SPORT. 6EMENBDE BERICHTEN. De nieuwe Motor- en Rijwielwet. Rubriek van den Arbeid. JNGEZONDEN MEDEDEELINGF> AoeA«\ klaagide over pijn in den rug. Hij is per auto naar huis gebracht. Een ontboden arts kon nog niets bijzonders aan hem eorastateeren. Zijn rijwiel werd gedeel- telijik vernield. Uit het direct ingesteld politieond'erzoeik is komen vast te staan, dat de bestuurder der auto in deze geen sohuM iheeft. GESIGN ALEERDE. Door de gemeentepolitie alhier werd h»den aangehouden een leurder, genaamd J. de C., Belg, die nog f 5 boete moest betalen. Na -dtit geld te ihebben afgedra- gen, is hij in vrijheid gesteld. POLITIE. De Inspecteur van Politie te Ter Neu zen maakt bekenid, dat omtrent de navol- gende gevonden voorwerpen aan de daar achter geplaatste adressen inlichtingen zijn te bekomen: Huissleutel, D. Kaan, Donze-Visser- straat 83, Ter Neuzen. 2 borstelhangers, C. de Fouw, bteen- kamplaan 66, Ter Neuzen. Biril, wed. Jolijt, Dwarsstraat 9, ler Neuzen. XT. Rijwieknerlk 1927, J. H. Kroon, Nieuwe- sluis P 11, Ter Neuzen. Draadtang, J. Hangoor, Klaassen- straat 19, Ter Neuzen. Doorgewerkt muntstulk, G. Meertens, Vloosw'ijikstraat 18, Ter Neuzen. TRAM LOCOM OTLEF GED'ERAI LLEERD Hedenmorgen was een goederentrein van de Zeeuwsch-Vlaamsche tram van Drie Schouwen vertrokken met ledige goderenwaggonis ter distri'butie over de verschillenlde laadiplaatsen. O.m. werden ook waggons aohitergelaten aan de los- plaats te Rondeputten, tusschen Axel en Zaamslag. Eenigen tijid nadien vertrok nog een locomotief met ledige goederen- waggons in dezelfde richting. De machi nist van de locomotief sehijnt niet te heb ben bemerkt, dat op ihet sooor, dat hij reed de ledige waggons stonden, met het ge- volg, dat h-'; op die wacigoms inreed, daar remmen een botsing niet meer kon voor- komen. Hij sprong van de locomotief at, die uit de rails sprang, evenals de achter - ste der daar staanlde goederenwaggons, waar hij ond'er terecht kwam, gelukkig zonder beteekenend letsel te bekomen. Door dit deraillement was de weg ge- stoord en kon de tweede nit van Drie Schouwen naar Walsoorden niet warden uitgevoerd, en ook niet die in omgekeerde richting. Voor de verdere ratten werden maatregelen getroffen om, indien de weg niet vri'j was de passagiers tot aan de ver- sper.ring te vervoeren en dan in n andere tram voor vender vervoer te doen over- S<Zoowel de locomotief als de aangereden waggon werfden beschadigd. JAARLIJKSCHE EXCURSIE VAN DE RENTMEESTERS VAN HET KROONDOMEIN. Onder leiding van Jhr. Repelaar van Driel, administrateur van het Kroondo- mein had Vrijdag j.l. de jaarlij'ksche excunsie van de rentmeesters van het Kroondomein plaats. Die excunsie wend bijgewoond door Z. K. Hoogheid den Prins der Nederlanden, Hertog van Mecklenburg. Bezocht werd het Rent- ambt Hulst, in Zeeuwsch-Vlaanderen. Om 11,10 uur kwam Z. K. Hooglheiid met de heeren van het Kroondomein, de administrateur, een 7tal rentmeesters en de referendaris Mr. E. Funcke, waar- bij zidh hadden aangesloten Ir. Van El- zingen, Hoofdingenieur van den Provin- ciaien Watenstaat in Zuid-Holland, en Ir. Verboeven, Ingenieur ider Domeinen in Zeeland, te Walsoorden aan, waar het gezelsohap door den rentmeester in het I rentambt Hulst, Baron Collot d'Escury, werd ontvangen. Begunstigid door zeer goed weer werd in een 6tal auto's een rondrit door het rentamibt gemaakt en ide^ Cooperatieve Zuivelfabriiek „Roomiboter" te Klooster- zande bezocht. Na een kort verblijif ten huize van ge- noemden rentmeester werd wederom in auto's gereden langs Hulst, Drie Schou wen en Westdorpe