ris voor den klerk. Hp wijst er op, dat het rijk er het vorig jaar nog f 100 meer voor heeft gegeven en men dus van die zijde van oordeel is, dat hij er noodig is. Indian men ziet het aantal plaatsingen van wege de Arbeidsbeurs, zoo we 1 in binnen- en buiten- land, hetgeen op resultaten wijst, mag men naar zijn oordeel den jongen, omdat hij| moei- lijk blijkt weg te kunnen, niet exploiteeren. De heer HAMELINK: Indien men zich af- vraagt of het bedrag te hoog is, moet ddt zeker ontkennend beantwoord worden, maar als men daarentegen vraagt, of we daar als klerk een volwassen kracht noodig hebben, dan, geloof ik niet, dat we op het voorstel moeten ingaan. Het gaat toch niet aan, om momenteel de jaarwedde te verhoogen en die het volgend jaar weer te verminderen. Ik sta volkomen aan de zijde van hen, die een tweede volwaardige kracht daar onnoodig achten. De heer Jansen is feitelijk aan zijn werk ontgroeid en indien hij dan toch in die functie blijft, behoort hij zich ook met dat mind ere salaris tevreden te stellen. Het aan- hangige voorstel is niet juist gezien, dan zou men met een voorstel tot reorganisatie van het personeel der Arbeidsbeurs moeten komen, los van jaarweddeverhooging, die dan nader onder de oogen zou moeten worden gezien. De heer BEDET merkt op, dat de gemeen- teraad met betrekking tot deze kwestie in een niet gemakkelijk parket is geraakt. Het eene jaar zegt de raad: we moeten hem niet meer hebben, doch het andere jaar wordt liij weer gehandhaafd, en zoo blijft Jansen han- gen. Diens salaris is voor zoo'n werkkracht te weinig, maar wat het voorstel om 500 verhooging te geven acht hij dien sprong veel te wijd, aan een matiger verhooging zou hij wel zijn stem willen geven. Overigens is het met den klerk van de Arbeidsbeurs gesteld overeenkomstig een bekend spreekwoord: „het paardje dat de haver verdient krijigt ze niet!" De heer SCHEELE: Wie krijgt ze dan wel? De heer BEDET zal op die vraag het ant- woord maar door de heeren, ieder voor zich laten geven, ze kennen de omstandigheden. Hij acht het werk van den klerk in het be- lang van den ddenst der Arbeidsbeurs. Het moge dan nu al geen kunstwerk zijn om 2 man te plaatsen, toen de werkloosheid hier groot was, trad hij toch evengoed met succes op en wist toen in Sas van Gent toch soms ook 7 tot 8 man bij de fabrieken te plaatsen. Herhaaldelijk bljjkt, dat hij goed werk doet. De heer SCHEELE spreekt dat niet tegen. De heer BEDET meent, dat men hem dan niet moet laten loopen. Hij wijst er op, dat de directeur den 65-jarigen leeftijd reeds heeft bereikt, en dus ten eeniger tijd met pensioen zal gaan. Hij meent, dat Jansen dan een kans krijgt, om in diens plaats aange- steld te worden tot directeur. Hij zou hem dus willen bestendigen, maar acht een ver hooging van 500 te veel, als men hem eens 200 gaf, zou dat wellicht voldoende zpn, om den tjjd die nog van de andere oplossing scheidt te overbruggen. De heer SCHEELE: En dan had hp de haver! vragen, wat de Arbeidsbeurs tot stand brengt. Aanvankelijk wilden de patroons er niets van weten, doch daarin is een groote verbetering gekomen, terwijl de werkzoekenden er zich Komen aamneiuen. De kwesue is uu, dat het iets meer zou moeten kosten. Hij meent, dat er geen aanleiding is, om thans breede betoo- gen te houden over de vraag, of de verhoo ging f 500 dan wel 200 zal moeten bedragen. We krijgen in de toekomst een wettelijke regeling, waarbij dan en de positie van Jan sen, fen die van den directeur zal worden ge- regeld. Spreker wijst er op, dat de Arbeids beurs te Ter Neuzen voor wat de bemidde- lingswerkzaamheden betreft, gemiddelde cij- fers bereikt, doch voor wat de salarieering van den directeur en den klerk tot de laag- ste behoort. En wanneer men meent nu niets naders te kunnen regelen, dan behooren we voort te gaan tot de wettelyke regeling in werking treedt, als wanneer met betrekking tot het personeel een voorziening zal worden getroffen. Toen de werken te Sluiskil zijn aangevan- gen, zijn van wege de Arbeidsbeurs terstond en met goed succes pogingen aangewend om daar menschen geplaatst te krijgen, even- zoo hadden pogingen om te