Ter Neuzensche Courant Tweede Blad. Maandag 15 Oct. 1928. No. 8285. CEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. VAN Vergadering van Donderdag 4 October 1928, des namiddag 2 uur. Veorzitter de heer J. Huizinga, burge- Eft 66St6r. Tegenwoordig de leden: J. J. de Jager, L. J. Geelhoedt, D. Scheele, P. van Cadsand, C. A. Verlinde, A. de Bruijne, P. F. de Bakker, N. A Hamelink, C. J. van den Bulck, D. van Aken en W. Bedet; later ook de heer H. J. Colsen. Afwezig de heer L. J. van Driel. (2. Slot.) Aanvulling ingekomen stukken. p. Een adres van C. G. P. Stevens, rijks- landbouwconsulent, wonende te Goes, die daarin te kennen geeft, dat het in zijn voor- nemen ligt om te Ter Neuzen een opleidings- cursus te geven voor de acte landbouwkunde lager onderwijs; dat de lessen aan dien cursus des Zaterdags zullen worden gegeven en wel gedurende on- geveer 2V2 jaar; dat echter, in verband met het feit, dat zoo n cursus niet zoo herhaaldelijk wordt gegeven, daarvoor geen vaste localiteit beschikbaar is, dat hrj echter hierbij heeft gedacht aan een lokaal in de z.g. kopschool, in welk gebouw naar hrj meent wel meer een lokaal wordt dis- ponibel gesteld; redenen waarom hij den raad verzoekt hem in bovengenoemd gebouw gelegenheid te wil len geven voor het geven van les aan dien cur sus, en zulks onder nader door den raad te bepalen voorwaarden. Burgemeester en wethouders stellen voor aan adressant of zijn rechtverkrijgenden tot wederopzegging beschikbaar te stellen een benedenlokaal van het schoolgebouw waarin de lagere school A en de openbare U.L.O. school zijn ondergebracht, zulks voor het geven van een cursus opleidende voor de landbouw- acte en onder de navolgende voorwaarden: 1. Gebruik kan worden gemaakt van het lokaal, aan te wijzen door het hoofd der open- bare lagere school A; 2. de in gebruikgeving geldt alleen voor het geven van den cursus opleidende voor de land- bouwacte lager onderwijs; 3. de aanleg der gasleiding, waartoe voor het geven van den cursus zal moeten worden overgegaan, komt geheel voor rekening van den gebruiker; 4. de maandelijksche gasrekening moet door den gebruiker zelf aan de gasfabriek te Axel worden betaald; 5. voor verlichting en verwarming moet een bedrag in de gemeentekas worden gestort, als nader door burgemeester en wethouders zal warden bepaald; 6. het lokaal moet steeds toegankelijk zijn vaor burgemeester en wethouders, en door hen aan te wijzen ambtenaren en het hoofd der school 7. eventueel aangerichte schade is geheel vnor rekening van den gebruiker; 8. het lokaal moet telkens na gebruik weer in den toestand worden gebracht waarin het aich voor dien bevondt; 9. wanneer de gestelde voorwaarden niet worden nageleefd, dan zal de verleende ver gunning door burgemeester en wethouders worden ingetrokken; 10. deze vergunning is alleen geldig, wan neer zij door den verzoeker bij eene op zegel geschreven verklaring wordt aanvaard. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sln^n. q. Een adres van het bestuur der vereeni- ging het Wit-Gele Kruis te Sluiskil, waarin dit verzoekt ten behoeve dier vereeniging over het jaar 1929 weder een subsidie te mogen ont- vangen ad f250 Uit de begrooting blijkt, dat de inkomsten worden geraamdcontributie der leden f 400, subisidie der gemeente Ter Neuzen 250, idem van de gemeente Westdorpe f 30, totaal «70. De uitgaven zijn geraamd als volgt: salaris wijkverpleegster f 350, magazijnhuur f 10, con tributie federatie f 50, bodeloon f 15, drukwerk en schrijfbenoodigdheden f 10, aanschaffen verplegingsartikelen 180, uitgaven zuigelin- genbescherming f 25, onderhoud rijwiel, schoei- sel etc. 25, onvoorzien f 5, totaal f 670. Overeenkomstig het voorstel van burge meester en wethouders wordt met algemeene stemmen besloten hierop te beschikken bij de behandeling der gemeentebegrooting. r. Een adres van W. Scheele Dz., die daarin, wegens dringende behoefte aan ma- gazijnruimte verzoekt, hem te willen melden •f het stuk grond, op het eind ten Noorden der Kopschool, daarvoor te koop is. Aange zien die grond voor een woning niet is in te richten verzoekt hij hem te willen mededee- len den minimumprijs waarvoor die per M2. te koop is. Indien dit verzoek op niet te on- dervangen bezwaren mocht stuiten, verzoekt beleefd