svermaak
geneest
geeft ruwe huid
verzacht
De tram Hulst-Walsoorden.
6EMEN6DE BERICHTEN.
r
Haar 25-jarig exploitatie-jubileum.
BERUCHT INRREKER
'a GRAVENHAGE ONTSNAPT.
ENGtZONDEN MEDEDEELINGEN.
'J
De Hooge Raad overwoog o.m., dat,
al moge de bedoeling van den steller van
de dagvaarding zijn geweest, in de telaste
legging op te nemen, dat de voorstellingen
in werxeiijkheid vod(r het publiek toegan-
kelijk zouden zijn, eri dat de z.g. contribu-
ties in werkelijkheid moesten dienen om
toegang tot de voorstellingen te verkrij-
gen, die bedoding in de dagvaarding niet
tot uiting is gekomen, terwijl een vereeni-
ging, als weiker doel wordt gesteld: het
veri.oonen van door den burgemeester
verboden tooneelstukken en films uitslui-
tend voor de leden, als zoodanig niet is
een bij de wet verboden vereeniging,
waaraan art. 140 van het Wetboek van
Strafrecht op straffe verbiedt deel te
nemen;
door haar bewezen verklaarde feit,
art. 140 van het Wetboek van Strafrecht
toe te passen, dat artikel, alsmede de ar-
tikelen 2 en 3 der wet van 22 April 1855
fieeft geschonden, terwijl het gerechtshof
te s Gravenhage, door bij zijn bestreden
arrest het vonnis der rechtbank ook in
zoover te bevestigen, diezelfde artikelen
met art. 423 van het Wetboek van Straf-
vordering geschonden heeft.
Het laatste gedeelte van het arrest
luidt:
De Hooge Raad vernietigt, voor zoover
ten laste van de requiranten bewezen, het
bestreden arrest, behalve voor zoover
daarbij het vonnis der rechtbank ten aan-
zien van de bewezenverklaring is beves-
tigd,
rechtdoende ten principiale, overwe-
gende, dat het bewezen verklaarde feit
noch krachtens art. 140 van het Wetboek
van Strafrecht, noch krachtens eenige an-
dere wettelijke bepaling strafbaar is,
vernietigd mede, voor zoover ten laste
de requiranten gewezen, voormeld vonnis,
behalve ten aanzien der daarbij uitgespro-
ken bewezen verklaring van het ten laste
gelegde feit,
verKiaart dat feit niet strafbaar,
ontslaat de requiranten te dier zake van
alle rechtsvervolging.
LEZING OVER PLUIMVEETEELT.
Gisteravond had op de bovenzaal van
den tieer De Vrieze, ae aangeKondigde
leidiig piaais over „Fiuimveeteeltdoor
den neex Flenstra, fabrikanten in pluim-
veevoeder en vogelzaden, daartoe uitge-
noouiga aoor den neer Aorahamse, bloem-
bniuexij en -zaden „Elora iNoordstraat
alhier.
bpreker begon met de mededeeling, dat
de ieuiig mec in de eerste piaats reclame
beooade, doch veel meer -ropaganda
voor ae pluimveeteelt en het verstrekken
van inliciitingen. Dat deze teelt van
groot 'beiang is, daarvan is tegenwoordig
ten ieder doordrongen. De ervaring van
lauge jaren iieelt bewezen, dat deze teelt
remoabel is te maken als weinig andere.
Door den Rijksvoorlichtingsdienst en
de activiteit der plaatselijke vereenigingen
weioen reeds vele veroeteringen verkre-
gen met name het keuren van foktoomen,
het nemen van maatregelen tot bestrij
ding en voorkoming van ziekten en be
smettelijke invoer, en het verkxijgen van
aizetgebied der eieren.
Vv at het laatste betreft wees de s^re
ker op treffende cijfers aan de hand van
hec Bureau van Statistiek te Den Haag
waarbij in 1900 de uitvoer van eieren 3
millioen en de invoer 7 a 8 millioen be-
droeg bij een kippenaantal van 6 a
millioen, terwijl in 1925 de uitvoer 40
millioen Ibedroeg en de invoer zoo goed
als nihil was bij een kippen aantal van
18 a 20 millioen. Voorwaar een reuzen
vooruitgang wat productie der eieren be
treft.
