ttSMJSMGDE BSftICfiTKl. VIA Eli. uitgetrokken, 'n paar emmers malsch regenwater boven rti'n hoofd omgekeerd, zooveul as 'nen does, 'n pepke aangestoken en 'n diep bord vol mee erebeesjes gaan plukken achter d'n erf. Da's 't lekkerste in deuzen tijd wat er is, amico. Zoo 's mergens vruug, op oew nuchtere maag 'n bord van die lekkere, sappige, bloedrooie vruchtjes waar d'n daauw nog aanhangt en daar 'n paar ferme scheppen suiker overhenen. Dan kunde mee piezier 'n snee of tien boeremik aan, amico en 'n paar steuvige tassen leut (koffie). En as ge dan op '.t eind dieen sui ker, opgelost in d'n daauw, zoo van oew bord in oewen mond lot loopen, dan is er op de heele wereld gin gloske rooie wijn, dat daaraan kan ruuken! Dan knept oew oogen dicht van genot en lekt oewen baard af as poes. Dan hedde 'r allemaal spijt van, da ge gin maag as 'n regenton zoo groot in oewen buik het hangen, want as da was... Erebeesjes genogt, jong! De meiden en knechts zijn dan ok veur d'n dag gekomen, want Trui hee-d'n revelje ge- blazen, onderwijl; 't zonneke is lankzamer- haand hooger en hooger 't hemelsblaauw in- geklauterd en as dan d'r eerste straaltjes over m'nen vloer schieten en de rooie ple- vuizen in 'nen vurigen gloed zet, dan kan 'k 't in huis niemeer houwen, amico. Dan neem ik d'n kruiwagel, gaai de versche, bedaauwde gruunten van d'n akker halen veur m'nen gruuntelwagel, de nuuwe piepers die mee dartig en veertig aan eenen plaant zitten, zooda ge mee 't rooien z6o gedaan bet, dan tuig ik d'n wagel op en gaai centen maken, klinkende munt, van wat op m'n laand groeit. Ja, amico, 't is 'nen schoonen stiel jong, 't boerschap. En as 'k't nog's zeggen moes, dan wier ik weer boer. As ge haard werkt en oew best doet; as g'op tijd oew barsens lot gaan; as g'alles goed in de gaten boudt, zooda ge veur gin gekke dingen komt te staan ,dan wordt da- d-allemaal beloond. Dan groeit de boel en dan krijgde 'n gewas, da mee gin smoesjes en achterbakskes kan teugen g'ouwen wor- ren. Zooas ze da-d-in de stejen mekare lap- pen. Daar doen 'n paar menscben 't vuile werk; die prakkiezeeren en werken d'r eigen uit d'n naad, en 'n groote bende suffers en niksnutters die gaan strijken mee de veur- deelen. Die zitten d'n gosgaanscbelijken dag te vigeleeren op d'n aandere z'n bedenksels en z'n werk en pertbeeren mee 'n segaar en *n kaal smoesje 't van zo'nen menscb te ont- futselen. En't lukt, amico, 't lukt! ..Menschen die 't baardscbe werken wonen in de kleinste huiskes", zegt 't sprikwoord en da zit 'm in die geestelijke klaploopers! Ze willen 't mijn in de stad ook wel 's lappen. Dan willen ze m'n spullen afkeuren, die zoo verscb zijn, dat d'n daauw er dikkels nog afdrupt; dan willen ze afgeven op m'n Ere beesjes, waar 'k zelvers 'n paar uur gelejen nog van gesmuld en gescbraanst eb, da'k gin Erebeesje d'r meer bijgedouwen kon krijgen, pakken ze m'n gruunten vast en gooien ze trug op de wagel of ie rot is, mee'n ge- zicbt of ze de wEreld teugen d'ren daank emmen; dan deugen de piepers nie en de de- zelfde komen bij mijn op tafel as EEnen berg blom, (ze kunnen nog nie koken, de afkam- mers), maar dan, amico, dan kan 'k 't nie laten te brommen! 't Is olleen te doen om mijn veur 'n paar centen in m'n nek te kijken netuurlijk en as ze dan gaan pingelen, dan zeg ik; „boor es ier, as ge denkt da'k oew overvraag, dan motte 't er zelvers maar veur maken. Zo'nen krop slaai krijgde nengens zoo groot, zoo malsch en zoo goudgeel van binnen; wild'm emmen, zdbveul en gin cent minder!" Amico ze nemen 'm. En ik vaar d'r wel bij, jong. Ik overvraag nie en ik laat me nie leggen; ziedaar mijn sisteem in de stad. Ik kreeg 'nen brief van 'nen zekeren Dries uit Hoek, waar pas de nuuwe burgemeester zoo grandioos is ingehaald. 