I
u
spnpngen
mkm&wlw
m_jm, mlm
m i
Dam- en Scha&krnbriek.
Mm ~$m 'am i
mm m
wm
mm ipi mm
IX
INWEZKNDEN M K I) E I) E K L I N H
1NGEZONDBN MEDEDEELINGHN.
„„mm. fi
l
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Ruwe Huid
rale Lippen
-SSB
sportwedstrjjden vallen daar, evenals elders,
onder de publieke verma^elijkheden, zoodat
de plaatsbiljetten door de gemeente werden
geleverd in z.g. „belastingboeken". De contro-
leurs hadden, daar men er in geslaagd was
de biljetteu op voortreffelijke wijze na te boot-
sen, nimmer iets bemerkt en Iieten de bezoe-
kers, die met de valsche biljetten aan de con-
trole kwaraen ongehinderd passeeren, meldt
de „Tel." Daar het bestuur der sportvereeni-
gingen de tegencontrole slechts zeer slap uit-
voerde deze be3taat in het afscheuren der
stambiljetten, welk aantal moet kloppen met
het aantal vermeld op het bordereel Van den
boofdbureaulist heeft deze fraude zeer lang
kunnen plaats vinden zonder dat men iets be-
merkt heeft. Toen het bedrog uitkwam heeft
men nog zeer naarstig moeten zoeken en speu-
ren voor men er in geslaagd is de daders te
ontdekken. De politie is er thans in ge
slaagd de combinatie die de biljetten in ora-
loop heeft gebracht, te vinden. Het zijn, zoo-
als gezegd, vijf kooplieden, die uit armoede
tot hun daad zijn gekomen. Toen het de eerste
maal goed lukte is men er verder mee gegaan.
De daders waren wel zoo handig alleen biljet
ten uit te geven voor zeer druk bezochte
wedstrijden, zoodat bij den grooten toeloop de
controleurs geen tijd hadden voor een ernstig
onderzoek. Bij gewone weastrijden, die matig
bezocht werden gaf men geen biljetten uit.
De daders Devinden zich nog op vrije voeten,
daar men niet vreest, dat zij zich door de
vlucht aan een strafvervolging zullen ont-
trekken. Evenmin bestaat de kans, dat zij nu
hun daad zullen herhalen. Niettemin blijft
het feit zeer ernstig. Er kan nog een uitge-
breid onderzoek in deze zaak worden ver-
wacht.
Doch dit is niet juist, de raadsheer mag de
diagonaal c8g3 niet verlaten. Waarom niet
Hou zou Wit dan spelen?
DAMMEN.
CVI.
Van de volgende problemen, meerendeels
ontleend aan „Het Damspel", worden oplos-
singen ingewacht tot 15 Januari a.s. Voor de
wedstrijdproblemen zie onder!
No. 1 van H. N. J. Winter, Rijswijk.
Zwart: 7, 8, 9, 13, 16, 18, 19, 20, 24, 40
Wit: 21, 29, 31, 32, 33, 34, 41, 45, 48.
No. 2, van R. van Glinstra Bleeker, Den Haag
Zwart: 2, 8, 9, 10, 16, 22, 29, 36. Dam op 11.
Wit: 18, 23, 26, 27, 30, 31, 32, 34, 37, 40, 47.
No. 3, van A. H. v. d. Geest, Lisse.
Zwart: 2, 9, 11, 13, 15, 18, 23, 26, 30.
Wit: 25, 29, 31, 32, 33, 34, 39, 44, 45.
No. 4, van Ph. J. Ham, R'dam.
Zwart: 5, 9, 11, 12, 13, 17, 18, 24, 26, 30, 36.
Wit: 25, 28, 32, 33, 34, 37, 39, 44, 46, 49, 50.
No. 5, van G. Mantel, Hengelo.
Zwart: 7, 8, 9, 10, 12, 13, 20, 25, 28
Wit: 21, 22, 27, 31, 33, 35, 41, 43, 45.
No. 6, van C. Blankenaar.
Zwart: 1 schijf op 6 en een dam op 1.
Wit: twee dammen op 49 en 50.
Dit is het kleinst bekende eindspel met dam-
men en door den grooten eindspelkunstenaar
in 1908 samengesteld.
No. 7, van D. Kleen te Winkel.
Zwart: 1, 2, 8, 10, 18, 19, 20, 37.
Wit: 17, 21, 27, 31, 38, 42, 43, 49.
No. 8, van H. N. J. Winter.
Zwart: 1, 6, 7, 10, 14, 19, 20, 25, 29, 39.
Dam op 36.
