De heer KRUIJSSE wijst er op, dat er tot hiertoe ook vereenigingen bestaan, die het- zelfde beoogden als hetgeen de Ziekteverzeke- ringswet den arbeiders tbans verzekert, nl. een uitkeering in geval van ziekte. Het bleek daarbij, dat de leden de premie of oontributie steeds met liefde betaalden. Nu zal er ook een deel worden betaald door de werkgevers. Hij wijst er voorts op, dat bet prae-advies feitelijk niet juist is. Daarin staat een bedrag aangegeven, doch dat is niet juist. De ge- meente mag niet meer afhouden dan de helft van de laagste premie, zijnde 2,3 van bet loon. De gemeente is ecbter aangesloten by Oentraal Bebeer en het staat nog in het ge- heel niet vast, welke premie zal moeten wor den betaald, zoodat de kans dus bestaat, dat het minder zal worden dan 1,15 aangezien in dat geval slechts de belft van de betaalde premie mag worden ingehouden. De VOORZITTER: We we ten niet wat Oentraal Bebeer noodig zal hebben. De heer KRUIJSSE: Juist, en daarom is in onze vergadering ook besproken om geen be drag te noemen, en voor te stellen „de helft van de betaalde premie" in te houden-. De VOORZITTER erkent dit en stemt toe, dat het voorstel aldus moet worden gewrjzigd. Het wordt aangenomen met 7 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren P. de Peijter, Kruijsse, Van de Bilt, Claessens, Wolfert, J. de Fey ter en Koster; tegen stemmen de heeren Dieleman en 't Gilde. De heer 't GILDE ziet den heer Dieleman nog een voorstander worden van premievrij Staatspensioen. De heer DIELEMAN: Wei mogelijk. 7. Electrische straatverlichting van het gedeelte der gemeente nabij Sluiskil. De werkzaamheden nabij de fabriek aan de zyde van het zijkanaal naar de Sassing maken het noodzakelijk aldus schrijven Burge- meester en Wethouders dat de openbare weg aldaar wordt verlicht. Waar zij dit niet kunnen van de zijde van Axel, moet toch eene oplossing gezocht wor den, om de veiligheid van het daar steeds drukker wordende verkeer te verzekeren. Burgemeester en Wethouders hebben ge- meend, gehoord de Gascommissie, inlichtingen te moeten inwinnen bij de P.Z.E.M., die bereid is, dat gedeelte te verlichten tegen een ver- goeding van pl.m. 25 per lantaarn, waarbij het beheer, controle en onderhoud is inbegre- pen. Alleen de meet- of schakelplaats is voor rekening der gemeente. Burgemeester en wethouders vermoeden, dat met een 5tal lampen van 60 Watt kan worden volstaan. Zij vragen den raad machtiging om met de N.V. P.Z.E.M. een zoodanig contract voor ver- lichting daar ter plaatse te mogen sluiten. De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat het niet vaststaat of er in de toekomst andere omstandigheden zullen gToeien, doch voorloo- pig is het niet mogelijk die straatverlichting op economische wijze van uit de gasfabriek te bewerkstelligen. De heer VAN DE BILT acht die verlichting aeer noodig, en zou, als men het maar even voldoende acht, er liever 6 lampen laten aan- brengen dan slechts 5, liever 1 meer dan 1 minder. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders nog niet weten op welken afstand de lampen kunnen gezet wor den eh als het met 4 kan zullen er geen 5 gezet worden. De heer VAN DE BILT vraagt of de fa briek, die zelf electriciteit maakt, het niet g-oedkooper had kunnen doen. De VOORZITTER: Dat mag niet. De heer DIELEMAN: Mijnheer de Voor- zitter! Naar aanleiding van het prae-advies van Burgemeester en Wethouders op de straatverlichting te Sluiskil zij het volgende opgemerkt. In de vergadering van Provinciale Staten van Zeeland, 13 Maart j.l., is weer eens komen vast te staan, dat de gemeente Axel van de zijde van de P.Z.E.M. niet op al te loyale be- handeling moet rekenen. Burgemeester en Wethouders van Axel zijn dus op hun hoede met het sluiten van contracten met de P.Z.E.M. Wat toch was het geval. In het concept- contract tusschen de P.Z.E.M. en de gemeente Ter Neuzen had de P.Z.E.M. een artikel op- genomen dat krachtafnemers welker instal- latie door de P.Z.E.M. waren omgebouwd in 10 jaar lang geen gas mochten gebruiken. De gemeenteraad van Ter Neuzen zag in, dat het gas hierin niet mocht worden betrokken en veranderde het in dien zin, dat de kracht afnemers dan de kosten, die de P.Z.E.M. ge- maakt had bij ombouw zouden vergoeden, in- dien zij. binnen 10 