a o 11 h a l a d. GEMkyGDEBERICHTEH. HET TORENDKAMA TE AMSTERDAM. ECHTPAAR VERDRONKEN GEVONDEN. KAMER VAN KOOPH. EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. Rubriek van den Arbeid. op de drooggelegde gronden gekweekt zullen ■worden, veel grooter zal zijn dan die van de visch, welke thans wordt gevangen, en de cul- tnur der nieuw te winnen gronden zal veel meer arbeiders vorderen dan thans direct en indirect bij de vis3oherij zijn betrokken. Het sfcaken van de uitvoering der werken, waanbij thans, wisselende naar het seizoen, 2500 tot 6 7000 arbeiders rechtstreeks te werk zijn gesteid, zou juist een in dezen tijd ongunsLige invloed op de werkloosheid ver- oorzaken. De slotsom van het comit6 dat het achter- wege laten van een werk, waarvan men de kosten op een milliard meent te moeten stel- len, tot groote werkverruiming zou leiden, is dan ook zeer wonderliyk. Ten slotte zegt de Minister, een hemieuwd onderzoek overbodig te achten. Een tydelijke onderbreking van het werk aan den afsluit- dyk is bovendien technisch gevaarlijk. Het comitd heeft op dezen brief geant- woord, dat het zijn standpunt handhaaft en op een onpartijdig onderzoek blrjft aan- dringen. HET WANKELE DOUAMEBESSjLAMD. itiei. is aGhryft de N. H. Crt. den VojAeakondsoonxerenues voor een gezamen- lijae oeconoiiuscne aerie, cue Deooguen een incemauonaai tanetoestand te verwezen- mec voor uen wma gegaan. Van ae 2d scacen, ace ter tweeue comerentie te Geneve vertegeuwoordigd zyn, ntaocii nog siecnvs tfwaan: ae veneuen jaar geceekenue conveutie gerauueeeru, zooaac de mogeiiyiK- heia uui naa.r met 1 A,pni in werking te laten treuen, ai oy vooroaac niet gunsug leek. tue reue, waarxueae ae voorzicier Dr. coiyn de nyeenkomsc opende, was aan ook tereenc in niiiiH.nr genouaen. uy schetste ae gevod- gen van een nnsiamcing, aie rampspoedig zou- aen zyn voor net genceie oeconomisone werk van ucn voucenoona en voor ae oecononuscne toenauenng van ae Europeescne si.ai.en. Een misuuutuiig zou metteruaaa ae aeur openzet- ten voor een aigeuieene opzegguig van nan- deiaveroragen en voor on'oeperwce tarieis- vernoogingen. Deize waarsdhuwing is wa&rlyk niet over- dreven, want er waait een procectiomstiscne wiuu over Europa, cue zeiis vat neeit op vry- hauueiaars van scnynoaar beproeiae trouw eels aen Engeischen oeconoom iveynes. Er waren te Geneve wei eiuteie ucnLpunten aan te wyzen; een ervan was de goeaaeunng van net ramicatieontwerp door den Duitschen Rynsuag, aat ecnter naar nauer is geoieaen, nog geen ungemaakte zaaK sonept, aocn ai- leen ue 'ryksregeermg machtigc, tot ratnicatie over te gaan. Ziy zal aaarvoor aus zexr het tijasrip Kunnen kiezen en het is iang met on- mogeiyk dat zy pas zal ratificeeren ais ae tariexsverhoagingen waartoe ae KyKsaag haar omangs neeit geoiacntiga, onaer aan zyn. Hoopgevend was ook ae venaaring van den Franacnen vertegenwoordiger, aat ue Senaat hoogstwaarsdhyniijK eeriang tot ratificatie zal oeaiuiten en aat Frankryk in afwacnting daarvan de conventie zou naieven, m. a. w. niet tot tariefsvernoogingen zou overgaan. Daarmee was dan ook alles, wat eemg op- timiame kon rechtvaaraigen, gezegd, want ae anaere woordvoerders meiden ox slagen om den arm, of gaven, zooals die van Ewitser- land hoogst ontmoedigende beschouwingen ten beste, die hierop neerkwamen, dat net maar het beste zou zijn de conventie dood te verklaren en te begraven. Om dat te vernoeden, heeft de voorzitter Colya kieaxmende argumenten gevonden. Hy roerde o.a. asm hoe onnatuurii^iK het zou zyn als deze conferentie, in hoofdzaak bestaahde uit hooggeplaatste ambtenaren haar eigen conventie-Kind in de wieg smoorde en acntte haar daartoe geenszins oevoegd. De verant- woordeiijkheid voor een misiukking diende z.i. aan een hooger Volkenbondsorgaan te worden gelaten en wei aan de Europeesche commissie, welke onder leiding van Briand op 5 Mei weer te Geneve bijeenkomt en die in Januari zich zoo krachtig beeft uitgespro- ken voor ratificatie der conventie. In die by- eenkomst van Januari heeft Colyn zelf een nadrukkelijk beroep op de ministers van bui- tenlandsche zaken gedaan, om meer aan- dacbt te wijden aan de groote