RADIO LUISTERAARS!
t
A
I^""»
1
De Vriend van Uw huis vraagt Uw handieekening voor zijn behoud
i.
buitenland.
R. S. STOKVIS ZONEN
L1 DBOUWBERICHTEN.
GEMEHGDE BERICHTEN.
Dam- en Schaakmbriek.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
ST^KVIS FABRIKiAAT
Ouderwetsche degelijkheid
Moderne constructie
Lage prijzen
cxx.
SCHAKEN.
INGEZONDEN MEDEDEELINOEN.
I
TEEKENT HET A.V.R.O. jPETIT10NNEMENT
uitgaande van de op dit oogenblik zeer waar-
schijnlijke onderstelling, dat de nieuwe Ziek-
tewet zal worden ingevoerd in zulk een vorm,
dat aan de Raden van Arbeid slechts een be-
scheiden taak op het gebied der ziekteverze-
kering wordt toebedeeld. In de tweede plaats
werd bet voorbehoud gemaakt, dat de gereor-
ganiseerde Rijksverzekeringsbank niet een
zoo miachtig liohaam zal worden, dat zij aan
den groei van het betere stelsel der bedrijfs-
vereenigingen in den weg zal staan. In de
derde plaats moet de medezeggenschap van
werkgevers en werknemers bij de locale uit-
voering der verzekering worden opgevangen
door de meerdere centrale zaggingsmadht
dier groepen in de commissie van toezicht.
Wordt dit drieerlei voorbehoud echter niet
gemaakt, dan beantwoordt een meerderheid
in den Raad de gestelde vraag ontkennend.
Bovendien spreekt een groote meerderheid
als zijn oordeel uit, dat het gewenscht is, dat
er aan het hoofd van de Rijksverzekerings-
bank b6n directeur komt te staan, in plaats
van een meerhoofdig directorium, waarin
iedere directeur gelijke bevoegdheid heeft.
Boven de directie van de Rijksverzekerings-
bank moet een niet-ambtelijke raad van toe
zicht komen te staan. Deze raad zou tevens
belast kunnen worden met het toezicht op de
partiouliere organen, welke tot het mede-
uitvoeren der verplichte sociale verzekering
worden toegelaten.
Vrijwel eenstemmig acht de Hooge Raad
van Arbeid een Landbouwarbeidswet in den
geest van het aanhangig gemaakte vooront-
werp wenschelijk en hij geeft bovendien in
overweging, de bescherming ook uit te strek-
ken tot volwassen vrouwen en in het voor-
ontwerp eveneens een maximum-arbeidsduur
op te nemen, mits die regeling getroffen
worde in den geest van het advies, dat de
Hooge Raad van Arbeid in 1922 over het
vooiontwerp van een door Minister Aalberse
bij den Raad aanhangig gemaakte Land-
bowarbeidswet heeft uitgebracht. Dat ad
vies hield het volgende in: Een groote meer
derheid in den Raad gaf in overweging, het
beginsei. dat in collectief overleg onder de
noodige waarborgen getroffen regelingen de
voorkeur verdienen boven algemeene wette-
lnke voorschriften met betrekking tot den
arbeidsduur, de nachtrust en de Zondagsrust
van volwassen mannen slechts in werking
zouden treden ter plaatse, waar gebleken
zou zijn, dat te dien aanzien misstanden be-
stonden en waar de organisaties van belang-
hebbenden er binnen een bepaalden tijd niet
in geslaagd zouden zijn, die misstanden in
onderling overleg uit den weg te ruimen.
De vergadering werd bijgewoond door den
Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid.
HET DUITSCHE HERSTELVRAAGSTUK.
