SCHEE P V AARTBE WEGIN G.
plaats meer oversell! et om je te bewegen.
De kinderen hebben dan geen plaats meer am
te apelen en op de bank aan deze zijde van J
het plein zitten de aude menschen.
De VOORZITTER merkt op, dat die bank
buiten het park zou blijven.
De heer MAAS gevoelt wel voor het denk-
beeld van den heer Wisse; het aanleggen van 1
dat park zou weer aan eenige menschen werk
geven.
De heer WISSE acht het nu een onooge- j
lijk gezicht, en de kosten kunnen toch zoo f
groot niet zijn. Er blijft voor de kinders nog j
genoeg plaats om te spelen.
De heer VAN HOEVE antwoordt, dat het
nog niet z66 weinig kost, terwiji de heer Maas
*ich van die werkverschaffing niet te veel
moet voorstellen.
De heer BUIJZE is er ook wel voor, hetgeen
er is, is toch een prachtig parkje.
De VOORZITTER gelooft niet, dat de post
toereikend zal zijn, om daar ook een park
aan te leggen, Burgemeester en Wethouders
zouden het nog eens kunnen bespreken.
De heer HAAK is er niet voor, daar ook
nog een park te maken, dan wordt de ruimte
op ihet dorpsplein nog kleiner. Er wordt wel
geschermd met werkverruiming, maar dat
kan naar hij meent wel buiten beschouwing
blijven, want dat zou zich bepalen tot een
paar dagen spitten voor enkele menschen.
De heer WISSE zal, wanneer zijn denkbeeld
niet wordt ondersteund, er in berusten.
84. Ondeiihoud van wegen en voetpaden.
2000.
85. Onderhoud van wandelplaatsen en
plantsoenen. 200.
86. Onderhoud van pompen en riolen. f 800.
87. Kosten van havens, vaarten, kaai-
muren, sluizen en andere waterwerken. 1750.
88. Onderhoud en bediening van klokken,
uurwerken, speelrwerken en dergelijke. 150.
89. Kosten van de algemeene begraaf-
plaats en kosten van begraving. /450.
90. Kosten van de gemeentereiniging, voor
zoover niet vallende onder hoofdstuk XIII
750.
91. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb-
ten. 618,47%.
Inkomsten
92. Opbrengst van den verkoop van oude
materialen enz. Memorie.
93. Verhaal van pensioensbijdragen. f 138,75.
94. Bijdragen van andere gemeenten en/of
van de provincie in de kosten van onderhoud
van wegen en voetpaden. 300.
Uitgaven
95. Kosten van verzekering tegen tegen
brand- en stormschade. 12,90.
96. Rente van geldleeningen ten laste van
Hoofdstuk VI komende. 1124.
97. Aflossing van geldleeningen ten laste
van Hoofdstuk VI komende. 300.
98. Reis- en, verblijfkosten. Memorie.
Hoofdstuk VII.
Inkomsten:
Eigendommen, niet voor den openbaren dienst
bestemd.
99. Huur van huizen en andere gebouwen.
880.
100. Opbrengst van grasverpachtingen.
104.
101. Cijnzen en erfpachten. 308,07%
102. Recognitien ter zake van vergunnin-
gen. 50.
103. Renten van kapitalen. 40.
104. Rente van belegde gelden tot herstel
van waarborgsommen37,29.
Uitgaven
105. Grondlasten. 50.
106. Dijk- en polderlasten. f 15.
107. Erfpachten, grondrechten, enz. 87,50.
108. Onderhoud en administratie van be-
zittingen, niet voor den publieken dienst ge-
bruikt of van werken en inrichtingen geheel
of voor een groot gedeelte buiten de ge
meente gelegen. 300.
109. Kosten van verzekering tegen brand-
en stormschade. f 25.
Hoofdstuk VIII.
Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
Inkomsten
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
110. Schoolgelden.
De heer BUIJZE acht de schoolgeldheffing
te hoog, de loonen der landarbeiders, die hij
ook vertegenwoordigd, gaan steeds achteruit
en het wordt voor de menschen moeilijk de
schoolgelden te betalen. Als het /3,60 per
kind is en men heeft dan 3 kinderen op school,
dan wordt het f 10,80, hetgeen toch een groo:
bezwaar wordt om het op te brengen. Kan
dat niet wat worden verminderd?
De VOORIZITTER merkt op, dat de men
schen toch worden aangeslagen overeenkom-
stig hun aanslag in de inkomstenbelasting.
Als de schoolgelden lager gesteld zouden wor
den, zou eerst een nieuwe regeling moeten
worden gemaakt. Het cijfer is genomen over-
eenkomstig de bestaande regeling.