oeconomische vraagstukken en uit de jongste rede van Grandi is gebleken dat zyn stem niet die eens roependen in de woestijn is geweest. Ma deze rede kwamen niet minder dan vijf voorstellen in om de conventie nog te redden, docb geen ervan heeft tot een bevredigend besluit geleid en zoo is de conferentie ge- strand, zonder nochtans tot parate executie over te gaan. De heele zaak is metterdaad nu naar de Europeesche commissie verwezen. Of dit uitstel zal baten staat te Ibezien. Wellicht krijgt Briand er den Franschen Se- naat toe, nu wat haast te maken met de rati ficatie, zoodat hij in Mei niet met leege han- den te Geneve ibehoeft te komen. Mogelijk is ook dat in de ongekend nevige oeconomische crisis, welke nog steeds voortduurt, geduren- de de zeven weken die ons nog scheiden van de bijeenkomst der Europeesche commissie, een kentering ten goede komt. Bedenkelijk daarenteigen is dat juist Enge- land, dat twee jaar geleden het initiatief had genomen voor de actie om tot een tarief- beatand te komen, thans elke voorloopige schikking heeft verhinderd. De vraag rijst of dit misschien een voorteeken is, dat de EIngelsche regeering, als de voorgenomen on- derhandelingen over tariefsverlaging met de protectionistische landen niet mochten slagen, ook over stag zal gaan en heil zal zoeken in bescherming. De Haagsche leidekkerspatroon M., die verdacht wordt in den toren van de Garar- dus Majellakerk te Amsterdam zijn compag- non van het leven beroofd te hebben, zit nog steeds in de hoofdstad in voorarre,:t. Dezer dagen is, naar de ,,Nwsbr." meldt, door de schuld van M. zelf in deze zaak een verras- sende wending gekomen, waardoor de ver- moedens tegen hem ten zeerste worden ver- sterkt. M. heeft n.l. aan een mede in het Amster- damsche Huis van Bewaring vertoevenden gedetineerde een briefje ter hand gesteid, waarin hij dezen trachtte om te koopen tot het afleggen van een valsche verklaring, waardoor de vermoedens tegen zijn gewezen knecht W. zouden worden versterkt. M. had dit briefje verctopt in een stuk brood, dat hij daarna dik met boter, hem uit de cantine verstrekt, had besmeerd. Tijdens het luchten* trachtte hij dit stuk brood aan den medegedetineerde te overhan- digen, hetgeen door een bewaker werd ge- zien. Deze nam het brood in beslag en ont- dekte daarbij het briefje, dat aanstonds aan den rechter-commisearis is ter hand gesteid. Zooals te begrijpen is, wordt de geloofw- digheid van de uoor M. ten opzichte van W. geuite beschuldigingen thans tot een mini mum teruggebracht. Ook in andere opzichten zijn er tegen M. ernstige vermoedens naar aanleiding waar van ook een instructie wegens brandstichting indertijd te Zwijndreeht gepleegd, tegen hem is geopend. Als verdediger van M. is aangezocht mr. F. A. Kokosky te Amsterdam, die dit aan- zoek voorloopig heeft aanvaard, doch zich zijn definitieve beslissing heeft voorbehouden tot tyd en wijle de instructie zal zyn ge- sloten, GEVAARLIJKE TWIST. De directeur-hoofdingenieur van den Prov. Noord-Hollandschen Waters.taat, jhr. C. J. A. Reigersman, heeft in antwoord op het tot hem gericht verzoek, om toestemming te geven tot het doen openen van de op zijn last „gestempelde" .sluisdeuren van de weste- lijke kolk der Muider zeesluizen, medegedeeld dat een dergelijke toestemming door hem niet verleend wordt. Hierdoor moest worden afge- zien van het geopperde voornemen, om de nog op den bodem der sluiskolk achtergeble- ven zandmassa met behulp van baggerbeugels te verwijderen en moet worden volstaan met het zooveel meer tyd-eischende duikerswerk. Zoodra het plan bestond, om de resteeren- de hoeveelheid zand uit de kolk te baggeren, werd voor dat werk een der losse arbeiders aangewezen, die tot nu toe op andere wijze bij het duikerswerk behulpzaam was geweest. Iu zijn plaats werd tegelijkertijd reeds een andere arbeider aangesteld, om zijn vroegere plaats in te nemen. Toen het bericht afkwam dat de Waterstaat niet kon toestaan, de sluis- deuren te doen openen, was er geen werk voor eerstbedoelden arbeider. Op zijn verzoek, aldus de Tel., om weer in zyn oude plaats werkzaam te worden gesteid, kreeg hy ten antwoord, dat