Ter Neuzensshe Ccurant Tweede Blad. ¥i hhbnlanId! De Purperen Schaduw Gevatte Koude »r PETTI LIE TON, BUITENLAND. Vrfjdag 9 Jan. 1931. No. 8628. DRAlSltiAvAN-VALKEnBURG'S I-LEEUWARDEN- door EDMUND SNELL. Mijnhardt's Poeders. iA* i VAN EEN BRUG OVER DE WESTER-SCHELDE. Het denkbeeld is niet nieuw. Wij hebben eenige jaren geleden wel eens met eenigen emst hooren bespreken de mogelijkheid van het overbruggen der Wester-Schelde nabij de Belgische grens, voor het maken eener spoor- wegrvertbin'ding van Roosendaal laags Graauw tot Sluis. Dat deaikbeeid werd echter door ter sake deskundige technioi naar het r£ik der schimmen verwezen, als zijnde economisch albsohmt onbestaanbaar. De bekende Hoefijzer-corr. van het Alg. Hbl. lanceert het denkbeeld thans op een an- dere wijze. Hij geeft daardoor blijk, dat zijn eympathieen voor Zeeuwsch-Vlaanderen nog onvermfnderd bestaan, en dat hij ook nog steeds verwijlt in 't rijk der fantasien (anders leunnen wij een dergelijk plan inderdaad niet beschouwen), want was ook hij het niet, die vroeger een3 een plan lanceerde om Zeeuwsch- Vlaanderen en de Zeeuwsche Eilanden met den vasten wal van Zuid-Holland te verbin- den door een tunnel? Ofschoon onze bevol- king zich naar onze meening over deze zaak absoluut geen illusies behoeft te scheppen, willen we onze lezers toch een en ander uit dat artikel meedeelen, en ontleenen daaraan het volgende: Von al onze groote rivieren is de Schelde de eenige waarover in 't geheel geen brug- verbinding bestaat. Over een lengte van on- geveer 60 K.M. (hemels'oreed gemeten) d.w.z. op ons gansdhe grondgebied, kan men van den eenen oever der Schelde naar den anderen niet komen dan met stoomlbootjes of (tus- schen Vlissingen en Breskens) per veerboot. Nu zullen wij waarlijk den eersten zijn om den lof te zingen van de heerlijke riviertoch- tjes die zulke overvaarten met een der vaar- tuigen van den provincialen stoombootdienst op de Wester-Schelde doen beleven en uit verkeersoogpunt vormen de nieuwe ponten tusschen Vlissingen en Bresken3 zeker een belangrrjke verbetering. Maar men moet zich dien pontdienst vooral niet voorstellen als ook maar eenigermate vergelijkbaar met dien over 't XJ, waarop voortdurend af en aan wordt gevaren. Tusschen Walcheren en het Land van Cadzand is er natuurlijk op verre na niet zulk een verkeer als tusschen de foeide IJ-oevers en de afvaarten zijn dus be- trekkelijk schaarsch. Met het gevolg, dat wie niet juist v66r het vertrekuur aankomt, moet wachten, soms geruimen tij'd. En dan doet men, over dit k o r s t e van de vier Scheldetrajecten (een af stand die op de Bondskaart staat aangeteekend als van 7 KM. omdat de pont niet precies in rechte lijn kan gaan ,maar het vaarwater moet hou- den) ongeveer 20 minuten, los- en vastmaken niet meegerekend. Hemelsbreed is de afstand ongeveer 5 K.M.; een auto of een trein zou er 5 minuten over doen indien er daar een brug was. En geen tijd verliezen (het kan wel een our worden) met vooraf wachten. Men onder- vindt dat trouwens ook brj andere rivier- ponten. Nu laten wij de vraag, w a a r een Sehelde- brug zou moeten worden gebouwd, ditmaal geheel rusten als van bijkomstig belang. In- dertijd heeft schrijver dezes (in „De Toorts" van 24 Jan. 1920) gepleit voor twee punten van overgang: BreskensVlissingen en Ter NeuzjenEllowoutsdijk. Doch het spreekt van zelf dat deskundigen de technisch meest geschikte punten zouden moeten uitzoeken. Wij bepalen ons nu slechts tot het betoog dat het kan en dat het moet. Het kannatuurlijk, zouden we zoo reggen. In technisch opzicht staat onze waterstaat, rijks- en provinciale, voor niets. Zie de Zuiderzeewerken. Een brug van 5 K.M. zou drie en