Financieele BericLten.
SEMEM60E 8ERICHTEH.
VERKOOPINGEN
EN AANBESTEDINGEN.
A. C. LENSEN'S STOOMVAART-
MAATSCHAPPIJTER NEUZEN.
XEEVAARTMAATSCHAPPIJ
„SCHELDESTROOM."
STRAATROOF.
f UAU-
C^MEENTERAAD VAN
STOPPELDIJK.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
De heer Jenny Weijerman bespreekt het
waken van. een spoorlijn WosnsdrechtAnt-
weipen en zegt daarbij de spoorwegen niet
■oo heel groot bezwaar tegen bestaat, behalve
«(e eisch van Financien, dat dan *aan de grens
een volledig douanekantoor wordt gebouwd.
Wellicht kunnen Ged. Staten deze kwestie eens
wet Financien bespreken.
iDe Voorzitter zegt, dat ook deze kwestie de
velle aandacht van Ged. Staten heeft.
De heer S. J. Gast bepleit een latere ;)ost
op Zondagavcnd van Numansdorp op /yjpe,
opdat met auto's enz. nog later uit Brabam
naar Schouwen kan terugkeeren.
De heer Kftamgr, inspecteur der Ii. 1. M.
■egt, dat de boot speciaal voor reizigersvervoer
in bestemd, maar wil toch de zaak nader doen
ovcrw6?Gn.
De Burgemeester van St. Phil psland, bepleit
ook enkele verbeteringen, inzake den tiam-
dienst der R. T. M., waarvan overwegmg wor<lt
toegezegd.
De heer Jac. Welleman zegt, dat hij als de
hoofdverkeersweg in Zeeland beschouwt de
spoorlijn YlissingenRoosendaal, voor wat be-
treft de verbinding met de andere deelen, van
Nederlanri. Er moeten op die lijn z.i. mmstens
drii; goede sneltreinverbinidingen per dag zijn
in beide richtingen, die dan door trainmen en
booten bjj vertrek in de richting Roosendaal
moot gevoed worden uit het achterland, en
deze vervoermiddelen by aankomst der snel
treinen uit Holland de reizigers nog moeten
distribueeren over dat achterland.
Zooals het nu is vertrekt een stop rem
's morgens vroeg uit Vlissingen voor de klei-
»ai'e stations aan de lijn, en deze is te vroeg
voor het achterland, maar ook de daarop vol-
gende eerste sneltrein zou het heele achtet and
moeten kunnen medenemen. Op Walcheren
komt de tram van Domburg echter eerst te
8.58 te Vlissingen en te 8.50 te Middelburg.
We3 komt er te Vlissingen een boot van Bres
kens voor het vertrek van dezen sneltrein,
maa op die boot rijdt geen tram van Bres
kensMaido.ghem, dus ook hier moet men
•venals op Walcheren maar op eigen gelegen-
heid er z'en te komen. Ook de Z.-Bevelandsche
spoor geeft geen aansluiting op dezen trem.
Dit Wemeldinge is men te Goes te 8.13, uit
Borsselen te 8.08 -en de sneltrein vertrekt te
7,43, Voor Noord-Beveland en Oostelijk Z.-
Vlaarwleren is er wel aansluiting. Het is dan
ook onbillijk tegenover de bussen zco groot
te doen. Voor den tweeden sneltrein, die te
13.14 van Vlissingen vertrekt, komt de Dom
burgsche tram weer veel te vroeg, terwijl voor
aansluiting van Schouwen de speling ook veel
te groot is. Voor den avondsneltrein komt de
ringlijn ook weer te laat aan. Met een beetje
goeiien wil, is wel wat te veranderen. Ook
fcerug ondervintlt men hetzelfde en spreker
vraagt verder o.a. of met een motorwagen,
maar dan een verbeterde dan de nu gebruikte
ook niet meer lokaalvervoer op de lijn Vlis
singenRoosendaal zou kunnen plaats hebben.
Spreker beklaagt zich dan over de slechte post-
ver.binding KrabbendijkeMrddelburg, te meer
waar de middag-stoptrein geen post mede-
ueomt. Dan is er ook het veel te vroeg aan-
komen van de schoolkinderen te Goes, d.e uit
Noord-Kraafiert komen, namelijk reeds te
nfii verde, het des avonds reeds vroeg weg
moeten als men bijv. te Middelburg of Goes
eene vergadering wil bij wonen, Overal elders
in het land is er des avonds een goed gerfegeld
lokaal verkeer. Spreker wijst er dan op, dat
niet alle trammen speciale marktritten maken,
dat Noord-Beveland reeds om half acht over
moet zijn en de boot Anna Jacobapolder Zijpe
slechts sporadisch vaart. Door samenwerking
sou veel te verbeteren zijn. Spreker legt door
hem gemaakte staten en plannen aan Ged.
Staten over.