De financieele deskundigen der geallieerden
te Parijs waren Dinsdag nog akn het cijferen
tot bereikenmg van het bedrag dat zij ten
slotte van Duitschland in een bepaald aantal
jaarteimijnen zouuen vragen en de Duitsche
eedelegeerden wachten nog rustig af, wai. hun
zal voorgelegd worden. De Duitscners zijn
naar <le conferentie gegaan in de stellige ver-
wachting dat de thans geldende jaartermijn
van 2% milliard mk. volgens de regeling van
Dawes voor hen aanmerkelijk veriicht zou
worden, maar uit hetgeen er af en toe uit den
ikring der geallieerden verluidde was dit met
op te maken en dus begon de Duitsche pers
verletden week emstige beschouwingen aan de
vraag te wijden, of de conferentie tot misluk-
king gedoemd zou zijn. In Duitschland weet
men echter te goed dat men daarmee niet op-
echiet, want er gebeurt dan niets anders dan
dat de regeling van Dawes van kracht blijtt
en de oude jaartermijn van 2% milliard mk.
doohbetaald moet worden. De beste taktiek is
dus voor de Duitschers om niet zoo gauw aan
heengaan te den-ken, maar op de maruer van
marktkooplieden fel te marchandeeren. Het
valt echter niet te ontkennen, dat de positie
van dr. Schnacht en zijn medegedelegeerden
moedlijk is geworden, omdat de zaken dezen
loop helbfoen genomen dat de geallieerden eerst
hun onderlinge moeilijkheden over ieders aan-
spraken onder elkaar uitvechten, om daama
met een eenheidsfront tot bereiking van een
genieenschappelijk financieel doel tegenover de
Duitschers te verschijnen. Dit zal het den
Duitschers veel moeilijker maken met mar
chandeeren iets te bereiken. In de eindsom
komt. om maar iets te noemen, het bedrag
vooi dat Engeland berekend heeft voor de
kwijting van zijn schuld aan Amerika noodig
te hebtben, wanneer het de som die het van zijn
schuldenaren aan den kant der geallieerden
krijgt, erbij rekent. Op hun beurt hebben ueze
schuldenaren natuurlijk bij het bepalen van
hun a and eel uit de Duitsche herstelbetalinigen
weer rekening gehouden met wat zij aan En-
geLand en Ameri-ka moeten afdragen en zoo
komt men altijd weer tot de slotsom dat er
voor Buropa geen verlichting van den finan-
cieelen last te verkrijgen is, zoo lang Amerika
niet over de torug wil komen, wat men nu a.
voldoende weet dat het niet wenscht te doen.
Staan.de tegenover een gemeenschappelijken
eisch van de geallieerden, moet Duitschland
nu echter het gevoel krijgen dat de commissie
der deskundigen in stede van bij gemeen over-
leg te bepalen wat het rijk kan dragen, feite-
lij-k teru-g is gekeerd tot de oude methode v on
de heratelcommissie, die den overwonnene het
bedrag van de herstel-betaling oplegde.
Zdedaar de zeer kiesche en netelige toestand
waarin men bij de beraadslagingen te Parijs
thans geraakt is.
DE LINIE-SCHEPEN NELSON EN
RODNEY.
De maritieme medewerker van de Daily Te
legraph onthult een en ander van de geheimen
van de twee nieuwste en grootste Engelsche
linie-schepen, de Nelson en de Rodney, die nu
bij de vloot in den Atlantischen Oceaan dienst
doen.
Onder de voornaamste kenmerken van deze
pwee wonderschepen vallen te vermelden
Een stalen dek dat de zwaarste horizontal
bescherming vormt, welke ooit bij een schip is
aangebracht en het daarom bomviij maakt.
Een dikke pantSering beschermt ook den
romp en de geschuttorens. In gewone omstan-
digheden is zij niet door vijandelijke projec-
tielen te doorboren.
De anti-torpedo-bescherming is aangebracht
in een omvang, zooals nog nooit het geval is
geweest.
Daarom naderen de twee schepen het ideaal
der onzinikbaarheid. De pantsering van het dek
heeft een dikte van ruim 15.5 c.M., die van den
romp van 35 c.M. en van de geschuttorens van
40 c.M.
Dank zij de bijzondere bescherming tegen
torpedo-aanvallen, zou de Nelson voort kunnen
vechten, zelfs na door zes torpedo's getroffen
te zijn. Tengevolge van schade onder de wa-
terlijn zou het schip slagzijde kunnen krijgen,
maar deze zou spoedig verholpen kunnen wor
den door het toelaten van water in de water-
dichte afdeelingen aan den anderen kant, tot
welk doel een bijzondere pomp- en overstroo-
mingsinstallatie aangebracht is.
