ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN.
No 8244
Woensdag 11 Tuli 1928
68e Jaargang.
ABONNEMENTSPRIJS:
BINNENLAND.
F ItJltLlIOH.
BUITENLAND.
De innemsssde Landlooper
Binnen Ter Neuzen f 1 40 per 3 maanden - Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden - Bij vooruitbetalinq fr. per post 6 60 per jaar -
Voor Belgie en Amerika f 2,25, overige landen f 2,60 per 3 maanden fr, per post Aftbnnementen voor het buitenland alleen bij vooru;tbetaung.
Dit blad verschijni iederen Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond,
NEDERLAND EN BELGIE.
In een hooxdartikel dat ,,Le Temps
wijdt aan Belgie en de vredesvraagstuk-
ken", is ook een passage te vinden over
de kwestie van een verdrag met Neder
land.
„iMen moet wenschen' zoo leest men
daar dat de zoozeer vriendschappelijke
taai van den Peer Hymans in Den Haag
goed wordt verstaan en dat de Nederland-
sche regeering, aan welke de plicht toe-
valt het initiatiief te nemen tot nieuwe on-
derhandelingen, bewijs zal weten te geven
van dezelfde verzoeningsgezindheid.
,,Een direct onderling accoord met Bel
gie zal voor Nederland steeds de voor
keur verdienen boven een internationale
regeling.'
rig slechts verzwakken met .in het ver-
schiet alle mogelijke gevaren voor hun
vrije ontwikkeling, want men weet nooit
hoe een internationalisatie uitloopen kan,
waarbij groote buren betrokken zijn.
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
LANDARBEIDERS.
Het hoofdbestuur van den Nederl. Bond
van arbeiders in het landbouw-, tuinbouw-
en zuivelbedrijf heeft een adres gezonden
aan een groot aantal plattelandsgemeente-
besturen, waarin betoogd wordt, dat de
uibbreidmg van de werkloosheidsverzeke-
ring voor land-, tuin- en veenarbeiders
ook een gemeentebelang is, en dat het
derhalve een juiste poiitiek is, aan de ar
beiders, die bereid blijken een offer te
brengen voor genoemde verzekering, bij
werkloosheid eenige voordeelen te geven
boven hen, die zich niet tegen de gevolgen
van werkloosheid verzekeren en die daar-
door bij werkloosheid dadelijk op vollen
steun van de gemeente zijn aangewezen.
Adressant verzoekt daarom den gemeente-
besturen, bij tewerikstelling bij de werk-
verschaffing de voorkeur te geven aan
verzekerde arbeiders, en bij invoering van
een steunregeling de steunbedragen voor
verzekerde arbeiders belangrijk hooger te
stellen dan die voor de onverzekerden en
wel zoo noodig door een bijslag op de uit-
keering uit de werkloozenkas.
SPOOR WEGVERBINDING
NEDERLAND—BELGIE.
Op 24 Februari jl. richtte de Neder-
landsche Kamer van Koophandel te Brus-
sel zich tot de Nationale Maatschappij der
Belgische Spoorwegen aldaar, teneinde
verbetering aangebracht te krijgen in de
a-vondspoorwegverbinding 'Nederland
Belgie. Inderdaad, gebruik makende van
den trein, die Rotterdam om 18.49 ver-
laat, kwam men eerst om rond 11 liur te
Brussei aan, na alle tusschenstations tus-
schen "Esschen en Brussei aangedaan te
heb'ben. Thans kan worden medegedeeld,
dat met.ingang van 2 Juli jl. de trein Ant-
werpenBrussei, die op genoemde ver-
binding aansluit, veranderd is in een bloc-
trein, waardoor reizigers, uit Nederland
komende, nu om 22.30 te Brussei kunnen
arriveeren. Deze trein verlaat Antwerpen
om 21.50.
In een eerste artikel, dat ,,Le Soir'
wijdt aan de Nederlandsch-Belgische
kwestie schrijft het blad, onder den titel
„de Belgische eischen o.a. dat Neder
land ,,ongetwijfeld" de liberale Schelde-
bepalingen uit het verdrag van 1839 op
beperkende wijze heeft uitgelegd. Daarom
moet een nadere bepaling daarvan worden
gegeven en daarover moet men trachten
tot overeenstemming te komen, gelukt dat
niet, dan moet men desnoods recht .zoeken.
