OSTEIN
RugpijnNierenPiilen
Dam- en Schaakrubriek.
DAMMEN.
SCHAKEN.
mm
SCHEEPVAARTBEWEGING.
A. C. LENSEN'S STOOMVAAKT-
MAATSCHAPPIJ - TER NEUZEN.
WISSELKOERSEN.™
Getoogen, pijnlijke lendenen, rheumatiek in
tie gewrichten en urinekwalen behoeven niet
beschouwd te worden als een natuurlijke last
Tan den ouden dag. Opgewekte en levendige
menschen op leeftijd toonden hoe zij door
middel van Fosters Rugpijn Nieren Pillen
bovengenoemde ellendige kwalen verdreven.
Dit speciaal niermiddel kan aan overwerkte
nieren de opwekkende, versterkende hulp
geven, die zij zoo dringend noodig hebben.
Dan blijven niet langer schadelijke onzuiver-
heden in het bloed achter, en kan het gevaar
van rheumatiek, ischias, spit en graveel af-
gewend worden.
Foster's Pillen kunnen zoowel door mannen
als vrou/wen veilig gebruikt worden. Zyi be-
vatten geen schadelijke bestanddeelen.
By alle drogisten enz. /1.75 p. flacon.
Te TerNeuzen by Firma A. van Overbeeke
Leunls, Axelsclhestr. en Westkolkstr. 33
(Ingez. Med.)
„Eensgezindheid" te Sluiskil, waarby zij den
Raad verzoekt om goedgunstig te willen be-
schikken op haar daaraangehecht verzoek-
schrift, van 12 Mei 1931, hetwelk gesteund
door 151 gezinshoofden van Sluiskil, ter be-
koming van een trottoir op den Kanaalweg
te Sluiskil.
Het verzoekschrift luidt:
Geeft met alien eerbied te kennen Buurt-
vereeniging ..Eensgezindheid" te Sluiskil,
goedgekeurd by Kon. Besluit van 7 Februari
1914, en gesteund door mede-ondergeteeken-
den, alien inwoners van Sluiskil,
dat eerstdaags een begin zal worden ge-
maakt met het verbreeden van den Kanaal
weg te Sluiskil, door en vanwege den Rijiks
Waterstaat, en zulks ten behoeve van het
steeds toenemend snelverkeer over dien weg,
dat echter hierdoor op de meeste plaatsen
de weg vlak tegen de heiningen der huizen
cal komen te loopen, waardoor, als voorheen,
op de meeste plaatsen dan aan de zijde der
woningen geen plaats meer zal wezen voor
voetgangers,
dat hierdoor een zeer gevaariyke situatie
zal ontstaan, daar het niet mogelijk is, in ver-
band met den stand der huizen en met de
regelen van het hedendaagsche verkeer, het
geheele voetverkeer langs de kanaalzijde te
doen plaats hebben,
dat hun inziens hierin alleen een oplossing
is te vinden, door aan den kant der huizen
de heiningen op te ruimen en op de plaats
der tegenwoordige stoepen een trottoir te
leggen,
dat waar thans de weg dit jaar verlegd
wordt, deze werken, zoowel uit economlsch-
als uit financieel oogpunt, gelyktijdig zouden
moeten worden uitgevoerd,
dat, volgens ontvangen inlichtingen, de
Ryks Waterstaat bereid is hieraan medewer
king te verleenen,
Redenen waarom zij zich dan ook alsnog
tot den Raad wendt, met het zeer dringend
verzoek, ten spoedigste te willen besluiten,
om gelijktijdig met de werkzaamheden aan
het verbreeden van den Kanaalweg te Sluis
kil, op de daarvoor in aanmerking komende
plaatsen, vanwege de gemeente een trottoir
te laten aanleggen.
Burgemeester en wethouders stellen voor
dit adres te stellen in handen van hun college
om bericht en raad.
De heer COLSEN had verwacht, dat, aan-
gezien van dit gevraagde werk indertijd reeds
een begrooting is opgemaakt, burgemeester
en wethouders wel voldoende zouden voorbe-
reid zijn om reeds thans een voorstel te doen.
Indien burgemeester en wethouders nu nog
een nader onderzoek moeten gaan instellen
en eerst daama beraden welk advies ze zul-
len geven, gaan er weer weken overheen, ter-
wijl, naar spreker meent, in deze maand het
werk tot het maken van den ryksweg zal
worden aanbesteed. De steenen liggen er al.
