15. Onderhouden en schoonhouden ge- meentehuis. f 300. 16. Onderhoud en aankoop meubelen idem de op een enkele uitzondering na alle ge- meentetoesturen afwijzend adviseeren en ver- klaren salarisverhooging niet gewenscht te acht en, die regeling toch tey goedkeuring aan de Kroon inzenden. En betrof die verbooging nu inderdaad de lage jaarwedden er zijn nog gemeenten waar de jaarwedde van den secretaris van 900 tot 1200 bedraagt, dan zou spreker er zich mee kunnen vereeni- gen, want zoo'n jaarwedde is te laag om van te kunnen bestaan, maar het zijn nog juist de hoogste jaarwedden die omhoog gedreven worden, voor gemeenten als Middelburg, Vlissdngen, Goes, Ter Neuzen en Zierikzee. He commissie is daarom van oordeel, dat posten 7 en 8 moeten verlaagd worden tot het oude bedrag en in aanmerking worden genomen in verb and met een voorstel der com missie omtrent post no. 178. De VOORZITTER merkt op, dat de hou sing van het college tegenover de jaarwedde- regeling voldoende bekend is en Burgemees- ter en Wethouders er even over denken als de raad. Nu Gedeputeerde Staten de regeling ter goedkeuring inzonden, zal het bedrag toch gevoteerd moeten wordenen meenden Burge- meester en Wethouders, dat ze het toch hier of daar op moesten zetten, hetzij op de be- treffende posten of op onvoorzien. De heer DE FEUTER kan best met het voorstel meegaan, om het bedrag hier af te nemen, maar, als de koninklijke goedkeuring op de regeling volgt, waar moet men dan het geld vandaan halen? De heer HAAK: We hebben nu een post voor on/voorzien van f 2000, dat zal als ons voorstel wordt aangenomen 1900 worden. Dat is, oj5 een begrooting van 105.000 niet veel, maar we kunnen later altijd zien. Ik zou toch ontizettend gaame zien, dat deze verhooging niet in de begrooting werd opge- nomen. De VOORZITTER wijst er op, dat het raad- 7aam is, dat de post voor onvoorzien niet te klein is, want het is te voorzien, dat er meer werfcloosheid zal zjjn dan in vorige jaren en er dus voor steun aan werkloozen ook wel over dien post zal moeten beschikt worden. Dat zou dus wel kunnen zijn, dat men vast- loopt. De heer DE FEUTER: De post voor on voorzien is al laag, en je hebt toch wat noodig om te betalen hetgeen zoo in den loop van het dienstjaar nog voor den dag komt. De heer VAN HOEVE: De heer Haak heeft zooeven gesproken over een laatste protest maar zou ik dan de heeren misschien aan de hand mogen doen een voorstel om een verzoek te richten aan de Kroon, om de regeling niet goed te keuren. Dat zal misschien meer Aap t H pllllPTl De heer HAAK: Een beroep op de Kroon heeft de commissie ook besproken; misschien zouden we dien weg ook kunnen bewandelen. Er zijn al gemeenten die in beroep gegaan zijn. De VOORZITTER: In Gelderland hebben Gedeputeerde Staten bun nieuwe regeling teruggetrokken. De heer DE FEIJTER: Als ze dat hier ook deden, was dat 't gemakkelijkst. De heer D. DEES kan zich met het voorstel der commissie vereenigen. De VOORZITETR: Maar, als het goed- gekeurd wordt, moeten we er geld voor helbben. De heer DEES: Dat kan men putten uit onvoorzien. De heer BAKKER stemt ook m met het voorstel der commissie. Het heeft hem ver- wonderd, dat Gedeputeerde Staten zoo op hun standpunt blijven staan. Moge het zijn, dat zij het in den eersten tijd niet zoo hebben ingezien, maar de raad heeft toch te kennen gegeven het niet te wenschen en er is m de maatschappelijke toestanden inmiddels al heel wat verandering gekomen. De Staten van Gelderland zijn op hun weg teruggekeerd, het beste was het maar, dat die van Zeeland 32. Grondlasten. 