!LAHDB0irWBERICHTERT
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
ny verricht dan ook alle voorkomende
smids- en fitterswerk.
WISSELKOERSEN.
SCHEEPVAARTBEWEGING
A. C. LENSEN'S STOOMVAART
MAATSCHAPPIITER NEUZEN.
ZEEVAARTMAATSCHAPPII
„SCHELDESTROOM."
HOOGWATER TE TER NEUZEN.
Vergadering van Donderdag 20 Sept. 1928,
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, A. E.
C. Kruijsse, M. W. Koster, C. Th. van de Bilt,
H. Wolfert, Ch. Claessens, A. Th. 't Gilde, F.
Dieleman, J. de Feyter en P. de Feijter, be-
nevens de Secretaris J. L. J. Maris.
Afwezig de heer Ph. J. van Dixhoorn.
(2. Slot.)
a. indien de baas-fitter weigert in ge-
meentedienst andere dan zijn gewone werk-
zaamheden, hem in overleg met zijn genees-
kundige opgedragen, te verrichten.
Vaststellen instructie voor
fitter van het gasbedrgf.
den baas-
Door Burgemeester en Wethouders wordt ter
vaststelling aangeboden de volgende, na over-
leg met de Gascommissie en ingewonnen advies
van den directeur der gasfabriek in concept
gebrachte
INSTRUCTIE voor den baas-fitter aan
de Gemeentelijke Gasfabriek te Axel.
Art. 1. De baas-fitter wordt benoemd door
Burgemeester en Wethouders. Om als baas-
fitter te worden benoemd, moet men:
a. den leeftijd van 21 jaren hebben bereikt.
b. niet ouder zijn dan 35 jaren.
c. in het bezit zjjn van het fitters-diploma.
d. door een daartoe door Burgemeester en
Wethouders aangewezen geneesheer onder-
zocht en voor de op te dragen werkzaam-
heden geschikt bevonden zijn.
Met goedkeuring van den gemeenteraad kan
van het bepaalde onder b worden afgeweken.
Art. 2. 1. Indien de baas-fitter op proef
wordt benoemd, en hij gedurende den proeftyd
goed heeft voldaan, ter beoordeeling van Bur
gemeester en Wethouders, gehoord den direc
teur en de commissie van bystand, wordt hij na
afloop van den proeftijd als baas-fitter in vas-
ten dienst aangesteld.
2. Blijkt, dat de baas-fitter op proef niet
voldoet, zulks ter beoordeeling als in het eerste
lid is aangegeven, dan volgt bij het eindigen
van den proeftijd ontslag.
Art. 3. Het salaris wordt door den gemeen
teraad op voorstel van Burgemeester en Wet
houders nadat de Gascommissie en den direc
teur is gehoord, bepaald.
Art. 4. Hij zal belast zijn met het toezicht
op alles, wat tot de vervaardiging van het gas
betrekking heeft en moet zorgen, dat de werk-
zaamheden, zoowat stoken als zuiveren be-
treft, geheel plaats hebben, volgens de instruc
tion welke hem door den directeur daaromtrent
worden gegeven.
Hy zal ook belast zijn met het toezicht op
alles, wat tot de straatverlichting en particu-
liere verlichting betrekking heeft.
Artikel 5. Hij zal nauwkeurig aanteekening
houden van ontvangen en verwerkt mate-
riaal.
Artikel 6. Hy zal zooveel mogelijk bevorde-
ren, dat de gebouwen, de werktuigen en andere
voorwerpen in behoorlijken staat blijven en alle
gebreken welke daaraan voorkomen, onmid-
deliyk ter kennii van den directeur brengen en
steeds zorgen, dat hij de herstellingen volgens
de gegeven orders van den directeur uitvoert.
Artikel 7. Hij zal zorg dragen voor het rich-
tig gebruik van materiaal, en toezien, dat van
den voorraad steenkool of andere grondstoffen,
noch van bijproducten iets worde ontvreemd
of verduisterd.
Art. 8. Hij zal in de fabriek moeten tegen
woordig zijn, op de uren die daarvoor zgn vast-
gesteld, en zich alleen mogen verwijderen voor
het geval dat zijn tegenwoordigheid in het be-
lang der kanalisatie, de straat- of particuliere
verlichting mocht worden vereischt, en om toe
zicht te houden op het personeel, dat buiten
de fabriek werkzaam is.
Hy zal zich echter nimmer zonder voorkennis
van den directeur van de fabriek verwyderen.
Art. 9. Hij zal zooveel mogelijk toezien,
dat de werklieden op de tydstippen die voor
het begin en het eind van de werkzaamheden
zgn of zullen worden vastgesteld, aankomen
en vertrekken.
