SPORT.
Groote brand te Middelburg.
De zware storm.
PROVINCIALE STATEN
VAN ZEELAND.
verklaring af, da/t, al zou men hem veroordee-
len tat honderd duizend gulden boete, hi) zou
blijven doorgaan de menschen te helpen. Hij
kwam er tegen op, dat de ambtenaar van het
Openbaar Minlsterie zijn medicijnen bestem-
pelt met „Hagelslag", een artikel, dat hij nog
nimmer in hui£-"iieeft gehad. En als men de
proef som wil nemen, moet men de
Ziehen maar naar hem zenden; hij zal dan
door ze in de oogen te zien, kunnen verklaren,
wat ze mankeeren en ze beter maken.
De ambtenaar verklaarde, dat de pers ge-
rust mocht vermelden, dat hij deze medi
cijnen zoo laag aanslaat, want de kwakzal-
verij, thans in West-Friesland zoo druk ibe-
oefend, zal hij met alle geweld den kop in-
drukken. Deze man heeft vele boeten en ook
hechtenisstraffen achter den rug en spreker
vroeg een boete van f 300 of 300 dagen hech-
lenis, welke door den Kanitonrechter veran-
derd werd in f 250 boete of 300 dagen hech-
temis.
Verdachte verklaarde niet in hooger beroep
te zullen gaan, „omdat dat toclh niks geeft
en doorgaan doet hij toch".
NEDERLANDBELGIE.
Ondanks het in alle opzichten ongunstige
weer, was er gisteren groote belangstelling
voor den Holland-Belgie wedstrijd, die gehou-
den werd ter gelegenheid van het 40-jarig
jubileum van den nu met het praedicaat
,,Koninklijke" vereerde Ned. Voetbalbond.
De wind, storm, mogen we wel zeggen, stond
van doel tot doel en de verwachting was dat
dit voor de partij die met wind in den rug
kon spelen van onberekenbaar voordeel zou
zijn. Dat scheen ook wel zoo te zullen wor-
den. toen na 3 minuten spelens de Holland-
sche ploeg, wier aanvoerder den opgooi ge-
wonnen had, hun eerste punt maakten. Hef
was wel een teleurstelling dat het voor de rust
bij dit eene punt bleef, en, aangezien de Belgen
ook tegenwind in, het Hollandsch doel reeds
gevaarlijk hadden bedreigd, vreesden de
Nederlandsche supporters het ergste voor hun
ploeg.
Evenwel, zooals wij dat reeds meer hebben
opgemerkt, heeft de storm aan de in de rich-
ting waarin zij blies spelende partij weinig of
geen voordeel opgeleverd. Immers, de Belgen
hebben ondanks zij na de rust ook den wind
mee hadden geen enkel punt kunnen maken
terwijl de Hollandsche ploeg voor het Belgisch
<doel een even sterke bedreiging bleek als in
de eerste helft, al kwam het niet tot doelpun-
-ten, dank zij de activiteit van den doelver-
•dediger De Bie, die, evenals de Hollandsche
keeper Van der Meulen weer goed op dreef
was.
En zoo eindigde deze wedstrijd die voor de
toeschouwers (en ook wel voor de beluis
teraars van het radio-verslag) veel spannende
momenten bood met een 10 overwinning
voor de Nederlandsche ploeg.
Zaterdagnamiddag omstreeks 5 uur is
brand ontstaan op den zolder van de Grand
Bazar Frangais in de Lange Delft, de hoofd-
straat van Middelburg. De vlammen grepen
snel om zich heen en vonden ruimschoots
voedsel in het licht brandbare materiaal. Bin-
nen zeer korten tijd laaiden zij hoog uit het
dak op. v
De brandweer werd gealarmeerd, maar in-
tusschen nam de brand vooral door den
hevigen wind voortdurend in omvang toe. De
brandweer, die met de motorspuit en het an-
dere beschikbare bluschmateriaal den strijd
tegen de vuurzee aanbond, stond voor een
bijna hopelooze taak, want de stralen water,
die in het vuur werden geworpen, waren niet
in staat de kolossale vlammen te blusschen.
Het gevaar voor de naast gelegen perceelen
nam ook steeds toe en weldra was het prach-
tige Grand Hotel, een van de mooie patriciers-
huizen van Middelburg, mede aangetast. In
dit pand heeft enkele jaren geleden ook een
zware brand gewoed, maar die bepaalde zich
tot het achterste gedeelte; de mooie voor-
gevel bleef toen gespaard. Nu is het hotel
evenwel zoo goed als geheel uitgebrand.
