Ter Neuzensche Courant
Tweede Blad.
BINNBNLAND.
BUITENL A H D.
FITTILLITOW.
De innemende Landlooper
GEMENQDE BERICHT EN.
Vrijdag 13 Juli 1928.
No. 8245.
2)
VAN
MR. P. RINK.
In de avondzitting van de Eerste Kamer
van Woensdag was aanwezig het Kamer-
lid mr. P. Rink, die, zo'oals men weet, ge-
ruimen tijd ongesteld is geweest.
De heer Rink werd door tal van leden
gelukgewenscht met zijn herstel.
MR. J. WYTEMA. f
De burgemeester van Rotterdam Mr.
Wytema, is Woensdagavond te ruim 6
uur overleden.
De influenza, die hem had aangetast
met de daaruit zich ontwikkelde pleuritis
is oorzaak geweest, dat tijdens het lang-
durig ziekbed het hart zoo heeft geleden,
dat van herstel. geen sprake meer was
Het hart heeft het tenslotte opgegeven en
het betrekkelijk onverwachte einde is nog
plotseling gekomen.
EERSTE KAMER.
Bij de behandeling van het voorstel be-
trefifende een invoerrecht op klompen
deelt de heer v. d. Berg (v.-b.) mee dat
zijn fractie zal tegen stemmen. De klom-
penindustrie is met dit voorstel niet ge-
baat. Zij moet haar productie verhoogen
door reorganisatie op codperatiieven
grondslag en centralisatie van den ver-
koop. Het voorstel gaat in tegen den geest
van Geneve.
De heeren Westerdijk (v.-d.) en Her
mans (s.-d.-a.-p.) deelen mee dat ook
bun fractie zal tegen stemmen.
De heer Van Lanschot verklaart dat
hij en zijn geestverwanten zullen voor-
stemmen.
De heer Fleskens verdedigt het voor
stel, dat niet ingaat tegen den geest van
Geneve en geen represailles zal uitl'okken.
Het voorstel wordt aangenomen met
2116 stemmen, rechts tegen links en
den heer Croles (a.-r.).
Zonder hoofdelijike stemming wordt
aangenomen de wijziging der Dienst-
plichtwet.
Bij begrooting wegenfonds dringt de
heer De Gijselaar aan op het behoud van
natuurschoon op den weg Utrecht-Doorn
-Grebbe.
De heer Polak wijst op verknoeiing van
groote oppervlakten cultuurgrond tenge
volge van het maken van veel te breede
wegen.
LEDENREGISTERS VAN VEREENI-
GINGEN EN DE ZEGELWET 1917.
Men schrijft aan het Hbl.
Volgens artikel 23 no. 12 der Zegelwet
1917 zijn aan zegelrecht onderworpen o.a.
aandeelhoudersregisters van naamlooze
vennootschappen en die ledenregisters
van andere vereenigingen, waarin door de
leden een onderteekende verklaring van
hun toetreding als lid wordt gesteld om
tot bewijs dier toetreding te strekken.
Krachtens een speciale vrijste.ling (ar-
tikel 11 der wet van 1925 op de Coope-
ratieve vereenigingen) zijn niet zegel-
plichtig dergelijke registers bij Coop, ver
eenigingen.
Verder zullen buiten de wet en kunnen
alle vereenigingen tot en met 6 October
1928 buiten een vordering van boete zul
len blijven, wegens voor dien datum be-
gane overtredingen, als zij tijdigdus
iiiterlijk op dien dag, aan den ontvanger
van het zegel onder wiens kantoor de
vereeniging resorteert, volledige gege-
vens verstrekken, waaruit kan blijken
hoeveei zegelrecht naar de oppervlakte
van het gebezigde papier berekend sedert
1 Juni 1917, zou zijn betaald, indien de
ledenregisters van af dat oogenblik geze-
geld waren geweest. Wordt het krachtens
deze opgave verschuldigde zegelrecht vol-
daan dan zal dus geene boete gevorderd
worden.
Opgegeven moet worden: a. voor vol
geschreven registers het aantal ingenaaide
vellen papier, elk dus met vier schrijfkan-
ten, alsmede de juiste oppervlakte in vier-
kante centimeters van elk opengeslaqen
vel, de oppervlakte dus van twee schrijf-
kanten b. voor nog niet volgeschreven
registers het aantal volgeschreven halve
vellen papier, elk dus met twee schrijf-
kanten, alsmede de juiste oppervlakte van
een schrijfkant, alles sedert 1 Juni 1917.
