SCHEE P V AARTBE WEGIN G. plaats meer oversell! et om je te bewegen. De kinderen hebben dan geen plaats meer am te apelen en op de bank aan deze zijde van J het plein zitten de aude menschen. De VOORZITTER merkt op, dat die bank buiten het park zou blijven. De heer MAAS gevoelt wel voor het denk- beeld van den heer Wisse; het aanleggen van 1 dat park zou weer aan eenige menschen werk geven. De heer WISSE acht het nu een onooge- j lijk gezicht, en de kosten kunnen toch zoo f groot niet zijn. Er blijft voor de kinders nog j genoeg plaats om te spelen. De heer VAN HOEVE antwoordt, dat het nog niet z66 weinig kost, terwiji de heer Maas *ich van die werkverschaffing niet te veel moet voorstellen. De heer BUIJZE is er ook wel voor, hetgeen er is, is toch een prachtig parkje. De VOORZITTER gelooft niet, dat de post toereikend zal zijn, om daar ook een park aan te leggen, Burgemeester en Wethouders zouden het nog eens kunnen bespreken. De heer HAAK is er niet voor, daar ook nog een park te maken, dan wordt de ruimte op ihet dorpsplein nog kleiner. Er wordt wel geschermd met werkverruiming, maar dat kan naar hij meent wel buiten beschouwing blijven, want dat zou zich bepalen tot een paar dagen spitten voor enkele menschen. De heer WISSE zal, wanneer zijn denkbeeld niet wordt ondersteund, er in berusten. 84. Ondeiihoud van wegen en voetpaden. 2000. 85. Onderhoud van wandelplaatsen en plantsoenen. 200. 86. Onderhoud van pompen en riolen. f 800. 87. Kosten van havens, vaarten, kaai- muren, sluizen en andere waterwerken. 1750. 88. Onderhoud en bediening van klokken, uurwerken, speelrwerken en dergelijke. 150. 89. Kosten van de algemeene begraaf- plaats en kosten van begraving. /450. 90. Kosten van de gemeentereiniging, voor zoover niet vallende onder hoofdstuk XIII 750. 91. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beamb- ten. 618,47%. Inkomsten 92. Opbrengst van den verkoop van oude materialen enz. Memorie. 93. Verhaal van pensioensbijdragen. f 138,75. 94. Bijdragen van andere gemeenten en/of van de provincie in de kosten van onderhoud van wegen en voetpaden. 300. Uitgaven 95. Kosten van verzekering tegen tegen brand- en stormschade. 12,90. 96. Rente van geldleeningen ten laste van Hoofdstuk VI komende. 1124. 97. Aflossing van geldleeningen ten laste van Hoofdstuk VI komende. 300. 98. Reis- en, verblijfkosten. Memorie. Hoofdstuk VII. Inkomsten: Eigendommen, niet voor den openbaren dienst bestemd. 99. Huur van huizen en andere gebouwen. 880. 100. Opbrengst van grasverpachtingen. 104. 101. Cijnzen en erfpachten. 308,07% 102. Recognitien ter zake van vergunnin- gen. 50. 103. Renten van kapitalen. 40. 104. Rente van belegde gelden tot herstel van waarborgsommen37,29. Uitgaven 105. Grondlasten. 50. 106. Dijk- en polderlasten. f 15. 107. Erfpachten, grondrechten, enz. 87,50. 108. Onderhoud en administratie van be- zittingen, niet voor den publieken dienst ge- bruikt of van werken en inrichtingen geheel of voor een groot gedeelte buiten de ge meente gelegen. 300. 109. Kosten van verzekering tegen brand- en stormschade. f 25. Hoofdstuk VIII. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. Inkomsten 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. 110. Schoolgelden. De heer BUIJZE acht de schoolgeldheffing te hoog, de loonen der landarbeiders, die hij ook vertegenwoordigd, gaan steeds achteruit en het wordt voor de menschen moeilijk de schoolgelden te betalen. Als het /3,60 per kind is en men heeft dan 3 kinderen op school, dan wordt het f 10,80, hetgeen toch een groo: bezwaar wordt om het op te brengen. Kan dat niet wat worden verminderd? De VOORIZITTER merkt op, dat de men schen toch worden aangeslagen overeenkom- stig hun aanslag in de inkomstenbelasting. Als de schoolgelden lager gesteld zouden wor den, zou eerst een nieuwe regeling moeten worden gemaakt. Het cijfer is genomen over- eenkomstig de bestaande