jaar overgingen tot een andere krachtsbron. Gedeputeerde Staten noemde dit echter van de P.Z.E.M. een billijke elsch en keurde de correctie door de gemeen teraad van Ter Neuzen aangebracht niet goed. Hieruit blijkt duidelijk mijnheer de Voorzit- ter, dat de P.Z.E.M. de concurrence van het gasbedrijf voor krachtsbron vreest, anders hadden bij overgang van de eene centrale in de andere toch geen derde bedrijf betrokken moeten worden, wat voor ons bedrijf nadeelig zou kunnen zijn. Merkwaardig is, dat hierbij alleen de heer De Pauw iets van deze onbil- lflkheid begreep en onze eigen raadsleden schijnbaar niet. Ik zou daarom, mijnheer de Voorzitter, zoo'n contract in overleg met de gascommissie op stellen en het dan ter goedkeuring aan den raad voorleggen. Ten slotte wou ik nog vra gen, mgnheer de Voorzitter, is het ook moge lijk dat een lamp van 60 Watt of ongeveer 75 kaarsen eenig lichtschijnsel op den straat- weg werpen zal of was het niet veel beter op deze zeer drukke plaats een 5-tal gaslantaams van 200 kaarsen aan te brengen. De VOORZITTER antwoordt dat, wat dit laatste betreft, de heer Dieleman misschien gelyk kan hebben, doch, daar is bij Sluiskil geen gasleiding en het zou te duur worden om die tot daar uit te breiden, ter wille van enkele lantaams. Indien het maar eenigszins mogelijk was, zou daartoe wel een voorstel ge- komen zijn. Het is van alle zijcten bekeken, maar dat kan thans niet gedaaif worden en daarom wordt voorgesteld een contract te sluiten met de P.Z.E.M. De heer DIELEMAN geeft te kennen, dat, als het ook in de Gascommissie bekeken is en deze er geen kans toe zag, hij er zich ook by wil neerleggen. Hij wijst er echter op, dat nu reeds gasbuizen leggen tot het eind van de Sassing en de Voorzitter zal het er toch met hem wel over eens zijn, dat dit eind vol met woningen komen zal. De VOORZITTER: Ja! De heer't GILDE: Mynheer de Voorzitter! Deze zaak is weliswaar ter sprake geweest in de Gascommissie, maar daar is vooral den na- druk gelegd op de wenschelijkheid van een zoo economisch mogelijke oplossing. De P.Z.E.M. die daar feitelijk nooit geen conces- sie daarvoor gehad of gevraagd heeft is, naar ik Zaterdag gezien heb, reeds volop bezig den kabel voor deze verlichting te leggen. Er zit dus haast achter en dat terwijl wij den zomer tegemoet gaan en de straatverlichting dus niet zoo dringend direct noodig is. Feite lijk doet men weer alsof men ons absoluut niet noodig heeft. Nu zal daar voor den a.s. winter een electrische centrale verrijzen die naar ik hoor een zelfde capaciteit zal bezitten als die voor Noord-Brabant en ongetwijfeld zou deze centrale op de allergoedkoopste ma- nier daar in de straatverlichting kunnen voor- zien. Is het nu eigenlijk niet wat voorbarig maar direct toe te happen. Gaame zou ik nog eens nadere gegevens hebben wat die meet- of schakelplaats die in het prae-advies wordt genoemd ons wel zal kosten. De VOORZITTER merkt op, dat de leden ook vertrouwen behooren te hebben in het col lege van Burgemeester en Wethouders. Wan- neer de electrische straatverlichting zoo duur zou komen, zouden ze natuurlijik niet tot het sluiten van een contract overgaan. De lam pen zullen echter op pl.m. f 25 per jaa- komen, misschien een paar gulden meer of minder. Gas kan er thans niet komen en men kan het toch niet meer op de ouderwetsche manier met petroleumlampen gaan doen? De heer 't GILDE: Het is in elk geval toch maar voor 6&n jaar? De VOORZITTER: Het zal zijn voor 5 of voor 10 jaar, dat is nog niet bekeken, maar in elk geval is de straatverlichting ter plaatse noodzakelijk. De heer 't GILDE is het daarmede eens. De heer CLAESSENS zou dit voorstel gaame zien aangehouden en gerenvoyeerd naar de Gascommissie, want om een contract voor 5 of 10 jaar met de P.Z.E.M. aan te gaan acht hij bezwaarlijk. Hij vraagt, of men het niet zou kunnen doen met gasolinelampen, die zullen meer licht geven dan die electrische lampen van 60 Watt. De VOORZITTER wijst er op, dat de Gas commissie er is voor het gemeentelijk Gas bedrijf, maar niet voor electrische verlichting en dit punt dus buiten haar bemoeiing valt, nu er geen sprake kan zijn van gasverlichting. De heer DIELEMAN: Kan het college^ niet meedeelen wat die meter- en schakelinrich- ting aan de gemeente zal kosten. De