Art. 10. Hij zal stipt toezien en bevorde-
ren, zoo door goed voorbeeld en eigen houding,
dat de werklieden zich gedragen zooals zulks
behoort; dat geen onbehoorlijke of Godslaster-
iyke taal wordt gesproken en hoegenaamd
geen sterken drank in de gasfabriek of gedu
rende de overige werkzaamheden in diensttyd
wordt gebruikt, noch daarby wordt gerookt,
waar niet gerookt mag worden, en in het alge-
meen, dat de regelen van orde, die voor de
werklieden hetzy by reglement, hetzij door den
directeur zijn vastgesteld, behooriyk worden
nageleefd.
Art. 11. Hy zal zorgen, dat in de werk-
en bergplaatsen der fabriek, zoomede in de
omgeving daarvan de meest mogelijke orde
en zindeiijkheid heerschen.
Art. 12. By ongesteldheid geeft hij on-
middeliyk kennis aan den directeur of, by diens
ontstentenis aan den Voorzitter der Gascom
missie.
Ingeval van het voortduren der ziekte is de
baas-fitter verplicht, zoo spoedig mogeiyk, in
elk geval binnen 5 dagen na de in het vorige
lid bedoelde kennisgeving, een verklaring van
den behandelenden geneeskundige over te leg-
gen aan den directeur of den Burgemeester
naar de in de eerste alinea gemaakte onder-
scheiding, waaruit blijkt, dat het verrichten
van alien of van bepaalden arbeid hem ver-
boden is.
Art. 13. 1. In geval van ziekte wordt aan
den baas-fitter ziekte-verlof verleend, geduren
de ten hoogste 6 achtereenvolgende maanden,
met behoud van het voile loon, eventueele pe-
riodieke loonsverhoogingen inbegrepen, onder
aftrek van hetgeen hem als ziektegeld wordt
uitbetaald.
2. Bij voortduring der ziekte na afloop van
dien termijn, wordt indien volgens eene ver
klaring van den behandelenden geneeskun
dige, de genezing binnen ten hoogste 6 maan
den kan worden verwacht, zoodanig dat de
baas-fitter wederom geschikt zal worden voor
een behoorlijke vervulling zijner werkzaam
heden, opnieuw ziekteverlof verleend, gedu
rende ten hoogste 6 maanden met behoud
van het voile loon, eventueele periodieke
loonsverhoogingen inbegrepen.
3. Ingeval aan het einde van den termijn
bedoeld in het voorgaande lid de baas-fitter
zijn dienst nog niet heeft hervat, zal door den
raad worden bepaald, welke maatregelen te
znnen opzichte worden genomen.
Art. 14. 1. Ingeval van ziekte wordt aan
den baas-fitter op proef, ziekteverlof verleend
gedurende ten hoogste 6 weken, met behoud
van het voile loon.
2. By voortduring der ziekte na afloop
van dien termyn wordt een nieuw ziektever
lof verleend voor ten hoogste een geiyken
termijn en met behoud van het voile loon;
wanneer volgens verklaring van den behan
delenden geneeskundige de genezing binnen
dien termyn kan worden verwacht.
Art. 15. 1. Onder ziekte is mede begre-
pen elke ongeschiktheid tot werken tenge-
volge van een ongeval in zyn functie.
2. Indien de ziekte krachtens een bepaling
eener "Rijkswet of krachtens eene door de
Gemeente gesloten verzekering, recht geeft op
een uitkeering, dan komt deze in mindering
van het ingevolge de artikelen 13 en 14 uit te
betalen loon.
Art. 16. Geen loon tijdens ziekteverlof
wordt uitgekeerd:
b. indien de baas-fitter anders dan op ad
vies van den geneeskundige, gedurende zijn
ziekte by een anderen werkgever werkzaam
is, of zoodanigen arbeid ten eigen bate ver
richt, dat deze zijn herstel belemmert.
c. indien de baas-fitter niet heeft voldaan
aan artikel 12, 2e lid van deze instructie.
Art. 17. Bij ongesteldheid, afwezigheid of
ontstentenis van den Directeur kunnen Bur
gemeester en Wethouders den baas-fitter als
diens plaatsvervanger laten optreden en ver-
der in alle gevallen waarin deze daartoe door
dat college wordt gemachtigd.
Art. 18. Hij mag geen andere bezoldigde
bediening, geen bedrijf of beroep onder wel-
ken vorm ook, aanvaarden of aannemen, noch
zich belasten met eenig beheer, dan met toe-
stemming van Burgemeester en Wethouders.
Het is den baas-fitter verboden, dat te zij-
nen huize handel wordt gedreven of eenige
nering of bedrijf wordt uitgeoefend door een
lid van het gezin waartoe de baas-fitter be
hoort.
Art. 19. Hij behoeft verlof om uit de ge
meente afwezig te zijn, en wel voor 6en dag
of korter van den Directeur, voor langer tot
vier dagen van den Burgemeester en voor
langer dan vier dagen van Burgemeester en
Wethouders.
