Huis euHof. Piuimvee-rubriek. PORTEMONNAIE GEVONDEN DOOR EEN KRAB! ZELFMOORD VAN EEN SCHOOLKNAAP. dorpspraatjes. petroleumlamp ontploft, moeder EN KIND OMGEKOMEN. INGEZONDEN STUKKEN. UITSLAG VERKOOPINGEN, AANBESTEDINGEN, ENZ. OVER STORMSCHADE EN BOORD- BEDDEN. SCHEEPVAARTBEWEGING. A. C LENSEN'S STOOMVAART- MAATSCHAPPI J—TER NEUZEN ZEE V AARTMAATSCHAPPI] ..SCHELDESTROOM." W1SSELKOERSEN. KEN KOSTBAKE PLATINA ARMBAND. In November 1925 werd te Amersfoort een paartje in den echt verbonden. In den avond werd het bruidspaar door een chauffeur in den ■into van den bruidegom ngar het station ge- bracht voor de huwelijksreis. Den volgenden morgen belde de bruidegom de garage op en vroeg of er in den auto soms een kostbare platina armband met brillanten en paarlen was gevonden. De auto werd nagekeken, doch niets werd gevonden. Alle pogingen om den armband terug te krijgen faalden. Een dezer dagen kwam de politie te Amers foort ter oore, dat de bewuste armband in bet bezit was van een gewezen verloofde van den chauffeur. De chauffeur bekende dezen armband enkele dagen later, na het onderzoek van den auto met het schoonmaken van den wagen tusschen de kussens te hebben gevon den. Hij had hem toen aan zijn verloofde cadeau gedaan met de mededeeling, dat hij den armband in Utrecht gekocht had. Toen aan de verkeering een ednde kwam, eischte hjj den armband terug. Dit werd door het meisje geweigerd, ook nadat zij wist, dat de armband op oneerlijke wijze in het bezit was gekomen van haar ex-verloofde. Proces-verbaal is opgemaakt. De directie der N.V. Scheepsexploitatie Mij. „De Marezaten" ontving een brief van de firma J. R. Machrill Sons, reeders te Grimsby, waarin deze meldde, dat een der opvarenden van haar trawlers tijdens de vis- acherij een krab had opgevischt, die tusschen haar scharen een portemonnaie beklemd hield. B® opening vond men in de portemonnaie twee afrekeningsbriefjes van verdiende gages van iemand van de IJmuider vloot, inunelijk zekeren N. Hoek. De briefjes, die door de firma Machrill tevens in den brief waren in- gesloten, waren geschreven en opgemaakt ten kantore van de N.V. Scheepsexploitatie Mij. „De Marezaten", voor welke maatschappij Hoek het vorig jaar December op de „Emma" gevaren heeft. Hoek is inmiddels in dienst getreden bij een andere firma en vaart thans op de Hercules". Men vroeg hem of hij mis schien zijn portemonnaie verloren had op zee, hetgeen inderdaad het geval bleek te zijn. Ongeveer drie maanden geleden was Hoek bij het uitspoelen van zjjn vischbroek ter hoogte van Doggersbank zijn portemonnaie kwijtge- raakt. Daar er zich echter slechts een paar afrekeningsbriefjes in bevonden en geen geld had, had hjj er verder geen acht op gestagen en zich spoedig verzoend met het verlies. Hoek staarde zijn zegsman met groote oogen aan toen deze hem de afrekeningsbriefjes toonde, en begreep niet hoe de briefjes terechtgeko- men waren. Zelden zal het voorkomen, dat iemand op deze wijze zijn verloren gewaand bezit terug- ontvangt. tTel.j HARINGSTAT1STIEK. Tot en met 14 November waren thans van de Ned'erlandsche vloot op de verschillende kustplaatsen 1384 haringschepen binnenge- weest met een totalen aanvoer van 621.685 kantjes tegen het vorig jaar op denzelfden datum 1247 schepen met 484.473 kantjes en in 1926 1142 vaartuigen met totaal 417.463 kant jes haring. Opnieuw heeft te Berlijn een scholier zelf- moord gepleegd. De 18jarige Heinz Riethdorf uit Wilmersdorff, de zoon eener verkoopster van confituren en dagbladen, en leerling eener middelbare school, heeft zich, naar Wolff meldt, door een schot in het hoofd van het le- ven beroofd, omdat hij niet naar een hoogere klasse zou worden bevonderd. De zaak is voor- al droevig, omdat de jongen niet voldoende tjjici had om zijn schoolwerk te maken, daar hg zijn moeder, die in zeer moeilijke omstan- digheden verkeerde, vaak moest helpen met