De heer BUIJZE voert hiertegen aan, dat de
werkmenschen, als ze wegens gemis aan de
noodige inkomsten niet worden aangeslagen
zij ook niets meer hebben. Anders is het bij de
landbouwers. Als die op grond van hun boek-
houding kunnen bewijzen dat ze geen winst
hebben gemaakt of verlies geleden, dan wor
den ze ook vrijgesteld van belasting, dan heb
ben ze ook wel geen inkomen, maar dan
hebben ze toch hun kapitaaltje nog.
De heer DE FEIJTER: Ja, maar ook niet
allemaal.
De heer BUUZE: Nou ja, misschien niet
allemaal, maar z66 pessimistisch moet u er
ook niet over zijn, hetgeen overigens nog een
groot geluk is.
De VOORZITTER: Als we het schoolgeld
lager willen stellen, moet de verordening
worden gewijzigd en dat is nog al een heel
werk.
De heer VAN HOEVE merkt op, dat de
menschen die wegens gemis aan het noodige
inkomen niet worden aangeslagen ook vrij
zijn van schoolgeld, terwijl voor meerdere
kinderen uit een gezin reductie wordt toege-
staan, voor het tweede kind 20, voor het
derde 40, voor het vierde 60 procent reductie
enz.
De SECRETARIS bevestigt dit, menschen
met minder dan f 750 inkomen betalen geen
schoolgeld.
De heer BUIJZE wist dat niet.
De VOORZITTER stemt toe, dat het in een
achteruitgaanden tijd als nu, wel eens be-
zwarend kan worden om het schoolgeld te be
talen.
De heer MAAS is het er ook mede eens, dat
het tegenvalt om het schoolgeld op te bren
gen, voor de menschen die er alleen voor moe
ten werken en eenige kinderen ten hunnen
laste hebben, dan is het een kwaad punt.
De heer VAN HOEVE noemt het moeilijk
een bepaling te maken die alle menschen
helpt, maar als het een gezin betreft waarin
de kinderen wat dicht opeen gekomen zijn,
wordt het wel eens zwaar, maar wanneer er
speciale reden zijn en er voor de aangeslage-
nen onmacht kan aangenomen worden, wordt
ook wel voorgesteld de posten oninbaar te
verklaren, zoodat die menschen dan toch niet
lastig gevallen worden.
De heer D. DEES vraagt, nog te mogen
terugkomen op post 99.
Hij vermeent, dat die post nu toch moet
worden verminderd met de huur van de wo-
ning vroeger bewoond door den commandant
der rjjksrveldwacht.
De SEORETARIS noemt die opmerking
juist, dat bedrag is nog niet veranderd. De
begrooting zal er echter geen wijziging door
ondergaan. Met de som die de verkoop der
woning opbrengt wordt een extra-aflossing
gedaan, zoodat dan tegenover die lagere op
brengst wegens huur minder rente komt te
staan.
111. Vergoeding voor het rijk. f 9583,50.
112. Verhaal van pensioenstoijdragen.
783,14%.
Uitgaven
113. Jaarwedden en wedden der onder-
wijzers. f 9583,50.
114. Kosten van het instandhouden van
schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor
het onderwijs in Uchamelrjke oefening. f 300.
115. Aanschaffen van schoolmeubelen. 25.
116. Onderhouden van schoolmeubelen. f 25.
117. Aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef-
ten. 600.
118. Verlichtimg, verwarming en schoon-
houden van schoolgebouwen. f 650.
119. Kosten van de oudercommissies. f 47.
120. Kosten van vergelijkend onderzoek
als bedoeld in art. 36 der L. O. wet 1920.
Memorie.
121. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten. 798,83
122. Kosten van verzekering tegen brand-
en stormschade. f 40.
123. Advertentiekosten. 40.
124. Kosten van onderzoek van sollicitan-
ten en vergoeding van reiskosten. Memorie.
125. Bijslag op pensioenen. 120.
Inkomsten
7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
126. Schoolgelden. f 2750.
127. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 86 der Lager Onderwijswet 1920. f 250.
128. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 104, le lid der Lager Onderwijswet 1920.
150.
129. Uitkeering van andere gemeenten in
de aan schoolbestuur "te betalen vergoeding
bed. in art. 205, der Lager Onderwijswet
1920. f 150.
130. Terugibetaling vergoeding in de kos
ten van instandhouding van bijzondere scholen
als bedoeld in art. 101 der Lager Onderwijs
wet 1920. Memorie.
Uitgaven:
131. Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 86 der Lager Onderwijswet 1920. 250.
De heer D. DEES vraagt of deze post wel
noodig is, aangezien daarvoor in 1930 niets
is betaald.
De SEORETARIS deelt mede, dat het voor-
komt dat de betrokken gemeenten niet tijdig
hun vorderingen insturen, dooh dan krijgt men
het een volgend jaar dubbel.
