svermaak geneest geeft ruwe huid verzacht De tram Hulst-Walsoorden. 6EMEN6DE BERICHTEN. r Haar 25-jarig exploitatie-jubileum. BERUCHT INRREKER 'a GRAVENHAGE ONTSNAPT. ENGtZONDEN MEDEDEELINGEN. 'J De Hooge Raad overwoog o.m., dat, al moge de bedoeling van den steller van de dagvaarding zijn geweest, in de telaste legging op te nemen, dat de voorstellingen in werxeiijkheid vod(r het publiek toegan- kelijk zouden zijn, eri dat de z.g. contribu- ties in werkelijkheid moesten dienen om toegang tot de voorstellingen te verkrij- gen, die bedoding in de dagvaarding niet tot uiting is gekomen, terwijl een vereeni- ging, als weiker doel wordt gesteld: het veri.oonen van door den burgemeester verboden tooneelstukken en films uitslui- tend voor de leden, als zoodanig niet is een bij de wet verboden vereeniging, waaraan art. 140 van het Wetboek van Strafrecht op straffe verbiedt deel te nemen; door haar bewezen verklaarde feit, art. 140 van het Wetboek van Strafrecht toe te passen, dat artikel, alsmede de ar- tikelen 2 en 3 der wet van 22 April 1855 fieeft geschonden, terwijl het gerechtshof te s Gravenhage, door bij zijn bestreden arrest het vonnis der rechtbank ook in zoover te bevestigen, diezelfde artikelen met art. 423 van het Wetboek van Straf- vordering geschonden heeft. Het laatste gedeelte van het arrest luidt: De Hooge Raad vernietigt, voor zoover ten laste van de requiranten bewezen, het bestreden arrest, behalve voor zoover daarbij het vonnis der rechtbank ten aan- zien van de bewezenverklaring is beves- tigd, rechtdoende ten principiale, overwe- gende, dat het bewezen verklaarde feit noch krachtens art. 140 van het Wetboek van Strafrecht, noch krachtens eenige an- dere wettelijke bepaling strafbaar is, vernietigd mede, voor zoover ten laste de requiranten gewezen, voormeld vonnis, behalve ten aanzien der daarbij uitgespro- ken bewezen verklaring van het ten laste gelegde feit, verKiaart dat feit niet strafbaar, ontslaat de requiranten te dier zake van alle rechtsvervolging. LEZING OVER PLUIMVEETEELT. Gisteravond had op de bovenzaal van den tieer De Vrieze, ae aangeKondigde leidiig piaais over „Fiuimveeteeltdoor den neex Flenstra, fabrikanten in pluim- veevoeder en vogelzaden, daartoe uitge- noouiga aoor den neer Aorahamse, bloem- bniuexij en -zaden „Elora iNoordstraat alhier. bpreker begon met de mededeeling, dat de ieuiig mec in de eerste piaats reclame beooade, doch veel meer -ropaganda voor ae pluimveeteelt en het verstrekken van inliciitingen. Dat deze teelt van groot 'beiang is, daarvan is tegenwoordig ten ieder doordrongen. De ervaring van lauge jaren iieelt bewezen, dat deze teelt remoabel is te maken als weinig andere. Door den Rijksvoorlichtingsdienst en de activiteit der plaatselijke vereenigingen weioen reeds vele veroeteringen verkre- gen met name het keuren van foktoomen, het nemen van maatregelen tot bestrij ding en voorkoming van ziekten en be smettelijke invoer, en het verkxijgen van aizetgebied der eieren. Vv at het laatste betreft wees de s^re ker op treffende cijfers aan de hand van hec Bureau van Statistiek te Den Haag waarbij in 1900 de uitvoer van eieren 3 millioen en de invoer 7 a 8 millioen be- droeg bij een kippenaantal van 6 a millioen, terwijl in 1925 de uitvoer 40 millioen Ibedroeg en de invoer zoo goed als nihil was bij een kippen aantal van 18 a 20 millioen. Voorwaar een reuzen vooruitgang wat productie der eieren be