Pluimvee-rubriek.
Huia enHof.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
worden niet verwacht, met het oog op de hoo
ge bedragen, die toch nog van. de onderhouds-
pliehtigen zullen worden gevorderd. Het ont-
werpen van een plan is onmogelijk, aangezien
dit afhankelijk is van de aanvragen.
In hun schriftelijk antwoord zeggen Ged.
iStaten., dat de zorg voor de tertiaire wegen
er. het wegenfonds twee geheel afzonderlijke
zaken zijn.
De heer CATSHOEK betoogt om aan de
voorwaarden toe te voegen, punt 7 en 8 resp.
om zooveel mogelijk personem uit de betrok-
ken gemeenten en tegen de ter plaatse gel-
dende loonen uit het particulier bedrijf te
werk te stellen, hij doet een voorstel in dien
^"G6St.
De heer DIELEMAN verheugt er zich
dat de Staten zich met dit voorstel
over,
reeds
yereenigen Men vindt deze wegepi
in het rapport der Verkeerscommissie van
enkele jaren terug, en toch behooren zij niet
thuis op het huidige provinciaal wegenplan.
Waar het hier een regeling geldt, die voor
jaren van kracht zal zijn, acht hij aanne-
ming van het idee-Catshoek niet gewenscht.
Men weet niet aan welke wegen men in de
toekomst zal gaan werken. Ged. Staten
kunnen zich niet binden maar zullen wel
met den wensch zooveel mogelijk rekening
houden.
De heer CATSHOEK trekt zijn voorstel m
en dat van Ged. Staten wordt z. h. s. aange
nomen.
Weg HulstSt. Jansteen.
Het voorstel om een renteloos voorschot van
ten hoogste f 14.700 te geven voor verbetering
van den weg Hulst-St. Jansteen, deed' de vraag
stellen of rekening mede is gehouden met den
Rijksweg, welke vlak naast dozen weg ligt en
de opmerking maken dat deze weg geen hoofd-
weg is, maar wel de weg, die loopt over Ka-
pellebrug. De weg voorziet in de behoefte aan
een genegel-d verkeer en zal ook voor Koewacht
eenig voordeel opleveren. Op een vraag wordt
door Ged. Staten gear.twoord, dat d'eze uitga-
ven tot de buitengewone behooren. Nog wordt
gewezen op de belangrijkheid van dezen weg
em gevraagd of den steun der Prov. het geven
van bijdragen door Rijk en belanghebbenden
niet zal tegenwerken. Ged. Staten zeggen dat
gemeenten steunen en het Rijk dit vermoede-
ljjik doet als werkloosheidsbestrijding.
De heer VAN DIXHOORN brengt de vraag
naar voren of het niet mogelijk is het Rijks-
plan zoo gewijzigd te krijgen, dat deze weg
er onder valt voor de verbinding van Hulst
met de Belgische grens.
De heer DIELEMAN zegt, dat het beter is
deze weg te verbeteren dan een tertiaire
weg. Hij gaat naast den weg Hulst-grens.
Was de nu aanhangige weg bestemd voor
het groote doorgaand verkeer, dan moest
hp aan grootere eischen voldoen.
Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen.
Werken voor den Prov. Stoomboot-
dienst op de Oosterschelde en
de veerdiensten Kortgene
Wolphaartsdijk en Veere
Kamperland.
Het voorstel tot het uitvoeren van bovenge-
noemde werken gaf in de afdeelingen aanlei-
ding tot discussie. Het maken van een betere
aanlegplaats te Zierikzee werd toegejuicht, al
meende men dat dan ook ,d'e aanlegplaats te
Katsche Veer dringend verbetering eischt. Ged.
Staten zeiden, dat de te maken ponton aan de
eischen van het verkeer zal voldoen en dat men
toch ergens moet beginnen al is het mogelijk,
dat meer zal moeten volgen. Een nieuw sys-
teem van beweegbare bruggen wordt onder-
zodht, wat voor Katsche Veer mogelijk een
goede oplossing ten gevolge zal hebben.
Het meest werd gesproken over den veer-
dienst KortgeneWolphaartsdijk en vooral
geklaagd over de hooge tarieven en den slech-
ten dienst, terwijl het maken van winst op do
zen dienst niet goed werd gekeurd. Ook werd
het verkeerd geacht voor een nieuwe boot weer
aan "de veerschippers te- leenen en aangedron-
gen op exploitatie door de provincie zelf. Ten
slotte werd ook het sterke fooienstelsel op dit
veer afgekeurd. Van de zijde van Ged. Staten
werd de noodzakelijkheid van een nieuwe boot
uitvoerig betoogd, werd er op gewezen, dat
nimmer klachten inkomen, waar zij behooren,
nml. bij de bootcommissie of Ged. Staten.
