Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad.
Woensdag 13 Maart.
No. 8348.
dat de betrokkenen dien raad niet willen vol-
gen.
VAN
rAJIEK VAN KOOPH. EN FABK.IEIi.EN
YOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
TE TER NEUZEN.
In de Zaterdag 9 dezer in de raadzaal te
Ter Neuzen gehouden vergadering werd door
den Voorzitter, den heer J. A. van Rompu met
de in de eerste vergadering des jaars gebrui-
keliike gelukwenschen, geopend, waama nij
over het afgeloopen jaar bet volgende over-
zicht gaf:
Indien ik voorts overeenkomstig het ge-
bruik een terugblik werp op den economi-
schen toestand van ons vaderland, dan schijnt
het mij toe, dat, alles saamgenomen, van een
verbetering, van eenige opleving mag worden
gesproken. Die meening vind ik terug in de
beschouwingen die meerdere mijner collega s
van andere Kamers reeds uitspraken. Maar
toch treft het, dat ook uit verschillende voor-
beelden blijkt, dat er weinig stabiliteit is, dat
onvoorziene omstandigheden, beschermende o
andere maatregelen van het buitenland, er toe
kunnen leiden, dat een bloeiend bedrijf of
branche op korten tijd in het gedrang komt.
Ondanks de conventie te Geneve bestaat daar-
voor veel meer gevaar dan vroeger. Of onze
industrie het op den duur geheel of gedeelte-
lijk zal kunnen houden, bij de tegenwoordige,
onbeschermde handelspolitiek, tegenover de
algemeene steeds sterker wordende bescher-
ming in.het buitenland is m.i. wel aan, be-
denking oniderhevig.
De omstandigheden in het gebied onzer
Kamer overziende moet ik als mijn algemee-
nen indruk geven, dat er wel eenige verbete
ring in den toestand gekomen is, al blijkt uit
de verschillende ingekomen rapporten, dat de
bedrijfsuitkomsten niet evenredig zijn aan de
meerdere bedrijvigheid. Dat er een verlich-
ting in den toestand gekomen is, moet naar
het mij voorkomt zeker voor een deel ook
worden toegeschreven aan het bij uitstek
gunstige jaar voor de landbouwers, voor wat
betreft de opbrengst van hunne oogst en de
gunstige omstandigheden waaronder zij dien
van het land hebben kunnen halen, al is het
ook, dat de lage prijs van verschillende land-
bouwvoortbrengselen op het eerstgenoemd
bedrijfsresultaat deprimeerend werkte.
Zeeuwsch-Vlaanderen is uiteraard een land-
bouwende streek en de uitkomsten van dat
bedrijf zijn alzoo van beduidenden invloed op
den economischen toestand van het gewest.
De tuinbouw breidt nog steeds uit en het laat
zich voorzien, dat dit in de toekomst nog
meer het geval zal zijn. Dit zal zeker aanlei-
ding kunnen zijn tot beperking van de sei-
zoen-werkloosheid, die thans des winters in
nog steeds toenemende mate voorkomt. Dit
blijkt overtuigend uit de inschrijvingen van
werkloozen bij de correspondenten der Dis-
trictsarbeidsbeurs te Ter Neuzen in de ver
schillende plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
waar in 1927 2284 inschrijvingen van werk
loozen werden gerapporteerd, terwijl dit over
het jaar 1928 2782 bedroeg.
Van regeeringswege is ook in het afgeloo
pen jaar voortgewerkt om de werkloosheid in
onze streek te beperken door emigratie, hetzij
naar buitenland, of naar industrie-centra in
ons land. Ofschoon men om verschillende
reden de noodzakelijkheid van dergelijke
maatregelen moet betreuren, kan het ons
dankbaar stemmen, dat er althans elders voor
ondememende en actieve vaders met gezin-
nen en voor jongelieden een arbeidsveld ge-
vonden wordt, waardoor ze een bestaan krij-
gen, dat ze in deze streek voor het oogenblik
niet vinden kunnen. Er is in dit opzicht zeer
vruchtbaar werk geleverd door de districts-
arbeidsbeurs te Ter Neuzen. De resultaten
van dat werk spiegelen zich ongetwijfeld af in
den voortgaanden teruggang der bevolking
van Zeeuwsch-Vlaanderen. Blijkens de bij de
Kamer ingekomen overzichten is in slechts 9
gemeenten de bevolking toegenomen, terwijl
deze in de 26 andere terugliep. Op 31 Decem
ber 1927 was de bevolking van Zeeuwsch-
Vlaanderen in totaal 82881 (zij was dit jaar
met 288 verminderd) en op 31 December 1928
was zij 82428, alzoo weer 453 minder.
Ik ben overtuigd, dat u alien, mijne heeren.
met mij vurig hoopt, dat aan deze'i toestand
een eind zal kunnen komen, en dat Zeeuwsch-
Vlaanderen aan de daar wonenden een be
staan zal kunnen verzekeren.