een half maal de Moerdijkbrug zijn, die immers 1400 meter lang is. Dat lijkt eer een kwestie van geld dan van techniek. Is een brug aan het eind van een zeearm (want dat karakter heeft de Wester-Schelde inderdaad) missohien zooveel bezwaarlijker? Maar er is er zoo een o.a. te Edinburgh, over de Firth of Forth en over Straat Menai tusschen En- geland en het eiland Man. Zeeschepen varen er onder door. Vreest men nochtans voor be- leanmering van de scheepvaart Dan zou men bpv. het punt Ter NeuzenEllewoutsdijk kun- nen kiezen, dat veel dieper landwaarts in ligt en waar wel de oevers even ver van elkaar zijn als bij BreskensVlissingen, doch waar de twee vaarwaters niet breeder zijn dan 500 700 M. Het kan niet onmogelijk zijn om daar (waar men bovendien de Suiker- plaat als middensteunpunt zou hebben gelijk men voor de Firth- of Forth-torug het eiland Inchgarvie heeft gelhad) een brug te bouwen die de beide daar bestaande vaarwaters ge heel in den tegemwoordigen toestand laat. Want de twee hoofdbogen van de boven- genoemde Schotsche brug hebben een span ning elk van 1710 voet, d.i. 570 meter. En de hoogte kan zeker gemakkeljjk z66 worden ge- maakt, dat de grootste zeeschepen als note- dopjes er onder door zouden kunnen varen. Heeft men in Zuid-Frankrijk niet de Viaur- viaduct, welke 127 meter boven de vallei ligt en loopt de spoorweg over de Douro-viaduct niet zelfs op 170 meter boven het water? Technisch kan het dus zeker wel. Maar dan moet het ook aangepakt worden. iDaar ligt nog altijd, bezuiden de Schelde, een stuk van Nederland dat door geen enkelen modernen verkeersband met de rest van Nederland, is verbonden. Het heet Zeeuiwsch- Vlaanderen, omdat het, aardrjjkskundig, aan Vlaanderem aansluit, maar het heet Zeeuwsch-Vlaanderen omdat het, histo- risch, staatkurd'ig, ethnologisch en iinguls- tisch, een stuk van Zeeland, d.w.z. van Neder land is. Het volk, dat daar woont, is Zeeuiwsch van afkomst, van hedendaagsch wezen en van taal, zoo goed als de Zeeuwen van benoorden de Schelde dat zijn en heeft, evenals dozen en anders dan de Vlamingen, onze heele geschiedenis meegemaakt, zoo goed als de Friezen en Hollanders dat hebben ge- daan. Het voelt zich ook door en door Zeeuwsch-Nederlandsch, niet Zeeuwsch- „Vlaamsch". Maar het is, door zijn geogra- fische ligging, uitermate belemmerd in zijn verkeer met de rest van Nederland. Met het gevolg, dat het zich, economisch, niet op Nederland, maar op Belgie orienteert en dat het, staatkundig, door begeerige buitenlan- ders herhaaldelijk wordt voorgesteld als een getoied dat toch eigenlijk bij Belgie moest be- hooren. Laat men zich zulk een toestand toch eens goed voorstellen. Er zijn over onze andere rivieren te weinig 'bruggenmaar er z ij n er toch. Hoe zou men er over denken als er, in den tegenwoordigen tijd, nog zelfs geen spoorweg bruggen waren over de Maas tusschen Brabant eenerzijids en Zuid-Holland en Utrecht anderzijds? Men zal zeggen: Er zijn vele andere deelen van ons land, die 66k door water zonder overbruggingen liggen af- gescheiden: de Waddeneilanden, de Zuid-Hol- landsche en de Zeeuwsche eilanden op Wal cheren en Zuid-Beveland na. Ja dat is, al- thans voor wat die Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilanden belangt, ook niet mooi, maar het is niet te vergelijken met het be- denkelijke isolement van Zeeuwsch-Vlaande ren. Want die eilanden zijn niet geografisch 66n met een a n d er land, orienteeren zich dus, economisch, niet op een ander land en liggen niet binnen de sfeer van vreemde begeerten. Gelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Het is een Nederlandsch verkeers- en dus een Nederlandsch economisch belang, dat