!LAHDB0irWBERICHTERT GEMEENTERAAD VAN AXEL. ny verricht dan ook alle voorkomende smids- en fitterswerk. WISSELKOERSEN. SCHEEPVAARTBEWEGING A. C. LENSEN'S STOOMVAART MAATSCHAPPIITER NEUZEN. ZEEVAARTMAATSCHAPPII „SCHELDESTROOM." HOOGWATER TE TER NEUZEN. Vergadering van Donderdag 20 Sept. 1928, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, A. E. C. Kruijsse, M. W. Koster, C. Th. van de Bilt, H. Wolfert, Ch. Claessens, A. Th. 't Gilde, F. Dieleman, J. de Feyter en P. de Feijter, be- nevens de Secretaris J. L. J. Maris. Afwezig de heer Ph. J. van Dixhoorn. (2. Slot.) a. indien de baas-fitter weigert in ge- meentedienst andere dan zijn gewone werk- zaamheden, hem in overleg met zijn genees- kundige opgedragen, te verrichten. Vaststellen instructie voor fitter van het gasbedrgf. den baas- Door Burgemeester en Wethouders wordt ter vaststelling aangeboden de volgende, na over- leg met de Gascommissie en ingewonnen advies van den directeur der gasfabriek in concept gebrachte INSTRUCTIE voor den baas-fitter aan de Gemeentelijke Gasfabriek te Axel. Art. 1. De baas-fitter wordt benoemd door Burgemeester en Wethouders. Om als baas- fitter te worden benoemd, moet men: a. den leeftijd van 21 jaren hebben bereikt. b. niet ouder zijn dan 35 jaren. c. in het bezit zjjn van het fitters-diploma. d. door een daartoe door Burgemeester en Wethouders aangewezen geneesheer onder- zocht en voor de op te dragen werkzaam- heden geschikt bevonden zijn. Met goedkeuring van den gemeenteraad kan van het bepaalde onder b worden afgeweken. Art. 2. 1. Indien de baas-fitter op proef wordt benoemd, en hij gedurende den proeftyd goed heeft voldaan, ter beoordeeling van Bur gemeester en Wethouders, gehoord den direc teur en de commissie van bystand, wordt hij na afloop van den proeftijd als baas-fitter in vas- ten dienst aangesteld. 2. Blijkt, dat de baas-fitter op proef niet voldoet, zulks ter beoordeeling als in het eerste lid is aangegeven, dan volgt bij het eindigen van den proeftijd ontslag. Art. 3. Het salaris wordt door den gemeen teraad op voorstel van Burgemeester en Wet houders nadat de Gascommissie en den direc teur is gehoord, bepaald. Art. 4. Hij zal belast zijn met het toezicht op alles, wat tot de vervaardiging van het gas betrekking heeft en moet zorgen, dat de werk- zaamheden, zoowat stoken als zuiveren be- treft, geheel plaats hebben, volgens de instruc tion welke hem door den directeur daaromtrent worden gegeven. Hy zal ook belast zijn met het toezicht op alles, wat tot de straatverlichting en particu- liere verlichting betrekking heeft. Artikel 5. Hij zal nauwkeurig aanteekening houden van ontvangen en verwerkt mate- riaal. Artikel 6. Hy zal zooveel mogelijk bevorde- ren, dat de gebouwen, de werktuigen en andere voorwerpen in behoorlijken staat blijven en alle gebreken welke daaraan voorkomen, onmid- deliyk ter kennii van den directeur brengen en steeds zorgen, dat hij de herstellingen volgens de gegeven orders van den directeur uitvoert. Artikel 7. Hij zal zorg dragen voor het rich- tig gebruik van materiaal, en toezien, dat van den voorraad steenkool of andere grondstoffen, noch van bijproducten iets worde ontvreemd of verduisterd. Art. 8. Hij zal in de fabriek moeten tegen woordig zijn, op de uren die daarvoor zgn vast- gesteld, en zich alleen mogen verwijderen voor het geval dat zijn tegenwoordigheid in het be- lang der kanalisatie, de straat- of particuliere verlichting mocht worden vereischt, en om toe zicht te houden op het personeel, dat buiten de fabriek werkzaam is. Hy zal zich echter nimmer zonder voorkennis van den directeur van de fabriek verwyderen. Art. 9. Hij zal zooveel mogelijk toezien, dat de werklieden op de tydstippen die voor het begin en het eind van de werkzaamheden zgn of zullen worden vastgesteld, aankomen en vertrekken. Art. 10. Hij zal stipt toezien en bevorde- ren, zoo door goed voorbeeld en eigen houding, dat de werklieden zich gedragen zooals zulks behoort; dat geen onbehoorlijke of Godslaster- iyke