Er zal daarom gezamenlijk moeten worden
opgebouwd en geen enkel middel zal onbe-
proefd mogen worden gelaten, dat de wel-
vaart der streek kan verhoogen. In toenemen
de mate rust in dat opzicht ook een taak op
de gemeentelijke bestuurscolleges, meerdere
besluiten van gemeenteraden houden in dezen
tijd verband met de economische ontwikkeling
van hunne gemeente, of van de geheele om-
geving. Ik druk daarom de hoop uit, dat het
hen, die geroepen zijn daarin mede te beslis-
sen, niet aan het noodige doorzicht, aan het
noodige vooruitzicht zal ontbreken, dat zij er
van doordrongen zullen zijn dat men, als men
vooruit wil, moet beginnen met zelf de hand
aan den ploeg te slaan, dat men daarvoor zoo
noodig risico moet aandurven, en dat men
vooral ook in diie colleges bedenken moet niet
in zijn eigen beperkte wereld te leven, doch
dat men ook voldoende gemeenschapsgevoel
moet bezitten, om samen te werken voor tot
stand koming van ondememingen in het al-
gemeen streekbelang.
Tot mijn spjjt moet ik memoreeren, dat de
verschillende zaken die de aandacht der
Kamer bezighielden in verband met onguns-
tige economische toestanden, over het alge-
meen onopgelost zijn gebleven. In den aan-
vang van het jaar was de toestand bijzonder
ongunstig, en aan de vertoogen der Kamer tot
de Regeering hebben zich ook de stemmen
van anderen gepaard, het kwam zelfs tot een
interpellatie in de Tweede Kamer over den
economischen toestand in Zeeuwsch-Vlaande
ren. Practische resultaten zijn echter tot nu
toe zoo goed als niet bereikt.
Met betrekking tot de vlasindustrie werd
van Regeeringswege ingesteld de Permanente
Ambtelijke Vlascommissie, aan welks werk-
zaamheden voorts uitbreiding werd gegeven
en die ook te adviseeren kreeg over andere
economische onderwerpen.
Het eenige resultaat van de werkzaam-
heden dier commissie is, voor zoover mij be-
kend, alleen, dat door haar tusschenkomst
aan de gebruikers van electromotoren voor de
vlasbewerking een bijslag van 5 cent per
K. W. U. op den stroomprijs is toegekend, een
bedrag dat de betrokkenen blijkbaar wel
gaame aanvaarden, doch dat toch niet van
beteekenis kan worden geacht voor de in
dustrie, aangezien dat blijkens inlichtingen
van deskundigen slechts 40 tot 50 cent be-
draagt voor het verwerken van een baal vlas
die van f 80 tot f 100 geldt.
Door die Permanente Ambtelijke Vlascom
missie is er bij de kleine vlassers aan de grens
op aangedrongen een cooperatie te stichten
en hun bedrijf te mechaniseeren. Men vindt
het blijkbaar van hooger hand onaangenaam,
Nu wil ik mij voor djt oogenblik niet uit-
spreken over de kansen der vlasindustrie bij
mechanisatie. Doch wel trekt het mijn aan
dacht, dat mij nog in een conferentie die in
het begin van het vorig jaar gehouden werd
van ambtelijke zijde werd meegedeeld, dat
'men aan de vlasfabrieken in ons gebied van
regeeringswege op geenerlei wijze steun kon
verleenen, en dat men nu van dezelfde zijde
de menschen die het bedrijf als het ware als
huisindustrie uitoefenen adviseert tot het
stichten van een grootbedrijf, hetgeen toch
voor mechanisatie noodig zou zijn, en dat die
mechanisatie dan toch tengevolge zou hebben
toeneming der werkloosheid, welke men voor
al in den winter juist wil bestrijden door het
uitoefenen van vlasbewerking, omdat deze
veler handen werk vraagt. Mechanisatie zou
in elk geval dat doel voorbij streven.
De verschillende pogingen die werden aan-
gewend om opheffing te verkrijgen van de on
gunstige positie waarin de haven van Ter
Neuzen verkeert met betrekking tot het
loodsgeld in vergelijking met de Belgische
havens, hadden noch voor partieele gevallen,
noch over het geheel eenig resultaat. De op-
lossing is nu verschoven tot den weg der on-
derhandeling en we ondervinden hier al een
aantal jaren, dat dit een zeer lange is. Ziet
daarvoor ook de kwestie van eleotrificatie
van de kanaalbruggen te Sas van Gent en
Sluiskil, waamaar zoo dringend verlangd
wordt.
In het laatst van het jaar werden nog ver
schillende wenschen kenbaar gemaakt met
betrekking tot den Provincialen Stoomboot-
dienst op de Wester-Schelde. Resultaten zijn
daaromtrent nog niet bekend. Verschillende
punten maken nog een onderwerp van beraad-
slaging uit, doch ik verwacht, dat de Kamer
in deze niet geheel onbevredigd zal blijven.
