Ter Neuzensche Courant Tweede Blad. BINNBNLAND. BUITENL A H D. FITTILLITOW. De innemende Landlooper GEMENQDE BERICHT EN. Vrijdag 13 Juli 1928. No. 8245. 2) VAN MR. P. RINK. In de avondzitting van de Eerste Kamer van Woensdag was aanwezig het Kamer- lid mr. P. Rink, die, zo'oals men weet, ge- ruimen tijd ongesteld is geweest. De heer Rink werd door tal van leden gelukgewenscht met zijn herstel. MR. J. WYTEMA. f De burgemeester van Rotterdam Mr. Wytema, is Woensdagavond te ruim 6 uur overleden. De influenza, die hem had aangetast met de daaruit zich ontwikkelde pleuritis is oorzaak geweest, dat tijdens het lang- durig ziekbed het hart zoo heeft geleden, dat van herstel. geen sprake meer was Het hart heeft het tenslotte opgegeven en het betrekkelijk onverwachte einde is nog plotseling gekomen. EERSTE KAMER. Bij de behandeling van het voorstel be- trefifende een invoerrecht op klompen deelt de heer v. d. Berg (v.-b.) mee dat zijn fractie zal tegen stemmen. De klom- penindustrie is met dit voorstel niet ge- baat. Zij moet haar productie verhoogen door reorganisatie op codperatiieven grondslag en centralisatie van den ver- koop. Het voorstel gaat in tegen den geest van Geneve. De heeren Westerdijk (v.-d.) en Her mans (s.-d.-a.-p.) deelen mee dat ook bun fractie zal tegen stemmen. De heer Van Lanschot verklaart dat hij en zijn geestverwanten zullen voor- stemmen. De heer Fleskens verdedigt het voor stel, dat niet ingaat tegen den geest van Geneve en geen represailles zal uitl'okken. Het voorstel wordt aangenomen met 2116 stemmen, rechts tegen links en den heer Croles (a.-r.). Zonder hoofdelijike stemming wordt aangenomen de wijziging der Dienst- plichtwet. Bij begrooting wegenfonds dringt de heer De Gijselaar aan op het behoud van natuurschoon op den weg Utrecht-Doorn -Grebbe. De heer Polak wijst op verknoeiing van groote oppervlakten cultuurgrond tenge volge van het maken van veel te breede wegen. LEDENREGISTERS VAN VEREENI- GINGEN EN DE ZEGELWET 1917. Men schrijft aan het Hbl. Volgens artikel 23 no. 12 der Zegelwet 1917 zijn aan zegelrecht onderworpen o.a. aandeelhoudersregisters van naamlooze vennootschappen en die ledenregisters van andere vereenigingen, waarin door de leden een onderteekende verklaring van hun toetreding als lid wordt gesteld om tot bewijs dier toetreding te strekken. Krachtens een speciale vrijste.ling (ar- tikel 11 der wet van 1925 op de Coope- ratieve vereenigingen) zijn niet zegel- plichtig dergelijke registers bij Coop, ver eenigingen. Verder zullen buiten de wet en kunnen alle vereenigingen tot en met 6 October 1928 buiten een vordering van boete zul len blijven, wegens voor dien datum be- gane overtredingen, als zij tijdigdus iiiterlijk op dien dag, aan den ontvanger van het zegel onder wiens kantoor de vereeniging resorteert, volledige gege- vens verstrekken, waaruit kan blijken hoeveei zegelrecht naar de oppervlakte van het gebezigde papier berekend sedert 1 Juni 1917, zou zijn betaald, indien de ledenregisters van af dat oogenblik geze- geld waren geweest. Wordt het krachtens deze opgave verschuldigde zegelrecht vol- daan dan zal dus geene boete gevorderd worden. Opgegeven moet worden: a. voor vol geschreven registers het aantal ingenaaide vellen papier, elk dus met vier schrijfkan- ten, alsmede de juiste oppervlakte in vier- kante centimeters van elk opengeslaqen vel, de oppervlakte dus van twee schrijf- kanten b. voor nog niet volgeschreven registers het aantal volgeschreven halve vellen papier, elk dus met twee schrijf- kanten, alsmede de juiste