ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDLREN. No 8297. Maandag 13 November 1928. 63e Jaargang Tweede Blad. A80NNEMENTSPRIJS: GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. in. EE* Binner. Ter Neuzen f 1.40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetalinq fr. per post f 6,60 per jaar Voor Belflie en Amenka f 2,25, overiqe landen 2,60 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetalinq. Dit blad verschijnt iederen Maandsq-, Woensdpq- en Vrijdaqavond. Vergadering van Donderdag 25 October 1928. (Vervolg Middagzitting. 92. Kosten van uitzending en verpleging van kinderen in gezondheids- en vacantie- kolonies. 10. 93. Subsidie aan de vereeniging „Het Groene Kruis". 1200. 94. Subsidie aan ziekenhuizen en sana toria. f 4000. De heer VAN DEN BULCK merkt op, dat burgemeester en wethouders hun antwoord dat het patienten-bezoek hier is geregeld als aan alle andere ziekenhuizen, best hadden kunnen achterwege laten, want hij weet dat anders. Er zijn hier voorbeelden in de omgeving, waar het bezoek elken dag wordt toegestaan. Htj betwijfelt ook sterk, of het juist is, d?t er in de derde klasse gemiddeld 6 patienten liggen. Het schijnt hem meer toe, dat het bestuur er door deze regeling op uit is, dat de menschen zoo min mogelijk de derde klasse zulien nemen. Hij had gaame van achter de groene tafel een ander antwoord verwacht en hoopt dat burgemeester en wethouders als- nog hun invloed zullen aanwenden, dat de beaoekgelegenheid met 1 dag wordt uitge- breid. Heeft hij ten deze het volgend jaar nog geen bevrediging, dan zal hij tegen de subsidie moeten stemmen. De heer VERLINDE zou met deze kwestie to«h voorzichtigheid aanraden. Hij moest 09k eens een bezoek brengen in de derde klassezaai toen er een stuk of 7 patienten lagen. Toevallig hadden ze allemaal bezoek en viel het hem op, dat dit toch wel hinder- Iflk moest zijn, als daar ook emstige patien ten lagen, en er dus in het belang der pa tienten zelf wel aanleiding is, niet iederen dag bezoek toe te laten. In de eerste en tweede klasse is het iets anders; daar liggen de patienten afzonderlijk en komen de be- zoekers voor een bepaalden patient, die dan met zijn toestand wel rekening zullen hou- den. Maar als daar meerdere patienten bij- een liggen, waarvan een stuk of 5 herstellen- de kunnen zijn en 2 anderen emstig, dan kan bet geroezemods in de zaal, dat het bezoek- utir meebrengt, voor de emstige patienten zeer hinderlijk zijn. De heer SCHEELE acht het antwoord van burgemeester en wethouders wel op zijn plaats. Voor de meer sterke patienten zal het niet hinderen, maar wel voor de zwak- ken. Als het niet in den zaal was, was het iets anders, maar ze liggen bijeen. Als er dan een emstige zieke ligt, zal die van het bezoek hinder hebben, want sommige men schen praten maar door. Het kan echter zijn, dat daaraan iets gedaan kan worden. De heer VAN AKEN deelt mede, dat hij ervaringen heeft van Vlissingen. Daar lagen in een zaaltje 8 of 9 patienten, toen hij er ook op bezoek kwam en dan stond hij er ver- stomd van hoe zieke menschen dat konden uithouden. Hij zou daarom zeggen: laat ze in het ziekenhuis oppassen, met het geven van uitbreiding aan de bezoekgelegenheid, want dat is een gevaarlijk standpunt. De heer HAMELINK moet er tegen op komen, dat dit zoo bezwaarlijk zou zijn. In- dien er geregeld zooveel patienten waren, aou dit z.i. meer tot uitdrukking komen in de begrooting. Bovendien, de patienten zijn toch niet alien ernstig ziek. De herstellenden aouden dan toch voor het ontvangen van be- aoek kunnen worden toegelaten op den cor ridor, Het is hem bekend, dat er op het bezoek veel prijs wordt gesteld. Zoo kent