hem aan de Burgemeester Geill- straat een stuk grond te verkoopen, waar- door hij in de gelegenheid zou worden ge steld een magazijn te bouwen. Aangezien de t»d dringt, verzoekt hij een zeer spoedig antr woord. Dit adres wordt gesteld in handen van bur gemeester en wethouders om bericht en raad. Aanvulling punt 6, Kadio-distributie. Blijkens de stukken is hieromtrent ook in gekomen een schrijven van de Industrieele Maatschappij te Amsterdam, exploitante van de Electrische Centrale alhier, die daarin te kennen geeft, dat hetgeen in de Ter Neuzen sche Courant van 22 Juni 1.1. omtrent het raadsverslag van 14 Juli 1.1. voorkomt om trent een vergunning voor aanleg van gelei- dingen ten behoeve van het distribueeren van radio-uitzendingen" hare bijzondere aandacht had. De directie vermeent, dat dit een zeer in- grijpende vergunning zou zijn en bovendien de aanvrage daarvoor ook nog zou vallen onder de Hinderwet, daar, wat hare centrale betreft, het spannen van draden onder en boven het net der centrale, zeker valt te rangschikken onder gevaar, hinder en schade. Zij kan dan ook niet anders verwachten, dan dat een vergunning als hier bedoeld wordt, door de gemeente niet zal worden verleend, dan onder bepaalde voorschriften, welke ten doel hebben de storing bij de levering van elec- trischen stroom door hare centrale te voor- komen en indien die zouden plaats hebben de geconcessioneerde radio-distributievereeniging of -maatschappij voor de gevolgen van die storingen aansprakelijk zou zijn. Dergelijke voorschriften worden, zooals zij verneemt, ook in andere gemeenten toegepast. Zij verzoeken haar te willen bevestigen, dat van de zijde van het gemeentebestuur ook voor Ter Neuzen in den door haar bedoelden geest zal worden gehandeld en wat de redactie der voorschriften betreft in overleg met den ad ministrates der centrale te Ter Neuzen te treden. 7. Voorstel inzake aanstelling van sehool- artsen. Bij schrijven van 1 Juni 1928 wordt ons schrijven burgemeester en wethou ders door gedeputeerde staten van Zee- land, mededeeling gedaan van voorstellen van het Groene Kruis in Zeeland, om te ko- men in overleg met andere gemeenten tot de instelling van schoolartsen. Dit schrijven is medegedeeld in de raads- vergadering van den 14 Juni j.l. en werd in onze handen gesteld om bericht en raad. Wij hebben betreffende deze aangelegen- heid het advies gevraagcj van de hoofden der openbare scholen alhier, de commissies van toezicht op het lager onderwijs, de oudercom- missie en de besturen der bijzondere scholen. Uit de hierbij overgelegde antwoorden kan U blijken, dat sommigen voor het instituut schoolartsen zijn zonder eenige beperking, dat anderen evenwel aan het instituut voor waarden zouden willen verbinden, terwijl weer anderen bezwaar maken tegen de in stelling ..schoolartsen", of bezwaar maken dat alleen het Groene Kruis met de kwestie zou worden belast. Het overgroote deel der personen en instel- lingen die wij advies vroegen, verklaren zich tegen het voorstel zooals het in het schrijven van gedeputeerde staten is ontwikkeld. Ook ons college kan zich met het voorstel zooals het daar ligt niet vereenigen. In de eerste plaats is de zaak der school artsen" eene aangelegenheid der overheid en moet niet in handen zijn van eene vereeni- ging. In de tweede plaats achten wij de taak, zooals men zich in het schrijven voorstelt, voor een arts 6000 kinderen veel te groot en lijkt het ons onmogelijk, dat dan de taak die men zich voorstelt op behoorlijke wijze zou worden uitgevoerd, hierbij nog in aan- merking genomen de zeer groote afstanden. In de derde plaats kan practisch van het voorstel niets komen, omdat samenwerking tusschen zooveel gemeenten vrijwel tot de onmogelijkheden behoort en in de vierde plaats is het voorstel al niet meer uitvoer- baar, omdat de meeste gemeenten in Z.