Belangrijker nog dan het vraagstuk van
de verbinding met de zee is dat van den
toegang naa. den Rijn. In dat verband
herhaait dan het blad den eisch van een
kanaal Antwerpen-Moerdijk. Dat is
volgens het blad het cardinaie punt. Dat
kanaal zou, zoo doet het dan uitschijnen,
aan het geheele Rijnverkeer ten goede
komen en ,,men zou gemakkelijk kunnen
aantoonen, dat het van voordeel zou zijn
ook voor de Hollandsche havens.
Wie zdch tegen dit kanaal verzet, ver-
zet zich tegen een zaak van algemeen be-
lang.
Het Laatste Nieuws meent dat de woor-
den die Hymans sprak over gemeenschap-
pelijke politiek inzake vervoer en verbin
ding in de Kamer algemeene goedkeuring
vonden. Zonder op den gang van zaken
t€ wi'llen vooruitloopen, houdt het biad
het ervoor, dat indien de kwestie van het
Nederiandsch-Belgisch verdrag op een
bevredigende wijze kan opgelost worden.
Nederland en Belgie zich ook op andere
terreinen dan op dat van vervoerpolitiek
zullen ontmoeten.
De heer Hymans had ook ten over-
vloede gelijk erop te wijzen, dat een spoe-
dige oplossing in een wederkeerig belang
gewenscht is.
Van Belgische zijde zal immers eerlang
moet en uitgemaakt worden, of de nieuwe
waterweQ AntwerpenLuik zal worden
uitgevoerd in overeenstemming met de
bel'angen van onze Noorderiburen of ahts
ufltsluitend rekening houden met het Bel-
gisch belang.
Samenwerking beteekent, voor Neder
land en Belgie, dat zij gemeenschappehjk
op economisch gebied hun voordeel zul
len doen uit hun buitengewoon gunstige
aardrijkskundige ligging, en dat zij, te
midden van de groote mogendheden, hun
zel'fstandig. bestaan zullen vrerzekeren.
Kleinzielige naijver, tegenwerking en
tweespalt kunnen beide naties wederkee-
DE SCHIPBREUKEUNGEN VAN DE
ITALIA.
Naar uit Spitsbergen gemeld wordt,
vreest men daar, dat Nofoile de eenige zal
zijn, die levend van de Italia-expeditie
teruggekeerd is. Volgens de laatste berich-
ten wordt het kamp weer in Oostelijke
pichting van het land afgedreven. Tenqe-
volge van he- steeds slechter worden van
het ijs en het toenemen der nevels schijnt
het absoluut uiitgesloten, dat de Zweed-
sche vliegers nog eens bij het kamp kun
nen landen. De eenige mogelijkheid be-
staat nog, dat het kamp bereikt wordt door
den Russisohen ijsbreker Krassin, die zich
echter slechts langzaam door het ijs kan
werken. Sinds Vrijdag is het vaartuig
slechts twee kilometer naar het Oosten
opgeschoten. De Krassin heeft thans een
groote ijsschots bereikt, welke 1 K.M.
lang en meer dan 2 M. dik is. Daar deze
door
E. RATH.
I.
De trein maakte langzaam een groote
boch't, als deinsde hij terug voor de rivier,
juist op het oogenblik, dat hij die wilde
oversteken.
Traag en automatisch keek de conduc-
teur op zijn horloge. Iedereen wist, dat hij
dat altijd deed, als de trein de lange bocht
nam.
De man, met wien hij sprak, keek ook
hoe laat het was. De derde persoon in den
Pullman-rookcoupe keek alleen maar naar
buiten. Hij bezat geen horloge.
,,Ja", zei de conducteur, ,,ze hebben
hier een hoop boeren uit de streek ver-
jaagd. Niet, dat het den boeren iets kan
schelen. Ze hebben goed geld gekregen.
Maar alles is erdoor veranderd. Niet zoo
zeer de steden. Die zijn hetzelfde geble-
ven beetje beter winkels misschien.
maar dat is dan ook alles. Het land zelf
is veranderd." tt
,,Met geld kan je alles doen pemsde
de reiziger van middelbaren leeftijd, ter-
wijl hij het glas van zijn horloge schoon-
poetste met den duim.
