PRKDIKBEURTB H~ OBMEKGDE BERICHTEN. V A R I A. Zondag 23 September 1928. EEN WONDER IN EEN CHINEESCHEN TEMPEE. Qonderdag 27 en Vrijdag 28 Sept. 1928, titie waar net haar onmogeljjk bleek om ook maar een enkele harer tegenstanders te ver- slaan, zoodat zij steeds schitterde als eerste van cinderaan te beginnen. De ,,Terneuzen"- spelers, hebben een zwaren strijd te wachten, doch dan is de overwinning des te zoeter. RECHTSZAKEN. Arrondissements-Kechtbank. Middelburq Zitting van 21 September 1928. De volgende vonnissen werden uitgesproken J .C. J., oud 55 j., scbippersknecht, is we- gens verduistering veroordeeld tot 20 boete of 20 dagen hechtenis. C. J. R., oud 47 j., mosselvisschersknecht te Philippine, is wegens eenig voorwerp koopen, dat van diefstal afkomstig is, veroordeeld tot 10 boete of 10 dagen hechtenis. Ned. Herv. Kerk. 9Va u., Ds. A. Timmerman en 2 u., Ds. A. Timmerman, Bediening van den H. Doop. 9V2 uen 2 u., dhr. L. Dek. 9Vs u., en 2V2 u., Ds. E. Raams. 91/2 u. en 2V2 u., Ds. G. van Dis. 91/2 u., Ds. ,H. Akersloot van Houten Roos. 2 u., Ds. H. Akersloot. van Houten Rons. i Ter Neuzen. Sluiskil, Hoek. Zaamslag. Sas van Gent, Philippine. Hoek. Zaamslag. Van- Gereformeerde Kerk. 10 u. en 3 u., Ds. J. B. haelen. 9V2 u., en 2^/2 u.. Ds. A. B. W. M. Kok. Ghr. Gerefo meerde Kerk. Zaamslag. 9x/2 en 2V2 u., Ds. Tolsma. Gereformeerde Gemeente. Vlooswijkstraat. Ter Neuzen, 10 u., 3 u. en 6V2 u., leesdienst. Oud-Gereformeerde Gemeente Vlooswijkstraat. Ter Neuzen. 10 u., 3 u., en 6V2 u leesdienst. Axel. Gereformeerde Gemeente. Weststraat. 9V2 U-, en 2*/j u., leesdienst. Lokaal „Eben-Haezer" Kerkhoflaan. Ter Neuzen. 5V2 u. Evangelisatie. zoenen geleden, toiletjes gekend, waarvan de rok twee en veertig centimeter van den grond verwijderd was Wat zou men vijftien jaar geleden daar wel van gezegd hebben? DE LOF VAN DEN AARDAPPEL. Dat de aardappel een redder in den nood is in tijden van voedselschaarschte en speciaal in den oorlogstijd ons volk voor hongersnood be- waard heeft, is nu wel algemeen bekend. Minder bekend is het, dat de aardappel ook uit physiologisch oogpunt bezien zulk een goed voedingsmiddel is, dat naast zetmeel veel voe- dingszouten bevat, terwijl de eiwitten, hoewel in betrekkelijk geringe hoeveelheid aanwezig, van uitstekende qualiteit zijn, beter b.v. dan die van boonen en erwten. Ook bevat de aard appel vitaminen (vooral B). Een Ameri- kaansch econoom (J. R. Smith) heeft in zijn boek ,,The World's Food Resources" opge- merkt, dat een groot deel van Noord-Amerika zijn economischen toestand kan verbeteren door in plaats van granen meer aardappels te gaan verbouwen en ook eten. Reeds v66r den oorlog beeft de bekende phy- sioloog Hindhede een proef gepubliceerd, waar- bij hij en zijn medewerkers geruimen tijd een dieet hebben gevolgd, waarin als eiwit uitslui- tend aardappeleiwit werd gebruikt. Een van zijn proefpersonen at dagelijks tusschen 1800 en 3600 gram aardappels met een weinig plantaardige margarine zonder eenig ander voedsel en hij kon dit dieet zonder bezwaar voor zijn gezondheid 300 dagen volhouden. Het leven zou wel eenvoudiger worden als men in zijn kelder alleen steenkool, aardappe- len en margarine behoefde op te stapelgn, en verder alleen voor kleeding en woning geld behoefde uit te geven. Naar het ..Journal of the Am. Med. Ass." mededeelt zijn onlangs ook proeven op ratten gepubliceerd, waarbij deze dieren als eiwit uit- sluitend tuberine, het globuline-eiwit uit den aardappel kregen. Ook werden deze proeven op twee gezonde menschen genomen, een man en een vrouw, die als eiwit uitsluitend 5,7 resp. 3.8 gram tuberine aten. De proefpersonen moesten veel aardappels eten (behalve dit kre gen zij alleen vet en wat vruchten) maar hun spijsvertermg was uitstekend; zij hielden dit dieet 167 dagen vol en bleven in stikstofeven- wicht. Het schijnen overigens gemakkelijke proefpersonen geweest te zijn; zij verlangden gedurende den proeftijd niet naar verandering van dieet; van een optreden van tekortko- mingsverschrjnselen door gebrek aan vitaminen was geen sprake. Minister te kennen gegeven, dat hij dit werk nog niet had kunnen uitvoeren, omdat hem daarvoor de noodige