gaande weiken in hun dienst zijn geweest
wor vast, of diensten hebben verrichfr, die
naar het oordeel van Burgemeester en Wet
houders met vaste diensten zijn gelijk te
stellen.
ft. Werikgevers, die bet in hun dienst zyn-
fte personeel ontslaan met het kennelijk doel,
ft at personeel te doen vervangen, door werk
loozen om zoodoende steun uit de gemeentekas
fteelaohtig te worden, worden van deze rege-
ling uitgeschakeld bij een daartoe door Burge-
aoeester en Wethouders te nemen besluit, dat
aan den betrokken werkgever wordt medege-
deeld.
ft. Door de werkgevers worden wekelyiks
loonlijsten, welke ter secretarie verkrijgbaar
zijn, overgelegd, dewelke zij naar waarheid
opmaken en onderteekenen en de handteeke-
nang van de werkloozen vermelden ten be-
wijze van kwitantie.
7. Werkgevers en werkloozen zijn verplieh.
deze en nader vast te stellen regelen, of vast
te stellen voorschniften stipt en eerlijk na te
volgen, op straffe van steun te worden uitge-
sloi-en, terwijl zij zich eveneens verplicihten aan
Burgemeester en Wethouders, of door deze
aan te wijzen controleerende ambtenaren of
beambten, alle die inlicbtingen te verstrekken
welke zouden worden verlangd, zoomede hen
be machtigen tot het betreden van hunne erven
en het binnentreden van werkplaatsen en/ol
fabrieken, eveneens alles op straffe van de
gemeentelijke vergoeding te worden uitge-
sloten.
8. Deze regeling, beoogt met het verleenen
van steun aan de industrie, doch enkel het
versohaffen van werk aan werkloozen.
ft. De raad der gemeente Zaamslag;
Gelet op ingekomen adressen, besluit:
Ter beschikking van de werkloozenkassen
in deze gemeente een zoodanig bedrag te
stellen, dat aan hunne uitgetrokken werklooze
leden gedurende een tijdvak van vier weken
eene zoodanige uitkeering kan worden gedaan
gelijkstaande met de volgens hare reglementen
vastgestelde wekelijksche uitkeering, een en
ander bovendien onder de navolgende voor-
waarden:
Art. 1.
Steun kan alleen gegeven worden aan on-
vrijwillig geheel of gedeeltelijk werklooze
arbeiders, wier werkloosheid met het gevolg
i» van ouderdom, ziekte, invaliditeit, onwil om
te werken, dronkenschap of dergelijke omstan-
digheden en wanneer zij bovendien zijn:
kositwimier in den zin van deze regeling
wanneer zjj ten minste 1 jaar voor den datum
hunner aanvrage in het bevolkingsregister der
gemeente Zaamslag staan ingeschreven
geen ouderdomsrente genieten;
wanneer zij werkelijk aan steun behoefte
hebben en met inachtneming van het bepaalde
i» fte navolgende artikelen.
Art. 2.
Als kostwiimers worden alleen zij be-
schouwd, die door hun loon geheel of bijna ge-
geheel voorzien in. het onderhoud van het ge-
zia, waartoe zij behooren.
Art. 3.
Slechts een lid van elk gezin wordt in deze
steun regeling als kostwinner beschouwd.
Art. 4.
Voor de juiste toepassing der steunregeling,
binnen de daarin bepaalde grenzen, is de be
trokken werkloozenkas verantwoordelijk. Dare
bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk
voor het onrechtmatig vastgesteld steunbe-
drag, hetwelk tengevolge van haar besluit is
uitgekeerd.
Art. 5.
De uitkeering in dit besluit bedoeld, mag
slechts worden gedaan in, het tijdvak 15 Janu-
ari tot en met 15 April en bovendien slechts
nadat de reglementaire uitkeering beeft plaats
gehad.
Art. 6.
De werkloozenkas, die in deze regeling be-
ftoelde uitkeering doet, is verplicht van die
uitkeering wekelijks eene op gave ter secretarie
in te leveren waarop het der werkloozenkassen
toekomende bedrag van gemeentewege zal
worden uitgekeerd.
£>e VOORZITTER geeft te kennen, dat bij
bet doen van dit voorstel in de eerste plaats
eedacht is aan het verleenen van een toeslag
on het loon voor vlasbewerking. De Vlascom-
missie heeft dezer dagen in dien geest een rap
port aan den Minister uitgebracht en bij het
bezoek- van den Minister Slotemaker de Brume
aan Ter Neuzen is daarover met hem gespro-
ken door 5 burgemeesters, n.l. die van Axel,
Zaamslag, Ter Neuzen, Hoek en Boschkapelle
en heeft deze zijn medewerking om ook van
rijkswege daaraan steun te verleenen toege-
ze"d. Burgemeester en Wethouders nopen,
dat dan verschillende ingezetenen aanleiding
zullen vinden vlas te laten bewerken. Indien
de gemeente 25 geeft, zou bet rijk dan rms-
schien ook bereid zijn 25 te geven, zoodat
men 50 toeslag op het loon kreeg.
