Hei Wiegek
SPORT.
DE KANAAL-TUNNEL WEER VAN
DE BAAN?
TER NEUZEN, 2 JUNI 1930.
GOED AFGELOOPEN.
KORFBAL.
SCHAKEN.
te
w—
RECHTSZAKEN.
Moeders, geneest de gesmette HHSptQUI
deelen met Purol en houdt het -*
Purolpoeder
(Ingez. Med.)
,i£toaaas«!a mwt n>^—
twee jaar geleden begonnen zijn, voort te zet-
ten. De Italiaanische nota van 3 October aan
de Franschen zal dus onibeantwoord blijven tot
de omstandigheden gunstiger gewor.den zijn.
De slechte verstandhouding tusschen Frank
rijk en Italie zal, zooals te begrijpen is, niet
alleen haar invloed op de wapemingen ter zee,
maar ook op die te land en in de lucht laten
gelden en daarom zijn de vooruitzicbten voor
de ontwapeningsconferentie nog op geen enkel
oogenblik, nadat het plan ervoor geopperd is,
ongunstiger geweest. De atmosfeer herinnert
aan die van na de eerste Haagsche vredes-
conferentie toen DuitscMand'is daar gebleken
onwil om het initiatief van den Tsaar te steu-
nen, aan het licht bracht, dat men met die
conferentie het tegendeel beTeikt had van het-
geen men beoogid had.
Voor Engeland kan nu, veel vroeger dan
het zieh had voorgesteld, het oogeniblik aan-
breken, waarop het ziah moet afvragen, of het
genoegen kan blijven nemen met zijn in over-
leg met Amerika en Japan opgeatelde vloot-
lijst dan wel een beroep zal doen op het voor-
behoud dat het in het tractaat van Louden
heeft gemaakt, am, in geval de omstandig-
heden veranderen, die lijst te herizien en buiten
de overeengekomen grenizen te gaan. Dan gel
den deze grenzen ook niet meer voor de an-
dere tiwee partijen en wordt het heele beper-
kingsprogram een vrome wensch. De wereld
krijgt dan reden om opnieuiw het beleggen van
een conferentie te berouwen, waarvan niet
door goede voortoereitding vooraf vaststomd dat
zij volkomen zou slagen.
Voor Engeland heeft het Fransch-Italiaan-
sche geschil twee kanten. In de eerste plaats
ml een groote versterking van de Fransche
vloot zijn positie in het Kanaal onizeker
maken, tenzij Frankrijk weer zijn Ibondgenoot
wordt. Maar aan den anderen kaht zal het be-
dacht moeten zijn op eenizelfde onzekerheld
van zijn positie in de Middellandache Zee.
Blijven Frankrijk en Italie daar elkaars tegen-
staniders, dan behoeft het zich niet te veront-
rusten. Maar men moet verder kijken dan het
heden en ook de mogeJijkheid onder de oogen
zien dat Frankrijk en Italie zich op den duur
■zouden kunnen verstaan en daar dan samen
op den weg naar Azie en Australie een vloot
zouden hebben sterker dan de Engelsche. Om
dan dit gevaar af te wenden, zou ook hier
Engeland een van de tiwee landen tot zijn
bondgenoot moeten zien te maken. Italie kan
dit moeilijk zijn, omidat juist in den laatsten
tijd de anti-Engelsche nationalistische bewe-
ging op Malta steeds krachtiger steun, zoo
niet bevordering ibij het fascistisbhe Italie
blijkt te vinden.
Met geen enkelen koers, dien de Engelsche
politiek, na de ontketening van den wape-
ningswedstrijd tusscihen Frankrij'k en Italie,
zou inslaan, kan echter de vrede gediend zijn.
Want de mogelijkheden zijn: 1°. het sluiten
van een nieuwe entente of een bonidgenoot-
sdhap, waartegenover zich aan den anderen
kant weer een vijanidige combinatie zou vor-
men; 2°. het meedoen aan den wapeningswed-
strijd en het overfboord gooien van het trac
taat van Londen; 3°. het heimelijik aanwak-
keren van de tegenstelling tusschen Frankrijk
en Italie met de middelen van een Macchia-
vellistische politiek, welke geheel uit den
tijd is.
Zoo wordt klaar als de dag waarom de En
gelsche politiek al haar krachten moet inspan-
nen om den wapeningswedijver tusschen
Frankrijk en Italie nog bijtijids te stuiten, hen
beiden te verzoenen en tot werkzame deel-
neming aan het ontwapeningsstreven te be-
wegen. Zoolang het fascistische regime in
Italie echter overeind blijft staan, is dit een
probleem waarvan de oplossing wanhopig lijkt.
EEN WENK AAN ITALIe.
