Financieele BericLten. SEMEM60E 8ERICHTEH. VERKOOPINGEN EN AANBESTEDINGEN. A. C. LENSEN'S STOOMVAART- MAATSCHAPPIJTER NEUZEN. XEEVAARTMAATSCHAPPIJ „SCHELDESTROOM." STRAATROOF. f UAU- C^MEENTERAAD VAN STOPPELDIJK. SCHEEPVAARTBEWEGING. De heer Jenny Weijerman bespreekt het waken van. een spoorlijn WosnsdrechtAnt- weipen en zegt daarbij de spoorwegen niet ■oo heel groot bezwaar tegen bestaat, behalve «(e eisch van Financien, dat dan *aan de grens een volledig douanekantoor wordt gebouwd. Wellicht kunnen Ged. Staten deze kwestie eens wet Financien bespreken. iDe Voorzitter zegt, dat ook deze kwestie de velle aandacht van Ged. Staten heeft. De heer S. J. Gast bepleit een latere ;)ost op Zondagavcnd van Numansdorp op /yjpe, opdat met auto's enz. nog later uit Brabam naar Schouwen kan terugkeeren. De heer Kftamgr, inspecteur der Ii. 1. M. ■egt, dat de boot speciaal voor reizigersvervoer in bestemd, maar wil toch de zaak nader doen ovcrw6?Gn. De Burgemeester van St. Phil psland, bepleit ook enkele verbeteringen, inzake den tiam- dienst der R. T. M., waarvan overwegmg wor<lt toegezegd. De heer Jac. Welleman zegt, dat hij als de hoofdverkeersweg in Zeeland beschouwt de spoorlijn YlissingenRoosendaal, voor wat be- treft de verbinding met de andere deelen, van Nederlanri. Er moeten op die lijn z.i. mmstens drii; goede sneltreinverbinidingen per dag zijn in beide richtingen, die dan door trainmen en booten bjj vertrek in de richting Roosendaal moot gevoed worden uit het achterland, en deze vervoermiddelen by aankomst der snel treinen uit Holland de reizigers nog moeten distribueeren over dat achterland. Zooals het nu is vertrekt een stop rem 's morgens vroeg uit Vlissingen voor de klei- »ai'e stations aan de lijn, en deze is te vroeg voor het achterland, maar ook de daarop vol- gende eerste sneltrein zou het heele achtet and moeten kunnen medenemen. Op Walcheren komt de tram van Domburg echter eerst te 8.58 te Vlissingen en te 8.50 te Middelburg. We3 komt er te Vlissingen een boot van Bres kens voor het vertrek van dezen sneltrein, maa op die boot rijdt geen tram van Bres kensMaido.ghem, dus ook hier moet men •venals op Walcheren maar op eigen gelegen- heid er z'en te komen. Ook de Z.-Bevelandsche spoor geeft geen aansluiting op dezen trem. Dit Wemeldinge is men te Goes te 8.13, uit Borsselen te 8.08 -en de sneltrein vertrekt te 7,43, Voor Noord-Beveland en Oostelijk Z.- Vlaarwleren is er wel aansluiting. Het is dan ook onbillijk tegenover de bussen zco groot te doen. Voor den tweeden sneltrein, die te 13.14 van Vlissingen vertrekt, komt de Dom burgsche tram weer veel te vroeg, terwijl voor aansluiting van Schouwen de speling ook veel te groot is. Voor den avondsneltrein komt de ringlijn ook weer te laat aan. Met een beetje goeiien wil, is wel wat te veranderen. Ook fcerug ondervintlt men hetzelfde en spreker vraagt verder o.a. of met een motorwagen, maar dan een verbeterde dan de nu gebruikte ook niet meer lokaalvervoer op de lijn Vlis singenRoosendaal zou kunnen plaats hebben. Spreker beklaagt zich dan over de slechte post- ver.binding KrabbendijkeMrddelburg, te meer waar de middag-stoptrein geen post mede- ueomt. Dan is er ook het veel te vroeg aan- komen van de schoolkinderen te Goes, d.e uit Noord-Kraafiert komen, namelijk reeds te nfii verde, het des avonds reeds vroeg weg moeten als men bijv. te Middelburg of Goes eene vergadering wil bij wonen, Overal elders in het land is er des avonds een goed gerfegeld lokaal verkeer. Spreker wijst er dan op, dat niet alle trammen speciale marktritten maken, dat Noord-Beveland reeds om half acht over moet zijn en de boot Anna Jacobapolder Zijpe slechts sporadisch vaart. Door samenwerking sou veel te verbeteren zijn. Spreker legt door hem gemaakte staten en plannen aan Ged. Staten over. De heer Jenny Weijerman is gemachtigd de reden mede te deelen waarom de