't Mot bij Ter Neuzen leggen, want Dries ee gescbreven naar de Ter Neuzensche kraant, ok 'nen amico van me. En Dries ee 'n zeuntje da van de school af is gekomen en Dries z'n zeuntje wil nie zooals Dries wil. Dries wil 'm naar de Laandbouwschool doen en z'nen brak mot daar niks van em men. „Wa doen jullie mee zukke kEreltjes?" vraagt Dries me nouw. Da za'k oew 's baarfijn uitleggen, Dries. Zo'n geval kunde op duuzend manieren be- baandelen, maar daar is maar eEn goei: de teut van oewen klomp! Ook kunde'r mee naar 'nen piezejater gaan, da's zooveul as 'nen menschenkenner, 'nen zielkunstige, maar die wordt deur die apen van jong gladweg veraggelt. Die vraag zukke gekke dingen die mee laandbouw en allerhaande aan-deze zaken waar ge veur komjt, niks te maken emmen, da zo'nen snotneus van 'nen jongen 'm zoo in de gaten heet en aantwoorden gift da ge zelvers in d'n lach schiet. Olleen de pieze jater slik 't allemaal veur zuute koek. En om oew de aandere 998 manieren te sohrijven, daarveur is dit velleke nie groot genogt, ziede (Gelukkig!) •FVi wa'k van de Laandbouwschool denk. Da's 'n strikvraag, Dries, maar 'k wil t oew toch wel zeggen: ik denk van de Laandbouw school 't zelfde as van alle aandere scholen. As ge 'n 'nen jongen naar toe stuurt mee harsens in z'nen kop, dan zal ie er wa kun nen leeren. Maar as ge 'r zoo eene zonder school 'n vak laat leeren, komt ie er ok! En as ge 'nen suffert of 'nen dwarskop naar de school stuurt, dan leert ie 'r gin bal en... die leert ok nergens anders veul meer. Ge wit, want gij lees-d-altij m'n bnefkes zegde gij, hoe 'k onderlest nog schreef da 'k 'nen schatrijken klaant eb, die 'n zeuntje taezit da-d-al twaalf jaren op de Hoogeschool is om awekaat te worren en da z'n vader mijn verteld heet, dat da manneke elken dag 'n stukske dommer wordt en wel nooit awe kaat worren zal. As ie vandaag heksamen doen moet veur toegelaten te worren op 't gimnazie, dan zakte-n-ie as 'nen loodgieters- winkel. Maar sjuust in diezelfde week dak da schreef, slaagde d'r ergens 'nen tramcon- ducteur veur awekaat. Zooda 'k maar zeggen wil: d'n eene leert op de beste school mee de geleerdste perfes- ters nog minder, as 'n aander op 'nen tram- Verders emmen guillie in Zeelaand 't er- over g'ad of ik nie in Ter Neuzen woonde, m- plak van in Ulvenhout. Maar Drieske! Denk- te guillie in d'n Zeeuwschen klei soms, da k zo maar veur de lol Ulvenhout bovenop zet op m'n brieven. Wa zijn jullie veur aarige piesangen Be kan toch nie overal wonen waar m n amico's, de riddekteurs wonen! Neee, witte wa-d-et gekke-n-is? Da'k m'n brieven nie eb staan in de Ulvenhoutsche Thaaims. Maar da komt, omdat er ier gin kraantje gedrukt wordt. Wrj vertellen t nuuws zoo maar aan mekaar, ziede! Ziezoo, d'n Dries ee al z'n aantwoorden binnen en onderwijl is m'n vel zoo vol as n ei. Ik gaai er dus maar afscheien. Ollee, amico, veul groeten van Trui en gin horke minder van oewen toet a voe DRE. AUTO MET OUDE MENSCHEN TE WATER GERAAKT. Op de terugreis van een autotocht met ouden van dagen, uit Schagen, is een van de auto's te water geraakt. Met groote moeite heeft men de oude menschen uit de diep vaart kunnen redden. NEKKRAMP TE LAREN. Te Laren (G.) heeft zich bij een leerling der Chr. school een geval van nekkramp voorge- daan met doodeiyken afloop. iBij een anderen jongen van dezelfde school doen zich verdachte verschijnselen voor. WINDHOOS. ,Woensdagmiddag omstreeks twee uur is een windhoos in sohuine richting over het dorp Pijnacker getrokken. Wel werden verschillende voorwerpen de lucht in geslingerd, doch ern- stige ongelukken vielen met voor. MI JNINSTORTING. Woensdag had op 380 M. diepfE in de Ooma- niale mijn een distorting plaats; de mynwer- kers C. en R. werden onder het gesteente be- dolven. Het duurde een paar uren voor ze kon- uen bevrijd worden. Hun verwondingen waren van dien aard, dat ze, na verbonden te zijn, naar hun woningen konden worden gebracht. AUTO TE WATER GEREDEN. Donderdagmorgen is een luxe auto van Pur- merend, waarin gezeten waren de heer Bakker, procuratiehouder bij de Haarlemsohe Bank, zyn vrouw en een zoontje, bij Ilpendam in het N - Hollandsch Kanaal gereden. De heer Bakker wist door een raampje uit de auto te komen en zijn zoontje mee te trekken en zyn vrouw kon door het inslaan van een ruit ontsnappen. Allen hep en snijwonden op, doch meyrouw was er het ergst aan tae. Zij