gaande weiken in hun dienst zijn geweest wor vast, of diensten hebben verrichfr, die naar het oordeel van Burgemeester en Wet houders met vaste diensten zijn gelijk te stellen. ft. Werikgevers, die bet in hun dienst zyn- fte personeel ontslaan met het kennelijk doel, ft at personeel te doen vervangen, door werk loozen om zoodoende steun uit de gemeentekas fteelaohtig te worden, worden van deze rege- ling uitgeschakeld bij een daartoe door Burge- aoeester en Wethouders te nemen besluit, dat aan den betrokken werkgever wordt medege- deeld. ft. Door de werkgevers worden wekelyiks loonlijsten, welke ter secretarie verkrijgbaar zijn, overgelegd, dewelke zij naar waarheid opmaken en onderteekenen en de handteeke- nang van de werkloozen vermelden ten be- wijze van kwitantie. 7. Werkgevers en werkloozen zijn verplieh. deze en nader vast te stellen regelen, of vast te stellen voorschniften stipt en eerlijk na te volgen, op straffe van steun te worden uitge- sloi-en, terwijl zij zich eveneens verplicihten aan Burgemeester en Wethouders, of door deze aan te wijzen controleerende ambtenaren of beambten, alle die inlicbtingen te verstrekken welke zouden worden verlangd, zoomede hen be machtigen tot het betreden van hunne erven en het binnentreden van werkplaatsen en/ol fabrieken, eveneens alles op straffe van de gemeentelijke vergoeding te worden uitge- sloten. 8. Deze regeling, beoogt met het verleenen van steun aan de industrie, doch enkel het versohaffen van werk aan werkloozen. ft. De raad der gemeente Zaamslag; Gelet op ingekomen adressen, besluit: Ter beschikking van de werkloozenkassen in deze gemeente een zoodanig bedrag te stellen, dat aan hunne uitgetrokken werklooze leden gedurende een tijdvak van vier weken eene zoodanige uitkeering kan worden gedaan gelijkstaande met de volgens hare reglementen vastgestelde wekelijksche uitkeering, een en ander bovendien onder de navolgende voor- waarden: Art. 1. Steun kan alleen gegeven worden aan on- vrijwillig geheel of gedeeltelijk werklooze arbeiders, wier werkloosheid met het gevolg i» van ouderdom, ziekte, invaliditeit, onwil om te werken, dronkenschap of dergelijke omstan- digheden en wanneer zij bovendien zijn: kositwimier in den zin van deze regeling wanneer zjj ten minste 1 jaar voor den datum hunner aanvrage in het bevolkingsregister der gemeente Zaamslag staan ingeschreven geen ouderdomsrente genieten; wanneer zij werkelijk aan steun behoefte hebben en met inachtneming van het bepaalde i» fte navolgende artikelen. Art. 2. Als kostwiimers worden alleen zij be- schouwd, die door hun loon geheel of bijna ge- geheel voorzien in. het onderhoud van het ge- zia, waartoe zij behooren. Art. 3. Slechts een lid van elk gezin wordt in deze steun regeling als kostwinner beschouwd. Art. 4. Voor de juiste toepassing der steunregeling, binnen de daarin bepaalde grenzen, is de be trokken werkloozenkas verantwoordelijk. Dare bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk voor het onrechtmatig vastgesteld steunbe- drag, hetwelk tengevolge van haar besluit is uitgekeerd. Art. 5. De uitkeering in dit besluit bedoeld, mag slechts worden gedaan in, het tijdvak 15 Janu- ari tot en met 15 April en bovendien slechts nadat de reglementaire uitkeering beeft plaats gehad. Art. 6. De werkloozenkas, die in deze regeling be- ftoelde uitkeering doet, is verplicht van die uitkeering wekelijks eene op gave ter secretarie in te leveren waarop het der werkloozenkassen toekomende bedrag van gemeentewege zal worden uitgekeerd. £>e VOORZITTER geeft te kennen, dat bij bet doen van dit voorstel in de eerste plaats eedacht is aan het verleenen van een toeslag on het loon voor vlasbewerking. De Vlascom- missie heeft dezer dagen in dien geest een rap port aan den Minister uitgebracht en bij het bezoek- van den Minister Slotemaker de Brume aan Ter Neuzen is daarover met hem gespro- ken door 5 burgemeesters, n.l. die van Axel, Zaamslag, Ter Neuzen, Hoek en Boschkapelle en heeft deze zijn medewerking om ook van rijkswege daaraan steun te verleenen