De rijweg zal van 85 tot 75 c.M. verbreed
worden, waarvan het gevolg zal zijn, dat er
tusschen den rijweg en de hekjes, hagen
of andere afscheidingen slechts 60 tot 10 c.M.
ruimte overblijft. Op het oogeniblik kan men
voor de auto's uitwyken op den zijkant van
den weg, doch, uit hetgeen spreke* mededeel-
de blijkt, dat dit later niet meer zal kunnen,
en daaruit vloeit z.i. voort, dat al die hekjes
moeten verdwijnen.
De rijksweg langs Sluiskil is een der drukst
door automobielen bereden weg in deze streek
zoodat daardoor het voetverkeer te Sluiskil
in het gedrang komt. Het adres is door bijna
de geheele bevolking van Sluiskil ondertee-
kend, zoodat daaruit blijkt, dat men wel van
de noodzakelykheid van het gevraagde door-
drongen is. Alleen enkele ambachtslui, die
van oordeel zyn, dat ze, in verband met een
uitweg uit hun werkplaats moeilijkheden zul-
len ondervinden als er een trottoir zou komen,
hebben niet geteekend. Dat is ook het goed
recht dier menschen.
Waar zullen de voetgangers, als de verhar-
de weg bijna de geheele breedte van den weg
eal innemen en deze door auto's en rijtuigen
bereden wordt, heen moeten? Er blyft voor
hen geen plaats. Vooral te Sluiskil wordt er
door de politie streng op gelet, dat ieder be-
stuurder van een rij- of voertuig rechts van
den weg rijdt. Als men in het midden durft
rijden, krijgt men proces-verbaal. Iemand,
die uit de richting Ter Neuzen komt, moet
dus rijden langs den kant der woningen. De
voetgangers kunnen toch geen heenkomen
Boeken achter de hekken? Ook aan den
kanaalkant komt er 75 c.M. breedte by den
rijweg.
Spreker meent, dat de tijd er nu is om een
beslissing te nemen, temeer daar de hoofd-
ingenieur van den Rijks Waterstaat gezegd
heeft, dat deze er voor zorgen zou, dat de
menschen de hekjes enz. opruimden en ook
▼oor het zand voor het aan te leggen trot
toir wil zorgen. Dit is een zaak, die geen
uitstel kan lyden en terstond moet opgelost
worden.
De gemeenteraad van Ter Neuzen behoort
hierin, ter wille der veiligheid van de voet
gangers, te voorzien. Spreker wijst op ver-
schillende kleine plaatsjes in Noord-Brabant
als Wamel, Zundert, plaatsjes, die zeker wat
omvang en beteekenis aangaat, niet in de
•chaduw van Sluiskil kunnen staan, waar de
gemeentebesturen naast den ryksrijweg een
trottoir voor de voetgangers hebben aange-
legd. Dat zijn maar trottoirs van klinkers,
geen luxe-trottoirs, maar er wordt de veilig
heid voor de voetgangers mee verzekerd. En
waar hier te Sluiskil zoo'n druk autoverkeer
is, voegt hij zijn medeleden toe: wacht niet
met het nemen van een besluit. Hij gelooft,
dat, indien de gemeente later een trottoir
zou willen leggen, het meer zal kosten dan
wanneer men het nl doet, vooral omdat Wa
terstaat nu ook voor het zandbed wil zorgen.
Als men er zyn gedachten over laat gaan
hoe de toestand worden zal, moet ieder toch
overtuigd zyn, dat er ongelukken zullen ge-
beuren
Spreker had verwacht, dat burgemeester
en wethouders, omdat er vroeger al een be
grooting is opgemaakt en er nu een adres
komt waarop bijna de geheele bevolking van
Sluiskil geteekend heeft, wel terstond met
een voorstel zouden gekomen zijn.
Het autoverkeer over den weg van Sluis
kil is veel drukker dan over de Grenulaan
te Ter Neuzen. Terwijl men in de kom met
een kalme vaart van 20 K.M. rijdt, vliegen
de auto's Sluiskil voorby en daar vinden de
voetgangers niet als in de Grenulaan
een mooi trottoir van tegels om er op uit te
wijken. Naar zyn meening is de gemeente
raad verplicht ook voor de voetgangers te
zorgen, en hij hoopt daarom, dat dezen na-
middag nog een besluit zal genomen worden
tot uitvoering van dat werk over te gaan.
De heer DE BAKKER vraagt, of by burge
meester en wethouders lets bekend is, of daar
aan die zyde van het kanaal verandering te
wachten is, indien er een nieuwe sluis zou
komen.
