Huis euHof.
Piuimvee-rubriek.
PORTEMONNAIE GEVONDEN DOOR EEN
KRAB!
ZELFMOORD VAN EEN SCHOOLKNAAP.
dorpspraatjes.
petroleumlamp ontploft, moeder
EN KIND OMGEKOMEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
UITSLAG VERKOOPINGEN,
AANBESTEDINGEN, ENZ.
OVER STORMSCHADE EN BOORD-
BEDDEN.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
A. C LENSEN'S STOOMVAART-
MAATSCHAPPI J—TER NEUZEN
ZEE V AARTMAATSCHAPPI]
..SCHELDESTROOM."
W1SSELKOERSEN.
KEN KOSTBAKE PLATINA ARMBAND.
In November 1925 werd te Amersfoort een
paartje in den echt verbonden. In den avond
werd het bruidspaar door een chauffeur in den
■into van den bruidegom ngar het station ge-
bracht voor de huwelijksreis. Den volgenden
morgen belde de bruidegom de garage op en
vroeg of er in den auto soms een kostbare
platina armband met brillanten en paarlen
was gevonden. De auto werd nagekeken,
doch niets werd gevonden. Alle pogingen om
den armband terug te krijgen faalden.
Een dezer dagen kwam de politie te Amers
foort ter oore, dat de bewuste armband in
bet bezit was van een gewezen verloofde van
den chauffeur. De chauffeur bekende dezen
armband enkele dagen later, na het onderzoek
van den auto met het schoonmaken van den
wagen tusschen de kussens te hebben gevon
den. Hij had hem toen aan zijn verloofde
cadeau gedaan met de mededeeling, dat hij den
armband in Utrecht gekocht had. Toen aan
de verkeering een ednde kwam, eischte hjj den
armband terug. Dit werd door het meisje
geweigerd, ook nadat zij wist, dat de armband
op oneerlijke wijze in het bezit was gekomen
van haar ex-verloofde. Proces-verbaal is
opgemaakt.
De directie der N.V. Scheepsexploitatie Mij.
„De Marezaten" ontving een brief van de
firma J. R. Machrill Sons, reeders te
Grimsby, waarin deze meldde, dat een der
opvarenden van haar trawlers tijdens de vis-
acherij een krab had opgevischt, die tusschen
haar scharen een portemonnaie beklemd hield.
B® opening vond men in de portemonnaie
twee afrekeningsbriefjes van verdiende gages
van iemand van de IJmuider vloot, inunelijk
zekeren N. Hoek. De briefjes, die door de
firma Machrill tevens in den brief waren in-
gesloten, waren geschreven en opgemaakt ten
kantore van de N.V. Scheepsexploitatie Mij.
„De Marezaten", voor welke maatschappij
Hoek het vorig jaar December op de „Emma"
gevaren heeft. Hoek is inmiddels in dienst
getreden bij een andere firma en vaart thans
op de Hercules". Men vroeg hem of hij mis
schien zijn portemonnaie verloren had op zee,
hetgeen inderdaad het geval bleek te zijn.
Ongeveer drie maanden geleden was Hoek bij
het uitspoelen van zjjn vischbroek ter hoogte
van Doggersbank zijn portemonnaie kwijtge-
raakt. Daar er zich echter slechts een paar
afrekeningsbriefjes in bevonden en geen geld
had, had hjj er verder geen acht op gestagen
en zich spoedig verzoend met het verlies. Hoek
staarde zijn zegsman met groote oogen aan
toen deze hem de afrekeningsbriefjes toonde,
en begreep niet hoe de briefjes terechtgeko-
men waren.
Zelden zal het voorkomen, dat iemand op
deze wijze zijn verloren gewaand bezit terug-
ontvangt. tTel.j
HARINGSTAT1STIEK.
Tot en met 14 November waren thans van
de Ned'erlandsche vloot op de verschillende
kustplaatsen 1384 haringschepen binnenge-
weest met een totalen aanvoer van 621.685
kantjes tegen het vorig jaar op denzelfden
datum 1247 schepen met 484.473 kantjes en in
1926 1142 vaartuigen met totaal 417.463 kant
jes haring.
Opnieuw heeft te Berlijn een scholier zelf-
moord gepleegd. De 18jarige Heinz Riethdorf
uit Wilmersdorff, de zoon eener verkoopster
van confituren en dagbladen, en leerling eener
middelbare school, heeft zich, naar Wolff
meldt, door een schot in het hoofd van het le-
ven beroofd, omdat hij niet naar een hoogere
klasse zou worden bevonderd. De zaak is voor-
al droevig, omdat de jongen niet voldoende
tjjici had om zijn schoolwerk te maken, daar
hg zijn moeder, die in zeer moeilijke omstan-
digheden verkeerde, vaak moest helpen met
haar werk.