regeling. De heer BUIJZE voert hiertegen aan, dat de werkmenschen, als ze wegens gemis aan de noodige inkomsten niet worden aangeslagen zij ook niets meer hebben. Anders is het bij de landbouwers. Als die op grond van hun boek- houding kunnen bewijzen dat ze geen winst hebben gemaakt of verlies geleden, dan wor den ze ook vrijgesteld van belasting, dan heb ben ze ook wel geen inkomen, maar dan hebben ze toch hun kapitaaltje nog. De heer DE FEIJTER: Ja, maar ook niet allemaal. De heer BUUZE: Nou ja, misschien niet allemaal, maar z66 pessimistisch moet u er ook niet over zijn, hetgeen overigens nog een groot geluk is. De VOORZITTER: Als we het schoolgeld lager willen stellen, moet de verordening worden gewijzigd en dat is nog al een heel werk. De heer VAN HOEVE merkt op, dat de menschen die wegens gemis aan het noodige inkomen niet worden aangeslagen ook vrij zijn van schoolgeld, terwijl voor meerdere kinderen uit een gezin reductie wordt toege- staan, voor het tweede kind 20, voor het derde 40, voor het vierde 60 procent reductie enz. De SECRETARIS bevestigt dit, menschen met minder dan f 750 inkomen betalen geen schoolgeld. De heer BUIJZE wist dat niet. De VOORZITTER stemt toe, dat het in een achteruitgaanden tijd als nu, wel eens be- zwarend kan worden om het schoolgeld te be talen. De heer MAAS is het er ook mede eens, dat het tegenvalt om het schoolgeld op te bren gen, voor de menschen die er alleen voor moe ten werken en eenige kinderen ten hunnen laste hebben, dan is het een kwaad punt. De heer VAN HOEVE noemt het moeilijk een bepaling te maken die alle menschen helpt, maar als het een gezin betreft waarin de kinderen wat dicht opeen gekomen zijn, wordt het wel eens zwaar, maar wanneer er speciale reden zijn en er voor de aangeslage- nen onmacht kan aangenomen worden, wordt ook wel voorgesteld de posten oninbaar te verklaren, zoodat die menschen dan toch niet lastig gevallen worden. De heer D. DEES vraagt, nog te mogen terugkomen op post 99. Hij vermeent, dat die post nu toch moet worden verminderd met de huur van de wo- ning vroeger bewoond door den commandant der rjjksrveldwacht. De SEORETARIS noemt die opmerking juist, dat bedrag is nog niet veranderd. De begrooting zal er echter geen wijziging door ondergaan. Met de som die de verkoop der woning opbrengt wordt een extra-aflossing gedaan, zoodat dan tegenover die lagere op brengst wegens huur minder rente komt te staan. 111. Vergoeding voor het rijk. f 9583,50. 112. Verhaal van pensioenstoijdragen. 783,14%. Uitgaven 113. Jaarwedden en wedden der onder- wijzers. f 9583,50. 114. Kosten van het instandhouden van schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het onderwijs in Uchamelrjke oefening. f 300. 115. Aanschaffen van schoolmeubelen. 25. 116. Onderhouden van schoolmeubelen. f 25. 117. Aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef- ten. 600. 118. Verlichtimg, verwarming en schoon- houden van schoolgebouwen. f 650. 119. Kosten van de oudercommissies. f 47. 120. Kosten van vergelijkend onderzoek als bedoeld in art. 36 der L. O. wet 1920. Memorie. 121. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. 798,83 122. Kosten van verzekering tegen brand- en stormschade. f 40. 123. Advertentiekosten. 40. 124. Kosten van onderzoek van sollicitan- ten en vergoeding van reiskosten. Memorie. 125. Bijslag op pensioenen. 120. Inkomsten 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs. 126. Schoolgelden. f 2750. 127. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 86 der Lager Onderwijswet 1920. f 250. 128. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104, le lid der Lager Onderwijswet 1920. 150. 129. Uitkeering van andere gemeenten in de aan schoolbestuur "te betalen vergoeding bed. in art. 205, der Lager Onderwijswet 1920. f 150. 130. Terugibetaling vergoeding in de kos ten van instandhouding van bijzondere scholen als bedoeld in art. 101 der Lager Onderwijs wet 1920. Memorie. Uitgaven: 131. Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 86 der Lager Onderwijswet 1920. 250. De heer D. DEES vraagt of deze post wel noodig is, aangezien daarvoor in 1930 niets is betaald. De SEORETARIS deelt mede, dat het voor- komt dat de betrokken gemeenten niet tijdig hun vorderingen insturen, dooh dan krijgt men het een volgend jaar dubbel. 132. Vergoeding van de kosten van in standhouding van bijzondere scholen, bedoeld in art. 101 der Lager Onderwijswet 1920. f 5000. 133. Uitkeerinig aan gemeenten ingevolge art. 104, le lid der Lager Onderwijswet 1920. 150. 134. Vergoeding voor terreinen en gebou wen van bijzondere scholen aan besturen dier scholen, bedoeld in art. 205 der Lager On derwijswet 1920. f 1572,14. 135. Uitkeering aan andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoe ding bedoeld in art. 205 der Lager Onderwijs wet 1920. 150. 136. Renten van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen. 385,27. 137. Rente van geldleeningen ten laste van Hoofdstuk VHI 7 komende. 1431. 138. Aflossing van geldleeningen ten laste van Hoofdstuk VHI 7 komende. 1900. 139. Bijdrage aan Hoofdstuk VTH 7 van den kapitaaldieast. 784,46%. 140. Teruggaaf van schoolgelden. Memorie. 11. Bijzonder voorbereidend lager onderwijs. 141. Subsidie aan of ten behoeve van bij zondere bewaarscholen. 770. Bij dezen post komt in bespreking het ver- zoek van het bestuur der bijzondere bewaar- school, om de subsidie te verhoogen van f 11 tot 12 per kind. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders tot hun afwijzend ad- vies gekomen zijn, ook uit overweging dat het schoolgeld nog betrekkelijk laag is, wanneer ze nagaan dat in vroeger jaren door de men schen die naar het land gingen een kwartje per dag moest worden betaald voor bet toe- zicht houden op een kind. De heer HAAK wijist er op, dat men bij het nalezen der begrooting voor de bewaarschool wel overtuigd zal zijn, dat er op geen enkele post bezuinigd kan worden en het safaris dat de meisjes die daar helpen krijigen is z66 miniexn, dat dit moet verhoogd worden. In den beginne kan men zeggen dat ze, door op een laag salaris te beginnen, leergeld betalen, maar als ze wat op de hoogte komen dienen ze toch na een jaar of 2 verhoogd te worden. Het beheer der school geschied overigens op zeer voorzichtige wijze en spreker zou zeggen: strijk de hand maar eens over het hart en sta de gevraagde verhooging toe. De VOORZITTER herhaalt, dat Burgemees ter en Wethouders van oordeel zijn, dat het schoolgeld te laag is. De heer HAAK kan dit nog niet toegeven, het is, in verband met de gegoedheid der ouders, 15, 20 of 25 cent per week. Als het gezinnen betreft die er 3 kinders zenden is het iets minder. Menschen met 3 kinders be talen in de hoogste klasse 50 cent. Dat is niet z6o weinig en om het schoolgeld te verhoogen, daar vindt het schoolbestuur geen vrijheid voor. En de contributie van het contribuee- rende leden verhoogen gaat ook niet. De VOORZITTER wijst op den post voor het aanleggen van een stoep, dat is toch geen post die op edn jaar betaald behoeft te wor den. De druk daarvan kan over verschillende jaren worden verdeeld. De heer HAAK stemt dat toe. De heer BAKKER vraagt, of de tekorten grooter worden. Indien het bedrag dat tekort is jaarlijks ongeveer gelijk blijft, kan niet ge- sproken worden van een regelmatig tekort. Wordt het grooter, dan is het iets anders, en zouden maatregelen behooren te worden ge nomen. De VOORZITTER merkt op, dat, als men er de stoep afrekent, de tekorten kleiner zul- len worden. De heer HAAK wijst er op, dat het hier de verzorging van 70 kleine kinders betreft. Het geven van een verhooging aan de helpsters is dringend noodig, dat is verleden jaar ook al uitgesteld en die meisjes kunnen toch niet altijd de dupe blijven van de omstandigheden. De heer MAAS is niet tegen de