Wit: 21, 23, 27, 28, 30, 31, 34, 35, 43, 48.
Voor alle problemen: Wit speelt en wint!
Bovenstaande vraagstukken gelden echter
■let voor den wedstrijd.
Oplosserswedstrijd.
In de volgende rubriek maken we een aan-
vang met de publicatie der oplossingen van
de wedstrijdproblemen No. 11, 12, enz.
Ditmaal twee fraaie meerslagproblemen,
beide gebaseerd op vernuftige motieven.
Wedstrijdprobleem No. 17.
Zwart: 7, 8, 9, 10, 13, 17, 22, 23, 25 27
28, 36.
Wit: 30, 31, 34, 35, 37, 38, 39, 42, 43, 46 47
en 50.
Ieder 12 schijven. Wit speelt en wint.
Wedstrijdprobleem No. 18.
Zwart: 3, 7, 9, 10, 14, 19, 20, 24, 25 26, 30,
en een dam op 50.
Wit: 16, 17, 21, 23, 29, 33, 34, 37, 38, 39
43, 44.
Wit speelt en wint.
Oplossingen dezer wedstrijdproblemen in te
eenden v66r of op 20 Januari aan J. J. Kaan,
Sluiskil.
Correspondentie: J. A. te Sluis. Zal uw
•etten in de volgende rubriek beantwoorden.
Aan tal van oplossers: Dank voor ontvan-
gen Nieuwjaarswenschen en wederkeerig het
beste.
Aan belanghebbendenDe wedstrijd om het
kampioenschap van Zeeuwsch-Vlaanderen
begmt den 20 Januari a.s. Dien dag worden
te Groede de eerste partijen gespeeld. Bericht
van eventueele verhindering s.v.p. v66r 13
Januari.
J. J. K.
SCHAKEN.
Analyse.
abcdefgh
Deze stand zal iederen lezer bekend zijn.
Capablanca, in de 32ste partij, tevens de
laatste van zijn match tegen Alekhin, speelde
er als 21ste.zet met zwart: Rd7e6? hetgeen
pionverlies en na 61 zetten partijverlies ten-
gevolge had. Zie: 21... Re6, 22. RXe6, DXe6,
23. Da5 (valt tegelijk pion e5 en pion a7 aan)
Pc4, 24. DXa7, Pxb2, 25. TXc8, TXc8, 26*
DXb7.
De eenigste analyst, die den goeden zet
vond, was Dr. Lasker, nl. 21... Pa4! waarna
Zwart gelijk spel behoudt. Men probeere de
vele mogelijkheden.
De meesten zijn bij het zoeken naar goede
zetten op dwaalspoor geraakt, ook bekende
meesters.
Vooral is 21... Rc6 door hen aanbevolen met
het vervolg: 22. Da5, Pfd7, 23. DXa7?, Ta8!
Een kennismakings-partij
met de typische bijzonderheden daarvan (voor-
zichtigheid, bekende opening, het bewaren van
het evenwicht) is de volgende tusschen de
heeren Guizot, een sterke speler uit Lyon, en
Delvaux, Sas van Gent. Laatstgenoemde won
de ontmoeting met 101.
Wit: Dx; Zwart: G.
1. d4, d5, 2. c4, e6, 3. Pc3, Pf6, 4. Rg5,
Re7, 5. Pf3, Pbd7, 6. e3, 0—0, 7. Tel, c5 (c6
is veiliger), 8. cXd5, eXd5, 9. g3, Pe4 (een
slechte zet in het orthodoxe Damegambiet),
10. RXe7, PXc3, 11. TXc3, Dxe7, 12. Rg2,
b6, 13. 00, Rb7, 14. dXc5, PXc5, 15. Pd4,
f5 (wil na Pe4, en ruil, den geisoleerden pion
op d5 versterken), 16. Pb5, Pe4, 17. Tc7,
Db4, 18. TXb7, Dxb5, 19. Dd4 (dreigt mat),
Tf7, 20. TXf7, KXf7, 21. Tel. Td8? (Dd7
was noodig, met precair spel), 22. Tc7, Td7,
23. a4. Zwart geeft op wegens figuurverlies.
Zie b.v. 23... De2, 24. TXd7f, Ke8, 25. RXe4
enz.
De rokade-aauval.
De match EuweColle is wegens vertrek
van Colle naar Hastings in den stand V2,
1 voor Euwe, afgebroken. Een tweekamp
ColleVan Hoorn kwam daarentegen klaar
met een overwinning van Colle van 3 winst-
punten en 2 remisen. Ook in deze match,
even als in het voorjaar tegen Landau en Dr!