132. Vergoeding van de kosten van in
standhouding van bijzondere scholen, bedoeld
in art. 101 der Lager Onderwijswet 1920.
f 5000.
133. Uitkeerinig aan gemeenten ingevolge
art. 104, le lid der Lager Onderwijswet 1920.
150.
134. Vergoeding voor terreinen en gebou
wen van bijzondere scholen aan besturen dier
scholen, bedoeld in art. 205 der Lager On
derwijswet 1920. f 1572,14.
135. Uitkeering aan andere gemeenten
in de aan schoolbesturen te betalen vergoe
ding bedoeld in art. 205 der Lager Onderwijs
wet 1920. 150.
136. Renten van waarborgsommen, gestort
door besturen van bijzondere scholen. 385,27.
137. Rente van geldleeningen ten laste
van Hoofdstuk VHI 7 komende. 1431.
138. Aflossing van geldleeningen ten laste
van Hoofdstuk VHI 7 komende. 1900.
139. Bijdrage aan Hoofdstuk VTH 7
van den kapitaaldieast. 784,46%.
140. Teruggaaf van schoolgelden. Memorie.
11. Bijzonder voorbereidend lager
onderwijs.
141. Subsidie aan of ten behoeve van bij
zondere bewaarscholen. 770.
Bij dezen post komt in bespreking het ver-
zoek van het bestuur der bijzondere bewaar-
school, om de subsidie te verhoogen van f 11
tot 12 per kind.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders tot hun afwijzend ad-
vies gekomen zijn, ook uit overweging dat het
schoolgeld nog betrekkelijk laag is, wanneer
ze nagaan dat in vroeger jaren door de men
schen die naar het land gingen een kwartje
per dag moest worden betaald voor bet toe-
zicht houden op een kind.
De heer HAAK wijist er op, dat men bij het
nalezen der begrooting voor de bewaarschool
wel overtuigd zal zijn, dat er op geen enkele
post bezuinigd kan worden en het safaris dat
de meisjes die daar helpen krijigen is z66
miniexn, dat dit moet verhoogd worden. In
den beginne kan men zeggen dat ze, door op
een laag salaris te beginnen, leergeld betalen,
maar als ze wat op de hoogte komen dienen
ze toch na een jaar of 2 verhoogd te worden.
Het beheer der school geschied overigens op
zeer voorzichtige wijze en spreker zou zeggen:
strijk de hand maar eens over het hart en sta
de gevraagde verhooging toe.
De VOORZITTER herhaalt, dat Burgemees
ter en Wethouders van oordeel zijn, dat het
schoolgeld te laag is.
De heer HAAK kan dit nog niet toegeven,
het is, in verband met de gegoedheid der
ouders, 15, 20 of 25 cent per week. Als het
gezinnen betreft die er 3 kinders zenden is
het iets minder. Menschen met 3 kinders be
talen in de hoogste klasse 50 cent. Dat is niet
z6o weinig en om het schoolgeld te verhoogen,
daar vindt het schoolbestuur geen vrijheid
voor. En de contributie van het contribuee-
rende leden verhoogen gaat ook niet.
De VOORZITTER wijst op den post voor
het aanleggen van een stoep, dat is toch geen
post die op edn jaar betaald behoeft te wor
den. De druk daarvan kan over verschillende
jaren worden verdeeld.
De heer HAAK stemt dat toe.
De heer BAKKER vraagt, of de tekorten
grooter worden. Indien het bedrag dat tekort
is jaarlijks ongeveer gelijk blijft, kan niet ge-
sproken worden van een regelmatig tekort.
Wordt het grooter, dan is het iets anders, en
zouden maatregelen behooren te worden ge
nomen.
De VOORZITTER merkt op, dat, als men
er de stoep afrekent, de tekorten kleiner zul-
len worden.
De heer HAAK wijst er op, dat het hier de
verzorging van 70 kleine kinders betreft. Het
geven van een verhooging aan de helpsters is
dringend noodig, dat is verleden jaar ook al
uitgesteld en die meisjes kunnen toch niet
altijd de dupe blijven van de omstandigheden.
De heer MAAS is niet tegen de christelijke
bewaarschool, maar merkt op, dat de men
schen die buiten wonen er hun kinderen toch
niet naar toe kunnen sturen, en toch door
hun belasting aan de kosten der bewaar
school moeten helpen opbrengen.
De heer KOOPMAN merkt op, dat het be
stuur toch ook al het mogelijke doet om de
buitenmenschen ter wille te zijn. Van Zaam-
slag Veer gaat al wat loopen kan er naar
toe. En minder dan 15 cent per week kan het
toch niet. Hjj sprak laatst iemand, die be-
weerde dat dit nog te boog was, doch kon dit
niet toegeven, men moet er ook wat voor
over hebben. Overigens acht hij Othene be-
voorrecht, aangezien men daar in de buurt 2
lagere scholen heeft, en die kosten heel wat
meer dan de bewaarschool. De kinders vein
't Veer hebben geen school in hun nabijheid,
maar moeten een heel eind loopen. Hij meent
dat de slechte tijd geen motief mag zijn om
aan de helpsters te weinig salaris te geven.
