toeshtssing gevalien, dat zal worden uitgekeerd volgrns de door den raad vastgestelde nor- Spreker kan verklaren, dat hot college die besldssimg heeft genomen in voile vrgireid, j nits naar aanleiding van adressen of moties, osaar omdat men overtuigd was, dat de tijd jgetetcnen was om ten dez.e oen ander besluit j te semen. De inhoud dier moties en adressen was trouwens overdreven, dat is, zooals veel, dat hier daaromtrent geizegd is, niets dan praten vooj de tribune. Ten bewijze daarvan wil ik mededeelen, dat zich in de maand Feibruari bg bet Burgerlijk Armbestuur om steun j tetaben aangemeld 118 personen en in de maand Maart 51, die om uitkeering hebben gsvraagd. Nu wil spreker wel erkennen, dat hierop van invloed is geweest de 36 dagen verlenging, die door den Minister van.Binnen- landsche Zaken en Landbouw zijn toegestaan voor uitkeering uit de werkloozenkassen, maar er is toch cx>k gebleken, dat een groot aantal weriklieden op het oogenblik nog niet is uit- getrokken. Dit bewijst, dat de nood niet zoo boog is als wordt voorgesteld en dat het burgerlijk armbestuur niet zoo hardvochtig is als bet wordt afgeschilderd blijkt ook wel daaruit. dat het voor de uitkeeringen nu de norm en heeft aangenomen door den gemeen- teraad zelf vastgesteld. De heer VAN DRIEL acbt deze mededee- 1 in gen van den beer Bedet niet volledig. De Minister heeft voor de 4 grootste groepen werkloozen de uitkeeringen der werkloozen kassen met 6 weken verlengd, welke uitkee ringen gesohieden met gelden die door de werklieden zelf zrjn bespaard en waarop door rijfe en gemeente toeslag is gegeven. Hij wil in verfoand hiermede wijzen op de groote be- teekenis die de werkloozenkassen hebben. Spreker zou geen aanleiding hebben gevon- «den te informeeren naar de stemmenverhou- <Eng waarmede tot het aannemen der nieuwe norm en is hesloten, indien hem niet vroeger tog verschillende gelegenheden die ,,algemeene stemmen" betreffende den vroegeren, lageren norm voor de voeten was geworpen. Hij is ondertussehen het burgerlijk armbestuur danktoaar voor het genomen besluit. De heer BEIDET noemt het aangenaam, •dat de heer Van Driel nu zrjn dank tegenover het burgerlijik armbestuur uitspreekt en zegt voorts, dat dit bij het voeren van zijn beleid ■wel degelijk ook rekening heeft gehouden met de 36 dagen verlenging der werkloozenkassen. v. Een adres van den Algemeenen Neder- tandschen Bouwarbeidersbond, den Nederland- schen R.K. Bouwvakarbeidersbond, den Neder- landschen Christelijken Bouwvakarbeiders bond, die daarin het volgende onder de aan- dacht van den raad brengen: dat de werkloosheid onder de arbeiders en met name ook onder de bouwarbeiders in deze gemeente zeer groot is; dat geconstateerd moet worden, dat heel ivat bouwwerken in deze gemeente door buiten deze gemeente wonende aannemers, die tevens ook hun arbeiders van buiten betrekken, wor den uitgevoerd en daardoor de te Ter Neuzen wonende bouwarbeiders worden uitgesloten; dat door de samenwerkende organisaties eenparig is besloten, zich tot den raad te wen- den met bet vriendelijk verzoek de verorde- ning regelende het bouwen in deze gemeente, aan te vullen met de bepaling, dat bij bet .geven van eene vergunning voor bet bouwen in deze gemeente als voorwaarde wordt ge steld: a. dat de werklieden, noodig voor bouw werken, uitgevoerd door of namens de ge meente voor 80 inwoners moeten zijn van de gemeente; to dat de werklieden noodig voor alle andere bouwwerken, uitgevoerd in deze ge meente voor 60 inwoners moeten zijn van deze gemeente; c. dat de te betalen loonen moeten zijn als de ter plaatse geldende loonen te dezer plaatse. Adressanten verklaren zich bereid dit ver zoek gaarne nader mondeling toe te liohten. Burgemeester en wetbouders stellen voor, dit adres te stellen in handen van hun college om bericht en raad. Met algemeene stemmen wordt aldu sbe- sloten. w. Een kennisgeving van gedeputeerde staten van Zeeland, dd. 27 Maart 1931, dat zij hunne beslissing op de gemeentebegrooting opnieuw hebben