AL6EMEEN HIEUWS- EH APVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Eerste Blad.
ALLES
No. 8650
MAANDAG 2 MAART 1931
71e Jaargang.
BISNBHLAND.
BBITKHlASD
'evoar\
voor ft U 1 0 S
MOTORS NIJVERHEID
TER NEUZEN, 2 MAART 1931.
*BONNEMENTSPRTJS: Biimen Ter Neuzen /1.40 per 3 maanden - Buiten Ter Neuzen
Z n 80 per 3 maanden Btf vooi udtbetaling fr. per post 6,60 per jaar
Voor Br-igie en Amerika 2,25, overige lan den 2,60 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor het buitenland alleen btj voorultbetaling.
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
Uitgeefster: Firma P. VAN DE SANDE.
ADVERTENTI6N: Van 1 tot 4 regela 0,80 Voor elken regel meer 0,20.
Grootere letters en clichd's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrtjgbaar is. - Tnzending van advertentien liefst dag voor de uitgave.
D1T BLAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOEN8DAG- en VRIJDAGAVOND.
BaNOKSBl
BTTOEFENEN VAN POLITIEDIENSTEN
DOOR EEN BURGERWACHT.
Met Tweede Kamerlid Van der Suis heeft
aaa den Minister van Binnenlandsche Zaken
•a Landbouw gevraagd, of bet hem bekend
is, dat sinids eenigen tijd in de gemeente
Weerselo de burgerwacht wordt gebruikt
voor de uitoefening van politiediensten; dat
de burgerwacht in verband hiiertmee o.a. wiel-
rflders en aultobestuurders aanhoudt en dat
hrt op 16 Februari 1931 zelfs is voorgekomen,
dat op een autobestuurder enikele sdhoten zijn
gielost?
le het den Minister bekend, of de burger
wacht nog in andere gemeenten voor politie
diensten wordt gebruikt, en is hij niet van
••rdeel, dat, wanneer de politie niet in
rtaat is, voldoende voor de openbare orde
•n veilighedd te zorgen, de oplosaing moet
worden gezocht in de richting van verster-
toing van de politie?
Tenslatte wordt de vraag gesteld, of de Mi
nister voomemens is, aan het gebruik van
de burgerwacht voor de uitoefening van poli-
Hediensten een einde te maken.
HET ONDERWIJSFONDS VOOR DE
BINNENVAART.
Het instructievaartuig „Prins Hendrik" van
bet Onderwijsfonds voor de Binnenivaart, dat
tfaans bijna tien jaar als opleidingsschip in de
viaart is, is in verband met de eischen die aan
de opleiding voor zee- en binnenvaart gesteld
worden, te klein gebleken. In verband hier-
mede besloot het bestuur van het Onderwijs-
fonds voor de Binnenvaart het vorig najaar
het schip te laten vergrooten. Bij het ont-
werpen van de plannen voor deze uitbreiding
Meek evenwel, dat de kosten aan deze ver-
grooting van de ,,Prins Hendrik" verbonden,
niet veel minder zouiden bedragen dan het
teuten houwen van een geiheel nieuw Instructie
vaartuig, dat aan alle eischen van dezen tijd
voldoet.
Wij vememen, dat het Onderwijsfonds voor
de Binnenvaart thans opdraoht heeft gegeven,
voor den bouw van een nieuw Instructievaar
tuig. Dit opleidingsschip zal worden gebouwd
bi| de scheepswerf Gideon" van de firma J.
Master Hzn. te Groninigen.
Het nieuwe Instructievaartuig zal belang-
*yk grooter zijn dan de „Prins Hendrik". De
hoofdafmetingen van het sohip zijn 32.40 X
•.40 X 2.90 M., terwijd de grootste diepgang
1.65 M. zal bedragen.
Het schip zal worden gebouiwd met kruiser-
hek en getuigd met twee masten en zeilen
onder toeizicht van de Scheepvaart Inspectie
te Groningen.