VOORZITTER antwoordt ontkennend; hij verwacht dat dit een gering bedrag zal zijn. Als dat honderden guldens zou kosten zouden Burgemeester en Wethouders het con tract niet teekenen. De heer J. DE FEUTER zou probeeren een contract te krytgen voor 5 jaar. Da&r is in de Gascommissie sprake van geweest. De heer CLAESSENS zal aan dat voorstel zijn stem niet kunnen geven en stelt voor, het terug te zenden naar de Gascommissie. Hij maakt bezwaar te stemmen voor een voorstel dat de gemeente voor minstens 5 jaar zal bin- den, zonder dat bekend is wat het kosten zal. Met de P.Z.E.M. moet men voorzichtig zijn. De VOORZITTER betoogt, dat van ge- meentewege ook de billijkheid moet worden in acht genomen. De P.Z.E.M. moet om die straatverlichting aan te brengen ook nieuwe leidingen maken; die kosten kan ze niet voor bdn jaar maken. Stroom wordt niet meer ge nomen dan noodig is en de lampen worden alleen ontstoken als het noodig is. Het spreekt van zelf, dat de P.Z.E.M. voor <56n jaar de installatie niet zou willen maken. De heer CLAESSENS acht het een be zwaar, dat de kosten der meet- en schakel plaats niet bekend zijn en maant opnieuw tot voorzichtigheid met de P.Z.E.M. aan. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Burgemeester en Wethouders dit voorstel doen naar him beste weten. De heer DIELEMAN vraagt, of de straat wel met lampen van 60 Watt is te verlichten. Dat zou toch met gaslampen van 200 kaarsen veel beter zijn. De VOORZITTER wil dat laatste graag toestemmen. Dat wordt dan echter een kwes- tie hoe sterk men de verlichting nemen wil. Zijn lampen van 60 Watt niet voldoende, dan nemen we er van 120, dan zal het alleen meer kosten. De verhouding is aldus, dat gaslam pen 40 gulden per jaar zouden kosten en deze electrische lantaams f 25. De heer CLAESSENS: Hoe groot is het aantal branduren? De heer KRUIJSSE: 1100 per jaar, over- eenkomstig de daarvoor uitgegeven almanak van Samson. De heer KOSTER geeft te kennen, dat die lampen vermoedelijk zoo goed als geen licht zullen geven. Hij grond dat op hetgeen hij te Middelburg heeft waargenomen, waar naar hij meent lampen van bij de 50 kaarsen gebruikt worden. Hij vraagt, of de gemeente ook niet zou kunnen genieten van een vastrechttarief. Dan komt het misschien goedkooper uit. Hij gevoelt ook niet zooveel voor het sluiten van een contract voor electrische verlichting, maar de straatverlichting is hard noodig. De heer 't GILDE stelt op den voorgrond, dat de straatverlichting dringend noodzakelijk is, maar vindt het jammer, dat geen der raads leden inzage kan krijgen van het met de P.Z.E.M. te sluiten contract. De VOORZITTER deelt mede, dat daarin niets bijzonders voorkomt. Indien er meer in zou voorkomen dan met het oog op de straatverlichting noodig kan geacht worden, dan zouden Burgemeester en Wethouders het nog wel eens aan den raad overleggen. Als de heer't Gilde dit echter niet aan't college ver- trouwt, moet hij voorstellen deze zaak aan te houden. De heer 't GILDE geeft te kennen, dat het geen wantrouwen tegen Burgemeester en Wet houders betreft, maar deze kunnen er toch ook inloopen? De VOORZITTER: Stel u dan uitstel van besldssing voor. De heer VAN DE BILT is daar tegen. De heer KOSTER vertrouwt, dat Burge meester en Wethouders een zoo voordeelig mogelijk contract zullen sluiten. De heer DIELEMAN merkt op, dat hetgeen ten opzichte hiervan gezegd wordt, niet voort- spruit uit wantrouiwen tegen Burgemeester en Wethouders, maar ook de heer Koster blijkt niet veel vertrouwen te hebben in de P.Z.E.M. en zegt ook, dat de electrische lampen niet veel licht geven. De VOORZITTER verwacht geen moeilijk- heden; het is een eenvoudige kwestie. De P.Z.E.M. neemt op zich de lantaarns aan te brengen, te zorgen voor ontsteking en onder houd en de gemeente heeft volgens tarief te betalen voor de gebruikte stroom. Het wordt misschien een kwestie van een 100. De heer P. DE FEUTER is ook niet voor uitstel. Hij stelt vertrouwen in Burgemeester en Wethouders. Waar zou het heen moeten als men alles zou gaan wantrouwen? Het voorstel wordt aangenomen met 8 stem- men tegen 1. Voor stemmen de heeren Dieleman, P. de Feijter, 't Gilde, Kruijsse, Van de Bilt, Wolfert, J. de Feijter en Koster; tegen stemt de heer Claessens. 