De nieuiwe aanlegplaatsen voor de groote
motorveerboot ,,Koningin Wilhelmina te
Vlissingen en te Breskens kwamen in het
laatst van het vorig jaar gereed, en toen
bleek welk een mooie verbinding dit vooral
voor het overzetten van voertuigen gewor-
den is.
Tegelijk wil ik hierbij aanstippen, dat van
wege de provincie Zeeland verschillende plan-
nen in bewerking zijn voor verbetering van
wegen. Het is niet mogelijk alle wegen in-
eens in bewerking te nemen, aangezien de be-
schikbare fondsen dat niet toelaten, doch er is
een begin. Voor meerdere wegen moet even-
wel ook de medewerking van belanghebbende
polders en gemeentebesturen worden ingeroe-
pen. Ik spreek de hoop uit, dat de plannen
der provincie in dat opzicht dien noodigen
steun zullen verkrijgen. Een goed wegennet
is voor een streek van groote waarde.
Een nummer kan thans van de lijst der te-
leurstellingen die ik eenige jaren moest op-
sommen geschrapt worden, nl. uitbreiding van
de bestaande loskaden te Ter Neuzen, aange
zien op de staatsbegrooting voor het jaar
1929 eindelijk een eersten termijn is uitge-
trokken om tot de uitvoering van dat werk
over te gaan, waarmede een eerste stap
wordt gedaan in de goede richting. Dat ook
de uitvoering van verdere plannen, die door
de regeering in het vooruitzicht zijn gesteld
niet te lang op zich zullen laten wachten, is
iets dat gij, mijne heeren, met mij vurig zult
hopen.
Er is ten opzichte van de algemeene positie
dezer haven sinds den oorlog nog niets ge-
wijzigd. Het gemis der speciale spoorweg-
tarieven, waarbij zich heeft gevoegd een groot
verschil in loodsgeld, dat voor sommige ge
vallen fataal werkt, beletten een normale ont
wikkeling van het havenbedrijf. Toch mogen
we deze ongunstlge omstandigheden in
aanmerking nemende nog spreken van
reden tot tevredenheid, als we den toestand
der haven vergelijken met dien van het jaar
te voren.
Over het jaar 1928 kwam binnen (met in-
begrip der 44 kolenschepen voor Sluiskil) 215
geladen zeeschepen met een netto inhoud van
232.611 registertonnen, tegen 137 zeeschepen
van 129.274 reg, tonnen in 1927. Vooral het
aantal registertonnen is zeer be'invloed door
het alhier lossen van verschillende Oceaan-
stoomers tijdens de staking te Antwerpen,
welke ook zeer van invloed is geweest op de
werkloosheid in het havenbedrijf, eangezien
men toen op een andere slappen tijd geduren-
de een week of vijf handen tekort kwam.
Ofschoon een vergelijking toch mank gaat,
aangezien de eene lading voor een haven voor
wat betreft de noodige werkkracht veel meer
bet|ekent dan de andere, wil ik thans een
vergelijking maken met de scheepvaartbewe-
ging van voor den oorlog en stip dan ook aan
dat in het jaar 1913 binnenkwamen 406 zee
schepen, metende 253.736 reg. tonnen.
Bij beschouwing der cijfers over 1928 dient
ook in 't oog te worden gehouden, dat daarin
begrepen zijn een aantal met kolen geladen
zeeschepen, welke kolen, voor de cokesfabriek
te Willebroeck voor den oorlog meestal met
Rijnschepen uit de Ruhr werden aangevoerd
en dit dus geen toename van invoer beteekent.
En dan valt het ook in het oog, dat de
vaart op de haven van Gent, welke sinds het
jaar 1913 is verdubbeld, over het afgeloopen
jaar bedroeg 3153 met een netto inhoud van
2.208.115 reg. tonnen en het aantal zeesche
pen alleen in het jaar 1928 met 600 met
460.000 reg. tonnen toenam.
Terwijl Ter Neuzen dus het verkeer van
1913 nog niet terug kreeg, is dat van Gent
verdubbeld. Uit die cijfers blijkt wel over
tuigend, van welken invloed de geschetste
toestand op het havenverkeer te Ter Neu
zen is.
Dht het is zooals het thans bestaat, hebben
we aan het werk van enkele firma's te dan-
ken. De aanvoer van hout, de uitvoer van
steen, zoowel metselsteen als natuursteen,
en de opslag van meststoffen zijn voor de
haven van groote beteekenis geworden en in
dien er ruimte komt voor meerdere opslag-
plaats en het bouwen van magazijnen zal,
naar men mij verzekerde, de aanvoer van
meststoffen nog aanmerkelijk kunnen uitge-
breid worden. Ook de aanvoer van ijzer nam
weer eenigermate toe.
De stoomvaartdiensten op Londen geven,
al brengen zij nog niet de bedrijvigheid der
vroegere, tweemalen 's weeks rechtstreeksche
verbinding met de Engelsche hoofdstad, het
geen van veel voordeel is voor den uitvoer
van tuinbouwproducten.
Het bestaan dier gelegenheid is ook weer
aanleiding voor de plannen tot het stichten
van een veilingsgebouw te Ter Neuzen van
wege cooperatieve veilingsvereenigingen in
Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen.