De heer BHDET menkt op, dat terecht is
gezegd, dat dit onderwerp reeds meer aan
de orde is geweest, terecht heeft de heer Col-
sen ook gezegd, dat er een begrooting van
is opgemaakt, die beliep 18.000 tot 20.000.
Nu is het een waarheid, dat over den weg
te Sluiskil een zeer druk vervoer is, en dat
dit van dien aard is, dat het gevaar oplevert
voor het voetverkeer. Maar, dat is niet allSdn
het geval te Sluiskil, dat is een euvel, dat
zich voordoet op al onze wegen. Nu beweert
de heer Colsen, dat er verschil bestaat in
het gevaar te Sluiskil en elders, omdat ze
daar met grootere vaart voorbysnellen. Maar,
wanneer men het nu doet, vooral omdat Wa-
daar een oogje dicht doet voor de snelheid,
want de snelheidsbeperking, die geldt voor de
dan zal dat toch zeker zyn omdat de politie
Sluiskil. In dat geval zou gevraagd kunnen
worden, daarop toezioht te houden en is dan
Eil heel wat vein het gevaar geweken.
Er wordt door den heer Colsen wel gezegd,
en het staat ook in het adres, dat de Ryks
Waterstaat medewerking wil verleenen, mEiar
er staat niet in welke. Wil hy, omdat het zyn
weg is, de helft der kosten dragen in dat te
maken trottoir Zoo niet, op welke wyze is
hy dan genegen de gemeente tegemoet te
komen, indien deze op dat rykseigendom dat
werk gaat uibvoeren De leden van den ge-
meenteraEid zullen wel gevoelen, dat deze
zaak emstig dient te worden onderzocht, en
deun wellicht in den loop van het jaar een
beslissing zal kunnen worden genomen.
Op den datum, dat't maken van den weg van
wege den Ryks Waterstaat zal worden aan
besteed, kan de raad met een beslissing nog
niet gereed zijn. Men dient echter voorzich-
tig te zyn, waar het gaat over een bedrag
van, laat het dan niet zyn 20.000, dan toch
zeker f 12.000 tot f 14.000, en de raad zal
ook hebben te beoordeelen hoe de financien
zich zullen verhouden tegenover zoo'n uitgaaf.
Met het oog op de groote offers, die de
crisis van ons vraagt, zal men zich wel eenigs-
zins moeten in achtnemen, voor het voteeren
van hooge uitgaven. Men dient dus eerst te
weten, welke hulp is te verwachten en of dit
ook financieele zal kunnen zyn. Dan zal moe
ten worden nagegaan hoe de zaak zich zal
toedragen en of dat trottoir over heel Sluis
kil noodig is. Voor het eerste gedeelte is
het misschien niet zoo noodig Ells voor het
tweede deel.
Spreker zou thans het advies van burge
meester en wethouders willen volgen.
De heer VERLINDE wyst er op, dat de
door den heer Colsen geschetste drukte een
kwestie is van opvatting. De heer Colsen
woont op Sluiskil en kan de toestanden daar
dus waarnemen, maar anderen komen er toch
ook wel eens en krygen dan ook hun indruk-
ken. De heer Colsen heeft het over een druk
verkeer met auto's. Het valt niet te ontken-
nen, dat daar veel auto's passeeren. Indien
men nu den heer Colsen hoort, zou men ook
tot de conclusie komen, dat er een druk voet
verkeer is, maar dat is juist niet het geval.
By het wisselen vsun de ploegen der fabrieken
ziet men wel veel wielryders. Aan spreker
biykt telkens als hy te Sluiskil komt, dat het
voetverkeer op den weg langs het kanaal zeer
miniem is. Dat is dus een kwestie van op
vatting.
Een ophooping van auto's heeft men er
ook niet, dat er tien tot twintig tegelijk pas
seeren komt ook niet voor, zoodat dit ook niet
de moeilijikheid voor de voetgangers kEin ver-
oorzaken. Natuurlijk komen er ook wel men
schen op den weg, maar het is de vraag of
dat van zoodanigen aard is, dat het een uit
gaaf van f 18.000, of als men wil f 12.000,
zou wettigen.
De heer GEELHOEDT merk op, dat de
heeren Bedet en Verlinde hem het antwoor-
den al zeer gemakkeiyk maken. De heer Col
sen wil het doen voorkomen, alsof het hier
een spoedgeval zou betreffen. Burgemeester
en wethouders zijn echter van andere opvat
ting en meenen, dat omtrent deze kwestie
de grootst mogeiyke omzichtigheid behoort te
worden betracht en eerst besloten na nauw-
gezet onderzoek, aangezien men er wel eens
door in groote moeiiykheden zou kunnen ko
men.