33. Dijk- en polderlasten. 34. Pensioenen. 500.60. 36. Pensioensbijdragen. 1753,82 38. Bijdragen voor inkoop. f 13,32. 39. Inkoop wet 1913. 74.04. 40. Renten geldleeningen. 41. Aflossing geldleeningen. 42. Kosten raadsverslag. f 250. 43. Kosten vergaderingen, ververschingen, enz. 100. 44. Kleeding- en rijwieltoelage. 20. 45. Subsidie aan de vereeniging van B. en S. in Oostel. Z.-Vl. 3,56. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. Inkomsten: 46. Verhaal pensioensbijdragen. f 122,39. U i t g a v e n: 47. Belooning inspecteurs, agenten enz. f 1750. 48. Gratification. f 75. Kleeding en uitrusting politiedienaars Kleeding- en rijwieltoelage. 15. Nacht- en stille wachten. /400. ook dien weg op gmgen. Als het echter toch wordt doorgezet, zal het niet anders kunnen, dan zal de raad maatregels moeten treffen. De heer HAAK kan in deze niet namens de commissie spreken, maar acht een beroep op de Kroon de veiligste weg. De heer A. DEES sluit zich hierbij aan. De heer D. DEES zou het geld er af nemen, doch is nog niet te vinden voor een beroep op de Kroon. De heer DE FEUTER: Als we het van de begrooting nemen, protesteeren we ook. Hij izal niet zeggen, dat men door zoo'n protest alle kans heeft er van af te komen, maar misschien helpt het toch wel wat. De VOORZITTER merkt op, dat, indien men met een verzoek aan de Kroon wacht tot Gedeputeerde Staten zijn in het gelijk gesteld, het misschien te laat is. De heer VAN HOEVE veronderstelt, dat de commissie met haar uitdrukking over een protest meer de administratieve kiwestie op het oog heeft en dat zij, ook als de regeling wordt goedgekeurd, het hooger bedrag met op de begrooting wil brengen, dooh dat er dan op aan wil laten komen en Gedeputeerde Staten zelf de middelen laten aanwyzen waaruit die middelen moeten gevonden wor den. t De heer DE KOEIJER wijst er op, dat, indien het bedrag op de begrooting blijft staan en de nieuwe regeling met wordt goed gekeurd, het geld ook niet wordt uitbetaald. De VOORZITTER: Dat meenden wij ook. De heer HAAK: De commissie huldigt de opvatting, dat, als men het laat staan, men bliik geeft er mede in te stemmen. Het zou veiliger zijn, dat de raad bij de Kroon m be roep ging. Als we ons niet laten hooren, dan wordt de regeling toch aangenomen De voorstellen der commissie betreffende de jaarwedde van den burgemeester en de wethouders worden met algemeene stemmen aangenomen. 9. Jaarwedde secretaris. 3500. 10. Jaarwedde ontvangerf 1500. 11. Presentiegelden raadsleden 200. 12. Jaarwedden ambtenaren secretarie enz. 2100. 13. Schrijf- en bureaubehoeften, bnefpor- ten enz. 200. 14. Druk- en bindwerk. 900. 49. 175. 50. 51. De heer D. DEES heeft met genoegen ge- zien, dat die post met 100 is verminderd, maar zou liever gezien hebben, dat de burge meester daarmede nog verder gegaan was. De VOORZITTER: U bedoelt afschaffen van den nachtwaker De heer JANSEN kan het verzoek van den heer Dees steunen. De heer D. DEES beschouwt den nacht waker als het vijfde wiel aan den wagen. De VOORZITTER is van oordeel, dat men thans allerminst den nachtwaker kan missen. We gaan, naar hij vreest, een zorgelijken tijld tegemoet, waarin het gewenscht zal zijn de