Eenigen tijd geleden verdween van de boer-
derij Arlecdon bij Whitehaven een melkster,
Sarah Corlett. Later vond men haar vermoord'
in een reservoir. De dader was niet te ontdek-
ken, maar de menschen in het dorp beschuldig-
den den boer Robert Gill dat hij de moorde-
naar van het meisje was.
Deze heeft nu zelfmoord gepleegd en een
brief aan de lijkschouwer achtergelaten, waar
in hij zijn onschuld betuigt en de jury verzoekt
,ydorpspraatjes" als de oorzaak van zijn zelf
moord' aan te geven. Niettemin luidde het von-
nis volgens de traditie dat de doode zelfmoord
gepleegd had in een toestand van „tijdelijke
krankzinnigheid."
EEN GRIEZELIGE VONDST.
In Juni van dit jaar is bij Garmisch Parten-
kirchen de reiziger Kurth uit Zwickau die we-
gens een misdrijf naar het buitenland wilde
vluchten, door den mechanicien Arthur Diet-
ze, die hem 's nachts op een bergweg overviel
van 600 mark beroofd en zwaar gewqnd. De
aanrander sloeg hem onverhoeds met een zwa-
ren hamer op het hoofd en maakte zich toen
van het geld van den bewustelooze meester.
Kurth kwam kort daarna ibij en wist den
roover te achterhalen en vast te grijpen, maar
moest hem weer loslaten toen deze zich te weer
stelde.
Van den roover heeft men later niets meer
gehoord, Thans is echter diens skelet in een
beek gevonden. In een zak van de jas zat nog
de gestolen 600 mark. Men vermoedt, dat Diet-
ze bij zijn vlucht van een hoogte in de beek is
gwv alien,
EEN FORDYLIEGTU1G TE PLETTER
GEVALLEN.
Een Fordverkeersvliegtuig met drie moto-
*en is bij Spokane te pletter gevallen. Daarbij
■jjn vier menschen op slag gedood en drie ern-
stig gewond.
Te Zehenik op Havel goot een 23jarige
vrouw petroleum in een brandende lamp; deze
ontplofte en de vrouw vatte vlam.
Met haar 9 maanden oud kindje in den arm,
vluchtte zij als een levende fakkel de deur uit;
buren doofden het vuur met d'ekens. Na wei-
nige uren echter zijn moeder en kind aan hun
brandwonden overleden.
EEN VREESELIJKE ONTDEKKING.
Een vreeselijke ontdekking werd door den
machinist van den sneltrein Bordeaux-Parijs
gedaan, toen hij op een tusschenstation de lo-
comotief nakeek en zag hoe tusschen de buf
fers het lijk van een meisje hing, dat met een
been over de rails lag. Het 19jarige meisje had
in het donker tijdens den storm een overweg
willen oversteken in de nabijheid van Orleans
en was door den voorbijrazenden sneltrein ge-
grepen,
EEN ONGELUKKIGE VERSTEKELING.
Aan boord van een Fransch schip in de ha
ven van Dantzig hebben arbeiders bij het bun-
keren een lijk gevonden. Het bleek van een
Poolschen koopman te zijn, die als versteke-
ling mee naar Engeland gewild had. Hij had
daarvoor relaties aangeknoopt met een ma-
troos en nu schijnt deze den koopman in een
twist, of misschien wel 's nachts in den slaap
gedood te hebben, met het oogmerk hem te be-
rooven.
DE DOODENDE STROOM.
In de buurt van Bilbao waren 3 jongelui op
jacht. Een van hen wondde een vogel doode-
ljjk. De vogel viel op het dak van een elec-
trisch transformatorenstation. Om den vogel
te pakken te krijgen, klommen de jongelui op
elkaars schouders. De bovenste raakte per on-
geluk een hoogspanningsdraad, die op het dak
was bevestigd, aan. Hij werd door den stroom
getroffen en gedood'. Hetzelfde lot trof den
op den grond staanden jongen man. De mid-
delste kwam er ongedeerd af.
VERGIFTIGING OP GROOTE SCHAAL.
In het dorp Montblanc BTj Montpellier, in het
departement Herault, zijn meer dan 100 per-
sonen onder vergiftigingsverschijnselen ziek
geworden. Twee hunner zijn gestorven. De
reeks begon toen een 75jarig landarbeider
stierf na het drinken van een kop koffie.
Daarna werd'en 108 menschen ziek tijdens een
bruiloftsluncheen dokter constateerde ver-
giftiging door paddestoelen. Twee kinderen
werden ernstig ziek na het drinken van koffie
en hun grootvader, die van dezelfde koffie ge-
dronken had, stierf enkele uren later.
HELDHAFTIG OPTREDEN.
