t MILLIOENENBRUID KARKTBEBICHT. RAMEK VAN KOOPH. EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. CONCERT- EN BI0SC00PGEB0UW TER NEUZEN VRIJDAG 27 DECEMBER DE Grootsch gemonteerde lustiga Operetta AANVANG 73/4 UUR KON. NED. SCHQUWBURG GENT VERKOOPLNGEN AANBES1ED1NGEN, ENZ. A. C. LENSEN'S STOOMVAART- MAATSCHAPPI] - TER NEUZEN, SCHEEPVAARTBEWEGING. r - Vergadering van Zaterdag 21 December 1929. Yoorzitter de heer J. A. van Rompu. Met uitzondering van den heer Wijffels j wares alle leden tegenwoordig. Na opening der vergadering en vasts tollen der notulen van de vorige vergadering wer- den medcgedeeld een aantal ingekomen stuk- ken, die bekoudens enkele uitzonderingen voor kennisgeving werden aangenomen. Rekening over den dienst 1928. Mededeeiing werd gedaan, dat de rekening over den dienst 1928, zooals die met machti- ging der Kamer door de Financieele Commis- sie is vastgesteld, door den Minister van Ar- beid, Handel en Nijverheid is goedgekeurd. De ontvangsten hebben bedragen 8747,45, de uitgaven 7294,93, goed slot 1452,52. Het stamkapitaal is gestegen tot 26.780,74, de reserve voor meubilair en kantoorinrichting tot 1200, en die voor tusschentijdsche ver- kiezingen tot 1000. Deze gelden zijn rente- gevencl belegd. Postbelangen. Naar aanleiding van een klacht van den Secretaris van den Kring Axel der Zeeuwsche Landbouwmaatschappij, zal alsnog een poging worden aangewend om te verkrijgen, dat het post- en telegraafkantoor te Axel des Zater- dags, ter gelegenheid der weekmarkt ook tus- schen 1 en 2 uur namiddag, juist den druk- sten tijd der markt, ook voor het publiek zal geopend zijn. Het wordt als een ongerief ge- voeld, dat juist op dien tijd het kantoor ge- sloten is. De heer VAN 't HOFF bracht ook ter sprake het ongerief, dat men des avonds na 5 uur aan het postkantoor te Axel geen brief ter verzending meer kan posten, d.w.z. als men die 's avonds nog doorgezonden wenscht te hebben. Dan moet men daarvoor naar het station, waar de brieven nog worden gelicht en meegenomen naar Ter Neuzen. De heer OGGEL merkt op, dat dit aldus is ingevoerd voor bezuiniging, om te voorkomen, dat nog een besteller moet disponibel zijn om de brieven van het kantoor naar het sta tion te brengen. Men k&n in elk geval nog brieven ter verzending bezorgen die dan des morgens vroeg van uit Ter Neuzen verder worden verzonden. Hij gelooft niet, dat men succes zou hebben met een verzoek om ver- andering. De SECRETARIS vermeent, dat vroeger ook al eens een telling gehouden is en dat het aantal na 5 uur ter post bezorgde brieven ge- middeld gering was. Om aan de verlangens tegemoet te komen is toen de buslichting aan het station ingevoerd. Dat doet zich toch overal voor, dat men, voor de laatste lichting aan een bepaalde bus moet zijn. Als men b.v. te Ter Neuzen na lichting der bus arm het station nog een brief verzonden wenscht te zien, kan men dit op verschillende tijdstip- pen nog bereiken aan het postkantoor, het- welk echter een groote afstand is. De heer OGGEL wijst op de groote plaat sen, waar men tegen het vertrek van treinen nog herhaaldelijk kan waamemen, dat men brieven aan het station komt posten, teneinde vroegere verzending te verzekeren. De heer VAN MELLE wijst er op, dat de post er tegenwoordig een andere houding op na houdt dan vroeger. Toch schiep men de gelegenheid, in de verwachting, dat de handel er wel gebruik van zou maken, thans echter huldigt men wegens een bezuiniging die de Kamer behoort te apprecieeren de stel- ling, dat de behoefte eerst moet blijken, en dat men dan maatregelen neemt. Op een vraag van den Voorzitter ant- woordt hij, dat men thans te Breskens geen klagen