Olland, kwam een mooie partij voor met een
echt Colleschen, d.w.z. uiterst subtielen en
economischen rokadeaanval.
Dat een rokadeaanval door de positie is ge-
geven, weet de lezer al. Zeer mooi is echter
in de partij om waar te nemen, hoe Colle be-
wust werkt aan het tot stand komen van
rokadeaanvallen barende posities en de min-
ste redelijke gelegenheid daartoe weet te
zien en met groote dldgance uit te buiten.
In dat opzicht wordt hij als een niet te
overtreffen leermeester reeds alom aan-
gemerkt en weten de Hollandsche clubs wel
wat zij doen wanneer zij Colle kiezen, om den
Nederlandschen kampioen voor een groote
match te trainen.
Wit: Colle; Zwart: Van Hoorn.
1. d4, Pf6, 2 Pf3, c5, 3. e3 (om met spoed
Rd3 en 00 te spelen, daarna in ieder geval
met e3e4 het centrum in te nemen en met
behulp daarvan zoo mogelijk verder aanval
tegen de rokade), 3... b6, 4. Kd3, Rb7, 5. Pbd2,
g6 (niet goed; werkt de witte strategie in de
hand: Zwart heeft in de nahand geen
tijd voor het dubbele fianchetto, Wit zal zijn
voorgenomen actie kunnen bruskeeren), 6.
e4 cXd4 (noodzakelijk; na 6... Rg7 volgt
7. c3 met het behoud voor Wit van een dub-
bel centrum), 7. PXd4, Rg7, 8. 0—0, 0—0„
(op 8... PXe4 zou volgen9. RXe4, d5, 10.
Pf5 gXf5, 11. Rxf5 en dadelijk aanval),
9. e5 (een giftpijl) Pe8 (op Pd5 volgt Re4
daarna c4), 10. Pd2—f3, Pc7 (op 10... d6 volgt
e6 met winst), 11. De2, Pc6, 12. PXc6, dXc6
(waarschijnlijk was RXc6, met tempoverlies
na Pd4, nog het beste. 13. Rg5, Pe6, 14. Tadl
(Wit begint schitterend te staan) Dc7 (doch
Zwart bevredigend), 15. Rc4 (Daar na
PXg5, Pxg5 de dubbele verdediging van pion
e5 verwijderd is, beteekent Rc4 een pion-
offer. Hoe de te verkrijgen aanval dit offer
rneer dan compenseert, is intuitie, gebaseerd
op het ontbreken van voldoende officieren op
den Koningsvleugel (sinds e5), en doet
men goed aan wat nu gaat volgen te leeren
zien.) PXg5, (veel beter was 15... c5, 16. Rd5,
waarna Wit via de d-baan overwicht behield),
16. PXgSi RXd5 (zie de mooie variant 16...
DXd5, 17. Dxd5, RXd5, 18. Pxf7, Txf7
19. Td7, Rc8, 20. TXe7 en wint. Ook 16
e6 hielp niet meer, wegens 17. PXe6, fXe6,
18. RXe6j en weer beslist Td7), 17. PXf7
T><f7, 18. 14, Rf6 (het beste; op 18... Rxf4*
wint RXf7f en g3; terwijl op Rd6 de zet f5
beslist) 19. f5, b5 (beter was Taf8. Doch dan
wint Wit met 20. fXg6, hXg6, 21. Td3 enz.),
20. RXf7f, KXf7, 21. De6f, Kg7 (indien Kf8,
dan fXg6, hXg6, TXf6|, exf6, Td7 mat-
areigend, Dxd7, Dxd7 en wint), 22. Td7,
Db6f, 23. Kill, Tf8 (op gXf5 volgt Txf5
met winst), 24. fxg6 (hier moest Wit aan de
verleiding weerstaan om Txe7t te spelen,
dat onvoldoende zou zijn geweest. Zie- 24
TXe7t, RXe7, L5. DXe7t, Tf7, 26. f6f, Kg8'
27. De8t, Tf8, 28. f7f, Kg7, 29. De5f, Kh6 en
Zwart pareert het verdere, b.v. Tf3 door Rc8
en Tf4 door Dd8) Rc8 (op hXg6 volgt TXe7f,
welke zet trouwens in bijna alle varianten be
slist), 25. TXe7f, KXgG, 26. De4f, Kg5, 27.
h4f. Zwart geeft op wegens mat door Tx
h7tt, want op 27... Kh6 volgt 28. DXh7 mat
en op 27... Kh5, 28. Txh7 mat. (Varianten
van Colle.)