Een negenjarig meisje, Rosetta Annetts te
Edmonton, heeft door haar heldhaftig optre-
den zeven kinderen weten te redden uit een
brandend huis. Rosetta's moeder en vader wa
ren naar de stad gegaan en hadden haar en de
zeven andere kinderen in de boerderij achter
gelaten. Terwijl alien sliepen, werd Rosetta
plotseling wakker en zag, dat er brand was
ontstaan. Zij wekte de zeven kleinen, die op
een zolderverdieping sliepen. Zeven keer Hep
zij door rook en vlammen om de kinderen een
voor een in veiligheid te brengen. Bij het red
den van het zevende kind kreeg Rosetta ern-
stige brandwonden. Helaas is een vierjarig
meisje om het leven gekomen, omdat zij reeds
te zwaar gewond was toen Rosetta haar haal-
de. Nadat Rosetta alle kinderen uit het bran
dende huis had gered, legde zij hen te slapen
in een auto, waar zij hen met paardedekens
toedekte, ter bescherming tegen de felle koude.
(Bniten verantwoordelykheld der Red&ctta.
Mijnheer de Redacteur!
Aangezien het jaarverslag van de Coopera-
tieve Bakkerij, opgenomen in uw blad van j.l.
Vrijdag, een verkeerde indruk zou kunnen
geven omtrent „de" bakkerspatroons, wil ik
even in 't licht stellen, dat weliswaar aan de
cooperatie gevraagd is het brood op te slaan,
doch dat dit verzoek slechts is uitgegaan van
enkele" bakkers. Ook wil ik aan het pu-
bliek mededeelen, dat nog kort geleden bij
eenige bakkers het voomemen bestond het
brood te verlagen, zoodra een nieuwe verla-
ging der grcmdstof komt. Dit zal voor de
gebruikers van dit volksvoedsel wel een ande-
ren kijk op de zaak geven. Bovendien moet
niet alleen op den prijs, doch ook op de kwali-
teit van de gebruikte grondstoffen worden
gelet.
Dankend voor de plaatsing.
H. VERHAGE.
Ter Neuzen, Van Bovenstraat.
BELASTINGBETALER ENZ., ALIAS
INGEZETENE.
Mijnheer de Redacteur vergun mij aan het
adres van bovenstaande een bescheiden
plaatsje
Over het opschrift of aandiening ga ik
niet tot spitsvondigheden over, want dan zou
ik van ingezetene's hoofdtitel een heel betoog
kunnen samenstellen, maar dit is van geen be-
lang, Secuurder kan hij zijn eigen naam in het
voile daglicht plaatsen! (als men iets be-
weert) dan is men van namen zoeken af en
is ridderlijker dan verstoppertje spelen.
Het wegenvraagstuk is niet als antwoord
aan U bedoeld, maar als toelichting voor
Slikbewoner swat U bij herlezing wel zult
inzien, overigens dankbaar, dat U de be-
staande wettelijke regeling niet volmaakt
acht.
Ook juich ik toe, dat U het eigen huisje-
bezit goedkeurt. Jammer, dat U in dit ge
val het verschil niet voelt; of. er om heen-
draait; tusschen een 50-tal bewoners van
18801910 en den enkelen bouwer van 1918.
De eerste verdienen het woord slikzoekers
volgens mijn bescheiden meening niet.
Dat de bouwverordening geen overdreven
eischen stelt, dat is naar de toepassing! Men
heeft wel onverharde straten van het rijk
overgenomenHandig draait U over de toe-
stand van de straten bij ovemame heen!
Direct spring! in het oog de bemoeienissen
der gemeente bij bouwen Ter NeuzenSluis-
kil, Ter Neuzen ovemame vestingen, slech-
ten, vestingen, rioleering, bouwplan, bouw-
verbod enz.
De werkverschaffing, karretjes zand
rijden enz. zijn dienstbaar gemaakt om goed
te kunnen bouwen en te Sluiskil bij uitbrei-
ding: een gebrekkige bouwverordening, die
bjj oude bestaande toestanden niet past,
waar alles aan particulieren wordt overgela-
ten, wat nooit een goede toestand kan wor
den. En wat de woningbouw betreft, dat
daar behoefte aan was geef ik gaame toe!
maar dat er economisch gewerkt is (met in-
achtneming minimum bouwverordening) is
evenwel mijn meening niet. De raad keurde
toch het eerste plan grondaankoop van wo-
ningbouwbestuur af, waardoor zij op duur-
der terrein terecht kwamen en de gemeente
nu met huizen en grond zit.
En wat U van zelf redden en goedkooper
schrijftik ken in de Pierssenspolderstraat
geen twee die van woningbouw gebruik
hebben gemaakt. Of de woningbouwhuizen-
huur al of niet te hoog is, daar ga ik niet
op in.