verdaagd tot 1 Juli 1930. Aangenomen voor kennisgeving. x. Het raadsbesluit van 26 Februari 1931 tot vaitstelling der zekerheidsstelling van den gemeente-ontvanger, voorzien van het bewijs der goedkeuring van gedeputeerde staten. Aangenomen voor kennisgeving. y. Een scbrijven van het Burgerlijk Arm bestuur waarin verzocht wordt goed te keu- ren dat in de begrooting voor den dienst 1930 van den post onvoorziene uitgaven een bedrag van 173,02 wordt overgeschreven op den post .ziekenverpleging' Op voorstel van burgemeester en wethou- ders wordt hieraan met algemeene stemmen goedkeuring verleend. z, Een adres van J. de Pooter en 17 ande- ren, bewoners van Driewegen, richting Hoo- gendijk, die daarin verzoeken van gemeente- wege buizen te willen leggen, vanaf de woning van Jacobus de Pooter en anderen, aansluiten- de op de in de polderwatergang (Oude Vaart) gelegen buizen, daar adressanten zeer veel last hebben van het hemelwater. Wanneer bet veel regent, staan hunne erven onder water. De VOORZITTER deelt mede, dat burge meester en wetbouders moeten voorstellen dit adres, als zijnde ongezegeld, ter zijde te leg gen. Burgemeester en wethouders kunnen ech- ter wel toezeggen, dat zij met den inhoud rekening zullen houden. Zij zijn thans met den Baandijk bezig en zullen vervolgens ook om Driewegen denken. Het is trouwens een kwes- tie die reeds vroeger door den heer De Bruijne is ter sprake gebracht. aa. De rekening en verantwoording van de Commissie tot wering van schoolverzuim te "Ter Neuzen, kom, over den dienst 1930. De ontvangsten hebben bedragen f 417, de uit gaven 279,25, het goed slot 137,75. Burgemeester en wethouders stellen voor deze rekening goed te keuren. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 8. Verkoop van gemeentegrond. Naar aanleiding van ingekomen verzoeken stellen burgemeester en wethouders voor te rerkoopen de volgende perceelen gemeente grond aan de Burgemeester Geillstraat: a. aan L. de Bruijne een perceel ter breedte van. pl.m. 21 M., tusschen de woningen van de heeren A. Standaert en Bliek, ter grootte •van ongeveer 451 M2.; to. aan J. J. Verlinde een perceel ter breedte van 6.33 M., ten Oosten van het aan den heer F. de Bakker verkoobte perceel, ter grootte van 124 M2.; aan G. van der Bent een perceel ter oreedte van 6.33 M., ten Westen van het aan den heer J. A. van den Broeke verkochte per ceel, ter grootte van 125 M2.; alles aan den prijs van f 8 per M2., en de daarvoor geldende voorwaarden. Met algemeene stemimen wordt aldus be sloten. 4. Afwijking van de Bouwverordening. Naar aanleiding van ingekomen adressen stellen burgemeester en wethouders, in over- eenstemming met het advies der Gezondheids- commissie voor, afwijking toe te staan van de bepalingen van art. 10 der Bouwverordening aan: a. A. de Zeeuw, voor een te bouwen wasch- bok acbter zgn woning aan de De Doelder- straat no. 4; b. Wed. A. P. van OverbeekeLeunis, voor den bouw van een magazijn op het on- bebouwd gedeelte van het perceel kadastraal bekend sectie C no. 4577, gelegen aan den boek van de Schoollaan en de Axelscbe straat; c. J. C. Hugssen, wonende aan de Dekker- straat no. 4, voor het afbreken en berbouwen van een waschhok achter zijn perceel. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 5. Bouwen van arbeiderswoningen te Sluiskil. Burgemeester en wetbouders scbrijven het volgende Reeds meer dan een jaar overtreft de vraag naar woningen te Sluiskil verre bet aanbod. Wel een veertigtai personen hebben zich voor het huren van eene woning aangemeld en de beboefte neemt niet af, ook al nadert de nieuwe in aanibouiw zijnde ammoniakfabriek hare voltooiing. Wij hebben begrepen dat van gemeentewege iets daartegen moet worden gedaan, docb bet kwam ons geiwenscbt voor niet eerder met een voorstel te komen, voordat bet vrijwel vast stood, dat de buidige toestand zich in raeer- dere of mindere mate zou bestendigen. Nu dit bet geval blijkt te zijn, wenschen wij tot bet bouwen van een zestal woningen over te gaan aan de Veldstraat, in