Pluimvee-rubriek. Huia enHof. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN worden niet verwacht, met het oog op de hoo ge bedragen, die toch nog van. de onderhouds- pliehtigen zullen worden gevorderd. Het ont- werpen van een plan is onmogelijk, aangezien dit afhankelijk is van de aanvragen. In hun schriftelijk antwoord zeggen Ged. iStaten., dat de zorg voor de tertiaire wegen er. het wegenfonds twee geheel afzonderlijke zaken zijn. De heer CATSHOEK betoogt om aan de voorwaarden toe te voegen, punt 7 en 8 resp. om zooveel mogelijk personem uit de betrok- ken gemeenten en tegen de ter plaatse gel- dende loonen uit het particulier bedrijf te werk te stellen, hij doet een voorstel in dien ^"G6St. De heer DIELEMAN verheugt er zich dat de Staten zich met dit voorstel over, reeds yereenigen Men vindt deze wegepi in het rapport der Verkeerscommissie van enkele jaren terug, en toch behooren zij niet thuis op het huidige provinciaal wegenplan. Waar het hier een regeling geldt, die voor jaren van kracht zal zijn, acht hij aanne- ming van het idee-Catshoek niet gewenscht. Men weet niet aan welke wegen men in de toekomst zal gaan werken. Ged. Staten kunnen zich niet binden maar zullen wel met den wensch zooveel mogelijk rekening houden. De heer CATSHOEK trekt zijn voorstel m en dat van Ged. Staten wordt z. h. s. aange nomen. Weg HulstSt. Jansteen. Het voorstel om een renteloos voorschot van ten hoogste f 14.700 te geven voor verbetering van den weg Hulst-St. Jansteen, deed' de vraag stellen of rekening mede is gehouden met den Rijksweg, welke vlak naast dozen weg ligt en de opmerking maken dat deze weg geen hoofd- weg is, maar wel de weg, die loopt over Ka- pellebrug. De weg voorziet in de behoefte aan een genegel-d verkeer en zal ook voor Koewacht eenig voordeel opleveren. Op een vraag wordt door Ged. Staten gear.twoord, dat d'eze uitga- ven tot de buitengewone behooren. Nog wordt gewezen op de belangrijkheid van dezen weg em gevraagd of den steun der Prov. het geven van bijdragen door Rijk en belanghebbenden niet zal tegenwerken. Ged. Staten zeggen dat gemeenten steunen en het Rijk dit vermoede- ljjik doet als werkloosheidsbestrijding. De heer VAN DIXHOORN brengt de vraag naar voren of het niet mogelijk is het Rijks- plan zoo gewijzigd te krijgen, dat deze weg er onder valt voor de verbinding van Hulst met de Belgische grens. De heer DIELEMAN zegt, dat het beter is deze weg te verbeteren dan een tertiaire weg. Hij gaat naast den weg Hulst-grens. Was de nu aanhangige weg bestemd voor het groote doorgaand verkeer, dan moest hp aan grootere eischen voldoen. Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen. Werken voor den Prov. Stoomboot- dienst op de Oosterschelde en de veerdiensten Kortgene Wolphaartsdijk en Veere Kamperland. Het voorstel tot het uitvoeren van bovenge- noemde werken gaf in de afdeelingen aanlei- ding tot discussie. Het maken van een betere aanlegplaats te Zierikzee werd toegejuicht, al meende men dat dan ook ,d'e aanlegplaats te Katsche Veer dringend verbetering eischt. Ged. Staten zeiden, dat de te maken ponton aan de eischen van het verkeer zal voldoen en dat men toch ergens moet beginnen al is het mogelijk, dat meer zal moeten volgen. Een nieuw sys- teem van beweegbare bruggen wordt onder- zodht, wat voor Katsche Veer mogelijk een goede oplossing ten gevolge zal hebben. Het meest werd gesproken over den veer- dienst KortgeneWolphaartsdijk en vooral geklaagd over de hooge tarieven en den slech- ten dienst, terwijl het maken van winst op do zen dienst niet goed werd gekeurd. Ook werd het verkeerd geacht voor een nieuwe boot weer aan "de veerschippers te- leenen en aangedron- gen op exploitatie door de provincie zelf. Ten slotte werd ook het sterke fooienstelsel op dit veer afgekeurd. Van de zijde van Ged. Staten werd de noodzakelijkheid van een nieuwe boot uitvoerig betoogd, werd er op gewezen, dat nimmer klachten inkomen, waar zij behooren, nml. bij de bootcommissie of Ged. Staten. Eigen exploitatie achten Ged. Staten niet ge wenscht, maar zij wijzigen hun voorstel zoo, dat de