N. S. niet tegenwoordig zijn. Deze ontwerpen een dienst- regeling, die aan den spoorwegraad wordt ge- zonden, waarna de ^Minister de regeling vast- «telt. De directie meent dan ook niet tot at zonderlijke besprekingen als deze te moeten overgaan. Als de vertegenwoordiging van Zeeland in den "spoorwegraad niet goed is, moet men die veranderen. Spreker wijst op een dienst van een der motorwagens, waarop het gemiddeld aantal passagiers e6n bedraagt. Autobussen met zulk nee, resultaat rijden dien dienst ook niet meer. Spreker komt dan op de wijziging van de mid- dagsneltrein in een stoptrein en omgekeerd en ■egt, dat hierdoor nu wel de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen hun N. Rotterd. krij- gen, maar nu is dit niet meer het geval met die van de dorpen van Zuid-Beveland en doet zich hier het eigenaardige voor, dat de belangen van hen, die in de streek wonen, waar de trein doorrijdt, achtergesteld worden bij die van hen, die er verder af wonen. De motorwagens zul- len zeker nog verbeteren, het gold een eersten proef met dit soort wagens. Met een eenmans rwolorwagen is zeker nog veel te bereiken. ALs men zegt, dat de bussen beter verkeer geven, omdat zij in de kommen der dorpen komen, dan zegt spreker, dat men nu eenmaal niet van den trein in zijn bed kan roller.. Hij arkent dat op Zuid-Beveland veel te verbeteren ia en zal dit gaarne met de directie der N. S. bespreken. De heer Harte achtte het noodig om, ter voorkoming van een verkeerden indruk, op te komen tegen het betoog van den heer Jenny Weijerman, waar deze het had over de avond sneltrein uit Roosendaal. Die avondsneltrein is hersteld, na pogingen die daarvoor geduren- de ruim een jaar zijn aangewend door de tamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaan deren. die daarbij gesteund werd door eei. eommissie uit een zestal gemeentebesturen uk Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, de Zeeuwsche Handelsreizigersvereeniging en de Midden standsvereeniging te Zierikzee. Daaruit mag worden afgeleid, dat er toch wel iets meet achter zat dan het lezen van de N. Rotterdam Hier, waarover de heer Weijerman zich wel wat mnalend uitliet. De heer De Beste sloot zich hierbij aan en kon, als vertegenwoordiger van hen die dage- ljjks van de treinen gebruik maken om hun bestaan te vinden, mede deelen, dat deze voor hunne belangen den bestaanden sneltrein be- slist niet zouden willen missen. De heer Thouars, directeur van Breskens Maldeghem, zegt ook rekening te moeten hou- 4en met de belangen der aandeelhouders; rijden op de eerste boot zou groote moeilijk- heden met zich brengen. Verschillende heeren brengen nog wenschen naar voren, o.a. wijst de heer De Beste, op de •lechte verbinding van Goes b.v. met IJzendijke; de heer De Regt wil ook op den avondstoptrein nog gelegenheid van Goes uit Noord-Beveland te bereiken; de heer Wind van Merkesteyn segt bij de Z.-V. tram verbeterde aansluiting te Walsoorden in bewerking is; de heer Mulder vraagt voor excursies, die de Zeeland naar Belg:e wil organiseeren, ook medewerking van den Prov. stoombootdienst om op een biljct te kunnen werken, zooals BreskensMaldeghem reeds toezegde; de heer Geerts betreurt de moeilijkheid op een dag heen en weer van Oost aaai West Z.-Vlaanderen te reizen; de heer Harte vraagt enkele wijzigingen in den boot- dienst van Vlissingen op Ter Neuzen, teneinde aansluiting te verzekeren op den trein naar Gent die des morgens 7,20 en des namiddags te 5,35 vertrekt, waardoor een goede directe verbinding van af Walcheren met het centrum van Belgie wordt verkregen. Komende tot de tarieven, is het de heer Harce, die aandringt te overwegen, een tarief te maken voor kleine vrachten, zoodat men bijv. weet, wat een pak van Sluis naar Burgh kost, dit kan door onderlinge samenwerking. De heer Collot 'd Escury Sr. meent de oud- ste der aanwez'gen te zijn