bet verlengde van de acht woningen. Waar de baten, alleen bestaande uit de huuropbrengst, de lasten moeten dekken, om dat bet rijk geen bijdragen meer verleent in exploitatie tekorten, mogen slechts zooveel woningen worden gebouwd, dat een voortdu- rende, onafgebroken bewoning verzekerd is en er alzoo van huurderving geen sprake mag zijn. Het is daarom dat wij het dit jaar bij zes woningen zouden willen laten. Onze keuze is bovendien op genoemd getal gevallen, omdat de straat in de Veldstraat een eind voorbij de bestaande woningen is doorgetrok- ken en wel zoover, dat daarlangs zes wonin gen kunnen worden gebouwd. Bij aanneming van ons voorstel is dus de aanleg van een straat niet noodig, doch kan worden volstaan met het leggen van een trottoir. De bouwkosten der woningen, waarvan bet plan bij de raadsstukken is overgelegd, wor den geraamd op 2150 per stuk, terwijl die van de bij te bouwen varkenshokken op f 150 per stuk kunnen worden vastgesteld. De totale bouwkosten zullen alzoo bedragen 6 X 2300 is 13.800. Dit bedrag, dat geleend kan worden a 4% af te lossen in 50 jaar, komt overeen met een annuiteit van f 670,13 De totale verschuldigde annuiteit van het grondvoorschot bedraagt f 1057,93. De geheele oppervlakte van den bouwgrond is 12896 M2. Voor deze 6 woningen zal ongeveer 875 M2. grond worden gebruikt, zoo- dat voor den grond op de exploita- tie-rekening moet drukken 875/12896 X 1057,93 is 71,78 De verdere lasten laten wij hier- onder volgen: onderhoud 35 per woning 210, assurantie 6, adiministratiekosten 45, grondibelasting 52, riooltoelasting 6, polderlasten 2,15 onvoorziene lasten 36,94 Totaal f 1100,— De huur moet alzoo 3,53 per woning en per week bedragen. Wij achten dit een billijk bedrag, waarom wij u voorstellen tot den bouw der ibovengenoemde woningen te be- sluiten. Na aanneming van dit voorstel zal door ons onmiddellijk tot aanbesteding worden overgegaan. De heer COLSEN kan zich aansluiten bij het voorstel van burgemeester en wetbouders, doch is van meening, dat men het bouwen van varkenshokken achter de woningen wel kan achterwege laten. Er zijn bij de 22 wonin gen varkenshokken gebouwd en bij de 8 wo ningen geen. De ondervinding heeft echter geleerd, dat er weinig gebruik van gemaakt wordt. Er zijn thans van de huurders maar 5 die varkens houden, daar zullen er misscbien tijdens den zomer nog een stuk of 3, 4 bij- komen, maar er blijkt toch wel uit dat de varkenshokken onnoodig zijn en die kosten dus bespaard kunnen worden. De VOORZITTER: We zullen hiermede rekening houden. De heer VAN DEN BUBCK vraagt, of voor het bouwen dezer woningen rekening zal kun nen worden gehouden met het adres der bouw- vakorganisaties. Kan de bouw niet in eigen bebeer worden uitgevoerd? Dan was men zeker dat men er werklooze bouwvakarbei- ders uit de gemeente kon te werk stellen. De VOORZITTER deelt mede, dat het niet in de bedoeling van burgemeester en wethou ders ligt dat werk in eigen beheer uit te voe ren. Indien de raad zulks echter wenscbt, kan de aanbesteding onder bepaalde voorwaarden gehouden worden. Misschien kan dan aan het verzoek van de adresseerende bouwvakorgani- saties worden tegemoetgekomen. Burgemees ter en wetbouders zullen eens nader bg die menschen informeeren omtrent de strekking van him adres. Indien daarvan een hoogere inschrijvingssom het gevolg is, zal bet be- hoorlijk zijn dat de gemeente dit bedrag bij- past, aangezien dat dan toch niet op de toe- komstige huurders kan verhaald worden. De heer VAN DRIEL heeft gesproken van uibvoeren in eigen beheer, omdat er toch een begrooting van kosten is opgemaakt. Indien de prijs bij bet uitvoeren in eigen beheer niet te veel zou uiteenloopen, zou dat verschil mis schien compenseering kunnen vinden in het bedrag dat anders als werkloozensteun zou moeten worden uitgekeerd aan de bouwvak- arbeiders die er aan te werk kunnen worden gesteld. De VOORZITTER geeft te kennen, dat iets van dien aard niet in him bedoeling lag. Men zou misschien in bet bestek kunnen