toege- ze"d. Burgemeester en Wethouders nopen, dat dan verschillende ingezetenen aanleiding zullen vinden vlas te laten bewerken. Indien de gemeente 25 geeft, zou bet rijk dan rms- schien ook bereid zijn 25 te geven, zoodat men 50 toeslag op het loon kreeg. Misschien zal in de praktijk blijken, dat de ▼oorgestelde regeling nog wel eens wijzigmg behoeft, doch men heeft dan alvast een basis waarop kan gewerkt worden. Voor de vlasbe werking zal het nu vermoedelijk van weinig beteekenis zijn, omdat er geen vlas meer is, maar dan kan er toch tegen het volgend jaar rekening mee gehouden worden. De heer DE FEIJTER stelt m bet hcht, dat die 25 toeslag niet alleen wordt uitgeloofd voor vlasbewerking, doch voor mogelijke wer ken die zouden, worden uitgevoerd. De VOORZITTER stemt dat toe; de polder- besturen die een of ander werk willen laten uitvoeren zouden er ook van kunnen profitee- ren. Mochten er nog andere dingen. zijn, dan houden Burgeimeester en Wethouders zich voor mededeeling daarvan aanbevolen. Burgemeester en Wethouders zijn bij het doen van hun voorstel uitgegaan van de stel- ling, dat het beter is de menschen hun brood te laten verdienen; men heeft hier op de be- grooting nog geen post voor ondersteuning van werkloozen gehad, doch thans kon dit niet langer uitblijven. De VOORZITTER wijst er op, dat het dicnt- gooien van den watergang iets is, dat niet tot de competentie van de gemeente, doch tot die ▼an den polder behoort, en bet is de vraag of het polderbestuur er op gesteld zou zijn, nog afgedacht van de vraag of er voldoende mate- riaal voor zou te bekomen zijn. En wat de ongeorganiseerden betreft, er is van hier uit al een paar jaar gewaarschuwd, dat het voor de werklieden, met het oog op dreigende werkloosheid raadzaam was, zich aan te sluiten bij een werkloozenkas en zich op die wijze daartegen te verzekeren. Zij die aan dien raad geen gevolg gegeven hebben en werkloos worden, zullen dan moeten worden verwezen naar het Burgerlijk Armbestuur. De heer JANSEN meent, dat voor heit dicht- gooien van den watergang wel materiaal te krijgen is, daar hij gelooft, dat de heer De Putter wel geneigd is zijn tragel te verkoopen. En wat de ongeorganiseerden betreft, meent hij, dat de raad de menschen toch niet mag verplichten lid te worden van een of anderen bond, men moet de menschen in dat opzicht in hun beginsel vrij laten. De VOORZITTER meent, dat ze toch bij den een of anderen. bond terecht kunnen. De heer JANSEN oordeelt, dat er menschen kunnen zijn, die uit hoofde van hun beginsel ftezwaar hebben zoowel tegen het zich bij een christelijken als bij eon modernen bond aan- sluiten. De VOORZITTER wijst er op, dat de Minis ter in zake werkloozensteun naar de organisa- ties heeft verwezen; daaraan wordt voor de uitkeeringen bij.siag verleend. Als iemand, om welke reden dan ook, die hulp niet accap- teert, dan snijd hij daartoe zelf de pas af. De heer DE FEIJTER wijst er op, dat uit de gemeentekas toeslag wordt gegeven op het loon voor werkverschaffing aan werkloozen. De heer WISSE zou op den voorgrond wil len stellen, dat het wenschelijk is, dat van wege de gemeente zooveel mogelijk werk wordt verschaft, en is dit niet genoegzaam om De VOORZITTER: Verdoopt het dan en noamt het dan in plaats van Burgerlijk Arm bestuur Burgerlijke steunregeling! Volgens mij is het geheel gelijk, het is in beide ge- vallen een gift uit de gemeentekas. Het is het vorig jaar ook gebleken, de menschen gingen met evenveel gemak naar het Burgerlijk Armbestuur, als dat ze naar een steun regeling gaan. Bovendien weet ik ook met, of het nog wel gaan zou een steunregeling in te voeren, of dit van hoog,er hand zou gesanc- tioneerd worden. Hij meent, dat men alleen verwacht, dat er onder de oommissie, die daarvoor zou benoemd moeten worden men schen zouden zijn, die het wat gemakkelijker wordt verscnaiu, en is ua mw, --j--, ----- de werkloozen voor gebrek te vrijwaren, dan zouden geven dan thans bij het armoestuu ii- tv A 4- Jr- rx n v l-i i i m nor r i P P P.T11 f ft eerst behoort aan