HET GROOTSTE SCHIP TER WERELD. uteXchtieornHiS "f denkleeld papieesnippers als isoleerlaag r?re maSSa ontstaat De isoleerlaag kan op elke gewenschte dikte op muren worded een brandenden fakkel. Eerst toen de kleur- stof in de wonden was gedrongen en niet meer kon worden weggewasschen, lieten zij den on- gelukkigen meisjesgek loopen. De zoo gemerkte jonge man kon zich na tuurlijk niet met deze versiering bij zijn vrien- den en kennissen vertoonen. IJlings is hij naar Newk-York vertrokken, waar hij wil trachten door een beroemden dokter van zijn tatoeage te worden bevrijd. LAATSTE WENSCH VAN EEN FAMILIEZIEKEN NEEF. Voor den winkel van een koopman te Lodz kwam dezer dagen een vrachtauto voorrijden, waarop een groote, vrij lange zinken kist stond. De chauffeur ging den winkel binnen. haalde een regu-boek uit zijn zak en vroeg beleefd: „Wilt u maar even voor ontvangst teekenen. Ik breng u hier een lijk." De win- keiier viel van schrik flauw. De chauffeur bleef bedaard en vroeg een der bedienden hem even te helpen bij het afladen. Ten slotte werd hij geholpen, en toen de kist met het lijk in den winkel stond, haalde hij opnieuw zijn regu-boek voor den dag, Zijn doelbewust op- treden overblufte de winkelbedienden zoozeer, dat een van hen het regu maar teekende. Nauwelijks was de chauffeur weg, of de politie werd gewaarschuwd en deze snelde naar den winkel. De kist werd geopend, en daarin bevond zich inderdaad een lijk. Boven- op lagen eenige papieren, die licht brachten in deze vreemde aangelegenheid. Een neef van den winkelier was te Posen plotseling ziek geworden, naar een ziekenhuis gebracht en daar gestorven. Kort voor zijn dood had hij verzocht, zijn lijk ter begraving toe te zenden aan zijn familieleden, en daarbij had hij het adres opgegeven van den neef te Lodz. De ziekenhuisdirectie had den laatsten wensch op den overledene stipt uitgevoerd, het lijk laten inpakken als vrachtgoed verzonden. De neef te Posen had, wat men verder van hem mag denken, stellig, familiezin. DE KOTJDE HAND. Windhoek, de hoofdstad van Zuid West- Afrika wordt den laatsten tijd onveilig ge- maakt door een individu, dat de liefhebberij heeft 's nachts in de kamers van vrouwen en meisjes te sluipen en deze met een tevoren ijskoud gemaakte hand aan te ralcen, met het gevolg natuurlijk, dat zij door de kille aanra- king wakker schrikken. Reeds vier jaar lang bedrijft dit heerschap, thans alom „De Koude Hand" genoemd, zijn zonderlinge praktijken, zonder dat men den dader heeft kunnen mach- tig worden. Den laatsten tijd is hij met hernieuwden ijver opgetreden en tallooze vrouwen vielen reeds als slachtoffer van deze voor de zenu- wen minder aangename gewaarvvording. Men heeft nu een soort burgerwacht opgericht, ten einde ,,De Koude Hand" op heeterdaad te kun nen betrappen en den vrouwen haar nachtrust te hergeven. EEN ONGELUKSSCHIP MINDER. Ergens in de Stille Zuidzee zal binnenkort het ongeluksehip van den Jangtse naar zijn laatste rustplaats worden gebracht. Er zal groote vreugde zijn in Chineesche zeemans- kringen, want dit ongeluksschip heeft aan meer dan honderd menschen het leven g'ekost. In 1909 werd het voor de handelsscheep- vaart op den Jangtse gebouwd en Haling" genoemd. Reeds op de eerste reis van Sjang- hai naar Hankau liep het aan den grond. Op den terugtocht ontplofte een ketel, en elf man stierven aan de verwondingen, die zij daardoor hadden bekomen. Op de derde reis kreeg een Chineesch lid der bemanning een aanval van verstandsverbijstering. Hij maakte amok en schoot vijf matrozen dood, terwijl hij er drie verwondde. Van dat oogenblik af verliet het ongeluk het schip niet meer, en de bijgeloovige Chineezen waren er vast van overtuigd, dat de geesten der aan boord gestorvenen niet zouden nalaten het schip tot het uiterste te vervolgen en onheil te berokkenen. De be- proefde eigenaars van het schip riepen een geestelijke te hulp, die adviseerde: het schip herdoopen, dat zal helpen. Dit geschiedde en voortaan voer 't schip onder den naam ,,Loy- sing". Maar op den eersten tocht onder den nieuwen naam, brak aan boord pokken uit. Gevolg: negen dooden. En of het schip al op nieuw van naam veranderde, het