De binnensoheepvaart op Ter Neuzen neemt
nog gestadig toe. Er arriveerden om aldaar
te lossen of te laden 2473 schepen, of onge-
veer 500 meer dan het jaar te voren, met
492.446 netto reg. tonnen. Voomamelijk aan
voer van gebakken steen, kalk en cement
gaven tot die stijging aanleiding, terwijl de
cijfers van uitvoer vrijwel gelijk bleven.
Aan- en uitvoer van koopwaren per spoor-
weg nam aanzienlijk toe.
Een en under was op het cijfer der werk
loozen te Ter Neuzen van gunstigen invloed,
Waren er in het jaar 1927 ingeschreven we-
gens werkloosheid 3276, in 1928 was dit ge-
daald tot 2780, of 17 minder. De aanmel-
dingen van ingeschrevehen waren te Ter Neu
zen 30 lager dan het jaar te voren. Van
ondere beteekenis waren de laatste 4
maanden van het jaar. Was in het midden
des jaars de staking te Antwerpen op daling
van het werkloozencijfer van invloed, in de 4
I laatste maanden van het jaar was de toe
stand volkomen normaal. Werden over dat
1 tijdperk in 1927 13.014 werklooze dagen ge-
registreerd, over de 4 laatste maanden van
1928 slechts 2782, alzoo den daling met 64
hetgeen een zeer gunstig verschijnsel mag ge-
noemd worden.
De Ter Neuzensche Scheepsbouwwerf had
voortdurend druk werk met nieuwbouw en
herstelling. Zij breidde hare inrichtingen nit.
De Tegelfabriek van ,,De Hoop" werkte vrij
geregeld en zij kreeg voor afzet van haar
product aanzienlijke opdrachten van elders.
De verbouwing der cokesfabriek te Sluiskil
werd voltooid, waardoor de capaoiteit dier
fabriek sterk werd verhoogd en meerdere
werklieden konden worden aangenomen.
In het laatst van het vorig jaar werden
onderhandelingen aangeknoopt voor het aan-
koopen van landerijen ter oppervlakte van 60
H.A. onder de gemeente Axel, nabij Sluiskil,
voor het stichten eener fabriek. Naar vemo-
men werd beloofde dit een grootsche instel-
ling te worden, die een groot aantal werk-
krachten zal vorderen. Nader is gebleken,
dat het een inrichting betreft voor het produ-
ceeren van ammoniak. De fabriek wordt be-
rekend op een jaarlijksche productie van circa
50.000 ton, en dat voor de exploitatie dezer in
richting te Brussel is opgericht de Compagnie
Neerlandaise de 1'Azote met een kaptiaal van
157.500.000 francs.
Dit belooft een inrichting te worden die in
deze streek groote bedrijvigheid zal brengen
en naar we hopen van beteekenis zal zijn voor
vermindering van het leger werkloozen.
De stijfselfabriek Zelandia te Sas van Gent
ging over in handen eener andere maatschap-
pij, die de inrichting vergrootte en deze steeds
op voile kracht exploiteert.
Ook van de te Sas van Gent gevestigde
Spiegelglasindustrie valt meer dan gewone
bedrijvigheid te vermelden zij werkte een
tijd lang met 3 ovens, terwijl de daaraan ver-
bonden kunstmestfabriek haar gewone cam-
pagne werkte.
De Suikerfabrieken te Sas van Gent, zoowel
de speculatieve als de cooperatieve ontkwa-
men ook niet aan den invloed der crisis waar
door de suikerindustrie wordt getroffen. Toen
wij een jaar te voren wezen op den deprimee-
renden invloed van den buitengewonen uit
voer van grondstoffen naar Frankrijk, hetgeen
alleen mogelijk is door de bescherming die
deze industrie in dat land geniet, was nog niet
te voorzien, dat deze kwestie, ook door andere
invloeden, een keer zou nemen zooals we die
thans kennen, dat 5n de industrie, en de land
bouwers, 5n de schippers, en de werklieden,
en de middenstand, zooals we dat in Bergen
op Zoom zagen, zich met de toekomst dier
zoo belangrijke industrie bezig houden. Op
de agenda dezer vergadering vindt u daarom
trent ook een voorstel van het Bureau.
Van de wollenstoffenindustrie en tricotages,
zoowel als van de sigarenindustrie te Hulst
kwamen vrij bevredigende berichten ter oore,
en evenzoo van de fabriek van de heeren Van
Melle te Breskens, waarvan een der leden
onzer Kamer directeur is, die, ondanks de
zware concurrentie, kans zien steeds nieuwe
afzetgebieden voor hun waar te vinden, en
daardoor kunnen voortgaan hunne productie
te verhoogen.
Voor de bouwvakkdn was het slap in den
nieuwbouw en door gebrek aan werk voor
alien werd bij aanbe'stedingen in den regei
heftige concurrentie gevoerd, hetgeen doodend
is voor het loonend houden der bedrijven. De
klacht werd wel vemomen, dat de leveran-
ciers van bouwmaterialen daarvan niet zelden
de dupe worden.