8. Bijdrage voor den aanleg van een nieu- wen weg Axel-Roode sluis. Hieromtrent is in de eerste plaats ingeko- 1 men een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 25/October 1929, luidende als volgt: Zooals U bekend zal zijn, bestaat het voor- nemen den weg Axel-Roode Sluis, no. 25a en no. 28 van het Provinciaal wegenplan overeen- komstig dat plan te verbeteren. De kosten daarvan zijn geraamd op rond f 300.000 waarvoor door de onderhoudsplich- tigen (de polders Varempd, Zuiddorpe-Zuid- deel, Moerspui en Beoosten- en Bewesten Blij) 25 of 75.000 bijeengebracht moet worden. Voor de afdoening van rente en aflossing van bovengenoemd kapitaal van f 75.000 ge- leend tegen 5 af te lossen in 40 jaren, is t-en annuiteit vereischt van f 4370,85 naar 5.8278 Hfet zal de genoemde poldtrs niet gemakke- lijk vallen dat bedrag jaarlijks byeen te bren gen. Wij hebben ons derhalve, teneinde de tot- standkoming der verbetering zooveel mogelijk te bevorderen, bereid verklaard, tot U het ver- zoek te richten, den Raad Uwer gemeente voor te stellen, een gedeelte van voomoemd bedrag van 4370,85, dat 40 jaar lang betaald moet worden, voor hare rekening te nemen. Dat het belang Uwer gemeente bij de tot- standkoming der verbetering in groote mate is betrokken, schijnt buiten twijfel. Wij mogen daarin aanleiding vinden voor het vertrouwen dat door U gunstige voorstellen tot den Raad worden gericht. Blijkens de beschrijving van het ontwerp der verbetering van den weg Axel-Roode sluis (nos. 25 ged. en 26 van het Prov. wegenplan) betreft dit een verbetering overeenkomstig Beschrijving van het ontwerp der verbete ring van den weg Axel-Roode Sluis. Het ontwerp betreft een verbetering der be- doelde verbinding overeenkomstighet Provin ciaal wegenplan, zoodat de betrokken onder- houdsplichtigen na de totstandkoming daar van ingevolge artikel 10 der wegenbelasting- verordening Zeeland (Provinciaal Blad no. 58 van 1928) aanspraak zullen kunnen maken op een onderhoudsbijdrage van ten hoogste 200 per K.M. per jaar, als nader geregeld in het wegenonderhoudsbesluit (Provinciaal Blad no. 90 van 1928). De weg verkrijgt over de voile nieuwe lengte van ongeveer 5500 M. een kruinsbreedte van 9.2 M. of meer. Waar de breedte van 9.2 M. niet beschikbaar is, wordt zij verkregen door aankoop van een strook grond of, zoo de weg op de kruin van deti dijk gelegen is, door ge- deeltelijke afgraving, verlaging van dien dijk. Nieuwe wegvakken zijn ontworpen ten ge- tale van vier, te weten een onmiddellijk bezui- den den dijk tusschen de Beoosten en Bewesten Blijpolder en den Moerspuipolder, een nabij de aansluiting van den bestaanden weg aan den dijk tusschen den Zuiddorpepolder zuiddeel en den Varempepolder, een aan het einde van den weg nabij Roode Sluis en Sen ter door- trekking van den weg naar Koewacht naar eerstgenoemd nieuw wegvak. De in den weg voorkomende bochten zullen worden verflauwd. Met uitzondering van een tweetal bochten aan het einde van den weg nabij de Roode Sluis, welke in verband met de situatie aldaar stralen van 108 M. en 98 M. verkrijgen, zullen de stralen der bochten in den veribeterden weg niet minder dan 150 M. bedrag en. De opritten in den weg zullen een helling verkrijgen van 40 op 1. De kunstbaan, welke zal bestaan uit klein- plaveisel van Zweedsch graniet of andere daarmee gelijk te stellen steensoort, op een gewalste fundeering van steenslag, is ontwor pen op een breedte van 4.50 M. Voor zoover de voorraad strekt, zullen de uitkomende keien in de fundeering worden ver- werkt, terwijl overigeys in die fundeering vlij- lagen van puin zullen worden gebracht. Op die gedeelten van den weg, waar op 6en der bermen een trambaan ligt, wordt op den anderen berm, aansluitende tegen de kantlaag van de bestrating, een rijwielpad van steen slag ter breedte van 1.50 M. aangebracht, ter wyl op het overige gedeelte van den weg op beide bermen, aansluitende tegen die kantla- gen, dergelijke rijwielpaden, elk breed 0,60 M., zijn ontworpen. Voorts is er op gerekend, ook de keien uit het af te snjjden weggedeelte tusschen de af- standspalen 2000 en 3000 in de fundeering te verwerken, terwijl dan in de plaats van die keibaan een verharding met steenslag zal worden aangebracht. Ten einde het uitzicht og^den weg voldoende ruim te houden, zal de