hij een geval, dat voor een patient speciaal de twee de klasse werd gekozen, omdat hij meer be zoek zou kunnen krijgen. Het is toch ook in het financieel belang van het ziekenhuis, dat men de patienten uit de omgeving naar hier trekt, in plaats van ze af te schrikken en hij aou ook gaame zien, dat daarom een derden bezoekdag werd toegelaten. Hij zou wenschen, dat burgemeester en wethouders er bij het bestuur van het zieken huis op aandrongen, het een punt van over- weging te doen uitmaken hieraan tegemoet te komen. De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat de bezoekdagen in het ziekenhuis alhier, overeenkomen met die van brjna alle zieken huizen uit den lande. Wanneer een patient is geopereerd, dan krijgt de familie terstond bericht, en wordt toegestaan dezen te be- zoeken zoodra zijn toestand dit toelaat. In dien de toestand van een patient emstig is, wordt de familie ook direct gewaarschuwd, zelfs in den nacht en indien er patienten van buiten Ter Neuzen zijn en er komt bezoek, dan worden die altijd toegelaten. De heer HAMELINK: Zeker, maar heel sehriel, 15 minuten! De heer GEELHOEDT merkt voorts op, dat, als een patient emstig is, de behandelen- de geneesheer er zelf tegen op komen zal, indien zijn patient door bezoek gehinderd wordt. Nu zijn in den regel niet alle patien ten even ernstig. Maar als men er 2 heeft die bijna hersteld zijn, kan het zijn dat een derde, die nog ernstig is, veel gehinderd wordt. Druk bezoek kan niet worden toege laten. Zieken hebben rust, in een rustige omgeving noodig. De heer HAMELINK verklaart zelf mee- gemaakt te hebben, dat men trachtte wat meer geld bijeen te brengen om een patient in de 2e klasse onder te brengen met het oog op de ruimere gelegenheid voor bezoek. De heer GEELHOEDT gelooft, dat hij dat ook zou doen. Maar men moet niet uit het oog verliezen, dat de patient dan alleen ligt en als de familie het hem lastig wil maken en te druk bezoeken, zij dat dan zelf moet weten, doch er anderen niet door hindert. De heer VAN CADS AND zal niet ontken- nen, dat het voor een patient aangenaam is, dat hij bezoek kan ontvangen, doch het is hem van verschillende ziekenhuizen, niet in de on- middellijke omgeving, bekend, dat er alleen op Woensdag en Zondag bezoek wordt toe gelaten; dat is dus ook 'n regeling van twee- maal per week. De heer DE BAKKER verklaart zich te kunnen vereenigen met den heer Van den Bulck; tegenover de 4000 subsidie die ze van de gemeente krijgen, konden ze wel wat soepeler zijn. Spreker veronderstelt, dat, in dien er bezoekers komen en er ligt een em stige zieke, zij wel zoo verstandig zullen zijn zich wat stil te houden. De heer VAN DEN BULCK moet er tegen op komen, alsof de regeling elders ook zoo zou zijn. Hij heeft zelf in Oostburg in het ziekenhuis gelegen, en daar kon hij bezoek krijgen zooveel hij wilde. Hij weet, dat het te Leiden ook zoo is. De heer VAN CADSAND moet dat laatste beslist tegenspreken. Hij had een zwager in Amsterdam, die naar Leiden kwam om daar zijne zuster te bezoeken, maar die werd daar niet toegelaten, omdat het buiten den be zoekdag was. De heer VAN DEN BULCK: In Oostburg heb ik het dan toch anders ondervonden. De heer COLSEN kan er zich ook niet mede vereenigen. In Sluiskil worden de men schen die van buiten komen, steeds toege laten, de verpleegster heeft dit aan spreker zelf verklaard. Voor de menschen uit het dorp zijn echter ook 2 dagen vastgesteld. De VOORZITTER veronderstelt, dat het bestuur der Vereeniging tot ziekenverzorging door lezing van het verslag met deze bespre- kingen in kennis zal komen en dat het aan- beveling verdient, het resultaat daarvan af te wachten. Hjj gelooft, dat er