ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
mmAOSSSSiSs'
EM"
AS"!*!.
No. 8283
Vrijdag 15 Juni 3928
68e Jaargang
Eerste Blad.
Veikeerde en goetie veigeltiing.
Persi!
A8iH<£i£NTSPRIJS:
BUITENLAND.
IN
Binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetalinq fr. per post 6,60 per jaar
Voor Belqie en Amerika f 2,25, overiqe ianaen 2,60 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetalinq.
Dit blad verschijnt iederen Maandaq-, Woensdaq- en Vrijdaqavond.
De qoede verqeldinq zou evenzeer de
ver,keerde, en de verkeerde verqeldinq zou
evenzeer de ware kunnen worden qe-
noemd. Het is maar de vraaq op welk
standpunt men qaat staan. Het is ook hier
de kwestie, of men het natuurlijke, het
meest qanqbare, het qewone, en bijna
i*oo» iedereen in praktijk qebrachte als
het normale beschouwt, en qeen andere
zedelijkheid zou willen kennen en erken
nen dan die steunt op den vrijwel alqe-
meene qanqbaarheid van qebruiken en
gerwoonten. Of... dat men, dus erkennend
de verkeerdheid van het menschelijke
hart en de zelfzuchtigheid van s men-
schen drijfveeren, uitqaat naar iets hoo-
gers en edelers, en daarom ook dankbaar
erkent, dat er noq een andere zedewet is
dan wat de qroote massa als zoodaniq
pleegt aan te nemen. Immers staan wij op
dit standpunt, dat niet datqene, wat wij
gewoon zijn, de zedelijkheid isgeluk-
kig spreken wij noq altijd van qoede en
van kwade zeden, daarmee aanduidend,
dat niet zonder meer de meerdere of min-
dere qanqbaarheid of algemeenheid van
een bepaalde zaak haar bestaansrecht wet-
tiqt ot een aanbevelinq zou inhouden
voor haar behartiqinq.
Wat is nu de verkeerde verqeldinq
De verkeerde verqeldinq is de verqeldinq,
die alqemeen onder ons gebruikelijk is.
Men zou haar, zooals wij reeds opmerk-
ten, evenzeer als de qoede, dat wil zeg-
qenals de meest ot meer qebruikelijke
verqeldinq kunnen betitelen. Deze ver-
geiainq vraaqt alleen naar des mensohen
eigen zin en lust, en is alleen inqesteld op
ons eigenbelang. Wij zouden het ook noq
anders kunnen zeqqen, en het zoo kunnen
iritdrukkenDeze verqeldinq is een han-
deiwijze, waarbij mem zich richc naar den
ander. Men vraaqt dan wat de ander
doet en richt daarnaar zijn eiqen daden.
Men laat zich dus bij alien handel en wan-
del leiden door de levenspraktijk van den
ander. Die zal dan bepalen wat wij doen
en denken, wat wij doen n laten zullen.
Vooral laten. Deze werqeldinqsleer is
sterk negatief, maar dit negatieve slaat op
zijn tijd toch ook weer vaak over in het
positieve, maqfc helaas dan altijd in het
positipf-verkeerde. En bij alles laat men
den ander of de anderen zijn daden be
palen. Daar is bijvoorbeeld iemand, van
wien men meent te bespeuren, dat hij ons
nooit eens „uit zichzelf' qroet. Wij had-
den dat wellicht eerst niet qemerkt, of
hadden daar zoo niet bij stilgestaan. Nu
echter op een bepaald oogenblik is ons
dat duidelijk geworden. En nu komen wij
tegelijkertijd tot de erkenning waarvoor
zou dat eiqenlijk moeten? \Vaarom zou
den wij altijd de eersten moeten zijn. Wat
heeft die ander op ons voor, en waarin
zou die ander boven ons staan, dat wij
ook en noq wel op dit punt altijd No. 1
zouden moeten zijn En daar opeens, ter-
wiji de ander zich in het minst qeen kwaad
bewust is, houden wij onzen qroet teruq.
Zonder eeniqe uitlegging onzerzijds wordt
de relatie verbroken. En waren wij nu
maar niet altijd de eersten qeweest (en
in het begin zonder eenig verzet of be-
awaar onzerzijds), maar juist omdat en
waar wij altijd de eersten waren qeweest,
wordt nu onze weiqerinq van een qroet
aan de overzijde beschouwd als een qe-
wilde onvriendelijkheid of toegeschreven
aan een misverstand of erqer noq aan
opstokerij.