heeft, alleen is het jammer dat met de boot die des morgens 5,50 uit Vlissingen te Breskens arriveert geen post wordt aange- voerd en van uit Breskens verder naar het binnenland van het westelijk deel vervoerd. Er rijdt dan wel geen tram, doch zooals de Kamer vroeger al eens op zijn voorstel heeft verzocht, zou die per auto behooren te wor den vervoerd. Te Breskens kon men dan al te 7 uur de post afhalen, hetgeen van groote beteekenis zou zijn. Nu komt de eerste post pas te 8 uur, met de tweede boot. De VOORZITTER deelt mede, dat, naar hij vermeent, zoodra de directeur van het post kantoor te Vlisingen de beschikking zal heb ben verkregen over post-auto's het voomemen bestaat met die eerste boot een auto met de post mede te geven en die dan ook naar de verschillende plaatsen in Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen te vervoeren. De heer VAN MELLE vemeemt dat met genoegen. Vliegende winkels. In navolging van de Kamer te Hoom zal zich, aangezien die gevallen ook in het gebied der Kamer werden gesignaleerd, aan notaris- sen en deurwaarders worden verzocht geen tusschenkomst te verleenen voor het houden van publieke verkoopingen ten behoeve van z.g. .vliegende winkels", welke zoo nadeelig zijn voor den plaatselijken middenstand. Het Bureau had voorgesteld het schrijven voor kennisgeving aan te nemen, in de mee- ning, dat die gevallen zich in het gebied der Kamer niet voordoen, doch de heer VAN DE WALLE deelt mede, dat zich te Hulst derge- lijk geval heeft voorgedaan en reeds verschil lende maatregelen zijn overwogen om dat tegen te gaan, o.m. ook een beroep op maat regelen van wege de gemeentelijke autoritei- ten. Derde klasewagens in mailtreinen. Naar aanleiding van de gevraagde sanetie op een adhaesiebetuiging aan een verzoek van Gedep. Staten aan de direetie der Staats- spoorwegen, om in enkele mailtreinen ook 3e klasse waggons te laten loopen, deelde de VOORZITTER mede, dat het voomemen be staat met den a.s. zomerdienst aan dat ver zoek gevolg te geven. Ingekomen waren eenige adhaesiebetuigin- gen van andere Kamers aan het door de Kamer tot de Regeering gericht bezwaar- schrift tegen het uitoefenen van bedrrjven door Rijksambtenaren. Mededeelingen werden gedaan omtrent het geen door het Bureau is ter sprake gebracht op de audientie die door den Minister van Waterstaat werd verleend bij zijn bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen op 10 October 1J. Keuring autobussen. Naar aanleiding van een onlangs te Ter Neuzen aan het licht gekomen feit, dat pas- sagiers werden vervoerd met een autobus, waarvan de vitale deelen van het chassis veel te wenschen overlieten, zal den Commissaris der Koningin worden verzocht een scherpere keuring van autobussen of motorrijtuigen waarmede personen worden vervoerd te be- vorderen. Bepalingen auto- en rijwielverkeer. Aan de Commissie inzake herziening van wettelijke bepalingen betreffende het motor- en rijwielverkeer zal verzocht worden te bevorderen invoering van voor het geheele land uniforme regelingen, evenals zulks in Frankrijk en Belgie het geval is, en die op te nemen in 6<§n wet of maatregel van bestuur, •pdat men daarvoor niet zooals thans ver schillende wetten en reglementen moet raad- Klompenbeurs te Clinge. De Kamer verleende met algemeene stem- men sanetie aan de door het Bureau gedane toezegging tot het verleenen eener subsidie van 50 aan de door een comity te Clinge ge houden Eerste Zeeuwsche Klompenbeurs. Met belangstelling en voldoening werd het bericht omtrent het welslagen vernoemn. Ter beurze werden verkocht 30.000 paren klompen en verschillende aan de klompenindustrie ver- wante artikelen. Bijdrage