Ma de Wasch
S F O I I.
TER NEUZEN, 7 APRIL 1930.
VOETBAL.
heeft men vaak last van schrijnende handen.
Dit schrijnen houdt dadelijk op door Purol.
(Ingez. Med.)
(gezwegen nog van de positie tegenover Zuid-
Ierland dat zich later weleens geheel onafhan-
kelijk zou kunnen maken), gevaar.
De interpretatie van artikel 16 van het
Handvest van den Volkenbond in Franschen
geest is nog een struikelblok voor de Engel-
sche regeering. Frankrijk zou voldaan zijn met
een letterlijke interpretatie van dat gedeelte
van het artikel hetwelk verklaart dat de Raad
bij zekere gebeurlijkheden zal aanbevelen,
welke doeltreffende hulp met land-, zee- en
luchtmacht de leden van den Bond zullen ver-
leenen bij het gewapend optreden tegen een
staat die inbreuk op het Handvest maakt.
Opeenvolgende Britsche regeeringen *zrjn
steeds van de onderstelling uitgegaan dat de
toepassing van deze bepaling afhankelijk moet
zijn van een votum van het parlement alvo-
rens verplichtend te worden. Met zulk een in
terpretatie neemt Frankrijk echter geen ge-
noegen en het zal zijn tonnemaat niet vermin-
deren, als de Engelschen niet een steviger
waarborg geven.
Tardieu's ongesteldheid welke hem verhin-
deren zal, vooreerst te Londen te komen om
op een gewichtig oogenblik dat aanstaande
kan zijn, zijn beslissende woord mee te spre-
ken, is een nieuwe tegenslag voor het voor-
uitzicht op het snelle bereiken van uitkom-
sten.
DE NIKKELEN BELGA.
Met de uitgifte van geldstukken van vijf
frank of 1 belga, in zuiver nikkel, zal, naar
volgens de N. R. Crt. van bevoegde zijde wordt
verzekerd, binnen enkele weken een begin
kunnen worden gemaakt. Eerst moet echter
nog een wetsvoorstel, de noodige machtiging
daartoe aan de regeering verleenend, bij de
Kamer worden ingediend. Dit zal echter on-
verwijld gebeuren.
Het nieuwe geldstuk heeft een diameter van
31 millimeter en weegt 14 gram. Op de voor-
zrjde prrjken koning Albert's beeldenaar en
de woorden: Albert, Roi der Beiges, of: Al
bert, Koning der Belgen. Op de achterzijde
komt, tusschen twee lauwertakken en onder
een koningskroon, het inschrift te staan: Un
Belga, 5 francs, 1930, of: Een Belga, 5 frank,
1930.
Er zullen, naar men verzekert, evenveel
stukken met den Nederlandschen tekst als
met den Franschen tekst worden geslagen.
DE TAALKWESTIE IN BELGIe.
De oud-minister van onderwijs Huysmans,
thans Kamerlid voor Antwerpen, heeft een
wetsvoorstel ingediend aangaande het ge-
bruik der talen bij het lager en middelbaar
onderwijs.
Daarin wordt voorgesteld, dat als beginsel
moet gelden: Nederlandsch in het Vlaamsche
land, Fransch in Wallonie en Duitsch in de
Duitsch sprekende gemeenten in provincies
Luxemburg en Luik.
Voor Brussel en de gemeenten aan de taal-
grens wordt een regeling getroffen voor het
gebruik der twee talen.
Het onderwijs in de tweede landstaal zou
met uitzondering van Brussel en het taalgrens-
gebied, eerst bij het 5de schooljaar beginnen
en niet verplicht zijn.
Intrekking der regeeringssubsidie zou het
gevolg der niet naleving der wet zijn.
DE WERKLOOSHEID IN ENGELAND EN
DE BESCHERMING.
Het Engelsche Lagerhuis heeft weer een van
de telkens terugkeerende beraadslagingen
over het spookbeeld van de nog steeds toe-
nemende werkloosheid gehouden, waarbij -
schrijft de N. R. Crt. weer eenige lapmid-
delen ter sprake zijn gekomen. Sir Arthur
Steel Maitland, de minister van arbeid in het
vorige conservatieve kabinet, beval uitbreiding
van het stelsel van verkoop op afbetaling'aan
tot vermeerdering van den afzet, en Thomas,
de minister voor werkloosheid, verzekerde dat
deze kwestie zijn aandacht had, Terloops
deelde deze ook mede dat hij overwoog de
elke week verschijnende officieele opgaaf van
den omvang der werkloosheid te staken, aan-
gezien de averechtsche gevolgtrekkingen,
welke daaruit gemaakt worden, het land onbe-
rekenbare schade toebrachten. De wijsheid
van zulk een beleid kan in twijfel getrokken
worden, want uit zulk een verheimelijking
zouden nog averechtscher gevoltrekkingen dan
tot dusver gemaakt kunnen worden, bijvoor-
beeld dat de toestand nu van lieverlee zoo ern-
stig is geworden dat men struisvogelpolitiek
gaat toepassen.
