ALGEMEEN NIEUWS- F.N APVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. T heerenbaai h erste Blad. Genezingen door den gasst, *~~~Fi~p'iL l iToST* Millionair tegen wil en da k geuftye rooktabaScf ¥m m No 8675 VRIJDAG 1 MEI 1931 71 e Jaargang. AnoVNEMENTSPRMSBinnen Ter Neuzen 1,40 per 3 mttanden Bulten Ter Neuzen rr 1>?i r,ost ',.80 per 3 maanden - BLj voor uitbetaling fr. per post /6.60 per jaar Voor Belg16 en Amerika 2,25, overige lan den 2,60 per 3 naaanden fr. per post Abeam ementen voor het buitenland alleen bij voorultbetaling, TJltgeefster: Flrma P. J. VAN I)K SANDE. GIRO 38150 TEEEFGON No. 25. ADVERTENTISNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f :'A Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekena. Handelsadvertentien btj regelabonnement te gen vermlnderd tarief, hetwelk op aanvraag: verkrrjg'baar is. Inzending van advertentieD liefst A6n dag voor de uitgave. OH' BEAD VERSCniJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VKIJDAGAVOND ill. Mary Baker Eddy. 1 Het tweede en grootste stuk van Stefan Zweig's boek is, wat den inhoud betreft, wel zeer verschillend van wat hij schreef over Mesmer, maar tooh is er in den opzet van deze niet minder spannende biografie wel een en ander, waardoor er nog over- eenkomst is met het eerste stuk, waarvan wij reeds een overzicht hebben gegeven. Dat blij'kt al duidelijk uit de inhoudsop- gave, want ook nu komt er een hoofd- stuk ..portret", ook thans is er sprake van ,,*erugkeer in de eenzaamheid" S^eig spreekt bij de stichtster van de Christian Science van een ,,opgenomen eijn in de wolkenen ook hier handelt een laatste hoofdstuk over ,,navolgers Misschien is dit echter wel de eenige Overeenkomst, verder is alles anders het is een heel andere tijd, een heel ander land, en ook een heel ander lot. De com- binatie Mesmer-Mary Baker-Eddy wordt voorts alleen daardoor gemotiveerd, dat we ook hier aantreffen genezingen door de* geest. Nu ben ik mij zeer wel bewust, dat het veel gevaarlijker is om over de Christian Science te gaan schrijven (al is het dan alleen maar oververtellen van wat Stefan Zweig heeft geschreven) dan wanneer wij iets mededeelen over M-esmer, Mes- merisme of ook over Mesmeromanie. Wij hebben bij de Christian Science te doen met een soort kerkelijke gemeen- schap, beter en liever zeg ik nog met een geloof, dat zich over heel de wereld heeft verspreid. En de stichtster is in de als volmaakt. Men zal geen kwaad van haar willen hooren, het menschelijke moet haar met alle geweld vreemd zijn geble- ven, en Stefan Zweig heeft alles nauw- keurig onderzocht, en daarbij een en an der gevonden, wat riu niet bepaald wijst op laat ik het heel voorzichtig uitdruk- ken een overvloed van logica, of ook een heel vaste lijn. Het mag niet liggen in de bedoeling van een courantenartikel om nu alles wat Zweig heeft verteld in 174 bladzijden, hier in een of twee stukken samen te per- sen. Wij moeten voor onszelf en voor onze lezers tevreden zijn met de voor aaamste bijzonderheden. Er -bestaan van dit leven twee groote beschrijvingen. De eene is ,,kerkelijk ge- approbeerd zooails wij het wel kunnen uitdrukken, d.w.z. zij is door de leiders van de Christian Science gekanoseerd, en ook voorzien van een eigenhandig ge schreven aanbeveling van de emeritus- pastor zelve. Het Markus-evangelie is door de schrijfster. Miss Sibyl Wilbur, als model gekozen, en Mary Baker-Eddy verschijnt daarin met een soort heiligen- schijn en onder rose-rood licht. De stichtster, dit woord is eigenlijk veel te flauw! vertoont zich hier als vervuld met goddelijke genade, begiftigd met bovenaardsche wijsheid, als zendbode van den hemel naar de aarde, vlekkeloos ia kennis en gedrag. Wat zij doet, is wel gedaan, zij bezit alle deugden, haar karakter is rijk als