Ma de Wasch S F O I I. TER NEUZEN, 7 APRIL 1930. VOETBAL. heeft men vaak last van schrijnende handen. Dit schrijnen houdt dadelijk op door Purol. (Ingez. Med.) (gezwegen nog van de positie tegenover Zuid- Ierland dat zich later weleens geheel onafhan- kelijk zou kunnen maken), gevaar. De interpretatie van artikel 16 van het Handvest van den Volkenbond in Franschen geest is nog een struikelblok voor de Engel- sche regeering. Frankrijk zou voldaan zijn met een letterlijke interpretatie van dat gedeelte van het artikel hetwelk verklaart dat de Raad bij zekere gebeurlijkheden zal aanbevelen, welke doeltreffende hulp met land-, zee- en luchtmacht de leden van den Bond zullen ver- leenen bij het gewapend optreden tegen een staat die inbreuk op het Handvest maakt. Opeenvolgende Britsche regeeringen *zrjn steeds van de onderstelling uitgegaan dat de toepassing van deze bepaling afhankelijk moet zijn van een votum van het parlement alvo- rens verplichtend te worden. Met zulk een in terpretatie neemt Frankrijk echter geen ge- noegen en het zal zijn tonnemaat niet vermin- deren, als de Engelschen niet een steviger waarborg geven. Tardieu's ongesteldheid welke hem verhin- deren zal, vooreerst te Londen te komen om op een gewichtig oogenblik dat aanstaande kan zijn, zijn beslissende woord mee te spre- ken, is een nieuwe tegenslag voor het voor- uitzicht op het snelle bereiken van uitkom- sten. DE NIKKELEN BELGA. Met de uitgifte van geldstukken van vijf frank of 1 belga, in zuiver nikkel, zal, naar volgens de N. R. Crt. van bevoegde zijde wordt verzekerd, binnen enkele weken een begin kunnen worden gemaakt. Eerst moet echter nog een wetsvoorstel, de noodige machtiging daartoe aan de regeering verleenend, bij de Kamer worden ingediend. Dit zal echter on- verwijld gebeuren. Het nieuwe geldstuk heeft een diameter van 31 millimeter en weegt 14 gram. Op de voor- zrjde prrjken koning Albert's beeldenaar en de woorden: Albert, Roi der Beiges, of: Al bert, Koning der Belgen. Op de achterzijde komt, tusschen twee lauwertakken en onder een koningskroon, het inschrift te staan: Un Belga, 5 francs, 1930, of: Een Belga, 5 frank, 1930. Er zullen, naar men verzekert, evenveel stukken met den Nederlandschen tekst als met den Franschen tekst worden geslagen. DE TAALKWESTIE IN BELGIe. De oud-minister van onderwijs Huysmans, thans Kamerlid voor Antwerpen, heeft een wetsvoorstel ingediend aangaande het ge- bruik der talen bij het lager en middelbaar onderwijs. Daarin wordt voorgesteld, dat als beginsel moet gelden: Nederlandsch in het Vlaamsche land, Fransch in Wallonie en Duitsch in de Duitsch sprekende gemeenten in provincies Luxemburg en Luik. Voor Brussel en de gemeenten aan de taal- grens wordt een regeling getroffen voor het gebruik der twee talen. Het onderwijs in de tweede landstaal zou met uitzondering van Brussel en het taalgrens- gebied, eerst bij het 5de schooljaar beginnen en niet verplicht zijn. Intrekking der regeeringssubsidie zou het gevolg der niet naleving der wet zijn. DE WERKLOOSHEID IN ENGELAND EN DE BESCHERMING. Het Engelsche Lagerhuis heeft weer een van de telkens terugkeerende beraadslagingen over het spookbeeld van de nog steeds toe- nemende werkloosheid gehouden, waarbij - schrijft de N. R. Crt. weer eenige lapmid- delen ter sprake zijn gekomen. Sir Arthur Steel Maitland, de minister van arbeid in het vorige conservatieve kabinet, beval uitbreiding van het stelsel van verkoop op afbetaling'aan tot vermeerdering van den afzet, en Thomas, de minister voor werkloosheid, verzekerde dat deze kwestie zijn aandacht had, Terloops deelde deze ook mede dat hij overwoog de elke week verschijnende officieele opgaaf van den omvang der werkloosheid te staken, aan- gezien de averechtsche