Aan deze verplichting is reeds voldaan
door de Gobperatieve Centrale Boeren-
leenbank te Eindhoven voor wat betreft
de bij haar organisatie aangesloten, vol
gens de wet van 1855 opgerichte, plaat-
selijke boerenleenbanken.
Andere vereenigingen dienen. in haar
eigen belang, daaraan nog te voldoen.
EEN UITVINDING.
Naar de N. R. Crt. verneemt, hebben
de heeren P. Cram en K. de Boer, resp.
badmeester van het badhuis, Meidoorn-
straat, en opzichter der algemeene be-
graafplaats te Hilversum, een toestel uit-
gevonden, waafbij het mogelijk is om uit
een gezonken onderzeeer naar boven te
kome'n. De manschappen kunnen zich in
dat toestel op zee in de richting begeven,
waarin. zij willen het kan niet omslaan
of zinken. Het toestel is geen belemme-
ring voor de vaart onder water.
Bovengenoemde heeren zullen op
Maandag 16 dezer, des namiddags te
uur, een demonstratie geven van de wer~
king van dat toestel bij de zweminrich-
ting het Plashuis te Loosdrecht, waarbij
de directeur dier inrichting bereids zijn
terrein ter beschikking heeft gesteld.
De demonstratie zal plaats hebben met
een miniatuur-onderzeeer van 1.50 M.
lang, welke tot zinken wordt gebracht,
waarna het toestel binnen den kortst mo-
qelijken tijd aan de oppervlakte komt.
Het ligt in de bedoeling der heeren
Cram en 'de Boer hun uitvinding aan de
j regeering aan te bieden.
EEN BOSCH BIJ AMSTERDAM.
B. en W. van Amsterdam hebben voor-
bereidende voorstellen ingediend tot aan-
leq van een parkachtig bosch aan de Zuid
Westelijke grens der gemeente, tot een
oppervlakte van 795 H.A met nog 80
H.A. voor sportterrein en kweekeri). Ue
g-ezamenlijike kosten worden op 6.0 mi -
lioen geraamd.
Het terrein is gelegen tusschen den
Amstelveenschen weg, de Ringvaart van
den Haarlemmermeerpolder, en
Nieuwe Meer.
het
dus ongezegeld blijven die ledenregisters,
welke uitsluitend door het bestuur worden
eiangehouden en niet door de ieden getee-
kend worden, omdat zij onder die omstan-
digheden slechts administratieve beteeke-
nis hebben.
Het is gebleken dat vele vereenigingen
in het bijzonder die, welke rechtspersoon-
lijikheid bezitten volgens de wet van 1855,
ten onrechte ongezegelde registers aan-
h°Teebeginnen met 7 October 1928 zal
daarom regelmatig een onderzoek inge-
steld worden naar het gezegeld zgn dier j
r0 TenCnde hen, die uit onwetendheid in
overtreding waren, in de gelegenheid te
stellen hunne registers alsnog in overeen-
stemminq met de wet te brengen, is door
den Minister van Financien bepaald dat
HET AANTAL INWONERS VAN
DE VER. STATEN,
De afdeeling voor statistiek van het
ministerie van financien te Washington
berekent het aantal inwoners van de Ver.
Staten op 118.364.000.
VIERING VAN DEN GULDEN
SPOREN-DAG.
In de meeste steden van het Vlaamsche
land werd ^Voensdag met concerten en
optochten de Gulden Sporen-dag gevierd.
Meer en meer wordt in tal van gemeenten
de llde Juli door de plaatselijke autori-
teiten als een openbare feestdag be-
schouwd. De nationale vlag en de Vlaam
sche leeuwenvlag werden geheschen op
tal van openbare gebouwen te Antwerpen
en Brugge en aan het administratief Per"
soneel werd vrij gegeven. Te Brugge had
de traditioneele Gulden Sporen-viering
reeds Zondag jl. plaats gehad als opening
van de gemeentelijke kermis en bij
standbeelden van Breidel en De Coninck
had een officieele plechtigheid plaats.
Het gebeur.de vaak, dat de 11 Juli- Be
ring tot incidenten aanleiding gaif. Tot
dusver had zij echter overal een rustig
verloop.
