ALGEMEEN HIEUWS- F.N APVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. EEN DAG RIDDER ^JPIRIN dewereld Jaar lang NTo 8737 Ligger Wegen en Voetpadan. Verkeersovertredingen. P 8 PILLKTOM, BINNENLAND. BUITENLAND. n. De Zwarte Lieve Vrouw UZENSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post 1,80 per 3 maanden Brj voor uitbetaling fr. per post 6,60 per jaar Voor Belgie en Amerika 2,25, overige lan den 2,60 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling. Uitgcefster: Firma P. J. VAN DE SANDE. GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeN: Van 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer S Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentlen bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrrjgbaar Is. Inzending van advertentien liefst efen dag voor de uitgave. DIT BLAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAO-, WOENSDAG- en VKIJDAGAVOND. Burgemeester en Wethouders der gemeente ZAAMSLAG maken bekend: dat van 28 September 1931 tot en met 27 October 1931 in het gemeentehuis kosteloos voor een ieder ter inzage zal worden neder- gelegd een door Burgemeester en Wethouders opgemaakte ontwerp-wijziging van den lig ger der wegen en voetpaden in deze gemeente met de daarbij behoorende kaart. Binnen vorengenoemde termijn kunnen bij den Raad dezer gemeente schriftelijk bezwa- ren tegen de wijziging worden ingebracht. Zaamslag, den 21sten September 1931. Burgemeester en Wethouders voornoemd, JOH. DE FEIJTER Pzn, Burgemeester. J. STOLK Lzn, Secretaris. Thans zijn de bestuurders van rij- en voer- tuigen aan de beurt. Deze komen er in het motor- en rijwielreglement nogal gemakke- l(jk af. Onder rij- en voertuigen zijn te verstaan behalve rijtuigen, bespannen wagens en kar- ren, handkarren en dergelijke. Evenals de fietsen moeten voertuigen des avonds van een lantaam en een reflector voorzien zijn; waar echter voor het rijwiel niet bepaald is, wa&r de lantaam moet zijn aangebracht, is dit bij de voertuigen wel het geval. De lantaam namelijk vddraan aan de linkerzijde van het voertuig, of als er lading uitsteekt, v66raan de linkerzijde van het meest uitstekende deel van de lading. De lan taam mag geen gekleurde zijglazen hebben. Een reflector (eventueel een rood lichtje) behoort er aan de linkerachterzijde te zijn, of als de lading uitsteekt achter aan het meest uitstekende deel. Indien men zich het vrease- ljjk ongeluk herinnert dat eenige jaren ge- leden overkomen is aan den auto-bestuurder die des nachts brj het achterop rij den van een wagen, als het ware gespietst is door een paar palen die van achteren buiten de kar uitstaken en waaraan geen reflector of rood- lichtje bevestigd was, dan zal men inzien dat een oogenschijnlijk weinig beteekende be- paling als deze wel zin heeft. Aan voertuigen die den bestuurder het uit- zicht op het links achterliggend gedeelte van den weg belemmeren, moet een spiegel be vestigd zijn, tenzij deze bezwaarlijk aan het voertuig kan worden aangebracht of beves tigd blijven (b.v. een hooiwagen). Verder komen in het Provinciaal Reglement op de Wegen en Voetpaden voor de geleiders nog eenige bepalingen voor ten aanzien van hun voertuigen b.v. over de maximum breedte en de wijze van aaneenkoppeling bij het rijden met twee wagens achter elkaar, doch het zou te veel plaatsruimte nemen hierover verder uittewijden. Dan komen we aan de bestuurders van motorrijtuigen. De wet kent namelijk geen ,,motorfietsen" en „auto's", maar spreekt over motorrijtuigen op twee, drie en vier wie- len- Welnu, aan de bestuurders van motor rijtuigen heeft de wet terdege aandacht be- steed. De administratieve en technische voor- schriften voor bestuurders van motorrijtuigen beslaan het grootste deel van wet en regle ment. Van de administratieve bepalingen noem ik b.v. het voorzien zijn van rij- en nummerbe- wijzen, die hun geldigheid niet verloren mogen hebben; het aan de v66r- en achterzijde van het motorrijtuig bevestigd hebben van num- door K. R. G. BROWNE. 