HET GROOTSTE SCHIP TER WERELD.
uteXchtieornHiS "f denkleeld
papieesnippers als isoleerlaag
r?re maSSa ontstaat De isoleerlaag kan
op elke gewenschte dikte op muren worded
een brandenden fakkel. Eerst toen de kleur-
stof in de wonden was gedrongen en niet meer
kon worden weggewasschen, lieten zij den on-
gelukkigen meisjesgek loopen.
De zoo gemerkte jonge man kon zich na
tuurlijk niet met deze versiering bij zijn vrien-
den en kennissen vertoonen. IJlings is hij naar
Newk-York vertrokken, waar hij wil trachten
door een beroemden dokter van zijn tatoeage
te worden bevrijd.
LAATSTE WENSCH VAN EEN
FAMILIEZIEKEN NEEF.
Voor den winkel van een koopman te Lodz
kwam dezer dagen een vrachtauto voorrijden,
waarop een groote, vrij lange zinken kist
stond. De chauffeur ging den winkel binnen.
haalde een regu-boek uit zijn zak en vroeg
beleefd: „Wilt u maar even voor ontvangst
teekenen. Ik breng u hier een lijk." De win-
keiier viel van schrik flauw. De chauffeur
bleef bedaard en vroeg een der bedienden hem
even te helpen bij het afladen. Ten slotte
werd hij geholpen, en toen de kist met het lijk
in den winkel stond, haalde hij opnieuw zijn
regu-boek voor den dag, Zijn doelbewust op-
treden overblufte de winkelbedienden zoozeer,
dat een van hen het regu maar teekende.
Nauwelijks was de chauffeur weg, of de
politie werd gewaarschuwd en deze snelde
naar den winkel. De kist werd geopend, en
daarin bevond zich inderdaad een lijk. Boven-
op lagen eenige papieren, die licht brachten
in deze vreemde aangelegenheid. Een neef
van den winkelier was te Posen plotseling ziek
geworden, naar een ziekenhuis gebracht en
daar gestorven. Kort voor zijn dood had hij
verzocht, zijn lijk ter begraving toe te zenden
aan zijn familieleden, en daarbij had hij het
adres opgegeven van den neef te Lodz. De
ziekenhuisdirectie had den laatsten wensch op
den overledene stipt uitgevoerd, het lijk laten
inpakken als vrachtgoed verzonden. De neef
te Posen had, wat men verder van hem mag
denken, stellig, familiezin.
DE KOTJDE HAND.
Windhoek, de hoofdstad van Zuid West-
Afrika wordt den laatsten tijd onveilig ge-
maakt door een individu, dat de liefhebberij
heeft 's nachts in de kamers van vrouwen en
meisjes te sluipen en deze met een tevoren
ijskoud gemaakte hand aan te ralcen, met het
gevolg natuurlijk, dat zij door de kille aanra-
king wakker schrikken. Reeds vier jaar lang
bedrijft dit heerschap, thans alom „De Koude
Hand" genoemd, zijn zonderlinge praktijken,
zonder dat men den dader heeft kunnen mach-
tig worden.
Den laatsten tijd is hij met hernieuwden
ijver opgetreden en tallooze vrouwen vielen
reeds als slachtoffer van deze voor de zenu-
wen minder aangename gewaarvvording. Men
heeft nu een soort burgerwacht opgericht, ten
einde ,,De Koude Hand" op heeterdaad te kun
nen betrappen en den vrouwen haar nachtrust
te hergeven.
EEN ONGELUKSSCHIP MINDER.
Ergens in de Stille Zuidzee zal binnenkort
het ongeluksehip van den Jangtse naar zijn
laatste rustplaats worden gebracht. Er zal
groote vreugde zijn in Chineesche zeemans-
kringen, want dit ongeluksschip heeft aan
meer dan honderd menschen het leven g'ekost.
In 1909 werd het voor de handelsscheep-
vaart op den Jangtse gebouwd en Haling"
genoemd. Reeds op de eerste reis van Sjang-
hai naar Hankau liep het aan den grond. Op
den terugtocht ontplofte een ketel, en elf man
stierven aan de verwondingen, die zij daardoor
hadden bekomen. Op de derde reis kreeg een
Chineesch lid der bemanning een aanval van
verstandsverbijstering. Hij maakte amok en
schoot vijf matrozen dood, terwijl hij er drie
verwondde. Van dat oogenblik af verliet het
ongeluk het schip niet meer, en de bijgeloovige
Chineezen waren er vast van overtuigd, dat
de geesten der aan boord gestorvenen niet
zouden nalaten het schip tot het uiterste te
vervolgen en onheil te berokkenen. De be-
proefde eigenaars van het schip riepen een
geestelijke te hulp, die adviseerde: het schip
herdoopen, dat zal helpen. Dit geschiedde en
voortaan voer 't schip onder den naam ,,Loy-
sing". Maar op den eersten tocht onder den
nieuwen naam, brak aan boord pokken uit.
