FRED THOMSON
's Morgens en 'sAvonds
Welk een voldoening, dat
helder witte tafellaken. Ook
de servetten zien er weer
keurig netjes uit. Al Uw tafel-
linnen gaat nu veel langer
mee, daar U steeds wascht met
tabletten
bij Verkoudhedenen Kootis
ZEEPPOEDER 1E SOORT
Laatste Berichten.
H&NDELSBERICHTE9.
BUBGERLIJKEN STAND.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
MIJNHARDT'S
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
CONCERT- EN BIOSCOOPGEBOUW
TER NEUZEN
WOENSDAG
28 NOVEMBER
MET SILVERKING!
UITSLAG VERKOOPINGEN,
AANBESTRD1NGEN, ENZ-
SNGEZONDEN MEDEDEELINGEN
VERKOOPINGEN, U1TVOER1NGEN
AANBESTEDINGEN, ENZ.
"loop der bevolking van"
TER NEUZEN.
A. C LENSEN'S STOOMVAART
MAATSCHAPPIT—TER NEUZEN
ZEE V A A RTM AATSCHAPPI
..SCHELDESTROOM."
SCHEEPVAARTBEWEGING.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Scheie hoofdpijn
Let vooral op den naam Sanapirin daar deze tabletten
eeettig beschertnd tijn tegen namaak en vervalschlng
Prijs 25. 40 en 75 ct.
Met zeer groote moeite en levensgevaar was
't gelukt 5 mannen van den lichter aan boord
te krijgen, die daarbij zwaar gewond raakten.
Bij de iaatste poging werd de sleepboot door
het stooten tegen den lichter ontredderd en
dreef stuurloos rond. Zij is later door Neder-
landsche sleep boo ten op sleeptouw genomen.
Ned. s.s. „IJs»elhaven".
Het W. B. meldt uit Bremen, dat het Ned.
s.s. „IJsselhaven" op de Weser met een mo-
torboot in botsing is gekomen, waardoor deze
Iaatste zwaar beschadigd werd en aan den
grond is gezet. Een man van de motonboot is
verdronken.
s.s. „Heinrich Podeus".
Bij Zandvoort is gestrand het Duitsche
stoomschip Podeus. Het is aan de bamanning
der reddingsboot gelukt 27 matrozen er af te
halen. De kapitein met de overige bemanning
wenschte nog aan boord te blijven.
De „Malnio" geheel verlaten.
De reddingboot „Brandaris", die Zaterdag-
middag om vijf uur naar Ameland was ver-
trokken om de bergers van het gestrande hout-
schip „Malmo" af te halen., is Zaterdagmorgen
om 12 uur te Terschdlling teruggekeerd'. Den
geheelen nacht is de „Brandaris" in de nabij-
heid van de „Malimo geweest, doch heeft het
schip niet kunnen bereiken, doordat de
,,Malmo' te hoog zit. De geheele bemanning
is door een reddingboot van Ameland van
boord gehaald. Alles is wel. De „Malm6" is
thans geheel verlaten.
Noodweer boven Maastricht.
Bij een noodweer, dat zich Vrijdag boven
Maastricht en omstreken ontlastte, en waar
door de streek drie kwartier in donker zat,
is te Wolder 'n schuur omgewaaid en tereeht-
gekomen op een huis, bewoond door acht per-
sonen. Er zijn geen persoonlijke ongelukken
voorgevallen. Op den hoogen kanaaldijk is een
kruin uit een boom gewaaid en door een dak
van een woning, even boven een bed blijven
hangen. De bewoners waren juist opgestaan.
Van den dood gered.
Zaterdagmorgen te 11 uur werden te Delf-
zijl door de reddingsboot „Insulinde", schipper
Toxopeus, aangebracht 5 personen, behoorende
tot de bemanning van het ioodsvaartuig Bor-
kum. Het zijn M. Muller, stuurman, S. van
Thas, P. Kluin en A. Kuhr, matrozen en P.
Paerts, stoker. Zij hadden zich Vrijdag aan
boord begeven van het op het Borkumer Rus
gestrande Zweedsche s.s. Harsors, dat met een
lading onder weg was naar Delfzijl. De uit
veertien personen bestaande bemanning van
het scnip, had met. eigen booten het vaartuig
verlaten.