en brengt hartelijk dank aan Ge<l. Staten voor het beleggen dezer vergadering, al weet men heel goed, dat niet alles kan worden verkregen, wat. men wenscht. St, Uit JVtUl UW1 UllUtillliftt o- J j 7 - De heer Baron Collot d Escury Jr, wijst op Maar het doet reeds goed te-merken, dat de/ belangrijke zaken de aandacht van Ged. bta- ten hebben. Spr. brengt den Oommissaris der Koningin dank voor de wijze, waarop hij de vergadering leidde. De Commissaris der Koningin dankt namens de z.i. hcoge vrachttarieven op tie Prov. boo ten, bijv. per 100 K.G. 65 cent naar Hans- weert en 1.30 naar Hodekenskerke, terwijl men met de Telegraaf 1.20 betaald tot Rotterdam toe en met den beurtschipper f 0,85. De boot mag iets duurder wezen, omdat zij geregeld een paar maal per dag gelegenheid biedt. De heer V. d. Weijde zegt deze kwestie bij de booLcommissie reeds onder de oogen is ge- zien, men sohrikt echter wel terug voor het groote verschil in opbrengst. De heer J. Vogelvanger, Voorzitter van den Krmg Hulst der Z. L. M., zegt ook ernst ge bezwaren te hebben tegen de h-oge tarieven. De heer De Beste betoogt de wenscheiijkheid niet alleen voor pleizierreizigers in den zomer retours beschikbaar te stelien, maar ook in andere tijden voor hen, die voor hun werk van de booten gebru k moeten maken. De heer Welleman betoogt voornamelijk het groote verschil in vrachtprijs bij de verschd- lende trammaatschappyen en wijst -pec.aal op den prijs voor bietenvervoer, waarbij de tram B eskens—Maldeghem belangrijk duurder Is dan andere maatsohappijen. De heer Gast onderschrijft dit geheel. De heer Thouars zegt, dat men niet vergeten moet dat het .bietenvervoer een der kurken is, waarop de tramlijn drijft, m.n gebru kt ei matenaal, laadplaatsen enz. voor, die 2/3 van het jaar renteloos staan. Trouwens men vraagt bij het bietenvervoer niet naar den prijs, maai zegt steeds: vlug, vlug, vlug. Thans kwam men tot de lar.dwegen, en daarbij was het de heer Hoogenboom, die be- toogde, dat de Provinciale weg door het Nuoi- den van het eiland Schouwen niet de meest ge- wenschte is, er moet een weg zijn midden door het eiland, die dan gevoed wordt door polder- en gemeentewegen, die er op aansluiten. Voor de tramlijn is het iets anders, omdat men i s, met splitsen kah zonder groote kosten te ma ken. Een wegenplan moet een straalvormig p.an zijn. De Voorzitter zegt overwegmg toe,; maai meent men zeer dankbaar moet zijn vooi de wegen, die nu op het plan staan. De heer Geerts bepleit verschillende wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen, daar er in 0. Z.-Vl. vele onbereidbaar zijn, omdat ze door de po - ders eigenlijk alleen voor bietenvervoer zijn ge- maakt. O.a. noemt hij een weg van IJzendijke over Philippine, Axelsche Sassing naar Graauw en een van Rustwat over Stoppldijk naar Axel. De Voorzitter zegt, dat deze wegen bijna alien op het Prov. wegenplan voorkomen. De heer Collot d' Escury Sr. zegt, dat goed werk zou gedaan worden door subsidie te ver- leenen voor verbreeding van de polderwegen, door de landbouwers ten hunnen koste voor hun eigen vervoer aangelegd. Hij zou het "een goede verbetering achten indien er met macadam verharde zijpaden kwamen. Voor de kosten daarvan wenscht hij subsidie; het zal daarbij om betrekkelijk kleine bedragen gaan. De heer Vogelvanger vraagt of Ged. Staten ook eenigen invloed op het Rijkswegenplan kunnen uitoefenen. De Voorzitter zegt alleen aandnngen op spoedige uitvoering. De heer Vogelvanger vraagt dit dan vooral te doen voor den weg Hulst-Belgische gren-. De heer Mulder wijst op het steeds grooter wordende aantal automobielen, dat met de Zee- land vervoerd wordt, maar een groot bezwaar is de slechte weg Vlake-Bergen op Zoom en vooral ook de daarin voorkomende onbewaakte overweg. Hij vraagt ook in deze op verbetering aan te dringen. De heer Hoogenboom zou twee plannen wil len hebben, eerst