taal wordt gesproken en hoegenaamd geen sterken drank in de gasfabriek of gedu rende de overige werkzaamheden in diensttyd wordt gebruikt, noch daarby wordt gerookt, waar niet gerookt mag worden, en in het alge- meen, dat de regelen van orde, die voor de werklieden hetzy by reglement, hetzij door den directeur zijn vastgesteld, behooriyk worden nageleefd. Art. 11. Hy zal zorgen, dat in de werk- en bergplaatsen der fabriek, zoomede in de omgeving daarvan de meest mogelijke orde en zindeiijkheid heerschen. Art. 12. By ongesteldheid geeft hij on- middeliyk kennis aan den directeur of, by diens ontstentenis aan den Voorzitter der Gascom missie. Ingeval van het voortduren der ziekte is de baas-fitter verplicht, zoo spoedig mogeiyk, in elk geval binnen 5 dagen na de in het vorige lid bedoelde kennisgeving, een verklaring van den behandelenden geneeskundige over te leg- gen aan den directeur of den Burgemeester naar de in de eerste alinea gemaakte onder- scheiding, waaruit blijkt, dat het verrichten van alien of van bepaalden arbeid hem ver- boden is. Art. 13. 1. In geval van ziekte wordt aan den baas-fitter ziekte-verlof verleend, geduren de ten hoogste 6 achtereenvolgende maanden, met behoud van het voile loon, eventueele pe- riodieke loonsverhoogingen inbegrepen, onder aftrek van hetgeen hem als ziektegeld wordt uitbetaald. 2. Bij voortduring der ziekte na afloop van dien termijn, wordt indien volgens eene ver klaring van den behandelenden geneeskun dige, de genezing binnen ten hoogste 6 maan den kan worden verwacht, zoodanig dat de baas-fitter wederom geschikt zal worden voor een behoorlijke vervulling zijner werkzaam heden, opnieuw ziekteverlof verleend, gedu rende ten hoogste 6 maanden met behoud van het voile loon, eventueele periodieke loonsverhoogingen inbegrepen. 3. Ingeval aan het einde van den termijn bedoeld in het voorgaande lid de baas-fitter zijn dienst nog niet heeft hervat, zal door den raad worden bepaald, welke maatregelen te znnen opzichte worden genomen. Art. 14. 1. Ingeval van ziekte wordt aan den baas-fitter op proef, ziekteverlof verleend gedurende ten hoogste 6 weken, met behoud van het voile loon. 2. By voortduring der ziekte na afloop van dien termyn wordt een nieuw ziektever lof verleend voor ten hoogste een geiyken termijn en met behoud van het voile loon; wanneer volgens verklaring van den behan delenden geneeskundige de genezing binnen dien termyn kan worden verwacht. Art. 15. 1. Onder ziekte is mede begre- pen elke ongeschiktheid tot werken tenge- volge van een ongeval in zyn functie. 2. Indien de ziekte krachtens een bepaling eener "Rijkswet of krachtens eene door de Gemeente gesloten verzekering, recht geeft op een uitkeering, dan komt deze in mindering van het ingevolge de artikelen 13 en 14 uit te betalen loon. Art. 16. Geen loon tijdens ziekteverlof wordt uitgekeerd: b. indien de baas-fitter anders dan op ad vies van den geneeskundige, gedurende zijn ziekte by een anderen werkgever werkzaam is, of zoodanigen arbeid ten eigen bate ver richt, dat deze zijn herstel belemmert. c. indien de baas-fitter niet heeft voldaan aan artikel 12, 2e lid van deze instructie. Art. 17. Bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis van den Directeur kunnen Bur gemeester en Wethouders den baas-fitter als diens plaatsvervanger laten optreden en ver- der in alle gevallen waarin deze daartoe door dat college wordt gemachtigd. Art. 18. Hij mag geen andere bezoldigde bediening, geen bedrijf of beroep onder wel- ken vorm ook, aanvaarden of aannemen, noch zich belasten met eenig beheer, dan met toe- stemming van Burgemeester en Wethouders. Het is den baas-fitter verboden, dat te zij- nen huize handel wordt gedreven of eenige nering of bedrijf wordt uitgeoefend door een lid van het gezin waartoe de baas-fitter be hoort. Art. 19. Hij behoeft verlof om uit de ge meente afwezig te zijn, en wel voor 6en dag of korter van den Directeur, voor langer tot vier dagen van den Burgemeester en voor langer dan vier