Tot de maatregelen die de regeering thans
overweegt behoort verlenging van het stelsel
van exportcredieten aan den handel tot 1935
(de regeling hiervan loopt in 1931 af). In het
afgeloopen jaar zijn dank zij dit stelsel 1000
nieuwe handelsbetrekkingen aangeknoopt en
sedert Juli 1926 is met behulp van deze cre-
dieten voor 13 millioen aan Britsche goede-
ren aan het buitenland geleverd. Dan is het
plan voor samenwerking van de banken met
de nijverheid onder toezicht van de Bank van
Engeland in de maak, waarvoor een maat-
schappij met 6 millioen zal opgericht wor
den. maar het bericht dat deze maatschappij
al is opgericht, zooals de bladen verteld heb-
ben, was volgens den minister voorbarig.
Op dit program van maatregelen, die slechts
bescheiden verwachtingen voor opbeuring van
de Britsche nijverheid en handel kunnen wek-
ken, is de pikzwarte schaduw van de aankon-
diging van een drastische herziening van het
Australische tarief naar boven toe komen te
vallen. Voor MacDonalds regeering is het bij-
zonder pijnlijk dat een andere arbeidersregee-
ring in t Britsche rijk haar dit aan gaat doen.
Scullin, de Australische eerste-minister, is te
Canberra opeens met de mededeeling voor
den dag gekomen dat hij een politiek zou be
ginnen die ten doel heeft den jaarlijkschen
invoer van goederen in het Australische ge-
meenebest met 10 millioen te verminderen.
In de eerste plaats zullen daartoe 50 opcen-
ten van de tegenwoordige invoerrechten voor
weelde-artikelen geheven worden. Ten tweede
zal de invoer van sommige weelde-artikelen
geheel verboden, en in de derde plaats zal de
invoer van andere gerantsoeneerd worden.
Hoe belangrijk elke verandering van het
Australische tarief voor de Britsche nijver
heid is, kan men nagaan, als men weet dat
Australie de markt is voor Britsche goederen
ter waarde van 60 millioen, die daar elk
jaar ingevoerd worden.
Scullin heeft aan zijn aankondiging nog toe-
gevoegd, dat hij wel een voorstander van
Britsche voorkeurrechten was, maar dat En
geland niet in twee dingen tegelijk zijn zin
kan doorzetten. Het heeft op den financieelen
toestand van Australie critiek geoefend en
het leeningen geweigerd, zeggende dat het in
zijn zaken eerst orde moest scheppen. Als wij
dat nu gaan doen, besloot hij, kan Engeland
niet klagen.
Het was bekend, dat Australie even goed
als Zuid-Afrika niets moet hebben van het
denkbeeld der tegenwoordige Britsche regee
ring tot het aangaan van een tariefsbestand.
Evenzeer ook dat de kruistocht van Lord
Beaverbrook voor vrijhandel binnen het Brit
sche rijk en bescherming tegenover de niet-
Britsche landen ten einde raad tegenover den
onoverkomenlijken slagboom van het Austra-
lisch beschermend tarief stond. Maar de
Australische regeering heeft nu een extra
dikke streep door beide rekeningen gehaald
en de Britsche nijverheid en handel op het
oogenblik dat zij reeds met zoo groote moei-
lijkheden hebben te worstelen, een nieuwen
gevoeligen knauw toegebracht. Men zal met-
tertijd ongeveer kunnen berekenen op hoeveel
nieuwe werkloozen de uitvoering van het
Australische tariefprogram Engeland zal ko
men te staan.
Het aantal werkloozen bedroeg op 24 Maart
1.639.000, zijnde 17.000 meer dan de daaraan
voorafgaande week en ongeveer 500.000 meer
dan een jaar geleden. Hierbij is te bedenken,
dat door de nieuwe wet betreffende de werk
loosheid thans ook personen ondersteuning
genieten, die dat verleden jaar niet hadden.
DE PLANNEN VOOR DEN ZEPPELIN-
DIENST OVER DEN OCEAAN.
Uit Washington wordt gemeld, dat Hun-
sacker, vice-president van de International
Transport Co. bekend heeft gemaakt, dat de
dienst met luchtschepen over den Oceaan in
1932 zal worden geopend.