De aardappelhandel was levendig, een groot
kwantum is naar het buitenland verkocht,
waarvan voomamelijk Frankrijk en Duitsch-
land de afnemers waren.
Voor confectie en manufacturen was het
jaar beter dan te voren; de Belgische prijzen
die thans gestegen zijn, hebben daarop wel in
vloed.
Graan- en meelhandel was in de eerste helft
van het jaar bedrijvig, doch later stil, door het
achteruitloopen der prijzen.
Door de handelaars in kruidenierswaren
wordt sterk geklaagd. Er zijn in dat vak ver
schillende omstandigheden die een normale
concurrentie belemmeren, terwijl het groote
aantal dat zich daarop geworpen heeft niet
meewerkt tot verbetering van den toestand.
De handel in kunstmeststoffen ziet haar
veld, ofschoon hier veel kunstmeststoffen
gebruikt worden, steeds inkrimpen door uit
breiding van den cooperatieven aankoop.
Ziet hier, mijne heeren, in vogelvlucht mijn
indrukken over verschillende toestanden in
ons gewest.
Ik heb nog een mededeeling met betrekking
tot een kwestie die het oostelijk deel van dit
gewest bezig houdt; dat n.l. van den Minister
van Waterstaat bericht is ingekomen bij het
bestuur van „De K.A.H.A.", dat thans nog
niet kan beslist worden over de vraag of
tot de doortrekking vans het kanaal naar
Hulst zal worden overgegaan en over een
eventueele bijdrage die hiervoor van belang-
hebbenden zal worden gevraagd, aangezien
het rapport der betrokken commissie-Patijn
hieromtrent nog niet is binnengekomen. Men
zal dus moeten voortgaan hieromtrent in af-
wachting te blijven.
der Kamer te arbeiden voor de belangen van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Den heer VAN 't HOFF noemt het voor
hem, als oudste lid, een aangename taak den
voorzitter, en ook den secretaris, namens de
Kamer geluk te wenschen. De herbenoeming
van den voorzitter, met nagenoeg algemeene
stemmen, bewijst, dat deze het vertrouwen der
wordt, blijft inmiddeis ook door deze ongunstl
ge regeling te meer gedupeerd, waarom de
Kamet juist had verzocht in afwachting van
defimtieve regelingen tijdelijk maatregelen te
treffen waardoor aan de ongunstige verhou-
dingen althans in dit opzicht een eind zou
kunnen komen. Aangezien het wenscbelijk kan
i geacht worden voor dit belang nadere stappen
Kamer heeft, en zijn leiding op hoogen prijs j te doen, werd het Bureau deswege overeen-
Met betrekking tot de werkzaamheden van
het Handelsregister zij aangestipt, dat werden
ingeschreven 38 zaken, terwijl 15 werden op-
geheven. Op 31 December 1.1. was het laat
ste dossiernummdr 1807.
Er werden 459 inlichtingen verstrekt, tegen
492 in 1927, terwijl werden afgegeven 1067
certificaten van oorsprong of andere verkla-
ringen, tegen 1411 in het jaar te voren.
Ik ben thans aan het slot van mijn over-
zicht. Ik wil eindigen met een woord van
dank voor de wijze waarop gij, mijne heeren,
mij de leiding dezer Kamer hebt vergemakke-
lijkt, in het bijzonder breng ik dien dank aan
de heeren van het Bureau, met wie ik nauwer
in aanraking kwam. Eveneens dank ik den
Secretaris, die, door de wijze waarop hij de
behandeling der zaken voorbereidt, en door
grondig onderzoek van de aan de orde komen-
de onderwerpen, het aan spreker en de Kamer
zoo gemakkelijk maakt, terwijl ik ook nog een
woord van dank breng aan den adjunct-
secretaris voor de toewijding waarmede hij
zijn werk voor de Kamer en de uitvoering der
bepalingen van het Handelsregister uitvoert.
De VOORZITTER deelde mede, dat door de
heeren Van Melle en Oggel is bericht, dat zij
verhinderd zijn de vergadering bij te wonen.
Periodieke benoemingen.
Op uitnoodiging van den Voorzitter vormen
de heeren De Feijter en Risseeuw het stem-
bureau.
Met 11 stemmen wordt herbenoemd als voor
zitter de heer J. A. van Rompu; de heer Nee-
teson verkrijgt 1 stem.
De heer VAN ROMPU betuigt de leden
dank voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij
hoopt dat hem voldoende krachten zullen wor
den geschonken om nog tal van jaren deze
functie te blijven vervullen, en met de leden
wordt gesteld. Hij wenscht hem toe, cfat hem
gezondheid en krachten zullen worden ge
schonken voor het vervullen zijner taak en hem
nog vele jaren zullen worden toebedeeld. Hij
wenscht hem en zijne familie in '29 alle goeds.
(Applaus.)