- Vlaanderen reeds een afwijzend standpunt tegenover deze zaak hebben ingenomen. In verband met het bovenstaande stellen wij U dan ook voor, aan gedeputeerde staten van Zeeland te berichten, dat het voorstel zooals het is uitgewerkt in de circulaire van 1 Juni 1928, No. 6, le Afdeeling, niet voor uitvoering vatbaar is. Hierbij hebben wij ons niet uitgesproken over het instituut van schoolartsen zelve. Mocht de raad zich in meerderheid uit- spreken voor de wenschelijkheid van een schoolarts, dan zullen wrj dienaangaande een onderzoek instellen en kan die zaak aan de orde gesteld worden bij de behandeling der gemeente-begrooting voor 1929. Het schrijven van gedeputeerde staten van Zeeland, d.d. 1 Juni 1.1., luidt als volgt: „Het Hoofdbestuur van. den Provinciale Zeeuwsche Vereeniging „Het Groene Kruis" heeft zich tot de Staten dezer Provincie ge- wend met het verzoek, een bijdrage van ten hoogste 50 van de totale kosten, verbon- den aan het instellen van districts-schoolartsen uit de Provinciale kas te mogen ontvangen. Blijkens de bij dat verzoekschrift overge legde bescheid'en is het Bestuur van oordeel, dat de meest ideale toestand voor de gezond- heidszorg en het geneeskundig schooltoezicht zou verkregen worden door verdeeling van de provincie in de hieronder volgende distric ted met in totaal 6 schoolartsen. le. Walcheren, Noord-Beveland en het W. deel van Zuid-Beve!and met 2 schoolartsen. 2e. De Oostelijke helft van Zuid-Beveland, Tholen en Sint Philipsland met 1 arts. 3e. Schouwen en Duiveland met 1 arts. 4e. Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-Vlaan- deren met 2 artsen gezamenlijk. Bij deze indeeling zou, naar het oordeel van het Hoofdbestuur voornoemd, aan iederen arts een maximum van ten hoo-gste ongeveer 6000 kinderen ter verzorging worden toege- wezen. Opgemerkt worde voorts, dat het de bedoeling is, dat de schoolarts niet als prac- tiseerend, doch louter als adviseerend medicus zal optreden; is in bepaalde gevallen medische behandeling noodig, dan zal deze door den huisarts, c.q- door een specialist dienen te ge- schieden. Mede hierom wordt het door den adressant noodig geacht, dat de schoolarts is een beroepsschoolarts, d.w.z. dat hij door de gemeentebesturen als zoodanig wordt aange- steld, terwijl de aan hem uit te keeren wedde en de aan hem toe te leggen vergoed'ing voor reis- en verblijfkosten uit de openbare kassen zullen moeten worden gekweten, zij het dan dat door de besturen der bijzondere scholen. die van de diensten van den schoolarts wen schen gebruik te maken, een evenredig deel in die kosten zal moeten worden bijgedragen. Als jaarwedde is voorloopig, naar uit het adres blijkt, aangenomen een bedrag van 7000.hetwelk, met de noodzakeljjke hier- boven aangeduide verdere onkosten, de totale kosten per arts op ongeveer f 10000.zou brengen. Deze kosten zouden, bij aller mede- werking, naar het oordeel van het adressee- rende bestuur, door een bijdrage naar een maatstaf van 0.25 per inwoner kunnen wor den gevonden. Daargelaten of de door de adresseerende vereenigingen gekozen weg de juiste is ter bereiking van het in het uitzicht gestelde doel, hetgeen wij vooralsnog niet vermogen te be- oordeelen, meenen wij ons thans te moeten onthouden van de beantwoord'ing der vraag, of op dit gebied voor de provincie een taak is weggelegd. Dewijl evenwel in ieder geval de medewer- king van gemeenten en schoolbesturen in vol- doende mate noodzakelijk zal zijn, verzoeken wij U deze aangelegenheid bij den Raad uwer gemeente aanhangig te maken, met de besturen der bijzondere scholen overleg te willen plegen, te trachten in beide gevallen een uitspraak uit te lokken, zoowel omtrent het beginsel, als omtrent de offers, die de be- langhebbenden bereid zijn, zich te getroosten en ons binnen twee maanden na dagteekening van dit schrijven mededeeling te willen doen van den uitslag uwer bemoeiingen. Daarby ontvangen wij gaame een opgave van het aan- tal leerplichtige kinderen in uwe gemeente op 1 Januari 1928." Dit schrijven is door burgemeester en wet houders met verzoek om daarover te advisee- ren gezonden aan de hoofden der openbare scholen, de schoolcommissies. ouder-commis- sies en besturen der bijzondere scholen. Uit de ingekomen antwoorden blijkt het volgende: a. Het hoofd der openbare school A bericht, dat hij het aanstellen van schoolartsen ten zeerste zou toejuichen, doch met het oog op de concurrentie tusschen openbaar en bijzonder onderwijs noodzakelijk dat alle scholen den schoolarts moeten toelaten, zulks in verband met het vooroordeel, dat onder het volk nog tegen dit nuttige instituut bestaat. Onbillijk acht hij het evenwel, dat de bijzondere scholen voor deze instelling