15. Onderhouden en schoonhouden ge-
meentehuis. f 300.
16. Onderhoud en aankoop meubelen idem
de op een enkele uitzondering na alle ge-
meentetoesturen afwijzend adviseeren en ver-
klaren salarisverhooging niet gewenscht te
acht en, die regeling toch tey goedkeuring aan
de Kroon inzenden. En betrof die verbooging
nu inderdaad de lage jaarwedden er zijn
nog gemeenten waar de jaarwedde van den
secretaris van 900 tot 1200 bedraagt,
dan zou spreker er zich mee kunnen vereeni-
gen, want zoo'n jaarwedde is te laag om van
te kunnen bestaan, maar het zijn nog juist
de hoogste jaarwedden die omhoog gedreven
worden, voor gemeenten als Middelburg,
Vlissdngen, Goes, Ter Neuzen en Zierikzee.
He commissie is daarom van oordeel, dat
posten 7 en 8 moeten verlaagd worden tot
het oude bedrag en in aanmerking worden
genomen in verb and met een voorstel der com
missie omtrent post no. 178.
De VOORZITTER merkt op, dat de hou
sing van het college tegenover de jaarwedde-
regeling voldoende bekend is en Burgemees-
ter en Wethouders er even over denken als de
raad. Nu Gedeputeerde Staten de regeling
ter goedkeuring inzonden, zal het bedrag toch
gevoteerd moeten wordenen meenden Burge-
meester en Wethouders, dat ze het toch hier
of daar op moesten zetten, hetzij op de be-
treffende posten of op onvoorzien.
De heer DE FEUTER kan best met het
voorstel meegaan, om het bedrag hier af te
nemen, maar, als de koninklijke goedkeuring
op de regeling volgt, waar moet men dan het
geld vandaan halen?
De heer HAAK: We hebben nu een post
voor on/voorzien van f 2000, dat zal als ons
voorstel wordt aangenomen 1900 worden.
Dat is, oj5 een begrooting van 105.000 niet
veel, maar we kunnen later altijd zien. Ik
zou toch ontizettend gaame zien, dat deze
verhooging niet in de begrooting werd opge-
nomen.
De VOORZITTER wijst er op, dat het raad-
7aam is, dat de post voor onvoorzien niet te
klein is, want het is te voorzien, dat er meer
werfcloosheid zal zjjn dan in vorige jaren en
er dus voor steun aan werkloozen ook wel
over dien post zal moeten beschikt worden.
Dat zou dus wel kunnen zijn, dat men vast-
loopt.
De heer DE FEUTER: De post voor on
voorzien is al laag, en je hebt toch wat
noodig om te betalen hetgeen zoo in den loop
van het dienstjaar nog voor den dag komt.
De heer VAN HOEVE: De heer Haak heeft
zooeven gesproken over een laatste protest
maar zou ik dan de heeren misschien aan de
hand mogen doen een voorstel om een verzoek
te richten aan de Kroon, om de regeling niet
goed te keuren. Dat zal misschien meer
Aap t H pllllPTl
De heer HAAK: Een beroep op de Kroon
heeft de commissie ook besproken; misschien
zouden we dien weg ook kunnen bewandelen.
Er zijn al gemeenten die in beroep gegaan
zijn.
De VOORZITTER: In Gelderland hebben
Gedeputeerde Staten bun nieuwe regeling
teruggetrokken.
De heer DE FEIJTER: Als ze dat hier
ook deden, was dat 't gemakkelijkst.
De heer D. DEES kan zich met het voorstel
der commissie vereenigen.
De VOORZITETR: Maar, als het goed-
gekeurd wordt, moeten we er geld voor
helbben.
De heer DEES: Dat kan men putten uit
onvoorzien.
