ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. mmAOSSSSiSs' EM" AS"!*!. No. 8283 Vrijdag 15 Juni 3928 68e Jaargang Eerste Blad. Veikeerde en goetie veigeltiing. Persi! A8iH<£i£NTSPRIJS: BUITENLAND. IN Binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetalinq fr. per post 6,60 per jaar Voor Belqie en Amerika f 2,25, overiqe ianaen 2,60 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetalinq. Dit blad verschijnt iederen Maandaq-, Woensdaq- en Vrijdaqavond. De qoede verqeldinq zou evenzeer de ver,keerde, en de verkeerde verqeldinq zou evenzeer de ware kunnen worden qe- noemd. Het is maar de vraaq op welk standpunt men qaat staan. Het is ook hier de kwestie, of men het natuurlijke, het meest qanqbare, het qewone, en bijna i*oo» iedereen in praktijk qebrachte als het normale beschouwt, en qeen andere zedelijkheid zou willen kennen en erken nen dan die steunt op den vrijwel alqe- meene qanqbaarheid van qebruiken en gerwoonten. Of... dat men, dus erkennend de verkeerdheid van het menschelijke hart en de zelfzuchtigheid van s men- schen drijfveeren, uitqaat naar iets hoo- gers en edelers, en daarom ook dankbaar erkent, dat er noq een andere zedewet is dan wat de qroote massa als zoodaniq pleegt aan te nemen. Immers staan wij op dit standpunt, dat niet datqene, wat wij gewoon zijn, de zedelijkheid isgeluk- kig spreken wij noq altijd van qoede en van kwade zeden, daarmee aanduidend, dat niet zonder meer de meerdere of min- dere qanqbaarheid of algemeenheid van een bepaalde zaak haar bestaansrecht wet- tiqt ot een aanbevelinq zou inhouden voor haar behartiqinq. Wat is nu de verkeerde verqeldinq De verkeerde verqeldinq is de verqeldinq, die alqemeen onder ons gebruikelijk is. Men zou haar, zooals wij reeds opmerk- ten, evenzeer als de qoede, dat wil zeg- qenals de meest ot meer qebruikelijke verqeldinq kunnen betitelen. Deze ver- geiainq vraaqt alleen naar des mensohen eigen zin en lust, en is alleen inqesteld op ons eigenbelang. Wij zouden het ook noq anders kunnen zeqqen, en het zoo kunnen iritdrukkenDeze verqeldinq is een han- deiwijze, waarbij mem zich richc naar den ander. Men vraaqt dan wat de ander doet en richt daarnaar zijn eiqen daden. Men laat zich dus bij alien handel en wan- del leiden door de levenspraktijk van den ander. Die zal dan bepalen wat wij doen en denken, wat wij doen n laten zullen. Vooral laten. Deze werqeldinqsleer is sterk negatief, maar dit negatieve slaat op zijn tijd toch ook weer vaak over in het positieve, maqfc helaas dan altijd in het positipf-verkeerde. En bij alles laat men den ander of de anderen zijn daden be palen. Daar is bijvoorbeeld iemand, van wien men meent te bespeuren, dat hij ons nooit eens „uit zichzelf' qroet. Wij had- den dat wellicht eerst niet qemerkt, of hadden daar zoo niet bij stilgestaan. Nu echter op een bepaald oogenblik is ons dat duidelijk geworden. En nu komen wij tegelijkertijd tot de erkenning waarvoor zou dat eiqenlijk moeten? \Vaarom zou den wij altijd de eersten moeten zijn. Wat heeft die ander op ons voor, en waarin zou die ander boven ons staan, dat wij ook en noq wel op dit punt altijd No. 1 zouden moeten zijn En daar opeens, ter- wiji de ander zich in het minst qeen kwaad bewust is, houden wij onzen qroet teruq. Zonder eeniqe uitlegging onzerzijds wordt de relatie verbroken. En waren wij nu maar niet altijd de eersten qeweest (en in het begin zonder eenig verzet of be- awaar onzerzijds), maar