gevolgtrekkingen, welke daaruit gemaakt worden, het land onbe- rekenbare schade toebrachten. De wijsheid van zulk een beleid kan in twijfel getrokken worden, want uit zulk een verheimelijking zouden nog averechtscher gevoltrekkingen dan tot dusver gemaakt kunnen worden, bijvoor- beeld dat de toestand nu van lieverlee zoo ern- stig is geworden dat men struisvogelpolitiek gaat toepassen. Tot de maatregelen die de regeering thans overweegt behoort verlenging van het stelsel van exportcredieten aan den handel tot 1935 (de regeling hiervan loopt in 1931 af). In het afgeloopen jaar zijn dank zij dit stelsel 1000 nieuwe handelsbetrekkingen aangeknoopt en sedert Juli 1926 is met behulp van deze cre- dieten voor 13 millioen aan Britsche goede- ren aan het buitenland geleverd. Dan is het plan voor samenwerking van de banken met de nijverheid onder toezicht van de Bank van Engeland in de maak, waarvoor een maat- schappij met 6 millioen zal opgericht wor den. maar het bericht dat deze maatschappij al is opgericht, zooals de bladen verteld heb- ben, was volgens den minister voorbarig. Op dit program van maatregelen, die slechts bescheiden verwachtingen voor opbeuring van de Britsche nijverheid en handel kunnen wek- ken, is de pikzwarte schaduw van de aankon- diging van een drastische herziening van het Australische tarief naar boven toe komen te vallen. Voor MacDonalds regeering is het bij- zonder pijnlijk dat een andere arbeidersregee- ring in t Britsche rijk haar dit aan gaat doen. Scullin, de Australische eerste-minister, is te Canberra opeens met de mededeeling voor den dag gekomen dat hij een politiek zou be ginnen die ten doel heeft den jaarlijkschen invoer van goederen in het Australische ge- meenebest met 10 millioen te verminderen. In de eerste plaats zullen daartoe 50 opcen- ten van de tegenwoordige invoerrechten voor weelde-artikelen geheven worden. Ten tweede zal de invoer van sommige weelde-artikelen geheel verboden, en in de derde plaats zal de invoer van andere gerantsoeneerd worden. Hoe belangrijk elke verandering van het Australische tarief voor de Britsche nijver heid is, kan men nagaan, als men weet dat Australie de markt is voor Britsche goederen ter waarde van 60 millioen, die daar elk jaar ingevoerd worden. Scullin heeft aan zijn aankondiging nog toe- gevoegd, dat hij wel een voorstander van Britsche voorkeurrechten was, maar dat En geland niet in twee dingen tegelijk zijn zin kan doorzetten. Het heeft op den financieelen toestand van Australie critiek geoefend en het leeningen geweigerd, zeggende dat het in zijn zaken eerst orde moest scheppen. Als wij dat nu gaan doen, besloot hij, kan Engeland niet klagen. Het was bekend, dat Australie even goed als Zuid-Afrika niets moet hebben van het denkbeeld der tegenwoordige Britsche regee ring tot het aangaan van een tariefsbestand. Evenzeer ook dat de kruistocht van Lord Beaverbrook voor vrijhandel binnen het Brit sche rijk en bescherming tegenover de niet- Britsche landen ten einde raad tegenover den onoverkomenlijken slagboom van het Austra- lisch beschermend tarief stond. Maar de Australische regeering heeft nu een extra dikke streep door beide rekeningen gehaald en de Britsche nijverheid en handel op het oogenblik dat zij reeds met zoo groote moei- lijkheden hebben te worstelen, een nieuwen gevoeligen knauw toegebracht. Men zal met- tertijd ongeveer kunnen berekenen op hoeveel nieuwe werkloozen de uitvoering van het Australische tariefprogram Engeland zal ko men te staan. Het aantal werkloozen bedroeg op 24 Maart 1.639.000, zijnde 17.000 meer dan de daaraan voorafgaande week en ongeveer 500.000 meer dan een jaar geleden. Hierbij is te bedenken, dat door de nieuwe wet betreffende de werk loosheid thans ook personen ondersteuning