gelden niet werden be- schikbaar gesteld, doch dat hij voor het vol gende jaar ernstig rekening zou houden met den uitgesproken wensch. Voor de electrificatie der bruggen verwees hij naar de daarvoor noodige onderhandelingen met Belgie, waarvoor het goede tijdstip nog wordt afgewacht, terwijl hij voor de ter sprake gebrachte wegen verwees naar het provinciale wegenplan, en ondanks naderen aandrang deed blijken, dat in dit opzicht van hem geen tege- moetkoming te verwachten is. Kanaal Axelsche SassingHulst. Ook werd meegedeeld bet resultaat van de audientie van het bestuur van het Comite ter bevordering van de doortrekking van het ka naal Axelsche SassingHulst, dat de vraag had gesteld of de Minister bereid zoude zijn dit werk uit te voeren indien de betrokken streek 10 in de kosten bijdroeg. De Minis ter had te kennen gegeven, aangezien men blijk gaf prijs te stellen op zijn antwoord daar- i omtrent, dit binnenkort te zullen geven. Dit antwoord is gekomen via den Minister van Financien, voorzitter van den Minister- raad, op de interpellatie van den heer Mr. Kor- tenhorst in de Tweede Kamer, waarin werd te j kennen gegeven, dat van de streek een bij- drage zou worden gevraagd van 25 Het comite had indertijd zijn aanbod gebaseerd op de bijdrage die van de gemeente Vlissingen als bijdrage voor de uitbreiding der haven- werken was gevraagd en die ook gesteld was op 10 Besloten werd den Minister te verzoeken de electrificatie van de vorengenoemde bruggen niet afhankelijk te stellen van medewerking van Belgie, doch aangezien door den tegen- woordigen toestand Nederlandsche belangen het wegenverkeer, ernstig gedupeerd worden, die verbetering voor rekening van den Neder- landschen Staat uit te voeren. U.K. Kerkdlensten te Ter^Neuzen. Zondag zijn de H. H. Diensten om 7, 8V2 en 10 uur. s Namiddags om half drie Lof. Gereformeerde Gemeente- Weststraat. Axe). 'sAvonds 71/2 u dhr. W. C. Lamain van Voorschoten, DE PASSIESPELEN TE OBERAMMERGAU. De bewoners van dit om zijn Passiespelen beroemde dorp maken zich en hun dorp gereed voor de Spelen in 1930. Het gemeentebestuur heeft verschillende wegen opnieuw laten be- straten; er is een nieuw, grooter theater ge- bouwd dat van een glazen dak is voorzien. Hoewel deskundigen geraadpleegd zijn voor de hemieuwing van het theater, hebben de dorpelingen voor de versiering van de zaal en de beschildering der decors gezorgd. De repetities beginnen in den herfst en de 450 spelers zijn reeds aangewezen. EEN MILLIOENENERFENIS. Het stadje Grosz-Umstadt in het Odenwald verkeert in groote opwinding. Er wordt nog slechts gesproken over de groote erfenis van 700 millioen Mark. Er is reeds een erfenis- vereeniging opgericht. Het gaat namelijk om de volgende kwestie. In 1816 kwam te Dela ware de pelshandelaar en reeder Johann Em merich tengevolge van een scheepsongeluk om het leven. Hij was een gefortuneerd man en bezat o.a. eenige waardevolle stukken grond op het Manhattan-eiland. In zijn testament had hij bepaald, dat de erfenis pas 100 jaren na zijn dood verdeeld zou mogen worden. Het kapitaal is intusschen aangegroeid tot 174.000.000 dollar of 700.000.000 Mark. Sedert 1916 is nu om deze erfenis cen strijd aan den gang, die voor de bewoners van Grosz-Umstadt van bijzonder belang is, omdat kort geleden gebleken is, dat Johann Emmerich daar gebo- ren is, en wel in de herberg ,,Zum Engel". Naast de gegadigden in Amerika doen ook thans de brave burgers uit Grosz-Umstadt hun rechten op Emmerich's erfenis gelden. DE LANGE ROK. Wrj zijn allang gewend geraakt aan de korte rokken en het zal heel wat moeite kosten om weer te wennen aan japonnen, die tot op de enkels vallen, zoo schrijft het „Hbld.". De sprong van lang naar kort is niet ineens gescbied. Daarvoor was de afstand van hiel tot knie te groot! Zooals bijna alle verande-' ringen ter wereld zijn ook de korte rokken ge- leidelijk ingevoerd. Wie het op haar geweten heeft, dat het schoone geslacht afstand deed van den sleep en bezemband? Niemand minder dan een vorstin van den bloede Louise van Beieren protesteerde, nu on- geveer twintig jaar geleden voor het eerst tegen de onhygienische stof-onagers. Onmid- dellijk sloot