t
MILLIOENENBRUID
KARKTBEBICHT.
RAMEK VAN KOOPH. EN FABRIEKEN
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
TE TER NEUZEN.
CONCERT- EN BI0SC00PGEB0UW
TER NEUZEN
VRIJDAG 27 DECEMBER
DE
Grootsch gemonteerde lustiga Operetta
AANVANG 73/4 UUR
KON. NED. SCHQUWBURG
GENT
VERKOOPLNGEN
AANBES1ED1NGEN, ENZ.
A. C. LENSEN'S STOOMVAART-
MAATSCHAPPI] - TER NEUZEN,
SCHEEPVAARTBEWEGING.
r -
Vergadering van Zaterdag 21 December 1929.
Yoorzitter de heer J. A. van Rompu.
Met uitzondering van den heer Wijffels j
wares alle leden tegenwoordig.
Na opening der vergadering en vasts tollen
der notulen van de vorige vergadering wer-
den medcgedeeld een aantal ingekomen stuk-
ken, die bekoudens enkele uitzonderingen voor
kennisgeving werden aangenomen.
Rekening over den dienst 1928.
Mededeeiing werd gedaan, dat de rekening
over den dienst 1928, zooals die met machti-
ging der Kamer door de Financieele Commis-
sie is vastgesteld, door den Minister van Ar-
beid, Handel en Nijverheid is goedgekeurd.
De ontvangsten hebben bedragen 8747,45, de
uitgaven 7294,93, goed slot 1452,52. Het
stamkapitaal is gestegen tot 26.780,74, de
reserve voor meubilair en kantoorinrichting
tot 1200, en die voor tusschentijdsche ver-
kiezingen tot 1000. Deze gelden zijn rente-
gevencl belegd.
Postbelangen.
Naar aanleiding van een klacht van den
Secretaris van den Kring Axel der Zeeuwsche
Landbouwmaatschappij, zal alsnog een poging
worden aangewend om te verkrijgen, dat het
post- en telegraafkantoor te Axel des Zater-
dags, ter gelegenheid der weekmarkt ook tus-
schen 1 en 2 uur namiddag, juist den druk-
sten tijd der markt, ook voor het publiek zal
geopend zijn. Het wordt als een ongerief ge-
voeld, dat juist op dien tijd het kantoor ge-
sloten is.
De heer VAN 't HOFF bracht ook ter
sprake het ongerief, dat men des avonds na
5 uur aan het postkantoor te Axel geen brief
ter verzending meer kan posten, d.w.z. als
men die 's avonds nog doorgezonden wenscht
te hebben. Dan moet men daarvoor naar het
station, waar de brieven nog worden gelicht
en meegenomen naar Ter Neuzen.
De heer OGGEL merkt op, dat dit aldus is
ingevoerd voor bezuiniging, om te voorkomen,
dat nog een besteller moet disponibel zijn
om de brieven van het kantoor naar het sta
tion te brengen. Men k&n in elk geval nog
brieven ter verzending bezorgen die dan des
morgens vroeg van uit Ter Neuzen verder
worden verzonden. Hij gelooft niet, dat men
succes zou hebben met een verzoek om ver-
andering.
De SECRETARIS vermeent, dat vroeger
ook al eens een telling gehouden is en dat het
aantal na 5 uur ter post bezorgde brieven ge-
middeld gering was. Om aan de verlangens
tegemoet te komen is toen de buslichting aan
het station ingevoerd. Dat doet zich toch
overal voor, dat men, voor de laatste lichting
aan een bepaalde bus moet zijn. Als men
b.v. te Ter Neuzen na lichting der bus arm
het station nog een brief verzonden wenscht
te zien, kan men dit op verschillende tijdstip-
pen nog bereiken aan het postkantoor, het-
welk echter een groote afstand is.
De heer OGGEL wijst op de groote plaat
sen, waar men tegen het vertrek van treinen
nog herhaaldelijk kan waamemen, dat men
brieven aan het station komt posten, teneinde
vroegere verzending te verzekeren.
De heer VAN MELLE wijst er op, dat de
post er tegenwoordig een andere houding op
na houdt dan vroeger. Toch schiep men de
gelegenheid, in de verwachting, dat de handel
er wel gebruik van zou maken, thans echter
huldigt men wegens een bezuiniging die
de Kamer behoort te apprecieeren de stel-
ling, dat de behoefte eerst moet blijken, en
dat men dan maatregelen neemt.