werd door mzittenden van een voorbijkomende auto verbonden en moest daarna in het ziekenhuis te Purmerend worden opgenomen. VERMIST GELD TERUG BEZORGD. IBij de uitgeversfirma van D. te Bussum, waar de vorige week werd ingebroken, is het vermiste geld onder convert terug bezorgd. DIEFSTAL AAN HET STRAND. Een heer, die Woensdagmiddag aan het strand te Zandvoort van een badkoets uit was gaan baden, kwam daarna tot de ontdekkmg, dat tijdens zijn afwezigheid een onbevoegde zijn badkoets had betreden en deze weer had verlaten met medeneming van een portefeuille, inhoudende 300 tot f 400 aan bankpapier, een cheque groot f 2000, een Nederlandsch paspoort en een portemonnaie met vreemde munten. Vermoedelijk heeft men hier met een insluiper van internationale reputatie te doen. De poll- tie stelt een uitgebreid onderzoek in. JONGE MAN IN DEN AMSTEL VERDRONKEN. Woensdagavond om half zes is op den Am- stel te Amsterdam een treurig ongeval ge- beurd. In het midden van het vaarwater voer een schuit beladen met steenkolen. Deze werd gesleept door een stoomboot. Een jonge man van 19 jaar had aan den schipper verlof ge- vraagd om op de steenkolenschuit mede te varen. Dit werd hem toegestaan. Op een gegeven oogenblik kwamen, ter hoogte van het Amstelkanaal van tegenover- gestelde richting een andere stoomboot en eenige motorbootjes hetgeen eenige deining in het Amstelwater veroorzaakte. De steenkolen schuit ging heen en weer en het gevolg hier- van was, dat een gedeelte van de lading ver- schoof. Er kwamen ook steenkolen in het wa ter terecht. De jonge man die op de schuit zat, vreesde dat zij zou omslaan en sprong uit ver- bouwereerdheid te water. De schipper van de sleepboot dacht dat de jonge man zwemmen kon en stak hem ook geen stok toe. De ongelukkige echter verstond de zwemkunst niet en zonk terstond. Spoedig werd zijn lijk opgevischt. Dit is per auto van den G. G. D. naar het Binnengasthuis ver- voerd. FELLE BRAND TE LEIDERDORP- Woensdagnacht omstreeks half-een is een felle brand ontstaan in de aardewerkfabriek van de firma Zaaliberg te Leiderdorp. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, viel den brand aan met twee stralen op de water- leiding, doch eerst toen de groote nieuwe mo- torspuit aankwam, die ineens met twee stra len water gaf, gelukte het, den brand met kracht te bestrijden. Niet voorkomen kon echter worden, dat het gebouw met het belen- dende woonhuis geheel uitbrandde. Bij het instorten van den zolder werd de brandweerman v. d. B. ernstig gewond; hij kreeg een herschenschudding. Wethouder De Bruijne werd niet ernstig aan het hoofd ge wond. De burgemeester en de beide wethou- ders waren op het terrein van den brand aan- wezig. De oorzaak van den brand moet worden ge- zocht in een oven. Verzekering dekt de schade. SLAAPWAGEN-AUTODIENSTEN. Wij hooren, zegt de „Haagsche Post", van een plan voor een slaapwagenautodienst tus- schen de groote Nederlandsche steden en Gro- ningen. Men zoude de eindpunten tegen mid- dernacht verlaten en den volgenden ochtend vroeg de bestemming bereiken, met een vollen dag voor zijn werk; en de wel eens gevoelde behoefte aan nachttreinen zoude niet langer bestaan. lOf spoedig iets van het plan zal komen, zegt het bind, weten wij niet; maar zijn ver- wezenlijking schijnt in ieder geval slechts een kwestie van tijd. Zulke diensten op het Noor- d'en, op Limlburg, Belgie en de Rijnstreek kunnen moeilijk lang uitblijven. iQverigens hebben wij met eigen oogen reeds groote auto's gezien, die geregelde diensten onderhouden tusschen Weenen en Panjs, als- ook tusschen Londen en de Riviera. En in Amerika bestaan dergelijke verbindingen reeds bij de vleet. Daar loopen, naar wij lezen met minder dan 86000 palace-autobussen door alle staten en in alle richtingen. Vele er van zijn regelrechte slaapwagens en het publiek maakt van deze reisgelegenheid zoo ga.arne gebruik, dat hun concurrentie voor de spoorwegen hoogst ernstig is geworden om niet te spreken van de electrische long distance trams, die ove- rigens ook reeds sedert jaren slaaptrams