Hei Wiegek SPORT. DE KANAAL-TUNNEL WEER VAN DE BAAN? TER NEUZEN, 2 JUNI 1930. GOED AFGELOOPEN. KORFBAL. SCHAKEN. te w— RECHTSZAKEN. Moeders, geneest de gesmette HHSptQUI deelen met Purol en houdt het -* Purolpoeder (Ingez. Med.) ,i£toaaas«!a mwt n>^— twee jaar geleden begonnen zijn, voort te zet- ten. De Italiaanische nota van 3 October aan de Franschen zal dus onibeantwoord blijven tot de omstandigheden gunstiger gewor.den zijn. De slechte verstandhouding tusschen Frank rijk en Italie zal, zooals te begrijpen is, niet alleen haar invloed op de wapemingen ter zee, maar ook op die te land en in de lucht laten gelden en daarom zijn de vooruitzicbten voor de ontwapeningsconferentie nog op geen enkel oogenblik, nadat het plan ervoor geopperd is, ongunstiger geweest. De atmosfeer herinnert aan die van na de eerste Haagsche vredes- conferentie toen DuitscMand'is daar gebleken onwil om het initiatief van den Tsaar te steu- nen, aan het licht bracht, dat men met die conferentie het tegendeel beTeikt had van het- geen men beoogid had. Voor Engeland kan nu, veel vroeger dan het zieh had voorgesteld, het oogeniblik aan- breken, waarop het ziah moet afvragen, of het genoegen kan blijven nemen met zijn in over- leg met Amerika en Japan opgeatelde vloot- lijst dan wel een beroep zal doen op het voor- behoud dat het in het tractaat van Louden heeft gemaakt, am, in geval de omstandig- heden veranderen, die lijst te herizien en buiten de overeengekomen grenizen te gaan. Dan gel den deze grenzen ook niet meer voor de an- dere tiwee partijen en wordt het heele beper- kingsprogram een vrome wensch. De wereld krijgt dan reden om opnieuiw het beleggen van een conferentie te berouwen, waarvan niet door goede voortoereitding vooraf vaststomd dat zij volkomen zou slagen. Voor Engeland heeft het Fransch-Italiaan- sche geschil twee kanten. In de eerste plaats ml een groote versterking van de Fransche vloot zijn positie in het Kanaal onizeker maken, tenzij Frankrijk weer zijn Ibondgenoot wordt. Maar aan den anderen kaht zal het be- dacht moeten zijn op eenizelfde onzekerheld van zijn positie in de Middellandache Zee. Blijven Frankrijk en Italie daar elkaars tegen- staniders, dan behoeft het zich niet te veront- rusten. Maar men moet verder kijken dan het heden en ook de mogeJijkheid onder de oogen zien dat Frankrijk en Italie zich op den duur ■zouden kunnen verstaan en daar dan samen op den weg naar Azie en Australie een vloot zouden hebben sterker dan de Engelsche. Om dan dit gevaar af te wenden, zou ook hier Engeland een van de tiwee landen tot zijn bondgenoot moeten zien te maken. Italie kan dit moeilijk zijn, omidat juist in den laatsten tijd de anti-Engelsche nationalistische bewe- ging op Malta steeds krachtiger steun, zoo niet bevordering ibij het fascistisbhe Italie blijkt te vinden. Met geen enkelen koers, dien de Engelsche politiek, na de ontketening van den wape- ningswedstrijd tusscihen Frankrij'k en Italie, zou inslaan, kan echter de vrede gediend zijn. Want de mogelijkheden zijn: 1°. het sluiten van een nieuwe entente of een bonidgenoot- sdhap, waartegenover zich aan den anderen kant weer een vijanidige combinatie zou vor- men; 2°. het meedoen aan den wapeningswed- strijd en het overfboord gooien van het trac taat van Londen; 3°. het heimelijik aanwak- keren van de tegenstelling tusschen Frankrijk en Italie met de middelen van een Macchia- vellistische politiek, welke geheel uit den tijd is. Zoo wordt klaar als de dag waarom de En gelsche politiek al haar krachten moet inspan- nen om den wapeningswedijver tusschen Frankrijk en Italie nog bijtijids te stuiten, hen beiden te verzoenen en tot werkzame deel- neming aan het ontwapeningsstreven te be- wegen. Zoolang het fascistische regime in Italie echter overeind blijft staan, is dit een probleem