Eindhoven men schen werkzaam te stellen een goed resultaat, en ook elders. Spreker haalt nog het geval aan van een schipper die hier's morgens een knecht vroeg. Daarover is enkele malen getelefoneerd, doch het resultaat was, dat de te Hansweert lig- gende schipper daar des avonds uit Vlissingen een knecht aan boord kreeg. Het personeel heeft zpn uren, doch als het noodig is, wordt geen bezwaar gemaakt om ook buiten de kantooruren te helpen. Daar moet op het kantoor iemand tegenwoordig zijn en ook iemand die er op uit kan gaan. Het is een bepaald nuttige instelling te achten. Het zal een voorrecht zijn, indien die eindelijk van het gemeentelijk beheer wordt losgemaakt. Spre ker meent, dat de heer De Bakker met zijn voorstel Jansen met f 500 te verhoogen, hoe goed ook bedoeld, niet dient, en dat het beter is genoegen te nemen met het nog voorge- stelde bedrag van f 200, zoodat Jansen er dan, in afwachting van de reorganisatie, iets bij krijgt. De heer DE BAKKER trekt zpn voorstel in. Het voorstel van den heer Bedet om de jaarwedde van den tpdelijken klerk bij de Ar beidsbeurs met 200 te verhoogen, wordt aangenomen met 9 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Neerbos, De Bruijne, De Bakker, Colsen, Hamelink, Van Driel, Van den Bulck, Van Aken en Bedet; tegen stemmen de heeren De Jager, Geel- hoedt, Scheele en Verlinde. 274. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. f 450. 275. Kosten van doorloopende openstedling van telefoonkantoren. f 1000. Deze post is met f 750 verhoogd. Het komt ons gewenscht voor, nu handel en nijverheid in Ter Neuzen zich weer uit- breiden, dat nacht en dag gebruik gemaakt kan worden van de telefoon. Het is voor eene gemeente als deze toch wel wat erg, dat des avonds na 9 uur alle telefoonverbinding met de buitenwereld vrijwel verbroken is. Bespre- De heer BEDET: Neen, maar met die over- kingen met- menschen uit de handelswereld - j1- jhebben ons de overtuiging geschonken, dat deze post zeer wordt toegejuicht. De inge- zetenen kunnen dan des nachts, hetzij voor ziekte hetzij om andere redenen, zich van de telefoon bedienen. Hierbij komt dan nog, dat alsdan de doorverbindingen via het telefoon- kantoor met de leden van het brandweerbe- stuur kunnen vervallen, en de z.g. alarm- schellen niet noodig zullen zijn. Ook het brandweerbestuur acht dit voorstel eene goede oplossing. Wanneer de raad dit voorstel aanneemt, dan zorgt het rijk voor de open- stelling en stelt kosteloos kantoor, vuur en licht beschikbaar. De kosten van het perso neel worden geschat op 1000. Hierin be- taalt het rijk een vierde deel, zoodat voor de gemeente blijft /750. Hierdoor vervallen dan de kosten van aanleg van iz alarmschellen voor de brandweer ad 120 en de kosten van het jaarlijksch onderhoud dier schellen ad 180, benevens de vergoeding aan Steketfee ad. 50. De kosten voor de gemeente zijn dan in de toekomst maar 575. Het komt ons voor, dat voor dit algemeen belang dit bedrag niet te hoog is. De doorverbinding met Sluiskil en Driewegen blijft bestaan, zoo dat de totale post op f 1000 geraamd wordt. brugging zou men een goed werk doen. De jongen kan daar niet gemist worden. Als hij daar weg zou gaan, zou er van het werk weinig terecht komen. Laat men hem een paar honderd gulden meer geven. De heer DE BAKKER verwondert er zich over, dat, als de heer Bedet overtuigd is van de goede diensten van den klerk Jansen, hij dan bezwaar maakt tegen een verhooging met 500, waarvan dan toch maar f 320 ten laste der gemeente komt. Hij is wel geleidelijk naar boven gegaan, maar niet voldoende. Dit neemt niet weg, dat, als hij geen steun on- dervindt, spreker ook met een lager bedrag genoegen zou nemen. De heer BEDET vraagt, of hij zijn denk- beeld, 200 verhooging, wil overnemen. De heer VERLINDE herinnert, dat een paar jaren geleden de vraag besproken is, of hier 2 volwassen krachten noodig waren en of de raad mocht besluiten 2 volwassenen te houden, als met het naast den directeur met een loopjongen af kon. Dit laatste werd vol doende geacht. Jansen is er als loopjongen gekomen en toen ging het werk ook. Die is zijn werk ontgroeid. Voor iemand