ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDLREN.
No 8297.
Maandag 13 November 1928.
63e Jaargang
Tweede Blad.
A80NNEMENTSPRIJS:
GEMEENTERAAD VAN
TER NEUZEN.
in.
EE*
Binner. Ter Neuzen f 1.40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetalinq fr. per post f 6,60 per jaar
Voor Belflie en Amenka f 2,25, overiqe landen 2,60 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetalinq.
Dit blad verschijnt iederen Maandsq-, Woensdpq- en Vrijdaqavond.
Vergadering van Donderdag 25 October 1928.
(Vervolg Middagzitting.
92. Kosten van uitzending en verpleging
van kinderen in gezondheids- en vacantie-
kolonies. 10.
93. Subsidie aan de vereeniging „Het
Groene Kruis". 1200.
94. Subsidie aan ziekenhuizen en sana
toria. f 4000.
De heer VAN DEN BULCK merkt op, dat
burgemeester en wethouders hun antwoord
dat het patienten-bezoek hier is geregeld als
aan alle andere ziekenhuizen, best hadden
kunnen achterwege laten, want hij weet dat
anders.
Er zijn hier voorbeelden in de omgeving,
waar het bezoek elken dag wordt toegestaan.
Htj betwijfelt ook sterk, of het juist is, d?t
er in de derde klasse gemiddeld 6 patienten
liggen. Het schijnt hem meer toe, dat het
bestuur er door deze regeling op uit is, dat de
menschen zoo min mogelijk de derde klasse
zulien nemen. Hij had gaame van achter de
groene tafel een ander antwoord verwacht en
hoopt dat burgemeester en wethouders als-
nog hun invloed zullen aanwenden, dat de
beaoekgelegenheid met 1 dag wordt uitge-
breid. Heeft hij ten deze het volgend jaar
nog geen bevrediging, dan zal hij tegen de
subsidie moeten stemmen.
De heer VERLINDE zou met deze kwestie
to«h voorzichtigheid aanraden. Hij moest
09k eens een bezoek brengen in de derde
klassezaai toen er een stuk of 7 patienten
lagen. Toevallig hadden ze allemaal bezoek
en viel het hem op, dat dit toch wel hinder-
Iflk moest zijn, als daar ook emstige patien
ten lagen, en er dus in het belang der pa
tienten zelf wel aanleiding is, niet iederen
dag bezoek toe te laten. In de eerste en
tweede klasse is het iets anders; daar liggen
de patienten afzonderlijk en komen de be-
zoekers voor een bepaalden patient, die dan
met zijn toestand wel rekening zullen hou-
den. Maar als daar meerdere patienten bij-
een liggen, waarvan een stuk of 5 herstellen-
de kunnen zijn en 2 anderen emstig, dan kan
bet geroezemods in de zaal, dat het bezoek-
utir meebrengt, voor de emstige patienten
zeer hinderlijk zijn.
De heer SCHEELE acht het antwoord van
burgemeester en wethouders wel op zijn
plaats. Voor de meer sterke patienten zal
het niet hinderen, maar wel voor de zwak-
ken. Als het niet in den zaal was, was het
iets anders, maar ze liggen bijeen. Als er
dan een emstige zieke ligt, zal die van het
bezoek hinder hebben, want sommige men
schen praten maar door. Het kan echter
zijn, dat daaraan iets gedaan kan worden.
De heer VAN AKEN deelt mede, dat hij
ervaringen heeft van Vlissingen. Daar lagen
in een zaaltje 8 of 9 patienten, toen hij er
ook op bezoek kwam en dan stond hij er ver-
stomd van hoe zieke menschen dat konden
uithouden. Hij zou daarom zeggen: laat ze
in het ziekenhuis oppassen, met het geven
van uitbreiding aan de bezoekgelegenheid,
want dat is een gevaarlijk standpunt.