laten loopen, vooral in de dichtbevolkte centrale Staten tusschen den Ohio en de Groote Meren. AUTO GEKOCHT EN DIRECT WEER VERKOCHT. Een 21j,arige koopman had eepigen tijd ge leden bij een autohandelaar in de Ruigenstraat te Rotterdam een auto gekocht op voorwaarde dat hij 700 zou betalen en de rest in termij- nen. Hij heeft de auto direct weer verkocht voor f 1600, betaalde den leverancier f 700 en is met de rest naar Duitschland gegaan om daar met een vriend een handeltje in bedwel- mende middelen te beginnen. De handel flo- reerde niet en na korten tijd was de man weer platzak. Hij wist toen een tweede auto te krij gen van de Nieuwe Rotterdamsche Auto Ga rage, welke hij ook weer direct verkocht. Hii heeft de opbrengst, f 1500, niet afgedragen en is met het geld naar Brussel en Antwerpen gegaan, waar het in korten tijd was opge- maakt. Nadat hij een tydlang had rondge- zworven, heeft hij zich thans bij de Rotter damsche politie aangemeld. Hij is in verzeker- de bewaring gesteld. EEN TEKORT VAN MEER DAN DR1E TON. Uit Amsterdam meldt men aan de N. R. Crt. iNa den dood van een hoofdambtenaar van de Amsterdamsche Bank is in de administratie van dien amlbtenaar een tekort van meer dan 3 ton vastgesteld. De verduisteringen moeten in een tijdsverloop van ongeveer tien jaar ge- pleegd zijn. TREIN IN EEN RIVIER GESTORT. Uit Denver in den staat Colorado wordt ge- meld, dat de uit Chicago komende expresstrein van den Rockisland-spoorweg Donderdagoch- tend bij Stratton in de rivier is gestort. IHet ongeluk is ontstaan, doordat een anders onbeduidende beek door de regens van de laat- ste dagen sterk gezwollen was en de pii'lers van de brug onderspoeld had. De locomotief en tender van den trein, die verder uit 12 stalen passagiersrijtuigen, waarvan 8 Pullman- wagens, bestond, ontspoorden op de brug. De negen eerste passagiersrijtuigen schoven in en op elkaar. De locomotief, bagewagen en vier passagiersrijtuigen stortten in de diepte. Een van de passagiersrijtuigen kwam geheel onder het water te liggen, dat de naburige autoweg, de spoorbaan en het omliggende land' twee meter hoog overstroomde. Ook de naburige brug in den straatweg kwam onder water te staan. Het hooge water belemmerde het red- dingewerk ten zeerste. Dadelijk bij het be- kend worden van het ongeluk snelden de doc- toren uit de vele naburige dorpen te hulp. Van een naburig station werd dadelijk een zieken- trein gezonden. Men vreesde, dat het bergen van de lijken der verongelukten wel geruimen tijd zal vergen, daar men moet wachten tot het water valt. Uit de laatste berichten uit Stratton wordt het aantal omgekomen slachtoffers met 25 aangegeven. Verder zijn er tallooze gewonden. In den verongelukten trein bevonden zich on geveer 350 passagiers, waarvan op het moment der ramp verscheidene sliepen. Volgens ver- klaring o.m. van den theatereigenaar Maurits Gets heerschte vlak na het ongeluk een wild'e paniek, doch al spoedig hebben de niet ge wonden getracht hun ongelukkige tochtgenoo- ten te bevrijden door de dakbedekking en de bekleeding der banken met behulp van bijlen te verbrijzelen. Het reddingswerk ondervond echter door het hooge water ernstige belem- mering. Men acht het waarschijnlijk, d'at de reizigers van de wagens van den z.g. Colorado- express, die uit 12 Pullmanrwagens bestond en onderweg was naar Chicago, alien verdronken zijn. De volgende rijtuigen zijn voor een ge deelte omgevallen, doch voor de brug bliiven liggen. DE PRUIKEN AF. Het is Maandag in Engeland de warmste dag van d'ezen zomer geweest. In Londen steeg de thermometer in den schaduw tot 86 graden en Harrowgate in Yorkshire meldde om 2 uur 89 graden. Verschillende plaatsen in het Zuid- Westen hadden ook temperaturen tusschen 85 en 90 en overal hebben de gemeentebesturen hun waarschuwing aan de bevolking herhaald om uiterst zuinig te zijn met water.. |De rechter in de Kings-bench en Old Bailey te Londen zetten hun pruiken af, welk voor- beeld door de meeste advocaten werd gevolgd. Ook in het Lagerhuis verschenen de juridische raadslieden der Kroon