van zijn leeftijd is het salaris te laag, en als hij op den duur trouwt wordt de verhouding nog ongun- stiger. Sprekers bezwaar is altijd geweest, dat daar geen twee volwassen krachten noo dig zijn en hij is nog van die meening. De heer DE BRUIJNE: Maar als er dan weer een jongen zou komen, moet men die toch ook leeren. De heer VERLINDE: Dat moet men toch in het particulier bedrijf ook geregeld doen? De heer DE BAKKER meent, dat het thans moet gaan over een werkkracht als de heer Jansen en dat er betreffende zijn salarieering een degelijk voorstel zou moeten komen. De heer COLSEN steunt het voorstel van den heer Bedet. De heer DE BRUIJNE steunt het eveneens. De heer VAN DRIEL geeft te kennen, dat hij door verschillende omstandigheden goed met de geheele geste der Arbeidsbeurs be kend is. Het door den heer Bedet geopperde denkbeeld, dat de heer Jansen mettertijd den directeur zou kunnen opvolgen, is hem zeer sympathiek. Zoo gauw de directeur in ver- band met zijn pensioenregeling ontslag kan vragen, zou het gewenscht zijn, dat hij dit deed, dan zou men aan het hoofd van het be drijf kunnen krijgen een jonge kracht, die voor zijn taak berekend is. De directeur is nog wel niet z66 oud, maar als de leeftijd er is, is het toch gewenscht plaats te maken voor een jonge kracht. Dat Jansen zooveel werk moet doen, is er een gevolg van dat de directeur te weinig doet. Waarom zegt men dat niet ronduit? De directeur dient zoo gauw mogelijk te verdwijnen, dat is de harde waarheid, en die het weet, moet het maar zeggen. Het salaris van f 700 is voor Jan sen te laag en het voorstel van f 1200 zou niet te ver gaan, maar er is voor het besten digen van den tegenwoordigen toestand een middenweg. De heer VAN NEERBOS is omtrent de zaken der Arbeidsbeurs niet voldoende op de hoogte en zou daarom gaarne worden inge- licht, of daar werkelijk een tweede volwassen kracht noodig is. De VOORZITTER antwoord bevestigend. Hij wijst er voorts op, dat de Arbeidsbeurs nu eenmaal het stiefkind is in de gemeente Ter Neuzen. Het valt te betreuren, dat zulke sociale instellingen zijn overgeleverd aan de beoordeeling van de leden van gemeenteraden, die niet steeds van de wenschelijkheid en nood- zakelijkheid van het bestaan daarvan door- drongen zijn en het verdient daarom toe- juiching, dat de wetgever een regeling bij een rijkswet daarvan voorbereid. Maar zoolang dat niet aldus is geregeld, dient de gemeente- raad toch rekening te houden met de men schen die bij dien arbeid zijn betrokken, en dient hun positie te regelen. Men kan zeer lang redeneeren over de vraag, of voor dezen arbeid twee volwassen menschen noodig zijn, of er een behoort bij te zijn van den leeftijd van 17, 23 of 30 jaar, dan wel of de tweede een jongen kan zijn van 12 tot 13 jaar. De heer HAMELINK: Dat mag niet vol- gens de Arbeidswet. De VOORZITTER bedoelt dit ook alleen als tegenstelling. Men zit hier betrekkelijk steeds tusschen 2 vuren. Men moet zich echter af- HOOPDSTUK XII. Belastingen. Inkomsten 276. 80 opcenten op de hoofdsom der be lasting op de gebouwde eigendommen. f 12.400. 277. 20 opcenten op de hoofdsom der be- lasting op de ongebouwde eigendommen. 1700. 278. 50/85 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting. f 25.000. 279. Uitkeering van het rijk wegens opcenten op de hoofdsom der dividend- en tantifemebelasting, krachtens art. 1 der wet van 26 Juli 1918 (Staatsblad no. 502), gewij- zigd bij de wet van 17 April (Staatsblad no. 146). /2800. 280. Belasting naar het inkomen. 151.507. 281. Belasting op de honden. 1500. 282. Restitutie in verband met de eind- afrekening van de kwade posten der door het rijk ge'inde gemeentelijke inkomstenbelasting. Memorie. U i t g a v e n 283. Kosten van toezicht op en invorde- ring van plaatselijke belastingen. 250. 284. Teruggave van belasting. 150. 285. Uitkeering aan het rijk van het aan- deel in de kwade posten, wegens de directe belastingen. 12.000. 286. Belooning der schatters en herschat- ters van de huurwaarden der localiteiten, waarvoor vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein is verleend. 40. 287. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. 36. Inkomsten 288. Opbrengst van het vergunnings- recht wegens verkoop van sterken drank in het klein. 1500. 289. Opbrengst van waarschuwingen en aanmaningen. Memorie. 290. Verhaal van pensioensbijdragen. 5. 3. Woningbedrijf. 291. Uitkeering van het bedrpf. f 8145. 292. Bijdragen van het rijk, krachtens art. 38, derde lid der Woningwet. f 2700. U i t g a v e n 293. Annu'iteiten van geldleeningen ten laste van hoofdstuk XIII 3 komende. 8145. 294. Uitkeering aan het bedrijf. f 4500. HOOFDSTUK XIV. Kasvoorzieningen. Inkomsten 295. Teruggave van het rjjk. 100. 296. Teruggave van voorschotten, aan ambtenaren verstrekt voor het doen van uit- gaven ten behoeve van de gemeente. 510. Ui tgaven 297. Voorschotten ten behoeve van het rij'k. 100. 298. Voorschotten aan ambtenaren der ge meente, teneinde daaruit voorloopig kleine betalingen ten behoeve der gemeente te doen. f 510. 299. Rente en provisie van tijdelijk ter voorziening in de behoefte aan kasgeld opgenomen gelden. Memorie. HOOFDSTUK XV. Overige inkomsten en uitgaven. Inkomsten 300. Aandeel der gemeente in de bruto- opbrengst der electrische centrale te Ter Neuzen. f 1500. 301. Verhaal van bijdragen voor inkoop van pensioen ten behoeve van het rijk. f 50. Uitgaven 302. Betaling aan het rijk van verhaalde bpdragen voor inkoop van pensioen. f 50. HOOFDSTUK XVI. Onvoorziene uitgaven. Uitgaven 303. Onvoorziene uitgaven. f 6000. KAPITAALDIENST. HOOFDSTUK I. Vroegere diensten. Inkomsten 304. Batige sloten van den kapitaaldienst der laatst-vastgestelde rekening, voor zoo- verre daaraan niet reeds eene bestemming is gegeven. 1724,48. Uitgaven 305. Nadeelige sloten van den kapitaal dienst volgens de laatstvastgesteide rekening. 38,34. HOOFDSTUK VI. Openbare werken. Inkomsten 306. Geldleening overgebracht van hoofd stuk XVI. 70.000. 307. Bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen dienst. /6800. Het wegenfonds is ingestelid bij raadsbe- sluit van 18 November 1928. Op 1 Januari 1930 zal dit fonds f 3000 groot zijn, exclu- sief de gekweekte rente. In den dienst 1929 wordt nl. f 6000 gebracht voor gedeeltelijke dekking der kosten van de nieuwe bestra- tingswerken in de Westkolkstraat. Uitgaven 308. Aankoop van rentegevende stukken tot vorxning van een wegenfonds. 3000. De heer HAMELINK geeft te kennen, dat hetgeen hij gaat zeggen z.i. beter bij post no. 135, den post bijdrage uit den kapitaal dienst voor bestratingswerken tot zijn recht zou zgn gekomen. Hij heeft zich willen richten naar het verzoek van den voorzitter. Dit vloeit voort uit het feit, dat burgemees- ter en wethouders er niet toe te brengen waren, van het saldo van het vorig dienstjaar een deel te reserveeren voor mogelijke kwade jaren. Om nu nog wat te bereiken, heeft hij in overweging den post voor het wegenfonds van f 3000 te verhoogen tot 10.000. Er be hooren aan de straten nog verschillende voorzieningen te worden aangebracht en spreker koestert de vrees dat, als er kwade jaren zullen komen, men in de eerste plaats weer zou gaan bezuinigen op het onderhoud der straten. Spreker houdt er niet van, om elk jaar met dezelfde zaak terug te komen, ten einde daarover weer opnieuw een uitspraak uit te lokken, zooals burgemeester en wethouders uit het door hem in de afdeelingsvergadering naar voren gebrachte hadden gedistilleerd. Hij ziet niet in, dat dit nu zoo'n hooge eisch is, indien men het stratenplan onzer gemeen te in zijn geheelen omvang beschouwt. Men moet niet uit zijn voorstel distilleeren, dat hij daarvoor ieder jaar zoo'n bedrag zou willen disponibel stellen, hij heeft alleen voorge- steld het te reserveeren van het overschot. Hij zal daarop thans niet dieper ingaan, maar meent, dat het toch de vraag is, of dit principieel zoo verwerpelijk zou zijn. Volgens de opvatting van burge meester en wethouders zou bij zijn betoog hierover voor de tribune zitten spre- ken, maar als de heeren er nu zoo aan vast- houden dat voor het werk aan de straten behoort geleend te worden, moet hij daar tegenover zijn meening toch zetten. Hij her innert er aan, dat er eeniige jaren geleden al over gedebatteerd is, toen