Naar de meening van burgemeester en
wethouders is er thans nog geen aanleiding
om maar direct te besluiten tot het voteeren
van een uitgaaf van 18.000 tot 20.000
om een trottoir te leggen. Er zouden zich by
het aanleggen daarvan zeer veel technische
moeilijkheden voordoen, in verband met het
verschillend peil der gebouwen. Hij merkt ver-
der op, dat, als de weg breeder wordt er toch
ook meer gelegenheid is om op den weg zelf
uit te wijken; hij ziet de noodzakelijkheid van
dat trottoir nog niet zoo in en meent ook,
dat er in dit jaar zeker wel niets van kan
komen. Er staat nu voor Sluiskil reeds
f 12.000 op de begrooting. Men kan niet all'es
tegelijk doen, al was het ook, dat de nood
zakelijkheid daarvan vEist stond.
De heer COLSEN meent, dat het voor hem
heel gemakkeiyk is de verschillende sprekers
met een klein antwoord te dienen, want waar
het feitelijk om gaat, dddr spreekt men niet
van. Men erkent, dat het een druk bereden
weg is, en met het oog daarop is het noodig
trottoirs te leggen voor de voetgangers. Het
Rijk gaat er, in verband met het drukke auto
verkeer, toe over, om den ryweg te verbree
den, maar maakt geen trottoirs en zal daar-
in geen financieele bydrage verleenen. Het
Rijk ontvangt gelden uit de wegbelasting van
de ryders, maar krygt nog niets van de voet
gangers, en zorgt daarvoor ook niet. Voor
een financieele bydrage krygt men dus nul
op rekwest.
Spreker is van oordeel, dat met een bedrag
van f 18.000 tot 20.000 de uitgaaf opge-
schroefd wordt en dacht, dat men voor
12.000 tot f 14.000 een trottoir langs de
woningen zou kunnen leggen. Natuurlyk, men
zal wel eenige moeiiykheden ondervinden, de
woningen staan, voor wat hun grondslag be-
treft, niet alle even hoog, maar dat was hier
in Ter Neuzen toch ook niet het geval en
hier heeft men het toch netjes allemaal weten
op te lossen Hij veronderstelt, dat de men
schen alle welwillend zouden zijn om mee te
werken. Het behoeft ook geen luxueus trot
toir te zijn, met kostbare kantsteenen en
tegells. Het komt er maar op aan, dat er
voor de voetgEingers gelegenheid is om uit te
wyken voor de auto's. Elders zag spreker
zelfs trottoirs verhard met klinkers op hun
plat. Dat was ook al voldoende.
Op het oogeniblik is er nog plaats tusschen
den rijweg en de stoepen der woningen, maar
als nu de weg naar den huizenkant 75 tot
85 c.M. wordt verbreed, is er voor de voet
gangers geen plaats meer over. Het paadje,
dat er nu is, verdwynt dan geheel en al. Er
behoort een opruiming van de hekjes en an
dere afscheidingen der stoepen voor de wo
ningen te geschieden. Spreker gelooft niet,
dat het alsdan maken van een epnvoudig
trottoir zooveel zal kosten.
En dan de beweriag, dat er niets van zal
kunnen komen, omdat er ten behoeve van
Sluiskil reeds 12.000 op de begrooting staat.
Waar zou het heen, als de raad ging zeggen,
als er iets voor een wijk of gedeelte der ge
meente noodzakelijk blijkt, we stappen daar
maar over heen, want voor dat deel der ge
meente staat reeds z66veel op de begrooting!
Dan wordt er ook gezegd, dat er te Sluis
kil zoo weinig voetgsingers zijn. Maar het is
daar toch geen kerkhof De menschen, die
er wonen, komen toch ook buiten en bewegen
zich toch ook over de wegen? Ziet dan toch
eens naar de wegen in de kom! Het is toch
langs de Grenulaan ook zoo druk niet. Spre
ker haalt dat niet aan, omdat hy- er bezwaar
tegen heeft, dat daar een mooien weg met
trottoir is aangelegd, hy heeft daaraan ook
medewerking verleent, hy gunt dat den kom-
bewoners, maar men moet dan toch beden-
ken, dat men voor het volk van Sluiskil, ter
voorkoming van ongelukken, ook het noodige
behoort te doen.