Het schip krijgt, behalve het zeiltuig, een
Brons voortstuwingsmotor van 150 P.K. en
wordt verder uitgerust met de modemste
hulpmiddelen en instrumenten, noodig voor
het onderwijis. De verlichtingsinstallatie
wordt door Kromhout geleverd, evenals de
pompen.
Het nieuwe Instructievaartuig zal nog dit
jaar in de vaart worden gebracht.
Het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart
js voornemens ook het oude Instructievaar
tuig „Prins Hendrik" als stilliggend opleidings-
Mthp in exploitatie te houden.
PACHTVERMINDERING
ST A ATSLANDBOU W-DOMEINEN
Voor de Staaitslandbouwdomeinen, ressor-
boeren.de onder het Departement van Binnen
landsche Zaken en Landbouw, in de rent-
ambten Niervaart, voor zoover gelegen onder
Klundert en Zevenibergen-Steenbergen en
Zwaluwen, is over het pachtjaar 19291930
een pacihtkwijtschelding van 50 voor het
houwlamd toegestaan.
Daar over het afgeloopen jaar de uitkom-
sten, wat de eventueel geleden verliezen be-
treft, in geen vergelijking stonden met de ver
liezen op bouwland, speciaal op suikerbieten
eu granen (de hoofdgewassen in de rentamb-
ten) geleden, werd voor de perceelen, welke
vrrjwel uitsluitend dienden voor de productie
van veevoeder (gras- en klaverlanden), geen
•pacht vermindering gegeven.
De totale pachtvermindering over alle be-
trokken domeingronden in genoemde rent-
amibten bedraagt hij een gemiddelde pachit van
f 125 per HA ongeveer 29
REDDING VAN DRENKELINGEN IN
TTTRKUE.
De Turksdhe regeering heeft besloten een
extra belasting te heffen van 5 piaster van
iedere 1000 ton lading van alle schepen, die
door den Bosporus de Ziwarte Zee in of uit
gaan.
De ontvangsten zullen aangewend worden
voor de stichting van een Turksche maat-
achaippij tot redding van drenkelingen en de
aanschaffing van twee snelvarende moderne
motor-reddin gfoooten.
DE ANTWERPSCHE TENTOONSTELLENG.
De ontvangsten der Antwerpsche tentoon-
stelling hebben, naar „Het Laatste Nieuws"
meldt, volgens de tot dusverre bekende cijfers
ruim 43V2 miillioen francs bedragen aan toe-
gangskaarten en abonnementen, verhuring
van standplaatsen, vergunningen en verkoop-
redhten.
Dit bedrag zal echter, volgens het blad, op
verre na niet voldoende zijn om alle onkosten
te dekken.
VERLAGING VAN DE LOSGELDEN IN DE
ANTWERPSCHE HAVENS.
De Federation Maritime der Antwerpsche
haven heeft beba-ive tot een verlaging van de
loonen, besloten tot een verlaging met ingang
van 1 Maart van de losgelden van fr. 13 tot
fr. 1,50 voor de gewone ladingen en van fr. 11
tot fr. 10,50 voor de zware goederen (bulk-
cargoes).
DE LOONEN IN DE HAVEN VAN
ANTWERPEN VERLAAGD.
Het Handelsblad van Antiwerpen meldt:
Aangezien het Indexnummer der kleinihan-
delprijzen in de Antwerpsche omgeving op 15
Februari 854 punten bedroeg, zullen van 1
Maart af de loonen in de haven van Antwer-
pen eene vermindering van 2 fr. per dag onder-
gaan.
Resolutie 13 van het Nationaal Comiteit der
Haven bepaalt inderdaad, diat de loonen met
zullen verminderen of verhoogen per
wanneer de Index de
2 fr.
sne.de van 25 punten
basL^nede van 860 tot 940 oversohrijdt, deze
beide crjfers inbegrepen.