De particuliere loodsboot Borkum van Em-
den had verbinding met het gestrande schip
gekregen, en trachtte dit af te brengen, waar-
by zij werd geassisteerd door een Duitsche
sleepboot. Om het afbrengen mogelijk te ma-
ken, hebiben de bovengenoemde vijf mannen
van de „Borkum" zich aan boord van de Har
sors begeven, ten einde dit vaartuig onder
stoom te brengen. Ten gevolge van d'en opko-
menden storm knapten de trossen van de „Bor-
kum" en de Duitsche sleepboot echter af. Het
was onmogelijk weer verbinding met het ge
strande schip te krijgen. De op het vaartuig
achtergebleven mannen verkeerden spoedig in
een hachelijike positie. Zware zeeen rolden over
het schip, zoodat elk oogenblik kans bestond,
dat het vaartuig doormidden zou breken. De
schipbreukelingen hadden zich in de kaarten-
kamer op de commandobrug teruggetrokken.
Toen de toestand zeer critiek werd, trachtten
zij door het geven van lichtseinen, waarvoor
zy kaarsen gebruikten, die aan boord aanwe-
zig waren, de reddingsstations te waarschuwen
Hun seiner, werden opgemerkt door het sta
tion Borkum en van daaruit werd aan alle red
dingsstations medegedeeld, dat bij Berkum op
het uf een schip in nood zat. Aan dien oproep
gaven verschillende reddingsbooten gehoor, o.a.
de Bremen" en de „Borkum", welke uitvoeren
doch geen verbinding met het schip konden
krijgen.
Te half twee Vrijdagnacht werd Oostmahorn
ook door het station Borkum bereikt en met
de stranding in kennis gesteld. Schipper Toxo-
peus voer toen met de „Insulinde" uit, om zoo
mogelijk hulp te bieden. Te ongeveer halfvier
Zaterdagmorgen bevond de reddingsboot zich
by het wrak, doch kon ten gevolge van de
duisternis en de hooggaande zeeen geen ver
binding krijgen. Eerst te halfacht kon de red-
ng volbracht worden, hetgeen gepaard firing"
met reusachtige moeilijkheden. De „Insulinde"
kwam m aanraking met het wrak, en kreeg
schade aan den voorsteven. In vijf keer is het
geluKt de schipbreukelingen op te nemen. Den
eersten keer werden er twee afgehaald, den
tweeden keer een, den derden keer een, de
vierde poging mislukte en bij den vijfden keer
werd de Iaatste gered.
De mannen waren vol lof over de redding, Zii
SChlpper Tox°Peu-s en zijn bemanning
°nv«rsaagdheid bij deze redding was
buitengewoon geweest en hij had zichzelf en
hen te ™n!g Wenseevaar begeven om
Zestien zeelieden verloren?
Zaterdagavond 11.30 uur is, naar uit Helder
aan de Tel. wordt gemeld, de reddingsboot
„Dorus Rijkers" de haven van Helder weder-
am binnengevallen, na van 2 uur af in zee te
zijn geweest. Zij was toen uitgevaren om ten
NAY. van Texel het gestrande Zweedsche s.s.
"Gar n kapitein Parsson uit Ma, die met een
lading hout uit Zweden was vertrokken, assis-
tentie te verleenen.
By de terugkomst had de „Dorus Rijkers"
aan boord een lid van de bemanning van den
Zweed, die uit 17 koppen had bestaan. Kapi
tein Bot vertelde ons hoe hij om 2 uur in bui
tengewoon slecht weer was uitgevaren. Ook
buitengaats was het weer bar slecht. Het was
zeer moeilijk buiten. te komen en eenmaal bui-
ten kon men haast niet vooruitkomen.
Er stond een geweldige zee, maar zoo ging
kapitein Bot voort, wij wilden vooruit, omdat
wij wisten, dat er menschenlevens te redden
waren. Derhalve probeerden wij telkens weer
voorwaarts te komen en eindelijk na een lang-
dung worstelen met de zee bereikten wij om
ongeveer 5 uur het schip, dat in een uiterst
oenarde positie verkeerde.