AANSLAG OP EEN FRANSCH
SCHILDWACHT TE LANDAU.
Een Fransch soldaat van het garnizoen
te Landau, die op schildwacht stond, is in
den nacht door een Duitschen wielrijder
aangevallen, die twee revolverschoten op
hem loste, waardoor hij aan de linker long
ernstig gewond werd. Zijn toestand is ern-
stig. De wielrijder slaagde er in te vluch-
ten.
De Fransche en Duitsche politie en een
aantal soldaten werken samen om een vrij
groote groep Duitsche wielrijders op te
sporen, die s avonds in de buurt van de
kazerne rondgereden had. Dit zou er op
wijzen, dat de aanslag was vooibereid.
DE HITTEGOLF.
Volgens een draadloos bericht uit New
York stierven in de Vereenigde Staten
tengevolge van de hittegolf totnogtoe meer
dari tweehonderd personen, waarvan al-
leen te New York 48.
HITTEGOLF IN ITALIE.
In een groot ged'eelte van Italie heerscht
een hittegolf. Te Rome steeg de tempe-
ratuur tot 36 graden, te Bologna tot 37
graden. Er zijn reeds 2 dooden tengevolge
van de hitte.
TER NEUZEN, 13 JULI 1928.
DE HAVEN TE TER NEUZEN.
De correspondent van de N. R. Crt. te
Brussel meldt, naar aanleiding van het
berdcht, meldend dat de speciale tarieven
op de Belgische spoorwegen voor de Bel-
gische havens tot nader order ook van
toepassing verklaard zijn voor de zeeha-
ven te Ter Neuzen, dat de volgende mede-
deeling in den Moniteur beige van 8 Juli
jl. is verschenen (de tekst is die der offi
cieele vertaling) „Tot verder bericht
gelden de tarieven voor udtvoer over zee
voor zendinqen welke naar buitenlandsche
havens gestuurd worden om er in zee-
schepen overgeladen te worden. Deze
tarieven zijn echter slechts van toepassing
op over Adinkerke of Esschen vervoerde
zendingen. De zendingen voor Ter Neu
zen kunnen echter van de voordeelen de
zer tarieven genieten welke ook hun weg-
wijizer weze.
De tarieven voor uitvoer over zee gel
den eveneens voor zendingen welke naar
Belgische zeehavens gestuurd worden om
er in binnenschepen te worden geladen
met het oog op hunne inschepdng in zee-
schepen in een buitenlandsche haven.
IDe tarieven voor invoer over zee zijn
in dezelfde voorwaarden van toepassing
op zendingen herkomstiq uit buitenland
sche havens en er uit zeeschepen ont-
scheept alsmede op zendingen, in een bui
tenlandsche haven per zeeschip aangeko-
men en welke, per binnenschip, in een Bel
gische haven toekomen. Deze voorloopige
maatregelen treden in werking op 9 Juli
1928."'
Naar onze correspondent in dit verband
nog verneemt zullen deze maatregelen,
zeer waarschijnlijk, binnenkort reeds, na-
dat de toestand in de haven van Antwer
pen weer normaal is geworden, ook weer
worden ingetrokken.
door
E. J. RATH.
Vervolg.
Hij had zijn trein gevonden en bestu-
deerde den loop ervan, toen de conouc-
teur terugkwam. Hij ging er een minuut
of wat kalm mee door, stak het spoor-
boekje toen in den zak en keek op.
Wat vindt u van dat gezinsleven
vroeg hij.
De conducteur keek hem stom verbaasd
aan.
,,Wat voor gezinsleven
,,Voor landloopers."
O1" De conducteur knikte, dat hij het
beqreep. ..U was hier, toen ik zat te pra-
ten nietwaar? Ik kan alleen maar zeg-
qen, dat het niet veel uitwerking schijnt
te hebben tenminste volgens haar man.
Tot nu toe in ieder geval niet. Hoe denkt
u er over?"
Ik weet nog niet. Ik ben nog. onbevoor-
oordeeld.
De conducteur schudde het hoofd.
Het geeft niets. zei hij.
,,Waarom niet?
Nou, omdat voornameh)k omdat
landloopers niet willen werken. Ik meen
het opreoht; ik ken dat volk. De beste
mamier om ze kwijt te raken is oorlog en
dat is nog niet de ware oplossing want
we kunnen toch niet eeuwig doorvech-
de
„Neen niet goed", gaf de lange man
,,Dus moeten we vrede hebben en
landloopers. We hoeven ze alleen niet
aan te moedigen."