nieuwe boot door de provincie wordt ge- bouwd voor eigen rekening en dan aan de schippens wordt verhuurd. In het overschot zal veel verandering komen door eene betere ver- lofsregeling, meer d'ienstvrijheid op Zondag en het bijplaatsen van nog een knecht. De verbetering van den veerdienst Veere Kamperland werd door een der leden met sym- pattiie begroet, terwijl het voorstel tot bouiwen van een steiger te Kamperland een opmerking uitlokte, waarop Ged. Staten antwoordden, dat het ontwerp is opgemaakt in overleg met de beide veerschippers. De heer CATSHOEK meent, dat het plan voor Zierikzee aan de eischen zal voldoen, maar zou tocih gaame in gevallen als dit een teekening zien overgelegd, opdat de Statenleden kunnen zien wat dg bedoeling is. De anlegplaats te Zierikzee wordt aan genomen. Bij het plan voor den veerdienst Kort geneWolphaartsdijk was het de heer v. d. WART, die wees op het dure van het veer vergeleken bij andere. De provincie ver- dient hier op, dat mag zeker hier niet, om- dat de Noord-Bevelanders toch reeds achter staan bij anderen, door het isolement; en dan moeten zij door het veer nog een extra be- lasting betalen. Spreker wijst op het fooien stelsel en de moeilijkheden van het over- zetten ma de officieele uren. De dienst is wel zoo, dat men voor twee maal den prijs kam worden overgezet. Dit mist echter dik- wijls. De lust tot officieele klachten zit er bij de Zeeuwen niet in, maar spreker geeft verschillende voorbeelden. Over het veer KamperlandVeere kan men heelemaal niet weg des avonds. De heer OVERHOFF kan zich met het voorstel vooral vereenigen, omdat de boot eigendom van de provincie wordt. Men gaat in de goede richting om te komen tot een provinciaal veer. Het eenige veer, waarop verdiend wordt is slechts indirect provin ciaal Spreker vindt het absurd, dat men de boot nu toch nog weer gaat verhuren. Dat kan men ook autobussen koopem en ver huren. Spreker heeft ook aanmerkingen op de bediening en heeft in 1925 dit ook reeds betoogd, maar er is niet verbeterd. Het fooienstelsel keurt spreker ook sterk af, al weet hij, dat het moeilijk is het af te schaf- fen. Als het op de Wester-Schelde ook zoo erg is, dan is dit een aanklacht tegen de bootcommissie, die voor een goed loon kan eischen dat men goed werk verricht. Spreker stelt een motie voor waarin Ged. Staten worden uitgenoodigd voorstellen in t^ dienen om te komen tot omvormen tot een provin ciaal veer. De heer MOELKER waardeert de nieuw voorgestelde boot, omdat het verkeer er zeker door zal vergemakkelijken. Spreker meent, dat de dienst beter moet worden gemaakt, maar dat de overheidsexploitatie altijd kans geeft duurder te zijn. De heer SONKE acht de nieuwe boot zeer welkom, hij stelde vroeger voor 2 booten aan te schaffen. Er blijkt uit meerdere ingezonden stukken, dat er veel klachten zijn. Spreker heeft vroeger ook reeds op provin cial exploitatie aangedrongen en zal het nu ook steunen. Spreker wil bepaald zien, dat het veer in den zomer open is van half zes tot 10 uur zonnetijd en des winters van half zeven tot 9 uur en daama tegen dubbel taSe heer JOZIASSE doet ook verschillende klachten hoorem en o.a. ook over de wijze van aanleggen van de booten. Ook hij wil de tarieven herzien en de dienst belangrijk uitbreiden. De heer VAN DIXHOORN meent, dat de Noord-Bevelanders beter zijn met een ver- laagd tarief en betere dienstregeling dan met een nieuwe boot, al zal hij zich tegen het laatste niet verzetten. De heer WELLEMAN meent, dat de Noord-Bevelanders tegen zich zelf moeten worden beschermd, door hun een nieuwe boot te geven. Maar daarnaast goedkoopere tarieven en aansluiting op de treinen. Het veer behoort tot de primaire wegen en moet daarom zoo goedkoop mogelijk zijn. De heer KODDE wil deze post aanhouden om nader onder de oogen te zien het idee- Overhoff. De heer ONDERDIJK brengt dank voor wat gedaan wordt voor het veer Veere Kamperland en zegt, dat de heer Van Rompu zeker de eerste kievietseieren toegezonden zal krijgen. De heer VAN 't HOFF durft nu niet be- slissen over het voorstel-Overhoff, dat ten slotte om