Zeeuwsch-Vlaanderen door een vaste brug met den oeverwal wordt verbonden. Natuurlijk is het economische belang niet strikt recht- streeks op te vatten, maar ten aanzien van welk openbaar werk kan men dat doen? Haast geen enkele van onze groote droog- makerijen is, naar de rechtstreeksche op- brengst becijferd, rendabel geweest en de Zuiderzeewerken zullen dat ook weer niet zijn. En van welke van onze groote rivier-overgan- gen kan men becijferen dat ze rendabel zijn? Welk een arm land was Noord-Brabant toen de brug bij Hedel werd gemaaktmaar wat heeft die brug tot de economische ont- wikkeling van Noord-Brabant bijgedragen! Men vergete trouwens niet dat Zeeuwsch- Vlaanderen geen arm land is, dat het een schoonen landbouw heeft en intensieve in- dustrieen aan het kanaal Ter NeuzenSas van Gent. Bovendien zou door een brugver- binding een reeds zeer levendig en toenemend verkeersbelang worden gediend: dat van den stroom van toeristen, die, nu reeds, 's zomers van de Belgische badplaatsen over Sluis en Breskens of van Antwerpen over Ter Neuzen naar Walcheren trekt. Maar het is vooral ook een n a t io n a a 1 belang, dat de Scheldp wordt overbrugd, om dat iedereen, die ondfer zoo'n brug doorvaart, of er overheen rrjdt, daardoor onmiddellijk be- seft: Nederland houdt Zeeuwsch-Vlaanderen vast. Het is zooals een van onze vroegere Ministers eens tot ons zei toen wij hem over dit denkbeeld spraken: Ja, zoo'n brug zou een symbool zijn. Wanneer dus de uit de Tweede Kamer op- gestoken gunstige wind voor bruggenbouw b 1 ij f t waaien, dan moge men dien allereerst opvangen ten bate van een brug over de eenige groote rivier in ons land, die er nog in 't geheel geen heeft: De Schelde. ROTTERDAM SCHOUWEN-DUIVELAND Men schrijft aan de N. R. Crt. Als in de laatste weken geen onvoorziene moeilijkheden voor den dag komen, zal in het (Ingez. Med.) 19) (Vervolg.) ,,En laten we nu dat interessante ver- schijnsel, dat jij de purperen schaduw noemt, eens nader bekijken. Eerst wat de kleur betreft. Arangoi kwam, als ik me wel herinner, bij jou op de zitting bin- nenvallen, dien dag, dat de laatste slagen vielen, die den boom velden en brabbelde iets onsamenhangends over een wreken- den geest en een schaduw die purper was. Begrijp me nu niet verkeerd, als ik be- weer, dat Arangoi je hypnotiseerde tot de overtuiging, dat het schaduwbeeld inder daad die kleur had. De inlandsche ma- giers zijn buitengewoon bekwaam op dat stuk en het is misschien een pleister op de wonde, als ik je vertel, dat ik bedrogen ben door inlandsche touwladder-goochel- toeren en nog een vreemde verdwijnings- geschiedenis, waarop ik nu maar niet nader zal ingaan. Je begrijpt, waar ik heen wil. Als Arangoi's collega-goochelaars mij konden bedriegen, is het meer dan waarschijnlijk, dat hij jou om den tuin leidde". Barnes was op de leuning van een sfoel gaan zitten en volgde de woorden van den resident met duidelijke belangstelling. ,,U bent het dus eens met Westerman. U vermoedt, dat er heelemaal geen scha duw is geweest?" Jntegendeel. Ik geloof er wel degelijk aan, Inderdaad berust mijn heele theorie op het feit, dat er een schaduwbeeld ge weest is. Ik geloof alleen niet in de kleur, Als we het op dat punt maar eens wor den, dan blijft er geen grein bovennatuur- lijks meer in de heele zaak over. Volgens jou lezing heb je het schaduwbeeld drie maal zeer duidelijk waargenomen; den avond van jullie jachtpartij, den nacht van den brand en onmiddellijk nadat 't drama was aebeurd. De tweede maal werd het schaduwbeeld op de open vlakte gewor- pen door een koperen beeldje, dat op den boomstronk stond, met het laaiende bosch er achter. dat geef je toe. Ik geloof nu niet