steunverleening te worden gedacht Hij gelooft evenwel, dat, indien Bur gemeester en Wethouders aan alles de hand willen houden, er nog genoeg werk kan ver- richt worden. Hij wijst op het dorpsplem, dat er onooglijk bij ligt, het is daar een rotte troep. De wegen op Nieuw Zaamslag liggen geheel onder het gras, eveneens die in de Axelsehe straat bij de woningbouw. Dan zou hij hen in overweging geven. er eens met de polderbesturen te spreken over het verbeteren van de wegen. Van af de Veerstraat tot aan den Provincialen weg zouden de zijkanten kun nen worden afgestoken. Hij acht zulks drin- gend noodig, want de toestand der zijkanten is thans van dien aard, dat men soms, als men per fiets naar Ter Neuzen moet, genoodzaakt is oyer Reuzenthoek te rijden. Dit zou alles eerst in orde kunnen gemaakt worden, eer er gebruik wordt gemaakt van steun. De heer DE FEIJTER is er ook voor, om hetgeen gedaan kan worden van gemeente wege, te laten uitvoeren, maar dat moet zich dan toch bepalen tot hetgeen op het terrein der gemeente ligt. Wat het tweede punt, door den heer Wisse genoemd betreft, het opknappen van dewegen, daarvoor zou de gemeente eerst pertmissie moeten hebben van de polderbe sturen, die kunnen zeggen „jie blijft er af maar bovendien, zou hij er niet mee kunnen instemmen, dat de gemeente de taak van de polderbesturen overneemt en hun wegen in orde gaat maken. Het gaat toch niet aan, het gemeentebesituur voor den toestand waarin die wegen verkeeren aansprakelijk te stellen. Bovendien wijst hij er op, dat men voor die werken hoogstens een man of tien, twaalf, te werk kan stellen, en men dus daarmede ei niet van af is, als er een 50 of 60 werkloos zijn. De VOORZITTER merkt op, dat de heer Wisse werken opnoemt, die het vorig jaar ook van wege de gemeente zijn uitgevoerd en waartoe Burgemeester en Wethouders weer het plan hebben. Wat bet plein betreft, aan de Noordzij.de spelen de kinderen en daar kan men het laten opknappen door er wat zand op te brengen. Aan de Zuidzijde loopt er een padje door en staat er gras. Dat zou weg te steken zijn en er dan ook zand op gebrachit, maar, het is zooals de heer De ^eijter zegt, daahaan heeft men geen werk voor 50, 60 man. En die buitenwegen in orde gaan maken, za. van gemeentewege niet gaan, de polderbestu ren zouden zich dan wel de handen gaan wnj- ven als men dat deed. Wanneer zij zelf dat werk door werkloozen willen laten vernchten, krijgen ze ook toeslag op het loon. De heer WISSE meent, dat het er toch wei- nig op aankomt, waaraan het geld besteed wordt, aan de gemeente- of aan de polderwe- gen het is beide toch in het algemeen belang. De VOORZITTER: Laat dan van wege de gemeente ook het graan bij de boeren dor- schon De heer WISSE: Dat is geen vergelijking, dat graandorsohen is alleen in het belang van den betrokken boer, maar de wegen, de hooi l- wegen althans, worden door iedereen gebrurkt. Daar moet men het werk zoeken, wij hebben anders geen. De heer VAN HOEVE: Hetgeen de heer Wisse vraagt, daar zijn we het over eens, dat hebben we het vorig jaar ook al gedaan en dat was dus niet noodig in de stukken to zetten. Dat kan echter maar helpen voor iO, hoog stens 20 man, terwijl we er misschien 30, 40 krijgen, want dat getal werkloozen groeit zoo gemakkelijk aan. Nu zijn ook genoemd de wegen van de polders. Daarvoor is overleg met de besturen noodig, want anders mogen we er niet aankomen. Nu hebben we een paar jaar geleden in dien geest al eensi iets willen doen en een conference met polderbesturen I gehouden. Het resultaat daarvan was echter, j nihil, het bleek, dat er niets mee te bereiken i viel Van gemeentewege kan niets meer ge daan worden. Alleen als het April wordt, kan weer begonnen worden met de modder uit de haven weg te ruimen, hetgeen naar uit ervarmg blijkt, veel meer kost als de gemeente dit door werkloozen laat doen, dan wanneer het wordt aanbesteed. Omdat Burgemeester en Wethou ders geen kans zien de werkloozen op een andere manier afdoende te helpen zijn ze met hun voorstel gekomen. Daaraan zullen wel