Het lag al zeer ongelukkig, terwiji zijn la
ding hout geheel verspreid lag. Nu ving het
moeihjke werk aan om te trachten in de bran
ding langszy te komen, zoodat de bemanning
over kon stappen. Tientallen malen hebben wij
dat geprobeerd en eindelijk is het ons tweemaal
gelukt even met de „Garn" vast te komen en
leggen maa^ even langszij vast te
Daarbij moesten wij erg oppassen niet onder
de zware lading hout te komen, die ons van
aile zijaen bedreigde.
Op dat oogenblik had de bemanning. over
kunnen scappeu, maar noewei wij uen Kapitein
geheel op de hoogte brachten van de uiterst
gevaarlijke positie, waarin zijn schip zich be
vond, weigerde hij van boord te gaan en ver-
bood dit ook aan zijn mannen in de meest
krachtige termen. Hij wilde een sleepboot heb
ben, waarschijnlijk omdat hij meende dat zijn
schip nog behouden zou kunnen worden.
Korten tijd hebben wij maar langszij gele-
gen en getracht hem te overreden. Doch alleen
een 20jarige lichtmatroos sprong over. Toen
konden wij niet langer blijven, daar wij onzen
tijd niet langer mochten besteden aan men-
schen, die nu eenmaal een eigen lot gekozen
hadden.
Wij moesten het schip verlaten, wetende,
dat de mannen als reddeloos verloren moesten
worden beschouwd.
Toen wij wegvoeren gooide de kapitein als af-
scheidsgroet een leeg sigarettendoosje bij ons
aan boord, waarin een brief met enkele aan-
teekeningen was.
Kapitein Bot zeide nog, dat het een van de
allernaaste oogenblikken uit zijn leven is ge
weest weg te varen van een bemanning, die
hij zoo dolgraag had willen redden.
Van 8 tot 11.30 uur is de „Dorus Rijkers"
bezig geweest van de plaats des onheils naar
Den Helder te varen..
Wij kunnen hier nog aan toevoegen, dat Bot
en zijn mannen van Vrijdagnacht 11 uur tot
Zaterdagavond 11.30 uur aan een stuk in de
weer zijn geweest. Na een pauze van 5 minu-
ten was men weer gereed om te vertrekken
naar de gestranden lichter bij Callantsoog,
waar zich drie man aan boord bevonden, waar-
van men niet wist of zij nog in leven waren.
Een nader bericht meldt:
Het Zaterdag in nood verkeerend Zweedsch
s.s. „Garn", is Zondagmiddag door een twee-
tal sleepbooten in de haven van Terschelling
behouden, hoewel zeer zwaar gehavend, bin-
nengebracht.
Schipbreuk van de „Herrenwijk".
Het Duitsche stoomschip „Herrenwijk" is
Donderdagnacht op 900 mijl afstand van de
Iersche kust op den Atlantischen Oceaan ver-
gaan. De Herrenwijk (2500 ton) behoort tot de
Lubeck linie te Lubeck en was op weg van
Hemosand naar New York. Het Deensche s.s.
Estonia heeft 19 opvarenden gered. Het is dit
schip n.l. Vrijdagmorgen gelukt de Herrenwijk
te bereiken, ondanks den geweldigen storm, die
er woedde. Ook de Regina van de White Star
Line, waarop Chamberlain naar Engeland te-
rugkeert, is naar de plaats des onheils ge-
stoomd, doch de hulp bleek niet meer noodig.
De Estonia is op de plaats van de ramp geble-
ven om de overblyvende 7 man hopenlijk te
redden.
Naar Wolff uit Kopenhagen meldt, heeft de
kapitein van het passagiersschip Estonia aan
de Ostasiatische Kompagnie geseind, dat het
schip Vrijdagmiddag 3 uur het verdere zoeken
naar overlevenden van het Duitsche stoom
schip Herrenwijk moest staken, daar de or-
kaan te dien tijde zoo in hevigheid was toe-
genomen, dat verder manoeuvreeren onmoge
lijk was.