Spreker gaf te kennen, dat deze enorme
stiioing was toe te schrijven aan ziekte-
bestrijding goede thuisvesting en voora'
aan oordeelkundige voeding. Van dit
laatste had hij dan ook speciale studie
gemaakt. Aan de hand van zeer interes-
sante lichtbeelden verduidelijkte hij dat
de eenzijdige voed'in" van mat's en het
minder geven van voeder in den ruitiid
wanneer juist de dieren zooveel stoffen
noodig hebben, tot vorming der nieuwe
veeren en voortzetting der eierproductie
verkeerde gewoonten waren, die men
meer en meer begint in te zien. Na jaren
lange proefnemingen en ervaringen is
men geslaagd in het fabriceeren van
voeder van deskundige samenstelling
Deze bestaan in het viSch- en vleeschmeel
waardoor de kip de zoo hoognoodige
eiwit en vetstoffen in de juiste verhouding
wordt toegediend. Tevens omdat in den
vorm van meel toegediend, de verteer
baarheid zeer wordt bevorderd. Dit
meel wordt gemaakt uit afval van buffel
vleesch waaraan het extract is onttrok
ken voor de bouillonfabrieken.
Moge deze lezing, die hoofdzakelijk
werd bijgewoond door kippenfokkers hen
op den goeden weg doen voortgaan.
AANBESTEDING.
De Hoofd-Ingenieur van den Rijks
Waterstaat heeft heden te Middelburg
aanbesteed het maken en stellen van een
ophaalbrug van ijzeren bovenbouw ter
vervanging van de rolbrug over het bin-
nenhoofd van de binnenschutsluis te Ter
Neuzen. Raming f 37.000.
Inschrijvers waren: F. Kloos 6 Zn.,
Kindexdijk. met Neder'and«ch material
f 48.000, zonder deze bepaling f 48.100:
Penn O Bauduin, Dordrecht, voor f 46.910
en 46.500; Rotterdamsche Machine-
faibriek ,,Braat", te Rotterdam voor
43.860 voor elk; ,,Werikspoor" Amster
dam. voor f 43.640 en f 42.980; Scheeps-
werf „De Maas", te Slikkerveer voor
f 43.318; en Lubecker Aktien Gesellsch.
te Lubeck, voor 35.500 en f 34.917.
KOEWACHT.
Maandagnamiddag werd ten huize van
den heer de Vleeschouwer door het be-
stuur van den polder Oud-Beoostenblij
Bezuiden verpacht de visscherij en het
jachtrecht op het ,,Groote Gat", in deze
gemeente. De visscherij werd verpacht
voor f 260 's jaars, de jacht voor f 25,
beide aan den heer Gaston Braun te De-
stelbergen (B.). De andere putten wer-
den verpacht aan den heer H. Plasscihaert
alhier, voor f 10 's jaars.
SELZAETE.
Teneinde aan de in het gesticht alhier
verpleegde oorlogskrankzinnigen, ten
getale van ongeveer 80, eenige afwisseling
te kunnen brengen, in de vreeselijke
kwaal waardoor zij werden getroffen,
nam de afdeeling Gent van den Nationa-
len Bond van verminkte invalide soldaten
het besluit tot het aanschaffen van een
auto, ten einde hen in staat te stellen,
uitstapjes te doen en in de natuur ver-
strooimg te geven aan den gekrenkten
geest. Dank zij dit verbond en andere
liefdadige vereenigingen kon de auto wor-
den aangekocht en is het gesticht alhier
Maandagavond in het bezit van de auto
gesteld.
Aan het feit, dat de jaren snel gaan, wer
den wij dezer dagen weer herinnerd, toen we
de mtnootLging ontvu.gcn voor de feeotoiijke
herdenkmg van het 2ojang bestaan (der ex-
ptoitaue; van den stoomtram UulstWalsoor-
den, waarvan we het genoegen hadden ook de
omoeeie opening bij te wonen. Lie opening
der expio.taue van "d'eze sioomtram b. acht
voor hmst en omgevmg een groote ommekeer
te wecg. Men we*d er.,d]bor mt een isolement
veriost, en d.t was voor^i voor het gjederen-
vei-voer van groove be^eekems, ai k>vam het
met mnmer aan hev pa.isag.ersveikeer te
stade, dat tot dien tijd tusschen Huist en
Waisooiden was ondedhtfuaen met een wagen-
d,ensL, cue wei secudh tlen d.enst verncnt^e
(ais ue paaiden er eeiis zonder koetsier van
doorging^n kwamen ze-tech op de piaats van
besiemm.ng) maar toch muider comfortabel
en snel.