Eigen exploitatie achten Ged. Staten niet ge
wenscht, maar zij wijzigen hun voorstel zoo,
dat de nieuwe boot door de provincie wordt ge-
bouwd voor eigen rekening en dan aan de
schippens wordt verhuurd. In het overschot zal
veel verandering komen door eene betere ver-
lofsregeling, meer d'ienstvrijheid op Zondag en
het bijplaatsen van nog een knecht.
De verbetering van den veerdienst Veere
Kamperland werd door een der leden met sym-
pattiie begroet, terwijl het voorstel tot bouiwen
van een steiger te Kamperland een opmerking
uitlokte, waarop Ged. Staten antwoordden, dat
het ontwerp is opgemaakt in overleg met de
beide veerschippers.
De heer CATSHOEK meent, dat het plan
voor Zierikzee aan de eischen zal voldoen,
maar zou tocih gaame in gevallen als dit
een teekening zien overgelegd, opdat de
Statenleden kunnen zien wat dg bedoeling
is. De anlegplaats te Zierikzee wordt aan
genomen.
Bij het plan voor den veerdienst Kort
geneWolphaartsdijk was het de heer v. d.
WART, die wees op het dure van het veer
vergeleken bij andere. De provincie ver-
dient hier op, dat mag zeker hier niet, om-
dat de Noord-Bevelanders toch reeds achter
staan bij anderen, door het isolement; en dan
moeten zij door het veer nog een extra be-
lasting betalen. Spreker wijst op het fooien
stelsel en de moeilijkheden van het over-
zetten ma de officieele uren. De dienst is
wel zoo, dat men voor twee maal den prijs
kam worden overgezet. Dit mist echter dik-
wijls. De lust tot officieele klachten zit er
bij de Zeeuwen niet in, maar spreker geeft
verschillende voorbeelden. Over het veer
KamperlandVeere kan men heelemaal niet
weg des avonds.
De heer OVERHOFF kan zich met het
voorstel vooral vereenigen, omdat de boot
eigendom van de provincie wordt. Men gaat
in de goede richting om te komen tot een
provinciaal veer. Het eenige veer, waarop
verdiend wordt is slechts indirect provin
ciaal Spreker vindt het absurd, dat men
de boot nu toch nog weer gaat verhuren. Dat
kan men ook autobussen koopem en ver
huren. Spreker heeft ook aanmerkingen op
de bediening en heeft in 1925 dit ook reeds
betoogd, maar er is niet verbeterd. Het
fooienstelsel keurt spreker ook sterk af, al
weet hij, dat het moeilijk is het af te schaf-
fen. Als het op de Wester-Schelde ook zoo
erg is, dan is dit een aanklacht tegen de
bootcommissie, die voor een goed loon kan
eischen dat men goed werk verricht. Spreker
stelt een motie voor waarin Ged. Staten
worden uitgenoodigd voorstellen in t^ dienen
om te komen tot omvormen tot een provin
ciaal veer.
De heer MOELKER waardeert de nieuw
voorgestelde boot, omdat het verkeer er
zeker door zal vergemakkelijken. Spreker
meent, dat de dienst beter moet worden
gemaakt, maar dat de overheidsexploitatie
altijd kans geeft duurder te zijn.
De heer SONKE acht de nieuwe boot zeer
welkom, hij stelde vroeger voor 2 booten
aan te schaffen. Er blijkt uit meerdere
ingezonden stukken, dat er veel klachten zijn.
Spreker heeft vroeger ook reeds op provin
cial exploitatie aangedrongen en zal het
nu ook steunen. Spreker wil bepaald zien,
dat het veer in den zomer open is van half
zes tot 10 uur zonnetijd en des winters van
half zeven tot 9 uur en daama tegen dubbel
taSe heer JOZIASSE doet ook verschillende
klachten hoorem en o.a. ook over de wijze
van aanleggen van de booten. Ook hij wil
de tarieven herzien en de dienst belangrijk
uitbreiden.
De heer VAN DIXHOORN meent, dat de
Noord-Bevelanders beter zijn met een ver-
laagd tarief en betere dienstregeling dan
met een nieuwe boot, al zal hij zich tegen
het laatste niet verzetten.
De heer WELLEMAN meent, dat de
Noord-Bevelanders tegen zich zelf moeten
worden beschermd, door hun een nieuwe boot
te geven. Maar daarnaast goedkoopere
tarieven en aansluiting op de treinen. Het
veer behoort tot de primaire wegen en moet
daarom zoo goedkoop mogelijk zijn.
De heer KODDE wil deze post aanhouden
om nader onder de oogen te zien het idee-
Overhoff.
De heer ONDERDIJK brengt dank voor
wat gedaan wordt voor het veer Veere
Kamperland en zegt, dat de heer Van Rompu
zeker de eerste kievietseieren toegezonden
zal krijgen.
De heer VAN 't HOFF durft nu niet be-
slissen over het voorstel-Overhoff, dat ten
slotte om prae-advies in handen van Ged.