christelijke bewaarschool, maar merkt op, dat de men schen die buiten wonen er hun kinderen toch niet naar toe kunnen sturen, en toch door hun belasting aan de kosten der bewaar school moeten helpen opbrengen. De heer KOOPMAN merkt op, dat het be stuur toch ook al het mogelijke doet om de buitenmenschen ter wille te zijn. Van Zaam- slag Veer gaat al wat loopen kan er naar toe. En minder dan 15 cent per week kan het toch niet. Hjj sprak laatst iemand, die be- weerde dat dit nog te boog was, doch kon dit niet toegeven, men moet er ook wat voor over hebben. Overigens acht hij Othene be- voorrecht, aangezien men daar in de buurt 2 lagere scholen heeft, en die kosten heel wat meer dan de bewaarschool. De kinders vein 't Veer hebben geen school in hun nabijheid, maar moeten een heel eind loopen. Hij meent dat de slechte tijd geen motief mag zijn om aan de helpsters te weinig salaris te geven. Als het een gemeentelijke bewaarschool was, zou deze heel wat meer moeten kosten. Onder- tusschen is hij er ook huiverig voor om 1 meer te geven en zou in overweging geven het nog eens af te zien en die kosten voor de stoep over verschillende jaren te verdeelen en dan eens met 2 kwartjes meer willen pro- beeren; misschien willen de donateurs ook wel 2 kwartjes meer geven. De heer HAAK wyst er op, dat het na- tuurlijk niet mogelijk is, om van alle men schen uit de gemeente die naar den akker moeten de kinderen in de bewaarschool op te nemen. Maar de kinders die er kunnen komen, zijn er goed bewaard. De heer A. DEES vraagt, wat er op het ge- bouw wordt afgelost. Kan dat bedrag niet lager gesteld worden? De heer HAAK: Er is f 10.000 opgenomen en er wordt f 200 jaarlijks afgelost. Er kan toch niet gezegd worden, dat dit te veel is. De heer A. DEES: Maar na 50 jaar staat de school er toch nog. De VOORZITTER is van meening, dat de menschen met kinders van de school veel ge- mak hebben. Kunnen de schoolgelden niet iets worden verhoogd? Zooals hij reeds aanhaalde, moesten de menschen vroeger voor de kin ders een kwartje per dag betalen en de toe- stand was toen slechter dan nu. Met eenige verhooging van schoolgeld zou men er komen. De heer DE BAKKER denkt er ook zoo over als de heer Koopman. De heer HAAK Is van oordeel, dat de mid- denstand niet meer dan een kwartje school geld kan betalen, dat is nu eenmaal niet anders. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders, om geen verhooging van subsidie te geven, wordt aangenomen met 7 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Wisse, A. Dees, Buijze, Maas, De Feijter, D. Dees en Van Hoeve; tegen stemmen de heeren Haak, Hamelink, Koopman en Bakker. 12. Lager onderwijs (niet vallende onder de 1 tot en met 11). 142. Kosten van het plaatselijk schooltoe- zicht. f 50. 143. Kosten der commissie tot wering van schoolverzuim. f 100. 144. Kosten van schoolfeestjes en -reisjes. Memorie. 145. Tegemoetkoming in of vergoeding van de kosten van onderwijs als bedoeld in art. 13, le lid der Lager Onderwijswet 1920. f 400. De heer HAMELINK maakt aanmerking op het verschil dat gemaakt wordt in de ver- leende tegemoetkomingen. Die van den Cam- perschen hoek krijgen maar 20 en die van de Griete, welke naar Othene school gaan krijgen, ofschoon de afstand kleiner is, f 30. De VOORZITTER deelt mede, dat dit niet berekend wordt naar den afstand, maar in verband met de kosten. Die kinderen van de Griete krijgen vergoeding voor een rijwiel. De heer HAMELINK: Dan zit het hem dus in de aanvraag? Ik vind het toch niet billijk. De VOORZITTER: Daaraan is niets te doen. Als er een aanvraag komt, wordt alles ondenzocht, ook de kosten voor de tram. De heer HAMELINK: Het zit dus in de klompenmarkt De heer MAAS: Indien voor een fiets ver goeding wordt gegeven, moet die dan ook gebruikt worden? De SECRETARIS: Beslist, dit wordt ge- contrdleerd. De heer DE FEIJTER wijst er op, dat voor kinderen die meer dan 4 