Door omstanidigheden viel de off.cieele in-
gebiiiiknem.ng later dan de feitelijke n.l. op
20 Sept. 1903, terwijl de exploi.a.ie feitelijk
was aangevangen 15 December 1902.
't Was ook j.l. Zaterdag zonn.g, toen we
feestwaarts togen, even zonnig ais op 20 Sept.
1903, maar toch met dit verscml, dat het toen-
maais in de schaduw warmer was dan thans
in de zon, en de muzjexgezelschappen, die
evenals thans de feestyierende maauschappjj
met hare gasten begrofetten, behoefden toen
het meohanisme hunner instrumen.en toen met
in de bewegmg te houdep u.t vrees voor vast-
vriezem
De zon stemde echter feestelijk, en die stem
ming vernoogde, als me4 te Huist bij het ver-
sierde tram-emplacement arriveerde, waar tal
van vlagget,es vroolijk Wapperden en de Ne-
derlandscne en Belgisdie driekleuren ons er
weer aan herinnerden, dat we stonden bij een
ondememmg op Nederlandsoh gcbied, en voor
dat gabied van groote beteekenis, doch mede
of m.sschien wel in hoofdzaak te danken
aan Beigisch imtiat.ef.
Omstreexs 10 uur werden de gasten uit
Zeeuwsch-V laanderen en Be g.e op het terre.n
verwelkomd, waaraan de kon. Harmonie van
Huist z.ch met hare muziek paarde.
Toen nam men piaats in de gereedstaande
feesttram, waarvan locomotief en waggons
alle warern beviagd, terwijl de rijtuigen in-
wendig smaakvol met planten waren versierd;
door de weiddadig aandoende verwarming zou
men zich toen in den zomer hebben kunnen
wanen, ware het met, dat het besneeuwde
landsohap, dat we op weg naar Walsoorden
doorreden het ons anders had verteld.
Te Kloosterzande was even gestopt om het
moziekgezelschap „St. Cecilia" op te nemen,
dat bij de aankomst der gasten van owr de
Sohelde, die met de Prov. boot arriveerden, het
welkom blies.
Van Walsoorden ging de rit terug tot
Kloosterzande, waar de feestvieier.de lneat-
schappij met hare gasten werd ontvangen ten
huize van den burgemeester, den heer K. J.
A. G. Baron Collot d'Escury, omnngd door
zijne familie. Zeer gastvrij werden aan het
gezelschap eenige verv ersohingen aangeboden,
en monterde het gezelschap in de behaaglijk
verwarmde vertrekken wat op, na den kouden
tocht naar Walsoorden.
Mevr. Collot d'Escury braoht een heildronk
uit op het welzijn van den stoomtram Huist
Walsoorden.
namens den Raad van Conimissari&sen, den
een.ge die van af het begin deelmaakte van
de Directie, als blijk van hulde, ter herinne-
ring aan dezen dag een fraai Dewerkten zilve-
ren inktpot met inscriptie aan.
De heer Collot d'Escury dankte voor de
aangename woorden tot hem en zijn familie
ger ciht en voor het prachtige souvenir.
Nadat door de familie Collot ook nog ont-
vange.t w^en ur,e ouue gedienden der maat-
schappij de hoofdmachinist C. van Dorst, de
machinist D. Millenaar en de ploegbaas P.
Polfliet, alle van af het begin der exploitatie
bij de maatschappij in dienst, werd de tram
weer bestegen en ging de reis terug naar
Huist.
Tijidens het oponthoud te Kloosterzande
werd door „St. Cecilia" gemusiceerd.
Ook vermelden we, dat in verschillende
buurtschappen die de tram passeerde van
vele woningen de driekleur was uitgestoken
als blijk van meeleven met d t tramfeest.
Te Huist werd op de markt gestopt bij het
hotel „De Graanbeurs" en werden we weer
verwelkomd met muziek van de Kon. Har
monie.
De gasten nagaande bleek ons, dat o.m.
aanwezig was de heer Binkhorst van Oudcar-
spel, Rijksinspecteur van spoor- en tramwegen,
dat het Gedeputeerd College werd vertegen-
woord.'gd door de heeren Van Rompu en Mr.