veiligheid der ingezetenen met de hulp van een nachtwaker te verzekeren. De heeren moe ten hieromtrent maar eens afwachten. De pos- voor de politie is in deze uitgestrekte ge- meente heel laag. In verband met het ver zoek der raadsleden heeft spreker er m toe- gestemd om van de bewaking een maand af te doen, maar hij kan onmogelijk verder gaan J.l.l Maandag is de bewaking weer begonnen De heer HAAK deelt mede, dat de commis sie aan dezen post ook hare aandacht heeft g-ewnd en ook van meening was, dat de nacht waker kan worden afgeschaft. In elk geval leeft zij in de hoop dat die toch wel eens zal verdwijmen. Zij acht dezen man met noodig Vroeger was er wel aanleiding voor, in verband met de slechte elementen die toen van over de grens in deze omgeving kwamen, maar nadat het de politie is gelukt op die beruchte bende van over de grens beslag te leggen, hoort men nergenls meer van. Hij acht een nachtwacht niet noodig, zeker met voor de kom der gemeente. De buitenmenschen zijn wel geheel op zicbzeif aangewezen om zich te beveiligen en de binnenmenschen wonen dicht bij een, die hebben nog steun aan elkaar. De VOORZITTER meent, dat de voort- durende bewaking ook de reden kan zijn dat men nergens van hoort. Hij acht die bescher- ming der ingezetenen noodig. Hjji hecht aan het behoudt van den nachtwaker groote waarde en zou het er desnoods voor over heib- ben om er zijn tractementsverhoogmg per- soonlijk aan te besteden. Zoolang hij bur gemeester is, moet men van hem met ver- wachten, dat hij er toe zal overgaan den nachtwaker af te schaffen. Dit is nu het eenige waarover hij persoonlijk wat te zeg- s-en heeft en daar <gaat hij niet van af. De bewaking is nu geregeld van af half Novem ber tot half April. 52. Vergoeding woninghuur veldwachters. •flOO. nn 53. Bewaring van gearresteerden f 10. 54. Reisgeld passanten en overige uitga- 55/ Geneeskundige behandeling veldwach- U i t g a v e n: 74. Annuiteiten voorschotten volkshuisves ting. 3470,27. 75. Bijdragen in rente en aflossing voor schotten volkshuisvesting. 2144,07. Hoofdstuk VI. Openbare werken. Inkomsten: 76. Brug-, kaai-, haven-, kraan-, sluis-, dok- en veergelden. 2500. 77. Marktgelden, wik-, weeg- en meet- gelden. Memorie. 80. Heffing voor het gebruik van een gier- vat. f 30. 81. Begrafenisrechten. 400. 82. Opbrengst asch en vuilniis. Memorie. 83. Verhaal pensioensbijdragen. f 138,75. 84. Bijdragen andere gemeenten onderhoud wegen en voetpaden. 300. 96. Opbrengst verkoop oude materialen. Memorie. IJitgaven: 78. Jaarwedden personeel openbare wer ken. 1750. 79. Onderhoud straten en pleinen. 900. 85. Onderhoud wegen en voetpaden. 2500. De VOORZITTER deelt mede, dat deze post wat hooger is geraamd. Burgemeester en Wethouders achten dat noodig voor het maken van een sintelpad op den zij kan t van het verbreede wegje en in de Groote Huissens- polder. Die sintels zullen vermoedelijk het best per schip in de haven van De Griete kunnen worden aangevoerd. 86. Onderhoud wandelplaatsen en plant- soenen. 500. 87. Onderhoud pompen en riolen. f 500. 88. Kosten havens, vaarten, sluizen enz. 2500. 89. Onderhoud en bediening klokken, uur- werken enz. 150. 90. Kosten begraafplaats en begraving. 454. 91. Kosten gemeentereiniging 1000. De heer D. DEES ziet in de memorie van toelichting dat 355 wordt geraamd voor het onderhoud van de kar. Hij vindt dat nogal hoog. t<! 