te boud te spreken, als ik aanneem, dat het bliksemlicht achter het beeldje flitste en dat daardoor de eerste maal het scha duwbeeld gevormd werd". De controleur nam zijn pijp even uit zijn mond. ,,Zeer waarschijnlijk", erkende hij. „Goed! Nu komen we aan den nacht van de misdaad. X. de groote onbe- kende had iets tegen Kennard. Hij was niet zooals Westerman schijnt te willen aannemen, een inlandsche struikroover, die op prooi uit was, want om te begin- nen waren de zakken van het slachtoffer niet doorzocht. en bovendien had hij dan voor zijn ongewenscht bezoek een tijd ge- kozen, dat er nog verscheiden personen in de weer waren. Ik vermoed, dat hij dit om twee redenen deed om zijn beweeg- reden te bemantelen en om te bewerk- stelligen, dat de schaduw inderdaad ge- zien werd". Hij bracht de toppen van zijn vingers samen en glimlachte eens tegen Barnes. ,,Het zien van dat schaduwbeeld was van overwegend belang. Hij was besloten om je aandacht op den omgehakten warin- gin te vestigen en op die malle geschie denis uit de Doesoensche mythologie" De controleur knikte langzaam met het hoofd. Hargreaves had het onmiskenbare voor- begin van Mei Schouwen-Duiveland uit zrjn isolement verlost worden, door middel van het modemste verkeer.-apparaathet vliegtuig. Op 4 Mei zullen de in dit blad reeds meer- malen besproken plannen tot het inwerking stellen van een geregelden luchtvaartdienst tusschen Rotterdam en Schouwen-Duiveland in vervulling gaan. Op dien dag zal het vlieg- veld, gelegen aan de grens van de kortelings in cultuur gebracht geestgronden, onder Haamstede, worden geopend, en zal de Kon. Luchtvaartmij. een begin maken met het ver- voeren van passagiers en goederen tuoschen het plots moderne Zeeuwsche eiland en Rot terdam v.v. Voor het vervoeren van passagiers zal aan- vankelijk des Maandags (Rotterdamsche marktdag) geregeld gevlogen worden en wel als volgt: vertrek Rotterdam 7 uur, aankomst Haamstede 7,20; vertrek Rotterdam 17 uur, aankomst Haamstede 17.20; vertrek Haam stede 7.30, aankomst Rotterdam 7.50; vertrek Haamstede 17.30, aankomst Rotterdam 17.50. Op andere dagen zal een gewijzigde dienst- regeling van kracht zijn, waarbij het eerste vertrek uit Rotterdam en het eerste vertrek uit Haamstede, ongeveer een uur later zullen worden gesteld. Te Rotterdam zal hoogstwaarschijnlijk aan- sluiting worden verkregen naar en van Am sterdam en naar het buitenland. Het ligt ook in de bedoeling, samenwerking te zoeken met Vlissingen, teneinde later de lijn RotterdamZierikzee door te trekken naar Vlissingen. HET ONTSLAG BIJ PHILIPS. Naar de directie van de Philips Gloeilam- penfabriek aan de Maasbode mededeelt is het bericht uit Het Volk geheel uit de lucht ge- grepen. Over het heele bedrijf worden op het oogenblik nog steeds een klein aantal arbei- ders ontslagen. Het ontslag betreft ook niet speciaal de apparatenfabriek. BEROEP VAN BESLTSSIMGEN DER RADIO-OMROEPCONTROLECOMMISSIE. Blijkens zijn antwoord op desbetreffende vragen van het Tweede Kamerlid Albarda inzake de regeling van het beroep van be- slissingen der Radio-omroepcontrolecommis- sie, houdt de minister van Waterstaat deze nog in beraad, totdat hij zal hebben kennis genomen van de resultaten van het onder- zoek, dat in het buitenland is ingesteld naar de regeling van den radio-omroep. Hieraan wordt toegevoegd, dat, indien tot instelling van een beroep, als door den heer Albarda bedoeld, zal worden besloten, de regeling zoodanig zal zijn, dat de eindbeslis- sing bij den minister van Waterstaat zal be- rusten, nadat deze het advies zal hebben in- gewonnen van een daartoe in te stellen Ra- dio-beroepscommissie. De minister is gaame bereid te overwegen