fouten kleven, maar de algemeene strekkmg is toch om de menschen te helpen. Nu is reeds een paar jaar den arbeiders op sluiten bij de werkloozenkas. van de daaraan verbonden voordeelen te kun nen doen genieten, is de gemeente in 1919 daarbij reeds toegetreden. De menschen weten, dat ze 'n tijd van het jaar zonder werk komen. Ze betalen aan de werkloozenkas contnbutie, doch kunnen er bij werkloosheid van ren wion or ■7.ip.ih met bii aansliixt uit ,C11. Indien men er zich met bij aanslu: werkelijke gewetensbezwaren, dan is daartegen niets aan te voeren, en moet zoo iemand a hij in nood komt bij het Burgerlijk Armbestuur terecht komen. Hij gelooft met, dat men i deze een beteren weg kan bewandelen. De heer WISSE verwacht van de door Bui- gemeester en Wethouders voorgestelde rege ling weinig practisch resultaat; als men het loon op f 2,40 berekent, en er wordt 60 cent toeslagP gegeven, blijft het door den werkgever te betalen loon 1,80. Hij gelooft met, dat velen er toe zullen overgaan onder die condi- ties menschen in het werk te nemen. Dit zal dan bovendien ook maar alleen ten goede kun nen komen aan de landarbeiders, maai de va arbeiders zijn er niet mee geholpen en die loo- pen er ook veel al weken zonder werk, vopr hen is het treurig. De voorgestelde regeling geldt wel voor alle patroons, maar die kunnen ook geen werk geven als ze het met van de boeren krijgen. Voor de bouwvakken betee- kent het dus niets. Het voorstel strekt nu om aan de georganiseerden, die reeds steun heb ben genoten uit hun werkloozenkas, nog 4 we ken lunger uitkeering te geven van wege de gemeente, terwijl de niet-georgamseerden overal buiten vallen. De heer JANSEN noemt het voor een fhn ken, gezonden werkman, een zwaren gang naar het armbestuur. Hij meent, dat zulke men- schen niet bij bet armbestuur behooren. Dit is een instelling voor ondersteuning van men schen- die wegens hun hoogen leeftijd ot uit anderen hoofde niet meer werken kunnen. Maar menschen die willen werken en behoet- tig zijn, omdat er geen werk is, behooren met bij het Burgerlijk Armbestuur. De VOORZITTER vraagt of de heer Jan- sen het dan niet zoo'n zwaren gang vindt, als men ondersteuning moet gaan halen ver- strekt op grond eener steunregeling. De heer JANSEN: Mijn imsiens niet! hat geval is. Dat is naar hij meent de eenige zaak waar het om draait. De heer JANSEN; Zoo'n commissie houdt toch een nauwkeurige controle? De heer VAN HOEVE merkt nog op, dat men zijn zooeven gesproken woorden ook niet aldus moet opvatten, dat hij de menschen be- paald naar het armbestuur wil zenden. hij heeft alleen willen te kennen geven, dat hij voor hen, die bezwaren hebben om toe te tre- den tot een werkloozenkas geen andere oplos- sing weet, om hen te helpen. Hij wil niet ont- kennen, dat er kunnen zyn, die dit werkelijk uit beginsel oogpunt niet kunnen doen, maar bet grootste percentage kan bet wel, en het kleine aantal, dat het niet kan is wel op andere wijze te helpen. De heer A. DEES heeft een grief tegen de verschillende polderbesturen, dat deze, m plaats van daarvoor vrij zijnde arbeiders te nemen, in den winter verschillende grondwer- ken laten uitvoeren door arbeiders van hun persoonlijk hedrijf. Er zijn in deze gemeente 10 polders. Indien al die besturen eens eenige werklieden die zonder werk loopen in dienst van den polder namen, zouden er geen werk loozen behoeven te zijn. De heer DE KOEIJER: Het schijnt dat de heer Dees verschil maakt of A zonder werk loopt dan wel B; voor mij is dat precies het- zelf de. De heer A. DEES: Ik spreek niet persoon lijk, ik noem alle polders. De heer DE KOEIJER noemt dat geen ant- woord op zijn vraag. Of die polderwerken worden uitgevoerd door werkmen.sGhen die an- ders bij een boer werken, dan wel werkmen- schen van het dorp, blijft toch precies het- zelf de De heer A DEES: Maar de bestuurders van de polders nemen daarvoor dikwijls hun eigen m<DeCheer DE KOEIJER: Welnu, welk ver schil is er in, als die menschen anders ook werkloos zouden zijn. De heer A. DEES: Geeni De heer DE KOEIJER: Dan