oppervlakte van een schrijfkant, alles sedert 1 Juni 1917. Aan deze verplichting is reeds voldaan door de Gobperatieve Centrale Boeren- leenbank te Eindhoven voor wat betreft de bij haar organisatie aangesloten, vol gens de wet van 1855 opgerichte, plaat- selijke boerenleenbanken. Andere vereenigingen dienen. in haar eigen belang, daaraan nog te voldoen. EEN UITVINDING. Naar de N. R. Crt. verneemt, hebben de heeren P. Cram en K. de Boer, resp. badmeester van het badhuis, Meidoorn- straat, en opzichter der algemeene be- graafplaats te Hilversum, een toestel uit- gevonden, waafbij het mogelijk is om uit een gezonken onderzeeer naar boven te kome'n. De manschappen kunnen zich in dat toestel op zee in de richting begeven, waarin. zij willen het kan niet omslaan of zinken. Het toestel is geen belemme- ring voor de vaart onder water. Bovengenoemde heeren zullen op Maandag 16 dezer, des namiddags te uur, een demonstratie geven van de wer~ king van dat toestel bij de zweminrich- ting het Plashuis te Loosdrecht, waarbij de directeur dier inrichting bereids zijn terrein ter beschikking heeft gesteld. De demonstratie zal plaats hebben met een miniatuur-onderzeeer van 1.50 M. lang, welke tot zinken wordt gebracht, waarna het toestel binnen den kortst mo- qelijken tijd aan de oppervlakte komt. Het ligt in de bedoeling der heeren Cram en 'de Boer hun uitvinding aan de j regeering aan te bieden. EEN BOSCH BIJ AMSTERDAM. B. en W. van Amsterdam hebben voor- bereidende voorstellen ingediend tot aan- leq van een parkachtig bosch aan de Zuid Westelijke grens der gemeente, tot een oppervlakte van 795 H.A met nog 80 H.A. voor sportterrein en kweekeri). Ue g-ezamenlijike kosten worden op 6.0 mi - lioen geraamd. Het terrein is gelegen tusschen den Amstelveenschen weg, de Ringvaart van den Haarlemmermeerpolder, en Nieuwe Meer. het dus ongezegeld blijven die ledenregisters, welke uitsluitend door het bestuur worden eiangehouden en niet door de ieden getee- kend worden, omdat zij onder die omstan- digheden slechts administratieve beteeke- nis hebben. Het is gebleken dat vele vereenigingen in het bijzonder die, welke rechtspersoon- lijikheid bezitten volgens de wet van 1855, ten onrechte ongezegelde registers aan- h°Teebeginnen met 7 October 1928 zal daarom regelmatig een onderzoek inge- steld worden naar het gezegeld zgn dier j r0 TenCnde hen, die uit onwetendheid in overtreding waren, in de gelegenheid te stellen hunne registers alsnog in overeen- stemminq met de wet te brengen, is door den Minister van Financien bepaald dat HET AANTAL INWONERS VAN DE VER. STATEN, De afdeeling voor statistiek van het ministerie van financien te Washington berekent het aantal inwoners van de Ver. Staten op 118.364.000. VIERING VAN DEN GULDEN SPOREN-DAG. In de meeste steden van het Vlaamsche land werd ^Voensdag met concerten en optochten de Gulden Sporen-dag gevierd. Meer en meer wordt in tal van gemeenten de llde Juli door de plaatselijke autori- teiten als een openbare feestdag be- schouwd. De nationale vlag en de Vlaam sche leeuwenvlag werden geheschen op tal van openbare gebouwen te Antwerpen en Brugge en aan het administratief Per" soneel werd vrij gegeven. Te Brugge had de traditioneele Gulden Sporen-viering reeds Zondag jl. plaats gehad als opening van de gemeentelijke kermis en bij standbeelden van Breidel en De Coninck had een officieele plechtigheid plaats. Het gebeur.de vaak, dat de 11 Juli- Be ring tot incidenten aanleiding gaif. Tot dusver had zij echter overal een rustig verloop. AANSLAG OP EEN FRANSCH