..Alles", stemde de conducteur toe. Ze
hebben den boeren betaald, wat ze vroe-
gen. Als een boerderij niet genoeg v/as.
kochten ze er twee, of meer. Ze hadden
ijsschots een goede gel?genheid voor
vliegtuigen om te starten biedt, zullen de
Russische vliegtuigen voor den start ge-
reed gemaakt worden.
De Russische vlieger Baboesj.kin heeft
opdracht gekregen het zoeken naar
Amundsen te staken.
Ongunstige berichten over
Amundsen's lot.
Volgens mededeeling van twee opva-
renden van het schip ,.lngok I dat zich
op 18 en 19 Juni op weg naar Spitsbergen,
in de nabijneid van het Beren-eiland be-
vond, kan men Amundsen's lot wel als
bezegeld beschouwen. De beide varens-
gezellen hebben meegedeeld, da/ zij -in de
nabijheid van het Beren-eiiand gezien heb
ben, dat een groot vliegtuig in zee stortte.
Men neemt aan, dat dit het vliegtuig was
van Amundsen, dat zich op dit tijdstip
daar ongeveer moest bevinden. Den bei-
den zee lie den was van de Amundsen-ex-
peditie niets bekend, zoodat het ook niet
mogelijk was, dat zij door vor-ige berich
ten beinvloed waren.
Thans blijkt volgens de ..Chicago Tri
bune", uit een nieuw rapport van Nobile,
dat Malmgr-en en de beide anderen te voet
het kamp verlaten hebben, omdat zij wan-
hoopten ooit op een andere wijze levend
uit de ijsvelden te komen. Nobile zou
Malmgren zeifs van een poginq tot zelf-
moord afgehouden hebben.
Was de ramp te voorkomen
peweest
Eveneens volgens de Chicago Tri
bune", zou Nobile thans verklaard heb
ben, dat de ramp nooit plaats gehad zou
hebben, indien hij niiet zoo vol ongeduld
geweest was om de Italiaansche vlag juist
op 24 Mei op de Noordpool te planten,
op welken dag immers Italie besioot om
aan den wereldoorlog deel te nemen.
Zoo zou dan de ,,Italia"-bemanning nog
indirect tot de oorlogsslachtoffers gere-
kend worden
Indien het waar is, is het een bewijs te
meer voor de juistheid der beschuldiging,
dat het leven van velen roekeloos in de
waagschaal gesteld is ter bevrediging van
nationale trots.
DE STAKING TE ANTWERPEN.
De bijeenkomsten door de leiders van
de Antwerpsche stakers gister belegd, ten
einde de arbeiders aan te sporen heden
het werk te hervatten, werden zeer druk
bezocht. In de zaal van het Rubenspaleis
alleen bevonden zich ongeveer 5000 sta
kers. De wethouders Piet Somers. Eeke-
lers en voorts Laroche, waarschuwden de
arbeiders tegen de drijverijen der commu-
nisten, die bij den ingang der zaal een
manifest hadden verspreid, waarin de lei
ders van verraaa der arbeidersklasse wer
den beschuldigd. De leiders zeiden geen
referendum of stemming te kunnen aan-
vaarden en vergenoegden zich met de aan-
sporing tot werkhervatting Woensdag-
ochtend. De loonkwestie zou dan binnen
14 dagen geregeld worden.
Een groot deel der vergadering bleek
tegen deze regeling gekant. In een an
dere bijeenkomst was het Jan Chapelle,
secretaris van het zeeliedenverbond, die
tegen de communisten te keer ging en be-
weerde. dat deze den Transportarbeiders-
bond financieel willen kelderen. Chapel
le werd luide toegejuicht.
Buiten de stad bleek overal een sterke
meerderheid te zijn voor hervatting van
het werk. De algemeene indruk is, dat
deze nog niet algemeen zal zijn en onge
veer een derde der arbeiders nog een
paar dagen zal staken.
Het B.T.A. meldt nader uit Antwer
pen
De arbeid zal Woensdagmorgen her-
vat worden. Onder voorzitterschap van
den gouverneur van Antwerpen, zal een
commissie bijeenkomen, die binnen 14
dagen een voorloopige regeling voor de
loonen der arbeiders zal uitwerken. De
commissie, die waarschijnlijk door den
minister van arbeid zal aangewezen wor
den, zal vervolgens de arbeidsverhoudin-
gen in het algemeen in de haven van Ant
werpen bestudeeren.