56.Onderhoud lantaams en verdere kos- verzekering, pensionneering, 250. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. Verlichting en verwarming. f 300. Staatsblad enz. en boeken. 32,50. Archief. 25. Plaatsen advertentien. 150. Reis- en verblijfkosten. 100. Onkosten postrekening. 15. Abonnement telefoon en telefoonge- sprekken. 100. 24. Kiezerslijsten 600. 25. 26. 27. 440. 28. 29. 50. 30. liditeit. 31. Verzekering schade. f 31,80. en kielsverrichtingen. Verteringen stembureau. 100. Kosten kadaster. f 10. Bezoldiging ambt. van den burg, stand. Overige kosten burgerlijke stand, f 100. Bevolkingsregister en huisnummering. Verzekering tegen ongevallen en inva- tegen brand- en storm- ten. f 2500. 57. Kosten enz. 312,04. 58. Rente van geldleeningen. 59. Aflossing van geldleeningen. J 400. 60. Kosten burgerwacbt. f 225. 61. Subsidie aan de vrrjwillige brandweer. f 938,88. De heer DE REGT vraagt naar de reden dat deze post een 150 hooger is uitgetrok- kj6H De VOORZITTER: Omdat ze nog eemge nieuwe slangen moeten aankoopen, temnnde het materiaal der spuit geheel in orde te hebben. Er wordt getracht de aanschaffmg van het noodige over verschillende jaren te verdeelen. De menschen hebben ook water- laarzen noodig, dat is bij den brand bij T de Feijter duidelijk gebleken. Dat wordt echter nog uitgesteld, om eerst het materiaal goed in orde te hebben. De heer WISSE: Het is mij br| het uit- riiden van de spuit opgevallen, dat ze om de auto-brandspuit uit het spulthms te kunnen Sen er eerst het rek met de slangen af moeten nemen, omdat de deuropenmg met hoog genoeg is. Als de spuit buiten stoat moe1.en de slangen er weer opgezet worden. Dat geeft aanleiding tot tijdverlies en brj brand komt het er juist op aan er Ylu^„ te zijn De spuit behoort altijd gereed te staan om er z66 mee weg te kunnen njden. Het komt mij voor, dat dit gemakkelvjk te veran- de^nfs Als de deuropening 20 c.M. hooger is kan de spuit passeeren met alles er op. Ik heb het eens gezien en daarbij teerd, dat dit zonder bezwaar veranderd ka W°DeenVOORZITTER: Wij zullen daarover spreken; ik geloof ook dat het wei kan worden en het is waar, dat men er br) brand niet te vlug bij kan zpn. S r«=eer- vereeniging. f 5. Hoofdstuk IV. Volksgezondheid. Uitgaven: 64. Toelage gezondheidscommissie. 71,22. 65. Belooning voor vaccinatien en lijk- schouwingen. Memorie. 66. Kosten maatregelen besm. ziektenwet f 45. 67 .Kosten keuringsdienst vleeschkeurings- 6s/ Bijdrage centrale gemeente of provincie keuringsdienst warenwet. 500. 69. Kosten verzekering, pensionnermg enz. 3.56. nn 70 Sugsidie Het Groene Kruis. j 1000. 71. Wjjkveipleging, ziekenhuisverplegmg, kraamverpleging en kinderzorg. 225. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. Inkomsten: 72. Renten en aflossing voorschotten volks huisvesting. 3470,27. 73. Bijdragen rijk art. 38, derde lid, wo- ningwet. 1608,05%. De VOORZITTER merkt op, dat dit niet uitsluitend voor de kar is, daaruit wordt ook het materieel bekostigd, b.v. ook kruiwagens en bezems voor het schoonmaken van de wegen en de kade der gemeentehaven, voorts ook het onderhoud der bergplaats. 92. Kosten verzekering pensionneering, enz. 618,47%. 93. Verzekering tegen brand- en storm- schade. 12,40. 94. Geldleeningen. f 1414,60. 95. Aflossing geldleeningen. 2800. 97. Reis- en verblijfkosten. Memorie. HOOFDSTUK VII. Eigendommen, niet voor den openbaren dienst bestemd. Inkomsten: 98. Huur van huizen en andere gebouwen. 