dagen van Burgemeester en Wethouders. Art. 20. Hy zal aan niemand, buiten voor kennis van den Directeur, toegang verleenen tot de fabriek of tot de bergplaatsen. Het wordt hem uitdrukkelijk verboden aan wien ook, mededeelingen te doen omtrent zaken welke met de fabricatie, de werkzaamheden of de administratie in verband staan. Alleen op den Burgemeester en de Wethou ders en de leden der Gas-commissie zijn deze bepalingen niet van toepassing. Art. 21. De baas-fitter zal op ongeregelde tijdstippen bij willekeurige personen de stan- den der meters opnemen, teneinde de meter- opnemers te controleeren. Art. 22. Het is den baas-fitter verboden, op straffe van ontslag, giften of gaven in welken vorm of onder welke benaming ook, direct of indirect te ontvangen. Art. 23. De baas-fitter heeft recht pp 14 dagen verlof per jaar. De Directeur zal het verlof regelen en zooveel als mogeiyk is reke- ning houden met den wensch die ten opzichte van het verlof wordt te kennen gegeven. Art. 24. De baas-fitter, die den dienst met eervol ontslag wenscht te verlaten, zal het daartoe strekkend verzoek moeten indienen ten minste twee maanden vodr den dag, waar- op hij het ontslag wenscht te doen ingaan. Art. 25. In alle gevallen waarin deze in structie niet voorziet, beslissen Burgemeester en Wethouders, nadat de Gas-commissie en de Directeur gehoord zijn. De heer DIELEMAN wenscht in de eerste plaats te vragen, of omtrent de thans voor- gestelde instructie het advies van den direc teur der gasfabriek is ingewonnen. De VOORZITTER wijst er op, dat, blijkens de stukken, zulks geschied is, aangezien er een schrifteiyk advies van den directeur by overgelegd is. Hij zou dit wel willen voor- lezen, doch het is gebruik, dat door de ter visie legging der leden geacht worden kennis te dragen van den inhoud der stukken. Dit advies luidt als volgt: ,,Hiermede mgn op- en aanmerkingen be- treffende instructie baas-fitter, gevraagd in Uw geacht schryven van 30 Aug. 1928. Art. 1. In het bezit van het fitters-diploma schrappen. Immers het fitters-diploma eischt geen kennis wat betreft gasfabriek. I Het blijkt uit de meeste artikelen, der in structie, dat Uwe bedoeling is een gasmeester te benoemen, wat blijkt uit het volgende: Art. 5. zegt: Hy zal belast zijn met het toe zicht op alles wat tot de vervaardiging van het gas betrekking heeft, enz. Art. 10. Hij zal onafgebroken in de fabriek moeten tegenwoordig zyn, enz. Hy is in den regel werkzaam op de fabriek, hem kan ech ter door den directeur ook werk buiten de fabriek worden opgedragen. Art. 2. In plaats van ter beoordeeling van Burgemeester en Wethouders schryven: ter beoordeeling van directeur. Art. 7. Schrappen of veranderen daar de meeste bijproducten worden afgeleverd op rekening, dus zonder bon. Bonnen worden alleen gebruikt bij klein-verkoop. Art. 19. Berust by den boekhouder en accountant. Deze meteropname voor de con- trole kan hem op ongeregelde tydstippen in overleg met den boekhouder door den direc teur opgedragen worden. Bij deze gelegenheid veroorloof ik my, Uw geacht bestuur er attent op te maken, dat destijds Staal aan het personeel der gasfa briek, zoowel fitters als stokers, officieel op het gemeentehuis als hun baas is voorgesteld, zoodat, al heeft Staal niet den titel, toch de baas-functie uitoefent en volgens het werklie- denreglement, artikel 10 (3 en 4), recht heeft op het loon, wat voor een baas betaald zoude worden. Zijn positie wordt beschouwd als een leidende positie en krygt daarom ook geen overuren uitbetaald. De betaling der overuren zijn geregeld in het werkliedenreglement Artikel 21." De heer DIELEMAN heeft dan niets te zeg- gen; hy meende dat de directeur wel over een vroegere, maar niet over deze instructie was gehoord. De VOORZITTER merkt op, dat het schrg- van aan den directeur dateert van 30 Augus tus 1928 en dat zijn antwoord van 8 Sept. is gedateerd. Daarna is het concept vastge steld. De heer OGGEL vermeent, dat er bij de heer Dieleman een misverstand bestaat. Er is eerst