haar werk. Eenigen tijd geleden verdween van de boer- derij Arlecdon bij Whitehaven een melkster, Sarah Corlett. Later vond men haar vermoord' in een reservoir. De dader was niet te ontdek- ken, maar de menschen in het dorp beschuldig- den den boer Robert Gill dat hij de moorde- naar van het meisje was. Deze heeft nu zelfmoord gepleegd en een brief aan de lijkschouwer achtergelaten, waar in hij zijn onschuld betuigt en de jury verzoekt ,ydorpspraatjes" als de oorzaak van zijn zelf moord' aan te geven. Niettemin luidde het von- nis volgens de traditie dat de doode zelfmoord gepleegd had in een toestand van „tijdelijke krankzinnigheid." EEN GRIEZELIGE VONDST. In Juni van dit jaar is bij Garmisch Parten- kirchen de reiziger Kurth uit Zwickau die we- gens een misdrijf naar het buitenland wilde vluchten, door den mechanicien Arthur Diet- ze, die hem 's nachts op een bergweg overviel van 600 mark beroofd en zwaar gewqnd. De aanrander sloeg hem onverhoeds met een zwa- ren hamer op het hoofd en maakte zich toen van het geld van den bewustelooze meester. Kurth kwam kort daarna ibij en wist den roover te achterhalen en vast te grijpen, maar moest hem weer loslaten toen deze zich te weer stelde. Van den roover heeft men later niets meer gehoord, Thans is echter diens skelet in een beek gevonden. In een zak van de jas zat nog de gestolen 600 mark. Men vermoedt, dat Diet- ze bij zijn vlucht van een hoogte in de beek is gwv alien, EEN FORDYLIEGTU1G TE PLETTER GEVALLEN. Een Fordverkeersvliegtuig met drie moto- *en is bij Spokane te pletter gevallen. Daarbij ■jjn vier menschen op slag gedood en drie ern- stig gewond. Te Zehenik op Havel goot een 23jarige vrouw petroleum in een brandende lamp; deze ontplofte en de vrouw vatte vlam. Met haar 9 maanden oud kindje in den arm, vluchtte zij als een levende fakkel de deur uit; buren doofden het vuur met d'ekens. Na wei- nige uren echter zijn moeder en kind aan hun brandwonden overleden. EEN VREESELIJKE ONTDEKKING. Een vreeselijke ontdekking werd door den machinist van den sneltrein Bordeaux-Parijs gedaan, toen hij op een tusschenstation de lo- comotief nakeek en zag hoe tusschen de buf fers het lijk van een meisje hing, dat met een been over de rails lag. Het 19jarige meisje had in het donker tijdens den storm een overweg willen oversteken in de nabijheid van Orleans en was door den voorbijrazenden sneltrein ge- grepen, EEN ONGELUKKIGE VERSTEKELING. Aan boord van een Fransch schip in de ha ven van Dantzig hebben arbeiders bij het bun- keren een lijk gevonden. Het bleek van een Poolschen koopman te zijn, die als versteke- ling mee naar Engeland gewild had. Hij had daarvoor relaties aangeknoopt met een ma- troos en nu schijnt deze den koopman in een twist, of misschien wel 's nachts in den slaap gedood te hebben, met het oogmerk hem te be- rooven. DE DOODENDE STROOM. In de buurt van Bilbao waren 3 jongelui op jacht. Een van hen wondde een vogel doode- ljjk. De vogel viel op het dak van een elec- trisch transformatorenstation. Om den vogel te pakken te krijgen, klommen de jongelui op elkaars schouders. De bovenste raakte per on- geluk een hoogspanningsdraad, die op het dak was bevestigd, aan. Hij werd door den stroom getroffen en gedood'. Hetzelfde lot trof den op den grond staanden jongen man. De mid- delste kwam er ongedeerd af. VERGIFTIGING OP GROOTE SCHAAL. In het dorp Montblanc BTj Montpellier, in het departement Herault, zijn meer dan 100 per- sonen onder vergiftigingsverschijnselen ziek geworden. Twee hunner zijn gestorven. De reeks begon toen een 75jarig landarbeider stierf na het drinken van een kop koffie. Daarna werd'en 108 menschen ziek tijdens een bruiloftsluncheen dokter constateerde ver- giftiging door paddestoelen. Twee kinderen werden ernstig ziek na het drinken van koffie en hun grootvader, die van dezelfde koffie ge- dronken had, stierf enkele uren