zijn we het eeDe heer A. DEES: Maar ik zou dat toch niet door mijn eigen menschen willen laten heer DE KOEIJER: Indien nu de ar beiders van een boer met December ik noem maar een datum werkloos zouden worden moeten die dan maar werkloos blijven, en moet dan die boer, die m een andere functie werk te vergeven heeft voor den po.de menschen, die hem altijd dienen links laten liggen en naar het dorp om werkvolk gaan? De heer A. DEES acht het toch verkeerd, dat de bestuursleden der polders daarvoor over het algemeen hun eigen menschen nemen. De heer WISSE verklaart gezien te hebben, dat een bestuurslid van een polder ook wel voor December werk aan den polder door zijn eigen volk liet uitvoeren. Hij acht bet ook met goed, dat men zijn eigen vaste menschen naar 7ulk werk stuurt, want dat onthoudt men dan aan anderen, terwijl men zijn vaste menschen toch niet naar huis zou hebben gestuurd. Op die manier profiteert het bestuurslid er zel van, want hij stuurt ze er dan naar toe, om er van af te zijn. Beter was het, als eerst eens werd uitgezien of er geen werkloozen waren De beer DE KOEIJER hermnert, maar een willekeurigen datum genoemd te hebben he komt echter ook bij een boer voor dat hi g«m werk meer voor zijn volk heeft en dit naar huis zou moeten sturen. Dan steekt e S geen kwaad in, dat ze die menschen, m plaats van ze werkloos naar huis te s^®"' aan het werk van den polder te werkstelle Als de aannemers geen. werk hebben sturen ze hun volk toch ook naar huis De heer WISSE: Dat is iets anders, de boe ren hebben werk, daar moeten ook wij bet van krijgen, maar als die het ons niet geven hebben we het niet. De heer DE KOEIJER: Men kan wel noo- ren, dat u geen landbouwer is. De heer WISSE: Jammer genoeg! De heer A. DEES wijst er op, dat de be trokken polderbestuunders, door dan op die wijze bun volk aan het werk te houden, daar van dan toch in den zomer profiteeren. De heer DE KOEIJER merkt op, dat men des winters toch niet zooveel volk op zijn hef- stede aan het werk kan houden dan m den zomer.. Dan wordt dus een deel van het volk werkloos. Hij stuurt die niet naar huis om in het dorp ander volk te gaan halen. De heer A. DEES geeft te kem>en, dat bet aantal werkmenschen die hij des zomers in dienst heeft bijna geen verschil maakt met dat van den winter; hij houdt zijn volk ook in den winter ongeveer aan het werk. De heer DE KOEIJER: Dan kunt u meer niseerden krijgen gedurende 6 weken /7,20 per week van hun kas, en volgens het voorstel ook nog 4 weken f 7 20 uit het hiervoor van wege de gemeente beschikbaar te stellen be drag. De heer JANSEN vindt dat mooi, maar daar sohieten de menschen die geen lid van de kas zijn niets mede op. Hij wil daarom tegenover de door Burgemeester en Wethouders voorge- stelde" een steunregeling voorstellen, waarbij ook de ongeorganiseerden zouden geholpen zijn en verzoekt den Voorzitter die door hem op sehrift gestelde regeling door den Secretaris te laten voorlezen. De heer VAN HOEVE vindt het jammer, dat zoo'n regeling, die dan toch maar niet tenstond te overzien is, niet vroeger is bimnen- gekomen, dan had daarover ook eens gespro ken kunnen worden. De heer WISSE: Zou dan dit punt nog niet eens kurnien worden aangehouden. De heer VAN HOEVE: Ja, het is niet mijn bedoeling om het voorstel van den heer Jan- sen onder de tafel te krijgen, maar dit is m.i. toch niet rijp voor bahandeling. Als echter de door Burgemeester en Wet houders voorgestelde regeling wordt aange- nomen, als de raad daarmede accoord gaat, beeft uitstel weinig zin. De heer JANSEN meent, dat zijn voorstel zou moeten voorgaan, aangezien dat van de verste strekking is. De VOORZITTER meent, dat het in hoofd- zaak gaat over het principe een steunregeling ook voor ongeorganiseeiden, tegenover het voorstel van Burgemeester en Wethouders dat alleen ten goede komt aan georganiseerden. Daarover kan zoo worden beslist en als de raad zich daartegen verklaart is er ook geen zin om het uitvoerige voorstel in de notulen op te nemen. De heer JANSEN zou toch gaarne zien, dat de