Eerst 's avond's 8 uur kon de reis vervolgd
worden. In het geheel zijn 13 schipbreukelin
gen gered.
De Estonia wordt Woensdagochtend op de
reede van Kopenhagen verwacht.
De storm in Engeland.
Tal van stoom- en zeilschepen bleven Vrij-
dagochtend in Deal, de Kentsche zeehaven,
waar zij een toevlucht voor den storm gezocht
brokkeld. De spoorwegdam naar Hoernum is
door het hooge water bezweken. Op den Hin-
denburgdam is een trein blijven steken, omdat
hij niet tegen den storm kon optomen. Nadat
een extra-locomotief te hulp was gekomen,
kwam de trein toch slechts met de snelheid
van een voetganger vooruit. Aan huizen en
op het strand is overal zeer emstige schade
aangericht. Daar de storm naar het Noord-
westen is gedraaid, schijnt het gevaar nog toe
te nemen. De wandelpier op het eiland is on-
dergeloopen.
voor anker liggen. Toen de storm omstreeks
middemacht een oogenblik luwde, trachtten
eenige stoomschepen hun reis te hervatten,
maar zij wren alras gedwongen de veilige ha
ven weer op te zoeken.
De bemanningen van de reddingbooten van
Deal en Walmer bleven den heelen nacht bij de
hand, om zoo noodig hulp te bieden.
De wind bereikte te Liverpool een snelheid
van 140 K.M. in het uur, wat gelijk staat met
meer dan gewone orkaansnelheid.
Door neerstortende boomen en schoorstee-
nen zijn in verschillende plaatsen van het land
in het geheel acht menschen gedood.
Zaterdag zijn de meeste Kanaal-diensten
hervat, maar de booten die and'ers naar Bou
logne gaan, zijn naar Calais gedirigeerd.
Drie zeevliegtuigen die te Portsmouth ge-
meerd lagen, zijn in de woelige zee gezonken.
Twee ervan liggen echter in ondiep water.
Het derde werd tegen een golfbreker stukge-
slagen.
De motor-redding,sboot uit Ramsgate heeft
twee tochten gedaan om haringvisschers uit
Deal van schuiten af te halen. De reddingsboot
van Bembridge (eiland Wight) verleende bij-
stand aan een in nood verkeerende Sowjet-
tankboot, waarvan de stuurinrichting vernield
was.
Verschillende groote passagiersschepen had
den vertraging by hun vertrek of hun aan-
komst. Ook kwam de Majestic over tijd te
Liverpool aan.
Het eiland Sylt geteisterd.
Op Sylt woedt, naar Wolff uit Hamburg
meldde, sinds Vrydagavond een storm, die een
vloedgolf tengevolge had.
Door de W. Z. W. wind, die nu en dan een
sterkte van 10 a 12 bereikte, werd overal ern-
stige schade aangericht. De dorpen Morsum
en Archsum zyn door het hooge water geheel
van het eiland gescheiden. De reddingboot van
Westerland is ter hulpverleening uitgevaren.
In Morsum moesten de bewoners van 15 hui
zen vluchten. Uit Munkmauch wordt gemeld,
dat de stoomboot Gelbstern van de oestervis-
scherij op het strand geworpen is. In Wenning-
stedt zijn van de klippen groote stukken afge-
VERSCHILLENDE PLAATSEN
GETEISTERD.
Te Barendrecht is de Oude Maasdijk door-
gebroken, waardoor de Jan Gerritpolder is
overstroomd.
Het dorp Puttershoek is ondergeloopen.
Bij Ridderkerk is de polder Kerkoorden vol-
geloopen, waardoor veel vee is verdronken.
Te Zwijndrecht is het water het stadhuis en
vele huizen binnengedrongen.
Te Maassluis is de nieuwe stad ondergeloo
pen.
Te Brouwershaven zijn door het hooge water
vele huizen beschadigd.
Te Schiedam zijn twee in aanbouw zijnde
huizen ingestort doordat de fundamenten wer
den onderspoeld. De schade wordt geschat op
f 100.000.