treft. Spreker gaf te kennen, dat deze enorme stiioing was toe te schrijven aan ziekte- bestrijding goede thuisvesting en voora' aan oordeelkundige voeding. Van dit laatste had hij dan ook speciale studie gemaakt. Aan de hand van zeer interes- sante lichtbeelden verduidelijkte hij dat de eenzijdige voed'in" van mat's en het minder geven van voeder in den ruitiid wanneer juist de dieren zooveel stoffen noodig hebben, tot vorming der nieuwe veeren en voortzetting der eierproductie verkeerde gewoonten waren, die men meer en meer begint in te zien. Na jaren lange proefnemingen en ervaringen is men geslaagd in het fabriceeren van voeder van deskundige samenstelling Deze bestaan in het viSch- en vleeschmeel waardoor de kip de zoo hoognoodige eiwit en vetstoffen in de juiste verhouding wordt toegediend. Tevens omdat in den vorm van meel toegediend, de verteer baarheid zeer wordt bevorderd. Dit meel wordt gemaakt uit afval van buffel vleesch waaraan het extract is onttrok ken voor de bouillonfabrieken. Moge deze lezing, die hoofdzakelijk werd bijgewoond door kippenfokkers hen op den goeden weg doen voortgaan. AANBESTEDING. De Hoofd-Ingenieur van den Rijks Waterstaat heeft heden te Middelburg aanbesteed het maken en stellen van een ophaalbrug van ijzeren bovenbouw ter vervanging van de rolbrug over het bin- nenhoofd van de binnenschutsluis te Ter Neuzen. Raming f 37.000. Inschrijvers waren: F. Kloos 6 Zn., Kindexdijk. met Neder'and«ch material f 48.000, zonder deze bepaling f 48.100: Penn O Bauduin, Dordrecht, voor f 46.910 en 46.500; Rotterdamsche Machine- faibriek ,,Braat", te Rotterdam voor 43.860 voor elk; ,,Werikspoor" Amster dam. voor f 43.640 en f 42.980; Scheeps- werf „De Maas", te Slikkerveer voor f 43.318; en Lubecker Aktien Gesellsch. te Lubeck, voor 35.500 en f 34.917. KOEWACHT. Maandagnamiddag werd ten huize van den heer de Vleeschouwer door het be- stuur van den polder Oud-Beoostenblij Bezuiden verpacht de visscherij en het jachtrecht op het ,,Groote Gat", in deze gemeente. De visscherij werd verpacht voor f 260 's jaars, de jacht voor f 25, beide aan den heer Gaston Braun te De- stelbergen (B.). De andere putten wer- den verpacht aan den heer H. Plasscihaert alhier, voor f 10 's jaars. SELZAETE. Teneinde aan de in het gesticht alhier verpleegde oorlogskrankzinnigen, ten getale van ongeveer 80, eenige afwisseling te kunnen brengen, in de vreeselijke kwaal waardoor zij werden getroffen, nam de afdeeling Gent van den Nationa- len Bond van verminkte invalide soldaten het besluit tot het aanschaffen van een auto, ten einde hen in staat te stellen, uitstapjes te doen en in de natuur ver- strooimg te geven aan den gekrenkten geest. Dank zij dit verbond en andere liefdadige vereenigingen kon de auto wor- den aangekocht en is het gesticht alhier Maandagavond in het bezit van de auto gesteld. Aan het feit, dat de jaren snel gaan, wer den wij dezer dagen weer herinnerd, toen we de mtnootLging ontvu.gcn voor de feeotoiijke herdenkmg van het 2ojang bestaan (der ex- ptoitaue; van den stoomtram UulstWalsoor- den, waarvan we het genoegen hadden ook de omoeeie opening bij te wonen. Lie opening der expio.taue van "d'eze sioomtram b. acht voor hmst en omgevmg een groote ommekeer te wecg. Men we*d er.,d]bor mt een isolement veriost, en d.t was voor^i voor het gjederen- vei-voer van groove be^eekems, ai k>vam het met mnmer aan hev pa.isag.ersveikeer te stade, dat tot dien tijd tusschen Huist en Waisooiden was ondedhtfuaen met een wagen- d,ensL, cue wei secudh tlen d.enst verncnt^e (ais ue paaiden er eeiis zonder koetsier van doorging^n kwamen ze-tech op de piaats van besiemm.ng) maar toch muider comfortabel en snel. Door omstanidigheden viel de off.cieele in- gebiiiiknem.ng later dan de feitelijke n.l. op 20 Sept. 1903, terwijl de exploi.a.ie feitelijk was aangevangen 15 December 1902. 