de bestaande bocht enz. weg- nemen. De heer Harte bracht ter sprake de stoor- een meisje van 7 en in een wagentje een meisije van 2 jaar. Toen het kindermeisje met de kinderwacjen een hoek van een straat oxnsloeq, kwam een auto voorbij, die voor een andere auto wilde uitwijken en tegen een lantaarnpaal reed. Hierdoor brak de paal af en viel op den kinder- wagen. Het in den wagen liggende kin'dje werd zv/aar gewond en was wei- nige oogenblikken later overleden. Het Ged. Staten en namens zich zelf voor deze oudste meisje kreeg eveneens ernstige wcorden en sluit daarop de bijeenkomst. LEENING PROVINCJE ZEELAND. De Kroon heeft goedgekeurd het besluit van Hie Staten van Zeeland tot het aangaan van een leening, groot f 485.000, vooi de kosten van electrificatie van een deel der Noordgroep der provincie. Deze leening zal worden aangegaan tegen een rente van ten hoogste 5 De af- lossing zal plaats hebben in ten hoogste 40 jaar, te beginnen in het jaar volgende op dat, waar in de leening is aangegaan. De uitgifte kan geschieden bij openbave inschrijving of onderhands, naarmate Ged. Staten wenschelijk achten en zulks in stukken van f 1000, die kun nen worden gesplitst in twee van f 500. De leening kan ook aan een instelling worden toegewezen. DE ZAAK DER VLEiN UaMMER I-IYPOTHEEKBANK. Op veizoek van de Ani-.teidamsche recherche ig Dinsdagmorgen te Haat'em aangehouden J. K., aannemer aldaar, teneii.de door den of- ficier van ju.-titie te Amsterdam te worden ge- hooid in verband met de zaak der Veendammer Hypotheekbank. RECHTZAKEN. Politierechter Middelburg. Zitting van Dinsdag 20 Maart 1928. De volgende zaken werden behandtld C. J. J., 31 jaar,arbiider te Biervliet, werd verdacht dat bij op 12 Februari j.l. te Biervliet, Emma Bruggeman heeft geslagen. Eisch f20 boete of 20 dagen hecht. Dnspraak f 15 boete of 15 dagen becbt. plus betaliDg doktersrekening ad f 13,75. A. H., 57 j., onderwgzer te Koewacht, sie(_ulc w. werd beklaagd dat hg op 23 Februari 1928 I k'ranschman" Schmidt, te landen te St. Ing verwondingen, terwijl het kindermeisje een zenuwtoeval kreeg. GEFiNGEERDE ROOFOVERVAL. Dezer dag en werd op een kaslooper van een bank te Ludwigshalen, een over- val gepleegd, waarbij de aanvaller met een buit van 60.000 mark wist te ont- komen. Tihans is een vriend van het ..slacht- offer" gearresteerd, een zekere Kellmann; nasporingen brachten aan het licht, dat deze 22jarige jonqeman een afspraak Lad gemaakt met den kaslooper, om bij de eer ste beste gelegenheid, een overal te fin- geeren, om op deze wijze in het bezit te komen van geld. Het gestolene kon bijna allemaal wor den achterhaald. VISSCHERS IN NOOD. Zeventien van de sprotvischvangst terugkeerende visscbersvaartuigen met zeventig man aan boord konden naar uit Dantzig gemeld wordt wegens ijsvorming aan het strand niet binnenloopen. Op hun noodseinen kon een motorkotter pas veel later de van kou haast verstijfde en ge heel uitgeputte visschers den een na den ander aan land brengen. EEN VL1EGTUIG PARIjSLONDEN IN ZEE GESTORT. Zondag tegen 12 uur is een vliegtuig van de luchtiijn Parijs—Londen, even na het verlaten van de Fransche kust, in zee qestort. De twee mannen, die in net vlieg^ tuiq zaten, de bestuurder en zijn helper, zijn omgekomen. Hun lijken zijn door het Engelsche stoomschip Maid of vjrleans naar Folkestone gebracht. Het vliegtuig was reeds Zaterdagavond van Le Bour'get vertrokken, maar het slechte weer dwong den bestuurder, den te Koewacht, Cyrillus Dominicus van Over loop heeft beleedigd, Eisch f 10 boete of 10 dagen hecht. Uitspiaak idem. J. v. H., oud 32 j., landbouwer te Ter Neuzen, werd ten laste gelegd dat hij op 31 Januari j.l. te Ter Neuzen met een levert bij Calais. Zondagochtend wensch- te hij de reis voort te zetten, hoewel het weer onzeker was. De passagiers wilden echter niet mee en gaven er de voorkeur aan per auto