2) Vervolg. Voor hem lag een kleine baai, geflan- keerd door hooge, witte klippen. Een smal strand hield het Kanaal gescheiden van een vrij breede strook ruig grasland, waarop een half dozijn zomerhuisjes van verschillende afmetingen stonden. De stem van de zee vervulde de stille, warme lucht met lokkende geluiden, en een regi ment zeemeeuwen manoeuvreerde boven Peter s hoofd in de heldere lucht, maar nergens was er van menschelijke activi- teit, in welken vorm ook, een spoor te bekennen. Een vredig, typisch-zomersch tafreel; een tafreel, dat het hart van iederen man, die zijn dagen in het oor- verdoovende rumoer van een groote stad doorbrengt, moest goed doen, tot tevre- denheid moest stemmen. Maar het hart van Peter Quentin Cardinal voelde zich op dat oogenblik albsoluut niet g< daan, of tot tevredenheid gestemd. ..O, verdikkie!" zei Peter. Niets is zoo irriteerend als het weten dat je een fout gemaakt hebt, waarvoor je onmogelijk iemand anders de schuld kan geven. Met het onomstootelijke be- wijs voor zijn incompetentie als raad- pleger van kaarten in handen of beter, voor oogen, zou Peter er veel, zeer veel voor g eg even hebben, als hij een zonde- bok in de buurt gehad had. Maar zelfs merplaten, die wat plaatsing, vorm en kleur betreft moeten voldoen aan verschillende ver- eischten. Dit is nu in een paar woorden ge- zegd, maar de ingewijden weten wat er aan vast zit, vddrdat men hieraan werkelijk vol- daan heeft. Hoe licht wordt niet b.v. een rijbewijs vergeten. Als ik U een raad mag geven, leg dan een aparte portefeuille aan, waar alle paperassen in kunnen en geef de portefeuille een vast en veilig plaatsje in uw - wagen. i. De techniek is echter geenszins achter ge- steld bij de administratie. Men vindt er voorschriften over de remmen, het voorzien 1 zijn van een spiegel, de afwerking van gas- I sen, het geven van signalen en de wijze van j verlichting. Wat de remmen betreft is voorgeschreven dat er minstens twee en wel onafhankelijk van elkaar werkende remmen moeten zijn, waarmede de motorfiets of de auto direct tot stilstand is te brengen. Aan een auto zitten in den regel wel twee remmen, maar bij tal- looze controles is gebleken, dat de wagen niet binnen een normale afstand tot stilstand was te brengen. Gezien het steeds toene- mende verkeer is het hebben van goede rem men geen overdreven eisch. Het geven van signalen mag in de bebouw- de kom slechts geschieden met een hoorn (voor twee- en driewielers met een schellen, voor vierwielers met een zwaren toon). Bui ten de bebouwde kom zijn ook sirene, de fluit en de claxon toegestaan. Over de verlichting het volgende: tweewie- lers van voren 6dn lantaam en aan de ach terzijde een rood lichtje of een reflector; motor met zijspan en auto's aan de voorzijde twee lichten en aan de linkerachterzijde een rood licht. Tevens moet het links aan de achterzijde bevestigde nummerbord wit ver- licht zijn; het roode en witte licht kunnen echter zonder bezwaar gecombineerd zijn, zooals bij de moderne auto's in den regel het geval is. Wat de sterkte aangaat, de voor- verlichting moet helder zijn, maar mag bin nen de bebouwde kom en bij het tegenkomen van een anderen weggebruiker in geen geval verblindend zijn. Ben ik nu aan een eind? Geenszins, er volgen nog talrijke bepalingen b.v. wanneer een motorrijtuig ingeschreven moet worden en verder over aanhiangwagens, maar deze bepalingen hebben slechts belang voor een klein gedeelte der weggebruikers. In een slotartikel hoop ik enkele fundamen- teele verkeersregels aan te stippen. v. W. DE KONINGIN TE AMSTERDAM. In verband met de verscherping van de moeilijke economische omstandigheden, waar- door alle lagen van de bevolking worden ge- troffen, heeft de Koningin besloten, af te zien van haar voornemen, gedurende haar verblijf in de hoofdstad feestelijke ontvangsten ten paleize te doen plaats