Om eene nieuwe loonsvermindering van 2 fr.
te zien intreden zou in de toekomst het Index-
cijfer beneden 835 moeten zakken. In alle
geval, daar het nu beneden 860 zakte, moet
eene eerste vermindering intreden.
EEN PROPAGANDAFILM VOOR
BEWAPENING.
Ondersteund door chauvinistische en recht-
sche kringen, heeft indertijd de ,,Echo de
Paris" een propaganda-film tegen de onbwa-
pening laten vervaardigen, welke, toen de
opvoering in een Parijschen hioscoop plaats
zou vimden, door tot nog toe onbekende oor-
zaak grootendeels verbranidde.
Daarop heeft de „Echo de Paris" opnieuw
een collecte gehouden, welke binnen enkele
wfeken ruim 2 millioen francs opbracht.
De film is intussohen weer gemaakt en zal
in Maart in een der grootste Parijsche bios-
copen worden vertoond. De ,,Echo de Paris zet
zijn inzameling nog voort. De hieruit ver-
kregen gelden zullen voor dezelfde propagan
da benut worden.
waarbij iemand midden in de stad, omringd
door toeschouwers gedoemd was tot den ver-
drinkingsdood, wijl niemand in staat bleek
hulp te bieden. Dat was in 1913. Ongeveer
tezelfder tijid gebeurde iets dergelijks te Am
sterdam, waarbij vier kinderen omkwamen,
wat aanleiding was, dat ook daar een red-
dingsbrigade gestioht werd. In 1917 werd een
vergadering gehouden door de brigades, die
inmiddels oak elders ontstaan waren en in
Den Bosch reeds vroeger bestond, en wel door
de brigade Den Haag, Amsterdam, Haarlem,
Den Bosch en Breda. Hieruit ontstond de
Algemeene Bond, die zich ten doel stelde
propaganda te maken, opdat er ook in andere
plaatsen afdeelingen gesticht zouden worden.
Hij vertel'de onder anderen, dat een statistiek
van dood door verdrinking over de jaren 1903 o
tot 1910 uitwees, dat er ongeveer 939 gevallen den gemeenteraad te Gent, den heer
per jaar van dien versohrikkelijken dood voor- Groote, aan de Brusselsche „Standaara
kwamen. Terwijl dat in de laatste jaren, n.l.
aldus op een gemakkelijker wijze de gelijk-
steWing van hun haven met de Belgische
havens voor wat de spoorwagtarieven en
loodsgelden betreft, te verkrijgen. De Neder-
landsche bladen verbergen het trouwens niet
dat Nederland deze voorwaarde voor den bouw
van de nieuwe sluis zal stellen.
Het ,,officieele Belgische communique" dat,
naar de corr. der N. R. Crt. meldde j.l. Vrijdag-
avond aan de Belgische bladen werd ver-
ftrekt, moet todh wel een wonderlijiken indruk
msken, aangezien dit gebaseerd is op ,,veroin-
derstellingen" en ten slotte afdaalt tot ,,ver-
moedons" als zouden Ter Neuzensche kringen
de band hebben gehad in publicaties die in
Nederlandsche bladen zijn verschenen, naar
aanleiding van een schrijven van het lid van
In orijr:n. dot
25. 45 en 65 cls>
-rui'ijnw "irr
Slot en microben besluipen Uw
teel op dil moment. Vlug, neetn
WybertWybert beschermt en
desinfecteert.
(Ingez. Med-)
CHR. ONDER WIJ S.
Mej. A. C. Crum, van Bennekom, is benoemd
tot onderwijzeres aan de C5hr. School Jozina-
straat alhier.
AUTOGEENLASSOHEN.
Geslaagd voor het examen autogeen-lasschen
de heer B. J. Brinkman, leeraar aan de am-
foatihtsschool te Ter Neuzen.
AUTO-ONGEVAL.