1036. 99. Huur of pacht van landenjen. Memorie. 100. Opbrengst van grasverpachtingen. f 104. 101. Cijnzen en erfpachten. f 308,07%. 102. Recognition ter zake van vergunnin- gen. 50. 103. Renten van kapitalen. /40. 104. Rente van belegde gelden tot herstel van waarborgsommen. 26,96. Uitgaven: 105. Grondlasten. f 50. 106. Dijk- en polderlasten. 15. 107. Erfpachten, grondrenten enz. 87,50. 108. Onderhoud en administratie bezittin- gen. f 400. 109. Verzekering tegen brand- en storm- schade. 25. Hoofdstuk VIII. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. Inkomsten: 110. Schoolgelden. 700. 111. Vergoeding van het rqk. 12792,80. 117. Verhaal pensioensbijdragen. 1069,03. Uitgaven: 112. Jaarwedden en wedden onderwijzers. f 12792,80. 113. Belooning vakonderwijzers. 200. 114. Instandhouden schoolgebouwen en terreinen lichamelijke oefening 500. 115. Aanschaffen schoolmeubelen. 25. 116. Onderhouden schoolmeubelen. 25. 118. Aanschaffen en onderhouden school- boeken, leermiddelen en schoolbehoefteu. f 600. 119. Verlichting, verwarming en schoon houden van schoolgebouwen. f 800. 120. Kosten oudercommissies. 71. 121. Kosten vergelijkend onderzoek. Me morie. 122. Kosten verzekering, pensionneering, enz. f 1094,03. 123. Verzekering brand- en stormschade. 60. 124. Advertentiekosten. f 40. 125. Onderzoek sollicitanten en reiiskosten. Memorie. 126. Bijslag op pensioenen. 120. 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs. Inkomsten: 127. Schoolgelden. f 3000. 128. Uitkeering van gemeenten art. 86. 250. 129. Uitkeering van gemeenten art. 104, eerste lid. 400. 130. Uitkeering van andere gemeenten als voren. 600. Uitgaven: 131. Uitkeering 250. 132. Vergoeding art. 101. 5650. 133. Uitkeering eerste lid. 550. 134. Vergoeding terreinen en gebouwen art. 205. 1572,14. 135. Uitkeering aan gemeenten art. zoo. S 600. 136. Rente waarborgsom. 385,27. 137. Rente geldleeningen. 1516,50. 138. Aflossing geldleeningen. 1900. 139. Bijdrage hoofdstuk VII kapitaaldienst. 391,20. 140. Teruggaaf schoolgelden. Memone. 11. Bijzonder voorbereidend lager onderwijs. Uitgaven: 141. Subsidie bijzondere bewaarscholen. 770. 12. Lager onderwijs. (niet vallende onder de 1 t/m 11.) Uitgaven: 142. Kosten plaatselijk schooltoezicht. f 50. 143. Kosten commissie wering schoolver- zuim. f 100.' 144. Tegemoetkoming kosten art. lo, ee^- ste lid, l.-o. wet. 200. 13. Middelbaar onderwijs. Uitgaven 145. Bijdrage kosten Rijks H. B. S. 2200. aan gemeenten art. 86. kosten instandhouding aan gemeenten art. 104, 15. Nijverheidsonderwijs. Uitgaven 146. Bijdragen aan gemeenten lager nijver heidsonderwijs. f 1200. 147. Bijdragen kosten onderwijs volgens leerlingstelsel aan landbouwschool Axel. 150. 16. Onderwijs, kunlsten en wetenschappen. (niet vallende onder de 1 t/m 15). Uitgaven 148. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie. 149. Subsidien aan schouwburgen of mu- ziekkorpsen. f 125. Hoofdstuk IX. Ondersteuning agin behoeftigen en werkloozen. 1. Ondersteuning aan behoeftigen. Inkomsten: 150. Subsidie provincie verpleging krank- zinnigen. 100,37 151. Bijdragen particulieren verpleging krankzinnigen. f 690. 152. Ouderdomsrente krankzinnigen. 130. 153. Verhaal pensioensbijdragen. 47. Uitgaven 154. Belooning doctoren, vroedvrouwen, enz. f 1000. 