Staten wordt gesteld.
De heer VAN ROMPU meent nu, dat de
nieuwe boot is aangenomen.
De heer KODDE wil ook dat aanhouden,
wat de heeren Sonke, Wallien, Moelker, Van
Rompu, Onderdijk en Brandsma bestrijden,
omdat de boot er in ieder geval moet komen.
Alleen de heer Welleman voelt ook voor
aanhouding.
De voorgestelde aanhouding wordt met 28
tegen 10 stemmen verworpen.
De overige onderdeelen van dit voorstel
aankoop van de booten Zandkreek en Zuid-
vliet en deze laatste overbrengen naar het
veer VeereKamperland en het bouwen van
een steiger te Kamperland worden alle
aangenomen z. h. s.
Autobusdiensten GraauwHulst,
en Nieuw-NamenHulst.
Het voorstel tot het verleenen van subsidie
aan A. Poppe te Graauw en F. J. Picavet te
Nieuw-Namen voor hun autobusdiensten van
hun woonplaatsen naar Hulst, resp. ingaande
1 April en 1 Januari 1928 en berekend naar een
maximum-bedrag van resp. f 2500 en f 2650,
gaf bij d'e besprekingen in de afdeelingen aan
leden van Ged. Staten gelegenheid er nog eens
op te wijzen, dat genoemde bedragen slechts
de bedragen zijn waarnaar de berekening
wordt opgemaakt, de subsidie voor Poppe zal
niet meer bedragen dan 15 per jaar en voor
den dienst van Picavet iets meer.
De heer WALLIEN zegt, dat in 1923 beslo-
ten is alleen voor nieuwe diensten een sub
sidie te geven, er zijn wellicht uitzonderings-
gevallen, maar daarbij is volgens spreker hier
geen reden.
De heer KODDE had gedacht dat men na
5 jaar van zulke subsidies af zou zijn. Spre
ker is ook tegen de subsidie omdat Zondags
wordt gereden.
De heer v. d. WEIJDE zegt het hier drin
gend noodig is, dit blijkt ook uit den steun
van gemeentebesturen. Ieder geval moet op
zichzelf worden beschouwd.
De heer VAN DIXHOORN zegt, dat het
twee dorpen geldt die het hard noodig hebben.
De heer DUMOLEYN onderschrijft dit ten
voile.
Het voorstel wordt aangenomen met 4
stemmen tegen, die van de heeren Kodde,
Boneder, Joziasse en Wallien.
Autobusdienst Kruispolder-haven
Hulst.
Het voorstel om af te wijzen 't verzoek van
L. Claessens te Lamswaarde, gemeente Hon-
tenisse, om subsidie voor zijn autobusdienst
Kruispolder-havenHulst, vond in de afdee
lingen geen bestrijding.
Aangenomen z. h. s.
Geldleening.
Het voorstel tot het wijzigen van het besluit
van 18 Jan. j.l. en het bedrag der geldleening
te wijizigen van 485.900 in 1,012.000 vond
in de afdeelingen geen bestrijding.
Aangenomen z. h. s.
Wijziging begrooting 1927.
Bij de behandpling d'er voorgestelde wijzi
ging in de begrooting 1927 werd in alle afdee
lingen gevraagd hoe het komt, dat de post
,yGeldleening ter voorziening in de behoefte
aan kasgeld" wordt gebracht op f 2.660.000,
terwijl slechts voor 2.000.000 machtiging is
verleend. Van de zijde van Ged. Staten werd
geantwoord, dat het bedrag van 2.660.000 het
totaal is zoowel van de opgenomen als van de
terugbetaalde gelden op verschillende tijdstip-
pen. Op geen enkel tijdstip was er meer dan
2.000.000 opgenomen, men blijft steeds ver
beneden dit maximum.
Op nog een vraag luidde bet antwoord, dat
het verschil tusschen de meerdere uitgaven en
de meerdere inkomsten gemakshalve wordt ge-
nomen van den rentepost der leening van
f 4.000.000, omdat daarop voldoende over is,
aangezien van deze leening niet het geheele
bedrag is opgenomen.
Aangenomen z. h. s.
Wijziging begrooting 1928.
Het voorstel tot wijziging der begrooting
1928 ondervond in de afdeelingen geen bestrij
ding en gaf ook geen aanleiding tot opmer-
kingen of vragen.
Aangenomen z. h. s.
Begrooting 1929.
De begrooting 1929 heeft dit maal in de af
deelingen tot ongekend langd'urige discussies
aanleiding gegeven en maakt het onmogelijk,
een eenigszins volledig uittreksel uit het alge-
meen verslag te puibliceeren, zoodat wij ons tot
een zeer enkele opmerking zullen bepalen.