Dieleman, de gemeentebesturen van Huist en
Hontenisse door den burgemeester en dan
secretaris, terwijl van de spoorwegmaatschappij
MechelenTer Neuzen tegenwoordig waren de
directeur, de heer Em. van den Broeck, zoon
van den oprichter der stoomtrammaatschappij
de heer Th. Bloeteur, ingenieur en L. Wagner,
inspecteur-generaal, bij M.-T.
In een der zalfn van het hotel werd aller-
eerst een vergadering gehouden van den Raad
van Commissarissen, gepresideerd door den
heer J. A. van Rompu. Deze wees er op, dat
het de eerste maal was, dat de Raad van Com
missarissen onder zulke omstandigheden ver-
gaderde. Doch thans werd dan ook herdacht
het 25jarig bestaan der maatschappij, en heeft
deze vergadering een feestelijk karakter. Met
voldoening kan hy constateeren, dat deze
maatschappij z.ch in dat tijdsverloop prachtig
heeft kunnen ontwikkelen. Tot de schaduw-
zijden rekent hij het, dat zoovelen die de
stichting en in gebruikneming bywoonden,
niet meer in ons midden zijn, hij mist de ge-
zichten van velen die ons door den dood zijn
ontvallen. In het volgende decennia zullen
naar te verwachten is velen der thans aanwe-
zigen dienzelfden weg hebben gevolgd en dan
aan het eind op dezelfde wyze worden her
dacht.
Hy herdacht hierop de 3 overgeblevenen die
van af het begin de maatschappij hebben ge-
diend.
Hy decide mede, dat het niet had kunnen
gelukken voor de 3 jubileerer.de ambtenaren
der maatschappij een Koninklijke onderschei-
ding te verkrijgen, welke naar het schijnt niet
meer by 25jarigen dienst worden verleend,
waarop de Raad van Commissarissen besloten
had de heeren Van Dorst, Millenaar en Polfliet,
voornoemd zelf met een medaille te beg.fti-
gen, welke hij hen overhandigde.
Hij wensche deze drie mannen hartelijk ge-
luk met hun jubileum. Het gceft blijk van
hier bestaande goede verhoudingen tusschen
de maatschappij en haar personeel, verhou
dingen d e in den tegenwoordigen tyd dikwijls
zoover te zoeken zijn, en sprak de hoop uit,
dat zjj nog vele jaren zullen kunnen meewer-
ken aan den verderen opbouw van deze lijn,
en nog lang hun eere-teeken zullen kunnen
dragen.
De aanwezigen gaven algemeen blijk van
insiemming met de gesproken woorden.
Vervolgens gaf de secretaris, de heer Mr.
Dieleman, een historisch overzicht, in de vol
gende bewoordingen;
Alzoo bestaat dan de H.-W. 25 jaar. Gelijk
alle zaken van beteekenis met moeite, alihans
in ons vaderland, tot stand komen, zoo was
ook deze tramverbinding er niet in eens. Het
initiatlef tot den aanleg werd genomen door
een energieken Belg, den heer A. J. M. G. van
den Broeck. Deze was President van den
Raad van Beheer van d.en intemationalen
spoorweg MechelenTer Neuzen. Hij was
een verdienstelijk man. De regeeringen van
Nederland en van Belgle waren daarvan blijk-
baar overtuigd. Althans, ofschoon dit volstrekt
niet altijd een bewijs van verdienste is, hij was
R.dder in de Orde van dsn Ned. Leeuw en in
de Leopoldsorde van Beig e.
De Maatschappij Mechelen—Ter Neuzen
oordeeldie, dat het gewenscht was voed'ngs-
lijnen te hebben voor haar vervoer uit de
streek, welke haar lijn doorkruiste. Vandaar
dat de heer Concessionaris ook de tramlijn van
Kleldrecht naar St. Nleolaas had aangelegd
en bij den ahnleg der H.W. zon op een ver-
bindlng dier twee, een gedachte, wat althans
de plans betreft, eerst veel later n.l. in 1911
vv. uitgewerkt door het Tramwegcomite voor
Oostelijk Z.-Vlaanderen onder voorzitterschap
van den heer IJsebaert te St. Jansteen en
secretariaat van mjj. De verwerkelijking daar
van is afgestuit op den onwil der pilde.s om
behoorlijke bydragen hiervoor te subsidleeren.