155. Overbrenging, plaatsing en verpleging krankzinnigen. 3551,50. 156. Subsidie burgerlijk armbestuur. f 4000. 157. Kosten verzekering, pensionneering, enz. 127,52%. 2. Ondersteuning aan werkloozen. Inkomsten: 158. Terugontvangst van door de gemeente verleende voorschotten aan emigranten. Me morie. Uitgaven 159. Werkverschaffing aan werkloozen. 500. 160. Kosten emigratie en propaganda. Memorie. 161. Steun aan uitgetrokken werkloozen. 500. Hoofdstuk X. Landbouw. Uitgaven 162. Subsidien ten behoeve van de vee- teelt. 50. Hoofdstuk XI. Handel en njjverheid. Inkomsten: 163. Rijksbijdrage belooning correspondent arbeidsbemiddeling. f 24. 164. Verhaal pensioensbijdrage 3. Uitgaven 165. IJk en herijk maten en gewichten. 15. 166. Subsidien openbare middelen van ver- voer. 625. 167. Subsidie werkloozenkassen. 500. 168. Arbeidsbeurs. 60. 169. Kosten verzekering, pensionneering, enz. f 9,30. 170. Subsidie aan de commissie tot werk- verruiming. 5. HOOFDSTUK XII Belastingen. Inkomsten: 171. Uitkeering hoofdsom grondbelasting gebouwd. f 2352,82. 172. Uitkeering hoofdsom grondbelasting ongebouwd. 8418,82. 173. 80 opcenten grondbelasting gebouwd. 2509,68. 174. 20 opcenten grondbelasting onge bouwd. 2245,02. Omtrent deze post schrijft de Commissie van Onderzoek het volgende: De Commissie is van oordeel, dat een land- bouwgemeente als Zaamslag ten deze voor- beeld dient te geven tot verminderinig van de lasten op de landerijen drukkende. Alhoewel zij gaarne het geheele aantal opcenten van de baan zag, meent zij te moeten voorstellen het aantal opcenten te moeten verminderen met 10 en deze post dus te verminderen met 1122,51totale vermindering dus van ont- vangst 1122,51; totale vermindering dus van uitgaaf 510; zoodat dus nog moet gevonden worden 612,51. Gelet op de uitgaaf in 1929 meent zij dat 500 zou kunnen worden afgenomen van volg- nummer 178. Uitkeering aan het Rijk van het aandeel in de kwade posten wegens directe belastingen. Het nog te vinden bedrag ad f 112,51 stelt zij voor af te nemen van den post onvoor zien" en deze dus te brengen op 1903,41. De heer DE REGT kan zich geheel bij het voorstel der commissie aansluiten; hij heeft het vorig jaar reeds op verlaging dier opcen ten aandrongen. Toen werd hem tegen- gevoerd, dat het 't laatste jaar zou zijn, maar ze zijn toch weer op de begrooting gebraoht. Wordt hiertoe besloten, dan gaat men een stap in de goede richting. De heer HAAK gelooft, dat het niet noodig is, aan het rapport lets toe te voegen. We bele-ven een geiweldige crisis in den landbouw en aangezien deze gemeente geheel van land bouw bestaat, heeft de commissie gesmeend, dit voorstel te moeten doen. Hij zou er prijs op stellen indien de raad hiermede genoegen zou nemen. Het voorstel tot vermindering van de op centen op de ongabouwde eigendommen wordt aangenomen met algemeene stemmen. 175. Hoofdsom personeele belasting. f 16000. 181. 30 opcenten vermogensbelasting. 2300. De heer DE REGT vraagt, of die post met te hoog is. De VOORZITTER antwoordt, dat daarom- trent weinig valt te zeggen; het is een raming en er is minder geraamd dan in 1929 is ont- vangen.' 182. Inikomstenbelasting oude dienst. 9000 183. Belasting classificatie gemeentefonds- belasting. 1500. 