Inzake de electrificatie van de middengroep
werd naar voren gebracht, dat er nog een mo-
gelijkheid is, namelijk het verleenen van con
cessies voor die groep aan de S. A., waarop
Ged. Staten antwoordde, dat deze kwestie bij
een afzond'erlijk voorstel aan de orde zal
komen.
Na uitgebreide beschouwingen zegde een
lid indiening van eene motie toe, waarin aan
gedrongen wordt om kapitaalverstrekking be
noodigd voor uitibreiding der productieve be-
drijven als ,stoombootdiensten en de P.Z.E.M.
zooveel mogelijk uit de bestaande reserve-
fondsen te doen geschieden,
Ged'. Staten vragen deze motie dan om be
richt en raad in hunne handen te stellen.
De bootdiensten en de tarieven daarvan wer-
den ook weder uitvoerig besproken en o.a.
werd er op gewezen, dat deze als een onder-
deel van het doorgaand verkeer moeten wor
den beschouwd en behandeld. Vooral ook op
een betere verbinding voor Schouwen werd
aangedrflngen en gevraagd werd of Ged. Sta
ten iets bekend is over plannen voor een tram
op Tholen, wat deze ontkennend beantwoorden.
Bij de algemeene beschouwingen wijst de
heer ONDERDIJK er op, dat het toch goed
is deze ook in de afdeelingen worden ge
houden, want nu zijn er reeds verschillende
zaken beantwoord, die spreker nu zal laten
rusten. Spreker kan veel zien uit het tien-
jarig overzicht, maar meent, dat ieder jaar
stukken moeten worden overgelegd om de
begrooting goed te kunnen beoordeelen ten
opzichte van gewone en buitengewone in
komsten en uitgaven.
Spreker zou o.a. ook gaame staten van
schulden zien overgelegd. Op deze begroo
ting treft hij aan 1.072.841 aan buitenge
wone uitgaven, doch slechts 705.483 aan
buitengewone inkomsten, dus blijft er
367.358 ongedekt. Men moet gewone en
buitengewone uitgaven niet door elkander
haspeien en dan de zaken te somber voor
stellen. Vroeger werd steeds de boeman
„geen geld" naar voren gebracht, maar er
waren steeds buitengewone werken, waarvoor
ten onrechte niet werd geleend. Spreker
wijst er op, dat de opbrengst der belastingen
de raming ieder jaar overtreffen en hij vraagt
beter ingelicht te worden over den gewonen
dienst, waarop men steeds belangrijke over-
schotten heeft.
Spreker vraagt of al reeds een onderzoek
is ingesteld naar de gevolgen voor de pro
vincie van de nieuwe verhouding tusschen
rijk en gemeenten. Door het overleggen
van meer stukken zullen de besprekingen
worden bekort. Spreker komt er dan tegen
op, dat aan sollicitanten naar hun politieke
en godsdienstige richting wordt gevraagd.
Dit is in strijd met de Grondwet. Het moet
gaan om bekwaamheid. Als iemand commu
nist is mag dat geen doorslag geven, hoog-
stens als hij door een eed zich bijv. aan de
Bolsjewisten heeft verbonden. Voor een bur-
gemeester btfv. kan een richting van betee-
kenis zijn, maar niet bij andere ambtenaren.
Nog betreurt spreker hetgeen met het bui-
tenwettelijk vervolgonderwijs is gebeurd al
was dit buiten de schuld van Ged. Staten.
Deze hadden echter wel algemeen aan de ge
meenten moeten melden, dat de bezwaren
waren opgeheven. Ten slotte dringt spreker
aan op het reeds toepassen van het georga-
niseerd overleg.
De heer VAN WAESBERGHE vraagt naar
de mogelijkheid van een drijvende brug te
Walsoorden en houdt eene korte financieele
beschouwing, die hij ook in de afdeeling hield
met als slot de bovengenoemde motie, waarin
kapitaalverstrekking zooveel mogelijk uit de
reservefondsen wordt gevraagd, welke motie
hij in handen van Ged. Staten stelt om advies.
De heer KODDE vraagt of er rekening is
gehouden met de vermindering der inkom-
stenbelasting. Spreker meent, dat de kwestie
van de nieuwe verhouding tusschen rijk en
gemeente eenvoudig is, de provincie mag
dubbel zooveel opcenten op inkomsten en ver-
mogensbelasting heffen.
De heer WALLIEN dringt nog eens met
klem aan op verlaging der tarieven voor de
diensten op de Wester-Schelde en juicht het
toe, dat Ged. Staten ten deze overleg plegen
met de regeering. Over dit overleg zou hij
gaarne worden ingelicht. Verminderde stor
ting in de reservefondsen is z.i. een der mid-
delen. Ook het overdoen der bootdiensten
aan het Rijk is aan te bevelen, want zij liggen
tusschen bestaande of geprojecteerde Rijks-
wegen. Spreker wil geen bepaald voorstel
doen maar verder afwachten. Wel wijst hij
nog eens op de hooge vrachttarieven en op
het succes dat reeds bereikt is door lagere
prijzen voor massa-veevervoer, waardoor nu
geen extra-veebooten meer worden gerequi-
reerd.