Gistemamiddag reed een auto van de ga
rage-Neve te Ter Neuzen met een passagier
voor het „Hotel Rotterdam", toen laatst-
genoemde alvorens de auto stilstond het por-
tier opende. Dit had tot gevolg dat het por-
tier met een daar .-taande paal van het elec-
trisch licht in botsing kwam en emstig be-
schadigd werd. De botsing had voorts ten ge-
volge dat een stop van de verlichting door-
ging, zoodat een stadsdeel eenigen tijd van
stroom verstoken was.
voor zoover men kon nagaan over de jaren
van 1920 tot 1929, is teruggebracht op 713,
terwijl toch bet bevolkmgscrjfer vooruit-
gaamde is. Hij noemde echter ook het ver
minderen van het gebruik van alcohol als een
zeer voomamen factor in den teruggang van
dit cijfer, daar dronkenschap zeer dikwijls
aanleiding is geiweest tot een dergelijk onge-
val. Hij toonde nu verder aan door middel
van liohtbeelden, hoe het mogelijk is om
menschen te redden, zonder gevaar voor eigen
leven. Men kan in gevallen van nood zelfs
zeer gewone voorwerpen gebruiken, wanneer
deze van bout zijn en voldoende drijfkracht
bezitten, als daar zijn een vuilnisbak, een
tafel, een stoel, enz. Meer in het bijzonder
zijn echter voorwerpen uitgevonden, die door
degenen, die tot de brigade behooren en de
cursussen gevolgd hebben, kunnen aangewend
worden, als daar zijn reddingshaken, klossen
met een lijn, die zeer gemakkelijk mee te
dragen zijn. Ook bestaan er zuurstof-
apparaten waarmee men de bijna verdwenen
Ievensgeesten weer kan opwekken. Van deze
reddingshaken en klossen is ook onze red-
dingsbrigade voorzien en ook van een zuur-
stofapparaat, dat door den heer Hack, inspec-
teur van politie alhier, ter vergadering ge-
demonstreerd werd. De heer Meyerink wees
ook in het bijzonder op het nut van zwemmen
als een gezonde, aangename en nuttige sport.
Hij waarschuwde er echter voor, dat ze niet
goed is voor iedereen n dat, wanneer men er
aan begint, men goed doet eerst een dokter
te raadplegen, of men er voor geschikt is.
Onder meer wees de heer Meyerink er nog op,
dat in het belang van de veiligheid van de be-
zoekers van een badgelegenheid, er voor het
toezicht een persoon moet zijn, die alleen
daarvoor bestemd is, terwijl deze niet afgeleid
mag worden door kleine bijikomstige werk-
zaamheden, als badkamertjes sohoonmaken,
ba-dgoed uitgeven en schoonmaken, enz. zoo-
als dit dikwijls gebruikelijk is. De practijk
heeft reeds uitgewezen, dat hierdoor onher-
stelbare ongelukken kunnen gebeuren. Hij
besloot zijn rede met de aanwezigen uit te
noodigen tot het zingen van het bondslied,
waraan door alien zonder uitzondering werd
deelgenomen.
De heer A. A. Bierlee wees er in een korte,
maar kemaohtige rede nogmaals op, dat men
deize vergadering hield om vooral de jongeren
op te wekken, tot dit mooie en nobele doel,
dat niet ajnders dan goeds in zich kan dragen.
Hij betreurde dat er niet meer personen voor
deze vergadering opgekomen waren, maar hij
meende dat in dezen de afwezigen zeer zsker
DE STATENVERRIEZINGEN
De liberate candidatenlijst in den kieskring
VSissingen is als volgt vastgesteld: 1. J. C.
Paap, 2. H. B. J. Knoop, 3. mevrouw G. Laer-
noes, 4. Mr. P. M. W. J. van der Slikke, 5. D.
L .H. van Raalte, 6. A. E. Dudok van Heel
Gisteren hielden de afdeelingen der R. K.
kiesvereenigingen in den Statenkieskring
Hulst een stemming voor de rangschikking op
de candidatenlijst. Naar we vernemen had dit
de volgende rangschikking tengevolge: 1. E.