De tram werd overeenkomstdg de bedoeling
met den aanleg als voed.ngslijn voor den
spoorweg dan ook spoortram genoemd.
Wanneer wij de eerste aanvragen tot het
verkrijgen van concessie en subsidie der pro-
vincie lezen, treft het ons met welk een blij
optimisme men de zaak aanvat en met welk
een beminnelijke oppervlakk gheid plans wor
den gemaakt. De ernstige Ned. regeering en
de degelijke Hoofdinigenieur der Prov. Zeeland
konden daarmede dan ook geen genoegen ne
men, en het duurde dlentengevolge een paar
jaar voor men de gevraagde reisultaten had
bereikt. Reeds in 1895 aangevraagd, werd
eerst in 1897 concessie en subsidie verleend.
16 Juli 1897 werd door de Prov. Staten van
Zeeland f 5C00 subsidie verleend voor 20 jaar
onder voorwaarde, dat de onderneming 1 Janu-
ari 1899 in exploitatie zou komen. Deze ter-
Staten over het amendement-Hammacher, het-
w.e.K btk.oelde geen subsidie over 20 jaar, maar
slecbts over 10 jaar te geven. Voornameiijk
omuat ook de polders en de gemeenten slechts
10 jaar lang subsidie gaven.
ergely.kmgen werden gemaakt tusschen
de lynen Br.M., BrouwershavenSteenber-
gen en de n.euwe lijn. Bijzondere omstandig
heden hadden geleid tot een 20jarige subsidie
der provincie voor de lijn Brouwershaven
Steenbergen; deze werden hier niet noodig ge-
acht. Krachtig werd echter deze sunsidie
verdedigd behalve door het lid van G. S., den
heer L. van Waesberghe, door het Statenlid
Fruytier, tegen de aanvallen van het 4e
district bij monde van Mr. Piet Hennequin en
Notaris Hammacher. De deur deed de heer
Heyse dicht door een simpele berekening te
geven van wat het de provincie zou kosten,
van subsidie voor den wagendienst H.W. na
aftrek van de tollenkosten (de tellen waren
nog niet afgeschaft) en wat het kosten zou bij
de suDsid.eering van den tram. In 't geheel
werd dat een fmantieel nadeel voor de provin
cie van f 10.000, een bedrag, gelet op h.t be-
lang der streek, van zoodanig weinig beteeke
nis, dat ieder rechtgeaard en objectief oor-
deelend lid der S^ten zich met het voorstel
van G. S. tot verleening der subsidie wel moest
vereenigen.
Opmerkelijk zijn de oeconomische beschou-
wingen die toen in de Staten door sommige
leden werden gegeven. Zoo wyst b.v. de heer
Fruytier op het belang van de tramverbinding
ook voor den weg H.W. die dan veel minder
aan onderhoud zou kosten, dewijl hij minder
zou worden gebruikt. De heer Hombach jere-
mieerend over den slechten toestand der land-
bouw juicht ter verbetering daarvan de tram
verbinding toe, in 't bijzonder voor het bieten-
vervoer.
(Zde verder het Tweede Blad.)
uitge-
De heer Mr. Dieleman, secretaris van den
Raad van Commissarissen, nam hierna het mijn is eenige malen verlengd n.1. 4 Novem-
.1 1 1 _1 r\1 n T..ii -t nr.n a -i Tvl 1 QflA m
woord, en deelde mede, dat de Commissaris
der Koniingin tot zijn spijt verhinderd was, aan
de tot hem gerichte uitnoodiging te voldoen,
terwijl de Voorzitter der Maatschappij, de
heer M. Lippens, die onlangs is opgetreden als
Minister van Spoorwegen in Belgie, door
ambtsbezigheden is belet naar hier te komen.
De onider-voorzitter de heer P. F. Fruytier, is
door ongesteldheid belet tegenwoordig te zijn.
Hij had hier echter een taak te verrichtsn,
n.l. hulde te betuigen aan den heer Coliot
d'Escury, den nog eenigen in leven zijnden
stichter van de HuistWalsoorden, waarbij hij
wees op het zeer vele, dat door dezen stoeren
en energ.eken werker, die daarin door zijn
familie werd gesteund, in het belang van zijne
gemeente en zijn riaaste omgeving niet alleen,
doch van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen is ver-
richt.