naar Calais te gaan om van- daar met c!e boot naar Engeland over te s eken. Het ongeluk moet vijf kilometer buiten de Fransche kust zijn gebeurd. De geweer op de houd van El. P. Pateer het-fc be9tuurder was 38 jaar oud, de mecanicien geschoten, waardoor de hond verwond werd. j 30, Beiden laten een vrouw en ^een kind ms, die het landverkeer ondervindt door de betliening der bruggen over het kanaal Ter Neuzen-Gent te Sas van Gent en te Slmskil. Het bedienen der groote bruggen met hand- kracht vordert te veel tijd en veroorzaakt 011- noodige stoomis voor het landverkeer. Oniangs werden openstellingen van een half uur, te samen 3 uur op een dag gemeld. Hem is op- gedragen de vraag te stelien of Ged. Staten geen aanleiding zouden kunnen vmden er bij de Regeering op aan te dringen, dat, aange- zien de onderhandelingen met Belgie die, naar gezegd wordt, voor oplossing dezer kwes tie noodig zijn op de lange baan geschoven zijn en door de steeds drukker woulende scheepvaart op Gent de hierbij betrokken Nederlandsche belangen van het landverkeer in toenemende mate worden geschaad, de Nederl. Regeering deze kwestie zelf oplost. Het is in elk geval toe te schrijven aan onvoldoend vooruitzien van Nederlandsche zijde bij de tot standkoming der verbeteringswerken van het kanaal, dat deze toestand is ontstaan. Reeds toen was dit op te lossen geweest. De Voorzitter zegt, dat er ten deze reeds onderhandeld wordt tusschen Ged. Staten en den Minister en tusschpn de P. Z. E. M. en Sas van Gent. Bij de waterwegen werd alleen door den heer Geerts de wenscheiijkheid van een kanaal Axelsche SassingHulst bepleit, ook in e belang van het bietenvervoer. De Voorzitter deelt mede, dat hij over deze zaak ook al een en ander hoorde en zich heeft doen inlichten. Het vorig jaar stond het zoo, dat de Minister van Waterstaat een brier van het comite afwachtte, dat zich voor dezen aan- leg interesseerde, doch die kwam niet. Later heeft het comite aan den Minister vanwege de streek 10 der aanlegkosten aangeboden. De heer Harte, secretaris van bedoeld comite voor den.kanaalaanleg, deelt mede, dat daar- omtrent bjj den Minister een misverstand woe bestaan hebben, daar het comite antwoord ver- wachtte op verschillende aan den Ministei ge- richte brieven. Toen haar evenwel uit een mede- deeling van den Voorzitter dezer vergadei. ng^, bleek, dat Z.Exc. een schrijven van het comite verwachtte, heeft dit daarop vergaderd en aan den Minister schriftelijk gevraagd of deze, in dien de streek 10 in de aanlegkosten bij- droeg, de aanleg zou willen bevorderen. Dat schrijven is omstreeks September of begin Oct. van het vorig jaar verzonden en thans wacht de eommissie op antwoord. Bij de besprekingen der voorschrjften voor autobussen, werd o.a. naar voren georacht, dat de bussen, die voor personen bestemd zijn, ook vrachten vervoeren o.'a. in Tholen eens 1000 K.G. ijzer op een bus, wat zeer gevaarhjk is te achten. De Commissaris der Koningin zegt, reeds in September 1926 aan de gemeentebesturen ei op gewezen te hebben dit zooveel moge.ijr tegen te gaan. De heer Krijger zou het betreuren, als de bussen geen kleine pakjes, bijv. medicijnen voor dokters of veeartsen, of geen couranten- pakken meer zouden mogen vervoeren. Spr. vraagt wat de bedoeling is met de voorgeschie- ven verzekering, is daar ook onder begu pmi verzekering voor eigen schade, daarvoor heett men toch reeds zijn reservefonds. De heer Van der Weijden zegt, dat voorna melijk schade aan passagiers toegebracht, wordt bedoeld. De heer De Beste wijst op gevallen, dat autobusbestuurders rijwielen en vrachtgoederen bij de passagiers binnen plaatsen. Eisch f 20 boete of 20 dagen hecht Uitspraak f 10 bo te of 5 dagen hecht. 