wel rekening mede zal gehouden worden. Spreker deelt voorts mede, dat er van de vereeniging nog een nader verzoek is inge- komen om de subsidie te verhoogen tot 5000. Burgemeester en wethouders zijn van oordeel, dat we daarover thans maar niet meer moeten beslissen, doch dat eens moeten aanhouden tot de begrooting voor 1930. De heer COLSEN spreekt de verwachting uit, dat, als burgemeester en wethouders dat verzoek van het ziekenhuis te Ter Neuzen overwegen, of ze dan ook hun belofte zullen gestand doen om eens te denken over een verzoek om subsidie voor het ziekenhuis te Sluiskil. Er is indertijd toegezegd, dat men daar op zou terugkomen. Misschien is dat dan nu de tijd. De heer SCHEELE zou dan wenschen, dat burgemeester en wethouders ook eens onder- zochten in hoeverre de stichting van het zie kenhuis te Sluiskil van invloed is geweest op de exploitatie van het ziekenhuis te Ter Neu zen, waardoor we steeds de subsidie daarvoor hebben moeten verhoogen. 95. Kosten voor het waarschuwen des nachts van de geneesheeren bij telefoonoproe- pen van buiten de kom der gemeente. f 60. 96. Subsidie aan het „Wit-Gele Kruis" te Sluiskil (Ter Neuzen). 250. 97. Subsidie aan het ,,Wit-Gele Kruis" te Ter Neuzen (kom). 300. De VOORZITTER herinnert, dat er een adres is van het Wit-Gele Kruis, om die sub sidie te verhoogen. De heer DE BAKKER geeft te kennen, dat het Wit-Gele Kruis de f 300 vraagt voor de gewone exploitatie der vereeniging, doch f 150 meer voor een consultatiebureau voor zui- gelingen. Daarvoor moeten twee kamers worden ingericht welke verwarmd en ver- licht moeten worden. De raming der kosten bedraagt f 450, waarvan het Wit-Gele Kruis er zelf 300 voor zijn rekening neemt, voor het algemeen belang. De vereeniging meent zoo'n consultatie-bureau te moeten inrichten, aangezien het dit in het algemeen belang noodzakelijk acht. Als de gemeenteraad nu eens een klein beetje wilde meewerken, kwam dit voor elkaar. De VOORZITTER merkt op, dat in het adres der Vereeniging het bedrag niet ge- specificeerd wordt. Er wordt gevraagd f 450. Met alle waardeering voor dien arbeid, mee- nen burgemeester en wethouders met het oog op den financieelen toestand der gemeente geen verhooging van subsidie te kunnen voor- stellen. De heer COLSEN vraagt, of er soms hier aan het ziekenhuis ook gelegenheid is waar men met zijn zuigelingen terecht kan, waar ze worden gewogen De heer GEELHOEDT Daamaar is, voor zoover mij bekend, nooit naar gevraagd. De heer COLSEN kan, aangezien die ge legenheid in het ziekenhuis niet bestaat, niet anders dan het verzoek van het Wit-Gele Kruis buitengewoon steunen. In Sluiskil be staat die gelegenheid ook, daar worden de kinders wekelijksch gewogen. De heer HAMELINK betoogt, dat er in zuigelingenzorg natuurlijk iets zit, dat niet zonder meer op zij kan worden gezet. Hij zou gaame hebben gezien, dat burgemeester en wethouders eens een onderzoek hadden inge- steld, hoe dat consultatiebureau zal worden ingericht, want dan is het niet voldoende dat men de gelegenheid openstelt om de kinde ren te wegen, doch behoort ook advies te worden gegeven over de voeding en de Wee ding. Hij acht de zuigelingenzorg wel van groot belang. De VOORZITTER geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders inderdaad waar deering hebben voor de zorg voor zuigelin gen, die het Wit-Gele Kruis aan den dag legt. De Vereeniging voor Ziekenverzorging, die voor haar ziekenhuis reeds met tekorten heeft te kampen, kan niet verder gaan. Bur gemeester en wethouders geven in overwe- ging de bestaande post te laten staan. In- middels zullen zij zich dan op de hoogte stel- len van deze zaak om eventueel naar aanlei ding daarvan