aan de Nederlandsche Kamer van Koophandel te Brussel. De Kamer besloot, uit overweging van de vele handelsrelaties uit haar gebied met Bel gie aan de Nederlandsche Kamer van Koop handel te Brussel ter tegemoetkoming in hare exploitatiekosten een bijdrage te verleenen van 25. De nieuwe telefoontarieven. Met ibetrekking tot de herziening der tele foontarieven en de invoering van het gesprek- kentarief wees de heer DE VRIEZE op de moeilijkheden die hierdoor ontstaan voor hen die feitelijk een telefoonaansluiting hebben ten bate van derden, zooals hotels en caf6's. In verband hiermede zal aan het Hoofdbe- stuur der posterijen worden verzocht, zoo mogelijk automated beschikbaar te stellen, waardoor geen gesprek kan worden gevoerd alvorens het gewone tarief voldaan is, aan gezien het voor de houders dier gelegenheden niet mogelijk zal zijn de van uit hun perceelen gevoerde gesprekken te controleeren. De heer CATSMAN wees op de onbillijke verhouding, dat de nieuwe regeling der kringen voor grensplaatsen en die aan rivieren ge- legen, niet geeft wat zij geeft aan centrum plaatsen, aangezien eerstgenoemde slechts een halve radius hebben. De SECRETARIS deelde mede, dat daarop indertijd bij de te Middelburg gehouden con ference bijzonder nadruk gelegd is en dat ook een oogenblik de verwachting gekoesterd werd, dat in dat opzicht zou worden tege- moetgekomen, hetgeen, nu de kringen worden gepubliceerd, niet het geval blijkt te zijn. Besloten werd de werking der nieuwe rege ling eenigen tijd af te wachten en dan des- gewenscht hierop terug te komen. land. Zij die over opheffing van dien dienst spreken verliezen het veer te Borssele uit het oog. Zij die voor zaken naar het Westelijk deel van Zuid-Reveland moeten hebben daar voor niet veel tijd noodig. Wanneer men die reis zou moeten maken via Hoedekenskerke, zou men pas te Borssele komen op een tijd- stip, dat men zich nu al gereed kan maken voor de terugreis. Het vervallen van den dienst zou dus voor belanghebbenden groot tijdverlies en een duurdere reis tengevolge hebben. De VOORZITTER stemde toe, dat daarover in de Staten door enkele leden gesproken is, doch hij meent, dat men zich vooralsnog hier- over nog niet behoeft ongerust te maken. De Minister van Waterstaat denkt er nog niet over en die heeft in deze grooten invloed, in verband met de subsidie tot 80 van het tekort, die de Staat voor den dienst over de Wester-Schelde verleent. j Het Gedeputeerd College is v66r hand- having van dezen dienst; de gemeenten Ter j Neuzen, Vlissingen, Middelburg en ook de Kamer te Middelburg, achten behoud van den dienst noodig. Gedep. Staten achten deze verbinding tusschen Oostel. Zeeuwsch-Vlaan deren ook noodig omdat te Middelburg is ge- vestigd het provinciaal bestuur en de recht- bank, en vooral met deze laatste velen uit Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen voortdurend te maken hebben. Bovendien verzetten zich verschillende andere belangen tegen deze op heffing. Bedreiging van den aardappel-export. De heer OGGEL wees op de verlaging der spoorwegtarieven door Belgie ingevoerd voor de spoorwegtarieven voor zijn aardappel- export naar het buitenland en ook de verla ging van den prijs der certificaten voor Frankrijk, die daar 15 fr. (/1,05), hier in Nederland 3,60 bedraagt. Door den VOORZITTER werd toegezegd, dat het Bureau zal trachten maatregelen te verkrijgen die onzen aardappel-export kunnen ten goede komen, in deze nieuwe buitenland- sche concurrentie. Spoorwegemplacement te Axel. Naar aanleiding eener mededeeiing van den heer OGGEL zal aan de spoorwegmaatschap- Te Amhem, waar de nieuwe regeling reeds werkt, is een onderzoek