Kalle te Westdorpe; 2. J. A. van Rompu (aftr.)
te Ter Neuzen; 3. C. Goa-sens te Sas van
Gent; 4. E. B. Dumoleijn (aftr.) te Hontenisse;
5. L. F. M. van Waesberghe (aftr.) te Hulst;
6. J. W. Vienings (aftr.) te Clinge; 7. C. E.
Vermeerssen te Hulst; 8. P. V. M. Vercauteren
te Nieuw-Namen.
Voor de R.K. partij hebben in dezen kies
kring 4 leden zitting.
DE TER NEUZENSCHE REDDINGS-
BRIGADE.
Zaterdag 1.1., des avonds 8 uur was door
„den Bond tot redding van drenkelingen" af-
deeling Ter Neuzen in het Hotel du Com
merce" een vergadering belegd, voor bestuur,
leden en belangstellenden. De vergadering
werd geopend door den voorzitter van den
bond, afd. Ter Neuizen, den heer J. Huizinga,
burgemeester, die in een korte rede resu-
meerde wat er in de 2 jaar, dat de af dec
ling Ter Neuzen bestaat, alzoo gedaan is.
Hetgeen er gedaan is bestaat hierin, dat men
cursussen gehouden heeft, waaraan ongeveer
20 personen hebben deelgenomen. Zij kregen
les in eerste hulp bij ongelukken van den beer
Dr. Van Bockstaele, en voor het zwemmend
redden van den heer 't Gilde, badmeester
alhier.
Voor deze vergadering waren naar Ter
Neuzen gekomen de heer A. A. Bierlee,
voorzitter van den bond tot redden van
drenkelingen te Amsterdam, en de heer
Meyerink, voorzitter van de pers- en propa-
gandaoommissie van dien bond. De lezing
werd gehouden door den heer Meyerink,
die in een boeiende rede de opgekomenen wees
op het nut van dezen bond. Hij vertelde hoe
er een afdeeling was ontstaan in Haarlem,
naar aanleiding van een droevig ongeval,
FOURNITURES GENERALES
Borluutstraat 8, GENT. Tel. 12415.
(Nabij 't Stadhuis)
(Ingez. Med.)
Uit laatstgenoemd schrijven blijkt duidelijk
genoeg, hoe men te Gent over de kwee-tie
denikt. De belangen van Gent en Antwerpen
ioopen in de aanhangige vraagstukken niet
parallel. Het door Antwerpen begeerde kanaal
is immers voor Gent, dat toch reeds korter
bij den Rijn ligt dan de Scheldehaven, van
geen beteekenis.
De belangen van de zich sterk uitbreidende
scheepvaart op Gent heeft dringend de voor-
ziening noodig waarom de belanghebbenden
in die stad vragen. En naar het zich laat
aanizien is die voorziening te bereiken. Van die
zijde gaat dan ook den aandrang uit, maar
met de meeste stelligheid kan worden verze-
kerd, dat „Ter Neuzensche kringen" geheel
stnan buiten de publicaties der laatste dagen.
Voor de vaart op bet Nederlandsche gedeelte
van het kanaal is de behoefte aan een grootere
sluis en ruimer kanaal nog niet bepaald ge
bleken, als is het ook dat men onlangs in een
publicatie van Belgische zijde bijna wilde doen
voorkomen. alsof het juist de Nederlandsche
belangen waren, die de nieuwe groote sluis
noodig hadden.
Men gevoelt in Gent, dat men op sleeptouw
wordt gehouden door de regeering te Brussel.
men heeft in verband daarmede getracht er
het buitenland voor te interesseeren. doch dit
wil zich niet verder interesseeren dan zijn
belangen inderdaad gaan. Het is niet de
eerste maal, dat uitbreidem van den toegang
tot de haven van Gent wordt tegengehouden
onder invloeid van Antwerpen, dat met leede
oogen den bloei van de haven der Van Arte-
veldiestad gadeslaat.
