©VERZICHT GASHOUDER COMPLEX GEDEELTEL1JK IN MONTAGE.
akaan, was in Zeeuwsch-Vlaanderen het onder-
•wesrp van alle gesprekken, omdat van alle
zgsfen de werkkrachten daarheen stroomden.
De aankomst en het vertrek van die honder-
deai werklieden per rijwiel, met autobussen
enz. bood een zeer levendigen aanblik en werd
zelfs het doel van tal van belangstellenden
uit de omgeving, die dat dorado van in onze
streak ontstane welvaart, en wat daarmede
samenhing, ook wel eens wilden aanschouwen.
Daze drukte steeg echter meerderen blijk-
baar naar 't hoofd. Mag zag daardoor voorfoij,
dat dit slechts stichtingsdrukte was en dat
er na voltooiing der inrichting een kalmer
trid zon aanbreken. Er werden overdreven
■WDorstellingen van gegeven, die te groote ver-
wachtingen deden ontstaan en reeds destijds
liabben wij, op grond van ons versterkte
nJBcieele mededeelingen, daartegen gewaar-
scliiiwd. Onze mededeelingen van toen, wor
den thans, nu de faibriek in exploitatie is,
vrr.wel bevestigd, en die vroegere opge-
schroefde voorstelling van zaken door derden
is wel aanleiding geworden dat thans, nu veel
werkloosheid heerscht en het aantal werk
krachten aan de l'Azote niet hooger is, on-
tevredenheid is ontstaan, als gevolg van
teleurstel!ingen, en is als het ware een wed-
strijd ontstaan om aan de fabriek een plaatsje
te krijgen, waarbij velen teleurgesteld moeten
worden. En ook die omstandigheiid is aan
leiding geworden tot onjuiste opvattingen
Mntrent de te werkstelling van personen van
buitenlandsche nationaliteit.
Op een andere plaats komen we nader
"terug op de meeningen die daaromtrent over
de Industrie in Zeeuwsch-Vlaanderen in het
algemeen zijn verspreid, doch die geruchten
zgn de aanleiding geworden van het schrijven
-»an dit artikel, toen we inlichtingen trachtten
in Se winnen omtrent de nationaliteit van het
person eel der verschillende fabrieken in deze
..wngeving.
We hebben ons tot hiertoe bepaald tot
wrschillende korte berichten omtrent deize
won.dere fabriek, met het doel, indien we daar-
toe in de gelegenheid kwamen, een volledig
overzieht te geven na de voltooiing. En zoo
bereikte ons, geheel overeenkomstig onzen
wensch, toen we informatics inwonnen door
tnsschenkomst van de Arbeidsbeurs omtrent
•de nationaliteit der werklieden, een uitnoodi-
ging tot een bezoek aan de inrichting op een
nader te bepalen dag, dien men zoo vriendelijk
-was aan ons over te laten. En zoo brachten
tenten berust, bouwt en exploiteert deze fa-
fsbrieken, doch bouwt en installeert deze ook
voor derden. In Rusland is men weer aan het
bouwen.
Alles is berekend op de hoogst mogelijke
economie, d.w.z. om met de minste kosten de
hoogste opbrengsten te kunnen verkrijgen.
Met het oog daarop wordt er o.m. voor ge-
•zorgd, dat da&r waar met zeer lage tempe-
raturen gewerkt wordt, de afkoeling zooveel
mogelijk intact blijft, terwijl voor die afdee-
ling waar warmte gebruikt wondt, al het
mogelijke wordt gedaan om die temperaturen
te behouden.
Van de gashouders wordt gas gevoerd
naar de ..synthese", d.i. de stikstofbindinrich-
ting. Daar begint de feitelijke bewerking.
De installaties hiervoor zijn ondergebracht in
de groote hallen, die gebouwd zijn met het
front naar de spocrbaan. Wanneer men er
nu binnenkomt ziet men waartoe die enorme
hallen moesten dienen. De ruimte is nu in-
genomen door groote ketels en reservoirs
met toeleidende buizen. In de afdeeling
rechts. wanneer men binnenkomt, wordt de
lucht aangezogen om daaraan de stikstof te
onttrekken en links staan de installaties
waar aan het gas het waterstof wordt ont-
trokken. Hierbij valt nog op te merken, dat
het gas der cokesfabriek, dat vroeger zonder
meer venbrand werd, thans, nadat er het
waterstofgas aan is onttrokken weer naar de
cokesfabriek wordt teruggevoerd, die het ge
bruikt voor verwarming der ovens. Het
vroeger waardelooze gas wordt dus thans op
tweeerlei w'jize productief gemaakt.