De stuurinrichting van de Nelson is iets
geheel nieuws. Wanneer het schip 23 knoopen
maakt, kan het roer in dertiig seconden van
baikboord naar stuurhoord gezwaaid worden.
Bij den bouw van de schepen zijn allerlei
vernuftige middelen toegepast om het gewiclit
te verminderen, met zooveel succes, dat de
Nelson, toen zij voltooid was, een waterver-
plaatsing van slechts 33.500 ton had en dus
nog 1500 ton beneden de grens van het trae-
taat van Washington is gebleven.
AMSTERDAM ROTTERDAM CRON1MCEN
J
JAARVERSLAG DER ZEEUWSCHE
LANDBOU W -ONDERLINGE.
Op 5 April jl. werd in „De Prins van
Oranje" te Goes onder voorzitterschap van
den heer G. J. v. Unnik te Zevenbercjsche-
hoek, de jaarlijksche alpemeene leden-ver-
qadering qehouden van de Zeeuwsche
Landbo-uw-Onderlinqe, afdeelinq van de
Bedrijfsvereeniginp „De Centrale Land-
bouw-Onderlinqe".
Uit het jaarverslaq, loopende over het
boekjaar 1 November 1927 31 Octobei
1928 blijkt, dat de Zeeuwso'ne Landbouw-
Onderlinqe bij het ein-de van het boekjaar
2960 leden had met een jaarloon van
f 7.364.890,—
Het ledental van de qeheele Centrale
Landibou-W'Onderlinqe beliep bij de afslui-
ting van het boekjaar 34887. met een jaar
loon van bijna 64 millioen gulden.
In het verslagjaar werden bij de Zeeuw
sche Landbouw-Onderilinge aangegeven 917
ongevallen, waarvan er twee een doodelij-
ken afloop hadden, voorts gaven 42 ongeval
len aanleiding tot het verlleenen van scha-
deloosstelling over een langeren termijn dan
6 weken.
Het aantal ongevallen dat over het boek
jaar voor rekening van de Centrale Land-
bouw-Onderlinge kwam bedroeg 6980. Van
deze ongevallen hadden er voor zoover de
wettelij-ke verzekering betreft, 15 en voor
EEN DOLLE KOE.
Bij de inlading van een transport koeien te
Teignmouth in Devon heeft een dolgeworden
koe het geheele spoorwegverkeer naar Ply
mouth en Exeter in de war gebracht. Het dier
wist te ontsnappen en rende de spoorbaan op,
die tot het naaste dorpje dat 13 K.M. ver-
der ligt, door 5 tunnels gaat, terwijl de weg
aan de eene zijde door een steenen zeewering I
en aan de andere door een steil talud begrensd
wordt. Spoorwegpersoneel volgd'e het dier
door alle 5 tunnels, in welke het verkeer langs
telegrafischen weg was opgehouden, maar
eerst twee uur later werd de koe aan den in-
gang van het dorpje Starcroos door telefonisch
gewaarschuwde politie gepakt.
TREINRAMP IN ROEMENIE.
De sneltrein KisehinewBoekarest is bij het
station Boboc in de nabijheid van Buzeu ont-
spoord. Drie personenwagens vielen om. Vol
gens tot nu toe ontvangen berichten werden
20 personen gedood en 60 gewond.
De reddingswerkzaamheden worden door een
hevigen sneeuwstorm ten zeerste bemoeilijkt.
Volgens de mededeeling van de spoorweg-
direetie bedraagt het aantal dooden 10 en het
aantal gewonden 59. Het grootste gedeelte
der slac-htoffers zijn spoorwegbeamhten en mi-
litairen. De locomotief, 2 personenwagens en
de bagagewagen zijn geheel vernietigd, terwijl
de rails over een afstand van 200 meter ver-
nield zijn. De schade is zeer groot. Naar ver-
der gemeld wordt, zijn reeds eenigen der
ernstig gewonden overleden.
EEN SPOORWEG DOOR DE BUSSEN
GEKNAUWD.