waarvan de oplossing wanhopig lijkt. EEN WENK AAN ITALIe. In een rede aan een maaltijd," aangeboden door de Kamer van Koophandel te Parijs aan de vertegenwoordigers der landen, die op de Parijsche Jaarbeurs exposeeren, begroette de minister van financien, Paul Raynaud, de ge- delegeerden van 20 landen en daaribij, naar hij zeide, speciaal den vertegenwoordiger van een groot bevriend naburig volk, den Italiaanschen minister van de corporaties, Bottai. „Mijnheer de minister, alidus sprak Rey- na'ud, gij hebt de Parijsche Jaarbeurs bezocht en gij hebt in het ware gelaat van Frankrijk gezienwerkzaam, kallm en sterk; kalm, om- dat het sterk is". Hij gaf vervolgens een ovenzicht van den economischen toestand na den oorlog, waar- bij hij verklaarde, dat Frankrijk, met zijn ertsen, ijzer en kali en met de onitiwikkeling zijner aware industrie, in kradht is toegeno- men. VOORGEVOELENS VAN DREIGEND ONHEIL? Naar Havas meldt, wordt sedert een veer- ten dagen het zonderlinge feit waargenomen, dat talrijke te Marseille wonende Italianen, die eeni'l' goed van beteekenis bezitten, aan- vragen 'doen om naturalisatie. Zouden deze zonen van Italie, die blijkbaar him have en goed meer liefhebben dan hun vaderland, dusdaniig onder den indruk zijn ge- komen van Mussolini's jongste redevoeringen tegen Frankrijk, dat zij een oorlog vreezen? De Manchester Guardian weet te vertellen, dat er van het plan voor den bouw van een Kanaal-tunnel weer niets zal komen. In de jongste samenkomsten van de Commissie voor de Rijksverdediging werd, zegt het blad, als altijd het advies gevraagd van de militaire en maritime deskunidigen, die het plan als steeds afkeurden. Het blad kan moeilijk dit strategisch verzet begrijpen, tenzij vrees in 't spel is. Maar men schijnt in ongerustheid te voliharden. Deze factor heeft tot nu toe het lot van het plan bepaald en heeft dat ook nu weer gedaan. Het blad sdhijnt daar overigens niet rouwig om te zijn, op de volgende gron- den: De economiische kant is nooit emstig onderzocht. De dure spoorweg zou voor ziijn welvaart geheel aflhankelijk zijn van de wel- gestelde menschen, die zeeziekte willen ver- mijden. Maar inmiddeis ontwikkelen zich de luchtvaartdiensten over het Kanaal, en reeds nu kan men van het hart van Donden naar het hart van Parijs gaan in vier uur, voor 4 pond 15 shilling, dat is iets meer dan de kos- ten van een reis eerste klas per boot en trein met de koitste zeeroute. Een verbinding per trein door een tunnel zou langer duren en meer geld kosten. Op die gronden vraagt de Manchester Guardian of de uitvoering econo- misch wel reden van ibestaan heeft. BENOEMD. •41 Tot hoofd der openibare lagere school te De Werke (bij Gorinchem) is benoemd onze vroegere stadgenoot de heer H. J. Pauw, thans onderwijzer aan de openibare lagere school te Egmond aan Zee. NED. HERV. KERK. Bedankt voor het beroep naar Oostkapelle door Ds. G. A. van der Hooft te Overschie. EXAMEN HOOFDAKTE. De Minister van O., K. en W. brengt ter kennds van belanghebbenden, dat: le. het schriftelijk gedeelte van het in 1930 af te nemen examen ter verkrijging van de akte van bekwaantheid, bedoeld in art. 77b van de Wet tot regeling van het L. O. van 17 Aug. 1878 Staatsblad no. 127) zal plaats hetben op Donderdag 3 Juli a.s.: 2e. mondelinge examens zullen aanvangen op Doniderdag 17 Juli a.s.; 3e. de commissien, met het afnemen dezer examens belast, zullen o.a. zitting houden te Rotterdam; voor de inspection Rotterdam, Gorinchem, Dordrecht, BrieQle, Goes, Middel- burg en Ter Neuzen. Tot voorzititer dezer commissie is benoemd Ida heer J. Pas te Schiedam. Voor verdere bijzonderheden wordt ver- wezen naar Staatscourant no. 104. EEN AFSCHEID. Vrijdag nam de heer I. de Groot, na 46 jaren werkzaam te zijn geweest bij het openbaar onderwijs in deze