Te Dordrecht is de oude stad overstroomd,
het water is thans flink gezakt. Het gevolg
van een en ander was, dat de electrische ge-
leidingen in het ongereede kwamen, waardoor j
men van electrisch licht verstoken was evenals
de omliggende dorpen.
1JMUIDEN. Tusschen Zandvoort en IJimui-
den is het Italiaansehe of Spaansche stoom
schip Sagunto gestrand. Het schip zit bijna
geheel onder water, alleen de brug met mas-
ten zijn zichtbaar. De bemanning is op de brug
en gaf noodseinen.
De reddingsboot van IJmuiden is uitgeva
ren, doch kon het schip wegens de geweldige
golfslag niet bereiken.
Om 11 uur sloeg bij een der pogingen om het
schip te bereiken de reddingboot om en trachtte
de bemanfiing op de omgeslagen reddingboot
te klimmen. Onmiddellijk werden vanaf het
strand alle pogingen aangewend om de be
manning te hulp te komen. De wagen van de
redding-maatschappij werd in zee gebracht
door een paard getrokken aan de hand geleid
door een man. Door de golfslag werd de red
dingboot naar strand gedreven en kon vanaf
de wagen een lijn worden overgebracht waar
door men verbinding kreeg. De bemanning
werd gered, doch een 70-jarige IJmuidenaar,
die deel uitmaakte van de bemanning, was
reeds bewusteloos. De pogingen am hem tot
het bewustzijn terug te brengen, mochten
evenwel niet slagen, zoodat hij overleden is.
De Sagunto is voorloopig niet te bereiken.
Rotterdam, 26 Nov. 1928.
VEEMARKT.
Aangevoerd werden 577 vette runderen, 169
vette- en graskalveren, 1173 schapen er\ 1am-
meren en 1181 varkens.
Vet vee en vette kalveren met ongeregelden
aanvoer en over het algemeen matigen handel.
Schapen en lammeren met redelijken aanvoer
en tragen handel. Varkens met redelijken
aanvoer en handel.
De noteering was als volgt:
Koeien le kw. f 1f 1,05, 2e kw. 0,90
f 0,80, 3e kw. f 0,70-0,60; Ossen le kw.
/0,92V2—/0,97V2, 2e kw. f 0,85—0,75, 3e
kw. 0,650,55; Kalveren le kw. 1,50
1,75, 2e kw. f 1,30f 1,10, 3e kw. 0,95
0,80; Schapen le kw. 0,700,75, 2e kw.
0,600,50; 3e kw. 0,45; Lammeren f 0,80
f 0,90; Varkens le kw. 0,73—/ 0,75; 2e kw.
0.710,69, 3e kw. 0,670,65; exportv.
f 0,66—/ 0,68.
BINNENLANDSCHE GRANEN.
Tarwe iets ruimer ter markt, lager ver-
kocht 11,25—11,75; Gerst Chevalier 12—
12,50; Haver 1111,50; Erwten, kleine
groene bij tamelijk aanbod lager verkocht
1719,75; Schokkers, klein aanbod, prijs-
houdend; Bruine boonen 3842,50, in bij-
zondere gevallen meer betaald.
FIJNE ZADEN.
Lijnzaadvoer 1617Zaailijnzaad 20
21,50; Blauwmaanzaad 3637Karwij-
zaad 3739; Geel Mosterdzaad 27/29.
AARDAPPELEN.
Zeeuwsche Blauwe 3,253,60; Zeeuw-
sche Bonte 3,25/3,60; Zeeuwsche Eigen-
heimers 2,30/2,50; Brielsche Eigenheimers
2,503; Blauwe Eigenheimers 2,50
2,70; Bevelanders /2,30/2,60; Bravo's 3
3,50; Poters 1,60— 2,25. Alles per H.L.
Aanvoer matig, vraag bevredigend.
VLAS.
Aangevoerd: Blauwbloei 5485 K.G. 1,30
1,50; Groningsch 7000 K.G. 1,20/1,40;
W. Zeeuwsch 400 K.G. /1,30/1,45; Holl.
Geel 2300 K.G. 1,30/1,45; Dauwroot 200
K.G. /I—/1,25. Handel vlug.
Hulst, 26 Nov. 1928.
EIERVEILING V. P. N.