De heer Jenny Weijerman is gemachtigd
de reden mede te deelen waarom de N. S. niet
tegenwoordig zijn. Deze ontwerpen een dienst-
regeling, die aan den spoorwegraad wordt ge-
zonden, waarna de ^Minister de regeling vast-
«telt. De directie meent dan ook niet tot at
zonderlijke besprekingen als deze te moeten
overgaan. Als de vertegenwoordiging van
Zeeland in den "spoorwegraad niet goed is,
moet men die veranderen.
Spreker wijst op een dienst van een der
motorwagens, waarop het gemiddeld aantal
passagiers e6n bedraagt. Autobussen met zulk
nee, resultaat rijden dien dienst ook niet meer.
Spreker komt dan op de wijziging van de mid-
dagsneltrein in een stoptrein en omgekeerd en
■egt, dat hierdoor nu wel de inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen hun N. Rotterd. krij-
gen, maar nu is dit niet meer het geval met die
van de dorpen van Zuid-Beveland en doet zich
hier het eigenaardige voor, dat de belangen
van hen, die in de streek wonen, waar de trein
doorrijdt, achtergesteld worden bij die van hen,
die er verder af wonen. De motorwagens zul-
len zeker nog verbeteren, het gold een eersten
proef met dit soort wagens. Met een eenmans
rwolorwagen is zeker nog veel te bereiken.
ALs men zegt, dat de bussen beter verkeer
geven, omdat zij in de kommen der dorpen
komen, dan zegt spreker, dat men nu eenmaal
niet van den trein in zijn bed kan roller.. Hij
arkent dat op Zuid-Beveland veel te verbeteren
ia en zal dit gaarne met de directie der N. S.
bespreken.
De heer Harte achtte het noodig om, ter
voorkoming van een verkeerden indruk, op te
komen tegen het betoog van den heer Jenny
Weijerman, waar deze het had over de avond
sneltrein uit Roosendaal. Die avondsneltrein
is hersteld, na pogingen die daarvoor geduren-
de ruim een jaar zijn aangewend door de
tamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaan
deren. die daarbij gesteund werd door eei.
eommissie uit een zestal gemeentebesturen uk
Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, de Zeeuwsche
Handelsreizigersvereeniging en de Midden
standsvereeniging te Zierikzee. Daaruit mag
worden afgeleid, dat er toch wel iets meet
achter zat dan het lezen van de N. Rotterdam
Hier, waarover de heer Weijerman zich wel wat
mnalend uitliet.
De heer De Beste sloot zich hierbij aan en
kon, als vertegenwoordiger van hen die dage-
ljjks van de treinen gebruik maken om hun
bestaan te vinden, mede deelen, dat deze voor
hunne belangen den bestaanden sneltrein be-
slist niet zouden willen missen.
De heer Thouars, directeur van Breskens
Maldeghem, zegt ook rekening te moeten hou-
4en met de belangen der aandeelhouders;
rijden op de eerste boot zou groote moeilijk-
heden met zich brengen.
Verschillende heeren brengen nog wenschen
naar voren, o.a. wijst de heer De Beste, op de
•lechte verbinding van Goes b.v. met IJzendijke;
de heer De Regt wil ook op den avondstoptrein
nog gelegenheid van Goes uit Noord-Beveland
te bereiken; de heer Wind van Merkesteyn
segt bij de Z.-V. tram verbeterde aansluiting te
Walsoorden in bewerking is; de heer Mulder
vraagt voor excursies, die de Zeeland naar
Belg:e wil organiseeren, ook medewerking van
den Prov. stoombootdienst om op een biljct te
kunnen werken, zooals BreskensMaldeghem
reeds toezegde; de heer Geerts betreurt de
moeilijkheid op een dag heen en weer van Oost
aaai West Z.-Vlaanderen te reizen; de heer
Harte vraagt enkele wijzigingen in den boot-
dienst van Vlissingen op Ter Neuzen, teneinde
aansluiting te verzekeren op den trein naar
Gent die des morgens 7,20 en des namiddags
te 5,35 vertrekt, waardoor een goede directe
verbinding van af Walcheren met het centrum
van Belgie wordt verkregen.
Komende tot de tarieven, is het de heer
Harce, die aandringt te overwegen, een tarief
te maken voor kleine vrachten, zoodat men
bijv. weet, wat een pak van Sluis naar Burgh
kost, dit kan door onderlinge samenwerking.
De heer Collot 'd Escury Sr. meent de oud-
ste der aanwez'gen te zijn en brengt hartelijk
dank aan Ge<l. Staten voor het beleggen dezer
vergadering, al weet men heel goed, dat niet
alles kan worden verkregen, wat. men wenscht.
St, Uit JVtUl UW1 UllUtillliftt o- J j 7 -
De heer Baron Collot d Escury Jr, wijst op Maar het doet reeds goed te-merken, dat de/
belangrijke zaken de aandacht van Ged. bta-
ten hebben. Spr. brengt den Oommissaris der
Koningin dank voor de wijze, waarop hij de
vergadering leidde.
