
incluis, te gebruiken dat hij noodig zou achten
voor bet evnwicht in de begrooting of voor
het herstel van de handelsbalans."
Dergelijke beschouwingen klinken gerust-
stellend. En een geruststelling te meer is de
aanwezigheid in het kabinet van Lord Philip
Snowden (of tegen welken trotschen ge-
slachtsnaam dan Snowden zijn „meisjesnaam"
bij zijn verheffing in den hoogen adel ruilen
zal). Men kent zijn grenzelooze vasthoudend-
heid. Deze vrijhandelaar zou een dynamiet-
legenheid opengesteld, om, bebalve tot ber
ziening van de provinciale wegenplannen,
welke noodig zou bijken, teneinde de ge-
wenschte aansluiting te brengen met bet
nieuwe rijkswegenplan, tevens tot eenige uit-
breiding van die plannen over te gaan en
daarin op te nemen enkele wegen, aan welker
plaatsing op het provinciaal wegenplan in de
afgeloopen jaren was gebleken bet meest be-
boefte te bestaan.
Voor wegen op bet provinciaal wegenplan
1927 waren destijds in totaal toegestaan
282.5 K.M.; de gezamenlijke lengte dier wegen
bedroeg na vaststelling van bet plan ecbter
niet meer dan 279.43 KM., alzoo 3.07 K.M.
minder dan bet toegestane aantal. Voor bet
provinciaal wegenplan 1932 zijn thans 23 K.M.
medr beschikbaar dan destijds voor bet plan
1927 waren toegestaan, zoodat in totaal voor
wijziging en toevoeging van nieuwe wegen be
schikbaar zijn 26.07 K.M.
Rekening boudende met vroeger gemaakte
opmerkingen en geuite verlangens, dragen
Ged. Staten o.m. de volgende wijzigingen
voor:
In aansluiting op den voortgezetten ver-
bindingsweg West-Oost-Zeeuwscb-Vlaanderen
komt de plaatsing op bet wegenplan ge-
wenscht voor van een weg van Hoofdplaat
over Riervliet naar den weg Langeweg in den
Koninginnepolder (Biervliet)Isabellasluis
(Philippine), waardoor de beide genoemde ge
meenten door een behoorl.ijken weg aan bet
provinciaal wegenplan zullen worden aange-
sloten.
Aangezien afdoende verbetering van den
weg Drie-ScbouwenHulst wegens gemis aan
medewerking van de voornaamste onder-
houdsplichtige als uitgesloten moet bescbouwd
worden, bestaat naar bet oordeel van Ged.
Staten thans geen verdere aanleiding dezen
weg op bet provinciaal wegenplan te behou-
den en stellen zij voor dezen ter lengte van
10.1 K.M. te schrappen.
Het staat daarentegen vast, dat de ge
meenten St. Jansteen en Koewacht als onder-
houdsplichtigen, bereid zijn, bet noodige bij te
dragen voor de verbetering van de ten
Zuiden van genoemden weg gelegen ver-
binding ZuiddorpeKoewachtSt Jansteen,
welke verbinding voor de betrokken streek
van beduidend grooter belang en voor het
doorgaande verkeer geschikt gemaakt kan
worden, zonder dat daarmede te hooge kosten
zouden gemoeid zijn. Deze 13 K.M. lange weg
ware derbalve aan het plan toe te voegen.
Voor den weg St. Annapolderprovinciale
weg WalzoordenHulst is een volledig ver-
beteringsplan met raming van kosten opge-
maakt. Daarbij is gebleken, dat het de voor
keur verdient, in het bijzonder met het oog
op de kosten, de verbinding met den provin-
cialen weg tot stand te brengen door van De
Kraai den weg ongeveer Oostwaarts door te
trekken. In verband hiermede waren op het
plan te lezen: Zaamslagprovinciale weg
HulstWalsoorden bij Ter Hole. De lengte
van dezen weg kan van 10.9 op 8.38 K.M.
worden verminderd. Ten einde financieelen
steun ingevolge de Wegenbelastingwet moge
lijk te maken voor de verbetering van het
wegvak, dat de wegen SchoondijkeIJzen-
dijke en IJzendijkerjksgrens verbindt, ware
de lengte van dezen weg te verboogen van 9
tot 9.5 K.M. De mogelijkheid ontstaat daar
door een betere verbinding tot stand te bren
gen tusschen beide genoemde wegen.
Tengeyolge van deze wijzigingen en in en
kele nummers van het plan aan te brengen
correctien, zal bet aantal K.M. stijgen van
279.43 tot 309.146.
Het bescbikbare aantal K.M ad 305.5 wordt
derbalve met 3.646 K.M. of ongeveer 1.2
overschreden, waartegen de Minister ver-
klaard beeft geen bezwaar te hebben.
De hoofdingenieur van den provincialen
waterstaat scbrijft o.a., dat krachtens art. 35
le lid der wegenbelastingwet bij de jaarlijk-
scbe vaststelling der wegenlijsten daarop de
voile lengte der wegen in rekening gebracht
wordt voor die wegen, welke in overeenstem-
ming zijn met de omschiiijiving op het wegen
plan, of welker verbetering of aanleg over
eenkomstig die omschrijving in het afgeloopen
jaar is ter baud genomen of voortgezet.
Anders mogen de wegen of wegvakken
slechts tot gereduceerde lengten op de lijst
geplaatst worden. Het doet zich herhaaldelijk
voor, dat aan de gestelde eiscben niet wordt
voldaan, omdat bij de snelle wijziging van in-
zichten op wegenverbeteringsgebied, meer
dan eens bijiv. een ander wegvak wordt toe-
gepast dan bet plan aangeeft. In andere pro-
vincies (Noord-Holland, Groningen) beeft men
dit bezwaar reeds ondervangen, zulks met
goedkeuring der Kroon; wat ecbter in het
financieel nadeel is der provincien, welke
daarin voorshands niet voorzagen.
Deze opmerkingen geven Ged. Staten aan
leiding voor te stellen ook verder het plan te
berzien en, onder intrekking van't bestaande,
een geheel nieuw provinciaal wegenplan vast
te stellen, waarin de besproken wijzigingen
zijn aangebracht en met de opmerkingen van
den hoofdingenieur rekening wordt gehouden.
Volgens de Evening Standard is Penton-
ville ten doode opgeschreven. Negentig jaar
geleden is Pentonville geopend als een model-