Naar wij vernemen, is hedenochtend in
de haven van Antwerpen het werk alge
meen hervat.
PROTOGEROF VERMOORD.
Zaterdag omstreeks middernacht losten
te Sofia op straat drie onbekenden schoten
op twee anderen, van wie er een gedood
en de ander ernstig gewond werd. Deze
werd naar het ziekenhuis gebracht, waar
hij omstreeks drie uiur overleed, zonder
bij bewustzijn te zijn gekomen. Bij onder-
zoek kon men vaststei'len, dat het gene-
raal Protogerof was, de gewezen hoofd-
man van het Macedonische revolutionaire
comite, op wiens hoofd de Servische
regeering een grooten prijs had gesteld.
De daders zijn in de duisternis ontko-
men.
Acht maanden geleden is er ook een
aanslag op den generaal gepleegd.
LICHAMELIJKE OPVOEDING IN
ITALIE.
Wat men het fascisme moge kunnen
verwijten, zeker niet, dat het de opvoeding
van de Italiaansche jeugd verwaarloosd.
Zoowel geestelijk als lichamelijk heeft het
de vorming van het jonge geslacht ter
harte genomen. Dat moet opgroeien tot
krachtige mannen, sterk van wil en sterk
van spieren, die Italie vooruit zullen bren
gen en een eerste plaats onder de volkeren
der wereld zullen laten bezetten. Men be-
hoeft daarbij niet alleen aan oorlog te
denken, al zal het fascisme zeker voor
geen oorlog terugdeinzen als het dien voor
de bereiking zijner idealen noodig acht,
doch ook aan de ontwikkeling van het
eigen land, aan de kolonisatie in de Afri-
kaansche gebieden, die Italie toebehooren.
In de Farnesina te Rome is een hooge-
school voor lichamelijke opvoeding geves-
tigd, die een jaar geleden met groote
plechtigheid is ingewijd. Vrijdag hebben
de leerlingen, aanstaande gymnastiekon-
derwijzers, voor de overheid een proeve
van bekwaaniheid afgelegd.
tuinarchitecten en huisarchitecten en nu
zijn er, geloof ik, meer buitens dan boer-
derijen. Ik herinner me
Een paar mijl lang herinnerde hij zich
alle mogelijke dingen en de reiziger van
middelbaren leeftijd was het roerend met
hem eens. Het leek wel een lezing met
lantaarnplaatjes. De plaatjes zag men door
de ramen en ze werden voortdurend toe-
geiicht door den spreker. Hij kende pre-
cies de volgorde, zelfs zonder te kijken.
..Allemaal groote heeren, echte", zei de
man van middelbaren leeftijd. ,,Deftige
lui."
,,Neen, niet allemaal. Ik ken de mees-
ten. Ik reis om zoo te zeggen dagelijks met
ze. Over het geheel doodgewone men-
schen, alleen rijk. Ze zijn net als anderen.
Praten als wij, leven als wij. Hebben hun
stokpaardijes En hoe Kijk...
Hij boog zich voorover, keek naar bui
ten en wees in de verte.
,,Ziet u dat huis daar u kunt net het
dak boven de boomen zien uitsteken...
tegen dien heuvel Als je nou spreekt over
stokpaardjes of malle liefhebberijen, dan
moet je daar zijn. Fijne plaats. hoop geld.
Ik heb het over de dame, die daar woont.
Rijk, kinderen, goeden man alles, wat
je hart begeert, maar ze heeft een zwak
voor landloopers.
De reiziger keek naar het dak boven
de boomen, aan den overkant der rivier.
Landloopers herhaalde hij.
De derde man in den rookcoupe, die
gedurende tien minuten geen vin verroerd
had. boog zich naar voren om ook het roo
de pannendaik te zien. Hij bekeek het kaln-
aandachtig, liet den blik gaan langs a^.-
gro'enen heuivel, nam de rivier op
langzaam stroomde, ging toen weer ach-
terover leunen en keek den conducteur
aan.
Landloopers," herhaalde de conduc
teur en keek zijn toehoorder aan. ..Bede-
laars... doodgewone zwervers.'