naar Sas van Gent, waar een bezoek werd gebraoht aan de Eerste Nederlandsche Cooperatieve Beet- wortelsuikerfabriek. Na bezichtiging van die fabriek, werld in de bestuurskamer een noenmaal gehouden, waaraan met Z. K. Hoogheid aanzaten alle excursionisten met het bestuur en de directie van ge- noemde fabriek. Na een aangenaam samenzijn werd om 5 uur naar Ter Neuzen gereden vanwaar de terugreis via Hoedekenskerke en Goes werd begonnen. Op de rondrit hadden de inwoners van de plaatsen waardoor de rondrit ging door het uiitsteken van vlagigen getoomd hoe zeer zij het bezoek van Z. K. Hoogheid aan Zeeuwsch-Vlaanderen op prijs stel- den. GEREF. KERK. Ds. D. Schiele hoopt 11 December af- scheid van de Geref. K rk te Oudewater te nemen, om 19 Decem'ie te .Mildelburg intrede te doeD, wa 18 >ec. door Ds A. Scheele van KapelH-Biezelinge b vestigd te zgn. BEEN AFGEKLEMDr Te Hansweert is Vrgdag aan boord van de stoomboot //Telegraaf 5", in de kleine sluis de stuurmin Dotnenie met een been in een staaldraad bekneld geraakthet been is onder de koie geh el afgeklemd. De o igelukkige is na direct door dr. Nieuwenhuijzen te zjjn verbonden, per auto naar het ziekenhuis te Goes vervoerd. INVOER VAN AAhDAPPELEN IN ZWITdERLAN D. De directie van den Landbouw deelt mede, dat blgkens bericht van Hr. Ms. Gezant te Bern het sinds 80 September jl. bij invoer van aardappelen in Zwitserland I geheven tgdelgk extra invoerrecht van fr. 1.50 per 100 K G. met ingang van 22 October is afgeschaft. SAS VAN GENT. Overgeplaatst. De heer J. H. Prefers, sluismiester alhier, is met ingang van 1 Nov. a.s. benoemd te Hees bjj Nijmegen, om aldaar in gelijka fui-ctie werkzaam te zgn, bij de slulswerken van het op 27 dezer te openen Maas- en Waalkanaal. Sedert een drietal j iren hier werkzaam, heeft de hear Pieters, die zich steeds als een humaan ambtenaar heeft doen kennen, zich in pariiculiere, zoowel als in scheep- vaartkringen veel vrienden verworven, zoodat men hem ongaarne naar elders ziet ver- trekken. Bezoek Prins Hendrik. Vrgdagom3treeks 1 uur werd door Z.K. H. Prins Hendrik het aargezegde bezoek ge- bracht aan de Cooperatieve Suiketfabriek. Het gezelschap, in een 5 tal auto's gezeten, werd verwelkomd door de beide directeuren der fabriek, deheeren Neetesonen Piasschaert. Een aantal belangstellenden, waaronder een tamelijk groote schare kinderen, hadden zich in de omgeviDg van de fabriek opge- steld om den hoogen gast te zien arriveeren. Nadat het gezelschap zich in het kantoor gebouw aan het oog van de nieuwsgierigen had onttrokken, verdwenen de kjjklustigen weer. Maar van de kinderen bleven er toch nog verscheidene in de omgeving hangen, denkende nog iets naders te zien gebeuren. Zulks was evenwel niet het geval en daarom kozen ook ten slotte deze jeugdige spes patriae de wijste partij, door zich naar school te begeven, waa-zg natuurlijk nogal wat over tiji arriveerden. Op de vraag des meesters ,/Waar komen jullie zoo lant vandaan, vrienden"? kreeg deze ten antwoord Wij hebben den Prins gaan zien, mijnheer". Maar op de vraag, of een hunner den Prins ook soms gesproken had, werd ontken- mnd geantwoord. Waar de zaken aldus stonden, had deze te-laat komerij natuurlijk geen gevolgen. Daarvan waren zich de jonge overtreders trouwens zeer goed bewust. Verbeeld je, den Prins gaan zien en dan nog Wie darft er beweren, dat er in den vaderlander in de korte broek geen logica zit. ;/Mijn schilt en de betrouwen zijt Gij, o Prins KOEWACHT. Dezen winter zal, bij genoegzame ideel- neming, hier in de Jongensschool op iden Ouden Molen, met