Op een vraag van den Voorzitter ant-
woordt hij, dat men thans te Breskens geen
klagen heeft, alleen is het jammer dat met de
boot die des morgens 5,50 uit Vlissingen te
Breskens arriveert geen post wordt aange-
voerd en van uit Breskens verder naar het
binnenland van het westelijk deel vervoerd.
Er rijdt dan wel geen tram, doch zooals de
Kamer vroeger al eens op zijn voorstel heeft
verzocht, zou die per auto behooren te wor
den vervoerd. Te Breskens kon men dan al
te 7 uur de post afhalen, hetgeen van groote
beteekenis zou zijn. Nu komt de eerste post
pas te 8 uur, met de tweede boot.
De VOORZITTER deelt mede, dat, naar hij
vermeent, zoodra de directeur van het post
kantoor te Vlisingen de beschikking zal heb
ben verkregen over post-auto's het voomemen
bestaat met die eerste boot een auto met de
post mede te geven en die dan ook naar de
verschillende plaatsen in Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen te vervoeren.
De heer VAN MELLE vemeemt dat met
genoegen.
Vliegende winkels.
In navolging van de Kamer te Hoom zal
zich, aangezien die gevallen ook in het gebied
der Kamer werden gesignaleerd, aan notaris-
sen en deurwaarders worden verzocht geen
tusschenkomst te verleenen voor het houden
van publieke verkoopingen ten behoeve van
z.g. .vliegende winkels", welke zoo nadeelig
zijn voor den plaatselijken middenstand.
Het Bureau had voorgesteld het schrijven
voor kennisgeving aan te nemen, in de mee-
ning, dat die gevallen zich in het gebied der
Kamer niet voordoen, doch de heer VAN DE
WALLE deelt mede, dat zich te Hulst derge-
lijk geval heeft voorgedaan en reeds verschil
lende maatregelen zijn overwogen om dat
tegen te gaan, o.m. ook een beroep op maat
regelen van wege de gemeentelijke autoritei-
ten.
Derde klasewagens in mailtreinen.
Naar aanleiding van de gevraagde sanetie
op een adhaesiebetuiging aan een verzoek van
Gedep. Staten aan de direetie der Staats-
spoorwegen, om in enkele mailtreinen ook 3e
klasse waggons te laten loopen, deelde de
VOORZITTER mede, dat het voomemen be
staat met den a.s. zomerdienst aan dat ver
zoek gevolg te geven.
Ingekomen waren eenige adhaesiebetuigin-
gen van andere Kamers aan het door de
Kamer tot de Regeering gericht bezwaar-
schrift tegen het uitoefenen van bedrrjven
door Rijksambtenaren.
Mededeelingen werden gedaan omtrent het
geen door het Bureau is ter sprake gebracht
op de audientie die door den Minister van
Waterstaat werd verleend bij zijn bezoek
aan Zeeuwsch-Vlaanderen op 10 October 1J.
Keuring autobussen.
Naar aanleiding van een onlangs te Ter
Neuzen aan het licht gekomen feit, dat pas-
sagiers werden vervoerd met een autobus,
waarvan de vitale deelen van het chassis veel
te wenschen overlieten, zal den Commissaris
der Koningin worden verzocht een scherpere
keuring van autobussen of motorrijtuigen
waarmede personen worden vervoerd te be-
vorderen.
Bepalingen auto- en rijwielverkeer.
Aan de Commissie inzake herziening van
wettelijke bepalingen betreffende het
motor- en rijwielverkeer zal verzocht worden
te bevorderen invoering van voor het geheele
land uniforme regelingen, evenals zulks in
Frankrijk en Belgie het geval is, en die op te
nemen in 6<§n wet of maatregel van bestuur,
•pdat men daarvoor niet zooals thans ver
schillende wetten en reglementen moet raad-
Klompenbeurs te Clinge.
De Kamer verleende met algemeene stem-
men sanetie aan de door het Bureau gedane
toezegging tot het verleenen eener subsidie
van 50 aan de door een comity te Clinge ge
houden Eerste Zeeuwsche Klompenbeurs. Met
belangstelling en voldoening werd het bericht
omtrent het welslagen vernoemn. Ter beurze
werden verkocht 30.000 paren klompen en
verschillende aan de klompenindustrie ver-
wante artikelen.
Bijdrage aan de Nederlandsche Kamer
van Koophandel te Brussel.
De Kamer besloot, uit overweging van de
vele handelsrelaties uit haar gebied met Bel
gie aan de Nederlandsche Kamer van Koop
handel te Brussel ter tegemoetkoming in hare
exploitatiekosten een bijdrage te verleenen
van 25.
De nieuwe telefoontarieven.