Competitie Ter Neuzen.
J. J. Kaan wint van Wissekerke en Taze-
laar; Van den Ouden van De Klerk en Kaan;
Stapper van Van den Ouden; Tazelaar van
Stapper; Delvaux van Tichelman, Donze
(2Xen Tholens; Tichelman van Galle; Ver-
poorten van Galle; Donze van Verpoorten en
remise met Galle.
Vergadering van Donderdag 20 December
1928, des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, A. E.
C. Kruijsse, M. W. Koster, C. Th. van de Bilt,
H. Wolfert, Ch. Claessens, A. Th. 't Gilde, F.'
Dieleman, J. de Feijter en P. de Feijter, be-
nevens de Secretaris J. L. J. Maris.
Afwezig de heer Ph. J. van Dixhoorn.
(3. Slot.)
10. I itbreiding van banken waarop van
wege de gemeente gelden worden ge-
plaatst.
Bij raadsbesluit van 21 Febr. 1922 aldus
schrijven Burgemeester en Wethouders
werden de twee in de gemeente gevestigde
banken aangewezen am het overtollige kas-
geld van den gemeente-ontvanger te plaatsen,
alsmede bij den post-, cheque- en girodienst,
waar intusschen bij laatstgenoemde de rente-
vergoeding is vervallen.
Sinds dien tijd is de bank van Nederl. Ge-
meenten meer en meer de schakel geworden
tusschen rijk en gemeente, om de diverse uit-
keeringen aan de gemeente en de verschuldig-
de bedragen door de gemeente aan het rijk te
betalen.
Dit brengt meer en meer de wenschelijk-
heid naar voren, om bij die Bank een rekening
te openen, waardoor de betrokken bedragen
van of op de rekening kunnen worden ge-
schreven, zonder speciaal daarvoor overschrij-
vingen te verzoeken.
Kosten brengt dit niet mede en de rente is
gelijk aan die, welke op de in de gemeente
aanwezige banken worden gegeven.
Wij stellen U voor een rekening courant-
overeenkomst met de Bank van Ned. Gemeen-
ten te sluiten.
Waar bij bovengenoemd raadsbesluit de ban
ken in deze gemeenten meer werden aange
wezen om de overtollige gelden te plaatsen,
lijkt het ons voor de eenvoudigheid wensche-
lijker dat ook met die banken een rekening-
courant-overeenkomst wordt gesloten, met een
eventueele opname van kasgeld tot ten hoog-
ste 5000 een en ander behoudens goedkeu-
ring van heeren Gedeputeerde Staten.
Een ontwerp-besluit daarvan, gelieve U bij
de stukken aan te treffen.
De heer't GILDE: Mijnheer de Voorzitter!
Ik zie de noodzakelijkheid niet in, dat Bur
gemeester en Wethouders nu, behalve de
plaatselijke banken nog een derde bank noo
dig hebben, waarop gelden der gemeente ge-
plaatst kunnen worden, etc. Naar ik meen
te weten is Axel in dit opzicht weer een uni-
cum. Waarom is dit nu feitelijk noodig. Het
beteekent toch zeker geen vereenvoudiging
maar wel vermeerdering van administratieve
rompslomp. Overal elders streeft men naar
centralisatie op alle mogeljjke gebied, hier
zien wij weer het tegendeel.
Wat zijn nu eigenlijk de hieraan verbonden
voordeelen.
Verzoeken van overschrjjvingen komen toch
nooit voor.
De rente is gelijk aan die welke op de
plaatselijke banken worden gegeven. Waar
om worden de plaatselijke banken nu op deze
wijze gedupeerd Ik beschouw het als een
duw welke hieraan gegeven wordt.
Deze banken hebben hier hun kantoren met
directie's en personeel die hier leven en belas-
ting betalen. Ik zie de noodzakelijkheid ook
daarom daar niet van in, wel het tegendeel
er van.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
juist het tegendeel van hetgeen de heer
't Glide beweert het geval is. Het openen van
een rekening-courant bij de bank van Neder-
landsche gemeenten zal aanleiding geven tot
vereenvoudiging van administratie. De Staat
betaalt over die bank aan de gemeente de
verschillende uitkeeringen. Indien de ge
meente daar een rekening-courant opent,
worden die bedragen terstond rentegevend ten
name der gemeente ingeschreven. Vroeger
werd betaald over den postchSque en giro
dienst, doch deze betaalt geen rente meer.
Bij aanneming van het voorstel kan het geld
van de gemeente bij de bank blijven staan tot
men het noodig heeft. Het is dus vereenvou
diging van administratie.