bepalen, dat het hier geldend loon moet worden uitbe- taald. Hij gelooft niet, dat het verstandig is, thans hierop dieper in te gaan en acht het beter dat daarmede gewacht wordt tot een grooter plan wordt uitgevoerd en dan inmid- dels eens af te wachten wat adressanten nader mede te deelen hebben. De heer COLSEN is tegen uitvoering in eigen beheer, men heeft het voorbeeld aan de verbouwing bij den agent Verpoorte te Sluiskil, dat zulks te duur komt. Men zou wel kunnen bepalen dat alleen Ter Neuzensche aannemers mogen inschrgven en alleen Ter Neuzensche werklieden mogen gebruiken, want als men een algemeene inschrijving openstelt, moet men het werk aan den laag- sten inschrijver gunnen, al zou een niet- ingezetene ook maar een gulden lager zijn dan de Ter Neuzensche inschrgvers. Zouden burgemeester en wethouders niet een inschrij ving kunnen houden voor de ingezetenen, de begrooting is bekend en men kan dus nagaan of er een groot verschil is. De heer VAN DEN BULCK: Maar dan zijn de eigen ambachtslieden uitgescbakeld. De heer VAN DRIEL geeft te kennen, dat hij gaarne zou wilien voorkomen, dat er van gemeentewege een werk wordt uitgevoerd waaraan niet gewerkt zal worden door Ter Neuzensche ambachtslieden, die thans werk- loos rondloopen en die men daarom toch met in totaal belangrijke bedragen moet steunen. Voert men bet werk in eigen beheer uit, dan neemt men aan wie men wil. De heer BEDET wijst op het voorbeeld van een vorige aanbesteding, waarbij het verschil tusschen niet-ingezetenen en ingezetenen 7000 was. In het licht van zulke cijfers is er wel bezwaar alleen ingezetenen te laten inschrijven, want de gemeenteraad zou er dat bedrag toch nimmer hebben bijgelegd. Men moet zich ten deze schikken in de zaken zoo als die bestaan. De heer DE BAKKER acbt het goed en wel, om voor te scbrijven dat men alleen arbeiders uit Ter Neuzen zal mogen gebruiken, maar verondersteld eens dat er geen vrij zijn, wat dan? De VOORZITTER meent, dat zoo'n bezwaar wel zou te ondervangen zijn. De uitvoering van het werk zal natuurlijk geschieden op de wijze zooals de raad zich uitspreekt, dat deze zal moeten zijn, maar meent dat het moeilijk zal zijn algemeene bevrediging te vinden. De beer SCHEELE acht een oplossing in hetgeen de voorzitter tot de organisaties ge- zegd heeft, dat ze moeten trachten voor Ter Neuzen en omgeving 6en loonstandaard in te voeren. De beer VAN DEN BULCK komt hiertegen op, want het verschil in levensomstandigheden tusschen Ter Neuzen en de omliggende ge- meenten is nog al groot. De heer SCHEELE merkt op, dat hij vol- strekt niet heeft beweerd dat de Ter Neu zensche loonen moeten afdalen tot die der omgeving; men ook gelijkstelling krijgen door verhooging van den loonstandaard in de aan- grenzende gemeenten. De heer VERLINDE kan er zich niet mede vereenigen, dat men zou voorschrijven dat de aannemers gebruik moeten maken van Ter Neuzensche werklieden, daar dit tot moeilgk- heden leiden zou. Indien b.v. het timmerwerk door iemand van elders wordt aangenomen, worden verschillende onderdeelen in hun werk- plaats klaar gemaakt en in dien staat hier aangevoerd. Volgens het voorscbrift zouden dan Ter Neuzensche menschen dat elders ge- reed moeten gaan maken. En hoe zou men bandelen indien kozijnen, deuren enz. van een fabriek voor houtbewerking elders worden aangekocht? Het is allemaal mooi en goed om daarover hier te spreken, maar om het tot uitvoering te brengen is minder gemakke- iijk. Als van dergelijke voorschriften het ge volg is dat de huurprrjs in plaats van f 3,50 op 4 per week moet komen, zijn de werk lieden die in die woningen tereoht moeten komen er de dupe van, die moeten dat dan betalen. De heer VAN DRIEL haalt het, voorbeeld aan van de in aanbouw zijnde woningen aan de Van Steenbergenlaan, bet kozijnenwerk enz. komt alias klaar gemaakt op het werk, en het hout wordt geploegd en geschaafd aange voerd. Voor het metselen zijn er een stuk of zeven metselaars van elders, die per hoe- veelheid verwerkte steen zgn