In een rede aan een maaltijd," aangeboden
door de Kamer van Koophandel te Parijs aan
de vertegenwoordigers der landen, die op de
Parijsche Jaarbeurs exposeeren, begroette de
minister van financien, Paul Raynaud, de ge-
delegeerden van 20 landen en daaribij, naar hij
zeide, speciaal den vertegenwoordiger van een
groot bevriend naburig volk, den Italiaanschen
minister van de corporaties, Bottai.
„Mijnheer de minister, alidus sprak Rey-
na'ud, gij hebt de Parijsche Jaarbeurs bezocht
en gij hebt in het ware gelaat van Frankrijk
gezienwerkzaam, kallm en sterk; kalm, om-
dat het sterk is".
Hij gaf vervolgens een ovenzicht van den
economischen toestand na den oorlog, waar-
bij hij verklaarde, dat Frankrijk, met zijn
ertsen, ijzer en kali en met de onitiwikkeling
zijner aware industrie, in kradht is toegeno-
men.
VOORGEVOELENS VAN DREIGEND
ONHEIL?
Naar Havas meldt, wordt sedert een veer-
ten dagen het zonderlinge feit waargenomen,
dat talrijke te Marseille wonende Italianen,
die eeni'l' goed van beteekenis bezitten, aan-
vragen 'doen om naturalisatie.
Zouden deze zonen van Italie, die blijkbaar
him have en goed meer liefhebben dan hun
vaderland, dusdaniig onder den indruk zijn ge-
komen van Mussolini's jongste redevoeringen
tegen Frankrijk, dat zij een oorlog vreezen?
De Manchester Guardian weet te vertellen,
dat er van het plan voor den bouw van een
Kanaal-tunnel weer niets zal komen. In de
jongste samenkomsten van de Commissie
voor de Rijksverdediging werd, zegt het blad,
als altijd het advies gevraagd van de militaire
en maritime deskunidigen, die het plan als
steeds afkeurden. Het blad kan moeilijk dit
strategisch verzet begrijpen, tenzij vrees in 't
spel is. Maar men schijnt in ongerustheid te
voliharden. Deze factor heeft tot nu toe het
lot van het plan bepaald en heeft dat ook nu
weer gedaan. Het blad sdhijnt daar overigens
niet rouwig om te zijn, op de volgende gron-
den: De economiische kant is nooit emstig
onderzocht. De dure spoorweg zou voor ziijn
welvaart geheel aflhankelijk zijn van de wel-
gestelde menschen, die zeeziekte willen ver-
mijden. Maar inmiddeis ontwikkelen zich de
luchtvaartdiensten over het Kanaal, en reeds
nu kan men van het hart van Donden naar
het hart van Parijs gaan in vier uur, voor 4
pond 15 shilling, dat is iets meer dan de kos-
ten van een reis eerste klas per boot en trein
met de koitste zeeroute. Een verbinding per
trein door een tunnel zou langer duren en
meer geld kosten. Op die gronden vraagt de
Manchester Guardian of de uitvoering econo-
misch wel reden van ibestaan heeft.
BENOEMD.
•41
Tot hoofd der openibare lagere school te
De Werke (bij Gorinchem) is benoemd onze
vroegere stadgenoot de heer H. J. Pauw, thans
onderwijzer aan de openibare lagere school te
Egmond aan Zee.
NED. HERV. KERK.
Bedankt voor het beroep naar Oostkapelle
door Ds. G. A. van der Hooft te Overschie.
EXAMEN HOOFDAKTE.
De Minister van O., K. en W. brengt ter
kennds van belanghebbenden, dat:
le. het schriftelijk gedeelte van het in
1930 af te nemen examen ter verkrijging van
de akte van bekwaantheid, bedoeld in art. 77b
van de Wet tot regeling van het L. O. van 17
Aug. 1878 Staatsblad no. 127) zal plaats
hetben op Donderdag 3 Juli a.s.:
2e. mondelinge examens zullen aanvangen
op Doniderdag 17 Juli a.s.;
3e. de commissien, met het afnemen dezer
examens belast, zullen o.a. zitting houden te
Rotterdam; voor de inspection Rotterdam,
Gorinchem, Dordrecht, BrieQle, Goes, Middel-
burg en Ter Neuzen.
Tot voorzititer dezer commissie is benoemd
Ida heer J. Pas te Schiedam.
Voor verdere bijzonderheden wordt ver-
wezen naar Staatscourant no. 104.
EEN AFSCHEID.
Vrijdag nam de heer I. de Groot, na 46 jaren
werkzaam te zijn geweest bij het openbaar
onderwijs in deze gemeente, afscheid van zijne
leerlingen.