't Was ook j.l. Zaterdag zonn.g, toen we feestwaarts togen, even zonnig ais op 20 Sept. 1903, maar toch met dit verscml, dat het toen- maais in de schaduw warmer was dan thans in de zon, en de muzjexgezelschappen, die evenals thans de feestyierende maauschappjj met hare gasten begrofetten, behoefden toen het meohanisme hunner instrumen.en toen met in de bewegmg te houdep u.t vrees voor vast- vriezem De zon stemde echter feestelijk, en die stem ming vernoogde, als me4 te Huist bij het ver- sierde tram-emplacement arriveerde, waar tal van vlagget,es vroolijk Wapperden en de Ne- derlandscne en Belgisdie driekleuren ons er weer aan herinnerden, dat we stonden bij een ondememmg op Nederlandsoh gcbied, en voor dat gabied van groote beteekenis, doch mede of m.sschien wel in hoofdzaak te danken aan Beigisch imtiat.ef. Omstreexs 10 uur werden de gasten uit Zeeuwsch-V laanderen en Be g.e op het terre.n verwelkomd, waaraan de kon. Harmonie van Huist z.ch met hare muziek paarde. Toen nam men piaats in de gereedstaande feesttram, waarvan locomotief en waggons alle warern beviagd, terwijl de rijtuigen in- wendig smaakvol met planten waren versierd; door de weiddadig aandoende verwarming zou men zich toen in den zomer hebben kunnen wanen, ware het met, dat het besneeuwde landsohap, dat we op weg naar Walsoorden doorreden het ons anders had verteld. Te Kloosterzande was even gestopt om het moziekgezelschap „St. Cecilia" op te nemen, dat bij de aankomst der gasten van owr de Sohelde, die met de Prov. boot arriveerden, het welkom blies. Van Walsoorden ging de rit terug tot Kloosterzande, waar de feestvieier.de lneat- schappij met hare gasten werd ontvangen ten huize van den burgemeester, den heer K. J. A. G. Baron Collot d'Escury, omnngd door zijne familie. Zeer gastvrij werden aan het gezelschap eenige verv ersohingen aangeboden, en monterde het gezelschap in de behaaglijk verwarmde vertrekken wat op, na den kouden tocht naar Walsoorden. Mevr. Collot d'Escury braoht een heildronk uit op het welzijn van den stoomtram Huist Walsoorden. namens den Raad van Conimissari&sen, den een.ge die van af het begin deelmaakte van de Directie, als blijk van hulde, ter herinne- ring aan dezen dag een fraai Dewerkten zilve- ren inktpot met inscriptie aan. De heer Collot d'Escury dankte voor de aangename woorden tot hem en zijn familie ger ciht en voor het prachtige souvenir. Nadat door de familie Collot ook nog ont- vange.t w^en ur,e ouue gedienden der maat- schappij de hoofdmachinist C. van Dorst, de machinist D. Millenaar en de ploegbaas P. Polfliet, alle van af het begin der exploitatie bij de maatschappij in dienst, werd de tram weer bestegen en ging de reis terug naar Huist. Tijidens het oponthoud te Kloosterzande werd door „St. Cecilia" gemusiceerd. Ook vermelden we, dat in verschillende buurtschappen die de tram passeerde van vele woningen de driekleur was uitgestoken als blijk van meeleven met d t tramfeest. Te Huist werd op de markt gestopt bij het hotel „De Graanbeurs" en werden we weer verwelkomd met muziek van de Kon. Har monie. De gasten nagaande bleek ons, dat o.m. aanwezig was de heer Binkhorst van Oudcar- spel, Rijksinspecteur van spoor- en tramwegen, dat het Gedeputeerd College werd vertegen- woord.'gd door de heeren Van Rompu en Mr. Dieleman, de gemeentebesturen van Huist en Hontenisse door den burgemeester en dan secretaris, terwijl van de spoorwegmaatschappij MechelenTer Neuzen tegenwoordig waren de directeur, de heer Em. van den Broeck, zoon van den oprichter der stoomtrammaatschappij de heer Th. Bloeteur, ingenieur en L. Wagner, inspecteur-generaal, bij M.-T. In een der zalfn van het hotel werd aller- eerst een vergadering gehouden van den Raad van Commissarissen, gepresideerd door den heer J. A. van Rompu. Deze wees er op, dat het de eerste maal was, dat de Raad van Com missarissen onder zulke omstandigheden ver- gaderde. Doch thans werd dan ook herdacht het 25jarig bestaan der maatschappij, en heeft deze vergadering een feestelijk karakter. Met voldoening kan hy constateeren, dat deze maatschappij z.ch in dat tijdsverloop prachtig heeft kunnen ontwikkelen. Tot de schaduw- zijden rekent hij het, dat zoovelen die de stichting en in gebruikneming bywoonden, niet meer in ons midden zijn, hij mist de ge- zichten van velen die ons door den dood zijn ontvallen. In het volgende decennia zullen naar te verwachten is velen der thans aanwe- zigen dienzelfden weg hebben gevolgd en dan aan het eind op dezelfde wyze worden her dacht. Hy herdacht hierop de 3 overgeblevenen die van af het begin de maatschappij hebben ge- diend. Hy decide mede, dat het niet had kunnen gelukken voor de 3 jubileerer.de ambtenaren der maatschappij een Koninklijke onderschei- ding te verkrijgen, welke naar het schijnt niet meer by 25jarigen dienst worden verleend, waarop de Raad van Commissarissen besloten had de heeren Van Dorst, Millenaar en Polfliet, voornoemd zelf met een medaille te beg.fti- gen, welke hij hen overhandigde. Hij wensche deze drie mannen hartelijk ge- luk met hun jubileum. Het gceft blijk van hier bestaande goede verhoudingen tusschen de maatschappij en haar personeel, verhou dingen d e in den tegenwoordigen tyd dikwijls zoover te zoeken zijn, en sprak de hoop uit, dat zjj nog vele jaren zullen kunnen meewer- ken aan den verderen opbouw van deze lijn, en nog lang hun eere-teeken zullen kunnen dragen. De aanwezigen gaven algemeen blijk van insiemming met de gesproken woorden. Vervolgens gaf de secretaris, de heer Mr. Dieleman, een historisch overzicht, in de vol gende bewoordingen; Alzoo bestaat dan de H.-W. 25 jaar. Gelijk alle zaken van beteekenis met moeite, alihans in ons vaderland, tot stand komen, zoo was ook deze tramverbinding er niet in eens. Het initiatlef tot den aanleg werd genomen door een energieken Belg, den heer A. J. M. G. van den Broeck. Deze was President van den Raad van Beheer van d.en intemationalen spoorweg MechelenTer Neuzen. Hij was een verdienstelijk man. De regeeringen van Nederland en van Belgle waren daarvan blijk- baar overtuigd. Althans, ofschoon dit volstrekt niet altijd een bewijs van verdienste is, hij was R.dder in de Orde van dsn Ned. Leeuw en in de Leopoldsorde van Beig e. De Maatschappij Mechelen—Ter Neuzen oordeeldie, dat het gewenscht was voed'ngs- lijnen te hebben voor haar vervoer uit de streek, welke haar lijn doorkruiste. Vandaar dat de heer Concessionaris ook de tramlijn van Kleldrecht naar St. Nleolaas had aangelegd en bij den ahnleg der H.W. zon op een ver- bindlng dier twee, een gedachte, wat althans de plans betreft, eerst veel later n.l. in 1911 vv. uitgewerkt door het Tramwegcomite voor Oostelijk Z.