Met ibetrekking tot de herziening der tele
foontarieven en de invoering van het gesprek-
kentarief wees de heer DE VRIEZE op de
moeilijkheden die hierdoor ontstaan voor hen
die feitelijk een telefoonaansluiting hebben
ten bate van derden, zooals hotels en caf6's.
In verband hiermede zal aan het Hoofdbe-
stuur der posterijen worden verzocht, zoo
mogelijk automated beschikbaar te stellen,
waardoor geen gesprek kan worden gevoerd
alvorens het gewone tarief voldaan is, aan
gezien het voor de houders dier gelegenheden
niet mogelijk zal zijn de van uit hun perceelen
gevoerde gesprekken te controleeren.
De heer CATSMAN wees op de onbillijke
verhouding, dat de nieuwe regeling der kringen
voor grensplaatsen en die aan rivieren ge-
legen, niet geeft wat zij geeft aan centrum
plaatsen, aangezien eerstgenoemde slechts
een halve radius hebben.
De SECRETARIS deelde mede, dat daarop
indertijd bij de te Middelburg gehouden con
ference bijzonder nadruk gelegd is en dat ook
een oogenblik de verwachting gekoesterd
werd, dat in dat opzicht zou worden tege-
moetgekomen, hetgeen, nu de kringen worden
gepubliceerd, niet het geval blijkt te zijn.
Besloten werd de werking der nieuwe rege
ling eenigen tijd af te wachten en dan des-
gewenscht hierop terug te komen.
land. Zij die over opheffing van dien dienst
spreken verliezen het veer te Borssele uit het
oog. Zij die voor zaken naar het Westelijk
deel van Zuid-Reveland moeten hebben daar
voor niet veel tijd noodig. Wanneer men die
reis zou moeten maken via Hoedekenskerke,
zou men pas te Borssele komen op een tijd-
stip, dat men zich nu al gereed kan maken
voor de terugreis. Het vervallen van den
dienst zou dus voor belanghebbenden groot
tijdverlies en een duurdere reis tengevolge
hebben.
De VOORZITTER stemde toe, dat daarover
in de Staten door enkele leden gesproken is,
doch hij meent, dat men zich vooralsnog hier-
over nog niet behoeft ongerust te maken. De
Minister van Waterstaat denkt er nog niet
over en die heeft in deze grooten invloed, in
verband met de subsidie tot 80 van het
tekort, die de Staat voor den dienst over de
Wester-Schelde verleent.
j Het Gedeputeerd College is v66r hand-
having van dezen dienst; de gemeenten Ter
j Neuzen, Vlissingen, Middelburg en ook de
Kamer te Middelburg, achten behoud van den
dienst noodig. Gedep. Staten achten deze
verbinding tusschen Oostel. Zeeuwsch-Vlaan
deren ook noodig omdat te Middelburg is ge-
vestigd het provinciaal bestuur en de recht-
bank, en vooral met deze laatste velen uit
Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen voortdurend
te maken hebben. Bovendien verzetten zich
verschillende andere belangen tegen deze op
heffing.
Bedreiging van den aardappel-export.
De heer OGGEL wees op de verlaging der
spoorwegtarieven door Belgie ingevoerd voor
de spoorwegtarieven voor zijn aardappel-
export naar het buitenland en ook de verla
ging van den prijs der certificaten voor
Frankrijk, die daar 15 fr. (/1,05), hier in
Nederland 3,60 bedraagt.
Door den VOORZITTER werd toegezegd,
dat het Bureau zal trachten maatregelen te
verkrijgen die onzen aardappel-export kunnen
ten goede komen, in deze nieuwe buitenland-
sche concurrentie.
Spoorwegemplacement te Axel.
Naar aanleiding eener mededeeiing van den
heer OGGEL zal aan de spoorwegmaatschap-
Te Amhem, waar de nieuwe regeling reeds
werkt, is een onderzoek ingesteld bij middel-
bare zaken; het telefoneeren wordt tot het
udterste beperkt en van de 136 betaalden 28
van 1 tot 20 per jaar minder, 3 bleven ge-
lijk, doch de overigen betaalden van 1 tot
80 meer, 2 zelfs resp. 139 en 170.
Brief-telegrammen.
Naar aanleiding der vraag van het Hoofd-
bestuur der posterijen, telegrafie en telefonie,
omtrent de wenschelijkheid van invoering van
,,brieftelegrammen" tegen den prijs van 7/io
der gewone telegrammen, zal de Kamer te
kennen geven, dat zij daarvan in dezen vorm
weinig gebruik verwacht. Zij is daaromtrent
toch niet optimistisch, maar meent, dat men,
om kans van slagen te hebben den prijs min-
stens zou moeten terug brengen tot b/10, en
ook de gelegenheid zou moeten openstellen
om de telegrammen tegen het daarvoor bij
brieven geldend tarief als expresse te doen
bestellen. Zooals het voomemen wordt aan-
gegeven is het prijsverschil te gering en de
kans op vertraging te groot.