ingesteld bij middel- bare zaken; het telefoneeren wordt tot het udterste beperkt en van de 136 betaalden 28 van 1 tot 20 per jaar minder, 3 bleven ge- lijk, doch de overigen betaalden van 1 tot 80 meer, 2 zelfs resp. 139 en 170. Brief-telegrammen. Naar aanleiding der vraag van het Hoofd- bestuur der posterijen, telegrafie en telefonie, omtrent de wenschelijkheid van invoering van ,,brieftelegrammen" tegen den prijs van 7/io der gewone telegrammen, zal de Kamer te kennen geven, dat zij daarvan in dezen vorm weinig gebruik verwacht. Zij is daaromtrent toch niet optimistisch, maar meent, dat men, om kans van slagen te hebben den prijs min- stens zou moeten terug brengen tot b/10, en ook de gelegenheid zou moeten openstellen om de telegrammen tegen het daarvoor bij brieven geldend tarief als expresse te doen bestellen. Zooals het voomemen wordt aan- gegeven is het prijsverschil te gering en de kans op vertraging te groot. Misthoorns op de havens te Ter Neuzen. Steun zal worden verleend aan het verzoek van de afdeeling Ter Neuzen der R.K. Schip- persvereeniging „St. Nicolaas" gericht tot den Minister van Waterstaat voor het verkrijgen van een misthoom op de havenhoofden te Ter Neuzen, zulks in het belang van de scheep- vaart en den stoombootdienst. Men meent, dat, nu te Breskens het plaatsen van derge- lijke inrichting werd noodig geacht, dit toch zeker te Ter Neuzen waar de scheepvaart wel het lOvoudige bedraagt niet kan worden af- gewezen. Naar hetgeen ter vergadering der Kamer werd meegedeeld, schijnt de misthoom te Breskens niet al te best te voldoen en is het geluid zwak. Begrooting voor 1930. De ontwerp-begrooting werd met algemeene stemmen vastgesteld op een eindcijfer van 8547,05, met een post voor onvoorziene uit gaven ad 100 en een geraamd saldo van 298,90. Behoud van zitdagen en ontvangers- kantoren ten plattelande. Nog waren ingekomen betuigingen van in- stemming met het door de Kamer verzonden adres in zake behoud van ontvangerskan- toren en zitdagen op hot platteland. Gewezen werd op de in de Tweede Kamer gevallen beslissing, met betrekking tot belas- tingbetalen op postkantoren, waarbij die maatregel werd beperkt tot de steden en alzoo werd beslist naar den wensch der Kamer. Stoombootdienst Ter Neuzen—Vlissingen. De heer DE FEIJTER wees op de stemmen die, blijkens de verslagen in de dagbladen, in de vergadering van de Provinciale Staten van Zeeland zijn opgegaan met betrekking tot de lijn Ter Neuzen—Vlissingen van den Provin- cialen Stoombootdienst en waarin daarover ge sproken werd, als zou die opheffing in de toe- komst een feit worden. Is daaromtrent aan het Bureau iets bekend? Hij wijst er op, dat opheffing van dien dienst niet alleen zou ont- wrichten het verkeer tusschen Walcheren en Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen v.v. niet alleen voor het personen- en het goederenvervoer, en dit als men gedwongen zou worden andere wegen te kiezen duurder zou worden maar ook een moeilijkheid zou scheppen voor de verbinding tusschen Oostel. Zeeuwsch-Vlaan- pij MechelenTer Neuzen worden verzocht verharding van het emplacement te Axel naast lijn 5, zulks ten bate van den plaatselij ken handel die voor laden en lossen van die lijn gebruik moet maken, doch die thans bij de heerschende drukte slechts met moeite en langs een moeilrjken weg bereiken kan. Spoorwegemplacement te Ter Neuzen. Aangezien in de laatste maanden van dit jaar gebleken is, dat de ruimte op het sta- tionsemplacement te Ter Neuzen onvoldoende is voor het plaatsen en verwerken van de per waggon aangevoerde of te verzenden ladingen en het daardoor ook voorkwam, dat de wag gon niet tijdig