afgraving van den dijk tusschen de polders Beoosten en Bewestenblij en Moerspui over grootere lengte dienen te geschieden, dan alleen voor het doorlaten van den weg noodig zou zijn. De kosten der uit te voeren wegsverbetering worden, zooals uit de bijgevoegde raming blij- ken kan, begroot op 300.000. Daarbij is geen rekening gehouden met de eventueele opbrengst van aan te koopen eigen- dommen, welke wellicht wederom geheel of gedeeltelijk kunnen worden verkocht. De 380 stuks boomen, welke zullen moeten worden aangekocht en geveld voor bet maken van de aardebaan, zullen bijvoorbeeld wederom kun nen worden verkocht, doch het bedrag, het- welk zij daarbij zullen opbrengen hangt ge heel af van den tijd van het jaar waarin de rooiing plaats vindt, zoodat dit bedrag niet valt te ramen. Blijkens de raming worden de kosten der uitvoering geraamd op 263.700 en die voor aankoop van eigendommen voor omlegging van wegsgedeelten f 36.300, samen 300.000. In een advies van den gemeenteopzichter wordt opgemerkt, dat de aan te leggen weg op Axels grondgebied slechts een lengte heeft van 1100 M. op de totale lengte van 5500 M. en die 1100 M. het minst kostbare deel zijn. Vervolgens is ontvangen een schrijven van Gedeputeerde Staten d.d. 24 Januari 1930, be- richtende dat in hunne vergadering van dien datum een bespreking met de onderhouds- plichtigen van den weg en dat tot hen daarna een brief is gericht, waarvan een afschrift hierbij wordt gezonden. Onder verwijzing naar hun schrijven van 25 October "lil. verzoeken Gedeputeerde Staten thans de beslissing van den raad spoedig te mogen vernemen. Het hiervoren bedoelde schrijven gericht aan het bestuur van de polders Zuiddorpe-Zuiddeel, Varemp<5, Beoosten en Bewestenblij en Moer spui luidt blijkens het afschrift als volgt: Verbetering weg Axel-Roode Sluis. De inlichtingen door of namens Uw bestuur aan ons terzake van de hiemevens vermelde wegsverbetering verzocht zijn U in onze ver gadering van heden, naar wij vertrouwen, in voldoende mate verstrekt. Het verdient intus- schen aanbeveling een en ander nogmaals te resumeeren. De aanlegkosten wij spreken later over de onderhoudskosten na de totstandgekomen verbetering bedragen naar schatting 300.000, zoodat 25 voor rekening der tegenwoordige onderhoudsplichtigen komt, of wel 75.000. Het is uitgesloten, dat vanwege Rijk en Pro- vincie meer dan de andere 75 zijnde alzoo f 225.000 wordt verschaft. Anderzijds is er natuurlijk geen enkel be zwaar, dat door anderen of mede door anderen dan de vier polders in de benoodigde som van 75.000 wordt voorzien. De eenige voorwaarde voor de totstandko ming der verbetering is, wat dit punt aangaat, dat er, behalve de 225.000 van Rijk en Pro- vincie, nog 75.000 gefourneerd wordt; daar voor komen natuurlijk in de eerste plaats in aanmerking de tegenwoordige onderhoud- plichtigen, tot wie wij ons om die reden dan ook hebben gewend. Daaruit vloeit mede voort, dat de voorziening in het bedrag van 75.000 door anderen allereerst, als hun belang, door die onderhoudsplichtigen behoort te worden bevorderd. Wilt gij den nieuwen weg hebben, dan moet gij U alzoo voor het bijeenbrengen dier som inspannen; Rijk en Provincie zijn ge- reed. Wel zal er geen bezwaar bestaan, dat de aanleg straks ges iiiedt onder directie der Provincie, zoodat gij de eigenlyke verbeterings- werken niet zelf behoeft ter hand te nemen. De gemeente Zuiddorpe is niet bereid by te dragen in de 75.000, de. gemeente Axel heeft haar antwoorck nog in overweging; wij zullen U berichten zoodra haar beslissing ons bekend is. Zooals ter conferentie U reeds werd te ken nen gegeven moeten wij nu, waar de onder- handelingen kunnen worden geacht een einde te hebben genomen, Uw definitief antwoord hebben. Meent gij van de gegeven gelegen- heid geen gebruik te moeten maken, dan kun nen wij de beschikbare gelden elders doen aan- wenden. Het zal dus noodig zijn, dat Gij aan de ingelanden van Uwen polder de zaak voor- legt en zulks zoo spoedig mogelijk; het kan alzoo zekerlijk overweging verdienen, een bui- tengewone ingelandenvergadering ter beslis sing der aangelegenheid samen te roepen, waarin gij in ieder geval ons schrijven van 25 October 1929 no. 7/1, 2e afdeeling en dit schrij ven, ter voorlichting dier vergadering, ter