afzonderlijk zouden moeten bijdragen. De kosten behooren te worden ge- dragen uit de openbare kassen, waaraan alle burgers bijdragen. b. Het hoofd van school C verklaart, dat deze zaak zijn voile sympathie, echter onder vporwaardep, die vrijwel overeenkomen met die genoemd in het schrijven van zijn collega van school A, ook voor wat betreft de dekking der kosten. Hij zou echter de zaak door de regeering bij de wet geregeld wenschen te zien. c. Het hoofd van school D, te Sluiskil, doet zich als voorstander van het instituut kennen, zal het onderwijs voor de jeugd tot zijn recht komen, dan moet het kind in de eerste plaats gezond zijn, niet behept met ziekten of lichaamsgebreken die storend werken op den gang van het onderwijs en den lust tot leeren doen verminderen. Ieder onderwijzer kent uit ervaring de gevallen die niet zoo gering in aantal zijn, als wel eens gedacht wordt. Som- mige kinderen zijn zwak, tenger, bleek, zij lijden aan bloedarmoede, het schoolgaan is hun een kwelling. Andere kinderen hebben ge- hoor- of gezichtsgebreken. Huiduitslag, al dan niet besmettelijk, ontmoet men vaak evenals onreinheid op het hoofd. Schrijver heeft in verschillende gevallen ouders van kinderen den raad gegeven hun kinderen geneeskundig te laten onderzoeken. Heelkundige behandeling bracht beterschap. Het gaat er thans over wie die afwijkingen constateeren zal. De ouders en de onderwijzers zijn leeken. Veel kan voor hen verborgen blijven, dat den medi cus niet ontgaat. Het aanstellen van school artsen zal van waardevollen invloed zijn op den gezondheidstoestand der kinderen. Ook hij acht het een taak van overheidszorg en onge- wenscht, dat het in nanden eener particuliere vereeniging wordt gegeven. d. Het hoofd der openbare U.L.O. school bericht, dat het personeel zijner school zich met het beginsel kan vereenigen. e. De Ouder-commissie der openbare school A acht het gewenscht, dat de schoolarts zoo wel de kinderen der bijzondere als die der openbare scholen onder zijn toezicht krijgt, betwijfelt echter of de in de circulaire aange- geven samenwerking der gemeenten te ver- krijgen zal zijn, vreest, dat de zaak daardoor op de lange baan zal worden geschoven en vraagt, of het geen aanbeveling zou verdienen in plaats van een beroepsschoolarts gebruik te maken van de plaatselijke geneesheeren. Gezien het intieme karakter, dat ons gewest nog kenmerkt, hebben deze, door plaatselijke kennis, bekendheid met de schooljeugd en hunne ouders, een niet te onderschatten voor- deel boven een specialist. Dan zal aan de ook door de Ouder-commissie gevoelde behoefte te eerder kunnen worden voldaan. Op deze wijze zouden al reeds de verplaatsingskosten van den beroepsarts vervallen, die op f 3000 wor den geschat. f. De Ouder-commissie van school C kan zich met het aanstellen van schoolartsen zeer wel vereenigen, mits dit van Rijkswege wordt ingevoerd en een ieder verplicht wordt er aan deel te nemen. Aan de regeling ontworpen in het schrijven van gedeputeerde staten advi- seert zij niet deel te nemen. g. De Ouder-commissie van school D te Sluiskil heeft zich met algemeene stemmen met het voorstel vereenigd, en verzoekt het daarheen te leiden, dat binnenkort tot aanstel ling van een schoolarts zal worden overgegaan. h. De plaatselijke commissie van toezicht op het lager onderwijs in de kom bericht, dat zij eenstemmig het aanstellen van schoolartsen toejuicht, doch de vrees werd uitgesproken dat, wanneer de besturen der bijzondere scholen verplicht zullen worden tot betaling van een afzonderlrjke bijdrage in de kosten, er geen, of bijna geen bijzondere scholen van zullen profiteeren, hetgeen dan een ongelrjkheid tus schen bijzonder en openbaar onderwijs schept. De commissie oordeelt, dat de instelling van schoolartsen alleen is aan te bevelen, wanneer alle scholen verplicht zijn hunne deuren voor de daartoe aangestelde medici open te zetten en de kosten daarvoor dan ook uit de alge meene kas worden bestreden. Indien dit be- reikt werd zou de commissie de aanstelling van schoolartsen een zegen voor het school- gaande kind achten. i. De commissie van toezicht op het lager onderwijs voor SluiskilDriewegen was niet eenstemmig, noch over het principe, noch wat de regeling betreft. De meerderheid was vdor