medewerking van het gemeentelbestuur een vervolgcursus wor- den gegeven voor hen, die alle klassen van cfe lagSre school doorloopen heibben. Les zal gegeven worden in Ned. Taal, boekihouden, staatsregeling, gezondheids- leer, en landmeten. De lessen zullen be- ginnen de eerste week in November. Met de Kersbdagen zal door de tooneelvereeniging ,,Tot Nut en Genoe- gen" een uitvoering gegeven worden. In studie is genomen het groote drama „Wat niet sterven kon", van Gerard Nielen en het blijspel „Het Testament". SELZAETE. Dondernamiddag half twee uur ont- stond brand in de stalling van Jan de Block, wonenide in de Polderstraat. Het kon den eigenaar met behulp zijner buren nog gelukken het vee uit de brandende sdhuur naar buiten te drijven en alzoo te reldiden. De schuur brandde geheel af. De oor- zaa'k is oribekend, doch men heeft een vermoeden op kwaadwilligheid, zoodat door den politiecommissaris een onder- zoek wordt ingesteld. Zatertdagnamiddag geraa'kte de 18jarige Achiel de Greve, wonende in de Groenstraat, werkzaam in de pottenbak- kerij van den iheer H. de Bruycker met zijn rechterhand belkneld in een pletmolen, waardoor hem twee vingers werden ver- morzeld. Door Dr. Mobrlde werd hij voorloopig verboniden en daarna naar diens kliniek te Gent overgebracht waardoor de gekneusde vingers moesten geamputeerd worden. De nieuwe motor- en rgwielwet treedt 1 November a.s. in werking Het mag van algemeen belaog geacht worden nog eckele wenken te geven over deze nieuwe wet, welke ontleend zijn aan de N. Arnh. Ct., welk blad deze wenken heeft overgenomeu uit een boekje van 200 bladzgden, samengesteld door den heerTj van der Wal, inspecteur va i politie te Arohem Motorrijtuigen met meer dan twee wielen dienen aai de linkerachterzijde een rood- licht afgevende lantaarn te bezitten. Desgewenscbt wordt ook het nummer- bord aan de linker achterzijde aangebracht, zoodat men dan van dezelfle licht iustal- latie gebruik kan maken om op het bord een helder wit lichc te doen vallen, doch dit is niet verplichtend. Voor motorrijtuigen met twee wielen kan volstaan worden met het aanbrengen van een roode reflector aan de achterzijde in plaats van een rood achterlicht. Motoren met zgspin worden volgens arrest van den Hoogen Raad beschouwd als motorrijtuigen met vier wielen, zoodat zg aan de voorzgde twee 1 chten m eten dragen en een rood achterl cht de reflector in dit geval vervangen moet. De voorverlichting moet bjj motorrijtui gen die bij een saelheid van 20 tot 40 K.M per uur zoodan'g zijn, dat een weg- vlak over 25 meter verlicht is en bij een snelheid van meer dan 40 K.M. een weg- vlak over 100 meter. Verblindende verlichting mag niet w irden toegepast voor zoover de weg is gelegen binnen een bebouwde kom van een ge meente, het motorrgtuig stilstaat en het motorrgtuig een ander motorrijtuig, een rijwiel, een ander rij of voertuig. of een rij- of trekdier tegen komt, van het oogen- blik af, dat het 100 M genaderd is, tot het oogenblik, waarop een ontmoetiug plaats heeft gehad. Deze nieuwe bepaling heeft tot gevolg, dat op een eenigsz ns drukken wegvrgwel voortdureiid met gedempt licht dient te worden gereden. Een bezwaar van beteekenis lijkt het ons dat volgens de nieuwe bepalingen het niet meer veroorloofd is, dat de automobilist, die eerst met gedoofde lichten gereden heeft, op het moment dat bgv. een van den anderen kant komende auto passeert, weer de groote lich en opdraait, teneinde te kunnen onderseheiden of hg den weg houdt bij het voorbggaan. Deze handeling wordt door tal van auto- mobilisten verricht ter