hebben, zoodat het avondfeest en de officieele maaltijden niet zullen doorgaan. het Groote Kleedingmagazijn voor HEEREN en KINDEREN is wederom het GOEDKOOPST dezen WINTER Rijke keus, Schoonste snede Zuivelbrug 7 - GENT. Er is maar 66n ingang, die is juist a. d. Brag. (Ingez. Med.) i-jju. J »*r-irs. die schrale troost gewerd hem niet. Dus bleef hij een poos onbewegelijk zitten, bekeek 't vredige zee-landschap met ge- metelijke oogen en vertelde den zee meeuwen alles, wat hem op dat oogenblik aan vriendelijiks over het onderwerp kaarten en auto's te binnen schoot. Maar daar hij hiermee geen stap verder kwam verder in de richting van een eet- en drinkgelegenheid begreep hij dat er niets anders op zat dan om te keeren, naar den hoofdweg terug te rijden en het opnieuw te probeeren. Toen hij uitgepraat begon te raken, besloot hij dus dit te doen. Maar toen hij op den zelfstarter druk- te, kwam hij tot de ontdekking, dat de Wonder' het in dezen niet met hem eens was. Nu ze eenmaal stil stond, voelde ze er blijkbaar niets voor om weer in bewe- ging te komen, en dus weigerde ze perti nent om het te doen. Peter bedrukte den electrischen starter tot de batterij den geest gaf, hij bewerkte het handle tot de rechter-achterknoop van zijn bretel voor nog langer-dienst-doen bedankte; hij goochelde met de ontsteking, met den carburator, met alles, waarmee maar eenigszins te goochelen viel. Alles te ver- geefs. De Wonder" bleef even onbe- weeglijk en onbewogen als de Matterhorn en even weinig toegankelijk voor een overredend woord als een juffrouw van de telefooncentrale; het leek werkelijk on- gelooflijk, dat een auto, die er zoo leven- ioos uitzag, werkelijk eenmaal gereden kon hebben. Zoo verstreken de minuten. Peter raakte, wat zijn geduld, lichaamskracht en woordenrijkdom betreft, op hetzelfde oogenblik uitgeput, richtte zich met een pijnlijk gezicht op en veegde zich ver- moeid het zweet van het oververhitte EEN RIEGEERINGSMEDEDEELING INZAKE WEKJKVERSCHAFFING EN STEUN VERLEENIN G. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft besloten, aan de besturen van de gemeenten, welke voor toekenning van subsidie ten behoeve van de steunverleening en de werkverschaffing in aanmerking komen, j in verband met de voorloopige toezegging, welke in de afgeloopen maanden is gedaaa, den volgenden brief te doen toekomen: 's Gravenhage, 21 September 1931. Aan B. en W. der gemeente Tot nu toe is voor uwe gemeente niet vast- gesteld, hoe groot de rijksbijdrage ten be hoeve van de werkverschaffing/oteunverlee- ning na 2 Mei 1931, zal zijn. Ik heb thans in beginsel besloten, deze bij- drage in het algemeen te bepalen op pro- cent. Ik moet mij evenwel voorbehouden, ten aanzien van bijzondere werkverschaffingsob- jecten een ander percentage vast te stellen. Opdat duidelijk blijke hoe de regeering het vraagstuk van de werkloozenzorg ziet, acht ik mij verplicht, eenige opmerkingen van al- gemeenen aard hierbij te uwer kennis te bren gen. Ik behoef u niet uiteen te zetten, hoe hoogst ernstig de tijden zijn. Er wordt thans van de overheid het uiterste gevergd om met wijs be- leid datgene te doen en te laten, wat, in over- eenstemming met hare verantwoordelijkheid, gewenscht en toelaatbaar is. Het is niet alleen de zorg voor de financien van staat en ge meente, welkfe dwingt deze gedragslijn te vol gen, doch ook en vooral de overtuiging, dat het de plicht is van de overheid, om het zoo onontbeerlijk herstel van het bedrijfsleven te bevorderen. Aanpassing van ons geheele leven aan de verminderde welvaart is, zie (ik het goed, on- vermijdelijk. Wijs beleid zal Zijn, dat er alles op wordt gezet, dit herstel mogelijk te maken en niets te doen wat in verkeerde richting werkt. U zult het ongetiwijfeld met mij eens zijn, dat het ook de werkloozenzorg is, welke in deze tijden veel ertoe kan brjdragen, dat de ontwikkeling van het maatschappelijke leven in juiste, dan wel in verkeerde