De prijs voor den overtocht zal ongeveer het
dubbele bedragen van den prijs, welke men
voor een overtocht eerste klasse met een
stoomschip betaalt.
Duitschland stelt voor den dienst de Graf
Zeppelin, alsmede het nieuwe luchtschip, dat
het volgend jaar gereed zal komen, ter be-
schikking.
De Vereenigde Staten zullen, naar Hun-
sacker verder meedeelt, twee luchtschepen
bouwen volgens het model van de Zeppelins,
die door de Goodyear Zeppelin Co. te Akron
voor de Amerikaansche marine zijn geleverd.
Het nieuwe luchtschip, waaraan men te
Friedrichshafen reeds bezig is, zal ook in
Duitschland gefinancierd worden en grooter
en sneller zijn dan de Graf Zeppelin.
De voor het verkeer over den Oceaan be-
stemde luchtschepen zullen niet, zooals de
Zeppelin van de Amerikaansche marine,
vliegtuigen meevoeren, doch zij zullen zoo
worden gebouwd, dat passagiers en post van
het luchtschip tijdens de vlucht aan boord van
een vliegtuig kunnen overstappen. Dit zal met
name geschieden boven steden waar de lucht
schepen niet kunnen landen. De reis van Ame-
rika naar Europa zal twee in omgekeerde
richting gemiddeld drie dagen duren. Als
voornaamste vlieghaven in Europa denkt men
Sevilla te nemen doch de beslissing hierover
zal pas genomen worden op grond van de er-
varingen welke de Graf Zeppelin bij den aan-
staanden tocht naar Zuid-Amerika zal op-
doen.
De voornaamste landingsplaats in Amerika
zal men eerst na een ervaring van negen
maanden kiezen. Men heeft hiervoor een op-
pervlakte van ten minste iy2 M- noodig.
De nieuwe luchtschepen zullen 40, 60 en 80
passagiers kunnen meenemen.
DE 15de AMERIKAANSCHE
V OLKSTELLIN G
Vrijdag zijn de 102.000 vaste en tijdelijke
ambtenaren, die de 15de 10-jaarlijksche volks-
telling in de Ver. Staten moeten houden, met
hun werk begonnen, dat tot October ongeveer
zal voortduren. Op de vragenlijsten zijn
eenige nieuwe vragen gesteld, o.a. nopens de
kennis van lezen en schrrjven in het algemeen
en het Engelsch spreken in het bijzonder. Aan
de mannelijke ingezetenen worden bovendien
vragen nopens hun militairen dienst gesteld.
De eerste volkstelling in 1790 gaf bijna vier
millioen inwoners. Men verwacht nu een
totaal van ruim 125 millioen.
GEMEENTERAAD.
In de op a.s. Donderdag a.s., des namiddags
2 uur te houden openbare vergadering van
den gemeenteraad alhier, komen de volgende
punten in behandeling:
1. Ingekomen stukken.
2. Voorstel van Burg, en Weth. tot nadere
vaststelling van de gemeente-rekening
voor 1928.
3. Idem om aan de N.V. Technisch Bureau
voor Algemeene Lichtreclame S. Kool
Co. te Amsterdam, vergunning te
verleenen een vitrine-zuil te plaatsen
op- en in gemeentegrond.
4. Idem om het erfpachtsrecht op te zeg-
gen van een gedeelte van een aantal
perceeltjes gemeentegrond in den
Schoolweg gelegen.
5. Idem om aan de N.V. Nationaal Hout-
bedrijf alhier vergunning te verleenen
gebruik te maken van een strook ge
meentegrond, voor het leggen en in ge
bruik hebben van een werkspoor.
6. Idem tot vaststelling van de zekerheid
van den gemeente-ontvanger op een be-
drag van 10.000.
7. Idem tot wijziging van de instructie
van den gemeente-ontvanger.
8. Idem tot benoeming van een gemeente-
ontvanger.
9. Idem tot voorziening in de geneeskun-
dige armenverzorging in deze gemeente.
ONTSLAG ALS WATERSCHOUT.
Bij Kon. besluit van 2 April is aan den heer
C. Klaassen, op zijn verzoek, met ingang van
1 Juli 1930, eervol ontslag verleend uit het
ambt van waterschout te Ter Neuzen.
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS.
Op 5 April stonden als werkzoekenden (he-
geen niet altijd beteekent dat ziji werkloos
zijn) bij de arbeiders ingeschreven
Transport- en losse arbeiders 137; zeelieden
2; stokers 2; bakkersknecht 1; uitvoerder 1;
nachtwaker 1; totaal 144.