4. B., oud 25 j schilder te EGtranche- ment, werd beklaagd dat hp op J. Febr. 1928 te Sluis, W. F. v. Kuqk heeft ge stagen in het aangezicht en geschopt. Eisch f 15 boeta of 15 dagen hecht. Uitsp'aak idem. J. F. R., oud 36 j herbergier te Hoofd- plaat, we;d verdacht dat hij op 16 Febr. 1928 te Hoofdp'aat J. P. Plasschaeit heeft geslagen en gestompt. Eisch f 10 boete of f 10 dagen hecht. Uitspraak idem. - TR4Q1SCH ONGEVSL._ Zaterdagmiddag heeft op het terrein van het nieuwe Academisch Ziekenhuis te Leiden, juist tijdens de o.erdrachtsplechtigheid, een tragisch onge^al p'aats gehad. Eenige kinderen hadden onder het hek, waa mede het terrein is afgesloten, weten door te kruipen en zijn daar vervolgens aan het spelengegaan. By een rioolwater zuive ings- put gekomen, hebben zij toen een houten luik, waarmede deze put was afgesloten opgelicht. Het zevenjarig zoon'je van Dr. G. Siiasny zou toen kijken wat zich onder dit luik bevond en is daarbij in de put terecht gekomen. Op het geschreeuw der andere kinde en kwam hulp toesnellen. Toen het knaapje na een'gen tijd werd opgehaald, zyn eenige doctoren nog on- geveer een uur bezig geweest de levens- geesten op te wekken, echter zonder resultaat. NA F1ER JAAR. De landbouwer J. B. te Elst verloor on- geveer vier jaar geleden bij zijn werkzaum- h^den op het land een gouden ring. Tien hy nu dezer dagen op zijn land aan het eggen was zag hij plotseling itts tan een der eggetanden schitteren. Het bleek de vermiste ring te zyn na. Het verongelukte vliegtuig had twee motoren, 520 p.k. sterk en vervoerde 400 kilo lading. Aan een Reuter-telegram ontleeneniwi| „o_g. dat het vlieaveld C.oydon Zondaa- ochtend om 11 u. 37 een dtaadlooa tele qram omtving, afgezonden door den ver- onqelukten vlieger, waarin werd flemeld, dat het vliegtuig op zee fling dalen. Un- middellijk is dit bericht verder rondgezon- den en «an de schepen in het Kanaal de vtrmoedelijke positie van het vliegtuigop- qeqeven. Korten tijd daarna meldde de bestuurder van het vliegtuig van den dienst Londen—Parijs, dat hi] het wrak van het vliegtuig had gezien en dat een s ,i0mschip Zich in de nabijheid daarvan ophield. Het stoomschip was de Maidot Orleans, die later berichtte twee hiken geborgen te hebben. TER NEUZEN. Gisteren werd in het „Hotel du Commerce" bii den beer De Vrieze, door den architect L. tie Bruijne, namens de N.V. „Nationaal Hou - -drijf" aanbesteed: het bouwen van houtlcod (oppervlakte 1700 M2.) met fabriek houtbewerkingen, garage met bijbehoo sen voor (oppervlakte 1700 M2.) met OtoMk voor houtbewerkingen, garage met bijbehoo- rende werken op een terrein gelegen aan den Statlonsweg alhier. Ingeschreven werd als volgt: lste perceel (graaf;, mets_el-, (l>et™,en straatwerk) Gebr. H. J. L. J. i. i- Ter Neuzen f 16.825; P. van Damme, Philip pine f 16.500; J. H. Rijnberg, Ter Neuzen, f 15195. M W. Nieuwelink, Hoek en W. M. Nieuwelink Ter Neuzen, 13.487; P. M. Oost- dijk, Ter Neuzen, /12.860; A. Strobbe, Huis 2de Jperceel (timmerwerk) C. H. H. Wisse en J. C. Kaijser, Zaamslag, f 18.684; H. Kaij- ser, Ter Neuzen, f 17"\?0;AV J', f .T930' Hulst, f 17.069; H. van Kuyk, Axel, llL930, J. van der Bent, Ter Neuzen, f 13.975, J. H. Rijnberg, Ter Neuzen, f 13.735; Gebr. Verlinde, Ter Neuzen, 13.476; J. A. Meertens, Ter Neu- ^"'de perceel (ijzerwerk) H. J. Reuling, Hulst, f 5760* G. P. Vlaander, Axel, f j684, Gebr. Verlinde, Ter Neuzen. f 5098; J. J- Verlin^p— Hoebe, Ter Neuzen, f 4898. 4de perceel (loodgieterswerk)1 Guequierre- stel den gemeente-secretaris uit zijn ambt te antzetten. De gronden welke tot dit voorstei hebben geleid, werden door den Voorzitter nogmaah toegelicht door te wijzen op de ge- pleegde onregelmatigheden en corrupties. De heer Raes betreurde het ten zeerste, dat er een paar gezinnen in. 