De heer OGGEL merkt op, dat indien men
in deze centralisatie zou willen nastreven, de
gemeente zich dan uitsluitend bij de bank van
Nederlandsche gemeenten zou moeten bepa-
len, doch het is uit achting voor de plaatse
lijke banken, dat Burgemeester en Wethou
ders daarmede nog in contact willen blijven.
Wanneer de gelden van het rijk voor de ge
meente worden gestort, worden die ook direct
rentegevend ingeschreven, hetgeen dus een
voordeel is. Is er geld noodig dan gaat er een
mandaat weg en wordt het geld uitbetaald.
De heer DIELEMAN meent er toch ook de
voorkeur aan te moeten geven, zich te bepalen
tot de twee plaatselijke banken. Er is toch
ook geen bezwaar om het kasgeld bij die ban
ken te beleggen. Ze betalen toch ook hun
belastingen, ze zijn solide en men kan er toch
ook tot f 5000 geld opnemen.B
De VOORZITTER wijst er op, dat, als de
heer Dieleman goed geluisterd heeft, hij heeft
kunnen hooren, dat er geen kwestie is van
ivantrouwen, doch alleen van vergemakkelij-
king van de administratie en voordeel voor
de gemeente.
De heer KRUIJSSE stelt in het licht, dat er
nu wel wordt voorgesteld bij de twee plaat
selijke banken nog een derde bij te nemen,
doch dat in het v/ezen der zaak de toestand
in vergelijking met vroeger gelijk blijft, aan-
gezien de bank van Nederlandsche gemeenten
nu in de plaats komt van den Postch^que- en
Girodienst, die de gemeente vroeger ook als
bank gebruikte, hetgeen nu niet meer ge-
wenscht is, omdat deze geen rente meer uit-
keert. Als nu op de postchSque- en girodienst
een bedrag van 13.000 gestort wordt, het
geen voorkomt, is het gewenscht, dit er zoo
spoedig mogelijk af te nemen.
De heer DIELEMAN: Maar kan dat er
dan niet direct afgenomen en op de banken
gestort worden?
De heer OGGEL antwoordt, dat dit wel
kan, doch dat er telkens dagen mee verloren
gaan, hetgeen niet het geval is, als het bij de
Bank van Nederlandsche gemeenten terstond
wordt ingeschreven. Indien het van die bank
over den postchdque- en girodienst aan de
gemeente wordt overgemaakt en daar weer
afgenomen moet worden om het bij een bank
te plaatsen gaat er een dag of zes over heen,
Het kan dus nog een belangrijk voordeel voor
de gemeente opleveren.
De heer DIELEMAN acht het, als dat zoo
lang moet duren, geen wonder, dat er post-
zakken gestolen worden.
De VOORZITTER wijst er op, dat een en
ander tijd van bewerking noodig heeft.
De heer KRUIJSSE merkt op, dat het rijk
aan de Bank van Nederlandsche gemeenten
groote bedragen doet toekomen, die deze dan
weer aan de gemeenten uitkeert.
De heer DIELEMAN meent, dat op deze
wijze toch aan de plaatselijke banken winsten
onttrokken worden.
De heer OGGEL: Maar voor de gemeente
is het toch de voordeeligste weg.
De heer VAN DE BILT geeft te kennen,
dat het voor de andere kantoren wel eenig
nadeel kan zijn, maar voor de gemeente moet
men toch ook het voordeel zoeken en het is
zeker een gemak.
De heer 't GILDE beschouwt het, dat de
beide tegenwoordige banken er door worden
gedupeerd en die menschen leven hier toch
ook en betalen hun belastingen. Die gelden
worden hun onttrokken en hy beschouwt het
niet als vereenvoudiging.
De VOORZITTER acht dat schermen met
woorden, dat is zonder meer een feit.
De heer 't GILDE vraagt nog inlichtingen
omtrent de in de concept-overeenkomsten
voorkomende rentebepalingen. Hoe zal dat
zijn.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit
is voor het opnemen van gelden, hetgeen
echter niet voorkomt.
De heer OGGEL voegt hieradn toe, dat, in
dien het voorkomt, zulks geschiedt volgens
vaste normen, die bij alle banken gelijk zijn.
Le heer KRUIJSSE: En anders vraagt
men het en gaat daar weer waar het 't voor-
deeligst is.
De heer 't GILDE is van oordeel, dat men
zich in de overeenkomsten wel bind aan de
nadeelen, maar niet deelt in de voordeelen.
Het voorstel wordt aangenomen met 7
tegen 3 stemmen.