schoolartsen, een minderheid stelt zich op het standpunt, dat de ouders de natuurlijke verzorgers hunner kin deren zijn en alzoo ook hebben zorg te dragen voor een goede gezondheid van dezen. Met name voor het platteland acht deze minderheid geneeskundig schooltoezicht niet urgent. Over de wijze waarop het instituut school artsen tot stand kan komen, loopen de mee- ningen der commissie uiteen. De meerderheid wenscht geen inmenging op de interne aange- legenheden der bijzondere scholen. Indien van deze scholen geneeskundig toezicht noodig ge acht wordt, zal het toezicht geheel geregeld dienen te worden door de besturen dier scho len, zoowel voor wat de vaststelling der in- structie als wat de benoeming der schoolart sen aangaat. Naar de meening van die meer derheid berust de algeheele zorg voor genees kundig schooltoezicht bij de bijzondere scholen zelf, maar zullen de kosten er van volgens art. 55 der Lgger Onderwijswet voor rekening der gemeente komen. De minderheid acht geneeskundig schooltoe zicht de taak der overheid, doch is de meening toegedaan. dat aanneming van het plan van Het Groene Kruis een stap in de goede rich- ting zou beteekenen. Een andere minderheid zou voor wat de Roomsch-Katholieke bijzondere scholen be treft, de zorg voor het toezicht willen opdra- gen aan het Wit-Gele Kruis, maar zou in het belang der zaak ook kunnen instemmen met een regeling van het geneeskundig schooltoe zicht door de gemeente. Samenvattend is de meerderheid der com missie vodr het aanstellen van schoolartsen, en is een nog grootere meerderheid tegen het plan van Het Groene Kruis, zooals dat ont wikkeld is in de missive van gedeputeerde staten. j. Het bestuur der Vereeniging voor Chris- telijk Onderwijs te Driewegen .(gemeente Ter Neuzen) acht de aanstelling van beroeps- schoolartse^ niet wenschelijk en niet noodig; zij acht het plan van Het Groene Kruis te duur; met name laat de economische toestand van Zeeuwsch-Vlaanderen O. D. niet toe een last van pl.m. f 10.000 op de bevolking te leg gen. Het meent voorts, dat het beginsel der vrije school niet toelaat een schooolarts te ont vangen van de provincie, de gemeente of eenige organisatie, doch dat indien tot de aanstelling van zulk een ambtenaar moest worden overgegaan de besturen en ouders zelf de keuze en de regeling van werkzaam- heden in handen wenschen te houden. Ten slotte wordt bericht, dat het bestuur niet tot het brengen van offers bereid is, maar deze zaak in eigen organisatie wel overwegen wil. k. Het bestuur der St. Antoniusschool en R. K. Bewaarschool te Sluiskil bericht met het voorstel van Het Groene Kruis niet accoord te gaan. Besturen van R. K. scholen kunnen het geen ideale toestand vinden, wanneer alleen Het Groene Kruis voor voorziening van school artsen zorgt. Het bestuur meent recht te heb ben op schoolartsen van zijn richting, zoodat ook het Wit-Gele Kruis in deze medezegging- schap dient te hebben. Indien er in Zeeuwsch- Vlaanderen 2 schoolartsen werden benoemd, zouden deze niet ieder in een deel dezer streek moeten werkzaam gesteld worden, doch was het h.i. beter dat „Het Groene Kruis" er een aanstelde voor de openbare en een voor de christelijke scholen en ,,Het Wit-Gele Kruis" voor de R. K. scholen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Beide partijen werden dan gelijkelijk tevreden gesteld. Aangezien ook „Het Wit-Gele Kruis met een voorstel zal komen, onthoudt het bestuur zich van verdere beoordeeling van het voorstel van ,,Het Groene Kruis." Inmid- dels komt het haar voor, dat het offer van 25 cent per inwoner voor veel huisgezinnen wel een groot offer zal zijn. 1. Het bestuur der Vereeniging voor Chr. Onderwijs te Sluiskil bericht, dat het de aan stelling van beroepsschoolartsen niet wensche lijk en niet noodig acht, dat het plan van ,,Het Groene Kruis" te duur is, en dat de financieele toestand van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen niet toelaat hiervoor een last van f 10.000 op de bevolking te leggen enz., gelijkluidend aan het schrijven onder letter j vermeld. m. Het bestuur van de Vereeniging voor Christelijk Onderwijs te Ter Neuzen acht de voorgestelde medische behandeling van school- kinderen van overheidswege onvereenigbaar met haar beginsel, dat dit onderzoek slechts kan