richting wordt gestuwd. Het zijn deze leidende beginselen, welke voorop moeten staan bij elken maatregel op het gebied van de werkloosheidszorg, zoowel by de reeds bestaande als bjj die waarvan de invoering overwogen wordt. Ga ik er dan ook toe over uwe gemeente subsidie te verleenen, dan geschiedt dit onder de nadrukkelijke voorwaarde, dat er voortaan tusschen uwe gemeente en mijn departement een nauw contact moet bestaan ten aanzien van alles wat de werkloozenzorg in den bree- den zin van het woord (ik doel hier dus niet het minst op voorzieningen, welke door aan u rekenplichtige coTporaties, zooals burger- lijke armbesturen, diensten voor maatschappe- lijk hulpbetoon enz., worden getroffen) be treft Uw college dient zich daarom, alvorens ik mijne definitieve toezegging doe, schrifte lijk tegenover mij te verbinden, geen enkelen maatregel als hierbedoeld in te voeren of te laten invoeren, vddrdat u zich ervan over- tuigd heeft hoe de regeering tegenover de te nemen voorziening staat. Bestaat er bij de regeering tegen het voor- gestelde plan bedenking, dan reken ik erop, dat niet tot invoering ervan wordt overgegaan ook niet door corporaties als hiervoren ge- noemd. Wordt echter wel tot invoering over gegaan, dan zal in den regel de subsidie-toe- zegging worden ingetrokken. Ik stel mij voor, mij door een regelmatig toezicht ervan te j overtuigen, hoe de werkloozenzorg in uwe gemeente wordt toegepast. Zoodra ik van u de hierbedoelde schrifte- lijke verklaring zal hebben ontvangen, zal u mijne definitieve beslissing worden medege- deeld. voorhoofd. En juist toen hij voor den der- den keer zijn zakdoek, in een poging om een schoon plekje te vinden, binnenste buiten gekeerd had, kwam uit den hem omringenden ether een stem en die stem zei: Defect Peter keerde zich met een ruk om. Op een meter afstand stond een wezen, dat hij, door zijn concentratie op het probleem voor hem, niet had zien aankomen: een kleine, dikke man, gekleed in een sport- pak van ruige tweed. Die man stond met zijn handen in zijn zakken, zijn hoofd met kalen schedel en zonder hoed op een kant en een uitdrukking van beleefde belang- stelling op zijn breed gezicht, naar 't schouwspel, dat Peter plus auto bood, te kijken. Hij zag er goed doorvoed, welge- steld en tevreden uit; naar zijn uiterlijk te oordeelen kon hij zoo ongeveer alles zijn, van een slager in ruste af tot een boeren- politicus toe. Peter merkte dit uiterlijke kenteekenen op en knikte kortaf. ,,Ja. Defect", gaf hij ten antwoord. De corpulente man bekeek de recalci- trante auto met een kennersoog. Wat is 't er voor een vroeg hij on- schuldig. „Een „Wonder"." ,,Dat is-ie zeker. Geboortedatum acht- tien-vijftig ,,'n Beetje later. U mag hem voor 'n tientje hebben." ,,Dank u. Ik heb moeilijkheden zooveel als me lusthoef er niet voor te be- talen. Wat is er aan de hand ,,Wil niet vooruit." ,,Dat begrijp ik. Waarom niet ,,Geen idee van," zei Peter verbitterd. ,,Kramp in z'n zuigers, of zoo iets derge- lijks". ,,Hm. Afijn. U is hier, en dat is de zijn de bekende Aspirin-Tabletten in den handel. Sedert 30 jaar bestrijdt men ver- koudheidsziekten, rheumahek en al e soorten pijn met Aspirin-Tabletten. U kunt dus het volste vertrouwen in dit middel stellen. fSjjjTLrt op dsn oranjeband. Prijs 75 cts. (Ingez. Med.) NEDERLAND EN BELGIE. De Nederlandsch-Belgische onderhandelin- gen zijn, naar ,,Het Vad." thans kan verzeke- ren, zoover gevorderd, dat men binnenkort zal kunnen overgaan tot de bekendmaking van een nieuw ontiwerp-verdrag. Bij de jongste onderhandelingen, aldus het blad, is men geenszins uitgegaan van eenigen eisch van Belgie of van de zooveel besproken grieven, maar wel van een door de Neder- landsche onderhandelaars geuiten wensch om te komen tot een economische samenwerking tusschen de beide landen. Het resultaat, dat bereikt is, houdt dan ook eenigszins het mid den tusschen de Conventie van Oslo en het eenigen tijd geleden