om in de gevallen, waarin het advies der be- roepsinstantie niet met algemeene stemmen wordt vastgesteld, ook de minderheid gelegen- heid te geven haar gevoelens kenbaar te maken. JOFFRE'S UITVAART. Dinsdagavond om 9 uur vond de plechtige overbrenging plaats van het lijk van maar- schalk Joffre uit de kapel van de militaire School naar de kathedraal Notre Dame. Het kisten geschiedde in tegenwoordigheid van de bloedverwanten en de officieren van zijn per- soonlijken generalen staf. Langs den weg naar de kathedraal verdrong zich een enorme menschenmenigte. De lijkstoet, gevolgd door Fransche, Bel gische en Engelsche troepen begaf zich onder het gedonder van het geschut allereerst naar den Arc de Triomphe, waar bij het graf van den Onbekenden Soldaat een oogenblik halt gehouden werd. Een minuut lang heerschte algemeene stilte. Tijdens de overbrengings- plechtigheden waren de lichtreclames uitge- schakeld. De straatlantaams waren met rouw- floers omhuld en de monumenten met vlag- gen voorzien. De kist van den maarschalk was eveneens van de driekleur bedekt. Tijdens het transport was de drukte in de straten zoo groot, dat het verkeer was ge- stremd. Monseigneur Crdpin zegende in de Notre Dame de lijkkist van Joffre, in tegenwoordig heid van minister-president Steeg, verschei- <m wmiaannBHneanaBi^MnEnB deel om van buiten af in deze geheim- zinnige zaak te komen, Westerman bijna niet te kennen en van het bestaan van Flavin van te voren geheel onkundig te zijn. Maar al hield men dit alles in het oog, dan nog was het verwonderlijk zoo snel als hij een draad aevonden had. ,,Ik geloof, dat ik u begin te begrijpen". ,,Dat spreekt vanzelf; het is ook heel duidelijk. Als je hem alleen maar in het huis overvallen had, zou hij door de ach- terdeur naar den tuin zijn ontsnapt. Maar ik zal je nu aantoonen, dat onze moorde- naar een buitengewoon geslepen en han- dig mensch was' Hij ging naar de tafel, waarop de karaf stond en tilde haar rechts van de deur. ,,Nu staat de tafel ongeveer op dezelf- de plaats als gisteravond die in de voor- galerij van Kennard. Jou lamp hangt aan het plafond, maar Kennard had zijn lamp op tafel staan, zooals jij je herinneren zult, en het licht was bijzonder scherp. Je vond een sigarenkistje op den grond. Ik zal het mijne op zijn kant zetten zoo want de andere kist was grooter". Hij plaatste een leeg glas op de kist en terwijl hij de Malacca-rotan van Barnes nam, begon hij deze als aanwijsstok te ge- bruiken. ,,Verbeeld je nu eens, dat het glas het j koperen aapje is en dat de lamp van Ken- nard er onmiddellijk achter staat, wat zal je dan op den muur aan de overzijde, links van je, zien! Een geweldige. misvormde schaduw van het beeldje". Hij zette den stok weer in een hoek, nam het glas weg en viel zwaar in een stoel neer. ..Is het nu duidelijk? Volgens een zorg- vuldig uitgewerkt plan liet de man, dien we moeten hebben, het beeldje staan, tot dat jij het gezien had, daarna moest hij zich weer meester maken van het koperen dene ministers, generaals, vrienden en de of ficieren van den generalen staf. In den nacht werd door kloosterlingen, reli- gieusen en oud-strrjders bij de baar gewaakt. Onder buitengewoon groote belangstelling van de bevolking begon Woensdagmorgen in de Notre Dame de plechtige dienst ter inlei- ding van de begrafenisplechtigheid voor wij- len maarschalk Joffre. Direct na het verschrjnen van den president der republiek Doumergue, begon de inzegening van het stoffelijk overschot van den maar schalk. Het geheele diplomatieke corps en de militaire vertegenwoordigers van bijna alle vroegere geallieerde mogendheden namen aan de plechtigheid deel, die tegen 10 uur was