plaats vinden met toestemming der ouders en dat, indien tot aanstelling van een school- arts moet worden overgegaan, het bestuur en de ouders zelf de keuze en de regeling van werkzaamheden van een zoodanig amb tenaar in handen wenschen te houden. Naast dit principieel bezwaar meent het bestuur te moeten betwijfelen of de aanstelling van be roepsschoolartsen voor deze streek wel nood zakelijk is en protesteert het krachtig tegen de voorgestelde geldelijke voorziening, omdat deze de financieele gelijkstelling der bijzon dere scholen met de openbare aanrandt. n. Het bestuur der R. K. bewaarschool te Ter Neuzen bericht, dat voor deze inrich- ting van een eventueel aan te stellen school- arts geen gebruik zal worden gemaakt. Naar het bestuur vermeent, wordt door de ouders voldoende voor de kleintjes gezorgd, terwijl deze bovendien nog niet tot geregeld school- bezoek verplicht zijn o. Het bestuur der Vereeniging voor Chr. Volksonderwijs (Herv. School) geeft te ken nen geen prijs te stellen op schoolartsen. Het maakt bovendien bezwaar, dat het van de toch reeds karige gemeentelrjke vergoeding nog zou moeten afstaan voor een bijdrage in de onkosten, terwijl de vereeniging voor der gelijke zaken geen fondsen disponibel heeft. Verder heeft het bestuur uit andere gemeen ten, waar dit instituut reeds in werking is, zooveel klachten gehoord, dat het huiverig is, om aan deze zaak mede te werken. De heer COLSEN geeft als zijn meening te kennen, dat de raad zich bij stemming zou moeten uitspreken of zij invoering van een schoolarts al dan niet wenscht. Als de raad er niet voor zou zijn, was het niet noodig dat burgemeester en wethouders een voorstel daaromtrent voorbereiden. De regeling die door de Vereeniging ,,Het Groene Kruis" wordt voorgesteld, kost veel te veel. Overigens acht hij het wel ge wenscht, dat de schoolkinderen onder genees kundig toezicht komen. De schoolcommissie voor Sluiskil-Driewegen is er ook voor. Kan van wege burgemeester en wethouders niet eens een onderzoek ingesteld worden hoe die zaak elders is geregeld. Naar hij ver meent bestaat die te Vlissingen en Goes. Dan kan men misschien een raming maken omtrent de kosten. Spreker kan wel zijn stem geven tot aanstelling van een school- arts, maar niet overeenkomstig de regeling van de vereeniging ,,Het Groene Kruis". Hij acht het in den tegenwoordigen tijd wel noodig, dat de kinders af en toe geneeskun dig worden onderzocht. Er zijn verschillende gevallen waarbij bleek, dat zulks noodig is. Ook het hoofd der school te Driewegen is er voor. Hoeveel kinders zijn er niet, die aan hun oogen mankeeren, die bij tijdig ingrijpen hadden kunnen geholpen worden, doch die wegens dat verzuim nu met brillen moeten loopen. Het is ook gewenscht met het oog op ziekten. Het hoofd der school en de on derwijzers kunnen er ook wel eenigszins con- trole op houden, doch zelfs wanneer zij con stateeren dat een kind ziek is, bezitten zij nog niet de bevoegdheid een kind van de school te verwijderen. Het is daarom ook gewenscht met het oog op de gezondheid der andere kinderen. De heer HAMELINK spreekt als zijn oor deel uit, dat gedeputeerde staten deze circu laire hebben uitgezonden aan de gemeente besturen, om er zichzelf van af te kunnen maken. Gedeputeerde staten hadden nog al- tijd een opdracht in portefeuille betreffende het instituut schoolartsen van den toenmali- gen Minister van Binnenlandsche zaken, den heer Heemskerk, en nu ,,Het Groene Kruis" met een verzoek kwam, hebben ze dit aange- grepen om het op de gemeenten af te wen- telen, evenals destijds de Minister Heems kerk gedaan heeft, toen hij als een gevolg van de motie-Aalberse, waarbij een rijks- regeiing beoogd werd, deze zaak in handen van de gedeputeerde colleges der provincien stelde. Er is toen niets van terecht gekomen en de cirqulaire lijkt wel gesteld op een wijze dat er op deze manier ook niets van zou kun nen komen. Spreker meent, dat in de circulaire meer had moeten uitkomen, hoe gedeputeerde sta ten zelf tegenover het vraagstuk stonden, en dat ze naar aanleiding daarvan hadden moe ten komen met hun plan. Zelfs indien nu aan gedeputeerde staten zou geantwoord worden dat we er mede accoord gaan, zal er nog niets van terecht komen, omdat de uitvoering dan zou worden gelegd