Tevens weet ik zeer goed, dat er in Den
Haag een wind van samenvoeging waait.
Docht zal het nieuwe ontwerp-Kan dat pas
is ingediend (wanneer het wet geworden is)
ons wel vertellen of er nog een deurtje open-
staat om van onder stiefmoederschap te ge-
raken. Dat de polder den weg niet kan en
zal maken, naar de eischen der bouwveror
dening, daarvan ben ik overtuigd, dat durf
ik gerust te verzekeren (hoewel ik de heele
polder niet ben).
Anders is het als de verordening toege-
past wordt zooals hij op vele oude toestan
den is toegepast. Dat hier samenwerking
van betreffende lichamen veel nut kan doen
blijft mijn gedacht, en ik zal over deze
kwestie geen stof meer opwerpen (hoewel
genoeg aanwezig).
Dankend voor de plaatsing en met groe-
ten voor den onbekenden namenzoeker.
PETRUS DAVID.
Pierssenspolder, 26 November 1928.
Mijnheer de Redacteur,
Mag ik eens eenige plaatsruimte in uw
blad om onderstaand te wijden aan de on-
langs veel besproken „slikstraat" te Sluis
kil (n.l. de Pierssenspolderstraat) en hetgeen
daarmede is aangeroerd.
Het is niet mijn gewoonte om gebruik te
maken van de pers om mijne opinie over
een bepaald onderwerp te zeggen; maar ik
voel me haast verpldcht en meenende te be-
hooren onder hen, die ten koste der gemeen-
schap zooals dit steeds naar voren wordt
gebracht een zoet winstje machtig ziet te
worden.
Dat deze stelling bij de slikbewoners en
vooral bij de slikzoekers op den voorgrond
staat, geloof ik allerminst! In een woord zou
ik haast zeggen, dat die lui daar niet voor
geknipt zijn. Als men zoo rond ons heen
kijkt, zou dat euvel mijns inziens meer te
vinden zijn bij de groote bouw- en grond-
speculanten. Die zijn daar beter voor bere-
kend en kunnen dat ook wel eenigszins ge-
makkelijker voor elkaar krijgen, omdat zij
meestal een plaats bekleeden waar zij mede-
zeggenschap in die zaken worden toever-
trouwd.
Laat staan, dat, die plaats hun is toege-
dacht door de kiezers (essenom van daaruit
het algemeenbelang te helpen bevorderen,
hebben wij toch niet allerminst de gelegen-
heid al is het dan met een kort voor-
woordje daaraan vooraf hun zaken politiek
in bedekte termen stilletjes maar toch doel-
bewust naar voren te brengen.
Doch daarmede is het algemeen belang niet
geholpen al schijnt de schrijver, die zoo ge-
kant is tegen de „slikzoekers" te moeten
vastleggen dat de woningbouw te Sluiskil is
,,een algemeen volksbelang". Dat die woning
bouw te Sluiskil overbodig is, zal ik de laat-
ste zijn dit te bekennen, maar de plaats
waar hij gevestigd is laat wel te wenschen
over en daar ben ik het lang niet over eens.
Jaren heeft aan het einde der Landstraat een
reclame bord gestaan want Sluiskilsch
grond is gevoelig voor bordjes met het op
schrift ,,Bouwgrond te koop", doch tot
heden toe zijn de ratten niet aan het spek
begonnen. Een bewijs dus, dat ondanks den
kostenden prijs van bovengenoemden grond,
die in overeenstemming te brengen is met de
kosten verbonden om eene woning te stich-
ten langs de verdrukte slikstraat geen belet-
sel zijn zou om daar te bouwen. En waar-
om dan de toevlucht in de Slikstraat?
Niet met 'n voorop gezette politieke zwaai,
om de gemeenschap daaraan te wagen.
Maar omdat de slikstraat is en nog een
drukkere verkeersweg zal worden en de over-
heid zich toch ten slotte rekenschap zal
moeten geven de noodige verbetering te
brengen.
En had de overheid de ligging voor Sluiskil
beter en zakelijker in studie genomen,. zou
dan de woningbouw niet beter haar plaats
gevonden hebben langs de Slikstraat? Wat
staat er vooraan in mijn betoog? Zullen de
lezers en vooral den pestimisten het begrij-
pen? Of zagen zij misschien liefst een slipje
opgelicht van het vorig bewind der woning
bouw van Sluiskil Zoolang dat niet nood-
zakelijk is, zal ik daar niet verder op ingaan,
ofschoon daar nog wel een en ander onder te
vinden is, waarvan het publiek van Ter
Neuzen onbekend is.
De bewoners van genoemde straat 100
op de eerste plaats de slikzoekers behooren,
zullen toch de tekorten daarvan ook moeten
helpen dragen!