Gevolg: negen dooden. En of het schip al op
nieuw van naam veranderde, het noodlot bleef
het vervolgen, zoodat het ten slotte bijna niet
meer mogelijlt was, voldoende menschen te
werven, vaak zelfs niet al3 drievoudige gage
werd betaald. Tenslotte had in het begin van
1927 de grootste ramp plaats, de zwaarste
slag van het noodlot. Het schip vervoerde
Chineesche troepen stroomopwaarts. Er ont-
stond ruzie aan boord, de troepen begonnen
elkaar te bestrijden en het gevolg was, dat in
een bloedigen kamp bijna honderd personen
het leven lieten.
Toen waren de eigenaars de vertwijfeling
nabij; zij besloten het schip aan een uitgebrei-
de restauratie te onderwerpen, den naam weer
eens te wijzigen en het dan nogeens nu voor
het laatst, te probeeren. Na eenigen tjjd ver
liet het schip dan ook Hankau met een lading
zijde en andere goederen aan boord. Twee da
gen was het cnderweg toen er brand uitbrak.
De bemanning bestreed het vuur tot het uiter
ste; de boot werd ten slotte gered, maar de
lading was verloren. De reeders brachten het
onheilsschip nu in veiling, maar er waren geen
liefhebbers voor, zoodat zij ten einde raad be
sloten, het in zee tot zinken te brengen. Het-
geen nu binnenkort zal geschieden.
RADIUM BIJ DE VUILNIS.
In het St. Thomas-ziekenhuis te Londen
heeft men de ontdekking gedaan, dat via Qt.i
vuilnisbak in het vuilverbrandingsaparaat een
kleine hoeveelheid radium was terechtgeko
men Dit radium ter waarde van ongeveer
1000 gulden, was gebruikt voor de behande-
ling van een patient, daarna in een pakjc
hechtpleister gestopt en aldus door een assis-
tent in een bakje achtergelaten. Een andere
assistent gooide het pakje naar hij meende
gebruikte hechtpleisters in een vuilnisbak.
ter verbranding. Toen het verlies ontdekt
werd, nadat de inhoud van den vuilnisbak
reeds was verbrand, liet de radioloog de asch
nazoeken, daar radium, zei hij, niet kon bran-
den. In het laboratorium bewezen toen de
proeven, die men nam, de aanwezigheid van
radium. De verkoolde massa werd voorzich-
tig stukgebroken en het plaatje radium werd
intact aangetroffen.
EEN FOItD-ANECDOTE.
Gedurende een diner, onlangs te Londen ter
eere van Ford gegeven, hield de auto-magnaat
een redevoering, die uit precies 33 woorden
bestond. Dat vond hij lang genoeg. Waar hij
zelf zoo spaarzaam met zijn speech was,
werden anderen genoodzaakt nu en dan iets te
zeggen. Een der aanwezigen maakte zich bij-
zonder verdienstelijk door de nieuwste Ford-
anecdote te vertellen, die zelfs den stuggen
auto-fabrikant aan het lachen bracht. Deze
reed eens in zijn gewoon Ford-wagentje in de
buurt van Detroit, toen hij een grooten auto
aan den weg zag staan, die panne had. Ford
maakte den wagen weer op gang, waarop de
andere hem anderhalve dollar als fooi aan-
bood.
„Dank je wel," zei Ford. „Ik heb geld ge
noeg."
„Zoo, zoo, maar alle duivels, als dat nou
werkelijk zoo is, waarom rijd je dan in een
Ford
OUDE VOLKEN.
Men denkt algemeen, dat het huwelijk bij
de bolsjewiki de grootste vrijheid op dat ge-
bied beteekent, maar er bestaat een volk, dat
reeds sedert overoude tijden nog veel vrijere
betrekkingen tusschen man en vrouw kent,
omdat daar iedere huwelijksdwang uit den
booze is. Het bedoelde volk zijn de Syrieners,
die aan de Petsjora in Rusland wonen en die
,,het volk zonder huwelijk" genoemd zouden
kunnen worden, want bij hen bestaan zonder
linge eigenaardigheden, welke bij geen enkel
ander volk worden gevonden. Mannen en vrou
wen gaan volstrekt vrij met elkaar om en nie-
mand hecht er waarde aan, een wettig huwe
lijk te sluiten. Blijkbaar heeft men hier te
doen met een zeer primitieve trap van bescha-
ving, want de Syrjeners zijn een overoud volk,
dat tegenwoordig aan het uitsterven is en nog
vele instellingen heeft, die overeenkomst heb-
ben met die der menschen uit het steenen tijd-
perk.
Rusland heeft binnen zijn grenzen nog meer
volken, die zich in een soortgelijken toestand
van primitieve beschaving bevinden. Bijvoor-
beeld de Permjackers, die eveneens weinig
hebben leeren kennen van de beschavings-
voortbrengselen der laatste drieduizend jaren
en nog vrijwel geheel het leven leiden van de
menschen uit het steenen tijdperk.