De heer HAMELINK moet er tegen op
komen, dat dit zoo bezwaarlijk zou zijn. In-
dien er geregeld zooveel patienten waren,
aou dit z.i. meer tot uitdrukking komen in de
begrooting. Bovendien, de patienten zijn toch
niet alien ernstig ziek. De herstellenden
aouden dan toch voor het ontvangen van be-
aoek kunnen worden toegelaten op den cor
ridor,
Het is hem bekend, dat er op het bezoek
veel prijs wordt gesteld. Zoo kent hij een
geval, dat voor een patient speciaal de twee
de klasse werd gekozen, omdat hij meer be
zoek zou kunnen krijgen. Het is toch ook in
het financieel belang van het ziekenhuis, dat
men de patienten uit de omgeving naar hier
trekt, in plaats van ze af te schrikken en hij
aou ook gaame zien, dat daarom een derden
bezoekdag werd toegelaten.
Hij zou wenschen, dat burgemeester en
wethouders er bij het bestuur van het zieken
huis op aandrongen, het een punt van over-
weging te doen uitmaken hieraan tegemoet
te komen.
De heer GEELHOEDT geeft te kennen,
dat de bezoekdagen in het ziekenhuis alhier,
overeenkomen met die van brjna alle zieken
huizen uit den lande. Wanneer een patient
is geopereerd, dan krijgt de familie terstond
bericht, en wordt toegestaan dezen te be-
zoeken zoodra zijn toestand dit toelaat. In
dien de toestand van een patient emstig is,
wordt de familie ook direct gewaarschuwd,
zelfs in den nacht en indien er patienten van
buiten Ter Neuzen zijn en er komt bezoek,
dan worden die altijd toegelaten.
De heer HAMELINK: Zeker, maar heel
sehriel, 15 minuten!
De heer GEELHOEDT merkt voorts op,
dat, als een patient emstig is, de behandelen-
de geneesheer er zelf tegen op komen zal,
indien zijn patient door bezoek gehinderd
wordt. Nu zijn in den regel niet alle patien
ten even ernstig. Maar als men er 2 heeft
die bijna hersteld zijn, kan het zijn dat een
derde, die nog ernstig is, veel gehinderd
wordt. Druk bezoek kan niet worden toege
laten. Zieken hebben rust, in een rustige
omgeving noodig.
De heer HAMELINK verklaart zelf mee-
gemaakt te hebben, dat men trachtte wat
meer geld bijeen te brengen om een patient
in de 2e klasse onder te brengen met het oog
op de ruimere gelegenheid voor bezoek.
De heer GEELHOEDT gelooft, dat hij dat
ook zou doen. Maar men moet niet uit het
oog verliezen, dat de patient dan alleen ligt
en als de familie het hem lastig wil maken
en te druk bezoeken, zij dat dan zelf moet
weten, doch er anderen niet door hindert.
De heer VAN CADS AND zal niet ontken-
nen, dat het voor een patient aangenaam is,
dat hij bezoek kan ontvangen, doch het is hem
van verschillende ziekenhuizen, niet in de on-
middellijke omgeving, bekend, dat er alleen
op Woensdag en Zondag bezoek wordt toe
gelaten; dat is dus ook 'n regeling van twee-
maal per week.
De heer DE BAKKER verklaart zich te
kunnen vereenigen met den heer Van den
Bulck; tegenover de 4000 subsidie die ze
van de gemeente krijgen, konden ze wel wat
soepeler zijn. Spreker veronderstelt, dat, in
dien er bezoekers komen en er ligt een em
stige zieke, zij wel zoo verstandig zullen zijn
zich wat stil te houden.
De heer VAN DEN BULCK moet er tegen
op komen, alsof de regeling elders ook zoo
zou zijn. Hij heeft zelf in Oostburg in het
ziekenhuis gelegen, en daar kon hij bezoek
krijgen zooveel hij wilde. Hij weet, dat het te
Leiden ook zoo is.
De heer VAN CADSAND moet dat laatste
beslist tegenspreken. Hij had een zwager in
Amsterdam, die naar Leiden kwam om daar
zijne zuster te bezoeken, maar die werd daar
niet toegelaten, omdat het buiten den be
zoekdag was.
De heer VAN DEN BULCK: In Oostburg
heb ik het dan toch anders ondervonden.
De heer COLSEN kan er zich ook niet
mede vereenigen. In Sluiskil worden de men
schen die van buiten komen, steeds toege
laten, de verpleegster heeft dit aan spreker
zelf verklaard. Voor de menschen uit het
dorp zijn echter ook 2 dagen vastgesteld.