ADJUNCT-INSPECTEUR DER P. T. EN T.
Bij beschikking van den directeur-generaal
der posterijen, telegrafie en telefonie is, met
ingang van 1 Mei 1930, aangewezen als ad-
junct-inspecteur der posterijen, telegrafie en
telefonie te Amhem de referendaris der pos
terijen, telegrafie en telefonie, de heer H. A.
Pabbruwe, directeur van het post-, telegraaf-
en telefoonkantoor te Ter Neuzen.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE RADIO-
UITZENDAVOND.
Naar aanleiding van de advertentie in het
vorig nummer wordt de aandacht der luiste-
raars nader gevestigd op de uitzending uit de
Geref. Kerk te Axel op a.s. Woensdagavond
te 8,03, welke zal plaats hebben over Huizen
op de 1875 M. golf. Bij deze gelegeriheid zal
na gemeenschappelijk gezang de bijeenkomst
worden geopend door den heer J. C. Jansen te
Driewegen, als voorzitter van het Chr. Radio-
ComitA Daama zal spelen de Chr. Harmonie
„Hosanna" van Axel, dir. de heer P. Brak-
man, Vervolgens houdt de heer J. Huizinga,
burgemeester van Ter Neuzen een rede over
Langs de boorden van het kanaal GentTer
Neuzen". Daarop muziek van „Hosanna",
zang van de Chr. zangvereeniging „Asa£",
dir. de heer J. J. de Ridder, Kinderkoor van
Asaf", dir. de heer J. le Feber, rede van Ds.
Raams te Hoek over „Land en Volk in Z.-
Vlaanderen'', orgel-solo, Chr. zangvereeniging
Excelsior", dir. de heer Adr. B. Holster, van
Ter Neuzen, declamatie door den heer L. Die-
leman, zang van ,,Asaf", slotwoord door Ds.
Van Dis van Zaamslag, sluiten met gemeen
schappelijk gezang.
GEVONDEN VOORWERPEN.
De inspecteur van politie alhier maakt be
kend, dat omtrent onderstaande gevonden
voorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan
de daarachter vermelde adressen.
Rijwielbelastingmerk, H. van Wijck, Tho-
lensstraat 34.
Zakmes, J. Tazelaar, Noordstraat 21.
Dames glacehandschoenen, J. de Haas,
Vlooswijkstraat 15.
Kinderportemonnaie, J. Eijke, Scheldekade 8
Halsketting, W. Rouw, Nieuwediepstr. 11.
Dameshandschoen, P. J. Westerweel, Axel-
sehe straat 57a.
Vulpootlood, mej. Briede, Havenstraat 7.
Boodschaptasch, O. Ribbens, Westkolkstr.
Autodeurkruk, M. Drabbe, Driewegen O 173
Gouden oorknop, E. Dhert, De Feijter-
straat 21.
Boodschaptasch, D. Heijgelaar, Drjkstr. 33.
Portemonnaie, A. Elzinga, Schoolplein 1.
Glace handschoen, H. de Vriend, Donze-Vis-
serstraat 112.
Kinderportemonnaie, A. J. Hage, Van Bo-
venstraat 36.
Kinderhandschoen, L. Bierens, M. Eijke-
straat 11.
Nieuwe sok, C. Weststrate, Westkolkstr. 5.
Kinderportemonnaie, A. de Feijter, Othene
D 54, Zaamslag.
Kinderportemonnaie, Chef-brugw., Sluiskil.
Sluiskil.
Stuk blauw laken, J. de Nijs, Hoogsteeg 1.
Vulpen, S. Verlinde, Axelsche straat 54.
Jongensjas, W. Moerman, Noordstraat 95.
Kindertaschje, A. Bogaert, Van Steenber-
genlaan 39.
Kinderportemannaie, M. J. Riemens, Van
Bovenstraat 42.
Leesboekje, L. Schouten, Tramstraat 2.
Callotje, P. Heersema, Jozinastraat 14.
Kinderportemonnaie, J. van Wijck, Donze-
Visserstraat 7.
Heerenrijwiel, firma P. J. van de Sande,
Noordstraat.
Heerenrijwiel, J. Bedet, Smidswal.
Portemonnaie, J. Pauw, Tuinstraat 20.
Schilderstrap, A. Schirris, Donze-Visser-
straat 127.
Kinderhandschoen, J. Louwerse, Provinciale
weg 22.
Callotje, H. Pateer, Bureau van politie.
Kinderportemonnaie, O. de Vries, Noord
straat 18.
Handzaag, A. J. de Zeeuw, Scheldekade 52.