Ook de Jassei's zijn een dergelijk volk. Bij
hen heers'cht het zoogenaamde moederrecht,
dat wil zeggen de mannen passen op de kin-
deren, koken het eten, verzorgen de huishou-
ding, terwijl de vrouwen voor het onderhoud
van het gezin zorgen en van de bergen van
den Kaukasus afdalen, om op haar muildieren
houtskool naar de markt te brengen en te
verkoopen. Maar de Permjackers en de Pas-
sei's kennen het huwelijk als een vanzelfspre-
kende instelling, in tegenstelling met de
Syrjeners, waar het huwelijk zelden of nooit
voorkomt.
VLIEGMACHINE MET BADKAMER.
Op een vliegtuigfabriek te Southampton is
op het oogentolik voor een Engelschman een
„luchtjaciht" in aanbouw, dat in comfort en
weelde alles, wat er op dit gebied tot dusver in
gepresteerd, in de schaduw stelt. Heb jacht zal
namelijk, behalve van een slaaphut, een salon,
een keuken en andere lokaaltjes, ook nog van
een badkamer zijn voorzien.
Het nieuwe vaartuig, dat, bij de firma Har-
larad en Wolff Ltd., te Belfast, voor de White
Star Line op stapel is gezet, en dat het groot
ste schip der wereld zal worden, zal volgens
een officieele bekendmaking 62.000 bruto
register ton meten, en dus ongeveer tweemaal
zoo groot zijn als de nieuwe Statendam der
Holland-Amerika Lijn. Het schip zal meer dan
300 meter lang en meer dan 30 meter breed
moeten zijn en in Engelsche vakkringen wordt
beweerd dat de vier schroeven zullen worden
gedreven door hoogdruk-stoomturbines, die aan
het vaartuig een snelheid zullen geven van
2520 knoopen, of ruim 45 K.M. per uur. De
bouwkosten zijn op ongeveer 85 millioen gul
den geraamd.
EEN COURANTEN-OORLOG.
Er is in Londen een felle couranten-oorlog
aan den gang tusschen de „Daily Mail" en de
„Daily Express", die resp. een dagelijksche
oplage heblben van 2 millioen en 1% millioen.
De „Express" zegt dat dit groote aantal exem-
plaren van de „Mail" hoogst bedenkelijk is,
o.a. als gevolg van het couponsysteem bij
prijsvragen en kansspelen, die het blad geeft.
Daanbij kan een enkel man vele nummers van
het blad koopen, alle coupons uitknippen en
aldus zijn kans op het winnen van een prijs
verhoogen, daar hij zooveel coupons mag in-
zenden als hij verkiest. Ter gelegenheid van
een advertentieeongres, dezer dagen te Londen
gehouden, is een der congressistende„Express"
onbewust te hulp gekomen door te vertellen
van een geval van een groep menschen die niet
minder dan duizend „Mails kochten, er de
coupons udtknipten en de toladen ongezien op
den vuilnishoop wierpen.
Een ander factor is toepassing van een ver-
zekeringsstelsel, dat alle lezers voor allerle!
hoogst onwaarsohijnlijike ziekten, ongelukken
en kwetsuren, den dood tengevolge hebbend,
met steeds in grootte groeiende sommen ver-
zekert. De achterblijvenden van een geregi-
streerden lezer van de „Mail" of van de
Express" die in een spoorwegramp omkomt,
krijgen nu al 25.000 pond. Zulke kranten zijn
zoo oogenschijnlijk onze beschermengelen ge
worden, die den schrik aan dood en vermin-
king, ziekte en ongeval ontnemen. En de dui-
zenden lezers der bladen, die heelemaal of bijna
armlastig zijn, moeten wel eens overdenken
dat zij hoewel levend arm bij dood schat-
rijik zullen worden en hun nabestaanden een
onbezorgd leven kunnen verschaffen indien zij
slechts het tijdige met het eeurwige willen ver-
wisselen.
Met dat al wordt het doel van de kranten
slechts gediend. Hoe foelangrijk het binnen-
landsch of buitenlandseh nieuws ook mag zijn,
wanneer de lezers van de „Mail" en de
Express" 's morgens hun kranten openslaan,
ontdekken zij dat alle beschikbare ruimte
afgescheiden van de advertenties natuurlijk
in beslag is genomen door getuigschriften van
accountants, door verzekeringscoupons en door
lange hoofdartikelen waarin met klem en list
wordt uiteengezet waarom de netto-opbrengst
van de „Mail" meer waarde heeft voor den
adverteerder dan die van de „Express"-.. en
omgekeerd.
EEN STREEK YERANDERD DOOR DE
ELECTRICITEIT.
Het Zuid-Westen van Frankrijk, tusschen de
Garonne en de Pyreneeen, was vroeger in in-
dustrieel opzicht misdeeld door het gebrek aan
steenkool. Ook de landbouw leverde weinig op.