Voor stemmen de heeren P. de Feijter
Oggel, Kruijsse, Van de Bilt, Wolfert, J. de
Feijter en Koster; tegen stemmen de heeren
t Gilde, Claessens en Dieleman.
11. Vergoeding overeenkomstig artikel 13
der Lager Onderwijswet.
Naar aanleiding van ingekomen verzoeken
stellen Burgemeester en Wethouders voor aan
P. J. H. Groothaert, P. F. Volleman, en A. de
Winne, wonende in de buurtschap Spui, die-
hunne kinderen ter school zenden op de R. K.
j school in de kom, en meer dan 4 K.M. van
die school verwijderd zijn, overeenkomstig
art. 13 der wet op het lager onderwijs 1920
eene vergoeding toe te kennen van 15 per
kind.
Met
sloten.
Dooieo 30-60 CD 90 ct. Tub« 80 ct. Bii Aooih. en DroQisten
algemeene stemmen wordt aldus be-
12.
Wijziging gemeentebegrooting,
1928.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
de gemeentebegrooting voor den dienst 1928
te wijzigen als volgt:
onder de inkomsten te vermeerderen de vol
gende posten.'
batig slot van den gewonen dienst
volgens de laatst vastgestelde rekening, voor
zoover daaraan niet reeds een andere bestem-
ming is gegeven 949,14; achterstallige in
komsten van vorige dienstjaren /1200; huur
gebruik schietterrein /40; opbrengst verkoop
van oude spuiten /125; uitkeering wegens
vergoeding van schade aan verzekerde
materialen 14,50; aandeel in het batig
slot van den keuringsdienst, ingevolge de
Vleeschkeuringsdienst, der gemeente Axel
200; opbrengst verkoop van oude straat-
klinkers f 60; uitkeering van 'n verzekerings-
maatschappy van eene vergoeding van een
paard, wegens sterfte /360; uitkeering van
gemeenten ingevolge art. 86 der L. O. Wet
1920 /170; uitkeering van gemeenten, inge
volge art. 104, le lid der L. O. Wet 1920
f 500; uitkeering van andere gemeenten in de
aan schoolbesturen te betalen vergoeding, be-
doeld; in art. 205 der L. O. Wet 1920 160;
verhaal van pensioensbijdragen /473; tege-
moetkoming van andere gemeenten in de kos
ten van onderwijs, bedoeld in art. 13, le lid
der L. O. Wet 1920 65; restitutie van veel
betaalde bijdrage in de kosten van de am-
bachtsschool /3,14; uitkeering van het bedrijf
wegens aflossing 1090; kosten van verzeke-
ring, pensionneering enz. van ambtenaren en
beambten /233; uitkeering van het bedrijf
wegens winst 2000;
totale vermeerdering der inkomsten
7642,78;
onder de uitgaven te vermeerderen de vol
gende posten: achterstallige uitgaven van
vorige dienstjaren /3000; kiezerslysten en het
uitoefenen der kiesverrichtingen 20; kosten
van officieele ontvangsten 75; onderhoud van
brandbluschmiddelen en reddingsmiddelen
f 500; kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering enz. van ambtenaren en beambten
40; kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering enz. van ambtenaren en beamb
ten 2; kosten van de gemeente-reiniging,
voor zoover niet vallende onder hoofdstuk VI
560; onderhoud van pompen en riolen f 350;
teruggave van te veel ontvangen gelden ter
zake van de beerruiming /10; onderhoud en
administratie van bezittingen niet voor den
publieken dienst gebruikt of van werken en
inrichtingen geheel of voor een groot gedeelte
buiten de gemeente gelegen 100 kosten ter
zake van verzekering, pensionneering epz. van
ambtenaren en beambten 178,80; kosten ter
zake van verzekering, pensionneering enz. van
ambtenaren en beambten /899; uitkeering
aan gemeenten, ingevolge art. 104, le lid der
L. O. Wet 1920 f 2200; uitkeering aan gemeen
ten, ingevolge art. 104 der L. O. Wet 1920
25; kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering enz. van ambtenaren en beambten
f 0,01; kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering enz. van ambtenaren en beambten
228; aflossing van geldleeningen, ten laste
van hoofdstuk XIII 3 komende /1090; uit
keering aan de Kring Gemeenten, wegens aan
deel in de winst 2000;
totale vermeerdering der uitgaven
11.227,81;
onder de uitgaven te verminderen de vol
gende posten: verdere kosten van maatregelen
in het belang van de verbetering der Volks-
huisvesting f 300; vergoeding ingevolge art.