genieten, die dat verleden jaar niet hadden. DE PLANNEN VOOR DEN ZEPPELIN- DIENST OVER DEN OCEAAN. Uit Washington wordt gemeld, dat Hun- sacker, vice-president van de International Transport Co. bekend heeft gemaakt, dat de dienst met luchtschepen over den Oceaan in 1932 zal worden geopend. De prijs voor den overtocht zal ongeveer het dubbele bedragen van den prijs, welke men voor een overtocht eerste klasse met een stoomschip betaalt. Duitschland stelt voor den dienst de Graf Zeppelin, alsmede het nieuwe luchtschip, dat het volgend jaar gereed zal komen, ter be- schikking. De Vereenigde Staten zullen, naar Hun- sacker verder meedeelt, twee luchtschepen bouwen volgens het model van de Zeppelins, die door de Goodyear Zeppelin Co. te Akron voor de Amerikaansche marine zijn geleverd. Het nieuwe luchtschip, waaraan men te Friedrichshafen reeds bezig is, zal ook in Duitschland gefinancierd worden en grooter en sneller zijn dan de Graf Zeppelin. De voor het verkeer over den Oceaan be- stemde luchtschepen zullen niet, zooals de Zeppelin van de Amerikaansche marine, vliegtuigen meevoeren, doch zij zullen zoo worden gebouwd, dat passagiers en post van het luchtschip tijdens de vlucht aan boord van een vliegtuig kunnen overstappen. Dit zal met name geschieden boven steden waar de lucht schepen niet kunnen landen. De reis van Ame- rika naar Europa zal twee in omgekeerde richting gemiddeld drie dagen duren. Als voornaamste vlieghaven in Europa denkt men Sevilla te nemen doch de beslissing hierover zal pas genomen worden op grond van de er- varingen welke de Graf Zeppelin bij den aan- staanden tocht naar Zuid-Amerika zal op- doen. De voornaamste landingsplaats in Amerika zal men eerst na een ervaring van negen maanden kiezen. Men heeft hiervoor een op- pervlakte van ten minste iy2 M- noodig. De nieuwe luchtschepen zullen 40, 60 en 80 passagiers kunnen meenemen. DE 15de AMERIKAANSCHE V OLKSTELLIN G Vrijdag zijn de 102.000 vaste en tijdelijke ambtenaren, die de 15de 10-jaarlijksche volks- telling in de Ver. Staten moeten houden, met hun werk begonnen, dat tot October ongeveer zal voortduren. Op de vragenlijsten zijn eenige nieuwe vragen gesteld, o.a. nopens de kennis van lezen en schrrjven in het algemeen en het Engelsch spreken in het bijzonder. Aan de mannelijke ingezetenen worden bovendien vragen nopens hun militairen dienst gesteld. De eerste volkstelling in 1790 gaf bijna vier millioen inwoners. Men verwacht nu een totaal van ruim 125 millioen. GEMEENTERAAD. In de op a.s. Donderdag a.s., des namiddags 2 uur te houden openbare vergadering van den gemeenteraad alhier, komen de volgende punten in behandeling: 1. Ingekomen stukken. 2. Voorstel van Burg, en Weth. tot nadere vaststelling van de gemeente-rekening voor 1928. 3. Idem om aan de N.V. Technisch Bureau voor Algemeene Lichtreclame S. Kool Co. te Amsterdam, vergunning te verleenen een vitrine-zuil te plaatsen op- en in gemeentegrond. 4. Idem om het erfpachtsrecht op te zeg- gen van een gedeelte van een aantal perceeltjes gemeentegrond in den Schoolweg gelegen. 5. Idem om aan de N.V. Nationaal Hout- bedrijf alhier vergunning te verleenen gebruik te maken van een strook ge meentegrond, voor het leggen en in ge bruik hebben van een werkspoor. 6. Idem tot vaststelling van de zekerheid van den gemeente-ontvanger op een be- drag van 10.000. 7. Idem tot wijziging van de instructie van den gemeente-ontvanger. 8. Idem tot benoeming van een gemeente- ontvanger. 