K.M. van een school verwrjderd wonen een tegemoetkoming moet worden gegeven. Dan heeft de raad er verder rekening mee te houden, welke kosten met het bezoeken der school verbonden zijn, doch de afstand komt verder niet in aanmerking. In dien ze vergoeding vragen voor een rijwiel en men zou het niet geven, dan gaan ze in be- roep bij Gedeputeerde Staten en dan krijgen ze het toch. Hij moet den heer Hamelink ge lijk geven, dat het niet billijk is, maar er is niets tegen te doen. De heer KOOPMAN wijst er op, dat er ver schil in is, of de kinderen per bus of tram komen, dan wel per fiets. Op deze manier zullen Burgemeester en Wethouders altijd moeilijk blijven zitten. Hij zou de vergoeding willen toekennen per KIM. die de kinderen boven de 4 K.M. van de school verwijderd wonen. Dan was het een rekensommetje en voor den raad gemakkelijk. Dan kwam het er voor den raad niet op aan, op welke manier ze er willen komen. Hij noemt het thans ook niet in orde. De VOORZITTER merkt op, dat het z66 niet gaat en als er nu menschen zijn die voor een vergoeding van 20 in aanmerking komen, kan men hen toch niet meer gaan presenteeren, omdat anderen ook meer krijgen De heer KOOPMAN meent, dat ze allemaal even veel moeten krijgen. Vroeger, toen ze 5 vergoeding voor klompen of schoeisel kregen waren ze ook tevreden, maar nu er zijn die 20 krijgen en anderen f 30, worden ze ontevreden. De VOORZITTER meent, dat men het 't best zal doen, thans zijn tijd af te wachten en te zien hoe het met de beslissingen bij Gedeputeerde Staten afloopt. Eer we een half jaar verder zijn, zullen er misschien wel meer zijn, die een rijwiel vragen. De heer VAN HOEVE geeft te kennen, dat Burgemeester en Wethouders steeds hebben getracht deze verzoeken egaal te behandelen, maar als gevolg van de beslissingen van Ge deputeerde Staten is een onevenredigheid ontstaan. De heer KOOPMAN blijft van gevoelen dat, als de een 30 krijgt, de ander het ook moet hebben. De heer VAN HOEVE: Er zijn er voor wie 20 voldoende kan genoemd worden, maar anderen voor wie de kosten op f 30 worden berekend. De heer KOOPMAN is hienmede niet te vreden. De heer VAN HOEVE: Binnenkort zullen we wel weten hoe Gedeputeerde Staten er over denken. De heer HAAK: Men moet wel in 't oog houden, dat zjj die vergoeding vragen voor een rijwiel, daarvan ook gebruik moeten maken. De heer VAN HOEVE: Evengoed als zij die geld vragen voor het gebruik maken van een autobus dit ook moeten doen, doch dat geld niet in den zak kunnen steken. De heer HAMELINK zou het beter vinden als ze allemaal gelijk werden gesteld. De heer VAN HOEVE: Als u er maar om denkt, dat men het nooit alien als met een schaartje geknipt krijgt. 13. Middelbaar onderwijs. 146. Bijdrage in de kosten van rijks hoo- gere burgerscholen als bedoeld in art. 36 quater sub 4 der wet op het middelbaar on derwijs. f 2200. 15. Nijverheidsonderwijs. 147. Bijdragen aan gemeenten in de kosten van scholen voor het lager nijiverheidsonder- wijs. f 1200. 148. Bijdragen in de kosten van het onder wijs volgens het leerlingstelsel. f 150. De heer BUIJZE vraagt hierover inlich- tingen. De VOORZITTER deelt mede, dat ieder die j zulks aanvraagt, als leerling tot de landbouw- school kan worden toegelaten. Hoe meer hoe liever. 16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen (niet vallende onder de 1 tot en met 15). 149. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie. 150. Subsidien aan schouwburgen of mu- ziekkorpsen. f 125. De VOORZITTER merkt op, dat dit de aanvraag betreft om subsidie van de voebbal- club. Burgemeester en Wethouders wenschen daarvoor f 75 beschikibaar te stellen. Zijn er twee clubs dan wordt het in tweeen verdeeld, zijn er drie dan krijgen ze ieder 25. Anders zouden b.v. clubs van Othene en 't Veer als die komen ook op 't veld van de club vein 't dorp moeten mogen spelen. De heer MAAS is tegen het voorstel van Burgemeester en Wethouders. Hij wil elk vrijlaten om in dit opzicht te doen wat hij wil, maar de menschen, die een club oprich- ten moeten maar zelf zien dat ze zich be- druipen. Dat geld kan beter besteed worden voor ondersteuning van de werklooze men schen. De heer KOOPMAN vraagt, of het voorstel zooals het daar ligt niet gevaarlijk is. Als er nu met 1 Januari maar C6n club is, gaat die met de geheele subsidie schuiven, maar wat zal er dan gebeuren als er later meerdere op- gericht worden? De VOORZITTER: We zouden kunnen be palen, dat die v66r den len Juli moeten zijn opgericht. De heer DE FEUTER meent, dat men al leen rekening kan houden met de clubs die er op 1 Januari zijn. Later kan men het moeilijk meer gaan scheiden. Daarvoor moet men dan het volgende jaar weer zien. De heer KOOPMAN: Maar dan zullen de buitenmenschen er buiten vallen. De heer DE FEIJTER: Als voorwaarde wordt gesteld dat de club, om in aanmerking te komen over een vast terrein moet kunnen beschikken, gehuurd of gekocht. De club moet oefeningen houden en wedstrijden geven. De heer KOOPMAN is niet tegen alle jeugdsport, maar vindt het voetballen al een zeer ongezonde sport en meent dat de jon- gens voor hun gezondheid beter een eind zou den kunnen gaan wandelen, en met het oog op de moeilijke omstandigheden zal men dezen winter alle eindjes aan elkaar moeten knoopen. De heer VAN HOEVE merkt op, in de ver- gadering van Burgemeester en Wethouders zijn stem over dit onderwerp daarom te heb ben voorbehouden. Hij meent, dat het parti- oulier initiatief in dezen eerst moet toonen wat het kan. De heer BUUZE gelooft, dat de heeren zich in deze zaak op een verkeert standpunt stel len; zij heeft geen politieke kleur, er behoe- ven geen meerdere clubs te zijn, het is hier de kwestie van het vormen van elftallen. Bij een club kunnen meerdere elftallen zijn, dus wan neer er hier nu CCn speelveld is, zullen alien zich daarop wel kunnen orienteeren. Ieder die spelen wil, zal zich dan daar moeten en kun nen aansluiten. Wordt het verzoek ingewil- ligd dan krijgt men de beschikking over een voetbalveld en dan komt het in orde. De VOORZITTER heeft ook gezegd, dat dit kan. Als ze van anderen kant ook komen vragen wordt het echter moeilijk om te wei- geren. Hij gelooft, dat deze sport voor de jongelui wel goed is, ze blijven dan weg van plaatsen waar men ze liever niet ziet. De heer HAMELINK meent, dat het niet zoo hard noodig Is, voor dat doel van wege de gemeente geld te geven, hij zou het dan liever aan de bewaarschool geven. Dat ze, zooals de heer Buijze zegt allemaal in Cen vereeniging zouden kunnen zijn, beschouwt hij allemaal als larie. De heer WISSE stelt in 't licht, dat het de aanvragers zal tegenvallen, wanneer de ver- leende subsidie nog zou moeten worden ge- splitst. De bedoeling is toch een erkende club te hebben, een club in de gemeente zelf. Om erkend te worden moeten ze kunnen beschik ken over een speelveld. Ze hebben er de kos ten van berekend en dan kwam en ze tot de ontdekking dat ze die, met de contributie der leden, niet konden bedruipen. Daarom hebben zij zich beraden om bij de gemeente om steun aan te kloppen. Dan kunnen ze een veld aankoopen, zooals overal elders, vooral in de steden is geschied. Men kan voor of tegen het voetballen zijn, maar zal toch moe ten erkennen, dat men de jeugd niet overal van kan terughouden. Het is een onschuldige sport, die ze graag beoefenen. Er wordt, ook door de dokters beweerd, dat het een gezonde sport is. Het is ook niuttig en spreker vindt het beter dat ze een partij gaan voetballen, dan dat ze te Ter Neuzen in de cafC's gaan zitten. Htj beschouwt het ver leenen dezer subsidie als een algemeen be- lang. Het valt hem tegen, dat Burgemeester en Wethouders voorstellen om die subsidie nog te splitsen en te verdeelen over verschil lende vereenigingen. Indien er buiten de kom liefhebberjj voor het voetballen bestaat, welnu, laat