noodlot bleef het vervolgen, zoodat het ten slotte bijna niet meer mogelijlt was, voldoende menschen te werven, vaak zelfs niet al3 drievoudige gage werd betaald. Tenslotte had in het begin van 1927 de grootste ramp plaats, de zwaarste slag van het noodlot. Het schip vervoerde Chineesche troepen stroomopwaarts. Er ont- stond ruzie aan boord, de troepen begonnen elkaar te bestrijden en het gevolg was, dat in een bloedigen kamp bijna honderd personen het leven lieten. Toen waren de eigenaars de vertwijfeling nabij; zij besloten het schip aan een uitgebrei- de restauratie te onderwerpen, den naam weer eens te wijzigen en het dan nogeens nu voor het laatst, te probeeren. Na eenigen tjjd ver liet het schip dan ook Hankau met een lading zijde en andere goederen aan boord. Twee da gen was het cnderweg toen er brand uitbrak. De bemanning bestreed het vuur tot het uiter ste; de boot werd ten slotte gered, maar de lading was verloren. De reeders brachten het onheilsschip nu in veiling, maar er waren geen liefhebbers voor, zoodat zij ten einde raad be sloten, het in zee tot zinken te brengen. Het- geen nu binnenkort zal geschieden. RADIUM BIJ DE VUILNIS. In het St. Thomas-ziekenhuis te Londen heeft men de ontdekking gedaan, dat via Qt.i vuilnisbak in het vuilverbrandingsaparaat een kleine hoeveelheid radium was terechtgeko men Dit radium ter waarde van ongeveer 1000 gulden, was gebruikt voor de behande- ling van een patient, daarna in een pakjc hechtpleister gestopt en aldus door een assis- tent in een bakje achtergelaten. Een andere assistent gooide het pakje naar hij meende gebruikte hechtpleisters in een vuilnisbak. ter verbranding. Toen het verlies ontdekt werd, nadat de inhoud van den vuilnisbak reeds was verbrand, liet de radioloog de asch nazoeken, daar radium, zei hij, niet kon bran- den. In het laboratorium bewezen toen de proeven, die men nam, de aanwezigheid van radium. De verkoolde massa werd voorzich- tig stukgebroken en het plaatje radium werd intact aangetroffen. EEN FOItD-ANECDOTE. Gedurende een diner, onlangs te Londen ter eere van Ford gegeven, hield de auto-magnaat een redevoering, die uit precies 33 woorden bestond. Dat vond hij lang genoeg. Waar hij zelf zoo spaarzaam met zijn speech was, werden anderen genoodzaakt nu en dan iets te zeggen. Een der aanwezigen maakte zich bij- zonder verdienstelijk door de nieuwste Ford- anecdote te vertellen, die zelfs den stuggen auto-fabrikant aan het lachen bracht. Deze reed eens in zijn gewoon Ford-wagentje in de buurt van Detroit, toen hij een grooten auto aan den weg zag staan, die panne had. Ford maakte den wagen weer op gang, waarop de andere hem anderhalve dollar als fooi aan- bood. „Dank je wel," zei Ford. „Ik heb geld ge noeg." „Zoo, zoo, maar alle duivels, als dat nou werkelijk zoo is, waarom rijd je dan in een Ford OUDE VOLKEN. Men denkt algemeen, dat het huwelijk bij de bolsjewiki de grootste vrijheid op dat ge- bied beteekent, maar er bestaat een volk, dat reeds sedert overoude tijden nog veel vrijere betrekkingen tusschen man en vrouw kent, omdat daar iedere huwelijksdwang uit den booze is. Het bedoelde volk zijn de Syrieners, die aan de Petsjora in Rusland wonen en die ,,het volk zonder huwelijk" genoemd zouden kunnen worden, want bij hen bestaan zonder linge eigenaardigheden, welke bij geen enkel ander volk worden gevonden. Mannen en vrou wen gaan volstrekt vrij met elkaar om en nie- mand hecht er waarde aan, een wettig huwe lijk te sluiten. Blijkbaar heeft men hier te doen met een zeer primitieve trap van bescha- ving, want de Syrjeners zijn een overoud volk, dat tegenwoordig aan het uitsterven is en nog vele instellingen heeft, die overeenkomst heb- ben met die der menschen uit het steenen tijd- perk. Rusland heeft binnen zijn grenzen nog meer volken, die zich in een soortgelijken toestand van primitieve beschaving bevinden. Bijvoor- beeld de Permjackers, die eveneens weinig hebben leeren kennen van de beschavings- voortbrengselen der laatste drieduizend jaren en nog vrijwel geheel het leven leiden van de menschen uit het steenen tijdperk. Ook de Jassei's zijn een dergelijk volk. Bij hen heers'cht het zoogenaamde