SCHILDWACHT TE LANDAU. Een Fransch soldaat van het garnizoen te Landau, die op schildwacht stond, is in den nacht door een Duitschen wielrijder aangevallen, die twee revolverschoten op hem loste, waardoor hij aan de linker long ernstig gewond werd. Zijn toestand is ern- stig. De wielrijder slaagde er in te vluch- ten. De Fransche en Duitsche politie en een aantal soldaten werken samen om een vrij groote groep Duitsche wielrijders op te sporen, die s avonds in de buurt van de kazerne rondgereden had. Dit zou er op wijzen, dat de aanslag was vooibereid. DE HITTEGOLF. Volgens een draadloos bericht uit New York stierven in de Vereenigde Staten tengevolge van de hittegolf totnogtoe meer dari tweehonderd personen, waarvan al- leen te New York 48. HITTEGOLF IN ITALIE. In een groot ged'eelte van Italie heerscht een hittegolf. Te Rome steeg de tempe- ratuur tot 36 graden, te Bologna tot 37 graden. Er zijn reeds 2 dooden tengevolge van de hitte. TER NEUZEN, 13 JULI 1928. DE HAVEN TE TER NEUZEN. De correspondent van de N. R. Crt. te Brussel meldt, naar aanleiding van het berdcht, meldend dat de speciale tarieven op de Belgische spoorwegen voor de Bel- gische havens tot nader order ook van toepassing verklaard zijn voor de zeeha- ven te Ter Neuzen, dat de volgende mede- deeling in den Moniteur beige van 8 Juli jl. is verschenen (de tekst is die der offi cieele vertaling) „Tot verder bericht gelden de tarieven voor udtvoer over zee voor zendinqen welke naar buitenlandsche havens gestuurd worden om er in zee- schepen overgeladen te worden. Deze tarieven zijn echter slechts van toepassing op over Adinkerke of Esschen vervoerde zendingen. De zendingen voor Ter Neu zen kunnen echter van de voordeelen de zer tarieven genieten welke ook hun weg- wijizer weze. De tarieven voor uitvoer over zee gel den eveneens voor zendingen welke naar Belgische zeehavens gestuurd worden om er in binnenschepen te worden geladen met het oog op hunne inschepdng in zee- schepen in een buitenlandsche haven. IDe tarieven voor invoer over zee zijn in dezelfde voorwaarden van toepassing op zendingen herkomstiq uit buitenland sche havens en er uit zeeschepen ont- scheept alsmede op zendingen, in een bui tenlandsche haven per zeeschip aangeko- men en welke, per binnenschip, in een Bel gische haven toekomen. Deze voorloopige maatregelen treden in werking op 9 Juli 1928."' Naar onze correspondent in dit verband nog verneemt zullen deze maatregelen, zeer waarschijnlijk, binnenkort reeds, na- dat de toestand in de haven van Antwer pen weer normaal is geworden, ook weer worden ingetrokken. door E. J. RATH. Vervolg. Hij had zijn trein gevonden en bestu- deerde den loop ervan, toen de conouc- teur terugkwam. Hij ging er een minuut of wat kalm mee door, stak het spoor- boekje toen in den zak en keek op. Wat vindt u van dat gezinsleven vroeg hij. De conducteur keek hem stom verbaasd aan. ,,Wat voor gezinsleven ,,Voor landloopers." O1" De conducteur knikte, dat hij het beqreep. ..U was hier, toen ik zat te pra- ten nietwaar? Ik kan alleen maar zeg- qen, dat het niet veel uitwerking schijnt te hebben tenminste volgens haar man. Tot nu toe in ieder geval niet. Hoe denkt u er over?" Ik weet nog niet. Ik ben nog. onbevoor- oordeeld. De conducteur schudde het hoofd. Het geeft niets. zei hij. ,,Waarom niet? Nou, omdat voornameh)k omdat landloopers niet willen werken. Ik meen het opreoht; ik ken dat volk. De beste mamier om ze kwijt te raken is oorlog en dat is nog niet de ware oplossing want we kunnen toch niet eeuwig doorvech- de „Neen niet goed", gaf de lange man ,,Dus moeten we vrede hebben en landloopers. We hoeven ze alleen niet aan te moedigen." De reiziger sloeg de beenen over elkaar en vouwde de handen om een knie. .,1s ze dik, met wit haar?" vroeg hij. „De conducteur keek hem achterdochtig aan. „Wat is dat voor vraag ,Ik stel mijn theorie op de proef. ..Neen, zoo is het niet. Theorie naar de maan „0 neen, nog niet," zei de lange man oniverstoorbaar. Maken ze krijtteekens op baar hek?" „Wie?" ,,De landloopers." ,,U springt van den hak op den tak, beklaagde zich de conducteur. ,.Hoe wil ik dat weten Ik heb haar hek nog nooit cjezien. En bovendien, waarom zouden ze er met krijt op teekenen De reiziger haalde zijn schouders op, keek naar buiten en haalde het spoor- boekje weer te voorschijn. We rijden de drie volgende stations voorbij," hdelp hern de conducteur en stond weer op. ,,Dat zie ik. Heeft ze er ooit meer dan een te gelijk?" De conducteur keek hem onderzoekend aan. ,,Neem me niet kwalijk, maar u n^bt een rare manier van converseeren zei hi|. „Ik houd al haar landloopers niet bij. Uat kan haar man niet eens, geloof ik. Ik heb geen wetenschappelijke studie van ze ge- maakt, ik weet alleen. hoe ze er uitzien en dat is de hoofdzaak. Van een mijl afstand zeker. Wei twee mijl," zei de conducteur. ..Dat beg je", zei de reiziger kalm. dienst van Goes over s Heer Arendsiker- ke en Nieuw- en St. Joostland naar Mid- delburg. Ongegrond is verklaeixd het beroep van de Stoomtramwegmaatschappij Breskens- Maldeghem, gevestigd te Bresikens, tegen het besluit van Ged. Staten van Zeeland. waarbij aan I. C. Colijn te Bierv'iet ver- gunning is verleend voor een autobus- dienst tusschen Biervliet over IJzendijke en Schoondijke naar Breskens. Ongegrond is verklaard het beroep van W. de Smidt te Breskens tegen de beslis- sing van Ged. Staten van Zeeland, waar bij zijn verzoek voor een autobusdienst van Breskens over Sluis naar de Belgi sche grens is afgewezen. M. U. L. O.-DIPLOMA. Bij het te Goes gehouden examen voor het M. U. L. O. slaagden voor diploma A Joh. Bloem en C. Steendijk te Ter Neu zen, J. W. van' Petegem te Hoek en F. Laroux te Sas van Gent, alien leerlingen van de Openbare U. L. O.-school (Kop- school) alhier. AXEL. Bij de Geref. Gemeente alhier is als tweetal gesteld Ds. R. Kok te Gouda en Ds. A. Verhage te Middelburg. BOSCHKAPELLE. Door bemiddeling der Arbeidsbeurs konden van hier eenige polderwerkers ge- plaatst worden bij de Zuiderzeewerken. Een vijftal meldde zich daarvoor aan en verklaarde zich bereid naar elders te ver- trekken. Toen evenwel de dag van heen- gaan aanbrak, was geen hunner bereid de reis te aanvaarden en lieten ze daardoor niet alleen de kans op een langdurig werk en flink loon voorbijgaan, maar bereidden tevens den personen, die zich voor de werkverschaffing interesseeren eene erge- lijke teleurstelling. Als houder van het post-, telegraaf- en telefoonstation alhier is benoemd de heer Jos. Dobbelaar, zoon van den teqen- woordigen brievengaarder. ST OPPELDIJK. Maandag had alhier een ernstig onge- luk plaats in de nabijheid van den Tol. Daar werd het dochtertje van den heer Serrarens door een auto, bestuurd door den heer C. uit Hulst, overreden. Met een gebroken been werd de kleine opgenomen. Spoedig was geneeskundige hulp aanwezig, evenals de politie, die een onderzoek instelde naar de schuldvraag. C LIN G E. In den nacht van Maandag op Dins- dag j.l. bevond de rijksveldwachter van Kapellebrug zich onder deze gemeente en bemerkte aldaar een drietal personen, die ruzie