Aan de andere zijde van de Grand Bazar
Frangais werd het eerst aangetast de confi-
seurszaak van den heer R. Oosterhuis, welk
pand mede totaal vemield werd. Daarna
werd het volgende pand, het modemagazijn
van de firma S. Wiener en Co., door de vlam
men aangegrepen en mede totaal verwoest.
Vervolgens werd het daamaast gelegen
groote pand, een der oude patriciersbuizen,
thans de rijwielfabriek „Transvalia" van de
firma Gebrs. Kaan, waar aanvankelijk de
vlammen langs het hooge dak lekten, mede
aangetast, en weldra sloegen de vlammen
hoog uit het pand uit. De brandweer kon er
bijna niets uitrichten, daar het pand zeer
hoog is, en het gevaar voor verdere uitbrei
ding blijft dus nog steeds bestaan.
De brandweer uit Goes begaf zich op weg
naar Middelburg, evenals de brandweer van
de marine uit het gamizoen te Vlissingen.
De vonkenregen, die de lange Jan als het
ware fantastisch verlicht, gaf een duidelrjken
indruk van dezen reusachtigen brand.
De brandweer uit Vlissingen werd door den
burgemeester van Vlissingen, die zich toeval-
lig te Middelburg bevond, onmiddellijk ge
alarmeerd en spoedde zich naar de hoofdstad,
maar de slangenpijpen van de Vlissingsche
motorspuiten pasten niet op de waterleiding
te Middelburg, zoodat deze spuiten daarop
niet konden worden aangesloten en naar de
St. Jansstraat en de kade werden gedirigeerd
om daar het water op te pompen en zoo mee
te helpen om den versohrikkelijken brand aan
;±e tasten.
Om kwart over zeven werd de ramp nog
vergroot, doordat, door welke oorzaak is op
het oogenblik nog niet bekend, plotseling het
electrische licht uitging en de stad heelemaal
in duisternis werd gehuld.
De storing van het eleotrisch licht werd
gedeeltelijk opgeheven.
De brand slaat over naar den anderen kant
van de straat.
Intusschen had de brand zich ook meege-
deeld aan het pand tegenover de rijwiel
fabriek, waarin gevestigd is de pas dit jaar
grootendeels verbouwde zaak van de firma D.
de Jager jr., handel in ijzerwaren en huis-
houdelijke artikelen. Het was te vreezen, dat
ook dit pand geheel verloren zou gaan.
In de Lange Delft waren reeds van ver-
schillende der verbrande perceelen de gevels
met donderend geweld op de straat neerge-
komen, onder andere een groot gedeelte van
de prachtige arduinsteenen gevel van het
Grand Hotel.
In den loop van den avond kwam bij den
burgemeester van Rotterdam het verzoek uit
Middelburg in om assistentie van de Rotter-
damsche brandweer. Omstreeks half tien is
de motorspuit uit de Brielsche laan onder
bevel van den hoofdopzichter Pellenkoft en
bemand met de halve brigade naar Middel
burg vertrokken. In den volgauto zijn de
hoofdjjeden Keeman, van Gunsteren en Kruis
meegegaan.
Men dacht dat de Rotterdamsche motor
spuit, hoewel de veren voor het overzetten
van het brandweermateriaal zouden blijven
varen, niet voor drie uur dozen nacht op het
terredn van den brand zou aankomen.
Op verzoek van den Commissaris der Ko-
ningin in Zeeland is de sleepboot „Noordzee"
van L. Smit en Go's intemationalen sleep-
dienst van Vlissingen binnendoor naar Mid
delburg vertrokken om bij het blusschen be-
hulpzaam te zijn. Het schip had brandpompen
aan boord.
Uit Den Haag zijn twee motorspuiten, een
van het hoofdbureau en een van den Rijswijk-
scheweg, met den nachtgoederentrein van 12
uur van het station Hollandsche Spoor naar
Middelburg vertrokken om zoo noodig bjj het
blusschingswerk behulpzaam te zijn.
De brand in het perceel van de firma De
Jager maakte een zeer grooten indruk. In dit
uitgebreide magazijn zijn o.a. ontplofbare
stoffen en teer en asfaltpapier aanwezig en
nog meer dergelijke heftig brandbare artike
len. Dit perceel is geheel uitgebrand en van-
daar was de brand overgeslagen naar het
aangrenzende perceel, waarin de firma Wie
ner en Co. een tweede zaak heeft gevestigd,
voomamelijk in beddegoederen, lingerie en
dergelijke. Ook deze winkel met de daar-
boven gelegen woning zijn geheel in vlammen
opgegaan.
