ALGEMEEN NIEUWS- F.N APVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
T heerenbaai
h erste Blad.
Genezingen door den gasst,
*~~~Fi~p'iL l iToST*
Millionair tegen wil en da k
geuftye rooktabaScf
¥m m
No 8675
VRIJDAG 1 MEI 1931 71 e Jaargang.
AnoVNEMENTSPRMSBinnen Ter Neuzen 1,40 per 3 mttanden Bulten Ter Neuzen
rr 1>?i r,ost ',.80 per 3 maanden - BLj voor uitbetaling fr. per post /6.60 per jaar
Voor Belg16 en Amerika 2,25, overige lan den 2,60 per 3 naaanden fr. per post
Abeam ementen voor het buitenland alleen bij voorultbetaling,
TJltgeefster: Flrma P. J. VAN I)K SANDE.
GIRO 38150 TEEEFGON No. 25.
ADVERTENTISNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f :'A
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekena.
Handelsadvertentien btj regelabonnement te gen vermlnderd tarief, hetwelk op aanvraag:
verkrrjg'baar is. Inzending van advertentieD liefst A6n dag voor de uitgave.
OH' BEAD VERSCniJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- en VKIJDAGAVOND
ill.
Mary Baker Eddy. 1
Het tweede en grootste stuk van Stefan
Zweig's boek is, wat den inhoud betreft,
wel zeer verschillend van wat hij schreef
over Mesmer, maar tooh is er in den opzet
van deze niet minder spannende biografie
wel een en ander, waardoor er nog over-
eenkomst is met het eerste stuk, waarvan
wij reeds een overzicht hebben gegeven.
Dat blij'kt al duidelijk uit de inhoudsop-
gave, want ook nu komt er een hoofd-
stuk ..portret", ook thans is er sprake van
,,*erugkeer in de eenzaamheid"
S^eig spreekt bij de stichtster van de
Christian Science van een ,,opgenomen
eijn in de wolkenen ook hier handelt
een laatste hoofdstuk over ,,navolgers
Misschien is dit echter wel de eenige
Overeenkomst, verder is alles anders het
is een heel andere tijd, een heel ander
land, en ook een heel ander lot. De com-
binatie Mesmer-Mary Baker-Eddy wordt
voorts alleen daardoor gemotiveerd, dat
we ook hier aantreffen genezingen door
de* geest.
Nu ben ik mij zeer wel bewust, dat het
veel gevaarlijker is om over de Christian
Science te gaan schrijven (al is het dan
alleen maar oververtellen van wat Stefan
Zweig heeft geschreven) dan wanneer
wij iets mededeelen over M-esmer, Mes-
merisme of ook over Mesmeromanie. Wij
hebben bij de Christian Science te doen
met een soort kerkelijke gemeen-
schap, beter en liever zeg ik nog met
een geloof, dat zich over heel de wereld
heeft verspreid. En de stichtster is in de
als volmaakt. Men zal geen kwaad van
haar willen hooren, het menschelijke moet
haar met alle geweld vreemd zijn geble-
ven, en Stefan Zweig heeft alles nauw-
keurig onderzocht, en daarbij een en an
der gevonden, wat riu niet bepaald wijst
op laat ik het heel voorzichtig uitdruk-
ken een overvloed van logica, of ook
een heel vaste lijn.
Het mag niet liggen in de bedoeling van
een courantenartikel om nu alles wat
Zweig heeft verteld in 174 bladzijden,
hier in een of twee stukken samen te per-
sen. Wij moeten voor onszelf en voor
onze lezers tevreden zijn met de voor
aaamste bijzonderheden.