zonder hun traditioneele SNEEUW IN ROEMENIe. Naar uit Boekarest aan de Nemzeti Ujsag geseind wordt, heeft het in Busteni in oud- Roemenie gesneeuwd en is de bergstreek van Boetsjetsj met sneeuw bedekt. EEN MILLIOENTRANSPORT' PER VLIEGTUIG. Op de Parijsche luchthaven Le Bourget arriveerden Donderdag twee Goliath-vlieg- tuigen uit Londen, met een waarde van dertig millioen goud in ponden sterling aan boord, bestemd voor de Bank van Frankrijk. EEN LUXE-MOTORJACHT VERNIELD. Het luxe jacht „Winonah" van den million- nair Stiliman, dat in Hampstead Harbour voor anker lag, is door een ontploffing ver- nield, welke een gevolg was van het achteloos omgaan met benzine. Het jacht stond on- middellijk in voile vlam en brandde geheel uit. Bij de ramp is een matroos om het leven gekomen en een ander zwaar gewond. Still- mann zelf was tijdens de ontploffing niet aan boord. SCHEEPSRAMP BIJ VALPARAISO. Het Chileensche marine-transportvaartuig Abtao is voor de haven van Valparaiso ver- gaan. Van de bemanning, die veertig koppen telde is slechts een gered'. De Abtao behoorde aan de Chileensche regeering. Het was vroeger een Duitsch schip, in 1923 gebouwd bij de Nordsee-werke te Em- den. Het vaartuig mat 1124 ton bruto. De Abtao is vergaan in een zwaren storm, die gewoed heeft langs de geheele kust van Zuid- en Centraal-Chili. Vooral ter hoogte van San Antonio en Valparaiso was de storm hevig. De Abtao zond voor zij verging S.O.S.- seinen uit. Verscheidene vaartuigen stoomden in voile vaart naar het in nood verkeerende schip; maar dit was al gezonken voor een der andere schepen ter plaatse was. Later. Nog een schepeling van de Abtao is opgepikt (in het geheel dus twee van de 40). Men gelooft dus d'at alien overigen weg zijn. Schepen ter plaatse hebben vele lijken zien drijven. 4MERIKAANSCHE INGENIEURS GEDOOD. Naar uit Caracas wordt gemeld is een ex- peditie van Amerikaansche ingenieurs en geo- logen, die in Venuzuela petroleumlbronnen ex- ploite'eren, door leden van een dwergstam uit- gemoord. De „Daily Telegraph" meldt, dat de expe- ditie in de jungle is omgekomen, gedood door de vergiftige pijlen van een vijandigen berg- |De expeditie bestond ten deele uit beproefde ingenieurs met tropische ervaring, ten ueele uit jongelieden, die zich er bij hadden aangesloten uit avontuurlijke overwegingen. DE WONDERBOOM. De wonderboom is een gewas, dat in Grie- kenland, Gibraltar, Afrika, Zuid-Amerika en Oost- en West-Indie inheemsch is en daar een hoogte van wel 8 of 10 meter bereikt. In kou- dere klimaten is hij een eenjarige plant en wordt dan niet hooger dan drie of vier voet. Het wonderlijk snel groeiende gewas heeft acht- of tientobbige blauwachtig groene bla- d'eren, die op lange bladstelen zitten. Het zaad, dat op boomen gelijkt, is grijs met bruine stre- pen en vlekken en besloten in een ruwe, ste- kelige noot. Deze barst open als zij rijp is en. werpt dan drie zaden uit. Uit deze zaden woidt de olie verkregen, die, naar haar won- deraadige wenking, in Europa wonderolie wordt genoemd. Op Java heet zij Kasserolie. Vroe ger verkreeg men de olie, door de zaden te koken, thans door uitpersing, waardoor men een vierde van het gewicht der zaden aan olie verkrijgt. De wonderboom was reeds vele eeuwen voor onze jaartelling aan de Egyptenaren bekend. Caillaud vond het zaad ervan in granen, die minstens 4000 jaar oud zijn. De wonderboom, waarvan in Jona IV 6 ge- sproken wordt, is zeer waarschijnlijk dezelfde als die, waarvan boven sprake is. Ook de Grieken en de Romeijnen der oud- heid waren met den wonderboom bekend, want hij wordt zoowel door Herodotus als door Hip pocrates beschrewen. De laatste beval den wortel van den wonderboom als geneesmiddel aan. HET HARDSTE METAAL. Krupp heeft een nieuw metaal samengesteld, een legeering van wolfram, koolstof en koblt en er den naam widio aan gegeven, een afkor- ting van wie Diamant (als diamant), omdat het in hardheid onmiddellijk na het diamant komt. Het snijdt door glas en porselein even ge- makkelij.k als een stalen mes door hout. Men kan het met een scherper