Het magazijn van de firma De Jager grenst
aan de acbterzijde aan de R.-K. school en
daaraan grenst het zusterhuis, de school is
op de Wal en het zusterhuis aan de Lange
Burg gelegen. Daar worden pogingen aan-
gewend om deze panden voor het vuur te
sparen.
a an de zijde van de Lange Delft, waar de
brand begonnen is en waar, zooals gemeld,
het hotel, de Fransche bazaar, een banket-
bakkerszaak, een manufacturenzaak en de
rijwielfabriek zijn afgebrand, was het vuur te
half 12 vrijwel tot staan gekomen.
De groote vonkenregen boven de stad had
vrijwel geheel opgehouden. Daaraan heeft
zeker meegewerkt de komst van de uitsrte-
kend werkende motorspuit uit Bergen op
Zoom, die den afstand van daar naar Middel
burg binnen twee uur heeft afgelegd.
Om 11 u. 40 meldde men:
Na een strijd van zeven uur kon men om
streeks half twaalf zeggen, dat de brandweer
de overwinning op de elementen had behaald.
Thans teekent zich nog alleen een rose gloed
tegen den hemel af als laatste tafreel van
dezen verschrikkelijken brand.
Men kan nu pas overzien, welke groote ver
woestingen zijn aangericht. Van de zeven
panden, die in de asch zijn gelegd, waren er
drie, die tot de eehte ouderwetsche patriciers-
huizen konden worden gerekend. In de eerste
plaats dient genoemd te worden het Grand
Hotel, dan de rijwielfabriek Tramsvalia en ver
volgens de afgebrande confiseurswinkel van
den heer Oosterhuis en niet minder het per
ceel waar de brand ontstaan is, de Grand
Bazar Frangais. De Lange Delft, waar dit
pand gelegen is, is op het oogenblik bezaaid
met alle mogelijke resten van de gevel van
arduinsteen.
Een bijzonder woord van dank voor de
krachtige medewerking van de Bergen op
Zoomsche brandweer, die met een flinke mo
torspuit veel heeft bijgedragen tot de blus-
sching, is hier op zijn plaats.
Van het Grand Hotel, waarvan het ouder
wetsche gedeelte geheel is verloren gegaan, is
behouden gebleven het achtergedeelte, dat
enkele jaren geleden is verbrand en toen weer
opgebouwd.
Het huis was in 1747 gebouwd voor den
koopman Mathias Comelis Versluys. Het
sprak zoowel door zijn gevel als door zijn in-
houd van den rijkdom der kooplieden van de
18e eeuw.
Om half 1 meldde men:
Aan de zijde van de Lange Delft, waar de
brand is ontstaan, is het vuur thans niet ge
vaarlijk meer. Het kantoor der N.V. Boas-
son's Bank heeft vrij veel waterschade ge-
kregen en ook brandschade, doch verder is
het pand behouden gebleven.
Aan de overzijden van de straat heeft de
brand het achtste perceel, n.l. het nieuwe
filiaal van Simon de Wit, dat slechts eenige
maanden geleden gebouwd is, eveneens in de
asch gelegd, terwijl nog twee perceelen, die
van de firma Meinsma in fijne vleeschwaren
en van den drogist Brakman aan de achter-
zijde in brand zijn geraakt.
Zooals te verwachten was, zrjn ongelukken
ook weer niet uitgebleven.
Blrjkens de berichten heeft de storm in Bel-
gie veel schade veroorzaakt. Daar zijn ten-
gevolge van den zwaren regenval de Maas
en de Sambre op vele plaatsen buiten haar
oevers getreden. Op de Sambre moest de
scheepvaart worden stopgezet.
Te Gent woei een in aanbouw zijnd huis
omver en ploften drie arbeiders van een
groote hoogte naar beneden. Een hunner
werd stervende opgenomen. Te Aalst stortte
een steiger in, waarbij 4 arbeiders verwondin-
gen opliepen.
Te Dendermonde is men voorbereid op een
overstrooming. De bevolking nam voorzor-
gen om op het eerste bericht naar hooger ge
legen plaatsen de wijk te kunnen nemen.
Ook boven de Britsche eilanden woedt de
storm met groote hevigheid en gaat daar ook
met onwedens en hagelslag gepaard. Te Don-
den zijn verscheidene daken afgerukt of in-
gestort en sousterreins vol water geloopen.
Te Eastbourne is een vrouw gedood die on
der het puin van een muur geraakte die om-
woei.
Aan de Fransche en Spaansche kust heeft
de storm groote schade aangericht. In de
haven van Brest zijn een aantal schepen ge-
zonken. Alle telefoonverbindingen waren ver-
nield, zoodat Brest 48 uur geen verbinding
had.
In de Spaansche provincie Pontevedra zjjn
de rivieren tengevolge van wolkbreuk buiten
de oevers getreden en zijn in de stad verschei
dene huizen ingestort. Menschenlevens zrjn
gelukkig niet te betreuren.