prae-advies in handen van Ged. Staten wordt gesteld. De heer VAN ROMPU meent nu, dat de nieuwe boot is aangenomen. De heer KODDE wil ook dat aanhouden, wat de heeren Sonke, Wallien, Moelker, Van Rompu, Onderdijk en Brandsma bestrijden, omdat de boot er in ieder geval moet komen. Alleen de heer Welleman voelt ook voor aanhouding. De voorgestelde aanhouding wordt met 28 tegen 10 stemmen verworpen. De overige onderdeelen van dit voorstel aankoop van de booten Zandkreek en Zuid- vliet en deze laatste overbrengen naar het veer VeereKamperland en het bouwen van een steiger te Kamperland worden alle aangenomen z. h. s. Autobusdiensten GraauwHulst, en Nieuw-NamenHulst. Het voorstel tot het verleenen van subsidie aan A. Poppe te Graauw en F. J. Picavet te Nieuw-Namen voor hun autobusdiensten van hun woonplaatsen naar Hulst, resp. ingaande 1 April en 1 Januari 1928 en berekend naar een maximum-bedrag van resp. f 2500 en f 2650, gaf bij d'e besprekingen in de afdeelingen aan leden van Ged. Staten gelegenheid er nog eens op te wijzen, dat genoemde bedragen slechts de bedragen zijn waarnaar de berekening wordt opgemaakt, de subsidie voor Poppe zal niet meer bedragen dan 15 per jaar en voor den dienst van Picavet iets meer. De heer WALLIEN zegt, dat in 1923 beslo- ten is alleen voor nieuwe diensten een sub sidie te geven, er zijn wellicht uitzonderings- gevallen, maar daarbij is volgens spreker hier geen reden. De heer KODDE had gedacht dat men na 5 jaar van zulke subsidies af zou zijn. Spre ker is ook tegen de subsidie omdat Zondags wordt gereden. De heer v. d. WEIJDE zegt het hier drin gend noodig is, dit blijkt ook uit den steun van gemeentebesturen. Ieder geval moet op zichzelf worden beschouwd. De heer VAN DIXHOORN zegt, dat het twee dorpen geldt die het hard noodig hebben. De heer DUMOLEYN onderschrijft dit ten voile. Het voorstel wordt aangenomen met 4 stemmen tegen, die van de heeren Kodde, Boneder, Joziasse en Wallien. Autobusdienst Kruispolder-haven Hulst. Het voorstel om af te wijzen 't verzoek van L. Claessens te Lamswaarde, gemeente Hon- tenisse, om subsidie voor zijn autobusdienst Kruispolder-havenHulst, vond in de afdee lingen geen bestrijding. Aangenomen z. h. s. Geldleening. Het voorstel tot het wijzigen van het besluit van 18 Jan. j.l. en het bedrag der geldleening te wijizigen van 485.900 in 1,012.000 vond in de afdeelingen geen bestrijding. Aangenomen z. h. s. Wijziging begrooting 1927. Bij de behandpling d'er voorgestelde wijzi ging in de begrooting 1927 werd in alle afdee lingen gevraagd hoe het komt, dat de post ,yGeldleening ter voorziening in de behoefte aan kasgeld" wordt gebracht op f 2.660.000, terwijl slechts voor 2.000.000 machtiging is verleend. Van de zijde van Ged. Staten werd geantwoord, dat het bedrag van 2.660.000 het totaal is zoowel van de opgenomen als van de terugbetaalde gelden op verschillende tijdstip- pen. Op geen enkel tijdstip was er meer dan 2.000.000 opgenomen, men blijft steeds ver beneden dit maximum. Op nog een vraag luidde bet antwoord, dat het verschil tusschen de meerdere uitgaven en de meerdere inkomsten gemakshalve wordt ge- nomen van den rentepost der leening van f 4.000.000, omdat daarop voldoende over is, aangezien van deze leening niet het geheele bedrag is opgenomen. Aangenomen z. h. s. Wijziging begrooting 1928. Het voorstel tot wijziging der begrooting 1928 ondervond in de afdeelingen geen bestrij ding en gaf ook geen aanleiding tot opmer- kingen of vragen. Aangenomen z. h. s. Begrooting 1929. De begrooting 1929 heeft dit maal in de af deelingen tot ongekend langd'urige discussies aanleiding gegeven en maakt het onmogelijk, een eenigszins volledig uittreksel uit het alge- meen verslag te puibliceeren, zoodat wij ons tot een zeer enkele opmerking zullen bepalen. Inzake de electrificatie van de middengroep werd naar voren gebracht, dat er nog een mo- gelijkheid is, namelijk het verleenen van con cessies voor die groep aan de S. A., waarop Ged. Staten antwoordde, dat deze kwestie bij een afzond'erlijk voorstel aan de orde zal komen. Na uitgebreide beschouwingen