konden worden voorgebracht en stagnatie ontstond bij het lossen of laden van schepen, hetgeen nadeelig is voor den naam eener haven, zal aan de spoorwegmaat- schappij MechelenTer Neuzen worden ver zocht de noodige maatregelen voor uitbrei- ding van het emplacement en voorziening tegen dezen toestand te treffen. Tarieven van den Prov. stoombootdienst. De heer CATSMAN vroeg of nog geen ant- woord is ontvangen op de verschillende ver- zoeken die van de Kamer zijn uitgegaan aan Gedep. Staten met betrekking tot den Provin- cialen stoombootdienst, meer bepaaldelijk met betrekking tot de tarieven. De VOORZITTER deelt mede, dat het hem bekend is, dat door Gedep. Staten een nieuw, verlaagd tarief voor vervoer van goederen aan den Minister van Waterstaat is voorge steld, en op de goedkeuring van dezen wacht. Hij verwacht, dat die goedkeuring binmenkort zal volgen en het tarief alsdan terstond van kracht zal worden. Met betrekking tot het vervoer van goederen per vrachtauto zal alleen berekend worden de lading van de auto, terwijl vermoedelijk de ledige heen- of terug reis vrij zal zijn. De heer CATSMAN gaf te kennen, dat, als dit verkregen wordt, de handel tevreden kan zijn. Dat zou meer zijn dan hij had durven verwachten. De VOORZITTER gaf nog te kennen, dat men in Den Haag voor verlaging van de pas- sagierstarieven niets gevoelde. Vervoer van spoorwegwaggons over de Schelde. De heer RISSEEUW bracht ter sprake het verzoek door de opbouw-commissie in Weste lijk Zeeuwsch-Vlaanderen gericht tot Gedep. Staten om er bij den bouw van de nieuwe ferryboot rekening mede te houden, dat daar- mede ook spoorwegwaggons kunnen worden overgebracht, die dan te Breskens op een em placement zouden kunnen worden geplaatst bm ze te lossen of te laden. Hij acht, dat een zaak van groote beteekenis. Het is noodig, wil men het zuiden aan het noorden binden. De VOORZITTER gaf te kennen, dat het hem bekend is, dat Gedep. Staten er geen be- zwaar tegen zouden hebben, een dergelijk schip te laten bouwen, doch dat de autoritei- ten van den Rijkswaterstaat te kennen hebben gegeven, dat de toeleidende bruggen te Vlis singen en te Breskens niet geschikt zijn om daarop geladen spoorwegwaggons toe te laten en men er ook weinig voor gevoelt, die daar voor geschikt te maken. De heer RISSEEUW meende, dat dit ten slotte een kwestie was die een ander zou uit- maken. De vraag is, of het technisch mogelijk was. De heer WIND VAN MERKESTEYN moest er naar een analoog geval op Flakkee ior waarschuwen, dat me a, als men te veel het oog ging vestigen op goederenvervoer, men het passagiersvervoer in het gedrang zou brengen en dit oorzaak zou kunnen worden van vertragingen. Dit zal zich bij gemengd vervoer steeds voordoen. De heer VAN MELLE was het daarmede eens, en voorziet dat men het op die manier alleen goed zal kunnen krijgen met 3 booten. De heer VAN WAESBERGHE opperde het denkbeeld het spoorwegvervoer voor het Westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen open te stellen door het inrichten van de lijn BreskensMaldeghem met een derden rail, dienstig voor normaal spoor, naast het tram- verkeer. Dit is technisch uitvoenbaar en mi- schien goedkooper. Dan kunnen daar via Belgie waggons binnenkomen. De heer VAN 't HOFF merkt op, dat de praktijk in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen be- wijst, dat dit vervoer niet goedkoop is. De heer RISSEEUW meende, dat men dan ook niet verkrijgt wat beoogt wordt: een korte, rechtstreeksche verbinding met Hol land. Hij acht het een voorrecht, dat hier in de Kamer een deskundige, als de heer Wind van Merkesteyn tegenwoordig is, en deze een bezwaar, dat niet over het