184. Inkomstenbelasting vorige jaren. Me- Er staan posten op voor wel het dubbele be drag, van hetgeen men noodig heeft. Hij wijst b.v. op den post subsidie voor de Land bouwschool. Daarvoor staat f 150. Er wordt betaald 10 per leerling en er gaan er thins maar 6, zoodat men daarop al 90 te veel heetft. Er zijn veel posten aan den hoogen kant geraamd. Mocht die teruggaaf wegens oninbare posten dus iets tegenvallen, dan zal uit de andere posten nog wel wat te vinden zijn. Hij acht het in elk geval mogelijk er die 500 thans wel af te nemen. De VOORZITTER moet tegenspreken, dat de ramingsposten der uitgaven zijn opge- dreven. Er wordt zooveel mogelijk naar den werkelijken toestand geraamd. De commissie moet in dit verband niet kgken naar het batig slot der vorige rekening, dat is niet ver- kregen van overschotten op de uitgaafposten, doch van een hoogere belastingopbrengat, omdat het belastbaar inkomen hooger liep dan voorzien was. Er wordt met de uitgaven aan den veiligen kant geraamd, niets meer. Wat dien post voor subsidie aan de Landbouw school betreft, dat beteekenfc nog niet veel. De heer HAAK noemt dat toch wel goed geraamd. De heer DE FEUTER: Er kunnen ook meer leerlingen komen. De heer VAN HOEVE: Men stoat nu aan 't eind van den cursus maar Juni van 't vol- gend jaar begint er weer een nieuwe. De heer HAAK stemt toe, dat het aantal dan mogelijk wel met 2 of 3 kan stijgen De heer DE FEUTER: Als men op zulke kleinigheden moet gaan rekenen om toe te komen, dan loopt het verkeert. De heer HAAK noemt den post onvoorzien ook niet aan den hoogen kant; als men echter een heffing onbiltijk vindt en wijziging voorstelt waardoor de inkomsten verminde ren, dan moet men toch ook een post voor dekking aanwijzen. De commissie achtte het 't beste zulks op dezen eenen post te vinden, dan wellicht een groot aantal uitgaafposten te gaan verminderen. De heer DE FEUTER verwacht, dat voor uitkeering aan het rijk wegens kwade posten der belasting wel meer zal noodig zijn dan 2000 in plaats dat men met f 500 zal kunnen toekomen. Het voorstel der commissie tot verlaging van den post tot 1500 wordt met algemeene stemmen aangenomen. 179. Belooning schatters dranklocaliteiten. 10. 180. Kosten verzekering, pensionneering, enz. f 2.06. Hoofdstuk XIII. 1. Electriciteitsbedrijf. Inkomsten: 190. Uitkeering van het bedrrjf. 8265,02%. verzekering, pensionneering, mone. 185. 186. 187. 188. 189 Gewetensgelden. Memorie. Belasting op de honden. 600. Vergunningsrecht. 180. Verhaal pensioensbijdragen. 0,50. Restitutie in verband met de eindaf- rekening van de kwade posten der door het rijk geinde gemeentelijke inkomstenbelasting. Memorie. en invordering belastingen. Uitgaven 176. Toezicht f 270- 177. Teruggave belasting. 50. 178. Uitkeering kwade posten. f 2000. De Commissie stelt, zooals uit haar scbrij- van blijkt voor, dezen post te verlagen met 500. De heer DE FEUTER: D&t zal met mee- valien, maar alloh! De VOORZITTER is ook van oordeel, dat men het geraamde bedrag wel noodig zal hebben. Er is juist in dezen tijd een ve.hoo- ging van het bedrag der kwade posten te wachten. De heer HAAK meent, dat men er dan toch nog wel komen zal, aangezien de begrooting toch in den regel z66 ruim wordt opgemaakt, dat men op verschillende posten overhoudt. U itgaven: 191. Kosten enz. 228,62%. 192. Rente geldleeningen. 4136.40. 193. Aflossing geldleeningen. f 3900. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. Inkomsten: 194. Teruggave van het rijk. Memorie. 