Uit het miniatuur tramtreintje, dat op de
tafel prijkte, evenals 25 jaar ge'eden, en dat
naar hij vermoedde thans ultmaakt het speel-
goed der kleinkinderen, zag hij het symbool,
dat de zonen en kleinzonen de voetsporen van
hun eminenten vader en grootvader zullen
volgen, om te arbeiden aan den bloei en de
bevordering der belangen van Zeeu"'="h-
Vlaanderen. Hij feliciteerde den heer CMlot
d'Escury met dit tram-jubile, en bood hem
ber 1898 en 13 Juli 1859 tot 1 Januari 1900 en
1 Januari 1901; bij besluit van 9 November
1900 tot 1 Januari 1902.
Aan den emst in den concessionaris werd
getwijfeld door het Statenlid Jhr. Mr. Pompe
van Meerdervoort. Niemand anders maakte
beawaar tegen het verlengen van dien termijn.
Allen waren ernstig overtuigd van de groote
beteekenis der tramverbinding voor de streek.
Natuurlijk waren er ook toen mensehen, die
er iets over moesten zeggen. Een lid der S a-
ten vond b.v. het erg jammer, dat boomen zou
den worden gerooid. Hij hield van een scha-
duwrijken weg, die behalve landschappelijk
schoon, ook nuttig was vooral voor den arbei-
der, die dikwerf zware vrachten over den weg
moest kruien en daarom bij warm weder scha
duw welkom acht. Dat was de democratic
van 1897. Een ander Statenlid achtte zeer
zeker de .verbinding van belang. Immers daar-
door werd het Ned. Spoorwegnet via de ge-
subs'd'eerden stoomboot- en omnibusdienst
van WalsoordenHansweert en Hansweert
Vlake met het Belg. in Huist en via St. N'co-
laasMeche'en verbonden. Maar „ijsgang"
zou zoo dikwijls de verbinding des wintprs
doen missen, commentaar is hier overbod g.
Men moet ook maar eens iets wTen ze""ren.
Belangrijker was de discussie in de Prov.
RECH 1'SZAKEN
Politierechter te Middelburg.
Zit iug vau 20 D»c. 1927.
De volgeude vonnit.Si-n werden
sproki-n
Overtreding RLjwielhelastingwet.
A. J. d-M.. oud 30 j. rowie'haDit-laar te
Koeht, f 25 bo te subs 10 dagen hechr.
C. W oud 36 j l-it dbou werskotcbt te
Ho k. f 7,50 suoi. 4 dagen h cht
A. J. de K oud 4t j ko pman, zonder
bekeude wooi p aats f 7,50 su s. 4 dagen
hechi.
C. J F., oud 18 j koopman, zo' der
vaste woorplaa'8. f 7,50 subs. 4 dagen hechr.
A. J. W oud 19 j., werkman te Ter
Neuzen, f7,50 sibs. 4 dagen h cbt.
Ni-t V'rt onen van een 1 e«rij'< *oor
inscbrgving »oor de rjjk-iinkomsteubi-lasiiDg
voor de sch ppe> s
R. V., om 27 j te Raamsdonk, f 5 boete
subs. 4 dag'n heeht.
Verboden vervner.
J. A. v. d. B oud 19 j ar^eider te
St. Jansteen, f 25 boete subs. 10 dagen
necht.
F 6., oud 20 j leurder te (Hinge (R.)
14 da.en g-vaug. Vuor« p ieffijd 3jaar.
F. B., oud 20 j., leurd r ie Ciinge, (B).
idem.
J. G. B., oud 27 j., leurder te Clinge,
idem.
J. G. B., voornotmd, idem.
J. G. B vo r ot-md. idem.
F. M. V., oud 27 j., burder te St. Jan-
ste n, idem
F M. V., voornoemd, idem.
F. M V., voori o m l, idem.
A. C V., ou.il 32 j zonder beroep te
Cimge, idem.
A. 0 V voornoemd. idem.
A K o id 23 j., z •nder neroep te Clinge,
f 25 noete t-u 10 dagen hecht.
J V., oud 23 j zonder heroep te C inge,
f 25 b ete subs. 10 dag n hecht.
M. H. R oud 25 j., zomer beroep te
Clinge, f 25 boele subs. 10 datien hecht.
J. v. d. B, oud 23 j., klompennnker te
Clinge, f 25 boete subs. 10 dag n hecht.