De VOORZITTER veronderstelt, dat het
bestuur der Vereeniging tot ziekenverzorging
door lezing van het verslag met deze bespre-
kingen in kennis zal komen en dat het aan-
beveling verdient, het resultaat daarvan af te
wachten. Hjj gelooft, dat er wel rekening
mede zal gehouden worden.
Spreker deelt voorts mede, dat er van de
vereeniging nog een nader verzoek is inge-
komen om de subsidie te verhoogen tot
5000. Burgemeester en wethouders zijn van
oordeel, dat we daarover thans maar niet
meer moeten beslissen, doch dat eens moeten
aanhouden tot de begrooting voor 1930.
De heer COLSEN spreekt de verwachting
uit, dat, als burgemeester en wethouders dat
verzoek van het ziekenhuis te Ter Neuzen
overwegen, of ze dan ook hun belofte zullen
gestand doen om eens te denken over een
verzoek om subsidie voor het ziekenhuis te
Sluiskil. Er is indertijd toegezegd, dat men
daar op zou terugkomen. Misschien is dat
dan nu de tijd.
De heer SCHEELE zou dan wenschen, dat
burgemeester en wethouders ook eens onder-
zochten in hoeverre de stichting van het zie
kenhuis te Sluiskil van invloed is geweest op
de exploitatie van het ziekenhuis te Ter Neu
zen, waardoor we steeds de subsidie daarvoor
hebben moeten verhoogen.
95. Kosten voor het waarschuwen des
nachts van de geneesheeren bij telefoonoproe-
pen van buiten de kom der gemeente. f 60.
96. Subsidie aan het „Wit-Gele Kruis" te
Sluiskil (Ter Neuzen). 250.
97. Subsidie aan het ,,Wit-Gele Kruis" te
Ter Neuzen (kom). 300.
De VOORZITTER herinnert, dat er een
adres is van het Wit-Gele Kruis, om die sub
sidie te verhoogen.
De heer DE BAKKER geeft te kennen, dat
het Wit-Gele Kruis de f 300 vraagt voor de
gewone exploitatie der vereeniging, doch f 150
meer voor een consultatiebureau voor zui-
gelingen. Daarvoor moeten twee kamers
worden ingericht welke verwarmd en ver-
licht moeten worden. De raming der kosten
bedraagt f 450, waarvan het Wit-Gele Kruis
er zelf 300 voor zijn rekening neemt, voor
het algemeen belang. De vereeniging meent
zoo'n consultatie-bureau te moeten inrichten,
aangezien het dit in het algemeen belang
noodzakelijk acht. Als de gemeenteraad nu
eens een klein beetje wilde meewerken, kwam
dit voor elkaar.
De VOORZITTER merkt op, dat in het
adres der Vereeniging het bedrag niet ge-
specificeerd wordt. Er wordt gevraagd f 450.
Met alle waardeering voor dien arbeid, mee-
nen burgemeester en wethouders met het oog
op den financieelen toestand der gemeente
geen verhooging van subsidie te kunnen voor-
stellen.
De heer COLSEN vraagt, of er soms hier
aan het ziekenhuis ook gelegenheid is waar
men met zijn zuigelingen terecht kan, waar
ze worden gewogen
De heer GEELHOEDT Daamaar is, voor
zoover mij bekend, nooit naar gevraagd.
De heer COLSEN kan, aangezien die ge
legenheid in het ziekenhuis niet bestaat, niet
anders dan het verzoek van het Wit-Gele
Kruis buitengewoon steunen. In Sluiskil be
staat die gelegenheid ook, daar worden de
kinders wekelijksch gewogen.
De heer HAMELINK betoogt, dat er in
zuigelingenzorg natuurlijk iets zit, dat niet
zonder meer op zij kan worden gezet. Hij zou
gaame hebben gezien, dat burgemeester en
wethouders eens een onderzoek hadden inge-
steld, hoe dat consultatiebureau zal worden
ingericht, want dan is het niet voldoende dat
men de gelegenheid openstelt om de kinde
ren te wegen, doch behoort ook advies te
worden gegeven over de voeding en de Wee
ding. Hij acht de zuigelingenzorg wel van
groot belang.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
burgemeester en wethouders inderdaad waar
deering hebben voor de zorg voor zuigelin
gen, die het Wit-Gele Kruis aan den dag
legt. De Vereeniging voor Ziekenverzorging,
die voor haar ziekenhuis reeds met tekorten
heeft te kampen, kan niet verder gaan. Bur
gemeester en wethouders geven in overwe-
ging de bestaande post te laten staan. In-
middels zullen zij zich dan op de hoogte stel-
len van deze zaak om eventueel naar aanlei
ding daarvan met een voorstel te komen. Ze
kunnen een en ander thans niet beoordeelen.