Als morgen de school afbrandde, zou men
toch ook niet zeggen: er wordt thans al zoo
veel gedaan, nu gaan we dat herbouwen maar
eens wat ui-tstellen! De vraag, die hier ge-
steld moet worden is: is het noodig? en dan
zal ieder, die eenigszins met den toestand
bekend is, hem volmondig „ja" moeten na-
zeggen.
Ziet d£tn toch eens wat die door spreker
aanehaalde kleine gemeentetjes doen. Al zou
men maar klinkers op hun plat leggen, hy
meent dat het den plicht van den raad is,
terstond deze voorziening te treffen. Het is
nu ook het voordeeligst om het te doen, om
dat, indien er een trottoir gemaakt wordt,
daarmede by het leggen van den weg ook
rekening zal moeten worden gehouden. De
oprit naar het station moet dan worden ver-
hoogd en het Ryk zal zorgen, dat de hekjes
worden opgeruimd en voor het zand. Hy ge
looft inderdaad niet, dat men dan tot een
uitgaaf van 14.000 zal komen, het behoeft
geen luxe trottoir te worden, maar men kan
dat zeer eenvoudig doen. Het is echter hard
noodig.
De heer SOHEELE spreekt als zijn mee
ning uit, dat de gemeenteraad, uithoofde de
groote kosten, die aan de uitvoering van dit
werk zouden verbonden zyn, thans geen be
slissing kan nemen. Als het gevaar dan inder
daad z66 groot wordt, als de heer Colsen
zegt, dat dan de menschen him hekjes en
hagen eigener beweging opruimen, dan kan
men op de stoepen uitwijken en is althans het
gevaar weg.
De heer VERLINDE geeft te kennen, dat
het volstrekt niet zijn bedoeling is geweest
te beweren, dat er te Sluiskil geen verkeer
zou zijn, en dat het maken vein zoo'n trottoir
niet gewenscht zou kunnen zyn. Het is alleen
zyn bedoeling geweest uiteen te zetten, dat
men de zaak niet moet opschroeven, zooals
de heer Colsen doet, men moet het gevaar
niet opblazen. Indien men des Zaterdags-
avonds op Sluiskil komt, dan ziet men dat de
bevolking cok aan den wandel is, maar dan
ontmoet men die niet op den rijksweg voor
de woningen, doch buiten de kom van Sluis
kil. De weg is breed genoeg om er op uit te
wijken. De auto's behoeven toch ook niet
precies asm den kant van den weg te ryden?
In de practijk gaat het althans anders. Die
regeling bestaat toch overal? Hij heeft er
echter nog niet van gehoord, dat er hier in
de kom of op den ryksweg langs het kanaal
tengevolge dezer regeling een ongeval was
voorgekomen. Op grond daarvan betoogt hy,
dat de heer Colsen de zaak overdrijft.
De heer VAN DRIEL geeft te kennen, dat
zijn fractie het er ook niet mee eens is, dat
deze zaak van middag zou kunnen worden
Eifgewerkt. Het betreft dan toch een uitgaaf
van minstens 12.000 en het zou niet in
overeenstemming zyn met een goeden gang
van zaken om nu maar zonder meer die uit
gaaf te voteeren. In elk geval staat het vast,
dat de rijksweg zal worden verbeterd en als
dan de bewoners, zooals de heer Scheele op-
merkte, hun hekjes en hagen vddr de huizen
wegdoen, bleef de weg voor de voetgangers
op dezelfde breedte. Er is toch geen zeker-
heid, dat, indien de nieuwe sluis komt, aan
die zyde van het kanaal geen veranderingen
zullen plaats grijpen waardoor dit werk te-
vergeefs zou worden en spreker heeft er toch
wel bezwaar tegen, dat men hier een werk
van een f 14.000 zou maken, dat na een jaar
of 4 weer moet worden Eifgebroken.
De heer DE BAKKER: Ja, mynheer de
Voorzitter, ik zit nog steeds te wachten op
antwoord op mijn vraag, of er by burgemees
ter en wethouders iets bekend is, of daar by
het maken van een nieuwe sluis veranderin
gen ami den kanaaldyk zullen komen.
De WOORZITTER moet op die vraag ont-
kennend antwoorden, doch vermeent den heer
De Bakker beter te kunnen verwyzen naar
zyn linkerfbuurman, die naar hy destijds mee-
deelde, over deze zaak een onderhoud heeft
gehad met den hoofdingenieur Witteveen. Die
zal er dus wel wat van weten.
De heer DE BAKKER wil dan zeggen, dat
hy nie£ begrypt, hoe men aan een begrooting
met zoo'n hoog bedrag komt. Het betreft
hier een lengte van 1 K.M. weg.