zegde een lid indiening van eene motie toe, waarin aan gedrongen wordt om kapitaalverstrekking be noodigd voor uitibreiding der productieve be- drijven als ,stoombootdiensten en de P.Z.E.M. zooveel mogelijk uit de bestaande reserve- fondsen te doen geschieden, Ged'. Staten vragen deze motie dan om be richt en raad in hunne handen te stellen. De bootdiensten en de tarieven daarvan wer- den ook weder uitvoerig besproken en o.a. werd er op gewezen, dat deze als een onder- deel van het doorgaand verkeer moeten wor den beschouwd en behandeld. Vooral ook op een betere verbinding voor Schouwen werd aangedrflngen en gevraagd werd of Ged. Sta ten iets bekend is over plannen voor een tram op Tholen, wat deze ontkennend beantwoorden. Bij de algemeene beschouwingen wijst de heer ONDERDIJK er op, dat het toch goed is deze ook in de afdeelingen worden ge houden, want nu zijn er reeds verschillende zaken beantwoord, die spreker nu zal laten rusten. Spreker kan veel zien uit het tien- jarig overzicht, maar meent, dat ieder jaar stukken moeten worden overgelegd om de begrooting goed te kunnen beoordeelen ten opzichte van gewone en buitengewone in komsten en uitgaven. Spreker zou o.a. ook gaame staten van schulden zien overgelegd. Op deze begroo ting treft hij aan 1.072.841 aan buitenge wone uitgaven, doch slechts 705.483 aan buitengewone inkomsten, dus blijft er 367.358 ongedekt. Men moet gewone en buitengewone uitgaven niet door elkander haspeien en dan de zaken te somber voor stellen. Vroeger werd steeds de boeman „geen geld" naar voren gebracht, maar er waren steeds buitengewone werken, waarvoor ten onrechte niet werd geleend. Spreker wijst er op, dat de opbrengst der belastingen de raming ieder jaar overtreffen en hij vraagt beter ingelicht te worden over den gewonen dienst, waarop men steeds belangrijke over- schotten heeft. Spreker vraagt of al reeds een onderzoek is ingesteld naar de gevolgen voor de pro vincie van de nieuwe verhouding tusschen rijk en gemeenten. Door het overleggen van meer stukken zullen de besprekingen worden bekort. Spreker komt er dan tegen op, dat aan sollicitanten naar hun politieke en godsdienstige richting wordt gevraagd. Dit is in strijd met de Grondwet. Het moet gaan om bekwaamheid. Als iemand commu nist is mag dat geen doorslag geven, hoog- stens als hij door een eed zich bijv. aan de Bolsjewisten heeft verbonden. Voor een bur- gemeester btfv. kan een richting van betee- kenis zijn, maar niet bij andere ambtenaren. Nog betreurt spreker hetgeen met het bui- tenwettelijk vervolgonderwijs is gebeurd al was dit buiten de schuld van Ged. Staten. Deze hadden echter wel algemeen aan de ge meenten moeten melden, dat de bezwaren waren opgeheven. Ten slotte dringt spreker aan op het reeds toepassen van het georga- niseerd overleg. De heer VAN WAESBERGHE vraagt naar de mogelijkheid van een drijvende brug te Walsoorden en houdt eene korte financieele beschouwing, die hij ook in de afdeeling hield met als slot de bovengenoemde motie, waarin kapitaalverstrekking zooveel mogelijk uit de reservefondsen wordt gevraagd, welke motie hij in handen van Ged. Staten stelt om advies. De heer KODDE vraagt of er rekening is gehouden met de vermindering der inkom- stenbelasting. Spreker meent, dat de kwestie van de nieuwe verhouding tusschen rijk en gemeente eenvoudig is, de provincie mag dubbel zooveel opcenten op inkomsten en ver- mogensbelasting heffen. De heer WALLIEN dringt nog eens met klem aan op verlaging der tarieven voor de diensten op de Wester-Schelde en juicht het toe, dat Ged. Staten ten deze overleg plegen met de regeering. Over dit overleg zou hij gaarne worden ingelicht. Verminderde stor ting in de reservefondsen is z.i. een der mid- delen. Ook het overdoen der bootdiensten aan het Rijk is aan te bevelen, want zij liggen tusschen bestaande of geprojecteerde Rijks- wegen. Spreker wil geen bepaald voorstel doen maar verder afwachten. Wel wijst hij nog eens op de hooge vrachttarieven en op het succes dat reeds bereikt is door lagere prijzen voor massa-veevervoer, waardoor nu geen extra-veebooten