De voornaamste reiziger keek nog eens
naar buiten, maar het huis was niet te
zien.
,,Ze is zeker niet snik zeide hij.
,,Dat zou ik niet durven beweren.' De
conducteur schudde langzaam het hoofd.
,,Ik heb haar een paar maal op den trein
gezien. Haar man reist dikwijls met me
Het is gewoon een zwak. zooals u of ik ze
misschien ook hebben. Ze ziet er aardig
uit... niets geen aanstellerij maar land
loopers schijnen een soort bijbaantje van
haar te zijn. Haar man h£elt het me zelf
allemaal verteld. Telkens denkt hij. dat hij
er een eind aan heeft gemaakt. maar neen
hoor Verleden maand had ze er nog
een."
De conducteur keek weer op zijn hor-
loge.
,,Het schijnt, dat ze een goed hart heeft,
en een vasten stelregel. Ze stuurt nooit
een landlooper weg. Ze denkt, dat er op
een goeden dag een landlooper zal ko
men, die de moeite waard is en dan wil ze
hem redden. Ze heeft hem natuurlijk nog
niet gevonden en zal hem nooit vinden
ook. Het bestaat niet. Maar ze laat zich
niet ontmoedigen. Ze wil een landlooper
bekeeren tot' een nuttig mensch, en ze
maakt er dus op haar manier een studie
van. Ze laat ze werken. geeft ze eten en
bezorgt ze onderdak. Als er een weggaat.
kijk ze weer uit naar een volgende. Z,e
qelooft niet in liefdadigheidsinstellingen
inaar vindt dat zwervers opgenomen moe-
ten worden in het gezinsleven.
in arbeidsconflicten, dat in de praktijk
niet blijkt te voldoen, moest uitzien naar
een ander middef om aan de heerschende
onrust een eind te maken. In de vergade
ring plaatste een bezoeker de interruptie:
,,Ge kunt de werkloosheid uit de wereld
helpen, indien ge de immigratie voor den
duur van twee jaren stopzet." Bruce ant-
woordde daarop: ,,Ik geef een andere re-
medie in overweging een wapenstil-
stand in de industrie voor twee jaar.
Bruce ging daarop door met te verkla-
en, dat, tenzij de uitspraken van het arbi--
tragehof worden geeerbiedigd en tenzij
het schouwspel verdwijnt van stakingen,
die met deze uitspraken gepaard gaan,
het heele stelsel van arbitrage zal moeten
verdwijnen. Er moest een begin gemaakt
worden met een pogiing om te geraken tot
een anderen grondslag, waarop industri-
eele conflicten konden worden beslecht.
Er moest sterker worden vastgehouden
aan de politiek van een .blank Austra-
lie", waarvoor sympatihie ontbreekt juist
op de plaats, waar Australie verwacht ze
aan te treffen, n.l. in Groot-Brittannie:
de Engelsche Arbeiderspartij was totaal
tegen de politiek van een „biank Austra
lie.' Bruce kwam hier ten sterkste tegen
op.
WEER EEN HITTEGOLF IN DE
VER. STATEN.
Het geheele gebied tusschen Chicago
en New York wordt evenals het WTste-
lijk deel der Vereenigde Staten door een
hittegolf geteisterd. Te New York be-
reikte de temperatuur Zondagmiddag den
hoogsten stand van dit jaar met 34 graden
Celsius in de schaduw. Ook Chicago heeft
zeer door de hitte te lijden. In deze stad
alleen zijn dertig personen gestorven.
Volgens de tot nu toe ingekomen be
richten zijn niet minder dan 47 sterfge-
vallen direct of indirect het gevo.q van
de hitte. Drie personen vielen te New
York dood op straat neer, nadat zij door
een zonnesteek waren getroffen. Veertien
personen overleden later aan de gevolgen
van een'zonnesteek. Vele dczenden New
Yorkers zochten Zondaq koelte aan de
kust.
In het Westen der Vereenigde Staten
bedroeg de temperatuur tusschen 34 en
40 graden Celsius.
In het Midden-Westen heerscht geen
hitte ten gevolge van de regen. Daar de
regenwolken langzaam naar het Oosten
trekken, hoopt men, dat Chicago binnen
24 uur van de hitte bevrijd zal zijn.