De VOORZITTER: Dan is u er twee mis
De heer DE BAKKER: Maar, mynheer de
voorzitter, dan zitten we al in Ter Neuzen
De VOORZITTER: Rekent u het maar eens
uit, vsinaf de eerste woningen aan deze zyde
tot by Stroodorp.
De heer DE BAKKER: Enfin, ik zal twee
K.M. nemen, en 1 M. tegeltrottoir kost f 3,
zoodat dit dan mhar 6000 is. Als het er
toch zou komen, is het 't beste en voordee-
ligste het dadelyk te doen. Hy meent, dat
ook ieder zal moeten erkennen, dat het nood
zakelijk is daar een trottoir te leggen, het is
geen plattelandsplaatsje meer, er zijn daar 2
groote fabrieken en er is veel verkeer. Men
moet hiervoor niet naar de kosten kijken,
doch zich afvragen ben ik er voor, of ben ik
er tegen; d&t beslist in deze zaak.
De heer COLSEN komt nog terug op de
bewering van den heer Verlinde, dat er te
Sluiskil op den weg geen voetverkeer zou
zijn, en wijst er op, dat het bezwaar dat later
komt, nu nog niet bestaat, omdat men nu nog
de zijpaadjes heeft om op uit te wijken, maar
dat deze door wegsverbreeding vervallen.
Zeker, wandelen doet de bevolking van
Sluiskil buiten de kom, op den weg, maar
daar heeft men gelegenheid om voor auto's
uit te wijken. In de kom van het dorp zullen
ze dat niet meer kunnen en spreker gelooft
niet, dat de menschen er eigener beweging
toe izullen overgaan hunne hekjes op te rui
men.
De heer VERLINDE herhaalt, alleen te zijn
opgeko-men tegen het opschroeven van de
feiten en omstandigheden. Als men hem
vraagt is daar een trottoir goed en nuttig,
dan kan hij daarop in het algemeen beves-
tigend antwoorden, doch men moet het ge
vaar niet dermate voorstellen, alsof er geen
oogeniblik meer met het nemen eener beslis
sing zou kunnen worden gewacht.
Het voorstel van burgemeester en wethou
ders wordt aangenomen met 10 stemmen
tegen 1.
Voor stemmen de heeren Van Aken, Bedet,
De Jager, Geelhoedt, Scheele, Verlinde, De
Bruijne, De Bakker, Van Driel en Van den
Bulck; tegen stemt de heer Colsen.
(Wordt vervolgd.)
CCXIX.
In deze en de volgende rubriek plaatsen
we eenige zeer leerzame partytjes, die we
zoowel aan de sterkere als aan de minder ge-
oefende spelers ter bestudeering kunnen aan-
bevelen. Hier volgt de eerste dier partijen.
Wit: K. Zwart: J. P. G.
Hollandsche opening, onregelmatig voort-
gezet.
1. 33—28 18—23
2. 3933 1218
3. 44—39 7—12
4. 34—30 1—7
5. 5044 2024
Tot hier dus volgens het bekende recept.
Wit leidt nu een variant in, welke meerdere
malen met succes werd toegepast en hier voor
al van waarde blykt, omdat reeds 17 ge-
speeld is.
6. 28—22 18 X 27
7. 31X22 17X28
8. 33 X 22 11—17
Zwart voorkomt hiermee alle verwikkelin-
gen, die ontstaan na herhaald achterloopen
schyf 22, hetgeen ook niet in zijn voordeel is.
9. 22X11 6X17
10. 32—28!
De consequents voortzetting van het geko-
zen systeem!
10. 23X32
11. 37X28 13—18
Een voortzetting als deze, welke aan het
centrum zijn steunpunten ontneemt, kan nooit
sterk zijn. Eerst 12—18, 7—12, gevolgd door
1722 en daarna 1823 lykt ons beter.
12. 30—25 9—13
13. 41—37 17—21
14. 39—33 .21—26
15. 4439 1822
16. 28X17 12X21
Het komt nu wel duidelyk uit, wat we by
den lien zet schreven. Zwart zit om het zoo
eens uit te drukken „in de verdrukking" en
zal er niet meer in slagen, een stand van
eenige beteekenis op te bouwen.
17. 33—28!! 13—18
18. 4034 1822
19. 28X17 21X12
20. 3430 49
21. 3933 813
22. 4641 13—18
23. 37—32 18—23
24. 41—37 14—20
25. 25X14 9X20
Veel beters was er wel niet, maar de op-
sluiting, welke wit nu forceert, kan vrywel be-
schouwd worden als de oorzaak van zwarts
verlies.