zich een aantal voorname dames uit Munchen bij haar aan en al spoedig ver- zetten honderden vrouwen zich tegen japon- rokken die de straten hielpen vegen. Korten tijd daarna volgde men het Beiersche voor- beeld in de Nieuwe Wereld. Een groot aantal dames in New-York stak de hoof den bijeen en richtte een club op, die de Rainy day" werd getiteld. Alle leden van deze vereeniging ver- plichten zich om ten minste op regenachtige dagen een rok te dragen, waarvan de zoom drie duim boven den grond bleef. In Engeland vond het stichten van zulk een korte rokken- club navolging bij de vrouwen in Nottingham. De Engelsche voorvechtsters bleken echter veel fanatieker dan heur Amerikaansche zusteren. Zij vonden het niet noodig om alleen bij regen- weer den korteren rok te dragen, maar wan- delden er evengoed mee als de zon scheen. Bovendien stelden zij zich niet tevreden met een japon, die drie duim van den grond af- stond; zij maakten er zes duim van! Zes duim dat is ongeveer vijftien centimeter. Is het te verwonderen, dat de vooruitstrevende vrou wen opzien baarden en dat er heel wat on- vriendelijke opmerkingen gehoord werden over de „onzedelijke" dracht? En nu? Als onze vrouwen zich precies hou den aan de Parijsche voorschriften, dan dient haar knierokje twee en dertig centimeter bo ven de grond op te houden. Er zijn er echter, die den afstand tusschen zoom en beganen grond dan nog te klein vinden en.dus nog maar een paar centimeter van het rokje af- nemen. De ville lumiere heeft twee, drie sei- Duizenden pelgrims verlaten Peking en om- liggende plaatsen om naar den naburigen Boeddhistischen tempel van Palitsjoeang te gaan; in dien tempel is een wonder gebeurd. Er stond een beeld van Boeddha in zittende houding en nu is deze Boeddha plotseling op- gerezen, zoodat bij thans recht overeind staat. De pagode van Palitsjoeang is 13 verdiepin- gen hoog en ligt 3 a 4 mijlen ten westen van Peking. De Boeddhistische tempels in China bestaan uit een serie hallen, die aehter elkaar liggen en waarvan de hoofdingang wordt be- waakt door 4 groote met hout bekleede beel- den, voorstellende koningen, die symbolieke figuren dragen als een zwaard, een parasol, een slang e.a. De eerste hal bevat Boeddha- en heiligenbeelden in allerlei houdingen. In Noord-China en vooral ook in Peking is men gewoon de beelden, hetzij ze van koper, ijzer, hout of klei zijn gemaakt, volgens oud Chi- neesch gebruik, ook zoo volledig mogelijk van de inwendige organen te voorzien. Elk beeld is omhangen met een stuk zjjde, waarop gebeds- formulieren zijn geschilderd en waarin 'n zakje is genaaid, dat kleine stukjes goud en zilver, alsmede paarlen en korrels der voomaamste graansoorten bevat. Vaak hebben dieven deze zakjes van hun dikwijls waardevollen inhoud beroofd. VAN DE LOCOMOTIEF IN DE SEINE. Een allerzonderlingst geval heeft zich vlak bij Parijs afgespeeld. Toen een goederentrein, komende uit de richting Bercy, het goederen- station Chapelle St. Denis was binnengeloopen, vertelde de machinist Jean Laurain, dat op de groote Seinebrug, de Pont National, zijn sto ker Joseph Caradeuc opeens naar voren was geloopen en pardoes in de Seine was gespron- gen. De machinist zeide te gelooven, dat zijn makker een misstap had gedaan en was uit- gegleden en kwade oogen bekeken hem reeds van terzijde en gingen de verhouding tusschen beide mannen na. De politieafdeeling die belast is met het dreggen naar drenkelingen, zette zich aan het werk, maar wat men ook vond, niet het lijk van den stoker. Daar men meende dat de man toch wel eens zelfmoord gepleegd kon hebben, ondervroeg men zijn vrouw naar de motieven die hem konden hebben gedreven Maar zij wist van niets. Dinsdagavond beleefde men toen de groote verrassing. Er werd op de deur van het huisje der Caradeuc's geklopt, en toen de vrouw opendeed dacht zij dat de schim van haar man Ivoor haar stond. Doch het was Caradeuc in levenden lijve. Hij was zeer berouwvol, en ver- klaarde dat toen de locomotief over de Seine j reed, het donkere water hem aan de wateren van zijn geliefd vaderland Bretagne had her- j innnerd. Een depressie beving hem, en hij sprong van de brug. Doch toen hij in het water lag