Portemonnaie, P. Oppeneer, Dekkerstr. 31.
Koperen roede, G. Schrier, Van Steenbergen-
laan 34.
Handschoen, M. Dees, Steenkamplaan 45.
Kindertaschje, M. Provoost, Tholensstr. 117.
R.K. gebedenboekje, C. de Lege, Steen
kamplaan 71.
Kinderhandschoen, P. Pauw, Tuinstraat 20.
C i
SPOORWEGMAATSCHAPPIJ GENT—
TER NEUZEN.
De buitengewone algemeene vergadering
van aandeelhouders van de spoorwegmaat-
schappij GentTer Neuzen heeft met 45.814
tegen 232 stemmen aan den raad van be-
heer volmacht verleend om de ovememing
van de Nederlandsche en Belgische concessies
door den Belgischen staat, die ze op zijn beurt
zal overdragen aan de Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen, definitief te
regelen.
Het net, gemeenschappelijk geexploiteerd
door de Maatschappijen MechelenTer Neu
zen en GentTer Neuzen zal door de eerste
worden overgenomen.
Medegedeeld is, dat de Maatschappij Gent
-Ter Neuzen een minimumvergoeding van
32 y2 millioen francs zal bekomen voor den
afstand van haar lijn aan den Belgischen
Staat. Voor haar aandeel in MechelenTer
Neuzen bekomt zij 3 millioen francs.
Omtrent de ovememing van materieel
wordt nog onderhandeld. De waarde ervan
wordt berekend op 8.400.000 francs. Voor het
boekjaar 1929 zal het winstsaldo ten minste
iy2 millioen francs bedragen.
ERNSTIGE SCHEEPSRAMP OP DE
SCHELDE.
Gisteren morgen is op de Schelde, nabij
Walsoorden een aanvaring met noodlottig
verloop voorgekomen. Het sleep-tankschip
,,Kura" komende van Riemen met olie ge-
laden en bestemd voor Antwerpen is aange-
varen door het van Antwerpen komende 12000
tons Duitsche stoomschip „Allem". Naar we
vememen was er slecht zicht en was de sleep-
boot die de „Kura" sleepte reeds nabij de zee-
boot, toen hij deze uit den nevel zag opdoe-
men. De gezagvoerder gaf een korten stoot
met de stoomfluit en tezelfder tijd bleek men
van de ,,Allem" de sleepboot met zijn sleep te
hebben bemerkt, want ook van het stoomschip
klonk een korte stoot als sein. De kapitein
van de sleepboot, inziende dat hij. met zijn
sleep niet meer ontwijken kon wierp de sleep-
tros los, en wist door een snelle manoeuvre
nog aan aanvaring te ontkomen, doch de
,,Kura" werd zoodanig door de ,,Allem",
welke blijkbaar ook niet aan het roer gehoor-
zaamde, getroffen, dat het schip op zeer kor
ten tijd zonk. De kapitein en zijn beide
knechts hebben zich nog met moeite kunnen
redden, doch de vrouw van den kapitein, die
zich ook in de stuurhut bevond, is met het
schip, dat vermoedelijk in tweeen gebroken
is, in de diepte verdwenen. De ,,Allem" is
daama op de zandbank omhoog gevaren en
daar blijven zitten tot gisteravond, toen het
stoomschip bij hoog water met assistentie
van sleepbooten is vlot gekomen en de reis
heeft vervolgd.
JUBILEUM VAN MR. JOH. ADRIAANSE.
Het was voor de heer Mr. Joh. Adriaanse,
lid der Provinciale Staten van Zeeland, heden
een dag, waarop hij een zeker zeldzaam jubi-
leum mag herdenken. Op 7 April 1880 kwam
hij als jongen van 12 jaar hij is geboren 4
December 1867 te Middelburg als klerkje
in dienst bij den griffier van het kantonge-
recht, toen ter tijde wijlen de heer mr. Erme-
rins. De ouders van den jongen Johan, ston
den er op hem voor zoover hun financien het
toelieten te laten leeren en na de kantooruren
bezocht hij dan ook de avondschool. Leergie-
rig als hij was kocht hij reeds spoedig bij boe-
kenstalletjes dergelijke boeken op en had hij
o.a. zijn liefde verpand aan het latijn. Gaarna
zou h(j toen reeds staatsexamen gedaan heb
ben, doch dan moest hij het gymnasium bezoe-
ken en dat ging niet met het oog op de kan
tooruren, waarvan de verdiensten niet konden
worden gemist.