in overleg met de Gascommissie een ontwerp gemaakt, dat is om advies gezonden aan den directeur en deze heeft daarover rap port uitgebracht. Daarna is weer een verga dering gehouden van Burgemeester en Wet houders met de Gascommissie, waarin dat advies is behandeld en waarin enkele voorstel- len wel. andere niet zijn overgenomen. Toen is de instructie vastgesteld zooals die nu wordt aangeboden. De VOORZITTER merkt op, dat steeds al- dus gehandeld wordt. De heer DIELEMAN meent, dat de direc teur van deze instructie niets afweet en be- treurt dat. Met betrekking tot artikel 1 merkt hij op, dat hij gaame zou zien, dat de baas-fitter niet door Burgemeester en Wet houders, maar door den raad werd benoemd. Het is een nieuwe functie, waarop het werk- lieden-reglement niet van toepassing is. Het wordt iemand die tusschen de werklieden en den directeur staat, iemand die in sommige gevallen is aangewezen om den directeur te vervangen. Hij behoort dus tot de hooger ge- plaatste ambtenaren, welke in den regel door den raad worden benoemd. Hij zou willen be- palen, dat de benoeming plaats heeft door den raad uit een voordracht op te maken door Burgemeester en Wethouders, na ingewonnen advies van den directeur en de Gascommissie. De heer CLAESSENS steunt dit voorstel. De heer VAN DE BILT wil, als daarvoor nog een lid noodig is, het voorstel ook wel steunen. De heer KRUIJSSE zou gaame zien, dat dan eerst werd uitgemaakt of moet worden opgemaakt een voordracht, die alzoo voor- benoeming bindend is, dan wel een aanbeve- ling waar men ook buiten kan gaan. De heer OGGEL vermeent, dat de boekhou der en de directeur ook benoemd worden uit J een aanbeveling. De heer J. DE FEIJTER zou, afgedacht daarvan, de voorkeur geven aan een voor dracht van 3 personen; men heeft dan keuze en behoort overigens toch ook vertrouwen te hebben in Burgemeester en Wethouders. De VOORZITTER deelt na onderzoek mede, dat de boekhouder en de directeur ook wor den benoemd uit een voordracht. De heer DIELEMAN vindt ook goed, dat het zal zijn een voordracht, zoo mogelijk van 3 personen, op te maken door Burgemeester en Wethouders, gehoord den directeur en de Gascommissie. De heer P. DE FEIJTER gevoelt weinig voor het voorstel. Het betreft hier een func- tionaris voor de gasfabriek. Er is geen een van de raadsleden die technisch daarvan op de hoogte is, en deze kunnen dus ook moei- lijk de geschiktheid der candidaten controlee ren. Men zal daarbij toch het meest moeten afgaan op het advies van den directeur, en hij meent, dat men zddveel vertrouwen in den directeur, de Gascommissie en Burgemeester en Wethouders moet hebben, dat men den raad in deze wel buiten de benoeming kan houden. Indien bij een benoeming door den raad een persoon aan den directeur zou wor den opgedrongen dien hij liever niet heeft, dan kan dat toch niet goed gaan. Het benoe men van zoo'n functionaris biyft voor den raad een tasten in den blinde. De heer DIELEMAN wijst er op, dat men hier te doen heeft met een nieuwe functie. Het betreft iemand, die niet gelijk staat met de fitters, stokers en dergeiyken, doch een persoon tusschen dezulken en den directeur. Het wordt iemand met een eenigszins leiden de positie, die zoo noodig den directeur moet vervangen, en waarvan het dus gewenscht is, dat deze door den gemeenteraad wordt be noemd, omdat deze daardoor in zijn geheel voor die benoeming en daarmede voor den gang van zaken verantwoordelijk is. Als er dan iets niet goed gaat, kan de raad er zich niet achter verschuilen, aan de benoe ming van dien functionaris niet te hebben meegewerkt. Naar sprekers meening behoort voor iedere functie die wat om het iyf heeft, de benoeming door den raad te geschieden. Het voorstel van den heer Dieleman tot wyziging van artikel 1 wordt aangenomen met 6 tegen 3 stemmen en 1 onthouding. Voor stemmen de heeren Dieleman, 't Gilde, Oggel, Van de Bilt, Claessens en J. de Feijter; tegen stemmen de heeren P. de Feyter, Wol fert en Koster; de heer Kruijsse houdt zich buiten