De heer DE BAKKER had gehoopt, dat
deze kwestie nu door burgemeester en wet
houders al in den raad zou gebracht zijn. De
min-gegoeden, ten wiens voordeele het con
sultatie-bureau zou worden ingericht, worden
hier weer op den achtergrond geschoven. Hij
neemt daar geen genoegen mee. Het is een
hoogst nuttige instelling, die in verband met
de zuigelingensterfte in het algemeen belang
moet worden geacht. De moeders kunnen
daar voor de verzorging h'unner kinders kos-
teloos inlichtingen krijgen.
De heer HAMELINK: Worden die door
een deskundig gegeven?
De heer DE BAKKER: Ja, door een
dokter.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
voorstel van burgemeester en wethouders
moeilijk anders kon luiden -an het thans is.
Door de vereeniging wordt gevraagd een
verhooging der subsidie van 300 tot f 450
en zij konden er dus niets anders dan sub-
sidieverhooging in zien. Daarom dienen zij
eerst een ander onderzoek in te stellen.
De heer SCHEELE kan er zich mede ver
eenigen, dat naar deze zaak een emstig on
derzoek wordt ingesteld. Hij moet echter
protesteeren tegen de woorden van den heer
De Bakker dat hier de belangen van den
minderen man op den achtergrond worden
geschoven of getracht wordt iemand te du-
peeren. Alles behoort regelmatig te worden
behandeld. Dat zijn zoo van die uitdrukkin-
gen waarvan de heeren zich hier zouden be-
hooren te onthouden.
De heer COLSEN merkt op, gevraagd te
hebben, of er hier al zoo iets was, en, toen
dat niet het geval was, heeft hij dat aanbe-
volen, het verwondert hem, dat er in een
plaats als Ter Neuzen zoo iets nog niet is.
Omdat hij het zeer noodig acht, kan hij er
mee meegaan.
De heer GEELHOEDT wenscht alvorens
zich een oordeel te vormen nadere inlich
tingen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
burgemeester en wethouders bereid zijn een
onderzoek in te stellen en met de gemaakte
opmerkingen rekening zullen houden.
De voorgestelde post wordt onveranderd
gehandhaafd.
98. Toelage aan den oud-keurmeester P.
J. Klaaijssen. 290.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
Inkomsten
99. Renten en aflossing van voorschot-
ten, verleend in het belang van de verbete-
ring der volkshuisvesting. 1710.
100. Bijdragen van het "fk, krachtens art.
38, derde lid, der woningwet. 10.800.
101. Terugbetaling door de Woningbouw-
vereeniging ,,Werkmansbelang" der anniritei-
ten over aan haar ten behoeve van den bouw
van arbeiderswoningen verleende voorschot-
ten. 32.955.
102. Erfpacht voor de uitgifte van gron-
den gebruikt in het belang der volkshuis
vesting. 2360.
103. Huur van grond, waarop de noodwo-
ningen zijn gebouwd. f 125.
104. Voordeelige saldi der exploitatie-
rekeningen van de 6 noodwoningen. 450.
Uitgaven
105. Overage rente van geldleeningen ten
laste van hoofdstuk V komende. f 2780.
106. Overiige aflossing van geldleeningen
ten laste van hoofdstuk V komende. 1605.
107. Annu'iteiten aan het rijk verschul-
digd ter zake van ontvangen voorschotten in
het belang van de verbetering der volkshuis
vesting. 34.955.
108. Bijdragen ter tegemoetkoming in de
betaling van rente en aflossing van een door
de gemeente verleend voorschot in het be
lang van de verbetering der volkshuisvesting.
f 14.400.
Inkomsten
109. Voordeelig saldo der exploitatie-reke-
ning van de middenstandswoningen. 900.
Uitgaven
111. Aandeel van het rijk in het voordee
lig saldo der exploitatie-rekeningen der 6
noodwoningen. f 520.