tafel dient te brengen. Wij zullen, wanneer ons het verlangen daartoe tijdig te kennen wordt gegeven, gaarne bevorderen, dat in die verga dering iemand van onzentwege ter verdere voorlichtig aanwezig is; het is uit dat oogpunt en omdat dan de vier verschillende vergade- ringen met elkanc^ers beraadslagingen kunnen rekening houden, wellicht aanbevelenswaardig de vergaderingen op een en denzelfden dag te houden en in dezelfde plaats, b.v. te Axel of te Zuiddorpe. Wenscht Gij zooveel exemplaren van dezen brief en van dien van 25 October 1929, no. 7/1, 2e afd. als er stembevoegde ingelanden in Uwen polder zijn, om die tijdens de vergade ring of te voren aan de vergaderden ter hand te stellen, dan kan ook aan dien wensch worden voldaan; wij wachten dan opgave van het verlangde aantal. Uit de hiervoren gestelde mededeeling, dat het voor de Provincie tenslotte onverschillig is, vanwaar de 75.000 komen, vloeit mede voort, dat ook de onderlinge verdeeling dier som of van een gedeelte dier som over de tegenwoordige onderhoudsplichtigen aan U is overgelaten; dat kunnen dus andere bedragen zijn dan in ons meergenoemd schrijven van 25 October 1929 gesteld zijn; evenzeer kan dus ook de verdeeling naar een anderen maatstaf geschieden; dat daaromtrent is geschreven in onzen brief van 25 October 1929 is in zooverre dus tenslotte als een voorbeeld eener regeling te beschouwen. In de tweede plaats de kwestie van het onderhoud, na de tot standkoming der ver betering. Overeenkomstig het besluit der Staten van 25 Juli 1929 no. 29, kan de weg alsdan door de Provincie in beheer en onderhoud worden overgenomen; wij mogen aannemen, dat zulks in Uw geval zal geschieden. De regeling is dan, naar luid van het zooeven aangehaalde Statenbesluit, aldus. Aangenomen, dat het onderhoud, gedurende de eerste jaren en later dooreen genomen, op f 600 per K.M. wordt ge steld, een cijfer, dat aan de ervaring is ont- leend als gemiddelde over een reeks van jaren, b.v. 40, dan zal de onderhoudslas^ voor den weg AxelRoode Sluis op 5.6 X f 600 of f 3360 per jaar komen. Daarvan wordt be taald 5.6 X f 200 of f 1120 uit het Provinciaal wegenfonds, op grond der door de Provinciale Staten te dezer zake vastgestelde, zoogenaam- de Verdeelingsverordening f 1120 door de Provincie en 1120 door de vier polders, de tegenwoordige onderhoudsplichtigen. Deze hebben alsdan, naar den maatstaf, dien zij zelf daarbij zullen willen toepassen, laatstge- noemde som telkenjare in de Provinciekas te storten; deze jaarlijksche som is afkoopbaar; wellicht zou zij op het 20-voyd dier som wor den bepaald. Behalve de jaarlyksche betaling in eene annuiteit zooals wij aannamen in onzen brief van 25 October 1929, moet dus door de polders een aandeel in de onderhoudskos ten worden opgebracht. Deze laatste som gaat door, wanneer zij niet wordt afgekocht; de bijdrage in de kosten van verbetering ver- dwijnt, wanneer de leening is afgelost en de annuiteit dus vervalt; neem aan na 40 jaar. Wanneer gij aldus eene berekening uwer lasten ten aanzien van den weg maakt naar den huidigen toestand en naar dien na de verbetering, dan kunt gij tenslotte alleen de tegenwoordige onderhoudskosten vergelijken met die, welke later zullen gevorderd worden. Met te zegen wij willen nu voor de verbete- ringskosten zooveel of ongeveer zooveel be- steden, als overeenkomt met wat wij nu wegens onderhoudskosten hebben op te bren gen, daargelaten dat gij dan niet-bijeenbehoo- rende zaken dooreen mengt, komt Gij er niet. Wij. hebben met het bovenstaande, naar wij oordeelen. de aangelegenheid van alle kanten nogmaals bezien. Wij noodigen U zeer dringend uit, haar thans ten spoedigste aan het oordeel der ver gadering van ingelanden te onderwerpen; van die vergadering in ieder geval een po- sitdeve uitspraak te verlangen en deze, hoe zij ook zy, dus zoowel indien ons voorstel al ge heel, als indien het gedeeltelijk wordt aan- vaard, in het laatste geval dan met vermel- ding van wat precies wordt aangeboden of verlangd, aan ons mede te deelen. Dit ver- zoek om bericht ook van gedeeltelijke aan- vaarding wil niet zeggen, dat, wat de finan- cieele zijde betreft, nog wijziging in het vorenstaande mogelijk is. Tenslotte verzoeken wij u, voorzoover zulks nog niet geschiedde, te voldoen aan