Des nachts te half drie is de autobrand-
spuit uit Rotterdam gearriveerd, nog juist op
tijd om mede te helpen aan het voorkomen
van uitbreiding van den brand en het behou
den van de R. K. School.
Den geheelen nacht hebben de brandweer-
mannen tegen het vuur gestreden en Zondag-
morgen kon eindelijk gezegd worden, dat uit
breiding niet meer te vreezen was. Niet-
tegenstaande dit, deed de hevige wind des
namiddags 6 uur de vlammen weer opflikke-
ren en werd de R.K. school daardoor weer
bedreigd. De brandweer van Middelburg met
die van Vlissingen hebben dit gevaar echter
weten te bedwingen.
Gisteren bracht de Minister van Binnen-
landsche zaken, de heer Jhr. Mr. Ruys de
Beerenbrouck, vergezeld van den Commis
saris der Koningin Jhr. Mr. Quarles van Uf-
ford, en den burgemeester van Middelburg, de
heer Dumon Tak een bezoek aan het terrein
i den brand. De Minister had daarbij de
gelegenheid een woord van bijzonderen dank
te richten tot de brandweer van Bergen op
Zoom voor de krachtige wijze waarop deze bij
het bedwingen van den brand heeft geholpen.
Deze brandweer is ook teruggekeerd naar
Bergen op Zoom en vervangen door die uit
Vlissingen, om als reserve op te treden.
Heden, Maandagmorgen, was alles ge-
bluscht. Niettegenstaande het ongunstige
weer voerden de treinen en trammen gisteren
tal van vreemdelingen aan, die een kijkje
kwamen nemen naar de puinhoopen.
In verband met het uitstekende werk dat
door de motorspuit van Bergen op Zoom is
verricht, zal naar men ons meldt tot de bur-
gerij een oproep worden gericht om finan-
cieele bijdragen, teneinde aan de gemeente
een moderne auto-motorbrandspuit aan te
bieden.
Resumeerende deelt men ons mede, dat door
den brand zijn vernield: de Grand Bazar Fran-
caise, de zaak van Oosterhuis geheel, het
Grand Hotel Verseput voor de zaak van
Wiener en Co., het voorgedeelte van de rij
wielfabriek der Gebr. Kaan, en aan de andere
zijde der straat de voorzijde met den winkel
van de firma D. de Jager Jr., en op een
kleine uitzondering na de daarachter gelegen
magazijnen, de aan die zijde der straat gele
gen winkel van Wiener Co., met bovenhuis,
een groot deel der zaak van S. de Wit, die
van Otto Meinsma en de drogisterij van Brak
man, terwijl ook het Caf6 Centraal veel schade
heeft beloopen en het bankgebouw der Firma
Boasson en andere perceelen emstige water
schade bekwam.
De laatste dagen woedt een bijzonder
zware storm ,over een zeer uitgebreid gebied.
VRACHTBOOT GEZONKEN.
Zaterdagmorgen omstreeks half 11 is in de
rivier de Merwede onder Werkendam ten ge-
volge van het stormweer gezonken de vracht-
boot ..Industrie" van de Maas en Waalsche
Stoombootmaatsdhappij te Leeuwen. De ma
chinist en dekknecht zijn gered.
De kapitein, de 29jarige Max Joosten uit
Nijmegen, is vermoedelijk verdronken.
Hij laat een vrouw en twee kinderen achter.
SCHIP OP HET BERGUMERMEER
GEZONKEN.
Schipper Zwerver, op weg met een lading
steenen van Groningen naar Beesterzwaag
liet zich door een motorboot over het Bergu-
mermeer sleepen. Tengevolge van het woe-
lige water zonk het schip op den Westkant
van het meer. De schipper met vrouw en 2
kinderen konden zich in een roiebootje red
den. Een derde kind, een meisje, sloeg over-
boord, doch kan gelukkig door de opvarenden
van de motorboot worden gered. In het roefje
van het gezonken schip bevonden zich helaas
nog twee broertjes, de l%jarige Jacob en de
pas een half jaar oude Jan. Niemand zag
kans, om de kinderen uit het roefje te bevrij-
den. Zij zijn met het schip naar de diepte
gezonken.
LICHTSCHIP „HAAKS" LOSGESLAGEN.
Zaterdagmorgen heeft het lichtschip Haaks
113 vaam ketting en een anker verspeeld. De
sleepboot „Groningen" van het bureau Wijs-
muller, kapitein L. Kuiper, is hierop van
Nieuwediep uitgevaren om te trachten bij het
lichtschip te komen. Op weg erheen heeft het
schip echter een grondzee overboord ge-
kregen.