Secretaris het eens voorlas. De VOORZITTER verzoekt den Secretaris dit aLsdan te doen. Daaruit blijkt, dat de heer Jansen eene steunregeling voorstelt, zooals die geldende in de gemeente Hulst, die onlangs ook te Ter Neuzen is voorgesteld door den heer Colsen. Na de voorlezing laat de VOORZITTER stemmen over het principe of ook steun zal worden verleend aan ongeorganiseerden. Dit wondt met 8 tegen 3 stemmen ontken- nend beantwoord, zoodat het voorstel-Jansen is vervallen. Voor stemmen de heeren Wisse, Jansen en A. Dees; tegen stemmen de heeren De Koeijer, De Regt, Haak, Van Hoeve, De Feijter, D. Dees, Bakker en Dekker. De heer JANSEN kan niets anders zeggen, als dat het hem spijt, dat de ongeorganiseer den er buiten vallen. De heer DE FEIJTER: Die mogen zich ook aansluiten. De heer JANSEN: We kunnen hen daartoe niet verplicbten. De heer D. DEES: Mogelijk zullen er aan de voorgestelde regeling wel eenige fouten kleven, maar als dat in de praktijk blijkt, kunnen we dat ook weer veranderen. De VOORZITTER vraagt, of iemand nog stemming verlangt over het voorstel van Burgemeester en Wetihouders. De heer JANSEN: Ja, mijriheer de Voor zitter! ofschoon ik niet voldaan ben, kunnen we bier niet tegen zijn, omdat dan althans de georganiseerden toch van gemeentesteun kun nen profiteeren. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 15. Behandeling gemeente-begrooting dienst 1928. Rapport onderzoek gemeente-begrooting diienst 1928. Ad. volg. 45. De commissie nota genomen hebbende van eene raming van f 500 voor nacht en stille wachten, in aanmerkmg nemen- de, dat de rijks- en gemeentepolitie veelvuldig nachtdienst doet, is van oordeel, mede in ver- band met rustiger tjjden, dat deze post wel- licht bij wijze van proef zou kunnen vervallen. Ad. volgn. 47. Een lid der commissie ziet de noodzakelijkhedd van het hebben van een verdedigingslhond niet in en verklaart zich er voor dezen post met f 60 te verminderen zijnde dit het bedrag dat aan den gemeenteveldwach- ter wegens voeding van dien hond per jaar wordt uitgekeerd. Ad. volgn. 48. Hetzelfd* lid verklaart zich tegen eene te verleenen subsidie aan de bur- ge.rwacht, vermits deze instelling alleen be doeld is om in onrustige tijden de orde te handhaven en deze gemeente toch eene rustige gemeente is. Burgemeester en Wethouders deelen mede. Ad volgn. 45. Dat zij het in overleg met het hoofd der politic voor 1928 alsnog dezen post wenischen gehandhaafd te zien. Ad. volgn. 47. Dat zij het op pnjs stellen ook dezen post te behouden, zoolang de tlians in bezit zijnden hond geschikt is te verdedigen. Ad volgn. 48. Dat de jaarlijks minder wor- den.de subsidie vooralsnog dient te worden ^dTvOORZITTER vraagt of iemand gebruik wenscht te maken van de gelegenheid tot bet dun. ik De heer DE REGT vraagt, hoe degenen die van den toeslag op loon zullen willen profi- teeren moeten handelen. De VOORZITTER: Die zullen zich moeten vervoegen bij Burgemeester en Wethouders Hij laat thans stemmen over het voorstel be- s doeld onder a, de toeslag op het loon by ce werkstellen van werkloozen. Dit word aangenomen met algemeene stem- Nu komt in behandeling punt b, het verlee nen van een bij slag aan de werkloozenkassen voor eventueel 4 weken steun aan hun uitge trokken werkloozen, waarvoor 1000 wordt uitgetrokken. De heer DE FEIJTER deelt mede, dat vol gens door hem verkregen inlichtingen de ar- beidersorganisatie 54 leden telt, waarvan 35 zijn aangesloten bij de werkloozenkas. Deze betalen een contributie van 42 cent per week, of f 21,84 per jaar. Daarvoor hebben ze, in dien ze werkloos worden buiten hun eigen toe- doen, gedurende 6 weken recht op een uit keering uit hun kas. Dat is voor die menschen dus al een heele stap. Ze weten bijna vooruit, dat er een tijd komt dat ze werkloos zijn, doch ze hebben dan ook de zekerheid, dat ze ge durende 6 weken voor zichzelf hebben gezorgd, terwijl anderen, die niet bij de werkloozenkas zijn aangesloten, terstond door een ander moe ten geholpen worden. Met het oog daarop zijn Burgemeester en Wethouders