later. HELDHAFTIG OPTREDEN. Een negenjarig meisje, Rosetta Annetts te Edmonton, heeft door haar heldhaftig optre- den zeven kinderen weten te redden uit een brandend huis. Rosetta's moeder en vader wa ren naar de stad gegaan en hadden haar en de zeven andere kinderen in de boerderij achter gelaten. Terwijl alien sliepen, werd Rosetta plotseling wakker en zag, dat er brand was ontstaan. Zij wekte de zeven kleinen, die op een zolderverdieping sliepen. Zeven keer Hep zij door rook en vlammen om de kinderen een voor een in veiligheid te brengen. Bij het red den van het zevende kind kreeg Rosetta ern- stige brandwonden. Helaas is een vierjarig meisje om het leven gekomen, omdat zij reeds te zwaar gewond was toen Rosetta haar haal- de. Nadat Rosetta alle kinderen uit het bran dende huis had gered, legde zij hen te slapen in een auto, waar zij hen met paardedekens toedekte, ter bescherming tegen de felle koude. (Bniten verantwoordelykheld der Red&ctta. Mijnheer de Redacteur! Aangezien het jaarverslag van de Coopera- tieve Bakkerij, opgenomen in uw blad van j.l. Vrijdag, een verkeerde indruk zou kunnen geven omtrent „de" bakkerspatroons, wil ik even in 't licht stellen, dat weliswaar aan de cooperatie gevraagd is het brood op te slaan, doch dat dit verzoek slechts is uitgegaan van enkele" bakkers. Ook wil ik aan het pu- bliek mededeelen, dat nog kort geleden bij eenige bakkers het voomemen bestond het brood te verlagen, zoodra een nieuwe verla- ging der grcmdstof komt. Dit zal voor de gebruikers van dit volksvoedsel wel een ande- ren kijk op de zaak geven. Bovendien moet niet alleen op den prijs, doch ook op de kwali- teit van de gebruikte grondstoffen worden gelet. Dankend voor de plaatsing. H. VERHAGE. Ter Neuzen, Van Bovenstraat. BELASTINGBETALER ENZ., ALIAS INGEZETENE. Mijnheer de Redacteur vergun mij aan het adres van bovenstaande een bescheiden plaatsje Over het opschrift of aandiening ga ik niet tot spitsvondigheden over, want dan zou ik van ingezetene's hoofdtitel een heel betoog kunnen samenstellen, maar dit is van geen be- lang, Secuurder kan hij zijn eigen naam in het voile daglicht plaatsen! (als men iets be- weert) dan is men van namen zoeken af en is ridderlijker dan verstoppertje spelen. Het wegenvraagstuk is niet als antwoord aan U bedoeld, maar als toelichting voor Slikbewoner swat U bij herlezing wel zult inzien, overigens dankbaar, dat U de be- staande wettelijke regeling niet volmaakt acht. Ook juich ik toe, dat U het eigen huisje- bezit goedkeurt. Jammer, dat U in dit ge val het verschil niet voelt; of. er om heen- draait; tusschen een 50-tal bewoners van 18801910 en den enkelen bouwer van 1918. De eerste verdienen het woord slikzoekers volgens mijn bescheiden meening niet. Dat de bouwverordening geen overdreven eischen stelt, dat is naar de toepassing! Men heeft wel onverharde straten van het rijk overgenomenHandig draait U over de toe- stand van de straten bij ovemame heen! Direct spring! in het oog de bemoeienissen der gemeente bij bouwen Ter NeuzenSluis- kil, Ter Neuzen ovemame vestingen, slech- ten, vestingen, rioleering, bouwplan, bouw- verbod enz. De werkverschaffing, karretjes zand rijden enz. zijn dienstbaar gemaakt om goed te kunnen bouwen en te Sluiskil bij uitbrei- ding: een gebrekkige bouwverordening, die bjj oude bestaande toestanden niet past, waar alles aan particulieren wordt overgela- ten, wat nooit een goede toestand kan wor den. En wat de woningbouw betreft, dat daar behoefte aan was geef ik gaame toe! maar dat er economisch gewerkt is (met in- achtneming minimum bouwverordening) is evenwel mijn meening niet. De raad keurde toch het eerste plan grondaankoop van wo- ningbouwbestuur af, waardoor zij op duur- der terrein terecht kwamen en de gemeente nu met huizen en grond zit. En wat U van zelf redden en goedkooper schrijftik ken in de Pierssenspolderstraat geen twee