gemeente, afscheid van zijne leerlingen. In 1884 benoemd tot onderwijzer aan school A, werd hij in 1896 benoemd tot hoofd der openbare school te Sluiskil, en verwisselende die functie in 1904 met die van hoofd van school C. V66r den aanvang van den namiddagschool- tjjd nam hij afscheid van het personeel, dat hem als blijk van waardeering een aandenken schonk. Door de leerlingen werden vele bloemen ge- schonken, zoodat het leslokaal als in een bloe- meutuin was herschapen. Aan het eind van den schooltijd kwamen daar het dagelijksch bestuur der gemeente en de inspecteur van het lager onderwijs. Door den burgemeester, den heer Huizinga, werd in een hartelijke toespraak het scheidend hoofd dank gezegd, voor de langdurige trouwe dien- sten aan het onderwijs in deze gemeente be- wezen, met den wensch dat hij nog lang van den nu voor hem aanbrekenden rusttijd zal mogen genieten. us De inspecteur van het Lager Onderwijs, de heer Van de Weijer, sloot zich volkomen bij deze woorden aan en herdacht meer in details de verdiensten van den heer De Groot als hoofd van school C. Hedenmiddag viel in de Oosthaven alhler een ongeveer 7jarig knaapje van een motor- schip te water tusschen een naastliggend schip. De groentenhandelaar N., die juist aan boord van een der schepen was, liet zich tus schen de twee schepen zakken en smaakte, met behulp van anderen, het genoegen het kind van een wissen dood te redden. SPOORWEG MIJ. GENT—TER NEUZEN. Verzekerd wordt, dat de prijs van over- neming van de spoorwegmaatschappij Gent Ter Neuzen door den Belgischen Staat defini- tief vaatgesteld is op 36 millioen francs. De maatschappij moet van haar kant 528.000 frs. dragen voor pensioenen van haar personeel. De ambtenaren, beambten en arbeiders der Maat schappij GentTer Neuzen, die op 1 April 1930 den leeftijd van 65 jaar nog niet hadden bereikt blijven na de definitieve overdracht in dienst der Nationale Maatschappij der Bel- gische Spoorwagen. RIJKSWATERSTAAT. Op Woensdag 25 Juni a.s. zal aan het ge- bouw van het Proviniciaal Bestuur te Middel- burg worden aanbesteed: de voonzieming van de boonden der Rijkswaterleiding bewesten het kanaal van Ter Neuzen, behoorende tot de werken van genoemd kanaal (raming /6000). GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS. Op 31 Mei stonden bij de arbeidsfoeurs als werkizoekenden (hetgeen niet altijd beteekent dat zij werkloos zijn) ingeschreven: Transport- en losse arbeiders 122; zeeliaden 1; Vledhters 1; nachtwakers 1; fabrieksarbei- ders 19; landbouwersknechts 1; totaal 145. De aanmeldinigen bedroegen: Maandag 78; Dinsdag 62; Woensdag 61; Doniderdag Vrijdag 38 en Zaterdag 32. VERKEERSREGELEN VOOR JONGENS EN MEISJES. Dat ibij het steeds toenemend verkeer op de wegen het hoogst wenschelijk is, dat de ver- keersregels op den weg algemeene bekendheid verwerven, staat vast. Het verdient daarom zeker toejuichinig, dat de N.V. Stoom Ghoco- lade- en Cacaofabriek te Breda daaraan tracht mede te werken. door het verspreiden van een boekje ,,Verkeersregelen voor jongens en meisjes". Het boekje is samengesteld met welwillende medewerking van den heer Ver- beeten, inspecteur van het Lager Onderwijs te Breda en Meijer, commissaris van politie te Breda. Het boekje bevat behalve een dui- delrjke uiteeruzetting der verkeersregels ook een aantal deze verduidelijkenide teekeninge- tjes van den heer De Koo, binnenhuis- architect te Rotterdam. Natuurlijk wordt in het boekje ook propaganda gemaakt voor de bekende fabrikaten der Kwatta-fabriek, maar het bevat bovendien ook nog een aardige ver- keersprijsvraag, met welks oplossinig met een bepaald aantal soldaatjes voor het ontvangen van cadeaux kan verweren. WATERFEESTEN TE TERDONCK. Deze hadden j.l&londerdag zeer groote be- langstelling getrokken, zoowel uit Belgie als uit Nederland, in