Er -bestaan van dit leven twee groote
beschrijvingen. De eene is ,,kerkelijk ge-
approbeerd zooails wij het wel kunnen
uitdrukken, d.w.z. zij is door de leiders
van de Christian Science gekanoseerd, en
ook voorzien van een eigenhandig ge
schreven aanbeveling van de emeritus-
pastor zelve. Het Markus-evangelie is
door de schrijfster. Miss Sibyl Wilbur,
als model gekozen, en Mary Baker-Eddy
verschijnt daarin met een soort heiligen-
schijn en onder rose-rood licht. De
stichtster, dit woord is eigenlijk veel
te flauw! vertoont zich hier als vervuld
met goddelijke genade, begiftigd met
bovenaardsche wijsheid, als zendbode
van den hemel naar de aarde, vlekkeloos
ia kennis en gedrag. Wat zij doet, is wel
gedaan, zij bezit alle deugden, haar
karakter is rijk als de regenbo.og haar
tegenstanders daarentegen openbaren zich
alien als stompzinnige, laaghartige, jaloer-
sche, lasterlijke en verblinde menschen-
kinderen. Geen engel was zoo rein als
eij. En dan is er een andere vrouw, die
ook dit leven heeft be9chreven, en bij haar
door
E. PHILLIPS OPPENHEIM.
is alles zwart, wat elders rose was. De
groote ontdekster is hier een gemeene pla-
giaat-p-leegster, die heel haar theorie uit
de lessenaar van een geen kwaad ver-
moedenden voorlooper gestolen had, en
dan krijgt zij de vreeselijkste scheldwoor-
den naar het hoofci. Van deze biografie
van een derde, die pas onlangs is ver-
schenen, zijn zoo goed als alle exemplaren
door vrienden en vereerders van Mary
Baker-Eddy opgekocht. Voor Stefan
Zweig is zij niet de sluwe bedriegster, die
Seldzucht een systeem de wereld
e. Zeker, het „slijk der aarde"
tiad een groote bekoring voor haar maar
toch was dit geen hoofdzaak. De zucht
om interessant te zijn, die haar van haar
jeugd af eigen was, was toch ook niet het
groote motief, al werd door haar „ont-
dekking" ook aan deze behoefte voldaan.
Wat bet 'm haar tenslotte doet, dat is
het vastihouden aan een bepaald idee,
door alles heen, of liever (precies als
bij Mesmer) het door een idee vastgehou-
den en als bezeten worden.
Van uiterlijk niet bijzonder aantrekke-
Jij'k, -heeft zij, zooals gezegd, toch al vroeg
een groote zucht om op te vallen, interes
sant te zijn. Hoewel zij tot een eenvoudige
boeren-familie behoort, voelt zij zich ver
boven de andere leden van het gezin ver-
hev-en, en tot huiselijke bezigheden is zij
niet te bewegen. Al vroeg lijdt zij aan
stuipen, en ook daarvan weet zij gebruik
te maken, om daarmee de aandacht op
zioh te vestigen. Dit.,zi-ch onttrekken aan
gewonen vrouwenarbeid zoowel als aan-
vallen van hysterie blijven haar steeds bij.
Waar anderen huiselijke plichten nako-
men, leeft zij voorzichzelf... Zoo is zij dan
ook alles behalve een aangename huis-
genoote, evenmin voor haar ouders, als
na den dood van haar eersten man, voor
haar zuster. Heeft haar huwelijk met
Washington Glover een korte verbete-
worden de aanvallen des te feller en om-
10) (Vervolg.)
„Mijn neef Harold is zeer jong en zijn
moeder maakt zich erg ongerust over
hem. Hij is pas kort geleden meerder-
jarig aeworden, en hij moet zich nog een
weg door het leven banen. Ik hoop, dat
U me niet verkeerd zult begrijpen
„Ik weet, wat U bedoelt," viel Blanche
hem in de rede. Harold is echter slechts
een enkele van de vele aardige mannen,
met wie ik van tijd tot tijd uitga. Mijn
vriendschap met hem is zeer oppervlak-
kig, en ik hoop, dat U gelooven zult, wat
flc zeg."
„Ik neem alles aan, wat U mij verkiest
te vertellen," antwoordde hij beleefd.