Als het een gemeentelijke bewaarschool was,
zou deze heel wat meer moeten kosten. Onder-
tusschen is hij er ook huiverig voor om 1
meer te geven en zou in overweging geven
het nog eens af te zien en die kosten voor
de stoep over verschillende jaren te verdeelen
en dan eens met 2 kwartjes meer willen pro-
beeren; misschien willen de donateurs ook
wel 2 kwartjes meer geven.
De heer HAAK wyst er op, dat het na-
tuurlijk niet mogelijk is, om van alle men
schen uit de gemeente die naar den akker
moeten de kinderen in de bewaarschool op te
nemen. Maar de kinders die er kunnen
komen, zijn er goed bewaard.
De heer A. DEES vraagt, wat er op het ge-
bouw wordt afgelost. Kan dat bedrag niet
lager gesteld worden?
De heer HAAK: Er is f 10.000 opgenomen
en er wordt f 200 jaarlijks afgelost. Er kan
toch niet gezegd worden, dat dit te veel is.
De heer A. DEES: Maar na 50 jaar staat
de school er toch nog.
De VOORZITTER is van meening, dat de
menschen met kinders van de school veel ge-
mak hebben. Kunnen de schoolgelden niet iets
worden verhoogd? Zooals hij reeds aanhaalde,
moesten de menschen vroeger voor de kin
ders een kwartje per dag betalen en de toe-
stand was toen slechter dan nu. Met eenige
verhooging van schoolgeld zou men er komen.
De heer DE BAKKER denkt er ook zoo
over als de heer Koopman.
De heer HAAK Is van oordeel, dat de mid-
denstand niet meer dan een kwartje school
geld kan betalen, dat is nu eenmaal niet
anders.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders, om geen verhooging van subsidie te
geven, wordt aangenomen met 7 tegen 4
stemmen.
Voor stemmen de heeren Wisse, A. Dees,
Buijze, Maas, De Feijter, D. Dees en Van
Hoeve; tegen stemmen de heeren Haak,
Hamelink, Koopman en Bakker.
12. Lager onderwijs
(niet vallende onder de 1 tot en met 11).
142. Kosten van het plaatselijk schooltoe-
zicht. f 50.
143. Kosten der commissie tot wering van
schoolverzuim. f 100.
144. Kosten van schoolfeestjes en -reisjes.
Memorie.
145. Tegemoetkoming in of vergoeding van
de kosten van onderwijs als bedoeld in art. 13,
le lid der Lager Onderwijswet 1920. f 400.
De heer HAMELINK maakt aanmerking op
het verschil dat gemaakt wordt in de ver-
leende tegemoetkomingen. Die van den Cam-
perschen hoek krijgen maar 20 en die van
de Griete, welke naar Othene school gaan
krijgen, ofschoon de afstand kleiner is, f 30.
De VOORZITTER deelt mede, dat dit niet
berekend wordt naar den afstand, maar in
verband met de kosten. Die kinderen van de
Griete krijgen vergoeding voor een rijwiel.
De heer HAMELINK: Dan zit het hem dus
in de aanvraag? Ik vind het toch niet billijk.
De VOORZITTER: Daaraan is niets te
doen. Als er een aanvraag komt, wordt alles
ondenzocht, ook de kosten voor de tram.
De heer HAMELINK: Het zit dus in de
klompenmarkt
De heer MAAS: Indien voor een fiets ver
goeding wordt gegeven, moet die dan ook
gebruikt worden?
De SECRETARIS: Beslist, dit wordt ge-
contrdleerd.
De heer DE FEIJTER wijst er op, dat voor
kinderen die meer dan 4 K.M. van een school
verwrjderd wonen een tegemoetkoming moet
worden gegeven. Dan heeft de raad er verder
rekening mee te houden, welke kosten met het
bezoeken der school verbonden zijn, doch de
afstand komt verder niet in aanmerking. In
dien ze vergoeding vragen voor een rijwiel en
men zou het niet geven, dan gaan ze in be-
roep bij Gedeputeerde Staten en dan krijgen
ze het toch. Hij moet den heer Hamelink ge
lijk geven, dat het niet billijk is, maar er is
niets tegen te doen.
De heer KOOPMAN wijst er op, dat er ver
schil in is, of de kinderen per bus of tram
komen, dan wel per fiets. Op deze manier
zullen Burgemeester en Wethouders altijd
moeilijk blijven zitten. Hij zou de vergoeding
willen toekennen per KIM. die de kinderen
boven de 4 K.M. van de school verwijderd
wonen. Dan was het een rekensommetje en
voor den raad gemakkelijk. Dan kwam het
er voor den raad niet op aan, op welke manier
ze er willen komen. Hij noemt het thans ook
niet in orde.