Of een ander voorbeeldOns wordt
iets ter leen qevraaqd door iemand, die
daaraan behoefte schijnt te hebben. La
ten wij dadelijk erkennen de eene mensch
is daar veel makkelijker van dan de ander.
Er zijm lieden, die alles durven vraqen en
die desnoods ook alles durven leenen.
Maar laten wij nu aannemen dit was nu
niet een vraaq, die zonder meer onbeschei-
dem of overmoedig kon worden qenoemd.
Er zou alle reden kunnen zijn om het ver-
zoek in te willigen. Alleen nu ontdekken
wij opeens, dat hier iemand ons iets te
leen vroeg, die zelf nooit of te nimmer
6ns iets had geleend. Of wij hem of haar
wel eens iets te leen qevraaqd hadden,
is de qroote vraaq, en dat doet er nu
eiqenlijk ook minder toe. Iemand, die een
reden of oorzaak zoekt, kan er ten alien
tijde wel een vinden. Voor ons wordt nu
in ons bepaald qeval dit een reden, en
naar wij schijnen te meenen zelfs een heel
billijke reden om aan het verzoek om iets
te willen uitleenen qeen gevolg te geven.
Wij weiqeren. En zelfs meenen wij voor
onze weiqerinq het volste recht te hebben.
Of n6q een voorbeeld. Daar schijnt
iemand, hoe dan ook, een beroep te doen
op onze liefde. Laten wij erkennen voor
deqenen, die de ooqen open willen hou
den, is daarvoor vaak heel veel gelegen-
heid. Aan tal van zijden is gelegenheid
om onze liefde te plaatsen. Maar wij be-
hoeven daartoe noq niet eens zoo heel
ver van huis te qaan. Zelfs zal het aan
bevelinq verdienen om met het plaatsen
van onze liefde niet al te ver te qaan. Al-
gemeene menschenmin ontaardt zoo spoe-
INGEZONDEN MKDEDEELIS6EN.
PUDDINGRABRI K J&JT-'jPOJLRZLK. GQOMfNGEN
dig in een vrij slap geliefhebber. Het zal
zaak zijn toch vooral den naaste lief te
hebben, en dan niet dien naaste zooals hij
wel eens qenoemd wordt iedereen, maar
ec'ht bijbelsch degene, die door God op
onzen weq wordt geplaatst. Zulke naas-
ten hebben wij alien, hoe klein onze kring
soms ook moqe zijn en hoe vereenzaamd
veler leven er ook uit maq zien. Zoo
iemand legt nu haast beslaq op onze liefde,
heeft er in elk qeval qroote behoefte aan.
Maar nu qaan wij weer redeneeren, en
vraqen wij ons zelf atHeeft die persoon,
die een beroep doet of schijnt te doen op
onze liefde, ons ook al eens op een of an
dere manier n bewijs gegeven van zijn
liefde Daar was anders wij zeqqen
dit zeker te weten wel aile gelegen
heid voor qeweest. Maar toen heeft die
ander daar heelemaal qeen gebruik van
gemaakt. 't Was anders vrij gemakkelijk
qeweest, wij weten dat alles heel nauw-
keunig. En daarom, nu behoeven wij
daar ook niet aan te doen, en kunnen wij
gerust de gelegenheid om hem of haar
iiefde te bewijzen vooflbij laten qaan.
Waar wij qeen liefde ontvingen, meenen
wij ook qeen liefde te hoeven teqeven.
En zoo zetten wij, voordat wij begonnen
zijn, alle steunverleeninq reeds stop. Wij
groeten niet dan die ons qroeten, wij
leenen alleen aan deqenen, van wie wij
hopen weder te ontvangen, en wij hebben
alleen lief die ons liefhebben. Zoo bepaalt
hun qedraq het onze. Dit is de qewone
verqeldinq, de echte, dat wil zeqqen de
meest qanqbare, maar ook de verkeerde,
die enkel ieidt tot kwaad en erqer.