De slikbewoners en slikzoekers staan op
het standpunt, dat zij tegenove'r de gemeente
hebben te vervullen plichten, maar dat zij
daartegenover ook hebben rechten!
Al is dit nu niet direct de taak der ge
meente om verbetering te brengen, hebben zij
zich toch volgens mijn inziens doelbewust af
te vragen „wat kunnen wij daar in deze
doen."
Het varslag der Provinciale Staten laat
uitkomen, dat de aanvragen door verschillen
de lichamen voor wegenverbetering veel te
wenschen overliet. Dus met a. w. zij hadden
er meer verwacht.
Mocht het polderbestuur in deze nalatig
of onkundig zijn, zou het toch mijn inziens de
taak der gemeente zijn in het belang der
bewoners op de eerste plaats en voor het ver-
keer in het algemeen de zaak eens krachtig
aan te vechten teneinde dien toestand in het
verleden boek te krijgen.
We leven toch nog steeds in een moderne
tijd en verwachten dan ook niets anders dan
vooruitstrevendheid en ook niets anders dan,
dat, eerst het noodzakelijkste in een bepaal-
de gemeente of wijk in orde te zien ge
bracht, waaronder toch zeker de Pierssens-
poderstraat genoemd mag worden.
Zoodat ik mij geheel en al aansluit met de
slikbewoners en strijd zal helpen voeren,
zoolang er geen verbetering is gebracht al
of niet gepaard gaande met een zoetwinstje
ten koste van het algemeen. Dan zeg ik
voor mijn deel; ,,laat het kleinbedrijf ook
eens juichen"!
Sluiskil, den 26 Nov. 1928.
EEN SLIKZOEKER.
DRIEWEGEN.
Door de bouwkundige P. le Feber Jr. te
Axel, werd' Maandag j.l. in het cafe van de
wed. Goethals te Driewegen aanbesteed het
bouwen van een woonhuis met schuurtje, op
een terrein gelegen te Driewegen.
Ingeschreven werd als volgt:
Graaf en Metselwerk: J. A. Lensen te Axel
/1395 (gegund).
Timimerwerk: H. van Luijk te Axel f 1265,
Joh. Asselman te Sas van Gent f 1225, A. van
't Hoff te Axel f 1085, D. Bastinck te Zaam-
slag 1054, J. Wisse te Zaamslag 1038, J. C.
Kaijser te Zaamslag 1018, A. A. de Mette te
Zaamslag (Spui) /995 (gegund).
Glas- en Verfwerk: H. van Luijk te Axel
f 140, W. A. de Jonge te Axel f 92, C. Wisse
te Zaamslag 83, C. Kaij ser te Zaamslag f 54
(gegund).
Voor de massa werd ingeschreven door A.
van 't Hoff te Axel f 2775.
STOPPELDIJK.
Bij de door het bestuur van den polder Stop-
peldijk gevraagde prijsopgaaf voor de leve
ring van 100.000 K.G. Lessinesche macadam
23 c.M. en 12.000 K.G. macadam 68 c.M.
op verschillende losplaatsen in den polder, werd
de levering gegund aan den heer J. F.
Adriaanssens-Polfliet te Walsoorden voor resp.
4,45 en f 4,65 per 1000 K.G.
MIDDELBURG.
Heden werd alhier aan het gebouw van
het Provinciaal Bestuur aanbesteed: het
herstellen van een gedeelte van de stations-
loskade te Ter Neuzen. Raming 25.000.
Hiervoor werd ingeschreven door de heeren:
Hoogesteger, Wemeldinge, 25.880; J. J.
Jansen, Middelburg, 25.450; J. van 't Hoff,
Hoek, 24.870, J. H. Rijnberg en W. J. de
Bruin, Ter Neuzen, 24.100; G. A. v. d. Straa-
ten, Ter Neuzen, 22.931; P. M. Oostdijk,
Ter Neuzen, 22.280; R. Verschelling, Ter
Neuzen, 21.639.
De jongste stormen hebben in verscheidene
tuinen aanmerkelijke schade aangericht.
Verschillende boomen zijn ontworteld en
andere zijn door het afrukken der takken
zoodanig beschadigd, dat ze door nieuwe aan-
plant vervangen moeten worden. Willen we
de opengekomen plaats weer gebruiken voor
het planten van boomen, dan worden alle wor-
telresten zorgvuldig verwijderd en de aarde
in een grooten cirkel uitgegraven. Het op
nieuw planten kan nog voor den winter ge-
schieden.
Ook diverse schuttingen hebben het kwaad
gehad in den strijd tegen de krachtige storm-
vlagen en hierbij zijn vele slachtoffers geval
len. Herstellen en opruimen is het parool en
wat onbruikbaar is voor brandhout bestemmen.
Boordbedden. Laat ik beginnen met eerst
in het kort aan te geven, wat er onder een
boordbed in het algemeen wordt verstaan.