herinnerde hij zich, dat nu zijn vrouw op hem zat te wachten en toen zwom hij maar naar den oever. Daarop was hij naar het Bois de Vincennes gegaan, waar hij 's nachts had geslapen. Het was koud geweest, maar gelukkig bracht de ochtend zonneschijn, die zijn kieeren droogde. „En daar ben ik nu." hesloot de boetvaardige zelfmoordenaar. KAMER VAN KOOPH. EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. Rekening over 1927. Medegedeeld werd de goedkeuring der reke ning over 1927. De ontvangsten hebben bedra- gen 10.331,53, de uitgaven 7007,08, goed slot 3324,45. Het stamkapitaal stijgt daar- door tot f 23.528,22. Post- en Telegr.-kantoor te Breskens. Medegedeeld werd, dat door de Kamer em- stige bezwaren zijn ingebracht tegen een haar te kennen gegeven voomemen tot verdere be- perking der openstelling van het post- en tele- graafkantoor te Breskens. Onder de aandacht is gebracht, dat bij een kantoor in een haven- plaats als Breskens niet alleen rekening be- hoort te worden gehouden met de verkeers- punten, doch vooral ook met den aard van het verkeer. De vaart heeft rekening te houden met de watergetijen, die zich niet naar vast- gestelde uren laten regelen, en behoort naar behoefte op zoo ruim mogelijk gestelde uren van de post-, telegraaf of telefoon gebruik te kunnen maken. Nader resultaat is hieromtrent nog niet vernomen. Postbestelliiig te Hulst. De Minister van Waterstaat berichtte, niet te kunnen afzien van de voorgenomen nieuwe regeling der bestellingen te Hulst, waarbij de late avondbestelling voor brieven enz. verviel en werd vervroegd tot 4 uur nam. De com- missie die naar het oordeel van den burge- meester tot oordeelen bevoegd was en met alle omstandigheden had rekening gehouden, had zich na bespreking met die regeling, welke een bezuiniging beteekende, neergelegd, omdat daarbij ook verbeteringen in de eerste bestel- ling in het vooruitzicht waren gesteld. De Kamer had betoogd, dat een bestelling te 4 uur nam. geen-zin had, aangezien er dan geen post ter bestelling aanwezig was, doch dat juist een bestelling des avonds omstreeks 8,30 van groote beteekenis was, omdat die dan ongeveer alle in den namiddag en avond ge- arriveerde postzendingen omvatte. Ondertusschen is nader van wege de poste- rijen een wijziging gebracht en wordt te ruim 6 uur besteld. Door belanghebbenden is op nieuw gereclameerd over den bestaanden toe stand, terwijl de heer Van de Walle te kennen gaf, dat er geen sprake kan zijn vgn bezuini ging, aangezien nu des avonds 1 besteller cou- ranten bestelt en een andere besteller op het kantoor beschikbaar moet zijn voor het af- geven van poststukken aan afhalers, Indien met 2 personen besteld werd, was aan de be hoefte voldaan. Besloten werd eventueel nader door belanghebbenden aan te wenden pogingen tot herstel van de vroegere regeling te steunen. Postverzending in en naar Zeeuwsch- Vlaanderen. Het antwoord van den Minister aan het ge meentebestuur van Axel, betreffende postver- zendingen in en van Zeeuwsch-Vlaanderen werd voor kennisgeving aangenomen. Tentoonstelling ooft- en tuinbouw. Aan de Maatschappij voor Ooft- en Tuin- j bouw in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen wer- i den ter gelegenkeid der onlangs te Schoondijke gehouden tentoonstelling 2 zilveren medailles geschonken, waarbij voor het eerst gebruik gemaakt is van een voor de Kamer vervaardigd i stempel. Tegen zakelijke bedrijfsbelasting. j Mededeeling werd gedaan van de verzending van een door 35 Kamers onderteekend adres I aan den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, om bij eene herziening der Ge- meentewet daaruit te lichten de bevoegdheid voor gemeentebesturen tot het heffen eener i zakelijke bedrijfsbelasting. Retourbiljetten op den Provincialen Stoombootdienst. Door het Bureau werd voorgesteld steun te verleenen aan een door de Kamer te Middel- burg tot Gedeputeerde Staten gericht verzoek om de goedkoope retourbiljetten voor de pro vinciale booten het geheele jaar door beschik baar te stellen. In de Zaterdag gehouden vergadering, waar in de heeren Risseeuw, Oggel en De Vrieze met kennisgeving afwezig waren, bracht de Voor zitter, de heer J. A. van Rompu, hulde