De 24 K.M. lange spoorweg van Garstang
naar Knott End bij Fleetwood zal het vervoer
van passagiers staken, omdat hij de concur-
rentie met de bussen niet meer kan volhouden.
Hij loopt, door een streek waar veel landbouw
is. De laatste d'rie jaar zijn er vele nieuwe
buslijnen in dit district opgericht, die voor
snel en goedkoop vervoer zorgd-en. Dienten-
gevolge maakte nauwelijks iemand meer van
de passagierstreinen gebruik. Alleen in het
zomerseizoen was er eenig vertier, dank zij
den bezoekers van Blackpool.
De spoorweg zal na de staking van den
passagiersdienst nag slechts goederen, voor-
namelijk zout uit naburige mijnen en land-
bouwvoorbbrengselen, vervoeren.
HET GROOTSTE ZEILSCHIP TER WERELD
VERMIST.
Men meldt uit Kopenhagen, dat men sedert
meer dan honderd dagen niets meer heeft ge-
hoord van het grootste zeilschip van de wereld,
dat den dienst tusschen Amerika en Zuid-
Australie onderhoudt. Aan boord bevinden
zich 70 Deensche matrozen. Men maakt zich
vooral zeer ongerust, daar het schip is uitge-
rust met een radio-installatie en het hulpmo-
toren bezit.
Echter merkt men op, dat het reeds meer
is voorgekomen, dat het schip ged-urende tien-
tallen' dagen geen teeken van leven gaf.
MOEILIJKE BESLISSINGEN.
De Engelsche magistraten komen sorns voor
moeilijke heslissingen te staan. Zoo dezer da
gen de magistraat in het politiehof van Mort-
laike, die recht moest doen op een klacht van
j een vrouw, die van haar man, een oud-politie-
brigadier, af wilde. Zij beweerde, dat hij haar
niet alleen met zijn politiestok had geslagen,
maar dat hij ook had geweigerd haar mede uit
j wandelen of naar de bioscoop te nemen en dat
zij in de laatste drie jaar geen enkelen kus
van haar man had gehad. De vrouw zette
j haar betoog kracht bij door te verklaren, dat
i hij meer gaf om zijn gepoederde dochters dan
om haar, die hem vertelde zij terloops
twintig kin-deren had geschonken. De magi-
i straat bleek van meening dat de klachten der
vrouw overdreven waren en zond haar met
een woord van opbeuring weg. De vrouw ver-
trok echter schreiende
DOOR EEN LEETTWENKOP ZWAAR
GEWOND.
Te Halberstadt geraakte van een oud in
zandsteen opgetrokken gebou-w aan de Holz
markt een 350 jaar oude steenen leeuwenkop
los en trof twee mannen. Een koetsier van een
bierwagen kreeg een dubbele scbedelbreuk. In
hopeloozen toestand werd hij naar het zieken-
huis overgebracht. Ook de tweede man liep
zware verwondingen op. De oorzaak van het
I ongeval wordt toegeschreven aan inwerking
I van de vorst.
i MUITERIJ OP EEN MILLIONNA1RSJACHT.
Naar uit New York gemeld wordt, is het
renten toegelkend wegens bliivende lnvalidi ..oll(j zeilen in de nabijheid van de rotsen
teit. Van de 20 ongevallen met doodelnken Jersey. Op het jacht vond men vier
afloop gaven er 6 aanleiding tot het toeken-
nen ecner rente aan nacjelaten betrekkinpen.
(5 voor zoover betreft de wettelijke en een
voor zoover betreft de vrijwillige verzeke
ring
De kosten der verzekering beliepen voor
de leden der Zeeuwsche Landbouw-Onder
matrozen der bemanning stomdronken in de
cabine liggen. In de vertrekken van den kapi-
tein en op het dek waren bloedsporen zichtbaar
waaruit -bleek, dat hier een hevigen stnjd ge-
woed had.
Kaariblykelijk is de bemanning aan het mui-
ten geslagen, heeft den kapitein vermoord en
de leden der Aeeuwscne 1 overboord" geworpen en 't scheepslog vernield.
linge over 'het verslagiaar f 1,09 per T 100 jacht van deI1 millionnair had in de laat-
jaarlo-on.