hoofd gezien moet worden, naar vorgen gebracht heeft. Naar aanleiding van hetgeen de heer Van Melle zeide, meende hij, dat men niet te veel op eens moet vragen, want dat dit een belemmering zou kunnen zijn om het goede te krijgen. Spreker wees er op, dat hij voor de streek zelf van groot belang acht het goederenver voer. Dit moet van de ferryboot kunnen pro- fiteeren. Voor het personenvervoer uit de streek zelf heeft men die groote booten niet noodig, dat komt van de Belgische kustplaat- sen en nu gunt hij het Walcheren wel, dat die menschen daarheen reizen, maar de belangen van de streek zelf mogen daardoor niet in het gedrang komen. De heer WIND VAN MERKESTEYN wees er nog op, dat het soms moeilijk is, aan de wenschen van den handel tegemoet te komen. Te Ter Neuzen was voor de veiling de ge legenheid geschapen om het gekochte ook ter stond per trein naar Duitschland te kunnen vervoeren. Toen de veiling had plaats gehad moest de zending echter per Provinciale boot naar Vlissingen vervoerd worden. Toen ze daar was werd ze niet overgeladen op de mailboot naar Engeland, maarop den trein naar Duitschland. De VOORZITTER erkent, met den heer Wind van Merkesteyn, dat goederen- en vee- vervoer niet zelden aanleiding is, dat het geven van aansluiting voor de passagiers in het gedrang komt. De heer WIND VAN MERKESTEYN merkte nog op, dat het vervoeren van spoor wegwaggons met den ferrydienst te Malmo geen bezwaar ondervindt, omdat de geheele trein daar op en af de boot rijdt, doch waar zulks niet het geval is en passagiers en goe derenvervoer niet samen, doch naast elkaar geschiedt, zullen de reizigers er hinder van ondervinden. Die willen zoo vlug mogelijk voort. Besloten wordt de hier geuite meeningen ter kennis van de hierbij betrokken autoritei- ten te brengen. Brug over den Oostelijken kanaalarm te Ter Neuzen. Naar aanleiding van een vraag van den heer DE FEIJTER, of door het Bureau al uitvoe- ring is gegeven aan het indertijd genomen besluit, om in samenwerking met het ge- meentebestuur van Ter Neuzen te trachten een nieuwe brug te verkrijgen over den Oos telijken kanaalarm, aangezien de tegenwoor- dige brug niet meer voldoet aan de eischen van het verkeer en ieder oogenbilk stagnatie ontstaat, deelde de VOORZITTER mede, dat dezer da gen door het gemeentebestuur en ook door de Kamer een verzoek is gericht tot den Minister van Waterstaat om maatregelen te nemen deze voor het verkeer verouderde brug door een voldoende voor hettegenwoordige verkeer te vervangen. Voor zoover bekend is, stelt de Rijkswater staat zich echter op het standpunt, dat die brug voor hare belangen nog voldoende is, en dat, indien het plaatselijk en doorgaand ver keer hare vervanging zou eischen, dit alleen kan geschieden met een bijdrage van de ge- meente en van de provincie. Ondertusschen zal het antwoord op de verzoeken moeten worden afgewacht. Werkliedentreinen. De heer VAN WAESBERGHE stelde aan het Bureau de vraag, eens te willen onder- zoeken, bij de verschillende gemeenten, of er ook behoefte bestaat aan het laten rijden van een werkliedentrein tusschen Hulst en Sluis- kil, aangezien thans zeer veel werklieden uit het Land van Hulst werkzaam zijn aan den bouw der nieuwe fabriek te Sluiskil en het te verwachten is, dat er in de toekomst ook velen zulen werken, en bij gebleken behoefte een verzoek te doen aan de spoorwegmaat- schappij MechelenTer Neuzen. De heeren VAN 't HOFF en OGGEL wezen er op, dat de menschen nu per autobus ge bracht worden, hetgeen zeer gemakkelijk is, terwijl zij anders' nog een eind van of naar een station moeten loopen. De heeren VAN DE WALLE en VAN WAESBERGHE meenden, dat het wel