In 1884 benoemd tot onderwijzer aan school
A, werd hij in 1896 benoemd tot hoofd der
openbare school te Sluiskil, en verwisselende
die functie in 1904 met die van hoofd van
school C.
V66r den aanvang van den namiddagschool-
tjjd nam hij afscheid van het personeel, dat
hem als blijk van waardeering een aandenken
schonk.
Door de leerlingen werden vele bloemen ge-
schonken, zoodat het leslokaal als in een bloe-
meutuin was herschapen.
Aan het eind van den schooltijd kwamen
daar het dagelijksch bestuur der gemeente
en de inspecteur van het lager onderwijs. Door
den burgemeester, den heer Huizinga, werd in
een hartelijke toespraak het scheidend hoofd
dank gezegd, voor de langdurige trouwe dien-
sten aan het onderwijs in deze gemeente be-
wezen, met den wensch dat hij nog lang van
den nu voor hem aanbrekenden rusttijd zal
mogen genieten. us
De inspecteur van het Lager Onderwijs, de
heer Van de Weijer, sloot zich volkomen bij
deze woorden aan en herdacht meer in details
de verdiensten van den heer De Groot als
hoofd van school C.
Hedenmiddag viel in de Oosthaven alhler
een ongeveer 7jarig knaapje van een motor-
schip te water tusschen een naastliggend
schip. De groentenhandelaar N., die juist aan
boord van een der schepen was, liet zich tus
schen de twee schepen zakken en smaakte,
met behulp van anderen, het genoegen het
kind van een wissen dood te redden.
SPOORWEG MIJ. GENT—TER NEUZEN.
Verzekerd wordt, dat de prijs van over-
neming van de spoorwegmaatschappij Gent
Ter Neuzen door den Belgischen Staat defini-
tief vaatgesteld is op 36 millioen francs. De
maatschappij moet van haar kant 528.000 frs.
dragen voor pensioenen van haar personeel. De
ambtenaren, beambten en arbeiders der Maat
schappij GentTer Neuzen, die op 1 April
1930 den leeftijd van 65 jaar nog niet hadden
bereikt blijven na de definitieve overdracht
in dienst der Nationale Maatschappij der Bel-
gische Spoorwagen.
RIJKSWATERSTAAT.
Op Woensdag 25 Juni a.s. zal aan het ge-
bouw van het Proviniciaal Bestuur te Middel-
burg worden aanbesteed: de voonzieming van
de boonden der Rijkswaterleiding bewesten
het kanaal van Ter Neuzen, behoorende tot de
werken van genoemd kanaal (raming /6000).
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS.
Op 31 Mei stonden bij de arbeidsfoeurs als
werkizoekenden (hetgeen niet altijd beteekent
dat zij werkloos zijn) ingeschreven:
Transport- en losse arbeiders 122; zeeliaden
1; Vledhters 1; nachtwakers 1; fabrieksarbei-
ders 19; landbouwersknechts 1; totaal 145.
De aanmeldinigen bedroegen: Maandag 78;
Dinsdag 62; Woensdag 61; Doniderdag
Vrijdag 38 en Zaterdag 32.
VERKEERSREGELEN VOOR JONGENS
EN MEISJES.
Dat ibij het steeds toenemend verkeer op de
wegen het hoogst wenschelijk is, dat de ver-
keersregels op den weg algemeene bekendheid
verwerven, staat vast. Het verdient daarom
zeker toejuichinig, dat de N.V. Stoom Ghoco-
lade- en Cacaofabriek te Breda daaraan
tracht mede te werken. door het verspreiden
van een boekje ,,Verkeersregelen voor jongens
en meisjes". Het boekje is samengesteld met
welwillende medewerking van den heer Ver-
beeten, inspecteur van het Lager Onderwijs
te Breda en Meijer, commissaris van politie
te Breda. Het boekje bevat behalve een dui-
delrjke uiteeruzetting der verkeersregels ook
een aantal deze verduidelijkenide teekeninge-
tjes van den heer De Koo, binnenhuis-
architect te Rotterdam. Natuurlijk wordt in
het boekje ook propaganda gemaakt voor de
bekende fabrikaten der Kwatta-fabriek, maar
het bevat bovendien ook nog een aardige ver-
keersprijsvraag, met welks oplossinig met een
bepaald aantal soldaatjes voor het ontvangen
van cadeaux kan verweren.
WATERFEESTEN TE TERDONCK.
Deze hadden j.l&londerdag zeer groote be-
langstelling getrokken, zoowel uit Belgie als
uit Nederland, in het toijzonder uit Zeeuwsch-
Vlaanderen. Behalve met fietsen, auto's,
scfheepjes en anidere vervoermiddelen werden
honderden per trein aangevoerd en was de
toeloop zoo groot, dat nog een extra-trein
moest worden inigelegd.