De heer BAKKER stemt ook m met het
voorstel der commissie. Het heeft hem ver-
wonderd, dat Gedeputeerde Staten zoo op hun
standpunt blijven staan. Moge het zijn, dat
zij het in den eersten tijd niet zoo hebben
ingezien, maar de raad heeft toch te kennen
gegeven het niet te wenschen en er is m de
maatschappelijke toestanden inmiddels al heel
wat verandering gekomen. De Staten van
Gelderland zijn op hun weg teruggekeerd,
het beste was het maar, dat die van Zeeland
32. Grondlasten.
33. Dijk- en polderlasten.
34. Pensioenen. 500.60.
36. Pensioensbijdragen. 1753,82
38. Bijdragen voor inkoop. f 13,32.
39. Inkoop wet 1913. 74.04.
40. Renten geldleeningen.
41. Aflossing geldleeningen.
42. Kosten raadsverslag. f 250.
43. Kosten vergaderingen, ververschingen,
enz. 100.
44. Kleeding- en rijwieltoelage. 20.
45. Subsidie aan de vereeniging van B. en
S. in Oostel. Z.-Vl. 3,56.
Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
Inkomsten:
46. Verhaal pensioensbijdragen. f 122,39.
U i t g a v e n:
47. Belooning inspecteurs, agenten enz.
f 1750.
48. Gratification. f 75.
Kleeding en uitrusting politiedienaars
Kleeding- en rijwieltoelage. 15.
Nacht- en stille wachten. /400.
ook dien weg op gmgen.
Als het echter toch
wordt doorgezet, zal het niet anders kunnen,
dan zal de raad maatregels moeten treffen.
De heer HAAK kan in deze niet namens
de commissie spreken, maar acht een beroep
op de Kroon de veiligste weg.
De heer A. DEES sluit zich hierbij aan.
De heer D. DEES zou het geld er af nemen,
doch is nog niet te vinden voor een beroep
op de Kroon.
De heer DE FEUTER: Als we het van de
begrooting nemen, protesteeren we ook. Hij
izal niet zeggen, dat men door zoo'n protest
alle kans heeft er van af te komen, maar
misschien helpt het toch wel wat.
De VOORZITTER merkt op, dat, indien
men met een verzoek aan de Kroon wacht tot
Gedeputeerde Staten zijn in het gelijk gesteld,
het misschien te laat is.
De heer VAN HOEVE veronderstelt, dat de
commissie met haar uitdrukking over een
protest meer de administratieve kiwestie op
het oog heeft en dat zij, ook als de regeling
wordt goedgekeurd, het hooger bedrag met
op de begrooting wil brengen, dooh dat er
dan op aan wil laten komen en Gedeputeerde
Staten zelf de middelen laten aanwyzen
waaruit die middelen moeten gevonden wor
den. t
De heer DE KOEIJER wijst er op, dat,
indien het bedrag op de begrooting blijft
staan en de nieuwe regeling met wordt goed
gekeurd, het geld ook niet wordt uitbetaald.
De VOORZITTER: Dat meenden wij ook.
De heer HAAK: De commissie huldigt de
opvatting, dat, als men het laat staan, men
bliik geeft er mede in te stemmen. Het zou
veiliger zijn, dat de raad bij de Kroon m be
roep ging. Als we ons niet laten hooren,
dan wordt de regeling toch aangenomen
De voorstellen der commissie betreffende
de jaarwedde van den burgemeester en de
wethouders worden met algemeene stemmen
aangenomen.
9. Jaarwedde secretaris. 3500.
10. Jaarwedde ontvangerf 1500.
11. Presentiegelden raadsleden 200.
12. Jaarwedden ambtenaren secretarie
enz. 2100.
13. Schrijf- en bureaubehoeften, bnefpor-
ten enz. 200.
14. Druk- en bindwerk. 900.
49.
175.
50.
51.
De heer D. DEES heeft met genoegen ge-
zien, dat die post met 100 is verminderd,
maar zou liever gezien hebben, dat de burge
meester daarmede nog verder gegaan was.
De VOORZITTER: U bedoelt afschaffen
van den nachtwaker
De heer JANSEN kan het verzoek van den
heer Dees steunen.
De heer D. DEES beschouwt den nacht
waker als het vijfde wiel aan den wagen.
De VOORZITTER is van oordeel, dat men
thans allerminst den nachtwaker kan missen.