de regenbo.og haar tegenstanders daarentegen openbaren zich alien als stompzinnige, laaghartige, jaloer- sche, lasterlijke en verblinde menschen- kinderen. Geen engel was zoo rein als eij. En dan is er een andere vrouw, die ook dit leven heeft be9chreven, en bij haar door E. PHILLIPS OPPENHEIM. is alles zwart, wat elders rose was. De groote ontdekster is hier een gemeene pla- giaat-p-leegster, die heel haar theorie uit de lessenaar van een geen kwaad ver- moedenden voorlooper gestolen had, en dan krijgt zij de vreeselijkste scheldwoor- den naar het hoofci. Van deze biografie van een derde, die pas onlangs is ver- schenen, zijn zoo goed als alle exemplaren door vrienden en vereerders van Mary Baker-Eddy opgekocht. Voor Stefan Zweig is zij niet de sluwe bedriegster, die Seldzucht een systeem de wereld e. Zeker, het „slijk der aarde" tiad een groote bekoring voor haar maar toch was dit geen hoofdzaak. De zucht om interessant te zijn, die haar van haar jeugd af eigen was, was toch ook niet het groote motief, al werd door haar „ont- dekking" ook aan deze behoefte voldaan. Wat bet 'm haar tenslotte doet, dat is het vastihouden aan een bepaald idee, door alles heen, of liever (precies als bij Mesmer) het door een idee vastgehou- den en als bezeten worden. Van uiterlijk niet bijzonder aantrekke- Jij'k, -heeft zij, zooals gezegd, toch al vroeg een groote zucht om op te vallen, interes sant te zijn. Hoewel zij tot een eenvoudige boeren-familie behoort, voelt zij zich ver boven de andere leden van het gezin ver- hev-en, en tot huiselijke bezigheden is zij niet te bewegen. Al vroeg lijdt zij aan stuipen, en ook daarvan weet zij gebruik te maken, om daarmee de aandacht op zioh te vestigen. Dit.,zi-ch onttrekken aan gewonen vrouwenarbeid zoowel als aan- vallen van hysterie blijven haar steeds bij. Waar anderen huiselijke plichten nako- men, leeft zij voorzichzelf... Zoo is zij dan ook alles behalve een aangename huis- genoote, evenmin voor haar ouders, als na den dood van haar eersten man, voor haar zuster. Heeft haar huwelijk met Washington Glover een korte verbete- worden de aanvallen des te feller en om- 10) (Vervolg.) „Mijn neef Harold is zeer jong en zijn moeder maakt zich erg ongerust over hem. Hij is pas kort geleden meerder- jarig aeworden, en hij moet zich nog een weg door het leven banen. Ik hoop, dat U me niet verkeerd zult begrijpen „Ik weet, wat U bedoelt," viel Blanche hem in de rede. Harold is echter slechts een enkele van de vele aardige mannen, met wie ik van tijd tot tijd uitga. Mijn vriendschap met hem is zeer oppervlak- kig, en ik hoop, dat U gelooven zult, wat flc zeg." „Ik neem alles aan, wat U mij verkiest te vertellen," antwoordde hij beleefd. „Als U mij helpt, mijnheer Under wood." fluisterde ze. ,,dan zal ik Harold zoo dikwijls, of zoo weinig, als U maar wilt, ontmoeten. Ik laat al het andere in Uw handen: Ik beschouw Harold nog slechts als een kind. Ik heb me altijd veel meer aangetrokken gevoeld tot oudere mannen." streeks 1850 is Mary Baker-Glover niet veel meer dan een wrak. Haar tweede huwelijk, met Dr. Daniel Patterson, brengt daarin geen verandering. De „officieele levensbeschrijving ze-gt, dat zij zich ver- diepte in boeken, maar volgens Zweig waren het gewoon romannetjes. Senti- menteele schrijfsels in kleine blaadjes zijn vrijwel het eenige, wat zij in deze jaren presteert. In 18-63 wordt haar man in den burgeroorlog gevangen genomen, de ruim 40-jarige, oogenschijnlijk gebroken, vrouw blijft alleen en verlaten achter, op- g eg even door alle doktoren, niet gebaat bij magnetisme, spiritisme en de vreemd- soortigste kuren. IDan komt het optreden van „Dr." Quimiby, een voormalig horlogemaker, door een leerling van Mesmer gewonnen voor de hypnotische werkwijze. Nadat bij jaren