„Als U mij helpt, mijnheer Under
wood." fluisterde ze. ,,dan zal ik Harold
zoo dikwijls, of zoo weinig, als U maar
wilt, ontmoeten. Ik laat al het andere in
Uw handen: Ik beschouw Harold nog
slechts als een kind. Ik heb me altijd
veel meer aangetrokken gevoeld tot
oudere mannen."
streeks 1850 is Mary Baker-Glover niet
veel meer dan een wrak. Haar tweede
huwelijk, met Dr. Daniel Patterson, brengt
daarin geen verandering. De „officieele
levensbeschrijving ze-gt, dat zij zich ver-
diepte in boeken, maar volgens Zweig
waren het gewoon romannetjes. Senti-
menteele schrijfsels in kleine blaadjes zijn
vrijwel het eenige, wat zij in deze jaren
presteert. In 18-63 wordt haar man in
den burgeroorlog gevangen genomen, de
ruim 40-jarige, oogenschijnlijk gebroken,
vrouw blijft alleen en verlaten achter, op-
g eg even door alle doktoren, niet gebaat
bij magnetisme, spiritisme en de vreemd-
soortigste kuren.
IDan komt het optreden van „Dr."
Quimiby, een voormalig horlogemaker,
door een leerling van Mesmer gewonnen
voor de hypnotische werkwijze. Nadat
bij jaren lang met zijn medium, dat onder
hypnose aanwijzingen gaf omtrent de
ziekte van de patienten. en de daarvoor
toe te passen middelen, land en stad heeft
bereisd, ontdekt hij toevallig, dat ook
wanneer den patient een ander dan het
door het medium aangegeven geneesmid-
del wordt toegediend, de werking toch
dezelfde blijft. Het zijn dus blijkbaar niet
de trance en de hypnotische uitspraken,
die het hem doen. Dus schakelt Quimby
nu het medium uit, als Mesmer zijn mag-
neet, en grondt hij zijn geneeswijze uit-
sluitend op (nu bewust) suggestieve in-
werking. De methode van deze ..Mind-
Cure" is dus wel heel eenvoudig. Quimby
was tot het inzicht gekomen, dat veel
kwalen op inbeelding berustten, en dat
men die het beste kon tegengaan door bij
den zieke het geloof aan zijn ziekte een
voudig weg te nemen. De natuur moet
Voor een kort oogenblik voelde Stephen
zich verre van op zijn gemak. Hij wierp
een blik op de deur en was buitengewoon
opgelucht. toen hij George Henry zag
naderen.
,,Mijn broer en ik zullen over deze zaak
nadenken," verklaarde hij haar.
..Morgen zal ik bij U op Uw kantoor
komen," gaf zij beslist te kennen.
HOOFDSTUK V.
Vijf minuten voor hun gewonen tijd
verlieten de broers den volgenden morgen
hun woning in Hampstead. Niettegen-
staande ze hun gewone programma af-
werkten, kon men toch duidelijk bemer-
ken, dat hun rust verstoord was. Toen ze
het Park bereikt hadden, sprak George
Henry de eerste woorden, welke er tot nu
toe tusschen hen gewisseld waren.
Hij nam zijn hoed voor een oogenblik
af, om zijn voorhoofd af te vegen.
..Mevrouw Hassaill is een heel onredelijk
iemand," merkte hij op.
,,Het is buitengewoon eigenaardig."
gaf Stephen toe. ,,Ik had werkelijk nooit
verwacht, dat ze zich zoo kwaadaardig
'con qedragen."
„Het is maar goed, dat je dadeliik over
Naar pensioen sprak," vervolgde George
Henrv.
zichzelf helpen, en de geneesheer is er
alleen om de natuur tiierbij te helpen.