We gaan, naar hij vreest, een zorgelijken
tijld tegemoet, waarin het gewenscht zal zijn
de veiligheid der ingezetenen met de hulp van
een nachtwaker te verzekeren. De heeren moe
ten hieromtrent maar eens afwachten. De pos-
voor de politie is in deze uitgestrekte ge-
meente heel laag. In verband met het ver
zoek der raadsleden heeft spreker er m toe-
gestemd om van de bewaking een maand af
te doen, maar hij kan onmogelijk verder gaan
J.l.l Maandag is de bewaking weer begonnen
De heer HAAK deelt mede, dat de commis
sie aan dezen post ook hare aandacht heeft
g-ewnd en ook van meening was, dat de nacht
waker kan worden afgeschaft. In elk geval
leeft zij in de hoop dat die toch wel eens
zal verdwijmen. Zij acht dezen man met
noodig Vroeger was er wel aanleiding voor,
in verband met de slechte elementen die toen
van over de grens in deze omgeving kwamen,
maar nadat het de politie is gelukt op die
beruchte bende van over de grens beslag te
leggen, hoort men nergenls meer van. Hij acht
een nachtwacht niet noodig, zeker met voor
de kom der gemeente. De buitenmenschen
zijn wel geheel op zicbzeif aangewezen om
zich te beveiligen en de binnenmenschen
wonen dicht bij een, die hebben nog steun aan
elkaar.
De VOORZITTER meent, dat de voort-
durende bewaking ook de reden kan zijn dat
men nergens van hoort. Hij acht die bescher-
ming der ingezetenen noodig. Hjji hecht aan
het behoudt van den nachtwaker groote
waarde en zou het er desnoods voor over heib-
ben om er zijn tractementsverhoogmg per-
soonlijk aan te besteden. Zoolang hij bur
gemeester is, moet men van hem met ver-
wachten, dat hij er toe zal overgaan den
nachtwaker af te schaffen. Dit is nu het
eenige waarover hij persoonlijk wat te zeg-
s-en heeft en daar <gaat hij niet van af. De
bewaking is nu geregeld van af half Novem
ber tot half April.
52. Vergoeding woninghuur veldwachters.
•flOO. nn
53. Bewaring van gearresteerden f 10.
54. Reisgeld passanten en overige uitga-
55/ Geneeskundige behandeling veldwach-
U i t g a v e n:
74. Annuiteiten voorschotten volkshuisves
ting. 3470,27.
75. Bijdragen in rente en aflossing voor
schotten volkshuisvesting. 2144,07.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten:
76. Brug-, kaai-, haven-, kraan-, sluis-,
dok- en veergelden. 2500.
77. Marktgelden, wik-, weeg- en meet-
gelden. Memorie.
80. Heffing voor het gebruik van een gier-
vat. f 30.
81. Begrafenisrechten. 400.
82. Opbrengst asch en vuilniis. Memorie.
83. Verhaal pensioensbijdragen. f 138,75.
84. Bijdragen andere gemeenten onderhoud
wegen en voetpaden. 300.
96. Opbrengst verkoop oude materialen.
Memorie.
IJitgaven:
78. Jaarwedden personeel openbare wer
ken. 1750.
79. Onderhoud straten en pleinen. 900.
85. Onderhoud wegen en voetpaden. 2500.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze
post wat hooger is geraamd. Burgemeester
en Wethouders achten dat noodig voor het
maken van een sintelpad op den zij kan t van
het verbreede wegje en in de Groote Huissens-
polder. Die sintels zullen vermoedelijk het
best per schip in de haven van De Griete
kunnen worden aangevoerd.
86. Onderhoud wandelplaatsen en plant-
soenen. 500.
87. Onderhoud pompen en riolen. f 500.
88. Kosten havens, vaarten, sluizen enz.
2500.
89. Onderhoud en bediening klokken, uur-
werken enz. 150.
90. Kosten begraafplaats en begraving.
454.
91. Kosten gemeentereiniging 1000.
De heer D. DEES ziet in de memorie van
toelichting dat 355 wordt geraamd voor het
onderhoud van de kar. Hij vindt dat nogal
hoog.
t<! 56.Onderhoud lantaams en verdere kos-
verzekering, pensionneering,
250.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
Verlichting en verwarming. f 300.
Staatsblad enz. en boeken. 32,50.