het toijzonder uit Zeeuwsch- Vlaanderen. Behalve met fietsen, auto's, scfheepjes en anidere vervoermiddelen werden honderden per trein aangevoerd en was de toeloop zoo groot, dat nog een extra-trein moest worden inigelegd. De wedstrijden werden in een motorbootje ook gevolgd door Prins Leopold van Belgie, aan wien door de menigfe een ovatie werd ge- braoht Ook Prinses Astriid was tegenwoordig, en volgde het schouwspel van af een vast- gemeerd vaartuig. De eeuwfeesten zijn aldus door Gent op schitterenide wijze ingezet. Onder de overwinnaars was ook een Rotter- damsche twee-ploeg, waarvoor de muziek het „Wilhelmus" speelde. FEESTEN TE MIDDEI.BI RG. Te Middelburg zijn plannen in voorberei- ding, om den vijftigsten verjaardag van H. M. de Koningin der Nederlanden op 31 Augustus 1930 feestelijk te vieren. De leiding berust bij de Vereeniging „Uit het VolkVoor het Volk", onder haar teo- zicht zijn in verschillende buurten commission gevormd, welke bijdragen in den van de in- gezetenen en aan de Centrale Commissie voorstellen deden. Als resultaat daarvan is een programma samengesteld, dat in algemeene trekken het volgende omvat Vrijdag 29 Augustus ter inleiding, uitvoering van gewijde muziek in de Nieuwe Kerk; Zaterdag 30 Augustus: Kinderfeest, gon- delvaart, concerten; Maandag 1 September: muziek op den Ab- dijtoren, reveille, concerten, carillonbespeling, bloemencorso, groote historische optocht des middags en des avonds, Avondfeest, fakkel- optocht, vuurwerk; Schitterende algemeene verlichting op drie of vier avonden. Op Zondag 31 Augustus zullen, overeenkom- stig den wensch van de Koningin, geene open- bare feestelijkheden plaats hebben. BEVOEGDHEID ONTZEGD. Bij vonnis van den kantonrechter te Ter Neuzen is aan F. J. S. Rondock, winkelier, wonende te Selzaete (B.) de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen ontzegd voor een termijn van drie maanden. Deze termijn is ingegaan op 15 dezer. SPUI. Mej. Jac. van de Ree, thans onderwijzeres bij de Chr. school te Kerkwerve (Moriaans- hoofd) is benoemd te Ter Neuzen Spui. AXEL. Heden werd alhier opgericht njet aanvanke- lijk 24 leden een Vereeniging van Handelaren in granen, zaden, peulvruchten en veevoeders ter bevordering hunner belangen. Als bestuur werd gekozen de heeren A. Adriaanssens van de firma Adriaansens Zoon te Walsoorden als voorzitter; Louis Fri- cot Jr. van ide firma J. E. Fricot Zoon te Hulst als secretaris, Jos. Hemelaar te Hulst als penningmeester; D. Scheele Aiz. te Ter Neuzen en A. de Ruijter van de firma I>e Rutjter Co. te Axel, als leden. Donderdagmorgen, toen de trein die om 11,14 u. vertrekt naar St. Nicolaas, bemerkte vrouw De. K. uit Ter Neuzen, die te Axel moest uitstappen, dat zij het station reeds ge- passeerd waren. Zij trachtte de aandacht te trekken van het trein- en stationspersoneel door het portierraam, met het noodlottig ge- volg, dat zij uit den reeds in beweging zijnden trein viel. De vrouw werd met gebroken been opge- nomen en per auto van garage ,,Cito" naar Ter Neuzen vervoerd. Vrijdagavond had op de fabrieken van l'Azote weer een ernstig ongeval plaats. Bjj het aflbreken van een stelling viel een der werklieden naar beneden en kreeg in zijn val nog een zwaar stuk hout op het hoofd, met het noodlottig gevolg, dat hij kort na in het ziekenhuis te zijn gebracht aan de gevol- gen overleed. De man afkomstig van Het Staaikje, was gehuwd en laat een vrouw met 2 kinderen na. De justitie uit Middelburg vertoefde Zater dag ter plaatse ten einde een onderzoek in te stellen. BRESKENS. Benoemd totonderwijzeres aan de Lager- onderwijsikopschool aan de Ferdinand Bol- straat te 's Gravenhage no. 1 der voordracht mej. P. M. Risseeuw, onderwijzeres aan de O. L. school I, alhier. Zich beroepende op een der artikelen in de branidspuitovereenkomst met