ons schrij ven van 13 December 1929, no. 129, 2e afdee ling. Burgemeester en Wethouders merken naar aanleiding van vorenstaande op: Wanneer naast de bijdragen uit het Wegen fonds (75 van de kosten) de overige gelden door de onderhoudsplichtigen bijeengebracht zullen zyn, zal met den aanleg van den nieu wen weg een aanvang gemaakt worden. De 25 die voor rekening der onderhouds plichtigen komt, is niet onbelangrijk. Het ge- heele werk is geraamd op f 300.000, zoodat f 75.000 voor rekening van de onderhouds plichtigen komen. Voor de afdoening van rente en aflossing van bovengenoemd kapitaal 75.000) ge- leend tegen 5 en af te lossen in 40 jaar is een annuiteit verschuldigd van f 4370,85 per jaar naar 5,8278 Hoewel de gemeente geen onderhouds- plichtige is, wordt toch veronderstelt, dat van deze totstandkoming de gemeente belangrijke voordeelen zal genieten, vandaar dat een beroep gedaan wordt op den raad, om eene bijdrage te verleenen in dezen aanleg. Wij, als college, zijn er ook wel van over- tuigd, dat de gemeente er eenig voordeel van zal hebben en meenen, gezien den tydsduur van veertig jaren, te moeten voorstellen, geen hoogere bijdrage te verleenen dan /500 per jaar gedurende dat tijdvak. De heer't GILDE: Mijnheer de Voorzitter! In de eerste plaats moet ik verklaren, dat het mij spijt, dat de heer Van Dixhoom, die steeds als pleitbezorger van deze hoogst belangrijke en gewichtige aangelegenheid in dezen raad en in de Provinciale Staten is opgetreden, niet in deze vergadering tegenwoordig is. Voorts betreur ik, dat, vooral met het oog op het Internationale snelverkeer, deze weg in den tegenwoordigen desolaten toestand blijft. Ik hab er een zwaar hoofd in, dat de onderhoudplichtigen tot het brengen van de gevraagde offers bereid zullen zijn, zelfs nu de gemeente Axel als niet onderhoudsplich- tige een goed voorbeeld blijkt te willen geven. Zal nu het eind van het liedje zijn, dat er niets gebeurt, wanneer de polders niet willen bijdragen of kan er door het aanbod van Axei sprake zijn van een gedeeltelijke verbetering of zijn Burgemeester en Wethouders bij even tueele gedeeltelijke verbetering niet bereid hun voorstel te handhaven. Zou daar nu inderdaad niets aan te doen zijn? Deze weg geeft toegang tot het hart van Belgie en is daardoor een belangrijke ver binding. De lasten zijm echter voor de polders te zwaar. Daarvan is zoo goed als niets te verwachten. De VOORZITTER wijst er op, dat Gedepu teerde Staten spreken over het geheele plan en dat er dus geen sprake zijn kan van ge deeltelijke uitvoering. Er is meermalen met de polderbesturen ge- confereerd, doch spreker verwacht, dat er op deze wijze niet veel van de uitvoering van het plan zal terecht komen. Door den heer Van Dixhoom is veel moeite gedaan, om dezen weg op het provinciaal wegenplan geplaatst te krijgen. Zulke wegen kunnen van wege de provincie worden in orde gebracht, indien de onderhoudsplichtigen 25 in de kosten daar van bijdragen. Spreker gelooft ook dat het plan stranden zal op de afwijzende bescMk- king van de verschillende polders, aan welke het te verwerken bedrag te hoog voorkomt. Hij acht dezen weg ook van zeer groot be lang voor Axel. De heer KOSTER kan niet meegaan met het voorstel van Burgemeester en Wethou ders. Gedeputeerde Staten schrijven, dat er een bedrag noodig is van 300.000. Dat is veel te hoog, als dat gehalveerd werd kon men nog een goeden weg maken. Er wordt door onze ingenieurs veel te duur gewerkt. Er wordt nu gevorderd, dat door de polders of anderen een bijdrage van een vierde ge deelte in de kosten zal worden betaald, doch het zou rationeel zijn, dat degene die den weg gebruikt, deze ook betaalt. Het wegenfonds, waarin aanzienlijike sommen vloeden van de automobielbelasting verschaft daartoe de ge- legenheid. Gedeputeerde Staten behooren om- trent dezen weg tot een ander inzicht te komen en behooren dien weg geheel uit de middelen van het wegenfonds te betalen. De weg van Ter Neuzen naar Axel wordt ook reeds van wege de provincie onderhouden, waarom trekt men dien weg niet door tot de grens? Als de polder Beoosten en Bewesten blij in deze kosten een evenredige bijdrage zou moeten geven, dan zou deze volgens de gemaakte berekeningen aanleiding zijn, dat de ingelanden een extra belasting