dit niet meer ging, aangezien reeds een ander met dat werk was belast. Hierover ontstak de arbeider, wiens hulp niet meer noodig was, z66 in woede, dat hij een der gebr. H., aan wien het duikerswerk is op- gedragen, op den sluismuur te lyf ging. Ter- wrjl zij over den grond rolden, kwamen zij ongemerkt, op den luchtslang terecht, waar door de broer van den aangevallen duiker, die op dat oogenblik op den bodem werkzaam was, van versche lucht wordt voorzien. De arbeiders, die aan de luchtpomp ston- den te draaien, stopten een oogenblik den arbeid, hetgeen echter van funeste uitwer- king moest zijn op den luchttoevoer voor den aan het werk zijnden duiker. Een voorbij- varende schipper besefte onmiddellrjk het gevaar en riep uit alle macht: „Draaien, mannen, draaien!" Daaraan werd gelukkig onmiddellijk gehoor gegeven, maar nog was het gevaar niet geweken, indien de twee vechtende mannen niet uit de nabijheid van de luchtslang werden gebracht. Men slaagde er ten slotte in den duiker en zijn aanvaller te scheiden. ONDER EEN AUTO. Op den weg naar Winsum (Gr.), ter hoogte van Maarhuizen, is Woensdagmorigen in de vroegte een doodelijk ongeluk geschied. Eenige arbeiders gimgen per fiets in de richting Men- singeweer en ontmoetten een auto uit Een- rum. Doordat de bestuurder van deze auto door de opkomende zon werd verblind, ge- raakte een der arbeiders, de 42jarige ,onge- huiwde Gaaie Hoeksema onder de auto. Hij t werd zwaar gewond en overleed even later. Te Goutum heeft men Dinsdagmorgen den i heer J. H. en zijn echtgenoote niet ver van i hun woning, in de vaart verdronken gevon- den. Men en vrouw waren ieder ongeveer 60 jaar oud. (Slot.) 4. Postbestelling te Aardenburg. Een schrijven van den Inspecteur der Pos- terijen, Telegrafie en Telefonie te Middelburg, deelt aan de Kamer mede, dat hare opvatting omtrent verslechtering van den toestand in t verband met het tijdstip der eerste postbe- stelling en dat der eerste verzending te Aar- denburg onjuist is. Het Bureau heeft dit antwoord om advies gesteid in handen van het lid der Kamer, den I heer Catsman, om advies. Deze is van oor- deel, dat er bij den Inspecteur een misver- stand bestaat, omtrent de werkelijke uren van bestelling en verzending. Wei toevailig is er echter juist na de vergadering van 20 December 1.1. een verbetering in den toestand ingetreden, en wordt, voor wat de verzending der eerste correspondentie betreft tegemoet- komend tegenover het publiek gehandeld, zoodat hij in overweging geeft het voorloopig eens af te zien. Aldus wordt besloten. 5. Aanlegplaats voor den veerdienst te Hoede kenskerke. Van den Minister van Waterstaat is een schrijven ingekomen waarin hij mededeelt, dat het voorshands bij hem bezwaar ontmoet het veer HoedekenskerkeTer Neuzen voor koplading in te richten, wegens de hooge kos- i ten aan de aamchaffing van een boot, ge- j schikt voor voor-, zij- en achterlading ver- bonden, terwijl de kosten van het wijzigen der I pontons enz. mede niet gering zullen zijn. Het inrichten van het veer voor het over- brengen van spoorwegmateriaal ontmoet be zwaar, omdat de tramwegen in Zeeuwsch- Vlaanderen een andere spoorwijdte hebben dan de spoor- en tramwegen aan de overzijde der Schelde, zoodat overlading van goederen toch niet voorkomen zou worden, en de ver- binding der aanlegplaats met den spoorweg Mechelen-Ter Neuzen aanleiding zou geven tot vele bezwaren en groote kosten. Het Bureau merkt naar aanleiding hiervan op. dat de Minister blijkens zijn antwoord aan het schrijven der Kamer, voor wat het eer ste gedeelte betreft, een verdere strekking heeft gegeven, dan daaraan ten grondslag lag. Althans, er Is geen nieuwe boot, inge- richt voor kop-. en zijlading gevraagd. Wei is de veronderstelling uitgesproken, dat de tegenwoordig in de vaart zijnde booten in de toekomst door een van zoodanig systeem zal moeten worden vervangen. Ook is er, op verschillende gronden op ge wezen, dat de wenschelijkheid van het over- zetten van spoorwegwaggons naar Zeeuwsch- Vlaanderen zich meer en meer naar voren dringt en het der Kamer voorkwam dat dit juist bij dit veer het gemakkelijkst zou zijn tot stand te