Archief. 25.
Plaatsen advertentien. 150.
Reis- en verblijfkosten. 100.
Onkosten postrekening. 15.
Abonnement telefoon en telefoonge-
sprekken. 100.
24. Kiezerslijsten
600.
25.
26.
27.
440.
28.
29.
50.
30.
liditeit.
31. Verzekering
schade. f 31,80.
en kielsverrichtingen.
Verteringen stembureau. 100.
Kosten kadaster. f 10.
Bezoldiging ambt. van den burg, stand.
Overige kosten burgerlijke stand, f 100.
Bevolkingsregister en huisnummering.
Verzekering tegen ongevallen en inva-
tegen brand- en storm-
ten. f 2500.
57. Kosten
enz. 312,04.
58. Rente van geldleeningen.
59. Aflossing van geldleeningen. J 400.
60. Kosten burgerwacbt. f 225.
61. Subsidie aan de vrrjwillige brandweer.
f 938,88.
De heer DE REGT vraagt naar de reden
dat deze post een 150 hooger is uitgetrok-
kj6H
De VOORZITTER: Omdat ze nog eemge
nieuwe slangen moeten aankoopen, temnnde
het materiaal der spuit geheel in orde te
hebben. Er wordt getracht de aanschaffmg
van het noodige over verschillende jaren te
verdeelen. De menschen hebben ook water-
laarzen noodig, dat is bij den brand bij T de
Feijter duidelijk gebleken. Dat wordt echter
nog uitgesteld, om eerst het materiaal goed
in orde te hebben.
De heer WISSE: Het is mij br| het uit-
riiden van de spuit opgevallen, dat ze om de
auto-brandspuit uit het spulthms te kunnen
Sen er eerst het rek met de slangen af
moeten nemen, omdat de deuropenmg met
hoog genoeg is. Als de spuit buiten stoat
moe1.en de slangen er weer opgezet worden.
Dat geeft aanleiding tot tijdverlies en brj
brand komt het er juist op aan er Ylu^„
te zijn De spuit behoort altijd gereed te staan
om er z66 mee weg te kunnen njden. Het
komt mij voor, dat dit gemakkelvjk te veran-
de^nfs Als de deuropening 20 c.M. hooger
is kan de spuit passeeren met alles er op.
Ik heb het eens gezien en daarbij
teerd, dat dit zonder bezwaar veranderd ka
W°DeenVOORZITTER: Wij zullen daarover
spreken; ik geloof ook dat het wei
kan worden en het is waar, dat men er br)
brand niet te vlug bij kan zpn.
S r«=eer-
vereeniging. f 5.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
Uitgaven:
64. Toelage gezondheidscommissie. 71,22.
65. Belooning voor vaccinatien en lijk-
schouwingen. Memorie.
66. Kosten maatregelen besm. ziektenwet
f 45.
67 .Kosten keuringsdienst vleeschkeurings-
6s/ Bijdrage centrale gemeente of provincie
keuringsdienst warenwet. 500.
69. Kosten verzekering, pensionnermg
enz. 3.56. nn
70 Sugsidie Het Groene Kruis. j 1000.
71. Wjjkveipleging, ziekenhuisverplegmg,
kraamverpleging en kinderzorg. 225.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
Inkomsten:
72. Renten en aflossing voorschotten volks
huisvesting. 3470,27.
73. Bijdragen rijk art. 38, derde lid, wo-
ningwet. 1608,05%.
De VOORZITTER merkt op, dat dit niet
uitsluitend voor de kar is, daaruit wordt ook
het materieel bekostigd, b.v. ook kruiwagens
en bezems voor het schoonmaken van de
wegen en de kade der gemeentehaven, voorts
ook het onderhoud der bergplaats.
92. Kosten verzekering pensionneering,
enz. 618,47%.
93. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. 12,40.
94. Geldleeningen. f 1414,60.
95. Aflossing geldleeningen. 2800.
97. Reis- en verblijfkosten. Memorie.
HOOFDSTUK VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren dienst
bestemd.
Inkomsten:
98. Huur van huizen en andere gebouwen.
1036.