Het officieel communique kan geen ander
doel hebben, dan de aandacbt van den feite-
lriken toe-stand af te leiden. En als men daar
er aan twijfelt, of de Nederlandsche Regee
ring bereid zou zijn tot partieele oplossing van
tusschen Belgie en Nederland aanhangige
zaken, welnu; wij hebben daaromtrent een
meening, doch, laat de Regeering -e Brussel
in Den Haag eens poolshoogte nemenj
Er zijn ook nog kleinere kwesties af te doen,
al was het alleen die van electrificatie van
kanaalbruggen, hetgeen dringend noodig is
voor het landverkeer, maar dat toch ook zeer
ten goede zou komen aan het drukke scheep-
vaartverkeer op Gent.
NOG NIET BETAAUD.
Naar verluidt heeft het ministerie van
Financien in Belgie nog steeds niet vast-
gesteld, de fiskale reohten, die betaald moeten
worden voor de overdracht der aandeelen van
de spoorwegmaatschappij GentTer Neuzen
aan de Nationale Maatschappij van Belgische
spoorwegen en heeft daarom de tweede afre-
kening, die in September j.l. moet plaats
hebben ten bedrage van 200 fr. per aandeel,
nog niet plaats gehad. Wel is bij de ovemame
in April 1930 per aandeel 400 fr. uitgekeerd.
ongelrjk hadden. Hij vroeg den aanwezigen
het gehoorde verder te brengen in hun ken-
nissenkring, opdat men opgewekt worde tot
het deelnemen aan de cursussen en daardoor
toe te treden tot de reddingbrigade, waardoor
het aantal ongelukken in het algemeen, en
verdrinkingsgevallen in het bijzonder, tot een
zoo klein mogelijk aantal terug gebracht kan
worden.
We wenschen de heeren, die zich voor dit
werk interesseeren veel succes toe en voor
degenen die zich voor de cursussen willen op-
geven diene, dat men zich daarvoor kan aan-
melden bij den heer Hack, secretaris van de
afdeeling Ter Neuzen.
DE NIEUWE SCHUTSLUIS TE
TER NEUZEN.
Een officieel Belgisch communique.
De correspondent der N. R. Crt. te Brussel
meldt:
Van officieele zijde ds Vrijdagavond het vol
gende communique aan de Belgische bladen
verstrektSommige Nederlahdsche bladen
melden, dat de Nederlandsche regeering bereid
zou zfn afzonderlijke onderhandelingen te
openen over de kwestie van den bouw van een
nieuwe schutsluis te Ter Neuzen. Alles laat
toe te veronderstellen, dat dit bericht op een
misverstand of een vergissing van de zijde der
Nederlandsche bladen berust. Immers zooals
reeds officieel is verklaard, bestaat er voeling
tusschen de beide regeeringen voor de oplos
sing der verschillende hangende vraagstukken.
Dit" in acht genomen, bestaat er geen enkele
reden om zekere kwesties, die voor Gent van
belang zijn, afzonderlijk te behandelen, te
meer daar de Gentsche belangen veel meer
baat zullen vinden bij een gezamenlijke over-
eenkomst. Vermoedelijk, aldus het commu
nique verder, komt voornoemd bericht uit Ter
Neuzensche kringen, die de hoop koesteren.
QUAESTIE GENT—TER NEUZEN.
De Brusselsche correspondent van het Alg.
Hbl. seint d.d. 26 Febr.:
In de Brusselsche ,,Standaard" van heden
wordt gehandeld over het bouwen van een
nieuwe sluis te Ter Neuzen in verband met de
Belgisch-Nederlandsche quaestie.
In den gemeenteraad van Gent was door
den burgemeester verklaand, dat er onder
handelingen aan den gang waren over het
Schelde-ragiem tusschen Belgie en Nederland.