hadden. Op eens hoorde hij wat vallen en, naderbij komende, zag hij een persoon bewusteloos op den grond li9ge" met een rijwiel naast hem. De man had een flinke wond in het achterhoofd. Met behulp an een ander is de mishandelde in een nabijzijnde woning binnengebracht en verbonden. De dader, zekere v\ ai- komstig uit Hulst. had inmiddels de vlucht c|^nomen. Ds politis ondsrzoskt ds zsbk HET CONFLICT BIJ DE SCHBLDE. De Rijksbemiddelaar, prof. Aalberse, heeft Woensdag te s-Gravenhage een langdunige bespreking gehad met elk van beide partijen, betrokken bij de staking aan De Schelde te Vlissingen. Deze be spreking heeft echter geen en.kel resultaat opgeleverd. AUTOBUS-DIENSTEN. In de Woensdag gehouden openbare zitting van de afdeeling voor de geschil- len van bestuur van den Raad van State is voorleziing gedaan van de volgende Kon. besluiten Ongegrond is verklaard het beroep van de Nederlandsche Spoorwegen tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Zee- land, waarbij aan J., van Fraassen te Goes vergunning is verleend voor een autobus- Maar dit hoorde de conducteur niet. Hij stond al in het gangetje. Het was ook niet de bedoeling, dat hij het zou hooren. De trein reed de drie volgende stations voorbij, zooals de conducteur gezegd had. Hij reed genoeglijk voort door een groen landschap en bleef de rivier volgen. De reiziger in den rookcoupe zat ruim een half 'uur rustig alleen. Het uitzicht scheen hem aangenaam bezig te houden. Toen ze het derde station voorbij reden, raadpleegde hij nog eens zijn spoorboekje en berekende den afstand. Ver genoeg", zei hij. Even later werkten de remmen weer. De lange man pakte een oud-lederen tasch op. Hij stond al op het balkon, toen de trein knarsend stopte. Bij gebrek aan een behulpzamen kruier, opende hij zelf de deur en stapte uit. De conducteur zag hem. ..He! Dit is uw station niet. U moet mee tot het eind." ..Geen denken aan' zei de lange man minzaam. t< ,,Maa.r uw kaartje ,,Zeg, la at zij ze haar heg snoeien? De trein zette zich weer in beweginq en de conducteur sprong er op. ..Weet ik het", riep hij nijdig. Mis- schien snoeien ze de centen van den baas, wel. Hoe kan ik dat weten?" De reiziger wuifde hem vaarwel en be- gaf zich naar de wachtkamer. II. Geheel in overeenstemming met dever- wachting van den jongen man, volgde de weq de rivier, wel niet zoo precies als de rail's, die bang schenen te zijn te zullen verdwalen, als ze een oogenblik den wa- terkant verlieten, maar toch kon men tel- GEMEENXELIJKE- EN DISTRICTS- ARBEIDSBEURS TE TER NEUZEN. Op 2 Juli stonden als werkzoekenden (het- geen niet altijd beteekent dat zij werkloos zijn) bij de arbeidsbeurs ingeschreven: Op 1 Juni. 190 1 Transport- en losse arbeiders 159 Timmerlieden Schilders Opperlieden Centrale-machinist Magazijnknecht-timmerman Metselaars Zeelieden Chauffeurs Voermansknecht Smid 169 Bij de Correspondentschappen Axel 22 Boschkapelle Hulst 1 Westdorpe 10 Zaamslag 4 38 1 4 1 1 1 3 2 1 1 206 3 10 2 20 EEN ODE AAN DE FIETS. De A.N.W.B. heeft zijn jaarvergadering in Alkmaar gehouden. In de vergadering hield ae voorzitter, de heer Bergsma een rede, die, omdat ze een ,,ode aan de fiets" is, interes- sant genoeg blijkt om haar hier weer te geven. De ode luidde: ,,Eerst een greep uit het ver verleden: laat ik u voor den geest brengen men zou het het bijna vergeten, velen, die zich dien tijd toch wel herinneren kunnen, hebben het inder- daad vergeten ja, laat ik u in enkele woor- den nog eens voor den geest brengen, hoe onze Bond voor de fiets de baan heeft