112. Voordeelig saldo der exploitatie-reke-
ning der middenstandswoningen. f 675.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten
110. Marktgelden, wik-, weeg- en meet-
gelden. 1600.
Uitgaven
113. Jaaiwedden van het personeel ten
dienste van het beheer der openbare werken,
voor zoover niet onder de volgende artikelen
begrepen. 18.040.
114. Schrijf- en bureaubehoeften enz. 50.
115. Onderhoud van straten en pleinen.
4290.
Inkomsten
116. Heffing voor het ruimen van priva-
ten. 2400.
117. Begrafenisrechten. 1000.
De heer COLSEN merkt op, dat die post
geregeld verminderd.
De heer HAMELINK: Er gaan er te wei-
nig dood.
De heer COLSEN: Neen,-er gaan er niet
te weinig dood, maar de rechten zouden moe
ten worden verhoogd.
De heer HAMELINK: Daar kan niets van
komen
118. Opbrengst van den verkoop van asch
en vuilnis en faecalien. f 700.
119. Belasting wegens gebouwde eigen-
dommen en daarbij behoorende erven, die aan
openbare land- of waterwegen in de ge
meente belenden of in de onmiddellijke nabij-
heid daarvan gelegen zijn, en wegens onge-
bouwde eigendommen, die aan deze wegen
belenden of op deze wegen uitgang hebben.
f 1520.
120. Terugontvangst van kosten van ver-
stratingen ten behoeve van de bedrijven en
van derden. 450.
121. Verhaal van pensioensbijdragen. 700.
122. Stoepengeld. 100.
Uitgaven
123. Onderhoud van wegen en voetpaden.
f 1510.
124. Jaarwedden der marktmeesters. f 50o
De heer COLSEN vraagt over dezen post
stemming.
Zij wordt verworpen met 10 tegen 3 stem-
men.
Voor stemmen de heeren Bedet, De Jager
en Geelhoedt; tegen stemmen de heeren Van
Aken, Scheele, Van Cadsand, Verlinde, De
Bruijne, De Bakker, Colsen, Hamelink, Van
Driel en Van den Bulck.
De heer VAN DEN BULCK komt nog
terug op den post 123 en vraagt of het niet
rnogelijk zou zijn den weg van de brug langs
de koolschuur naar de Schoollaan te ver-
harden.
De VOORZITTER weet op het oogenblik
niet hoe de situatie zich daar verhoudt. In
dien het mogelijk is, zal het gedaan worden.
De heer VAN CADSAND informeert tege-
lijk nog of er al macadam is voor het pad te
Sluiskil.
De VOORZITTER zegt, dat daarvoor zal
worden gezorgd.
125. Onderhoud van wandelplaatsen en
plantsoenen. f 700.
126. Onderhoud van pompen en riolen.
f 1955.
127. Kosten van havens, vaarten, kaai-
muren, sluizen en andere waterwerken. 400.
128. Onderhoud en bediening van klokken,
uurwerken, speelwerken en dergelijke. f 140.
129. Kosten van de algemeene begraaf-
plaats en kosten van begraving. f 2320.
De heer COLSEN vraagt, hoe het staat
met de beplanting van de begraafplaats te
Sluiskil.
De heer HAMELINK: Dan moeten we
nogal verhoogen.
De heer COLSEN: Neen, dddr bedruipt de
begraafplaats zich wel; ze zijn d3Ar niet zoo
veel eischend.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat de
aandacht daaraan is gewijd en er in zal voor-
zien worden.
130. Kosten van de gemeentereiniging,
voor zoover niet vallende onder hoofdstuk
XIII. 5445.
De heer VAN AKEN vraagt of er voor de
eene vuilniswagen, die niet voldoet, niet een
betere zou kunnen worden aangeschaft. De
eene is draaglijk, maar de andere beteekent
niets, de bedienende mannen moeten daar de
bakken naar de hoogte opgooien, zoodat het
stof hoog opvliegt.
De VOORZITTER merkt op, dat er een
overdekte wagen is, maar er wordt ook wel
eens een open kar gebruikt van dc Gebr.
Faas, de leveranciers der paarden. Hij zal
deze vraag ter sprake brengen bij burge
meester en wethouders.
131. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten. f 3560.
132. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. 20.