meer worden gerequi- reerd. De heer VAN DIXHOORN wijst ook op de dure tarieven, wat ook voor Tholen en Schou wen geldt. De heer WELLEMAN zegt, dat men tegen- woordig staat in het teeken van het verkeer. Men moet een aparte Zeeuwsche politiek voeren voor de veren, die vallen in de pri maire wegen. Spreker voelt nog steeds de groote behoefte aan een verkeerscommissie. Hij zal dit nu niet weer voorstellen, maar is overtuigd dat men er later toch weer toe zal komen. Spreker zal een poging om er rijks- diensten van te maken, gaame steunen. Spreker brengt in den persoon van den heer Moelker hulde aan het voortvarende gemeen- tebestuur van Tholen en hoopt er nog eens een tram met breed spoor op dat eiland zal komen. Schouwen en Duiveland zrjn het meest ge'isoleerd en dit heeft ook de verkeers commissie in 1922 reeds aangetoond. Het belastinggebied zal volgens spreker voor de provincie ruimer worden. De heer SONKE acht de Thoolsche brug ook zeer goed maar bestrijdt den tol. School- kinders die per rijwiel gaan betalen nog veel meer dan vroeger met het veer. Spreker zou willen, dat met het rijk overleg gepleegd wordt over ovemame van de brug. De heer VAN DUSSELDORP zegt, dat nog nimmer moeilijkheden gezien zijn in het model der begrooting, doch Ged. Staten zijn bereid meer gegevens over te leggen. Zeker moet men gewone en buitengewone uitgaven scheiden, maar in de eerste plaats moet ge- tracht worden de begrooting sluitend te maken. Men moet ook oppassen niet te veel lasten op het nageslacht te leggen. De voor- loopige bestudeering doet verwachten, dat de nieuwe verhouding tusschen rijk en ge meenten niet nadeelig voor de provincie zal zijn. Er wordt bij sollicitaties wel ge'informeerd naar godsdienst en politiek, maar dat is nog geen bewijs, dat daarvan benoemingen af- hangen. Soms is bq beeediging of het afleg gen van belofte, niet bekend wat de benoem de zal kiezen. Spreker hoopt, dat het buitenwettelijk ver volgonderwijs zich weer zal herstellen. Een drijvende brug wordt overwogen en het ad vies van den hoofdingenieur wordt er over ingewonnen. Spreker dankt den heer Van Waesberghe, dat hij zijn motie in handen van Ged. Staten stelde. De tariefkwestie der booten is in handen van de z.g.n. .vlascom missie en Ged. Staten zijn sterk overtuigd van de wenschelijkheid van verlaging. De bootdiensten zijn beter bij de provincie, ook voor hen, die op beperking op Zondag aan- dringen. Een verkeerscommissie acht spreker ook nu niet noodig. Bij de hulde aan Tholen gebracht, sluit spreker zich gaame aan. Na een korte repliek van de heeren Onder dijk, Welleman en Brandsma, wordt de mid- dagvergadering te kwart voor zes gesloten. te 19.33 van Vlake naar Roosendaal vertrekt. Fietsers en automobilisten komen te Walsoor- wel op die boot. De heer STAVERMAN wpst er op, dat op Zondag van Vlissingen naar Breskens slechts 3 booten varen en wel om half acht, om 10 uur en om 18.10. Hij zal niet voorstellen het aantal uit te breiden, maar vraagt of geen andere verdeeling kan plaats hebben over den dag. De heer WALLIEN ondersteunt dit. De heer VAN DUSSELDORP zegt over- weging toe. De heer v. d. WART vraagt nog eens de mogelijkheid te overwegen op de booten van den Ooster-Schelde dienstkaartjes af te geven voor de bussen Katsche VeerGoes, beide exploitanten zijn bereid tot medewerking. De heer v. d. WEIJDE zegt, dat aan vroe- gere wenschen ten deele is tegemoet geko- men door beide exploitanten om de beurt het eerst van het station Goes te doen vertrek- ken. Wat het afgeven van kaartjes betreft, dit brengt moeilijkheden met zich doch zal nog eens worden overwogen. De heer v. d. WART zegt nog, dat als van Zierikzee even getelegrafeerd wordt, er steeds bussen genoeg staan voor het vervoer van alle passagiers. De heer VAN DIXHOORN vraagt overwe- ging de laatste boot van Vlissingen op Ter Neuzen later te doen vertrekken dan 3 u. 40 m. Bij den post subsidie voor Kinderherstel- lings- en Vacantiekolonies ad 2000 wijst de heer De BAAR er op, dat besloten is voor zomerverpleging 25 cent per dag en voor winterverpleging 50 cent te geven. Het