OSTEIN RugpijnNierenPiilen Dam- en Schaakrubriek. DAMMEN. SCHAKEN. mm SCHEEPVAARTBEWEGING. A. C. LENSEN'S STOOMVAAKT- MAATSCHAPPIJ - TER NEUZEN. WISSELKOERSEN.™ Getoogen, pijnlijke lendenen, rheumatiek in tie gewrichten en urinekwalen behoeven niet beschouwd te worden als een natuurlijke last Tan den ouden dag. Opgewekte en levendige menschen op leeftijd toonden hoe zij door middel van Fosters Rugpijn Nieren Pillen bovengenoemde ellendige kwalen verdreven. Dit speciaal niermiddel kan aan overwerkte nieren de opwekkende, versterkende hulp geven, die zij zoo dringend noodig hebben. Dan blijven niet langer schadelijke onzuiver- heden in het bloed achter, en kan het gevaar van rheumatiek, ischias, spit en graveel af- gewend worden. Foster's Pillen kunnen zoowel door mannen als vrou/wen veilig gebruikt worden. Zyi be- vatten geen schadelijke bestanddeelen. By alle drogisten enz. /1.75 p. flacon. Te TerNeuzen by Firma A. van Overbeeke Leunls, Axelsclhestr. en Westkolkstr. 33 (Ingez. Med.) „Eensgezindheid" te Sluiskil, waarby zij den Raad verzoekt om goedgunstig te willen be- schikken op haar daaraangehecht verzoek- schrift, van 12 Mei 1931, hetwelk gesteund door 151 gezinshoofden van Sluiskil, ter be- koming van een trottoir op den Kanaalweg te Sluiskil. Het verzoekschrift luidt: Geeft met alien eerbied te kennen Buurt- vereeniging ..Eensgezindheid" te Sluiskil, goedgekeurd by Kon. Besluit van 7 Februari 1914, en gesteund door mede-ondergeteeken- den, alien inwoners van Sluiskil, dat eerstdaags een begin zal worden ge- maakt met het verbreeden van den Kanaal weg te Sluiskil, door en vanwege den Rijiks Waterstaat, en zulks ten behoeve van het steeds toenemend snelverkeer over dien weg, dat echter hierdoor op de meeste plaatsen de weg vlak tegen de heiningen der huizen cal komen te loopen, waardoor, als voorheen, op de meeste plaatsen dan aan de zijde der woningen geen plaats meer zal wezen voor voetgangers, dat hierdoor een zeer gevaariyke situatie zal ontstaan, daar het niet mogelijk is, in ver- band met den stand der huizen en met de regelen van het hedendaagsche verkeer, het geheele voetverkeer langs de kanaalzijde te doen plaats hebben, dat hun inziens hierin alleen een oplossing is te vinden, door aan den kant der huizen de heiningen op te ruimen en op de plaats der tegenwoordige stoepen een trottoir te leggen, dat waar thans de weg dit jaar verlegd wordt, deze werken, zoowel uit economlsch- als uit financieel oogpunt, gelyktijdig zouden moeten worden uitgevoerd, dat, volgens ontvangen inlichtingen, de Ryks Waterstaat bereid is hieraan medewer king te verleenen, Redenen waarom zij zich dan ook alsnog tot den Raad wendt, met het zeer dringend verzoek, ten spoedigste te willen besluiten, om gelijktijdig met de werkzaamheden aan het verbreeden van den Kanaalweg te Sluis kil, op de daarvoor in aanmerking komende plaatsen, vanwege de gemeente een trottoir te laten aanleggen. Burgemeester en wethouders stellen voor dit adres te stellen in handen van hun college om bericht en raad. De heer COLSEN had verwacht, dat, aan- gezien van dit gevraagde werk indertijd reeds een begrooting is opgemaakt, burgemeester en wethouders wel voldoende zouden voorbe- reid zijn om reeds thans een voorstel te doen. Indien burgemeester en wethouders nu nog een nader onderzoek moeten gaan instellen en eerst daama beraden welk advies ze zul- len geven, gaan er weer weken overheen, ter- wijl, naar spreker meent, in deze maand het werk tot het maken