Art. 20. Hy zal aan niemand, buiten voor
kennis van den Directeur, toegang verleenen
tot de fabriek of tot de bergplaatsen. Het
wordt hem uitdrukkelijk verboden aan wien
ook, mededeelingen te doen omtrent zaken
welke met de fabricatie, de werkzaamheden
of de administratie in verband staan.
Alleen op den Burgemeester en de Wethou
ders en de leden der Gas-commissie zijn deze
bepalingen niet van toepassing.
Art. 21. De baas-fitter zal op ongeregelde
tijdstippen bij willekeurige personen de stan-
den der meters opnemen, teneinde de meter-
opnemers te controleeren.
Art. 22. Het is den baas-fitter verboden,
op straffe van ontslag, giften of gaven in
welken vorm of onder welke benaming ook,
direct of indirect te ontvangen.
Art. 23. De baas-fitter heeft recht pp 14
dagen verlof per jaar. De Directeur zal het
verlof regelen en zooveel als mogeiyk is reke-
ning houden met den wensch die ten opzichte
van het verlof wordt te kennen gegeven.
Art. 24. De baas-fitter, die den dienst met
eervol ontslag wenscht te verlaten, zal het
daartoe strekkend verzoek moeten indienen
ten minste twee maanden vodr den dag, waar-
op hij het ontslag wenscht te doen ingaan.
Art. 25. In alle gevallen waarin deze in
structie niet voorziet, beslissen Burgemeester
en Wethouders, nadat de Gas-commissie en de
Directeur gehoord zijn.
De heer DIELEMAN wenscht in de eerste
plaats te vragen, of omtrent de thans voor-
gestelde instructie het advies van den direc
teur der gasfabriek is ingewonnen.
De VOORZITTER wijst er op, dat, blijkens
de stukken, zulks geschied is, aangezien er
een schrifteiyk advies van den directeur by
overgelegd is. Hij zou dit wel willen voor-
lezen, doch het is gebruik, dat door de ter
visie legging der leden geacht worden kennis
te dragen van den inhoud der stukken.
Dit advies luidt als volgt:
,,Hiermede mgn op- en aanmerkingen be-
treffende instructie baas-fitter, gevraagd in
Uw geacht schryven van 30 Aug. 1928.
Art. 1. In het bezit van het fitters-diploma
schrappen. Immers het fitters-diploma eischt
geen kennis wat betreft gasfabriek.
I Het blijkt uit de meeste artikelen, der in
structie, dat Uwe bedoeling is een gasmeester
te benoemen, wat blijkt uit het volgende:
Art. 5. zegt: Hy zal belast zijn met het toe
zicht op alles wat tot de vervaardiging van
het gas betrekking heeft, enz.
Art. 10. Hij zal onafgebroken in de fabriek
moeten tegenwoordig zyn, enz. Hy is in den
regel werkzaam op de fabriek, hem kan ech
ter door den directeur ook werk buiten de
fabriek worden opgedragen.
Art. 2. In plaats van ter beoordeeling
van Burgemeester en Wethouders schryven:
ter beoordeeling van directeur.
Art. 7. Schrappen of veranderen daar de
meeste bijproducten worden afgeleverd op
rekening, dus zonder bon. Bonnen worden
alleen gebruikt bij klein-verkoop.
Art. 19. Berust by den boekhouder en
accountant. Deze meteropname voor de con-
trole kan hem op ongeregelde tydstippen in
overleg met den boekhouder door den direc
teur opgedragen worden.
Bij deze gelegenheid veroorloof ik my, Uw
geacht bestuur er attent op te maken, dat
destijds Staal aan het personeel der gasfa
briek, zoowel fitters als stokers, officieel op
het gemeentehuis als hun baas is voorgesteld,
zoodat, al heeft Staal niet den titel, toch de
baas-functie uitoefent en volgens het werklie-
denreglement, artikel 10 (3 en 4), recht heeft
op het loon, wat voor een baas betaald zoude
worden. Zijn positie wordt beschouwd als een
leidende positie en krygt daarom ook geen
overuren uitbetaald.
De betaling der overuren zijn geregeld in
het werkliedenreglement Artikel 21."
De heer DIELEMAN heeft dan niets te zeg-
gen; hy meende dat de directeur wel over een
vroegere, maar niet over deze instructie was
gehoord.
De VOORZITTER merkt op, dat het schrg-
van aan den directeur dateert van 30 Augus
tus 1928 en dat zijn antwoord van 8 Sept. is
gedateerd. Daarna is het concept vastge
steld.