is hem gebleken, dat dit laatste maar 40 y2 cent kon zijn en stelt hij daarom voor den post te verhoogen tot f 2500. De heer v. d. PUTTE zegt, dat het juist is en Ged. Staten zich niet tegen verhooging zullen verzetten. Z. h. s. wordt daartoe besloten. Bij de inkomsten wijst de heer DE BAARE op het verschil tusschen de opbrengst der verschillende belastingen volgens de rekening over 1927 en volgens de cijfers over dat jaar ontvangen en opgenomen in deze begrooting. Na eenige discussie hierover met den heer Van Dusseldorp zegt de heer De Baare het later met dit lid van Ged. Staten te zullen bespreken. De heer WELLEMAN wijst op de pogingen vroeger door Zeeland om een andere uitkee- ring van het rijk te krijgen, waar Zeeland bijzondere onkosten heeft. Nu het wetsont- werp op de nieuwe verhouding tusschen rijk en gemeenten er is, is het z.i. tijd daarop nog eens terug te komen. De begrooting wordt ten slotte z. h. s. aan genomen en ook het voorstel tot heffing der gewone opcenten op de Rijksbelastingen. De VOORZITTER deelt mede deze maand de leden nog wel een voorstel inzake electri ficatie der middengroep zal bereiken en het in zijn bedoeling ligt dit voorstel op Maandag 16 December te half twee in de afdeelingen en Vrijdag 21 December te kwart over elf in openbare vergadering te doen behandelen. Hierna wordt de vergadering te ruim kwart over acht gesloten. In AVOND VERGADERING. de des avonds te half acht gehouden vergadering waren 31 leden aanwezig. Aan de orde was de artikelsgewijze behan- deling der begrooting en wel eerst de uit gaven. Bij de post Stoombootdiensten op de Wes ter-Schelde wijst de heer KOSTER er op, dat op de boot van 17.30 van Walsoorden geen trammen rijden, wat zeer lastig is. Hij zou een overzicht willen hebben van het aantal met die boot vervoerde passagiers. De heer VAN DUSSELDORP zegt, dat deze boot aansluit op de treinen die te Vlake aankomen te 17.15 van Roosendaal en te 17.08 van Vlissingen en terug op de trein die Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door de abonn6's worden ge- zonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaar- desingel 96c te Rotterdam. Postzegel van 7% cent voor antwoord insluiten en uitdrukkelijk blad vermelden. ALLADIN's WONDERLAMP EN KLEINE-TUINTJES-KIPPENHOUDERS. Uit de vorige artikelen weten we dus nu, dat oordeelkundige ibelichting de inkomsten der pluimveehouderij vermeerderen, doch dat men wel degelijik op het woord oordeelkundig moet letten. Al te veel schaadt. Het voorjaar is de normale legperiode en de winterleg is in elk igeval iets onnatuurlij'ks. In het voorjaar is de hen ook totaal uitgegroeid en volwassen en kan een stootje lijden als het ware, terwijl 's winters de dieren nog niet zoo ver zijn. Verder geniet de hen in het voorjaar overdag van het zonlicht en in den winter heel weinig. Dit is een zeer belangrijke factor waar ik uitvoerig op terug kom, maar waar ik nu al vast even op wijs. Het zonnelicht bevat name lijk stralen die sterk op het lichaam inwerken en die voor ons oog onzichtbaar zijn, de zgn. ultra-violette stralen. Deze ultra-violette stralen spelen in de ge- neeskunde een geweldige rol en in de moderne pluimveehouderij komen ze ook hoe langer hoe meer naar voren. Door de ultra-violette stra len worden in bepaalde stoffen en in het li chaam zelf vitaminen opgewekt en deze spe len weer op hun beurt een geweldige rol in het levensproces van mensch en dier. Deze ul tra-violette stralen helpen dan ook de gezond- heid der dieren in. stand houden, ontbreken vrijwel in onze lage, nevelige landen in d'en winter. Een ander voornaam punt bij de winterbe- lichting is dat in- het voorjaar als het warm is, de hen veel minder voer noodig heeft om haar lichaamswarmte op peil te houden dan in den winter. Haar lichaam moet dus om in den winter goed te blijven en toovendien eieren te produceeren een geweldige arbeid verrichten en feitelijk is het verbazingwekkend dat men dieren die van nature maar een twintig eieren in de tropische landen leggen, er toe heeft kunnen brengen om in donkere, koude, voch- tige lage