Met 4 stemmen (1 briefje was bianco en 1
was uitgebracht op de heer Van Rompu) wordt
herbenoemd tot voorzitter der afd. grootbe
drijf de heer P. A. Neeteson; tot diens plaats-
vervanger wordt herbenoemd met 5 stemmen
de heer L. de Feijter, op den heer Risseeuw is
1 stem uitgebracht.
Tot voorzitter d'er afdeeling kleinbedrijf
wordt herbenoemd met 5 stemmen (1 brief je
is bianco) de heer G. Stevens. Met 4 stemmen
wordt herbenoemd als diens plaatsvervanger
de heer J. M. Oggel, op den heer De Vrieze
zijn 2 stemmen uitgebracht.
J Notulen.
De notulen der vergadering op 15 Septem
ber 11. worden met algemeene stemmen vast-
gesteld.
Mededeelingen.
Medegedeeld wordt een bericht van den Mi
nister van Waterstaat, dat voorshands de open-
stelling van het post- en telegraafkantoor te
Breskens niet zal worden ingekrompen, en een
van den Minister van Arbeid, Handel en Nij-
verheid, betreffende goedkeuring van de be-
grooting der Kamer voor den dienst 1929, die
voor kennisgeving worden aangenomen.
Verkeersregelingen.
Besloten werd naar de vanwege Gedep. St.
op 18 Maart a.s. te Middelburg te houden bij-
eenkomst inzake verkeersregelingen in Zee-
land namens de Kamer af te vaardigen haren
S&cr6td>ris
De aandacht zal worden gevestigd op de
wenschelijkheid van het verkrijgen eener be-
tere verbinding van Walcheren met Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen in den avond via Goes-
Hoedekenskerke. Men moet nu reeds vroegtij-
dig in den namiddag met den trein vertrekken
en eenmaal te Goes aangekomen Dijna 2 uur
wachten. Indien de trein die op Donderdag te
6 uur van Vlissingen naar Goes rijdt, dagelijks
liep was de noodige verbetering verkregen.
Bij vernieuwing zal worden gewezen op de
onvoldoende verlichting van het aanlegsteiger
te Walsoorden en voorts worden verzocht po
gingen aan te wenden dat op den stoomtram
Breskens-Maldeghem een zoodanigen dienst
wordt ingesteld in den morgen, dat de leerlin-
gen van de H. B. S. en Kweekschool te Sluis
en uit Aardenburg de gelegenheid zullen krij-
gen tijdig te Oostburg te arriveeren. De mee
ning werd uitgesproken dat overleg met een
comite der betrokken ouders er toe zou kunnen
leiden, dat men de toezegging verkreeg dat
van die gelegenheid het geheele jaar door ge-
bruik zou worden gemaakt.
Ook zal worden gewezen op het in dit blad
van 25 Febr. 1.1. gesignaleerde geval van het
ontbreken van samenwerking van de zijde van
den stoomtram Breskens-Maldeghem voor het
geven van aansluiting te Schoondijke.
Informatie zal worden ingesteld naar de ver
schillende wenschen die door de Kamer bij
schrijven van 8 Oct. 1928 betreffende den
stoombootdienst op de Wester-Schelde zijn
kenbaar gemaakt, terwijl ook onder de aan
dacht zal worden gebracht dat voor het Ned.
gedeelte der lijn Gent-Ter Neuzen nog steeds
een oorlogstarief wordt in rekening gebracht,
dat 100 hooger is, dan dat hetwelk voor den
oorlog gold, hetgeen belemmerend op het ver
keer werkt. Volgens het thans toegepaste ta-
rief wordt voor de 16 K.M. van Ter Neuzen
tot Selzaete berekend 3e kl. 60 cent en voor de
nog resteerende 27 K.M. van Selzaete tot Gent
36 cent. En wordt thans dus per K.M. op het
Nederlandsch gedeelte nog ongeveer het drie-
voud berekend van het tarief op het Belgisch
gedeelte.
Uitbreiding van loskaden te
Ter Neuzen.
Met genoegen is kennis genomen van de me
dedeeling van den Minister van Waterstaat dat
op de staatsbegrooting voor 1929 een post is
uitgetrokken om aan te vangen met uitbrei
ding van de loskaden te Ter Neuzen, een werk
dat sinds eenige jaren in uitzicht was gesteld.
Daarvan zal aan den Minister worden ken
nis gegeven en tevens de hoop uitgedrukt, dat
na de goedkeuring der begrooting door de Sta-
ten-Generaal spoedig met de uitvpering van
dat werk zal worden aangevangen, en voorts
dat de aangekondigde plannen voor verdere
havenuitbreiding, die dringend noodig blijkt,
wegens het gebrek aan opslagruimte, spoedig
vasten vorm zullen krijgen en tot de uitvoe
ring zal kunnen worden overgegaan.
Abonnementskaarten op de Nederl.
Spoorwegen op korten termijn.