zouden moeten gaan opbrengen. En welk belang heb ben de ingelanden van den polder Bewesten blij bij dezen weg? Men make den weg dus uit het wegenfonds, waarin geld genoeg is. De VOORZITTER merkt op, dat de provin cie dan den weg geheel voor hare rekening zou moeten nemen en dit een kwestie is, die de Provinciale Staten moeten uitmaken. De heer KOSTER: Nu staat de weg wel op het provinciaal wegenplan, doch moeten wjj er nog aan betalen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat hij in dit opzicht het betoog van den heer Koster wel kan onderschrijven en dat Burgemeester en Wethouders daarom ook met zoo'n kledn bedrag voor den dag komen. Hy meent, dat het niet op den weg der gemeente ligt een hooger bedrag te geven. De heer DIELEMAN is het met het betoog eens, in zooverre hij den weg van Axel naar Drie Schouwen voor deze gemeente van groot belang acht. De voorzitter zegt, dat de weg niet bij gedeelten kan worden gemaakt. Dat is jammer, want de weg van Axel naar Drie Schouwen behoort toch, zooals die er thans bij. ligt, niet meer in dezen tijd thuis. Het zou jammer zijn, dat dit zoo blijft liggen en hij zou het jammer vinden, dat de uitvoering van dit deel van het wegenplan in duigen viel. Hy zou aan het voorstel van Burgemeester en Wethouders best zijn stem kunnen geven, van meening dat dit eindje alleen het bedrag ten voile waard is. De heer J. DE FEIJTER is het eens met den vorigen spreker, die er op wees, dat het plan veel te duur is. Die f 75.000 welke thans als bijdrage gevraagd worden, kunnen er best af, en dan hebben we nog een mooien weg. In Belgie heeft men over Overslag gaande ook een goeden weg, maar die is veel minder kostbaar. We behoeven hier toch geen weg te hebben zooals van Utrecht naar Amhem? Het spruit hieruit voort, dat onze ingenieurs zoo hoog mikken en daarvan zyn die hooge sommen het gevolg, waarop dan de plannen moeten stranden. De heer't GILDE zou het betreuren, dat er door het afstemmen van het voorstel van Bur gemeester en Wethouders niets van dit plan zou komen, aangezien het een verbindingsweg betreft met het hart van Belgie. De heer KOSTER zou het voorstel willen afwijzen en dan maar eens afwachten. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Bur gemeester en Wethiuders hun voorstel hebben gedaan opdat men daaruit zou concludeeren dat Axel er ook iets voor over heeft en om te voorkomen dat de bedragen .die voor de wegen beschikbaar komen alle naar een ander zullen gaan. De heer VAN DE BILT gelooft niet, dat veel Axelaars bij dezen weg belang hebben. De heer P. DE FEIJTER kan zich ook niet met het voorstel vereenigen. Er vloeien zoo veel millioenen in het wegenfonds, waarom kan men dezen weg ook niet geheel voor reke ning van dat fonds in orde maken? Hij vindt het overbodig dat daarvoor van wege de ge meente gedurende 40 jaren f 500's jaars wordt vastgelegd. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders wordt verworpen met 5 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Dieleman, Kruijsse en Wolfert; tegen stemmen de heeren P. de Feijter, Van de Bilt, Claessens, J. de Feijter en Koster. 9. Verhooging subsidie Geitenfokvereenl- ging „Ter Verbetering". Ingekomen is een adres van het bestuur der Geitenfokvereeniging „Ter Verbetering", met verzoek de jaarlijksche subsidie te willen verhoogen tot 75; Het bestuur grondt dit verzoek op de om- standigheid, dat, blijkens de nevensgaande rekening en begrooting, met toelichting blijkt, dat de inkomsten en uitgaven met de meesta inspanning van de financieele draagkracht der leden niet sluitend kunnen worden gemaakt. Waar nu de inderdtijd alhier bestaande ver- eeniging „St. Gregorius" ook jaarlijks 37,50 subsidie genoot, en in deze vereenlging haar werk wordt voortgezet, wordt verzocht, in dien mogelijk, ook dit deel ter beschikking der vereeniging te willen stellen. Dat het bestuur deze aanvraag nog niet eerder deed, komt voor uit het feit, dat het hoopte, dat de vereeniging door eigen kracht haren financieelen toestand zou kunnen be- heerschen, doch waar nu blijkt, dat dit met den besten wil dien de leden toonen niet kan worden uitgevoerd, besloot men noode gedron- gen een beroep te doen op den gemeenteraad

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1930 | | pagina 7