-Vlaanderen onder voorzitterschap van den heer IJsebaert te St. Jansteen en secretariaat van mjj. De verwerkelijking daar van is afgestuit op den onwil der pilde.s om behoorlijke bydragen hiervoor te subsidleeren. De tram werd overeenkomstdg de bedoeling met den aanleg als voed.ngslijn voor den spoorweg dan ook spoortram genoemd. Wanneer wij de eerste aanvragen tot het verkrijgen van concessie en subsidie der pro- vincie lezen, treft het ons met welk een blij optimisme men de zaak aanvat en met welk een beminnelijke oppervlakk gheid plans wor den gemaakt. De ernstige Ned. regeering en de degelijke Hoofdinigenieur der Prov. Zeeland konden daarmede dan ook geen genoegen ne men, en het duurde dlentengevolge een paar jaar voor men de gevraagde reisultaten had bereikt. Reeds in 1895 aangevraagd, werd eerst in 1897 concessie en subsidie verleend. 16 Juli 1897 werd door de Prov. Staten van Zeeland f 5C00 subsidie verleend voor 20 jaar onder voorwaarde, dat de onderneming 1 Janu- ari 1899 in exploitatie zou komen. Deze ter- Staten over het amendement-Hammacher, het- w.e.K btk.oelde geen subsidie over 20 jaar, maar slecbts over 10 jaar te geven. Voornameiijk omuat ook de polders en de gemeenten slechts 10 jaar lang subsidie gaven. ergely.kmgen werden gemaakt tusschen de lynen Br.M., BrouwershavenSteenber- gen en de n.euwe lijn. Bijzondere omstandig heden hadden geleid tot een 20jarige subsidie der provincie voor de lijn Brouwershaven Steenbergen; deze werden hier niet noodig ge- acht. Krachtig werd echter deze sunsidie verdedigd behalve door het lid van G. S., den heer L. van Waesberghe, door het Statenlid Fruytier, tegen de aanvallen van het 4e district bij monde van Mr. Piet Hennequin en Notaris Hammacher. De deur deed de heer Heyse dicht door een simpele berekening te geven van wat het de provincie zou kosten, van subsidie voor den wagendienst H.W. na aftrek van de tollenkosten (de tellen waren nog niet afgeschaft) en wat het kosten zou bij de suDsid.eering van den tram. In 't geheel werd dat een fmantieel nadeel voor de provin cie van f 10.000, een bedrag, gelet op h.t be- lang der streek, van zoodanig weinig beteeke nis, dat ieder rechtgeaard en objectief oor- deelend lid der S^ten zich met het voorstel van G. S. tot verleening der subsidie wel moest vereenigen. Opmerkelijk zijn de oeconomische beschou- wingen die toen in de Staten door sommige leden werden gegeven. Zoo wyst b.v. de heer Fruytier op het belang van de tramverbinding ook voor den weg H.W. die dan veel minder aan onderhoud zou kosten, dewijl hij minder zou worden gebruikt. De heer Hombach jere- mieerend over den slechten toestand der land- bouw juicht ter verbetering daarvan de tram verbinding toe, in 't bijzonder voor het bieten- vervoer. (Zde verder het Tweede Blad.) uitge- De heer Mr. Dieleman, secretaris van den Raad van Commissarissen, nam hierna het mijn is eenige malen verlengd n.1. 