aangenomen. Het verschil van een 800 per woning kan niet in het verschil in loon zitten, daar moet 'n andere reden voor zijn. Hij zou toch gaarne zien, dat burgemeester en wethouders een poging deden om het werk door Ter Neu zensche menschen te laten uitvoeren. Laat men een inschrijving houden voor een bedrag met verplichting tot bet gebruiken van werk- krachten uit de gemeente en een geheel vrrje inschrijving. De heer DE BAKKER merkt op, dat een rente van 4!4 veel te veel is; men zet zich S bovendien voor 50 jaar vast. Hij meent ook dat die varkenshokken wel gemist kunnen worden. Een huurprgs van 3,55 komt hem voor werkmanswoningen niet te hoog voor. Hij vraagt of er geen gelegenheid is om de woningen in huurkoop te geven, waardoor de menschen dan in de gelegenheid komen een eigen huisje te bezitten. De heer COLSEN wijst er op, dat er in den laatsten tijd verschillende bouwwerken zijn aanbesteed waarvoor alleen kon ingeschreven worden door R.K. georganiseerden en dat hg daaromtrent van zijn broer vernomen heeft dat dit geen verschil maakte met vrije con- currentie. De menschen doen genoeg hun best om een werk te krijgen. Als men een aan besteding houdt is men van alles. af. Als het hooger zou worden door de bepaling dat al leen ambachtslui uit Ter Neuzen te werk wor den gesteld, dan zou de gemeente het meerdere er bij moeten betalen. Anders moet men bet gunnen aan den laagsten inschrijver. De VOORZITTER merkt den heer De Bak ker op, dat hij de rente waartegen geleend moet worden, wel hoog kan vinden, maar dat het nu eenmaal niet lager schijnt te kunnen. Burgemeester en wethouders zullen ondertus sehen trachten dat zoo goedkoop mogelijk te doen. Hij vraagt, of de raad meent, dat de gele genheid tot inschrijving alleen voor ingezete nen moet worden opengesteld, met gebruik van Ter Neuzensche werklieden. De beer COLSEN zou dat wel goed kunnen vinden, maar daaraan de voorwaarde verbin- den, dat als het boven de begrooting blijft, het werk niet mag worden gegund. De heer DE BAKKER merkt op, dat het dan voor een aannemer van elders toch een klein kunstje zou zijn, om zich met een knecht alhier in verbinding te stellen en dezen te laten inschrgven. De VOORZITTER neemt in de eerste plaats aan, dat men op reeele wijze zaken tracht te doen, terwijl een lid opmerkt, dat de heer De Bakker de menschen den weg om te knoeien aan wijst. De heer SCHEELE vraagt, of het niet mogelijk is bij inschrijving een opgaaf te vra- gen van het percentage Ter Neuzensche werk- krachten dat zal gebruikt worden. De VOORZITTER meent, dat het dan nogal ingewikkeld zal worden. De heer VERLINDE doet het voorstel, dat men tweeledig zal laten inschrijven, zooals de heer Van Driel reeds aangaf. Een vrije in schrijving en 6en met gebruikmaking van Ter Neuzensche werkkrachten. Met dit denkbeeld vereenigt de raad zich, waarna het voorstel met algemeene stemmen wordt aangenomen. 6. Aanschaffen van een nieuwe beerschuit. Burgemeester en wethouders deelen het vol gende mede: In uwe vergadering van den 28 Januari j.l. werden wg gemachtigd prijsopgaaf te vragen voor het leveren van een nieuwe beerschuit, zulks omdat de oude vrijwel versleten is. In verband hiermede hebben wij van de N.V Ter Neuzensche Seheepsbouw Maatschappg alhier bericht ontvangen, dat zij genegen is een beerschuit te leveren, welke aan alle door den gemeente-bouwmeester gestelde eischen voldoet, voor een bedrag van 6355. Naar onze meening kan deze som niet te hoog genoemd worden, waarom wg U voor stellen, ons te machtigen de levering der beerschuit aan genoemde Maatschappij op te dragen. Het voorstel wordt met algemeene stemmen aangenomen. 7. Benoemen leden en plaatsvervangende leden stembureaux. De VOORZITTER verzoekt over te gaan tot het benoemen van: a. een lid van het stembureau te Driewe gen, wegens het bedanken van den heer A. Moggre; waarvoor wordt aanbevolen de heer J. F. de Cooker; b. een plaatsvervangend lid van het stembureaux in de ambachtsschool, wegens het bedanken van den heer A. Dees; aanbe volen wordt de heer K. de Vries; c. een plaatsvervangend lid van het stem- bureau in school C, wegens de benoeming van den heer De Cooker in het stembureaux te Driewegen; aanbevolen wordt den heer A. N. Hamelink. De aanbevolen heeren worden met alge meene stemmen benoemd. 