100 der L. O. Wet 1920 aan besturen van bij-
zondere scholen enz. /426; uitkeering aan ge
meenten, ingevolge art. 86 der L. O. Wet 1920
25; bijdrage in de kosten van de R. H. B. S.
als bedoeld in art. 36 quater, sub 4 der wet
op het middelbaar onderwijs /1400; kosten
van overbrenging, plaatsing en verpleging van
armlastige krankzinnigen /0,01; onvoorziene
uitgaven 1053,16;
totale vermindering der uitgaven 3635,03.
Kapi.taaldienst:
onder de inkomsten de volgende post te ver
meerderen: buitengewone aflossing op het
door het bedrijf aan de gemeente verschuldigd
kapitaal /4450;
onder de uitgaven de volgende post te ver
meerderen: buitengewone aflossing van voor
het bedrijf aangegane geldleeningen /4040.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
dal de gemeente beschikt over verschillende
oude materialen, als: oude klinkers, dakpan-
nen, 2 ijzeren petroleumvaten, die niet meer
dienstig kunnen zijn voor de gemeente. Dit
alles vraagt opslagruimte en zal door langer
bewaren in waarde achteruit gaan. Zij vra-
gen machtiging deze goederen te verkoopen.
Met algemeene stemmen wordt die machti
ging verleend.
dienst 16' Verko<>P van beer.
Burgemeester en Wethouders geven te ken
nen, dat het contract met den heer O. de
Bruyne te Selzaete, voor afname van beer af-
komstig van de gemeentelijke beerruiming,
begin van het volgend jaar zal eindigen. Aan-
gezien de wijze van levering tot geenerlei
moeilijkheden aanleiding heeft gegeven, vra-
gen zij machtiging om met denzelfden persoon
voor hetzelfde tijdvak van 5 jaren een over-
eenkomst aan te gaan.
Met algemeene stemmen wordt deze mach
tiging verleend.
17. Verpachting van tuingrond.
Burgemeester en Wethouders deelen mede,
dat de termijn van 5 jaar geldende voor de
verpachting van tuingrond, gelegen in het
grondbedrijf achter de Julianastraat en om-
geving eindigt met Februari a.s.
Zij vragen machtiging om deze tuingronden
op ongeveer dezelfde voorwaarden voor een
tijdvak van 5 jaar te verpachten, met vast te
stellen vergoeding aan pachters bij eventuee-
len verkoop van gronden.
De heer DIELEMAN vraagt wanneer die
verpachting zal worden gehouden.
De VOORZITTER: Dat zal in Januari ge-
schieden. De opzichter heeft opdracht de te
verpachte perceelen in teekening te brengen
en nauwkeurig op te meten wat ieder heeft
en tevens om een vaste regeling te overwegen
voor vergoeding aan de pachters bij het uit
de pacht nemen der gronden.
De heer DIELEMAN kan er zich dan med®
vereenigen; met het oog op de gelegenheid om
den grond behoorlijk te bewerken, is het ge
wenscht, dat de verpachting zoo vroeg moge
lijk gehouden wordt.
De heer VAN DE BILT had nog enkele vra
gen willen stellen, doch deze zijn, door de
mededeelingen van den Voorzitter reeds opge-
lost.
De VOORZITTER: Ervaring heeft Burge
meester en Wethouders in deze geleerd.
De gevraagde machtiging wordt met alge
meene stemmen verleend.
18. Omvraag.
a. De heer VAN DE BILT zou er de aan-
dacht op willen vestigen, dat het wel ge
wenscht was, dat bij de uitbreiding van het
nieuwe gedeelte der gemeente, ook eens ge-
dacht werd aan een plein, Het zijn allemaal
straten en nog eens straten, maar het komt
hem voor, dat ook wel eens mag worden ge-
dacht aan een plein, dat voor verschillende
doeleinden kan worden gebruikt. Het is maar
een wenk, om daaraan bij gelegenheid eens te
denken.
IS. Wijziging begrooting gasbedrijf, dienst
1928.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
de begrooting van het gemeentelijk gasbedrijf
voor den dienst 1928 te wijzigen als volgt:
onder de ontvangsten te verhoogen de vol
gende posten van den gewonen dienst: op
brengst uit gaslevering 1090, diverse baten
i 500, verhaal pensioensbijdrage 0,90, samen
1590,90;
onder de uitgaven te verhoogen de vol
gende posten: jaarwedden 1050, uitkeering
aan de gemeente wegens inkoop van pensioen
138, bijdrage aan den kapitaaldienst f 1090;
samen /2278; te verminderen den post on
voorziene lasten met 687,10.