Het opmenkelijke in de stikstoffabriek is,
dat men overal getroffen wordt door het
grootsche van de installable, dat men ver-
bluft staat, wanneer in verband met het be-
drijf g'etallen worden genoemd, doch dat men
van hetgeen er eigenlijk geibeurt niets ziet.
Dit heeft n.l. plaats in die buizen, ketels enz
Men bemerkt wel, wanneer men zelfs bj
warm weer zich het ijs ziet vastzetteh
buizen en reservoirs, dat daar binnen i»ts
moet plaats hebben, maar verder neemt men
er niets van waar.
Van de ruimte gelijkvloers, waar de reser
voirs zijn opgesteld, werden we geleia naar
de bovenverdieping dezer hallen, diie een
machineruimte vormen van zeer groote af-
metingen, waar een aantal respretabele elec-
tromotoren staan gemonteeri, die o.m. de
drijfkracht leveren voor de bewerkingen in de
compressoren, waarvan er 20 zijn gemonteerd.
Er staan daar electromotoren die tot 900
P.K. kunnen ontwikkelen. Voor het vormen
HOOFDSCHAKELBORD CENTRALE C. N. A. SLUISKIL.
CENTRALE C. N. A. SLUISKIL.
Het is een ondememing die zuiver met bui-
tenlandsch kapitaal is opgericht, doch die,
evenals met andere instellingen die in ver
schillende landen het geval is, er naar streeft
om de fabriek geheel het cachet te geven van
het land, waarin zij gevestigd is.
Zoo moet, zelfs niettegenstaande zulks van
officieele zijde op een officieele plaats als
klacht werd geuit, met de meeste stelligheid
worden tegengesproken, dat ongeschoolde
werkkrachten van buitenlandsche nationali
teit zouden worden aangesteld met voorbij-
OVERZICHT FABRIEKSCOMPLEX.
OP DEN VOORGROND SILO'S VOOR OPSLAG SULFAAT.
dezer dagen op een toevallig gekozen
en zonnigen namiddag een bezoek aan
_,otsche inrichting, zeer belangstellend
Bt ibouwwerk, dat we nog slechts in de
'.tijden van den bouw van nabij hadden
zich thans aan onze oogen zou vertoo-
t wat we daar van die wondere bewer-
l zouden zien en aan de lezers zouden
vertellen.
terrein vertoonde thans een geheel
aanblik dan een jaar geleden, toen
,«laar op het vroegere bouwland een ruste-
voegen was van een kleine 3000 men-
van verschillende nationaliteit, met
bouwmaterialen, machinerien, een chaos van
houten stellages, betonstorttorens, hei-
machines, ijzerconstructies en alles wat maar
bij den bouw van een dergelijk complex kan
te pas komen. Het kostte toen moeite om
zich over dat groote terrein tusschen al die
bouwwerken een weg te banen en het was
bavendien uitkijken ook, dat men niets op 't
hoofd zou krijgen.
Thans valt in tegenstelling van die vroe
gere drukte een rustige rust op. Vele hon-
derden der bouwers zijn reeds verdwenen en
op het 50 H.A. groote terrein ontmoet men
betrekkelijk zeer weinig menschen.
Wanneer men te Sluiskil langs de Fabrieks-
straat de ingang van het fabrieksterrein be-
;reikt, trekt de zeer ruime entree terstond de
aandacht. Van af den ingang leidt een breede
istraat naar het een beeld van degelvjkheid
.hiedende kantoorgabouw. We werden daar
jnet den ons vergezellenden directeur der
Arbeidsbeurs en een tweetal collega's van
elders in de wachtkamer namens de directie
verwelkomd door de heeren H. de Roover en
Ir. J. van Waes, chemiker, die ons bij de
rondwandeling over het terrein en door de
gebouwen zouden begeleiden en inlichten.
Bij den aanvang der wandeling vemamen
we, dat het geheele terrein 80 H.A. groot is,
waarvan ongeveer 50 H.A. bebouwd, terwijl
reeds plannen bestaan om het overige terrein
dienstbaar te maken voor stichting eener
mevenfabriek voor een ander product.