Quimby praat dus eenvoudig den m-en-
schen hun ziekte uit het hoofd. En voor
deze geneeswijze beroept hij zich. lang
voordat Mary Baker c' armee aankomt,
op Christus, die naar "olgens hem ook
zou hebben toegep Maar Quimby
paste alleen een individueele behandeling
toe, die tot ondergrond had de sugges
tieve kracht van zijn persoon, terwijl
Mary Baker de loochen ng van de ziekte
en de almacht van het geloof, ook over
pijn, uitbouwt tot een systeem, dat zich
aangordt om heel de wereld te verklaren
en te ver-beteren. In den grond is er geen
heel groot verscbil tusschen de methode
van den horlogemaker en die, welke 60
jaar later, de apotheker Coue zal lan-
ceeren.
Tot dezen „Dr." Quimby komt, na
veel moeilijkbeden, in October 1862 nu
onze Mary Baker-Patterson. Na een
lange reis arriveert zij geheel uitgeput te
Portland, meer dood dan levend. Quimby
neemt haar dadelij'k in behandeling en na
een week is deze gebroken vrouw al vol-
komen gezond. Het wonder is geschied
Steeds heeft zij het zich gedroomd, en nu
is het dan toch gekomen. Maar met haar
genezing alleen is zij niet tevreden, zij
wordt Quimby's aandachtige leerling en
ijverige apostel. Zijn aanteekeningen en
manuscripten copieert zij met groote vlijt
en zij werkt zich geheel in in zijn resul-
taten en theorieen. Het wordt yoor haar
een ware passie, en voor haar eigen ziekte
heeft zij geen tijd meer. Eindelijk, 41
jaar oud, vindt zij haar levensbestemming,
en wordt haar roeping haar duidelijk. Nu,
genezen, is zij werkelijk interessant ge-
worden, men begint op haar te letten, en
zich met haar bezig te houden Haar
beheerscht van nu af aan nog maar een
gedachte deze idee van genezing door
den aee&t moet haar land, ja de heele
wereld veroveren Dat t,1
teruggekeerde echtgenoot weinig mei
deze monomanie ingenomen was, valt te
begrijpen. Echtscheiding was dan ook
het gevolg. En zoo komt Mary Baker
weer alleen te staan, zonder huis, zonder
geld, maar met haar idee. Een tijd van
el-lende en armoede breekt aan. Zwer-
vend, een onder-komen vindend meest bij
arme, redigieus aarigelegde, wat mystieke
lieden, die zich tot -haar gedachten aan
getrokken gevoelen, brengt zij haar jaren
door, vier lange jaren. Juist over dezen
tijd zwijgen haar eigen levensbeschrijving
en de officieele biografie, terwijl nergens
meer dan hier haar menschelijke groot-
heid juist aan den dag komt. Voortge-
jaagd. gekweld, ellendig laat zij toch niet
af van haar idee en voortdurend werkt
zij aan haar systeem. Zelf kan zij, met
haar onrust, die nooit toepassen, zij zoekt
dus een mensch om zonder tegenspraak
haar voorschriften uit te voeren. En zi
vindt dien, na veel moeite, in een 21-jarig
arbeider van een cartonnagefabriek
Richard Kennedy. Zij wijdt hem in in
haar w-etenschap, niet zonder vooraf een
zeer zakelijik contract te hebben opge-
m-aakt. Zij zal Kennedy onderrichten,
maar hij in haar levensonderhoud voor
zien en haar de helft van de inkomsten
afdragen En zoo beginnen zij dan in
1870 in het stadje Lynn hun praktijk, die
weldra reusachtige afmetingen aanneemt.
Iedere patient werd, volgens de beproefde
methode van Quimby, gehypnotiseerd en
hoorde dan het bekende relaas ,,dat de
mensch goddelijk is, en daar God het
booze niet wil, kan al het booze, en kun
nen pijn en ziekte niet werkelijk bestaan.
Dit zijn maar voorstellingen, een dwaling,
waarvan men zich moet vrij maken".
,,Dit kwam echter een weinig te laat,"
erkende Stephen. „Als ik hiermede be-
gonnen was, zou het onderhoud wellicht
minder stormachtia zijn geweest.