in handen eener particuliere instelling, als gevolg waar- van men nu reeds strrjd gekregen heeft, om dat een andere particuliere vereeniging van dezelfde strekking ook medezeggingschap eischt. Wil er iets van terecht komen, dan zal er eenheid moeten bestaan en daarom is het een zaak die de overheid zelf behoort ter hand te nemen. Er zullen in Zeeland weinig gemeenten zijn, die alleen een school- arts kunnen aanstellen, want de schoolarts behoort er een dagtaak van te kunnen maken. Die aanstelling kan dus alleen in combinatie met andere gemeenten geschie- den. Die aanstelling en regeling behoort niet in handen van particulieren te zitten, doch moet uitgaan van het provinciaal bestuur. Dit behoort er leiding aan te geven. Dan pas wanneer dit vaststaat, zou men over uitvoe- ringsmaatregeleh kunnen spreken. Gedeputeerde staten hebben naar de mee ning van spreker ook een onjuiste stelling in hun regeling aangegeven, door te schrij ven, dat de bijzondere scholen die van de diensten van den schoolarts gebruik zouden wenschen te maken ook een evenredig deel in de kosten zouden moeten betalen. Dit is onjuist, in verband met de tegenwoordige re geling der uitgaven voor het onderwijs. In dien schoolartsen worden aangesteld voor het openbaar onderwijs, moet daarvan onder gelijke voorwaarden gebruik van kunnen ge maakt worden door de bijzondere scholen en moeten de uitgaven daarvoor dus ook uit de openbare kassen worden bestreden. Nu is dit ook al een van de motieven geweest voor sommige schoolbesturen om tegen de rege ling te protesteeren. Daardoor is het eigen- lijke belang, waar het om gaat niet op den voorgrond getreden en heeft men zich te veel tot de financieele zijde beperkt. Spreker stelt zich op het standpunt dat, indien een schoolarts zal worden aangesteld, zulks zal moeten gebeuren met medewerking van andere gemeenten, aangezien de practqk heeft uitgewezen, dat het niet raadzaam is iemand als schoolarts aan te stellen, die zulks als bijbetrekking doet. Zoo iemand moet er een voile dagtaak - en daaraan evenredige bezoldiging - er aan hebhen, anders komt men in moeilijkheden. Hij staat tegenover een regeling schoolarts als bijbetrekking zeer sceptisch. Hij doet zulks aan de hand van geschriften die daarover bestaan. Als een arts de functie van schoolarts als neven- betrekking vervult komt het instituut niet tot zrjn recht. Men kan er over van meening verschillen of voor e6n arts een aantal van 6000 te con- troleeren schoolkinders voldoende, hoog of abnormaal hoog is, doch daarover valt te spreken, maar de aan te stellen geneesheer behoort zijn werkzaamheden tot die van schoolarts te bepalen. Burgemeester en wethouders zeggen in- hun voorstel, dat het practisch onmogelijk is, samenwerking te krijgen tusschen verschil lende gemeenten. Maar op ander gebied is dit toch wel mogelijk gebleken. Spreker wijst op de Gezondheidscommissies. Hij vindt het voorts een wel wat gezocht motief, om het voorstel af te wijzen op grond dat andere gemeentebesturen het reeds hebben afgewe- zen. Hij acht het best mogelijk, dat er nog gemeenten te vinden zijn, met wie samen- gewerkt zou kunnen worden. Hij zou princi pieel ,,Het Groene Kruis" willen uitschakelen en ook niet willen laten betalen door de bij zondere scholen. Mogelijk zou het wellicht zijn, tot dekking der kosten ook een kleine subsidie van de provincie te krijgen, zooals ook in de circulaire wordt uiteengezet. Al was het zoo, dat er niets van komen kan, omdat verschillende gemeenten reeds ontkennend hebben geantwoord, daar mag dit voor onze gemeente toch geen leiddraad zijn om op grond daarvan afwijzend te be schikken, waar de meening over de regeling gevraagd wordt. Hij zou aan gedeputeerde staten als mee ning van den raad willen te kennen geven, dat hunne circulaire niet voor uitvoering vatbaar is, dat de raad in principe bereid is aan het aanstellen van schoolartsen mede werking te verleenen, doch dat de uitvoering niet mag worden gelegd in handen eener par ticuliere vereeniging maar, wil deze tot zijn recht komen, zal moeten geschieden door districtsgewijze samenvoeging van gemeen ten, en dat een deel der kosten voor rekening der provincie behoort te komen. Als dat mee- gedeeld wordt, kunnen gedeputeerde staten daartegenover hunne houding