De VOORZITTER merkt op, dat het z66
niet gaat en als er nu menschen zijn die voor
een vergoeding van 20 in aanmerking
komen, kan men hen toch niet meer gaan
presenteeren, omdat anderen ook meer
krijgen
De heer KOOPMAN meent, dat ze allemaal
even veel moeten krijgen. Vroeger, toen ze
5 vergoeding voor klompen of schoeisel
kregen waren ze ook tevreden, maar nu er zijn
die 20 krijgen en anderen f 30, worden ze
ontevreden.
De VOORZITTER meent, dat men het
't best zal doen, thans zijn tijd af te wachten
en te zien hoe het met de beslissingen bij
Gedeputeerde Staten afloopt. Eer we een
half jaar verder zijn, zullen er misschien wel
meer zijn, die een rijwiel vragen.
De heer VAN HOEVE geeft te kennen, dat
Burgemeester en Wethouders steeds hebben
getracht deze verzoeken egaal te behandelen,
maar als gevolg van de beslissingen van Ge
deputeerde Staten is een onevenredigheid
ontstaan.
De heer KOOPMAN blijft van gevoelen dat,
als de een 30 krijgt, de ander het ook moet
hebben.
De heer VAN HOEVE: Er zijn er voor wie
20 voldoende kan genoemd worden, maar
anderen voor wie de kosten op f 30 worden
berekend.
De heer KOOPMAN is hienmede niet te
vreden.
De heer VAN HOEVE: Binnenkort zullen
we wel weten hoe Gedeputeerde Staten er
over denken.
De heer HAAK: Men moet wel in 't oog
houden, dat zjj die vergoeding vragen voor
een rijwiel, daarvan ook gebruik moeten
maken.
De heer VAN HOEVE: Evengoed als zij
die geld vragen voor het gebruik maken van
een autobus dit ook moeten doen, doch dat
geld niet in den zak kunnen steken.
De heer HAMELINK zou het beter vinden
als ze allemaal gelijk werden gesteld.
De heer VAN HOEVE: Als u er maar om
denkt, dat men het nooit alien als met een
schaartje geknipt krijgt.
13. Middelbaar onderwijs.
146. Bijdrage in de kosten van rijks hoo-
gere burgerscholen als bedoeld in art. 36
quater sub 4 der wet op het middelbaar on
derwijs. f 2200.
15. Nijverheidsonderwijs.
147. Bijdragen aan gemeenten in de kosten
van scholen voor het lager nijiverheidsonder-
wijs. f 1200.
148. Bijdragen in de kosten van het onder
wijs volgens het leerlingstelsel. f 150.
De heer BUIJZE vraagt hierover inlich-
tingen.
De VOORZITTER deelt mede, dat ieder die j
zulks aanvraagt, als leerling tot de landbouw-
school kan worden toegelaten. Hoe meer hoe
liever.
16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen
(niet vallende onder de 1 tot en met 15).
149. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie.
150. Subsidien aan schouwburgen of mu-
ziekkorpsen. f 125.
De VOORZITTER merkt op, dat dit de
aanvraag betreft om subsidie van de voebbal-
club. Burgemeester en Wethouders wenschen
daarvoor f 75 beschikibaar te stellen. Zijn er
twee clubs dan wordt het in tweeen verdeeld,
zijn er drie dan krijgen ze ieder 25. Anders
zouden b.v. clubs van Othene en 't Veer als
die komen ook op 't veld van de club vein
't dorp moeten mogen spelen.
De heer MAAS is tegen het voorstel van
Burgemeester en Wethouders. Hij wil elk
vrijlaten om in dit opzicht te doen wat hij
wil, maar de menschen, die een club oprich-
ten moeten maar zelf zien dat ze zich be-
druipen. Dat geld kan beter besteed worden
voor ondersteuning van de werklooze men
schen.
De heer KOOPMAN vraagt, of het voorstel
zooals het daar ligt niet gevaarlijk is. Als er
nu met 1 Januari maar C6n club is, gaat die
met de geheele subsidie schuiven, maar wat
zal er dan gebeuren als er later meerdere op-
gericht worden?
De VOORZITTER: We zouden kunnen be
palen, dat die v66r den len Juli moeten zijn
opgericht.
De heer DE FEUTER meent, dat men al
leen rekening kan houden met de clubs die er
op 1 Januari zijn. Later kan men het moeilijk
meer gaan scheiden. Daarvoor moet men dan
het volgende jaar weer zien.
De heer KOOPMAN: Maar dan zullen de
buitenmenschen er buiten vallen.