99. Huur of pacht van landenjen. Memorie.
100. Opbrengst van grasverpachtingen.
f 104.
101. Cijnzen en erfpachten. f 308,07%.
102. Recognition ter zake van vergunnin-
gen. 50.
103. Renten van kapitalen. /40.
104. Rente van belegde gelden tot herstel
van waarborgsommen. 26,96.
Uitgaven:
105. Grondlasten. f 50.
106. Dijk- en polderlasten. 15.
107. Erfpachten, grondrenten enz. 87,50.
108. Onderhoud en administratie bezittin-
gen. f 400.
109. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. 25.
Hoofdstuk VIII.
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
Inkomsten:
110. Schoolgelden. 700.
111. Vergoeding van het rqk. 12792,80.
117. Verhaal pensioensbijdragen. 1069,03.
Uitgaven:
112. Jaarwedden en wedden onderwijzers.
f 12792,80.
113. Belooning vakonderwijzers. 200.
114. Instandhouden schoolgebouwen en
terreinen lichamelijke oefening 500.
115. Aanschaffen schoolmeubelen. 25.
116. Onderhouden schoolmeubelen. 25.
118. Aanschaffen en onderhouden school-
boeken, leermiddelen en schoolbehoefteu.
f 600.
119. Verlichting, verwarming en schoon
houden van schoolgebouwen. f 800.
120. Kosten oudercommissies. 71.
121. Kosten vergelijkend onderzoek. Me
morie.
122. Kosten verzekering, pensionneering,
enz. f 1094,03.
123. Verzekering brand- en stormschade.
60.
124. Advertentiekosten. f 40.
125. Onderzoek sollicitanten en reiiskosten.
Memorie.
126. Bijslag op pensioenen. 120.
7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
Inkomsten:
127. Schoolgelden. f 3000.
128. Uitkeering van gemeenten art. 86.
250.
129. Uitkeering van gemeenten art. 104,
eerste lid. 400.
130. Uitkeering van andere gemeenten als
voren. 600.
Uitgaven:
131. Uitkeering
250.
132. Vergoeding
art. 101. 5650.
133. Uitkeering
eerste lid. 550.
134. Vergoeding terreinen en gebouwen art.
205. 1572,14.
135. Uitkeering aan gemeenten art. zoo.
S 600.
136. Rente waarborgsom. 385,27.
137. Rente geldleeningen. 1516,50.
138. Aflossing geldleeningen. 1900.
139. Bijdrage hoofdstuk VII kapitaaldienst.
391,20.
140. Teruggaaf schoolgelden. Memone.
11. Bijzonder voorbereidend lager
onderwijs.
Uitgaven:
141. Subsidie bijzondere bewaarscholen.
770.
12. Lager onderwijs.
(niet vallende onder de 1 t/m 11.)
Uitgaven:
142. Kosten plaatselijk schooltoezicht. f 50.
143. Kosten commissie wering schoolver-
zuim. f 100.'
144. Tegemoetkoming kosten art. lo, ee^-
ste lid, l.-o. wet. 200.
13. Middelbaar onderwijs.
Uitgaven
145. Bijdrage kosten Rijks H. B. S. 2200.
aan gemeenten art. 86.
kosten instandhouding
aan gemeenten art. 104,
15. Nijverheidsonderwijs.
Uitgaven
146. Bijdragen aan gemeenten lager nijver
heidsonderwijs. f 1200.
147. Bijdragen kosten onderwijs volgens
leerlingstelsel aan landbouwschool Axel. 150.
16. Onderwijs, kunlsten en wetenschappen.
(niet vallende onder de 1 t/m 15).
Uitgaven
148. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie.
149. Subsidien aan schouwburgen of mu-
ziekkorpsen. f 125.
Hoofdstuk IX.
Ondersteuning agin behoeftigen en werkloozen.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
Inkomsten:
150. Subsidie provincie verpleging krank-
zinnigen. 100,37
151. Bijdragen particulieren verpleging
krankzinnigen. f 690.
152. Ouderdomsrente krankzinnigen. 130.
153. Verhaal pensioensbijdragen. 47.
Uitgaven
154. Belooning doctoren, vroedvrouwen,
enz. f 1000.