Maar er is ook een andere verqeldinq
denkbaar, de ware, de rechte, die, hoe
weiniq zij ook in praktijk moqe worden
qebracht, desniettemin de ware en .eenig
qoede is. Dat is de verqeldinq, die wij
haast zouden kunnen noemen ,,de binnen-
ste-buiten-qekeerde Daarbij vraaqt men
niet wat deden de anderen aan of tegen-
over mij», en zal ik dus nu in antwoord
daarop hun doen maar daarbij vraaqt
menwat zou ik gaarne hebben, dat men
mij deed, en dan wacht men niet meer
af, of dat nu werkelijk ook gebeurt, neen,
men begint maar dadelijk en doet het,
precies in opvolging van het woord van
Jezus, die gezegd heeft ,,Alle dinqen dan,
die qij wil't, dat u de menschen zouden
doen, doet qij hun ook alzoo, want dat
is de wet en de profeten."
Het is merkwaardiq en uiterst leerzaam
om te zien, hoe onze Heiland zelf deze
verqeldinqstheorie in praktijk heeft qe
bracht. Hij wachtte nooit af, wat de an
deren zouden doen. Hij liet zijn qedraq
niet afhangen van of bepalen door het qe
draq van den ander. Hij beqon zelf. Hij
was altijd zelf de eerste. Jezus wachtte
bijvoorbeeld niet af, of en tot men Hem
recht deed, en Hem tot zijn recht deed
komen. Had Hij daarop qewacht, van de
menschheid zou niet veel terecht zijn ge-
komen. Neen, Hij beqon er uit zichzelf
mee, om eerst den menschen recht te la
ten wedervaren. Hij liep dus ook nooit
iemand onder den voet. Kwain er n ge-
bogen vrouwtje naar de synagoge, waar
nie'mand een qoed woord voor over had,
en waar dus ook niemand eeniqe aan-
dacht aan schonk, Hij zaq haar en
ontfermde zich over haar en hielp haar
afdoende. Stonden er twee personen te
gelijkertijd bij hem, die beiden zijn hulp
inriepen de overste der synaqoqe Jalrus,
en een eenvoudige vrouw, die al jaren en
jaren, twaalf jaar nu reeds, een ziekte had
gehad, dan qaf de Heiland niet de voor-
keur aan dien overste, maar liet Hij zich
zelfs een oogenblik door die vrouw terug-
houden, en'hielp Hij haar, die niemands
attentie qenoot, het allereerst. En waren
de discipelen druk in qesprek over theo-
logische en vooral over dogmatische
kwesties, dan verloor de Heiland de kin-
derkens niet uit het ooq en hun moeders,
en zegende ze rustig en van harte. Zoo
zocht jezus overal en alom het qoede in
de menschen. En dat terwijl de Hem om-
rinqenden voortdurend er op uit schenen
om fouten en qebreken in Jezus te vinden.
Ook al lukte hun dat niet, zij waren er
niettemin maar aldoor op uit. Tenslotte
noem ik het allergrootste, datqene, waarin
Jezus Christus het sterkst boven alien uit
qaat Zijn vergeving. Wij vergeven zoo
weiniq. Wij doen dat misschien ook wel,
omdat ons zoo weiniq verqeven wordt.
Jezus had niemands vergeving noodig,
ook die van God niet. Hij heeft wel ons
geleerd om te bidden: ..Verqeef ons onze
schulden 1" maar Hij heeft zelf een der-
qelijk gebed nimmer behoeven op te zen-
den. En toch hoe was Hij gaarne be-
reid om ons alles te verqeven.
Van zoo iemand, die op een dergelijke
wijze zoo zijn eiqen voorschriften in prak
tijk brac'ht. van zoo iemand willen wij
j gaarne hooren en nvaarden den reqel
I der verqeldinq ,,alie dinqen dan, die qij
wilt, dat u de menschen zouden doen, doet
qij hun ook alzoo
Nu heeft men wel eens beweerd van
zekere zijde of zijder, dat er ook in dit
voorschrift van den Heiland niets nieuws
zou zijn gezegd. Dat was ook al lanq voor
Jezus zoo gezegd en geleeraard, zeqt men
dan. Ook al was dat zoo, dan was het
nieuwe in dit woord van Jezus toch altijd
noq aanwezig, waar Hij het niet slechts
zeide, maar het ook deed. Bovendien is
deze bewering onjuist. Want nooit heeft
iemand dit voorscbrift in dezcn vorm uit-
qesproken. De Rafcbijnen brachten het
niet verder dan een vermaning om den
ander niet aan te doen datqene, wat wij
ook niet gaarne zouden ondervinden of
lijden, zoo onqeveer op de manier van het
bekende
Wat gij niet wilt dat U geschiedt,
Doe dat ook aan een ander niet
Jezus echter qaf dit voorschrift in veel
uitnemender en positiever vorm. Hij ver-
maande ons om te doen alles wat wij wil-
den, dat men ook ons deed. Laten wij ten
slotte vooral op drie dinqen daarbij letten.