De heer DE FEIJTER: Als voorwaarde
wordt gesteld dat de club, om in aanmerking
te komen over een vast terrein moet kunnen
beschikken, gehuurd of gekocht. De club moet
oefeningen houden en wedstrijden geven.
De heer KOOPMAN is niet tegen alle
jeugdsport, maar vindt het voetballen al een
zeer ongezonde sport en meent dat de jon-
gens voor hun gezondheid beter een eind zou
den kunnen gaan wandelen, en met het oog
op de moeilijke omstandigheden zal men dezen
winter alle eindjes aan elkaar moeten
knoopen.
De heer VAN HOEVE merkt op, in de ver-
gadering van Burgemeester en Wethouders
zijn stem over dit onderwerp daarom te heb
ben voorbehouden. Hij meent, dat het parti-
oulier initiatief in dezen eerst moet toonen
wat het kan.
De heer BUUZE gelooft, dat de heeren zich
in deze zaak op een verkeert standpunt stel
len; zij heeft geen politieke kleur, er behoe-
ven geen meerdere clubs te zijn, het is hier de
kwestie van het vormen van elftallen. Bij een
club kunnen meerdere elftallen zijn, dus wan
neer er hier nu CCn speelveld is, zullen alien
zich daarop wel kunnen orienteeren. Ieder die
spelen wil, zal zich dan daar moeten en kun
nen aansluiten. Wordt het verzoek ingewil-
ligd dan krijgt men de beschikking over een
voetbalveld en dan komt het in orde.
De VOORZITTER heeft ook gezegd, dat dit
kan. Als ze van anderen kant ook komen
vragen wordt het echter moeilijk om te wei-
geren. Hij gelooft, dat deze sport voor de
jongelui wel goed is, ze blijven dan weg van
plaatsen waar men ze liever niet ziet.
De heer HAMELINK meent, dat het niet
zoo hard noodig Is, voor dat doel van wege
de gemeente geld te geven, hij zou het dan
liever aan de bewaarschool geven. Dat ze,
zooals de heer Buijze zegt allemaal in Cen
vereeniging zouden kunnen zijn, beschouwt
hij allemaal als larie.
De heer WISSE stelt in 't licht, dat het de
aanvragers zal tegenvallen, wanneer de ver-
leende subsidie nog zou moeten worden ge-
splitst. De bedoeling is toch een erkende club
te hebben, een club in de gemeente zelf. Om
erkend te worden moeten ze kunnen beschik
ken over een speelveld. Ze hebben er de kos
ten van berekend en dan kwam en ze tot de
ontdekking dat ze die, met de contributie
der leden, niet konden bedruipen. Daarom
hebben zij zich beraden om bij de gemeente
om steun aan te kloppen. Dan kunnen ze een
veld aankoopen, zooals overal elders, vooral
in de steden is geschied. Men kan voor of
tegen het voetballen zijn, maar zal toch moe
ten erkennen, dat men de jeugd niet overal
van kan terughouden. Het is een onschuldige
sport, die ze graag beoefenen.
Er wordt, ook door de dokters beweerd, dat
het een gezonde sport is. Het is ook niuttig
en spreker vindt het beter dat ze een partij
gaan voetballen, dan dat ze te Ter Neuzen in
de cafC's gaan zitten. Htj beschouwt het ver
leenen dezer subsidie als een algemeen be-
lang. Het valt hem tegen, dat Burgemeester
en Wethouders voorstellen om die subsidie
nog te splitsen en te verdeelen over verschil
lende vereenigingen.
Indien er buiten de kom liefhebberjj voor
het voetballen bestaat, welnu, laat die lief-
hebbers dan komen. Als ze eenmaal een voet
balveld hebben moeten ze met de club lid
worden van den Zeeuwschen Voetbalbond,
dan moeten ze in de competitie gaan spelen,
en zelf wedstrijden geven. Daaraan zijn ook
kosten verbonden. Indien him verzoek wordt
ingewilligd zullen ze dat allemaal kunnen be
talen, ze hebben dus op de subsidie gerekend.
De VOORZITTER geeft te kennen, dit alles
gehoord, er niet tegen te zijn het aan 1 club
te geven.
De heer WISSE: Als men er de voorwaar
de aan verbindt dat het moet verdeeld worden
en andere, wellicht kleinere clubs dezelfde
rechten krijgen, zoodat bet misschien maar
een 25 zou worden, dan zullen ze het niet
kunnen accepteeren.
De VOORZITTER ziet er ook geen bezwaar
in, tegenwoordig met de fietsen, dat b.v. de
jongens van Othene naar Zaamslag komen
om te spelen.
De heer KOOPMAN: De subsidie komt er
voorloopig toch ook maar voor eCn jaar op?