Misthoorns op de havens te Ter Neuzen.
Steun zal worden verleend aan het verzoek
van de afdeeling Ter Neuzen der R.K. Schip-
persvereeniging „St. Nicolaas" gericht tot den
Minister van Waterstaat voor het verkrijgen
van een misthoom op de havenhoofden te Ter
Neuzen, zulks in het belang van de scheep-
vaart en den stoombootdienst. Men meent,
dat, nu te Breskens het plaatsen van derge-
lijke inrichting werd noodig geacht, dit toch
zeker te Ter Neuzen waar de scheepvaart wel
het lOvoudige bedraagt niet kan worden af-
gewezen.
Naar hetgeen ter vergadering der Kamer
werd meegedeeld, schijnt de misthoom te
Breskens niet al te best te voldoen en is het
geluid zwak.
Begrooting voor 1930.
De ontwerp-begrooting werd met algemeene
stemmen vastgesteld op een eindcijfer van
8547,05, met een post voor onvoorziene uit
gaven ad 100 en een geraamd saldo van
298,90.
Behoud van zitdagen en ontvangers-
kantoren ten plattelande.
Nog waren ingekomen betuigingen van in-
stemming met het door de Kamer verzonden
adres in zake behoud van ontvangerskan-
toren en zitdagen op hot platteland.
Gewezen werd op de in de Tweede Kamer
gevallen beslissing, met betrekking tot belas-
tingbetalen op postkantoren, waarbij die
maatregel werd beperkt tot de steden en alzoo
werd beslist naar den wensch der Kamer.
Stoombootdienst Ter Neuzen—Vlissingen.
De heer DE FEIJTER wees op de stemmen
die, blijkens de verslagen in de dagbladen, in
de vergadering van de Provinciale Staten van
Zeeland zijn opgegaan met betrekking tot de
lijn Ter Neuzen—Vlissingen van den Provin-
cialen Stoombootdienst en waarin daarover ge
sproken werd, als zou die opheffing in de toe-
komst een feit worden. Is daaromtrent aan
het Bureau iets bekend? Hij wijst er op, dat
opheffing van dien dienst niet alleen zou ont-
wrichten het verkeer tusschen Walcheren en
Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen v.v. niet alleen
voor het personen- en het goederenvervoer, en
dit als men gedwongen zou worden andere
wegen te kiezen duurder zou worden maar
ook een moeilijkheid zou scheppen voor de
verbinding tusschen Oostel. Zeeuwsch-Vlaan-
pij MechelenTer Neuzen worden verzocht
verharding van het emplacement te Axel
naast lijn 5, zulks ten bate van den plaatselij
ken handel die voor laden en lossen van die
lijn gebruik moet maken, doch die thans bij de
heerschende drukte slechts met moeite en
langs een moeilrjken weg bereiken kan.
Spoorwegemplacement te Ter Neuzen.
Aangezien in de laatste maanden van dit
jaar gebleken is, dat de ruimte op het sta-
tionsemplacement te Ter Neuzen onvoldoende
is voor het plaatsen en verwerken van de per
waggon aangevoerde of te verzenden ladingen
en het daardoor ook voorkwam, dat de wag
gon niet tijdig konden worden voorgebracht
en stagnatie ontstond bij het lossen of laden
van schepen, hetgeen nadeelig is voor den
naam eener haven, zal aan de spoorwegmaat-
schappij MechelenTer Neuzen worden ver
zocht de noodige maatregelen voor uitbrei-
ding van het emplacement en voorziening
tegen dezen toestand te treffen.
Tarieven van den Prov. stoombootdienst.
De heer CATSMAN vroeg of nog geen ant-
woord is ontvangen op de verschillende ver-
zoeken die van de Kamer zijn uitgegaan aan
Gedep. Staten met betrekking tot den Provin-
cialen stoombootdienst, meer bepaaldelijk met
betrekking tot de tarieven.
De VOORZITTER deelt mede, dat het hem
bekend is, dat door Gedep. Staten een nieuw,
verlaagd tarief voor vervoer van goederen
aan den Minister van Waterstaat is voorge
steld, en op de goedkeuring van dezen wacht.