Daarop kwam Belgo met een bericht, dat deze
mededeeling logenstrafte. Vandaar de ontroe-
ring in de kringen der Gentsche haven.
De „Standaard" is op inLichtingen uitgegaan
en kwam te weten, dat de mededeelingen van
de heeren Boullet en Beelaerts betreffende het
bestaan van een contract tusschen beide lan-
den over de mogelijke hervatting der ge-
schorste onderhandelingen met de werkelij-k-
heiid overeenkomt. De tot hiertoe gevoerde
gedachtenwisselingen schrnen echter nog niet
tot het resultaat te hebben geleid, dat de noo-
dige basis reeds voorhanden is voor het her-
vatten der officieele diplomatische onderhan
delingen.
De Gentenaren zouden gaame den aanleg
van een nieuwe zeesluis te Ter Neuzen los van
de andere Belgisch-Nederlandsche quaesties
willen zien geregeld.
De „Standaard" verklaart zich daarmede
accoord, maar zou de heele Belgisch-Neder
landsche quaestie willen opgelost zien. Kan er
geen overeenkomst bereikt worden, dan
brenge men het land op de hoogte en zoeke
dan met eigen middelen verbetering te sohep-
pen in den moeilijken toestand, waarin Belgie
zich op het gebied van het intemationaal ver-
ikeer bevindt. Dan kan ook de quaestie van de
nieuwe sluis te Ter Neuzen op zichzelf behan-
deld worden.
De „Standaard" betwijfelt echter of Neder
land zal willen tegemoet komen in de kosten
van aanleg, onderhoud en bediening. Zal
Nederland geen compensatie vragen inzake
in-, uit en doorvoer-tarieven en inzake
de loodsgelden naar Gent en Ter Neuzen, dan
moet zeker naar een betere aansluiting met
de zee-Schelde voor Gent worden gestreefd.
Maar in Internationale quaesties moet op
nuohtere wijze voordeel en nadeel der ver-
langde concessies en der geeischte tegen-
prestatie afgeiwogen worden.
De Red. van bet Alg. Hbl. merkt hierbij op,
dat, wat de Gentsche desiderata betreft, de
overeenstemming tusschen Gent en de Neder
landsche regeering niet lang zou behoeven uit
te blijven, indien deze lokale quaestie kon
worden gelicht uit het complex van vraag
stukken welke nu alien onder het Neder-
landsch-Belgisch verdrag zijn samengevat. Wij
meenen met groote stelligheid te weten, dat
de Nederlandsche regeering tegenover een iso-
leering van de quaestie GentTer Neuzen
(want ook Ter Neuzen heeft, bijv. op het ge
bied van Belgische spoorwegtarieven, wen
schen), en een afzonderlijke behandeling, niet
afwijEend zou staan wanneer dit van Belgische
zijde zoude worden voorgesteld. (Wijl zijn het
daarmede eens. Red. T. N. Crt.) Uit de nota-
wisseling van 1929 tusschen Brussel en Den
Haag, is vrij duidelijk gebleken, dat men Ter
Neuzen wel tegemoet wilde komen, binnen het
kader van het gansche verdrag. Of de quaestie
nu uit dat kader kan worden gelicht, hangt.
gelooven wij, niet zoazeer van Den Haag af
als van Brussel.
Het ware wellicht te wenschen, dat er meer
Nederlandsch-Belgische quaesties aldus afzon
derlijke regelingen konden vinden, en dat etr
een einde kwam aan het uitspelen van het
eene lokale belang tegen het andere, hetgeen
tot dusver op volkomen stagnatie voor alle
belangen is uitgeloopen. Maar daartoe zou
vooraf nauwer contact tusschen de lokale be
langen aan weerszijden der grens noodig zijn,
waaruit een beter begrip zou kunnen ontstaan
van de belangengemeensehap die beide buur-
landen in zoovele opzichten bindt, en die nu
nog teveel verloren gaat in het diploiDatieke
schaakspel, waar zooveel andere factoren zich
mede doen gelden. Red. H.