De Commissaris der Koningin dankt namens
de z.i. hcoge vrachttarieven op tie Prov. boo
ten, bijv. per 100 K.G. 65 cent naar Hans-
weert en 1.30 naar Hodekenskerke, terwijl men
met de Telegraaf 1.20 betaald tot Rotterdam
toe en met den beurtschipper f 0,85. De boot
mag iets duurder wezen, omdat zij geregeld
een paar maal per dag gelegenheid biedt.
De heer V. d. Weijde zegt deze kwestie bij
de booLcommissie reeds onder de oogen is ge-
zien, men sohrikt echter wel terug voor het
groote verschil in opbrengst.
De heer J. Vogelvanger, Voorzitter van den
Krmg Hulst der Z. L. M., zegt ook ernst ge
bezwaren te hebben tegen de h-oge tarieven.
De heer De Beste betoogt de wenscheiijkheid
niet alleen voor pleizierreizigers in den zomer
retours beschikbaar te stelien, maar ook in
andere tijden voor hen, die voor hun werk van
de booten gebru k moeten maken.
De heer Welleman betoogt voornamelijk het
groote verschil in vrachtprijs bij de verschd-
lende trammaatschappyen en wijst -pec.aal op
den prijs voor bietenvervoer, waarbij de tram
B eskens—Maldeghem belangrijk duurder Is
dan andere maatsohappijen.
De heer Gast onderschrijft dit geheel.
De heer Thouars zegt, dat men niet vergeten
moet dat het .bietenvervoer een der kurken is,
waarop de tramlijn drijft, m.n gebru kt ei
matenaal, laadplaatsen enz. voor, die 2/3 van
het jaar renteloos staan. Trouwens men vraagt
bij het bietenvervoer niet naar den prijs, maai
zegt steeds: vlug, vlug, vlug.
Thans kwam men tot de lar.dwegen, en
daarbij was het de heer Hoogenboom, die be-
toogde, dat de Provinciale weg door het Nuoi-
den van het eiland Schouwen niet de meest ge-
wenschte is, er moet een weg zijn midden door
het eiland, die dan gevoed wordt door polder-
en gemeentewegen, die er op aansluiten. Voor
de tramlijn is het iets anders, omdat men i s,
met splitsen kah zonder groote kosten te ma
ken. Een wegenplan moet een straalvormig
p.an zijn.
De Voorzitter zegt overwegmg toe,; maai
meent men zeer dankbaar moet zijn vooi
de wegen, die nu op het plan staan.
De heer Geerts bepleit verschillende wegen
in Zeeuwsch-Vlaanderen, daar er in 0. Z.-Vl.
vele onbereidbaar zijn, omdat ze door de po -
ders eigenlijk alleen voor bietenvervoer zijn ge-
maakt. O.a. noemt hij een weg van IJzendijke
over Philippine, Axelsche Sassing naar Graauw
en een van Rustwat over Stoppldijk naar Axel.
De Voorzitter zegt, dat deze wegen bijna
alien op het Prov. wegenplan voorkomen.
De heer Collot d' Escury Sr. zegt, dat goed
werk zou gedaan worden door subsidie te ver-
leenen voor verbreeding van de polderwegen,
door de landbouwers ten hunnen koste voor hun
eigen vervoer aangelegd. Hij zou het "een goede
verbetering achten indien er met macadam
verharde zijpaden kwamen. Voor de kosten
daarvan wenscht hij subsidie; het zal daarbij
om betrekkelijk kleine bedragen gaan.
De heer Vogelvanger vraagt of Ged. Staten
ook eenigen invloed op het Rijkswegenplan
kunnen uitoefenen.
De Voorzitter zegt alleen aandnngen op
spoedige uitvoering.
De heer Vogelvanger vraagt dit dan vooral
te doen voor den weg Hulst-Belgische gren-.
De heer Mulder wijst op het steeds grooter
wordende aantal automobielen, dat met de Zee-
land vervoerd wordt, maar een groot bezwaar
is de slechte weg Vlake-Bergen op Zoom en
vooral ook de daarin voorkomende onbewaakte
overweg. Hij vraagt ook in deze op verbetering
aan te dringen.
De heer Hoogenboom zou twee plannen wil
len hebben, eerst de bestaande bocht enz. weg-
nemen.
De heer Harte bracht ter sprake de stoor-
een meisje van 7 en in een wagentje een
meisije van 2 jaar. Toen het kindermeisje
met de kinderwacjen een hoek van een
straat oxnsloeq, kwam een auto voorbij,
die voor een andere auto wilde uitwijken
en tegen een lantaarnpaal reed. Hierdoor
brak de paal af en viel op den kinder-
wagen. Het in den wagen liggende
kin'dje werd zv/aar gewond en was wei-
nige oogenblikken later overleden. Het
Ged. Staten en namens zich zelf voor deze oudste meisje kreeg eveneens ernstige
wcorden en sluit daarop de bijeenkomst.