De heer OGGEL vermeent, dat er bij de
heer Dieleman een misverstand bestaat. Er
is eerst in overleg met de Gascommissie een
ontwerp gemaakt, dat is om advies gezonden
aan den directeur en deze heeft daarover rap
port uitgebracht. Daarna is weer een verga
dering gehouden van Burgemeester en Wet
houders met de Gascommissie, waarin dat
advies is behandeld en waarin enkele voorstel-
len wel. andere niet zijn overgenomen. Toen
is de instructie vastgesteld zooals die nu
wordt aangeboden.
De VOORZITTER merkt op, dat steeds al-
dus gehandeld wordt.
De heer DIELEMAN meent, dat de direc
teur van deze instructie niets afweet en be-
treurt dat. Met betrekking tot artikel 1
merkt hij op, dat hij gaame zou zien, dat de
baas-fitter niet door Burgemeester en Wet
houders, maar door den raad werd benoemd.
Het is een nieuwe functie, waarop het werk-
lieden-reglement niet van toepassing is. Het
wordt iemand die tusschen de werklieden en
den directeur staat, iemand die in sommige
gevallen is aangewezen om den directeur te
vervangen. Hij behoort dus tot de hooger ge-
plaatste ambtenaren, welke in den regel door
den raad worden benoemd. Hij zou willen be-
palen, dat de benoeming plaats heeft door
den raad uit een voordracht op te maken door
Burgemeester en Wethouders, na ingewonnen
advies van den directeur en de Gascommissie.
De heer CLAESSENS steunt dit voorstel.
De heer VAN DE BILT wil, als daarvoor
nog een lid noodig is, het voorstel ook wel
steunen.
De heer KRUIJSSE zou gaame zien, dat
dan eerst werd uitgemaakt of moet worden
opgemaakt een voordracht, die alzoo voor-
benoeming bindend is, dan wel een aanbeve-
ling waar men ook buiten kan gaan.
De heer OGGEL vermeent, dat de boekhou
der en de directeur ook benoemd worden uit J
een aanbeveling.
De heer J. DE FEIJTER zou, afgedacht
daarvan, de voorkeur geven aan een voor
dracht van 3 personen; men heeft dan keuze
en behoort overigens toch ook vertrouwen te
hebben in Burgemeester en Wethouders.
De VOORZITTER deelt na onderzoek mede,
dat de boekhouder en de directeur ook wor
den benoemd uit een voordracht.
De heer DIELEMAN vindt ook goed, dat
het zal zijn een voordracht, zoo mogelijk van
3 personen, op te maken door Burgemeester
en Wethouders, gehoord den directeur en de
Gascommissie.
De heer P. DE FEIJTER gevoelt weinig
voor het voorstel. Het betreft hier een func-
tionaris voor de gasfabriek. Er is geen een
van de raadsleden die technisch daarvan op
de hoogte is, en deze kunnen dus ook moei-
lijk de geschiktheid der candidaten controlee
ren. Men zal daarbij toch het meest moeten
afgaan op het advies van den directeur, en
hij meent, dat men zddveel vertrouwen in den
directeur, de Gascommissie en Burgemeester
en Wethouders moet hebben, dat men den
raad in deze wel buiten de benoeming kan
houden. Indien bij een benoeming door den
raad een persoon aan den directeur zou wor
den opgedrongen dien hij liever niet heeft,
dan kan dat toch niet goed gaan. Het benoe
men van zoo'n functionaris biyft voor den
raad een tasten in den blinde.
De heer DIELEMAN wijst er op, dat men
hier te doen heeft met een nieuwe functie.
Het betreft iemand, die niet gelijk staat met
de fitters, stokers en dergeiyken, doch een
persoon tusschen dezulken en den directeur.
Het wordt iemand met een eenigszins leiden
de positie, die zoo noodig den directeur moet
vervangen, en waarvan het dus gewenscht is,
dat deze door den gemeenteraad wordt be
noemd, omdat deze daardoor in zijn geheel
voor die benoeming en daarmede voor den
gang van zaken verantwoordelijk is. Als
er dan iets niet goed gaat, kan de raad er
zich niet achter verschuilen, aan de benoe
ming van dien functionaris niet te hebben
meegewerkt. Naar sprekers meening behoort
voor iedere functie die wat om het iyf heeft,
de benoeming door den raad te geschieden.
Het voorstel van den heer Dieleman tot
wyziging van artikel 1 wordt aangenomen
met 6 tegen 3 stemmen en 1 onthouding.
Voor stemmen de heeren Dieleman, 't Gilde,
Oggel, Van de Bilt, Claessens en J. de Feijter;
tegen stemmen de heeren P. de Feyter, Wol
fert en Koster; de heer Kruijsse houdt zich
buiten stemming.
De heer KOSTER stelt nu voor de laatste
alinea te schrappen en zou alleen willen be-
palen, dat de te benoemen persoon den 35-
jarigen leeftijd niet mag hebben overschreden.