8. Benoemen van een lid der Commissie van Toezicht op het lager onderwijs in de kom. De VOORZITTER verzoekt over te gaan tot het benoemen van een lid der Commissie van Toezicht op het lager onderwijs in de kom, waarvoor worden aanbevolen de heeren I. van de Sande en J. J. C. van Sprang. Hij noodigt de heeren Van Aken en Bedet uit, met hem het stembureau te vormen. Met 8 stemmen wordt benoemd de heer Van de Sande; op den heer Van Sprang zijn 3 stem- men uitgebracht. De heer DEKKER is bij deze stemming niet tegenwoordig. 9. Beschikbaar stellen van gelden voor aanschaffing nieuwe schoolbanken voor de K.iK. school in de kom. Naar aanleiding van een ingekomen verzoek stellen burgemeester en wethouders voor, het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, Gezien een op 28 Februari 1931 ingekomen adres van het Roomsch Katholiek Kerk- bestuur der parochie ,,St. Willibrord" te Ter Neuzen, houdende verzoek om ingevolge arti- kel 72 der Lager Onderwijswet 1920 gelden te willen beschikbaar stellen voor het aanschaf fen van nieuwe schoolbanken in enkele klassen der school voor gewoon lager onderwijs; Overwegende dat deze banken in zoodanige toestand verkeeren dat reparatie niet meer mogelijk is; dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel 77 eerste lid der Lager Onderwgswet 1920; Gehoord een voorstel van burgemeester en wethouders; besluit: Zijne medewerking te verleenen. j Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 10. Beschikbaar stellen van gelden voor bijbouw aan de Hervormde school. Van het bestuur der vereeniging voor Chr. Volksonderwijs is een schrijven ingekomen, waarin wordt meegedeeld dat wegens toe- neming van het aantal leerlingen aan deze school een lokaal moet worden bijgebouwd, benevens een leermiddelenbergplaats en een speelterrein gedeeltelijk overdekt; bovendien moeten nieuwe schoolmeubelen daarvoor aan- geschaft worden, waarom verzocht wordt, daarvoor overeenkomstig art. 72 der Lager Onderwijswet gelden beschikbaar te stellen. Burgemeester en wethouders stellen in ver band hiermede voor, het volgende besluit te nemen De gemeenteraad van Ter Neuzen, Gezien een op 9 Maart 1931 ingekomen adres van het bestuur der Vereeniging voor Christelijk Volksonderwijs te Ter Neuzen, hou dende verzoek om ingevolge artikel 72 der Lager Onderwijswet 1920 gelden beschikbaar te willen stellen voor: a. de bouw van een nieuw schoollokaal en een leermiddelenbergplaats; b. het gedeeltelijk overdekken van het speel terrein en c. het aanschaffen van nieuwe schoolmeube len voor het onder a genoemd school lokaal Overwegende dat hiervoor gelden kunnen worden aangevraagd uit de gemeentekas; dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel 77 eerste lid der Lager Onderwijswet 1920; Gehoord een voorstel van burgemeester en wethouders; besluit: Zijne medewerking te verleenen. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 11. Wijziging gemeentebegrooting dienst 1930. Burgemeester en wethouders stellen voor, de gemeentebegrooting, dienst 1930, te wgzi- gen als volgt: Onder de inkomsten te vermeerderen de vol gende te posten: Bijdragen van gemeenten in de kosten voor het Nijverheidsonderwijs a lager f 5500; be- lasting naar het inkomen b. betreffende het in het dienstjaar eindigende belastingjaar f 12120; opbrengst van waarschuwingen en aanmaningen /200; rente der belegging tot vorming van een wegenfonds 135,81; bgdra- ge van hoofdstuk V1II-2 van den gewonen dienst 875; bijdrage van hoofdstuk VTII-7 van den gewonen dienst f 500. Onder de uitgaven te vermeerderen de vol gende posten: Achterstallige uitgaven /150; onderhouden en schoonhouden van het vertrek, bestemd voor de vergadering van den raad en van burgemeester en wethouders en van