't ongeluk worden ge- stort, ook de Burgemeester is door dit geval diep onder den indruk. De heer Baert betoogt, dat den nieuwen raad in dezen geen verwijt kan treffen, hij heeft niet meer dan zijn phcht gedaan. De oude raad is er verantwoordelijk voor als er tnans slachtoffers vallen; de heer Raes heeft veer- heen de rekeningen ook mede gecontroleerd. jJe heer Raes ontkent dit niet, doch zegt, dat hem, noch zijn twee medeleden de onjuiste koersberekening der franken is opgevalien. De heer Van Craenenbroek merkt op, dat er onder het publiek het geiucht loopt van ont- dekte tekorten in kas en vraagt of zulks op waarheid berust. De heer Baert antwoordt hierop, dat m de geheime zitting den Secretaris naar de reden is gevraagd (Le hem bewoog 0111 zonder toe stemming f 20l0 uit de gemeentekas te storten in de kas an het Burg. Armbestuur. Er is gebleken, dat in sommrge kassen te veel, m andere te weinig is. De heeren Raes en Van Craenenbroek liilor meeren of de gemeente schade lijdt, waarop de Voorzitter antwoordt, dat dit nog niet is vast- gesteld, aangezien de boeken zijn verdonkere- iiiaand en rekeningen verduisterddat zou door een accountant moeten worden uitgezocht, doch men is huiverig aan dit onderzoek eenige dui- zenden guldens op te offeren. De heer Van Craenenbroek merkt nog op, dat de menschen betrokken bij 't Burg. Arm bestuur wel weten, hoe groot het bedrag is, dat voor hen op de begrooting voorkomt, waarop de heer Baert repiiceert, dat zulks best mo gelijk is, doch dat ze met weten noeveel er wordt uitbetaald. Het voorstei komt thans in stemming en wordt met vier stemmen voor (de heere* Kerckhaert, Staal, Vereecken en Baert), twee tegen (de heeren Raes, en Van Craenenbroek) aangenomen, zoodat de heer v. S. werd ont- slagen als gemeente-secretays, secretaris van 't Burg. Armbestuur, ontvanger der gemeente en administrateur van het G. E. B. en de heer Du P. als electricien. De heeren Raes en Van Craenenbroek ver- lieten daarop de vergadering. Als lid van 't Burg. Armbestuur werd ge- kozen de heer P. de Maat Az. en tot secretaris ervan den heer P. de Smet. De begrooting werd met f 500 verlaagd. Het percentage voor pensicensbijdrage der ambtenaren werd vastgesteld op 8%. De Voorzitter betreurde het, dat de opcenten op de belastdng van bebouwde en onbebouvvde eigendommen niet meer verlaagd kunnen wor den evenals het feit, dat de begrooting met sluitend kan gemaakt worden zonder verhoo- ging van belasting, daarom moeten de opcenten op personeel- en vermogensbelasting worden verhoogd, evenals de belastingfactor. Besloten werd alsdan de opcenten op de per- soneelebelasting te brengen op 75, van de ver mogensbelasting op 50 en het percent; ge van 1.75 op 2.25. J Ter vooi'ziening in kasgeld werd goedge- vonden bij de Boerenleenbank een leening aan te gaan. Op de vraag of de stroomgelden van het G. E. B. over de maand December reeds zijn ge'ind, werd geantwoord, dat deze nog niet 'zijn geboekt, of ze in kas zijn verantwoord, hierover kan men niet oordeelen, daar de boe ken thans in Middelburg berusten. Bij den administrateur zal men hieromtrent informa tics inwinnen, evenals over de vraag of hij het bedrag van jF 500 heeft gestort als borgstel- ling, daar dit bedrag niet is op te diepen. Wat betreft den electricien is hieromtrent zeker- heid- De vergadering wordt hiema gesloten. s.s. HELENA in lossing te IJmuiden. s.s. MAGDALENA vertrok 21 dezer van Cork naar Rotterdam, s.s. TERNEUZEN in lading te Algiers voor Rotterdam. Directie T. L. L. Nolson. s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, te Antwerpem s.s. SCHELDEDAM, 650 ton, van Rieme naar Kingslynn en Boston wordt heden te Boston verwacht. s.s SCHELDESOP, 750 ton, wordt morgen to Rieme verwacht. s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, In lossing te Antwerpen. s.s. SCHELDED1JK, 7500 ton, van Antwerpe* naar Savannah 10 dezer Azoren gepasseerd. s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, van Ter Neu zen naar Colombo, 11 dezer Suez gepasseerd. SCHELDEPAS, 8500 ton, van Antwer pen naar New-Zeeland 11 dezer Azoren ge- passeerd. s.s. SCHELDELYN, 