Hij verwacht, dat die goedkeuring binmenkort
zal volgen en het tarief alsdan terstond van
kracht zal worden. Met betrekking tot het
vervoer van goederen per vrachtauto zal
alleen berekend worden de lading van de auto,
terwijl vermoedelijk de ledige heen- of terug
reis vrij zal zijn.
De heer CATSMAN gaf te kennen, dat, als
dit verkregen wordt, de handel tevreden kan
zijn. Dat zou meer zijn dan hij had durven
verwachten.
De VOORZITTER gaf nog te kennen, dat
men in Den Haag voor verlaging van de pas-
sagierstarieven niets gevoelde.
Vervoer van spoorwegwaggons over
de Schelde.
De heer RISSEEUW bracht ter sprake het
verzoek door de opbouw-commissie in Weste
lijk Zeeuwsch-Vlaanderen gericht tot Gedep.
Staten om er bij den bouw van de nieuwe
ferryboot rekening mede te houden, dat daar-
mede ook spoorwegwaggons kunnen worden
overgebracht, die dan te Breskens op een em
placement zouden kunnen worden geplaatst
bm ze te lossen of te laden. Hij acht, dat een
zaak van groote beteekenis. Het is noodig,
wil men het zuiden aan het noorden binden.
De VOORZITTER gaf te kennen, dat het
hem bekend is, dat Gedep. Staten er geen be-
zwaar tegen zouden hebben, een dergelijk
schip te laten bouwen, doch dat de autoritei-
ten van den Rijkswaterstaat te kennen hebben
gegeven, dat de toeleidende bruggen te Vlis
singen en te Breskens niet geschikt zijn om
daarop geladen spoorwegwaggons toe te laten
en men er ook weinig voor gevoelt, die daar
voor geschikt te maken.
De heer RISSEEUW meende, dat dit ten
slotte een kwestie was die een ander zou uit-
maken. De vraag is, of het technisch mogelijk
was.
De heer WIND VAN MERKESTEYN moest
er naar een analoog geval op Flakkee
ior waarschuwen, dat me a, als men te veel
het oog ging vestigen op goederenvervoer,
men het passagiersvervoer in het gedrang zou
brengen en dit oorzaak zou kunnen worden
van vertragingen. Dit zal zich bij gemengd
vervoer steeds voordoen.
De heer VAN MELLE was het daarmede
eens, en voorziet dat men het op die manier
alleen goed zal kunnen krijgen met 3 booten.
De heer VAN WAESBERGHE opperde het
denkbeeld het spoorwegvervoer voor het
Westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen open
te stellen door het inrichten van de lijn
BreskensMaldeghem met een derden rail,
dienstig voor normaal spoor, naast het tram-
verkeer. Dit is technisch uitvoenbaar en mi-
schien goedkooper. Dan kunnen daar via
Belgie waggons binnenkomen.
De heer VAN 't HOFF merkt op, dat de
praktijk in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen be-
wijst, dat dit vervoer niet goedkoop is.
De heer RISSEEUW meende, dat men dan
ook niet verkrijgt wat beoogt wordt: een
korte, rechtstreeksche verbinding met Hol
land. Hij acht het een voorrecht, dat hier in
de Kamer een deskundige, als de heer Wind
van Merkesteyn tegenwoordig is, en deze een
bezwaar, dat niet over het hoofd gezien moet
worden, naar vorgen gebracht heeft. Naar
aanleiding van hetgeen de heer Van Melle
zeide, meende hij, dat men niet te veel op eens
moet vragen, want dat dit een belemmering
zou kunnen zijn om het goede te krijgen.
Spreker wees er op, dat hij voor de streek
zelf van groot belang acht het goederenver
voer. Dit moet van de ferryboot kunnen pro-
fiteeren. Voor het personenvervoer uit de
streek zelf heeft men die groote booten niet
noodig, dat komt van de Belgische kustplaat-
sen en nu gunt hij het Walcheren wel, dat die
menschen daarheen reizen, maar de belangen
van de streek zelf mogen daardoor niet in het
gedrang komen.
De heer WIND VAN MERKESTEYN wees
er nog op, dat het soms moeilijk is, aan de
wenschen van den handel tegemoet te komen.
Te Ter Neuzen was voor de veiling de ge
legenheid geschapen om het gekochte ook ter
stond per trein naar Duitschland te kunnen
vervoeren. Toen de veiling had plaats gehad
moest de zending echter per Provinciale boot
naar Vlissingen vervoerd worden. Toen ze
daar was werd ze niet overgeladen op de
mailboot naar Engeland, maarop den
trein naar Duitschland.
De VOORZITTER erkent, met den heer
Wind van Merkesteyn, dat goederen- en vee-
vervoer niet zelden aanleiding is, dat het
geven van aansluiting voor de passagiers in
het gedrang komt.