133. Rente van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk VI komende. f 3975.
134. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk VI komende. f 4385.
135. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
kapitaaldienst. f 9350.
136. Kosten van de leggers en van de
schouw van wegen, voetpaden en waterlei-
dingen. 10.
137. Plaatsen van advertentien. 50.
138. Kosten van zegels. f 120.
De heer VAN DRIEL zou als 138a op de
begrooting willen gebracht zien een post
voor het plaatsen van een urinoir aaa de
Zuidzijde der Axelsche brug bij de Rose-
gracht. Het bevreemdt hem, dat burgemees
ter en wethouders mededeelen, dat het uri
noir bij het station zal worden herplaatst,
doch dat ze er zich voor de door hem ge-
noemde plaats op deze manier af maken. Spre
ker weet die inrichting aan de anderen kant
der brug zeer goed staan. En het is ook niet
om het bezwaar dat er bestaat om de brug
over te gaan om dat urinoir te bereiken,
maar wel omdat men dit niet ten alien tijde
kan. Hij weet wel dat, als de brug geopend
is om een sleeptrein bestaande uit 12 sche-
pen door te laten, daarmede een heelen tijd
gemoeid is, dat er dan daar ten slotte vele
menschen, waaronder ook van buiten komen-
den moeten wachten, en dat het dan her-
haaldelijk merkbaar is dat er behoefte be
staat aan zoo'n gelegenheid, aangezien de
menschen dan hetgeen ze te veel hebben daar
niet kunnen kwijt geraken, zonder in strijd te
komen met de politieverordening. Wanneer
men een uitzondering wil maken en goed-
vinden, dat men die gelegenheid zoekt tegen
daar staande getimmerten, is het wat anders.
Maar C. Boogert heeft dat b.v. wel anders
ondervonden. Indien men zou zeggen we
kunnen er geen plaatsen, om financieele
reden, was het iets anders, maar nu meent
spreker dat er alles voor te zeggen is, dat
aan die zijde der brug zoo'n gelegenheid
wordt ingericht. Aangezien de gemeente
daar niet over grond beschikt, zou spreker in
overweging willen geven die te plaatsen bij
den zandbak aan de brug. Als nu iemand aan
zijn noodzakelijke behoefte wil voldoen en de
politie is in de omgeving dan wordt hij ver-
baliseerd.
De heer DE BAKKER kan zich vereenigen
met het voorstel van den heer Van Driel
om ook aan die zijde van het kanaal, bij de
brug, een urinoir te plaatsen. Er is aan die
zijde een groote uitbreiding der bevolking en
ook hjj acht zoo'n inrichting daar dringend
noodig. Men zou anders de menschen wel
een dubbeltje moeten geven om naar een caf<5
te gaan om aan hun behoefte te voldoen.
De heer VERLINDE merkt op, dat er al
tijd nog een urinoir over is, sinds dat in het
apothekersstraatje werd opgeruimd. Laat
men dat dan da&r plaatsen.
De heer SCHEELE verklaart zich tegen-
stander van het voorstel.
Het wordt aangenomen met 7 tegen 6
stemmen.
Voor stemmen de heeren Verlinde, De
Bruijne, De Bakker, Colsen, Hamelink, Van
Driel en Van den Bulck; tegen stemmen de
heeren Van Aken, Bedet, De Jager, Geel
hoedt, Scheele en Van Cadsand.
De post wordt alsnu voor memorie uitge-
trokken.
139. Teruggaaf van rechten of belasting
enz. Memorie.
140. Onderhoud en schoonhouden, be-
nevens verlichting en veiwarming der kan-
toren en werkplaatsen van den dienst van
openbare werken. f 10.
141. Vergoeding aan den gemeente-bouw-
meester voor het gebruik van een rijwiel in
dienst der gemeente. f 25.
142. 40 toeslag op het pensioen van
den oud-grafdelver Ph. Haak. f 70.
Hoofdstuk VII.
Eigendommen. niet voor den openbaren dienst
bestemd.
Inkomsten
143. Huur van huizen en andere gebou-
wen. f 1375.
144. Huur of pacht van landerijen. 95.
145. Opbrengst van grasverpachtingen.
35.
146. Cijnzen en erfpachten. 3980.
147. Recognition ter zake van vergunnin-
gen. f 480.