Misschien zal in de praktijk blijken, dat de
▼oorgestelde regeling nog wel eens wijzigmg
behoeft, doch men heeft dan alvast een basis
waarop kan gewerkt worden. Voor de vlasbe
werking zal het nu vermoedelijk van weinig
beteekenis zijn, omdat er geen vlas meer is,
maar dan kan er toch tegen het volgend jaar
rekening mee gehouden worden.
De heer DE FEIJTER stelt m bet hcht, dat
die 25 toeslag niet alleen wordt uitgeloofd
voor vlasbewerking, doch voor mogelijke wer
ken die zouden, worden uitgevoerd.
De VOORZITTER stemt dat toe; de polder-
besturen die een of ander werk willen laten
uitvoeren zouden er ook van kunnen profitee-
ren. Mochten er nog andere dingen. zijn, dan
houden Burgeimeester en Wethouders zich voor
mededeeling daarvan aanbevolen.
Burgemeester en Wethouders zijn bij het
doen van hun voorstel uitgegaan van de stel-
ling, dat het beter is de menschen hun brood
te laten verdienen; men heeft hier op de be-
grooting nog geen post voor ondersteuning
van werkloozen gehad, doch thans kon dit niet
langer uitblijven.
De VOORZITTER wijst er op, dat het dicnt-
gooien van den watergang iets is, dat niet tot
de competentie van de gemeente, doch tot die
▼an den polder behoort, en bet is de vraag of
het polderbestuur er op gesteld zou zijn, nog
afgedacht van de vraag of er voldoende mate-
riaal voor zou te bekomen zijn.
En wat de ongeorganiseerden betreft, er is
van hier uit al een paar jaar gewaarschuwd,
dat het voor de werklieden, met het oog op
dreigende werkloosheid raadzaam was, zich
aan te sluiten bij een werkloozenkas en zich
op die wijze daartegen te verzekeren. Zij die
aan dien raad geen gevolg gegeven hebben en
werkloos worden, zullen dan moeten worden
verwezen naar het Burgerlijk Armbestuur.
De heer JANSEN meent, dat voor heit dicht-
gooien van den watergang wel materiaal te
krijgen is, daar hij gelooft, dat de heer De
Putter wel geneigd is zijn tragel te verkoopen.
En wat de ongeorganiseerden betreft, meent
hij, dat de raad de menschen toch niet mag
verplichten lid te worden van een of anderen
bond, men moet de menschen in dat opzicht
in hun beginsel vrij laten.
De VOORZITTER meent, dat ze toch bij den
een of anderen. bond terecht kunnen.
De heer JANSEN oordeelt, dat er menschen
kunnen zijn, die uit hoofde van hun beginsel
ftezwaar hebben zoowel tegen het zich bij een
christelijken als bij eon modernen bond aan-
sluiten.
De VOORZITTER wijst er op, dat de Minis
ter in zake werkloozensteun naar de organisa-
ties heeft verwezen; daaraan wordt voor de
uitkeeringen bij.siag verleend. Als iemand,
om welke reden dan ook, die hulp niet accap-
teert, dan snijd hij daartoe zelf de pas af.
De heer DE FEIJTER wijst er op, dat uit
de gemeentekas toeslag wordt gegeven op het
loon voor werkverschaffing aan werkloozen.
De heer WISSE zou op den voorgrond wil
len stellen, dat het wenschelijk is, dat van
wege de gemeente zooveel mogelijk werk
wordt verschaft, en is dit niet genoegzaam om
De VOORZITTER: Verdoopt het dan en
noamt het dan in plaats van Burgerlijk Arm
bestuur Burgerlijke steunregeling! Volgens
mij is het geheel gelijk, het is in beide ge-
vallen een gift uit de gemeentekas. Het is het
vorig jaar ook gebleken, de menschen gingen
met evenveel gemak naar het Burgerlijk
Armbestuur, als dat ze naar een steun
regeling gaan. Bovendien weet ik ook met,
of het nog wel gaan zou een steunregeling in
te voeren, of dit van hoog,er hand zou gesanc-
tioneerd worden. Hij meent, dat men alleen
verwacht, dat er onder de oommissie, die
daarvoor zou benoemd moeten worden men
schen zouden zijn, die het wat gemakkelijker
wordt verscnaiu, en is ua mw, --j--, -----
de werkloozen voor gebrek te vrijwaren, dan zouden geven dan thans bij het armoestuu
ii- tv A 4- Jr- rx n v l-i i i m nor r i P P P.T11 f ft
eerst behoort aan steunverleening te worden
gedacht Hij gelooft evenwel, dat, indien Bur
gemeester en Wethouders aan alles de hand
willen houden, er nog genoeg werk kan ver-
richt worden. Hij wijst op het dorpsplem,
dat er onooglijk bij ligt, het is daar een rotte
troep. De wegen op Nieuw Zaamslag liggen
geheel onder het gras, eveneens die in de
Axelsehe straat bij de woningbouw. Dan zou
hij hen in overweging geven. er eens met de
polderbesturen te spreken over het verbeteren
van de wegen. Van af de Veerstraat tot aan
den Provincialen weg zouden de zijkanten kun
nen worden afgestoken. Hij acht zulks drin-
gend noodig, want de toestand der zijkanten
is thans van dien aard, dat men soms, als men
per fiets naar Ter Neuzen moet, genoodzaakt
is oyer Reuzenthoek te rijden. Dit zou alles
eerst in orde kunnen gemaakt worden, eer er
gebruik wordt gemaakt van steun.