af- geloopen. Korten tijd later zette zich de rouwstoet in beweging. Zij werd geopend door onderdeelen van alle Fransche wapencorpsen en detache- menten van alle Fransche legerafdeelingen, elke afdeeling met het eigen omfloerste vaan- del en onder het geroffel der omfloerste trom mels. Zrj werden gevolgd door vertegenwoordigen- de detachementen van sommige afdeelingen van een aantal der voormalige geallieerde legers. Daarachter gingen, eveneens met om floerste vaandels, de verschillende vereenigin- gen van oud-strijders en frontsoldaten. De kist met het stoffelijk overschot was op- gebaard op een affuit. Zij was bedekt met de Fransche vlag en de kepi en den degen van den overledene. Onmiddellijk achter de baar volgden de verwanten van Joffre, president Doumergue, de leden der regeering, generaals en maar- schalken van Frankrijk, het diplomatieke corps, de vertegenwoordigers der buitenland- sche mogendheden, die speciaal voor dit doel naar Parijs waren overgekomen, vele leden van Senaat en Kamer en talrijke hooge Fran sche militaire en civiele ambtenaren en auto- riteiten. De stoet trok naar de Dome des Invalides, waar de kist voorloopig zal worden on- dergebracht, tot de overbrenging naar het landgoed van Joffre, waar de teraardebestel- ling zal plats vinden, kan geschieden. De minister van oorlog, Barthou, hield een korte rede, waarin hij op de verdiensten van Joffre voor Frankrijk wees. Vervolgens trok- ken de troepen nog eenmaal de baar voorbij waarmede de plechtigheid beeinddgd was. TEGEN DE SLAVERNIJ. De Amerikaansche secretaris van Staat Stimson heeft een brief gestuurd aan de regee ring van Liberie, waarin de beeindiging van den slavenhandel wordt geeischt. De brief, die in krachtige bewoordingen is gesteld, betoogt dat de intemationale openbare meening niet langer de slavernij of de dwangarbeid wil toe- laten, „die de vriendschappelijke gevoelens, welke het Amerikaansche volk voor Liberie ■sinds het ontstaan van dit land hebben ge- koesterd, zouden doen verdwijnen". WERKELOOSHEID EN ST AKIN GEN. Op het vraagstuk van de werkloosheid en de daaraan verbonden steunuitkeering blijven schrijft de N. R. Crt. vele hersens in allerlei landen zich pijnigen. Geen wonder, want de toestand wordt met elke week on- rustbarender. De jongste officieele ramingen stellen het aantal werkloozen in de Vereenig- de Staten op tusschen de vier en vijf millioen. In welingelichte, maar niet officieele kringen, zegt Reuter, schat men hun getal zelfs op tusschen de zes en zeven millioen. In Enge- land heeft hun aantal op 29 December, de laatste opgaaf, de 2.643.127 bereikt, d.i. het hoogste cijfer sedert in 1921 begonnen is met het openbaar maken van de wekelijksche op- gaven met betrekking tot de verzekering tegen werkloosheid. De eenige troost dien men weet te geven, is dat in dezen tijd van het jaar het getal der tijdelijk van werk be- roofden altijd het maximum bereikt. De ver- meerdering heeft dan ook in de laatste week van het jaar ruim 63.000 bedragen. Het vorige jaar achtte men het bereiken van het cijfer van 2 millioen de somberste mogelijkheid voor dezen winter, nu gaat het echter naar de 3 millioen toe. Het conflict bij de kolenmijnen opent een nieuw dreigend vooruitzicht, want andermaal heeft Cook, de secretaris van den Bij gevatte koude in hoofd en ledematen, Rheumatische pijnen, Griep en Influenza, Hoofdpijn, Kiespijn, Aangezichtspijn en vast- zittende Hoest, gebruike men Deze werken genezend en nemen de pijnen weg. Prijs per poeder 8 cent en in doozen van 6 stuks 45 ct. Alleen echt wanneer doos en poeders voorzien zijn van den naam Mijnhardt. Let hierop! Vraag ze Uw Drogist. (Ingez. Med.) aapje, na de lamp