veel besproken plan van een Nederlandsch-Belgische tariefunie. Wel- iswaar blijft men, zeer voorzichtig, nog heel wat dichter bij Oslo dan bij het andere uit- einde, maar het ontwerp bevat de kiemen van' een verdere ontwikkeling in de richting eener steeds nauwere samenwerking. Waar dit het algemeene karakter is van het nieuwe ontiwerp-verdrag, spreekt het van zelf, dat ieder afzonderlijk punt slechts in verband met die algemeene strekking mag worden beoordeeld. Zoo zal men bijv. geen oordeel kunnen vormen over de in het ont werp voorkomende regeling betreffende de Rijn-Scheldeverbinding, zoolang men met weet, in hoever de beginselen van reciproci- teit, van samenwerking en van solidariteit, in het geheel erkend zrjn. Bij de nieuwe onderhandelingen over dezen waterweg is men uitgegaan van het plan van Konijnenburg en van de noodzakelijkheid om binnen de historische grenzen te bljjven, dit laatste echter meer met de door minister Beelaerts gemaakte reserve der technische eischen en der vrijwaring van eigen Neder- landsche belangen. In het debat in de Eerste Kamer in Maart is die reserve zeer duidelijk gemaakt en na een vrij scherpe discussie tus schen den minister en prof. Lohman, ook door dr. Colijn in een slotwoord aannemelijk en bil- lrjk verklaard. Zoo is men dan op drie punten tot min of meer belangrijke afwijking van het oorspron- kelijke plan gekomen: De eerste is, blijkens het laatste memoran dum van de Nationale Unie, door ir. Van Konijnenburg zelf voorgesteld en betreft het ontwijken van de groote bocht tusschen Fort Maurits en Dintelsas. De tweede is ook reeds sinds lang aange- kondigd: de minister heeft namelijk in de Eerste Kamer reeds medegedeeld, dat men met het oog op de belangen van de eigenaars der oesterputten en ook nog wel om techni sche redenen hier en daar, het nieuwe kanaal iets meer Oostelijk zal laten loopen dan de oude historische waterweg; de derde afwijking is de voomaamste: waar het plan van Konijnenburg bij de grens tus schen Bath en Santvliet een groot bassin be vat, dat zich evengoed op Belgisch als op Nederlandsch gebied uitstrekt, maar door kleine openingen in den afsluitdam van het bassin de communicatie met het aan eb eu hoofdzaak, zou ik denken." „Dat zou 't zijn," zei Peter zwaarmoe- dig, „als ik hierheen had willen gaan. Maar dat is het geval niet. Ik ben op weg naar Wellbridge." ,,Wellbridge Dan bent u kilometers uit den koers. Dan doet u het beste om die laan daar in te gaan tot u aan het dorpje komt en dan naar links af te slaan. 't Is meer dan tien kilometer hier van- daan." Peter kreunde en liet zich met een smak op de treeplank neervallen. ,,Hoe heet dit verschrikkelijke oord hier informeerde hij zwakjes. ,,Sandhaven," was het prompte ant woord. ..Tenminste dit hier maakt er deel van uit. Het dorp zelf ligt ginder tegen den heuvel op." Peter knikte en onderwierp zijn om- geving aan een wat nauwkeuriger onder- zoek. En terwijl hij keek, begon het tot hem door te dringen, dat dit niet zoo'n verschrikkelijk oord was, als hij aanvan- kelijk had gedacht. Eerste indrukken zijn altijd onbetrouw- baar en de manier, waarop hij met Sand- haven kennis gemaakt had, was er niet op berekend geweest, om hem voor het plaatsje in te nemen. Nu echter, nu de eerste ergernis-schok voorbij was en hij wat begon te bekoelen, begreep hij, dat hij in zijn leven wel eens in verschrik- kelijker oorden vertoefd had. Ten eerste was Sandhaven vredig en na een halven dag worstelen met des „Wonders" eigen- aardigheden, verkeerde Peter in een toe- stand, om vrede te waardeeren. En ten tweede vormden de zee, de klippen en de strook grasland een geheel, dat het oog moest streelen van ieder die zijn „zee- natuurschoon" het liefst geniet zonder boulevards, tentjes-met-limonade en bad- vloed onderhevige Scheldewater laat bestaan, wil men thans in het nieuwe ontwerp die openingen dicht maken. Daardoor vervalt dan natuurlijk de noodzakelijkhedd