De heer DE FEIJTER is er ook voor, om
hetgeen gedaan kan worden van gemeente
wege, te laten uitvoeren, maar dat moet zich
dan toch bepalen tot hetgeen op het terrein der
gemeente ligt. Wat het tweede punt, door den
heer Wisse genoemd betreft, het opknappen
van dewegen, daarvoor zou de gemeente eerst
pertmissie moeten hebben van de polderbe
sturen, die kunnen zeggen „jie blijft er af
maar bovendien, zou hij er niet mee kunnen
instemmen, dat de gemeente de taak van de
polderbesturen overneemt en hun wegen in
orde gaat maken. Het gaat toch niet aan, het
gemeentebesituur voor den toestand waarin die
wegen verkeeren aansprakelijk te stellen.
Bovendien wijst hij er op, dat men voor die
werken hoogstens een man of tien, twaalf,
te werk kan stellen, en men dus daarmede ei
niet van af is, als er een 50 of 60 werkloos zijn.
De VOORZITTER merkt op, dat de heer
Wisse werken opnoemt, die het vorig jaar ook
van wege de gemeente zijn uitgevoerd en
waartoe Burgemeester en Wethouders weer
het plan hebben. Wat bet plein betreft, aan
de Noordzij.de spelen de kinderen en daar kan
men het laten opknappen door er wat zand op
te brengen. Aan de Zuidzijde loopt er een
padje door en staat er gras. Dat zou weg te
steken zijn en er dan ook zand op gebrachit,
maar, het is zooals de heer De ^eijter zegt,
daahaan heeft men geen werk voor 50, 60 man.
En die buitenwegen in orde gaan maken, za.
van gemeentewege niet gaan, de polderbestu
ren zouden zich dan wel de handen gaan wnj-
ven als men dat deed. Wanneer zij zelf dat
werk door werkloozen willen laten vernchten,
krijgen ze ook toeslag op het loon.
De heer WISSE meent, dat het er toch wei-
nig op aankomt, waaraan het geld besteed
wordt, aan de gemeente- of aan de polderwe-
gen het is beide toch in het algemeen belang.
De VOORZITTER: Laat dan van wege de
gemeente ook het graan bij de boeren dor-
schon
De heer WISSE: Dat is geen vergelijking,
dat graandorsohen is alleen in het belang van
den betrokken boer, maar de wegen, de hooi l-
wegen althans, worden door iedereen gebrurkt.
Daar moet men het werk zoeken, wij hebben
anders geen.
De heer VAN HOEVE: Hetgeen de heer
Wisse vraagt, daar zijn we het over eens, dat
hebben we het vorig jaar ook al gedaan en dat
was dus niet noodig in de stukken to zetten.
Dat kan echter maar helpen voor iO, hoog
stens 20 man, terwijl we er misschien 30, 40
krijgen, want dat getal werkloozen groeit zoo
gemakkelijk aan. Nu zijn ook genoemd de
wegen van de polders. Daarvoor is overleg
met de besturen noodig, want anders mogen
we er niet aankomen. Nu hebben we een paar
jaar geleden in dien geest al eensi iets willen
doen en een conference met polderbesturen
I gehouden. Het resultaat daarvan was echter,
j nihil, het bleek, dat er niets mee te bereiken
i viel Van gemeentewege kan niets meer ge
daan worden. Alleen als het April wordt, kan
weer begonnen worden met de modder uit de
haven weg te ruimen, hetgeen naar uit ervarmg
blijkt, veel meer kost als de gemeente dit door
werkloozen laat doen, dan wanneer het wordt
aanbesteed. Omdat Burgemeester en Wethou
ders geen kans zien de werkloozen op een
andere manier afdoende te helpen zijn ze met
hun voorstel gekomen. Daaraan zullen wel
fouten kleven, maar de algemeene strekkmg
is toch om de menschen te helpen.