155. Overbrenging, plaatsing en verpleging
krankzinnigen. 3551,50.
156. Subsidie burgerlijk armbestuur. f 4000.
157. Kosten verzekering, pensionneering,
enz. 127,52%.
2. Ondersteuning aan werkloozen.
Inkomsten:
158. Terugontvangst van door de gemeente
verleende voorschotten aan emigranten. Me
morie.
Uitgaven
159. Werkverschaffing aan werkloozen.
500.
160. Kosten emigratie en propaganda.
Memorie.
161. Steun aan uitgetrokken werkloozen.
500.
Hoofdstuk X.
Landbouw.
Uitgaven
162. Subsidien ten behoeve van de vee-
teelt. 50.
Hoofdstuk XI.
Handel en njjverheid.
Inkomsten:
163. Rijksbijdrage belooning correspondent
arbeidsbemiddeling. f 24.
164. Verhaal pensioensbijdrage 3.
Uitgaven
165. IJk en herijk maten en gewichten.
15.
166. Subsidien openbare middelen van ver-
voer. 625.
167. Subsidie werkloozenkassen. 500.
168. Arbeidsbeurs. 60.
169. Kosten verzekering, pensionneering,
enz. f 9,30.
170. Subsidie aan de commissie tot werk-
verruiming. 5.
HOOFDSTUK XII
Belastingen.
Inkomsten:
171. Uitkeering hoofdsom grondbelasting
gebouwd. f 2352,82.
172. Uitkeering hoofdsom grondbelasting
ongebouwd. 8418,82.
173. 80 opcenten grondbelasting gebouwd.
2509,68.
174. 20 opcenten grondbelasting onge
bouwd. 2245,02.
Omtrent deze post schrijft de Commissie
van Onderzoek het volgende:
De Commissie is van oordeel, dat een land-
bouwgemeente als Zaamslag ten deze voor-
beeld dient te geven tot verminderinig van de
lasten op de landerijen drukkende. Alhoewel
zij gaarne het geheele aantal opcenten van de
baan zag, meent zij te moeten voorstellen het
aantal opcenten te moeten verminderen met
10 en deze post dus te verminderen met
1122,51totale vermindering dus van ont-
vangst 1122,51; totale vermindering dus van
uitgaaf 510; zoodat dus nog moet gevonden
worden 612,51.
Gelet op de uitgaaf in 1929 meent zij dat
500 zou kunnen worden afgenomen van volg-
nummer 178. Uitkeering aan het Rijk van
het aandeel in de kwade posten wegens
directe belastingen.
Het nog te vinden bedrag ad f 112,51 stelt
zij voor af te nemen van den post onvoor
zien" en deze dus te brengen op 1903,41.
De heer DE REGT kan zich geheel bij het
voorstel der commissie aansluiten; hij heeft
het vorig jaar reeds op verlaging dier opcen
ten aandrongen. Toen werd hem tegen-
gevoerd, dat het 't laatste jaar zou zijn, maar
ze zijn toch weer op de begrooting gebraoht.
Wordt hiertoe besloten, dan gaat men een
stap in de goede richting.
De heer HAAK gelooft, dat het niet noodig
is, aan het rapport lets toe te voegen. We
bele-ven een geiweldige crisis in den landbouw
en aangezien deze gemeente geheel van land
bouw bestaat, heeft de commissie gesmeend,
dit voorstel te moeten doen. Hij zou er prijs
op stellen indien de raad hiermede genoegen
zou nemen.
Het voorstel tot vermindering van de op
centen op de ongabouwde eigendommen wordt
aangenomen met algemeene stemmen.
175. Hoofdsom personeele belasting. f 16000.
181. 30 opcenten vermogensbelasting.
2300.
De heer DE REGT vraagt, of die post met
te hoog is.
De VOORZITTER antwoordt, dat daarom-
trent weinig valt te zeggen; het is een raming
en er is minder geraamd dan in 1929 is ont-
vangen.'
182. Inikomstenbelasting oude dienst. 9000
183. Belasting classificatie gemeentefonds-
belasting. 1500.