snede voorzien dan welke staalsoort ook en het blijft langer scherp. Het kan een gansche omwenteling in aller- lei fabrikatie teweegbrengen daar het elk pro- ces, kan verhaasten van machines die voor het maken van de meeste deelen en deeltjes van een automobiel bijv. aangewend worden en van alle werktuigen die metaal moeten snijden, slij- pen of doorboren. Met widia snijdt men staal met een snelheid van 70 m. per minuut, dat is nagenoeg dub- bel zoo vlug als dat tot nog toe het fijnste sneldraaiend staal mogelijk was. Bij gegoten ijzer gaat het viermaal zoo vlug, namelijk tot 180 m. per minuut. Een groote fabriek in Detroit (Vereenigde Staten), verklaart dat zij met behulp van widia een transmissietrommel 3.9 maal sneller her- stellen kon dan met het beste tot nog toe ge- kende systeem, en voor sommige artikelen het productievermogen met 400 t.h. kon verhoogen, zonder het getal werklieden te moeten ver- meerderen. Krupp verkoopt zijn nieuwe samenstelling peperduur: 500 dollars het Engelsche pond, dat is meer dan tweemaal zoo duur als goud, hoe- wel de bestanddeelen van de legeering betrek- kelijk goedkoop kosten. Men moet echter be- denken, dat de f a:b r i k at ie ko s ten zeer hoog loo pen en vooral dat Krupp daarvan het mono- polie bezit. Tegen een ontzaglijken som heeft hij aan drie Amerikaansche firma's het fabri- katierecht overgedragen. De General Electric Company bracht het metaal onder den naam carboloy op de markt; de beste andere fabrie- ken produceeren nog niet voor den handel. De hardheid van een verbinding van wolfram met koolstof is sedert meer dan dertig jaar bekend. Verschillende laboratorien in de me- taalnijverheid hadden proeven daarmee geno- men, maar op een praktischen uitslag kon niet gewezeh worden. Krupp heeft iedereen de loef afgestoken. Hij fabriceert thans maande- lijks een ton, ter waarde van 1 millioen dol lars en zal spoedig het productievermogen stijgen. Een klein stuk van zoowat 30 gram gewicht is voldoende voor een gewoon snijwerktuig. Als dus enkele grammen widia de opbrengst van een machine, die duizenden dollars gekost heeft, kunnen verdulbbelen, dan moet men de kosten tot het aanschaffen daarvan zoo heel buitensporig niet noemen. DUUR SPEELGOED. Het nieuwste wonderkabinet, dat in Enge land aan de markt wordt gebracht, kost 75 guinjes, of wel 945 Nederlandsche guldens. Het vereenigt in zioh een radiotoestel, en gramophoon en een sprekende bioscoop. De radio-ontvanger werkt met vijf lampen. De combinatie gramaphoon-radio-ontvanger is bekend genoeg. Het wonder is de talkie, die deel uitmaakt van het geheel. De radio- ontvangst schiet te kort bij die van een met zorg en kunde vervaardigd vierlampen-toestel van het nieuwste maaksel. De gramophoon is zeker niet beter in geluidsreproduetie dan de beste moderne gramophoon. De talkie is echter verbazingwekkend. Het samengaan van beeld en klank was accurater dan zelfs het groote doek in de gewone theaters te zien en te hooren geeft. Het miniatuurdoek is opklapbaar aan den voorkant van het kabinet geplaatst. En dit nieuwe stuk speelgoed voor volwassenen is een groote vooruitgang op den huisbioscoop. Wanneer men dit toestel hoort en ziet, krijgt men de overtuiging, dat de welgestelde menschen zich in de toekom- stige winteravonden niet meer naar buiten behoeven te wagen voor hun genietingen... tenzij zij ook ware tooneelliefhebbers zijn. De laatste vorm van ontspanning heeft als- nog geen dragelijk surrogaat. ZONNEBLOEMEN. De zonneibloeimpitten winnen het van alle oliehoudende zaden wat eiwit en vet betreft, daarom is het een mooi bijvoer voor den kouden wintertijd. Zonnebloemen zijn overal te telen. Ziet men ze bij ons het meest als sierbloemen, zo: worden ze in het Oosten van Europa geteeld om de zaden. D.j cultuur is eenvoudig. De grond wordt behoorlijk los gemaakt en dan heeft de uitzaai plaats in Mei. Omdat de plant hoog opschiet, zeer groote bloemsobijven maakt, waarin ten slotte veel voedsel wordt opgehoopt, vraagt ze ook een goede bemesting. Ook voor de planten geldt, dat ze niet van den