van den ryksweg zal worden aanbesteed. De steenen liggen er al. De rijweg zal van 85 tot 75 c.M. verbreed worden, waarvan het gevolg zal zijn, dat er tusschen den rijweg en de hekjes, hagen of andere afscheidingen slechts 60 tot 10 c.M. ruimte overblijft. Op het oogeniblik kan men voor de auto's uitwyken op den zijkant van den weg, doch, uit hetgeen spreke* mededeel- de blijkt, dat dit later niet meer zal kunnen, en daaruit vloeit z.i. voort, dat al die hekjes moeten verdwijnen. De rijksweg langs Sluiskil is een der drukst door automobielen bereden weg in deze streek zoodat daardoor het voetverkeer te Sluiskil in het gedrang komt. Het adres is door bijna de geheele bevolking van Sluiskil ondertee- kend, zoodat daaruit blijkt, dat men wel van de noodzakelykheid van het gevraagde door- drongen is. Alleen enkele ambachtslui, die van oordeel zyn, dat ze, in verband met een uitweg uit hun werkplaats moeilijkheden zul- len ondervinden als er een trottoir zou komen, hebben niet geteekend. Dat is ook het goed recht dier menschen. Waar zullen de voetgangers, als de verhar- de weg bijna de geheele breedte van den weg eal innemen en deze door auto's en rijtuigen bereden wordt, heen moeten? Er blyft voor hen geen plaats. Vooral te Sluiskil wordt er door de politie streng op gelet, dat ieder be- stuurder van een rij- of voertuig rechts van den weg rijdt. Als men in het midden durft rijden, krijgt men proces-verbaal. Iemand, die uit de richting Ter Neuzen komt, moet dus rijden langs den kant der woningen. De voetgangers kunnen toch geen heenkomen Boeken achter de hekken? Ook aan den kanaalkant komt er 75 c.M. breedte by den rijweg. Spreker meent, dat de tijd er nu is om een beslissing te nemen, temeer daar de hoofd- ingenieur van den Rijks Waterstaat gezegd heeft, dat deze er voor zorgen zou, dat de menschen de hekjes enz. opruimden en ook ▼oor het zand voor het aan te leggen trot toir wil zorgen. Dit is een zaak, die geen uitstel kan lyden en terstond moet opgelost worden. De gemeenteraad van Ter Neuzen behoort hierin, ter wille der veiligheid van de voet gangers, te voorzien. Spreker wijst op ver- schillende kleine plaatsjes in Noord-Brabant als Wamel, Zundert, plaatsjes, die zeker wat omvang en beteekenis aangaat, niet in de •chaduw van Sluiskil kunnen staan, waar de gemeentebesturen naast den ryksrijweg een trottoir voor de voetgangers hebben aange- legd. Dat zijn maar trottoirs van klinkers, geen luxe-trottoirs, maar er wordt de veilig heid voor de voetgangers mee verzekerd. En waar hier te Sluiskil zoo'n druk autoverkeer is, voegt hij zijn medeleden toe: wacht niet met het nemen van een besluit. Hij gelooft, dat, indien de gemeente later een trottoir zou willen leggen, het meer zal kosten dan wanneer men het nl doet, vooral omdat Wa terstaat nu ook voor het zandbed wil zorgen. Als men er zyn gedachten over laat gaan hoe de toestand worden zal, moet ieder toch overtuigd zyn, dat er ongelukken zullen ge- beuren Spreker had verwacht, dat burgemeester en wethouders, omdat er vroeger al een be grooting is opgemaakt en er nu een adres komt waarop bijna de geheele bevolking van Sluiskil geteekend heeft, wel terstond met een voorstel zouden gekomen zijn. Het autoverkeer over den weg van Sluis kil is veel drukker dan over de Grenulaan te Ter Neuzen. Terwijl men in de kom met een kalme vaart van 20 K.M. rijdt, vliegen de auto's Sluiskil voorby en daar vinden de voetgangers niet als in de Grenulaan een mooi trottoir van tegels om er