184. Inkomstenbelasting vorige jaren. Me-
Er staan posten op voor wel het dubbele be
drag, van hetgeen men noodig heeft. Hij
wijst b.v. op den post subsidie voor de Land
bouwschool. Daarvoor staat f 150. Er wordt
betaald 10 per leerling en er gaan er thins
maar 6, zoodat men daarop al 90 te veel
heetft. Er zijn veel posten aan den hoogen
kant geraamd. Mocht die teruggaaf wegens
oninbare posten dus iets tegenvallen, dan zal
uit de andere posten nog wel wat te vinden
zijn. Hij acht het in elk geval mogelijk er
die 500 thans wel af te nemen.
De VOORZITTER moet tegenspreken, dat
de ramingsposten der uitgaven zijn opge-
dreven. Er wordt zooveel mogelijk naar den
werkelijken toestand geraamd. De commissie
moet in dit verband niet kgken naar het batig
slot der vorige rekening, dat is niet ver-
kregen van overschotten op de uitgaafposten,
doch van een hoogere belastingopbrengat,
omdat het belastbaar inkomen hooger liep dan
voorzien was. Er wordt met de uitgaven aan
den veiligen kant geraamd, niets meer. Wat
dien post voor subsidie aan de Landbouw
school betreft, dat beteekenfc nog niet veel.
De heer HAAK noemt dat toch wel goed
geraamd.
De heer DE FEUTER: Er kunnen ook
meer leerlingen komen.
De heer VAN HOEVE: Men stoat nu aan
't eind van den cursus maar Juni van 't vol-
gend jaar begint er weer een nieuwe.
De heer HAAK stemt toe, dat het aantal
dan mogelijk wel met 2 of 3 kan stijgen
De heer DE FEUTER: Als men op zulke
kleinigheden moet gaan rekenen om toe te
komen, dan loopt het verkeert.
De heer HAAK noemt den post onvoorzien
ook niet aan den hoogen kant; als men
echter een heffing onbiltijk vindt en wijziging
voorstelt waardoor de inkomsten verminde
ren, dan moet men toch ook een post voor
dekking aanwijzen. De commissie achtte het
't beste zulks op dezen eenen post te vinden,
dan wellicht een groot aantal uitgaafposten
te gaan verminderen.
De heer DE FEUTER verwacht, dat voor
uitkeering aan het rijk wegens kwade posten
der belasting wel meer zal noodig zijn dan
2000 in plaats dat men met f 500 zal kunnen
toekomen.
Het voorstel der commissie tot verlaging
van den post tot 1500 wordt met algemeene
stemmen aangenomen.
179. Belooning schatters dranklocaliteiten.
10.
180. Kosten verzekering, pensionneering,
enz. f 2.06.
Hoofdstuk XIII.
1. Electriciteitsbedrijf.
Inkomsten:
190. Uitkeering van het bedrrjf. 8265,02%.
verzekering, pensionneering,
mone.
185.
186.
187.
188.
189
Gewetensgelden. Memorie.
Belasting op de honden. 600.
Vergunningsrecht. 180.
Verhaal pensioensbijdragen. 0,50.
Restitutie in verband met de eindaf-
rekening van de kwade posten der door het
rijk geinde gemeentelijke inkomstenbelasting.
Memorie.
en invordering belastingen.
Uitgaven
176. Toezicht
f 270-
177. Teruggave belasting. 50.
178. Uitkeering kwade posten. f 2000.
De Commissie stelt, zooals uit haar scbrij-
van blijkt voor, dezen post te verlagen met
500.
De heer DE FEUTER: D&t zal met mee-
valien, maar alloh!
De VOORZITTER is ook van oordeel, dat
men het geraamde bedrag wel noodig zal
hebben. Er is juist in dezen tijd een ve.hoo-
ging van het bedrag der kwade posten te
wachten.
De heer HAAK meent, dat men er dan toch
nog wel komen zal, aangezien de begrooting
toch in den regel z66 ruim wordt opgemaakt,
dat men op verschillende posten overhoudt.
U itgaven:
191. Kosten
enz. 228,62%.