die lief- hebbers dan komen. Als ze eenmaal een voet balveld hebben moeten ze met de club lid worden van den Zeeuwschen Voetbalbond, dan moeten ze in de competitie gaan spelen, en zelf wedstrijden geven. Daaraan zijn ook kosten verbonden. Indien him verzoek wordt ingewilligd zullen ze dat allemaal kunnen be talen, ze hebben dus op de subsidie gerekend. De VOORZITTER geeft te kennen, dit alles gehoord, er niet tegen te zijn het aan 1 club te geven. De heer WISSE: Als men er de voorwaar de aan verbindt dat het moet verdeeld worden en andere, wellicht kleinere clubs dezelfde rechten krijgen, zoodat bet misschien maar een 25 zou worden, dan zullen ze het niet kunnen accepteeren. De VOORZITTER ziet er ook geen bezwaar in, tegenwoordig met de fietsen, dat b.v. de jongens van Othene naar Zaamslag komen om te spelen. De heer KOOPMAN: De subsidie komt er voorloopig toch ook maar voor eCn jaar op? De VOORZITTER antwoordt bevestigend. De heer WISSE deelt mede, dat de voet balclub heeft begroot /400 's jaars te moe ten betalen voor het terrein. Ze moeten pacb ten een geschikt terrein en dit moet klaar gelegd worden om er op te kunnen spelen. De heer BAKKER weet bijna niet wat hij er van zeggen moet. Hij stemt toe, dat het wel beter is, dat de jongens daar op het veld wat grimassen gaan maken in plaats dat ze naar de herberg gaan. Hij meent echter, dat van particuliere zijde toch ook wat kon wor den gedaan. Ze zijn toch al eens bij de bur- gerij rond geweest. Overigens weet hij niet of dat spelen op zichzelf wel zoo goed is. Als mien de jongens er van terug ziet komen, heet en bezweet, zou hij> wel moeten betwij- felen, of dat zoo gazond is. Er zijn er ook, die er niet tegen kunnen en om dan in dezen tegenwoordigen tijd geld uit te geven voor zulke dingen? Hij weet haast niet wat hij er van zeggen moet. De VOORZITTER: En u hebt er juist on- langs nogal een lans voor gebroken? De heer WISSE dacht ook, dat het toen door den heer Bakker uitgesproken verlangen naar een speelterrein wel wat zou geholpen hebben. Is er een voetbalveld, dan is er ook een speelterrein. De heer D. DEES stemt er mede in, dat de raad zeer voorzicbtig moet zijn met de dub- beltjes. Ook hij heeft een vorige maal gezegd, dat hij er veel voor gevoelde, inaar wist toen nog geen bedrag. Het is ondertusschen waar, dat, als de jongens daar gaan spelen, ze uit een omgeving blijvem, waar men ze liever niet ziet. Laat ons ze daarom wat geven, adviseert spreker. De heer HAAK heeft daar gehoord dat de kosten voor het terrein op 400 's jaars wor den geraamd. Maar zou de gemeente dan niet voordeeliger een stuk grond kunnen koo- pen en het in huur geven? Naar de heer Bakker zich in 'n vorige vergadering uitsprak wist hij een terrein te koop. Zou de gemeente daarover niet kunnen beschikken? Daarop kon darf alle mogelijke sport uitgevoerd wor den. Als men een geschikt terrein kon koo- pen voor 2500 per H.A. was de rente maar 100 per jaar. Als de voetbalvereenigingen dan daarin een subsidie gaven was het nog voordeeliger. Er is beslist behoefte aan zoo'n gelegeniheid. Spreker heeft ook al gezien dat een groep kleinere jongens aan het spelen was op de losplaats aan den Groeneweg. Ieder zou daarop dan kunnen worden toegelaten. De heer WISSE merkt op, dat ze bij die f 400 voor het terrein, nog wel f 400 moeten rekenen voor de andere kosten die ze in den loop van 't jaar nog maken moeten. De heer HAAK ziet er, als hij die bedragen hoort, dan weinig van terecht komen. De heer WISSE: Ze zien, met de gevraag de subsidie, kans om er te komen. De heer BAKKER deelt mede, dat het ter rein dat hij de vorige maal op 't oog had, niet meer beschikbaar is, de eigenaar is van meening veranderd. Hij is in zijn meening over het voetballen ook wel wat veranderd en nu hij hoort hoeveel dat moet kosten, is hij huiverig er mede te beginnen. De heer WISSE meent, dat de verdere kos ten er