de secre- tarie der gemeente /150; onderhoud en aan- koop van meubelen voor die gebouwen of ver- trekken /160; reis- en verblgfkosten, a. voor leden van het gemeentebestuur /100; abonne- ment op de telefoon en kosten van telefoon- gesprekken 20kosten van vergaderingen, ververschingen enz. /15; gedingen en rechts- kundig onderzoek 50; kleeding en uitrusting der politiedienaars en veldwachters 25; kos ten van wachtgebouwen en bureaux, alsmede licht en brandstoffen voor die lokalen f 900; kosten van de ambtswoningen der veldwach ters /470; reisgeld voor passanten en overige uitgaven der politie /85; bijdragen ter tege- moetkoming in de betaling van rente en af- lossing van een door de gemeente verleend voorschot in het belang van de verbetering der volkshuisvesting 100; schrijf- en bureau- behoeften enz. f 5; onderhoud van wegen en voetpaden /200; Onderhoud van pompen en riolen /200; kosten van de leggers en van de schouw van wegen en voetpaden en water- leidingen f 5; kosten van zegels /290; aan- koop van schoolmeubelen f 700; aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermidde- len en schoolbehoeften 100; bijdrage aan hoofdstuk Vm-2 van den kapitaaldienst 875; teruggaaf van portokosten aim schoolhoofden 5; aanschaffen en onderhouden van school boeken, leermiddelen en schoolbehoeften f 200 rente van waarborgsommen, gestort door be- sturen van bijzondere scholen 10, bij drage aan hoofdstuk VIII-7 van den kapitaal dienst 500; vergoeding van de kosten van ia- standhouding van bijzondere scholen bedoeld in art. 101 der L. O. wet 1920 /'300; uitkee ring aan gemeenten inzake het bgzonder bui- tengewoon lager onderwijs 10; tegemoetko- ming in of vergoeding in de kosten van onder- wgs als bedoeld in artikel 13 le lid der L. O. wet 1920 25; bijdragen aan gemeenten in de kosten voor middelbaar ngverheids-onder- wijs 500; kosten van overbrenging, plaatsing en verpleging van arme krankzinnigen f 250 subsidien ten behoeve van de veeteelt f 10 subsidien aan werkloozenkassen /1500; kos ten van de districtsarbeidsbeurs en de inter- communale arbeidsbemiddeling /600; kosten van doorloopende openstelling van telefooa- kantoren /140; kosten van toezicht op en ta- vordering van plaatselrjke belastingen: b: ver- anderlijke belooningen /165; uitkeering aan het rgk van het aandeel in de kwade poeten wegens directe belastingen /9500; annuiteiten van geldleeningen ten laste van hoofdstuk Xin-3 komende 5; aankoop van rente- gevende stukken tot vorming van een wegen fonds 135,81; kosten van stichting, uitbrei- ding, verbouw of verandering van inrichting van gebouwen en van aankoop en inrichting van terreinen voor het onderwijs in lichame- lijke oefening f 875; kosten van stichting, uit- breiding, verbouw of verandering van inrtoh- ting van gebouwen enz. f 500. Onder de uitgaven te verminderen de vol gende post: onderhoud van schoolmeubelen 500; De heer SCHEELE vraagt, of die 50 be- treffen de kosten van het gevraagde advies aan een advocaat. De VOORZITTER antwoordt bevestigend; er zijn daarover enkele brieven gewisseld. De heer VAN DRIEL was al blij, daar dit bedrag hem meeviel. Het voorstel wordt met algemeene stemmen aangenomen. v 12. Aanschaffing nieuwe auto-motorbrand- spuit en wyziging der begrooting dienst 1931. Burgemeester en wethouders schrijven aan den gemeenteraad het volgende: Bij schrgven van 13/19 Maart 1931 wordt de begrooting. van 1931 teruggezonden, waar- bg bij volgnummer 78 het navolgende wordt opgemerkt ,,De vraag rijst, om welke redenen de raad ,,het naar deaenzijidsche meening volkomen ge- ,,motiveerde voorstel tot aanschaffing van ,,een auto-motorspuit heeft verworpen. Verzocht wordt den raad in overweging ,,te geven nauwkeurig na te gaan of bg het ,,ontbreken der bedoelde motorspuit de ge- „gemeente in voldoende mate tegen brand- ,,gevaar is beveiligd." Naar aanleiding van het laatste deel der opmerking meenen wij goed te doen, U ais- nog mede te deelen een rapport van den heer Lambrechtsen van Rifcthem, opperbrandmees- ter