wind kun nen leven. Losse bodem, vocbt en goede be mesting zijn noodig. Op lage vochtige gron- den is de zonnebloem al buitengewoon goed op haar plaats; ze maakt door haar sterke verdamping den bodem droog. Proeven hebben uitgemaakt, dat een bloeiende zonne bloem aan de zon verloor gemiddeld 500 gram in de 12 uur, op enkele dagen zelfs meer dan 800 gram in denzelfden tijd. Ver- gelijkt men dit met het gewicht der plant (1340 gr.), dan vindt men, dat zij in 66n dag meer dan de helft van haar eigen gewicht aan water kan verliezen. Een blad van een zonnebloem heeft dan ook 13 millioen huid- mondjes waar door de verdamping geschiedt. Zonnebloemen maken de omgeving dus dro- ger en zijn daardoor middel tegen koorts, omdat ze de muggen, overbrengsters van de koorts, beltten zich voort te planten. Zonnebloemen maken de omgeving vrij van muggen. De plant groeit snel en als men ze op een goeden afstand van het gaas plaatst zoodat de jonge plantjes niet door de kippen uitgetrokken kunnen worden, vormen de planten een schaduwgevende heg, welke een kippenverblijfplaats bizonder verfraait en de kippen goede schaduw geeft. De oogst valt in October. De schijven worden bij rijpheid tegen elkaar gewreven, waar door de pitten vrij komen. Dat ze een prachtig vogelvoer opleveren weet iedereen, die ze wel eens in z'n tuin heeft geteeld; in 't najaar peuteren de wilde vogels de schijven gaame voor ons uit. NEW-YORK IN CIJFERS. Om de wereld eenig denkbeeld te geven van het leven in New-York heeft de Kamer van Koophandel aldaar een statistiek gepubliceerd, waaraan wij de volgende getallen ontleenen: alle 2 of 3 seconden wordt in New-York een kind geboren; dagelijks worden 168 huwelijken gesloten. De stad heeft 6.065.000 inwoners, waaronder 3.025.000 mannen, zoodat er 15000 meer vrouwen dan mannen zijn. Deze 6 mil lioen menschen eten dagelijks 7 millioen eieren en een trein van 12 mijlen lengte is noodig am de dagelijksche leivensibehoeften in deze reuzestad te brengen. In het telefoongebruik staat New-York bovenaan, want iedere seconde wordt de microfoon 170 maal van den haak genomen en daar de stad 1.700.000 aansluitin- gen heeft, maakt dat ongeveer het 5de deel uit van alle telefoonaansluitingen van Europa. Ondanks de enorme uitibreiding van het auto- verkeer in New-York, dat nergens ter wereld haars gelijke vindt zijn er toch nog 50.000 paarden. Het handelshuis der Equitable Trust Com pany, tot heden nog het grootste gebouw, heeft 12000 employe's en daar komen dage lijks 50.000 personen. Tram, trein en autobus vervoeren iederen dag 9 mnlioen reizigers, ter- wijl 945.000 menschen een eigen wagen hebben. De lengte van de straten in New-York be- draagt 4702 mijlen, de stad heeft 2500 hotels met 94000 kamers. Het getal inwoners ver- meerdert maandelijks met 3849 personen. MELK EN ELECTRICITEIT. Als er onweer aan de lucht is, wordt de melk zuur. Dat weten we alien by ervaring en de wetenschap leert ons verder, dat elec- triciteit de oorzaak is, dat de melk eerder dan gewoonlyk stremt. Maar de wetenschajp staat niet stil en zy moet nu het middel ge- vonden hebben om met behulp van electrici- teit de melk versch te houden. Het procbdd daartoe, uitgedacht door Dr. Seider van de WeeMche universiteit, is thans in onderzoek bij de ministeries van landbouw van Oosten- rijk en van Pruisen. Het door Dr. Siedel uitge- vonden toestel bestaat naar „Oie Umschau" mededeelt uit twee verticale cylinders en een buizenstelsel waar electrische golven van een bepaalde amplitude en lengte worden opge- wekt. In den eenen cylinder wordt de melk tot 40 gr. C. verwarmd en vervolgens in den anderen met electriciteit behandeld. Wordt de melk na deze behandeling in de huiskamer gezet, dan blijft zij vier dagen versch, op een koeie plaats begint zy eerst na twee of drie weken zuur te worden en in de koelkamers der groote melkinrichtingen blyft zij een maand lang goed. DE SNELSTE TREINEN. -Het snelheidsrecord by de Duitsche spoor wegen, zoo lezen wy in Spoor- en Tramwe- gen", bezit de sneltrein FD 21, die den 176.5 K.M. langen