LEENING PROVINCJE ZEELAND.
De Kroon heeft goedgekeurd het besluit van
Hie Staten van Zeeland tot het aangaan van
een leening, groot f 485.000, vooi de kosten van
electrificatie van een deel der Noordgroep der
provincie. Deze leening zal worden aangegaan
tegen een rente van ten hoogste 5 De af-
lossing zal plaats hebben in ten hoogste 40
jaar, te beginnen in het jaar volgende op dat,
waar in de leening is aangegaan. De uitgifte
kan geschieden bij openbave inschrijving of
onderhands, naarmate Ged. Staten wenschelijk
achten en zulks in stukken van f 1000, die kun
nen worden gesplitst in twee van f 500. De
leening kan ook aan een instelling worden
toegewezen.
DE ZAAK DER VLEiN UaMMER
I-IYPOTHEEKBANK.
Op veizoek van de Ani-.teidamsche recherche
ig Dinsdagmorgen te Haat'em aangehouden
J. K., aannemer aldaar, teneii.de door den of-
ficier van ju.-titie te Amsterdam te worden ge-
hooid in verband met de zaak der Veendammer
Hypotheekbank.
RECHTZAKEN.
Politierechter Middelburg.
Zitting van Dinsdag 20 Maart 1928.
De volgende zaken werden behandtld
C. J. J., 31 jaar,arbiider te Biervliet, werd
verdacht dat bij op 12 Februari j.l. te
Biervliet, Emma Bruggeman heeft geslagen.
Eisch f20 boete of 20 dagen hecht.
Dnspraak f 15 boete of 15 dagen becbt.
plus betaliDg doktersrekening ad f 13,75.
A. H., 57 j., onderwgzer te Koewacht, sie(_ulc w.
werd beklaagd dat hg op 23 Februari 1928 I k'ranschman" Schmidt, te landen te St. Ing
verwondingen, terwijl het kindermeisje een
zenuwtoeval kreeg.
GEFiNGEERDE ROOFOVERVAL.
Dezer dag en werd op een kaslooper
van een bank te Ludwigshalen, een over-
val gepleegd, waarbij de aanvaller met
een buit van 60.000 mark wist te ont-
komen.
Tihans is een vriend van het ..slacht-
offer" gearresteerd, een zekere Kellmann;
nasporingen brachten aan het licht, dat
deze 22jarige jonqeman een afspraak Lad
gemaakt met den kaslooper, om bij de eer
ste beste gelegenheid, een overal te fin-
geeren, om op deze wijze in het bezit te
komen van geld.
Het gestolene kon bijna allemaal wor
den achterhaald.
VISSCHERS IN NOOD.
Zeventien van de sprotvischvangst
terugkeerende visscbersvaartuigen met
zeventig man aan boord konden naar uit
Dantzig gemeld wordt wegens ijsvorming
aan het strand niet binnenloopen. Op hun
noodseinen kon een motorkotter pas veel
later de van kou haast verstijfde en ge
heel uitgeputte visschers den een na den
ander aan land brengen.
EEN VL1EGTUIG PARIjSLONDEN
IN ZEE GESTORT.
Zondag tegen 12 uur is een vliegtuig
van de luchtiijn Parijs—Londen, even na
het verlaten van de Fransche kust, in zee
qestort. De twee mannen, die in net vlieg^
tuiq zaten, de bestuurder en zijn helper,
zijn omgekomen. Hun lijken zijn door het
Engelsche stoomschip Maid of vjrleans
naar Folkestone gebracht.
Het vliegtuig was reeds Zaterdagavond
van Le Bour'get vertrokken, maar het
slechte weer dwong den bestuurder, den
te Koewacht, Cyrillus Dominicus van Over
loop heeft beleedigd,
Eisch f 10 boete of 10 dagen hecht.
Uitspiaak idem.
J. v. H., oud 32 j., landbouwer te Ter
Neuzen, werd ten laste gelegd dat hij op
31 Januari j.l. te Ter Neuzen met een
levert bij Calais. Zondagochtend wensch-
te hij de reis voort te zetten, hoewel het
weer onzeker was. De passagiers wilden
echter niet mee en gaven er de voorkeur
aan per auto naar Calais te gaan om van-
daar met c!e boot naar Engeland over te
s eken. Het ongeluk moet vijf kilometer
buiten de Fransche kust zijn gebeurd. De
geweer op de houd van El. P. Pateer het-fc be9tuurder was 38 jaar oud, de mecanicien
geschoten, waardoor de hond verwond werd. j 30, Beiden laten een vrouw en ^een kind
ms, die het landverkeer ondervindt door de
betliening der bruggen over het kanaal Ter
Neuzen-Gent te Sas van Gent en te Slmskil.