De heer't GILDE staat op hetzelfde stand-
punt en acht de mogeiykheid dat kan worden
afgeweken ongewenscht.
De heer KRUIJSSE merkt op, dat men
hierby niet moet denken aan een verschil van
jaren, maar het is ook mogelijk van een paar
weken, zelfs van dagen.
De heer OGGEL stemt hiermede in, het
bedoelt uitzonderingsgevallen. De wenschehjk-
heid kan zich voordoen om een candidaat te
benoemen, die iets ouder is dan 35 jaar. Men
zou hem willen benoemen, maar dat kan dan
niet als men 35 jaar als limiet vaststelt. In
elk geval berust de macht om al of niet af te
wijken toch by den raad.
De VOORZITTER bepleit behoud der be
paling. Veronderstelt, dat een zeer geschikte
candidaat eens 14 dagen ouder is. Nu hebben
Burgemeester en Wethouders door hun voor
stel willen voorkomen, dat zoo iemand dan
niet zou benoemd kunnen worden, zonder dat
eerst de instructie gewijzigd wordt, hetgeen
altyd meer omslag met zich brengt.
Het voorstel van den heer Koster wordt
aangenomen met 6 tegen 4 stemmen.
Voor stemmen de heeren Dieleman, P. de
Feijter, 't Gilde, Claessens, J. de Feyter en
Koster; tegen stemmen de heeren Oggel,
Krugsse, Van de Bilt en Wolfert.
De heer KRUIJSSE merkt op, dat nu eigen-
lijk nog niet is uitgemaakt of voor de be
noeming een voordracht of wel een aanbeve
ling moet worden opgemaakt.
De VOORZITTER is van oordeel, dat reeds
is besloten, dat het een voordracht" zal zijn.
Met algemeene stemmen vereenigt zich de
raad met die opvatting.
De heer VAN DE BILT heeft ook nog een
bezwaar tegen art. 1. nl. dat daarin bindend
wordt voorgeschreven het bezit van het fit
ters-diploma. Hij zou wenschen te bepalen,
dat het bezit van dat diploma tot aanbeve
ling strekt. Iemand kan voor deze functie
zeer geschikt zijn, zonder daarom nog te be-
schikken over het fitters-diploma.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
Burgemeester en Wethouders hebben gemeend
toch minstens het bezit van het fitters-
diploma te moeten vastleggen, aangezien men
dan toch eenig houvast heeft.
De heer VAN DE BILT meent, dat iemand
toch ook zonder dat wel goed voor het bedrijf
kan zyn.
De heer DIELEMAN is het daarmede eens,
hij zou het ook beter achten als er stond, dat
het tot aanbeveling strekt. Er loopen nog
niet zooveel personen met een fitters-diploma,
aangezien dat examen pas in de laatste jaren
is ingesteld en het is zeer goed mogelijk, dat
er hier in de eigen gemeente personen rond-
loopen die zeer wel voor de functie in aan-
merking zouden kunnen komen, ook al heb
ben ze geen diploma. Hij vindt het goed als
het tot aanbeveling strekt; als men dan b.v.
2 even geschikte personen heeft, zal men er
rekening mede kunnen Jiouden. Zonder af-
breuk te willen doen aan het diploma, ver
meent hg dat er toch ook ongediplomeerden
zullen zijn die voor de betrekking even ge
schikt zijn als de gediplomeerden.
De heer VAN DE BILT stelt voor den eisch
van het bezit van het diploma te laten ver-
vallen en te wijzigen: het bezit van het fit
ters-diploma strekt tot aanbeveling.
Deze wijziging van art. 1 wordt aangeno
men met 7 tegen 3 stemmen.
Voor stemmen de heeren Die|eman, P. de
Feijter, 't Gilde, Van de Bilt, Claessens, Wol
fert en Koster; tegen stemmen de heeren Og
gel, Kruijsse en J. de Feijter.
Bij art. 17 maakt de heer DIELEMAN be
zwaar tegen het woord ..ontstentenis". Wat
bedoeld men daarmede? Hij acht het over-
bodig. Er staat reeds dat de baas-fitter den
directeur vervangt bij ongesteldheid of af
wezigheid. Waarom nu nog dat woord ont
stentenis
De VOORZITTER merkt op, dat dit woord
niet kan gemist worden. Dat omvat alle an
dere omstandigheden, dat er geen directeur
is. Het is een gewone omschrijving, die b.v.
ook voorkomt in de instructie voor de bur-
gemeesters en meer andere ambtenaren.
De heer DIELEMAN vraagt naar de betee-
kenis van het woord.
De heer KRUIJSSE merkt op, dat het een
gewone uitdrukking is, die alles omvat.
De heer OGGEL stemt hiermede in; men
zou ziekte of afwezigheid kunnen laten ver-
vallen en met het woord ..ontstentenis" vol-
staan, dat omvat alles.