De heer VAN DIXHOORN wijst ook op de
dure tarieven, wat ook voor Tholen en Schou
wen geldt.
De heer WELLEMAN zegt, dat men tegen-
woordig staat in het teeken van het verkeer.
Men moet een aparte Zeeuwsche politiek
voeren voor de veren, die vallen in de pri
maire wegen. Spreker voelt nog steeds de
groote behoefte aan een verkeerscommissie.
Hij zal dit nu niet weer voorstellen, maar is
overtuigd dat men er later toch weer toe zal
komen. Spreker zal een poging om er rijks-
diensten van te maken, gaame steunen.
Spreker brengt in den persoon van den heer
Moelker hulde aan het voortvarende gemeen-
tebestuur van Tholen en hoopt er nog eens
een tram met breed spoor op dat eiland zal
komen. Schouwen en Duiveland zrjn het
meest ge'isoleerd en dit heeft ook de verkeers
commissie in 1922 reeds aangetoond. Het
belastinggebied zal volgens spreker voor de
provincie ruimer worden.
De heer SONKE acht de Thoolsche brug
ook zeer goed maar bestrijdt den tol. School-
kinders die per rijwiel gaan betalen nog veel
meer dan vroeger met het veer. Spreker zou
willen, dat met het rijk overleg gepleegd
wordt over ovemame van de brug.
De heer VAN DUSSELDORP zegt, dat
nog nimmer moeilijkheden gezien zijn in het
model der begrooting, doch Ged. Staten zijn
bereid meer gegevens over te leggen. Zeker
moet men gewone en buitengewone uitgaven
scheiden, maar in de eerste plaats moet ge-
tracht worden de begrooting sluitend te
maken. Men moet ook oppassen niet te veel
lasten op het nageslacht te leggen. De voor-
loopige bestudeering doet verwachten, dat
de nieuwe verhouding tusschen rijk en ge
meenten niet nadeelig voor de provincie zal
zijn.
Er wordt bij sollicitaties wel ge'informeerd
naar godsdienst en politiek, maar dat is nog
geen bewijs, dat daarvan benoemingen af-
hangen. Soms is bq beeediging of het afleg
gen van belofte, niet bekend wat de benoem
de zal kiezen.
Spreker hoopt, dat het buitenwettelijk ver
volgonderwijs zich weer zal herstellen. Een
drijvende brug wordt overwogen en het ad
vies van den hoofdingenieur wordt er over
ingewonnen. Spreker dankt den heer Van
Waesberghe, dat hij zijn motie in handen van
Ged. Staten stelde. De tariefkwestie der
booten is in handen van de z.g.n. .vlascom
missie en Ged. Staten zijn sterk overtuigd
van de wenschelijkheid van verlaging. De
bootdiensten zijn beter bij de provincie, ook
voor hen, die op beperking op Zondag aan-
dringen. Een verkeerscommissie acht spreker
ook nu niet noodig. Bij de hulde aan Tholen
gebracht, sluit spreker zich gaame aan.
Na een korte repliek van de heeren Onder
dijk, Welleman en Brandsma, wordt de mid-
dagvergadering te kwart voor zes gesloten.
te 19.33 van Vlake naar Roosendaal vertrekt.
Fietsers en automobilisten komen te Walsoor-
wel op die boot.
De heer STAVERMAN wpst er op, dat op
Zondag van Vlissingen naar Breskens slechts
3 booten varen en wel om half acht, om 10
uur en om 18.10. Hij zal niet voorstellen het
aantal uit te breiden, maar vraagt of geen
andere verdeeling kan plaats hebben over
den dag.
De heer WALLIEN ondersteunt dit.
De heer VAN DUSSELDORP zegt over-
weging toe.
De heer v. d. WART vraagt nog eens de
mogelijkheid te overwegen op de booten van
den Ooster-Schelde dienstkaartjes af te geven
voor de bussen Katsche VeerGoes, beide
exploitanten zijn bereid tot medewerking.
De heer v. d. WEIJDE zegt, dat aan vroe-
gere wenschen ten deele is tegemoet geko-
men door beide exploitanten om de beurt het
eerst van het station Goes te doen vertrek-
ken. Wat het afgeven van kaartjes betreft,
dit brengt moeilijkheden met zich doch zal
nog eens worden overwogen.
De heer v. d. WART zegt nog, dat als van
Zierikzee even getelegrafeerd wordt, er steeds
bussen genoeg staan voor het vervoer van
alle passagiers.
De heer VAN DIXHOORN vraagt overwe-
ging de laatste boot van Vlissingen op Ter
Neuzen later te doen vertrekken dan 3 u.
40 m.