bevordering van de veiligheid en wij hopen dan ook spoedig een wgziging van het motorreglement tegemoet te kunnen zien, waardoor de nieuwe bepaling aldus gewijzigd wordt, dat met het opknippen der groote lichten geen strafbare daad wordt gepleegd. De Tg wielen zullen na 1 November eveneens moeten zijn voorzien van een reflector op het achterspatbord. Men denke er vooral aan dat deze reflector verticaal geplaatst moet wordenzooals vele dier roode glaasjes nu geplaatst zijn, zullen zij eerder de lichten van vliegmachines reflsc- teeren dan die van voertuigen op den weg. De reflector dient eveneens geplaatst te worden aan de achterzgde van bespan- nen rg- en voertuigen en ook van handwagens. Voorts zjjn ds tijlstippen waarop het licht ontstoken moet worden, gewijzigd voor rij- en voertuigen en rijwieleD. Voor een rijwiel enz. moet voortaan het licht ontstoken woTden tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsondergacg. Voor motorrijtuigen en andere voertuigen gelden deze bepalingen eveneens. Een verbchte richting aanwijzer is niet verp'.icht. Echter is het toch wel wenscheiijk om deze richtingaanwgzers aan te brengen omdat men verplicht wordt bij het veranderen van richting een duidelijk zichtbaar teeken te geven. Wat het aangeven van richting betreft, dient nog opgemerkt, dat het niet verplicht is om een teeken te geven wanneer men doorrgdt, niet van richting verandert. Des- alniettemin is het toch zeer wenscheiijk op punten waar verkeersagenten staan een teeken te geven, ook als men niet van richting verandert. Tuans nog enkele bgzonderheden over het besturen van motorrijtuigen onder toe- zicht. Personen die onder toezicht sturen dienen den leeftgd van 18 jaar bereikt te hebben. Zg mogen sturen onder toezicht van een bestuurder, die naast hen zit niet anders dan in luxe auto's (met luchtbanden en niet zwaarder dan 1800 K G.) en dan alleen nog buiten de bebouwde kom. Aangezien een leerling echter ook in een stad dient te leeren rijden is te verwachten dat in de bepalingen dienaangaande binnen- kort nog wel een wgziging zal worden aangebracht. Een nieuwe bepaling is, dat een ieder verplicht is gevolg te geven aan de door de politie in het belang van de vrijheid of de veiligheid van het verkeer gegeven be- velen eu aanwij/.iDgen. Voor wielrijders, die bgvoorbeeld aau den verkeerden kant van den weg rgden, geld deze bepaling ook, laat men daar vooral aan denken. Boven- dien schrgfc art. 22 den bestuurder van motorrgtuig of rgwiel voor, niet te rgden over een weg of een rijwielpad op zoodanige wgze of met zooda :ge snelheid, dat de vrgheid of de veiligheid van het verkeer wordt belemtnerd of in gevaar gebracht. Personen, aan wie de bevoegdheid ont- zegd is, om een motorrijtuig te besturen, moge deze handeling ook niet verrichten onder toezicht, zooals tot dusver was toe- gestaan. Op overtreding staat 3 maanden gevangenisstraf. Tenslotte zij gewezen op de bepaling, dat het den bestuurder van een motorrij tuig of rij wiel verboden is daarmee te rjj- den, terwijl hg verkeert onder zoodanigen invloed van het gebruik van alcoholhou- denden drank, dat hij niet in staat moet worden geacht het motorrijtuig of rijwiel naar behooren te bestureu. De tegeuw rordige s'rafmaat (art. 426 van het Wetbosk van Strafreeht) is 6 dagen of 25, maar bij de nieuwe bepaling is de strafmaat verhoogd tot 3 maanden hechtenis of 1000 boete, terwijl voor een j.iar de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen ontzegd wordt. VOETBAL. Wed'Strij.duitslagen van Zondag. Nederlandsche Voetbalbond. Afd. IV 3e klais A. Vlissingen IIZeelandia II WakherenTerneuzen Goes Walcheren Middelburg II Zierikzee Terneuzen Sinoto Vlissingen II Zeelandia II HQ re 4 3 2 4 3 3 5 4 iw re 4 3 2 2 1 1 1 TO re re 8 6 4 4 2 2 2 5- 5- doelp. v.