Verhuizing naar de stad of naar het buitenland
(Zuid-Amerika) ontvolkte langzamerhand
sommige streken. Tegenwoordig krijgt door de
hydro-electrische nijverheid het land geleide-
lijk nieuwe levenskracht. Voor den oorlog had
den de spoorwegen van het Zuiden reeds een
electrische centrale voor eigen gebruik ge
bouwd; maar in 1919 ontwierp de minister van
openbare werken Claveille een plan voor de
electrificatie van heel Frankrijk. Het Zuidelijk
spoorwegnet toreidde zijn oorspronkelijk pro
gram toen uit om het in overeenstemming te
brengen met het plan-Claveille.
In de laatste 10 jaar zijn de hydro-electri
sche fabrieken voortdurend in aantal toegeno-
men langs de Pyreneeen, vooral in de vallei
van Luchon en in die van de Ariege. Meer dan
1000 K.M. spoorweg is electrisch gemaakt,
voomamelijk van Bordeaux tot Irun. In 1928
zullen drie nieuwe lijnen over de Pyreneeen
voltooid worden. Het complete spoorwegplan
dat 3000 K.M. beslaat, zal in 1930 klaar zijn.
Tevens heeft de Maatschappij het overschot
van haar electrischen stroom verkocht, wat het
ontstaan van nieuwe industrieen langs de
spoorbaan begunstigt, alsook de electrificatie
van het platteland. Er zijn industrieen ontstaan
in kleine plaatsjes waar vroeger niets omging,
zooals Lannemezan, Tarbes, Pau, Orthez,
Bayonne. In het departement Landes, reeds ver-
rijkt door zijn dennenbosch, verrijzen steeds
meer fabrieken van grondstoffen voor papier-
fabricage en houtbereiding. De exploitaiie van
het platteland wordt vergemakkehjkt door het
gebruik van electriciteit. De havens van Bor
deaux en Bayonne gaan zienderoogen vooruit.
TEGEN ZOMERSPROETEN.
Als dan eindelijk de zon warmte en kracht
zal ihebben gekregen dan komt ook weer de
tijd, dat een massa vrouwen gaan zuchten en
klagen, omdat haar tint niet bestand is tegen
het felle zonnelicht en haar gezicht (vaak ook
armen en handen) ontsierd wordt door de lee-
lijke gele en bruine spikkels.
Een lezeres van het „Bb<l." uit Parijs stuurt
een middel tegen zomersproeten, dat naar hare
bewering door vele Fransche vrouwen wordt
gebruikt.
Dit middel bestaat uit... aardbeien; fijn ge-
wreven, zeer rijpe aardbeien, die met. een wat-
je of een zoogenaamd Venetiaansch sponsje
op het gezicht gewreven worden, des avonds
voor men slapen gaat. Men wascht daarna het
gezicht niet af, maar laat het aardtoeiensap
den geheelen nacht op de huid inwerken. En
des morgens wascht men zich met water,
waarin kervel is gekookt een twintigtal tak-
jes kervel op een theekopje water.
Als er geen aardibeien meer zijn, of als er
nog geen aardbeien zijn, wascht men zich in
plaats daarvan met een aftreksel van linde-
bloesem, dat vijf minuten gekookt heeft; een
handvol bloesems voor een theekopje water.
Men laat het gezicht drogen, zonder het af te
wrijven en daarna poedert men zich bij voor
keur niet met poudre de riz, maar met talk
doch heel licht.
De Fransche vrouwen vinden veel baat bij
deze middeltjes. Misschien dat ook de Neder-
landsche vrouwen er haar voordeel mee kun
nen doen.
AUTOTOCHTEN DOOR AFRIKA.
Na den enormen rit per motorrijwiel door
de Sahara, welke de Fabrique Nationale d'Ar-
mes de Guerre te Herstal bij Luik het vorig
jaar met zooveel succes hielden, is sedert kort
een aanvang gemaakt met een nog grootere
onderneming, thans met F. N. automobielen.
Deze maken n.l. een tocht van Luik naar Al
giers en vandaar door de Sahara, naar het
Oosten van Afrika en verder over Elisabeth-
ville naar Johannesburg en Kaapstad.
Deelnemers aan den tocht zijn de vlieger-
luitenant Lamarche met als passagiers den
Belgischen sportsman Fabry en den heer Car
ton de Wiart met den heer Croquet, vertegen-
woordiger van ,,Le Soir" als medereiziger.
Te Luik is thans bericht ojitvangen, dat
de beide F. N. automobielen die van daar naar
Kaapstad rijden te Bourem zijn aangekomen
eh dus de Sahara met succes zijn doorgetrok-
ken, na een zeer moeilijken tocht, onder bui-
tengewone hitte. Het is den vier reizigers dus
gelukt, de schrikwekkende Tanesrouft door te
trekken, die zich over een afstand van 1300
K.M. uitstrekt en reeds velen ontdekkers
noodlottig werd.
MENSCHENETERS OP NIEUW-GUINEA.
Men verneemt uit Sydney, dat op het eiland
Marigio, op de kust van Nieuw-Guinea, slag is
geleverd tusschen de Goros en de Marigios,
Negen Goros waren op het gebied gedrongen
van de Marigios om er alles te bespieden. Zij
werden verrast en geaood door de Marigios.