Bij den post subsidie voor Kinderherstel-
lings- en Vacantiekolonies ad 2000 wijst de
heer De BAAR er op, dat besloten is voor
zomerverpleging 25 cent per dag en voor
winterverpleging 50 cent te geven. Het is
hem gebleken, dat dit laatste maar 40 y2 cent
kon zijn en stelt hij daarom voor den post te
verhoogen tot f 2500.
De heer v. d. PUTTE zegt, dat het juist
is en Ged. Staten zich niet tegen verhooging
zullen verzetten.
Z. h. s. wordt daartoe besloten.
Bij de inkomsten wijst de heer DE BAARE
op het verschil tusschen de opbrengst der
verschillende belastingen volgens de rekening
over 1927 en volgens de cijfers over dat jaar
ontvangen en opgenomen in deze begrooting.
Na eenige discussie hierover met den heer
Van Dusseldorp zegt de heer De Baare het
later met dit lid van Ged. Staten te zullen
bespreken.
De heer WELLEMAN wijst op de pogingen
vroeger door Zeeland om een andere uitkee-
ring van het rijk te krijgen, waar Zeeland
bijzondere onkosten heeft. Nu het wetsont-
werp op de nieuwe verhouding tusschen rijk
en gemeenten er is, is het z.i. tijd daarop nog
eens terug te komen.
De begrooting wordt ten slotte z. h. s. aan
genomen en ook het voorstel tot heffing der
gewone opcenten op de Rijksbelastingen.
De VOORZITTER deelt mede deze maand
de leden nog wel een voorstel inzake electri
ficatie der middengroep zal bereiken en het
in zijn bedoeling ligt dit voorstel op Maandag
16 December te half twee in de afdeelingen
en Vrijdag 21 December te kwart over elf in
openbare vergadering te doen behandelen.
Hierna wordt de vergadering te ruim
kwart over acht gesloten.
In
AVOND VERGADERING.
de des avonds te half acht gehouden
vergadering waren 31 leden aanwezig.
Aan de orde was de artikelsgewijze behan-
deling der begrooting en wel eerst de uit
gaven.
Bij de post Stoombootdiensten op de Wes
ter-Schelde wijst de heer KOSTER er op, dat
op de boot van 17.30 van Walsoorden geen
trammen rijden, wat zeer lastig is. Hij zou
een overzicht willen hebben van het aantal
met die boot vervoerde passagiers.
De heer VAN DUSSELDORP zegt, dat
deze boot aansluit op de treinen die te Vlake
aankomen te 17.15 van Roosendaal en te
17.08 van Vlissingen en terug op de trein die
Vragen, deze rubriek betreffende,
kunnen door de abonn6's worden ge-
zonden aan Dr. Te Hennepe, Diergaar-
desingel 96c te Rotterdam. Postzegel
van 7% cent voor antwoord insluiten en
uitdrukkelijk blad vermelden.
ALLADIN's WONDERLAMP EN
KLEINE-TUINTJES-KIPPENHOUDERS.
Uit de vorige artikelen weten we dus nu, dat
oordeelkundige ibelichting de inkomsten der
pluimveehouderij vermeerderen, doch dat men
wel degelijik op het woord oordeelkundig moet
letten. Al te veel schaadt.
Het voorjaar is de normale legperiode en de
winterleg is in elk igeval iets onnatuurlij'ks. In
het voorjaar is de hen ook totaal uitgegroeid
en volwassen en kan een stootje lijden als het
ware, terwijl 's winters de dieren nog niet zoo
ver zijn. Verder geniet de hen in het voorjaar
overdag van het zonlicht en in den winter heel
weinig. Dit is een zeer belangrijke factor waar
ik uitvoerig op terug kom, maar waar ik nu al
vast even op wijs. Het zonnelicht bevat name
lijk stralen die sterk op het lichaam inwerken
en die voor ons oog onzichtbaar zijn, de zgn.
ultra-violette stralen.
Deze ultra-violette stralen spelen in de ge-
neeskunde een geweldige rol en in de moderne
pluimveehouderij komen ze ook hoe langer hoe
meer naar voren. Door de ultra-violette stra
len worden in bepaalde stoffen en in het li
chaam zelf vitaminen opgewekt en deze spe
len weer op hun beurt een geweldige rol in
het levensproces van mensch en dier. Deze ul
tra-violette stralen helpen dan ook de gezond-
heid der dieren in. stand houden, ontbreken
vrijwel in onze lage, nevelige landen in d'en
winter.
Een ander voornaam punt bij de winterbe-
lichting is dat in- het voorjaar als het warm is,
de hen veel minder voer noodig heeft om haar
lichaamswarmte op peil te houden dan in den
winter. Haar lichaam moet dus om in den
winter goed te blijven en toovendien eieren te
produceeren een geweldige arbeid verrichten
en feitelijk is het verbazingwekkend dat men
dieren die van nature maar een twintig eieren
in de tropische landen leggen, er toe heeft
kunnen brengen om in donkere, koude, voch-
tige lage noordelijke landen gedurende den
winter alleen soms al een zestig eieren te leg
gen.