lang met zijn medium, dat onder hypnose aanwijzingen gaf omtrent de ziekte van de patienten. en de daarvoor toe te passen middelen, land en stad heeft bereisd, ontdekt hij toevallig, dat ook wanneer den patient een ander dan het door het medium aangegeven geneesmid- del wordt toegediend, de werking toch dezelfde blijft. Het zijn dus blijkbaar niet de trance en de hypnotische uitspraken, die het hem doen. Dus schakelt Quimby nu het medium uit, als Mesmer zijn mag- neet, en grondt hij zijn geneeswijze uit- sluitend op (nu bewust) suggestieve in- werking. De methode van deze ..Mind- Cure" is dus wel heel eenvoudig. Quimby was tot het inzicht gekomen, dat veel kwalen op inbeelding berustten, en dat men die het beste kon tegengaan door bij den zieke het geloof aan zijn ziekte een voudig weg te nemen. De natuur moet Voor een kort oogenblik voelde Stephen zich verre van op zijn gemak. Hij wierp een blik op de deur en was buitengewoon opgelucht. toen hij George Henry zag naderen. ,,Mijn broer en ik zullen over deze zaak nadenken," verklaarde hij haar. ..Morgen zal ik bij U op Uw kantoor komen," gaf zij beslist te kennen. HOOFDSTUK V. Vijf minuten voor hun gewonen tijd verlieten de broers den volgenden morgen hun woning in Hampstead. Niettegen- staande ze hun gewone programma af- werkten, kon men toch duidelijk bemer- ken, dat hun rust verstoord was. Toen ze het Park bereikt hadden, sprak George Henry de eerste woorden, welke er tot nu toe tusschen hen gewisseld waren. Hij nam zijn hoed voor een oogenblik af, om zijn voorhoofd af te vegen. ..Mevrouw Hassaill is een heel onredelijk iemand," merkte hij op. ,,Het is buitengewoon eigenaardig." gaf Stephen toe. ,,Ik had werkelijk nooit verwacht, dat ze zich zoo kwaadaardig 'con qedragen." „Het is maar goed, dat je dadeliik over Naar pensioen sprak," vervolgde George Henrv. zichzelf helpen, en de geneesheer is er alleen om de natuur tiierbij te helpen. Quimby praat dus eenvoudig den m-en- schen hun ziekte uit het hoofd. En voor deze geneeswijze beroept hij zich. lang voordat Mary Baker c' armee aankomt, op Christus, die naar "olgens hem ook zou hebben toegep Maar Quimby paste alleen een individueele behandeling toe, die tot ondergrond had de sugges tieve kracht van zijn persoon, terwijl Mary Baker de loochen ng van de ziekte en de almacht van het geloof, ook over pijn, uitbouwt tot een systeem, dat zich aangordt om heel de wereld te verklaren en te ver-beteren. In den grond is er geen heel groot verscbil tusschen de methode van den horlogemaker en die, welke 60 jaar later, de apotheker Coue zal lan- ceeren. Tot dezen „Dr." Quimby komt, na veel moeilijkbeden, in October 1862 nu onze Mary Baker-Patterson. Na een lange reis arriveert zij geheel uitgeput te Portland, meer dood dan levend. Quimby neemt haar dadelij'k in behandeling en na een week is deze gebroken vrouw al vol- komen gezond. Het wonder is geschied Steeds heeft zij het zich gedroomd, en nu is het dan toch gekomen. Maar met haar genezing alleen is zij niet tevreden, zij wordt Quimby's aandachtige leerling en ijverige apostel. Zijn aanteekeningen en manuscripten copieert zij met groote vlijt en zij werkt zich geheel in in zijn resul- taten en theorieen. Het wordt yoor haar een ware passie, en voor haar eigen ziekte heeft zij geen tijd meer. Eindelijk, 41 jaar oud, vindt zij haar levensbestemming, en wordt haar roeping haar duidelijk. Nu, genezen, is zij werkelijk interessant ge- worden, men begint op haar te letten, en zich met haar bezig te houden Haar beheerscht van nu af aan nog maar een gedachte deze idee van genezing door den aee&t moet haar land, ja de heele wereld veroveren Dat t,1 teruggekeerde echtgenoot weinig mei deze monomanie ingenomen was, valt te begrijpen. Echtscheiding was dan ook het