4 Novem- .1 1 1 _1 r\1 n T..ii -t nr.n a -i Tvl 1 QflA m woord, en deelde mede, dat de Commissaris der Koniingin tot zijn spijt verhinderd was, aan de tot hem gerichte uitnoodiging te voldoen, terwijl de Voorzitter der Maatschappij, de heer M. Lippens, die onlangs is opgetreden als Minister van Spoorwegen in Belgie, door ambtsbezigheden is belet naar hier te komen. De onider-voorzitter de heer P. F. Fruytier, is door ongesteldheid belet tegenwoordig te zijn. Hij had hier echter een taak te verrichtsn, n.l. hulde te betuigen aan den heer Coliot d'Escury, den nog eenigen in leven zijnden stichter van de HuistWalsoorden, waarbij hij wees op het zeer vele, dat door dezen stoeren en energ.eken werker, die daarin door zijn familie werd gesteund, in het belang van zijne gemeente en zijn riaaste omgeving niet alleen, doch van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen is ver- richt. Uit het miniatuur tramtreintje, dat op de tafel prijkte, evenals 25 jaar ge'eden, en dat naar hij vermoedde thans ultmaakt het speel- goed der kleinkinderen, zag hij het symbool, dat de zonen en kleinzonen de voetsporen van hun eminenten vader en grootvader zullen volgen, om te arbeiden aan den bloei en de bevordering der belangen van Zeeu"'="h- Vlaanderen. Hij feliciteerde den heer CMlot d'Escury met dit tram-jubile, en bood hem ber 1898 en 13 Juli 1859 tot 1 Januari 1900 en 1 Januari 1901; bij besluit van 9 November 1900 tot 1 Januari 1902. Aan den emst in den concessionaris werd getwijfeld door het Statenlid Jhr. Mr. Pompe van Meerdervoort. Niemand anders maakte beawaar tegen het verlengen van dien termijn. Allen waren ernstig overtuigd van de groote beteekenis der tramverbinding voor de streek. Natuurlijk waren er ook toen mensehen, die er iets over moesten zeggen. Een lid der S a- ten vond b.v. het erg jammer, dat boomen zou den worden gerooid. Hij hield van een scha- duwrijken weg, die behalve landschappelijk schoon, ook nuttig was vooral voor den arbei- der, die dikwerf zware vrachten over den weg moest kruien en daarom bij warm weder scha duw welkom acht. Dat was de democratic van 1897. Een ander Statenlid achtte zeer zeker de .verbinding van belang. Immers daar- door werd het Ned. Spoorwegnet via de ge- subs'd'eerden stoomboot- en omnibusdienst van WalsoordenHansweert en Hansweert Vlake met het Belg. in Huist en via St. N'co- laasMeche'en verbonden. Maar „ijsgang" zou zoo dikwijls de verbinding des wintprs doen missen, commentaar is hier overbod g. Men moet ook maar eens iets wTen ze""ren. Belangrijker was de discussie in de Prov. RECH 1'SZAKEN Politierechter te Middelburg. Zit iug vau 20 D»c. 1927. De volgeude vonnit.Si-n werden sproki-n Overtreding RLjwielhelastingwet. A. J. d-M.. oud 30 j. rowie'haDit-laar te Koeht, f 25 bo te subs 10 dagen hechr. C. W oud 36 j l-it dbou werskotcbt te Ho k. f 7,50 suoi. 4 dagen h cht A. J. de K oud 4t j ko pman, zonder bekeude wooi p aats f 7,50 su s. 4 dagen hechi. C. J F., oud 18 j koopman, zo' der vaste woorplaa'8. f 7,50 subs. 4 dagen hechr. A. J. W oud 19 j., werkman te Ter Neuzen, f7,50 sibs. 4 dagen h cbt. Ni-t V'rt onen van een 1 e«rij'< *oor inscbrgving »oor de rjjk-iinkomsteubi-lasiiDg voor de sch ppe> s R. V., om 27 j te Raamsdonk, f 5 boete subs. 4 dag'n heeht. Verboden vervner. J. A. v. d. B oud 19 j ar^eider te St. Jansteen, f 25 boete subs. 10 dagen necht. F 6., oud 20 j leurder te (Hinge (R.) 14 da.en g-vaug. Vuor« p ieffijd 3jaar. F. B., oud 20 j., leurd r ie Ciinge, (B). idem. J. G. B., oud 27 j., leurder te Clinge, idem. J. G. B., voornotmd, idem. J. G. B vo r ot-md. idem. F. M. V., oud 27 j., burder te St. Jan- ste n, idem F M. V., voornoemd, idem. F. M