Aan de leden zal dus. daar de voorschot-
premie f 1,50 per f 100 bedraagt, terugbe-
taald kunnen worden 41 cents per f 100
Het verslag geeft voorts mededeelingen j
over de vrijwillige verzekering voor patroons
en kinderen van leden en over de beide
ziekteregelingen.
OLIFANTEN ONTSNAPT.
In het stadje Reutlingen zijn Vrijdag vier
olifanten uit een circus ontsnapt, dat daar
sinds korten tijd' voorstellingen geeft. Een
der beesten liep de straat op en bracht een
bezoek aan verschillende winkels. Eerst trapte
hij de deur van een lampenwinkel in en snuf-
felde den heelen winkel rond, zonder veel
schade te berokkenen, daarna verhrijzelde hij
bij een opticien een groote kast vol brillen en
optische instrumenten; ook in een muziekwin-
kel hield het dier geweldig huis, vervolgens
sloeg hij het etalageraam van een winkel in
horloges in en onderweg trapte hij nog een
fiets en een motorfiets stu-k. Tenslotte kon
het beest door zijn bewakers worden gepakt,
een van de bewakers werd daarbij gewond.
ste weken een vaart gemaakt door het Zuiden
van den Atlantischen Oceaan. Naar verluidt,
zou Ross in Florida van boord zijn gegaan.
Omtrent zijn verblijf is echter tot dusver niets
bekend, zoodat men vreest dat hjj eveneens
een slachtoffer is geworden van de muitenj.
Ben later bericht meldt, dat het verhaal om
trent de muiterfj overdreven is. Het jacht is
te New York aangekomen met den verdwenen
gewaanden eigenaar en twee matrozen aan
boord, die echter geen sporen van dronken-
schap vertoonden. Zij vertelden dat de schip-
per overboord was geslagen en verdronken,
toen hij het stuurgerei wilde repareeren. Kort
na het vertrek uit Charleston was de machine
onklaar geraakt en elf dagen had het schip
met zware zeeen te kampen gehad. Hoewel ze
water hadden, hadden zij geen eten kunnen ko-
ken. Toen ze ten slotte opgepikt werden, wa
ren Ross en zijn metgezellen uitgeput.
DE UITVINDER VAN DEN AUTO
OVERLEDEN.
Dr. Carl Benz, de uitvinder van den auto, is
in den ouderdom van 84 jaar te Ladenburg bij
Mannheim gestorven. Hij was de zoon van een
machinist en liep reeds vroeg met het denk-
beeld rond, een wagen te construreeren, die
op eigen kracht op alle wegen zou kunnen
loopen.
In 1885 gelukte het hem den eersten auto,
een wagen ap drie wielen, te vervaardigen, die
op het oogemblik nog in het Duitsche museum
te Munchen is te zien.
Bij den eersten proeftocht gelukte het slechts
een afstand van honderd meter af te leggen,
doch spoedig wist de uitvinder een wagen te J
construeeren, waarmede hij een snel-heid van
16 K.M. per uur bereikte. In 1888 werd de
eerste Benzauto te Munchen tentoongesteld en
met de gouden medaille bekioond.
In Duitschland was aanvankelijk de afzet
van de Benz-automobielen gering. In 1899
werd de fabriek orogezet in een naamlooze
vennootschap. Spoedig daarop trad dr. Carl
Benz uit de fabriek en leefde sedert terugge-
trakken te Ladenburg.
GIFTVR1J MAKEN VAN LICHTGAS.
Bij de gasfabrieken te Berlijn is men reeds
sedert jaren bezig proeven te nemen met be
trekking tot de magelijkheid om gas van$ de
giften te bevrijden en. zoo een einde te maken
aan het groote aantal ongeluk-ken, veroorzaakt
door onvoorzichtigheid met gas. Over de tech-
nische en chemische- bij zonderheden van die
proeven wordt voorloopig nog het strengste
stilzwijgen bewaard, terwijl er patent zal wor
den geno-men op de methode om gas giftvrij
te maken, zoodra is gebleken, dat die methode
waarde heeft voor de praktijk.