A. S., oud 22 j., leur'er te Cl nge,
f 25 b ete su s. 10 ilagen becht.
M. P. v. d. B.. oud 20 j zonder beroep
te Clinge, f25 boe e >ubs. 10 dag-n hechi.
M. R B., oud 18 j zonder ber ep te
Clinge, f25 oete subs. 10 dagen hecht.
E P. d R., oud 22 j.. te Clinge, f25
boete subs 10 dagen becht.
A. L.. oud 38 j, ha> delaar te Mouscron,
f 300 boeie subs. 30 dagen hecht.
A. M B oud 23 j., zonder beroep te
Clo ge, f25 boete suns 10 dagen hecht.
Do'T den officier van Justitie te
Middelburg is hooger ber -ep aanget'ekend
teiien hec vonms der R chtbank van 9
December 1927. waarbij Th. v. d. W oud
52 j zonder beroep, Ter Neuzeu, ter zake
van m-ineed bij een boetel-cheidicg is
veroordeeld tot .6 maauden g-vai genisatraf.
dezer daalde de atmospbeer ti-mperatn«r
Doven ons land op tweeduizend M boi gte
van min 1 graad C<lsius tot min 19 gra-
den Celsius.
Gistrruiorgen was de knude tot Parjji
doorgedrongen. Htdenmorgen vrour hut
in de Pyieueeen in in Ma seille. De g«-
weldige koude veroorzaakt ook bu ten-
gew on Sage Dmperatuurstanden op d«
oergt ppen in het Duitsche Middelgene gt«
en dringt tot in de Aipen door. Het m»-
teorologiscb sta'ioa op de Zugspitze op
2964 Al-ter hoogte, meldt hereunto gen
m n 29 graden Celsius, dat p den brocks n-
tnp op 1148 M'ter hoogie min 17 g adem
Cel ius, terwijl de Feld e g in de Tauuui
bij Frankfurt a Main op 801 M. boogti
eveueens min 17 graden Ce sius sis tempo-
raiuur geeft. Ter V'rge jjking oi^re, dat
de Hagate temperaturen. die boven oni
land in de oude'Ste k lomefers werd n
waargenomen, waren op duizend m>-ter
mm 15 2 gr den Cel ius in Januari 1926,
en op tweedu zeud met r min 16.6 grauon
Ce s us in F bruari 1926.
In de jaren 1920 tot 1926 daalde d«
tempe atuur op de Zug pirze nist lager dam
mm 27,1 g aien Celsius in Jai.uari i926.
in de jtien 1924 en 1925 wsrdeu bjj
vliegtuia waarnsming'n te Malmsiiit in
Zud Z*e!en geen lagfre temp 'aturen
wa .rgenomen dan min 16 8 graden p dui nd
meter, miu 22 0 graden op t wet duizend
meter en min 27.8 graden op drieduiaend
meter.
Men moet tot ver in de h storie teruggamn
om ten oDzent lagere atmospheer teu'pera-
turen te vitiden, dan th«ns worden wa r-
uen' men. Op de Sotmblick in de H> ha
Tauern (3106 meter) werd tadeoprtch tDg
van betobservatorium in dfnNieuwj^aisnacht
van 18/5 een >emperatuur van min 35.8
graden Celsius geregistieei d.
TE
Een berucht inbreker ia Dinsdaga ond
uit bet Ziekeuhuis in Den Haag oi t-napt.
M n berinnert zich n< g wel hoe een p ar
m adden geledeu de pol tie e»-n inbrekur
gre-p, tie ij Maddens biunen g drongen
w 9. Toen de politie hem ontdekte, ver-
stopte bjj z ch in den liftkokar Hp gaf
zich over met een zware revolver in de
ha d „'t Is da' jul ie met zooveR w^ren,
verklaatde hij auders had tk g-scho en".
De man werd ve oordeeld en iugesloten.
0 langs s ikte hij een sti-el van n
Iep 1 in. Optieming in het ziekenhuis
bleek n o zakejjk. De lepel mnest lat gi
opera'ieven weg wrwijderd w rden. L>#
n an was nu weer am de beteiende hand
en he«ft de wgk genomen.
ZUIDERZEEWERKEN. f
Aangez en de zee »o ijs lut, is de arbsid
aan de Zuiderzeewerk-n te Med> Dbl k, wior-
loopig stopgezet. Ta rjjke sle> pbooten,
zaudzuigers ei.z. zijn in du haven binnen-
gebracht.