9. Idem tot voorziening in de geneeskun- dige armenverzorging in deze gemeente. ONTSLAG ALS WATERSCHOUT. Bij Kon. besluit van 2 April is aan den heer C. Klaassen, op zijn verzoek, met ingang van 1 Juli 1930, eervol ontslag verleend uit het ambt van waterschout te Ter Neuzen. GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS. Op 5 April stonden als werkzoekenden (he- geen niet altijd beteekent dat ziji werkloos zijn) bij de arbeiders ingeschreven Transport- en losse arbeiders 137; zeelieden 2; stokers 2; bakkersknecht 1; uitvoerder 1; nachtwaker 1; totaal 144. ADJUNCT-INSPECTEUR DER P. T. EN T. Bij beschikking van den directeur-generaal der posterijen, telegrafie en telefonie is, met ingang van 1 Mei 1930, aangewezen als ad- junct-inspecteur der posterijen, telegrafie en telefonie te Amhem de referendaris der pos terijen, telegrafie en telefonie, de heer H. A. Pabbruwe, directeur van het post-, telegraaf- en telefoonkantoor te Ter Neuzen. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE RADIO- UITZENDAVOND. Naar aanleiding van de advertentie in het vorig nummer wordt de aandacht der luiste- raars nader gevestigd op de uitzending uit de Geref. Kerk te Axel op a.s. Woensdagavond te 8,03, welke zal plaats hebben over Huizen op de 1875 M. golf. Bij deze gelegeriheid zal na gemeenschappelijk gezang de bijeenkomst worden geopend door den heer J. C. Jansen te Driewegen, als voorzitter van het Chr. Radio- ComitA Daama zal spelen de Chr. Harmonie „Hosanna" van Axel, dir. de heer P. Brak- man, Vervolgens houdt de heer J. Huizinga, burgemeester van Ter Neuzen een rede over Langs de boorden van het kanaal GentTer Neuzen". Daarop muziek van „Hosanna", zang van de Chr. zangvereeniging „Asa£", dir. de heer J. J. de Ridder, Kinderkoor van Asaf", dir. de heer J. le Feber, rede van Ds. Raams te Hoek over „Land en Volk in Z.- Vlaanderen'', orgel-solo, Chr. zangvereeniging Excelsior", dir. de heer Adr. B. Holster, van Ter Neuzen, declamatie door den heer L. Die- leman, zang van ,,Asaf", slotwoord door Ds. Van Dis van Zaamslag, sluiten met gemeen schappelijk gezang. GEVONDEN VOORWERPEN. De inspecteur van politie alhier maakt be kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan de daarachter vermelde adressen. Rijwielbelastingmerk, H. van Wijck, Tho- lensstraat 34. Zakmes, J. Tazelaar, Noordstraat 21. Dames glacehandschoenen, J. de Haas, Vlooswijkstraat 15. Kinderportemonnaie, J. Eijke, Scheldekade 8 Halsketting, W. Rouw, Nieuwediepstr. 11. Dameshandschoen, P. J. Westerweel, Axel- sehe straat 57a. Vulpootlood, mej. Briede, Havenstraat 7. Boodschaptasch, O. Ribbens, Westkolkstr. Autodeurkruk, M. Drabbe, Driewegen O 173 Gouden oorknop, E. Dhert, De Feijter- straat 21. Boodschaptasch, D. Heijgelaar, Drjkstr. 33. Portemonnaie, A. Elzinga, Schoolplein 1. Glace handschoen, H. de Vriend, Donze-Vis- serstraat 112. Kinderportemonnaie, A. J. Hage, Van Bo- venstraat 36. Kinderhandschoen, L. Bierens, M. Eijke- straat 11. Nieuwe sok, C. Weststrate, Westkolkstr. 5. Kinderportemonnaie, A. de Feijter, Othene D 54, Zaamslag. Kinderportemonnaie, Chef-brugw., Sluiskil. Sluiskil. Stuk blauw laken, J. de Nijs, Hoogsteeg 1. Vulpen, S. Verlinde, Axelsche straat 54. Jongensjas, W. Moerman, Noordstraat 95. Kindertaschje, A. Bogaert, Van Steenber- genlaan 39. Kinderportemannaie, M. J. Riemens, Van Bovenstraat 42. Leesboekje, L. Schouten, Tramstraat 2. Callotje, P. Heersema, Jozinastraat 14. Kinderportemonnaie, J. van Wijck, Donze- Visserstraat 7. Heerenrijwiel, firma P. J. van de Sande, Noordstraat. Heerenrijwiel, J. Bedet, Smidswal. Portemonnaie, J. Pauw, Tuinstraat 20. Schilderstrap, A. Schirris, Donze-Visser- straat 127. Kinderhandschoen, J. Louwerse, Provinciale weg 22. Callotje, H. Pateer, Bureau van politie. Kinderportemonnaie, O. de Vries, Noord straat 18. Handzaag, A. J. de Zeeuw, Scheldekade 52. Portemonnaie, P. Oppeneer, Dekkerstr. 31. Koperen roede, G. Schrier, Van Steenbergen- laan 34. Handschoen, M. Dees, Steenkamplaan 45. Kindertaschje, M. Provoost, Tholensstr. 