noordelijke landen gedurende den winter alleen soms al een zestig eieren te leg gen. Te veel forceeren leidt dus tot vermagering, uitputting, verzwakking, overgevoeligheid te gen schadelijke in.vloeden en al heel gauw tot het in de rui vallen. Een zeer goed wintergraan is gele mais. Over het algemeen is men te bang voor mais en was men er vroeger te rooiaal mee. Hoe dat komt? Vroeger had men kippen die al blij wa ren als ze een 80 a 100 eieren legden en zulke kippen werde'n dus met mais gauw te vet. Kippen echter van eerste klas afstamming en hoog legvermogen kunnne best wat mais ver- dragen en worden zelfs door mais belangrijk geholpen in de vorming van dooiers der eieren. Zij putten zich dan lang zoo gauw niet uit. Bovendien bevat gele mais een flink gehalte aan het on.misibare A-vitamine (witte mais be vat dit niet) en daarom wordt mais vooral door de deskund'igen in Engeland thans weer be schouwd als een zeer waardevol graan voor pluinwee. Over de electrische verlichtingsbron heb ik al gesproken. Zij is de gemakkelijkste voor dagelijksch geforuik en wordt ook het meest gelbruikt. Toch kan de pluimveehouder tegenwoordig ook zeer practische lampen koopen die met benzinegas werken. Deze benzinegaslampen heb ik wel eens de wonderlamp van Aladdin genoemd. Wie onzer herinnert zich niet uit zijn jeugd de schitterende verhalen der 1001 nacht en wie genoot niet van het succes van Alad din en zijn wonderlamp. Aladdin behoefde haar slechts te wrijven en de grootste schatten der aarde stonden hem ten dienste. Natuurlijk is het profaneeren om den wonderlamp naar het EEN ZEGEN VOOR DE MENSCHHEID. Iedere lijder aan verzwakte nieren, die gaar ne zijn gezondheid zou herkrijgen, behoort Foster's Rugpijn Nieren Pillen te gebruiken, het middel, dat nieuwe kracht en energie aan tal van angstige nierlijders bracht. Het 25jarig succes stempelt dit niermiddel tot een ware zegen voor de nienschheid. Ook gij kunt daarvan profiteeren. Begin nog heden met het gebruik van Foster's Rug pijn Nieren Pillen. Merk op hoe uw gezond heid erdoer verbetert! Hoe de rugpijn af- neemt, hoe de pijn in uw ledematen en spieren vermindert, hoe spoedig uw nier- en blaas- stoomis'sen verdwijnen. Door het versterken van uw zwakke nieren raakt gij bevrijd van urinekwalen, rugpijn, rheumatiek, blaasont- steking, waterzuchtdge zwellingen, ischias en spit. Stel 't niet uit. Laat de trage merwerkmg niet van kwaad tot erger worden. Begin da- delijk met Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Kom de aangetaste nieren te hulp, waardoor het bloed weder behoorlijk gezuivend en ver- rijkt wordt en het geheele gestel bevrija wordt van schadelijke onzuiverheden. Foster's Pillen worden vervaardigd in modem ingenc'n- te laboratoria, worden noch bij de vervaardi- ging, noch bij de verpakking door menschelijke handen aangeraakt, en bevatten geen schade lijke bestanddeelesn. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten a 1,75 per flacon. 37 Te Ter Neuzen, bij Firma A. van Overbeeke Leunis, Axelschestraat en Westkolkstraat. kippenhok te verwijzen, doch toch is er over- eenkomst. Natuurlijk kan ik het verhaal sym- bolisch opvatten en de lamp vergelijken met den Geest die door oefening macht geeft en tot geestelijke rijkdom brengt, maar hier brengt de wonderlamp meer tastbare resulta- ten, al zijn het dan niet direct gouden eieren. De toovenaar zeide tegen Aladdin, dat hij geen vrees voor de lamp behoefde te hebben, want de brandstof zou zijn kleed niet vuil ma ken, daar de stof geen olie was en de lamp direct droog is als zij leeg was. Hier bij onze lamp is het ook zoo. De brand stof is benzine en lucht, dus geen vuil te vree- zen en de lamp is zoo geconstrueerd, dat zij absoluut gevaarloos is. Zij verspreidt een zeer mooi sterk, rustig licht en ik besohouw haar werkelijk als een waardevol hulpmiddel van de moderne pluimveehouderij. De lamp bestaat uit een zeer dikwandig ben zine-reservoir, dat door middel van een soort fietspomp onder druk gebracht wordt. Daar- door wordt de benzine door een fijn buisje naar boven geperst, wordt daar verwarmd