Een deel van de stuurhut aan stuurboords-
zijde werd weggeslagen en alle ruiten daar-
van vemield. De waamemend stuurman H.
Pijl werd licht gewond. De „Groningen" heeft
daarna direct koers gezet naar de haven, zan
der dus het lichtschip bereikt te hebben en is
Zaterdagmiddag om 3 uur binnengeloopen.
Het lichtschip „Hhaks" seinde, dat alles wel
aan boord was en dat het ongeveer 6<5n mijl
van den Noord voor anker is gegaan. Het
wachten is op gunstiger weer om assistentie
te verleenen.
DUITSCH SCHIP IN NOOD BIJ
EIERLAND.
De Duitsche s.s. „Lili Woermann" sednde,
Zaterdag, dat het 30 mijl ten N.W. van Eier-
land in nood verkeerde. Het schip vroeg om
sleepboothulp. De sleepboot „Zeeland" is
onmiddellijk van Nieuwediep vertrokken.
GRIEKSCH SCHIP STUURLOOS.
Het Grieksche stoomschip ,,Cleanthis" sein
de Zaterdag van 53 graden N.B. en 3 graden
57 min. O.L., dat is dus bewesten Vlieland,
dat het stuurloos was. Aangeboden assisten
tie van de sleepboot ,,Witte Zee" werd nog
niet aanvaard.
DE 5 GEREDDEN VAN DE ..FRANCES
DUNCAN".
De 5 overlevenden van de bemanning van
het kolenschip .Frances Duncan", dat bij
Landsend is vergaan, waarbij de 16 andere
leden zijn omgekomen, zijn te Brixham bin-
nengebracht met het kleine stoomschip, dat
hen gered had, de ,,Adele Marie" uit New
castle.
Hoewel de 5 geredden uitgeput en gewond
waren, haastten zij zich om aan den moed
van kapitein Blaylock en zijn bemanning van
de ,,Adele Marie" hulde te brengen. Zij spra-
ken met groote bewondering over de groote
zeemanskunst van dezen gezagvoerder. Toen
de „Adele Marie" pogingen deed om bij het
omgeslagen stoomschip te komen, was zij
zelf voortdurend in groot gevaar door de
hooge zeeen, die over haar heen sloegen en
doordat zij zoo dicht bij de rotsen moest
komen.
Dadelijk nadat de 5 man gered waren, zonk
de Frances Duncan". Onder de geredden be-
vindt zich de kapitein, die niet kon zwemmen.
Over de redding van de 5 mannen wordt
nader gemeld:
Na het omslaan van de boot had de kapi
tein drijfhout gegrepen, zonder eenige hoop
op redding, maar een machinist en een boots-
man, die goed konden zwemmen, hadden zich
boven op de kiel van. him schip weten vast
te sjorren met eenig6 touwen en ofschoon ze
er geregeld afgespoeld werden, hielden de
touwen, waarlangs ze zich even geregeld
weer naar boven werkten. Een zeer hooge
golf sloeg den kapitein, Frank Martin, in hun
richting en zijn beide ondergeschikten, die
wisten dat hjj: niet zwemmen kon, grepen
hem bij de beenen en trokken hem tot op hun
kiel. Hier zagen ze de „Adele Marie" lang-
zaam naderen en het vooruitzicht op moge
lijke redding verdubbelde hun moed om zich
te blijven vastklemmen, totdat de boot van
de „Adele" hen na drie kwartier worstelen
tegen de golven kon opnemen.
Zitting van Dinsdag 3 December,
des morgens 11.15 uur.
Voorzitter de Commissaris der Koningin.
Tegenwoordig 34 leden. Afwezig de heeren
Van Dixhoom, De Baare, De Ridder, Dumo-
leijn, Boender, Van Waesberghe en Koster.
De VOORZITTER decide mede, dat Ged.
Staten na aanneming der motie-Wallien on
middellijk besloten hadden de nieuwe dienst-
regeling pp Zondagen te doen ingaan op 24
November.
Op 20 November ontvingen Ged. Staten
een telegram van den Minister* van Water-
staat om deze nieuwe regeling op te schorten
tot de Minister een beslissing zal hebben ge-
nomen. Daarna hebben Ged. Staten de oude
dienstregeling voorloopig gehandhaafd.
Deze mededeeling werd voor kennisgeving
aangeuomen.
De VOORZITTER stelde voor de motie-De
Pauw, betreffende het kolenladen te Hans-
weert aan te houden tot de volgende verga-
dering.
De heer DE PAUW wilde gaame de reden
van deze aanhouding weten.