afstand Hamm-Hannover in slechts 118 minuten, of met een gemiddelde snelheid van 89.7 K.M. in het uur aflegt. De tweede plaats wordt ingenomen door den snel trein FD 22, die denzelfden weg in tegengestel- de richting in 120 minuten aflegt en dus een gemiddelde van 88.3 K.M. bereikt. De electri sche trein D 192, die de reis BreslauKonigs- zeit (48,4 K.M.) in slechts 33 minuten aflegt en dus een gemiddelde snelheid van 88 K.M. per uur bereikt, neemt de derde plaats in. In den zomer ryden elken dag drie sneltreinen met een snelheid van 86,6 K.M. per uur van Berlijn (Anhalter Bahnhof) naar Halle aan de Slaale. Eveneens in de zomer ryden vier snel treinen BerlijnMaagdeniburg tusschen Bran denburg en Maagdeniburg met een gemiddelde snelheid van 86,4 K.M. Op de lyn Berlijn Hannover rijdt de sneltrein FD 112 het hardst. Hij legt den 254,1 K.M. langen afstand af in 177 minuten of met een gemiddelde snelheid van 86,1 K.M. per uur. Op de lyn Berlijn Hamburg rijden de groote sneltreinen gemid deld met een snelheid van 86 K.M. per uur. Zij leggen den afstand van 286,8 K.M. af in 200 minuten. Hoe was het nu voor den oorlog met de snelheid der Duitsche treinen gesteld? In den zomer van 1914 legden de Duitsche sneltreinen elken dag in het geheel 334.290,9 K.M. af en wel met een gemiddelde snelheid van 62,3 K.M. per uur. In den zomer van 1928 legden de sneltreinen per dag gemiddeld 212.266.3 K.M. af in 204.429 minuten of met een gemiddelde snelheid van 62.3 K.M. per uur. Men ziet dus dat de gemiddelde snelheid by de Duitsche spoorwegen weer dezelfde is als in 1914. De grootste snelheid van 1914 is thans ook weer bijna bereikt. Het record stond toen op naam van den sneltrein D 8, die van Hanno ver naar Minden in Westfalen reed met een gemiddelde snelheid van 89,9 K.M. in het uur, terwyl, zooals gezegd, de sneltrein Hamm Hannover thans met een snelheid van 89,7 K.M. rijdt en dus per uur 200 meter minder aflegt, dan de snelste trein van 1914. De snelste treinen van het Europeesche vasteland rijden in Frankrijk. De snelste trein van de wereld is de Fransche sneltrein 185, die den 153,1 K.M. langen afstand Parijs St. Quentin aflegt in 92 minuten, d.i. met een gemiddelde snelheid van 99,8 K.M. per uur. Daarna komt de electrische trein Bordeaux Dax, die den 147,5 K.M. langen afstand aflegt in 89 minuten of met een gemiddelde snelheid van 99,4 K.M. per uur. Met dezelfde snelheid rijdt ook de snelste Engelsche trein, die den afstand Swindon London (124,3 K.M.) aflegt in 75 minuten. In Amerika staat het snelheidsrecord op naam van den sneltrein der Philadelphia and Reading Company, die tusschen Camden en Atlantic City met een gemiddelde snelheid van 99,3 K.M. per uur rijdt, maar voor den oorlog 107,2 K.M. bereikte. DAT LASTIGE KLEINGELD. Een rijke Amerikaan was op bezoek te Bar celona en gaf een kruier opdracht, zijn ontzag- lijke bagage af te halen en in zijn hotel te brengen. Tevens gaf hij hem een biljet van 100 dollar. De kruier haalde den berg koffers af betaalde de vracht en bracht alles in het hotel. Toen hjj echter den Amerikaan de rest van zijn 100 dollar, e.en bedrag van ruim 200 gul den, wilde teruggeiven, wenkte deze haastig met de hand. Kleingeld raak ik nooit aan, verklaarde hij, Dat zit toch maar vol bacillen. En de kruier bleef vroolijk staan met zijn buitenkansje en zijn bacillen. KALE KANARIES. Een der minder aangename ervaringen van de bezitters van kanaries en andere kooivogels is schryft de H. Crt. het allengs kaal worden van deze diertjes. De directe oorzaak daarvan moet toegeschreven worden ten eerste aan luis, ten tweede aan de vederspoelmijt en ten derde aan de kaalmakende schimmel (tri chophyton tonsurans). Deze drie nietige, maar hoogst gevaarlyke vijanden van onze vogels kunnen afzonderlijk optreden of in samenwerking op eenzelfde exemplaar. iHet minst moeilijk nog is de bestrydmg van de luis of beter gezegd mijt, een achtpootig, met het bloote oog waameembaar wezentje, Wacht 's Znnaagsiu Riidt op verz

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1929 | | pagina 6