Van den kapitaaldienst te verhoogen den
post: bijdrage gewonen dienst 1090, en onder
de uitgaven den post uitkeering aan de ge
meente wegens verplichte aflossing te verhoo
gen met hetzelfde bedrag.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
14. Reclames hondenbelasting, dienst 1928.
Door G. W. Hengstdyk en Jac. Leunis is een
verzoek ingediend, om een halfjaar ontheffing
van den aanslag in de hondenbelasting, dienst
1928.
Uit de overgelegde rapporten blijkt, dat ge-
durende het 2e halfjaar 1928 geen losloopende
hond in het bezit van adressanten is geweest,
weshalve voorgesteld wordt de gevraagde ont
heffing te verleenen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
15.
Verkoop van oude materialen.
Burgemeester en Wethouders deelen mede,
b. De heer CLAESSENS vestigt er de aan-
dacht op, dat dezer dagen een vergadering is
gehouden met betrekking tot den aanleg van
het kanaal AxelHulst en dat de raadsleden
daarbij niet waren uitgenoodigd
De VOORZITTER deelt mede, dat er aan
leiding was voor het houden eener vergadering
waarbij alleen de besturen der belanghebbende
gemeenten en polderbesturen zijn uitgenoo
digd. Er was in dit stadium der zaak nog
geen aanleiding om al de raadsleden der ver
schillende gemeenten uit te noodigen.
De heer CLAESSENS zou dat toch wel heb
ben goedgevonden; er was toch sprake van
het verleenen eener bijdrage van 20 in de
aanlegkosten.
De VOORZITTER deelt mede, dat door het
bestuur der Kanaal-vereeniging op grond van
verschillende overwegingen is uitgesproken,
dat een bijdrage uit de streek, ten bedrage van
20 billijk moet worden geacht. Dit is ech
ter geen bindend besluit. Aan het bestuur
der vereeniging is daarop meegedeeld, dat de
Minister van Waterstaat er prijs op stelde, te
weten welke gedachte daaromtrent in de
streek leefde. Daarop heeft het bestuur die
vergadering op de medegedeelde w(jze belegd.
Het was niet mogelijk om daarbij geheel Z.-
Vlaanderen uit te noodigen. Het was toch al
een groote vergadering.
De heer OGGEL: Bovendien is de uitnoodl-
ging voor die vergadering uitgegaan van het
bestuur van de „K. A. H. A." en staat dit dus
buiten het gemeentebestuur.
De VOORZITTER Het was wel de bedoe-
ling een niet te groote vergadering te hebben,
aangezien waren uitgenoodigd de besturen „of
een afgevaardigde".
De heer OGGEL: Er is ook geen bindend
besluit genomen. Alleen is de vraag gesteld
of men van oordeel was, dat het kanaal er
komt met eenige opoffering van deze streek
zelf. Eerst is geboden 10 en toen bleek,
dat de Minister dit te weinig vond is 20
geboden, hetgeen neer komt op een bedrag
van 29.000 's jaars gedurende 40 jaren. Er
werd overwogen, dat, aangezien het kanaal-
gebied 16.000 H.A. oppervlakte heeft, dit zou
neerkomen op ongeveer f 2 per H.A. Doch de
polders zullen niet alleen moeten bijdragen.
De gemeenten zullen ook hun deel moeten
dragen.
De heer CLAESSENS: Hoe stelt men zich
die verdeeling voor?
De VOORZITTER: Dat weten we nog niet.
De heer OGGEL: Die er het meeste belang
bij hebben, zullen ook het meeste moeten bjj-
dragen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
daaromtrent van het bestuur der vereeniging
wel voorstellen zullen gedaan worden.
De heer CLAESSENS had het toch beter
geacht ook de raadsleden te vragen.
De heer 't GILDE onderschrijft hetgeen de
heer CLAESSENS hierover zegt. Ook hij had
het wenschelijk geacht, dat de raadsleden zou-
den zijn uitgenoodigd. Het gaat toch over
het voteeren van eene bijdrage. Hij heeft over
deze kwestie juist j.l. Zaterdag een schrijven
gelezen in de Nieuwe Rotterdamsche Courant
van „men" die beschouwd wordt in den regel
zeer goed ingelicht te zijn en die toch ook
Voor ingewijden was het bij het lezen
van bedoeld artikel duidelijk, dat de bewuste
,,men", wien de streek voor de strekking van
het artikel dankbaar kan zijn, van de zaak
zelf en hare historische ontwikkeling tot op
heden niet volledig op de hoogte is/ en die
slechts van aen buitenkant beziet.
I