De wedstrijden werden in een motorbootje
ook gevolgd door Prins Leopold van Belgie,
aan wien door de menigfe een ovatie werd ge-
braoht Ook Prinses Astriid was tegenwoordig,
en volgde het schouwspel van af een vast-
gemeerd vaartuig.
De eeuwfeesten zijn aldus door Gent op
schitterenide wijze ingezet.
Onder de overwinnaars was ook een Rotter-
damsche twee-ploeg, waarvoor de muziek het
„Wilhelmus" speelde.
FEESTEN TE MIDDEI.BI RG.
Te Middelburg zijn plannen in voorberei-
ding, om den vijftigsten verjaardag van H. M.
de Koningin der Nederlanden op 31 Augustus
1930 feestelijk te vieren.
De leiding berust bij de Vereeniging „Uit
het VolkVoor het Volk", onder haar teo-
zicht zijn in verschillende buurten commission
gevormd, welke bijdragen in den van de in-
gezetenen en aan de Centrale Commissie
voorstellen deden.
Als resultaat daarvan is een programma
samengesteld, dat in algemeene trekken het
volgende omvat
Vrijdag 29 Augustus ter inleiding, uitvoering
van gewijde muziek in de Nieuwe Kerk;
Zaterdag 30 Augustus: Kinderfeest, gon-
delvaart, concerten;
Maandag 1 September: muziek op den Ab-
dijtoren, reveille, concerten, carillonbespeling,
bloemencorso, groote historische optocht des
middags en des avonds, Avondfeest, fakkel-
optocht, vuurwerk;
Schitterende algemeene verlichting op drie
of vier avonden.
Op Zondag 31 Augustus zullen, overeenkom-
stig den wensch van de Koningin, geene open-
bare feestelijkheden plaats hebben.
BEVOEGDHEID ONTZEGD.
Bij vonnis van den kantonrechter te Ter
Neuzen is aan F. J. S. Rondock, winkelier,
wonende te Selzaete (B.) de bevoegdheid om
motorrijtuigen te besturen ontzegd voor een
termijn van drie maanden. Deze termijn is
ingegaan op 15 dezer.
SPUI.
Mej. Jac. van de Ree, thans onderwijzeres
bij de Chr. school te Kerkwerve (Moriaans-
hoofd) is benoemd te Ter Neuzen Spui.
AXEL.
Heden werd alhier opgericht njet aanvanke-
lijk 24 leden een Vereeniging van Handelaren
in granen, zaden, peulvruchten en veevoeders
ter bevordering hunner belangen.
Als bestuur werd gekozen de heeren A.
Adriaanssens van de firma Adriaansens
Zoon te Walsoorden als voorzitter; Louis Fri-
cot Jr. van ide firma J. E. Fricot Zoon te
Hulst als secretaris, Jos. Hemelaar te Hulst
als penningmeester; D. Scheele Aiz. te Ter
Neuzen en A. de Ruijter van de firma I>e
Rutjter Co. te Axel, als leden.
Donderdagmorgen, toen de trein die om
11,14 u. vertrekt naar St. Nicolaas, bemerkte
vrouw De. K. uit Ter Neuzen, die te Axel
moest uitstappen, dat zij het station reeds ge-
passeerd waren. Zij trachtte de aandacht te
trekken van het trein- en stationspersoneel
door het portierraam, met het noodlottig ge-
volg, dat zij uit den reeds in beweging zijnden
trein viel.
De vrouw werd met gebroken been opge-
nomen en per auto van garage ,,Cito" naar
Ter Neuzen vervoerd.
Vrijdagavond had op de fabrieken van
l'Azote weer een ernstig ongeval plaats.
Bjj het aflbreken van een stelling viel een
der werklieden naar beneden en kreeg in zijn
val nog een zwaar stuk hout op het hoofd,
met het noodlottig gevolg, dat hij kort na in
het ziekenhuis te zijn gebracht aan de gevol-
gen overleed. De man afkomstig van Het
Staaikje, was gehuwd en laat een vrouw met
2 kinderen na.
De justitie uit Middelburg vertoefde Zater
dag ter plaatse ten einde een onderzoek in te
stellen.
BRESKENS.
Benoemd totonderwijzeres aan de Lager-
onderwijsikopschool aan de Ferdinand Bol-
straat te 's Gravenhage no. 1 der voordracht
mej. P. M. Risseeuw, onderwijzeres aan de
O. L. school I, alhier.
Zich beroepende op een der artikelen in
de branidspuitovereenkomst met de gemeente
heeft, naar de Breskensche Crt. meldt, de N.V.
Van Melle's Conf. Works het contract opge-
zegd, zoodat de gemeente nu weer zelf in haar
bluschmiididelen zal moeten voorzien.