gevolg. En zoo komt Mary Baker weer alleen te staan, zonder huis, zonder geld, maar met haar idee. Een tijd van el-lende en armoede breekt aan. Zwer- vend, een onder-komen vindend meest bij arme, redigieus aarigelegde, wat mystieke lieden, die zich tot -haar gedachten aan getrokken gevoelen, brengt zij haar jaren door, vier lange jaren. Juist over dezen tijd zwijgen haar eigen levensbeschrijving en de officieele biografie, terwijl nergens meer dan hier haar menschelijke groot- heid juist aan den dag komt. Voortge- jaagd. gekweld, ellendig laat zij toch niet af van haar idee en voortdurend werkt zij aan haar systeem. Zelf kan zij, met haar onrust, die nooit toepassen, zij zoekt dus een mensch om zonder tegenspraak haar voorschriften uit te voeren. En zi vindt dien, na veel moeite, in een 21-jarig arbeider van een cartonnagefabriek Richard Kennedy. Zij wijdt hem in in haar w-etenschap, niet zonder vooraf een zeer zakelijik contract te hebben opge- m-aakt. Zij zal Kennedy onderrichten, maar hij in haar levensonderhoud voor zien en haar de helft van de inkomsten afdragen En zoo beginnen zij dan in 1870 in het stadje Lynn hun praktijk, die weldra reusachtige afmetingen aanneemt. Iedere patient werd, volgens de beproefde methode van Quimby, gehypnotiseerd en hoorde dan het bekende relaas ,,dat de mensch goddelijk is, en daar God het booze niet wil, kan al het booze, en kun nen pijn en ziekte niet werkelijk bestaan. Dit zijn maar voorstellingen, een dwaling, waarvan men zich moet vrij maken". ,,Dit kwam echter een weinig te laat," erkende Stephen. „Als ik hiermede be- gonnen was, zou het onderhoud wellicht minder stormachtia zijn geweest. Terwijl George Henry liep, zwaaide hij met zijn parapluie. Hij wist zelf niet hoe het kwam, doch dien morgen leek het Park hem zelfs anders toe. Misschien werd dit veroorzaakt door het gesprek, hetwelk ze dien ochtend met Mevrouw Hassall hadden gehad. In elk geval was hij in een zeer overmoedige stemming. Het kwam hem voor, alsof er dien nacht plotseling aan beide zijden van den weg, welke van Hampstead naar Basinghall Street leidde, bloemen waren ontsproten. ..Wanneer mevrouw Hassall er toe besloten is ons vanmiddag te verlaten, Stephen," zeide hij, ,,heb je er dan eenige idee van, wat we verder moeten doen? We kunnen toch moeilijk alleen in het huis blijven mpt zulk een onervaren dienstmeisje als Ellen." Stephen schudde het hoofd. ..Dat is uitgesloten," verklaarde hij ,,We dienen niet te vergeten, dat het voortaan ons voornaamste doel moet zijn inze dagelijksche uitgaven zoo hooa ■nonelijk on te voeren. Ik heb het p^n ~enine inlfchtinoen in te w-'nnen omtren' ^pmeuhi'lpprrle kamers met bediening in West-End." 111 J..,' ECHTE FR1ESCHE 20 - 50 ct. per ons SEDERT1753 Maar men kent en noemt alleen Dr. Kennedy. Niemand weet van de vrouw, die zich achter hem verborgen houdt. Dat can Mary Baker op den duur niet ver- dragenzij werpt zich nu op als ..teacher of moral en dus nog niet Christian Science". Meer ,,dokters" zullen moeten worden opgeleid. En die comen eerst vooral eenvoudige lieden. Vlaar niets voor niets, dat geldt ook hier. Een cursus van zes weken is voldoende, maar kost eerst 100, en later zelfs 300 dollarBovendien moet ieder leerling jeloven, 10 van zijn verdiensten aan haar te zullen afdragen. Maar al spoe- dig komen er conflicten met .Kennedy. Het loopt uit op scheiding van de beide contractanten, en hij vestigt zich afzon- derlijk. Dat was een concurrentie, die niet mag worden toegelaten Kennedy moet in discrediet worden gebracht. Dus verandert zij eenvoudig de behandeling. Had men tot dusver als inleiding van de behandeling den patient met een vochti- gen vinger over de slapen gestreken, nu wordt dit plotselin-g venboden: men mag zijn patient niet meer aanraken. Kennedy