met hun voor stel gekomen om die menschen, die voor zich zelf gezorgd hebben, als het noodig is nog 4 weken langer te helpen. Wanneer er nu zijn dee wegens gewetensbezwaar of andere om- standigheden geen lid van die werkloozenkas willen worden, daarin kan de gemeenteraad niet voorzien. Als ze zichzelf ook niet kun nen helpen, dan moeten die zich maar bij het Burgerlijk Armbestuur vervoegen. De georga- houden van algemeene beschouwmgen, Aangezien niemand daartoe het ver.angen te kennen geeft, wordt overgegaan tot de artikelsgewijze behandeling: Hoofdstuk I. Vroegere diensten. Inkomsten: 1 Batig slot van den gewonen dienst vol gens de laatst-vastgestelde rekening, voor zoo- ver daaraan niet reeds eene bestemmmg is gegeven. f 8495,54 Hoofdstuk II. Algemeen beheer. 2 Uitkeering van het rijk, overeenkomstig de arfct. 1 tot en met 9 der wet van 24 Mei 1897 Staatsblad no. 156), laatstelijk gewijzigd bij de wet van 12 November 1921 (Staatblad no. 1173). 6078,93. 3 Uitkeering van het rijk, overeenkomstig art. 10 der wet van 24 Med 1897 (Staatsblad no. 156). f600. 4. Secretarie-leges en rechten van den burgerlijken stand, f 300. 5. Verhaal van bijdragen voor eigen en weduwen- en weezempensioen ingevolge art. 36 der Pensioenwet 1922 (Staatsblad no. 240). f 2003,63%. U itg a v en: 6. Jaarwedde van den Burgemeester. 3030. 7. Jaarwedden van de Wethouders. f 360. 8. Jaarwedde van den Secretaris. 3500. 9 Jaarwedde van den ontvanger. f 1500. 10. Presentiegeld der leden van den raad. f 200. 11. Jaarwedde van de ambtenaren en be- dienden der gemeentesecretarie, den congierge en de boden en van het kantoor van den ge- meenteontvanger. f 1930. 12. Schrijfloonenschrijf- en bureaube- hoeftgn, briefporten, vrachtloonen en andere kledne uitgaven. 275. 13. Druk- en bindwerk. f 1100. 14. Onderhouden en schoonhouden van het gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade- ring van den raad en van burgemeester en wethouders en voor de secretarie der gemeen te. f 600. 15. Onderhoud en aankoop van meubelem voor die gebouwen of vertrekken. 50. 16. Verlicihting en verwarming. f 400. 17. Abonnememt op het Staatsblad, Provin- ciaal blad en de dag-, week- of maandbladen en den aankoop van boeken. f32. 18. Archief. Memorie. 19. Plaatsen van advertentien. f 150. 20. Reds en verblijfkosten. 50. 21. Onkosten en eventueele rechten vallen- de op de postrekeningen. 22. Abonnement op de telefoon en kosten van telefoongesprekken. f 100. 23. Kiezerslijsten en het uitoefenen der kiesve rrlchtingen. 25. 24. Verteringen ten behoeve van het bureau van stemopneming. Memorie. 25. Bezoldiging der ambtenaren tan den burgerlijken stand, f 480. 26. Overige kosten van den burgerlijke* stand. 100. 27. Bevolkingsregisters en huisnumme- ring. f 50. 28. Verzekering tegen ongevallen en mvaii- ditedt. 22,50. Inkomsten: 29. Vergoeding van de bedrijven in de kos- siten van verzekering, pensionneering enz. va* ambtenaren en beambten. f 209,25. Uitgaven: 30. Kosten van verzekering tegen brand- schade. f 129,55. 31. Grondlasten. 50. 32. Dijk- en polderlasten. f 15. 33. Pensioenen. f 950,10. 34. Bijdragen voor eigen- en weduwen- e* weezenpensioen ingevolge art. 36 der Pensioen wet 1922 (Staatsblad no. 240). f 4009,56. 36. Bijdragen voor inkoop van pensioen, ingevolge art. 63 der Pensioenwet voor de ge- meenteambtenaren 1913, jo. art. 173, IIIc der Pensiioenw. 1922 (Staatsblad no. 240). 228,57. 37. Renten van geldleeningen. f 7242,10. 38. Aflossing van geldleeningen. f 6800. 39. Kosten van vergaderingen. f 100. Hoofdstuk 3. Openbare vedligheid. Inkomsten: 40. Verhaal van pensioensbij dragon. 114^7%. Uitgaven: 41. Vergoeding aan den gemeentebode voor gebruik rijwiel in gemeentedienst. f 20. 42. Subsidie aan de vereeniging van bur gemeesters en secretarissen in Oosteljjk Zeeuwsch-Vlaanderen. 3,59. 43. Belooning van de inspecteurs, dienaars en verdere beambten van politie, mitsgaders van de veldwaahters. f 1875. 44. Kleeding en uitrusting der politiedie- naars en veldwachters. f 175. 