omgegooid te hebben en zich in de duisternis uit de voeten maken". ,,Maar", wierp Barnes tegen, ..maar ik zou dat ding toch wel gezien hebben, toen ik uit den tuin kwam? ..Beste kerel", antwoordde de resident. „Tracht je nog even dat verschrikkelijke oogenblik te binnen te brengen, toen je die vreeselijke tragedie ontdekte. Je had juist geschertst met Flavin, je verwachtte niets anders, dan misschien nog een glaasje op den valreep, toch leefde er in je onder- bewustzijn nog een flauwe herinnering aan de vage bedreigingen van Arangoi en Alimah en daar zie je ineens voor je een schaduwbeeld, dat een verschrikke lijke beteekenis heet te hebben. Je bent natuurlijk heelemaal in de war. En je denkt er natuurlijk in het minst niet aan, om de oorzaak van dit wonder op te sporen: je eerste conclusie is, dat er iemand misschien wel de man, dien je zoo pas verlaten hebt iets kwaads over- komen is. Midden in je tweede ontdek- king slaagt de moordenaar, die in de gang op de loer ligt, er in om de lamp om te gooien en te ontsnappen". Hij knipte met zijn vingers. ,,En zie je, nu ben ik pedant genoeg om te denken, dat dit een kort overzicht van de heele geschiedenis is". Barnes knikte weer. „Het klinkt logisch", gaf hij toe. „Er is geen speld tusschen te krijgen, waarde Barnes. En als je het goed vindt, wil ik nu die uitstekende whisky van je nog wel eens keuren". HOOFDSTUK XIV. De resident nam het splitglas van Bar nes over en zette het in den ring, die er in den stoel voor was aangebracht. Wybert-tablett- zifn alleen echt in de hygie- nisch verpakte en ge- sloten blauwe dooz.en 25, 45 en 65 cts. Weiger namaak (Ingez. Med.) irriwrriiiTTnirm'nu'm'iaiiiirii'niiwi— nminnnmiwMMiun— Britschen mijnwerkersbond, gewaarschuwd dat het tot een stilstand in alle kolenmijnen kan komen, als niet spoedig een duurzame regeling te bereiken is. Schieten de kolen te kort, dan zullen vele fabrieken niet meer kun nen werken en moet de werkloosheid nog veel grooter worden. I-Iet is daaroan te hopen dat de verwachting, dat de eigenaars en mijn- wenkers in Zuid-Wales het vandaag in een conferentie te Cardiff eens zullen worden, vervuld wordt. Te Cardiff komt men reed3 Welsche kolen te kort voor het voldoen aan leveringscontracten met het buitenland. Een van de voomaamste exporteurs heeft ver- klaard dat hij in het buitenland voorraden zal moeten zoeken om zijn contract met de Hgyp- tische spoorwegen gestand te doen. Ook m het mijnbekken van Warwickshire is het con flict nog niet bijgelegd, omdat de eigenaars een ispread-over regeling wenschen en niet van de beslissing van den Nationalen Raad, volgens welke elken dag 7% uur gewerkt moet worden, willen weten. Duitschland heeft eveneens zijn conflict in de steenkool-nijverheid zoowel in het Roerge- bied als in Opper-Silezie. Aan de Roer is wel een wilde, door communisten aangestookte staking aan het verloopen, maar er sluimert nog steeds een groot conflict, omdat de geor- ganiseerde mijnwerkers van de door de eige naars voorgestelde loonsverlaging niet gediend blijken. De poging tot bemiddeling van Ste- gerwald, den rijksminister van arbeid, die 6 proc. loonsverlaging in overweging heeft ge- geven, heeft niets uitgewerkt. De mijnwer kers willen ook niet weten van een on zij dig scheidsgerecht met bianco volmachten, welk3 uitspraak voor beide partijen verbindend zou moeten zijn. In Duitschland had het aantal werkloozen, volgens de laatste opgaaf van half December, om en bij de 4 millioen bereikt. In een rede in een politieke vergadering heeft Dietrich, de rijksminster van financien, met het oog op dezen onrustbarenden toestand een nieuw denkbeeld tot bestrijding der werkloosheid ge- opperd. Men