juist omdat en waar wij altijd de eersten waren qeweest, wordt nu onze weiqerinq van een qroet aan de overzijde beschouwd als een qe- wilde onvriendelijkheid of toegeschreven aan een misverstand of erqer noq aan opstokerij. Of een ander voorbeeldOns wordt iets ter leen qevraaqd door iemand, die daaraan behoefte schijnt te hebben. La ten wij dadelijk erkennen de eene mensch is daar veel makkelijker van dan de ander. Er zijm lieden, die alles durven vraqen en die desnoods ook alles durven leenen. Maar laten wij nu aannemen dit was nu niet een vraaq, die zonder meer onbeschei- dem of overmoedig kon worden qenoemd. Er zou alle reden kunnen zijn om het ver- zoek in te willigen. Alleen nu ontdekken wij opeens, dat hier iemand ons iets te leen vroeg, die zelf nooit of te nimmer 6ns iets had geleend. Of wij hem of haar wel eens iets te leen qevraaqd hadden, is de qroote vraaq, en dat doet er nu eiqenlijk ook minder toe. Iemand, die een reden of oorzaak zoekt, kan er ten alien tijde wel een vinden. Voor ons wordt nu in ons bepaald qeval dit een reden, en naar wij schijnen te meenen zelfs een heel billijke reden om aan het verzoek om iets te willen uitleenen qeen gevolg te geven. Wij weiqeren. En zelfs meenen wij voor onze weiqerinq het volste recht te hebben. Of n6q een voorbeeld. Daar schijnt iemand, hoe dan ook, een beroep te doen op onze liefde. Laten wij erkennen voor deqenen, die de ooqen open willen hou den, is daarvoor vaak heel veel gelegen- heid. Aan tal van zijden is gelegenheid om onze liefde te plaatsen. Maar wij be- hoeven daartoe noq niet eens zoo heel ver van huis te qaan. Zelfs zal het aan bevelinq verdienen om met het plaatsen van onze liefde niet al te ver te qaan. Al- gemeene menschenmin ontaardt zoo spoe- INGEZONDEN MKDEDEELIS6EN. PUDDINGRABRI K J&JT-'jPOJLRZLK. GQOMfNGEN dig in een vrij slap geliefhebber. Het zal zaak zijn toch vooral den naaste lief te hebben, en dan niet dien naaste zooals hij wel eens qenoemd wordt iedereen, maar ec'ht bijbelsch degene, die door God op onzen weq wordt geplaatst. Zulke naas- ten hebben wij alien, hoe klein onze kring soms ook moqe zijn en hoe vereenzaamd veler leven er ook uit maq zien. Zoo iemand legt nu haast beslaq op onze liefde, heeft er in elk qeval qroote behoefte aan. Maar nu qaan wij weer redeneeren, en vraqen wij ons zelf atHeeft die persoon, die een beroep doet of schijnt te doen op onze liefde, ons ook al eens op een of an dere manier n bewijs gegeven van zijn liefde Daar was anders wij zeqqen dit zeker te weten wel aile gelegen heid voor qeweest. Maar toen heeft die ander daar heelemaal qeen gebruik van gemaakt. 't Was anders vrij gemakkelijk qeweest, wij weten dat alles heel nauw- keunig. En daarom, nu behoeven wij daar ook niet aan te doen, en kunnen wij gerust de gelegenheid om hem of haar iiefde te bewijzen vooflbij laten qaan. Waar wij qeen liefde ontvingen, meenen wij ook qeen liefde te hoeven teqeven. En zoo zetten wij, voordat wij begonnen zijn, alle steunverleeninq reeds stop. Wij groeten niet dan die ons qroeten, wij leenen alleen aan deqenen, van wie wij hopen weder te ontvangen, en wij hebben alleen lief die ons liefhebben. Zoo bepaalt hun qedraq het onze. Dit is de qewone verqeldinq, de echte, dat wil zeqqen de meest qanqbare, maar ook de verkeerde, die enkel ieidt tot kwaad en erqer. Maar er is ook een andere verqeldinq denkbaar, de ware, de rechte, die, hoe weiniq zij ook in praktijk moqe worden