die van woningbouw gebruik hebben gemaakt. Of de woningbouwhuizen- huur al of niet te hoog is, daar ga ik niet op in. Tevens weet ik zeer goed, dat er in Den Haag een wind van samenvoeging waait. Docht zal het nieuwe ontwerp-Kan dat pas is ingediend (wanneer het wet geworden is) ons wel vertellen of er nog een deurtje open- staat om van onder stiefmoederschap te ge- raken. Dat de polder den weg niet kan en zal maken, naar de eischen der bouwveror dening, daarvan ben ik overtuigd, dat durf ik gerust te verzekeren (hoewel ik de heele polder niet ben). Anders is het als de verordening toege- past wordt zooals hij op vele oude toestan den is toegepast. Dat hier samenwerking van betreffende lichamen veel nut kan doen blijft mijn gedacht, en ik zal over deze kwestie geen stof meer opwerpen (hoewel genoeg aanwezig). Dankend voor de plaatsing en met groe- ten voor den onbekenden namenzoeker. PETRUS DAVID. Pierssenspolder, 26 November 1928. Mijnheer de Redacteur, Mag ik eens eenige plaatsruimte in uw blad om onderstaand te wijden aan de on- langs veel besproken „slikstraat" te Sluis kil (n.l. de Pierssenspolderstraat) en hetgeen daarmede is aangeroerd. Het is niet mijn gewoonte om gebruik te maken van de pers om mijne opinie over een bepaald onderwerp te zeggen; maar ik voel me haast verpldcht en meenende te be- hooren onder hen, die ten koste der gemeen- schap zooals dit steeds naar voren wordt gebracht een zoet winstje machtig ziet te worden. Dat deze stelling bij de slikbewoners en vooral bij de slikzoekers op den voorgrond staat, geloof ik allerminst! In een woord zou ik haast zeggen, dat die lui daar niet voor geknipt zijn. Als men zoo rond ons heen kijkt, zou dat euvel mijns inziens meer te vinden zijn bij de groote bouw- en grond- speculanten. Die zijn daar beter voor bere- kend en kunnen dat ook wel eenigszins ge- makkelijker voor elkaar krijgen, omdat zij meestal een plaats bekleeden waar zij mede- zeggenschap in die zaken worden toever- trouwd. Laat staan, dat, die plaats hun is toege- dacht door de kiezers (essenom van daaruit het algemeenbelang te helpen bevorderen, hebben wij toch niet allerminst de gelegen- heid al is het dan met een kort voor- woordje daaraan vooraf hun zaken politiek in bedekte termen stilletjes maar toch doel- bewust naar voren te brengen. Doch daarmede is het algemeen belang niet geholpen al schijnt de schrijver, die zoo ge- kant is tegen de „slikzoekers" te moeten vastleggen dat de woningbouw te Sluiskil is ,,een algemeen volksbelang". Dat die woning bouw te Sluiskil overbodig is, zal ik de laat- ste zijn dit te bekennen, maar de plaats waar hij gevestigd is laat wel te wenschen over en daar ben ik het lang niet over eens. Jaren heeft aan het einde der Landstraat een reclame bord gestaan want Sluiskilsch grond is gevoelig voor bordjes met het op schrift ,,Bouwgrond te koop", doch tot heden toe zijn de ratten niet aan het spek begonnen. Een bewijs dus, dat ondanks den kostenden prijs van bovengenoemden grond, die in overeenstemming te brengen is met de kosten verbonden om eene woning te stich- ten langs de verdrukte slikstraat geen belet- sel zijn zou om daar te bouwen. En waar- om dan de toevlucht in de Slikstraat? Niet met 'n voorop gezette politieke zwaai, om de gemeenschap daaraan te wagen. Maar omdat de slikstraat is en nog een drukkere verkeersweg zal worden en de over- heid zich toch ten slotte rekenschap zal moeten geven de noodige verbetering te brengen. En had de overheid de ligging voor Sluiskil beter en zakelijker in studie genomen,. zou dan de woningbouw niet beter haar plaats gevonden hebben langs de Slikstraat? Wat staat er vooraan in mijn betoog? Zullen de lezers en vooral den pestimisten het begrij- pen? Of zagen zij misschien liefst een slipje opgelicht van het vorig bewind der woning bouw van Sluiskil Zoolang dat niet nood- zakelijk is, zal ik daar