SAS VAN GENT.
Maar niet in dit eene
In een vorig artikeJ werd gereleveerd hoe
Sas van Gent door het in het leven roepen van
allerlei modeme maatregelen waarvan er met
name drie genoemd werden den weg in slaat
om het groote stadsbeeld aan te nemen.
Allemaal goed en waar, werd ons van zekere
zijide toegeivoegd, maar er had aan deze be-
schouwing toch ook nog wel mogen toege-
voegd worden, dat tot venbetering van het
stadsbeeld nog verschillende zaken maar al te
zeer er aan herinneren, dat de voorgenomen
modemiseering slechts het begin mag ge-
njoemd worden van een reeks nog af te doene
zaken.
Als antwoord op die critiek wil ik gaame
erkennen, dat ik geenszins de bewering voor-
opgesteld heb, als zou er in de toetoomst niets
of tenminste niet genoeg meer overblijven om
er de noodige aandacht aan te schenken.
Wel verre van daar.
Doch laat ik liever in gesprekvorm het tus
schen ons ibehandelde thema hier laten
volgen
Critas: Als schrijver over plaatselijke toe-
standen beweert gij1, dat er reeds veel gedaan
is, om onze stad, dezen naam waardig te doen
dragen. Maar weet gij wel, dat hetgeen tot
dusverre igebeurt, nog slechts gelrjk mag ge-
steld worden met een druppel in een emmer
water. En dat er nog duizenden en duizenden
guldens zuEen moeten opgeofferd worden om
het zoover te sturen als gij op het oog hebt.
Ik: Zeer zeker weet ik dat, mijn waarde.
Maar wie het eind wil, moet ook de middelen
willen om het eind te bereiken.
Critas: Volkomen accoord. Maar er zijn
beletselen, die het onmogelijk maken, dat eind
te bereiken.
Ik: Wat wilt gij daarmee zeggen?
Critas: Kijk eens hier. Daar hebt ge b.v.
die twee vuile Sloot en, of als ge het liever
hoort, die twee watergamgen, die op het oogen
blik zoo in 't oog loopend het gezicht ontsie-
ren. De eenei doet dienst om het fabrieks-
water af te voeren, als er n.l. gewerkt wordt;
de andere is als watergang van den Poel-
polder niet te missen.
Ik: Gaame geef ik toe, dat hiermede een
moeilijk vraagstuk is aanigesneden, welks op-
lossing al jaren lang de hersenen van ons
staddbestuur pijnigt. Maar onoplosbaar is het
niet. De eenige weg, die naar een oplossing
leidt is: rioleering.
Critas: Ja. Rioleering. Doch zijn de be-
trokken lichamen daar wel voor te vinden?
Ik: Ge hebt toch uit het jongste raads-
verslag kunnen lezen, dat, voor wat de fa-
briekssloot aangaat, reeds een gedeelte zal
gerioleerd worden, daar de gemeente de meeste
zeggenskracht over deizen watergang bezit.
En wat nu de poldergang betreft, ja, daar zijn
meer bezwaren aan verbonden. Daarvoor zou
een regeling met het polderlbestuur moeten
getroffen worden.
Zooals gij weet heeft dit bestuur reeds in
het begin van 1929 goedgevonden, dat deze
gang zou verlegd worden, maar er is een
dikke 65.000 mee gemoeid. En daarvoor is
men van gemeentewege terecht niet te vinden.
Het polderbestuur is natuurlijk niet voor het
dragen van een deel der kosten te vinden,
want het heeft bij deze verlegging geen be-
lang. Maar ook hier zou met onderling over-
leg tot een oplossing te geraken zijn, wanneer
de polder toestamming geeft om te rioleeren.
Critas: Al goed en wel, doch bij grooten
water afvoer zou het wel eens kunnen blijken,
dat zoo'n buiizenleggerij voor de gemeente een
"groote strop zou izijn.
Ik: Hoe zoo dan?
C*itas: Wel, stel u eens v66r, dat er in 't
midden van de gemeente of hooger op een
overs trooming plaats heeft. Wie moet dan de
schade vergoeden?
Ik: O, daarmee moet bij den aanleg reke-
ning gehouden worden. De ibuizen moeten
natuurlijk berekend worden op een maximum-
doorvoer. In andere plaatsen kunnen we zelfs
zien, dat een heelle rivier op deze wijze onder-
grondsoh gebracht is. Ge kunt dat zien b.v.
in den Bosch en op nog grootere schaal in
Maastricht, met de Jeker.
Critas: En heeft men daar dan nooit last
van overstroominigen
Ik: Het gebeurt wel eens een enkele maal,
maar alleen bij aJbnormaien wateraanvoer.