V., voori o m l, idem. A. C V., ou.il 32 j zonder beroep te Cimge, idem. A. 0 V voornoemd. idem. A K o id 23 j., z •nder neroep te Clinge, f 25 noete t-u 10 dagen hecht. J V., oud 23 j zonder heroep te C inge, f 25 b ete subs. 10 dag n hecht. M. H. R oud 25 j., zomer beroep te Clinge, f 25 boele subs. 10 datien hecht. J. v. d. B, oud 23 j., klompennnker te Clinge, f 25 boete subs. 10 dag n hecht. A. S., oud 22 j., leur'er te Cl nge, f 25 b ete su s. 10 ilagen becht. M. P. v. d. B.. oud 20 j zonder beroep te Clinge, f25 boe e >ubs. 10 dag-n hechi. M. R B., oud 18 j zonder ber ep te Clinge, f25 oete subs. 10 dagen hecht. E P. d R., oud 22 j.. te Clinge, f25 boete subs 10 dagen becht. A. L.. oud 38 j, ha> delaar te Mouscron, f 300 boeie subs. 30 dagen hecht. A. M B oud 23 j., zonder beroep te Clo ge, f25 boete suns 10 dagen hecht. Do'T den officier van Justitie te Middelburg is hooger ber -ep aanget'ekend teiien hec vonms der R chtbank van 9 December 1927. waarbij Th. v. d. W oud 52 j zonder beroep, Ter Neuzeu, ter zake van m-ineed bij een boetel-cheidicg is veroordeeld tot .6 maauden g-vai genisatraf. dezer daalde de atmospbeer ti-mperatn«r Doven ons land op tweeduizend M boi gte van min 1 graad C<lsius tot min 19 gra- den Celsius. Gistrruiorgen was de knude tot Parjji doorgedrongen. Htdenmorgen vrour hut in de Pyieueeen in in Ma seille. De g«- weldige koude veroorzaakt ook bu ten- gew on Sage Dmperatuurstanden op d« oergt ppen in het Duitsche Middelgene gt« en dringt tot in de Aipen door. Het m»- teorologiscb sta'ioa op de Zugspitze op 2964 Al-ter hoogte, meldt hereunto gen m n 29 graden Celsius, dat p den brocks n- tnp op 1148 M'ter hoogie min 17 g adem Cel ius, terwijl de Feld e g in de Tauuui bij Frankfurt a Main op 801 M. boogti eveueens min 17 graden Ce sius sis tempo- raiuur geeft. Ter V'rge jjking oi^re, dat de Hagate temperaturen. die boven oni land in de oude'Ste k lomefers werd n waargenomen, waren op duizend m>-ter mm 15 2 gr den Cel ius in Januari 1926, en op tweedu zeud met r min 16.6 grauon Ce s us in F bruari 1926. In de jaren 1920 tot 1926 daalde d« tempe atuur op de Zug pirze nist lager dam mm 27,1 g aien Celsius in Jai.uari i926. in de jtien 1924 en 1925 wsrdeu bjj vliegtuia waarnsming'n te Malmsiiit in Zud Z*e!en geen lagfre temp 'aturen wa .rgenomen dan min 16 8 graden p dui nd meter, miu 22 0 graden op t wet duizend meter en min 27.8 graden op drieduiaend meter. Men moet tot ver in de h storie teruggamn om ten oDzent lagere atmospheer teu'pera- turen te vitiden, dan th«ns worden wa r- uen' men. Op de Sotmblick in de H> ha Tauern (3106 meter) werd tadeoprtch tDg van betobservatorium in dfnNieuwj^aisnacht van 18/5 een >emperatuur van min 35.8 graden Celsius geregistieei d. TE Een berucht inbreker ia Dinsdaga ond uit bet Ziekeuhuis in Den Haag oi t-napt. M n berinnert zich n< g wel hoe een p ar m adden geledeu de pol tie e»-n inbrekur gre-p, tie ij Maddens biunen g drongen w 9. Toen de politie hem ontdekte, ver- stopte bjj z ch in den liftkokar Hp gaf zich over met een zware revolver in de ha d „'t Is da' jul ie met zooveR w^ren, verklaatde hij auders had tk g-scho en". De man werd ve oordeeld en iugesloten. 