De reiziger sloeg de beenen over elkaar
en vouwde de handen om een knie.
.,1s ze dik, met wit haar?" vroeg hij.
„De conducteur keek hem achterdochtig
aan.
„Wat is dat voor vraag
,Ik stel mijn theorie op de proef.
..Neen, zoo is het niet. Theorie naar de
maan
„0 neen, nog niet," zei de lange man
oniverstoorbaar. Maken ze krijtteekens
op baar hek?"
„Wie?"
,,De landloopers."
,,U springt van den hak op den tak,
beklaagde zich de conducteur. ,.Hoe wil
ik dat weten Ik heb haar hek nog nooit
cjezien. En bovendien, waarom zouden ze
er met krijt op teekenen
De reiziger haalde zijn schouders op,
keek naar buiten en haalde het spoor-
boekje weer te voorschijn.
We rijden de drie volgende stations
voorbij," hdelp hern de conducteur en
stond weer op.
,,Dat zie ik. Heeft ze er ooit meer dan
een te gelijk?"
De conducteur keek hem onderzoekend
aan. ,,Neem me niet kwalijk, maar u n^bt
een rare manier van converseeren zei hi|.
„Ik houd al haar landloopers niet bij. Uat
kan haar man niet eens, geloof ik. Ik heb
geen wetenschappelijke studie van ze ge-
maakt, ik weet alleen. hoe ze er uitzien
en dat is de hoofdzaak.
Van een mijl afstand zeker.
Wei twee mijl," zei de conducteur.
..Dat beg je", zei de reiziger kalm.
dienst van Goes over s Heer Arendsiker-
ke en Nieuw- en St. Joostland naar Mid-
delburg.
Ongegrond is verklaeixd het beroep van
de Stoomtramwegmaatschappij Breskens-
Maldeghem, gevestigd te Bresikens, tegen
het besluit van Ged. Staten van Zeeland.
waarbij aan I. C. Colijn te Bierv'iet ver-
gunning is verleend voor een autobus-
dienst tusschen Biervliet over IJzendijke
en Schoondijke naar Breskens.
Ongegrond is verklaard het beroep van
W. de Smidt te Breskens tegen de beslis-
sing van Ged. Staten van Zeeland, waar
bij zijn verzoek voor een autobusdienst
van Breskens over Sluis naar de Belgi
sche grens is afgewezen.
M. U. L. O.-DIPLOMA.
Bij het te Goes gehouden examen voor
het M. U. L. O. slaagden voor diploma A
Joh. Bloem en C. Steendijk te Ter Neu
zen, J. W. van' Petegem te Hoek en F.
Laroux te Sas van Gent, alien leerlingen
van de Openbare U. L. O.-school (Kop-
school) alhier.
AXEL.
Bij de Geref. Gemeente alhier is als
tweetal gesteld Ds. R. Kok te Gouda en
Ds. A. Verhage te Middelburg.
BOSCHKAPELLE.
Door bemiddeling der Arbeidsbeurs
konden van hier eenige polderwerkers ge-
plaatst worden bij de Zuiderzeewerken.
Een vijftal meldde zich daarvoor aan en
verklaarde zich bereid naar elders te ver-
trekken. Toen evenwel de dag van heen-
gaan aanbrak, was geen hunner bereid de
reis te aanvaarden en lieten ze daardoor
niet alleen de kans op een langdurig werk
en flink loon voorbijgaan, maar bereidden
tevens den personen, die zich voor de
werkverschaffing interesseeren eene erge-
lijke teleurstelling.
Als houder van het post-, telegraaf-
en telefoonstation alhier is benoemd de
heer Jos. Dobbelaar, zoon van den teqen-
woordigen brievengaarder.
ST OPPELDIJK.
Maandag had alhier een ernstig onge-
luk plaats in de nabijheid van den Tol.
Daar werd het dochtertje van den heer
Serrarens door een auto, bestuurd door
den heer C. uit Hulst, overreden.
Met een gebroken been werd de kleine
opgenomen. Spoedig was geneeskundige
hulp aanwezig, evenals de politie, die een
onderzoek instelde naar de schuldvraag.
C LIN G E.