der vrgiwillige brandweer, waarbg het vol gende wordt opgemerkt: „Naar aanleiding van het advies vaa de Vrijiwillige Brandweer Ter Neuzen voor aan schaffing van een auto-motorspuit van groo- tere capaciteit dan de bestaande automotor- spuit diene het volgende. In de afgeloopen zomer werden met de in de kom der gemeente Ter Neuzen gestatSo- neerde automotorspuit, zijnde een Bikkers automotorspuit met een vermogen van 800 L., oefeningen gehouden, die ten doel hadden na te gaan of met genoemde motorspuit even- tueele branden in het centrum der stad af- doende waren te bestrijden. Bg een dezer oefeningen werd de motor spuit opgesteld op den Schependijk en onge veer 300 Meter slang uitgelegd door de Klaassenstraat via de Nieuwediepstraat, naar de boerderij van Dekker. Bg deze oefe ning bleek, dat slechts op die afstand met twee stralen water kon worden gegeven. Dit wil dus zeggen, dat van het behouden van het brandende perceel geen sprake is. Het beschikbaar water moet uitsluitend dienst doen voor het nathouden der belenden- de gebouwen. Mocht bij eenige wind een der iperceelen aan de overzijde der straat aan- getast worden zoo kan dit ook niet behouden worden. Bij de volgende "oefening werd na- gegaan of de groote winkelpanden in de om geving der K. Kerkstraat afdoende waren te beschermen. De motorspuit werd opgesteld bg de Middensluis en slangen uitgelegd door de Nieuwstraat naar de K. Kerkstraat, L. Kerk straat, Niewediepstraat. Ook nu bleek weer dat slechts met twee stralen water kon wor den gegeven. Van een behoud der groote win kelpanden en cafe's in deze buurt is dus geen sprakS. Zelfs indien een brand in de Noord- straat uitbreekt ter hoogte van het stadhuis en dus eventueel water kan worden gegeven van de Havenstraat, dan nog is de afstand te groot om met meer dan 2 stralen water te geven. Ook is een oefening gehouden naar de le en 2e De Feijterstraat. De slangen werden gelegd via den ouden Stationsweg, terwijl de motorspuit bij de Oostkanaalarm was opge steld. Ook bij deze oefening bleek dat slechts met twee stralen kon worden gewerkt. Ook is nagegaan hoever in de richting Axelsche straatweg een brand bestreden kan worden. Het uiterste punt was het ziekenhuis. Hleruit bljjkt dus dat juist het gedeelte der gemeente waar de plaats zich het sterkst uitbreidt, ge heel onbeschermd is. Uit het bovenstaande moge voldoende zijn gebleken dat het centrum der gemeente juist daar waar zich de groote magazijnen bevin- den, kerkgebouwen, stadhuis enz. zoo goed als onbeschermd zijn voor brand met de be- schikbare brandbluschmiddelen. Bij de gehouden brandweeroefeningen te Sluiskil met de daar gestationeerde hand- motorspuit bleek dat ook daar een groot ge deelte van deze plaats geheel onbeschermd is voor brandgevaar. In de jongstgehouden vergadering van de vrijwillige brandweer is het onvoldoende be- schermd zijn tegen brandgevaar van een groot gedeelte der Kom, een punt van uitvoerige be- spreking geweest, o.a. werd nog de mogelijk- heid besproken om eventueel het oude spuit- riool te gebruiken, voor wateraanvoer om daardoor dichter bij den brand te kunnen komen. Echter moest dit standpunt verlaten worden, aangezien het risico te groot is, flat met dergelijk vuil water werkende, door drab- vuil, de centrlfugaalpomp afslaat, waardoor deze na eerst weer te zijn schoongemaakt, weer in werking kan worden gesteld. Ook werd nog onder het oog gezien de mo- gelijkheid van brandbestrijding bij het tot stand komen van een waterleiding. Algemeen was men het er overeens dat de aanwezigheid van een waterleiding een grooter veiligheid geeft bij brand, doordat men bij het uitbreken van branden onmiddellijk water bij de hand heeft. Echter heeft de ervaring geleerd uit de groote branden te Middelburg en Roosendaal, dat zoodra men te doen heeft met een grooten uitslaanden brand, direct teveel water uit de waterleiding wordt onttrokken, waardoor al heel spoedig geen voldoende drak meer be-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 6