Aanvoer 7000 stuks. Kipeieren /9,Poe-
lei-eieren /6,60; Eendeieren 7,
BOTER 1,80—/1,90 per K.G.
TER NEUZEN.
Vrijdag werd alhier in het .Hotel des Pays-
Bas" door notaris Dumoleyn herveild het
woon- en winkelhuis, remise, erf en tuin met
afzonderlijk pakhuis aan de Javastraat te Ter
Neuzen, groot 2 Aren.
Kooper van het woon- en winkelhuis groot
1.59 A, werd de heer P. Dieleman Az., voer-
man te Ter Neuzen, voor 2800, en van het
magazijn, groot 41 c.A., de heer Christiaan
van der Gouwe, aardappelkoopman te Ter
Neuzen, voor 1200.
Vrydag werd alhier in het Hotel du
Commerce" aanbesteed het verbouwen van een
graanpakhuis aan het Molenzicht.
Ingeschreven werd als volgt:
lste perceel. Metselwerk: P. M. Oostdijk te
Ter Neuzen, 2950; A. W. Nieuwelink te Hoek,
2482 (gegund.)
2de perceel. Timmer-, ijzer-, loodgieters-,
glas- en verfwerk: J. van der Bent, Ter Neu
zen, /3695; E. v. d. Bent en G. J. Minnik te
Ter Neuzen, 3225; P. A. Leunis te Ter Neu
zen, 3149; P. A. Mielen te Ter Neuzen, 3125
(gegund); J. F. de Waal te Kuitaart, 3069. 1
zijn de meest geschikte momenten om Purol
toe te passendaarom behoort op iedereslaap-
kamer een doos of tube Purol aanwezig te zijn.
28 Nov.
TER NEUZEN. Aanbesteding levering en
vervoer macadam. Het Bestuur van het wa-
terschap Aan- en Genderdijke.
WOENSDRECHT. Aanbesteding levering
kunstmeststoffen. M. C. van Wingen.
30 Nov.
ZAAMSLAG. Buitengewone vergadering
van Ingelanden van den Eendragtpolder, by
den heer C. P. de Regt.
ZAAMSLAG. Buitengewone vergadering
van Ingelanden van den Kleinen Huissenspol-
der bij den heer C. P. de Regt.
ZAAMSLAG. Buitengewone vergadering
van Ingelanden van den Margarethapolder, bij
den heer C. P. de Regt.
In de afgeloopen week hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
I. Nonnekes, zonder, Tuinstraat 21, van
Vlissingen.
M. Nolting, zonder, Axelsche straat 55, ran
's Gravenhage.
C. J. A. Aertssens, timmerman, Lange Kerk-
straat 62, van Bergen op Zoom.
P. Vemimmen, werkman, Dekkerstraat 18,
van Canada.
Vertrokken
A. L. Vandepitte, zonder, Donze-Visserstraat
95, naar Selzaete.
A. v. d. Sloot, zonder, Noordstraat 32, naar
Koudekerke.
H. M. Vale, kermisreiziger, Burgemeester
Geillstraat, naar Bergen op Zoom.
P. J. B. de Doelder, leerl. mach., Grenulaan
53, naar Singapore.
J. J. de Rijke, zonder, Pelmolengang 2, naar
Rotterdam.
C. W. J. Penne, dienstbode, Nieuwstraat 24,
naar 's Gravenhage.
C. G. A. L. van Roo, dienstbode, Stattona-
weg 3, naar St. Nicolaas.
(Nadruk verboden.)
TER NEUZEN.
Huwelijks-aangiften. 19 Nov. Hendrik Rein-
der van der Meer (van Lemsterland), oud 25
j., jm. en Adriana Hamelink, oud 20 j., jd. 23
Nov. Prudent Florimondus Rijckaart (van
Westdorpe), oud 20 j., jm. en Charlotte Cor
nelia Paulusse, oud 18 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 21 Nov. Jan Jo
hannes Oostdijk, oud 24 j., jm. en Johanna
Christina Smallegange, oud 18 j., jd. Comelis
Johannes Dourleijn (van Middelburg), oud 27
j., jm. en Adriana van der Sloot, oud 24 j., jd.