de voorzitter een groot bedrag noemde, dat naar zijn meening noodig zou zijn, om onze straten in orde te krijgen. De VOORZITTER: En daarvan is al aar- dig wat in vervulling gekomen. De heer HAMELINK wijst er op, dat bur gemeester en wethouders hun denkbeeld nu bij stukjes en beetjes er trachten door te krijgen. Hij meent, dat het nog niet zoo slecht gezien was van de raadsleden die met hem hebben aangedrongen op het vormen van een wegenfonds. Men kan dat nu weer zien aan hetgeen zich op deze begrooting af- speelt. Het gaat over de stelling of men de kosten van de jaarlijksche slijtage moet vin- den uit een onderhoudsfonds, dan wel of men voor het dekken van de kosten daarvan ook moet leenen. Als men leent, krijgt men duur kapitaal. Als men honderd duizend gulden leent en dat in 40 jaar terugbetaalt, moet men daarvoor met inbegrip van de rente ongeveer het dubbele opbrengen, en men krijgt maar voor de helft waarde voor dat geld. De heer De Jager berekent voor het leenen van een ton over 40 jaren aan jaar lijksche aflos 2500 en 2300 rente doch spreker is van oordeel, dat men in de eerste jaren met 4800 niet zal toekomen, dat de begrooting daardoor heel wat zwaarder zal worden gedrukt. Hp zou nu daartegenover willen stellen het reserveeren van een jaar- lijks bedrag voor onderhoudskosten. Indien men jaarlijks 5000 zou reserveeren, zou men voor het daarvan te verkrijgen bedrag op verschillende tijdstippen mooie gedeelten straat kunnen maken. Dan kwam het voile bedrag aan het werk ten goede. Hij be schouwt onze straten als een bedrijf, voor de instandhouding waarvan een jaarlijks bedrag behoort te worden afgeschreven. En al moge men dit nu als een noodzakelijk kwaad be- schouwen, men kan er toch niet van buiten. Men zal voortdurend nog straten van parti- culieren moeten overnemen, zoodat die last steeds grooter wordt. Hij acht het niet on- juist gezien, doch juist een eisch van voor- zichtigheid, om jaarlijxs voor het onderhoud een bedrag te voteeren. Deze kwestie is des- tijds in groote lijnen verdedlgd en bestreden, doch burgemeester en wethouders trachten nu bp kleine beetjes hun plan er door te halen. Hij acht de cijfers van den heer De Jager aanvechtbaar. Er wordt nu gevraagd voor de Grenulaan en de Schoolweg 57.000.' Maar als men al de andere straten er bij neemt, die nog in orde gebracht moeten worden, dan is zelfs f 100.000 veel te weinig. Hij heeft daar- ,m veroeaigd het bedrag- voor het wegen- ionds te verhoogen tot 10.000, niet om dat elk jaar te doen, maar op grond der gunstige uitkomsten der rekening van het vorig jaar, omdat hrj kan hierover toch uit ervaring spreken als de omstandigheden voor de gemeente financieel ongunstiger worden, de ingezetenen zelf daaronder ook te ltjiden heb ben, en het dan bezwarend is om van de in gezetenen hoogere belastingbpdragen te vorderen. Spreker herinnert, bp de besprekingen die zijn gevoerd over de vraag of werken al of niet uit de gewone middelen behooren te worden betaald, te hebben te kennen ge geven dat hij zich niet in alle omstandig heden tot het uiterste tegen het sluiten eener leaning zal verzetten. Het kan mogelijk zijn, dat een werk aan de orde wordt gesteld, waarvan de kosten practisch niet anders dan door een leening kunnen worden gedekt. En nu betreft het hier geen gewone weg, doch een verkeersweg langs de Grenulaan en den Schoolweg. En zoo'n verkeersweg maakt men feitelijk niet eens voor de inwoners, want die dient voor een groot deel voor het door- gaand verkeer. Er valt dus veel voor te zeg gen om de kosten voor dien weg niet te dek ken uit onze gewone middelen, maar voor de verdere voorzieningen aan straten moet hp bp vernieuwing waarschuwen daarvoor an dere bronnen dan het sluiten eener leening aan te wijzen, aangezien de kosten dier wer ken, in verband met de rente die dan boven- dien moet worden betaald, veel te duur wor den. De heer VAN AKEN merkt op, dat de heer Hamelink nu met een voorstel komt, dat hp feitelpk een jaar of vijf, zes eerder had be hooren te doen. Er is thans al 114.000 voor bestratingswerken gevoteerd. De raad zal nu moeilijk meer anders kunnen doen, dan het