148. Renten van kapitalen. f 6020.
Uitgaven
149. Grondlasten. 100.
150. Dijk- en polderlasten. 60.
151. Erfpachten, grondrenten, enz. 75.
152. Onderhoud en administratie van be-
zittingen, niet voor den publieken dienst ge
bruikt of van werken en inrichtingen geheel
of voor een groot gedeelte buiten de gemeen
te gelegen. f 480.
153. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. 10.
154. Rente van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk VII komende. 1550.
155. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstoik VII komende. f 1000.
156. Bewaargeving van rentegevende
stukken. 30.
157. Rente te betalen bij aankoop van
rentegevende stukken. f 150.
Hoofdstuk VIII.
Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
Inkomsten
158. Schoolgelden. f 2900.
159. Vergoeding van het rijk. 31.815.
160. Bijdragen van andere gemeenten in
zake het openbaar gewoon lager onderwijs.
140.
Uitgaven
161. Jaarwedden en wedden der onder-
wijzers. f 31.815.
162. Kosten van het instandhouden van
schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor
het ondei-wijs in lichamelijke oefening. f 965.
De heer VAN DEN BULCK merkt naar
aanleiding van het antwoord van burgemees
ter en wethouders op het afdeelingsverslag
op, dat, indien men wachten moet met het
nemen van maatregelen tot het wegnemen
van den stank der privaten in de kopschool
tot de waterleiding er is, dit nog geruimen
tijd kan aanloopen. Hij zou in overweging
willen geven, een grondig technisch onder
zoek te laten instellen, naar de mogelijkheid
om dit euvel op te lossen. Er wordt nu wel
gezegd: als de waterleiding er is, is deze
kwestie opgelost, maar zoover zijn we nog
niet, en als de wind, zooals voorkomt, zoo'n
week of 6, 7, Oost is, is het niet uit te
houden.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat, zoo
als bekend, de inrichting der privaten een
mislukking is. Om het euvel afdoende te ver-
beteren, zullen groote kosten noodig zijn.
De heer VERLINDE meent, dat het euvel
daardoor ontstaat, dat de buis boven water
komt. Bij Oostenwind komt er dan lucht in.
die in de school wordt gevoerd. Indien men
er een klep voor doet, zal het euvel vermoe-
delijk verholpen zijn. Het komt hem voor,
dat dit toch eens te beproeven zou zijn. Helpt
het niet, dan kan men er die klep weer af
doen.
De VOORZITTER meent ook, dat dit eens
geprobeerd kan worden.
De heer DE BAKKER meent, dat, indien
aan de buis een verlengstuk wordt gemaakt,
dat steeds in een aan te brengen soort emmer
water uitmondt, zoodat de opening der buis
voortdurend afgesloten is, en waardoor de
afvoer gaat, de onaangename lucht zal be-
lemmerd worden in de school te komen.
De VOORZITTER merkt op, dat de heer
Verlinde hetzelfde heeft gezegd en dat ge
tracht zal worden of op die wijze het euvel
te verhelpen is.
163. Huur van schoolgebouwen, alsmede
huur en erfpacht van terreinen voor het on
derwijs in lichamelijke oefening. 25.
164. Onderhouden van schoolmeubelen.
200.
Inkomsten
165. Verhaal van pensioenbijdragen. 2860.
166. Huur of vergoeding voor het gebruik
van schoollokalen. Memorie.
167. Terugontvangst van te veel uitbe-
taalde jaarwedden en wedden der onder-
wijzers. Memorie.
168. Restitutie door het rijk wegens over
den voorvorigen dienst te veel ingehouden
c. q. in rekening gebrachte pensioensbijdra
gen der onderwijzers. Memorie.
Uitgaven
169. Aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef-
ten. f 1700.
170. Verlichting, verwarming en schoon
houden van schoolgebouwen. f 1950.
171. Kosten van schoolbibliotheken. 150.
172. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten. 2880.
173. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. f 25.
174. Rente van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk VIII 2 komende. f 515.
175. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk VIII 2 komende. f 585.
176. Advertentiekosten. 40.
177. Teruggaaf van schoolgelden. 100.
178. Belooning van assistenten. 800.
De heer SCHEELE vraagt, of die post in
het aanstaande jaar nog zal noodig zijn.