Het bleef er dan ook bij en op 17 September
1892 werd de heer Adriaanse benoemd tot
d.eurwaarder te Hulst. In die plaats heeft hij
ongeveer 8 jaar deel uitgemaakt van den ge
meenteraad.
In den winter van 1900 op 1901 kwam de
studielust bij den toen 33-jarigen, o.a. door
omgang met mr. Van den Berg van Eijsinga,
weer boven en het was deze, die hem aanraad-
de de studie weer op te nemen en alsnog
staatsexamen te doen. De jubilaris van thans,
zette zich met kracht aan de studie van alle
vakken en nog in den zomer van 1901 deed hij
staatsexamen en ving hij de studie in de rech-
ten aan. In Februari 1902 slaagde hij aan de
societeit te Leiden voor het candidaatsexamen
en dit zonder daar te vertoeven. In Juli 1904
volgde het met succes afgelegde doctoraal
examen, reeds op 28 November van dat jaar
gevolgd door de promotie tot dokter in de
rechten, zoodat de heer Adriaanse nu reeds
ruim 25 jaar den meestertitel voert.
Nog ongeveer 1 jaar bleef de familie te
Hulst om zich toen naar Middelburg te bege-
ven, waar de heer Adriaanse nog steeds een
bekend advocaten-kantoor heeft.
Van 1911 tot 1923 maakte de jubilaris deel
uit van den gemeenteraad in zijn gboorteplaats
doch moest dit beeindigen, door dat hij zich
metterwoon te Oostkapelle vestigde. Van
1919 heeft mr. Adriaanse ook zitting in de
Provinciale Staten, terwijl hij te Middelburg
toch nog steeds leider is van verschillende ver-
eenigingen en dus mag spreken van een werk-
zaam leven sedert hij op 12jarigen leeftijd
zpo eenvoudig zijn arbeid in het voile leven
aanvaardde. Men kan hier zeker spreken van
een self-made man.
DE VERBINDING MET OOSTELIJK
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Men schrijft ons:
Nu bekend is geworden, dat de Nederl.
Spoorwegen plannen overwegen om het sta
tionVlake aan de ljjn RoosendaalVlissin-
gen op te heffen en dat te Kruiningen—
Ierseke belangrijk uit te breiden, is het wel
tijd om eens na te gaan wat de gevolgen kun
nen zijn voor het verkeer met Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen voor wat betreft de
Westerschelde, langs de lijn Hansweert—
Walsoorden.
Thans verlaat men voor dien bootdienst den
trein te Vlake om met de decauvilletram eerst
langs de Oostzijde tot den Schorebrug te r\j-
den en na deze brug gepasseerd te zijn, langs
de Westzijde tot de aanlegplaats der Provin
ciale booten op Walzoorden en Ter Neuzen.
Met deze tramroute zijn ook gediend de dor-
pen Schore en Hansweert (deel van Kruinin
gen), die beide ten westen van het kanaal
liggen. De kans schijnt te bestaan, dat deze
tram, die dit jaar juist 25 jaar in deze ver-
binding, al is zij dan ook maar kort (een
klein kwartier rijdens) op lofwaardige wijze
heeft voorzien, zal moeten verdwijnen, omdat
reeds geruchten de ronde doen, dat de N. S.
van plan is autobussen van de A.T.O. op het
station Kruiningen te laten rijden. Men ver-
geet o.i. daarbij, dat de tram ruim 100 per
sonen te gelijk kan vervoeren en ook een ba-
gagewagen heeft, waarbij soms plotseling zich
voordoende groote vrachten worden vervoerd.
Betwijfeld wordt daarom of de A.T.O. ten alien
tijde in het vaak drukke verkeer zal kunnen
voorzien. Waar er bovendien aan gedacht
wordt den weg direct van Kruiningen naar
de Oostzijde van de buitenhaven te Hansweert
te maken, zou dit voor de gemeente Schore^'
en ook voor Hansweert een achteruitgang be-
teekenen.
Wat de bootdienst betreft, is reeds meerma-
len de wenschelijkheid besproken om ook op
de lgn HansweertWalzoorden een motor-
veerboot in de vaart te brengen van het type
als reeds enkele jaren vaart tusschen Vlis-
singen en Breskens. (Door de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-
Vlaanderen werd daartoe het vorig jaar tot
den Minister van Waterstaat het verzoek ge-
richt.) Voor zulk een motorveerboot moeten
ook daarvoor geschikte aanlegplaatsen wor
den gemaakt. Te Walzoorden, waar de boot
thans aan een steiger aankomt, zal het maken
van een haven niet achterwege kunnen blij
ven en moeten daarvoor reeds voorbesprekin-
gen hebben plaats gehad, zooals wij van die
zijde vemamen. Maar ook te Hansweert zal
een groote verandering moeten plaats hebben,
daar de buitenhaven met de drukke scheep-
Vaart voor het kanaal door Zuid-Beveland, niet
geschikt is om er een goede aanlegplaats voor
een motorveerboot te maken. O.i. zou een
goede oplossing te krijgen zijn door het uit-
baggeren van de haven van de voormalige
werf Zeeland, die vlak naast de buitenhaven
en wel ten westen daarvan ligt en die de
boot bij ieder tij gelegenheid zou geven in- of
uit te varen, wat voor een op vaste tijden va-
renden dienst zeker noodig is.