brengen, indien men dit eenmaal zou willen bevorderen. Gedachtig aan de ge- schiedenis van het veer Vli-singen-Breskens werd thans alleen de vraag gesteid, of, nu te Hoedekenskerke nieuw werk werd gemaakt, n.l. een ponton met toeleidende brug, of het geen aanbeveling verdiende bij het cons- trueeren van dat nieuwe werk, daarmede rekening te houden. Uit dit antwoord, zoo- wel als uit hetgeen van de zijde van Water staat v(56r dezen is te kennen gegeven over die aangelegenheid met betrekking tot Vlis- singen-Breskens is de conclusie te trekken, dat men aan dat Departement nog niet voor dien uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar voren gekomen wensch geporteerd 13. Het Bureau, vorenstaande onder de aan- dacht der Kamer brengende, meent dat er voor het oogenblik niets anders rest, dan het schrijven voor kennisgeving aan te nemen. Aldus wordt besloten. 6. Aanvoer van post te Sas van Gent In den avond. Het Bureau deelt mede, dat het, naar aan leiding van een schrijven van het lid der Kamer, den heer Van Goethem bij vemieu- wing een verzoek tot de Administratie der Posteryen wenscht te richten, om de post voor Sas van Gent, aangevoerd met trein 3083 uit Roosendaal, (welke o.m. bevat Rot- terdamische avondbladen, via Vlake door te zenden over Walsoorden en verder per tram en die post op te nemen in de laatste bestel ling, waardoor dan de avondbestelling zou worden hersteld, zooals die ongeveer was v66r den oorlog. Met algemeene stemmen wordt hieraan goedkeuring verleend. 7. Recht voor telegrainadressen en bus- recht. De Minister van Waterstaat bericht, dat met betrekking tot het in ons land geheve^ recht voor telegramadressen en busrecht een onderzoek gaande is en te zyner tijd de uit- slag daarvan zal worden meegedeeld. Aangenomen voor kennisgeving. 8. Reorganisatie van den dienst der Directe Belastingen, Invoerrechten en Accynzen. Door de Kamer te Groningen werd de aan- dacht gevestigd op het door den Minister van Financien bij de indiening zijner begrooting aangekondigde voornemen tot het reorgani- seeren van den dienst der Directe Belastingen, invoerrechten en accijozen, door splitsing van den dienst der invoerrechten en accynzen en dien der directe belastingen, bij welke laatste dan de Registratie zou worden gevoegd. De Kamer wees er in een adres aan den Minister op, dat die reorganisatie ongerief en stagnatie voor den handel zou veroorzaken, aangezien er mede gepaard zou gaan een aanzienlijke beperking van het aantal met dien dienst belaste Inspecteurs (d.w.z. voor Invoerrechten en Accynzen) waarvan er be- houdens in enkele hoofdplaatsen slechts een in elke provincie zou gevestigd worden. Dit schrijven was aanleiding, dat van de zyde van het Bureau een onderzoek werd in- gesteld, waarbij bleek, dat die kwestie voor Zeeuwsch-Vlaanderen, met zijn internationa- len handel, van zeer groote beteekenis is. Op grond daarvan zijn onverwijld namens de Kamer aan den Minister de ook hier tegen die reorganisatie bestaande bezwaren naar voren gebracht en er subddiair op aangedron- gen, dat, indien de regeling ondanks hetgeen daartegen (ook uit administratieve kringen) wordt aangevoerd toch tot stand zou komen, te willen bevorderen, dat, in verband met de geografische ligging, ook in Zeeuwsch-Vlaan deren een inspecteur van Invoerrechten en Accijnzen zal worden gevestigd. Het Bureau verzoekt hierop de goedkeu ring der Kamer. Deze wordt met algemeene stemmen ver leend. 9. Tentoonstelling voor Handel en Indus trie te Breskens. Van de Vereeniglng voor Vreemdelingen- verkeer is een mededeeling ontvangen, dat zij besloten heeft, dit jaar een tentoonstelling voor Handel en Industrie te houden, welke den naam van le Zeeuwsch-Vlaamsche Jaar- beurs dragen zal: dat het in de bedoeling ligt, bij welslagen deze tentoonstelling telken jare te organi- seeren dat zij daarmede de aandacht op deze streek wil vestigen en de mogelijkheid die zij biedt voor handel, nijverheid, landbouw en ver- keer; dat, aangezien de groote financieele offers, die deze organisatie van de kas der vereeni- ging vergen zal, zij tot dekking der kosten verzoekt haar een subsidie te verleenen van 250. Teneinde te kunnen beoordeelen of deze onderneming inderdaad die beteekenis voor den handel en de industrie van het gewest kan hebben dat een subsidie als tot het gevraagd bedrag gewettigd kan zijn en of de vereeni glng die ook inderdaad noodig heeft, zijn door het Bureau na de ontvangst van dit schrijven aan de Vereeniging omtrent een en ander inlichtingen gevraagd. Dit verzoek zal in besloten vergadering worden behandeld. 