niet verder op ingaan, ofschoon daar nog wel een en ander onder te vinden is, waarvan het publiek van Ter Neuzen onbekend is. De bewoners van genoemde straat 100 op de eerste plaats de slikzoekers behooren, zullen toch de tekorten daarvan ook moeten helpen dragen! De slikbewoners en slikzoekers staan op het standpunt, dat zij tegenove'r de gemeente hebben te vervullen plichten, maar dat zij daartegenover ook hebben rechten! Al is dit nu niet direct de taak der ge meente om verbetering te brengen, hebben zij zich toch volgens mijn inziens doelbewust af te vragen „wat kunnen wij daar in deze doen." Het varslag der Provinciale Staten laat uitkomen, dat de aanvragen door verschillen de lichamen voor wegenverbetering veel te wenschen overliet. Dus met a. w. zij hadden er meer verwacht. Mocht het polderbestuur in deze nalatig of onkundig zijn, zou het toch mijn inziens de taak der gemeente zijn in het belang der bewoners op de eerste plaats en voor het ver- keer in het algemeen de zaak eens krachtig aan te vechten teneinde dien toestand in het verleden boek te krijgen. We leven toch nog steeds in een moderne tijd en verwachten dan ook niets anders dan vooruitstrevendheid en ook niets anders dan, dat, eerst het noodzakelijkste in een bepaal- de gemeente of wijk in orde te zien ge bracht, waaronder toch zeker de Pierssens- poderstraat genoemd mag worden. Zoodat ik mij geheel en al aansluit met de slikbewoners en strijd zal helpen voeren, zoolang er geen verbetering is gebracht al of niet gepaard gaande met een zoetwinstje ten koste van het algemeen. Dan zeg ik voor mijn deel; ,,laat het kleinbedrijf ook eens juichen"! Sluiskil, den 26 Nov. 1928. EEN SLIKZOEKER. DRIEWEGEN. Door de bouwkundige P. le Feber Jr. te Axel, werd' Maandag j.l. in het cafe van de wed. Goethals te Driewegen aanbesteed het bouwen van een woonhuis met schuurtje, op een terrein gelegen te Driewegen. Ingeschreven werd als volgt: Graaf en Metselwerk: J. A. Lensen te Axel /1395 (gegund). Timimerwerk: H. van Luijk te Axel f 1265, Joh. Asselman te Sas van Gent f 1225, A. van 't Hoff te Axel f 1085, D. Bastinck te Zaam- slag 1054, J. Wisse te Zaamslag 1038, J. C. Kaijser te Zaamslag 1018, A. A. de Mette te Zaamslag (Spui) /995 (gegund). Glas- en Verfwerk: H. van Luijk te Axel f 140, W. A. de Jonge te Axel f 92, C. Wisse te Zaamslag 83, C. Kaij ser te Zaamslag f 54 (gegund). Voor de massa werd ingeschreven door A. van 't Hoff te Axel f 2775. STOPPELDIJK. Bij de door het bestuur van den polder Stop- peldijk gevraagde prijsopgaaf voor de leve ring van 100.000 K.G. Lessinesche macadam 23 c.M. en 12.000 K.G. macadam 68 c.M. op verschillende losplaatsen in den polder, werd de levering gegund aan den heer J. F. Adriaanssens-Polfliet te Walsoorden voor resp. 4,45 en f 4,65 per 1000 K.G. MIDDELBURG. Heden werd alhier aan het gebouw van het Provinciaal Bestuur aanbesteed: het herstellen van een gedeelte van de stations- loskade te Ter Neuzen. Raming 25.000. Hiervoor werd ingeschreven door de heeren: Hoogesteger, Wemeldinge, 25.880; J. J. Jansen, Middelburg, 25.450; J. van 't Hoff, Hoek, 24.870, J. H. Rijnberg en W. J. de Bruin, Ter Neuzen, 24.100; G. A. v. d. Straa- ten, Ter Neuzen, 22.931; P. M. Oostdijk, Ter Neuzen, 22.280; R. Verschelling, Ter Neuzen, 21.639. De jongste stormen hebben in verscheidene tuinen aanmerkelijke schade aangericht. Verschillende boomen zijn ontworteld en andere zijn door het afrukken der takken zoodanig beschadigd, dat ze door nieuwe aan- plant vervangen moeten worden. Willen we de opengekomen plaats weer gebruiken voor het planten van boomen, dan worden alle wor- telresten zorgvuldig verwijderd en de aarde in een grooten cirkel uitgegraven. Het op nieuw planten kan nog voor den winter ge- schieden. Ook diverse schuttingen hebben het kwaad gehad in den strijd tegen de krachtige storm- vlagen en hierbij zijn vele slachtoffers