op uit te wijken. Naar zyn meening is de gemeente raad verplicht ook voor de voetgangers te zorgen, en hij hoopt daarom, dat dezen na- middag nog een besluit zal genomen worden tot uitvoering van dat werk over te gaan. De heer DE BAKKER vraagt, of by burge meester en wethouders lets bekend is, of daar aan die zyde van het kanaal verandering te wachten is, indien er een nieuwe sluis zou komen. De heer BHDET menkt op, dat terecht is gezegd, dat dit onderwerp reeds meer aan de orde is geweest, terecht heeft de heer Col- sen ook gezegd, dat er een begrooting van is opgemaakt, die beliep 18.000 tot 20.000. Nu is het een waarheid, dat over den weg te Sluiskil een zeer druk vervoer is, en dat dit van dien aard is, dat het gevaar oplevert voor het voetverkeer. Maar, dat is niet allSdn het geval te Sluiskil, dat is een euvel, dat zich voordoet op al onze wegen. Nu beweert de heer Colsen, dat er verschil bestaat in het gevaar te Sluiskil en elders, omdat ze daar met grootere vaart voorbysnellen. Maar, wanneer men het nu doet, vooral omdat Wa- daar een oogje dicht doet voor de snelheid, want de snelheidsbeperking, die geldt voor de dan zal dat toch zeker zyn omdat de politie Sluiskil. In dat geval zou gevraagd kunnen worden, daarop toezioht te houden en is dan Eil heel wat vein het gevaar geweken. Er wordt door den heer Colsen wel gezegd, en het staat ook in het adres, dat de Ryks Waterstaat medewerking wil verleenen, mEiar er staat niet in welke. Wil hy, omdat het zyn weg is, de helft der kosten dragen in dat te maken trottoir Zoo niet, op welke wyze is hy dan genegen de gemeente tegemoet te komen, indien deze op dat rykseigendom dat werk gaat uibvoeren De leden van den ge- meenteraEid zullen wel gevoelen, dat deze zaak emstig dient te worden onderzocht, en deun wellicht in den loop van het jaar een beslissing zal kunnen worden genomen. Op den datum, dat't maken van den weg van wege den Ryks Waterstaat zal worden aan besteed, kan de raad met een beslissing nog niet gereed zijn. Men dient echter voorzich- tig te zyn, waar het gaat over een bedrag van, laat het dan niet zyn 20.000, dan toch zeker f 12.000 tot f 14.000, en de raad zal ook hebben te beoordeelen hoe de financien zich zullen verhouden tegenover zoo'n uitgaaf. Met het oog op de groote offers, die de crisis van ons vraagt, zal men zich wel eenigs- zins moeten in achtnemen, voor het voteeren van hooge uitgaven. Men dient dus eerst te weten, welke hulp is te verwachten en of dit ook financieele zal kunnen zyn. Dan zal moe ten worden nagegaan hoe de zaak zich zal toedragen en of dat trottoir over heel Sluis kil noodig is. Voor het eerste gedeelte is het misschien niet zoo noodig Ells voor het tweede deel. Spreker zou thans het advies van burge meester en wethouders willen volgen. De heer VERLINDE wyst er op, dat de door den heer Colsen geschetste drukte een kwestie is van opvatting. De heer Colsen woont op Sluiskil en kan de toestanden daar dus waarnemen, maar anderen komen er toch ook wel eens en krygen dan ook hun indruk- ken. De heer Colsen heeft het over een druk verkeer met auto's. Het valt niet te ontken- nen, dat daar veel auto's passeeren. Indien men nu den heer Colsen hoort, zou men ook tot de conclusie komen, dat er een druk voet verkeer is, maar dat is juist niet het geval. By het wisselen vsun de ploegen der fabrieken ziet men wel veel wielryders. Aan spreker biykt telkens als hy te Sluiskil komt, dat het voetverkeer op den weg langs het kanaal zeer miniem