Boordbedden zijn vakken van onbepaalde
lengte, ter breedte van 2 a 3 meter, waarop
vaste- en eenjarige planten dooreen geplant
worden. Willen we hiervan het meeste ge-
noegen hebben, dan worden deze planten zoo
danig gekozen, dat er vanaf het vroege voor-
jaar tot aan het late najaar steeds zooveel
mogelijk bloemen te bewonderen zijn. En om
dit geheel tot een ideaal te maken, hebben
we slechts te zorgen, dat de kleuren der
bloemen met elkander in volkomen harmo-
nie zijn.
De bezitters van kleine tuintjes zullen
bezwaarlijk aan al deze eischen kunnen vol-
doen, want om steeds volop bloemen te heb
ben op een boordbed, is een groot aantal
reserveplanten noodig. De afmetingen van
een broodbed kunnen natuurlijk belangrijk
afwijken van de opgegeven maten en wordt
eenvoudig door de plaatselijke omstandig-
heden bepaald.
De maand November is de beste trjd om
een boordbed opnieuw te beplanten en te ver-
anderen. En hierbij hebben we op het volgen-
de te letten:
Bij de keuze van de kleuren der bloemen,
dient men in de eerste plaats te bedenken,
dat het mooiste effect wordt verkregen bij een
groepeering, waarbij met elkander vloekende
kleuren niet te dicht bij elkaar worden gezet.
.boordbedden met een kleur zijn heel goed,
denkbaar en kunnen eveneens heel fraai zijn.
Ieder kan dus hierbij aan eigen smaak den
vrijen teugel laten, mits hierbij maar zorg
vuldig venmeden wordt om de planten regel-
matig of in rijen te planten. Een onregel-
matige beplanting maakt een veel aangena-
mer indruk.
Het aantal planten geschikt voor boord
bedden is legio en vrijwel onbeperkt. Ook
diverse heesters zijn heel geschikt en vooral
als de voorraad bloemen niet al te groot is.
Van de bolgewassen zijn de Narcissen en Late
Tulpen heel geschikt voor een gemengd
boordbed en leenen zich bijzonder voor beplan
ting van den achtergrond tusschen in het
najaar .bloeiende vaste-planten. De krachtig
opgroeiende Stengels der vaste-planten over-
groeien dan de steeds meer afstervende Tulpen
en Narcissen en onttrekken dit proces daar-
door aan het oog. Beschikken we over een
reserve van planten, dan worden de afster
vende en uitgebloeide planten dadelijk door
nieuwe vervangen.
Nu de vaste planten hun bloeitijd achter den
rug hebben, kunnen we zoo noodig de be
staande aanplanting van ons boordbed wijzi-
gen of aanvullen. Bollen, die te groot ge
worden zijn, worden opgenomen en gedeelt;
die welke reeds meerdere jaren achtereen op
dezelfde plaats stonden eveneens uitgegra
ven en de oude aarde door nieuwe met wat
verteerden koemest vermengden tuingrond
vervangen. Verschillende soorten als Anjelie-
ren, Primula Auricula, enz hebben de eigen-
aardigheid, dat ze „opgroeien", d.w.z. ze
worden van onder kaal, waardoor de vorm
leelijker en de bloei geringer wordt. Dit is
eenvoudig te ondervangen door ze op te ne-
men en ze iets dieper in den grond te plaat
sen.
Tot heden hebben de nachtvorsten weinig of
geen schade aangericht. Waar ze ons ieder
moment op onaangename wijze kunnen verras-
sen, moeten de niet volkomen winterharde
soorten op het boordbed, als Vuurpijlen,
Japansche Anemonen, enz., tegen de vorst
beschut worden, door ze losjes te bedekken
met wat droog blad, dat door wat takken of
iets dergelijks voor wegwaaien wordt be-
hoed. Deze bedekking niet overdrijven, al te
veel van het goede is ook hier ongewenscht.
Vragen, deze rubriek betreffende,
kunnen door de abonnS's worden ge-
zonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaar-
desingel 96c te Rotterdam. Postzegel
van 7V£ cent voor antwoord insluiten en
uitdrukkelijk blad vermelden.
ALLADIN's WONDERLAMP EN
KLEINE-TLTNTJES-KIPPENHOUDERS.
(Slot).
In het vorig artikel heb ik reeds gezegd,
dat de benzinelamp een helder wit licht geeft.
De fabrikanten zeggen dat het licht 300 kaars
sterkte heeft, en noemen het zonneschijn bij
nacht. Als men daar nu de gewone reciame-
opsnijderij van aftrekt blijft er nog meer dan
genoeg over voor ons doel en voor kamer-
verlichting. Het licht is zoo sterk dat men
er niet in kan kijken.