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
De heer WISSE deelt mede, dat de voet
balclub heeft begroot /400 's jaars te moe
ten betalen voor het terrein. Ze moeten pacb
ten een geschikt terrein en dit moet klaar
gelegd worden om er op te kunnen spelen.
De heer BAKKER weet bijna niet wat hij
er van zeggen moet. Hij stemt toe, dat het
wel beter is, dat de jongens daar op het veld
wat grimassen gaan maken in plaats dat ze
naar de herberg gaan. Hij meent echter, dat
van particuliere zijde toch ook wat kon wor
den gedaan. Ze zijn toch al eens bij de bur-
gerij rond geweest. Overigens weet hij niet
of dat spelen op zichzelf wel zoo goed is. Als
mien de jongens er van terug ziet komen,
heet en bezweet, zou hij> wel moeten betwij-
felen, of dat zoo gazond is. Er zijn er ook,
die er niet tegen kunnen en om dan in dezen
tegenwoordigen tijd geld uit te geven voor
zulke dingen? Hij weet haast niet wat hij er
van zeggen moet.
De VOORZITTER: En u hebt er juist on-
langs nogal een lans voor gebroken?
De heer WISSE dacht ook, dat het toen
door den heer Bakker uitgesproken verlangen
naar een speelterrein wel wat zou geholpen
hebben. Is er een voetbalveld, dan is er ook
een speelterrein.
De heer D. DEES stemt er mede in, dat de
raad zeer voorzicbtig moet zijn met de dub-
beltjes. Ook hij heeft een vorige maal gezegd,
dat hij er veel voor gevoelde, inaar wist toen
nog geen bedrag. Het is ondertusschen waar,
dat, als de jongens daar gaan spelen, ze uit
een omgeving blijvem, waar men ze liever
niet ziet. Laat ons ze daarom wat geven,
adviseert spreker.
De heer HAAK heeft daar gehoord dat de
kosten voor het terrein op 400 's jaars wor
den geraamd. Maar zou de gemeente dan
niet voordeeliger een stuk grond kunnen koo-
pen en het in huur geven? Naar de heer
Bakker zich in 'n vorige vergadering uitsprak
wist hij een terrein te koop. Zou de gemeente
daarover niet kunnen beschikken? Daarop
kon darf alle mogelijke sport uitgevoerd wor
den. Als men een geschikt terrein kon koo-
pen voor 2500 per H.A. was de rente maar
100 per jaar. Als de voetbalvereenigingen
dan daarin een subsidie gaven was het nog
voordeeliger. Er is beslist behoefte aan zoo'n
gelegeniheid. Spreker heeft ook al gezien dat
een groep kleinere jongens aan het spelen was
op de losplaats aan den Groeneweg. Ieder
zou daarop dan kunnen worden toegelaten.
De heer WISSE merkt op, dat ze bij die
f 400 voor het terrein, nog wel f 400 moeten
rekenen voor de andere kosten die ze in den
loop van 't jaar nog maken moeten.
De heer HAAK ziet er, als hij die bedragen
hoort, dan weinig van terecht komen.
De heer WISSE: Ze zien, met de gevraag
de subsidie, kans om er te komen.
De heer BAKKER deelt mede, dat het ter
rein dat hij de vorige maal op 't oog had,
niet meer beschikbaar is, de eigenaar is van
meening veranderd. Hij is in zijn meening
over het voetballen ook wel wat veranderd en
nu hij hoort hoeveel dat moet kosten, is hij
huiverig er mede te beginnen.
De heer WISSE meent, dat de verdere kos
ten er toch niets af of toe doet. Als ze 150
krijgen, zien de jongens kans zich te redden.
De heer BUIJZE zou de subsidie willen
geven aan 66n vereeniging, aan de groote
sportvereeniging; overigens bestaan er slechts
lltallen.
Ten slotte wijizigt de VOORZITTER het
voorstel van Burgemeester en Wethouders
aldus, dat de voorgestelde subsidie zal worden
uitgekeerd aan de club of clubs die voor 1932
zijn opgericht en over een speelveld be
schikken.
Met 6 tegen 5 stemmen wordt besloten sub
sidie te verieenen.
Voor stemmen de heeren Haak, Wisse, A.
Dees, Buijze, De Feijter en D. Dees; tegen
stemmen de heeren Maas, Hamelink, Koop
man, Bakker en Van Hoeve.
De heer DE FEIJTER stelt thans voor te
besluiten de subsidie voor '32 toe te kennen
aan de aanvragende club. Voor '33 kan men
dan weer verder zien. Hij' vraagt, of dan
iedereen er gebruik van zal kunnen maken.
De heer WISSE verklaart, dat de vereeni
ging niemand die toetreden wil weert.
Het voorstel van den heer De Feijter wordt
aangenomen met algemeene stemmen.
(Wordt vervolgd.)