117. R.K. gebedenboekje, C. de Lege, Steen kamplaan 71. Kinderhandschoen, P. Pauw, Tuinstraat 20. C i SPOORWEGMAATSCHAPPIJ GENT— TER NEUZEN. De buitengewone algemeene vergadering van aandeelhouders van de spoorwegmaat- schappij GentTer Neuzen heeft met 45.814 tegen 232 stemmen aan den raad van be- heer volmacht verleend om de ovememing van de Nederlandsche en Belgische concessies door den Belgischen staat, die ze op zijn beurt zal overdragen aan de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen, definitief te regelen. Het net, gemeenschappelijk geexploiteerd door de Maatschappijen MechelenTer Neu zen en GentTer Neuzen zal door de eerste worden overgenomen. Medegedeeld is, dat de Maatschappij Gent -Ter Neuzen een minimumvergoeding van 32 y2 millioen francs zal bekomen voor den afstand van haar lijn aan den Belgischen Staat. Voor haar aandeel in MechelenTer Neuzen bekomt zij 3 millioen francs. Omtrent de ovememing van materieel wordt nog onderhandeld. De waarde ervan wordt berekend op 8.400.000 francs. Voor het boekjaar 1929 zal het winstsaldo ten minste iy2 millioen francs bedragen. ERNSTIGE SCHEEPSRAMP OP DE SCHELDE. Gisteren morgen is op de Schelde, nabij Walsoorden een aanvaring met noodlottig verloop voorgekomen. Het sleep-tankschip ,,Kura" komende van Riemen met olie ge- laden en bestemd voor Antwerpen is aange- varen door het van Antwerpen komende 12000 tons Duitsche stoomschip „Allem". Naar we vememen was er slecht zicht en was de sleep- boot die de „Kura" sleepte reeds nabij de zee- boot, toen hij deze uit den nevel zag opdoe- men. De gezagvoerder gaf een korten stoot met de stoomfluit en tezelfder tijd bleek men van de ,,Allem" de sleepboot met zijn sleep te hebben bemerkt, want ook van het stoomschip klonk een korte stoot als sein. De kapitein van de sleepboot, inziende dat hij. met zijn sleep niet meer ontwijken kon wierp de sleep- tros los, en wist door een snelle manoeuvre nog aan aanvaring te ontkomen, doch de ,,Kura" werd zoodanig door de ,,Allem", welke blijkbaar ook niet aan het roer gehoor- zaamde, getroffen, dat het schip op zeer kor ten tijd zonk. De kapitein en zijn beide knechts hebben zich nog met moeite kunnen redden, doch de vrouw van den kapitein, die zich ook in de stuurhut bevond, is met het schip, dat vermoedelijk in tweeen gebroken is, in de diepte verdwenen. De ,,Allem" is daama op de zandbank omhoog gevaren en daar blijven zitten tot gisteravond, toen het stoomschip bij hoog water met assistentie van sleepbooten is vlot gekomen en de reis heeft vervolgd. JUBILEUM VAN MR. JOH. ADRIAANSE. Het was voor de heer Mr. Joh. Adriaanse, lid der Provinciale Staten van Zeeland, heden een dag, waarop hij een zeker zeldzaam jubi- leum mag herdenken. Op 7 April 1880 kwam hij als jongen van 12 jaar hij is geboren 4 December 1867 te Middelburg als klerkje in dienst bij den griffier van het kantonge- recht, toen ter tijde wijlen de heer mr. Erme- rins. De ouders van den jongen Johan, ston den er op hem voor zoover hun financien het toelieten te laten leeren en na de kantooruren bezocht hij dan ook de avondschool. Leergie- rig als hij was kocht hij reeds spoedig bij boe- kenstalletjes dergelijke boeken op en had hij o.a. zijn liefde verpand aan het latijn. Gaarna zou h(j toen reeds staatsexamen gedaan heb ben, doch dan moest hij het gymnasium bezoe- ken en dat ging niet met het oog op de kan tooruren, waarvan de verdiensten niet konden worden gemist. Het bleef er dan ook bij en op 17 September 1892 werd de heer Adriaanse benoemd tot d.eurwaarder te Hulst. In die plaats heeft hij ongeveer 8 jaar deel uitgemaakt van den ge meenteraad. In den winter van 1900 op 1901 kwam de studielust bij den toen 33-jarigen, o.a. door omgang met mr. Van den Berg van Eijsinga, weer boven en