Het bedienen der groote bruggen met hand-
kracht vordert te veel tijd en veroorzaakt 011-
noodige stoomis voor het landverkeer. Oniangs
werden openstellingen van een half uur, te
samen 3 uur op een dag gemeld. Hem is op-
gedragen de vraag te stelien of Ged. Staten
geen aanleiding zouden kunnen vmden er bij
de Regeering op aan te dringen, dat, aange-
zien de onderhandelingen met Belgie die,
naar gezegd wordt, voor oplossing dezer kwes
tie noodig zijn op de lange baan geschoven
zijn en door de steeds drukker woulende
scheepvaart op Gent de hierbij betrokken
Nederlandsche belangen van het landverkeer in
toenemende mate worden geschaad, de Nederl.
Regeering deze kwestie zelf oplost. Het is in
elk geval toe te schrijven aan onvoldoend
vooruitzien van Nederlandsche zijde bij de tot
standkoming der verbeteringswerken van het
kanaal, dat deze toestand is ontstaan. Reeds
toen was dit op te lossen geweest.
De Voorzitter zegt, dat er ten deze reeds
onderhandeld wordt tusschen Ged. Staten en
den Minister en tusschpn de P. Z. E. M. en
Sas van Gent.
Bij de waterwegen werd alleen door den heer
Geerts de wenscheiijkheid van een kanaal
Axelsche SassingHulst bepleit, ook in e
belang van het bietenvervoer.
De Voorzitter deelt mede, dat hij over deze
zaak ook al een en ander hoorde en zich heeft
doen inlichten. Het vorig jaar stond het zoo,
dat de Minister van Waterstaat een brier van
het comite afwachtte, dat zich voor dezen aan-
leg interesseerde, doch die kwam niet. Later
heeft het comite aan den Minister vanwege de
streek 10 der aanlegkosten aangeboden.
De heer Harte, secretaris van bedoeld comite
voor den.kanaalaanleg, deelt mede, dat daar-
omtrent bjj den Minister een misverstand woe
bestaan hebben, daar het comite antwoord ver-
wachtte op verschillende aan den Ministei ge-
richte brieven. Toen haar evenwel uit een mede-
deeling van den Voorzitter dezer vergadei. ng^,
bleek, dat Z.Exc. een schrijven van het comite
verwachtte, heeft dit daarop vergaderd en aan
den Minister schriftelijk gevraagd of deze, in
dien de streek 10 in de aanlegkosten bij-
droeg, de aanleg zou willen bevorderen. Dat
schrijven is omstreeks September of begin Oct.
van het vorig jaar verzonden en thans wacht
de eommissie op antwoord.
Bij de besprekingen der voorschrjften voor
autobussen, werd o.a. naar voren georacht, dat
de bussen, die voor personen bestemd zijn,
ook vrachten vervoeren o.'a. in Tholen eens
1000 K.G. ijzer op een bus, wat zeer gevaarhjk
is te achten.
De Commissaris der Koningin zegt, reeds in
September 1926 aan de gemeentebesturen ei
op gewezen te hebben dit zooveel moge.ijr
tegen te gaan.
De heer Krijger zou het betreuren, als de
bussen geen kleine pakjes, bijv. medicijnen
voor dokters of veeartsen, of geen couranten-
pakken meer zouden mogen vervoeren. Spr.
vraagt wat de bedoeling is met de voorgeschie-
ven verzekering, is daar ook onder begu pmi
verzekering voor eigen schade, daarvoor heett
men toch reeds zijn reservefonds.
De heer Van der Weijden zegt, dat voorna
melijk schade aan passagiers toegebracht,
wordt bedoeld.
De heer De Beste wijst op gevallen, dat
autobusbestuurders rijwielen en vrachtgoederen
bij de passagiers binnen plaatsen.
Eisch f 20 boete of 20 dagen hecht
Uitspraak f 10 bo te of 5 dagen hecht.
4. B., oud 25 j schilder te EGtranche-
ment, werd beklaagd dat hp op J. Febr.
1928 te Sluis, W. F. v. Kuqk heeft ge
stagen in het aangezicht en geschopt.
Eisch f 15 boeta of 15 dagen hecht.
Uitsp'aak idem.
J. F. R., oud 36 j herbergier te Hoofd-
plaat, we;d verdacht dat hij op 16 Febr.
1928 te Hoofdp'aat J. P. Plasschaeit heeft
geslagen en gestompt.
Eisch f 10 boete of f 10 dagen hecht.
Uitspraak idem. -
TR4Q1SCH ONGEVSL._
Zaterdagmiddag heeft op het terrein van
het nieuwe Academisch Ziekenhuis te Leiden,
juist tijdens de o.erdrachtsplechtigheid, een
tragisch onge^al p'aats gehad. Eenige
kinderen hadden onder het hek, waa mede
het terrein is afgesloten, weten door te
kruipen en zijn daar vervolgens aan het
spelengegaan. By een rioolwater zuive ings-
put gekomen, hebben zij toen een houten
luik, waarmede deze put was afgesloten
opgelicht. Het zevenjarig zoon'je van
Dr. G. Siiasny zou toen kijken wat zich
onder dit luik bevond en is daarbij in de
put terecht gekomen. Op het geschreeuw
der andere kinde en kwam hulp toesnellen.