De combinatie die deze fabriek heeft ge-
.aticht, waarvan de inrichting geheel op pa-
gaan van Nederlandsche werklieden uit de
omgeving. Er zijn, sinds de exploitatie der
fabriek is aangevangen, een aantal Nederlan-
ders in leidende functies aangesteld en voor
wat de werkkrachten in de fabriek :be-
treft werd ons medegedeeld, dat, voor zoo-
ver dit nog buitenlanders zijn, deze over het
algemeen montagewerkzaamheden verrichten.
Daanbij moet men ook niet uit het oog verlie-
zen dat de verschillende bewerkingen plaats
hebben volgens patenten in het bezit van bui
tenlanders, die hier hun menschen hebben ge-
zonden en dat de bewerkingen door anderen
moeten aangeleerd worden.
De ons verstrekte gegevens over het perso-
neel dezer inrichting waren een week of drie
geleden aidus: totaal 911, waarvan 619 Neder-
landers. De verdeeling was aidus: 619 Neder-
landers, 171 Belgen, 69 Italianen, 34 Duit-
schers, 3 Oostenrijkers, 4 Hongaren, 3 Czecho-
slovaken, 1 Joego-slavier, 1 Braziliaan, 1
Guatamaler, 1 Rus, 1 Pool, 1 Franschman, 1
Luxemburger en 1 Deen.
Op den dag van ons bezoek was er inmid-
dels verandering gekomen, waren de Belgen
met 34 verminderd en een aantal Nederlanders
voor werk aangenomen. Men verzekerde ons,
dat de verhouding voor de Nederlanders in de
toekomst nog gunstiger zal worden.
De werkzaamheden voor de exploitatie
dezer fabriek kunnen beschouwd worden aan
te vangen met de ontvangst van het gas der
cokesfabriek. Men ziet bij de cokesfabriek niet
meer dag en nacht die groote flambouwen, het
gas dat men moest laten wegstroomen en liet
verbranden. Dit gas wordt nu door buizen van
het terrein der cokesfabriek gevoerd naar dat
der ammoniakfabriek, waar het wordt ontvan-
gen in de enorme gashouders. Die gashouders
welke zich hoog boven de omgeving verhef-
fen zijn resp. 70 en 60 M. en hebben 'n inhoud
van "resp. 50.000 en 40.000 M3. Deze gas
houders zijn volgens het nieuwste proc<5de in
elkaar gezet volgens een nieuw Duitsch pa
tent. Ze zijn gebouwd van metalen platen ter
dikte van 6 m.M. Als men de hoogte en de
diameter van deze gashouders nagaat blijkt
wel, dat deze bij een hevigen wind of storm
aan een zeer geweldigen druk weerstand
moeten bieden. i f
van een denkbeeld omtrent deze groote
machine deelde men ons mede dat, toen deze
motor moest beproefd worden v66r de elec-
trische centrale der ondememing was voltooid
en zulks met stroom van het provinciaal be-
drijf moest geschieden, dit alleen kon plaats
hebben des nacbts, op een tijdstip, dat de
centrale te Westdorpe overigens zoo goed als
ombelast was, aangezien men voor deze
machine alle beschikbare stroom dier centrale
noodig had.
In deze machinehal zagen we ook op enkele
plaatsen den tegelvloer opgeibroken en werk
lieden bezig met het weghakken van beton-
blokken. Bl'jkbaar hadden daar machines
gestaan. We dachten hierbij asm de geruch
ten, die we in den laatsten tijd hadden ge-
hoord, dat het er met de fabriek minder gun-
stig voor scheen te staan, want dat men er
al machines uithaalde om die naar Rusland te
sturen.
Het is bijna niet te misgaan, dat zich om
trent zulke groote inrichtingen allerlei ge
ruchten verspreiden. De menschen die er
werken zien daar dingen gebeuren die ze wel
waarnemen, daaromtrent hun conclusies
trekken, doch waarvan ze oorzaak en doel
niet kennen. Zoo is het ook hiermede. Juist
is het, dat machines zijn uitgebroken en naar
Rusland worden gestuurd.