aan de nagedachtenis van het overleden lid, den heer L. M. Smits, terwijl hij zijn opvolger, den heer A. I. Catsman verwelkomde en de hoop uit- sprak, dat de Kamer weer van de gewaardeer- de adviezen van hem, die zijn plaats in de Kamer hernam, zal kunnen profiteeren. Hij bracht voorts dank aan de leden voor de hem betoonde medewerking gedurende den tijd dat een ongesteldheid hem belette zijn taak te vervullen op eene wijze zooals hij dat gaarne wenscht te doen. Losplaatsen Ter Neuzen, Kanaalbruggen te Sas van Gent en Sluiskil. Weg AxelRoode Sluis. Medegedeeld werd, dat bij het laatste bezoek van den Minister van Waterstaat aan Zeeuwsch-Vlaanderen in een gehouden confe- rentie opnieuw is gepleit voor uitvoering van een voorgenomen uitbreiding der losplaats te Ter Neuzen, voor de dringende noodzakelijk- heid om over te gaan tot electrificatie van de groote bruggen over het kanaal te Sas van Gent en Sluiskil, en de wenschelijkheid om de wegen AxelRoode Sluis en Schoondijke IJzendijkegrens op te nemen in het Rijks- wegenplan. Met betrekking tot het eerste punt had de De stoombootdienst op de Wester- Schelde in verband met den eco nomischen toestand van Z.-Vlaan- deren. De behoeften van ooft -en tuinbouw. Dat voorstel werd aangenomen, doch het gaf t voorts aanleiding tot een breede bespreking over den Provincialen stoombootdienst, in ver- band met den economischen toestand van Zeeuwsch-Vlaanderen. In het Westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen vooral heeft men j zich daarmede beziggehouden na de interpel latie van den heer Kortenhorst in de Tweede Kamer, waarbij men aan die zijde althans in sommige kringen eenigszins het gevoel had gekregen, dat in de Kamer, sprekende over Zeeuwsch-Vlaanderen, eigenlijk Oostelijk Z.- Vlaanderen werd bedoeld. Een inzender in de Breskensche Courant sprak zich aldus uit, en de redactie van genoemd blad opende een aan tal vooraanstaande personen de gelegenheid zich te uiten over hetgeen naar hun oordeel noodig is om de streek vooruit te brengen. Bijna alle schrijvers zien verbetering door uitbreiding van de tuin en ooftbouw, doch knoopen er aan vast goede en goedkoope ver- bindingen' met Nederland benoorden de Schelde voor een goedkoop en snel vervoer der producten en bepleitten alsdan tariefsverlaging van den Prov. stoombootdienst. De heer Van 't Hoff (Axel) was de eer ste spreker en verdedigde een verzoek van Gedep. Staten om op de Prov. stoombootdien- sten het tarief voor personen en goederen te meening zou tegemoet komen voor handel en industrie, van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen, dat door zijn ligging zoo bijzonder gedupeerd wordt. De lagere inkomsten zouden behooren te worden gedekt door rijkssubsidie, waartegen gezien hetgeen in andere streken van ons land voor handel en industrie gedaan wordt, z.i. voor de regeering wel geen bezwaar zal zijn. De heer Risseeuw heeft schriftelijk de Kamer verzocht te willen aandringen op ver- mindering van de tarieven voor den Prov. boot- dienst. Hij wijst op het kleine eind rijkswegen waarover de automobilisten in Zeeuwsch- Vlaanderen kunnen beschikken, terwijl zij toch de voile wegbelasting moeten betalen. De over- zetveeren van den stoombootdiensten behooren in verband daarmede opgenomen te worden in het rijkswegenplan en de tarieven terugge- bracht tot een minimum, zooals dat voor een overzetveer moet zijn. De hooge kosten en het overladen zijn thans oorzaak, dat de teelers in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen voor hun pro ducten die naar de markt te Londen gaan geen gebruik kunnen maken van de lijn van Vlissin gen, doch de waren per auto vervoeren naar Zeebrugge, waar ze op een ferry-bootwaggon worden geladen. Men geniet daar het meest mogelijke comfort en de kosten zijn veel ge- ringer. De heer Van Melle (Breskens) sloot zich gaarne aan bij hetgeen hieromtrent gezegd is. Hij wees er op, dat in de voormelde stukken in de Breskensche Courant ook het denkbeeld naar voren gebracht was, tot het vormen eener nieuwe commissie van personen uit Westl. Z.