heeft uit hetgeen hij zeide wilier opmaken, dat hij de rijksbijdrage voor de on- dersteuning der werkloozen (welke de natie nu 3 milliard mark in het jaar kost) zou wil len afschaffen, maar hij heeft dit uitdrukke- lijk ontkend. Als het rijk de steunuitkeering afkapte, was zijn toelichting, zou er den vol- genden dag revolutie zijn. Maar wel heeft hij een constructieve gedachte om uit de mis6re te komen. Zij komt hierop neer dat het rijk voor elken arbeider in een fabriek of werk- plaats die boven het thans gebruikte aantal te werk gesteld wordt, een bijdrage zou be- talen. Dit geld zou volgens hem nuttig be- steed zijn, omdat het de productie-kosten zou helpen verlagen en dus geen eigenlijke sub- sidie aan de nijverheid zou zijn. Het voorstel is belangwekkend, maar zal onder oeconomen nog wel kritiek uitlokken. Om nog even naar Engeland over te stap- pen, zij in herinnering gebracht dat in de weef- nijverheid in Lancashire een groote uitsluiting op til is, omdat de werklieden daar geen vrede hebben met een nieuwe, door de patroons voorgestelde, regeling van het werk, volgens welke zij meer weefstoelen tegelijk dan tot- nogtoe zouden moeten bedienen. DE TOCHT VAN HET ITALIAANSCH VLIEGTUIGESKADER. Naar eerst thans bekend wordt, moesten bij het vertrek van de Italiaansche water- vliegtuigen uit Boloma voor den tocht over den Atlantischen Oceaan naar Zuid-Amerika twee watervliegtuigen kort na het vertrek, wegens de zware belasting, op het water dalen. Van de bemanning van 66n dezer vliegtuigen is de monteur verdronken. Het andere vliegtuig is in brand geraakt. De ge heele bemanning, be:taande uit een kapitein, een luitenant, de monteur en de radio-telegra- fist, is om het leven gekomen, zoodat de ove- rigens geslaagde tocht vijf menschenlevens heeft geeischt. DE TUNNEL ONDER DE SCHELDE BIJ ANTWERPEN. Binnen enkele dagen zullen de werken der oeververbinding te Antwerpen worden toe- gewezen. Het blijkt, dat de keuze gevallen is op het ontwerp, dat twee tunnels onder de Schelde voorziet, e6n voor voetgangers en een tweede voor het rijverkeer. De kosten zouden niet meer bedragen dan eerst was voorzien. Zijn blik viel op Jarrett, wiens donkere hoofd tegen de verschoten kussens rustte en wiens heele houding aantoonde, dat hij buitengewoon gemakkelijk zat. ,,Ik hoop, dat je me hebt kunnen vol- gen". De aangesprokene bevochtigde zijn lippen. ..Allicht, mijnheer! Het klinkt allemaal zoo eenvoudig, dat ik mezelf wel om de ooren zou kunnen slaan. omdat ik het niet dadelijk gesnapt heb. We weten nu hoe de misdaad begaan is; en nu hebben we er alleen nog maar achter te komen wie het gedaan heeft en waarom". „Juist. Als we nu het tooneel in het bosch nog eens nagaan, dan moeten we een oogenblik onze aandacht vestigen op de geheimzinnige gestalte. die Barnes op de opengehakte plek in het bosch heeft gezien en die den koperen aap uit den boom heeft weggenomen". Jarrett knikte. ,,De man met de zeemleeren hand- schoenen", wierp hij er tusschen. ..Precies. Barnes heeft ons een zeer levendige beschrijving van het voorge- vallene gegeven: Ten eerste het flikkeren en weer oplaaien en eindelijk uitdooven !van het vuur, oogenblikken van een ver- blindenden gloed, gevolgd door oogen blikken van ondoordringbare duisternis en zware rookwolken, die door een plotse- linge verandering in de windrichting wer den weggedreven. In ieder geval waren de omstandigheden zoo, dat het hem on mogelijk was om een diudelijk beeld van zijn prooi te krijgenHij fronste zijn voorhoofd en keek den controleur vra- gend aan: „U bent het toch met deze lezing eens?" Barnes glimlachte. (Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1931 | | pagina 5