De heer DIELEMAN zag het liever ver-
dwijnen, hij acht het overbodig, doch, zal als
hij geen steun vindt er in berusten.
De heer KOSTER maakt aanmerking op
art. 20. Volgens de redactie zou aan de
raadsleden geen toegang tot de fabriek mo
gen worden verleend of aan hen geen inlieh-
tingen mogen worden gegeven.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
niet er om te doen is, de raadsleden te kort
te doen, doch kan het zich indenken, dat het
wel degelgk in het algemeen belang is, dat
onjtrent een of ander door den baas-fitter of
zelfs door den directeur aan leden van den
raad geen inlichtingen over een bepaalde zaak
worden gegeven. Indien de raadsleden inlich
tingen wenschen, kunnen zg zich toch wenden
tot den Burgemeester of Burgemeester en
Wethouders.
De heer KOSTER kan zich niet indenken,
dat er gevallen zouden zijn die de leden niet
zouden mogen weten.
De heer J. DE FEIJTER zou het wensche-
lijk achten, dat in art. 20 als personen waar
op het verbod niet van toepassing is, behalve
Burgemeester en Wethouders en de leden der
Gascommissie ook nog werden genoemd de
leden van den gemeenteraad.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
De heer DIELEMAN vraagt, of artikel 21
niet in strgd komt met artikel 8, dat hg zich
niet zonder voorkennis van den directeur van
de fabriek mag verwijderen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat art.
21 ten doel heeft een algemeene controle te
houden op de meter-opname. Hij zal zich na-
tuurlijk daarover ook verstaan met den di
recteur.
De heer KOSTER maakt aanmerking op
art. 25 en zou de beslissing omtrent gevallen
waarin de instructie niet voorziet by den ge
meenteraad willen brengen.
De VOORZITTER merkt op, dat deze rege-
ling op practische gronden wordt voorgesteld.
Men kan toch niet voor alle kleinigheden die
zich mochten voordoen, of in gevallen waarbg
een spoedige beslissing noodig is den gemeen
teraad bgeenroepen? Bovendien bestaat ten
alien tijde gelegenheid tot beroep op den ge
meenteraad.
De heer KOSTER is het niet met dat be-
toog eens; het behoort bij den raad. Het
kunnen ook groote dingen zijn.
De heer KRUIJSSE zou een dergelgke wg-
ziging een slag in het aangezicht van de door
den raad benoemde Gascommissie achten
Die commissie is juist benoemd uit den boe-
zem van den gemeenteraad, opdat deze on-
middellgk toezicht zou kunnen uitoefenen op
den gang van zaken in de fabriek, hetgeen
door den raad in zgn geheel niet mogelgk is.
Hg ziet geen aanleiding tot wgziging dier be
paling.
De heer KOSTER kan niet instemmen, dat
aanneming van zijn voorstel een slag zou zijn
in het aangezicht der Gascommissie. Indien
dat zoo is, zou het ook telkens een slag in het
gezicht der Gascommissie zijn, indien een door
haar gegeven advies werd verworpen en dit
komt toch ook voor.
De heer KRUIJSSE meent, dat men op
deze wijze de Gascommissie wel kan uitscha-
kelen als de raad toch in zijn geheel alles wil
bedisselen.
De heer DIELEMAN is van een tegenover-
gestelde meening en gelooft, dat er zich ge
vallen kunnen voordoen, dat de leden van de
Gascommissie en ook Burgemeester en Wet
houders blij zullen zgn, dat de raad de beslis
sing aan zich heeft willen houden, omdat zij
dan van de verantwoording over een moeilijke
beslissing af zgn.
De VOORZITTER voert hiertegen aan, dat
iemand die met eene verantwoordelgke taak
belast is, de verantwoording ook moet durven
dragen, hoe zwaar die ook vallen moge. Hg
wgst er voorts op, dat het dagelijksch bestuur
toch de loopende zaken moet afdoen en het
dus rationeel is, dat dit ook beslist in gevallen
waarin de instructie niet den weg aanwijst.
De heer OGGEL wijst er op, dat zich spoed-
gevallen kunnen voordoen, waarin zoo spoe
dig mogelijk een besluit moet worden geno
men. Nu moeten Burgemeester en Wethou
ders daarover vergaderen en de Gascommissie
hooren. Indien daarbg dan ook nog de raad
moet worden opgeroepen kan een beslissing
veel te lang op zich laten wachten, Bovendien,
beroep op den raad staat toch altgd open.
De heer DIELEMAN zou het niet voor klei
nigheden, doch voor moeilgke gevallen ge
wenscht achten, dat de raad besliste.