Hierover moest wraak worden genomen, want
in deze gewesten heeft de vendetta kracht van
wet. Iedere stam riep zijn bondgenooten ter
hulp. Honderden inlanders namen aan de
vijandelijkheden deel, die eindigden met de
volledige nederlaag der Marigios.
De Goros waren uitgelaten van vreugde, en
om dit te laten blijken sneden zij 500 lijken
van hun vijanden aan stukken en, zooals in
den vroegeren tijd van verwildering, richtten
zij een eetmaal aan. Dit afgrijselijke maal kon
plaats hebben door de afwezigheid van de
Britsche ambtenaren, die Kerstmis waren
gaan vieren buiten het eiland. Het feest was
„opgeluisterd" door oude spelen als ,,de jacht
op de schedels",
Eenige Britsche zendelingen, die op het
eiland waren, konden de afgrijselijkheden niet
beletten.
Een strafexpeditie is uitgerust, die een 100-
tal menscheneters heeft aangehouden.
HEILIG ZAND IN HET OOSTEN EN HET
WESTEN.
Het gebeurt maar zelden, dat Oost en West
overeenkomst in karaktereigenschappen ver
toonen. Is dit een enkele maal wel het geval,
dan is deze overeenkomst dikwijls zeer sterk
waar te nemen. Zoo melden de berichten, dat
de geheele weg, die door den lijkstoet van den
onlangs overleden keizer van Japan gevolgd
werd, met zand was bestrooid, om te verhin-
deren, dat booze geesten den doode kwaad
zouden kunnen berokkenen. In de Engelsche
.Folklore record" van 1880 staat ook iets
dergelijks. Wanneer een bewoner van de
Black Street te Bristol sterft dan wordt de
geheele oppervlakte van de straat, van het
eene tot het andere einde, met zand be
strooid", heet het in dit werk. Echter is hier
de eigenlijke reden er niet bij vermeld. Ook
in Duitschland kan men op sommige plaatsen
een dergelijk gebruik nog heden ten dage
waarnemen. En waar de Japansche traditie
tot voor vele eeuwen terug gaat, kan dit ook
voor de Westersche traditie gelden. Want
Canon Atkinson vond op een tocht door het
oude Yorkshire hoopen wit zand, die daar in
de oudheid voor een zeker doel heengebracht
moeten zijn, over een afstand van zeven En
gelsche mijlen ver. Door welken band zijn het
verre Oosten, Duitschland en het oude Enge-
land met elkaar verbonden?
VLIEGEN ZONDER VLEUGELS.
Het is een nieuwe vinding van een Fransch-
man, een vliegtuig, zwaarder dan de lucht,
zonder vleugels en... zonder schroef, niets dan
een sigaarvormig schuitje met twee trommels
ter zijde. Het heeft iets van een ouderwetsche
raderboot op wielen en de twee trommels be-
vatten turbines. Een heel lichte motor drijft
de turbines aan, die de gyroptOre, zoo heet het
toestel, lucht helpen kiezen. Het gevaar voor
verongelulcken is gering, want als de motor
stopt en het toestel valt, blijft het bestuur-
baar door de lucht, die dan door de turbines
zuigt. Proeven met een klein modelletje heb
ben getoond, dat het beginsel in ieder geval
op kleine schaal toepasselijk is.
KOLOSSALEN WOLKENKRABBER.
Er bestaan vergevorderde plannen te New-
York voor den bouw van een kolossalen wol-
kenkrabber, die zal worden ingericht als kan-
toorgebouw. De hoogte zal ongeveer 200 M.
bedragen bij een oppervlakte van een acre; het
bouwwerk zal 52 verdiepingen bevatten.
Een bankconsortium, onder leiding van de
Chase Securities Corporation heeft zooeven
de onderhandelingen ter verkrijging van de
noodige middelen beeindigd. De kosten zullen
ongeveer 27.000.000 bedragen, waarin voor
zien wordt door de uitgifte van 21.500.000
obligaties, 1.600.000 .purchase money notes",
3.500.000 preferente aandeelen en 600.000
gewone aandeelen.
Deze nieuwe wolkenkrabber zal gelegen zijn
aan de 42ste straat, die bekend is als een van
de drukste straten ter wereld, tegenover het
Grand Central Building, het Oostelijk eind-
punt van de New-York Central Railway. Een
oppervlakte van ongeveer 915.000 vierkante
voet zal verhuurd worden, d.i. meer dan de
verhuurbare oppervlakte van de Woolworth
Building.
PLOMBEEREN VAN TANDEN EN KIEZEN
ZONDER BOREN.
Dr. Eckstein, tandarts te Aken, heeft een
„vlucht in de openbaarheid" ondernomen met
de mededeeling, dat hij een uitvinding heeft
gedaan, waardoor het mogelijk is tanden en
kiezen te plombeeren zonder dat van de boor,
waarvoor de vrees velen terughoudt hun gebit
te laten verzorgen, gebruik behoeft gemaakt
te worden.