de gemeente heeft, naar de Breskensche Crt. meldt, de N.V. Van Melle's Conf. Works het contract opge- zegd, zoodat de gemeente nu weer zelf in haar bluschmiididelen zal moeten voorzien. SAS VAN GENT. Maar niet in dit eene In een vorig artikeJ werd gereleveerd hoe Sas van Gent door het in het leven roepen van allerlei modeme maatregelen waarvan er met name drie genoemd werden den weg in slaat om het groote stadsbeeld aan te nemen. Allemaal goed en waar, werd ons van zekere zijide toegeivoegd, maar er had aan deze be- schouwing toch ook nog wel mogen toege- voegd worden, dat tot venbetering van het stadsbeeld nog verschillende zaken maar al te zeer er aan herinneren, dat de voorgenomen modemiseering slechts het begin mag ge- njoemd worden van een reeks nog af te doene zaken. Als antwoord op die critiek wil ik gaame erkennen, dat ik geenszins de bewering voor- opgesteld heb, als zou er in de toetoomst niets of tenminste niet genoeg meer overblijven om er de noodige aandacht aan te schenken. Wel verre van daar. Doch laat ik liever in gesprekvorm het tus schen ons ibehandelde thema hier laten volgen Critas: Als schrijver over plaatselijke toe- standen beweert gij1, dat er reeds veel gedaan is, om onze stad, dezen naam waardig te doen dragen. Maar weet gij wel, dat hetgeen tot dusverre igebeurt, nog slechts gelrjk mag ge- steld worden met een druppel in een emmer water. En dat er nog duizenden en duizenden guldens zuEen moeten opgeofferd worden om het zoover te sturen als gij op het oog hebt. Ik: Zeer zeker weet ik dat, mijn waarde. Maar wie het eind wil, moet ook de middelen willen om het eind te bereiken. Critas: Volkomen accoord. Maar er zijn beletselen, die het onmogelijk maken, dat eind te bereiken. Ik: Wat wilt gij daarmee zeggen? Critas: Kijk eens hier. Daar hebt ge b.v. die twee vuile Sloot en, of als ge het liever hoort, die twee watergamgen, die op het oogen blik zoo in 't oog loopend het gezicht ontsie- ren. De eenei doet dienst om het fabrieks- water af te voeren, als er n.l. gewerkt wordt; de andere is als watergang van den Poel- polder niet te missen. Ik: Gaame geef ik toe, dat hiermede een moeilijk vraagstuk is aanigesneden, welks op- lossing al jaren lang de hersenen van ons staddbestuur pijnigt. Maar onoplosbaar is het niet. De eenige weg, die naar een oplossing leidt is: rioleering. Critas: Ja. Rioleering. Doch zijn de be- trokken lichamen daar wel voor te vinden? Ik: Ge hebt toch uit het jongste raads- verslag kunnen lezen, dat, voor wat de fa- briekssloot aangaat, reeds een gedeelte zal gerioleerd worden, daar de gemeente de meeste zeggenskracht over deizen watergang bezit. En wat nu de poldergang betreft, ja, daar zijn meer bezwaren aan verbonden. Daarvoor zou een regeling met het polderlbestuur moeten getroffen worden. Zooals gij weet heeft dit bestuur reeds in het begin van 1929 goedgevonden, dat deze gang zou verlegd worden, maar er is een dikke 65.000 mee gemoeid. En daarvoor is men van gemeentewege terecht niet te vinden. Het polderbestuur is natuurlijk niet voor het dragen van een deel der kosten te vinden, want het heeft bij deze verlegging geen be- lang. Maar ook hier zou met onderling over- leg tot een oplossing te geraken zijn, wanneer de polder toestamming geeft om te rioleeren. Critas: Al goed en wel, doch bij grooten water afvoer zou het wel eens kunnen blijken, dat zoo'n buiizenleggerij voor de gemeente een "groote strop zou izijn. Ik: Hoe zoo dan? C*itas: Wel, stel u eens v66r, dat er in 't midden van de gemeente of hooger op een overs trooming plaats heeft. Wie moet dan de schade vergoeden? Ik: O, daarmee moet bij den aanleg reke- ning gehouden worden. De ibuizen moeten natuurlijk berekend worden op een maximum- doorvoer. In andere plaatsen kunnen we zelfs zien, dat een heelle rivier op deze wijze