het was deze, die hem aanraad- de de studie weer op te nemen en alsnog staatsexamen te doen. De jubilaris van thans, zette zich met kracht aan de studie van alle vakken en nog in den zomer van 1901 deed hij staatsexamen en ving hij de studie in de rech- ten aan. In Februari 1902 slaagde hij aan de societeit te Leiden voor het candidaatsexamen en dit zonder daar te vertoeven. In Juli 1904 volgde het met succes afgelegde doctoraal examen, reeds op 28 November van dat jaar gevolgd door de promotie tot dokter in de rechten, zoodat de heer Adriaanse nu reeds ruim 25 jaar den meestertitel voert. Nog ongeveer 1 jaar bleef de familie te Hulst om zich toen naar Middelburg te bege- ven, waar de heer Adriaanse nog steeds een bekend advocaten-kantoor heeft. Van 1911 tot 1923 maakte de jubilaris deel uit van den gemeenteraad in zijn gboorteplaats doch moest dit beeindigen, door dat hij zich metterwoon te Oostkapelle vestigde. Van 1919 heeft mr. Adriaanse ook zitting in de Provinciale Staten, terwijl hij te Middelburg toch nog steeds leider is van verschillende ver- eenigingen en dus mag spreken van een werk- zaam leven sedert hij op 12jarigen leeftijd zpo eenvoudig zijn arbeid in het voile leven aanvaardde. Men kan hier zeker spreken van een self-made man. DE VERBINDING MET OOSTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Men schrijft ons: Nu bekend is geworden, dat de Nederl. Spoorwegen plannen overwegen om het sta tionVlake aan de ljjn RoosendaalVlissin- gen op te heffen en dat te Kruiningen— Ierseke belangrijk uit te breiden, is het wel tijd om eens na te gaan wat de gevolgen kun nen zijn voor het verkeer met Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen voor wat betreft de Westerschelde, langs de lijn Hansweert— Walsoorden. Thans verlaat men voor dien bootdienst den trein te Vlake om met de decauvilletram eerst langs de Oostzijde tot den Schorebrug te r\j- den en na deze brug gepasseerd te zijn, langs de Westzijde tot de aanlegplaats der Provin ciale booten op Walzoorden en Ter Neuzen. Met deze tramroute zijn ook gediend de dor- pen Schore en Hansweert (deel van Kruinin gen), die beide ten westen van het kanaal liggen. De kans schijnt te bestaan, dat deze tram, die dit jaar juist 25 jaar in deze ver- binding, al is zij dan ook maar kort (een klein kwartier rijdens) op lofwaardige wijze heeft voorzien, zal moeten verdwijnen, omdat reeds geruchten de ronde doen, dat de N. S. van plan is autobussen van de A.T.O. op het station Kruiningen te laten rijden. Men ver- geet o.i. daarbij, dat de tram ruim 100 per sonen te gelijk kan vervoeren en ook een ba- gagewagen heeft, waarbij soms plotseling zich voordoende groote vrachten worden vervoerd. Betwijfeld wordt daarom of de A.T.O. ten alien tijde in het vaak drukke verkeer zal kunnen voorzien. Waar er bovendien aan gedacht wordt den weg direct van Kruiningen naar de Oostzijde van de buitenhaven te Hansweert te maken, zou dit voor de gemeente Schore^' en ook voor Hansweert een achteruitgang be- teekenen. Wat de bootdienst betreft, is reeds meerma- len de wenschelijkheid besproken om ook op de lgn HansweertWalzoorden een motor- veerboot in de vaart te brengen van het type als reeds enkele jaren vaart tusschen Vlis- singen en Breskens. (Door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch- Vlaanderen werd daartoe het vorig jaar tot den Minister van Waterstaat het verzoek ge- richt.) Voor zulk een motorveerboot moeten ook daarvoor geschikte aanlegplaatsen wor den gemaakt. Te Walzoorden, waar de boot thans aan een steiger aankomt, zal het maken van een haven niet achterwege kunnen blij ven en moeten daarvoor reeds voorbesprekin- gen hebben plaats gehad, zooals wij van die zijde vemamen. Maar ook te Hansweert zal een groote