qebracht, desniettemin de ware en .eenig qoede is. Dat is de verqeldinq, die wij haast zouden kunnen noemen ,,de binnen- ste-buiten-qekeerde Daarbij vraaqt men niet wat deden de anderen aan of tegen- over mij», en zal ik dus nu in antwoord daarop hun doen maar daarbij vraaqt menwat zou ik gaarne hebben, dat men mij deed, en dan wacht men niet meer af, of dat nu werkelijk ook gebeurt, neen, men begint maar dadelijk en doet het, precies in opvolging van het woord van Jezus, die gezegd heeft ,,Alle dinqen dan, die qij wil't, dat u de menschen zouden doen, doet qij hun ook alzoo, want dat is de wet en de profeten." Het is merkwaardiq en uiterst leerzaam om te zien, hoe onze Heiland zelf deze verqeldinqstheorie in praktijk heeft qe bracht. Hij wachtte nooit af, wat de an deren zouden doen. Hij liet zijn qedraq niet afhangen van of bepalen door het qe draq van den ander. Hij beqon zelf. Hij was altijd zelf de eerste. Jezus wachtte bijvoorbeeld niet af, of en tot men Hem recht deed, en Hem tot zijn recht deed komen. Had Hij daarop qewacht, van de menschheid zou niet veel terecht zijn ge- komen. Neen, Hij beqon er uit zichzelf mee, om eerst den menschen recht te la ten wedervaren. Hij liep dus ook nooit iemand onder den voet. Kwain er n ge- bogen vrouwtje naar de synagoge, waar nie'mand een qoed woord voor over had, en waar dus ook niemand eeniqe aan- dacht aan schonk, Hij zaq haar en ontfermde zich over haar en hielp haar afdoende. Stonden er twee personen te gelijkertijd bij hem, die beiden zijn hulp inriepen de overste der synaqoqe Jalrus, en een eenvoudige vrouw, die al jaren en jaren, twaalf jaar nu reeds, een ziekte had gehad, dan qaf de Heiland niet de voor- keur aan dien overste, maar liet Hij zich zelfs een oogenblik door die vrouw terug- houden, en'hielp Hij haar, die niemands attentie qenoot, het allereerst. En waren de discipelen druk in qesprek over theo- logische en vooral over dogmatische kwesties, dan verloor de Heiland de kin- derkens niet uit het ooq en hun moeders, en zegende ze rustig en van harte. Zoo zocht jezus overal en alom het qoede in de menschen. En dat terwijl de Hem om- rinqenden voortdurend er op uit schenen om fouten en qebreken in Jezus te vinden. Ook al lukte hun dat niet, zij waren er niettemin maar aldoor op uit. Tenslotte noem ik het allergrootste, datqene, waarin Jezus Christus het sterkst boven alien uit qaat Zijn vergeving. Wij vergeven zoo weiniq. Wij doen dat misschien ook wel, omdat ons zoo weiniq verqeven wordt. Jezus had niemands vergeving noodig, ook die van God niet. Hij heeft wel ons geleerd om te bidden: ..Verqeef ons onze schulden 1" maar Hij heeft zelf een der- qelijk gebed nimmer behoeven op te zen- den. En toch hoe was Hij gaarne be- reid om ons alles te verqeven. Van zoo iemand, die op een dergelijke wijze zoo zijn eiqen voorschriften in prak tijk brac'ht. van zoo iemand willen wij j gaarne hooren en nvaarden den reqel I der verqeldinq ,,alie dinqen dan, die qij wilt, dat u de menschen zouden doen, doet qij hun ook alzoo Nu heeft men wel eens beweerd van zekere zijde of zijder, dat er ook in dit voorschrift van den Heiland niets nieuws zou zijn gezegd. Dat was ook al lanq voor Jezus zoo gezegd en geleeraard, zeqt men dan. Ook al was dat zoo, dan was het nieuwe in dit woord van Jezus toch altijd noq aanwezig, waar Hij het niet slechts zeide, maar het ook deed. Bovendien is deze bewering onjuist. Want nooit heeft iemand dit