goed kooper zou komen, op weekabonnement. De VOORZITTER gaf te kennen, dat er eens een onderzoek kan worden ingesteld, maar hij betwijfelde, of die treinen over dat gevraagde traject noodig zoudean zijn. Met instemming van verschillende leden uitte hij verder de meening, dat het voor het oogenblik niet op den weg der Kamer ligt verder te gaan en het zeker niet hare taak is om den stoot te geven aan het laten rijden van werk liedentreinen uit het buitenland, en vreemde werkkrachten naar hier te trekken. Trou- wens, als het belang van de betrokken fabriek dit vordert, zal deze zich deswege wel met de spoorwegmaatschappij in verbinding stellen. Het gevraagde onderzoek zal worden inge steld. Afseheid aan 't scheidende jaar en slutting. Alvorens hiema de openbare vergadering te sluiten, dankte de VOORZITTER voor de hem in dit jaar weer ondervonden medewerking van de leden en in het bijzonder van het Bu reau en den Secretaris. Hij sprak de hoop uit, dat de verrichte werkzaamheden zouden mogen strekken tot bevordering van de wel- vaart van Zeeuwsch-Vlaanderen. Allen een Zalig uiteinde toewenschende, hoopte hij in het nieuwe jaar alien weer in goede gezond- heid te ontmoeten. Dit zal op deze plaats niet het geval zijn met den heer Stevens, die bij de periodieke aftreding niet werd her- kozen. Deze werd indertijd bij de oprichting der Kamer te Sas van Gent op 1 Juni 1917 als lid geinstalleerd. In April 1922 ging hij over bij de nieuwe Kamer en werd in Januari 1924 benoemd tot voorzitter der afdeeling Klein- bedrijf en alzoo lid van het Bureau. Het was hem aangenaam met hem saam te werken. Hij dankte hem namens de Kamer voor hetgeen hij in die 12% jaar in het belang van handel en Industrie heeft verricht en uitte onder instemming der Kamer de beste wenschen voor zijn verdere loopbaan. De heer STEVENS dankte voor de tot hem gerichte woorden. 24 Dec. AXEL. Aanbesteding bouwen woonhuts. Bouwkundige P. le Feber. TER NEuZEN. Veiling timmermanswerk- plaats, pakhuis en erf. Notaris Oallenfels. 26 Dec. AXEL. Uitvoering door de Chr. Zangvereuo. ,,Asaf" in de Geref. kerk. 27 Dec. ZAAMSLAG. Aanbesteding levering maca dam. Het bestuur van den polder Willem SO TER NEUZEN. Uitvoering door het Op»- rettegezelschap van den Kon. Nederl. Schouw- burg van Gent in het Concert- en Bioscoop- gebouw. 30 Dec. SLUISKIL. Aanbesteding levering kunsrt- meststoffen. Vereeniging Landbouwbelang. 31 Dec. TER NEUZEN. Aanbesteding levering ma cadam en het vervoer daarvan. Het bestuur van het Waterschap Aan- en Genderdijke. ZAAMSLAG. Aanbesteding bouwen woo»- huis. Architect A. P. Wisse. Rotterdam, 23 Dec. 1929. VEEMARKT. Aangevoerd werden 828 vette runderen, 281 vette- en graskalveren, 1028 schapen en laat- meren en 223 varkens. De komende feestdagen waren van invloed op de markt en was er over het algeaneen weinig kooplust, vooral in runderen was er een tragen handel met afloopende markt. Vette kalveren waren ruim aangevoerd em gingen in den aanvang vlug weg voor goed* prijzen; later werd de handel iets trager. Schapen met tragen handel tegen nauweljjkm prijshoudende prijzen. In varkens was *r minder aanvoer en ook weinig kooplust. M zouters was de handel redelyk. De noteering was als volgt: Koeien le kw. f 1,041,16, 2e kw. 0,86- f 1, 3e kw. 0,74— 0,84; Ossen le kw. f 0,9t f 1,06, 2e kw. f 0,80f 0,88, 3e kw. 0,70 /0,78; Kalveren le kw. /1,75/1,92, 2e kw. 1,45—/ 1,70, 3e kw. 1,16—1,39; Schapem le kw. 0,65—/ 0,75, 2e kw. 0,55—/ 0,64, 9« kw. /0,44f 0,54; Lammeren 0,810,91; Varkens le kw. 0,71/0,82; 2e kw. /0,62 0,70, 3e kw. /0,58-/ 0,61; exportv. /0,TO— f 0,82. BINNENLANDSCHE GRANEN. Tarwe f 10,75f 11,30; Gerst Chevalier 