met een voorstel te komen. Ze kunnen een en ander thans niet beoordeelen. De heer DE BAKKER had gehoopt, dat deze kwestie nu door burgemeester en wet houders al in den raad zou gebracht zijn. De min-gegoeden, ten wiens voordeele het con sultatie-bureau zou worden ingericht, worden hier weer op den achtergrond geschoven. Hij neemt daar geen genoegen mee. Het is een hoogst nuttige instelling, die in verband met de zuigelingensterfte in het algemeen belang moet worden geacht. De moeders kunnen daar voor de verzorging h'unner kinders kos- teloos inlichtingen krijgen. De heer HAMELINK: Worden die door een deskundig gegeven? De heer DE BAKKER: Ja, door een dokter. De VOORZITTER geeft te kennen, dat het voorstel van burgemeester en wethouders moeilijk anders kon luiden -an het thans is. Door de vereeniging wordt gevraagd een verhooging der subsidie van 300 tot f 450 en zij konden er dus niets anders dan sub- sidieverhooging in zien. Daarom dienen zij eerst een ander onderzoek in te stellen. De heer SCHEELE kan er zich mede ver eenigen, dat naar deze zaak een emstig on derzoek wordt ingesteld. Hij moet echter protesteeren tegen de woorden van den heer De Bakker dat hier de belangen van den minderen man op den achtergrond worden geschoven of getracht wordt iemand te du- peeren. Alles behoort regelmatig te worden behandeld. Dat zijn zoo van die uitdrukkin- gen waarvan de heeren zich hier zouden be- hooren te onthouden. De heer COLSEN merkt op, gevraagd te hebben, of er hier al zoo iets was, en, toen dat niet het geval was, heeft hij dat aanbe- volen, het verwondert hem, dat er in een plaats als Ter Neuzen zoo iets nog niet is. Omdat hij het zeer noodig acht, kan hij er mee meegaan. De heer GEELHOEDT wenscht alvorens zich een oordeel te vormen nadere inlich tingen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders bereid zijn een onderzoek in te stellen en met de gemaakte opmerkingen rekening zullen houden. De voorgestelde post wordt onveranderd gehandhaafd. 98. Toelage aan den oud-keurmeester P. J. Klaaijssen. 290. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. Inkomsten 99. Renten en aflossing van voorschot- ten, verleend in het belang van de verbete- ring der volkshuisvesting. 1710. 100. Bijdragen van het "fk, krachtens art. 38, derde lid, der woningwet. 10.800. 101. Terugbetaling door de Woningbouw- vereeniging ,,Werkmansbelang" der anniritei- ten over aan haar ten behoeve van den bouw van arbeiderswoningen verleende voorschot- ten. 32.955. 102. Erfpacht voor de uitgifte van gron- den gebruikt in het belang der volkshuis vesting. 2360. 103. Huur van grond, waarop de noodwo- ningen zijn gebouwd. f 125. 104. Voordeelige saldi der exploitatie- rekeningen van de 6 noodwoningen. 450. Uitgaven 105. Overage rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk V komende. f 2780. 106. Overiige aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk V komende. 1605. 107. Annu'iteiten aan het rijk verschul- digd ter zake van ontvangen voorschotten in het belang van de verbetering der volkshuis vesting. 34.955. 108. Bijdragen ter tegemoetkoming in de betaling van rente en aflossing van een door de gemeente verleend voorschot in het be lang van de verbetering der volkshuisvesting. f 14.400. Inkomsten 109. Voordeelig saldo der exploitatie-reke- ning van de middenstandswoningen. 900. Uitgaven 111. Aandeel van het rijk in het voordee lig saldo der exploitatie-rekeningen der 6 noodwoningen. f 520. 112. Voordeelig saldo der exploitatie-reke- ning der middenstandswoningen. f 675. Hoofdstuk VI. Openbare werken. Inkomsten 110. Marktgelden, wik-, weeg- en meet- gelden. 