voorscbrift in dezcn vorm uit- qesproken. De Rafcbijnen brachten het niet verder dan een vermaning om den ander niet aan te doen datqene, wat wij ook niet gaarne zouden ondervinden of lijden, zoo onqeveer op de manier van het bekende Wat gij niet wilt dat U geschiedt, Doe dat ook aan een ander niet Jezus echter qaf dit voorschrift in veel uitnemender en positiever vorm. Hij ver- maande ons om te doen alles wat wij wil- den, dat men ook ons deed. Laten wij ten slotte vooral op drie dinqen daarbij letten. Het eerste is dit, dat Jezus ons aan- spoort om te doen. Hij vraaqt van ons da den. Misschien zijn wij daar wel eens wat erg laksch in. Men iieeft ons herhaalde- lijk haast smadelijk qesproken over qoe de werken", waardoor wij niets zouden kunnen verdienen. M,aar dat is toch alleen omderwilie van dit efcne, dat wij niet mo- gen blijven staan bij de uiterlijkheid. Wij moeten steeds bedenken niet de daad zelve redt of behoudt of zaligt, het zijn niet onze uiterlijke daden, waar het in laatste instantie om qaat, neen, het qaat om onze gezindheid. Echter maq ons dit niet teruqhouden om dan nu toch het qoe de zeer beslist te doen. Het tweede, waarop wij willen wijzen is dit wij moeten niet vraqen, of men het ons doet, wij moeten aleen maar vraqen en onderzoeken wat wij zouden willen, dat men ons deed. Wij willen dus in gee- nen deele ons leven laten richten of bepa len door anderen, die met al hun qebre ken en fouten ons leven, waar toch al zoo- veel aan ontbreekt, al maar sohever zou den trekken. En in de derde plaats Jezus zeqt zoo beslist en sc'hoon Alle dinqen, die qij wilt, dat u de menschen zouden doen, doet qij hun ook alzoo Alle dinqen. Dat is dus wel 'n heel vol levensproqramma. Wij hebben dus een zware taak voor ons. Er is heel veel te doen. Wij komen nooit uitqewerkt, wij kunnen nimmer zeqqen ,,ik heb genoeg qedaan. Maar toch en ook juist in dezen weq ligt een heerlijke en schoone roepinq, een voile taak voor een vruchtbaar en Godverheerlijkend leven. wed. E. de Meijer om verminderinq van haar aanslag wegens verqunninqsrecht. Aan L. E. E. Noteris te Aalst werd ver- qunninq verleend tot het hebben van een erker boven gemeentegrond aan een wo- ning in de Stationssfraat, teqen een retri bute van 5. Aan K. van Pienbroek en G. A. Hame- link werd voor het verbouwen van hunne perceelen afwijkinq toegestaan van art. 10 der Bouwverordening. Besloten werd tot aankoop van een strookje qrond qeleqen voor de Moffen- schans van den heer A. de Bruijne, ter verdere verbetering van de aansluiting van de Axelsche straat met den Prov. weq naar Axel, en om ten behoeve der Bad- en Zweminrichting opnieuw in erf- paeht te nemen den rijksqrond waarop die inrichtinq is qevestigd. Een voorstel om aan de Zuid Neder- landsche Radio Distributiemaatschappij te Vlissinqen vergunning te verleenen tot het spannen van draden enz. over open- bare straten en gemeente-eigendommen ten behoeve van het distriibueeren van radio-uitzendinqen werd. in ver'band met verschillende gevraagde inlichtingen, tot een latere verqaderinq aanqehouden. Besloten werd tot verkoop van perceel- tjes bouwgrond aan de Scheldekade aan mevr. wed. C. Koch en den heer H. R. A. de Meijer. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. 