Nu is reeds een paar jaar den arbeiders op
sluiten bij de werkloozenkas.
van de daaraan verbonden voordeelen te kun
nen doen genieten, is de gemeente in 1919
daarbij reeds toegetreden. De menschen weten,
dat ze 'n tijd van het jaar zonder werk komen.
Ze betalen aan de werkloozenkas contnbutie,
doch kunnen er bij werkloosheid van
ren wion or ■7.ip.ih met bii aansliixt uit
,C11. Indien men er zich met bij aanslu:
werkelijke gewetensbezwaren, dan is daartegen
niets aan te voeren, en moet zoo iemand a
hij in nood komt bij het Burgerlijk Armbestuur
terecht komen. Hij gelooft met, dat men i
deze een beteren weg kan bewandelen.
De heer WISSE verwacht van de door Bui-
gemeester en Wethouders voorgestelde rege
ling weinig practisch resultaat; als men het
loon op f 2,40 berekent, en er wordt 60 cent
toeslagP gegeven, blijft het door den werkgever
te betalen loon 1,80. Hij gelooft met, dat
velen er toe zullen overgaan onder die condi-
ties menschen in het werk te nemen. Dit zal
dan bovendien ook maar alleen ten goede kun
nen komen aan de landarbeiders, maai de va
arbeiders zijn er niet mee geholpen en die loo-
pen er ook veel al weken zonder werk, vopr
hen is het treurig. De voorgestelde regeling
geldt wel voor alle patroons, maar die kunnen
ook geen werk geven als ze het met van de
boeren krijgen. Voor de bouwvakken betee-
kent het dus niets. Het voorstel strekt nu om
aan de georganiseerden, die reeds steun heb
ben genoten uit hun werkloozenkas, nog 4 we
ken lunger uitkeering te geven van wege de
gemeente, terwijl de niet-georgamseerden
overal buiten vallen.
De heer JANSEN noemt het voor een fhn
ken, gezonden werkman, een zwaren gang naar
het armbestuur. Hij meent, dat zulke men-
schen niet bij bet armbestuur behooren. Dit
is een instelling voor ondersteuning van men
schen- die wegens hun hoogen leeftijd ot uit
anderen hoofde niet meer werken kunnen.
Maar menschen die willen werken en behoet-
tig zijn, omdat er geen werk is, behooren met
bij het Burgerlijk Armbestuur.
De VOORZITTER vraagt of de heer Jan-
sen het dan niet zoo'n zwaren gang vindt,
als men ondersteuning moet gaan halen ver-
strekt op grond eener steunregeling.
De heer JANSEN: Mijn imsiens niet!
hat geval is. Dat is naar hij meent de eenige
zaak waar het om draait.
De heer JANSEN; Zoo'n commissie houdt
toch een nauwkeurige controle?
De heer VAN HOEVE merkt nog op, dat
men zijn zooeven gesproken woorden ook niet
aldus moet opvatten, dat hij de menschen be-
paald naar het armbestuur wil zenden. hij
heeft alleen willen te kennen geven, dat hij
voor hen, die bezwaren hebben om toe te tre-
den tot een werkloozenkas geen andere oplos-
sing weet, om hen te helpen. Hij wil niet ont-
kennen, dat er kunnen zyn, die dit werkelijk
uit beginsel oogpunt niet kunnen doen, maar
bet grootste percentage kan bet wel, en het
kleine aantal, dat het niet kan is wel op andere
wijze te helpen.
De heer A. DEES heeft een grief tegen de
verschillende polderbesturen, dat deze, m
plaats van daarvoor vrij zijnde arbeiders te
nemen, in den winter verschillende grondwer-
ken laten uitvoeren door arbeiders van hun
persoonlijk hedrijf. Er zijn in deze gemeente
10 polders. Indien al die besturen eens eenige
werklieden die zonder werk loopen in dienst
van den polder namen, zouden er geen werk
loozen behoeven te zijn.
De heer DE KOEIJER: Het schijnt dat de
heer Dees verschil maakt of A zonder werk
loopt dan wel B; voor mij is dat precies het-
zelf de.
De heer A. DEES: Ik spreek niet persoon
lijk, ik noem alle polders.
De heer DE KOEIJER noemt dat geen ant-
woord op zijn vraag. Of die polderwerken
worden uitgevoerd door werkmen.sGhen die an-
ders bij een boer werken, dan wel werkmen-
schen van het dorp, blijft toch precies het-
zelf de
De heer A DEES: Maar de bestuurders van
de polders nemen daarvoor dikwijls hun eigen
m<DeCheer DE KOEIJER: Welnu, welk ver
schil is er in, als die menschen anders ook
werkloos zouden zijn.