Terwijl George Henry liep, zwaaide hij
met zijn parapluie. Hij wist zelf niet hoe
het kwam, doch dien morgen leek het
Park hem zelfs anders toe. Misschien
werd dit veroorzaakt door het gesprek,
hetwelk ze dien ochtend met Mevrouw
Hassall hadden gehad. In elk geval was
hij in een zeer overmoedige stemming.
Het kwam hem voor, alsof er dien nacht
plotseling aan beide zijden van den weg,
welke van Hampstead naar Basinghall
Street leidde, bloemen waren ontsproten.
..Wanneer mevrouw Hassall er toe
besloten is ons vanmiddag te verlaten,
Stephen," zeide hij, ,,heb je er dan eenige
idee van, wat we verder moeten doen?
We kunnen toch moeilijk alleen in het
huis blijven mpt zulk een onervaren
dienstmeisje als Ellen."
Stephen schudde het hoofd.
..Dat is uitgesloten," verklaarde hij
,,We dienen niet te vergeten, dat het
voortaan ons voornaamste doel moet zijn
inze dagelijksche uitgaven zoo hooa
■nonelijk on te voeren. Ik heb het p^n
~enine inlfchtinoen in te w-'nnen omtren'
^pmeuhi'lpprrle kamers met bediening in
West-End."
111 J..,' ECHTE FR1ESCHE
20 - 50 ct. per ons
SEDERT1753
Maar men kent en noemt alleen Dr.
Kennedy. Niemand weet van de vrouw,
die zich achter hem verborgen houdt. Dat
can Mary Baker op den duur niet ver-
dragenzij werpt zich nu op als
..teacher of moral en dus nog niet
Christian Science". Meer ,,dokters"
zullen moeten worden opgeleid. En die
comen eerst vooral eenvoudige lieden.
Vlaar niets voor niets, dat geldt ook hier.
Een cursus van zes weken is voldoende,
maar kost eerst 100, en later zelfs 300
dollarBovendien moet ieder leerling
jeloven, 10 van zijn verdiensten aan
haar te zullen afdragen. Maar al spoe-
dig komen er conflicten met .Kennedy.
Het loopt uit op scheiding van de beide
contractanten, en hij vestigt zich afzon-
derlijk. Dat was een concurrentie, die
niet mag worden toegelaten Kennedy
moet in discrediet worden gebracht. Dus
verandert zij eenvoudig de behandeling.
Had men tot dusver als inleiding van de
behandeling den patient met een vochti-
gen vinger over de slapen gestreken, nu
wordt dit plotselin-g venboden: men mag
zijn patient niet meer aanraken. Kennedy
kon nu openlijk een ..geestelijke Nero"
worden genoemd. Bovendien beschuldigt
Mary Baker hem in het verlichte jaar
1878 er van, dat hij satanischen in-
vloed uitoefent en zoo haar tegenwerkt
en de menschen ziek maakt. De vreemd-
soorti-gste beschuldigingen worden tegen
taodelTjke stra'len tegen VatrufttFz*eri'den:
en dan weer heeft men haar huis met mag-
netische duivelarijen onbewoonbaar ge-
-maakt In ieder geval schokt dit voorval
haar diep, maar toch neemt daardoor haar
en-ergie niet ,af. De verandering in de ge
neeswijze, waarbij alle lichamelijke hyp-
nose vervalt, wordt nu eerst zuivere gene
zing ,,door den geest." En in 1875 ver-
schijnt haar groote boek, dat haar theolo-
gie, philosofie en heelkunde omvat:
Science and Health." Dat was in den
loop van een tiental jaren, na herhaalde
omwerkingen ontstaan uit Quimby's aan
teekeningen. Helaas is deze eerste, later
zeer gewijzigde druk vrijwel geheel ver-
dwenen (het eenig bekende exemplaar in
Europa vindt men nog te Heidelberg). En
juist deze uitgave is voor de kennis van
Mary en haar leer de eenig bruikbare.