3035Y Lichte baai 2Set. TAB A 20 ZEEPAARD 15 Buifengewoon hanc'ig HET ONDERHOUD VAN DE SCHELDE. Maandag hebben een aantal journalis- ten, op uitnoodiging van den Belgischen minister van spoorwegen en verkeer, Lip- pens, aan boord van een politievaartuig een tocht gemaakt op de Schelde, om den toestand der rivier bij haar monding in oogenschouw te nemen. Bij Valkeniers gaf de heer Claes, inge- nieur bij den waterstaat, een uiteenzettinq van de werken tot het op peil houden der rivier. Hij wees op het onberekenbare van de Schelde, daar de zandbanken steeds van plaats veranderen. Hij deed mede- deeling van een plan, dat de regeering ter studie is voorgeleqd. bestaande uit een indijkinq van de Scheldeoevers bij de monding. De kosten van het plan bedra- qen 500 millioen francs. In plaats van de 10 millioen, die de Staat thans uitgeeft voor het baggeren op de Schelde, zou het beter zijn een bedraq van 30 millioen be- schikbaar te stellen voor het graven van diepe vaarqeulen, die het mogelijk maken schepen met een qroote tonnenmaat tot Antwerpen te laten opvaren. De heer Claes verklaarde voorts, dat verzanding van de Schelde niet te vreezen is. Een der aanweziqen vroeq hem, waar- om de baqqerwerken door Nederlandsche firma's qeschieden, waarop hem werd ge- antwoord, dat de werkzaamheden worden aanbesteed en de Nederlanders beter uit- qerust zijn dan de Belgen en minder duur zijn. i "tEiTnEUZEN, 15 JUNI 1928. GEM EENTER A AD VAN TER NEUZEN. In de Donderdaq gehouden raadszit- tinq werd afgewezen een verzoek van de De onvergelijkelijke Kwaliteit Zelfwerkend Waschmiddel. Een voorstel van Burq. en Weth. tot het verpachten van een terrein nabij de j beqraafplaats voor afqrazen door vee aan Gebrs. Faas werd naar aanleidinq van een voorstel van den heer Verlinde ver- worpen. Deze acht het daarvan ontvan gen bedraq gerinq en het is een terrein dat door de jeugd gaarne als speelterrein gebruikt wordt. De heer Hamelink, die met dit voorstel instemde, deelde mede dat qroepjes jonqelui zelfs afspreken om het op verschillende uren te qebruiken als voetlbalterrein en er wedstrijden hou den. Nadat daarover reeds tal van jaren qe sproken is, deden Burq. en Weth. thans een inqrijpend voorstel tot verbetering van straten, om n.l. in de Nieuwstraat de stoepen op te ruimen en bij het bestaande klinkerpad te voeqen en op die breedte aan te leggen een tegeltrottoir. Voorts om de keibestrating in de Nieuwstraat en Korte Kerkstraat uit te breken en te ver- vangen door een nieuwe bestrating met platte keien, en voorts om een tegeltrot toir aan te leggen in de Grenulaan ter breedte van het bestaande klinkerpad en de stoepen voor de woninqen, waarvan, behoudens die van enkele perceelen, de eigenaars bereid qebleken zijn den eigen- dom van den qrond aan de qemeente over te draqen. Bij die overqifte is bepaald, dat de teqenwoordiqe eigenaars worden gevrijwaard voor eventueele retributie wegens het hebben van voorwerpen op. boven of over den qrond die door hen aan de qemeente wordt geschonken. De raminq voor de bestratinqswerken be- draagt onqeveer f 22.000. welk bedraq, tot aller verrassinq Burq. en Weth. kon- den voorstellen te dekken uit de qewone begrooting, terwijl men noq een wegen- fonds van f 9000 in petto houdt. De qrond van de stoepen aan de Grenulaan werd als schenkinq aanvaard. Tot lid der commissie van toezicht op het L. O. in de kom, wegens het bedanken van den heer A. C. Muste werd benoemd de heer J. D. Bruggink. In verband met uitibreidinq van het Burgerlijk Armbestuur met 2 leden werden benoemd de heeren J. Oostdijk te Sluiskil en A. Reuneker, de laatste buiten de aanbevelinq van het