De heer WIND VAN MERKESTEYN
merkte nog op, dat het vervoeren van spoor
wegwaggons met den ferrydienst te Malmo
geen bezwaar ondervindt, omdat de geheele
trein daar op en af de boot rijdt, doch waar
zulks niet het geval is en passagiers en goe
derenvervoer niet samen, doch naast elkaar
geschiedt, zullen de reizigers er hinder van
ondervinden. Die willen zoo vlug mogelijk
voort.
Besloten wordt de hier geuite meeningen
ter kennis van de hierbij betrokken autoritei-
ten te brengen.
Brug over den Oostelijken kanaalarm
te Ter Neuzen.
Naar aanleiding van een vraag van den heer
DE FEIJTER, of door het Bureau al uitvoe-
ring is gegeven aan het indertijd genomen
besluit, om in samenwerking met het ge-
meentebestuur van Ter Neuzen te trachten
een nieuwe brug te verkrijgen over den Oos
telijken kanaalarm, aangezien de tegenwoor-
dige brug niet meer voldoet aan de eischen
van het verkeer en ieder oogenbilk stagnatie
ontstaat, deelde de VOORZITTER mede, dat
dezer da gen door het gemeentebestuur en ook
door de Kamer een verzoek is gericht tot den
Minister van Waterstaat om maatregelen te
nemen deze voor het verkeer verouderde brug
door een voldoende voor hettegenwoordige
verkeer te vervangen.
Voor zoover bekend is, stelt de Rijkswater
staat zich echter op het standpunt, dat die
brug voor hare belangen nog voldoende is, en
dat, indien het plaatselijk en doorgaand ver
keer hare vervanging zou eischen, dit alleen
kan geschieden met een bijdrage van de ge-
meente en van de provincie. Ondertusschen
zal het antwoord op de verzoeken moeten
worden afgewacht.
Werkliedentreinen.
De heer VAN WAESBERGHE stelde aan
het Bureau de vraag, eens te willen onder-
zoeken, bij de verschillende gemeenten, of er
ook behoefte bestaat aan het laten rijden van
een werkliedentrein tusschen Hulst en Sluis-
kil, aangezien thans zeer veel werklieden uit
het Land van Hulst werkzaam zijn aan den
bouw der nieuwe fabriek te Sluiskil en het te
verwachten is, dat er in de toekomst ook
velen zulen werken, en bij gebleken behoefte
een verzoek te doen aan de spoorwegmaat-
schappij MechelenTer Neuzen.
De heeren VAN 't HOFF en OGGEL wezen
er op, dat de menschen nu per autobus ge
bracht worden, hetgeen zeer gemakkelijk is,
terwijl zij anders' nog een eind van of naar
een station moeten loopen.
De heeren VAN DE WALLE en VAN
WAESBERGHE meenden, dat het wel goed
kooper zou komen, op weekabonnement.
De VOORZITTER gaf te kennen, dat er
eens een onderzoek kan worden ingesteld,
maar hij betwijfelde, of die treinen over dat
gevraagde traject noodig zoudean zijn. Met
instemming van verschillende leden uitte hij
verder de meening, dat het voor het oogenblik
niet op den weg der Kamer ligt verder te
gaan en het zeker niet hare taak is om den
stoot te geven aan het laten rijden van werk
liedentreinen uit het buitenland, en vreemde
werkkrachten naar hier te trekken. Trou-
wens, als het belang van de betrokken fabriek
dit vordert, zal deze zich deswege wel met de
spoorwegmaatschappij in verbinding stellen.
Het gevraagde onderzoek zal worden inge
steld.
Afseheid aan 't scheidende jaar en
slutting.
Alvorens hiema de openbare vergadering te
sluiten, dankte de VOORZITTER voor de hem
in dit jaar weer ondervonden medewerking
van de leden en in het bijzonder van het Bu
reau en den Secretaris. Hij sprak de hoop
uit, dat de verrichte werkzaamheden zouden
mogen strekken tot bevordering van de wel-
vaart van Zeeuwsch-Vlaanderen. Allen een
Zalig uiteinde toewenschende, hoopte hij in
het nieuwe jaar alien weer in goede gezond-
heid te ontmoeten. Dit zal op deze plaats
niet het geval zijn met den heer Stevens, die
bij de periodieke aftreding niet werd her-
kozen. Deze werd indertijd bij de oprichting
der Kamer te Sas van Gent op 1 Juni 1917 als
lid geinstalleerd. In April 1922 ging hij over
bij de nieuwe Kamer en werd in Januari 1924
benoemd tot voorzitter der afdeeling Klein-
bedrijf en alzoo lid van het Bureau. Het was
hem aangenaam met hem saam te werken.