26. 3025! 1014
27. 45—40?
Dit is tempoverlies en had bovendien geen
haast.
27 3—8
28. 43—39 8—13
29. 49—43 12—18
30. 47—41 7—12
31. 32—28 23X32
32. 37X28 28
33. 39—34 24—30
Dit is gedwongen, daar op iedere andere zet
3429 zou volgen.
34. 35 X 24 19 X 39
35. 43X34 18—22?
Een zwakke voortzetting, waama er voor
zwart niet veel meer van te maken valt.
36. 28X17 12X21
Het klaverblad op 16, 21 en 26 staat nu
volkomen geisoleerd en is dus waardeloos.
37. 34—29! 13—19
38. 41—37 8—12
39. 4035 1924 gedw.
Op 1217 bijv. zou volgen 3530 en 2924.
Op 1218 zou wit vermoedelijk spelen 2924
(zw. 19X30); 35X24 (20X29) en 33X24. Hier
werd de partij afgebroken en na eenige weken
afgespeeld. Zie diagram.
ZWART 1
53. 36X47
54. 14—10
55. 10—5
25—30
30—34
Zwart geeft op.
WIT
47 48 49 50
De twee partijen, welke hier volgen, zyn
uit den massakamp ZeelandAntwerpen en
werden resp. gespeeld aan het 3e en aan het
5e bord.
I. Wit: Zwart:
G. van Hoek, Antw. H. Strooband, M'buig.
D4-opening.
1. d2d4 d7d5
2. Pgl—43 e7e6
3. a2a3
Deze voortzetting wordt vaak toegepast
door Samisch en den laatsten tijd ook door
Koltanow&ky. De bedoeling er van zal wel
zijn, de gevaarlyke Cambridge Springvariant
te ontgaan.
3. Pg8—f6
4. Lclg5 Pt>8d7
5. e2e3 Lf8e7
6. Pbld2
Weinig gebruikelyk in dit spelgenre.
6. 0—0
7. Lfld3 Tf8e8
8. 00 c7c5
9. c2c3
Het lijkt nu wel wat op het Colle-systeem
met dit verschil, dat hier de witte c-looper
al uitgespeeld is.
h.7h6
Pf6h5
Dd8Xe7
Ph5f6
Gedwongen.
a7a6
Pd7—f8
Lc8d7
c5Xd4
Pf6h7
9.
10.
11.
12.
Lg5h4
Lh4Xe7
Pf3—e5!
13.
14.
15.
16.
17.
Ter
f2—f4
Talcl
Ddle2
Kglhi
cXd4
voorbereiding van f7f6. Misschien
had Wit van dit tempoverlies beter gebruik
kunnen
maken.
18.
Tel—dl
f7—f6
19.
Pe5Xd7
De7Xd7
20.
Pd2b3
Te8e7
21.
Fb3c5
Dd7c7
22.
De2-c2
e6e5
23.
Ld3Xh7t
Pf8Xh7
24.
f4Xe5
f6Xe5
25.
Dc2b3
Ta8d8
waama
het spoedig
remise werd.
H. Verliep de bovenstaande party zonder
bepaalde „momenten", de volgende is wild van
het begin tot het eind en daarom een genoe-
gen om aandachtig na te spelen.
Wit:
W. F. Perquin, Antw.
Zwart:
A. J. C. Nordlohne,
Goes.
e2e4, e7—e5. 2. Pgl—f3, Pb8—c6.
4. 0—0, Pg8f6. 5.
e4—e5!, Pf6—g8. 7.
3. Lflc4, Lf8c5
d2d4, e5Xd4. 6.
Lc4xf7t, Een zeer kansryk offer. 7.
Ke8Xf7. 8. Pf3—g5t, Kf7—e8. 9. Tfl
el,
g7—g6. 10. Ddlf3, Dd8e7. Er dreigde
mat door Df7. 11. Lcl—f4, Pg8—f6! Een
fraaie zet, waarmee zwart zich kansen schept.
Nemen op f6 gaat niet wegens mat door
DXe8. 12. Pbl—d2, Pf6-4i5! 13. Tel—e4,
Ph5Xf4. 14. Df3Xf4, Th8—f8. 15. Df4—g3,
Tf8—f5. 16. Pd2f3, h7—h6. 17. e5—e6,
d7d5. Juist. En niet hXg5 wegens eXd7|!!