geval len. Herstellen en opruimen is het parool en wat onbruikbaar is voor brandhout bestemmen. Boordbedden. Laat ik beginnen met eerst in het kort aan te geven, wat er onder een boordbed in het algemeen wordt verstaan. Boordbedden zijn vakken van onbepaalde lengte, ter breedte van 2 a 3 meter, waarop vaste- en eenjarige planten dooreen geplant worden. Willen we hiervan het meeste ge- noegen hebben, dan worden deze planten zoo danig gekozen, dat er vanaf het vroege voor- jaar tot aan het late najaar steeds zooveel mogelijk bloemen te bewonderen zijn. En om dit geheel tot een ideaal te maken, hebben we slechts te zorgen, dat de kleuren der bloemen met elkander in volkomen harmo- nie zijn. De bezitters van kleine tuintjes zullen bezwaarlijk aan al deze eischen kunnen vol- doen, want om steeds volop bloemen te heb ben op een boordbed, is een groot aantal reserveplanten noodig. De afmetingen van een broodbed kunnen natuurlijk belangrijk afwijken van de opgegeven maten en wordt eenvoudig door de plaatselijke omstandig- heden bepaald. De maand November is de beste trjd om een boordbed opnieuw te beplanten en te ver- anderen. En hierbij hebben we op het volgen- de te letten: Bij de keuze van de kleuren der bloemen, dient men in de eerste plaats te bedenken, dat het mooiste effect wordt verkregen bij een groepeering, waarbij met elkander vloekende kleuren niet te dicht bij elkaar worden gezet. .boordbedden met een kleur zijn heel goed, denkbaar en kunnen eveneens heel fraai zijn. Ieder kan dus hierbij aan eigen smaak den vrijen teugel laten, mits hierbij maar zorg vuldig venmeden wordt om de planten regel- matig of in rijen te planten. Een onregel- matige beplanting maakt een veel aangena- mer indruk. Het aantal planten geschikt voor boord bedden is legio en vrijwel onbeperkt. Ook diverse heesters zijn heel geschikt en vooral als de voorraad bloemen niet al te groot is. Van de bolgewassen zijn de Narcissen en Late Tulpen heel geschikt voor een gemengd boordbed en leenen zich bijzonder voor beplan ting van den achtergrond tusschen in het najaar .bloeiende vaste-planten. De krachtig opgroeiende Stengels der vaste-planten over- groeien dan de steeds meer afstervende Tulpen en Narcissen en onttrekken dit proces daar- door aan het oog. Beschikken we over een reserve van planten, dan worden de afster vende en uitgebloeide planten dadelijk door nieuwe vervangen. Nu de vaste planten hun bloeitijd achter den rug hebben, kunnen we zoo noodig de be staande aanplanting van ons boordbed wijzi- gen of aanvullen. Bollen, die te groot ge worden zijn, worden opgenomen en gedeelt; die welke reeds meerdere jaren achtereen op dezelfde plaats stonden eveneens uitgegra ven en de oude aarde door nieuwe met wat verteerden koemest vermengden tuingrond vervangen. Verschillende soorten als Anjelie- ren, Primula Auricula, enz hebben de eigen- aardigheid, dat ze „opgroeien", d.w.z. ze worden van onder kaal, waardoor de vorm leelijker en de bloei geringer wordt. Dit is eenvoudig te ondervangen door ze op te ne- men en ze iets dieper in den grond te plaat sen. Tot heden hebben de nachtvorsten weinig of geen schade aangericht. Waar ze ons ieder moment op onaangename wijze kunnen verras- sen, moeten de niet volkomen winterharde soorten op het boordbed, als Vuurpijlen, Japansche Anemonen, enz., tegen de vorst beschut worden, door ze losjes te bedekken met wat droog blad, dat door wat takken of iets dergelijks voor wegwaaien wordt be- hoed. Deze bedekking niet overdrijven, al te veel van het goede is ook hier ongewenscht. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door de abonnS's worden ge- zonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaar- desingel 96c te Rotterdam. Postzegel van 7V£ cent voor antwoord insluiten en uitdrukkelijk blad vermelden. ALLADIN's WONDERLAMP EN KLEINE-TLTNTJES-KIPPENHOUDERS. (Slot). In het vorig artikel heb ik reeds gezegd, dat de benzinelamp een helder wit licht geeft. De fabrikanten zeggen dat het licht 300 kaars sterkte heeft, en noemen het zonneschijn bij nacht. Als men daar nu de gewone reciame- opsnijderij van aftrekt blijft er nog meer dan genoeg over voor ons doel en voor kamer- verlichting. Het licht is zoo sterk dat men er niet in kan kijken. Ook wordt er gezegd dat een kind met de lamp kan omgaan, wat ook weer onzin is, maar een gewoon mensch, die niet al te slor- dig is kan er wel mee omgaan en dit is ook weer voldoende. De benzine-toevoerbuis wordt met een lucifer of een klein spiritus- vlammetje voorgewarmd en zoodra het kous- je gloeit, verwarmt dit zelf de benzine. Daar alleen het goed afgesloten reservoir de benzine bevat is de lamp vrijwel gevaar- loos en de vlam weerstaat schokken, slinge- ren en zelfs een flinke wind. De kousjes moeten van een bijzonder sterk materiaal zijn en hoewel ze veel meer licht uitstralen dan gas-gloeilichtkousjes zjjn ze veel sterker. De gas-gloeilichtkousjes heb ik altijd een ramp gevonden, bij het geringste zijn ze stuk en het is een voortdurende bron van groote onkosten. Deze stormlamp-gloeikousjes bindt men zelf met een touwtje vast en gloeit ze uit met een lucifer. Daarna kan men de lamp flink schudden, zonder dat het kousje stuk gaat. Als bewfls kan het volgende dienen. Ik heb onlangs een lezing gehouden ongeveer een 20 K.M. van Rotterdam en heb de lamp ge woon achter in de auto gelegd. Daarna ben ik met een flinke vaart naar de lezing ge- reden en onmiddellrjk na aankomst brandde de lamp prachtig, ik kon het zelf haast niet ge- looven. Dit zelfde heb ik op den terugweg trisch licht van b.v. 100 kaars. Naar ik ver- 70 K.M. op mgn snelheidsmeter noteerde. De lamp bleef goed en is nog goed met het zelfde kousje. We zijn dus door dit soort lampen van alle geknoei met stinkende petroleum af, van vuil en vetvlekken enz., geen walmen of roe- ten, geen flikkeren der vlam. De lampen branden ongeveer 14 uur op 1 Liter benzine. Vergelijk dit eens met elec- trisch licht van b.v. 100 kaars. Naar ik ver- nomen heb wordt dit systeem al jarenlang in Ned.-Indie en Amerika gebruikt in de huizen en toen ik ze zag dacht ik direct, dat ze voor de kippenhokken ook groote waarde zouden hebben Naar ik gehoord heb worden ze thans ook bij de Ned. Spoorwegen, verschillende ge- meentewerken en brandweerorganisaties ge bruikt. De prijs der grootere lampen is on geveer 17 per stuk. Er zijn verschillende soorten in den handel en bepaalde merken kan ik dus niet noemen. Van de winter-verliohting kom ik weer op een andere winter-kwestie, n.l. de bodembe- dekking onzer hokken, het z.g. strooisel. Ook hieraan wordt veel te weinig aandacht aan geschonken omdat het als een bijzaak be-, schouwd wordt en toch is het een zeer voor- naam punt. Het valt mij vaak op, dat vooral door kleine pluimveehouders vaak onwetend gezondigt wordt en dat is jammer. De grootere pluimveehouders weten de eischen wel die aan goede hokken en huisves- ting gesteld worden, doch er zijn duizenden, ik zou haast zeggen honderdduizenden pluim veehouders in ons land, die een klein tuintje hebben en er kippen op na houden voor him genoegen en voor de versche eitjes, doch die natuurlijk er niet aan denken voor die paar kippen zich van alles goed op de hoogte te gaan stellen. Het is gewoonweg verbazend als men in steden als Rotterdam eens hier en daar in de tuintjes der woonwijken krjkt en daar overal waar maar eenige plaats is, kip penhokken en kippenrennetjes vindt. Deze kippen geven aan de bewoners een prettige afleiding en bij voedering met keukenafval en wat bijvoer geven ze vaak heel aardig profijt. Deze stadtuintjes vooral in steden als Amsterdam en Rotterdam liggen vaak laag en zrjn vochtig en er is niets waar een kip zoo het land aan heeft als aan vocht. Zelfs een- den, hoewel ze graag