onder- grondsoh gebracht is. Ge kunt dat zien b.v. in den Bosch en op nog grootere schaal in Maastricht, met de Jeker. Critas: En heeft men daar dan nooit last van overstroominigen Ik: Het gebeurt wel eens een enkele maal, maar alleen bij aJbnormaien wateraanvoer. Critas: Wie ibetaalt dan de schadevergoe- ding als kelders en huizen vol water loopen? Ik: Wel, dan stuurt de stad haar brand- spuiten, waar het noodig is de kelders leeg te pompen. Van schadevergoeding heb ik nooit hooren spreken. Hetzelfde geval doet zich toch ook voor, wanneer de rivier, open zijnde, een overstrooming veroorzaakte. Zoo iets moet beschouwd worden als force majeure, hoog geweld waarvoor alleen de natuur aansprakelijk kan gesteld worden. Critas: Ik ben niet met u accoord, maar als ik te kiezen heb tusschen twee uitersten, zou ik toch nog liever het stelsel van riolee ring zien toegepast dan den toestand te zien bestenidigd zooals hij nu is. Hoe eerder deze beide st..., vuile rattenslooten verdiwijnen, hoe liever. Het beeld kan er niet anders dan bij winnen. Ik; Tiens! Ik constateer met genoegen, dat gij ook een aanhanger van de modeme ideedn zijt. Critas: Wis en zeker. Dacht gij dan soms, dat ik niet, evenals zooveel anderen den wensch koester, onze gemeente eenmaal een waardige plaats te zien innemen in de rij der Zeeuwsch-Vlaamsche steden. Ik: We zijn op den goeden weg het te worden. 't Is waar: Keulen en Aken zijn niet op e6n dag gebouwid. Maar de toekomst be- loofd veel. Mag ik uw naam publiceeren om der wereld kond te doen, hoe goed gij 't met uw woonplaats meent? Critas: Niet noodig. Ik wil niet aan den weg timmeren, want wie aan den weg timmert heeft veel ibezichts. Niets is mij liever, dan mijn bungerschap in alles bescheidenheid te idragen. Als 't te pas komt zulen we er nog wel eens over iboomen. En daarmee was ons oniderhoud na een vriendschappelijk afscheid, afgeloopen. Ambtsjubile. Zondag 1 Juni, was het vijfentwintig jaren geleden, dat de postbode C. Vercouteren als postbode in dienst trad. Hij werd bij deze gelegenheid door zijn col- lega's gehuldigd, terwijl hem als aangenaam aandenken gepaste geschenken werden aan- geboden. Ook van particuliere zijde mocht het den jubilaris niet aan belangstelling ontbreken. SELZAETE. Poging tot vergiftiging van een hond. Vrijdag is door de gendarmerie proces- venbaal opgemaakt tegen zekere I., winkelier en hiuiseigenaar, wonende op de Groote Markt, Naar we daaromtrent vememen, leefde deze reeds geruimen tijd in oneeniigheid met zijn buurman en huurder, den slager Boussie, aan welke idoor eerstgenoemde reeds verschillende onaangenaamheden werden berokkend. J.!. Zondagavond zag een echtpaar, wonende in de Marktstraat, dat I. den hond van B. naast de kerk lokte en het dier daar stukken vleeseh gaf, die deze gulzig inslokte. Hij liep daama echter maar huilen en begon luide te janken. Voomoemd echtpaar lichtte den sla ger in omtrent hetgeen zij gezien hadden. B. riep daarop de hulip in van den veearts, den heer Tanghe, die het dier tegengif deed in nemen, met het gunstig gevolg, dat de hond het vleeseh spoedig uitapuwde, doch met dat vleeseh ook 2 scherpe drietandige vischhaken, die door den heer T. aan de politie zijn over- handigd. De uitwerpselen zullen worden ter hand gesteld aan de vereeniging ter bescher- ming van dieren, voor een scheikundig onder zoek. Men vermoed dat de hond nog zoo'n verraderlijke haak in het .liohaam heeft. VOETBAL. Werstrijduitslagen van 1 Juni 1930. Kampioenschap van Nederland. VelocitasGo Ahead 14 AjaxWillenv II 72 Go Ahead 8 4 2 2 19—14 10 Ajax 8 4 1 3 19—8 9 Velocitas 7 2 3 2 10—16 7 Willem II 7 2 2 3 14—15 6 Blauwwit 8 2 2 4 8—17 6 AFDEELING IV. Promotiewedstrijd 2e klasse. RoermondDe Valk 1— -5 T.A.C.Bleijerheide 3- -1 De Valk 5 3 1 1 15—6 7 Bleijerheide 5 3 2 12—9 