is. Dat is dus een kwestie van op vatting. Een ophooping van auto's heeft men er ook niet, dat er tien tot twintig tegelijk pas seeren komt ook niet voor, zoodat dit ook niet de moeilijikheid voor de voetgangers kEin ver- oorzaken. Natuurlijk komen er ook wel men schen op den weg, maar het is de vraag of dat van zoodanigen aard is, dat het een uit gaaf van f 18.000, of als men wil f 12.000, zou wettigen. De heer GEELHOEDT merk op, dat de heeren Bedet en Verlinde hem het antwoor- den al zeer gemakkeiyk maken. De heer Col sen wil het doen voorkomen, alsof het hier een spoedgeval zou betreffen. Burgemeester en wethouders zijn echter van andere opvat ting en meenen, dat omtrent deze kwestie de grootst mogeiyke omzichtigheid behoort te worden betracht en eerst besloten na nauw- gezet onderzoek, aangezien men er wel eens door in groote moeiiykheden zou kunnen ko men. Naar de meening van burgemeester en wethouders is er thans nog geen aanleiding om maar direct te besluiten tot het voteeren van een uitgaaf van 18.000 tot 20.000 om een trottoir te leggen. Er zouden zich by het aanleggen daarvan zeer veel technische moeilijkheden voordoen, in verband met het verschillend peil der gebouwen. Hij merkt ver- der op, dat, als de weg breeder wordt er toch ook meer gelegenheid is om op den weg zelf uit te wijken; hij ziet de noodzakelijkheid van dat trottoir nog niet zoo in en meent ook, dat er in dit jaar zeker wel niets van kan komen. Er staat nu voor Sluiskil reeds f 12.000 op de begrooting. Men kan niet all'es tegelijk doen, al was het ook, dat de nood zakelijkheid daarvan vEist stond. De heer COLSEN meent, dat het voor hem heel gemakkeiyk is de verschillende sprekers met een klein antwoord te dienen, want waar het feitelijk om gaat, dddr spreekt men niet van. Men erkent, dat het een druk bereden weg is, en met het oog daarop is het noodig trottoirs te leggen voor de voetgangers. Het Rijk gaat er, in verband met het drukke auto verkeer, toe over, om den ryweg te verbree den, maar maakt geen trottoirs en zal daar- in geen financieele bydrage verleenen. Het Rijk ontvangt gelden uit de wegbelasting van de ryders, maar krygt nog niets van de voet gangers, en zorgt daarvoor ook niet. Voor een financieele bydrage krygt men dus nul op rekwest. Spreker is van oordeel, dat met een bedrag van f 18.000 tot 20.000 de uitgaaf opge- schroefd wordt en dacht, dat men voor 12.000 tot f 14.000 een trottoir langs de woningen zou kunnen leggen. Natuurlyk, men zal wel eenige moeiiykheden ondervinden, de woningen staan, voor wat hun grondslag be- treft, niet alle even hoog, maar dat was hier in Ter Neuzen toch ook niet het geval en hier heeft men het toch netjes allemaal weten op te lossen Hij veronderstelt, dat de men schen alle welwillend zouden zijn om mee te werken. Het behoeft ook geen luxueus trot toir te zijn, met kostbare kantsteenen en tegells. Het komt er maar op aan, dat er voor de voetgEingers gelegenheid is om uit te wyken voor de auto's. Elders zag spreker zelfs trottoirs verhard met klinkers op hun plat. Dat was ook al voldoende. Op het oogeniblik is er nog plaats tusschen den rijweg en de stoepen der woningen, maar als nu de weg naar den huizenkant 75 tot 85 c.M. wordt verbreed, is er voor de voet gangers geen plaats meer over. Het paadje, dat er nu is, verdwynt dan geheel en al. Er behoort een opruiming van de hekjes en an dere afscheidingen der stoepen voor de wo ningen te geschieden. Spreker gelooft niet, dat het alsdan maken van