Het eerste is dit, dat Jezus ons aan-
spoort om te doen. Hij vraaqt van ons da
den. Misschien zijn wij daar wel eens wat
erg laksch in. Men iieeft ons herhaalde-
lijk haast smadelijk qesproken over qoe
de werken", waardoor wij niets zouden
kunnen verdienen. M,aar dat is toch alleen
omderwilie van dit efcne, dat wij niet mo-
gen blijven staan bij de uiterlijkheid. Wij
moeten steeds bedenken niet de daad
zelve redt of behoudt of zaligt, het zijn
niet onze uiterlijke daden, waar het in
laatste instantie om qaat, neen, het qaat
om onze gezindheid. Echter maq ons dit
niet teruqhouden om dan nu toch het qoe
de zeer beslist te doen.
Het tweede, waarop wij willen wijzen
is dit wij moeten niet vraqen, of men het
ons doet, wij moeten aleen maar vraqen
en onderzoeken wat wij zouden willen,
dat men ons deed. Wij willen dus in gee-
nen deele ons leven laten richten of bepa
len door anderen, die met al hun qebre
ken en fouten ons leven, waar toch al zoo-
veel aan ontbreekt, al maar sohever zou
den trekken.
En in de derde plaats Jezus zeqt zoo
beslist en sc'hoon Alle dinqen, die qij
wilt, dat u de menschen zouden doen,
doet qij hun ook alzoo Alle dinqen. Dat
is dus wel 'n heel vol levensproqramma.
Wij hebben dus een zware taak voor ons.
Er is heel veel te doen. Wij komen nooit
uitqewerkt, wij kunnen nimmer zeqqen
,,ik heb genoeg qedaan. Maar toch en
ook juist in dezen weq ligt een heerlijke
en schoone roepinq, een voile taak voor
een vruchtbaar en Godverheerlijkend
leven.
wed. E. de Meijer om verminderinq van
haar aanslag wegens verqunninqsrecht.
Aan L. E. E. Noteris te Aalst werd ver-
qunninq verleend tot het hebben van een
erker boven gemeentegrond aan een wo-
ning in de Stationssfraat, teqen een retri
bute van 5.
Aan K. van Pienbroek en G. A. Hame-
link werd voor het verbouwen van hunne
perceelen afwijkinq toegestaan van art.
10 der Bouwverordening.
Besloten werd tot aankoop van een
strookje qrond qeleqen voor de Moffen-
schans van den heer A. de Bruijne, ter
verdere verbetering van de aansluiting
van de Axelsche straat met den Prov.
weq naar Axel, en om ten behoeve der
Bad- en Zweminrichting opnieuw in erf-
paeht te nemen den rijksqrond waarop
die inrichtinq is qevestigd.
Een voorstel om aan de Zuid Neder-
landsche Radio Distributiemaatschappij te
Vlissinqen vergunning te verleenen tot
het spannen van draden enz. over open-
bare straten en gemeente-eigendommen
ten behoeve van het distriibueeren van
radio-uitzendinqen werd. in ver'band met
verschillende gevraagde inlichtingen, tot
een latere verqaderinq aanqehouden.
Besloten werd tot verkoop van perceel-
tjes bouwgrond aan de Scheldekade aan
mevr. wed. C. Koch en den heer H. R.
A. de Meijer.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
3035Y Lichte baai 2Set.
TAB A 20
ZEEPAARD 15
Buifengewoon hanc'ig
HET ONDERHOUD VAN DE
SCHELDE.