Toen het knaapje na een'gen tijd werd
opgehaald, zyn eenige doctoren nog on-
geveer een uur bezig geweest de levens-
geesten op te wekken, echter zonder resultaat.
NA F1ER JAAR.
De landbouwer J. B. te Elst verloor on-
geveer vier jaar geleden bij zijn werkzaum-
h^den op het land een gouden ring. Tien
hy nu dezer dagen op zijn land aan het
eggen was zag hij plotseling itts tan een
der eggetanden schitteren. Het bleek de
vermiste ring te zyn
na. Het verongelukte vliegtuig had twee
motoren, 520 p.k. sterk en vervoerde 400
kilo lading.
Aan een Reuter-telegram ontleeneniwi|
„o_g. dat het vlieaveld C.oydon Zondaa-
ochtend om 11 u. 37 een dtaadlooa tele
qram omtving, afgezonden door den ver-
onqelukten vlieger, waarin werd flemeld,
dat het vliegtuig op zee fling dalen. Un-
middellijk is dit bericht verder rondgezon-
den en «an de schepen in het Kanaal de
vtrmoedelijke positie van het vliegtuigop-
qeqeven. Korten tijd daarna meldde de
bestuurder van het vliegtuig van den
dienst Londen—Parijs, dat hi] het wrak
van het vliegtuig had gezien en dat een
s ,i0mschip Zich in de nabijheid daarvan
ophield. Het stoomschip was de Maidot
Orleans, die later berichtte twee hiken
geborgen te hebben.
TER NEUZEN.
Gisteren werd in het „Hotel du Commerce"
bii den beer De Vrieze, door den architect L.
tie Bruijne, namens de N.V. „Nationaal Hou -
-drijf" aanbesteed: het bouwen van houtlcod
(oppervlakte 1700 M2.) met fabriek
houtbewerkingen, garage met bijbehoo
sen
voor
(oppervlakte 1700 M2.) met OtoMk
voor houtbewerkingen, garage met bijbehoo-
rende werken op een terrein gelegen aan den
Statlonsweg alhier.
Ingeschreven werd als volgt:
lste perceel (graaf;, mets_el-, (l>et™,en
straatwerk) Gebr. H. J. L. J. i. i-
Ter Neuzen f 16.825; P. van Damme, Philip
pine f 16.500; J. H. Rijnberg, Ter Neuzen,
f 15195. M W. Nieuwelink, Hoek en W. M.
Nieuwelink Ter Neuzen, 13.487; P. M. Oost-
dijk, Ter Neuzen, /12.860; A. Strobbe, Huis
2de Jperceel (timmerwerk) C. H. H. Wisse
en J. C. Kaijser, Zaamslag, f 18.684; H. Kaij-
ser, Ter Neuzen, f 17"\?0;AV J', f .T930'
Hulst, f 17.069; H. van Kuyk, Axel, llL930,
J. van der Bent, Ter Neuzen, f 13.975, J. H.
Rijnberg, Ter Neuzen, f 13.735; Gebr. Verlinde,
Ter Neuzen, 13.476; J. A. Meertens, Ter Neu-
^"'de perceel (ijzerwerk) H. J. Reuling, Hulst,
f 5760* G. P. Vlaander, Axel, f j684, Gebr.
Verlinde, Ter Neuzen. f 5098; J. J- Verlin^p—
Hoebe, Ter Neuzen, f 4898.
4de perceel (loodgieterswerk)1 Guequierre-
stel den gemeente-secretaris uit zijn ambt te
antzetten. De gronden welke tot dit voorstei
hebben geleid, werden door den Voorzitter
nogmaah toegelicht door te wijzen op de ge-
pleegde onregelmatigheden en corrupties.
De heer Raes betreurde het ten zeerste, dat
er een paar gezinnen in. 't ongeluk worden ge-
stort, ook de Burgemeester is door dit geval
diep onder den indruk.
De heer Baert betoogt, dat den nieuwen raad
in dezen geen verwijt kan treffen, hij heeft
niet meer dan zijn phcht gedaan. De oude
raad is er verantwoordelijk voor als er tnans
slachtoffers vallen; de heer Raes heeft veer-
heen de rekeningen ook mede gecontroleerd.
jJe heer Raes ontkent dit niet, doch zegt, dat
hem, noch zijn twee medeleden de onjuiste
koersberekening der franken is opgevalien.
De heer Van Craenenbroek merkt op, dat er
onder het publiek het geiucht loopt van ont-
dekte tekorten in kas en vraagt of zulks op
waarheid berust.