voorstel van burgemeester en wethouders aannemen. Men zal dan echter bereiken, dat de voomaamste straten dan zoo wat in orde zijn; de verder aan de beurt komende straten zijn dan meer te beschouwen als straten van den tweeden rang en spreker gelooft ook, dat het een daad van wps beleid zal zpn om ten behoeve van de restauratie dier straten een wegenfonds te vormen. De heer SCHEELE is van oordeel, dat er tegen het betoog van den heer Hamelink weinig valt te zeggen. Thans doet zich ech ter het bezwaar voor, dat we een bestratings- werk dat groote kosten vordert moeten uit- voeren. De heer Hamelink komt voor dat werk toch ook op het leeningsstandpunt. Dat worden dus moeilpke, zware jaren, dat er veel kapitaal noodig is, en het. bezwarend kan zijn, daar nevens nog een hooger bedrag voor het wegenfonds te reserveeren. Of- schoon spreker dus veel gevoelt voor het denkbeeld van den heer Hamelink zal hp zich ditmaal houden aan het voorstel van burge meester en wethouders. De heer VERLINDE zou ook met het denkbeeld van den heer Hamelink kunnen instemmen, als men nog moest beginnen, maar de raad staat er thans voor am een werk te moeten uiitvoeren. Hiervoor komt men er zonder leening niet af. Er is in de toekomst nog veel te doen; de kosten daar van zouden uit het wegenfonds behooren te worden gevonden; is het dan nog niet vol doende, dan stellen we het zegt. hp nog maar een paar jaar uit. De heer DE JAGER moet omtrent de door den heer Hamelink verdedigde stelling van meening verschillen. Indien men thans uit de gewone inkomsten een post voor het wegenfonds zou nemen van f 10.000 's jaars, drukt dat op het tegenwoordige geslacht, ter wijl men er een werk mede maakt dat 40, 50 jaar bestand is. Indien het voorstel van den heer Hamelink door den raad werd aangeno men, is het nog de vraag of gedeputeerde staten daaraan sanctie zouden geven. Als men die f 10.000 uit de begrooting neemt, wordt de plaatselijke belasting daardoor direct gedrukt. De heer GEELHOEDT wijst er op, dat als gevolg van het toenemend en zwaarder ver keer iedere gemeente van eenigen omvang voor het probleem komt te staan om voorzie ningen te treffen met het oog op de bestra- ting, voornamelijk van die welke als verkeers- wegen zijn te beschouwen. Hij veronderstelt, dat de geheele gemeenteraad wel overtuigd is van de noodzakelijkheid van het voorgestel- de werk, waardoor men een verkeersweg rondom de kom der gemeente verkrijgt. Dit zal ook strekken tot een gemak voor de mge- zetenen, daar de drukkere binnenstraten daar door van het doorgaand verkeer kunnen wor den ontlast. Indien thans niet doortastend wordt ingegrepen zou men daar jarenlang mee blijven zitten. Indien de heeren het stand- punt zouden innemen, dat de kosten zouden moeten gedekt worden uit een pot, zal het - al verhoogt men het bedrag tot 10.000 eenige jaren duren, eer het bedrag groot ge- noeg is om de kosten te bestrijden, en zou men als gevolg daarvan ook nog eenige jaren blijven zitten met wegen die niet bestand - zijn voor het verkeer. Men zou dan ook de geheele druk leggen op het tegenwoordige geslacht. Hij acht h§t daarom beter, een leening te plaatsen van 60.000 a f 70.000, en daaruit te bestrijden de kosten van het maken der we gen die in het voorstel van burgemeester en wethouders begrepen zijn, en dan verder eens af te zien. Dat zal voor de gemeente het beste zijn. Indien nevens het leeningsbesluit nog een hooge reserve in de begrooting werd op genomen, zouden we een onevenredigen belas- tingdruk krijgen. De heer HAMELINK had gedacht, dat hij voor zijn voorstel toch zeker op de stem van den heer Scheele zou hebben mogen rekenen. Ofschoon deze het met hem eens is, verklaart hp echter toch met het voorstel van burge meester en wethouders te zullen steunen. Er wordt nu gezegd, dat de uitgaaf, indien nog f 10.000 zou gereserveerd worden, met de af- lossing voor deze bestratingswerken te zwaar zou worden. Spreker voert hiertegenover aan, dat zijn voorstel maar een reserveering van 7000 beteekent, aangezien burgemeester en wethouders zelf f 3000 hebben uitgetrokken. Hij wijst er voorts op, dat men, als het vol gend jaar