ONTPLOFFING IN EEN KACPEL.
ZELDZAME KOUDE IN DE HOOGERE
LCCHTLAGEN.
Het K n. Ned. M teorolog;srh Instituut
te De Bildt gaf d d. 17 December de vol
gende meded eling oratrent de buitengewoDe
k ude in de atmo pheer
De stro >m van koude lueht die z ch in
de laats'e dagen over West Eu'opa voort-
heweegt en oveml vorst brengt verdi Dt
bnzoud-re belangstelling om de bij/.otder-
h'id, dat by Di-t bni1 enyewoon'age grond
temperatur n ex reme lage waardea voor
de hevenluchtt-mperatuur worden waar-
g nomen.
T rwjjl a's rege! de continentale vorst
koud-* zirh met hooger dan eukele honder-
'ten m-ters uitstrekt en t ver de koude
lucht >ati d n ondersten haDen kilometi-r
warmere wtnden waaien zomlat het
kondste gedeelte van -en re s per vli» g'U'g
met vors'wee'- is de autorit. naar het *lieg
veld h.eidde zich in de laat-te dageti
de s'ro m van xfreme Itim e lu hr van
h t, N or t-O ,sr-n me c gelm 'tige snelhe d
naar het Zu'd-Westen uit. Van 13 tot 14
Zoedagmorgen ontstond door een nt-
p offing in de kai hel brand in de wooing
van een sc oen*inkel er aan de Hooig acht
4 te Leiden. De vrouw des hmzes m vjjf
kindt-reu s iepen n g boven het biandei de
vertmk en konden s ech s met d gr<>ntste
moeite de straat bere ken, m Idt de „Crt.".
De brandweer slaagde er in het v. ur to
beperken tot de beuedenverdi-p geu, die
echt.er uitbrandden.
Huis en inooedel waren veiztketd.
MISDAAD TE QUEBEC IN HET SPELT
Om'rent den brai d in de St John Be ch-
man t's Academy te Quebec wo d-n nog de
volgenbe bjjzonde'heden gemeld
De brand nrak uit tjjdeus ebn der he-
vigste sneeuws oim'd, weike ooit te Q iebec
heb en gewoed. De 150 jonget s en do
nonuen, die zich op oat o genbltk in het
gebou w hevonden, we' deu t jjilens en hevig#
koude op straaf gedre end or de viammen,
rtie in het gebeele zes verdiepingen hooge
gebouw op aatden. Er w*ren vele gewon-
d. n, doch zooals gemeld g ngrn er gees
menscheulevens vetloren.
Evenals bjj den brand in het St. C» ar-
lesweeshuis is men er niet in g»slaagd.de
oorzaak van den ramp op te spor n doch
tal van personen beweren, dat er opeer in
het spet is. Alle Roomsch Katholieko
gebouwen in de stad zjju onder sch'rpo
brwaking gesteld.
Bij de Iiikschou wing van de s'ach offers
der ramp in het Sc. Charts weeshuis werd
door de brandweer omkend, dat /ij zich
vchnldig zou hebben gemaak' aan ralatig-
be d bij de redd ng. De brandwer ver
klaarde. dat de moeder over-te van het
gesticht geenerlei aanwijzingen had erstrekt
omtrent de lokalen, waar de ktortcren
sliepen. De hranim'ester v-iklaarde z>lfs
dat eenige zusters hem haddeo nod-gedeeld,
dat alle kiuderen zich buiten gevaar bo-
vonden.
Tot alle gestichten is thans de w«ar-
scbuwirg gericht. des nachtsbe'e toezicht
uit te oefenen en brandbloschapparaten
aanwezig te h bben.
EEN MISDAAD.
Te Cimiez hij Nice is een sdvndelijke
misdnad gep'e g(. Een oude dame van
zevtntig jaar woonde daar no t e n oude
di-ns'b"de op een afgeleg»-n villa, die do r
een grout park is omgeven M-ttnd'g-
ocliteod in de vroegte dr mg cr een man
haar kamer binnen, d e. onder hedreig ng
met, epn ps'iol eo en hijl om g Id vri eg.
Hij bracht. de tide v oow eenig* slagen
toe om haar tot spoed aan te zetten en