De heer VAN ROMPU zette uiteen dat nog
geen dadelijke beslissing op de motie ge-
nomen kan worden en daarom wordt voorge-
steld de motie nog aan te houden.
De heer DE PAUW drong aan op behande-
ling van de motie en hij zou het op hoogen
prijs stellen als daartoe werd besloten. Hij
maakte dus bezwaar tegen uitstel tot de vol
gende vergadering.
Hierna werd gestemd over het voorstel van
den voorzitter tot aanhouding van de motie.
Dit voorstel werd aangenomen met 31 tegen
3 stemmen, die van de sociaal-democraten.
Daarna werd behandeld het voorstel van
Ged. Staten tot wijziging der verordening
regelende de bezoldiging der ambtenaren ter
Prov. griffie.
Dit voorstel werd op voorstel van Ged. Sta
ten aangehouden.
Door Ged. Staten werd voorgesteld tot het
aanhouden van de motie-Wallien inzake het
opdragen aan den directeur van den. Wester-
Scheldedienst van het directoraat der andere
veerdiensten.
De heer WALLIEN had geen bezwaar
tegen het aanhouden, indien de regeling van
de jaarwedden niet nader wordt geregeld, al-
j 1 T -1_ J1I I In Knfrll of
16.000 TONS DOK GEZONKEN.
Het dok van 16.000 ton, onlangs aangekocht
door de Rotterdamsche Droogdok Maatschap-
pij, dat op weg was van Hamburg, naar Rot
terdam, met sleepboot-assistentie van de
,,Humber" en de „Witte Zee" is Vrijdagmor-
gen, omstreeks 10 u. ten Noorden van Ter-
schelling tijdens den hevigen Z.W. storm ge-
broken en gezonken.
De sleepbooten hebben de trossen moeten
kappen.
Twee runners die zich aan boord van het
dok bevonden zrjn verdronken.
De beide verdronkenen, genaamd Van der
Sluys, 56 jaar, en Peuren, 53 jaar, zijn uit
Maassluis afkomstig.
Op het dok waren in het geheel tien men
schen aanwezig. Zoodra de trossen, na het
breken van het dok, waren doorgekapt, zijn
de booten naar het zinkende gevaarte terug
gekeerd en, ondier hevige zeeen, heeft men
acht man weten te redden. De beide anderen
waren reeds overleden. De beide dooden zijn
aan boord van de „Humber" gebleven, de acht
andere arbeiders heeft men verdeeld over de
twee booten.
Vrijwel onmiddellijk na het gebeurde heb-
ben de sleepbooten koers gezet naar den
Waterweg.
Het ongeluk is gebeurd 70 mrjl ten N.O.
van Terschelingbank. Vrijdag was de positie
van het dok nog 30 mijl N.W. van die bank.
DE „MERWEDE" IN HET KANAAL
DOOR DEN STORM OVERVALLEN.
In den hevigen storm, welke Vrijdagavond
en Zaterdagnacht langs de kust woedde, is
het Nederlandsche stoomschip „Merwede
nabiji Newhaven in het Engelsch Kanaal in
nood geraakt. Het schip gaf noodsemen.
De 11 opvarenden zijn gered.
De Merwede" is een scheepje van 355 ton
en behoort thuis te Rotterdam.
De eigenaar, de heer H. J. Kranis was zelf
als kapitein van het schip aan boord.
Nader wordt vemomen, dat de .Merwede
bij Newhaven op de kust gedreven werd.
De reddingboot ging ter hulpverleening uit
maar was tengevolge van de hooge zeeen met
in staat, het in nood verkeerend schip te
naderen.
Een vuurpijl-apparaat werd daarop in wer-
king gesteld en na enkele opwindende too-
neelen kon de bemanning met een Wipper-
toestel worden gered.
Het schip verdween tijdens de redding her-
haaldelflk onder de hooge golven.
vorens omtrent het directoraat is. beslist
Het voorstel werd daarna aangenomen.
Het voorstel van Ged. Staten tot het ver
leenen van subsidie aan de vereeniging
Schoolmuseum te Middelburg, gaf den heer
Onderdijk aanleiding tot de opmerking, dat
hij geen bezwaar had tegen het voorstel, m ts
het alleen voor 1930 zou zijn. Hij wil nl.
weten of het de bedoeling is jaarlijks sub
sidie te verleenen.
De heer WELLEMAN verdedigde het toe-
kennen van een subsidie.
De heer VAN DER WART kon zich niet
met het voorstel vereenigen. Hij had princi-
pieele bezwaren.