van een sluis bij Bath en van een sluis op Belgisch gebied bij den ingang van 't kanaal naar de Antwerpsche dokken, dat ook in het jongste plan van de Nationale Unie is voorzien. Na tuurlijk beteekent dit dichtmaken van de twee gaten in den strekdam Bath-Santvliet een belangrijke concessie aan Belgie, daar er daardoor twee sluizen komen weg te vallen, welke steeds eenige belemmering voor de scheepvaart vormen. Wat het Hellegat betreft: de regeering en de onderhandelaars blijven wat dit betreft bjj hun op grond der adviezen van Waterstaat gevormde overtuiging, dat dit vaarwater na uitvoering van de werken, die volgens een door ir. Van Konijnenburg gemaakt plan wor den uitgevoerd, aan alle billijke eischen zal voldoen. De Belgen echter blijven op dit dit punt sceptisch en meenen onze wateren beter te kennen dan de Nederlandsche Water staat; teneinde de onderhandelingen niet op nieuw te laten vastloopen, heeft men nu ge- meend zijn toevlucht te moeten nemen tot een voorstel dat eenige maanden geleden in net Handelsblad is verschenen; men zou zich na melijk van Nederlandsche zijde bereid verkla- ren, voor het geval het Hellegat later in- derdaad nog moeilijkheden zou opleveren voor de Belgen, dezen toe te staan op eigen kosten een latenaal kanaal te graven tusschen Din telsas en Willemstad. Dit punt is echter nog steeds niet geregeld; de Belgen blijven aan- dringen op een directe verbinding tusschen Fort Maurits en Willemstad, wat de Neder landsche onderhandelaars echter niet kunnen. toestaan. DE SUIKERBIETENSTEUN. Het Hbld. weet thans mede te deelen, dat de commissie-Dovink haar advies aan de regeering heeft verstrekt, doch dat er in den Raad van Ministers het tegendeel van een- stemmigheid heerscht over de quaestie van het al dan niet opvolgen van genoemd ad vies. Bedoeld advies zou bij uitvoering een uitgave van de schatkist hebben gevergd van achttien millioen gulden. Afgewacht dient te worden of en zoo ja in welke mate nog zal worden overgegaan tot een steunverleening aan de suikerbieten. In elk geval kan thans een grootere uit- zaai van wintertarwe tegemoet worden ge zien, dan anders het geval zou zrjn geweesr. DE INDRUK VAN DE ENGELSOHE BESLUITEN TE GENEVE. Het besluit van de Engelsehe regeering om den gouden standaard buiten werking te stellen, gaf, schrijft de N. R. Crt. Maandag te Geneve aanleiding tot een tooneel, dat het karakter kreeg van een plechtigheid, waar- koetsjes. In de oogen van de gelukkige, joelende en pretmakende dagjesmenschen van het hard-gekookte eieren-, vettige pa- pieren- en apennootjes-type was het waar- schijnlijk een verschrikkelijk gat, maar voor iemand met oog voor natuurschoon was het niet van aantrekkelijkheid ont- bloot. Peter Quentin Cardinal was onder ge- wone omstandigheden een doodgewoon normaal jongmensch, maar als de geest over hem vaardig werd, kon hij, tot groote verbazing van zijn vrienden en kennissen en als de aanval voorbij was tot niet ge- ringe verlegenheid van zichzelf, dingen doen, waarvan een onverantwoordelijk genie zou hebben staan te kijken. Bij het zien van het vredige landschap met de kleine knusse baai en de overhan- gende klippen kreeg hij een zoodanigen aanval en met dien aanval een ingeving, waarnaar hij, zonder zich een oogenblik den tijd voor nadenken te gunnen, onmid- dellijk handelde. Hij sprang van zijn zit- plaats op, pikte den corpulenten man voor hem met zijn wijsvinger in de regionen boven diens vest en vroeg: „Vertel me eens ,vriendliefzijn er hier in de buurt gemeubileerde kamers te huur De corpulente man keek hem twijfelend aan. ,,'k Weet 't niet. Maar waarschijnlijk is 't niet. Er zijn in het dorp maar een paar behoorlijke huisjes en die zijn niet bepaald gastvrij uitgevallen. Ik weet 't, want ik heb er zelf mee te doen gehad. De moeite die 't me gekost heeft om wat te vinden. Bent u dan van plan hier te blijven (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 1