In den nacht van Maandag op Dins-
dag j.l. bevond de rijksveldwachter van
Kapellebrug zich onder deze gemeente
en bemerkte aldaar een drietal personen,
die ruzie hadden. Op eens hoorde hij wat
vallen en, naderbij komende, zag hij een
persoon bewusteloos op den grond li9ge"
met een rijwiel naast hem. De man had
een flinke wond in het achterhoofd. Met
behulp an een ander is de mishandelde
in een nabijzijnde woning binnengebracht
en verbonden. De dader, zekere v\ ai-
komstig uit Hulst. had inmiddels de vlucht
c|^nomen. Ds politis ondsrzoskt ds zsbk
HET CONFLICT BIJ DE SCHBLDE.
De Rijksbemiddelaar, prof. Aalberse,
heeft Woensdag te s-Gravenhage een
langdunige bespreking gehad met elk van
beide partijen, betrokken bij de staking
aan De Schelde te Vlissingen. Deze be
spreking heeft echter geen en.kel resultaat
opgeleverd.
AUTOBUS-DIENSTEN.
In de Woensdag gehouden openbare
zitting van de afdeeling voor de geschil-
len van bestuur van den Raad van State
is voorleziing gedaan van de volgende
Kon. besluiten
Ongegrond is verklaard het beroep van
de Nederlandsche Spoorwegen tegen het
besluit van Gedeputeerde Staten van Zee-
land, waarbij aan J., van Fraassen te Goes
vergunning is verleend voor een autobus-
Maar dit hoorde de conducteur niet. Hij
stond al in het gangetje. Het was ook niet
de bedoeling, dat hij het zou hooren.
De trein reed de drie volgende stations
voorbij, zooals de conducteur gezegd had.
Hij reed genoeglijk voort door een groen
landschap en bleef de rivier volgen. De
reiziger in den rookcoupe zat ruim een
half 'uur rustig alleen. Het uitzicht scheen
hem aangenaam bezig te houden.
Toen ze het derde station voorbij reden,
raadpleegde hij nog eens zijn spoorboekje
en berekende den afstand.
Ver genoeg", zei hij.
Even later werkten de remmen weer.
De lange man pakte een oud-lederen tasch
op. Hij stond al op het balkon, toen de
trein knarsend stopte. Bij gebrek aan een
behulpzamen kruier, opende hij zelf de
deur en stapte uit. De conducteur zag hem.
..He! Dit is uw station niet. U moet
mee tot het eind."
..Geen denken aan' zei de lange man
minzaam. t<
,,Maa.r uw kaartje
,,Zeg, la at zij ze haar heg snoeien?
De trein zette zich weer in beweginq
en de conducteur sprong er op.
..Weet ik het", riep hij nijdig. Mis-
schien snoeien ze de centen van den baas,
wel. Hoe kan ik dat weten?"
De reiziger wuifde hem vaarwel en be-
gaf zich naar de wachtkamer.
II.
Geheel in overeenstemming met dever-
wachting van den jongen man, volgde de
weq de rivier, wel niet zoo precies als de
rail's, die bang schenen te zijn te zullen
verdwalen, als ze een oogenblik den wa-
terkant verlieten, maar toch kon men tel-
GEMEENXELIJKE- EN DISTRICTS-
ARBEIDSBEURS TE TER NEUZEN.
Op 2 Juli stonden als werkzoekenden (het-
geen niet altijd beteekent dat zij werkloos
zijn) bij de arbeidsbeurs ingeschreven:
Op 1 Juni.
190
1
Transport- en losse arbeiders 159
Timmerlieden
Schilders
Opperlieden
Centrale-machinist
Magazijnknecht-timmerman
Metselaars
Zeelieden
Chauffeurs
Voermansknecht
Smid
169
Bij de Correspondentschappen
Axel 22
Boschkapelle
Hulst 1
Westdorpe 10
Zaamslag 4
38
1
4
1
1
1
3
2
1
1
206
3
10
2
20
EEN ODE AAN DE FIETS.
De A.N.W.B. heeft zijn jaarvergadering in
Alkmaar gehouden. In de vergadering hield
ae voorzitter, de heer Bergsma een rede, die,
omdat ze een ,,ode aan de fiets" is, interes-
sant genoeg blijkt om haar hier weer te geven.