1600. Uitgaven 113. Jaaiwedden van het personeel ten dienste van het beheer der openbare werken, voor zoover niet onder de volgende artikelen begrepen. 18.040. 114. Schrijf- en bureaubehoeften enz. 50. 115. Onderhoud van straten en pleinen. 4290. Inkomsten 116. Heffing voor het ruimen van priva- ten. 2400. 117. Begrafenisrechten. 1000. De heer COLSEN merkt op, dat die post geregeld verminderd. De heer HAMELINK: Er gaan er te wei- nig dood. De heer COLSEN: Neen,-er gaan er niet te weinig dood, maar de rechten zouden moe ten worden verhoogd. De heer HAMELINK: Daar kan niets van komen 118. Opbrengst van den verkoop van asch en vuilnis en faecalien. f 700. 119. Belasting wegens gebouwde eigen- dommen en daarbij behoorende erven, die aan openbare land- of waterwegen in de ge meente belenden of in de onmiddellijke nabij- heid daarvan gelegen zijn, en wegens onge- bouwde eigendommen, die aan deze wegen belenden of op deze wegen uitgang hebben. f 1520. 120. Terugontvangst van kosten van ver- stratingen ten behoeve van de bedrijven en van derden. 450. 121. Verhaal van pensioensbijdragen. 700. 122. Stoepengeld. 100. Uitgaven 123. Onderhoud van wegen en voetpaden. f 1510. 124. Jaarwedden der marktmeesters. f 50o De heer COLSEN vraagt over dezen post stemming. Zij wordt verworpen met 10 tegen 3 stem- men. Voor stemmen de heeren Bedet, De Jager en Geelhoedt; tegen stemmen de heeren Van Aken, Scheele, Van Cadsand, Verlinde, De Bruijne, De Bakker, Colsen, Hamelink, Van Driel en Van den Bulck. De heer VAN DEN BULCK komt nog terug op den post 123 en vraagt of het niet rnogelijk zou zijn den weg van de brug langs de koolschuur naar de Schoollaan te ver- harden. De VOORZITTER weet op het oogenblik niet hoe de situatie zich daar verhoudt. In dien het mogelijk is, zal het gedaan worden. De heer VAN CADSAND informeert tege- lijk nog of er al macadam is voor het pad te Sluiskil. De VOORZITTER zegt, dat daarvoor zal worden gezorgd. 125. Onderhoud van wandelplaatsen en plantsoenen. f 700. 126. Onderhoud van pompen en riolen. f 1955. 127. Kosten van havens, vaarten, kaai- muren, sluizen en andere waterwerken. 400. 128. Onderhoud en bediening van klokken, uurwerken, speelwerken en dergelijke. f 140. 129. Kosten van de algemeene begraaf- plaats en kosten van begraving. f 2320. De heer COLSEN vraagt, hoe het staat met de beplanting van de begraafplaats te Sluiskil. De heer HAMELINK: Dan moeten we nogal verhoogen. De heer COLSEN: Neen, dddr bedruipt de begraafplaats zich wel; ze zijn d3Ar niet zoo veel eischend. De VOORZITTER geeft te kennen, dat de aandacht daaraan is gewijd en er in zal voor- zien worden. 130. Kosten van de gemeentereiniging, voor zoover niet vallende onder hoofdstuk XIII. 5445. De heer VAN AKEN vraagt of er voor de eene vuilniswagen, die niet voldoet, niet een betere zou kunnen worden aangeschaft. De eene is draaglijk, maar de andere beteekent niets, de bedienende mannen moeten daar de bakken naar de hoogte opgooien, zoodat het stof hoog opvliegt. De VOORZITTER merkt op, dat er een overdekte wagen is, maar er wordt ook wel eens een open kar gebruikt van dc Gebr. Faas, de leveranciers der paarden. Hij zal deze vraag ter sprake brengen bij burge meester en wethouders. 131. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. f 3560. 132. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. 20. 133. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk VI komende. f 3975. 134. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk VI komende. f 4385. 135. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaaldienst. f 9350. 136. Kosten van de leggers en van de schouw van wegen, voetpaden en waterlei- dingen. 10. 137. Plaatsen van advertentien. 