stemming. De heer KOSTER stelt nu voor de laatste alinea te schrappen en zou alleen willen be- palen, dat de te benoemen persoon den 35- jarigen leeftijd niet mag hebben overschreden. De heer't GILDE staat op hetzelfde stand- punt en acht de mogeiykheid dat kan worden afgeweken ongewenscht. De heer KRUIJSSE merkt op, dat men hierby niet moet denken aan een verschil van jaren, maar het is ook mogelijk van een paar weken, zelfs van dagen. De heer OGGEL stemt hiermede in, het bedoelt uitzonderingsgevallen. De wenschehjk- heid kan zich voordoen om een candidaat te benoemen, die iets ouder is dan 35 jaar. Men zou hem willen benoemen, maar dat kan dan niet als men 35 jaar als limiet vaststelt. In elk geval berust de macht om al of niet af te wijken toch by den raad. De VOORZITTER bepleit behoud der be paling. Veronderstelt, dat een zeer geschikte candidaat eens 14 dagen ouder is. Nu hebben Burgemeester en Wethouders door hun voor stel willen voorkomen, dat zoo iemand dan niet zou benoemd kunnen worden, zonder dat eerst de instructie gewijzigd wordt, hetgeen altyd meer omslag met zich brengt. Het voorstel van den heer Koster wordt aangenomen met 6 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Dieleman, P. de Feijter, 't Gilde, Claessens, J. de Feyter en Koster; tegen stemmen de heeren Oggel, Krugsse, Van de Bilt en Wolfert. De heer KRUIJSSE merkt op, dat nu eigen- lijk nog niet is uitgemaakt of voor de be noeming een voordracht of wel een aanbeve ling moet worden opgemaakt. De VOORZITTER is van oordeel, dat reeds is besloten, dat het een voordracht" zal zijn. Met algemeene stemmen vereenigt zich de raad met die opvatting. De heer VAN DE BILT heeft ook nog een bezwaar tegen art. 1. nl. dat daarin bindend wordt voorgeschreven het bezit van het fit ters-diploma. Hij zou wenschen te bepalen, dat het bezit van dat diploma tot aanbeve ling strekt. Iemand kan voor deze functie zeer geschikt zijn, zonder daarom nog te be- schikken over het fitters-diploma. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Burgemeester en Wethouders hebben gemeend toch minstens het bezit van het fitters- diploma te moeten vastleggen, aangezien men dan toch eenig houvast heeft. De heer VAN DE BILT meent, dat iemand toch ook zonder dat wel goed voor het bedrijf kan zyn. De heer DIELEMAN is het daarmede eens, hij zou het ook beter achten als er stond, dat het tot aanbeveling strekt. Er loopen nog niet zooveel personen met een fitters-diploma, aangezien dat examen pas in de laatste jaren is ingesteld en het is zeer goed mogelijk, dat er hier in de eigen gemeente personen rond- loopen die zeer wel voor de functie in aan- merking zouden kunnen komen, ook al heb ben ze geen diploma. Hij vindt het goed als het tot aanbeveling strekt; als men dan b.v. 2 even geschikte personen heeft, zal men er rekening mede kunnen Jiouden. Zonder af- breuk te willen doen aan het diploma, ver meent hg dat er toch ook ongediplomeerden zullen zijn die voor de betrekking even ge schikt zijn als de gediplomeerden. De heer VAN DE BILT stelt voor den eisch van het bezit van het diploma te laten ver- vallen en te wijzigen: het bezit van het fit ters-diploma strekt tot aanbeveling. Deze wijziging van art. 1 wordt aangeno men met 7 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de heeren Die|eman, P. de Feijter, 't Gilde, Van de Bilt, Claessens, Wol fert en Koster; tegen stemmen de heeren Og gel, Kruijsse en J. de Feijter. Bij art. 17 maakt de heer DIELEMAN be zwaar tegen het woord ..ontstentenis". Wat bedoeld men daarmede? Hij acht het over- bodig. Er staat reeds dat de baas-fitter den directeur vervangt bij ongesteldheid of af wezigheid. Waarom nu nog dat woord ont stentenis De VOORZITTER merkt op, dat dit woord niet kan gemist worden. Dat omvat alle an dere omstandigheden, dat er geen directeur is. Het is een gewone omschrijving, die b.v. ook voorkomt in de instructie voor de bur- gemeesters en meer andere ambtenaren. De heer DIELEMAN vraagt naar de betee- kenis van het