kon nu openlijk een ..geestelijke Nero" worden genoemd. Bovendien beschuldigt Mary Baker hem in het verlichte jaar 1878 er van, dat hij satanischen in- vloed uitoefent en zoo haar tegenwerkt en de menschen ziek maakt. De vreemd- soorti-gste beschuldigingen worden tegen taodelTjke stra'len tegen VatrufttFz*eri'den: en dan weer heeft men haar huis met mag- netische duivelarijen onbewoonbaar ge- -maakt In ieder geval schokt dit voorval haar diep, maar toch neemt daardoor haar en-ergie niet ,af. De verandering in de ge neeswijze, waarbij alle lichamelijke hyp- nose vervalt, wordt nu eerst zuivere gene zing ,,door den geest." En in 1875 ver- schijnt haar groote boek, dat haar theolo- gie, philosofie en heelkunde omvat: Science and Health." Dat was in den loop van een tiental jaren, na herhaalde omwerkingen ontstaan uit Quimby's aan teekeningen. Helaas is deze eerste, later zeer gewijzigde druk vrijwel geheel ver- dwenen (het eenig bekende exemplaar in Europa vindt men nog te Heidelberg). En juist deze uitgave is voor de kennis van Mary en haar leer de eenig bruikbare. Geniaal en absurd belachelijk en verbluf- fend tegelijk is het En wat is nu eigen lijk de nieuwe gedachte, die het brengt? .Unity of God and unreality of evil", dat wil zeggen: Allleen God bestaat, en daar God het goede is, kan er naast hem geen kwaad bestaan. Dat andere is alles maar schijn, slechts dwaling. Ziekte en dood kunnen slechts zoolang den mensch lastig vallen als -hij in zijn verblindheid aan den dwazen waan van ziek-zijn en oud-wor- den geloof becht. God heeft nooit iemand ziek gemaakt, leert hij. Ziekte is slechts een waan, en niet tegen de ziekte dus, maar tegen dezen gevaarlijken waan wil de nieuwe wetenschap (Science, niet: Knowledge!) strijden. ,,Er bestaat geen ziek-zijn," daar gaat het dus om. En ziek- zijn is niet alleen een dwaling, het is erger, het is zonde, want het zou zijn een twijfelen aan God. Godslastering is het George Henry bevochtigde zijn lippen en zwaaide nogmaals met zijn parapluie. „Dat zal tenminste veel geld kosten," merkte hij hoopvol op. ,,Ik geloof wel, dat men ons daarvoor heel wat in rekening zal brengen," gaf Stephen toe. „Wij zullen ons ook moeten trachten te wennen aan de aanwezigheid van een kamerdienaar." ,,En bij wie zul je daarnaar gaan infor- meeren?" vroeg George Henry. ,,Bij Harold," bevestigde Stephen be slist. „We hoeven er geen vreemden in te mengen. Zooals je weet is Harold grootgebracht in 'n wereld, die ons totaal onbekend is. Sinds haar huwelijk heeft onze zuster Amelia in de beste kringen verkeerd. Harold is in Eton geweest. en er bestaat geen twijfel aan, of zijn smaken komen erg veel overeen met die van zijn moeder. Het zal je bijvoorbeeld opge- vallen zijn, hoe volkomen thuis hii is in een omgeving als de Milan". Hij kleedt zich zeer goed en voelt zich daar geheel op zijn gemak. Ik denk, dat hij in staat zal zijn ons alle vereischte inlichtingen te geven De broers Ienden het verder gedeelte 7an den weg af, zonder dit onderwero ~ieer aan te roeren. Na op het kantoor 'e ziin aannekonen. werd onn,~*,r,er ^^n uur in beslag genomen met het afhandelen dus En zoo moet ook Christus de men schen hebben genezen, Christian Scien ce" -mag deze wetenschap zich daarom noemen. Evenmin als de ziekte bestaat ook de dood, nog heden ten dage spreekt de Christian Science-kerk van ,,so called dead", zoogenaamd dooden du3. En wanneer deze grondgedachte van Mary Baker's systeem maar voldoende doorwerkt, zal de waan van ziekte e» dood straks vanzelf wel -uit -de wereld ver- dwijnen. Dat de Christian Science zoo'n opgangr maakte, is zeker te danken aan haar ge- makkelijke hanteerbaarheid. Zij is hoogst eenvoudig. De mensch is goddelijk. God. is het goede, dus kan er geen kwaad wer kelijk