Ook wordt er gezegd dat een kind met de
lamp kan omgaan, wat ook weer onzin is,
maar een gewoon mensch, die niet al te slor-
dig is kan er wel mee omgaan en dit is ook
weer voldoende. De benzine-toevoerbuis
wordt met een lucifer of een klein spiritus-
vlammetje voorgewarmd en zoodra het kous-
je gloeit, verwarmt dit zelf de benzine.
Daar alleen het goed afgesloten reservoir
de benzine bevat is de lamp vrijwel gevaar-
loos en de vlam weerstaat schokken, slinge-
ren en zelfs een flinke wind. De kousjes
moeten van een bijzonder sterk materiaal
zijn en hoewel ze veel meer licht uitstralen
dan gas-gloeilichtkousjes zjjn ze veel sterker.
De gas-gloeilichtkousjes heb ik altijd een
ramp gevonden, bij het geringste zijn ze stuk
en het is een voortdurende bron van groote
onkosten. Deze stormlamp-gloeikousjes bindt
men zelf met een touwtje vast en gloeit ze
uit met een lucifer. Daarna kan men de lamp
flink schudden, zonder dat het kousje stuk
gaat. Als bewfls kan het volgende dienen. Ik
heb onlangs een lezing gehouden ongeveer een
20 K.M. van Rotterdam en heb de lamp ge
woon achter in de auto gelegd. Daarna ben
ik met een flinke vaart naar de lezing ge-
reden en onmiddellrjk na aankomst brandde de
lamp prachtig, ik kon het zelf haast niet ge-
looven. Dit zelfde heb ik op den terugweg
trisch licht van b.v. 100 kaars. Naar ik ver-
70 K.M. op mgn snelheidsmeter noteerde. De
lamp bleef goed en is nog goed met het zelfde
kousje.
We zijn dus door dit soort lampen van alle
geknoei met stinkende petroleum af, van
vuil en vetvlekken enz., geen walmen of roe-
ten, geen flikkeren der vlam.
De lampen branden ongeveer 14 uur op 1
Liter benzine. Vergelijk dit eens met elec-
trisch licht van b.v. 100 kaars. Naar ik ver-
nomen heb wordt dit systeem al jarenlang
in Ned.-Indie en Amerika gebruikt in de
huizen en toen ik ze zag dacht ik direct, dat
ze voor de kippenhokken ook groote waarde
zouden hebben
Naar ik gehoord heb worden ze thans ook
bij de Ned. Spoorwegen, verschillende ge-
meentewerken en brandweerorganisaties ge
bruikt. De prijs der grootere lampen is on
geveer 17 per stuk. Er zijn verschillende
soorten in den handel en bepaalde merken
kan ik dus niet noemen.
Van de winter-verliohting kom ik weer op
een andere winter-kwestie, n.l. de bodembe-
dekking onzer hokken, het z.g. strooisel. Ook
hieraan wordt veel te weinig aandacht aan
geschonken omdat het als een bijzaak be-,
schouwd wordt en toch is het een zeer voor-
naam punt. Het valt mij vaak op, dat vooral
door kleine pluimveehouders vaak onwetend
gezondigt wordt en dat is jammer.
De grootere pluimveehouders weten de
eischen wel die aan goede hokken en huisves-
ting gesteld worden, doch er zijn duizenden,
ik zou haast zeggen honderdduizenden pluim
veehouders in ons land, die een klein tuintje
hebben en er kippen op na houden voor him
genoegen en voor de versche eitjes, doch die
natuurlijk er niet aan denken voor die paar
kippen zich van alles goed op de hoogte te
gaan stellen. Het is gewoonweg verbazend
als men in steden als Rotterdam eens hier en
daar in de tuintjes der woonwijken krjkt en
daar overal waar maar eenige plaats is, kip
penhokken en kippenrennetjes vindt. Deze
kippen geven aan de bewoners een prettige
afleiding en bij voedering met keukenafval
en wat bijvoer geven ze vaak heel aardig
profijt. Deze stadtuintjes vooral in steden als
Amsterdam en Rotterdam liggen vaak laag en
zrjn vochtig en er is niets waar een kip zoo
het land aan heeft als aan vocht. Zelfs een-
den, hoewel ze graag overdag wat rond-
ploeteren, moeten 's nachts droog zitten en
dit geldt voor kippen nog meer. Men ziet
soms de stomme dieren den heelen dag in half
donker den heelen dag in een koud rennetje
scharrelen en 's nachts worden ze opgeborgen
in een donker slecht geventileerd hokje. Ook
in de vakbladen wordt over het algemeen
te weinig aandacht besteed aan deze geweldig
groote groep van kleine pluimveeliefhebbers-
houders, omdat ze zich natuurlijk niet bewe-
gen in vereenigingen en niet veel van zich
doen spreken. Toch willen juist deze lieden
van tijd tot tijd wat over hun dieren lezen en
vandaar dan ook dat ik probeer in deze ar-
tikelen mij zooveel mogelijk aan te passen
aan de lezers der plaatselijke bladen. Dit
lijkt veel gemakkelijker dan het is, want om
telkens iets te schrijven, dat aantrekkelijk is
en toch tevens een goede kern bevat, dat valt
niet mee.