en vormt benzinedamp. Deze damp wordt weer met lucht gemengd en naar een gasgloeilicht- kousje geleid. Dit gaat na ontsteking gloeien met een prachtig helder wit licht. Er wordt gebruikt 4 benzine en 96 lucht. Het slot van dit artikel de volgende maal. Dr. TE HENNEPE. Ik wijs er nog eens nadrukkelijk op, dat vele vragenstellers vergeten zoowel het blad op te geven, waarop ze geabonneerd zijn, als een postzegel voor antwoord in te sluiten. Al te goed is buu-rmans gek en daarom zullen in het vervolg alle vragen zonder de vermelde in- lichtingen en postzegel onherroepelijk worden afgewezen. Dr. te H. DE FRUITTUIN. Bemesting bij het planten van vruchtboomen. Een der struikellblokken voor amateurs, waardoor niet zeiden elken kans op succes reeds in de kiem wordt gesmoord, is het be- mesten bij het planten van vruchtboomen. Als men liefhebbert in het kweeken van bloemen in den tuin en deze dank zij een onoordeelkun- dige verzorging mislukten, dan is dit wel te- leurstellend en ontmoedigend, doch dan is de financieele schade in den regel zeer gering. Schaffen we ons evenwei goede vruchtboomen aan en boeken we ook hier door eigen schuld tegenslagen, dan is de teleurstelling dubbel zwaar, aangezien dan de financieele schade aanzienlijk kan zijn. Willen we met succes vruchtboomen hou den, dan dient er behalve de talrijke andere zongen, eveneens te worden gezorgd voor een goede bemesting. Onversphillig of het hier be- treffen hoogstam-, pyramide- of leiboomen, alien hebben behoefte aan voldoende voedsel in den grond. De gewone jaarlijksche bemes ting zullen we hier buiten beschouwing laten en ons enkel bepalen tot de bemesting bij het planten der boomen. En dan beginnen we met als algemeen aan te nemen, dat geen versche mest in aanrraking mag komen met de wortels van een pas ver- planten boom. Nu doet zich reeds direct de vraag voor, wat is versche mest? Onder ver sche mest verstaan we hier de mest die zoo onder de dieren vandaan komt uit den stal en eveneens de mest der vaalt, waarvan het lig- stroo voor een groot deel nog onverteerd en zichtbaar is. Is de mest echter zoodanig verteerd, dat het een kruimelige, reuklooze massa is geworden, welke bij het verwerken meer op grond dan mest gelijkt, dan kunnen we deze mest, ver- mengd met de aarde uit het plantgat, bij de wortels brengen. Ook oude verteerde compost is hiervoor uitstekend geschikt. Hebben we geen verteerden mest ter be- schikking, dan kunnen we ook een laagje mest onder in het plantgat aanbrengen en deze mestlaag bedekken met een laagje aarde. Het aanbrengen van mest onder in het plantgat geeft de boom een bepaalde voorraadschuur, het is de uitzet op den verderen levensweg. Beschikt men over ruime hoeveelheden mest, dan is men spoedig geneigd, te veel van het goede te geven, met al de gevolgen hiervan. Wie plaatsen de boom niet boven op de mest, maar brengen eerst over den mest een laagje aarde aan en wel zoodanig, dat mest en aarde in het plantgat een kleine verhevenheid vor- men, waarop de boom komt te staan. Is de -mestlaag nu te dik genomen, dan zal na eeni- gen tjjd, als deze mestlaag verteerd is, de boom te diep wegzakken en hebben we dus te d'iep geplant. Dit is wel een der grootste fouten welke we bij het planten kunnen begaan, onverschillig welke soort van boomen het betreft en op wel-ken grond dit gebeurt. Is het plantgat gereed, zijn de wortels uit- gespreid, dan wordt de geheele wortelbal door aarde omgeven. Alvorens het geheele plangat te vullen, brengen we nog een laagje mest aan en bedekken dit met de overige aarde. Verder kunnen we dan rond den stam nog mest uit- strooien. Het voedsel hiervan wordt door het regenwater naar de wortels uitgespoeld en bovendien wordt door deze mestlaag het uit- drogen van den grond belet. De laag mag evenwei niet zoo dik worden genomen, dat de vrije toetred'ing van lucht in den grond hier- door kan worden belemmerd. Toetreding van lucht is even noodzakelijk als de bemesting. Beiden kunnen in samenwerking alleen een gunstig resultant bewerkstellingen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 7