woord. De heer KRUIJSSE merkt op, dat het een gewone uitdrukking is, die alles omvat. De heer OGGEL stemt hiermede in; men zou ziekte of afwezigheid kunnen laten ver- vallen en met het woord ..ontstentenis" vol- staan, dat omvat alles. De heer DIELEMAN zag het liever ver- dwijnen, hij acht het overbodig, doch, zal als hij geen steun vindt er in berusten. De heer KOSTER maakt aanmerking op art. 20. Volgens de redactie zou aan de raadsleden geen toegang tot de fabriek mo gen worden verleend of aan hen geen inlieh- tingen mogen worden gegeven. De VOORZITTER geeft te kennen, dat het niet er om te doen is, de raadsleden te kort te doen, doch kan het zich indenken, dat het wel degelgk in het algemeen belang is, dat onjtrent een of ander door den baas-fitter of zelfs door den directeur aan leden van den raad geen inlichtingen over een bepaalde zaak worden gegeven. Indien de raadsleden inlich tingen wenschen, kunnen zg zich toch wenden tot den Burgemeester of Burgemeester en Wethouders. De heer KOSTER kan zich niet indenken, dat er gevallen zouden zijn die de leden niet zouden mogen weten. De heer J. DE FEIJTER zou het wensche- lijk achten, dat in art. 20 als personen waar op het verbod niet van toepassing is, behalve Burgemeester en Wethouders en de leden der Gascommissie ook nog werden genoemd de leden van den gemeenteraad. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. De heer DIELEMAN vraagt, of artikel 21 niet in strgd komt met artikel 8, dat hg zich niet zonder voorkennis van den directeur van de fabriek mag verwijderen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat art. 21 ten doel heeft een algemeene controle te houden op de meter-opname. Hij zal zich na- tuurlijk daarover ook verstaan met den di recteur. De heer KOSTER maakt aanmerking op art. 25 en zou de beslissing omtrent gevallen waarin de instructie niet voorziet by den ge meenteraad willen brengen. De VOORZITTER merkt op, dat deze rege- ling op practische gronden wordt voorgesteld. Men kan toch niet voor alle kleinigheden die zich mochten voordoen, of in gevallen waarbg een spoedige beslissing noodig is den gemeen teraad bgeenroepen? Bovendien bestaat ten alien tijde gelegenheid tot beroep op den ge meenteraad. De heer KOSTER is het niet met dat be- toog eens; het behoort bij den raad. Het kunnen ook groote dingen zijn. De heer KRUIJSSE zou een dergelgke wg- ziging een slag in het aangezicht van de door den raad benoemde Gascommissie achten Die commissie is juist benoemd uit den boe- zem van den gemeenteraad, opdat deze on- middellgk toezicht zou kunnen uitoefenen op den gang van zaken in de fabriek, hetgeen door den raad in zgn geheel niet mogelgk is. Hg ziet geen aanleiding tot wgziging dier be paling. De heer KOSTER kan niet instemmen, dat aanneming van zijn voorstel een slag zou zijn in het aangezicht der Gascommissie. Indien dat zoo is, zou het ook telkens een slag in het gezicht der Gascommissie zijn, indien een door haar gegeven advies werd verworpen en dit komt toch ook voor. De heer KRUIJSSE meent, dat men op deze wijze de Gascommissie wel kan uitscha- kelen als de raad toch in zijn geheel alles wil bedisselen. De heer DIELEMAN is van een tegenover- gestelde meening en gelooft, dat er zich ge vallen kunnen voordoen, dat de leden van de Gascommissie en ook Burgemeester en Wet houders blij zullen zgn, dat de raad de beslis sing aan zich heeft willen houden, omdat zij dan van de verantwoording over een moeilijke beslissing af zgn. De VOORZITTER voert hiertegen aan, dat iemand die met eene verantwoordelgke taak belast is, de verantwoording ook moet durven dragen, hoe zwaar die ook vallen moge. Hg wgst er voorts op, dat het dagelijksch bestuur toch de loopende zaken moet afdoen en het dus rationeel is, dat dit ook beslist in gevallen waarin de instructie niet den weg aanwijst. De heer OGGEL wijst er op, dat zich spoed- gevallen kunnen voordoen, waarin zoo spoe dig mogelijk een besluit moet worden geno men. Nu moeten Burgemeester en Wethou ders