Hij zegt, dat hij zijn nieuwe methode sedert
vier jaar met succes heeft toegepast en ver -
scheidene gezaghebbende mannen van het vak
hebben, volgens hem, bevestigd, dat zijn ,,che-
misch plombeeren zonder boren een belang-
rijke uitvinding is.
Dr. Eckstein heeft nu echter te kampen met
allerlei moeilijkheden, waarvan de voornaam-
ste is, dat hij, verarmd door de inflatie, de
fabricage van de voor zijn methode noodige
chemische stoffen niet kan organiseeren.
„Wij staan dus thans besiuit hij voor
het treurige feit, dat uitsluitend ten gevolge
van gebrek aan middelen een belangrijke uit
vinding, die de internationale volsgezondheid
ten zeerste kan bevorderen, niet verwezenlijkt
kan worden, Waar is de Maecenas te vinden,
die den uitvinder steunt en zoodoende onster-
felijke verdiensten voor de gezondheid van
alle volken verwerft?"
RADIO-GENOEGENS IN JAPAN.
Een radio-apparaat wordt in Japan bljjk-
baar nog steeds als mysterieus of als iets ge-
vaanijks beschouwd. Voor men een toestel
gaat bouwen, moeten tenminste aan verschil-
lende formaliteiten voldaan zijn en die zijn niet
gering. Allereerst moet men zich lcgitimee-
ren bij het Ministerie van Verkeer. Men ont-
vangt dan een formulier, waarop nauwkeuri°-
aangegeven moet worden, wat voor soort toe
stel men wil bouwen, de plaats waar het g-e-
maakt wordt ende stations, die men
I® te behiisteren. Daarna moet dit door
e overheid goedgekeurd worden; bovendien is
Ln .ge0°!'!oofd stations met een grootere
go flengte dan 600 M. op te vangen. Ter goede
uitgedacht, om de ontvangapparaten, zoodra
ze gereed zijn, te verzegelen!
Dat schijnt in Japan nog te helpen. Wii ken
nen evenwel Nederlandsche amateurs, die zelfs
onder zeven zegelen nog iedere golflengte zou
den weten te beluisteren
OP MUREN.
Door de Sprayo Flake Co., te Milwaukee-
mviH6? Papiersn'PPers gebruikt als Fo'e-r-
thode Onde'61 V°lgtnS esn 8eheel nieuwe me-
°"de couranten en andere oude papie-
5n Snippers sneden,
e ae grootte hebben van confetti, waanrn ze
worden gepreparered. Het vezelachtige ma-
tenaa! wordt dan met kiezelzure soda of wa-
terglas vermengd waarna een vaste samen
toTfe^ouL",,!^,^ duim dikte
een volledige muurdikte. De massa is liehf
VRAATZUCHT VAN SLANGEN.
on|SfehikjnwZeltr vraatzuchtig- Het is haast
S£°feI^'„.WeIk.een Sr°°te dieren zij ver-
zwelgen. Reuzenslangen
lengte en ter dikte
van 20 h 25 voet
beren mot hot- van een mansbeen veror-
a 40 pond r X gemak dieren van 30
kpn eiten, bokken, antilopen, var-
kens. de slangen verslinden ze met gemak
SkerS hetV1"001 en lan^zaa™ ™aar
zeuer ghjd„ het dier in zijn geheel naar binnen
Als een gummizak zet de onderkaak zich
daarby uit om het mogelijk te maken het veel
nrn?r°°t T naar binnen te werken. Als de
prooi tusschen de kaken verdwenen is ziet
men aan de opzwelling van 't slangenlic'haam
waar zij langs glijdt. aam,
De spierkracht van zoo'n groote slang is
reusachtig Een in zijn geheel ingeslikt var-
ken of ander dier wordt geheel gekraakt, de
beenderen worden verwrongen of gebroken.
Trouwens, die groote slangen voor zoover
ze niet giftig zijn, moeten ook meer gevreesd
worden om haar spierkracht dan om de scher-
pe tanden. Wel kunnen zij gevoelige beten
toebrengen, waarbij een aantal naaldvormis-e
tandjes vaak in de wonden achterblijven maar
de wond geneest best, als men de tandjes er
maar zorgvuldig uittrekt en de wond verder
doelmatig behandelt.
Maar heeft zoo'n monster van 20 a 25 voet
lengte zich om het lichaam van een mensch
weten te kronkelen dan is er geen redden
meer aan. Zelfs een paard Of een koe wordt
met gemak doodgedrukt door het kronkelend
beest.
Kan een slang groote hoeveelheden verslin
den, aan den anderen kant is zij ook in staat,
weken aaneen te vasten. Er zijn zelfs geval-
len geconstateerd, dat 'n slang in geen maan-
den voedsel tot zich nam. Een vroegere di-
recteur van den Amsterdamschen Dierentuin,
Dr. Westermann, heeft mededeelingen gedaan
van een slang, die gedurende twee voile jaren
niets had gebruikt dan water, en toen weer
begon te eten. Slangen. die in zoo langen tijd
geen voedsel tot zich genomen hebben, verma-
geren en verzwakken natuurlijk in erge mate.