bestaan, en al het kwaad, ziek-zijn en oud-worden en sterven is geen werke- liikheid, maar slechts bedriegelijke schijn. Wie dit eenmaal heeft ingezien, dien kan geen ziekte meer treffen, en geen pijn meer kwellen. „Dit is als het ware de sam-envatting van het systeem, zoo een voudig als een Kodak of als een vulpen". zegt Zweig. En bovendien: d-eze leer stelt geen eischen aan -de men9chen, niet het -geringste persoonlijke offer wordt er ge- vraagd, niets behoeft men er voor te laten. Ja, zelfs kan men de verzek-ering verne- men, dat dit inzicht van veel beteekenis is ook uit een wereldsch oogpunt Tenslotte oefent het woordje Christian" een zeld- zamen invloed uit, vooral nog in Amerika. geheel aan bij den'materieelen en morrt"- len vrij-heidsdrang van den Amerikaan en steunt dan ook nog in naam althans op het oudste Christendom, en geeft juist, wat dit volk met zijn optimisme hebben wil. Door den wil is het in twee eeuwen al zoo ver gekomen, zou het daarmede nu ook niet ziekte en dood kunnen overwin- nen? Zoo is de grens tusschen een nieirwfc wetenschap en een nieuwe religie bereikt Een kleinig-hedd is er maar noodiq om ook dien grens te overschrijden. En zie. in Juni 1875 verzoeken haar leerlingen haar om niet alleen door de week in cursussen voor te gaan, maar ook, zij het dan teqen een bescheiden vergoeding des Zcm- dags voor hen te prediken. Dit is het keer- punt in de geschiedenis van de Science. een persoonlijke were-ldbeschouwing wordt nu de godsdienstWat bij andere godsdiensten, aldus Zweig, eeuwen races? duren, voltrekt hier binnen enkele maan- den en bij klaanlicbten dag, Mary Baker's ontdekking wordt tot een inspiratie. haar boek tot een heiliq boek. Heel haar levenisgeschiedenis komt nu onder een nieuw licht te staan. Acht jaar cvr.d moet zij al stemmien hebben geboord. En zoo gaat het dan door en verder. Het oogen blik van de defin-itieve inspiratie wordt vastg-esteld op 1866. dus na Quimby's dood let welbij gelegenheid van een val op straat. Jammer alleen, dat brie- ven uit dien tijd de later geceven beschrij- ving geheel tegenspreken. Maar daarover maakt zij zich -geen zorgen zelfs het ge val Quimby helpt zij uit de wereld door nu te beweren, dat niet hij haar. maar zif hem heeft onderricht van de correspon-dentie en het regelen van eenige dringende, belangrijke kwes- ties, waarin hun beslissing werd vereischt Zoodra dit achter den rug was, wenddt Stephen zich tot een bediende, wien hi; juist eenige opdrachten gegeven had. „Wil je zoo goed zijn mijnheer Harold tc verzoeken even binnen te komen?" vroeg hij. Deze boodschap bereikte Harold juist op ten zeer somher oogenblik. De corres pondence, welke hij dien morgen ontvan- gen had was verre van bevredigend ge weest en bovendien zeer eentonig Een zeKer aantal winkeliers in West-End schenen het er roerend met elkaar over cens te zij a, dat Harold eindelijk hun ver- schillende rekeningen betalen moest. Zijr. kleermaker bleek zich in het bijzonder er buitengewoon over te ergeren, dat Harold zijn diverse aanmaningen onbeantwoord het. Verder had juffrouw Whitney hem getelefoneerd, dat ze onmogelijk met hem kon lunchen, en hem, toen hij hierover klaagde gezegd, dat hij maar met zijn vriendjes moest gaan spelen. Wat kon het leven toch beroerd zijn... Vol angstige voorgevoelens volgde hij den klerk naar het prive-kantoor, maar niettemin nam hij een ho"ding van cynische neerslachtigheid aan. Per slot van rekening zou er toch nnn iets bereikt kunr>oi worden met chan tage. (Wordt vervolgd.) ~'Vf *'&??*■:>-.-^g33Ka^^K>®&£*SZ2SSKtJF€s<BffiS3V.}©£!K ajtftf JB.IHMKJ*A l**j.«TL! I Id* I I ftaafrVrX oogpn van haar aanhangerc zoo go ad ring in haar trypsTand gphrarht na dietl A86 (Ingez. lled.v miin ami

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 1