De heer Baert antwoordt hierop, dat m de
geheime zitting den Secretaris naar de reden
is gevraagd (Le hem bewoog 0111 zonder toe
stemming f 20l0 uit de gemeentekas te storten
in de kas an het Burg. Armbestuur. Er is
gebleken, dat in sommrge kassen te veel, m
andere te weinig is.
De heeren Raes en Van Craenenbroek liilor
meeren of de gemeente schade lijdt, waarop de
Voorzitter antwoordt, dat dit nog niet is vast-
gesteld, aangezien de boeken zijn verdonkere-
iiiaand en rekeningen verduisterddat zou door
een accountant moeten worden uitgezocht, doch
men is huiverig aan dit onderzoek eenige dui-
zenden guldens op te offeren.
De heer Van Craenenbroek merkt nog op,
dat de menschen betrokken bij 't Burg. Arm
bestuur wel weten, hoe groot het bedrag is, dat
voor hen op de begrooting voorkomt, waarop
de heer Baert repiiceert, dat zulks best mo
gelijk is, doch dat ze met weten noeveel er
wordt uitbetaald.
Het voorstei komt thans in stemming en
wordt met vier stemmen voor (de heere*
Kerckhaert, Staal, Vereecken en Baert), twee
tegen (de heeren Raes, en Van Craenenbroek)
aangenomen, zoodat de heer v. S. werd ont-
slagen als gemeente-secretays, secretaris van
't Burg. Armbestuur, ontvanger der gemeente
en administrateur van het G. E. B. en de heer
Du P. als electricien.
De heeren Raes en Van Craenenbroek ver-
lieten daarop de vergadering.
Als lid van 't Burg. Armbestuur werd ge-
kozen de heer P. de Maat Az. en tot secretaris
ervan den heer P. de Smet. De begrooting
werd met f 500 verlaagd.
Het percentage voor pensicensbijdrage der
ambtenaren werd vastgesteld op 8%.
De Voorzitter betreurde het, dat de opcenten
op de belastdng van bebouwde en onbebouvvde
eigendommen niet meer verlaagd kunnen wor
den evenals het feit, dat de begrooting met
sluitend kan gemaakt worden zonder verhoo-
ging van belasting, daarom moeten de opcenten
op personeel- en vermogensbelasting worden
verhoogd, evenals de belastingfactor.
Besloten werd alsdan de opcenten op de per-
soneelebelasting te brengen op 75, van de ver
mogensbelasting op 50 en het percent; ge van
1.75 op 2.25. J
Ter vooi'ziening in kasgeld werd goedge-
vonden bij de Boerenleenbank een leening aan
te gaan. Op de vraag of de stroomgelden van
het G. E. B. over de maand December reeds zijn
ge'ind, werd geantwoord, dat deze nog niet
'zijn geboekt, of ze in kas zijn verantwoord,
hierover kan men niet oordeelen, daar de boe
ken thans in Middelburg berusten. Bij den
administrateur zal men hieromtrent informa
tics inwinnen, evenals over de vraag of hij het
bedrag van jF 500 heeft gestort als borgstel-
ling, daar dit bedrag niet is op te diepen. Wat
betreft den electricien is hieromtrent zeker-
heid-
De vergadering wordt hiema gesloten.
s.s. HELENA in lossing te IJmuiden.
s.s. MAGDALENA vertrok 21 dezer van Cork
naar Rotterdam,
s.s. TERNEUZEN in lading te Algiers voor
Rotterdam.
Directie T. L. L. Nolson.
s.s. SCHELDEJOL, 260 ton, te Antwerpem
s.s. SCHELDEDAM, 650 ton, van Rieme naar
Kingslynn en Boston wordt heden te Boston
verwacht.
s.s SCHELDESOP, 750 ton, wordt morgen to
Rieme verwacht.
s.s. SCHELDESTROOM, 1500 ton, In lossing
te Antwerpen.
s.s. SCHELDED1JK, 7500 ton, van Antwerpe*
naar Savannah 10 dezer Azoren gepasseerd.
s.s. SCHELDESTAD, 8000 ton, van Ter Neu
zen naar Colombo, 11 dezer Suez gepasseerd.
SCHELDEPAS, 8500 ton, van Antwer
pen naar New-Zeeland 11 dezer Azoren ge-
passeerd.
s.s. SCHELDELYN, 11000 ton, laadt te Ter
Neuzen voor Colombo.
s.s.
ft
^.De 19 jar ge kantoorbediende H. A. de
J. te Rotterdam hteft aangifte gedaan van
een brutalen straatroof. Zaterdagmorgen
heeft hjj voor de firma Van Rees, Burcksen
en Bosman's bandelmaatschappij aan de
Wijnhavtn op bet kantoor van de Roiter-
damsche Bankvereeniging aan den C ol-
singel een bedrag ran 25.000 gt 'iad. Dit
ge'd heeft by in een portefeuille geborgen
Vandaar is hij naar het postkantoor gegaan
en vervolgens is hy naar het kantoor van
zyn firma terruggikeerd. Toen hij lunts
de Sehynwerkerssteeg kwam, hoorde hij,
naar hij vertelde, roepen. Uit nieuwsgierig-
heid gii>g hy eens kijken. Plotseling werd
hij aan een arm c en portiek binnengetrokken.