- Vlaanderen, om speciaal de belangen van dat deel te behartigen. Hij spreekt als zijn over- tuiging uit, dat zoodanige commissie niet noo dig is. De Kamer van Koophandel en Fabrie- ken is z.i. het aangewezen lichaam om voor die streek-belangen op te komen. Daarvan maken deel personen uit geheel de streek, zoowel van het z.g. groot- als van het kleinbedrijf en het is mogelijk, zoover de wetenschap en krachten van de leden tekortschiet verschillende zaken bij hen aan te brengen, zooals nu reeds her- haaldelijk bij hem gebeurt. De belangen kun nen hier worden besproken en worden nadat men het daarover eens is geworden door het Bureau uitgevoerd en zoo noodig verdedigd. Hijt vermeent, dat, indien 't zaken betreft die door den invloed der Kamer niet kunnen be- reikt worden, een comite van particulieren daarop nog minder invloed zal kunnen uit- oefenen. Wat de belangen van het Land van Cadzand (hij zou het daar nu voornamelijk over hebben omdat hij uit dat deel komt) betreft, waren vrijwel alle schrijvers het er over eens, dat goedkoope overtocht met de boot een eerste vereischte is, dat de tuinbouw moet worden uitgebreid, hetgeen van het publiek zelf af- hangt, dat we goede wegen moeten hebben en ook is aangedrongen op het maken van een kanaal. Dat laatste zou hij voor het oogenblik er liever af willen laten, omdat het zeer veel moeite zal kosten dat te krijgen, doch aandrin gen op het maken van goede wegen en een goedkoopere overtocht over de Schelde, met betere Inrichting van den stoombootdienst. Hij wees er op, dat het thans tusschen Breskens en Vlissing;en ondanks de nieuwe motorveer- ^oot nog niet mogelijk is vervoerdiensten met vrachtauto's in te richten. De boot, hoe be- trouwbaar die ook moge zijn, moet eventueel toch ook periodiek uit de vaart genomen wor den voor schoonmaak e.d. Er zou gelegenheid moeten zijn, dat ook in die perioden geladen auto's kunnen worden overgezet. Door het verschil in hoogte tusschen de booten en het dek der ponton te Vlissingen is het een waag- stuk die van de booten op de ponton te bren gen. Hij zou de aandacht van Gedeputeerde Staten op dien onvoldoenden toestand willen vestigen. De heer De Feijter (Ter Neuzen) wees er op, dat de tuinbouw van Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen vooralsnog is aangewezen voor het veilen van de groente op Goes en alzoo ook per vrachtauto de waar zou moeten kunnen ver voeren op den dienst Ter NeuzenHoedekens- kerke, doch dat de inrichting van het steiger te Hoedekenskerke daarvoor een beletsel is. De heer Van Waesberghe (Hulst) bracht naar voren, dat ook over het steiger te Walsoorden geklaagd wordt. Ook daar ondervindt men bij verschillende waterstanden moeilijkheden met lossen of laden. De heer Catsman (Aardenburg) sloot zich in hoofdzaak aan bij het betoog van den heer Van Melle; alleen wil hij de kanaalkwestie niet op den achtergrond geschoven zien, aange zien hij meent, dat dit een zeer krachtig mid- del zou zijn om het thans voor vervoer geiso- leerd liggend achterland tot hoogeren bloei te brengen, omdat men dan veel goedkooper zou kunnen vervoeren. Hij klaagde sterk over de wegen in het wes telijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, die na- deelig zijn voor de vervoermiddelen zelf, maar bovendien voor hetgeen vervoerd wordt, door het hevige schokken op den ongelijken weg. Voor het vervoeren van ooft- en tuinbouwpro- ducten zou beschikt moeten worden over een gelegenheid om die steeds per vrachtauto zon der overladen te Vlissingen te kunnen aanbren- gen. Vooral is dit het geval met zacht fruit, dat het af- en overladen te Breskens en daarna nog eens te Vlissingen, niet velen kan. Thans is dergelijk vervoer niet mogelijk wegens de hooge kosten, daar niet alleen voor de waar zelf, maar bovendien voor het voertulg een zwaar recht moet betaald worden. Hij zou wenschelijk achten, dat voor zulke zendingen de auto vrij was en alleen voor de lading werd betaald. De heer Van Melle stipt in verband hier- mede aan, dat zoo'n zending van Breskens naar Vlissingen meer kost dan van Vlissingen naar Groningen. Hij zou niet, zooals de heer Van 't Hoff een bedrag willen noemen, doch verzoe ken een laag |arief te stellen. Eerst wanneer er een buitengewoon laag tarief komt, zal de dienst BreskensVlissingen