Burq. Armbestuur, overgenomen door Burg, en Weth. De laatste benoemde werd aanbevolen door het R. K. Armbe stuur en de St. Vincentiusvereeniginq en in den raad bepleit door de heeren Colsen en De Bakker. De heer Hamelink be- tooqde dat er, sinds de heer Van Driel heeft opgehouden lid van het Burq. Arm bestuur te zijn, teqenover de arbeiders een taak te vervullen is en beval daarom ter benoeming aan zijn partijgenoot. den heer Van den Bulck. Bij de stemming kon deze het echter niet halen. De be- sprekinqen werden zeer breedvoeriq, daar de heer Bedet het Burq. Armbestuur ver- dediqde teqen de beschuldiging van con- servatisme en het streven der Roomsch- Katholieken te ver gaand achtte, aange- zien de voorgedragenen toch ook re«pec- tabele Katholieken zijn. Bij de omvraag protesteerde de heer Van Aken teqen het houden van het fes tival op Hemelvaartsdaq vanaf 2 uur na- middag, hetgeen hij in strijd achtte met de Zondaqswet, aanqezien de Ned. Herv. qemeente dien daq des namiddaqs van 2 tot 4 uur kerk houdt. Het protest vond bij enkele leden steun, bij andere bestrij- dinq, terwijl de voorzitter het verloop der zaak meedeelde en van oordeel is dat niet gehandeld is in strijd met de Zondaqs wet. Dat qeen feestelijkheden mogen plaats hebben dan na het eindiqen der qodsdienstoefeninqen kan z.i. niet betee- kenen dat eerst alle kerken qesloten moe ten zijn. Hij wijst op de Geref. qemeente waar men des Zondaqs kerk houdt tot 8 uur 's avonds. 40-JARIG JUBILEUM. Heden herdacht de heer A. Spruiten- burq, gemeente-geneesheer alhier, den daq, waarop hij voor 40 jaren tot arts promoveerde. Naar wij vernemen werden den jubilaris .een schat van bloemstukken aangeboden, terwijl hedenmiddaq zeer velen hem ten zijnen huize kwamen qelukwenschen. Ook het qemeentebestuur deed van zijn belanqstelling blijken en werd hem door den Geneeskundigen Krinq in Zeeuwsch- Vlaanderen O. D. een fraai marmeren beeld aangeboden. PROVINCIALE BROOD- EN BESCHUITWEDSTRIJD. Voor den gisteren alhier in het Hotel Rotterdam" gehouden provincialen brood- en beschuitwedstrijd. jnqericht door den heer A. GernaeyVan Gijsel te Hulst, en waarvoor ook een qouden en eene zilveren medaille geschonken was door den heer C. de Meijer, molenaar te Ter Neuzen, bestond veel belanqstelling. Er werd door 130 personen aan den wedstrijd deelgenomen, die prachtig brood en beschuit hadden inqezonden, zoodat de jury, bestaande uit de heeren Henry te Aardenburg, Verhage te Ter Neuzen en Elenbaas te Hulst, qeen gemakkelijke taak had. Voor brood werden de prijzen toege- kend als volqtle M. Dekker te Hoede- kenskerke, 2e D. Bakker te Goes, 3e Van der Vreuqde te Wolfaartsdijk, 4e Vlieger te Kuitaart. Voor beschuit: le prijs Vleugel te Goes. 2e Goeman te Goes, 3e Wijffels te Bier- vliet. Voor boterletter le prijs J. Heijens te TER NEUZENSCHE COURANT MET GRATIS GRENADINESAUS PUDDING EEN HEERLUK NAGERECWT per half ons i i is het geheim van het groote succes, hetwelkPersil heeft en daaraan alleen dankt het zijn algemeene bekendheid Zeker, er wordt U dikwijls iets aangeboden. dat „even goed" of zelfs „beter dan 'Persil zou zijn. Laat U echter niet van de wijs brengen: Persil is het meest volmaakte waschmiddeldat men zich kan denken er bestaat niets beters1 Vraagt gratis brochure „De Reiniging der Wasch" b/d. Eemge Imp. E. Oster mann Co. Amsterdam Fabrikante Henkel 6, Cie.. A G., Diisseldort

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 1