Geniaal en absurd belachelijk en verbluf-
fend tegelijk is het En wat is nu eigen
lijk de nieuwe gedachte, die het brengt?
.Unity of God and unreality of evil", dat
wil zeggen: Allleen God bestaat, en daar
God het goede is, kan er naast hem geen
kwaad bestaan. Dat andere is alles maar
schijn, slechts dwaling. Ziekte en dood
kunnen slechts zoolang den mensch lastig
vallen als -hij in zijn verblindheid aan den
dwazen waan van ziek-zijn en oud-wor-
den geloof becht. God heeft nooit iemand
ziek gemaakt, leert hij. Ziekte is slechts
een waan, en niet tegen de ziekte dus,
maar tegen dezen gevaarlijken waan wil
de nieuwe wetenschap (Science, niet:
Knowledge!) strijden. ,,Er bestaat geen
ziek-zijn," daar gaat het dus om. En ziek-
zijn is niet alleen een dwaling, het is
erger, het is zonde, want het zou zijn een
twijfelen aan God. Godslastering is het
George Henry bevochtigde zijn lippen
en zwaaide nogmaals met zijn parapluie.
„Dat zal tenminste veel geld kosten,"
merkte hij hoopvol op.
,,Ik geloof wel, dat men ons daarvoor
heel wat in rekening zal brengen," gaf
Stephen toe. „Wij zullen ons ook moeten
trachten te wennen aan de aanwezigheid
van een kamerdienaar."
,,En bij wie zul je daarnaar gaan infor-
meeren?" vroeg George Henry.
,,Bij Harold," bevestigde Stephen be
slist. „We hoeven er geen vreemden in
te mengen. Zooals je weet is Harold
grootgebracht in 'n wereld, die ons totaal
onbekend is. Sinds haar huwelijk heeft
onze zuster Amelia in de beste kringen
verkeerd. Harold is in Eton geweest. en
er bestaat geen twijfel aan, of zijn smaken
komen erg veel overeen met die van zijn
moeder. Het zal je bijvoorbeeld opge-
vallen zijn, hoe volkomen thuis hii is in
een omgeving als de Milan". Hij kleedt
zich zeer goed en voelt zich daar geheel
op zijn gemak. Ik denk, dat hij in staat
zal zijn ons alle vereischte inlichtingen te
geven
De broers Ienden het verder gedeelte
7an den weg af, zonder dit onderwero
~ieer aan te roeren. Na op het kantoor
'e ziin aannekonen. werd onn,~*,r,er ^^n
uur in beslag genomen met het afhandelen
dus En zoo moet ook Christus de men
schen hebben genezen, Christian Scien
ce" -mag deze wetenschap zich daarom
noemen. Evenmin als de ziekte bestaat
ook de dood, nog heden ten dage
spreekt de Christian Science-kerk van ,,so
called dead", zoogenaamd dooden du3.
En wanneer deze grondgedachte van
Mary Baker's systeem maar voldoende
doorwerkt, zal de waan van ziekte e»
dood straks vanzelf wel -uit -de wereld ver-
dwijnen.
Dat de Christian Science zoo'n opgangr
maakte, is zeker te danken aan haar ge-
makkelijke hanteerbaarheid. Zij is hoogst
eenvoudig. De mensch is goddelijk. God.
is het goede, dus kan er geen kwaad wer
kelijk bestaan, en al het kwaad, ziek-zijn
en oud-worden en sterven is geen werke-
liikheid, maar slechts bedriegelijke schijn.
Wie dit eenmaal heeft ingezien, dien kan
geen ziekte meer treffen, en geen pijn
meer kwellen. „Dit is als het ware de
sam-envatting van het systeem, zoo een
voudig als een Kodak of als een vulpen".
zegt Zweig. En bovendien: d-eze leer stelt
geen eischen aan -de men9chen, niet het
-geringste persoonlijke offer wordt er ge-
vraagd, niets behoeft men er voor te laten.