Waar de plannen nog in het eerste stadium
van voorbereiding verkeeren, meenden wij
op een en ander de aandacht te mogen ves-
tigen.
CHRISTELIJK LYCEUM VOOR ZEELAND.
In een Woensdag te Middelburg gehouden
vergadering is men nog niet tot overeenstem-
ming gekomen inzake de plaats van vestiging
van het Christelijk lyceum voor Zeeland.
MOND- EN KLAUWZEER.
De Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw heeft met het oog op den gunstigen
stand van het mond- en klauwzeer en den
zeer nabijzijnden weidetijd door tusschenkomst
van de Commissarissen der Koningin, de bur-
gemeesters doen herinneren aan het door zijn
ambtsvoorgangers tot hem gericht verzoek,
om namelijk eventueele aangiften van mond-
en klauwzeer onverwijld telegrafiseh ter ken
nis van de betrokken inspecteurs te brengen
en overigens onmiddellijk de voorgeschreven
voorloopige maatregelen te treffen ter voor-
koming van verspreiding van smetstof.
BESMETTELIJKE ZIEKTEN.
Het aantal aangegeven gevallen van be-
smettelijke ziekten over de week van 23 tot
en met 29 Maart in de provincie Zeeland be
droeg: Roodvonk: Duivendijke 1, Ter Neuzen
1, Westdorpe 1.
In genoemde week werden geen gevallen
van encephalitis na inenting ter kennis van
het staatstoezicht op de Volksgezondheid ge-
braoht.
SLUISKIL.
De Italiaansche werkman, die in het laatst
van Maart op het werk der nieuwe fabriek
van een hoogte van 8 M. naar beneden stortte
en zoowel uit- als inwendig emstig gekneusd
in het R.K. Ziekenhuis alhier werd opgeno-
men, is j.l. Donderdag overleden.
j.l. Vrijdag is de werkman J. de Bakker,
wonende te Spui, op het werk van de in aan-
bouw zijnde ammoniakfabriek van een 8 M.
hooge stelling gevallen. Hij kwam op een
betonvloer terecht. Hij bloedde hevig uit het
hoofd. Hij is in ernstigen toestand in de RK.
verpleging opgenomen.
Eveneens werd daar opgenomen zekere L.
van H. uit Hulst, die een ijzeren balk tegen
een zijner beenen kreeg, welk lichaamsdeel
daardoor gekneusd *werd.
SAS VAN GENT.
De aftocht.
Zondagmorgen heerschte aan ons anders
zoo rustig stationnetje een meer dan gewone
drukte.
Reeds lang voor het vertrek van den eersten
trein werd het stationsplein plotseling over-
stroomd door een troep volks, sjouwers in
Zondagschen dosch, torsende, zeulende met
koffers, pakken en pakketten waarin blijk
baar een heelen verhuisboedel in miniatuur
vervat was.
Wie waren deze vreemdsoortige personages,
sprekende en roezemoezende in een vreemde
taal, waaraan geen touw vast te knoopen
was, die zich reeds in dit vroege morgenuur
op reis begaven, en belast en beladen, den
indruk maakten alsof zij zich voor een expe-
ditie naar het een of ander verafgelegen ge-
bied tot een ontdekkingstocht hadden uitge-
rust.
Eindelijk werd het ons toch helder, want
het bleken de Italianen te zijn, die na een half
jaar hier aan dem arbeid geweest te zijn zich
weer naar Zuidelijker streken begaven.
In tegenoverstelling met de trekvogels, die
ons in het voorjaar komen opzoeken, verlieten
deize donkeroogige zonen van de Apenijnen,
wier verdwijming door de Sassche werkeloozen
niet anders dan met voldoening zal vemomen
worden.