Het komt zelfs voor, dat zij dan niet meer in
staat zijn, een prooi door te slikken en erin
stikken.
Het lange vasten, zooals boven omschreven
komt niet zooveel voor. Meestal toont een
slang haar groote vraatzucht, wat het duide-
lijkst uitkomt, als eenige slangen in hetzelfde
hok zijn ondergebracht. Indien dan een doode
vogel of ander aas in het hok geworpen wordt,
gebeurt het niet zelden, dat het uitloopt in een
geweldig gevecht. De slangenlichamen kron
kelen zich om elkander, de beesten blazen en
sissen, zij bijten elkander, en houden niet op,
voor zij geheel uitgeput en machteloos zijn.
Het is zelfs wel gebeurd, dat een prooi aan
twee kanten door een paar slangen werd beet-
gepakt, elk aan een einde, en dat beide dieren
begonnen te zwoegen, om haar naar binnen te
werken, met het gevolg, dat de slang, die haar
bek het verst wist open te sperren, niet alleen
de prooi, maar ook haar tegenstander mee
naar binnen slikte.
MAXIMUM-SNELHEDEN.
Is er een maximum-snelheid voor den
mensch? Daarmee bedoelen wij niet de vraag,
of plaatselijke autoriteiten zoo'n snelheids-
grens voor voertuigen mogen aangeven. Im-
mers het spreekt vanzelf, dat dit goed en
noodig is. Doch de vraag is, of er een maxi
mum-snelheid is, waar de mensch niet boven
kan komen, zonder gevaar voor zijn gezond
heid. Men herinnert zich,. dat niemand minder
dan de beroemde George Stephenson in 1834
als absolute maximumsnelheid 650 K.M. per
uur heeft gesteld. Doch nu wij 320 K.M. per
uur op het land en 480 K.M. per uur in de
lucht al betrekkelijk normaal vinden, begint de
vraag of er inderdaad een maximum-snelheid
is, beteekenis te krijgen.
Het schqnt onwaarschijnlijk. Men kan
enorme snelheden bereiken zonder dat men
het zelf weet, Ja beweerd wordt, dat als
men over een absoluut gelijkvormige gladde
vlakte rechtuit met een snelheid van 1600
K.M. per uur zou voortvliegen, het heel goed
mogelijk zou zijn, dat men niet zou weten, dat
men vooruitkwam. Eerst in de bochten zou
uw vliegmachine en gij het voelen, en daar
komt iets van een snelheidsmaximum om den
hoek kijken. Tegen het draaien met zoo'n
snelheid zijn de menschelijke organen vermoe-
delijk niet bestand.
Bij de wedrennen met watervliegtuigen
heeft men al ervaren, dat er bij bochten te
groote eischen gesteld worden aan de men
schelijke organen. Doch gaat 't rechtuit, dan
is de vrij algemeene gedachte van 80 jaar ge-
leden, dat een hooge snelheid op zichzelf vol
doende is om te dooden, wel 'n volkomen ver-
laten standpunt. Er is nog maar <5en bezwaar
denlibaar, n.l. dat de vliegmachines zoo snel
gaan vliegen, dat de wrijving met de lucht te
sterk wordt. lets dergelijks ondervindt men
tegenwoordig al bij luchtschepen, waar de
wind, die langs de zijden huid van de lucht
schepen strijkt, electrischen stroom opwekt,
waartegen men nu al op zijn hoede is.
Doch de man van den vooruitgang trekt
zich van zoo iets niet te veel aan. Hij zet
zich direct aan de studie om te trachten de
aldus opgewekte electriciteit voor het een of
ander te benutten en inmiddels droomt hij van
dien „gelukkigen" tijd, dat men vanuit Ban
doeng even voor een Zondagje bij de oude lui
in Apeldoom zal overkomen.
ENGELSCHE SCHATGRAVERS IN
BOLIVIA.
Wij hebben indertijd gemeld, dat te Londen,
met steun van een nieuw opgerichte maat
schappij in de City, de Sacambaya Expedition
Company, een expeditie was uitgerust om te
zoe-ken naar een schat dien Jeizuietenpriesters
in Bolivia 150 jaar geleden begraven hadden.
He schat, bestaande uit goud, zilver en dia-
manten, waarvan de waarde op 12 millioen
gesteld wordt, heet verborgen te zijn in een
schatkamer in den zoogenaamden „Vierkanten
Steenhoop" bij de plaats waar vroeger een
klooster gestaan heeft. Een vorige expeditie
had daar al een kistje te voorschijn gebracht
met een perkament erin waarin men las, dat
degene, die de schatkamer wilde binnendrin-
gen, een „smartelijke dood" wachtte en dat de
„rijkdommen, die aan God, onzen Meester, ibe-
hooren, niet voor stervelingen zijn."