Voor Ter Neuzen: 31 Oct. Noorsch s.s.
LYSLAND, 727, kunstmest, Odda.
Voor Sluiskil: 1 Nov. Eng. s.s. HOOK-
WOOD, 926, kolen, Queensborough.
Van Sluiskil: 31 Oct. Amerik. s.s. SACCA-
RAPPA, 2952, gem., Jacksville.
1 Nov. Spaansch s.s. EUSEBIA DEL
VALLE, 2659, ledig, Swansea.
Van Sas van Gent: 31 Oct. Spaansch s.s.
ERANDIO, 1873, ledig, Gyon.
Van GentTer Neuzen,: 1 Nov. Eng. s.s.
FALCON, 738, stukg., Londen.
Voor Gent: 30 Oct. Eng. s.s. WESTON,
210, ledig, Shoreham; Eng. s.s. CALCARIA,
224, pekkolen, Londen; Belg. s.s. ADOLPHE
URBAN, 309, kolen, Goole; Eng .s.s. ISA-
DORE, 670, pekkolen, Londen; Eng. s.s. WOO-
LER, 218, kolen, New-Castle; Eng. s.s.
EGRET, 691, stukg., Liverpool; Eng. s.s. EN-
GENEER, 199, ledig, Ipswich; Eng. s.s.
TEESWOOD, 416, ledig, Londen; Duitsch s.s.
CHARLOTTE SCHRODER, 565, gem., Dan
zig; Eng. s.s. YORK, 451, stukg., Antwerpen.
31 Oct. Spaansch s.s. ANNE, 940, ledig,
New-Castle; Eng. s.s. DRYBURGH, 676, ledig,
Londen; Zweedsch s.s. GUNDBORG, 856,
ledig, Bordeaux; Eng. s.s. BIRTLEY, 1696,
kolen, New-Castle.
1 Nov. Eng. s.s. PIARDY, 133, ledig, Yar
mouth; Eng. s.s. IMBER, 1186, stukg., Ant
werpen; Eng. s.s. ORTOLAN, 210, ledig, Lon
den; Eng. s.s. STURDEE ROSE, 443, pek
kolen, Sunderland; Eng. s.s. MERSEY, 438,
stukg., Goole; Eng. s.s. DASHWOOD, 1263,
kolen, New-Castle; Eng. s.s. SWIFT, 408,
stukg., Londen.
Van Gent: 30 Oct. Noorsch s.s. EVLRA,
942, ledig, Blyth; Eng. s.s. GWENTLAND,
1090, ijzer, Newport; Eng. s.s. MIOKLETON,
364, steen, Londen; Eng. s.s. TADORNA, 984.
stukg., Belfast; Nederi. m.s. ZEELAND, 285,
''fosfaat, St. Malo; Amerik. s.s. YOUNG-
STOWN, 4121, restant, Antwerpen; Duitsch
s.s. DIANA, 725, ledig, Port Talbot; Spaansch
s.s. MARI EDI, 756, ijzer, Bilbao.
31 Oct. Eng. s.s. WOOLER, 218, stukg.,
New-Castle; Eng. s.s. ELETH, 140, aard-
appelen, Londen; Eng. s.s. WESTON, 210,
aardappelen, Londen; Eng. s.s. EGRET, 691,
stukg., Liverpool; Eng. s.s. ROBRIX, 104,
aardappelen, Yarmouth; Nederi. m.s. MAR-
GINA, 170, ledig, Niel; Eng. s.s. YORK-
RIVER, 167, ledig, Boulogne; Eng. s.s. ENGE-
NEER, 199, aardappelen, Hull; Eng. s.s.
CRIOHTOUN, 506, stukg., Leith.
1 Nov. Eng. s.s. YORK, 451, stukg., Hull;
Eng. s.s. WHARFE, 387, stukg., Goole; Belg.
s.s. ADOLPHE URBAN, 309, gem., Goole;
Eng. s.s. DONA FLORA, 292, ijzer, Middles
brough; Zweedsch s.s. VAREG, 1471, cokes,
Helsingborg; Eng. s.s. ARUBA, 674, ijzer,
Londen; Eng. s.s. CALCARIA, 222, fosfaat,
Stanton; Eng. s.s. DRYBURGH, 676, ijzer,
Grangemouth; Deensch s.s. SUSAN MAERSK
1411, ledig, New-Castle; Eng. s.s. TEES-
WOOD, 416, ijzer, Middlesbrough; Eng. s.s.
LANTWITH MAJOR, 1383, ijzer, Newport;
Ital. s.s. SENATORS d'AU, 2980, ijzer, New
port; Eng. s.s. PICARDY, 133, aardappelen,
Londen; Fransch s.s. DAPHNE, 1123, ijzer,
Port Talbot; Eng. s.s. ORTOLAN, 210, aard
appelen, Londen.