9. Statistiekrecht voor zendingen naar het buitenland per post. Door de Regeering is bij de Tweede Kamer ingediend een wetsontwerp houdende nadere bepalingen omtrent de heffing van Statistiek recht, met de bedoeling, dat daaronder ook zullen vallen de naar het buitenland per post vervoerde goederen. De Rotterdamsche Kamer zend in verband hiermede een afschrift van haar adres aan de Tweede Kamer, waarin zij er op wijst dat de heffing van het statistiekrecht ten doel had de kosten te dekken van het samenstcllen der Handelsstatistiek. Dat de opbrengst in 1930 echter 4.029.941,83 bedroeg en slechts een gering bedrag dier som voor de handelssta tistiek wordt uitgegeven, zoodat veilig kan worden aangenomen dat de handel thans tegen de 4 millioen offert voor doeleinden die met de Handelsstatistiek niets uitstaande hebben. Hoezeer zij het ook toejuicht, dat de zendingen per post in het vervolg ook in de Handelsstatistiek zullen worden begrepen, maakt zij toch bezwaar, dat de handel, die thans toch reeds zoo'n surplus boven de wer kelijke kosten betaalt, nu nog eens een uni- formr^cht van 5 cent zal betalen, waardoor tegenover de geraanjde uitgaaf van 62.500 weer een geraamde opbrengst van 89.000 komt te staan. Daardoor ontstaat weer een extra-bate voor de schatkist, bij de 4 millioen. De Kamer verzoekt aan te sturen op een vrijstelling der postpaketten van statistiek recht en matiging van het bestaande tarief. Het Bureau geheel onderschrijvende de in dit adres aangevoerde argumenten, stelt voor, daaraan adhaesie te betuigen. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. 10. Vrachtvervoer te land. Door den Bond van Bedrijfsautohouders in Nederjand zijn toegezonden beschouwingen van de Kamer van Koophandel en Fabrieken van Amsterdam, over het vraagstuk betref- fende het vervoerwezen, in antwoord op de vragen van de Staatscommissie, die indertijd ook door onze Kamer zijn beantwoord en voorts het artikel van den Ingenieur W. Simon Thomas in het Tijdschrift „Spoor- en Tramwegen" van 11 November 1.1., getiteld ,,De Vrachtauto, een gevaar voor de volks- welvaart" en een critiek op dit artikel, zijnde een verdediging van het vrachtautovervoer. Deze beschouwingen worden gedeponeerd op het Secretariaat der Kamer ter kennls- neming voor de belangstellende leden. 11. Rekening der Kamer over 1930. Het Bureau stelt voor, de Financieele Com missie te machtigen de rekening der Kamer over het dienstjaar 1930, nadat die gereed zal zijn, vast te stellen. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 12. Omvraag. De heer DE FEIJTER: In de eerste plaats kunnen we het Bureau dankbaar zijn voor de samenstelling van de verhandeling die naar de betrokken autoriteiten is gezonden. Aanvankelijk is succes bereikt met de tarwc en suikerbietenteelt. Wat de uitkomsten zullen zijn kan nog niet worden geconstateerd, de tevredenheid is er nog niet, doch die zal met zooveel hoofden en zooveel zinnen ook moei- lijk te bereiken zyn. In elk geval, de boeren die niet tot de cooperatie behooren, zullen een vastgestelden prijs voor hun bieten ont vangen, terwijl de cooperatieve teelers de buien zullen moeten afwachten. Hoe groot het verlies zal zijn dat met het telen van suikerbieten Is verkregen zal de toekomst ultmaken. Bvenzoo met de tarweteelt. Mijns inziens zijn beide besluiten lapmiddelen, welke veel geld zullen kosten en weinig zullen uit- halen, doch ik hoop dat ik het mis voor heb. Thans is nog de teelt en verwerking van vlas aan de orde. Uit verschillende berichten blijkt, dat hieraan ook gewerkt wordt en wil ik trachten duidelijk te maken dat alles wat tot dusver gebeurt, een werk is dat reusach- tig geld kost en ten slotte weinig uithaalt. Volgens de