verandering moeten plaats hebben, daar de buitenhaven met de drukke scheep- Vaart voor het kanaal door Zuid-Beveland, niet geschikt is om er een goede aanlegplaats voor een motorveerboot te maken. O.i. zou een goede oplossing te krijgen zijn door het uit- baggeren van de haven van de voormalige werf Zeeland, die vlak naast de buitenhaven en wel ten westen daarvan ligt en die de boot bij ieder tij gelegenheid zou geven in- of uit te varen, wat voor een op vaste tijden va- renden dienst zeker noodig is. Waar de plannen nog in het eerste stadium van voorbereiding verkeeren, meenden wij op een en ander de aandacht te mogen ves- tigen. CHRISTELIJK LYCEUM VOOR ZEELAND. In een Woensdag te Middelburg gehouden vergadering is men nog niet tot overeenstem- ming gekomen inzake de plaats van vestiging van het Christelijk lyceum voor Zeeland. MOND- EN KLAUWZEER. De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft met het oog op den gunstigen stand van het mond- en klauwzeer en den zeer nabijzijnden weidetijd door tusschenkomst van de Commissarissen der Koningin, de bur- gemeesters doen herinneren aan het door zijn ambtsvoorgangers tot hem gericht verzoek, om namelijk eventueele aangiften van mond- en klauwzeer onverwijld telegrafiseh ter ken nis van de betrokken inspecteurs te brengen en overigens onmiddellijk de voorgeschreven voorloopige maatregelen te treffen ter voor- koming van verspreiding van smetstof. BESMETTELIJKE ZIEKTEN. Het aantal aangegeven gevallen van be- smettelijke ziekten over de week van 23 tot en met 29 Maart in de provincie Zeeland be droeg: Roodvonk: Duivendijke 1, Ter Neuzen 1, Westdorpe 1. In genoemde week werden geen gevallen van encephalitis na inenting ter kennis van het staatstoezicht op de Volksgezondheid ge- braoht. SLUISKIL. De Italiaansche werkman, die in het laatst van Maart op het werk der nieuwe fabriek van een hoogte van 8 M. naar beneden stortte en zoowel uit- als inwendig emstig gekneusd in het R.K. Ziekenhuis alhier werd opgeno- men, is j.l. Donderdag overleden. j.l. Vrijdag is de werkman J. de Bakker, wonende te Spui, op het werk van de in aan- bouw zijnde ammoniakfabriek van een 8 M. hooge stelling gevallen. Hij kwam op een betonvloer terecht. Hij bloedde hevig uit het hoofd. Hij is in ernstigen toestand in de RK. verpleging opgenomen. Eveneens werd daar opgenomen zekere L. van H. uit Hulst, die een ijzeren balk tegen een zijner beenen kreeg, welk lichaamsdeel daardoor gekneusd *werd. SAS VAN GENT. De aftocht. Zondagmorgen heerschte aan ons anders zoo rustig stationnetje een meer dan gewone drukte. Reeds lang voor het vertrek van den eersten trein werd het stationsplein plotseling over- stroomd door een troep volks, sjouwers in Zondagschen dosch, torsende, zeulende met koffers, pakken en pakketten waarin blijk baar een heelen verhuisboedel in miniatuur vervat was. Wie waren deze vreemdsoortige personages, sprekende en roezemoezende in een vreemde taal, waaraan geen touw vast te knoopen was, die zich reeds in dit vroege morgenuur op reis begaven, en belast en beladen, den indruk maakten alsof zij zich voor een expe- ditie naar het een of ander verafgelegen ge- bied tot een ontdekkingstocht hadden uitge- rust. Eindelijk werd het ons toch helder, want het bleken de Italianen te zijn, die na een half jaar hier aan dem arbeid geweest te zijn zich weer naar Zuidelijker streken begaven. In tegenoverstelling met de trekvogels, die ons in het voorjaar komen opzoeken, verlieten deize donkeroogige zonen van de Apenijnen, wier verdwijming door de Sassche werkeloozen niet anders dan met voldoening zal vemomen worden. Niet, dat deze stakingbrekers ,indertijd ge- rekwireerd de Sassche samenleving op eenigerlei wijze vertroebelden of vercmtrust- ten, want tot hun