Ziedaar dus een verhaal over totaal iets
anders als waarover ik praten wou, n.l. over
het strooisel in het hok of de rem. Als een
schooljongen in het opstel van den meester
zoo den draad kwijt raakte kreeg de stumper
vast een dikke onvoldoende er voor, doch ik
voor mij heb dit voordeel, dat ik ondanks alle
buitennissig zijpaadjes toch altijd weer op een
hoofdweg terecht kom en dan is zoo'n wan-
deling langs allerlei kronkelpaadjes vaak heel
wat interessanter dan het loopen op den
grooten weg. De volgende maal gaan we dus
in alienemst praten over het strooisel-
materiaal.
Dr. TE HENNEPE.
Voor Sluiskil: 26 Nov. Nederl. ,s.s. SINT
JANSLAND, 1194, kolen, New-Castle.
Van Sluiskil: 27 Nov. Nederl. s.s. SINT
JANSLAND, 1194, ledig, Tyne.
Voor Gent: 26 Nov. Eng. s.s. YORK VAL
LEY, 229, ledig, Londen; Eng. s.s. MERAN-
NICO, 563, stukg., Londen; Eng. s.s. NIEUW-
CAPPELLE, 782, kolen, Goole.
27 Nov. Duitsch s.s. EDMUND HALM,
723, ledig, Antwerpen; Noorsch s.s. SPROIT,
334, hout, Kotka; Eng. s.s. GWENTGATE,
887, ledig, Rouaan; Eng. s.s. TEESWOOD,
369, pekkolen, Goole; Eng. s.s. CONTINEN
TAL FREIGHTER, 214, pekkolen, Londen;
Eng. s.s. MICKLETON, 364, kolen, Boston;
Noorsch s.s. LYSLAND, 727, kunstmest, Od-
da; Fransch s.s. THISBe, 836, pyriet, Caen.
Van Gent: 26 Nov. Ital. s.s. SAN FRAN
CESCO DI PAOLI, 1612, ledig, Antwerpen;
Eng. s.s. STOCK FORCE, 499, ijzer, Garston;
Eng. s.s. SEATON, 898, ijzer, Garston; Eng.
s.s. HEBBURN, 1685, ledig, Tyne; Eng. s.s.
LEVENWOOD, 373, ijzer, Middlesborough.
27 Nov. Eng. s.s. TAYGETA, 802, ijzer,
Danzig; Eng. s.s. VALE OF PICKERING,
896, ijzer, Newport; Eng. s.s. CHARLWOOD,
600, ijzer, Sharpness; Eng. s.s. TRENTWOOD,
369, ijzer, Middlesborough; Eng. s.s. BEES-
TON, 191, fosfaat, Bacombe; Eng. s.s. BA
RON HAIG, 2039, ledig, New-Castle; Let!
s.s. KANDAVA, 1171, ledig, Danzig; Poolsch
s.s. ROBUR III, 1138, ledig, Danzig.
s.s. HELENA in lossing te Villa Constitucion.
s.s. MAGDALENA van Port-Arthur (Texas)
naar Buenos Ayres passeerde 24 dezer
Pernambuco.
s.s. TERNEUZEN in lossing te Kopenhagen.
s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, heden te Cardi
gan verwacht.
ss. SCHELDEDAM, 650 ton, 27 dezer ver-
trokken van Ter Neuzen naar Londen.
s.s. SCHELDESOP, 750 ton, te Zeebrugge.
s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, 27 dezer
vertrokken van Methil naar Havre,
s.s. SCHELDEDIJK, 7500 ton, van Antwer
pen naar Madagascar, heden te Alexandria
verwacht.
s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, in lading t«
Antwerpen voor Shanghai,
s.s. SCHELDEPAS, 8500 ton, in lading te
Vizagapatam voor Duinkerken.
s.s. SCHELDELIJN, 11000 ton, in lading te
Probolingo voor Rotterdam/Amsterdam.
Amsterdam, 28 Nov. 1928.
Bieden. Laten.
Londen 12,07% 12,07*
Berlijn 59,30 59,35
Parijs 9,71 9,74
Brussel 34,61 34,62%
Weenen (100 sh.) 34,95 35,05
Vreemd Bankpapier.
Duitsch 59,30 59,35
Fransch 9,71 9,74
Belgisch 34,61 34,62%
Oostenrijksch (100 ah. I 34,95 35,05