18. Te4h4, Tf5Xg5. Ongetwyfeld het
beste. Zwart moest voortdurend zorgen de
dreigingen uit den weg te gaan. Het winnen
van een dergelijke party is dan ook een com
pliment waard voor het uiterst secure spel,
dat van zet tot zet noodig was.
19. Pf3 Xg5, De7Xg5. 20. Th4—g4, Dg5—
e5. 21. Tg4Xg6, De5Xg3. 22. h2xg3, Lc5
f8. 23. f2—f4, Pc6e7. 24. Tg6—f6, a7—
a5. 25. Talel, Ta8a6. Een origineele
manier om den toren in het spel te brengen.
En hoe! Wit kan nu al heel gauw geen vin
meer verroeren.
26. f4f5, Ta6c6. 27. Tel—e2, Tc6—b6.
28. b2—b3, a5a429. g3—g4, a4Xb3. 30.
a2xb3, d4d3! 31. c2Xd3, Tb6Xb3. 32.
Te2—e3, Lf8—g7. 33. Tf6—f7, Lg7—d4!!
Wit gaf op. Een door zwart keurig afge-
werkte party. Slotstand:
By de hervatting meende wit, dat de party
in alle varianten voor hem gewonnen was.
Analyse na afloop toonde aan, dat die meening
de waarheid zeer naby bleek te zijn. Zwart i3
in de keuze zyner zetten zoozeer beperkt, dat
men de varianten gemakkeiyk zal vinden.
Plaatsgebrek belet ons er dieper op in te gaan.
We houden ons echter aanbevolen voor vond-
sten onzer lezers. De diagramstand is ten
voile waard, eens grondig ontleed te worden.
In de party volgde nog:
40. 29—23 14—19
Gedwongen, daar wit anders spoedig wint.
41. 23X14 20X9
42. 25—20 24—30
43. 35X24 5—10
44. 33—28 10—14
45. 28—23 14X25
46. 38—33 9—13?
Hier is 914 veel sterker.
47. 33—29 12—17
48. 23—19 13—18
49. 19—14 15—20
50. 24X15 28—23
Op 2530 zou n.l. 2924 volgen.
51. 29X18 17—22
52. 18X27 21X41
abcdef gh
Voor Gent: 27 Mei. Eng. s.s. TRENT-
WOOD, 369, ledig, Sheemess; Duitsch s.s.
HECKSEE, 477, ledig, R'dam; Spaansch s.s.
CASTELU, 2090, pyriet, Huelva; Eng. s.s.
WELTONDALE, 442, ledig, Zeebrugge.
28 Mei. Eng. s.s. YEWTREE, 419, ledig,
Londen; Eng. s.s. OBSIDAN, 404, kolen, Bos
ton; Estl. s.s. BRUM, 302, aardappelen, Reval;
Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg., Leith;
Eng. s.s. FALCON, 738, stukg., Londen; Eng.
s.s. LIBERTY, 382, stukg., Goole; Eng. s.s.
CHE VIN GTON, 920, kolen, New-Castle; Eng.
s.s. GWENTLAND, 1090, ledig, Havre; Eng.
S.S. LANCASTER CASTLE, 3443, stukg.,
Havre.
Van Gent: 27 Mei. Duitsch s.s. EUROPA,
2190, cokes, Geffle; Eng. s.s. WENNING, 377,
stukg., Goole; Eng. s.s. GREYFRIARS, 625,
yzer, Grangemouth; Zweedsch s.s. NORTEL-
JE, 478, ledig, Archangel; Eng. s.s. SWIFT,
408, ledig, Londen; Estl. s.s. NEREO, 888,
ledig, Gdynia; Noorsch s.s. BIRI, 525, ledig,
Antwerpen; Eng. s.s. BUSHWOOD, 1297,
ledig, Tyne; Duitsch s.s. WESER, 571, yzer,
Koningsberg; Eng. s.s. MARSDEN, 1692, led.,
Tyne.
28 Mei. Spaansch s.s. ATALAYA, 2123,
ledig, Cardiff; Eng. s.s. YEWTREE, 419, yzer,
Grangemouth; Eng. s.s. BELLE MARIE,
1211, yzer, Newport; Eng .s.s. LOUIE ROSE,
955, yzer, Cardiff.
s.s. HELENA van Ismail naar Brake pass.
27 dezer Sagres.
s.s. MAGDALENA te Ter Neuzen.
s.s. TERNEUZEN te Ter Neuzen.
Amsterdam, 29 Mei 1931.
Vreemd Bankpapier.
Bieden Laten
Londen
Belgisch
12,09 12,11
6,90 6,95