Te veel forceeren leidt dus tot vermagering,
uitputting, verzwakking, overgevoeligheid te
gen schadelijke in.vloeden en al heel gauw tot
het in de rui vallen.
Een zeer goed wintergraan is gele mais.
Over het algemeen is men te bang voor mais
en was men er vroeger te rooiaal mee. Hoe dat
komt? Vroeger had men kippen die al blij wa
ren als ze een 80 a 100 eieren legden en zulke
kippen werde'n dus met mais gauw te vet.
Kippen echter van eerste klas afstamming en
hoog legvermogen kunnne best wat mais ver-
dragen en worden zelfs door mais belangrijk
geholpen in de vorming van dooiers der eieren.
Zij putten zich dan lang zoo gauw niet uit.
Bovendien bevat gele mais een flink gehalte
aan het on.misibare A-vitamine (witte mais be
vat dit niet) en daarom wordt mais vooral door
de deskund'igen in Engeland thans weer be
schouwd als een zeer waardevol graan voor
pluinwee.
Over de electrische verlichtingsbron heb ik
al gesproken. Zij is de gemakkelijkste voor
dagelijksch geforuik en wordt ook het meest
gelbruikt.
Toch kan de pluimveehouder tegenwoordig
ook zeer practische lampen koopen die met
benzinegas werken. Deze benzinegaslampen
heb ik wel eens de wonderlamp van Aladdin
genoemd. Wie onzer herinnert zich niet uit zijn
jeugd de schitterende verhalen der 1001 nacht
en wie genoot niet van het succes van Alad
din en zijn wonderlamp. Aladdin behoefde haar
slechts te wrijven en de grootste schatten der
aarde stonden hem ten dienste. Natuurlijk is
het profaneeren om den wonderlamp naar het
EEN ZEGEN VOOR DE MENSCHHEID.
Iedere lijder aan verzwakte nieren, die gaar
ne zijn gezondheid zou herkrijgen, behoort
Foster's Rugpijn Nieren Pillen te gebruiken,
het middel, dat nieuwe kracht en energie aan
tal van angstige nierlijders bracht. Het 25jarig
succes stempelt dit niermiddel tot een ware
zegen voor de nienschheid.
Ook gij kunt daarvan profiteeren. Begin
nog heden met het gebruik van Foster's Rug
pijn Nieren Pillen. Merk op hoe uw gezond
heid erdoer verbetert! Hoe de rugpijn af-
neemt, hoe de pijn in uw ledematen en spieren
vermindert, hoe spoedig uw nier- en blaas-
stoomis'sen verdwijnen. Door het versterken
van uw zwakke nieren raakt gij bevrijd van
urinekwalen, rugpijn, rheumatiek, blaasont-
steking, waterzuchtdge zwellingen, ischias en
spit.
Stel 't niet uit. Laat de trage merwerkmg
niet van kwaad tot erger worden. Begin da-
delijk met Foster's Rugpijn Nieren Pillen.
Kom de aangetaste nieren te hulp, waardoor
het bloed weder behoorlijk gezuivend en ver-
rijkt wordt en het geheele gestel bevrija
wordt van schadelijke onzuiverheden. Foster's
Pillen worden vervaardigd in modem ingenc'n-
te laboratoria, worden noch bij de vervaardi-
ging, noch bij de verpakking door menschelijke
handen aangeraakt, en bevatten geen schade
lijke bestanddeelesn.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel
etiket let hier vooral op) bij apotheken en
drogisten a 1,75 per flacon. 37
Te Ter Neuzen, bij Firma A. van Overbeeke
Leunis, Axelschestraat en Westkolkstraat.
kippenhok te verwijzen, doch toch is er over-
eenkomst. Natuurlijk kan ik het verhaal sym-
bolisch opvatten en de lamp vergelijken met
den Geest die door oefening macht geeft en
tot geestelijke rijkdom brengt, maar hier
brengt de wonderlamp meer tastbare resulta-
ten, al zijn het dan niet direct gouden eieren.
De toovenaar zeide tegen Aladdin, dat hij
geen vrees voor de lamp behoefde te hebben,
want de brandstof zou zijn kleed niet vuil ma
ken, daar de stof geen olie was en de lamp
direct droog is als zij leeg was.
Hier bij onze lamp is het ook zoo. De brand
stof is benzine en lucht, dus geen vuil te vree-
zen en de lamp is zoo geconstrueerd, dat zij
absoluut gevaarloos is. Zij verspreidt een zeer
mooi sterk, rustig licht en ik besohouw haar
werkelijk als een waardevol hulpmiddel van
de moderne pluimveehouderij.