De heer DIELEMAN, sprekende als lid van
Prov. Staten, .verklaarde eveneens bezwaren
tegen de subsidie te hebben. Hij had even-
een principieele beizwaren en ook op finan-
cieele gronden was hij niet voor toekenning
van de subsidie. Het ligt niet op den weg van
de provincie deze subsidie te verleenen. Het is
lager onderwrjs en de gemeenten behooren de
subsidie te verleenen.
De heer KODDE wil de subsidie wel ver
leenen, doch hij is er tegen verder te gaan.
Het belang van het Schoolmuseum is werke-
ijjk groot en als opnieuw aan de gemeente-
besturen werd geadresseerd kan men mis-
schien op meer steun rekenen.
De heer REILINGH is altijd tegen de sub
sidie geweest en zal thans natuurlijk ook
tegen stemmen.
De heer LAERNOES verklaarde zich voor
de subsidie en hij vroeg of het nut van het
Schoolmuseum minder wordt ingezien nu de
heer Brandsma geen zitting meer heeft in de
Staten
De heer VAN DE PUTTE verdedigde het
voorstel van Ged. Staten, die meenen dat
200 niet aan de vereeniging te moeten ont-
houden. De vereeniging heeft recht op finan-
cieelen steun, vooral whar de vereeniging
hoopt binnen enkele jaren de subsidie te kun
nen missen. De wensch van den heer Kodde
kan ter harte worden genomen en dus aan de
gemeentebesturen om subsidie te vragen.
De heer DIELEMAN ontkent allerminst
het nut van het Schoolmuseum. Hij is er zelf
lid van. Hij heeft alleen bezwaar omdat het
lager onderwijs niet tot de taak van de Prov.
Staten behoort.
De heer WELLEMAN meende dat de pro
vincie het Schoolmuseum wel mag steunen.
Deze eenvoudige zaak wordt te veel opge-
blazen. Wij zijn begonnen met steun te ver
leenen, wij zien het eind en moeten niet hal-
verwege blijven staan.
Hierna werd het voorstel van Ged. Staten
tot het verleenen van steun in stemming ge-
bracht en aangenomen met 29 tegen 5 stem-
men.
Voorgesteld werd een wijziging van het al-
gemeen reglement op de polders of water-
schappen in Zeeland.
De heer DE JONGE wilde de macht van
de polderbesturen in handen van de inge-
landen houden en deze niet geheel bij het pol-
derbestuur brengen.
De heer JOZIASSE is er ook tegen dat de
macht van de ingelanden wordt beperkt. Hij
zal daarom tegen het voorstel van Ged. Staten
stemmen.
De heer VOGELAAR is voor het voorstel
van Ged. Staten. Het bestuur van den polder
is verantwoordelijk voor den goeden gang van
zaken en ingelanden moeten vertrouwen stel
len in het bestuur van den polder. Hij is er
voor dat dit in het reglement wordt vast-
gelegd.
De heer KODDE zou liever een tusschen-
weg vinden, waardoor wordt vastgesteld dat
het bestuur verantwoording schuldig was aan
de vergadering van ingelanden. De groote
zaken dienen in handen te blijven van inge
landen en deze dienen het bestuur voor zekere
zaken machtiging te geven. De macht van de
ingelanden mag niet te veel beperkt worden.
De heer VAN DER WEUDE wees op de
practische bezwaren als het polderbestuur
voor verschillende zaken niet eigenmachtig
kan handelen. De macht van het polderbe
stuur worde gereduceerd tot kleine aange-
legenheden.
Het doel van dit voorstel is alleen afdoe-
ning van zaken te krijgen in de polders.
Daarom is dit voorstel door Ged. Staten ge-
daan.
Het voorstel van Ged. Staten werd vervol
gens in stemming gebracht en aangenomen
met 30 tegen 4 stemmen.
Zonder hoofdeljjke stemming werd aange
nomen het voorstel tot wijziging van het re
glement van politie voor de polders of water-
schappen.
Het voorstel tot wijziging van het bijzon
der reglement van het bestuur van het water-
schap Schouwen.
De heer wet .T.F.MAN is er een voorstan-
der van dat ook van het gebouwd belasting
worden geheven. Ged. Staten zjjn uitgegaan
van de belasting in den polder Walcheren.
Daar is de belasting voor gebouwd en onge-
bouwd dragelijk. De toelichting van Ged.
Staten is echter sober.
Hij had gaame nadere inlichtingen gekre-
gen, omdat de draagwijdte van de voorsitel-
len niet te overzien is.
De heer TIMMERMAN had bezwaar tegen
de hooge belasting van het gebouwd. Hij
zette deze bezwaren nader uiteen en wees er
op, dat de gemeenten Zierikzee en Brouwers-
haven een belangrijk aandeel in de buitenge-
wone kosten van den polder Schouwen moeten
betalen. De kleinste belasting die door den
polder zal geheven warden voor het gebouwd
zal reeds een groot bezwaar zijn, vooral voor
de gemeenten Zierikzee en Brouwershaven.