Hij dankte hem namens de Kamer voor hetgeen
hij in die 12% jaar in het belang van handel
en Industrie heeft verricht en uitte onder
instemming der Kamer de beste wenschen
voor zijn verdere loopbaan.
De heer STEVENS dankte voor de tot hem
gerichte woorden.
24 Dec.
AXEL. Aanbesteding bouwen woonhuts.
Bouwkundige P. le Feber.
TER NEuZEN. Veiling timmermanswerk-
plaats, pakhuis en erf. Notaris Oallenfels.
26 Dec.
AXEL. Uitvoering door de Chr. Zangvereuo.
,,Asaf" in de Geref. kerk.
27 Dec.
ZAAMSLAG. Aanbesteding levering maca
dam. Het bestuur van den polder Willem SO
TER NEUZEN. Uitvoering door het Op»-
rettegezelschap van den Kon. Nederl. Schouw-
burg van Gent in het Concert- en Bioscoop-
gebouw.
30 Dec.
SLUISKIL. Aanbesteding levering kunsrt-
meststoffen. Vereeniging Landbouwbelang.
31 Dec.
TER NEUZEN. Aanbesteding levering ma
cadam en het vervoer daarvan. Het bestuur
van het Waterschap Aan- en Genderdijke.
ZAAMSLAG. Aanbesteding bouwen woo»-
huis. Architect A. P. Wisse.
Rotterdam, 23 Dec. 1929.
VEEMARKT.
Aangevoerd werden 828 vette runderen, 281
vette- en graskalveren, 1028 schapen en laat-
meren en 223 varkens.
De komende feestdagen waren van invloed
op de markt en was er over het algeaneen
weinig kooplust, vooral in runderen was er
een tragen handel met afloopende markt.
Vette kalveren waren ruim aangevoerd em
gingen in den aanvang vlug weg voor goed*
prijzen; later werd de handel iets trager.
Schapen met tragen handel tegen nauweljjkm
prijshoudende prijzen. In varkens was *r
minder aanvoer en ook weinig kooplust. M
zouters was de handel redelyk.
De noteering was als volgt:
Koeien le kw. f 1,041,16, 2e kw. 0,86-
f 1, 3e kw. 0,74— 0,84; Ossen le kw. f 0,9t
f 1,06, 2e kw. f 0,80f 0,88, 3e kw. 0,70
/0,78; Kalveren le kw. /1,75/1,92, 2e kw.
1,45—/ 1,70, 3e kw. 1,16—1,39; Schapem
le kw. 0,65—/ 0,75, 2e kw. 0,55—/ 0,64, 9«
kw. /0,44f 0,54; Lammeren 0,810,91;
Varkens le kw. 0,71/0,82; 2e kw. /0,62
0,70, 3e kw. /0,58-/ 0,61; exportv. /0,TO—
f 0,82.
BINNENLANDSCHE GRANEN.
Tarwe f 10,75f 11,30; Gerst Chevalier
8,25—/8,75; Haver 7,25—/ 7,75; Erwtan,
kleine groene 12,5613,25; Bruine Boonem
17—/ 17,75.
FUNE ZADEN.
Lijmzaadvoer 19f 21Zaailijnzaad blauw-
bloei 2123Witbloei /20—/22; Blaumr-
maanzaad 35/36; Karwijzaad 346.
AARDAPPELEN.
Zeeuwsche Blauwe 22,50; Zeeuwsche
Bonte 2/2,50; Zeeuwsche Eigenheimer*
1,15—/ 1,50; Poter Eigenheimers 11,40;
Brielsche Eigenheimers 1,401,90; Blauw*
Eigenheimers 1,201,50; Bravo's 1,90
2,30. Aanvoer gering. Vraag kalm.
VLAS.
AangevoerdBlauwbloei 15064 KG 0,90
/1,10; Groningsch 4000 K.G. 0,951,10;
Wit Zeeuwsch 1900 K.G. 0,92%1,20;
Holl. Geel 7700 K.G. 0,95—1,10.
Stemming onveranderd.
s.s. HELENA in lading te New-Castle on
Tyne voor Bilbao,
s.s. MAGDALENA van Sunderland naar
Rouaan passeerde 22 dezer Dover,
j s.s. TERNEUZEN vertrok 21 dezer van Rot
terdam naar Bordeaux.
Voor Ter Neuzen: 22 Dec. Eng. s.s. THE
DUCHESS, 355, ijzer, Millom.