De heer A. DEES: Geeni
De heer DE KOEIJER: Dan zijn we het
eeDe heer A. DEES: Maar ik zou dat toch
niet door mijn eigen menschen willen laten
heer DE KOEIJER: Indien nu de ar
beiders van een boer met December ik noem
maar een datum werkloos zouden worden
moeten die dan maar werkloos blijven, en
moet dan die boer, die m een andere functie
werk te vergeven heeft voor den po.de
menschen, die hem altijd dienen links laten
liggen en naar het dorp om werkvolk gaan?
De heer A. DEES acht het toch verkeerd,
dat de bestuursleden der polders daarvoor
over het algemeen hun eigen menschen nemen.
De heer WISSE verklaart gezien te hebben,
dat een bestuurslid van een polder ook wel
voor December werk aan den polder door zijn
eigen volk liet uitvoeren. Hij acht bet ook met
goed, dat men zijn eigen vaste menschen naar
7ulk werk stuurt, want dat onthoudt men dan
aan anderen, terwijl men zijn vaste menschen
toch niet naar huis zou hebben gestuurd. Op
die manier profiteert het bestuurslid er zel
van, want hij stuurt ze er dan naar toe, om
er van af te zijn. Beter was het, als eerst eens
werd uitgezien of er geen werkloozen waren
De beer DE KOEIJER hermnert, maar een
willekeurigen datum genoemd te hebben he
komt echter ook bij een boer voor dat hi g«m
werk meer voor zijn volk heeft en dit
naar huis zou moeten sturen. Dan steekt e
S geen kwaad in, dat ze die menschen, m
plaats van ze werkloos naar huis te s^®"'
aan het werk van den polder te werkstelle
Als de aannemers geen. werk hebben sturen ze
hun volk toch ook naar huis
De heer WISSE: Dat is iets anders, de boe
ren hebben werk, daar moeten ook wij bet van
krijgen, maar als die het ons niet geven hebben
we het niet.
De heer DE KOEIJER: Men kan wel noo-
ren, dat u geen landbouwer is.
De heer WISSE: Jammer genoeg!
De heer A. DEES wijst er op, dat de be
trokken polderbestuunders, door dan op die
wijze bun volk aan het werk te houden, daar
van dan toch in den zomer profiteeren.
De heer DE KOEIJER merkt op, dat men
des winters toch niet zooveel volk op zijn hef-
stede aan het werk kan houden dan m den
zomer.. Dan wordt dus een deel van het volk
werkloos. Hij stuurt die niet naar huis om in
het dorp ander volk te gaan halen.
De heer A. DEES geeft te kem>en, dat bet
aantal werkmenschen die hij des zomers in
dienst heeft bijna geen verschil maakt met dat
van den winter; hij houdt zijn volk ook in den
winter ongeveer aan het werk.
De heer DE KOEIJER: Dan kunt u meer
niseerden krijgen gedurende 6 weken /7,20
per week van hun kas, en volgens het voorstel
ook nog 4 weken f 7 20 uit het hiervoor van
wege de gemeente beschikbaar te stellen be
drag.
De heer JANSEN vindt dat mooi, maar daar
sohieten de menschen die geen lid van de kas
zijn niets mede op. Hij wil daarom tegenover
de door Burgemeester en Wethouders voorge-
stelde" een steunregeling voorstellen, waarbij
ook de ongeorganiseerden zouden geholpen zijn
en verzoekt den Voorzitter die door hem op
sehrift gestelde regeling door den Secretaris
te laten voorlezen.
De heer VAN HOEVE vindt het jammer,
dat zoo'n regeling, die dan toch maar niet
tenstond te overzien is, niet vroeger is bimnen-
gekomen, dan had daarover ook eens gespro
ken kunnen worden.
De heer WISSE: Zou dan dit punt nog niet
eens kurnien worden aangehouden.
De heer VAN HOEVE: Ja, het is niet mijn
bedoeling om het voorstel van den heer Jan-
sen onder de tafel te krijgen, maar dit is m.i.
toch niet rijp voor bahandeling.
Als echter de door Burgemeester en Wet
houders voorgestelde regeling wordt aange-
nomen, als de raad daarmede accoord gaat,
beeft uitstel weinig zin.
De heer JANSEN meent, dat zijn voorstel
zou moeten voorgaan, aangezien dat van de
verste strekking is.
De VOORZITTER meent, dat het in hoofd-
zaak gaat over het principe een steunregeling
ook voor ongeorganiseeiden, tegenover het
voorstel van Burgemeester en Wethouders dat
alleen ten goede komt aan georganiseerden.
Daarover kan zoo worden beslist en als de raad
zich daartegen verklaart is er ook geen zin
om het uitvoerige voorstel in de notulen op
te nemen.
De heer JANSEN zou toch gaarne zien,
dat de Secretaris het eens voorlas.
De VOORZITTER verzoekt den Secretaris
dit aLsdan te doen.
Daaruit blijkt, dat de heer Jansen eene
steunregeling voorstelt, zooals die geldende in
de gemeente Hulst, die onlangs ook te Ter
Neuzen is voorgesteld door den heer Colsen.