(Tijdens deze discussie kwamen de heeren
Koster en Van Waesberghe ter vergadering.)
Hij zal voorstellen doen die niet boven de
draagkracht van de eigenaren van het ge
bouwd zal gaan.
De heer VAN DER WART had emstige be
zwaren tegen enkele artikelen van het regle
ment en daarom vroeg hij of deze punten
wel aan de orde mogen komen en of het
voorstel niet dient te worden aangehouden.
Hij zou dit gaame vememen.
De heer DE PAUW vindt het principe van
het voorstel wel goed, doch men tast met dit
voorstel in den blinde. Wij weten niet waar
wij aan toe zijn. Hij gevoelt wel veel voor de
uitbreiding van het stemrecht. Eveneens wil
hij gaame een juiste omschijving van wat
onder gewone en buitengewone uitgaven
wordt verstaan.
De heer DIELEMAN voelt veel voor het
idee van den h#er Van der Wart om het
voorstel naar Schouwen terug te zenden, om
dat het onvoorbereid is ingediend.
Wat het voorstel zelf betreft, wees hij op
de billijkheid van ook voor het gebouwd te
betalen. Voor de bescherming van den polder
dient nu eenmaal betaald te worden. Hij
juicht echter toe dat een voorstel tot aan
houding wordt gedaan.
De heer VAN DER WEUDE zeide, dat er
voor dit voorstel buitengewone belangstelling
bestaat
Hij vergeleek de opbrengst van den polder
Walcheren met die van den polder Schou
wen. Het is gebleken, dat de belasting in
Walcheren behoorlijk is.
Het beginsel van het heffen van belasting
van gebouwd staat volgens spreker vast. Hij
wees er op, dat voor het gebouwd niet wor
den aangeslagen de gewassen die er op
staan. De broeikassen vallen wel onder de
belasting.
Spreker ging uitvoerig na wat het water-
schap Schouwen aan de wegen bijdraagt, wat
maar een luttel bedrag is en door spreker
dan ook slechts een fooitje werd genoemd.
Hij besprak ook de uitbreiding van het
stemrecht en zeide dat dit eigenlijk niet aan
de orde is. Wij hebben alleen te doen met
een wijziging van het reglement. Als het
stemrecht wordt uitgebreid dan dient eir
meervoudig stemrecht te worden gegeven.
Hierna werd gepauzeerd tot kwart over
twee en zal dan eerst de sectie-vergadering
worden gehouden en daama de openbare ver
gadering worden hervat.
Op de vraag van den heer WELLEMAN
nopens den dijkval bij den zeedijk van den
calamiteuzen Willem-Annapolder, hebben
Ged. Staten een uitvoerig antwoord gegeven
waaraan het volgende is ontleend.
Op 12 November j.I. had aan den zeecpjK
van den calamiteuzen Willem-Annapolder bij
dijkpaal 13 een emstige dijkval plaats.
in zijn rapport van 13 November 1929
deelde de hoofdingenieur van den
len waterstaat ons dienaangaande het vol-
g6Hierbije heb ik de eer uw college te berich
ten dat op den 12en dezer aan de calami
teuzen Willem-Annapolder een dijkval heeft
plaats gehad bij dijkpaal 13.
Blrjkens inlichtingen van den betrokken
waterbouwkundig ambtenaar, die op het
oogenblik, dat de val waameembaar werd,
toevallig ter plaatse was, begon omstreeks 2
uur in de namiddag, bij vallend water, de
oever bij den teen der steenglooiing weg te
vallen en hield het afbrokkelen van het met
steenglooiing verdedigde waiterbeloop van den
zeedijk aan tot omstreeks 4 uur, zijnde de tr)d
van laag water.
De glooiing was toen in de as van den val
tot ongeveer 4 M. beneden den voorrand van
den buitenberm weggevallen.
In verband met de toen invallende duister
nis was het niet mogelijk om in den val pei-
lingen te verrichten, zoodat thans de omvang
en de diepte van den val nog niet bekend zijn.
Langs de steunrij der steenglooiing geme-
ten strekt de val zich uit van 10 M v66r tot
40 M. voorbij dijkpaal 13 en heeft zr) dus een
lengte van 50 M.
Door het bestuur der waterkeering is on
middellijk een vrij groot aantal zakken aan-
gevoerd, teneinde zoo noodig het waterbeloop
en de steenglooiing voor verdere beschadigmg
te kunnen beveiligen, terwijl met hetzelfde
doel ook de aanwezige wintervoorraadsmate-