moederrecht, dat wil zeggen de mannen passen op de kin- deren, koken het eten, verzorgen de huishou- ding, terwijl de vrouwen voor het onderhoud van het gezin zorgen en van de bergen van den Kaukasus afdalen, om op haar muildieren houtskool naar de markt te brengen en te verkoopen. Maar de Permjackers en de Pas- sei's kennen het huwelijk als een vanzelfspre- kende instelling, in tegenstelling met de Syrjeners, waar het huwelijk zelden of nooit voorkomt. VLIEGMACHINE MET BADKAMER. Op een vliegtuigfabriek te Southampton is op het oogentolik voor een Engelschman een „luchtjaciht" in aanbouw, dat in comfort en weelde alles, wat er op dit gebied tot dusver in gepresteerd, in de schaduw stelt. Heb jacht zal namelijk, behalve van een slaaphut, een salon, een keuken en andere lokaaltjes, ook nog van een badkamer zijn voorzien. Het nieuwe vaartuig, dat, bij de firma Har- larad en Wolff Ltd., te Belfast, voor de White Star Line op stapel is gezet, en dat het groot ste schip der wereld zal worden, zal volgens een officieele bekendmaking 62.000 bruto register ton meten, en dus ongeveer tweemaal zoo groot zijn als de nieuwe Statendam der Holland-Amerika Lijn. Het schip zal meer dan 300 meter lang en meer dan 30 meter breed moeten zijn en in Engelsche vakkringen wordt beweerd dat de vier schroeven zullen worden gedreven door hoogdruk-stoomturbines, die aan het vaartuig een snelheid zullen geven van 2520 knoopen, of ruim 45 K.M. per uur. De bouwkosten zijn op ongeveer 85 millioen gul den geraamd. EEN COURANTEN-OORLOG. Er is in Londen een felle couranten-oorlog aan den gang tusschen de „Daily Mail" en de „Daily Express", die resp. een dagelijksche oplage heblben van 2 millioen en 1% millioen. De „Express" zegt dat dit groote aantal exem- plaren van de „Mail" hoogst bedenkelijk is, o.a. als gevolg van het couponsysteem bij prijsvragen en kansspelen, die het blad geeft. Daanbij kan een enkel man vele nummers van het blad koopen, alle coupons uitknippen en aldus zijn kans op het winnen van een prijs verhoogen, daar hij zooveel coupons mag in- zenden als hij verkiest. Ter gelegenheid van een advertentieeongres, dezer dagen te Londen gehouden, is een der congressistende„Express" onbewust te hulp gekomen door te vertellen van een geval van een groep menschen die niet minder dan duizend „Mails kochten, er de coupons udtknipten en de toladen ongezien op den vuilnishoop wierpen. Een ander factor is toepassing van een ver- zekeringsstelsel, dat alle lezers voor allerle! hoogst onwaarsohijnlijike ziekten, ongelukken en kwetsuren, den dood tengevolge hebbend, met steeds in grootte groeiende sommen ver- zekert. De achterblijvenden van een geregi- streerden lezer van de „Mail" of van de Express" die in een spoorwegramp omkomt, krijgen nu al 25.000 pond. Zulke kranten zijn zoo oogenschijnlijk onze beschermengelen ge worden, die den schrik aan dood en vermin- king, ziekte en ongeval ontnemen. En de dui- zenden lezers der bladen, die heelemaal of bijna armlastig zijn, moeten wel eens overdenken dat zij hoewel levend arm bij dood schat- rijik zullen worden en hun nabestaanden een onbezorgd leven kunnen verschaffen indien zij slechts het tijdige met het eeurwige willen ver- wisselen. Met dat al wordt het doel van de kranten slechts gediend. Hoe foelangrijk het binnen- landsch of buitenlandseh nieuws ook mag zijn, wanneer de lezers van de „Mail" en de Express" 's morgens hun kranten openslaan, ontdekken zij dat alle beschikbare ruimte afgescheiden van de advertenties natuurlijk in beslag is genomen door getuigschriften van accountants, door verzekeringscoupons en door lange hoofdartikelen waarin met klem en list wordt uiteengezet waarom de netto-opbrengst van de „Mail" meer waarde heeft voor den adverteerder dan die van de „Express"-.. en omgekeerd. EEN STREEK YERANDERD DOOR DE ELECTRICITEIT. Het Zuid-Westen van Frankrijk, tusschen de Garonne en de Pyreneeen, was vroeger in in- dustrieel opzicht misdeeld door het gebrek aan steenkool. Ook de landbouw leverde weinig op. Verhuizing naar de stad of naar het buitenland (Zuid-Amerika) ontvolkte langzamerhand sommige streken. Tegenwoordig krijgt door de hydro-electrische nijverheid