Maandag hebben een aantal journalis-
ten, op uitnoodiging van den Belgischen
minister van spoorwegen en verkeer, Lip-
pens, aan boord van een politievaartuig
een tocht gemaakt op de Schelde, om den
toestand der rivier bij haar monding in
oogenschouw te nemen.
Bij Valkeniers gaf de heer Claes, inge-
nieur bij den waterstaat, een uiteenzettinq
van de werken tot het op peil houden der
rivier. Hij wees op het onberekenbare van
de Schelde, daar de zandbanken steeds
van plaats veranderen. Hij deed mede-
deeling van een plan, dat de regeering ter
studie is voorgeleqd. bestaande uit een
indijkinq van de Scheldeoevers bij de
monding. De kosten van het plan bedra-
qen 500 millioen francs. In plaats van de
10 millioen, die de Staat thans uitgeeft
voor het baggeren op de Schelde, zou het
beter zijn een bedraq van 30 millioen be-
schikbaar te stellen voor het graven van
diepe vaarqeulen, die het mogelijk maken
schepen met een qroote tonnenmaat tot
Antwerpen te laten opvaren.
De heer Claes verklaarde voorts, dat
verzanding van de Schelde niet te vreezen
is. Een der aanweziqen vroeq hem, waar-
om de baqqerwerken door Nederlandsche
firma's qeschieden, waarop hem werd ge-
antwoord, dat de werkzaamheden worden
aanbesteed en de Nederlanders beter uit-
qerust zijn dan de Belgen en minder duur
zijn. i
"tEiTnEUZEN, 15 JUNI 1928.
GEM EENTER A AD VAN
TER NEUZEN.
In de Donderdaq gehouden raadszit-
tinq werd afgewezen een verzoek van de
De onvergelijkelijke Kwaliteit
Zelfwerkend Waschmiddel.
Een voorstel van Burq. en Weth. tot
het verpachten van een terrein nabij de
j beqraafplaats voor afqrazen door vee aan
Gebrs. Faas werd naar aanleidinq van
een voorstel van den heer Verlinde ver-
worpen. Deze acht het daarvan ontvan
gen bedraq gerinq en het is een terrein
dat door de jeugd gaarne als speelterrein
gebruikt wordt. De heer Hamelink, die
met dit voorstel instemde, deelde mede
dat qroepjes jonqelui zelfs afspreken om
het op verschillende uren te qebruiken
als voetlbalterrein en er wedstrijden hou
den.
Nadat daarover reeds tal van jaren qe
sproken is, deden Burq. en Weth. thans
een inqrijpend voorstel tot verbetering
van straten, om n.l. in de Nieuwstraat de
stoepen op te ruimen en bij het bestaande
klinkerpad te voeqen en op die breedte
aan te leggen een tegeltrottoir. Voorts
om de keibestrating in de Nieuwstraat en
Korte Kerkstraat uit te breken en te ver-
vangen door een nieuwe bestrating met
platte keien, en voorts om een tegeltrot
toir aan te leggen in de Grenulaan ter
breedte van het bestaande klinkerpad en
de stoepen voor de woninqen, waarvan,
behoudens die van enkele perceelen, de
eigenaars bereid qebleken zijn den eigen-
dom van den qrond aan de qemeente over
te draqen. Bij die overqifte is bepaald,
dat de teqenwoordiqe eigenaars worden
gevrijwaard voor eventueele retributie
wegens het hebben van voorwerpen op.
boven of over den qrond die door hen
aan de qemeente wordt geschonken. De
raminq voor de bestratinqswerken be-
draagt onqeveer f 22.000. welk bedraq,
tot aller verrassinq Burq. en Weth. kon-
den voorstellen te dekken uit de qewone
begrooting, terwijl men noq een wegen-
fonds van f 9000 in petto houdt. De qrond
van de stoepen aan de Grenulaan werd
als schenkinq aanvaard.