—t. 13-2 14-2 7-0 8-12 8-10 4-12 8-10 7-21 -1* -1 2.- 2.- 2.- 1.— 0.66 0.66 0.40 De Courant Het Nieuws van den Dag Terneuzen 2 Vlissingen 3. 2—6. Gister is albier voor de Z.V.B. een wed- strgd gespeeld door bovengenoemdeelf alkn, welke door VI is gewonnen. Bij de rust was de stand 40 voor VI. In de tweede helft wist VI. haar voorsprong te verhoogen tot 60, welke zg tot onge veer 5 minuteu voor het einde behield; in deze laatste miouten kon T. 2 doel- punten maken en alzoo haar achterstand verkleinen tot 6—2. WalcherenTerneuzen 1. 5—1. Het eerste elftal van T. speelde te Middelburg tegen Walcheren. Met blanken stand werd gedraaid. Na de rust werd door W. 5 maal gescoord, terwijl T. daarentegen slechts kans zag uit een strafschop .haar eer te redden" LOOP DER BEVOLKING VAN TER NEUZEN. In de afgeloopen week hebben zich in deze gemeante gevestigd: J. de Ruijter, diemstibode, Scheldekade 60, van Sas van Gent. F. E. Westerik, leerl.-verpleegster, Axelsche- straat 50, Apeldoom. Gh. W. J. Penne, dienstbode, Nieuwstraat 24, van Axel. A. B. Daelman, Bonder, Kerksteeg 2, van 's Hertogenibosch. C. Visser, dienstbode, Dekkerstraat 48, van Wassenaar. Vertrokken: L. A. M. Daens, zonder, Noordstraat 37, naar Aelst. P. F. A. de Waal, wagenmaker, Kanaalweg 114, naar Hontenisse. BRANDKAST MET OUDE MUNTEN OPGEH AALD. Een visscher heeft op de Zuiderzee tus schen Warder en E ersheim, een oude brandkast in het net opgehaald. Bij het stuk hakken bleek d-j kast f 1200 aan oude munten te bevatten. OVERREDEN EN GEDOOD. De 50jarige gehuwde Van Luik, woon- achtig te Vlaard ngen, is Vrgdaga ond op den Schiedijk onder de gemeente Vlaar- dingen, toen hg een voor hem aitrgdenden fietser aanread, van zijn rijwiel gevallen, juist op het oogenblik dat er een vrachtauto aankwam. Hg werd door de vracbtauto overreden en onmiddellgk gedood. VROUW VERBRAND. Zaterdagmiddag onge veer 12 uur ontdekten buren, dat vlammen sloegen uit de achter zgde van het pereeel Lange Nieuwstraat no. 100 te Utrecht. Toen men zich toe- gang tot de woning verschaft had, bleek, dat het vuur woedde in een achterkamer, waar de bejaarde bewoons*er, mej. B., te bed lag. Zg was geheel verkoold. Het vuur werd met emmers water ge- bluscht. De schade aan het pereeel is niet groot. Vermoadelgk is de brand ontstaan door het omvallen van een petroleumlichtje, tengevolge waarvan het bed vlam vatte. VLIEGTUIG OMLAAG GESTORT. Omtrent het in ons vorig nummer onder Laatste Berichten vermelde vliegongeval te Soesterberg wordt nader gemeld Om ongeveer elf uur waren de vliegenier Blink en de mecanicien Van de Geest op- gestegen, teneinde een oefenvlucht te maken, zooals dat met de militaire vliegtuigen van de Luchtvaartafdeeling Soesterberg dagelgks geschiedt. Toen het toestel na volbrachte vlucht reeds weer tot op lage hoogte was gedaald, sehijnt een fout in de besturing te zijn gemaakt, tengevolge waarvan de machine plotseling omlaag stortte. On middellgk snelde het aanwezige personeel van het vliegkamp toe, ten einde de beide inzittenden te bevrijden. Dit was te moei- lijker, omdat de benzinetank van de machine door den val gebroken was, tengevolge waarvan de benzine over den heetgeloopen motor liep, die in brand geraakte. Het toestel werd vernield. Niettemin slaagde het personeel er in om door moedig optreden Blink en Van de Geest vaD een wissen dood te redden. AFSLUITDIJK