De VOORZITTER geeft nog te kennen, dat
de bepaling aldus is voorgesteld om den loop
der zaken niet te traineeren en niet ieder
oogenblik den raad te moeten oproepen. Het
recht van beroep op den raad blijft voor be-
trokkenen altijd bestaan, indien zij meenen
verkeerd behandeld te worden. Hij gelooft
niet, dat er bezwaar tegen kan zgn deze be
paling onveranderd te behouden, tenzij de
raad het perse wil veranderen.
Niemand doet daartoe 't voorstel.
De artikels der instructie waarbij niets
anders is vermeld, zijn onveranderd vastge
steld met algemeene stemmen, evenals de ge-
heele instructie.
De VOORZITTER constateert, dat hieruit
volgt, dat thans Burgemeester en Wethouders
gemachtigd zijn op te roepen sollicitanten
voor de betrekking van baas-fitter op een
weekgeld van 35, zooals reeds in de vorige
vergadering is bepaald.
9. Omvraag.
a. De heer KOSTER merkt op, dat de
nieuwe gasfabriek de voltooiing begint te na-
deren. Hij zou Burgemeester en Wethouders
in overweging willen geven eens uit te zien
of het niet mogelijk is nog meer gelegenheid
voor afname van gas te krijgen, waardoor de
productie nog voordeeliger zou kunnen wor
den, door eens te informeeren of dit ook in
Zaamslag zou kunnen gelukken. Hij wil er
geen bepagld voorstel van maken, doch geeft
het als wenk in overweging. Indien dat slaag-
de zou het ook tot gevolg hebben, dat tevens
twee buurtschappen in de gemeente, n.l. de
Steenovens en de Ronde Putten. eveneens kon-
den worden aangesloten.
De VOORZITTER zal dit bij Burgemees
ter en Wethouders en de Gascommissie ter
sprake brengen.
De heer OGGEL verwondert zich over dit
denkbeeld van den heer Koster, die over de
aansluiting van Ter Neuzen zoo pessimistisch
was.
De heer KOSTER merkt op, dat nu m6n
toch eenmaal over een groot bedrijf beschikt,
ook moet getracht worden dit zoo productief
mogelijk te maken. Hij wijst ook op de wen-
schelgkheid van aansluiting der buurtschap
Sluiskil.
De heer DIELEMAN vermeent, dat men,
alvorens zoover van huis te gaan, eerst in de
cnmiddellijke omgeving zou moeten beginnen.
Daar aan den Armendijk zou men althans
de menschen in de gelegenheid moeten stellen
aan te sluiten.
De VOORZITTER merkt op, dat alles niet
in eens kan; hij zal het ter sprake brengen.
De heer OGGEL vermeent, dat de heer Die
leman abuis heeft, want hij weet niet beter
of alle woningen in de kom kunnen aanslui-
ten. Er moeten echter eerst woningen zijn om
aan te sluiten.
De heer DIELEMAN weet niet beter of
daar staat nog een groep van een stuk of 12
huizen, een eind verder, waar nog geen gas is.
De heer VAN DE BILT: Een stuk of vier?
De heer OGGEL weet niet beter of de bui-
zen zijn daar doorgelegd zoover er huizen zgn
ook op 't Plaatje, maar, het kan eens onder-
zocht worden.
b. De heer VAN DE BILT vraagt of het
in den aanvang van het jaar nog niet bekend
was, dat de rekening over 1927 met een over-
schot van f 20.000 zou sluiten. Was dat toen
nog niet te denken.
De VOORZITTER antwoord ontkennend;
dat houdt verband met de rijksuitkeeringen
van de opbrengst der inkomstenbelasting en
is ook een gevolg van het storten der winst
van de gasfabriek in de gemeentekas.
De heer VAN DE BILT vraagt het maar
omdat, indien men zulks had kunnen voor-
zien, het niet noodig geweest was de factor
voor de inkomstenbelasting zoo hoog te stel
len.
De VOORZITTER wgst er op, dat dit ge-
daan is wegens de vermoedelijk lagere in-
komsten van velen in verband met den hagel-
slag in 1927. Het is evenwel nu reeds te
voorzien de begrooting toont dit wel aan
dat het volgend jaar de factor belangrgk
lager zal kunnen worden gesteld.
c. De heer DIELEMAN deelt mede. dat
hij, naar aanleiding van zgn verzoek tot het
ontvangen der rekening van de uitbreiding
van het gas naar de buitenwgken hg wel een
opgaaf der uitgaven, maar niet die der inkom-
sten heeft ontvangen en dit dus onvolledig
was.
De VOORZITTER merkt op, dat de heer
Dieleman dit nader aan hem had kunnen vra
gen, dan zou hij die opgaaf hebben ontvangen.
De heer KOSTER kan daaromtrent meedee-
len, dat ook hij, die rekening ontvangende, van
oordeel was, dat zg niet volledig was, aange
zien de inkomsten er ook bg behoorden. Hij
heeft daarover echter met den boekhouder
der gasfabriek gesproken en deze deelde mede
dat hg die opgaaf destgds nog niet kon geven.