het land geleide- lijk nieuwe levenskracht. Voor den oorlog had den de spoorwegen van het Zuiden reeds een electrische centrale voor eigen gebruik ge bouwd; maar in 1919 ontwierp de minister van openbare werken Claveille een plan voor de electrificatie van heel Frankrijk. Het Zuidelijk spoorwegnet toreidde zijn oorspronkelijk pro gram toen uit om het in overeenstemming te brengen met het plan-Claveille. In de laatste 10 jaar zijn de hydro-electri sche fabrieken voortdurend in aantal toegeno- men langs de Pyreneeen, vooral in de vallei van Luchon en in die van de Ariege. Meer dan 1000 K.M. spoorweg is electrisch gemaakt, voomamelijk van Bordeaux tot Irun. In 1928 zullen drie nieuwe lijnen over de Pyreneeen voltooid worden. Het complete spoorwegplan dat 3000 K.M. beslaat, zal in 1930 klaar zijn. Tevens heeft de Maatschappij het overschot van haar electrischen stroom verkocht, wat het ontstaan van nieuwe industrieen langs de spoorbaan begunstigt, alsook de electrificatie van het platteland. Er zijn industrieen ontstaan in kleine plaatsjes waar vroeger niets omging, zooals Lannemezan, Tarbes, Pau, Orthez, Bayonne. In het departement Landes, reeds ver- rijkt door zijn dennenbosch, verrijzen steeds meer fabrieken van grondstoffen voor papier- fabricage en houtbereiding. De exploitaiie van het platteland wordt vergemakkehjkt door het gebruik van electriciteit. De havens van Bor deaux en Bayonne gaan zienderoogen vooruit. TEGEN ZOMERSPROETEN. Als dan eindelijk de zon warmte en kracht zal ihebben gekregen dan komt ook weer de tijd, dat een massa vrouwen gaan zuchten en klagen, omdat haar tint niet bestand is tegen het felle zonnelicht en haar gezicht (vaak ook armen en handen) ontsierd wordt door de lee- lijke gele en bruine spikkels. Een lezeres van het „Bb<l." uit Parijs stuurt een middel tegen zomersproeten, dat naar hare bewering door vele Fransche vrouwen wordt gebruikt. Dit middel bestaat uit... aardbeien; fijn ge- wreven, zeer rijpe aardbeien, die met. een wat- je of een zoogenaamd Venetiaansch sponsje op het gezicht gewreven worden, des avonds voor men slapen gaat. Men wascht daarna het gezicht niet af, maar laat het aardtoeiensap den geheelen nacht op de huid inwerken. En des morgens wascht men zich met water, waarin kervel is gekookt een twintigtal tak- jes kervel op een theekopje water. Als er geen aardibeien meer zijn, of als er nog geen aardbeien zijn, wascht men zich in plaats daarvan met een aftreksel van linde- bloesem, dat vijf minuten gekookt heeft; een handvol bloesems voor een theekopje water. Men laat het gezicht drogen, zonder het af te wrijven en daarna poedert men zich bij voor keur niet met poudre de riz, maar met talk doch heel licht. De Fransche vrouwen vinden veel baat bij deze middeltjes. Misschien dat ook de Neder- landsche vrouwen er haar voordeel mee kun nen doen. AUTOTOCHTEN DOOR AFRIKA. Na den enormen rit per motorrijwiel door de Sahara, welke de Fabrique Nationale d'Ar- mes de Guerre te Herstal bij Luik het vorig jaar met zooveel succes hielden, is sedert kort een aanvang gemaakt met een nog grootere onderneming, thans met F. N. automobielen. Deze maken n.l. een tocht van Luik naar Al giers en vandaar door de Sahara, naar het Oosten van Afrika en verder over Elisabeth- ville naar Johannesburg en Kaapstad. Deelnemers aan den tocht zijn de vlieger- luitenant Lamarche met als passagiers den Belgischen sportsman Fabry en den heer Car ton de Wiart met den heer Croquet, vertegen- woordiger van ,,Le Soir" als medereiziger. Te Luik is thans bericht ojitvangen, dat de beide F. N. automobielen die van daar naar Kaapstad rijden te Bourem zijn aangekomen eh dus de Sahara met succes zijn doorgetrok- ken, na een zeer moeilijken tocht, onder bui- tengewone hitte. Het is den vier reizigers dus gelukt, de schrikwekkende Tanesrouft door te trekken, die zich over een afstand van 1300 K.M. uitstrekt en reeds velen ontdekkers noodlottig werd. MENSCHENETERS OP NIEUW-GUINEA. Men verneemt uit Sydney, dat op het eiland Marigio, op de kust van Nieuw-Guinea, slag is geleverd tusschen de Goros en de Marigios, Negen Goros waren op het gebied gedrongen van de Marigios om er alles te