De ode luidde:
,,Eerst een greep uit het ver verleden: laat
ik u voor den geest brengen men zou het
het bijna vergeten, velen, die zich dien tijd
toch wel herinneren kunnen, hebben het inder-
daad vergeten ja, laat ik u in enkele woor-
den nog eens voor den geest brengen, hoe onze
Bond voor de fiets de baan heeft geeffend.
Herinner u, gij die de eerste 10 a 15 jaren
van het Bondsleven hebt meegemaakt, hoe de
plattelander het rijwiel verguisd heeft, hoe de
wielrijder gehoond, gedwarsboomd, geweerd
werd!
Laat thans de plattelander zich ook her
inneren hoe de A.N.W.B. vooroordeelen be-
streed, bestreed langs den weg der overtui-
ging en door de oogen te openen voor het nut
van dit nieuwe vervoermiddel juist voor het
platteland. Weinigen zullen er zijn, die nu nog
ontkennen, dat de fiets is geworden een zegen
voor het platteland, een behoud voor het plat
teland, een van de meest onmisbare dingen
voor het platteland om staande te blijven.
Gij ouderen herinnert gij u hoe het rijwiel
verketterd is door den werkman? Maar weet
gij nog te verhalen van de propaganda door
onzen Bond gemaakt, opdat de fiets gepopula-
riseerd zou worden en bereikbaar gemaakt
ook voor den minder bedeelde
Welnu mag ik heden de vraag niet stel
len is het rijwiel niet geworden een vriend,
een onmisbare steun voor den werkman
Heeft de fiets voor hem niet de wereld ge-
opend, hem in staat gesteld beter te wonen,
hem de gelegenheid verschaft te genieten van
de natuur, hem een breeder gezichtskring ge
geven
Gij ouderen, moet ik u ook in de herinnering
nog terugroepen welke vooroordeelen er be-
stonden tegen de fiets uit een oogpunt van ge-
zondheid voor ouderen, voor meisje en vrouw,
tegen wielrijden zelfs voor elkeen?
Hebben we niet doktoren tegen doktoren in
het veld moeten brengen, hebben wij niet fei-
tenmateriaal uit alle landen aangesleept en
ten slotte den strijd gewonnen?
Den strijd gewonnen en de fiets gemaakt tot
een zegen voor de gezondheid, de levenskracht,
de levensblijheid van vrouwen en mannen, jong
en oud?
Hebben wij ouderen, leden van den Bond,
ook met elkander de paedagogische voordeelen
niet tot de juiste proporties teruggebracht;
hebben wij niet de school dichter gebracht tot
wie ver woont en de centra van wetenschap
en beschaving nader gebracht tot hen. die af-
gezonderd wonen en toch dorst hebben naar
ontwikkeling en kennis?
Millioenen fietsers telt thans ons land; mo-
gen althans tienduizenden van hen zich herin
neren, wat de A.N.W.B. deed voor hen en doet
voor hen en dat hij voortgaat met voor hen te
werken.
Nederland, is fietsenland, waar ter wereld
is, als hier, 66n fiets tenminste in elk gezin;
waar ter wereld gaat, zoowel de minister, de
raadsheer, de generaal, zoo goed als de klein-
ste typiste en de nederige werkman per fiets
naar zijn werk en fietst zelfs de Prins van den
bloede?"
ERNSTIG ONGELUK TE OEGSTGFEST
Woensdagavond omstreeks half tien kwam
de ongeveer 15-jarige juffrouw van Wijngaar-
den uit Leiden met haar fiets uit het r.-k. ge-
sticht Duinzicht aan den Leidschen straatweg
te Oegstgeest, toen er uit de richting Sassen-
heim een stoomtram aankwam. Juffrouw van
W. merkte dit niet, waardoor zij werd aange-
reden. Zij kwam onder de locomotief terecht,
die vrijwel geheel over haar heenging. Het
meisje werd deerlijk verminkt en was bijna
oogenblikkelijk dood.
NIET NAAR DEN ZIN VAN DEN HAAN.
Dinsdagmorgen wilde mej. L. de G., te Lei
den eieren uit het kippenhok halen. Dit
scheen niet naar den zin van den haan, die de
juffrouw aanvloog. Tot overmaat van ramp
geraakte het hondje, dat zij bij zich had, hier-
door overstuur, sprong tegen zijn meesteres
op en beet haar danig op verschillende plaat-
sen in de beenen.