45. Onkosten voor de nacht- en stille wach ten. f 500. De heer D. DEES wijst op de opmerking der commissie van onderzoek. Kan die post nog niet vervallen? Het is in de gemeente toch zoo rustig. De VOORZITTER stelt zich de vraag, of die rust niet juist een gevolg is van de goede politie. De heer D. Dees weet, dat de nacht- wacht indertijd is ingesteld in verband met hetgeen in de gemeente plaats greep, waar- door de bevolking bang werd. Hij zou het dezen winter nog eens willen doen en gelooft, dat de bevolking er zeer op gesteld is. De heer D. DEES meent, dat men het toch eens zou kunnen probeeren. Als het gaat, zou er f 600 gespaard worden. De VOORZITTER acht dit een zaak, die moeilijk voor proefnemingen vatbaar is. Als het dan bleek weer onveilig te worden, zou men weer opnieuw moeten beginnen. Hij wijst er op, dat er maar een klein beetje voor politic wordt uitgegeven. Hij had dezer dagen ee* college bij hem, die hem zeide „als ik zoo'* gemeente had als Zaamslag moest ik zekar S veldwachters hebben. De heer HAAK: Gelukkig dat die dan hicr geen burgemeester is. Die heer D. DEES wijst er op, dat het in de* zomer, als de nachtwacht geen dienst doet, toch ook rustig is. De VOORZITTER noemt dat heel wat a*- ders, dan is er werk en zoo geen behoefte, da* komt de lust tot rooven niet zoo op. Het is overigens een oniderwerp dat moeiilijk in open- bare vergadering te bespreken valt. De heer D. DEES zal er dan gaape in beelc- ten vergadering nader over ingelicht worden en kan er genoegen mee nemen, dat de post blijft staan. De VOORZITTER zal aan het emd der vergadering besloten zitting houden. 46. Bewaring van gearresteerden. f 10. 47. Reisgeld voor passanten en overige uitgaven der politie. f 125. 48. Onderhoud der lantaams en verdere kosten der verlichting. 2100. 49. Kosten ter zake van verzekering, pea- sionneering enz. van ambtenaren en beamb ten. f 436,53. 50. Rente van geldleeningen ten lasts van Hoofdstuk HI komende. 105. 51. Aflossing van geldleeningen ten last* van Hoofdstuk III komende. f400. 52. Gratification aan rijks- en gemeewte- politie. f 75. 53. Kosten van de burgerwacht. f225. De heer WISSE meent, dat deze post wel kon vervallen; de Burgerwacht bestaat ten slotte toch uit menschen, die alien militieplioh- tig geiweest zijn en die in tijd van nood dus toch alien opgeroepen worden, en zich dus ook niet meer behoeven te oefenen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat er nog een hoop zijn, die niet tot die categorien behooren, en die slechts in het allerlaatste ge val zouden worden opgeroepen. Hij meent overigens, dat het ook de vraag is, of de ge- meenten zoo geheel zouden worden ontvolkt. Hij acht het overigens, indien men nagaat welke stroomingen er nog zijn die op allerlei wijze trachten het gezag te ondermijnen en al wat betrekking heeft op politie, tegen te gaan, die dat alles uit den weg willen- ruimen, om later de handen vrij te hebben, dat het dan wel gewenscht is, dat er nog een instelling is die beschikt over manschappen om de eigen- dommen en misschien het leven der burgerij te beschermen. De heer WISSE ziet het er niet in, dat de Burgerwacht veel zal kunnen beschermen. De VOORZITTER wil dit toegeven, voor zoover het de afzonderlijke afdeelin-gen be treft, maar indien de Burgerwacht van ver schillende gemeenten wordt bijeengetrokken is hij van oordeel, dat men nog een tamelijke macht zou kunnen vormen, waarmede zij die het een of ander op het oog hadden, rekening zouden hebben te houden. Met het oog op het bewaren der algemeene rust acht hij behoud der Burgerwacht noodig. De heer JANSEN kan het nut er niet van inzien en zag die post gaarne geschrapt. De heer D. DEES merkt op, dat de heei Wisse hier heeft gesproken als raadslid, doch niet namens de commissie van onderzoek. De post wordt met algemeene stemmen aan genomen en mitsdien de begrooting der Bur gerwacht goedgekeurd. 54. Subsidie vrijwillige brandweer. f 130. De heer DE REGT merkt op, dat in 1926 f 600 is uitgegeven en voor dit jaar f 850 is

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 7