Door de Directie der Staatsspoorwegen is
afwjjzend beschikt op een verzoek om het ge
heele jaar door Sdaagsche abonnementskaar
ten verkrijgbaar te stellen. Door verschillende
Kamers is evenwel een nieuw verzoek gedaan
om, in het belang van het binnenlandsche ver
keer bdaagsche abonnementskaarten verkrijg
baar te stellen.
Het Bureau is van meening dat dit vooral
voor een afgelegen streek als Zeeuwsch-Vlaan
deren van groote beteekenis zou zijn, om het
reizen naar het overig deel van Nederland
aanlokkelijker te maken, en stelt voor die po
gingen op dien grond te steunen.
De heer VAN WAESBERGHE wijst op Bel-
gie, waar met veel succes kaarten worden be-
schikbaar gesteld voor 5 of voor 15 dagen.
Met algemeene stemmen wordt besloten aan
te dringen op het beschikbaar stellen van 5-
daagsche en 14daagsche abonnementskaarten.
Wachtlokaal bij het ontvangers-
kantoor te Sas van Gent.
Naar aanleiding van het tot den inspecteur
der directe belastingen gericht verzoek om
inrichting van een wachtlokaal voor passa-
giers van automobielen of autobussen, tijdens
het grensonderzoek te Sas van Gent, werd be
richt ontvangen dat geen. aanleiding bestaat
om van rijkswege zoodanig wachtlokaal in te
ridhten, doch dat de betrokken passagiers bij
ongunstig weer mogen vertoeven in de vesti
bule van het ontvangerskantoor. Door dit laat
ste wordt in de bedoeling der Kamer voldoende
voorzien.
Slagerswinkels.
Steun zal worden verleend aan de pogingen
van den Nederl. Slagersbond om te verkriigen
dat voor een slagerswinkel, tevens werkplaats,
voortaan zal worden toegepast art. 7, le lid
der Arbeidswet, m.a.w. dat daarvoor met be
trekking tot die wet de winkelbepalingen zul
len gelden.
Loodsgeld voor de haven te
Ter Neuzen.
Met teleurstelling heeft de Kamer van den
Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid
bericht ontvangen, dat in overleg met zijn be
trokken ambtgenooten. besloten is de verbete-
ringen in de huidige ongunstige verhoudingen
van de loodsgelden voor de Nederlandsche
Scheldehavens te brengen langs den weg van
overleg. Analoog met andere zaken die op de
zelfde wijze reeds sinds jaren op oplossing
wachten is het te voorzien dat die oplossir.g
naar een verwijderde toekomst wordt verscho
ven. De haven van Ter Neuzen, die door de
tarievenkwestie reed's zoo zwaar getroffen
komstig zijn voorstel, diligent verklaard.
Bedrijfs(verhuur) auto's.
Steun zal worden verleend aan het verzoek
van den Bond van Bedrijfsautohouders in Ne
derland om ook bedrijfspersonenauto's (d.w.z.
auto's die worden verhuurd, autobussen e.d.)
evenals vrachtauto's vrij te stellen van perso-
neele belasting.
Bescherming van effectenhouders.
Door het Bureau wordt voorgesteld steun .te
verleenen aan een verzoek door de „Vereeni-
ging Effectenbescherming" gericht tot ver
schillende fracties der Tweede Kamer, ten
doel hebbende wettelijke bescherming van
pandbriefhouders en kleine spaarders, zulks
naar aanleiding van gevallen als zich b.v. met
de Veendammer Hypotheekbank hebben voor-
gedaan.
Een afschrift van dat verzoek is toegezon-
den door de Kamer te Maastricht en het komt
aan het Bureau gewenscht voor, dat in deze
richting maatregelen worden genomen.
De heer VAN WAESBERGHE bestrijdt dit
voorstel; men moet voor het bedrijfsleven zoo
weinig mogelijk de voogdij van den Staat in-
roepen. Ten opzichte van den effectenhandel
heeft men ook in dat opzicht ervaring door de
maatregelen in 1914 in het leven geroepen. Er
kan omtrent de noodzakelijkheid van te ne
men maatregelen, ook over de solvabeliteit van
staten of ondernemingen die leeningen aan de
markt brengen, groot verschil van meening
bestaan. Ten slotte zullen wettelijke maatrege
len geen afdoenden waarborg tegen knoeie-
rijen kunnen geven.
De heer RISSEEUW sluit zich bij deze mee
ning aan.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
Bureau zich even beraden heeft en op grond
der ingebrachte bezwaren zijn voorstel in-
trekt en voorstelt het schrijven voor kennis
geving aan te nemen.
M. a. s. wordt aldus besloten.
Suikerindustrie.
Door het Bureau worden mededeelingen ge
daan omtrent de te Bergen op Zoom vanwege
de Bredasche Kamer gehouden vergadering in
zake de suikerindustrie, die door een afvaardi-
ging dezer Kamer was bijgewoond.
De Kamer verleent sanctie aan het Bureau
voor den steun verleend aan de in voornoemde
vergadering aangenomen motie.