bespieden. Zij werden verrast en geaood door de Marigios. Hierover moest wraak worden genomen, want in deze gewesten heeft de vendetta kracht van wet. Iedere stam riep zijn bondgenooten ter hulp. Honderden inlanders namen aan de vijandelijkheden deel, die eindigden met de volledige nederlaag der Marigios. De Goros waren uitgelaten van vreugde, en om dit te laten blijken sneden zij 500 lijken van hun vijanden aan stukken en, zooals in den vroegeren tijd van verwildering, richtten zij een eetmaal aan. Dit afgrijselijke maal kon plaats hebben door de afwezigheid van de Britsche ambtenaren, die Kerstmis waren gaan vieren buiten het eiland. Het feest was „opgeluisterd" door oude spelen als ,,de jacht op de schedels", Eenige Britsche zendelingen, die op het eiland waren, konden de afgrijselijkheden niet beletten. Een strafexpeditie is uitgerust, die een 100- tal menscheneters heeft aangehouden. HEILIG ZAND IN HET OOSTEN EN HET WESTEN. Het gebeurt maar zelden, dat Oost en West overeenkomst in karaktereigenschappen ver toonen. Is dit een enkele maal wel het geval, dan is deze overeenkomst dikwijls zeer sterk waar te nemen. Zoo melden de berichten, dat de geheele weg, die door den lijkstoet van den onlangs overleden keizer van Japan gevolgd werd, met zand was bestrooid, om te verhin- deren, dat booze geesten den doode kwaad zouden kunnen berokkenen. In de Engelsche .Folklore record" van 1880 staat ook iets dergelijks. Wanneer een bewoner van de Black Street te Bristol sterft dan wordt de geheele oppervlakte van de straat, van het eene tot het andere einde, met zand be strooid", heet het in dit werk. Echter is hier de eigenlijke reden er niet bij vermeld. Ook in Duitschland kan men op sommige plaatsen een dergelijk gebruik nog heden ten dage waarnemen. En waar de Japansche traditie tot voor vele eeuwen terug gaat, kan dit ook voor de Westersche traditie gelden. Want Canon Atkinson vond op een tocht door het oude Yorkshire hoopen wit zand, die daar in de oudheid voor een zeker doel heengebracht moeten zijn, over een afstand van zeven En gelsche mijlen ver. Door welken band zijn het verre Oosten, Duitschland en het oude Enge- land met elkaar verbonden? VLIEGEN ZONDER VLEUGELS. Het is een nieuwe vinding van een Fransch- man, een vliegtuig, zwaarder dan de lucht, zonder vleugels en... zonder schroef, niets dan een sigaarvormig schuitje met twee trommels ter zijde. Het heeft iets van een ouderwetsche raderboot op wielen en de twee trommels be- vatten turbines. Een heel lichte motor drijft de turbines aan, die de gyroptOre, zoo heet het toestel, lucht helpen kiezen. Het gevaar voor verongelulcken is gering, want als de motor stopt en het toestel valt, blijft het bestuur- baar door de lucht, die dan door de turbines zuigt. Proeven met een klein modelletje heb ben getoond, dat het beginsel in ieder geval op kleine schaal toepasselijk is. KOLOSSALEN WOLKENKRABBER. Er bestaan vergevorderde plannen te New- York voor den bouw van een kolossalen wol- kenkrabber, die zal worden ingericht als kan- toorgebouw. De hoogte zal ongeveer 200 M. bedragen bij een oppervlakte van een acre; het bouwwerk zal 52 verdiepingen bevatten. Een bankconsortium, onder leiding van de Chase Securities Corporation heeft zooeven de onderhandelingen ter verkrijging van de noodige middelen beeindigd. De kosten zullen ongeveer 27.000.000 bedragen, waarin voor zien wordt door de uitgifte van 21.500.000 obligaties, 1.600.000 .purchase money notes", 3.500.000 preferente aandeelen en 600.000 gewone aandeelen. Deze nieuwe wolkenkrabber zal gelegen zijn aan de 42ste straat, die bekend is als een van de drukste straten ter wereld, tegenover het Grand Central Building, het Oostelijk eind- punt van de New-York Central Railway. Een oppervlakte van ongeveer 915.000 vierkante voet zal verhuurd worden, d.i. meer dan de verhuurbare oppervlakte van de Woolworth Building. PLOMBEEREN VAN TANDEN EN KIEZEN ZONDER BOREN. Dr. Eckstein, tandarts te Aken, heeft een „vlucht in de openbaarheid" ondernomen met de mededeeling, dat hij een uitvinding heeft gedaan, waardoor het mogelijk is tanden en kiezen te plombeeren zonder dat van de boor, waarvoor de vrees