op de voorgestelde leening moet worden afgelost, men er dan toch niet komt met de door den heer De Jager genoemde f 4800, want dat dan niet alleen de aflos, maar ook de voile kapitaalsrente op de begrooting I drukt, en men dus heel wat hooger zal moe ten komen, en hij vermoedt dat de heer Scheele nu alleen met het voorstel van burge meester en wethouders meegaat, omdat in het vooruitzicht is gesteld dat de factor dan min 1 zou kunnen zijn. De heer Van Aken gaf te kennen dat spre ker met zijn voorstel te laat was, omdat er al zooveel geld voor de straten is of zal worden geleend. Spreker is echter van meening, dat het beter is ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald. Hetgeen door burgemeester en wet houders thans wordt voorgesteld is niet af- doend. lets anders ware het, als men er met het uitvoeren van de voorgestelde werken was, maar dat is in geenen deele het geval. Dat is het hem juist. De heer Verlinde zou blijkbaar voor de verdere werken willen put- ten uit het wegenfonds, zooals dit nu is inge- steld. Maar dat bedrag is te gering. Dan gelmatige voorziening in de bestratingen te kunnen zorgen. Daarin zit de groote moeil'ik- heid. Het is toch in 't geheel niet denkbeeldig, dat de gemeenteraad binnen enkele jaren weer voor het uitvoeren van een groot werk gezet wordt, als men nagaat dat de heeren nu reeds spreken over een vernieuwing van de Vloos- wpkstraat en de Markt. Indien men nu begon met het storten van 10.000 in het wegen- tonds en dit 3 jaar deed, kon dat werk in '32 uitgevoerd en contant betaald worden, zonder verdubbeling der kosten door te betaien rente. Door opvoering van den post voor onderhouds kosten komt men er niet, want dien post moet men ieder jaar verwerken. Dat kan voor ver nieuwing van straten niet dienen, omdat men dan ieder jaar maar een klein stukje straat zou kunnen maken en dit niet economisch is, o.m. omdat het voordeeliger is de noodig# materialen bp grooter kwantum aan te koo- pen, nog afgedacht van de omstandigheid dat men dan geen gelijke straat krpgt. Hp acht het jammer, dat de heeren niet van het vol gens hem onjuiste standpunt zpn af te bren gen. Hp wpst echter op de Burgemeester Geillstraat. De leening voor die straat is nog niet afgelost en ieder kan wel zien, dat die straat het niet lang meer houden zal, vooral daar bij het Diaconiehuis heeft deze vernieu wing noodig. Nu is het toch een werkeerde rdethode om voor een straat waarvan de oude ueening nog niet eens is afgelost een nieuwe leening nog niet eens is afgelost een nieuwe door den nieuwe aanbouw der laatste jaren een zeer groot stratenplan gekregen. En men kan nu wel de stelling verkondigen dat aan de nieuwe straten in de eerste jaren niet zoo veel veranderingen zullen noodig zijn, maar naar sprekers meening zal de tijd dit wel an ders leeren. Er is voor het gewoon onderhoud reeds veel noodig, en als men voor vernieu- wingen steeds wil leenen, betaalt men daar voor steeds de dubbele kosten, hetgeen in de toekomst de begrooting ernstig zal bezwaren. Men zal dan voor die vernieuwing steeds het dubbele bedrag betaien van hetgeen voor het werk zelf noodig is. Men leent dan een kapi taal, maar moet er voor de rente nog een kapitaal bijbetalen. Men doet dit onder aan- voering van de theorie dat men het tegen woordig geslacht niet te zwaar moet belas- ten voor werken waarvan ook het nageslacht profiteeren zal, maar inderdaad belast men het tegenwoordig en ook het toekomstig ge slacht beide, omdat men te veel betaald. Men betaalt b.v. ten slotte f 5000, terwpl men in derdaad maar voor 2500 waarde krpgt, aan gezien voor de rente practisch niets geleverd wordt. Spreker zal er niet verder op door gaan, opdat hp toch geen kans ziet, er zijn voorstel door te krijgen, maar hij verwacht dat men binnen 10 of 20 jaar zijn woorden nog wel eens zal herinneren. Uitgaven die als het ware jaarlijks terugkomen zpn niet meer als bui- tengewone uitgaven, waarvoor behoort ge leend te worden te beschouwen. Als voorbeeld noemt hp Den Haag, waar men voor scholen- bouw niet meer leent, doch de geregeld voor- komenden bouw van nieuwe scholen jaarlpke op de