EEN PIJNLIJK VOORVAE TE NAIROBI.
Sir Arthur Conan Doyle toert op het
oogenblik in Oost-Afrika, waar hij een aantal
lezingen houdt over zijn meest geliefkoosd
onderwerp: spiritisme. Een eigenaardig en
voor den beroemdan schrijver minder pleizie-
rig incident heeft zich op een slotlezing te
Nairobi voorgedaan.
Sir Arthur vertoonde tjjdens deze lazing
een reeks geestfotografieen. Speciaal bij 56n
dier fotografieen stond hij uitvoerig stil.
Deze vertoonde een geest in een witten man
tel gehuld en Sir Arthur wees met nadruk
op het ..wreede, gemeene gezicht" van dezen
geest. Plotseling echter sprong uit de toe-
hoorders de bekende tandarts uit Nairobi,
Spencer Palmer, op en riep uit: „Dat is een
foto van mijzelf!" Onder geweldige beroe-
ring en terwijl Conan Doyle doodsbleek op
een stoel neerzeeg, vertelde hij toen, hoe hij
15 jaar geleden in een zgn. ..spookhuis" zich
als „spook" had laten fotografeeren. Hij
trok een lange nachtjapon aan en vertrok
zijn gezicht tot een duivelschen grijns. Hoe
deze foto in Conan Doyle's verzameling te-
recht kwam, was hem een raadsel. De ge-
ljjkenis was echter terstond te zien en hij
verzocht daarom Sir Arthur de woorden, „dat
deze geest een wreed en gemeen gezicht
had", in te trekken.
De groote Conan Doyle zag zich verplicht,
des tandartsen verklaring onvoorwaardelijk
te aanvaarden en maakte officieel, en onder
groote hilariteit, amende honorable.
EEN PROP WATTEN ALS DOODS-
OORZAAK.
Er worden nog wel eens min of meer lugu-
bere grapjes gemaakt op chirurgen die tijdens
een operatie een of ander instrument in den
patient „vergeten". lets van dien aard, maar
heelemaal geen grapje, heeft zich in eeo
Engelsch ziekenhuis voorgedaan.
Zekere heer James, die een buik-operatie
had ondergaan, v-oelde zich kort daarna alles
behalve prettig en liet zich nog eens onder-
zoeken. Zijn nieuwe arts adviseerde een nieu
we operatie, en daarbij vond men in de buik-
holteeen flink stuk watten. De irritatie,
door deze watten veroorzaakt, had een ont-
steking ten gevolge gehad, waarvoor geen
bant meer was te vinden. Een week na de
tweede operatie stierf de heer James.
Natuurlijk kwam het tot een proces. Beide
chirurgen verklaarden daar, dat degeen die
de operatie verricht, niet verplicht kan wor
den geacht, na afloop de instrumenten en
proppen watten te tellen. Dit wordt meestal
overgelaten aan de assiteerende verpleegster.
Bij de eerste operatie had een van de as-
sistenten nog gevraagd: Zijn al de proppen
er uit? en daarop had een van de aan-
wezigen: ja, geantwoord. Ten onrechte,
helaas.
De jury constateerde, dat de dood te wijten
was aan nalatigheid, maar zrj achtte deze
nalatigheid niet strafbaar.
EEN OUDE CIRCUS-CLOWN
OVERLEDEN.
D6sir6 Byou, de oude circus-clown, dien te
Parijs iedereen kende, is naar zijn laatste
rustplaats op het kerkhof van Pantin ge
bracht. D&sire heeft als clown beroemde
dagen gekend en wist het zoover te brengen,
dat hrj een eigen circus bezat. Maar later is
toen voor D6sir5 de tegenslag gekomen en
zijn laatste levenstijd, dien hij in een ouden,
lekkenden woonwagen doorbracht het
eenige wat hem van de circusglorie was
overgebleven is heel droevig geweest. De
koude winter in den woonwagen is voor D6sir<5
noodlottig geweest. Verleden week Woens-
dag is hij begraven. Alle clowns uit Parijs,
de° beroemde Fratellini's voorop, hebben
Desir6 naar zijn laatste rustplaats vergezeld.