Naar aanleiding onzer informatie deelde
een der ons begeleidende heeren mede, dat
deze productie nog feitelijk in hare kinder-
schoenen staat en nog allerlei mogelijkheden
kunnen verwacht worden. Er wordt steeds
gezocht en gestreefd naar verbeteringen. Zoo
is sinds het monteeren van de instal
laties voor de ammoniakproductie een uitvin-
ding gedaan, waardoor de productiemogelijk-
heid dier apparaten is verhoogd met 50
Het zijn 14 M. hooge buisvormige apparaten,
met 16 c.M. dikke wanden. Daar binnen
wordt een druk ontwikkeld van 250300
atmosferen. Aangeizien evenwel het West-
Europeesche stikstofsyndicaat niet toestaat
dat de productiemogelijkheid der fabriek
wordt verhoogd, kon men, nadat aan de ap
paraten de noodige veranderingen waren aan-
gebracht er 3 missen en deze zullen, na even-
eens veranderd te zijn, naar elders worden ge-
zonden omdat ze voorloopig hier overbodig
zijn.
Na het bezoek aan deze hallen kwamen we
aan de sulfaatafdeeling, wier capaciteit thans
is opgevoerd tot 400 ton per dag, doch die
meer zou kunnen verwerken. Hier krijgt men
iets tastbaars te zien, daar komt automatisch
uit de machines een witachtig poeder te voor-
schijn, dat op transportbanden valt en zoo
wordt vervoerd naar het magazijn. Dat maga-
zijn, op een der foto's afgebeeld, heeft een
inhoud van 62.000 M3. Een onzer geleiders
deelde ons mede dat dit de afmetingen waren
van tweemaal de Utrechtsche dom boven
6lk8>£ir
Bij onzen verderen tocht bleek steeds meer
en meer, dat de mechanische mogelijkheden
voor verwerking hier tot de perfectie worden
doorgevoerd. Tegen het magazijn is een
ruimte gebouwd waarin verschillende instal
laties zijn aangebracht voor het laden van de
ammoniak naar verkiezing opgezakt, waarbij
ze automatisch worden gevuld en gewogen
en rollende vloeren te hulp komen voor ver-
voer naar de waggons, of naar de inrichting
voor laden in schip, terwijl ook gestort kan
worden geladen. De inrichtingen stellen in
staat om per uur 200 ton te verladen, met
betrekkelijk weinig menschen.
De automatische bascule kan per uur 250
zakken vullen.
We brachten vervolgens een bezoek aan
de zwavelzuurfabriek. Daar zijn opgesteld de
loodenkamers in 16 groepen. Ook daar ziet
men van het eigenlijke fabricageproces niets.
Alleen ziet men pompen (inwendig met lood
bekleed) die het zwavelzuur in de reservoirs
voortdurend in beweging houden. We kregen
hier weer eens getallen van beteekenis te
hooren. De loodenkamers zijn 25 M. hoog.
Er is aan verwerkt 4500 ton of 4.500.000 K.G.
lood, terwijl voor de ijzerconstructie 4.000.000
K.G. noodig was.
Tegelijkertijd vertellen we, dat de breede
gummitransportbanden, die op het bedrijf in
5y2 K.M., dat is den af stand van Ter Neuzen
gebruik zijn, een totale lengte hebben van
naar Sluiskil.
We kwamen later ook bij het .pompstation,
waarvan we nu mededeelen dat daarmede per
uur 1000 M3. water kan worden getrokken.
Vervolgens kwamen we bij de pyrietovens
en konden daar bewonderen de ingenieuse
wijze waarop daar door automatisch voort-
bewogen kruiwagentjes die zich onder de
ovens bewegen de kleppen der ovens automa
tisch worden geopend en de daar aanwezige
afgewerkte pyriet wordt opgevangen.
We hebben vervolgens van uit de laad-
ruimte een wandeling gemaakt door het
lUchtspoor, dat van daar leidt naar den
kunaalboord, waar de twee groote los- en
1 auxtbruggen zijn opgesteld en die ook weer
t mTlarichting van het kanaal onderling zijn
-ibonden, alles met transportband.
V. oat'* kranen aan het zijkanaal heeft
ucn-'fc naooien uitkijk op de omgeving en de
daar van' wege de ondememing uitgevoerde
eigen hayvnwfeifkgn. De betonnen kaaimuur
is van zouU. nig> afmeting dat daar 2 zee-
schepen tegelijk kunnen lossen of laden of
ook 4 liohtek- E' lag een lichter zwavel
zuur te laderi welke door een buislei-
ding uit de fabriek in het. schip wordt ge-
pompt.