22 Nov. Adriaan Bout (van Rotterdam), oud
38 j., jm. en Jacoba Johanna de Rijke, oud
26 j., jd.
Geboorten. 16 Nov. Maria Wilhelmina, d.
van Abraham Comelis Muste en van Pieter-
nella Leena van Houweninge. 22 Nov. Hen
drik Comelis, z. van Pieter Sneijders en van
Suzanna Maria Adriaansen.
Overlijden. 16 Nov. Maaike Kuine Fokke de
Goede, oud 45 j., echtg. van Jan de Smidt. 20
Nov. Christina Bekkens, oud 69 j., wed. van
Izaak Gerreman. Een als levenloos aange-
geven kind van Jan van Langevelde en van
Janna Suzanna Harms.
s.s. HELENA in lossing te Villa Constitucion.
s.s. MAGDALENA van Port-Arthur (Texas)
naar Buenos Ayres passeerde 24 dezer
Pernamibuco.
s.s. TERNEUZEN in lossing te Kopenhagen.
s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, te Swansea,
s.s. SCHELDEDAM, 650 ton, in lading te
Ter Neuzen voor Londen.
s.s. SCHELDESOP, 750 ton, te Zeebrugge.
s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, in lading
te Methil voor Havre,
s.s. SCHELDEDIJK, 7500 ton, van Antwer-
pen naar Madagascar, te Alexandria ver
wacht.
s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, in lading te
Antwerpen voor Shanghai,
s.s. SCHELDEPAS, 8500 ton, in lading te
Vizagapatam voor Duinkerken.
s.s. SCHELDELIJN, 11000 ton, in lading te
Probolingo voor Rotterdam.
Voor Ter Neuzen: 25 Nov. Belg s.s. SCHEL
DEDAM, 346, ledig, Londen; Eng. s.s.
BROOMFLEET, 408, kolen, Goole.
Voor Gent: 23 Nov. Eng. s.s. HEBBLE,
425, stukg., Goole; Deensch s.s. WILHELM
COLDING, 928, hout, Geffle; Eng. s.s.
GARTH CLYDE, 99, ijzer, Londen; Duitsch
s.s. HERMA, 311, ledig, R'dam.
24 Nov. Eng. s.s. DARLINGTON, 451,
stukg., Antwerpen; Eng. s.s. CHARLWOOD,
600, ledig, Londen; Eng. s.s. BEESTON, 191,
ledig, Shoreham.
25 Nov. Eng. s.s. DAFILA, 969, stukg.,
Manchester; Eng. s.s. LEVENWOOD, 373,
ledig, Londen; Eng. s.s. STANISLAS, 672,
pekkolen, Londen; Eng. s.s. WENNING, 377,
stukg., Goole.
Van Gent: 24 Nov. Eng. s.s. DOTTEREL,
861, stukg., Manchester; Noorsch s.s. KUL,
796, gem., Souda; Eng. s.s. LANRICK, 539,
stukg., Leith; Eng. s.s. FALCON, 738, stukg.,
Londen.
25 Nov. Eng. s.s. DARLINGTON, 451,
stukg., Hull; Eng. s.s. HEBBLE, 425, stukg.,
Goole; Belg. s.s. ERIN, 514, stukg., Cork;
Fransch s.s. CHEF M. A. BLANC, 1586, ledig,
Leith; Eng. s.s. RIBBLEMERE, 220, cement,
Swansea; Lett. s.s. SIGULDA, 1259, ledig,
Danzig; Duitsch s.s. HERMA, 311, fosfaat,
Rugewolde; Fransch s.s. HENRI PET.MAS,
831, kolen, Rochelle.
Post® r's
is vaak te wijten aan
slechte spijsvertering.
Foster's Maagpillen
verdrijven spoedig uw
kwaal, werken uiterst
zacht en verschaffen
u een gezonden eetlust,
nieuwe energie en een
opgeruimd humeur
Maagpillen
Alom verkrijgbaai A f 0.65 per Qacon.
Te Ter Neuzen bij Firma A. van Overbeeke
Leunis, Axelschestraat en Westkolkstraat. IS