een epnvoudig trottoir zooveel zal kosten. En dan de beweriag, dat er niets van zal kunnen komen, omdat er ten behoeve van Sluiskil reeds 12.000 op de begrooting staat. Waar zou het heen, als de raad ging zeggen, als er iets voor een wijk of gedeelte der ge meente noodzakelijk blijkt, we stappen daar maar over heen, want voor dat deel der ge meente staat reeds z66veel op de begrooting! Dan wordt er ook gezegd, dat er te Sluis kil zoo weinig voetgsingers zijn. Maar het is daar toch geen kerkhof De menschen, die er wonen, komen toch ook buiten en bewegen zich toch ook over de wegen? Ziet dan toch eens naar de wegen in de kom! Het is toch langs de Grenulaan ook zoo druk niet. Spre ker haalt dat niet aan, omdat hy- er bezwaar tegen heeft, dat daar een mooien weg met trottoir is aangelegd, hy heeft daaraan ook medewerking verleent, hy gunt dat den kom- bewoners, maar men moet dan toch beden- ken, dat men voor het volk van Sluiskil, ter voorkoming van ongelukken, ook het noodige behoort te doen. Als morgen de school afbrandde, zou men toch ook niet zeggen: er wordt thans al zoo veel gedaan, nu gaan we dat herbouwen maar eens wat ui-tstellen! De vraag, die hier ge- steld moet worden is: is het noodig? en dan zal ieder, die eenigszins met den toestand bekend is, hem volmondig „ja" moeten na- zeggen. Ziet d£tn toch eens wat die door spreker aanehaalde kleine gemeentetjes doen. Al zou men maar klinkers op hun plat leggen, hy meent dat het den plicht van den raad is, terstond deze voorziening te treffen. Het is nu ook het voordeeligst om het te doen, om dat, indien er een trottoir gemaakt wordt, daarmede by het leggen van den weg ook rekening zal moeten worden gehouden. De oprit naar het station moet dan worden ver- hoogd en het Ryk zal zorgen, dat de hekjes worden opgeruimd en voor het zand. Hy ge looft inderdaad niet, dat men dan tot een uitgaaf van 14.000 zal komen, het behoeft geen luxe trottoir te worden, maar men kan dat zeer eenvoudig doen. Het is echter hard noodig. De heer SOHEELE spreekt als zijn mee ning uit, dat de gemeenteraad, uithoofde de groote kosten, die aan de uitvoering van dit werk zouden verbonden zyn, thans geen be slissing kan nemen. Als het gevaar dan inder daad z66 groot wordt, als de heer Colsen zegt, dat dan de menschen him hekjes en hagen eigener beweging opruimen, dan kan men op de stoepen uitwijken en is althans het gevaar weg. De heer VERLINDE geeft te kennen, dat het volstrekt niet zijn bedoeling is geweest te beweren, dat er te Sluiskil geen verkeer zou zijn, en dat het maken vein zoo'n trottoir niet gewenscht zou kunnen zyn. Het is alleen zyn bedoeling geweest uiteen te zetten, dat men de zaak niet moet opschroeven, zooals de heer Colsen doet, men moet het gevaar niet opblazen. Indien men des Zaterdags- avonds op Sluiskil komt, dan ziet men dat de bevolking cok aan den wandel is, maar dan ontmoet men die niet op den rijksweg voor de woningen, doch buiten de kom van Sluis kil. De weg is breed genoeg om er op uit te wijken. De auto's behoeven toch ook niet precies asm den kant van den weg te ryden? In de practijk gaat het althans anders. Die regeling bestaat toch overal? Hij heeft er echter nog niet van gehoord, dat er hier in de kom of op den ryksweg langs het kanaal tengevolge dezer regeling een ongeval was voorgekomen. Op grond daarvan betoogt hy, dat de heer Colsen de zaak overdrijft. De heer VAN DRIEL geeft te kennen, dat zijn fractie het er ook niet mee eens is, dat deze zaak van middag