verschillende gegevens die mij geworden zijn, bedraagt de beteelde opper- vlakte aan suikerbieten in ons land 65.000 H.A., welke in totaal aan onkosten bedragen tot suiker gemaakt 487 per H.A., waarin aan werkloon 238. In deze totale onkosten zijn niet begrepen pacht en op te brengen renten. De opbrengst is pl.m. 496 per H.A., zoodat zoo ongeveer f 9 overschiet voor pacht of rentebetaling, gerekend aan een prijs van 12 per 1000 K.G. Uit deze berekening blijkt, M. d. V., dat deze teelt niet loonend is en derhalve met verlies zal moeten geiwerkt. Evenzoo is het ook met het vlas. Een berekening door deskundigen opge- maakt geeft ons aan dat aan den teeler, die zijn vlas te land verkoopt een uitgaaf vast- zit van pl.m. f 200 per H, A., waarvan 65 loon, zonder inbegrip van pacht of rente betaling. Voor den teler of den handelaar die afge- repeld verkoopt, bedragen de onkosten tot f 370 per H.A., minus 56 voor zaad, is 310 per H.A., ongerekend pacht, rentebetaling of koopsom, met een werkloon van 240 per H.A. De landbouwer of handelaar zal dus, onge rekend koopsom, pacht of rentebetaling, met een opbrengst van 5200 K.G. gerepeld vlas per H.A., hetgeen in doorsnee niet zoo weinig is, een prijs hebben te ontvangen van 6 per 100 K.G., dat natuurlijk veel te weinig is. Een zeer schamele winst, absoluut oneven- redig aan de verbonden risico, zou de prys op f 10 per 100 K.G. brengen. Het aan de industrie verkochte vlas wordt door deze verwerkt met een verlooning van 360 per H.A. Een gemaakte berekening wijst op hoogere uitgaven, doch Ik wensch my aan het mini mum te houden. De totale onkosten voor een H.A. vlas zijn dus zonder berekening van pacht, koopsom of rentebetaling 730, waarvan 600 aan werk loon per H.A. In Nederland worden geteeld pl.m. 12.000 H.A. vlas zoodat ongeveer 7.200.000 aan werkloon wordt uitibetaald, hetgeen naar ver- houding heel wat meer is dan de suiker bietenteelt, welke, 5% maal zoo groot, pl.m. 15.600.000 aan loon betaalt. Beide takken van nijverheid eischen dus een bescheiden plaats in de zorg der regeering in deze crisistyden. Voornamelyk omdat de Regeering in de oorlogsjaren ook een byzondere zorg aan den dag legde, door ons speciale vragen te stel len omtrent de productie en... ook speciale betaling te eischen aan oorlogswinst. Het ver- goeden van oorlogs- of crisisverlies is dan ook gerechtvaardigd en op zijn plaats. Hoe deze zorg in de suikerbietenindustrie er uit ziet, kan men zien en hooren. Hoe staat het nu in de vlasindustrie Volgens de berichten in de verschillende bladen wordt aangeraden, en reeds plaatse- lijk toegepast, een steunbijdrage voor loon tot 55 met een maximum arbeidsloon van 12 per week. Een dergelijk standpunt zou dus uitmaken dat bijv. voor de gemeente Ter Neuzen de betrokken ongeorganiseerde arbei der voor ongeveer 2 per week zou moeten werken in plaats van werkloos zijn met werk- loozensteun. Ieder voelt de scheeve verhou- ding. Die scheeve verhouding gaat dan in do teelt en eerste bewerking, terwijl het blijkt dat juist ook daar een groote achterstand is Wanneer men toch voor een speculatief ge- was als vlas met zooveel risico met een kilo- prijs van 8 nog niet rendeert en men aan de huidige toestand nog niet aan 5 komt, dan ligt het voor de hand dat teelt onmogelijk is en de industrie en handel vanzelf zonder grondstof komen te zitten. Anderen meenen, dat een teeltpremie uit- komst biedt en alsdan met succes vlas kan geteeld worden. Mogelijk doch waar dan met den grondstof heen?, waarvan thans reeds grooten voorraad aanwezig is, zonder noemenswaardlge afname, wegens de dum ping van Sovjet-Rusland. Een teeltpreimie zal wei product verschaf- fen, dat echter waardeloos wordt door de ge- ringe afname. Anderen, en hierin wil de Regeering vol gens de berichten ook heen sturen, willen de huisindustrie bevorderen en de zelfwerkers gelegenheid geven hun kunsten te toonen met bijslag op loon enz. Een geweldige zwaai zou dit zijn, en een grief voor de groot-indusrtrie, want herhaalde malen is er op gewezen en in die ridhting ook plannen gemaakt, om de huisindustrie te verbannen. En nu zou deze voor de vlasindustrie in het leven