daarover vergaderen en de Gascommissie hooren. Indien daarbg dan ook nog de raad moet worden opgeroepen kan een beslissing veel te lang op zich laten wachten, Bovendien, beroep op den raad staat toch altgd open. De heer DIELEMAN zou het niet voor klei nigheden, doch voor moeilgke gevallen ge wenscht achten, dat de raad besliste. De VOORZITTER geeft nog te kennen, dat de bepaling aldus is voorgesteld om den loop der zaken niet te traineeren en niet ieder oogenblik den raad te moeten oproepen. Het recht van beroep op den raad blijft voor be- trokkenen altijd bestaan, indien zij meenen verkeerd behandeld te worden. Hij gelooft niet, dat er bezwaar tegen kan zgn deze be paling onveranderd te behouden, tenzij de raad het perse wil veranderen. Niemand doet daartoe 't voorstel. De artikels der instructie waarbij niets anders is vermeld, zijn onveranderd vastge steld met algemeene stemmen, evenals de ge- heele instructie. De VOORZITTER constateert, dat hieruit volgt, dat thans Burgemeester en Wethouders gemachtigd zijn op te roepen sollicitanten voor de betrekking van baas-fitter op een weekgeld van 35, zooals reeds in de vorige vergadering is bepaald. 9. Omvraag. a. De heer KOSTER merkt op, dat de nieuwe gasfabriek de voltooiing begint te na- deren. Hij zou Burgemeester en Wethouders in overweging willen geven eens uit te zien of het niet mogelijk is nog meer gelegenheid voor afname van gas te krijgen, waardoor de productie nog voordeeliger zou kunnen wor den, door eens te informeeren of dit ook in Zaamslag zou kunnen gelukken. Hij wil er geen bepagld voorstel van maken, doch geeft het als wenk in overweging. Indien dat slaag- de zou het ook tot gevolg hebben, dat tevens twee buurtschappen in de gemeente, n.l. de Steenovens en de Ronde Putten. eveneens kon- den worden aangesloten. De VOORZITTER zal dit bij Burgemees ter en Wethouders en de Gascommissie ter sprake brengen. De heer OGGEL verwondert zich over dit denkbeeld van den heer Koster, die over de aansluiting van Ter Neuzen zoo pessimistisch was. De heer KOSTER merkt op, dat nu m6n toch eenmaal over een groot bedrijf beschikt, ook moet getracht worden dit zoo productief mogelijk te maken. Hij wijst ook op de wen- schelgkheid van aansluiting der buurtschap Sluiskil. De heer DIELEMAN vermeent, dat men, alvorens zoover van huis te gaan, eerst in de cnmiddellijke omgeving zou moeten beginnen. Daar aan den Armendijk zou men althans de menschen in de gelegenheid moeten stellen aan te sluiten. De VOORZITTER merkt op, dat alles niet in eens kan; hij zal het ter sprake brengen. De heer OGGEL vermeent, dat de heer Die leman abuis heeft, want hij weet niet beter of alle woningen in de kom kunnen aanslui- ten. Er moeten echter eerst woningen zijn om aan te sluiten. De heer DIELEMAN weet niet beter of daar staat nog een groep van een stuk of 12 huizen, een eind verder, waar nog geen gas is. De heer VAN DE BILT: Een stuk of vier? De heer OGGEL weet niet beter of de bui- zen zijn daar doorgelegd zoover er huizen zgn ook op 't Plaatje, maar, het kan eens onder- zocht worden. b. De heer VAN DE BILT vraagt of het in den aanvang van het jaar nog niet bekend was, dat de rekening over 1927 met een over- schot van f 20.000 zou sluiten. Was dat toen nog niet te denken. De VOORZITTER antwoord ontkennend; dat houdt verband met de rijksuitkeeringen van de opbrengst der inkomstenbelasting en is ook een gevolg van het storten der winst van de gasfabriek in de gemeentekas. De heer VAN DE BILT vraagt het maar omdat, indien men zulks had kunnen voor- zien, het niet noodig geweest was de factor voor de inkomstenbelasting zoo hoog te stel len. De VOORZITTER wgst er op, dat dit ge- daan is wegens de vermoedelijk lagere in- komsten van velen in verband met den hagel- slag in 1927. Het is evenwel nu reeds te voorzien de begrooting toont dit wel aan dat het volgend jaar de factor belangrgk lager zal kunnen worden gesteld. c. De heer DIELEMAN deelt mede. dat hij, naar aanleiding van zgn verzoek tot het