Na de voorlezing laat de VOORZITTER
stemmen over het principe of ook steun zal
worden verleend aan ongeorganiseerden.
Dit wondt met 8 tegen 3 stemmen ontken-
nend beantwoord, zoodat het voorstel-Jansen
is vervallen.
Voor stemmen de heeren Wisse, Jansen en
A. Dees; tegen stemmen de heeren De Koeijer,
De Regt, Haak, Van Hoeve, De Feijter, D.
Dees, Bakker en Dekker.
De heer JANSEN kan niets anders zeggen,
als dat het hem spijt, dat de ongeorganiseer
den er buiten vallen.
De heer DE FEIJTER: Die mogen zich ook
aansluiten.
De heer JANSEN: We kunnen hen daartoe
niet verplicbten.
De heer D. DEES: Mogelijk zullen er aan de
voorgestelde regeling wel eenige fouten kleven,
maar als dat in de praktijk blijkt, kunnen we
dat ook weer veranderen.
De VOORZITTER vraagt, of iemand nog
stemming verlangt over het voorstel van
Burgemeester en Wetihouders.
De heer JANSEN: Ja, mijriheer de Voor
zitter! ofschoon ik niet voldaan ben, kunnen
we bier niet tegen zijn, omdat dan althans de
georganiseerden toch van gemeentesteun kun
nen profiteeren.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
15. Behandeling gemeente-begrooting dienst
1928.
Rapport onderzoek gemeente-begrooting
diienst 1928.
Ad. volg. 45. De commissie nota genomen
hebbende van eene raming van f 500 voor
nacht en stille wachten, in aanmerkmg nemen-
de, dat de rijks- en gemeentepolitie veelvuldig
nachtdienst doet, is van oordeel, mede in ver-
band met rustiger tjjden, dat deze post wel-
licht bij wijze van proef zou kunnen vervallen.
Ad. volgn. 47. Een lid der commissie ziet
de noodzakelijkhedd van het hebben van een
verdedigingslhond niet in en verklaart zich er
voor dezen post met f 60 te verminderen zijnde
dit het bedrag dat aan den gemeenteveldwach-
ter wegens voeding van dien hond per jaar
wordt uitgekeerd.
Ad. volgn. 48. Hetzelfd* lid verklaart zich
tegen eene te verleenen subsidie aan de bur-
ge.rwacht, vermits deze instelling alleen be
doeld is om in onrustige tijden de orde te
handhaven en deze gemeente toch eene rustige
gemeente is.
Burgemeester en Wethouders deelen mede.
Ad volgn. 45. Dat zij het in overleg met
het hoofd der politic voor 1928 alsnog dezen
post wenischen gehandhaafd te zien.
Ad. volgn. 47. Dat zij het op pnjs stellen
ook dezen post te behouden, zoolang de tlians
in bezit zijnden hond geschikt is te verdedigen.
Ad volgn. 48. Dat de jaarlijks minder wor-
den.de subsidie vooralsnog dient te worden
^dTvOORZITTER vraagt of iemand gebruik
wenscht te maken van de gelegenheid tot bet
dun. ik
De heer DE REGT vraagt, hoe degenen die
van den toeslag op loon zullen willen profi-
teeren moeten handelen.
De VOORZITTER: Die zullen zich moeten
vervoegen bij Burgemeester en Wethouders
Hij laat thans stemmen over het voorstel be- s
doeld onder a, de toeslag op het loon by ce
werkstellen van werkloozen.
Dit word aangenomen met algemeene stem-
Nu komt in behandeling punt b, het verlee
nen van een bij slag aan de werkloozenkassen
voor eventueel 4 weken steun aan hun uitge
trokken werkloozen, waarvoor 1000 wordt
uitgetrokken.
De heer DE FEIJTER deelt mede, dat vol
gens door hem verkregen inlichtingen de ar-
beidersorganisatie 54 leden telt, waarvan 35
zijn aangesloten bij de werkloozenkas. Deze
betalen een contributie van 42 cent per week,
of f 21,84 per jaar. Daarvoor hebben ze, in
dien ze werkloos worden buiten hun eigen toe-
doen, gedurende 6 weken recht op een uit
keering uit hun kas. Dat is voor die menschen
dus al een heele stap. Ze weten bijna vooruit,
dat er een tijd komt dat ze werkloos zijn, doch
ze hebben dan ook de zekerheid, dat ze ge
durende 6 weken voor zichzelf hebben gezorgd,
terwijl anderen, die niet bij de werkloozenkas
zijn aangesloten, terstond door een ander moe
ten geholpen worden. Met het oog daarop zijn
Burgemeester en Wethouders met hun voor
stel gekomen om die menschen, die voor zich
zelf gezorgd hebben, als het noodig is nog 4
weken langer te helpen. Wanneer er nu zijn
dee wegens gewetensbezwaar of andere om-
standigheden geen lid van die werkloozenkas
willen worden, daarin kan de gemeenteraad
niet voorzien. Als ze zichzelf ook niet kun
nen helpen, dan moeten die zich maar bij het
Burgerlijk Armbestuur vervoegen. De georga-
houden van algemeene beschouwmgen,
Aangezien niemand daartoe het ver.angen
te kennen geeft, wordt overgegaan tot de
artikelsgewijze behandeling:
Hoofdstuk I.