Met het oog op het belang dat zoowel d'e
beetwortelcultuur als de suikerindustrie zelf
voor het gebied der Kamer heeft, achthet
Bureau het wenschelijk ook nog een schrijven
tot de Regeering te richten. Nu inmiddeis een
initiatief-voorstel ter zake bij de Staten-Gene-
raal is ingediend, zal dit aan de leden der Ka
mer behooren te worden gericht.
De oorzaken van den onhoudbaren toestand
der suikerindustrie liggen niet in ons land,
zoowel het telen der bieten als de fabricage
zelf staan op zeer hoog peil, doch de oorzaak
van den onhoudbaren toestand ligt in het
buitenland, onze industrie moet werken tegen
dumpingsprijzen uit het buitenland en is ge
heel onbeschermd, terwijl andere landen hun
suikerindustrie in sterke mate beschermen.
Daarom wordt voorgesteld een verzoek te
richten tot de Tweede Kamer der Staten-Ge-
neraal maatregelen te nemen tot bescherming
dier industrie, om haren ondergang te voor-
komen. Ondergang der teelt van suikerbieten
en het stilvallen der fabrieken zou voor Z.-
Vlaanderen weinig minder dan een ramp be-
^0 ekenen
De heer NEETESON zet dit nader uiteen,
als volgt:
Mijnheer de Voorzitter!
De vraag of het gewenscht is, dat onza
Kamer zich bemoeit met den toestand
waarin op het oogenblik onze Nederlandsche
suikerindustrie verkeert, acht ik zoozeer in
het belang van ons geheele land en meer in
het bijzonder in dat van het gebied onzer
Kamer, van Zeeuwsch-Vlaanderen dus, dat
het mij gewenscht voorkomt de toelichting,
die het bureau tot een bevestigend antwoord
op die vraag geleid heeft, eenigszans nader te
bezien en uit te werken.
De huidige suikerprijzen zijn te laag om
daaruit een loonende bietenprijs te kunnen
betalen, zegt die toelichting. Wanneer men
nu weet, dat de suikerprijs op het oogenblik
ongeveer 13,50 is, dan zal men begrijpen
dat daartegenover niet kan staan een bieten
prijs, die voor den landbouwer nog loonend is.
Kon nu met eenigen redelijken grond ge-
zegd worden, dat de fabrikanten of de boeren
zelf de schuld zijn van dien toestand, dat zij
dan maar met hun tijd hadden moeten mee-
gaan, er zou alles voor te zeggen zijn om hen
dan ook maar de gevolgen te laten dragen.
Maar zoo is het niet: de Nederlandsche sui
kerindustrie staat op een zeer hoog peil, zij
is in staat gebleken, ondanks de hooge lasten,
die de West-Europeesche cultuur haar oplegt
in den vorm van sociale maatregelen en be-
trekkelijk hooge loonen, om den bietenprijs in
verhouding tot de suikerprijs hooger op te
voeren dan veelal elders het geval is. En wat
de bietenteelt betreft mag gerust gezegd wor
den, dat de opbrengst nergens elders zoo hoog
is als in ons land.
Wanneer dan ook een eerlijke strijd het
pledt moest beslissen, dan zou de meest ener-
gieke en de van nature gunstigst gelegen
voortbrenger de overwinning behalen en dan
wisten wij het wel.
Maar zoo is helaas de toestand niet. Op
kunstmatige wijze worden dumpingsprijzen en
overproductie geschapen, en wel door een al-
lerwegen, behalve bij ons, toegepaste bescher
ming. In de toelichting van het bureau wor
den daarvan reeds een paar voorbeelden ge
geven. Er zijn er meer: Amerika 13%
Cuba 2,80 Tsjecho-Slowakije 25, Spanje
55.
Engeland beschermt bovendien zijn raffina-
derijen door van witte suiker ongeveer 2,50
per 100 K.G. meer te heffen dan van ruwe.
Het zijn toestanden die onmogelijk kunnen
blijven bestaan, daar moet een oplossing voor
komen en het beste zal die gevonden kunnen
worden in eene intemationale conventie. Dit
zou niets nieuws zijn: in 1903 trad een derge
lijke con-ventie in werking, maar de oorlog die
zooveel op zijn geweten heeft, was ook hier
de schuld dat zij geheel verliep.
Ondertusschen is zulk eene regeling er op
het oogenblik niet, en dan rijst de vraag:
moet niet gezorgd worden dat onze bieten
teelt en onze suikerindustrie intusschen niet
verdwijnen
En waarom moet daarvoor worden ge
zorgd? Zie biz. 27 e. v. van Waarom be
scherming".
De beteekenis dier industrie wordt voldoen
de uiteengezet in de brochure waarom
bescherming van de Nederlandsche Suiker
industrie", uitgegeven door den Bond van
Cooperatieve Suikerfabrieken in Nederland,
waarin het volgende is te lezen:
„De suikerbietenteelt is een der meest in-
„tensieve cultures van het landbouwbedrijf.
,,Wij becijferen het bedrag, dat alleen door de
„landarbeiders in Nederland wordt verdiend
,voor grondbewerking, onderhoud, rooien en