Tegelijkertyd kreeg by een hevigen slag
op het hoofd, waardoor hy eenigszir.s ver-
suft raakte. Hij voelde evenwel, dat iemand
hem zijn portefeuille ootrukte, en even
later, toen hjj weer wat hersteld was na
den slag, zag by in de verte nog een man
hard wegloopen.
De politie van het bureau aan de Groote
Pauwensteeg stelt een onderzoek in.
EEN TRAGISCH ONGEVAE
Men meldt uit Berlijn:
Een eigenaardig en tragisch ongeval
heeft te BresJau plaats gehad. Ee?h kin
dermeisje wandelde met twee kinderen.
5de perceel'(glas- en verfwerk): J. F. Em-
maneel, Ter Neuzen, /llfO; J, Bruggeman,
Ter Neuzen, f 1120; C. J. de Smidt, Ter Neu
zen, f 1095; A. van Duijse, Ter Neuzen, 989.
Voor de massa werd ingeschreven door: J.
van t Hoff, Hoek, f 49.000; P. A. van Ho™,
Axel, £48.600; A. van t Hoff, Axel, f 41.500,
C. H. H. Wisse J. C. Kaijser, Zaamslag,
f 46.900; A. J. Millenaar, Hulst, 43.000; iP. F,
Voet P F. de Waal, Hontenisse, f 39.845;
Gebr. H. J. L. J. v. d. Velden, Ter Neuzen,
38.750; A. P. Butler, Axel, f 34.120; A. Roo-
4brs en W. Verlinde, Ter Neuzen, f 33.5/2; J.
A. Meertens, Ter Neuzen, 33.300.
Voor het lste en 2de perceel, gecombineerd
door J. van der Bent, Ter Neuzen, 30.975;
J. H. Rijnberg, Ter Neuzen, f 28.800.
Voor het 2de en 4de perceel gecombineeid
door: H. van Kuijk, Axel, f 16.260; A. da Kever,
Kloosterzande en J. F.ide Waal, Kur.aart,
Vergadering van'Vrijdag 16 Maart.
Wegens ongesteldheid van den Burgemeester
opent de oudste wethouder, de heer kerck
haert de vergadering.
Alle leden zijn aanwezig, behalve de heei
Adriaansens" wegens ziekte. De tribune was
stampvol.
Nadat de vergadering geopend was, gmg de
raad in comite tot onderhooring van den Se
cretaris, den heer W. v. S. en den electricien
F. du P.
Bij heropening kwam aan de orde het voor-
Van Ter Neuzen: 19 Maart. Nederl. m.s.
LIMBURG, 203, steen, Londen.
Voor Sluiskil: 19 Maart. Eng. s.s. FUL-
LERTON ROSE, 943, kolen, Barry.
Voor Sas van Gent: 19 Maart. Eng. 8.6.
DAFILA, 969, stukg., Manchester.
20 Maart. Eng. s.s. TOTNES, 138, ledig,
Chatham.
Van Sas van Gent: 20 Maart. Eng. s.b.
TOTNES, 138, fosfaat, Grangemouth.
Voor Gent: Eng. s.s. WENNING, 377,
stukg., Goole; Belg. s.s. RA.MSCAPPELLE,
709, ledig, Londen; Eng. s.s. ENID MARY, 271,
pekkolen, Sunderland; Eng. s.s. NORTHDALE,
313, ledig, Londen; Duitsch s.s. DESDEMONA,
698, gem., Reval.
20 Maart. Eng. s.s. RAVENSCRAIG, 132,
ledig, Duinkerken; Duitsch s.s. NOBIS, 631,
hout, KristiansundEng. s.s. ARDRI, 190,
ledig, Londen; Eng. s.s. ERNRIX, 317, ledig,
Londen.
Van Gent; 19 Maart. Nederl. m.s. ALBION,
86, macadam, Southwold; Duitsch s.s. MINE
RAL, 308, creosoot, Danzig.
20 Maart. Noorsch s.s. DEA, 1459, ledig,
Danzig; Nederl. s.s. MERWEDE, 181, fosfaat,
Londen; Eng. s.s. WENNING, 377, stukg.,
Goole; Densch s.s. KNUD, 1188, gem., Kopen-
hagen.
WISSELKOERSEN.
Amsterdam, 21 Maart, 2 nor.
Londen
Berlyn
Parys
Brussel
Weenen (per 100 sch.)
12,12
59.40
9,77
34.60
34,95
Vreemd Bankpapier.
Duitsch 59.40
Fransch 9,77
Bt Igisch 34.60
Oos'.enryksch(per 100 sch.) 34,95
Latan.
12,13
59,42
9,80
34.63
35,05
59,42
9,80
34,63
35,05