zou kunnen worden Eifgewerkt. Het betreft dan toch een uitgaaf van minstens 12.000 en het zou niet in overeenstemming zyn met een goeden gang van zaken om nu maar zonder meer die uit gaaf te voteeren. In elk geval staat het vast, dat de rijksweg zal worden verbeterd en als dan de bewoners, zooals de heer Scheele op- merkte, hun hekjes en hagen vddr de huizen wegdoen, bleef de weg voor de voetgangers op dezelfde breedte. Er is toch geen zeker- heid, dat, indien de nieuwe sluis komt, aan die zyde van het kanaal geen veranderingen zullen plaats grijpen waardoor dit werk te- vergeefs zou worden en spreker heeft er toch wel bezwaar tegen, dat men hier een werk van een f 14.000 zou maken, dat na een jaar of 4 weer moet worden Eifgebroken. De heer DE BAKKER: Ja, mynheer de Voorzitter, ik zit nog steeds te wachten op antwoord op mijn vraag, of er by burgemees ter en wethouders iets bekend is, of daar by het maken van een nieuwe sluis veranderin gen ami den kanaaldyk zullen komen. De WOORZITTER moet op die vraag ont- kennend antwoorden, doch vermeent den heer De Bakker beter te kunnen verwyzen naar zyn linkerfbuurman, die naar hy destijds mee- deelde, over deze zaak een onderhoud heeft gehad met den hoofdingenieur Witteveen. Die zal er dus wel wat van weten. De heer DE BAKKER wil dan zeggen, dat hy nie£ begrypt, hoe men aan een begrooting met zoo'n hoog bedrag komt. Het betreft hier een lengte van 1 K.M. weg. De VOORZITTER: Dan is u er twee mis De heer DE BAKKER: Maar, mynheer de voorzitter, dan zitten we al in Ter Neuzen De VOORZITTER: Rekent u het maar eens uit, vsinaf de eerste woningen aan deze zyde tot by Stroodorp. De heer DE BAKKER: Enfin, ik zal twee K.M. nemen, en 1 M. tegeltrottoir kost f 3, zoodat dit dan mhar 6000 is. Als het er toch zou komen, is het 't beste en voordee- ligste het dadelyk te doen. Hy meent, dat ook ieder zal moeten erkennen, dat het nood zakelijk is daar een trottoir te leggen, het is geen plattelandsplaatsje meer, er zijn daar 2 groote fabrieken en er is veel verkeer. Men moet hiervoor niet naar de kosten kijken, doch zich afvragen ben ik er voor, of ben ik er tegen; d&t beslist in deze zaak. De heer COLSEN komt nog terug op de bewering van den heer Verlinde, dat er te Sluiskil op den weg geen voetverkeer zou zijn, en wijst er op, dat het bezwaar dat later komt, nu nog niet bestaat, omdat men nu nog de zijpaadjes heeft om op uit te wijken, maar dat deze door wegsverbreeding vervallen. Zeker, wandelen doet de bevolking van Sluiskil buiten de kom, op den weg, maar daar heeft men gelegenheid om voor auto's uit te wijken. In de kom van het dorp zullen ze dat niet meer kunnen en spreker gelooft niet, dat de menschen er eigener beweging toe izullen overgaan hunne hekjes op te rui men. De heer VERLINDE herhaalt, alleen te zijn opgeko-men tegen het opschroeven van de feiten en omstandigheden. Als men hem vraagt is daar een trottoir goed en nuttig, dan kan hij daarop in het algemeen beves- tigend antwoorden, doch men moet het ge vaar niet dermate voorstellen, alsof er geen oogeniblik meer met het nemen eener beslis sing zou kunnen worden gewacht. Het voorstel van burgemeester en wethou ders wordt aangenomen met 10 stemmen tegen 1. Voor stemmen de heeren Van Aken, Bedet, De Jager, Geelhoedt, Scheele, Verlinde, De Bruijne, De Bakker, Van Driel en Van den Bulck; tegen stemt de heer Colsen. (Wordt vervolgd.) CCXIX. In deze en de volgende rubriek plaatsen we eenige zeer leerzame partytjes, die we zoowel aan de sterkere als aan de minder ge- oefende spelers ter bestudeering kunnen aan- bevelen. Hier volgt de eerste dier partijen. Wit: K. Zwart: J. P. G. Hollandsche opening, onregelmatig voort- gezet. 