50. 138. Kosten van zegels. f 120. De heer VAN DRIEL zou als 138a op de begrooting willen gebracht zien een post voor het plaatsen van een urinoir aaa de Zuidzijde der Axelsche brug bij de Rose- gracht. Het bevreemdt hem, dat burgemees ter en wethouders mededeelen, dat het uri noir bij het station zal worden herplaatst, doch dat ze er zich voor de door hem ge- noemde plaats op deze manier af maken. Spre ker weet die inrichting aan de anderen kant der brug zeer goed staan. En het is ook niet om het bezwaar dat er bestaat om de brug over te gaan om dat urinoir te bereiken, maar wel omdat men dit niet ten alien tijde kan. Hij weet wel dat, als de brug geopend is om een sleeptrein bestaande uit 12 sche- pen door te laten, daarmede een heelen tijd gemoeid is, dat er dan daar ten slotte vele menschen, waaronder ook van buiten komen- den moeten wachten, en dat het dan her- haaldelijk merkbaar is dat er behoefte be staat aan zoo'n gelegenheid, aangezien de menschen dan hetgeen ze te veel hebben daar niet kunnen kwijt geraken, zonder in strijd te komen met de politieverordening. Wanneer men een uitzondering wil maken en goed- vinden, dat men die gelegenheid zoekt tegen daar staande getimmerten, is het wat anders. Maar C. Boogert heeft dat b.v. wel anders ondervonden. Indien men zou zeggen we kunnen er geen plaatsen, om financieele reden, was het iets anders, maar nu meent spreker dat er alles voor te zeggen is, dat aan die zijde der brug zoo'n gelegenheid wordt ingericht. Aangezien de gemeente daar niet over grond beschikt, zou spreker in overweging willen geven die te plaatsen bij den zandbak aan de brug. Als nu iemand aan zijn noodzakelijke behoefte wil voldoen en de politie is in de omgeving dan wordt hij ver- baliseerd. De heer DE BAKKER kan zich vereenigen met het voorstel van den heer Van Driel om ook aan die zijde van het kanaal, bij de brug, een urinoir te plaatsen. Er is aan die zijde een groote uitbreiding der bevolking en ook hjj acht zoo'n inrichting daar dringend noodig. Men zou anders de menschen wel een dubbeltje moeten geven om naar een caf<5 te gaan om aan hun behoefte te voldoen. De heer VERLINDE merkt op, dat er al tijd nog een urinoir over is, sinds dat in het apothekersstraatje werd opgeruimd. Laat men dat dan da&r plaatsen. De heer SCHEELE verklaart zich tegen- stander van het voorstel. Het wordt aangenomen met 7 tegen 6 stemmen. Voor stemmen de heeren Verlinde, De Bruijne, De Bakker, Colsen, Hamelink, Van Driel en Van den Bulck; tegen stemmen de heeren Van Aken, Bedet, De Jager, Geel hoedt, Scheele en Van Cadsand. De post wordt alsnu voor memorie uitge- trokken. 139. Teruggaaf van rechten of belasting enz. Memorie. 140. Onderhoud en schoonhouden, be- nevens verlichting en veiwarming der kan- toren en werkplaatsen van den dienst van openbare werken. f 10. 141. Vergoeding aan den gemeente-bouw- meester voor het gebruik van een rijwiel in dienst der gemeente. f 25. 142. 40 toeslag op het pensioen van den oud-grafdelver Ph. Haak. f 70. Hoofdstuk VII. Eigendommen. niet voor den openbaren dienst bestemd. Inkomsten 143. Huur van huizen en andere gebou- wen. f 1375. 144. Huur of pacht van landerijen. 95. 145. Opbrengst van grasverpachtingen. 35. 146. Cijnzen en erfpachten. 3980. 147. Recognition ter zake van vergunnin- gen. f 480. 148. Renten van kapitalen. f 6020. Uitgaven 149. Grondlasten. 100. 150. Dijk- en polderlasten. 60. 151. Erfpachten, grondrenten, enz. 75. 152. Onderhoud en administratie van be- zittingen, niet voor den publieken dienst ge bruikt of van werken en inrichtingen geheel of voor een groot gedeelte buiten de gemeen te gelegen. f 480. 153. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. 10. 154. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk VII komende. 1550. 155. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstoik VII komende. f 1000. 156. Bewaargeving van rentegevende stukken. 30. 157. Rente te betalen bij aankoop van rentegevende stukken. f 150. Hoofdstuk VIII. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. Inkomsten 158. Schoolgelden. f 2900. 159. Vergoeding van het rijk. 31.815. 160. Bijdragen van andere gemeenten in zake het openbaar gewoon lager onderwijs. 140. Uitgaven 161. Jaarwedden en wedden der onder- wijzers. f 31.815. 162. Kosten van het instandhouden van schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het ondei-wijs in lichamelijke oefening. f 965. De heer VAN DEN BULCK merkt naar aanleiding van het antwoord van burgemees ter en wethouders op het afdeelingsverslag op, dat, indien men wachten moet met het nemen van maatregelen tot het wegnemen van den stank der privaten in de kopschool tot de waterleiding er is, dit nog geruimen tijd kan aanloopen. Hij zou in overweging willen geven, een grondig technisch onder zoek te laten instellen, naar de mogelijkheid om dit euvel op te lossen. Er wordt nu wel gezegd: als de waterleiding er is, is deze kwestie opgelost, maar zoover zijn we nog niet, en als de wind, zooals voorkomt, zoo'n week of 6, 7, Oost is, is het niet uit te houden. De heer GEELHOEDT merkt op, dat, zoo als bekend, de inrichting der privaten een mislukking is. Om het euvel afdoende te ver- beteren, zullen groote kosten noodig zijn. De heer VERLINDE meent, dat het euvel daardoor ontstaat, dat de buis boven water komt. Bij Oostenwind komt er dan lucht in. die in de school wordt gevoerd. Indien men er een klep voor doet, zal het euvel vermoe- delijk verholpen zijn. Het komt hem voor, dat dit toch eens te beproeven zou zijn. Helpt het niet, dan kan men er die klep weer af doen. De VOORZITTER meent ook, dat dit eens geprobeerd kan worden. De heer DE BAKKER meent, dat, indien aan de buis een verlengstuk wordt gemaakt, dat steeds in een aan te brengen soort emmer water uitmondt, zoodat de opening der buis voortdurend afgesloten is, en waardoor de afvoer gaat, de onaangename lucht zal be- lemmerd worden in de school te komen. De VOORZITTER merkt op, dat de heer Verlinde hetzelfde heeft gezegd en dat ge tracht zal worden of op die wijze het euvel te verhelpen is. 163. Huur van schoolgebouwen, alsmede huur en erfpacht van terreinen voor het on derwijs in lichamelijke oefening. 25. 164. Onderhouden van schoolmeubelen. 200. Inkomsten 165. Verhaal van pensioenbijdragen. 2860. 166. Huur of vergoeding voor het gebruik van schoollokalen. Memorie. 167. Terugontvangst van te veel uitbe- taalde jaarwedden en wedden der onder- wijzers. Memorie. 168. Restitutie door het rijk wegens over den voorvorigen dienst te veel ingehouden c. q. in rekening gebrachte pensioensbijdra gen der onderwijzers. Memorie. Uitgaven 169. Aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef- ten. f 1700. 170. Verlichting, verwarming en schoon houden van schoolgebouwen. f 1950. 171. Kosten van schoolbibliotheken. 150. 172. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. 2880. 173. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. f 25. 174. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk VIII 2 komende. f 515. 175. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk VIII 2 komende. f 585. 176. Advertentiekosten. 40. 177. Teruggaaf van schoolgelden. 100. 178. Belooning van assistenten. 800. De heer SCHEELE vraagt, of die post in het aanstaande jaar nog zal noodig zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 5