Langs het kanaal heel, men daar ook het
uitzicht op enkele arfceiderswoningen ge
bouwd voor aan de fabriek^verbonden per-
soneel.
De Westelijke kraan wordt gebruikt voor
het lossen van kolen. We verlieten nu het
luchtspoor en kwamen toen eerst in het reeds
genoemd pompstation, om ten laatste onze
schreden te richten naar do electrische cen
trale. We geven van dit gebouw een afbeel-
ding, benevens een tweetal van de installaties.
Zooals in het algemeen het geval is met deze
inrichtingen, is zij piekfijn in orde. Men komt
er binnen langs marmeren trappen en uit al
les blikt degelijkheid, netheid en zindelijkheid
u tegen. Naar het sehijnt zit in dit systeem
waarnaar die centrales gelbouwd worden, ook
een opvoedkundig element, n.l. dat uiteraard
in zoo'n nette en zindelijke omgeving de zorg
van het personeel voor het zindeiijk houden
der machines ook tot het hoogste wordt op
gevoerd. Alles ziet er dan ook keurig uit.
Maar hier valt bijzonder op de afwezigheid
van menschen. We kwamen niet beneden bij
een enorme parapluie in een stortregen.
Resumeerende zij gezegd, dat bij deze
groote inrichting bijna alle werk mechanisch
en chemisch gebeurd en het personeel voor
het overgroote deel alleen noodig is voor het
onderhoud der machines. Er wordt in drie
ploegen gewerkt, zoodat, lndlen men nagaat
dat er in totaal ruim 900 personen werkzaam
zijn, een derde deel daarvan, verspreid over
de afdeelingen gebouwd op ongeveer 50 H.A.
terrein, zeer gering is. Toch moet zeker er-
kend worden, dat een totaal van ruim 900 per
sonen voor onze streek van groote beteekenis
moet genoemd worden, en evenzeer zal wor
den erkend dat de tijd van den bouw der
fabriek voor velen in Zeeuwsch-Vlaanderen
een tijd van voorspoed was.
Indien het der ondememing gelukken mag
hare verdere plannen voor uitbreiding uit te
voeren, zal het aantal noodige werkkrachten
weer kunnen worden opgevoerd.
Ook kwam ter sprake, naar aanleiding van
geruchten daaromtrent, dat het werk in de
fabriek niet nadeelig voor de gezondheid kan
worden geacht. Er zijn werklieden die er van
spreken dat ze hun eetlust verloren, doch de
ingenieurs, die, naar zij verklaren, ook voort
durend in de verschillende afdeelingen ver-
toeven, verklaren er geen hinder van te heb
ben en een onzer gastheeren, de heer De
Roover, meende zichzelf als voorbeeld te kun
nen toonen, dat hij er niet naar uit ziet er
hinder van te ondervinden.
Het fabrieksterrein verlatende, namen we
onzen weg in de richting van het casino aan
het zijkanaal. We namen eerst nog een kijkje
in het daar gestichte villapark met ingenieurs-
woningen. Waar is ook gebouwd een casino
(logics- en ontspanningsgelegenheid) voor de
bazen. De straten in dat terrein zijn keurig
aangelegd van betontegels, hetgeen er zeer
zirdelijk uitziet. Het voornemen bestaat daar
nog tennis- en golfibanen aan te leggen, be-
neverts een voetbalveld.
Zoowei de casino's als de villa's zijn voor-
zien van -hot modernste comfort: centrale ver-
waiming. wu'erleiding, badkamers, enz.
Het casino v >or, de ingenieurs is gesticht
aan het zijkanaai. Het terrein in de omge
ving is ook geheel in orde gebracht. Daar is
woninggeleg-prrt-.ff
nieurs, terwijl men rookkamer, biljardzaal
leestafel enz. enz. vindL hBtsefen kan dienen
tot ontspanning en veraangeflaming van het
leven na volbrachten arbeid. Het interieur
TURBO AGREGAAT VAN 20.000 K.W. CENTRALE SLUISKIL C. N. A.
de stoomketels, waar natuurlijk het noodige
personeel voor de vuren aanwezig zou zijn.