1. 33—28 18—23 2. 3933 1218 3. 44—39 7—12 4. 34—30 1—7 5. 5044 2024 Tot hier dus volgens het bekende recept. Wit leidt nu een variant in, welke meerdere malen met succes werd toegepast en hier voor al van waarde blykt, omdat reeds 17 ge- speeld is. 6. 28—22 18 X 27 7. 31X22 17X28 8. 33 X 22 11—17 Zwart voorkomt hiermee alle verwikkelin- gen, die ontstaan na herhaald achterloopen schyf 22, hetgeen ook niet in zijn voordeel is. 9. 22X11 6X17 10. 32—28! De consequents voortzetting van het geko- zen systeem! 10. 23X32 11. 37X28 13—18 Een voortzetting als deze, welke aan het centrum zijn steunpunten ontneemt, kan nooit sterk zijn. Eerst 12—18, 7—12, gevolgd door 1722 en daarna 1823 lykt ons beter. 12. 30—25 9—13 13. 41—37 17—21 14. 39—33 .21—26 15. 4439 1822 16. 28X17 12X21 Het komt nu wel duidelyk uit, wat we by den lien zet schreven. Zwart zit om het zoo eens uit te drukken „in de verdrukking" en zal er niet meer in slagen, een stand van eenige beteekenis op te bouwen. 17. 33—28!! 13—18 18. 4034 1822 19. 28X17 21X12 20. 3430 49 21. 3933 813 22. 4641 13—18 23. 37—32 18—23 24. 41—37 14—20 25. 25X14 9X20 Veel beters was er wel niet, maar de op- sluiting, welke wit nu forceert, kan vrywel be- schouwd worden als de oorzaak van zwarts verlies. 26. 3025! 1014 27. 45—40? Dit is tempoverlies en had bovendien geen haast. 27 3—8 28. 43—39 8—13 29. 49—43 12—18 30. 47—41 7—12 31. 32—28 23X32 32. 37X28 28 33. 39—34 24—30 Dit is gedwongen, daar op iedere andere zet 3429 zou volgen. 34. 35 X 24 19 X 39 35. 43X34 18—22? Een zwakke voortzetting, waama er voor zwart niet veel meer van te maken valt. 36. 28X17 12X21 Het klaverblad op 16, 21 en 26 staat nu volkomen geisoleerd en is dus waardeloos. 37. 34—29! 13—19 38. 41—37 8—12 39. 4035 1924 gedw. Op 1217 bijv. zou volgen 3530 en 2924. Op 1218 zou wit vermoedelijk spelen 2924 (zw. 19X30); 35X24 (20X29) en 33X24. Hier werd de partij afgebroken en na eenige weken afgespeeld. Zie diagram. ZWART 1 53. 36X47 54. 14—10 55. 10—5 25—30 30—34 Zwart geeft op. WIT 47 48 49 50 De twee partijen, welke hier volgen, zyn uit den massakamp ZeelandAntwerpen en werden resp. gespeeld aan het 3e en aan het 5e bord. I. Wit: Zwart: G. van Hoek, Antw. H. Strooband, M'buig. D4-opening. 1. d2d4 d7d5 2. Pgl—43 e7e6 3. a2a3 Deze voortzetting wordt vaak toegepast door Samisch en den laatsten tijd ook door Koltanow&ky. De bedoeling er van zal wel zijn, de gevaarlyke Cambridge Springvariant te ontgaan. 3. Pg8—f6 4. Lclg5 Pt>8d7 5. e2e3 Lf8e7 6. Pbld2 Weinig gebruikelyk in dit spelgenre. 6. 0—0 7. Lfld3 Tf8e8 8. 00 c7c5 9. c2c3 Het lijkt nu wel wat op het Colle-systeem met dit verschil, dat hier de witte c-looper al uitgespeeld is. h.7h6 Pf6h5 Dd8Xe7 Ph5f6 Gedwongen. a7a6 Pd7—f8 Lc8d7 c5Xd4 Pf6h7 9. 10. 11. 12. Lg5h4 Lh4Xe7 Pf3—e5! 13. 14. 15. 16. 17. Ter f2—f4 Talcl Ddle2 Kglhi cXd4 voorbereiding van f7f6. Misschien had Wit van dit tempoverlies beter gebruik kunnen maken. 18. Tel—dl f7—f6 19. Pe5Xd7 De7Xd7 20. Pd2b3 Te8e7 21. Fb3c5 Dd7c7 22. De2-c2 e6e5 23. Ld3Xh7t Pf8Xh7 24. f4Xe5 f6Xe5 25. Dc2b3 Ta8d8 waama het spoedig remise werd. H. Verliep de bovenstaande party zonder bepaalde „momenten", de volgende is wild van het begin tot het eind en daarom een genoe- gen om aandachtig na te spelen. Wit: W. F. Perquin, Antw. Zwart: A. J. C. Nordlohne, Goes. e2e4, e7—e5. 