6 Roermond 5 2 1 2 11—12 5 T.A.C. 5 1 4 6—17 2 SERIEWEDSTRIJDEN VAN TERNEUZEN. De gister voor bovengenoemde wedstrijden plaats gehad hebbende ontmoeting tusschen Axel en Sas van Gent, is geeindigd in een 10-overwinning voor de Sassenaren. Voor de finale moeten thans uitkomen Ter- neuzen II en Sas van Gent. GO AHEAD KAMPIOEN VAN NEDERLAND. Door een 41-overwinning op Velocitas te Groningen, heeft de Deventer vereeniging Go Ahead het kampioenschap van Nederland behaald. ROERMOND UIT DE ZUIDELIJKE EERSTE KLAS. Door de gisteren tegen De Valk geleden nederlaag degradeert Roermond het volgend seizoen naar de 2e klas. Rapide ISeolto I. 11. Donderdag j.l. heeft de korfbalclub Seolto van Ter Neuzen haar speelseizoen geopend. Vergezeld van een aantal supporters vertrok des namiddags ongeveer twee uur het lste twaalftal naar Axel, om een vriendschappelij- ken wedstrijd te spelen tegen het lste twaalf tal vein Rapide van Axel. Vanaf het begin der wedstrijd was reeds te zien dat deze twaalftallen aan elkaar gewaagd waren en kwamen bij afwisseling dan ook beide korven in gevaar. Rapide wist echter na 15 minuten spelen het doel van Seolto te vinden. Seolto, hierdoor verrast, wist door vlugger spelen even voor de rust de stand gelijk te maken en ging deze in met 11. Na de rust werd door beide ploegen flink aange- pakt, vooral de laatste 15 minuten werd door Rapide het doel van Seolto in gevaar gebracht, doch dank zij wakkere verdediging van Seolto bleef de stand tot het einde 11. Zoo eindigde deze mooie eerste wedstrijd in dit seizoen, goed geleid door de scheidsrechter den heer Van Kruiningen, en keerde Seolto in een tevreden stemming huiswaarts. ZEELAND—ANTWERPEN. Donderdag heeft te Antwerpen een massa- kamp plaats gehad tusschen spelers uit Mid delburg, Ter Neuzen, Goes en Zuidzande. De uitslag was 1613 voor Antwerpen. Zeeland had aan de oneven iborden wit. 1. RisseeuwKoltanowsky 0—1 2. HeemskerkCenser 3. De KleineSapira 0—1 4. Den DeckerColle 0—1 5. NordlohneNoordijk l—O 6. De Graafla Klein 0—1 7. AdriaansePerquin 1—0 8. BounetVan Hoek V2 9. SnethlageJacobs V2—V2 10. RisseeuwVan Praag 1—0 11. KraakBerghmans 0—1 12. De Bruynemevr. Stoffels 1—0 13. VosVan Gompel 1—0 14. GalleDen Haene 1—0 15. HoegenCratsaerd 0—1 16. De KamWeytens 1—0 17. VerpoortenHendericks 0—1 18. AlmekindersWagemans 0—1 19. Van den OudenSchaefer 1—0 20. Van HalCouzy 1—0 21. Van Vijvenmevr. Pauwels 1—0 22. HesseRoeske 0—1 23. Burgendij kMajersdo rf 0—1 24. De Hullu.Winekler 0—1 25. KeggeVerdijck 26. ProostJansses 1—0 27. SchreuderBaert 0—1 28. Van de ReeVan Schoor 1—0 29. Mej. Van GilsVan Praag 0—1 EEN AANVARING OP DE SCHELDE. Op 6 April zijn op de Schelde bij Walsoor den in aanvaring geweest het Duitsche stoom- schip ,,Aller" en da Belgische tanklidhter ,,Kura". De ,,Kura" ward gesleept door de Belgische sleepboot „Sirius". Naar de oor- zaak van dit ongeval heeft de Raad voor de Scheepvaart Woensdag een onderzoek inge- steld. Gehoord werden de sohippers van de sleepboot en van den lichter. Voorgelezen werd een uittreksel van de ver- klaringen van de opvarenden van de ,,AHer". Wij stippen daaruit aan: Het Duitsche s.s. ,,Aller", metende 7627 bruto register ton, van den Noorddeutscher Lloyd te Bremen, was op reis van Antwerpen naar Rotterdam. Een Belgische loods was aan boord. Ongeveer 6 u. 40 ter hoogte van Walsoorden bij zwarte ton 29, werd aan bak- iboord op circa 10 gr. 