Het was een armelijke begrafenis, die toch
de aandacht trok door het ongewone gezel-
schap, dat achter den lijkwagen schreed. Op
het graf is natuurlijk aan de gevoelsuitingen
de ongebreidende loop gelaten m hartelijke
toespraken en de oudste Fratellini, die zich
vaderlijk over het bitter schreiende dochtertje
van Desir6 boog, zegde haar in zijn gebroken
Ital-iaansch-Fransch toe, dat hij een voor-
stelling zou geven, waarvan zij de opbrengst
zou ontvangen. Andere artisten cledcn soort-
gelijke edelmoedige beloften.
Wedstrijdprobleem No. 26, van G. Mantel
Hengelo. (Het Damspel.)
Zwart: 1, 2, 6, 7, 9, 11, 13, 15, 16, IT, 18,
19, 26, 36, 45.
Wit: 22, 24, 28, 30, 32, 34, 37, 38, 44, 47,
48, 49 en voorts een dam op 46.
Oplossing
Wit: 24- -20!, 28—23! 22—18, 4T—41,
48—43, 32—28.
Zwart: 15X35, 18X40, 13X22, 36x47,
47X50, 22X33.
Wit: 4339, 3731, 46X26 gewonnan.
Zwart: 33X44, 26X37.
Een schitterende dubbel-opsluiting met
prachtig verborgen winstgang. Verscheidene
oplossers hebben aan dit moeilijke vraagstuk
een puntje verspeeld.
De heer J. Scheele te Zaamslag zond de
volgende oplossing van No. 26.
Wit 4943 (Zwart 18X27); 32X12 (7X
18); 28—22 (18X27); 37—31 (26X37 en
46X3.
Dit is eohter geen afdoende winst voor Wit
en kan dus ook niet als een bijoplossing
worden aangemerkt. In dit probleem is
slechts een oplossing mogelijk en dat is de
prachtige ontleding van den auteur. zooals die
boven is vermeld.
De stand der oplossers na 26 problemen is:
W. Boogaard te Middelburg 29 punten;
J. Luterjn te Groede, J. v. d. Heuvel en J. P.
Geensen te Ter Neuzen alien 28 puntenJ.
Kaan Dz. en D. Kaan te Ter Neuzen 27 pun
ten; L. Goedbloed Jr. en Jac. Boogaard te
Vlissingen en J. van Wijck te Middelburg 26
punten; J. Scheele te Zaamslag, A. A. Geen
sen te Vlissingen en A. de Zeeuw te Ter
Neuzen alien 25 punten; F. Harms, Ter Neu
zen 23 punten; A. A. Riemens ,Axel en J. J.
Almekinders, Sluis beiden 22 punten; P. v. d.
Heuvel Jz. ,Ter Neuzen 20 punten; N. N. te
Den Haag en G. de Blaerj te Middelburg 17
punten; ..Beginner" te Ter Neuzen 16 pun
ten; ..Amateur" te Ter Neuzen 13 punten;
A. de Vriend, Ter Neuzen 12 punten; D. Lu
terjn, Oostburg en F. Haak, Axel 11 punten;
S. J. Boogaart, Zuidzande 4 punten; J. van
Dixhoom te Zaamslag 1 probleem opgelost
(No. 25).
Bezwaren tegen of vragen naar aanleiding
van bovenstaanden stand s.v.p. binnen 10
dagen na het verschijnen dezer rubriek.
Studie van Pierre Leygues, Rouen.
In rubriek CXVII gaven we van de hand
van den bekenden Franschen problemist Ley
gues onderstaand moeilijk vraagstuk ter op
lossing:
Zwart: 4, 9. 12, 13, 15, 17, 19, 25, 26.
Wit: 28, 29, 30, 31, 34, 37, 38, 39, 47.
Deze studie verwierf den len prijs in den
in Januari 1925 door „Het Damspel" en de
Nieuwe Courant" uitgeschreven intematio-
nalen studie- en lokzettenwedstrijd. Slechts
weinigen onder onze lezers hebben er zich
aan gewaagd en dan nog zonder succes! De
fraaie oplossing volgt hier. Wit forceert de
winst
Wit: 31—27! (A), 38—33! 28X19, 87—
31!, 27—21!