195. Teruggave voorschotten aan ambtena ren. f 100. Uitgaven: 196. Voorschotten ten behoeve van het rijk. Memorie. 197. Voorschotten aan ambtenaren. f 100. Hoofdstuk XVI. U itgaven: 198. Onvoorziene uitgaven. 2015.92. Voor zoover niets anders is vermeld zijn de posten met algemeene stemmen goedgekeurd. De begrooting wordt vastgesteld met alge meene stemmen in ontvang en uitgaaf op een totoalcjjfer van 104451,42; het totaal der batige ne nadeelige saldo's der gewone dienst op 52476,22%, en de inkomsten en uitgaven van den kapitaaldienst op 392,80. De VOORZITTER betuigt zijn dank aan den raad voor de aangename wijze waarop de begrooting in onderling overleg kon worden vastgesteld. Hij spreekt de hoop uit, dat de resultaten de bij de begrooting uitgesproken verwachtingen niet zullen teleurstellen en tot tevredenheid zullen stemmen. 9. Vasts telling begrooting electrisch be- drijf voor 1931. De begrooting voor het gemeentelijk elec- triciteitsbedrijf wordt met algemeene stem- men vastgesteld op een eindcrjfer voor den gewonan dienst van 20.673,75 en voor den kapitaaldienst op f 3900. 10. Omvraag. a. De heer JANSEN vraagt, of door den Minister nog geen beslissing is genomen in zake het herhalingsondenwijs. De Ouder- Commissie van Othene heeft het vorig jaar verzocht aldaar herhalingsonderwijs te willen doen geven. Dit is toen uitgesteld in ver band met een door den Minister daaromtrent te nemen beslissing. Nu zijn we een jaar verder en wordt het nog niet gegeven. Op die manier wordt het op de lange baan gescho- ven. Dat valt voor de leerlingen die er ge bruik van willen maken niet mee. De SECRETARIS deelt mede, dat het vorig jaar bij de Minister de regeling van het ver- volgonderwijs reeds in het voomemen lag; daaraan is eohter nog geen gevolg gegeven. De VOORZITTER: Als er animo is, zou het toch wel kunnen geregeld worden? De SECRETARIS: Maar dan komt het thans geheel voor rekening van de gemeente, terwijl het voomemen bestond verschillende kosten, o.m. de salarieering der onderwijzers voor rijksrekening te nemen. De heer JANSEN: Enfin, we hebben al zoo lang gewaoht, dat zullen we dan nog maar een poosje moeten doen, maar ik ver- onderstel dat er animo voor is. i De VOORZITTER: We hebben er vroeger i al met den inspecteur voor het lager onder- wijs te Ter Neuzen over gesproken. We zou- den hem er nog eens over kunnen schrijlven, misschien zou daaruit kunnen voortvloeien. dat een beslissing van den Minister wordt bespoedigd. In elk geval zullen we dan wel inlichtingen krjjgen. b. De heer WISSE vraagt, wanneer de boomen op het dorpsplein gerooid worden. De VOORZITTER: Die moeten 1 Decem ber weg zijnwe hebben met Van der Have besproken, dat alsdan het nieuwe plantsoen er moet zijn, om met het planten te kunnen beginnen, behoudens het zou vriezen. We hebben voor dat opruimen juist den uitersten termjjn genomen. De heer WISSE meent, dat het dan tijd zal worden dat de aannemer er mede begint, want als men pas half December zou kunnen planten wordt bet te laat. De heer HAAK gelooft wel te weten wie ze gekocht heeft; die man zit in een weeg- brug. Dat is morgen klaar. Hij gelooft, dat de man voomemens is er Maandag mee te beginnen. Dat rooien zal vlug genoeg gaan. De VOORZITTER: We zullen in elk geval een oog in't zeil houden. Hij sluit onder het uitspreken van het dank- gebed de vergadering.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1930 | | pagina 6