begrooting plaats, om daardoor de rente voor de leeningen te besparen. Uit zuinigheids- oogpunt betaalt men dat dus uit de gewone middelen. De VOORZITTER heeft door het betoog van den heer Hamelink in tweede instantie vooral den indruk gekregen, dat dit als fou- tief, of in elk geval als ontijdig moet be- schouwd worden. Hij wil nu te veel betaien. Hij komt er te vroeg mee. Dit zou goed zpn als we klaar waren met de vernieuwings- werken en hij dan zoo'n voorstel deed met het oog op de toekomstige herstellingen. De heer Hamelink wil nu twee dingen tegelijk doen, straten aanleggen en geld overleggen. We gaan nu echter terstond straten maken en daarvoor leenen. Bij den heer Hamelink zit de kern van zijn betoog ergens anders. Deze is van meening, dat voor vernieuwing van straten niet moet worden geleend. De heer SCHEELE: Althans niet voor be- staande. De VOORZITTER herinnert, dat daarvoor hier reeds meermalen gedebatteerd is, en dat toen van de zijde van burgemeester en wet houders ook tegenover den heer Scheele is aangetoond, dat het niet gaat, om vemieu- wingswerken uit de gewone inkomsten of overschotten te dekken. Voor een gedeelte is dat hier gedaan, doch daarvoor is slechts met moeite de goedkeuring van gedeputeerde staten verkregen, met de waarschuwing, dat men het niet gewenscht achtte, aldus te ad- ministreeren. Het gaat eigenlijk over de vraag wat is nieuw werk, wat is vemieuwd en wat is herstel. De Lange Kerkstraat b.v., waar de bestra- ting wordt vervangen met de uitgekomen keien der Noordstraat, dat is herstel, daar leenen we niet voor, het maken van de trot- toirs in de Dijkstraat was vernieuwing, even- als het herstraten met nieuwe keien van de Nieuwstraat en de Westkolkstraat. Dit zijn wel de belangrijikste straten, welke vemieuwd zijn, waarbij dan nu nog komen de Grenulaan en de Schoolweg. De verbeteringen aan die straten kunnen voor een deel worden bestre den uit de opbrengst van den verkoop van het oude materieel. Dan hebben burgemees ter en wethouders nog de kans gelhad om 9000 Zweedsche granietkeien billijk over te nemen, eene bedekking die naar hun meening de voorkeur verdient voor dezen verkeersweg. Wat de klinkerbestrating van de Burge meester Geillstraat betreft, het heeft ook de aandacht van burgemeester en wethouders getrokken, dat deze geleden heeft. Men moet in aanmerking nemen, dat de levensduur van een klinkerbestrating op een drukken ver keersweg maar ongeveer 15 jaar is. In stille straten duurt die langer. Die klinkers zullen wel eens gekeerd moeten worden, met aan- vulling van het materiaal voor de gebrokene. En naast den weg in de Grenulaan maken we oak een klinkerpad. Spreker wijst er voorts op, dat burgemees ter en wethouders ook nog een tikje nanst den heer Hamelink staan, zij willen met allea door het nageslacht laten betaien. V^daar dat zij geen bezwaar maken om f 3000 te reserveeren voor het wegenfonds. Er moet echter in een sneller tempo gewerkt worden, met dat bedrag komen burgemeester en wet houders er niet, ze willen straten hebben en komen daarom met het leeningsvoorstel, dat pl.m. f 5000 's jaars zal kosten, volgens de berekening van den heer De Jager maar 4800. De heer HAMELINK noemt dit laatste on- juist, daar komt men er niet mee, hij zal dat •t volgend jaar uit de begrooting wel eens aantoonen. De heer DE JAGER: 't Volgend jaar be taalt u daar nog niets voor. De VOORZITTER: We zullen dat dan hier weer heel vriendschappelijk behandelen. Het voorstel van den heer Hamelink om post no. 308 te verhoogen tot f 10.000 wordt verworpen met 9 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Colsen, Hame link Van Driel en Van den Bulck; tegen stemmen de heeren De Jager, Geelhoedt, Scheele, Van Neerbos, Verlinde, De Brupne, De Bakker, Van Aken en.Bedet. 309. Kosten vemieuwen der bestrating in de Noordstraat-Schoolweg en Grenulaan en leggen van trottoirs aan de Axelsche weg en Schoolweg. f 65.100. 310. Rioleering van de Axelsche straat en Kerkhoflaan en verandering der rioleering in de Roeiersgang. f 8700. Omtrent deze twee posten geven burge-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1929 | | pagina 6