Van Ter Neuzen: 21 Dec. Eng. s.s. SHEAF
CREST, 1617, ledig, New-Castle; Noorsch s.s.
KUL, 753, ledig, Santander.
Van GentTer Neuzen: 22 Dec. Eng. s.s.
FALCON, 738, stukg., Londen.
Van Sas van Gent: 22 Dec. Fransch s.s.
CAP. FEDHALA, 1128, ledig, Antwerpen.
Voor Gent: 20 Dec. Letl. s.s. SPIDOLA,
1754, hout, Riga; Eng. s.s. CROXDALE, 806,
ledig, Londen; Eng. s.s. COMBER, 186, ledig,
Londen; Letl. s.s. JANIS FAULBAUMS, 1786,
hout, Riga; Eng. s.s. CONT. COASTER, 214,
ledig, Rochester; Eng. s.s. TALVADIS, 252,
ledig, R'dam; Slowakeij. s.s. SERAFIN
TOPIC, 1611 fosfaat, Sfax; Duitsch s.s.
ELECTRA, 796, hout, Kovista; Estl. s.s. MAI,
916, kolen, Boston; Eng. s.s. SARASTONE,
1490, kolen, Port Talbot; Eng. s.s. OTTO, 360,
stukg., Duinkerken.
21 Dec. Duitsch s.s. FREYA, 826, ledig,
Rotterdam; Estl. s.s. NORA, 699, ijzer, Ant
werpen; Duitsch s.s. GUNTHER ZELCK,
1083, ledig, Londen; Belg. s.s. LEOPOLD DB
WAEL, 627, ledig, Rouaan; Duitsch s.s.
EIDER, 698, hout en vlas, Reval.
22 Dec. Portugeesch s.s. GAZA, 3802, py-
riet, Lissabon; Eng. s.s. PASS OF MELFORT,
116, petroleum, Medwoy; Duitsch s.s. ERNST,
338, ledig, Bremen; Portugeesch s.s. MARIA
AMELIA, 1765, pyriet, Lissabon; Letl. s.s.
JARVAMAA, 786, ledig, Zaandam; Duitsch
s.s. MINNA CORDS, 552, hout, Stolpmunde;
Eng s.s. CONT. FREIGHTER* 214, ledig,
Caen; Eng. s.s. WAYPARK, 837, kolen, Hull.
Van Gent: 20 Dec. Duitsch s.s. ELLEN
LARSEN, 1160, ijzer, Swansea; Eng. s.s. DA-
FILA, 969, stukg., Belfast; Zweedsch s.s.
MANFRED, 452, fosfaat, Stolpmunde; Belg.
s.s. MOST, 815, ijzer, Newport; Noorsch s.s.
NETSTUN, 736, ijzer, Newport; Duitsch s.s.
STORMARM, 845, kunstmest, Rouaan; Eng.
s.s. ERNRIX, 317, ledig, Leith; Eng. s.s.
EDITH, 98, ledig, Yarmouth; Eng. s.s. BOW
LING, 344, ijzer, Grangemouth; Eng. s.s.
HE WORTH, 1682, ledig, New-Castle; Letl. s.s.
LATVIS, 798, ledig, R'dam.
21 Dec. Eng. s.s. CONT. COASTER, 214,
steen, Ipswich; Eng. s.s. CHELWOOD, 1563,
ledig. Tyne; Deensch s.s. RAGNHILD, 678,
ledig R'dam; Eng. s.s. HEBBURN, 1685,
ledig, Tyne; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506,
stukg., Leith; Duitsch s.s. FASAN, 895, ledig,
New-Castle; Nederl. s.s. SINT ANNALAND,
1206, ledig, New-Castle; Eng. s.s. TUSCAR
LIGHT, 2437, ijzer, Newport; Eng. s.s. WEN-
NING, 377, stukg., Goole; Letl. s.s. KUL-
DIGA, 1186, ledig, Danzig.
22 Dec. Eng. s.s. CROXDALE, 806, ijaer,
Londen; Eng. s.s. BUSK, 142, fosfaat, Wick;
Eng. s.s. SEATON, 898, ledig, Boston; Eng.
s.s. OTTO, 360, stukg., Hull; Estl. s.s. MAI,
916, ledig, Immingham; Eng. s.s. COM
BER, 186, steen, Hull; Eng. s.3. REDCAR,
794, ledig, Tyne; Eng. s.s. ELEVEEN, 969,
ledig, Tyne; Duitsch s.s. ROBERT KOPPEN,
1411. ledig, Gefle; Eng. s.s. PASS OF MEL
FORT, 116, ledig, Londen.