toch niets af of toe doet. Als ze 150 krijgen, zien de jongens kans zich te redden. De heer BUIJZE zou de subsidie willen geven aan 66n vereeniging, aan de groote sportvereeniging; overigens bestaan er slechts lltallen. Ten slotte wijizigt de VOORZITTER het voorstel van Burgemeester en Wethouders aldus, dat de voorgestelde subsidie zal worden uitgekeerd aan de club of clubs die voor 1932 zijn opgericht en over een speelveld be schikken. Met 6 tegen 5 stemmen wordt besloten sub sidie te verieenen. Voor stemmen de heeren Haak, Wisse, A. Dees, Buijze, De Feijter en D. Dees; tegen stemmen de heeren Maas, Hamelink, Koop man, Bakker en Van Hoeve. De heer DE FEIJTER stelt thans voor te besluiten de subsidie voor '32 toe te kennen aan de aanvragende club. Voor '33 kan men dan weer verder zien. Hij' vraagt, of dan iedereen er gebruik van zal kunnen maken. De heer WISSE verklaart, dat de vereeni ging niemand die toetreden wil weert. Het voorstel van den heer De Feijter wordt aangenomen met algemeene stemmen. (Wordt vervolgd.) Voor Ter Neuzen: 31 Oct. Noorsch s.s. LYSLAND, 727, kunstmest, Odda. Voor Sluiskil: 1 Nov. Eng. s.s. HOOK- WOOD, 926, kolen, Queensborough. Van Sluiskil: 31 Oct. Amerik. s.s. SACCA- RAPPA, 2952, gem., Jacksville. 1 Nov. Spaansch s.s. EUSEBIA DEL VALLE, 2659, ledig, Swansea. Van Sas van Gent: 31 Oct. Spaansch s.s. ERANDIO, 1873, ledig, Gyon. Van GentTer Neuzen,: 1 Nov. Eng. s.s. FALCON, 738, stukg., Londen. Voor Gent: 30 Oct. Eng. s.s. WESTON, 210, ledig, Shoreham; Eng. s.s. CALCARIA, 224, pekkolen, Londen; Belg. s.s. ADOLPHE URBAN, 309, kolen, Goole; Eng .s.s. ISA- DORE, 670, pekkolen, Londen; Eng. s.s. WOO- LER, 218, kolen, New-Castle; Eng. s.s. EGRET, 691, stukg., Liverpool; Eng. s.s. EN- GENEER, 199, ledig, Ipswich; Eng. s.s. TEESWOOD, 416, ledig, Londen; Duitsch s.s. CHARLOTTE SCHRODER, 565, gem., Dan zig; Eng. s.s. YORK, 451, stukg., Antwerpen. 31 Oct. Spaansch s.s. ANNE, 940, ledig, New-Castle; Eng. s.s. DRYBURGH, 676, ledig, Londen; Zweedsch s.s. GUNDBORG, 856, ledig, Bordeaux; Eng. s.s. BIRTLEY, 1696, kolen, New-Castle. 1 Nov. Eng. s.s. PIARDY, 133, ledig, Yar mouth; Eng. s.s. IMBER, 1186, stukg., Ant werpen; Eng. s.s. ORTOLAN, 210, ledig, Lon den; Eng. s.s. STURDEE ROSE, 443, pek kolen, Sunderland; Eng. s.s. MERSEY, 438, stukg., Goole; Eng. s.s. DASHWOOD, 1263, kolen, New-Castle; Eng. s.s. SWIFT, 408, stukg., Londen. Van Gent: 30 Oct. Noorsch s.s. EVLRA, 942, ledig, Blyth; Eng. s.s. GWENTLAND, 1090, ijzer, Newport; Eng. s.s. MIOKLETON, 364, steen, Londen; Eng. s.s. TADORNA, 984. stukg., Belfast; Nederi. m.s. ZEELAND, 285, ''fosfaat, St. Malo; Amerik. s.s. YOUNG- STOWN, 4121, restant, Antwerpen; Duitsch s.s. DIANA, 725, ledig, Port Talbot; Spaansch s.s. MARI EDI, 756, ijzer, Bilbao. 31 Oct. Eng. s.s. WOOLER, 218, stukg., New-Castle; Eng. s.s. ELETH, 140, aard- appelen, Londen; Eng. s.s. WESTON, 210, aardappelen, Londen; Eng. s.s. EGRET, 691, stukg., Liverpool; Eng. s.s. ROBRIX, 104, aardappelen, Yarmouth; Nederi. m.s. MAR- GINA, 170, ledig, Niel; Eng. s.s. YORK- RIVER, 167, ledig, Boulogne; Eng. s.s. ENGE- NEER, 199, aardappelen, Hull; Eng. s.s. CRIOHTOUN, 506, stukg., Leith. 1 Nov. Eng. s.s. YORK, 451, stukg., Hull; Eng. s.s. WHARFE, 387, stukg., Goole; Belg. s.s. ADOLPHE URBAN, 309, gem., Goole; Eng. s.s. DONA FLORA, 292, ijzer, Middles brough; Zweedsch s.s. VAREG, 1471, cokes, Helsingborg; Eng. s.s. ARUBA, 674, ijzer, Londen; Eng. s.s. CALCARIA, 222, fosfaat, Stanton; Eng. s.s. DRYBURGH, 676, ijzer, Grangemouth; Deensch s.s. SUSAN MAERSK 1411, ledig, New-Castle; Eng. s.s. TEES- WOOD, 416, ijzer, Middlesbrough; Eng. s.s. LANTWITH MAJOR, 1383, ijzer, Newport; Ital. s.s. SENATORS d'AU, 2980, ijzer, New port; Eng. s.s. PICARDY, 133, aardappelen, Londen; Fransch s.s. DAPHNE, 1123, ijzer, Port Talbot; Eng. s.s. ORTOLAN, 210, aard appelen, Londen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 8