tot zijn recht komen. De heer De Feijter toont nader aan, dat Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen de dienst naar Hoedekenskerke voor zijn tuinvruchten noodig heeft, om te Goes het spoor te kunnen berei- ken. De vlugste gelegenheid die men nu naar Rotterdam heeft is verzending per s.s. Tele graaf van de Firma Braakman Co. Tuinders hebbep daarmede dit seizoen erwten naar Rot terdam verzonden. Aangezien dit stoomschip uit het buitenland komt, moet de lading te Rotterdam nog door een kommies worden vrij- gemaakt. Aangezien het stoomschip des avonds iets te laat kwam, kon dat vrijmaken pas den anderen morgen geschieden en kwam er ten slotte zooveel vertraging, dat de zending bij het warme weer ten slotte gekookt was en waardeloos voor de markt. De Voorzitter, de heer Van Rompu, meent, dat Gedeputeerde Staten ten voile overtuigd zijn, dat er voor Z.-Vlaanderen wat moet wor den gedaan en dat men met de tarieven van den stoombootdienst in dalende richting gaat. Met den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw is door dat college dezer dagen een en ander met betrekking tot die streek besproken. Men heeft nu een en ander in stu- die. Hij wijst er op, dat de Regeering thans reeds 80 bijdraagt in het tekort op den Wester-Scheldedienst, en dat is, zooals men In de verslagen kan lezen, niet gering. De provin- cie zelf kan weinig meer doen, aangezien het door verschillende uitgaven, in het bijzonder door de uitgaven voor de calamiteuze polders reeds zoo zwaar is gedrukt. Hij wijst er op onafgebroken tusschen Breskens en VlissiBgeo in dienst was. Een dusdanigen dienst geregeld verzekeren is alleen mogelijk met een derge- iijke boot. Deze kost al 5 ton en als men eem nieuwe moet maken zal het daarmede ook wb4 in overtreffenden trap gaan. Dat is nu een- maal zoo. Hij acht het ook wel nuttig de be zwaren tegen het aanleggen te Vlissinge* te memoreeren, doch verwacht, dat die zullen vervallen als de nieuwe ponton die voor de provincie moet gemaakt worden klaar is. De heer Van Melle kan daarmede instem- men, als men alsdan rekening zal houden met de hoogte van het dek der booten. De Voorzitter wijst er voorts op, dat Gedep. Staten het vorig jaar een voorstel hebben ge daan om het steiger te Hoedekenskerke te rer- beteren, doch dat de Staten dit hebben afge- wezen. Er wordt nu onderhandeld met den Mi nister van Waterstaat over een aanlegplaats in den inham bij Hoedekenskerke. Kan dit v*ot elkaar komen en men krijgt een ponton, dan is het overzetten van vrachtauto's geen be zwaar. Met steigers zal men dat altijd hebben. wegens het groote waterverval dat men hier aan de Schelde heeft. De heer Van Waesberghe vraagt of het geen overweging zou verdienen aan den Staat te verzoeken den Scheldedienst voor zgn reke ning te nemen. De Voorzitter gelooft, dat, indien dit aou geschieden het wel een voordeel zou zijn voor de provincie, doch niet voor Zeeuwsch-Vlaan deren. Hij gelooft, dat die landstreek meer gediend is met een provinciaal beheer, omdat het dan steeds in handen is van menschen die de streek kennen. Hij wijst op het rijksveer Willemsdorp-Moerdijk. Daarover wordt steeds geklaagd en hij vemeemt, dat de Kamer ran Dordrecht juist pogingen in het werk heeft ge steld, om dat veer in andere handen te doe* overgaan omdat de bediening te wenschen overlaat. Ten slotte wordt met algemeene stemmen besloten het Bureau op te dragen een en an der onder de aandacht van Gedeputeerde Sta ten te brengen en te verzoeken aan alle dien sten der Wester-Schelde de noodige verbete ringen aan te brengen en daarvoor den ste«n der Kamer te Middelburg in te roepen. Dienst WalsoordenHansweert Zondagavond. De Kamer hecht haar goedkeuring aan een advies uitgebracht aan Gedeputeerde Staten betreffende den Zondagsdienst der Prov. boot Walsoorden-Hansweert. Er was een stem op- gegaan om de laatste diensten thans resp. 6,40 uit Walsoorden en 8,45 van Hansweert te ver- vroegen tot 4 en 6 uur. Het Bureau heeft deze kwestie onderzocht en kwam daarbij tot de conclusie dat de dienst, zoo laat mogelijk uitgevoerd, het meest de al- j geineene belangen dient, te meer waar de boot zooals die thans vaart nog goede