Niet, dat deze stakingbrekers ,indertijd ge-
rekwireerd de Sassche samenleving op
eenigerlei wijze vertroebelden of vercmtrust-
ten, want tot hun eer zij hun nagegeven, dat
men buiten de grenzen van hun werkkring
er weinig van gewaar werd en zij onder elkan-
der in den meest broederlijken zin samen-
leefden, maar omdat door hun verdwijning uit
de arbeiderswereld hier ter plaatse hopenlijk
gelegenheid zal geboden worden om van de
velen, die als slachtoffers der malaise thans
werkeloos rondloopen, weer een aantal onder
te brengen, zoodat zij de gemeenschap niet
tot last gaan, vervallen.
Een hunner scheen evenwel, naar zijn doen
en laten te oordeelen nog niet veel zin te
hebben, het Sas den rug toe te keeren.
Het kostte den leider blijkbaar nog al wat
overredingskracht hem tot volgen over te
halen.
Maar het gezond verstand bleek toch einde
lijk de overhand te hebben behouden, want
toen de trein vertrok, nam hij ook dezen
recalitranten Zuiderling mee.
Ook hjj trok vooruit,
Met zijnen buit,
van dekens en matrassen, zooals de Gente-
naars zongen, toen hun stad ontruimd werd.
AXEL.
Ten nadeele van den landbouwer de F.
werd een dezer dagen, uit een op diens erf
staand wagenhuis, een hoeveelheid ammoniak
ontvreemd. De politie stelt een onderzoek in.
ZAAMSLAG.
De belastingschuldigen worden er op attent
gemaakt, dat, in verband met den Goeden
Vrijdag de zitdag van den ontvanger der
directie belastingen alhier in plaats van Vrij
dag 18 April zal gehouden worden op Don
derdag 17 April a.s. op de gewone uren en
plaats daarvoor op de belastingbiljetten aan
gegeven.
HULST.
Door den Commissaris der Koningin is aan
den heer J. van 't Westeinde met ingang van
26 April a.s. eervol ontslag verleend als lid-
voorzitter van de gezondheidscommissie, zetel
Hulst en aan den heer W. J. Mazzola met in
gang van heden als lid dier commissie.
WALSOORDEN.
Tot buitengewoon opzichter van het Cala-
miteuze Waterschap Walsoorden is benoemd
de heer B. J. van Ootegem, te Breskens.
Wedstrijduitslagen van Zondag 6 April 1930.
NederlandItalie 11
Kampioenschap van Nederland.
Velocitas—Willem
II
1-
1
Go Ahead
2
2
6—2
4
Willem II
3
1
1
1
5—4
3
Velocitas
3
1
1
1
5—10
3
Ajax
2
1
1
8—3
2
Blauwwit
2
2
2—7
AFDEELING TV.
le klasse.
EindhovenWilhelmina
LongaRoermond
Promotie 3e klasse.
HulstVlissingen
2—1
5—0
0—0
Hero
Vlissingen
Hulst
1 1 5—1 2
1 l o—o 1
1—11 1—5 1.
DE STRIJD OM DE LAATSTE PLAATS
IN DE ZUIDELIJKE le KLAS.
De gister in deze afdeeling gespeelde laat-
ste competitiewedstrijden, welke de beslissing
hadden kunnen brengen wie op de laatste
plaats zou eindigen, zijn geeindigd in nederla-
gen voor Wilhelmina en Roermond, zoodat het
pleit nog niet beslecht is. Bovengenoemde
vereenigingen moeten nu nog een beslissings-
wedstrijd tegen elkaar spelen, wie van haar
het eerste klasserschap tegen de kampioenen
2e klas zal hebben te verdedigen.
NEDERLAND—IT ALIe.
Gisteren werd in het Olympisch stadion een
voetbalmatch gespeeld tusschen het Neder-
lansch en het Italiaaasch elftal (de laatsten
Europeesche kampioenen). Het mooie weer
van de eerste dagen der vorige week was oor-
zaak dat er buitengewone vraag was naar
toegangskaarten voor dezen match, en werd
de belangstelling grooter dan men bij de in-
temationale wedstrijden (HollandBelgie uit-
gezonderd) bestaat. Bij de rust was de stand
01. De Nederlanders hadden toen nog niet
het elan, dat moet opwegen tegen de betere
spelkwaliteiten der tegenstanders. De midden-
linie deed blijkbaar niet zijn plicht. Beter was
de verdediging op zijn post, al kon het eene
doelpunt, een mooi schot, niet worden voor-
komen. De voorhoede deed wat zij kon. Na
de rust werd die volharding bekroond, door
een gelijkmakend doelpunt van den linksbin-
nen Van den Broek. Het was aanleiding tot
een ongekend gejuich. Met den toen inge-
treden gelijken stand eindigde de wedstrijd.