Critas: Wie ibetaalt dan de schadevergoe-
ding als kelders en huizen vol water loopen?
Ik: Wel, dan stuurt de stad haar brand-
spuiten, waar het noodig is de kelders leeg te
pompen. Van schadevergoeding heb ik nooit
hooren spreken. Hetzelfde geval doet zich
toch ook voor, wanneer de rivier, open zijnde,
een overstrooming veroorzaakte.
Zoo iets moet beschouwd worden als force
majeure, hoog geweld waarvoor alleen de
natuur aansprakelijk kan gesteld worden.
Critas: Ik ben niet met u accoord, maar
als ik te kiezen heb tusschen twee uitersten,
zou ik toch nog liever het stelsel van riolee
ring zien toegepast dan den toestand te zien
bestenidigd zooals hij nu is. Hoe eerder deze
beide st..., vuile rattenslooten verdiwijnen, hoe
liever. Het beeld kan er niet anders dan bij
winnen.
Ik; Tiens! Ik constateer met genoegen,
dat gij ook een aanhanger van de modeme
ideedn zijt.
Critas: Wis en zeker. Dacht gij dan soms,
dat ik niet, evenals zooveel anderen den
wensch koester, onze gemeente eenmaal een
waardige plaats te zien innemen in de rij der
Zeeuwsch-Vlaamsche steden.
Ik: We zijn op den goeden weg het te
worden. 't Is waar: Keulen en Aken zijn niet
op e6n dag gebouwid. Maar de toekomst be-
loofd veel. Mag ik uw naam publiceeren om
der wereld kond te doen, hoe goed gij 't met
uw woonplaats meent?
Critas: Niet noodig. Ik wil niet aan den
weg timmeren, want wie aan den weg timmert
heeft veel ibezichts. Niets is mij liever, dan
mijn bungerschap in alles bescheidenheid te
idragen. Als 't te pas komt zulen we er nog
wel eens over iboomen. En daarmee was ons
oniderhoud na een vriendschappelijk afscheid,
afgeloopen.
Ambtsjubile.
Zondag 1 Juni, was het vijfentwintig jaren
geleden, dat de postbode C. Vercouteren als
postbode in dienst trad.
Hij werd bij deze gelegenheid door zijn col-
lega's gehuldigd, terwijl hem als aangenaam
aandenken gepaste geschenken werden aan-
geboden.
Ook van particuliere zijde mocht het den
jubilaris niet aan belangstelling ontbreken.
SELZAETE.
Poging tot vergiftiging van een hond.
Vrijdag is door de gendarmerie proces-
venbaal opgemaakt tegen zekere I., winkelier
en hiuiseigenaar, wonende op de Groote Markt,
Naar we daaromtrent vememen, leefde deze
reeds geruimen tijd in oneeniigheid met zijn
buurman en huurder, den slager Boussie, aan
welke idoor eerstgenoemde reeds verschillende
onaangenaamheden werden berokkend.
J.!. Zondagavond zag een echtpaar, wonende
in de Marktstraat, dat I. den hond van B. naast
de kerk lokte en het dier daar stukken
vleeseh gaf, die deze gulzig inslokte. Hij liep
daama echter maar huilen en begon luide te
janken. Voomoemd echtpaar lichtte den sla
ger in omtrent hetgeen zij gezien hadden. B.
riep daarop de hulip in van den veearts, den
heer Tanghe, die het dier tegengif deed in
nemen, met het gunstig gevolg, dat de hond
het vleeseh spoedig uitapuwde, doch met dat
vleeseh ook 2 scherpe drietandige vischhaken,
die door den heer T. aan de politie zijn over-
handigd. De uitwerpselen zullen worden ter
hand gesteld aan de vereeniging ter bescher-
ming van dieren, voor een scheikundig onder
zoek. Men vermoed dat de hond nog zoo'n
verraderlijke haak in het .liohaam heeft.
VOETBAL.
Werstrijduitslagen van 1 Juni 1930.
Kampioenschap van Nederland.
VelocitasGo Ahead 14
AjaxWillenv II 72
Go Ahead
8
4
2
2
19—14
10
Ajax
8
4
1
3
19—8
9
Velocitas
7
2
3
2
10—16
7
Willem II
7
2
2
3
14—15
6
Blauwwit
8
2
2
4
8—17
6
AFDEELING IV.
Promotiewedstrijd 2e klasse.
RoermondDe Valk
1—
-5
T.A.C.Bleijerheide
3-
-1
De Valk
5
3
1
1
15—6
7
Bleijerheide
5
3
2
12—9
6
Roermond
5
2
1
2
11—12
5
T.A.C.
5
1
4
6—17
2
SERIEWEDSTRIJDEN VAN
TERNEUZEN.