velen terughoudt hun gebit te laten verzorgen, gebruik behoeft gemaakt te worden. Hij zegt, dat hij zijn nieuwe methode sedert vier jaar met succes heeft toegepast en ver - scheidene gezaghebbende mannen van het vak hebben, volgens hem, bevestigd, dat zijn ,,che- misch plombeeren zonder boren een belang- rijke uitvinding is. Dr. Eckstein heeft nu echter te kampen met allerlei moeilijkheden, waarvan de voornaam- ste is, dat hij, verarmd door de inflatie, de fabricage van de voor zijn methode noodige chemische stoffen niet kan organiseeren. „Wij staan dus thans besiuit hij voor het treurige feit, dat uitsluitend ten gevolge van gebrek aan middelen een belangrijke uit vinding, die de internationale volsgezondheid ten zeerste kan bevorderen, niet verwezenlijkt kan worden, Waar is de Maecenas te vinden, die den uitvinder steunt en zoodoende onster- felijke verdiensten voor de gezondheid van alle volken verwerft?" RADIO-GENOEGENS IN JAPAN. Een radio-apparaat wordt in Japan bljjk- baar nog steeds als mysterieus of als iets ge- vaanijks beschouwd. Voor men een toestel gaat bouwen, moeten tenminste aan verschil- lende formaliteiten voldaan zijn en die zijn niet gering. Allereerst moet men zich lcgitimee- ren bij het Ministerie van Verkeer. Men ont- vangt dan een formulier, waarop nauwkeuri°- aangegeven moet worden, wat voor soort toe stel men wil bouwen, de plaats waar het g-e- maakt wordt ende stations, die men I® te behiisteren. Daarna moet dit door e overheid goedgekeurd worden; bovendien is Ln .ge0°!'!oofd stations met een grootere go flengte dan 600 M. op te vangen. Ter goede uitgedacht, om de ontvangapparaten, zoodra ze gereed zijn, te verzegelen! Dat schijnt in Japan nog te helpen. Wii ken nen evenwel Nederlandsche amateurs, die zelfs onder zeven zegelen nog iedere golflengte zou den weten te beluisteren OP MUREN. Door de Sprayo Flake Co., te Milwaukee- mviH6? Papiersn'PPers gebruikt als Fo'e-r- thode Onde'61 V°lgtnS esn 8eheel nieuwe me- °"de couranten en andere oude papie- 5n Snippers sneden, e ae grootte hebben van confetti, waanrn ze worden gepreparered. Het vezelachtige ma- tenaa! wordt dan met kiezelzure soda of wa- terglas vermengd waarna een vaste samen toTfe^ouL",,!^,^ duim dikte een volledige muurdikte. De massa is liehf VRAATZUCHT VAN SLANGEN. on|SfehikjnwZeltr vraatzuchtig- Het is haast S£°feI^'„.WeIk.een Sr°°te dieren zij ver- zwelgen. Reuzenslangen lengte en ter dikte van 20 h 25 voet beren mot hot- van een mansbeen veror- a 40 pond r X gemak dieren van 30 kpn eiten, bokken, antilopen, var- kens. de slangen verslinden ze met gemak SkerS hetV1"001 en lan^zaa™ ™aar zeuer ghjd„ het dier in zijn geheel naar binnen Als een gummizak zet de onderkaak zich daarby uit om het mogelijk te maken het veel nrn?r°°t T naar binnen te werken. Als de prooi tusschen de kaken verdwenen is ziet men aan de opzwelling van 't slangenlic'haam waar zij langs glijdt. aam, De spierkracht van zoo'n groote slang is reusachtig Een in zijn geheel ingeslikt var- ken of ander dier wordt geheel gekraakt, de beenderen worden verwrongen of gebroken. Trouwens, die groote slangen voor zoover ze niet giftig zijn, moeten ook meer gevreesd worden om haar spierkracht dan om de scher- pe tanden. Wel kunnen zij gevoelige beten toebrengen, waarbij een aantal naaldvormis-e tandjes vaak in de wonden achterblijven maar de wond geneest best, als men de tandjes er maar zorgvuldig uittrekt en de wond verder doelmatig behandelt. Maar heeft zoo'n monster van 20 a 25 voet lengte zich om het lichaam van een mensch weten te kronkelen dan is er geen redden meer aan. Zelfs een paard Of een koe wordt met gemak doodgedrukt door het kronkelend beest. Kan een slang groote hoeveelheden verslin den, aan den anderen kant is zij ook in staat, weken aaneen te vasten. Er zijn zelfs geval- len geconstateerd, dat 'n slang in geen maan- den voedsel tot zich nam. Een vroegere di- recteur van den Amsterdamschen Dierentuin, Dr. Westermann, heeft mededeelingen gedaan van een slang, die gedurende twee voile jaren niets had gebruikt dan water, en toen weer begon te eten. Slangen. die in zoo langen tijd geen voedsel tot zich genomen hebben, verma- geren