De twintig Engelschen, die de expeditie vor-
men, zijn nu, volgens een bericht uit Sacam
baya (Bolivia) doorgedrongen tot den koepel
van de vermeende schatkamer.
Tevens hadden zij al trappen en kamers
blootgelegd, die, naar men meent, tot een oud
onderaardsch fort behoorden. Voorts heeft men
beenderen en sieraden ontdekt.
Met de pneumatische boren, spaden en een
hydraulische machine worden de werkzaam-
heden thans koortsachtig voortgezet. Er zijn
reeds drie kranen ingestort, maar niemand is
er bij gewond. Onder de leden van de expeditie
zijn herhaaldelij-k gevallen van zandvlieg-
koorts, en onder de Indianen, die als werk-
kraohten dienst doen, gevallen van malaria
voorgekomen. De streek, waar de opgravin-
ger. gedaan worden, is berucht om haar onge-
zondheid.
EEN HOND ERFGENAAM VAN
5000 DOLLAR.
Hondjes hebben lang niet altijd veine, en
hec gebeurt maar zelden, dat er een 'n erfenis
krijgt. Des te gelukkiger kan Grigonette, een
hondje te New Orleans zich prijzen. Toen zijn
eigenares dezer dagen stierf, stond Grigonette
voor 5000 dollar in het testament; het diertje
kreeg 2000 dollar direct in pooten, de rest is
op rente gezet. Huisvesting en onderhoud moe
ten uit dit bedrag worden bestreden, hetgeen
vermoedelijk niet veel moeite zal kosten. De
autoriteiten van den staat Louisiana hebben
het legaat geldig verklaard.
HOEVEEL INSECTENDOODT EEN VOGEL?
Hoe langer hoe meer komt men tot de con-
clusie, dat vogels der menschheid waarlijk on-
schatbare diensten bewijzen, doordat zij jacht
maken op vaak sehadelijke insecten. De rol,
die onze gevederde -makkertjes hierbij spelen,
is inderdaad een zeer voorname. In de eerste
plaats zijn de vogels de beste verdelgers van
lastige muggen en vliegen. Nu heeft men, zoo
meldt een medisch tijdschrift, eens uitgerekend
hoeveel insecten eigenlijk wel door vogels on-
schadelijik worden gemaakt. In den broedtijd
bracht men aan verschillende vogelnesten elec
trische contacten aan, die gesloten worden
wanneer de vogel er tegen aanvloog. Hierdoor
kwam er op een schijf, die, evenals een klok,
de cijfers een tot en met vierentwintig te lezen
gaf, iederen keer een punt te staan. Uit het
aantal punten nu kon men opmaken, hoevaak
de oude vogel zijn jongen, die hij met insecten
voedt, zulk een slachtoffer kwam brengen.
Men kwam hierbij tot de conclusie, dat de
vogel van 's morgens drie uur tot 's avonds
zes uur ongeveer vijfhonderd maal zijn nest
verliet om de jongen te voeden. De beide oude
vogels brengen iederen keer dat zij terug-
komen samen twee insecten mee, zooals mug
gen, vliegen, rupsen, vlinders, enz., zoodat een
paar vogels iederen dag ongeveer duizend in
secten doodt. Hierbij komt nu nog het aantal
insecten, dat de vogel doodt voor eigen voed
sel, want, zooals bekend, eet een vogel per
dag ongeveer twee- en half maal zijn lichaams-
gewicht op. Toch is deze zeer groote prestatie
van de vogels niet genoeg om het vliegen-
gevaar afdoende te bestrijden. Dit wordt dui-
delijk wanneer men foedenkt, dat een vlieg in
een zomer de stammoeder kan worden van on
geveer 120 millioen nakomelingen.
WANNEER IS IEMAND DRONKEN
Ondanks het drankverbod is geen land ter
wereld meer geinteresse-erd dan de V. S. bij
proeven op dronken automobilisten. De medi-
sche autoriteiten bedenken voortdurend me-
thodan om de al-dan-niet bekwaamheid van een
door drank beneveld persoon tot het besturen
van een auto te bewijzen.
Maar er bestaat daaromtrent geen federale
jurisdictie, zoodat in laatste instantie de be-
oordeeling en omschrijving van „dronken-
schap" aan de afzonderlijke staten is overge-
laten.
Pennsylvania b.v. is van oordeel, dat een
man, ofschoon lijnnecht loopend, toch dronken
kan zijn, terwijl in Ohio een man niet als be-
schonken, wordt beschouwd, zoolang hij niet
de controle over zijn bewegingsspieren heefi
verloren.
In Cincinnati heeft men als „test" op dron-
kenschap bjj autorijders een eigenaardig stel-
sel ingevoerd. Men laat den gearresteerden
automobilist een voetbal opblazen en analy-
seert vervolgens den adem op alcohol, waar
van het resultaat bepaalt of er al dan niet
klachte wordt gedaan.
Het staatsgerechtshof van New York heeft
ui-tgemaakt, dat een man lijnrecht kan wan-
rtelen over een op 15 meter hoogte aange-
brachte plank en toch dronken zijn.