'n sleepboot gezien, slee- penide een lichter, midden in het vaarwater. De „Aller' had een cylinder getheschen ten teeken van grooten diepgang. De sleep ging op ongeveer 1000 M. afstand langizaam bak- boord uit. De „Aller" die voile kracht stoom- de, liet een korten stoot hooren en gaf 20 gr. stuurboond roer. De sleepiboot gaf twee korte stooten, de ,,Aller" wederom een korten stoot, en stopte de madhine. De „Alier" kwam lang- zaam naar stuu'nboord. De sleepboot ant- woondde vervolgens met een korten stoot en ging stuurboord uit. Plotseling op onge veer 200 M. afstand bleek, dat de verbin ding tusschen sleepboot en lichter was ver- broken. De „Aller" gaf hard stuurboondroer en voile kracht achteruit, doch een aanvaring was onvermijdelijk. De lichter sloeg dwars, kwam voor den boeg van de „AUer", kwam met den steven tegen bakboordboeg van het stoomschip en kenterde circa 10 M. van ton 28 zwart in het vaarwater. De „Aller" schoot naar stuurboord en liep bij ton zwart 28 aan den grond. Er dreven menschen in het water; boeien zijn geworpen en een iboot is te water gelaiten. Een vrouw werd vermist, drie mannen zijn door de sleepboot opgenomen en aan boord van de ,,Aller" gebracht. De loods vroeg den sohipper van de sleepboot, waarom deze bak- boord uitging. De sohipper zou toen ver- klaard hebben, dat hij dacht, dat het stoom schip de bocht in zou loopen, en dat de sleep- tros los was gegooid in de hoop, dat de lichter nog voor het stoomschip zou overloopen. De schipper van de ,,Kura" verklaarde, dat zijn vrouw bij het ongeval is vedroniken. Hij had haar na de aanvaring even in de deur van de kajuit zien staan. Daama had hij haar niet meer gezien. De schipper van de sleepboot verklaarde, dat in de bocht bij Walsoorden, aan bakboord- zijide, een tegenkomend stoomschip werd ge zien. De schipper van de ,,Sirius" gaf twee korte stooten en een een weinig baklboordroer, om het stoomschip, dat een cylinder voerde, in diep water te laten. Van het stoomschip was nog geen sein vemomen. Nu antwoordde het stoomschip eveneens met twee korte stoo ten. Even later zag de sohipper echter het stoomschip recht op hem aankomen en gaf nogmaals twee korte stooten. Nu gaf het stoomschip een korten stoot. Men zag, dat het verkeerd ging. De schipper van den lich ter riep: ,,gooi los!" De schipper van de sleep- boot voldeed aan dit verzoek en week S. B. uit. De lichter bleef ibakboord uitgaan, en kwam in aanvaring met bet stuurboord. De schipper van de ,,Kura" verklaarde, dat, toen de lichter reeds dwars voor het stoom schip over lag, op een afstand van 150 M., de sleepboot een korten stoot gaf en naar stuur boord uitweek. De lichter kan echter niet meer naar stuurboord wijken, waarop verzocht werd den sleeptros los te gooien. Volgens den schipper van dezen lichter zou de aanvaring zijn geschied binnen de zwarte tonnen, buiten het vaarwater. Zoowel schipper van sleepboot als van lichter beweren, dat het stoomschip niet achteruit heeft geslagen. In het verdere verhoor erkenden de schip- pers, dat zij de eerste maal verkeerd kunnen hebben gehoord en dat het stoomschip inider- daad e£n stoot kan hebben gegeven. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer Van 't Haaf, was van oordeel, dat ten eerste de sleep ongemotiveerd de verkeerde zjjde van het vaarwater heeft gehouden en dat daama het verkeerd begrijpen van de seinen van het stoomschip de oonzaak van het ongeval was. De inspecteur was voorts van oordeel, dat de ,,Aller" geen schuld treft. Arrondissements-Rechtbank te Middelburg. De rechtbank heeft in hare zitting van 30 Mei de volgende zaken behandeld: C. de W., zich noemende J. C. W. Vos, 42 jaar, workman, zonder vaste woonplaats, ge- detineerd, werd verdacht dat hij in Januari 1923 te Antwerpen, alleen of te zamen met L van W. een paspoort, toebehoorende aan J. C. W. Vos, en welk paspoort zij hadden gekre- gen om het even te bekijken, hebben wegge- nomen, door er hard mee weg te loopen. Sedert dien tfld leefde de W. onder den naam J. C. W. Vos en werd hij ook als zoodanig gearre- steerd na een diefstal te Hulst op 2 December j.l. Zelfs tegenover zijn eigen vrouw ontkent

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1930 | | pagina 2