en verzwakken natuurlijk in erge mate. Het komt zelfs voor, dat zij dan niet meer in staat zijn, een prooi door te slikken en erin stikken. Het lange vasten, zooals boven omschreven komt niet zooveel voor. Meestal toont een slang haar groote vraatzucht, wat het duide- lijkst uitkomt, als eenige slangen in hetzelfde hok zijn ondergebracht. Indien dan een doode vogel of ander aas in het hok geworpen wordt, gebeurt het niet zelden, dat het uitloopt in een geweldig gevecht. De slangenlichamen kron kelen zich om elkander, de beesten blazen en sissen, zij bijten elkander, en houden niet op, voor zij geheel uitgeput en machteloos zijn. Het is zelfs wel gebeurd, dat een prooi aan twee kanten door een paar slangen werd beet- gepakt, elk aan een einde, en dat beide dieren begonnen te zwoegen, om haar naar binnen te werken, met het gevolg, dat de slang, die haar bek het verst wist open te sperren, niet alleen de prooi, maar ook haar tegenstander mee naar binnen slikte. MAXIMUM-SNELHEDEN. Is er een maximum-snelheid voor den mensch? Daarmee bedoelen wij niet de vraag, of plaatselijke autoriteiten zoo'n snelheids- grens voor voertuigen mogen aangeven. Im- mers het spreekt vanzelf, dat dit goed en noodig is. Doch de vraag is, of er een maxi mum-snelheid is, waar de mensch niet boven kan komen, zonder gevaar voor zijn gezond heid. Men herinnert zich,. dat niemand minder dan de beroemde George Stephenson in 1834 als absolute maximumsnelheid 650 K.M. per uur heeft gesteld. Doch nu wij 320 K.M. per uur op het land en 480 K.M. per uur in de lucht al betrekkelijk normaal vinden, begint de vraag of er inderdaad een maximum-snelheid is, beteekenis te krijgen. Het schqnt onwaarschijnlijk. Men kan enorme snelheden bereiken zonder dat men het zelf weet, Ja beweerd wordt, dat als men over een absoluut gelijkvormige gladde vlakte rechtuit met een snelheid van 1600 K.M. per uur zou voortvliegen, het heel goed mogelijk zou zijn, dat men niet zou weten, dat men vooruitkwam. Eerst in de bochten zou uw vliegmachine en gij het voelen, en daar komt iets van een snelheidsmaximum om den hoek kijken. Tegen het draaien met zoo'n snelheid zijn de menschelijke organen vermoe- delijk niet bestand. Bij de wedrennen met watervliegtuigen heeft men al ervaren, dat er bij bochten te groote eischen gesteld worden aan de men schelijke organen. Doch gaat 't rechtuit, dan is de vrij algemeene gedachte van 80 jaar ge- leden, dat een hooge snelheid op zichzelf vol doende is om te dooden, wel 'n volkomen ver- laten standpunt. Er is nog maar <5en bezwaar denlibaar, n.l. dat de vliegmachines zoo snel gaan vliegen, dat de wrijving met de lucht te sterk wordt. lets dergelijks ondervindt men tegenwoordig al bij luchtschepen, waar de wind, die langs de zijden huid van de lucht schepen strijkt, electrischen stroom opwekt, waartegen men nu al op zijn hoede is. Doch de man van den vooruitgang trekt zich van zoo iets niet te veel aan. Hij zet zich direct aan de studie om te trachten de aldus opgewekte electriciteit voor het een of ander te benutten en inmiddels droomt hij van dien „gelukkigen" tijd, dat men vanuit Ban doeng even voor een Zondagje bij de oude lui in Apeldoom zal overkomen. ENGELSCHE SCHATGRAVERS IN BOLIVIA. Wij hebben indertijd gemeld, dat te Londen, met steun van een nieuw opgerichte maat schappij in de City, de Sacambaya Expedition Company, een expeditie was uitgerust om te zoe-ken naar een schat dien Jeizuietenpriesters in Bolivia 150 jaar geleden begraven hadden. He schat, bestaande uit goud, zilver en dia- manten, waarvan de waarde op 12 millioen gesteld wordt, heet verborgen te zijn in een schatkamer in den zoogenaamden „Vierkanten Steenhoop" bij de plaats waar vroeger een klooster gestaan heeft. Een vorige expeditie had daar al een kistje te voorschijn gebracht met een perkament erin waarin men las, dat degene, die de schatkamer wilde binnendrin- gen, een „smartelijke dood" wachtte en dat de „rijkdommen, die aan God, onzen Meester, ibe- hooren, niet voor stervelingen zijn." De twintig Engelschen, die de expeditie vor- men, zijn nu, volgens een bericht uit Sacam baya (Bolivia) doorgedrongen tot den koepel van de