Zwart: 13—18 (B), 19—23 (C), 17—22,
26X37, 15—20 (D).
Wit: 3024, 19X10!, 2419!
Zwart: 914, 4X15 en Ziwart moet min-
stens 2 schijven offeren, waardoor Wit wint.
Men zie nu de verschillende varianten:
A: 3127 is een geniaal gevonden sleutel-
zet. Oppervlakkig gezien kan Zwart door
1218 voordeel behalen, maar dan volgt:
B: Wit: 3127! ,2822, 27—21, 2923,
9799 I 99 V
Zwart: 12—18?, 17X28, 26X17, 18X40,
25X43, 43X32 en 3X8 en wint mooi en af-
doend!
C: 1923 is gedwongen, indien Zwart
niet direct een schijf wil verliezen.
D: Wit 2721! ,1913, 3024, 2419,
29X7 wint.
Zwart: 4—10?, 9—14, 18X9, (14X23.
De eenvoudige en hoogst-economische stel-
ling doet aan een idealen partijstand denken.
Een brillante studie, zooals de heer Leygues
trouwens meerdere heeft samengesteld,
die hem in en buiten Frankrrjk naam gaven.
Probleem van J. Duhne, Deventer.
Het volgende „probleempje"' wordt ter op
lossing aangeboden aan de „snuffelaars"
onder de oplossers. Er zijn n.l. verscheidene
oplossingen in mogelijk. Wie haalt er de
meeste uit? De stand is:
Zwart: 7, 8, 9, 10, 12. 20, 29 en een dam
op 27.
Wit: 17, 19, 21, 32, 35, 36, 38, 43 en een
dam op 49.
Wit speelt en wint op tal van manieren.
(Hoeveel?)
Oplossingen v66r 25 April. (Niet gel dig
voor den wedstrrjd.)
Oplosserwedstrijd.
Wedstrijdprobleem No. 25, van D. Bosma,
Amsterdam.
(Uit „Het Damspel" Juli 1926.)
Ziwart: 2. 4, 5, 7, 8, 16, 20, 21, 24, 26, 35.
Wit: 13, 19, 23, 27, 30, 37, 38 42, 44, 47, 50.
Oplossing:
Wit: 37-31!, 4440 3025, 50X39,
19X39, 25X1.
Zwart: 26X48, 21X43, 35X44, 43x34,
48X9 6n Wit wint. Het zoo langzamerhand
beroemd geworden systeem-Bosma, dat origi
neel en rijk aan mogelijkheden blijft.
Op verzoek publiceeren wij nogmaals de
laatste wedstrijdproblemen
No. 27.
Zwart: 3, 8, 9, 11 ,13, 14, 16, 19, 25 en een
dam op 47.
Wit: 20, 21, 22, 27, 30, 33, 34, 35, 37, 39,
44, 50.
No. 28.
Zwart: 2, 3, 6, 7, 9, 10, 14, 19, 24, 25, 30,
32, 33 en een dam op 37.
Wit: 11, 17, 22, 23, 26, 28, 31, 34, 36, 89,
40, 42, 44, 49, 50 en een dam op 48.
Voor beide problemen als steeds: Wit speelt
en wint.
Oplossingen worden ingewacht tot 1 Mei
a.s.
CorrespondentieJ. P. G. te T. De Auteurs-
opl van No. 25 is wel iets mooier.
J. S. te Zaamsl. No. 26 foutief^opgeiost.
Een aesthetische eisch
in de schaakpartij is de ongeSchreven regel
om in een zoo gering mogelijk aantal zetten
zijn doel te bereiken. Dit is een opaantast-
baar en zelfs een der meest fundamenteele
principes van het schaakspel. Is b.v. de ge
heele problematiek er op gebaseerd! „Wit
o-eeft in 2 zetten mat" beteekent o.a.:
"het lijkt onmogelijk, maar het is in 2 zetten
te doen. In nog meer zetten natuurljjk ook
(meestal), maar dat is het schoone er niet
van."
In de practische partij is deze regel niet