ontvangen der rekening van de uitbreiding van het gas naar de buitenwgken hg wel een opgaaf der uitgaven, maar niet die der inkom- sten heeft ontvangen en dit dus onvolledig was. De VOORZITTER merkt op, dat de heer Dieleman dit nader aan hem had kunnen vra gen, dan zou hij die opgaaf hebben ontvangen. De heer KOSTER kan daaromtrent meedee- len, dat ook hij, die rekening ontvangende, van oordeel was, dat zg niet volledig was, aange zien de inkomsten er ook bg behoorden. Hij heeft daarover echter met den boekhouder der gasfabriek gesproken en deze deelde mede dat hg die opgaaf destgds nog niet kon geven. Zelf nu, bij het onderzoek der rekening door de commissie was dit nog niet mogelgk. d. De heer P. DE FEIJTER merkt op, dat de winter nadert en vraagt, of er nu al voor- zieningen zijn getroffen ter voorkoming van het sukkelen met de lantaams, in verband met het ontsteken en dooven, want het biykt, wel dat dit met de automatische bediening niet goed gaat. Dan blgven ze in den donke- ren nacht somstijds gedoofd om dan overdag te gaan branden. Hij zou graag de bediening regelmatig zien plaats hebben. De VOORZITTER zal hierover ook nader spreken met den directeur en de Gascom missie. Hg sluit de vergadering, door het uitspre- ken van het dankgebed. SUIKERBIETENTEELT. In aansluiting op het overzicht van het ge- wicht en het gehalte der suikerbieten op 10 September in de verschillende provincies en van ons geheele land (671 gram en 17.48 volgen hier de gemiddelde gewichten en ge- halten in eenige andere landen: Denemarken 387 gr. en 14.93 Duitsch- land 387 gr. en 17.50 Finland 259 gr. en 12.91 Frankrijk 373 gr. en 17.90 Tsjecho-Slowakije 411 gr. en 17.18 Dit zijn de cgfers voor de tweede week van September, behalve voor Frankrgk (derde week). Londen Berlgn Pargs Brussel Weenen (100 sh. Amsterdam, 26 Sept. 1928. Bieden. 12,09 59.43% 9,72 34,63% 35,07% Vreemd Bankpapier. Duitsch 59,43% Fransch 9,72 Belgisch 6,90 Oostenrijksch (100 sh.35,07% Laten. 12,09% 59,46% 9,75 34,66% 35.17% 59,46% 9,78 6,98 35,17% Van Ter Neuzen: 24 Sept. Ned. m.s. BRA BANT, 205, steen, Londen. 25 Sept. Noorsch s.s. ALASKA, 3476, re- stant, Antwerpen. Voor Gent: 24 Sept. Eng. s.s. JOLLY KATE, 218, ledig, Londen; Poolsch s.s. RO- BUR III, 1138, kolen, Gdynia; Zweedsch s.s. FENJA, 444, steen, Lysekill; Letl. s.s SKRUNDA, 1467, hout, Riga; Zweedsch s.s. FLANDRIA, 662, steen, FrederikstadEng. s.s. DAFILA, 969, stukg., Manchester. 25 Sept. Poolsch s.s. POZNAN, 1121. py- riet, Paimboeuf; Eng. s.s. RIVELIN, 145, ledig, Antwerpen; Fransch s.s. CHEF M3CA- NICIEN ARMAND BLANC, 1586. kolen, Danzig; Fransch s.s. PAUL EMILE JAVOIJ, 1425, fosfaat, Casa Blanca. Van Gent: 24 Sept. Eng. s.s. HEBBURN. 1807, ledig, Tyne; Eng. s.s. JOLLY KATE. 218, macadam, Ipswich; Belg. s.s. ROSA, 828, ijzer, Boness. 25 Sept. Eng. s.s. JELLICOE ROSE. 609. ijzer, Birckenhead; Belg. s.s. PETER BE- NOIT, 859, ijzer, Newport; Zweedsch s.s. FLANDRIA, 662, restant, Antwerpen. s.s. HELENA in lossing te Ter Neuzen s.s. MAGDALENA, in lossing te Puerto Co lombia. s.s. TERNEUZEN in lading te Salismunde voor Ter Neuzen. Directie T. L. L. NOLSON. s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, te Antwerpen voor orders, s.s. SCHELDEDAM, 650 ton, in lading te Ter Neuzen voor Londen. s.s. SCHELDESOP, 750 ton, vertrekt 28 dezer van Hourdel naar Requejada. s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, in lossing te Bordeaux, s.s. SCHELDEDYK, 7500 ton, van Nicolajeff naar Rotterdam 24 dezer Quessant gepas- seerd. s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, vertrekt 27 dezer van Huelva naar GentAntwerpen. s.s. SCHELDEPAS, 8500 ton, vertrekt heden van Tegal naar Samarang. s.s. SCHELDELIJN, 11000 ton, van Ter Neu zen naar Colombo. (Zonnetgd.) Donderdag Vrgdag Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag voorm. nam. 27 September 0.08 12.31 28 0.49 1.07 29 1.25 1.42 30 1.59 2.16- 1 October 2.36 2.53 2 3.13 3.31 3 3.50 4.19

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 6