DE ZIEKTEGEVALLEN OP DE
„INSULINDE".
Naar de directie van den Rotterdamschen
Lloyd aan de Maasb. mededeelde, is de toe
stand aan boord van het s.s. ,,Insulinde", waar
zich, gelijk gemeld, op de thuisreis verschei-
dene ernstige ziektegevallen met doodelijken
afloop hebben voorgedaan, thans aanmerke-
lijk verbeterd.
Het schip is Maandagavond te negen uur
in Suez aangekomen.
kens de rivier zien, als een betrouwb^ren
gids.
Dit beviel den wandelaar. Hij hield er
van naar de rivier te kijken. Het liefst
keek hij er op neer van den hoogen, stei-
len oever af, als hij het water onder zich
zag glinsteren in het felle zonlicht.
Hij nam groote stappen, als was hij ge-
wend aan het afleggen van groote afstan-
den. Om zoo te zien, haastte hij zich hee-
lemaal niet, maar als we getracht hadden
met hem mee te loopen, zouden we al
gauw gemerkt hebben, dat we hem onmo-
gelijk konden bij houden, tenzij onze bee
nen even lang waren als de zijne.
Een paar mijl lang hield hij den hoed
in de hand, want hij hield ervan den wind
en de zon op zijn haar te voelen. Toen,
als drong plotseling het nuttelooze hier-
van tot hem door, wierp hij den hoed
over een steenen muurbje heen, het veld
in. Hij scheen er plezier in te hebben,
want hij lachte, toen hij hem uit het ge-
zicht zag verdwijnen; geen oogenblik liep
hij langzamer; keek zelfs niet om naar de
plaats, waar de hoed verdwenen was.
Nu had hij beide handen vrij. De oude
leeren tasch, die hem in den trein verge-
zeld had, was achtergebleven in de garde-
robe van het station. Hij bekeek het recu
eens, half en half van plan het denzelfden
weg op te sturen als den hoed, maar stak
het' weer in den zak. Hij kon nog niet alle
schepen achter zich verbranden. Het was
wel niet veel, maar toch vormde de oude,
leeren tasch een band met het verleden.
,,Ik ben echt nieuwsgierig". peinsde hij.
„Eigenlijk een geluk, dat ze niet dik is en
geen wit haar heeft. Het was heel begrij-
pelijk, dat ik me haar zoo voorstelde, maar
als het uitgekomen was, was er heelemaal
geen verrassing aan geweest. Dan was
alle aardigheid er af. Ik hoop, dat het huis
breed ishet dak zag er wel naar uit.
Vermijd hooge, smalle huizen, want daar
wonen altijd kleingeestige menschen. Ik
houd van breede, plompe huizen, die je
goed ziet en die ook gezien willen wor
den."
Uit het dak, zooals hij zich dat herin-
nerde, prdbeerde hij zich het huis voor te
stellen en dat hield hem een paar mijl be
zig. Afstanden en vermoeienis kende hij
niet. Af en toe nam hij een voetpad, even-
wijdig aan den rijweg, maar meestal liep
hij midden op den weg. Daar was het
stoffiger en hij had een reden om in het
stof te willen loopen.
Hij kwam door twee dorpen. waarvan
een zoo nederig en zoo klein was. dat het
geen aanspraak durfde maken op een sta
tion. In een winkeltje kocht hij een pakje
goedkoope sigaretten en een doosje iuci-
i fers, waarvoor hij een halven dollar wis-
selde. Hij lachte vergenoegd. toen de en
kele munten, die hij terug kreeg, rinkelend
in zijn zak gleden.
..Van nu af aan. zal ik zuinig worden
beloofde hij zich zelf. „In ieder geval zal
ik geen geld verknoeien aan eten."
Toen het begon te schemeren. keek hij
als bij intui'tie uit naar een boerderij, maar
zonder succes. De weg liep door bosschen
en vel den en moerassig kreupelhout. Als
er huizen in de buurt waren. lagen zij
verborgen achter het groen. Den heelen
middag waren hem auto's voorbij ge-
snord, maar niet een had hem aanqebo-
den een eindje mee te rijden. Het speet
hem niet, maar hij dacht erover als over
een sociologisch vraagstuk hij was niet
van plan per auto te reizen en beqreep.
dat het gemis aan een hoed de reden was,
dat men hem aan zijn lot overliet.
(Wordt vervolgd.