aansluitin- gen heeft. Van uit Walsoorden kan men dan des avonds b.v. door de aansluiting op den trein te Vlake nog reizen tot Amsterdam, zoowel via Den Haag als via Utrecht en Oostwaarts tot Nijmegen. Toegestemd wordt dat een dienst op het ge- vraagde uur ook gerieflijk kan zijn in sommige gevallen, maar dat is ook het geval met an dere diensten die 's Zondags uitgevallen zijn. Dat is een bezwaar eenmaal aan beperkte diensten verbonden. (Wordt vervolgtL) •P EEN MENSCHENOFFER OP SOEMBA. Het Christelijk weekblad de Banier vertelt van een menschen-offer op Soemba; er blijkt niet uit of het kort geleden heeft plaats ge- vonden; het geval is er niet minder gruwsJijk \t_rminderen tol de helft, hetgeen naar zijn dat de nieuwe veerboot nu reeds van sinds Juni „Er was droogte, groote droogte in het land. De regentijd was niet doorgekomen en hon gersnood dreigde, wanneer de „goden geen regen gaven". Ana Kami had de gedachte ge- cpperd. En op de vergadering der hoofden was men er goedkeurend knikkend op ingegaai. Een menschenoffer zou gebracht worden. Een jonge maagd. Zoo zou men pogen de goden gunstig te stemnien, opdat zij verkwikkenden regen deden nederdalen op het naar water smachtende land. Als dan alle voorbereidingen zijn get r of fee, leest ge: „Het te offeren meisje moest worden g» roofd uit het verst gelegen landschap dat als stamverwantschap werd erkend. Door een afgezant was men daar op de hoogte gebracht van het groote gebeuren. Als j antwoord was gekomen het korte bericht. „In I het dorp Kalouki is zij te vind'en." Men toog op weg, een stodt van twintig zwaar gewapen- de mannen. Een droeg zelfs een geweer, als bewijs hoe ernstig gemeend de tocht was.' Na twee dagreizen kwam men in de nabg- heid van het bewuste dorp en men hield halt op eanigen afstand. Terwijl men zich schuil hield in het bosch, werd een bode gezonden met de tijd ng, dat men in de nabyheid was. 's Morgens, voor het opgaan der zon, gingen eenige mannen op de loer liggen bij de bron, aan den voet van den heuvel, waarop het dorp Kalouki'gebouwd' was. Een oude vrouw, het was naar afspraak, begeleidde een jong meisje naar beneden. Met een kru.k op haar hoofd trippelde zij achter de oude vrouw aan om water te gaan schep- pen uit de bron, onbewust van eenig gevaar. Terwijl zij bezig was het water in haar kruik te laten loopen, werd zij overvallen. Plotseling werd haar een doek over het hoofd geworpen, zoodat alle schreeuwen onmogelijk was. De oude vrouw liet men ontsnappen; vluchtend i verborg zij zich in het hooge struikgewas. Door stevige mannenhanden aangegrepen, zoodat alle worsteling niets baatte, werd het meisje weggedragen naar het bosch, waar de bende zich schuil hield. Zij werd op den grond gelegd, en terwijl men haar goed vast hield, werd met een forschen slag haar hoofd afge- hakt. Na enkele uren rijden, stegen zij van hum paarden op een plaais, ook weer van te veren algesproken en bepaald. Daar werden zij achterhaald door de mannein van Kalouki. Onder hevig rumoer en geschreeuw, alsof zij zeer boos waren, klommen dezen van hua paarden en hard klonk het verwijt: „Gij hebt een kind van ons vermoord. Laat ons sirih pruimen en deze ernstige zaak bespreken." Alsof er niets bijzonders te doen was, ging men echter kalm in een kring zitten pruimea en praten. Intusschen werden een buffel en een varken, welke er reeds te voren door de menschen van Kalouki waren gebracht, ge slacht en, werd er rijst gekookt in de aloude aarden offerpotten, tot dit doel neergezet op reeds ingegraven kooksteenen. De menschen van Oemboe Lara Loenggi waren belast met het koken van rtfst en vleescb Toe.i al es gaar was, werd het eten opgeschept op borden, daar „toevallig" gevonden. In de portie bestemd voor het doipshoofd van Kalouki, had men twee gouden oorhangers gestopt. Gezamenlijk begon men te eten. Maar toe® let dorpshoofd een handvol rijst in zijn mond weikte, vond hij een der twee oorhangers. Huichelend verbaasd riep hij uit: „Wat ri dat?" Ana Kami, die het woord deed, antwoordde: „Srreek daar niet over en steek het in uw sirih-tasch." Even later yond h(j het tweede sieraad e»

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 6