0 langs s ikte hij een sti-el van n Iep 1 in. Optieming in het ziekenhuis bleek n o zakejjk. De lepel mnest lat gi opera'ieven weg wrwijderd w rden. L># n an was nu weer am de beteiende hand en he«ft de wgk genomen. ZUIDERZEEWERKEN. f Aangez en de zee »o ijs lut, is de arbsid aan de Zuiderzeewerk-n te Med> Dbl k, wior- loopig stopgezet. Ta rjjke sle> pbooten, zaudzuigers ei.z. zijn in du haven binnen- gebracht. ONTPLOFFING IN EEN KACPEL. ZELDZAME KOUDE IN DE HOOGERE LCCHTLAGEN. Het K n. Ned. M teorolog;srh Instituut te De Bildt gaf d d. 17 December de vol gende meded eling oratrent de buitengewoDe k ude in de atmo pheer De stro >m van koude lueht die z ch in de laats'e dagen over West Eu'opa voort- heweegt en oveml vorst brengt verdi Dt bnzoud-re belangstelling om de bij/.otder- h'id, dat by Di-t bni1 enyewoon'age grond temperatur n ex reme lage waardea voor de hevenluchtt-mperatuur worden waar- g nomen. T rwjjl a's rege! de continentale vorst koud-* zirh met hooger dan eukele honder- 'ten m-ters uitstrekt en t ver de koude lucht >ati d n ondersten haDen kilometi-r warmere wtnden waaien zomlat het kondste gedeelte van -en re s per vli» g'U'g met vors'wee'- is de autorit. naar het *lieg veld h.eidde zich in de laat-te dageti de s'ro m van xfreme Itim e lu hr van h t, N or t-O ,sr-n me c gelm 'tige snelhe d naar het Zu'd-Westen uit. Van 13 tot 14 Zoedagmorgen ontstond door een nt- p offing in de kai hel brand in de wooing van een sc oen*inkel er aan de Hooig acht 4 te Leiden. De vrouw des hmzes m vjjf kindt-reu s iepen n g boven het biandei de vertmk en konden s ech s met d gr<>ntste moeite de straat bere ken, m Idt de „Crt.". De brandweer slaagde er in het v. ur to beperken tot de beuedenverdi-p geu, die echt.er uitbrandden. Huis en inooedel waren veiztketd. MISDAAD TE QUEBEC IN HET SPELT Om'rent den brai d in de St John Be ch- man t's Academy te Quebec wo d-n nog de volgenbe bjjzonde'heden gemeld De brand nrak uit tjjdeus ebn der he- vigste sneeuws oim'd, weike ooit te Q iebec heb en gewoed. De 150 jonget s en do nonuen, die zich op oat o genbltk in het gebou w hevonden, we' deu t jjilens en hevig# koude op straaf gedre end or de viammen, rtie in het gebeele zes verdiepingen hooge gebouw op aatden. Er w*ren vele gewon- d. n, doch zooals gemeld g ngrn er gees menscheulevens vetloren. Evenals bjj den brand in het St. C» ar- lesweeshuis is men er niet in g»slaagd.de oorzaak van den ramp op te spor n doch tal van personen beweren, dat er opeer in het spet is. Alle Roomsch Katholieko gebouwen in de stad zjju onder sch'rpo brwaking gesteld. Bij de Iiikschou wing van de s'ach offers der ramp in het Sc. Charts weeshuis werd door de brandweer omkend, dat /ij zich vchnldig zou hebben gemaak' aan ralatig- be d bij de redd ng. De brandwer ver klaarde. dat de moeder over-te van het gesticht geenerlei aanwijzingen had erstrekt omtrent de lokalen, waar de ktortcren sliepen. De hranim'ester v-iklaarde z>lfs dat eenige zusters hem haddeo nod-gedeeld, dat alle kiuderen zich buiten gevaar bo- vonden. Tot alle gestichten is thans de w«ar- scbuwirg gericht. des nachtsbe'e toezicht uit te oefenen en brandbloschapparaten aanwezig te h bben. EEN MISDAAD. Te Cimiez hij Nice is een sdvndelijke misdnad gep'e g(. Een oude dame van zevtntig jaar woonde daar no t e n oude di-ns'b"de op een afgeleg»-n villa, die do r een grout park is omgeven M-ttnd'g- ocliteod in de vroegte dr mg cr een man haar kamer binnen, d e. onder hedreig ng met, epn ps'iol eo en hijl om g Id vri eg. Hij bracht. de tide v oow eenig* slagen toe om haar tot spoed aan te zetten en

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 2