192. Rente geldleeningen. 4136.40.
193. Aflossing geldleeningen. f 3900.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
Inkomsten:
194. Teruggave van het rijk. Memorie.
195. Teruggave voorschotten aan ambtena
ren. f 100.
Uitgaven:
196. Voorschotten ten behoeve van het rijk.
Memorie.
197. Voorschotten aan ambtenaren. f 100.
Hoofdstuk XVI.
U itgaven:
198. Onvoorziene uitgaven. 2015.92.
Voor zoover niets anders is vermeld zijn de
posten met algemeene stemmen goedgekeurd.
De begrooting wordt vastgesteld met alge
meene stemmen in ontvang en uitgaaf op een
totoalcjjfer van 104451,42; het totaal der
batige ne nadeelige saldo's der gewone dienst
op 52476,22%, en de inkomsten en uitgaven
van den kapitaaldienst op 392,80.
De VOORZITTER betuigt zijn dank aan
den raad voor de aangename wijze waarop de
begrooting in onderling overleg kon worden
vastgesteld. Hij spreekt de hoop uit, dat de
resultaten de bij de begrooting uitgesproken
verwachtingen niet zullen teleurstellen en tot
tevredenheid zullen stemmen.
9. Vasts telling begrooting electrisch be-
drijf voor 1931.
De begrooting voor het gemeentelijk elec-
triciteitsbedrijf wordt met algemeene stem-
men vastgesteld op een eindcrjfer voor den
gewonan dienst van 20.673,75 en voor den
kapitaaldienst op f 3900.
10. Omvraag.
a. De heer JANSEN vraagt, of door den
Minister nog geen beslissing is genomen in
zake het herhalingsondenwijs. De Ouder-
Commissie van Othene heeft het vorig jaar
verzocht aldaar herhalingsonderwijs te willen
doen geven. Dit is toen uitgesteld in ver
band met een door den Minister daaromtrent
te nemen beslissing. Nu zijn we een jaar
verder en wordt het nog niet gegeven. Op die
manier wordt het op de lange baan gescho-
ven. Dat valt voor de leerlingen die er ge
bruik van willen maken niet mee.
De SECRETARIS deelt mede, dat het vorig
jaar bij de Minister de regeling van het ver-
volgonderwijs reeds in het voomemen lag;
daaraan is eohter nog geen gevolg gegeven.
De VOORZITTER: Als er animo is, zou
het toch wel kunnen geregeld worden?
De SECRETARIS: Maar dan komt het
thans geheel voor rekening van de gemeente,
terwijl het voomemen bestond verschillende
kosten, o.m. de salarieering der onderwijzers
voor rijksrekening te nemen.
De heer JANSEN: Enfin, we hebben al
zoo lang gewaoht, dat zullen we dan nog
maar een poosje moeten doen, maar ik ver-
onderstel dat er animo voor is.
i De VOORZITTER: We hebben er vroeger
i al met den inspecteur voor het lager onder-
wijs te Ter Neuzen over gesproken. We zou-
den hem er nog eens over kunnen schrijlven,
misschien zou daaruit kunnen voortvloeien.
dat een beslissing van den Minister wordt
bespoedigd. In elk geval zullen we dan wel
inlichtingen krjjgen.
b. De heer WISSE vraagt, wanneer de
boomen op het dorpsplein gerooid worden.
De VOORZITTER: Die moeten 1 Decem
ber weg zijnwe hebben met Van der Have
besproken, dat alsdan het nieuwe plantsoen
er moet zijn, om met het planten te kunnen
beginnen, behoudens het zou vriezen. We
hebben voor dat opruimen juist den uitersten
termjjn genomen.
De heer WISSE meent, dat het dan tijd zal
worden dat de aannemer er mede begint,
want als men pas half December zou kunnen
planten wordt bet te laat.
De heer HAAK gelooft wel te weten wie
ze gekocht heeft; die man zit in een weeg-
brug. Dat is morgen klaar. Hij gelooft, dat
de man voomemens is er Maandag mee te
beginnen. Dat rooien zal vlug genoeg gaan.
De VOORZITTER: We zullen in elk geval
een oog in't zeil houden.
Hij sluit onder het uitspreken van het dank-
gebed de vergadering.