worden ge- houden, zouden de hokjes en krotjes weder in eere komen, tegenover de goed geoutileerde fabrieken met enorme kosten overeenkomstig de voorschriften van arbeids- en veiligheids- wetten en wat dies meer zij gebouwd. Laat ons, M. d. V., als Nederlanders onzen naam ophouden en in deze niet weder worden aan gezien als de Chineezen van Europa. En dan de kosten, administratieve rompslomp, ambtenaren enz. Gemeenten met lagen loonstandaard zouden daartoe kunnen overgaan en anderen niet, dat gaat toch niet? en ten slotte zijn hier- mee alleen de werknemers gebaat. Doch waar blijven de werkgevers? Hoe zal een handelaar ondanks 55 toe- slag op loon uit moeten komen met een be- hoorlijke teelt of kooppriis? En waar moet de industrie heen met den verkoop van het product, waarvoor momen- teel geen crediet wordt verstrekt? Zonder berekening wat deze rompslomp kost aan controle en ongemakken, komen de verhoudingen beslist niet uit. tegen een ge- makkelijke en succesvolle oplossing. Wanneer het zou opgaan, M. d. V.. in elke gemeente te volstaan met een toeslag van 55 op alle loon, dan kost dit de Regeering reeds 4 millioen, waartegen geen noemens- waardige baten staan. Immers, wanneer we berekenen dat een H.A. vlas. te v°lde ver- kocht, bfina geen en afgero-neld f 2*0 kost aan arbeidsloon, zonder knoneom, nacht of rent eve rrekenlng en kunstmest, dan voelt men dat men er aan de huidige pryzen van het stroovlas nog totaal naast is. En aan wie komt dan alles ten goede? Aan de werk nemers die in staat gesteid worden arbeid te verrichten, terwijl de werkgevers voor het verlies en risico blijven zitten. De vergade ring gevoelt zeer goed dat dit het paard acfa- ter den wagen spannen is. Oe groote vraag in deze materie is niet alleen het bevorderen van arbeidsgelegenheid, doch vooral afzetgebied aan mogelyke pryzen. Voor het individu is dit onmogelijk. De dumping van Sovjet-Rusland, dat in 1929 d« vlasprijzen van 94 Pond per ton deed dale* op 44, doet ons alien zien, dat hiertegen niet is te vechten. Deze catastrophe geldt dua niet alleen de industrie, doch de teelt en ]»«- werking in alle geledingen. Daarvddr heeft de Regeemig op te komen. Ik geloof dat die eisch op zijn plaats is. En de teelt, handel en industrie is m.t niet te redden door toeslag op loon of teeltpremie, omdat deze beide edn enkele catagorie steu- nen, doch niet de gansche iinie tot steu* te zijn. Voor hetgeen ik hier als middel tot stetm te berde wil brengen ben ik al meermalen als socialist betiteld. Dat kan mij niet eche- len, M. d. V. Ik ben dat niet, ik wensch me met de politiek niet meer op te houden, daar ik al meermalen de droeve ervaring heb op- gedaan, dat de politiek de geheele wereld naar den kelder helpt. De groote vraag waar- om het gaat is niet welke politieke groep regeert, doch welke regeering helpt mede dec economischen druk te verlichten. Wanneer ik dit middel wil bezlen dan ktua ik dit noemen staatshulp in den vorm ra* koophandel. Wanneer toch de Regeering het gezvringeld vlas tegen vastgestelde prijzen door daartoe aangewezen deskundigen doet aanvaarden, dan weet men precies de uitkomst ea ka* ieder zijns weegs gaan zooals voorheen. De teler tracht den hoogst mogelirjiken prfja te bedingen, de handel tracht zoo laag moge lijk te koopen, de Industrie tracht er zooveel mogelijk uit te werken. Niet, M. d. V., dat dan het eldorado verkregen is, o neen, want het is niet te bezien dat de prijs alsdan nog loonend zal zrjn. Doch, en dd&r gaat het om, de bestaansmogelrjkheid van telen tegen over andere vruchten, is daar; de mogeiyb- heid van handelen is niet uitgesloten en d« reden van niet verwerken is weggevallen. Laat ons het maar zoo zeggen, M. d. V., voor elk bedrag dat wordt verhandeld, komt ee* bedrag terug en dat Is nu niet zoo, en dat is ook niet het geval met teeltpremie of loon toeslag. Ik hoop dan ook, M. d. V., dat er van weg* het Bureau alsnog in dien geest stappen kun nen worden gedaan en wil gaarne des v«- langd het Bureau in deze van advies dienen. De VOORZITTER zegt overweging toe. Hij sluit de openbare vergadering. SUBSIDIES TER BESTRIJDING VAN WERKLOOSHEID. Bij het debat