bepalen. Spreker gevoelt er weinig voor, om voor Ter Neuzen alleen een schoolarts aan te stellen. Hij weet niet of het nog noodig is. het nut der schoolartsen in het licht te stel len, aangezien burgemeester en wethouders het nut niet hebben aangevochten. Mocht het nader noodig blijken, dan zal hij dit gaame aan de hand van geschriften en uit rapporten cijfers naar voren brengen. De heer SCHEELE betoogt, dat men in principe geen tegenstander behoeft te zijn van de invoering van schoolartsen, om tegen de door gedeputeerde staten thans in over- weging gegeven regeling te zijn. Het staat er z66 voor, dat de regeeringsmaatregelen ever onze kinders zich hoe langer hoe meer gaan uitbreiden. Het is begonnen met school- voeding en -kleeding en nu begint men er over hen een dokter te geven. Hij wil niet zeggen, dat het geen nut kan hebben en dat de onderwijzers nog zoo hun best mogen doen ojn op te letten en tijdig de ouders te waar- schuwen. en daarin toch te kort kunnen schieten, maar hij heschouwt het toch eigen- lijk als te behooren tot de zorg der ouders zelf, dat ze hun kinderen op gezette tijden door hun huisdokter laten onderzoeken. Spreker kan zich wel indenken, dat men tot deze voorstellen komt. Men is begonnen met de kinderen te dwingen naar school te komen en hen nu daarom ook zooveel moge lijk wil bewaren voor altijd mogelijke be- smetting. D&arom begrijpt hij, dat men maatregelen nemen wil. Maar als men dan daarmede de bestaande gevaren wil voor- komen, is het niet noodig om die taak in handen te geven eener vereeniging of die te laten uitvoeren door de provincie. Dan be hoort z.i. de gemeentelijke overheid middelen te beramen om dat zelf ter hand te nemen. Dan behoeven we ook niet te overwegen wat de streek doet, doch indien een schoolarts moet ingevoerd worden, kan de gemeente het zelf beter en goedkooper, dan nu door „Het Groene Kruis" wordt voorgesteld. Tien duizend gulden voor 6en schoolarts acht spreker veel te hoog opgevoerd; het kan veel goedkooper en bovendien beter en spreker voelt voor heel die door ,,Het Groene Kruis" voorgestelde regeling niets. Hij meent. dat de raad op het oogenblik niets anders heeft te doen dan aan te nemen het voorstel van burgemeester en wethouders om op de cir culaire van gedeputeerde staten niet in te gaan. De heer DE BAKKER verklaart zich aan te sluiten bij den heer Scheele. De heer VAN AKEN verklaart het in groote trekken geheel eens te zijn met den heer Scheele. Hij voorziet ook, wanneer de provincie of het rijk het zou moeten doen, de schoolkinderen niet zullen krijgen wat ze noodig hebben. Het zou ook z.i. op den weg der gemeente liggen, daarin te voorzien. De bevolking der verschillende scholen in deze gemeente is thans van dien aard, dat hij meent, dat we het moeilijk in combinatie met anderen zullen kunnen doen. Hij zou zich thans ook niet in principe willen uitspreken, doch zich bepalen tot aanneming '"an het voorstel van burgemeester en wethouders. De heer VERLINDE kan zich wel met het denkbeeld van den heer Scheele omtrent de uitvoering vereenigen, maar is van oordeel. dat de kosten niet ten laste der gemeente moeten komen. De heer SCHEELE: Wie moet het dan betalen De heer VERLINDE: Het rijk of de pro vincie. De heer SCHEELE: En wie betaalt dat? De heer DE JAGER merkt op, dat, als men de besprekingen hoort, er nog geen principieele tegenspraak tegen de school artsen is gekomen en de raad er dus in meerderheid voor schijnt. Hij wil er echter op wijzen, dat men nu 10.000 voor een schoolarts die 6000 kinderen onder zijn con- trole krijgt, te hoog is. Hij betwijfelt echter of, indien Ter Neuzen deze regeling alleen ging uitvoeren men wel zooveel goedkooper zou uitkomen dan volgens de regeling door gedeputeerde staten ingezonden. Hij meent, dat in Vlissingen f 4000 wordt betaald. Zoo iemand heeft dan eigenlijk geen volwaardige dagtaak en dan komt het verlangen naar ook ander werk. De heer GEELHOEDT zegt, dat de school- arts in Vlissingen dit ook doen mag. De heer DE JAGER wijst er op, dat de schoolarts alleen constateert, doch dan naar den huisartfe verwijst. Als de schoolarts te- gelijk practiseerend geneesheer is, gelooft hrj dat de oplossing gevonden was. Een andere

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 5