geeffend. Herinner u, gij die de eerste 10 a 15 jaren van het Bondsleven hebt meegemaakt, hoe de plattelander het rijwiel verguisd heeft, hoe de wielrijder gehoond, gedwarsboomd, geweerd werd! Laat thans de plattelander zich ook her inneren hoe de A.N.W.B. vooroordeelen be- streed, bestreed langs den weg der overtui- ging en door de oogen te openen voor het nut van dit nieuwe vervoermiddel juist voor het platteland. Weinigen zullen er zijn, die nu nog ontkennen, dat de fiets is geworden een zegen voor het platteland, een behoud voor het plat teland, een van de meest onmisbare dingen voor het platteland om staande te blijven. Gij ouderen herinnert gij u hoe het rijwiel verketterd is door den werkman? Maar weet gij nog te verhalen van de propaganda door onzen Bond gemaakt, opdat de fiets gepopula- riseerd zou worden en bereikbaar gemaakt ook voor den minder bedeelde Welnu mag ik heden de vraag niet stel len is het rijwiel niet geworden een vriend, een onmisbare steun voor den werkman Heeft de fiets voor hem niet de wereld ge- opend, hem in staat gesteld beter te wonen, hem de gelegenheid verschaft te genieten van de natuur, hem een breeder gezichtskring ge geven Gij ouderen, moet ik u ook in de herinnering nog terugroepen welke vooroordeelen er be- stonden tegen de fiets uit een oogpunt van ge- zondheid voor ouderen, voor meisje en vrouw, tegen wielrijden zelfs voor elkeen? Hebben we niet doktoren tegen doktoren in het veld moeten brengen, hebben wij niet fei- tenmateriaal uit alle landen aangesleept en ten slotte den strijd gewonnen? Den strijd gewonnen en de fiets gemaakt tot een zegen voor de gezondheid, de levenskracht, de levensblijheid van vrouwen en mannen, jong en oud? Hebben wij ouderen, leden van den Bond, ook met elkander de paedagogische voordeelen niet tot de juiste proporties teruggebracht; hebben wij niet de school dichter gebracht tot wie ver woont en de centra van wetenschap en beschaving nader gebracht tot hen. die af- gezonderd wonen en toch dorst hebben naar ontwikkeling en kennis? Millioenen fietsers telt thans ons land; mo- gen althans tienduizenden van hen zich herin neren, wat de A.N.W.B. deed voor hen en doet voor hen en dat hij voortgaat met voor hen te werken. Nederland, is fietsenland, waar ter wereld is, als hier, 66n fiets tenminste in elk gezin; waar ter wereld gaat, zoowel de minister, de raadsheer, de generaal, zoo goed als de klein- ste typiste en de nederige werkman per fiets naar zijn werk en fietst zelfs de Prins van den bloede?" ERNSTIG ONGELUK TE OEGSTGFEST Woensdagavond omstreeks half tien kwam de ongeveer 15-jarige juffrouw van Wijngaar- den uit Leiden met haar fiets uit het r.-k. ge- sticht Duinzicht aan den Leidschen straatweg te Oegstgeest, toen er uit de richting Sassen- heim een stoomtram aankwam. Juffrouw van W. merkte dit niet, waardoor zij werd aange- reden. Zij kwam onder de locomotief terecht, die vrijwel geheel over haar heenging. Het meisje werd deerlijk verminkt en was bijna oogenblikkelijk dood. NIET NAAR DEN ZIN VAN DEN HAAN. Dinsdagmorgen wilde mej. L. de G., te Lei den eieren uit het kippenhok halen. Dit scheen niet naar den zin van den haan, die de juffrouw aanvloog. Tot overmaat van ramp geraakte het hondje, dat zij bij zich had, hier- door overstuur, sprong tegen zijn meesteres op en beet haar danig op verschillende plaat- sen in de beenen. DE ZIEKTEGEVALLEN OP DE „INSULINDE". Naar de directie van den Rotterdamschen Lloyd aan de Maasb. mededeelde, is de toe stand aan boord van het s.s. ,,Insulinde", waar zich, gelijk