Tot lid der commissie van toezicht op
het L. O. in de kom, wegens het bedanken
van den heer A. C. Muste werd benoemd
de heer J. D. Bruggink. In verband met
uitibreidinq van het Burgerlijk Armbestuur
met 2 leden werden benoemd de heeren
J. Oostdijk te Sluiskil en A. Reuneker,
de laatste buiten de aanbevelinq van het
Burq. Armbestuur, overgenomen door
Burg, en Weth. De laatste benoemde
werd aanbevolen door het R. K. Armbe
stuur en de St. Vincentiusvereeniginq en
in den raad bepleit door de heeren Colsen
en De Bakker. De heer Hamelink be-
tooqde dat er, sinds de heer Van Driel
heeft opgehouden lid van het Burq. Arm
bestuur te zijn, teqenover de arbeiders
een taak te vervullen is en beval daarom
ter benoeming aan zijn partijgenoot. den
heer Van den Bulck. Bij de stemming
kon deze het echter niet halen. De be-
sprekinqen werden zeer breedvoeriq, daar
de heer Bedet het Burq. Armbestuur ver-
dediqde teqen de beschuldiging van con-
servatisme en het streven der Roomsch-
Katholieken te ver gaand achtte, aange-
zien de voorgedragenen toch ook re«pec-
tabele Katholieken zijn.
Bij de omvraag protesteerde de heer
Van Aken teqen het houden van het fes
tival op Hemelvaartsdaq vanaf 2 uur na-
middag, hetgeen hij in strijd achtte met
de Zondaqswet, aanqezien de Ned. Herv.
qemeente dien daq des namiddaqs van 2
tot 4 uur kerk houdt. Het protest vond
bij enkele leden steun, bij andere bestrij-
dinq, terwijl de voorzitter het verloop der
zaak meedeelde en van oordeel is dat niet
gehandeld is in strijd met de Zondaqs
wet. Dat qeen feestelijkheden mogen
plaats hebben dan na het eindiqen der
qodsdienstoefeninqen kan z.i. niet betee-
kenen dat eerst alle kerken qesloten moe
ten zijn. Hij wijst op de Geref. qemeente
waar men des Zondaqs kerk houdt tot
8 uur 's avonds.
40-JARIG JUBILEUM.
Heden herdacht de heer A. Spruiten-
burq, gemeente-geneesheer alhier, den
daq, waarop hij voor 40 jaren tot arts
promoveerde.
Naar wij vernemen werden den jubilaris
.een schat van bloemstukken aangeboden,
terwijl hedenmiddaq zeer velen hem ten
zijnen huize kwamen qelukwenschen.
Ook het qemeentebestuur deed van zijn
belanqstelling blijken en werd hem door
den Geneeskundigen Krinq in Zeeuwsch-
Vlaanderen O. D. een fraai marmeren
beeld aangeboden.
PROVINCIALE BROOD- EN
BESCHUITWEDSTRIJD.
Voor den gisteren alhier in het Hotel
Rotterdam" gehouden provincialen brood-
en beschuitwedstrijd. jnqericht door den
heer A. GernaeyVan Gijsel te Hulst,
en waarvoor ook een qouden en eene
zilveren medaille geschonken was door
den heer C. de Meijer, molenaar te Ter
Neuzen, bestond veel belanqstelling.
Er werd door 130 personen aan den
wedstrijd deelgenomen, die prachtig brood
en beschuit hadden inqezonden, zoodat
de jury, bestaande uit de heeren Henry
te Aardenburg, Verhage te Ter Neuzen
en Elenbaas te Hulst, qeen gemakkelijke
taak had.
Voor brood werden de prijzen toege-
kend als volqtle M. Dekker te Hoede-
kenskerke, 2e D. Bakker te Goes, 3e Van
der Vreuqde te Wolfaartsdijk, 4e Vlieger
te Kuitaart.
Voor beschuit: le prijs Vleugel te Goes.
2e Goeman te Goes, 3e Wijffels te Bier-
vliet.
Voor boterletter le prijs J. Heijens te
TER NEUZENSCHE COURANT
MET GRATIS GRENADINESAUS PUDDING
EEN HEERLUK NAGERECWT
per half ons
i i
is het geheim van het groote succes,
hetwelkPersil heeft en daaraan alleen
dankt het zijn algemeene bekendheid
Zeker, er wordt U dikwijls iets
aangeboden. dat „even goed" of zelfs
„beter dan 'Persil zou zijn. Laat U
echter niet van de wijs brengen:
Persil is het meest volmaakte
waschmiddeldat men zich kan
denken er bestaat niets beters1
Vraagt gratis brochure „De Reiniging
der Wasch" b/d. Eemge Imp. E. Oster
mann Co. Amsterdam Fabrikante
Henkel 6, Cie.. A G., Diisseldort