Ja, zelfs kan men de verzek-ering verne-
men, dat dit inzicht van veel beteekenis is
ook uit een wereldsch oogpunt Tenslotte
oefent het woordje Christian" een zeld-
zamen invloed uit, vooral nog in Amerika.
geheel aan bij den'materieelen en morrt"-
len vrij-heidsdrang van den Amerikaan en
steunt dan ook nog in naam althans op
het oudste Christendom, en geeft juist,
wat dit volk met zijn optimisme hebben
wil. Door den wil is het in twee eeuwen
al zoo ver gekomen, zou het daarmede nu
ook niet ziekte en dood kunnen overwin-
nen?
Zoo is de grens tusschen een nieirwfc
wetenschap en een nieuwe religie bereikt
Een kleinig-hedd is er maar noodiq om ook
dien grens te overschrijden. En zie. in
Juni 1875 verzoeken haar leerlingen haar
om niet alleen door de week in cursussen
voor te gaan, maar ook, zij het dan teqen
een bescheiden vergoeding des Zcm-
dags voor hen te prediken. Dit is het keer-
punt in de geschiedenis van de Science.
een persoonlijke were-ldbeschouwing
wordt nu de godsdienstWat bij andere
godsdiensten, aldus Zweig, eeuwen races?
duren, voltrekt hier binnen enkele maan-
den en bij klaanlicbten dag, Mary Baker's
ontdekking wordt tot een inspiratie. haar
boek tot een heiliq boek. Heel haar
levenisgeschiedenis komt nu onder een
nieuw licht te staan. Acht jaar cvr.d moet
zij al stemmien hebben geboord. En zoo
gaat het dan door en verder. Het oogen
blik van de defin-itieve inspiratie wordt
vastg-esteld op 1866. dus na Quimby's
dood let welbij gelegenheid van
een val op straat. Jammer alleen, dat brie-
ven uit dien tijd de later geceven beschrij-
ving geheel tegenspreken. Maar daarover
maakt zij zich -geen zorgen zelfs het ge
val Quimby helpt zij uit de wereld door
nu te beweren, dat niet hij haar. maar zif
hem heeft onderricht
van de correspon-dentie en het regelen
van eenige dringende, belangrijke kwes-
ties, waarin hun beslissing werd vereischt
Zoodra dit achter den rug was, wenddt
Stephen zich tot een bediende, wien hi;
juist eenige opdrachten gegeven had.
„Wil je zoo goed zijn mijnheer Harold
tc verzoeken even binnen te komen?"
vroeg hij.
Deze boodschap bereikte Harold juist
op ten zeer somher oogenblik. De corres
pondence, welke hij dien morgen ontvan-
gen had was verre van bevredigend ge
weest en bovendien zeer eentonig
Een zeKer aantal winkeliers in West-End
schenen het er roerend met elkaar over
cens te zij a, dat Harold eindelijk hun ver-
schillende rekeningen betalen moest. Zijr.
kleermaker bleek zich in het bijzonder er
buitengewoon over te ergeren, dat Harold
zijn diverse aanmaningen onbeantwoord
het. Verder had juffrouw Whitney hem
getelefoneerd, dat ze onmogelijk met hem
kon lunchen, en hem, toen hij hierover
klaagde gezegd, dat hij maar met zijn
vriendjes moest gaan spelen. Wat kon
het leven toch beroerd zijn... Vol angstige
voorgevoelens volgde hij den klerk naar
het prive-kantoor, maar niettemin nam hij
een ho"ding van cynische neerslachtigheid
aan. Per slot van rekening zou er toch
nnn iets bereikt kunr>oi worden met chan
tage. (Wordt vervolgd.)
~'Vf *'&??*■:>-.-^g33Ka^^K>®&£*SZ2SSKtJF€s<BffiS3V.}©£!K
ajtftf JB.IHMKJ*A l**j.«TL! I Id* I I ftaafrVrX
oogpn van haar aanhangerc zoo go ad
ring in haar trypsTand gphrarht na dietl
A86
(Ingez. lled.v
miin ami