vermeende schatkamer. Tevens hadden zij al trappen en kamers blootgelegd, die, naar men meent, tot een oud onderaardsch fort behoorden. Voorts heeft men beenderen en sieraden ontdekt. Met de pneumatische boren, spaden en een hydraulische machine worden de werkzaam- heden thans koortsachtig voortgezet. Er zijn reeds drie kranen ingestort, maar niemand is er bij gewond. Onder de leden van de expeditie zijn herhaaldelij-k gevallen van zandvlieg- koorts, en onder de Indianen, die als werk- kraohten dienst doen, gevallen van malaria voorgekomen. De streek, waar de opgravin- ger. gedaan worden, is berucht om haar onge- zondheid. EEN HOND ERFGENAAM VAN 5000 DOLLAR. Hondjes hebben lang niet altijd veine, en hec gebeurt maar zelden, dat er een 'n erfenis krijgt. Des te gelukkiger kan Grigonette, een hondje te New Orleans zich prijzen. Toen zijn eigenares dezer dagen stierf, stond Grigonette voor 5000 dollar in het testament; het diertje kreeg 2000 dollar direct in pooten, de rest is op rente gezet. Huisvesting en onderhoud moe ten uit dit bedrag worden bestreden, hetgeen vermoedelijk niet veel moeite zal kosten. De autoriteiten van den staat Louisiana hebben het legaat geldig verklaard. HOEVEEL INSECTENDOODT EEN VOGEL? Hoe langer hoe meer komt men tot de con- clusie, dat vogels der menschheid waarlijk on- schatbare diensten bewijzen, doordat zij jacht maken op vaak sehadelijke insecten. De rol, die onze gevederde -makkertjes hierbij spelen, is inderdaad een zeer voorname. In de eerste plaats zijn de vogels de beste verdelgers van lastige muggen en vliegen. Nu heeft men, zoo meldt een medisch tijdschrift, eens uitgerekend hoeveel insecten eigenlijk wel door vogels on- schadelijik worden gemaakt. In den broedtijd bracht men aan verschillende vogelnesten elec trische contacten aan, die gesloten worden wanneer de vogel er tegen aanvloog. Hierdoor kwam er op een schijf, die, evenals een klok, de cijfers een tot en met vierentwintig te lezen gaf, iederen keer een punt te staan. Uit het aantal punten nu kon men opmaken, hoevaak de oude vogel zijn jongen, die hij met insecten voedt, zulk een slachtoffer kwam brengen. Men kwam hierbij tot de conclusie, dat de vogel van 's morgens drie uur tot 's avonds zes uur ongeveer vijfhonderd maal zijn nest verliet om de jongen te voeden. De beide oude vogels brengen iederen keer dat zij terug- komen samen twee insecten mee, zooals mug gen, vliegen, rupsen, vlinders, enz., zoodat een paar vogels iederen dag ongeveer duizend in secten doodt. Hierbij komt nu nog het aantal insecten, dat de vogel doodt voor eigen voed sel, want, zooals bekend, eet een vogel per dag ongeveer twee- en half maal zijn lichaams- gewicht op. Toch is deze zeer groote prestatie van de vogels niet genoeg om het vliegen- gevaar afdoende te bestrijden. Dit wordt dui- delijk wanneer men foedenkt, dat een vlieg in een zomer de stammoeder kan worden van on geveer 120 millioen nakomelingen. WANNEER IS IEMAND DRONKEN Ondanks het drankverbod is geen land ter wereld meer geinteresse-erd dan de V. S. bij proeven op dronken automobilisten. De medi- sche autoriteiten bedenken voortdurend me- thodan om de al-dan-niet bekwaamheid van een door drank beneveld persoon tot het besturen van een auto te bewijzen. Maar er bestaat daaromtrent geen federale jurisdictie, zoodat in laatste instantie de be- oordeeling en omschrijving van „dronken- schap" aan de afzonderlijke staten is overge- laten. Pennsylvania b.v. is van oordeel, dat een man, ofschoon lijnnecht loopend, toch dronken kan zijn, terwijl in Ohio een man niet als be- schonken, wordt beschouwd, zoolang hij niet de controle over zijn bewegingsspieren heefi verloren. In Cincinnati heeft men als „test" op dron- kenschap bjj autorijders een eigenaardig stel- sel ingevoerd. Men laat den gearresteerden automobilist een voetbal opblazen en analy- seert vervolgens den adem op alcohol, waar van het resultaat bepaalt of er al dan niet klachte wordt gedaan. Het staatsgerechtshof van New York heeft ui-tgemaakt, dat een man lijnrecht kan wan- rtelen over een op 15 meter hoogte aange- brachte plank en toch dronken zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 6