eer zij hun nagegeven, dat men buiten de grenzen van hun werkkring er weinig van gewaar werd en zij onder elkan- der in den meest broederlijken zin samen- leefden, maar omdat door hun verdwijning uit de arbeiderswereld hier ter plaatse hopenlijk gelegenheid zal geboden worden om van de velen, die als slachtoffers der malaise thans werkeloos rondloopen, weer een aantal onder te brengen, zoodat zij de gemeenschap niet tot last gaan, vervallen. Een hunner scheen evenwel, naar zijn doen en laten te oordeelen nog niet veel zin te hebben, het Sas den rug toe te keeren. Het kostte den leider blijkbaar nog al wat overredingskracht hem tot volgen over te halen. Maar het gezond verstand bleek toch einde lijk de overhand te hebben behouden, want toen de trein vertrok, nam hij ook dezen recalitranten Zuiderling mee. Ook hjj trok vooruit, Met zijnen buit, van dekens en matrassen, zooals de Gente- naars zongen, toen hun stad ontruimd werd. AXEL. Ten nadeele van den landbouwer de F. werd een dezer dagen, uit een op diens erf staand wagenhuis, een hoeveelheid ammoniak ontvreemd. De politie stelt een onderzoek in. ZAAMSLAG. De belastingschuldigen worden er op attent gemaakt, dat, in verband met den Goeden Vrijdag de zitdag van den ontvanger der directie belastingen alhier in plaats van Vrij dag 18 April zal gehouden worden op Don derdag 17 April a.s. op de gewone uren en plaats daarvoor op de belastingbiljetten aan gegeven. HULST. Door den Commissaris der Koningin is aan den heer J. van 't Westeinde met ingang van 26 April a.s. eervol ontslag verleend als lid- voorzitter van de gezondheidscommissie, zetel Hulst en aan den heer W. J. Mazzola met in gang van heden als lid dier commissie. WALSOORDEN. Tot buitengewoon opzichter van het Cala- miteuze Waterschap Walsoorden is benoemd de heer B. J. van Ootegem, te Breskens. Wedstrijduitslagen van Zondag 6 April 1930. NederlandItalie 11 Kampioenschap van Nederland. Velocitas—Willem II 1- 1 Go Ahead 2 2 6—2 4 Willem II 3 1 1 1 5—4 3 Velocitas 3 1 1 1 5—10 3 Ajax 2 1 1 8—3 2 Blauwwit 2 2 2—7 AFDEELING TV. le klasse. EindhovenWilhelmina LongaRoermond Promotie 3e klasse. HulstVlissingen 2—1 5—0 0—0 Hero Vlissingen Hulst 1 1 5—1 2 1 l o—o 1 1—11 1—5 1. DE STRIJD OM DE LAATSTE PLAATS IN DE ZUIDELIJKE le KLAS. De gister in deze afdeeling gespeelde laat- ste competitiewedstrijden, welke de beslissing hadden kunnen brengen wie op de laatste plaats zou eindigen, zijn geeindigd in nederla- gen voor Wilhelmina en Roermond, zoodat het pleit nog niet beslecht is. Bovengenoemde vereenigingen moeten nu nog een beslissings- wedstrijd tegen elkaar spelen, wie van haar het eerste klasserschap tegen de kampioenen 2e klas zal hebben te verdedigen. NEDERLAND—IT ALIe. Gisteren werd in het Olympisch stadion een voetbalmatch gespeeld tusschen het Neder- lansch en het Italiaaasch elftal (de laatsten Europeesche kampioenen). Het mooie weer van de eerste dagen der vorige week was oor- zaak dat er buitengewone vraag was naar toegangskaarten voor dezen match, en werd de belangstelling grooter dan men bij de in- temationale wedstrijden (HollandBelgie uit- gezonderd) bestaat. Bij de rust was de stand 01. De Nederlanders hadden toen nog niet het elan, dat moet opwegen tegen de betere spelkwaliteiten der tegenstanders. De midden- linie deed blijkbaar niet zijn plicht. Beter was de verdediging op zijn post, al kon het eene doelpunt, een mooi schot, niet worden voor- komen. De voorhoede deed wat zij kon. Na de rust werd die volharding bekroond, door een gelijkmakend doelpunt van den linksbin- nen Van den Broek. Het was aanleiding tot een ongekend gejuich. Met den toen inge- treden gelijken stand eindigde de wedstrijd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1930 | | pagina 2