Maar op de verdieping der dynamo's, waar
er twee staan die een kracht kunnen ontwik
kelen van 20.000 K.W. elk, doch waarvan een
werkt en 6en voor reserve dient, stond 6en
man voor de bediening der machine en was
er 6en voor bewaking van het schakelbord,
waarvan wij hier ook een foto afdrukken en
dat ook een grootschen aanblik biedt. Voor
de inrichting dezer centrale waarvan de
machines <Ioor een Nederlandsche firma zijn
geleverd, zijn zooals begrijpelijk ook de nieuw
ste vindingen toegepast.
In ongeveer een jaar tijd is deze centrale
voltooid. Het is aanvankelijk niet de bedoe-
ling geweest zelf een centrale te bouwen,
doch men werd er toe genoodzaakt, omdat
de P.Z.E.M. de noodige stroom niet kon leve
ren en het installeeren der noodige uitbreidin-
gen een te groot risico aphtte, terwijl van
Regeeringswege geen vergunning kon worden
verkregen om stroom te betrekken van de
Belgische centrale te Langerbrugge.
Ter loops deelde men ons mede, dat op het
fabrieksterrein is gebruikt 40 K.M. lichtkabel,
(den af stand van Amsterdam naar Utrecht),
en 20 K.M. hoogspanningskabel. Voor het
rangeeren met spoorwaggons beschikt de
fabriek tevens over 3 locomotieven en 2 motor-
trac-to. r
De omwandeling was ondcrtu"'hen ten-
e(T.de, we kwamen weer op ons punt v<... ''R-
gang terug, waar onze aandacht nog getrok
ken werd door de zich links van den toegangs-
weg bevindende Roode Kruis afdeeling, waar
men geheel is ingericht op het bieden van
eerste hulp bij ongelukken, beschikt over gas-
maskers, koolzuurspuiten enz. Aan de an
dere zijde van den toegangsweg bevindt zich
de waschgelegenheid voor het personeel dat
wordt afgelost en zich hier, ook door douche-
baden, kan reinigen.
We wierpen van daar ook nog een blik op
de catalysetorems, waar het water onder Imo
gen druk naar boven wordt gevoerd, en dan
voortdurend zoowei inwendig als langs den
buitenwand naar beneden stroomt, als van
van een en ander is zeer smaakvol, en dat
men er ook goed voorzien is voor het laven
van dorstigen, met dranken naar „elck wat
wills" en ook voor het versterken van den in-
wendigen mensch, konden wij, als gasten van
de heeren der ,,1'Aizote", ondervinden en ten
voile waardeeren. Toen we zaten uit te rus-
ten moesten we constateeren dat we aan ons
nog betrekkelijk vliegend bezoek ongeveer
2V2 uur hadden besteed. Ook dit geeft een
indruk van de grootschheid der ondememing.
Hier maakten we ook nog kennis met den
heer Ir. T. Hommers, die aanvankelijk ver-
hinderd was ons te vergezellen, en ook nog
een en ander met ons besprak. Het liep ook
over de vooruitzichten van den omzet van het
product, waarover echter weinig kon worden
meegedeeld. Het stikstofsyndicaat te Berlijn
regelt den afzet.
Hoewel het aangenaam zitje tot een lang
toeven uitlokte en zich paarde aan de ver-
zoeken der gastheeren, kwam toch voor ons
de tijd van huiswaarts keeren. We namen
met het uiten van de beste wenschen voor de
ondememing, een woord van dank voor de
ontvangst en voor de ons verstrekte inlich
tingen, afscheid.
We droegen de overtuiging met ons om, dat
we een kijkje hadden gekregen op een zeer
modem ingericht grootsch bedrijf, dat we veel
uezien hadden, maar naar we vreesden te wei-
nig zouden kunnen vertellen <wn de weetgie-.
ri"fu'id ynzer Iczers te bevredigen. We geven
'bet results at van ons werk. We
hopen. dat '.lei ons K 'lukt moge zijn den
lezers eert goed denkbeeld omtrent deze on- j
derneming' te geven en dat liet moge mede- yj
werken om verkeerde of onjuiste meeningen
die daaromtrent bestaan, weg te nemen.
Wij eindigen met den wensch, dat het be-
•uiBz
uannz urenz^jSAV aa aip uag treA aapuozfiq tag
ui yaaalspu-Bt aazuo tantAiaM ap ua taoiq uap
xtba SuijapJOAaq W U0>(X3J1S uaSoui (uz ua
uaiaxaii^l110 ttaSoui psz aapaaA spaats qoiz jfup