8,25—/8,75; Haver 7,25—/ 7,75; Erwtan, kleine groene 12,5613,25; Bruine Boonem 17—/ 17,75. FUNE ZADEN. Lijmzaadvoer 19f 21Zaailijnzaad blauw- bloei 2123Witbloei /20—/22; Blaumr- maanzaad 35/36; Karwijzaad 346. AARDAPPELEN. Zeeuwsche Blauwe 22,50; Zeeuwsche Bonte 2/2,50; Zeeuwsche Eigenheimer* 1,15—/ 1,50; Poter Eigenheimers 11,40; Brielsche Eigenheimers 1,401,90; Blauw* Eigenheimers 1,201,50; Bravo's 1,90 2,30. Aanvoer gering. Vraag kalm. VLAS. AangevoerdBlauwbloei 15064 KG 0,90 /1,10; Groningsch 4000 K.G. 0,951,10; Wit Zeeuwsch 1900 K.G. 0,92%1,20; Holl. Geel 7700 K.G. 0,95—1,10. Stemming onveranderd. s.s. HELENA in lading te New-Castle on Tyne voor Bilbao, s.s. MAGDALENA van Sunderland naar Rouaan passeerde 22 dezer Dover, j s.s. TERNEUZEN vertrok 21 dezer van Rot terdam naar Bordeaux. Voor Ter Neuzen: 22 Dec. Eng. s.s. THE DUCHESS, 355, ijzer, Millom. Van Ter Neuzen: 21 Dec. Eng. s.s. SHEAF CREST, 1617, ledig, New-Castle; Noorsch s.s. KUL, 753, ledig, Santander. Van GentTer Neuzen: 22 Dec. Eng. s.s. FALCON, 738, stukg., Londen. Van Sas van Gent: 22 Dec. Fransch s.s. CAP. FEDHALA, 1128, ledig, Antwerpen. Voor Gent: 20 Dec. Letl. s.s. SPIDOLA, 1754, hout, Riga; Eng. s.s. CROXDALE, 806, ledig, Londen; Eng. s.s. COMBER, 186, ledig, Londen; Letl. s.s. JANIS FAULBAUMS, 1786, hout, Riga; Eng. s.s. CONT. COASTER, 214, ledig, Rochester; Eng. s.s. TALVADIS, 252, ledig, R'dam; Slowakeij. s.s. SERAFIN TOPIC, 1611 fosfaat, Sfax; Duitsch s.s. ELECTRA, 796, hout, Kovista; Estl. s.s. MAI, 916, kolen, Boston; Eng. s.s. SARASTONE, 1490, kolen, Port Talbot; Eng. s.s. OTTO, 360, stukg., Duinkerken. 21 Dec. Duitsch s.s. FREYA, 826, ledig, Rotterdam; Estl. s.s. NORA, 699, ijzer, Ant werpen; Duitsch s.s. GUNTHER ZELCK, 1083, ledig, Londen; Belg. s.s. LEOPOLD DB WAEL, 627, ledig, Rouaan; Duitsch s.s. EIDER, 698, hout en vlas, Reval. 22 Dec. Portugeesch s.s. GAZA, 3802, py- riet, Lissabon; Eng. s.s. PASS OF MELFORT, 116, petroleum, Medwoy; Duitsch s.s. ERNST, 338, ledig, Bremen; Portugeesch s.s. MARIA AMELIA, 1765, pyriet, Lissabon; Letl. s.s. JARVAMAA, 786, ledig, Zaandam; Duitsch s.s. MINNA CORDS, 552, hout, Stolpmunde; Eng s.s. CONT. FREIGHTER* 214, ledig, Caen; Eng. s.s. WAYPARK, 837, kolen, Hull. Van Gent: 20 Dec. Duitsch s.s. ELLEN LARSEN, 1160, ijzer, Swansea; Eng. s.s. DA- FILA, 969, stukg., Belfast; Zweedsch s.s. MANFRED, 452, fosfaat, Stolpmunde; Belg. s.s. MOST, 815, ijzer, Newport; Noorsch s.s. NETSTUN, 736, ijzer, Newport; Duitsch s.s. STORMARM, 845, kunstmest, Rouaan; Eng. s.s. ERNRIX, 317, ledig, Leith; Eng. s.s. EDITH, 98, ledig, Yarmouth; Eng. s.s. BOW LING, 344, ijzer, Grangemouth; Eng. s.s. HE WORTH, 1682, ledig, New-Castle; Letl. s.s. LATVIS, 798, ledig, R'dam. 21 Dec. Eng. s.s. CONT. COASTER, 214, steen, Ipswich; Eng. s.s. CHELWOOD, 1563, ledig. Tyne; Deensch s.s. RAGNHILD, 678, ledig R'dam; Eng. s.s. HEBBURN, 1685, ledig, Tyne; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg., Leith; Duitsch s.s. FASAN, 895, ledig, New-Castle; Nederl. s.s. SINT ANNALAND, 1206, ledig, New-Castle; Eng. s.s. TUSCAR LIGHT, 2437, ijzer, Newport; Eng. s.s. WEN- NING, 377, stukg., Goole; Letl. s.s. KUL- DIGA, 1186, ledig, Danzig. 22 Dec. Eng. s.s. CROXDALE, 806, ijaer, Londen; Eng. s.s. BUSK, 142, fosfaat, Wick; Eng. s.s. SEATON, 898, ledig, Boston; Eng. s.s. OTTO, 360, stukg., Hull; Estl. s.s. MAI, 916, ledig, Immingham; Eng. s.s. COM BER, 186, steen, Hull; Eng. s.3. REDCAR, 794, ledig, Tyne; Eng. s.s. ELEVEEN, 969, ledig, Tyne; Duitsch s.s. ROBERT KOPPEN, 1411. ledig, Gefle; Eng. s.s. PASS OF MEL FORT, 116, ledig, Londen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1929 | | pagina 6