INGEZONDEN ~MEDEDEELINGEN
DE
IN
ARBEIDSONRUST
AUSTRALIE.
Omvangrijke werkloosheid en voortdu-
rende onrust in de arbeidswereld in
Australie baren de Bondsregeering voort
durend zorg. Bruce, de premier, heeft
zich over deze vraagstukken in een ver
gadering te Perth uitgelaten en daarbij
tot de arbeiderswereld een waarschuwing
gericht, waarin hij liet doorschemeren,
dat de regeering zich genoopt zag, de
vraag onder het oog te zien, of zij niet,
in plaats van het instituut van arbitrage
De derde persoon keek nog steeds naar
den conducteur. Hij voelde in den zak
naar een sigaret, vond er geen, hield on-
verschillig op met zoeken en bleef voort
durend den man in dienstkleeding aan-
zien.
„Haar man vertelde me." vervolgde de
conducteur, ,,dat de zaken weer opleven.
In den oorlog was het een verbazend
slappe tijd. ,,Werk of vecht' was het lot
voor de meeste landloopers. Zij zeggen,
dat een heeleboel de voorkeur gaven aan
vechten. Er waren baantjes genoeg te
krijgen en ze werden goed betaald, ook
nog na den oorlog. Het kostte sommigen
landloopers bepaald moeilijk het werken
weer op te geven, niaar den laatsten tijd
schijnen ze toch weer normaal te worden.
Ik heb er zelf trouwens ook weer meer
gezien. Haar man zei, dat ze geregeld
voorzien waren.
,,Eens een landlooper, blijft een land
looper", verkondigde de reiziger. Laten
ze je niets anders wijsmaken."
,,Neen, hoor."
De trein minderde vaart en de conduc
teur stond op, om klaar te zijn voor het
volgend station. De man van middeloaren
leeftijd klopte zijn pijp uit. stak dien in den
zak en volgde zijn voorbeeld. De derde
passagier bleef nu alleen achter in den
rookcoupe.
Hij gaapte, rekte zich uit en vulde tot
drie keer toe den kartonnen beker aan den
ijswatertank.
Ten sprookjesfee voor landloopers
zei hij hardop en glimlachte.
Hij was een groote man. Zijn lengte
zat hem voornamelijk in zijn beenen, die
in verhouding te lang waren, maar hij
scheen er geen last van te hebben. Hij
kou vatten.
behield zelfs makkelijk zijn evenwicht,
toen de trein plotseling stopte, alsof de
machinist proeven nam met zijn luchtrem.
De armen van, den langen man waren in
overeenstemming met zijn beenen. Ook
zijn handen pasten er bij lang, hoekig,
met zware knoibbels.
Landloopers
Hij ging glimlaehend zitten. Hij had
van alles kunnen zijn. maar niets bepaalds.
Om zijn ooghoeken waren fijne rim pel-
tjes, die deden denken aan een leven op
zee, in de prairieen, in de bergen in
ieder geval in de open luchtmaar zijn
huid was verweerd. Hij was blond, een
beetje sproetig, zooals dikwijls menschen
met ros-blond haar.
Zijn oogen waren van een onbestemd
grijs, met bruine vlekjes. Zijn neus was
iang en iets gebogen, zijn mond groot, met
dunne Jippen, die een fijngevoelige uit-
drukking aan zijn gezicht gaven. als hij
lachte en anders een onverschillige. Hij
zag er uit als een jaar of dertig.
Zijn kleeren waren blijkbaar van goede
kwaliteit en zaten hem onberispelijk. Ze
maakten den indruk van lang gedragen
te zijn. Ze waren schoon, goed in de
plooi en gJomimen niet verraderlijk, maar
verxieden toch teekenen van langdurig
gebruik. Er was niets nieuws aan hem
ook hijzelf niet.
Toen de trein het station uitstoomde,
boog hij zich naar het raampije om den
naam te lezen. Daarna nam hij het spoor-
boekje op, dat de reiziger van middelbaren
leeftijd had laten liggen en begon er on-
verschillig in te bladeren.
(Wordt vervolgd.)
f^liu WWiriWa
TER NEUZENSCHE COURANT
VOORnOMT t\OU VATTE-M
De zeewind koett
Uw warm lichaam
anel af. Voorkomt
I
Neemt