De gister voor bovengenoemde wedstrijden
plaats gehad hebbende ontmoeting tusschen
Axel en Sas van Gent, is geeindigd in een
10-overwinning voor de Sassenaren.
Voor de finale moeten thans uitkomen Ter-
neuzen II en Sas van Gent.
GO AHEAD KAMPIOEN VAN
NEDERLAND.
Door een 41-overwinning op Velocitas te
Groningen, heeft de Deventer vereeniging
Go Ahead het kampioenschap van Nederland
behaald.
ROERMOND UIT DE ZUIDELIJKE
EERSTE KLAS.
Door de gisteren tegen De Valk geleden
nederlaag degradeert Roermond het volgend
seizoen naar de 2e klas.
Rapide ISeolto I. 11.
Donderdag j.l. heeft de korfbalclub Seolto
van Ter Neuzen haar speelseizoen geopend.
Vergezeld van een aantal supporters vertrok
des namiddags ongeveer twee uur het lste
twaalftal naar Axel, om een vriendschappelij-
ken wedstrijd te spelen tegen het lste twaalf
tal vein Rapide van Axel.
Vanaf het begin der wedstrijd was reeds te
zien dat deze twaalftallen aan elkaar gewaagd
waren en kwamen bij afwisseling dan ook
beide korven in gevaar. Rapide wist echter
na 15 minuten spelen het doel van Seolto te
vinden. Seolto, hierdoor verrast, wist door
vlugger spelen even voor de rust de stand
gelijk te maken en ging deze in met 11. Na
de rust werd door beide ploegen flink aange-
pakt, vooral de laatste 15 minuten werd door
Rapide het doel van Seolto in gevaar gebracht,
doch dank zij wakkere verdediging van Seolto
bleef de stand tot het einde 11.
Zoo eindigde deze mooie eerste wedstrijd in
dit seizoen, goed geleid door de scheidsrechter
den heer Van Kruiningen, en keerde Seolto in
een tevreden stemming huiswaarts.
ZEELAND—ANTWERPEN.
Donderdag heeft te Antwerpen een massa-
kamp plaats gehad tusschen spelers uit Mid
delburg, Ter Neuzen, Goes en Zuidzande. De
uitslag was 1613 voor Antwerpen. Zeeland
had aan de oneven iborden wit.
1.
RisseeuwKoltanowsky
0—1
2.
HeemskerkCenser
3.
De KleineSapira
0—1
4.
Den DeckerColle
0—1
5.
NordlohneNoordijk
l—O
6.
De Graafla Klein
0—1
7.
AdriaansePerquin
1—0
8.
BounetVan Hoek
V2
9.
SnethlageJacobs
V2—V2
10.
RisseeuwVan Praag
1—0
11.
KraakBerghmans
0—1
12.
De Bruynemevr. Stoffels
1—0
13.
VosVan Gompel
1—0
14.
GalleDen Haene
1—0
15.
HoegenCratsaerd
0—1
16.
De KamWeytens
1—0
17.
VerpoortenHendericks
0—1
18.
AlmekindersWagemans
0—1
19.
Van den OudenSchaefer
1—0
20.
Van HalCouzy
1—0
21.
Van Vijvenmevr. Pauwels
1—0
22.
HesseRoeske
0—1
23.
Burgendij kMajersdo rf
0—1
24.
De Hullu.Winekler
0—1
25.
KeggeVerdijck
26.
ProostJansses
1—0
27.
SchreuderBaert
0—1
28.
Van de ReeVan Schoor
1—0
29.
Mej. Van GilsVan Praag
0—1
EEN AANVARING OP DE SCHELDE.
Op 6 April zijn op de Schelde bij Walsoor
den in aanvaring geweest het Duitsche stoom-
schip ,,Aller" en da Belgische tanklidhter
,,Kura". De ,,Kura" ward gesleept door de
Belgische sleepboot „Sirius". Naar de oor-
zaak van dit ongeval heeft de Raad voor de
Scheepvaart Woensdag een onderzoek inge-
steld. Gehoord werden de sohippers van de
sleepboot en van den lichter.
Voorgelezen werd een uittreksel van de ver-
klaringen van de opvarenden van de ,,AHer".
Wij stippen daaruit aan:
Het Duitsche s.s. ,,Aller", metende 7627
bruto register ton, van den Noorddeutscher
Lloyd te Bremen, was op reis van Antwerpen
naar Rotterdam. Een Belgische loods was
aan boord. Ongeveer 6 u. 40 ter hoogte van
Walsoorden bij zwarte ton 29, werd aan bak-
iboord op circa 10 gr. 'n sleepboot gezien, slee-
penide een lichter, midden in het vaarwater.