overdag wat rond- ploeteren, moeten 's nachts droog zitten en dit geldt voor kippen nog meer. Men ziet soms de stomme dieren den heelen dag in half donker den heelen dag in een koud rennetje scharrelen en 's nachts worden ze opgeborgen in een donker slecht geventileerd hokje. Ook in de vakbladen wordt over het algemeen te weinig aandacht besteed aan deze geweldig groote groep van kleine pluimveeliefhebbers- houders, omdat ze zich natuurlijk niet bewe- gen in vereenigingen en niet veel van zich doen spreken. Toch willen juist deze lieden van tijd tot tijd wat over hun dieren lezen en vandaar dan ook dat ik probeer in deze ar- tikelen mij zooveel mogelijk aan te passen aan de lezers der plaatselijke bladen. Dit lijkt veel gemakkelijker dan het is, want om telkens iets te schrijven, dat aantrekkelijk is en toch tevens een goede kern bevat, dat valt niet mee. Ziedaar dus een verhaal over totaal iets anders als waarover ik praten wou, n.l. over het strooisel in het hok of de rem. Als een schooljongen in het opstel van den meester zoo den draad kwijt raakte kreeg de stumper vast een dikke onvoldoende er voor, doch ik voor mij heb dit voordeel, dat ik ondanks alle buitennissig zijpaadjes toch altijd weer op een hoofdweg terecht kom en dan is zoo'n wan- deling langs allerlei kronkelpaadjes vaak heel wat interessanter dan het loopen op den grooten weg. De volgende maal gaan we dus in alienemst praten over het strooisel- materiaal. Dr. TE HENNEPE. Voor Sluiskil: 26 Nov. Nederl. ,s.s. SINT JANSLAND, 1194, kolen, New-Castle. Van Sluiskil: 27 Nov. Nederl. s.s. SINT JANSLAND, 1194, ledig, Tyne. Voor Gent: 26 Nov. Eng. s.s. YORK VAL LEY, 229, ledig, Londen; Eng. s.s. MERAN- NICO, 563, stukg., Londen; Eng. s.s. NIEUW- CAPPELLE, 782, kolen, Goole. 27 Nov. Duitsch s.s. EDMUND HALM, 723, ledig, Antwerpen; Noorsch s.s. SPROIT, 334, hout, Kotka; Eng. s.s. GWENTGATE, 887, ledig, Rouaan; Eng. s.s. TEESWOOD, 369, pekkolen, Goole; Eng. s.s. CONTINEN TAL FREIGHTER, 214, pekkolen, Londen; Eng. s.s. MICKLETON, 364, kolen, Boston; Noorsch s.s. LYSLAND, 727, kunstmest, Od- da; Fransch s.s. THISBe, 836, pyriet, Caen. Van Gent: 26 Nov. Ital. s.s. SAN FRAN CESCO DI PAOLI, 1612, ledig, Antwerpen; Eng. s.s. STOCK FORCE, 499, ijzer, Garston; Eng. s.s. SEATON, 898, ijzer, Garston; Eng. s.s. HEBBURN, 1685, ledig, Tyne; Eng. s.s. LEVENWOOD, 373, ijzer, Middlesborough. 27 Nov. Eng. s.s. TAYGETA, 802, ijzer, Danzig; Eng. s.s. VALE OF PICKERING, 896, ijzer, Newport; Eng. s.s. CHARLWOOD, 600, ijzer, Sharpness; Eng. s.s. TRENTWOOD, 369, ijzer, Middlesborough; Eng. s.s. BEES- TON, 191, fosfaat, Bacombe; Eng. s.s. BA RON HAIG, 2039, ledig, New-Castle; Let! s.s. KANDAVA, 1171, ledig, Danzig; Poolsch s.s. ROBUR III, 1138, ledig, Danzig. s.s. HELENA in lossing te Villa Constitucion. s.s. MAGDALENA van Port-Arthur (Texas) naar Buenos Ayres passeerde 24 dezer Pernambuco. s.s. TERNEUZEN in lossing te Kopenhagen. s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, heden te Cardi gan verwacht. ss. SCHELDEDAM, 650 ton, 27 dezer ver- trokken van Ter Neuzen naar Londen. s.s. SCHELDESOP, 750 ton, te Zeebrugge. s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, 27 dezer vertrokken van Methil naar Havre, s.s. SCHELDEDIJK, 7500 ton, van Antwer pen naar Madagascar, heden te Alexandria verwacht. s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, in lading t« Antwerpen voor Shanghai, s.s. SCHELDEPAS, 8500 ton, in lading te Vizagapatam voor Duinkerken. s.s. SCHELDELIJN, 11000 ton, in lading te Probolingo voor Rotterdam/Amsterdam. Amsterdam, 28 Nov. 1928. Bieden. Laten. Londen 12,07% 12,07* Berlijn 59,30 59,35 Parijs 9,71 9,74 Brussel 34,61 34,62% Weenen (100 sh.) 34,95 35,05 Vreemd Bankpapier. Duitsch 59,30 59,35 Fransch 9,71 9,74 Belgisch 34,61 34,62% Oostenrijksch (100 ah. I 34,95 35,05

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 3