2. Pgl—f3, Pb8—c6. 4. 0—0, Pg8f6. 5. e4—e5!, Pf6—g8. 7. 3. Lflc4, Lf8c5 d2d4, e5Xd4. 6. Lc4xf7t, Een zeer kansryk offer. 7. Ke8Xf7. 8. Pf3—g5t, Kf7—e8. 9. Tfl el, g7—g6. 10. Ddlf3, Dd8e7. Er dreigde mat door Df7. 11. Lcl—f4, Pg8—f6! Een fraaie zet, waarmee zwart zich kansen schept. Nemen op f6 gaat niet wegens mat door DXe8. 12. Pbl—d2, Pf6-4i5! 13. Tel—e4, Ph5Xf4. 14. Df3Xf4, Th8—f8. 15. Df4—g3, Tf8—f5. 16. Pd2f3, h7—h6. 17. e5—e6, d7d5. Juist. En niet hXg5 wegens eXd7|!! 18. Te4h4, Tf5Xg5. Ongetwyfeld het beste. Zwart moest voortdurend zorgen de dreigingen uit den weg te gaan. Het winnen van een dergelijke party is dan ook een com pliment waard voor het uiterst secure spel, dat van zet tot zet noodig was. 19. Pf3 Xg5, De7Xg5. 20. Th4—g4, Dg5— e5. 21. Tg4Xg6, De5Xg3. 22. h2xg3, Lc5 f8. 23. f2—f4, Pc6e7. 24. Tg6—f6, a7— a5. 25. Talel, Ta8a6. Een origineele manier om den toren in het spel te brengen. En hoe! Wit kan nu al heel gauw geen vin meer verroeren. 26. f4f5, Ta6c6. 27. Tel—e2, Tc6—b6. 28. b2—b3, a5a429. g3—g4, a4Xb3. 30. a2xb3, d4d3! 31. c2Xd3, Tb6Xb3. 32. Te2—e3, Lf8—g7. 33. Tf6—f7, Lg7—d4!! Wit gaf op. Een door zwart keurig afge- werkte party. Slotstand: By de hervatting meende wit, dat de party in alle varianten voor hem gewonnen was. Analyse na afloop toonde aan, dat die meening de waarheid zeer naby bleek te zijn. Zwart i3 in de keuze zyner zetten zoozeer beperkt, dat men de varianten gemakkeiyk zal vinden. Plaatsgebrek belet ons er dieper op in te gaan. We houden ons echter aanbevolen voor vond- sten onzer lezers. De diagramstand is ten voile waard, eens grondig ontleed te worden. In de party volgde nog: 40. 29—23 14—19 Gedwongen, daar wit anders spoedig wint. 41. 23X14 20X9 42. 25—20 24—30 43. 35X24 5—10 44. 33—28 10—14 45. 28—23 14X25 46. 38—33 9—13? Hier is 914 veel sterker. 47. 33—29 12—17 48. 23—19 13—18 49. 19—14 15—20 50. 24X15 28—23 Op 2530 zou n.l. 2924 volgen. 51. 29X18 17—22 52. 18X27 21X41 abcdef gh Voor Gent: 27 Mei. Eng. s.s. TRENT- WOOD, 369, ledig, Sheemess; Duitsch s.s. HECKSEE, 477, ledig, R'dam; Spaansch s.s. CASTELU, 2090, pyriet, Huelva; Eng. s.s. WELTONDALE, 442, ledig, Zeebrugge. 28 Mei. Eng. s.s. YEWTREE, 419, ledig, Londen; Eng. s.s. OBSIDAN, 404, kolen, Bos ton; Estl. s.s. BRUM, 302, aardappelen, Reval; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg., Leith; Eng. s.s. FALCON, 738, stukg., Londen; Eng. s.s. LIBERTY, 382, stukg., Goole; Eng. s.s. CHE VIN GTON, 920, kolen, New-Castle; Eng. s.s. GWENTLAND, 1090, ledig, Havre; Eng. S.S. LANCASTER CASTLE, 3443, stukg., Havre. Van Gent: 27 Mei. Duitsch s.s. EUROPA, 2190, cokes, Geffle; Eng. s.s. WENNING, 377, stukg., Goole; Eng. s.s. GREYFRIARS, 625, yzer, Grangemouth; Zweedsch s.s. NORTEL- JE, 478, ledig, Archangel; Eng. s.s. SWIFT, 408, ledig, Londen; Estl. s.s. NEREO, 888, ledig, Gdynia; Noorsch s.s. BIRI, 525, ledig, Antwerpen; Eng. s.s. BUSHWOOD, 1297, ledig, Tyne; Duitsch s.s. WESER, 571, yzer, Koningsberg; Eng. s.s. MARSDEN, 1692, led., Tyne. 28 Mei. Spaansch s.s. ATALAYA, 2123, ledig, Cardiff; Eng. s.s. YEWTREE, 419, yzer, Grangemouth; Eng. s.s. BELLE MARIE, 1211, yzer, Newport; Eng .s.s. LOUIE ROSE, 955, yzer, Cardiff. s.s. HELENA van Ismail naar Brake pass. 27 dezer Sagres. s.s. MAGDALENA te Ter Neuzen. s.s. TERNEUZEN te Ter Neuzen. Amsterdam, 29 Mei 1931. Vreemd Bankpapier. Bieden Laten Londen Belgisch 12,09 12,11 6,90 6,95

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 7