De „Aller' had een cylinder getheschen ten
teeken van grooten diepgang. De sleep ging
op ongeveer 1000 M. afstand langizaam bak-
boord uit. De „Aller" die voile kracht stoom-
de, liet een korten stoot hooren en gaf 20 gr.
stuurboond roer. De sleepiboot gaf twee korte
stooten, de ,,Aller" wederom een korten stoot,
en stopte de madhine. De „Alier" kwam lang-
zaam naar stuu'nboord. De sleepboot ant-
woondde vervolgens met een korten stoot en
ging stuurboord uit. Plotseling op onge
veer 200 M. afstand bleek, dat de verbin
ding tusschen sleepboot en lichter was ver-
broken. De „Aller" gaf hard stuurboondroer
en voile kracht achteruit, doch een aanvaring
was onvermijdelijk. De lichter sloeg dwars,
kwam voor den boeg van de „AUer", kwam
met den steven tegen bakboordboeg van het
stoomschip en kenterde circa 10 M. van ton
28 zwart in het vaarwater. De „Aller"
schoot naar stuurboord en liep bij ton zwart
28 aan den grond. Er dreven menschen in het
water; boeien zijn geworpen en een iboot is te
water gelaiten.
Een vrouw werd vermist, drie mannen zijn
door de sleepboot opgenomen en aan boord
van de ,,Aller" gebracht. De loods vroeg den
sohipper van de sleepboot, waarom deze bak-
boord uitging. De sohipper zou toen ver-
klaard hebben, dat hij dacht, dat het stoom
schip de bocht in zou loopen, en dat de sleep-
tros los was gegooid in de hoop, dat de lichter
nog voor het stoomschip zou overloopen.
De schipper van de ,,Kura" verklaarde, dat
zijn vrouw bij het ongeval is vedroniken. Hij
had haar na de aanvaring even in de deur van
de kajuit zien staan. Daama had hij haar
niet meer gezien.
De schipper van de sleepboot verklaarde,
dat in de bocht bij Walsoorden, aan bakboord-
zijide, een tegenkomend stoomschip werd ge
zien. De schipper van de ,,Sirius" gaf twee
korte stooten en een een weinig baklboordroer,
om het stoomschip, dat een cylinder voerde,
in diep water te laten. Van het stoomschip
was nog geen sein vemomen. Nu antwoordde
het stoomschip eveneens met twee korte stoo
ten. Even later zag de sohipper echter het
stoomschip recht op hem aankomen en gaf
nogmaals twee korte stooten. Nu gaf het
stoomschip een korten stoot. Men zag, dat
het verkeerd ging. De schipper van den lich
ter riep: ,,gooi los!" De schipper van de sleep-
boot voldeed aan dit verzoek en week S. B.
uit. De lichter bleef ibakboord uitgaan, en
kwam in aanvaring met bet stuurboord.
De schipper van de ,,Kura" verklaarde, dat,
toen de lichter reeds dwars voor het stoom
schip over lag, op een afstand van 150 M., de
sleepboot een korten stoot gaf en naar stuur
boord uitweek. De lichter kan echter niet
meer naar stuurboord wijken, waarop verzocht
werd den sleeptros los te gooien. Volgens den
schipper van dezen lichter zou de aanvaring
zijn geschied binnen de zwarte tonnen, buiten
het vaarwater. Zoowel schipper van sleepboot
als van lichter beweren, dat het stoomschip
niet achteruit heeft geslagen.
In het verdere verhoor erkenden de schip-
pers, dat zij de eerste maal verkeerd kunnen
hebben gehoord en dat het stoomschip inider-
daad e£n stoot kan hebben gegeven.
De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer
Van 't Haaf, was van oordeel, dat ten eerste
de sleep ongemotiveerd de verkeerde zjjde van
het vaarwater heeft gehouden en dat daama
het verkeerd begrijpen van de seinen van het
stoomschip de oonzaak van het ongeval was.
De inspecteur was voorts van oordeel, dat de
,,Aller" geen schuld treft.
Arrondissements-Rechtbank te Middelburg.
De rechtbank heeft in hare zitting van 30
Mei de volgende zaken behandeld:
C. de W., zich noemende J. C. W. Vos, 42
jaar, workman, zonder vaste woonplaats, ge-
detineerd, werd verdacht dat hij in Januari
1923 te Antwerpen, alleen of te zamen met L
van W. een paspoort, toebehoorende aan J. C.
W. Vos, en welk paspoort zij hadden gekre-
gen om het even te bekijken, hebben wegge-
nomen, door er hard mee weg te loopen. Sedert
dien tfld leefde de W. onder den naam J. C.
W. Vos en werd hij ook als zoodanig gearre-
steerd na een diefstal te Hulst op 2 December
j.l. Zelfs tegenover zijn eigen vrouw ontkent