Vroegere diensten.
Inkomsten:
1 Batig slot van den gewonen dienst vol
gens de laatst-vastgestelde rekening, voor zoo-
ver daaraan niet reeds eene bestemmmg is
gegeven. f 8495,54
Hoofdstuk II.
Algemeen beheer.
2 Uitkeering van het rijk, overeenkomstig
de arfct. 1 tot en met 9 der wet van 24 Mei
1897 Staatsblad no. 156), laatstelijk gewijzigd
bij de wet van 12 November 1921 (Staatblad
no. 1173). 6078,93.
3 Uitkeering van het rijk, overeenkomstig
art. 10 der wet van 24 Med 1897 (Staatsblad
no. 156). f600.
4. Secretarie-leges en rechten van den
burgerlijken stand, f 300.
5. Verhaal van bijdragen voor eigen en
weduwen- en weezempensioen ingevolge art. 36
der Pensioenwet 1922 (Staatsblad no. 240).
f 2003,63%.
U itg a v en:
6. Jaarwedde van den Burgemeester. 3030.
7. Jaarwedden van de Wethouders. f 360.
8. Jaarwedde van den Secretaris. 3500.
9 Jaarwedde van den ontvanger. f 1500.
10. Presentiegeld der leden van den raad.
f 200.
11. Jaarwedde van de ambtenaren en be-
dienden der gemeentesecretarie, den congierge
en de boden en van het kantoor van den ge-
meenteontvanger. f 1930.
12. Schrijfloonenschrijf- en bureaube-
hoeftgn, briefporten, vrachtloonen en andere
kledne uitgaven. 275.
13. Druk- en bindwerk. f 1100.
14. Onderhouden en schoonhouden van het
gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade-
ring van den raad en van burgemeester en
wethouders en voor de secretarie der gemeen
te. f 600.
15. Onderhoud en aankoop van meubelem
voor die gebouwen of vertrekken. 50.
16. Verlicihting en verwarming. f 400.
17. Abonnememt op het Staatsblad, Provin-
ciaal blad en de dag-, week- of maandbladen
en den aankoop van boeken. f32.
18. Archief. Memorie.
19. Plaatsen van advertentien. f 150.
20. Reds en verblijfkosten. 50.
21. Onkosten en eventueele rechten vallen-
de op de postrekeningen.
22. Abonnement op de telefoon en kosten
van telefoongesprekken. f 100.
23. Kiezerslijsten en het uitoefenen der
kiesve rrlchtingen. 25.
24. Verteringen ten behoeve van het bureau
van stemopneming. Memorie.
25. Bezoldiging der ambtenaren tan den
burgerlijken stand, f 480.
26. Overige kosten van den burgerlijke*
stand. 100.
27. Bevolkingsregisters en huisnumme-
ring. f 50.
28. Verzekering tegen ongevallen en mvaii-
ditedt. 22,50.
Inkomsten:
29. Vergoeding van de bedrijven in de kos-
siten van verzekering, pensionneering enz. va*
ambtenaren en beambten. f 209,25.
Uitgaven:
30. Kosten van verzekering tegen brand-
schade. f 129,55.
31. Grondlasten. 50.
32. Dijk- en polderlasten. f 15.
33. Pensioenen. f 950,10.
34. Bijdragen voor eigen- en weduwen- e*
weezenpensioen ingevolge art. 36 der Pensioen
wet 1922 (Staatsblad no. 240). f 4009,56.
36. Bijdragen voor inkoop van pensioen,
ingevolge art. 63 der Pensioenwet voor de ge-
meenteambtenaren 1913, jo. art. 173, IIIc der
Pensiioenw. 1922 (Staatsblad no. 240). 228,57.
37. Renten van geldleeningen. f 7242,10.
38. Aflossing van geldleeningen. f 6800.
39. Kosten van vergaderingen. f 100.
Hoofdstuk 3.
Openbare vedligheid.
Inkomsten:
40. Verhaal van pensioensbij dragon.
114^7%.
Uitgaven:
41. Vergoeding aan den gemeentebode
voor gebruik rijwiel in gemeentedienst. f 20.
42. Subsidie aan de vereeniging van bur
gemeesters en secretarissen in Oosteljjk
Zeeuwsch-Vlaanderen. 3,59.