11000 ton, laadt te Ter Neuzen voor Colombo. s.s. ft ^.De 19 jar ge kantoorbediende H. A. de J. te Rotterdam hteft aangifte gedaan van een brutalen straatroof. Zaterdagmorgen heeft hjj voor de firma Van Rees, Burcksen en Bosman's bandelmaatschappij aan de Wijnhavtn op bet kantoor van de Roiter- damsche Bankvereeniging aan den C ol- singel een bedrag ran 25.000 gt 'iad. Dit ge'd heeft by in een portefeuille geborgen Vandaar is hij naar het postkantoor gegaan en vervolgens is hy naar het kantoor van zyn firma terruggikeerd. Toen hij lunts de Sehynwerkerssteeg kwam, hoorde hij, naar hij vertelde, roepen. Uit nieuwsgierig- heid gii>g hy eens kijken. Plotseling werd hij aan een arm c en portiek binnengetrokken. Tegelijkertyd kreeg by een hevigen slag op het hoofd, waardoor hy eenigszir.s ver- suft raakte. Hij voelde evenwel, dat iemand hem zijn portefeuille ootrukte, en even later, toen hjj weer wat hersteld was na den slag, zag by in de verte nog een man hard wegloopen. De politie van het bureau aan de Groote Pauwensteeg stelt een onderzoek in. EEN TRAGISCH ONGEVAE Men meldt uit Berlijn: Een eigenaardig en tragisch ongeval heeft te BresJau plaats gehad. Ee?h kin dermeisje wandelde met twee kinderen. 5de perceel'(glas- en verfwerk): J. F. Em- maneel, Ter Neuzen, /llfO; J, Bruggeman, Ter Neuzen, f 1120; C. J. de Smidt, Ter Neu zen, f 1095; A. van Duijse, Ter Neuzen, 989. Voor de massa werd ingeschreven door: J. van t Hoff, Hoek, f 49.000; P. A. van Ho™, Axel, £48.600; A. van t Hoff, Axel, f 41.500, C. H. H. Wisse J. C. Kaijser, Zaamslag, f 46.900; A. J. Millenaar, Hulst, 43.000; iP. F, Voet P F. de Waal, Hontenisse, f 39.845; Gebr. H. J. L. J. v. d. Velden, Ter Neuzen, 38.750; A. P. Butler, Axel, f 34.120; A. Roo- 4brs en W. Verlinde, Ter Neuzen, f 33.5/2; J. A. Meertens, Ter Neuzen, 33.300. Voor het lste en 2de perceel, gecombineerd door J. van der Bent, Ter Neuzen, 30.975; J. H. Rijnberg, Ter Neuzen, f 28.800. Voor het 2de en 4de perceel gecombineeid door: H. van Kuijk, Axel, f 16.260; A. da Kever, Kloosterzande en J. F.ide Waal, Kur.aart, Vergadering van'Vrijdag 16 Maart. Wegens ongesteldheid van den Burgemeester opent de oudste wethouder, de heer kerck haert de vergadering. Alle leden zijn aanwezig, behalve de heei Adriaansens" wegens ziekte. De tribune was stampvol. Nadat de vergadering geopend was, gmg de raad in comite tot onderhooring van den Se cretaris, den heer W. v. S. en den electricien F. du P. Bij heropening kwam aan de orde het voor- Van Ter Neuzen: 19 Maart. Nederl. m.s. LIMBURG, 203, steen, Londen. Voor Sluiskil: 19 Maart. Eng. s.s. FUL- LERTON ROSE, 943, kolen, Barry. Voor Sas van Gent: 19 Maart. Eng. 8.6. DAFILA, 969, stukg., Manchester. 20 Maart. Eng. s.s. TOTNES, 138, ledig, Chatham. Van Sas van Gent: 20 Maart. Eng. s.b. TOTNES, 138, fosfaat, Grangemouth. Voor Gent: Eng. s.s. WENNING, 377, stukg., Goole; Belg. s.s. RA.MSCAPPELLE, 709, ledig, Londen; Eng. s.s. ENID MARY, 271, pekkolen, Sunderland; Eng. s.s. NORTHDALE, 313, ledig, Londen; Duitsch s.s. DESDEMONA, 698, gem., Reval. 20 Maart. Eng. s.s. RAVENSCRAIG, 132, ledig, Duinkerken; Duitsch s.s. NOBIS, 631, hout, KristiansundEng. s.s. ARDRI, 190, ledig, Londen; Eng. s.s. ERNRIX, 317, ledig, Londen. Van Gent; 19 Maart. Nederl. m.s. ALBION, 86, macadam, Southwold; Duitsch s.s. MINE RAL, 308, creosoot, Danzig. 20 Maart. Noorsch s.s. DEA, 1459, ledig, Danzig; Nederl. s.s. MERWEDE, 181, fosfaat, Londen; Eng. s.s. WENNING, 377, stukg., Goole; Densch s.s. KNUD, 1188, gem., Kopen- hagen. WISSELKOERSEN. Amsterdam, 21 Maart, 2 nor. Londen Berlyn Parys Brussel Weenen (per 100 sch.) 12,12 59.40 9,77 34.60 34,95 Vreemd Bankpapier. Duitsch 59.40 Fransch 9,77 Bt Igisch 34.60 Oos'.enryksch(per 100 sch.) 34,95 Latan. 12,13 59,42 9,80 34.63 35,05 59,42 9,80 34,63 35,05

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1928 | | pagina 3