REORGANISATIE
DER MIDDELBURGSCHE BRANDWEER.
De gemeenteraad van Middelburg benoemde
tot commandant van de ibrandweer, den heer
H. Bieiman, gepensionneerd luitenant-kolonel
der infanterie en commandant van den Bijzon-
deren Vriwilligen Landstoim in Veiband
Zeeland. De benoeming, die in verband staat
met de reorgamsatie van de Middelburgsche
branidweer, gesohietlde met 111 stemmen en
vier bianco.
VEEVERVOER PER SPOOR NAAR
ZEEUWSCH-VLA AN OEKEN.
Sedert eenigen tijd waren vanwege de
spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen
onderhandelingen gaande met de Nederland
sche en Belgische spoorwegen om de zendin-
gen levende dieren, komende van de week-
markten te Rotterdam, Gorinchem, Purrne-
rend, 's Hertogenbosch en Leeuwarden, be
stemd voor Zeeuwsch-Vlaanderen, zoomede
de wagens vee afkomstig uit Zeeuwsch-Vlaan
deren en bestemd voor de weekmarkt te Rot
terdam met den meesten spoed te doen ver-
voeren tegen vrachtgoedtarief.
Deze bemoeiingen hebben tot gevolg gehad,
dat wagens vee, vertrekkende van Purmerend
om 12.25, van Rotterdam om 15,37, van Go
rinchem om 12,36 en van 's Hertogenbosch
om 15,53 reeds des anderen daags middags
te Hulst, Axel en Ter Neuzen kunnen aan-
komen.
Zendingen, uit Leeuwarden vertrekkende op
Vrijdag om 17.47 zullen des Zaterdagsavonds
nog te Hulst, Axel en Ter Neuzen worden
aangevoerd.
Wagens vee, die des Zaterdagmamiddags uit
Hulst, Axel en Ter Neuzen vertrekken, zullen
des Maandags om 12,50 te Rotterdam aan-
komen.
WERKVERSCHAFFIN G TE CLINGE.
Door het gemeentebestuur van Clinge is
krachtens raadsbesluit van 17 dezer in het
openbaar aanba:teed het aanbrengen van een
steenslagverharding met bijkomende riolee-
rings- en grondwerken in de Kerkstraat en
Steenstraat te Clinge met bijlevering van de
benoodigde materialen.
De uitslag dezer aanbesteding is als volgt:
L. en Th. de Bruijn te Hulst voor /4220;
Jac. H. van de Ven te Vlianngen voor /4096
J. C. van Drongelen te Walsoorden voor
39T9; Andr. L. en J. Blommaert te Hulst
voor 3853C. L. van Craenenbroeck te Clinge
voor 3830; L. H. C. Lansu te Clinge voor
3825Jos. de Maagd te Hontenisse voor
/3794; P. Dees te Sas van Gent voor 3793:
P. Andriessen te Walsoorden voor f 3680; Th.
de Wilde te Nieuw-Namen voor 3671.80; W.
Jac. de Bruijn te Ter Neuzen voor 3576: Aif.
Warrens te Ossenisse voor f 3560.
Het werk is gegund aan den laagsten in-
<rohrijver Aif. Warrens te Ossenisse; het moet
worden uitgevoerd uitsluitend met werkloozen
der gemeente, .ingeschreven bij de gemeente-
lijke arbeidsbemiddeling. Het uurloon is be
paald op 0,30, terwijl een achturige werkdag
en een 45-urige werkweek zijn voorgeschreven.
De uitvoering gesdhiedt onder toezicht van den
heer P. Blommaert te Hulst. Daar het aantal
ingeschreven werkloozen 60 bedraagt en niet
meer dan 15 h 20 arbeiders tegelijk kunnen
worden tewerkgesteld, zal met verschillende