43. Belooning van de inspecteurs, dienaars
en verdere beambten van politie, mitsgaders
van de veldwaahters. f 1875.
44. Kleeding en uitrusting der politiedie-
naars en veldwachters. f 175.
45. Onkosten voor de nacht- en stille wach
ten. f 500.
De heer D. DEES wijst op de opmerking der
commissie van onderzoek. Kan die post nog
niet vervallen? Het is in de gemeente toch
zoo rustig.
De VOORZITTER stelt zich de vraag, of
die rust niet juist een gevolg is van de goede
politie. De heer D. Dees weet, dat de nacht-
wacht indertijd is ingesteld in verband met
hetgeen in de gemeente plaats greep, waar-
door de bevolking bang werd. Hij zou het
dezen winter nog eens willen doen en gelooft,
dat de bevolking er zeer op gesteld is.
De heer D. DEES meent, dat men het toch
eens zou kunnen probeeren. Als het gaat, zou
er f 600 gespaard worden.
De VOORZITTER acht dit een zaak, die
moeilijk voor proefnemingen vatbaar is. Als
het dan bleek weer onveilig te worden, zou
men weer opnieuw moeten beginnen. Hij wijst
er op, dat er maar een klein beetje voor politic
wordt uitgegeven. Hij had dezer dagen ee*
college bij hem, die hem zeide „als ik zoo'*
gemeente had als Zaamslag moest ik zekar S
veldwachters hebben.
De heer HAAK: Gelukkig dat die dan hicr
geen burgemeester is.
Die heer D. DEES wijst er op, dat het in de*
zomer, als de nachtwacht geen dienst doet,
toch ook rustig is.
De VOORZITTER noemt dat heel wat a*-
ders, dan is er werk en zoo geen behoefte, da*
komt de lust tot rooven niet zoo op. Het is
overigens een oniderwerp dat moeiilijk in open-
bare vergadering te bespreken valt.
De heer D. DEES zal er dan gaape in beelc-
ten vergadering nader over ingelicht worden
en kan er genoegen mee nemen, dat de post
blijft staan.
De VOORZITTER zal aan het emd der
vergadering besloten zitting houden.
46. Bewaring van gearresteerden. f 10.
47. Reisgeld voor passanten en overige
uitgaven der politie. f 125.
48. Onderhoud der lantaams en verdere
kosten der verlichting. 2100.
49. Kosten ter zake van verzekering, pea-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb
ten. f 436,53.
50. Rente van geldleeningen ten lasts van
Hoofdstuk HI komende. 105.
51. Aflossing van geldleeningen ten last*
van Hoofdstuk III komende. f400.
52. Gratification aan rijks- en gemeewte-
politie. f 75.
53. Kosten van de burgerwacht. f225.
De heer WISSE meent, dat deze post wel
kon vervallen; de Burgerwacht bestaat ten
slotte toch uit menschen, die alien militieplioh-
tig geiweest zijn en die in tijd van nood dus toch
alien opgeroepen worden, en zich dus ook niet
meer behoeven te oefenen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat er
nog een hoop zijn, die niet tot die categorien
behooren, en die slechts in het allerlaatste ge
val zouden worden opgeroepen. Hij meent
overigens, dat het ook de vraag is, of de ge-
meenten zoo geheel zouden worden ontvolkt.
Hij acht het overigens, indien men nagaat
welke stroomingen er nog zijn die op allerlei
wijze trachten het gezag te ondermijnen en al
wat betrekking heeft op politie, tegen te gaan,
die dat alles uit den weg willen- ruimen, om
later de handen vrij te hebben, dat het dan
wel gewenscht is, dat er nog een instelling is
die beschikt over manschappen om de eigen-
dommen en misschien het leven der burgerij
te beschermen.
De heer WISSE ziet het er niet in, dat de
Burgerwacht veel zal kunnen beschermen.
De VOORZITTER wil dit toegeven, voor
zoover het de afzonderlijke afdeelin-gen be
treft, maar indien de Burgerwacht van ver
schillende gemeenten wordt bijeengetrokken is
hij van oordeel, dat men nog een tamelijke
macht zou kunnen vormen, waarmede zij die
het een of ander op het oog hadden, rekening
zouden hebben te houden. Met het oog op het
bewaren der algemeene rust acht hij behoud
der Burgerwacht noodig.
De heer JANSEN kan het nut er niet van
inzien en zag die post gaarne geschrapt.
De heer D. DEES merkt op, dat de heei
Wisse hier heeft gesproken als raadslid, doch
niet namens de commissie van onderzoek.
De post wordt met algemeene stemmen aan
genomen en mitsdien de begrooting der Bur
gerwacht goedgekeurd.
54. Subsidie vrijwillige brandweer. f 130.
De heer DE REGT merkt op, dat in 1926
f 600 is uitgegeven en voor dit jaar f 850 is