De lamp bestaat uit een zeer dikwandig ben
zine-reservoir, dat door middel van een soort
fietspomp onder druk gebracht wordt. Daar-
door wordt de benzine door een fijn buisje
naar boven geperst, wordt daar verwarmd en
vormt benzinedamp. Deze damp wordt weer
met lucht gemengd en naar een gasgloeilicht-
kousje geleid. Dit gaat na ontsteking gloeien
met een prachtig helder wit licht. Er wordt
gebruikt 4 benzine en 96 lucht. Het
slot van dit artikel de volgende maal.
Dr. TE HENNEPE.
Ik wijs er nog eens nadrukkelijk op, dat vele
vragenstellers vergeten zoowel het blad op te
geven, waarop ze geabonneerd zijn, als een
postzegel voor antwoord in te sluiten. Al te
goed is buu-rmans gek en daarom zullen in het
vervolg alle vragen zonder de vermelde in-
lichtingen en postzegel onherroepelijk worden
afgewezen. Dr. te H.
DE FRUITTUIN.
Bemesting bij het planten van vruchtboomen.
Een der struikellblokken voor amateurs,
waardoor niet zeiden elken kans op succes
reeds in de kiem wordt gesmoord, is het be-
mesten bij het planten van vruchtboomen. Als
men liefhebbert in het kweeken van bloemen
in den tuin en deze dank zij een onoordeelkun-
dige verzorging mislukten, dan is dit wel te-
leurstellend en ontmoedigend, doch dan is de
financieele schade in den regel zeer gering.
Schaffen we ons evenwei goede vruchtboomen
aan en boeken we ook hier door eigen schuld
tegenslagen, dan is de teleurstelling dubbel
zwaar, aangezien dan de financieele schade
aanzienlijk kan zijn.
Willen we met succes vruchtboomen hou
den, dan dient er behalve de talrijke andere
zongen, eveneens te worden gezorgd voor een
goede bemesting. Onversphillig of het hier be-
treffen hoogstam-, pyramide- of leiboomen,
alien hebben behoefte aan voldoende voedsel
in den grond. De gewone jaarlijksche bemes
ting zullen we hier buiten beschouwing laten
en ons enkel bepalen tot de bemesting bij het
planten der boomen.
En dan beginnen we met als algemeen aan
te nemen, dat geen versche mest in aanrraking
mag komen met de wortels van een pas ver-
planten boom. Nu doet zich reeds direct de
vraag voor, wat is versche mest? Onder ver
sche mest verstaan we hier de mest die zoo
onder de dieren vandaan komt uit den stal en
eveneens de mest der vaalt, waarvan het lig-
stroo voor een groot deel nog onverteerd en
zichtbaar is.
Is de mest echter zoodanig verteerd, dat het
een kruimelige, reuklooze massa is geworden,
welke bij het verwerken meer op grond dan
mest gelijkt, dan kunnen we deze mest, ver-
mengd met de aarde uit het plantgat, bij de
wortels brengen. Ook oude verteerde compost
is hiervoor uitstekend geschikt.
Hebben we geen verteerden mest ter be-
schikking, dan kunnen we ook een laagje mest
onder in het plantgat aanbrengen en deze
mestlaag bedekken met een laagje aarde. Het
aanbrengen van mest onder in het plantgat
geeft de boom een bepaalde voorraadschuur,
het is de uitzet op den verderen levensweg.
Beschikt men over ruime hoeveelheden mest,
dan is men spoedig geneigd, te veel van het
goede te geven, met al de gevolgen hiervan.
Wie plaatsen de boom niet boven op de mest,
maar brengen eerst over den mest een laagje
aarde aan en wel zoodanig, dat mest en aarde
in het plantgat een kleine verhevenheid vor-
men, waarop de boom komt te staan. Is de
-mestlaag nu te dik genomen, dan zal na eeni-
gen tjjd, als deze mestlaag verteerd is, de
boom te diep wegzakken en hebben we dus te
d'iep geplant.
Dit is wel een der grootste fouten welke we
bij het planten kunnen begaan, onverschillig
welke soort van boomen het betreft en op
wel-ken grond dit gebeurt.
Is het plantgat gereed, zijn de wortels uit-
gespreid, dan wordt de geheele wortelbal door
aarde omgeven. Alvorens het geheele plangat
te vullen, brengen we nog een laagje mest aan
en bedekken dit met de overige aarde. Verder
kunnen we dan rond den stam nog mest uit-
strooien. Het voedsel hiervan wordt door het
regenwater naar de wortels uitgespoeld en
bovendien wordt door deze mestlaag het uit-
drogen van den grond belet. De laag mag
evenwei niet zoo dik worden genomen, dat de
vrije toetred'ing van lucht in den grond hier-
door kan worden belemmerd. Toetreding van
lucht is even noodzakelijk als de bemesting.
Beiden kunnen in samenwerking alleen een
gunstig resultant bewerkstellingen.