gemeld, op de thuisreis verschei- dene ernstige ziektegevallen met doodelijken afloop hebben voorgedaan, thans aanmerke- lijk verbeterd. Het schip is Maandagavond te negen uur in Suez aangekomen. kens de rivier zien, als een betrouwb^ren gids. Dit beviel den wandelaar. Hij hield er van naar de rivier te kijken. Het liefst keek hij er op neer van den hoogen, stei- len oever af, als hij het water onder zich zag glinsteren in het felle zonlicht. Hij nam groote stappen, als was hij ge- wend aan het afleggen van groote afstan- den. Om zoo te zien, haastte hij zich hee- lemaal niet, maar als we getracht hadden met hem mee te loopen, zouden we al gauw gemerkt hebben, dat we hem onmo- gelijk konden bij houden, tenzij onze bee nen even lang waren als de zijne. Een paar mijl lang hield hij den hoed in de hand, want hij hield ervan den wind en de zon op zijn haar te voelen. Toen, als drong plotseling het nuttelooze hier- van tot hem door, wierp hij den hoed over een steenen muurbje heen, het veld in. Hij scheen er plezier in te hebben, want hij lachte, toen hij hem uit het ge- zicht zag verdwijnen; geen oogenblik liep hij langzamer; keek zelfs niet om naar de plaats, waar de hoed verdwenen was. Nu had hij beide handen vrij. De oude leeren tasch, die hem in den trein verge- zeld had, was achtergebleven in de garde- robe van het station. Hij bekeek het recu eens, half en half van plan het denzelfden weg op te sturen als den hoed, maar stak het' weer in den zak. Hij kon nog niet alle schepen achter zich verbranden. Het was wel niet veel, maar toch vormde de oude, leeren tasch een band met het verleden. ,,Ik ben echt nieuwsgierig". peinsde hij. „Eigenlijk een geluk, dat ze niet dik is en geen wit haar heeft. Het was heel begrij- pelijk, dat ik me haar zoo voorstelde, maar als het uitgekomen was, was er heelemaal geen verrassing aan geweest. Dan was alle aardigheid er af. Ik hoop, dat het huis breed ishet dak zag er wel naar uit. Vermijd hooge, smalle huizen, want daar wonen altijd kleingeestige menschen. Ik houd van breede, plompe huizen, die je goed ziet en die ook gezien willen wor den." Uit het dak, zooals hij zich dat herin- nerde, prdbeerde hij zich het huis voor te stellen en dat hield hem een paar mijl be zig. Afstanden en vermoeienis kende hij niet. Af en toe nam hij een voetpad, even- wijdig aan den rijweg, maar meestal liep hij midden op den weg. Daar was het stoffiger en hij had een reden om in het stof te willen loopen. Hij kwam door twee dorpen. waarvan een zoo nederig en zoo klein was. dat het geen aanspraak durfde maken op een sta tion. In een winkeltje kocht hij een pakje goedkoope sigaretten en een doosje iuci- i fers, waarvoor hij een halven dollar wis- selde. Hij lachte vergenoegd. toen de en kele munten, die hij terug kreeg, rinkelend in zijn zak gleden. ..Van nu af aan. zal ik zuinig worden beloofde hij zich zelf. „In ieder geval zal ik geen geld verknoeien aan eten." Toen het begon te schemeren. keek hij als bij intui'tie uit naar een boerderij, maar zonder succes. De weg liep door bosschen en vel den en moerassig kreupelhout. Als er huizen in de buurt waren. lagen zij verborgen achter het groen. Den heelen middag waren hem auto's voorbij ge- snord, maar niet een had hem aanqebo- den een eindje mee te rijden. Het speet hem niet, maar hij dacht erover als over een sociologisch vraagstuk hij was niet van plan per auto te reizen en beqreep. dat het gemis aan een hoed de reden was, dat men hem aan zijn lot overliet. (Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 5