over het werkloosheidsvraag- stuk, dat dezer dagen in de Tweede Kamer naar aanleiding van een tweetal interpella- ties is gehouden, is niet alleen gesproken over de bestrijding van de financieele gevolgen di* de werklooslheid meebrengt, doch zijn ook verschillende opmerkingen gemaakt omtrent de wrjze waarop de werkgelegenheid zou kun nen worden uitgebreid. Een dezer opmerkingen zal hier behandeld worden omdat zij op het eenste gezicht zoo volkomen logisch lrjkt, doch, wanneer men at verder over nadenkt, zooveel bezwaren mee brengt, dat het zeker van belang is da aan dacht op deze bezwaren te vestigen. Wanneer een werkgever door gebrek aa* orders zyn productie moet inkrimpen en daajr- bij niet in de mogelijkheid verkeert door ver- korting van den werktijd voor alle arbeider* het te verrichten werk over alle arbeiders te verdeelen moet hij, wil de onderneming ren- dabel blyven, een gedeelte van zijn personeel ontslaan. Deze ontslagen arbeiders krijgen dan, als zij verzekerd zijn, werkloozenuitkee- ring of anders vallen zij, indien deze bestaat, onder de steunregeling of als zij niet bestaat, worden zij naar de Armenzorg verwezen. In alle gevallen echter kosten deze werklooze* de gemeenischap geld, terwijl daartegenov*r geen productieve arbeid staat. Wat is nu loglscher dan dat men gaat zeg gen: „Als nu toch de Overheid geld voor deze personen moet uitgeven, waarom zou dan d* Overheid dit geld niet besteden om de onder neming een zeker subsidie toe te kennen dat haar in staat stelt de betrokken werklooze* aan het werk te houden? Dit kost de Over heid niets meer en er staat tegenover, dat er geen werkloozen zijn, doch dat de betrokken personen productieven arbeid verrichten." Deze gedachtengang is zoo logisch, dat e», vooral in Duitschland, waar momenteel zeer veel werkloosheid heerscht, heel wat personen zijn geweest, die deze gedachten op de een of andere manier hebben uitgewerkt en getracM hebben ze in praktijk te brengen. Dan echter komen pas de moeilijkheden. Immers, men gaat dan een bepaalde onder neming steunen, terwijl de concurrent zonder dezen steun moeten werken. Het is best mo gelijk, dat deze concurrent door een bepaald* methode van werken of door andere omstan- digheden veel economischer kan produceeren en dan gaat het toch niet aan om een ander, die dat niet kan en daar misschien zelfs geen pogingen toe heeft aangewend, in staat t* stellen op kosten van de gemeenschap in d* oude sleur te blyven doorwerken. Men begaat dus een groote onbillijkheid tegenover de ondememingen, die hun best doen en trachten zoo goedkoop mogelijk te produceeren en ais men daarover doordenkt, moet men wei haast tot de conclusie komen, dat men eerder di* goede onderneming moet steunen en moet trachten haar nog grooter te maken, dan dat men de slechte onderneming laat doormodde- ren. Bovendien is het ook ontzettend moeilijk te bepalen waar de grens van het subsidie is. Het is duidelyk, dat, zoo gauw een onder neming de smaak er van te pakken krijgt, zij zal trachten zoo veel mogelijk kosten op de Overheid af te wentelen. Daarbij komt nog een andere kwestie. In dien de Overheid steunt, moet zij, al was het alleen maar om haar steun te kunnen verant- woorden, een zekere controle kunnen uitoefo- nen en bepaalde voorwaarden moeten stellen. Begint men hieraan, dan betreedt men een weg, waarvan het einde niet is te overzien en waarbij men voortdurend conflicten zal krijgen over de vraag wat nu eigenlijk wei en wat niet tot de bevoegdheid van de Overheid moet worden gerekend. Afgescheiden van dit alles is het duidelijk, dat, wanneer een be paald land eenmaal op groote schaal subsi dies zal gaan verleenen, in andere concur- reerende landen eenzelfde gedragslijn zal wor den gevolgd, waardoor men intemationaal steeds tegen elkaar zal gaan opbieden om maar zoo veel mogelijk werkgelegenheid in het eigen land te houden en men een toestand zou krijgen, die met alle begrippen van eco- nomische productie zou spotten. Het is dan ook maar goed, dat er slechts weinig personen zijn, die deze subsidiemaat- regelen wenschen te zien toegepast.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 2