Zelf nu, bij het onderzoek der rekening door
de commissie was dit nog niet mogelgk.
d. De heer P. DE FEIJTER merkt op, dat
de winter nadert en vraagt, of er nu al voor-
zieningen zijn getroffen ter voorkoming van
het sukkelen met de lantaams, in verband
met het ontsteken en dooven, want het biykt,
wel dat dit met de automatische bediening
niet goed gaat. Dan blgven ze in den donke-
ren nacht somstijds gedoofd om dan overdag
te gaan branden. Hij zou graag de bediening
regelmatig zien plaats hebben.
De VOORZITTER zal hierover ook nader
spreken met den directeur en de Gascom
missie.
Hg sluit de vergadering, door het uitspre-
ken van het dankgebed.
SUIKERBIETENTEELT.
In aansluiting op het overzicht van het ge-
wicht en het gehalte der suikerbieten op 10
September in de verschillende provincies en
van ons geheele land (671 gram en 17.48
volgen hier de gemiddelde gewichten en ge-
halten in eenige andere landen:
Denemarken 387 gr. en 14.93 Duitsch-
land 387 gr. en 17.50 Finland 259 gr. en
12.91 Frankrijk 373 gr. en 17.90
Tsjecho-Slowakije 411 gr. en 17.18
Dit zijn de cgfers voor de tweede week van
September, behalve voor Frankrgk (derde
week).
Londen
Berlgn
Pargs
Brussel
Weenen (100 sh.
Amsterdam, 26 Sept. 1928.
Bieden.
12,09
59.43%
9,72
34,63%
35,07%
Vreemd Bankpapier.
Duitsch 59,43%
Fransch 9,72
Belgisch 6,90
Oostenrijksch (100 sh.35,07%
Laten.
12,09%
59,46%
9,75
34,66%
35.17%
59,46%
9,78
6,98
35,17%
Van Ter Neuzen: 24 Sept. Ned. m.s. BRA
BANT, 205, steen, Londen.
25 Sept. Noorsch s.s. ALASKA, 3476, re-
stant, Antwerpen.
Voor Gent: 24 Sept. Eng. s.s. JOLLY
KATE, 218, ledig, Londen; Poolsch s.s. RO-
BUR III, 1138, kolen, Gdynia; Zweedsch s.s.
FENJA, 444, steen, Lysekill; Letl. s.s
SKRUNDA, 1467, hout, Riga; Zweedsch s.s.
FLANDRIA, 662, steen, FrederikstadEng.
s.s. DAFILA, 969, stukg., Manchester.
25 Sept. Poolsch s.s. POZNAN, 1121. py-
riet, Paimboeuf; Eng. s.s. RIVELIN, 145,
ledig, Antwerpen; Fransch s.s. CHEF M3CA-
NICIEN ARMAND BLANC, 1586. kolen,
Danzig; Fransch s.s. PAUL EMILE JAVOIJ,
1425, fosfaat, Casa Blanca.
Van Gent: 24 Sept. Eng. s.s. HEBBURN.
1807, ledig, Tyne; Eng. s.s. JOLLY KATE.
218, macadam, Ipswich; Belg. s.s. ROSA, 828,
ijzer, Boness.
25 Sept. Eng. s.s. JELLICOE ROSE. 609.
ijzer, Birckenhead; Belg. s.s. PETER BE-
NOIT, 859, ijzer, Newport; Zweedsch s.s.
FLANDRIA, 662, restant, Antwerpen.
s.s. HELENA in lossing te Ter Neuzen
s.s. MAGDALENA, in lossing te Puerto Co
lombia.
s.s. TERNEUZEN in lading te Salismunde
voor Ter Neuzen.
Directie T. L. L. NOLSON.
s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, te Antwerpen
voor orders,
s.s. SCHELDEDAM, 650 ton, in lading te Ter
Neuzen voor Londen.
s.s. SCHELDESOP, 750 ton, vertrekt 28 dezer
van Hourdel naar Requejada.
s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, in lossing
te Bordeaux,
s.s. SCHELDEDYK, 7500 ton, van Nicolajeff
naar Rotterdam 24 dezer Quessant gepas-
seerd.
s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, vertrekt 27
dezer van Huelva naar GentAntwerpen.
s.s. SCHELDEPAS, 8500 ton, vertrekt heden
van Tegal naar Samarang.
s.s. SCHELDELIJN, 11000 ton, van Ter Neu
zen naar Colombo.
(Zonnetgd.)
Donderdag
Vrgdag
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
voorm.
nam.
27
September
0.08
12.31
28
0.49
1.07
29
1.25
1.42
30
1.59
2.16-
1
October
2.36
2.53
2
3.13
3.31
3
3.50
4.19