BEZWEKEN. Vrgdagmorgen om elf uur is bij de her- stellingswerken aan sluis 1 te Den Bosch, waar voor rekening van het waterschap de Aa een nieuwe duiker met doorspoeling gebouwd wordt, de afsluitdijk tusschen de Zuid-Willemsvaart en hetdaarachtergelegen werk, bezweken. De vermoede ijke oorzaak daarvan moet gezocht worden iD het feit dat onder den wand een wel is ontstaan van zoo groote afmeting dat de geheele wand bezweek en een gat van ongeveer meter in den kanaaldijk ontstond waardoor het traject tusschen de sluizen 1 en II zijn water verloor. Het scheepvaartverkeer zal voor eenige dagen stilliggen. De schade is nog niet bekend, doch moet aanzienlrjk zjjn. Nader wordt gemeld: Alle pogingen om het gevaar te bezweren waren vruchteloos. Het water uit de Zuid- Willemsvaart stroomt met kracht de rivier de Aa in, de twee machineloodsen met machines meesleurend. Sluis I is gesloten terwijl sluis 11 het van boven komende water keert. De Zuid-Willemsvaart loopt bgna geheel leeg. Een schip dat tegen de beschoeiing was gaan liggen, om het door- breken tegen te houden ligt nu in den weg, een ander schip loopt gevaar doormidden te breken. Men vreest voor verdere ver- zakking van den kanaaldijk en brengt thans zakken zand aan, waardoor de kracht van het uitstroomer,de water vermindert. Ook meer nabjj de stad is een stukdijk weggezakt en vreest men voor de daar liggende kleine betonnen brug. De schade kan nog niet worden geraamd. Het werk werd uitgevoerd door den heer Hoyinck te Arnhem. De scheepvaart op de Zuid-Willemsvaart ligt natuurlijk geheel stil. Met man en macht was men des avonds bezig aan het dichtingswerk, dat, ondanks de duisternis en den neerplassenden regen, den ganschen nacht werd voortgezet. Om 7 uur waren reeds 4000 zakken zand bjj de doorbraak neergeworpen Men hoopt aldus een voldoende bekisting te krijgen en het water tusschen sluis 1 en 2 op zooianig peil te houden, dat men de daar liggende schepen naar beneden kan aflaten. Dan zal begonnen worden met het leggen van een nieuwen damwand. De kleine betonnen brug bij het Bossche pad zal men wel kunnen houden. De dichtingswerkzaamheden staan onder leiding van den hoofdingenieur, directeur van den rgkswaterstaat, De Gelder. DE KLAPSTOEL. Men schrgft uit Barneveld Inderlgd heeft het College van Kerk- voogdij der Ned. Herv. Gem. alhier besloten, aan particulieren toebehoorende kerkplaatsen bij overljjden der rechthebbenden, in DE ECONOMISCHE POSITIE VAN NEDERLAND. Op ide on langs geihouden vergadering van het Verbond van Nederlandsche Werfcgevers heeft de voorzitter, Dr. F. G. Waller, oud-directeuz van de bekende Delftisdhe Gist- en Spiritusfabriek, een redevoering gehouden, waarin hij op zeer duidelijlke wijze de economische positie i Nederland schetste en de moiddelen aangaf om daaxin de zoo noodzakielij'ke verbeteringen te bremgen. Hij wees er eerst op, dat volgens verschillenide offi- cieele uitlatingen erkend wordt, dat de gang van zaken, afgeziien van een aantal gunstige uitzondieringen, in de groote meerderheid der bedrijven onbevredigend Dit wordt ook bevestigd door het geringe bedrag der industrieele emissies en de cijfers over de werkloosheid. De oorzaken van deze versclhijnselen zijn ten deele van algemeenen aand en wel voor zoover zij voortkomen uit de verar- ming tengevolge van den oorlog en het verlies vail afzetgebied door verplaatsing der Industrie naar buiten Europa gelegen plaatsen. Inderdaad heeft Buropa sedert 1913 heel wat afzetgebieden verloren, welke voornamelijlk thans door Japan en de Ver. Staten worden bediemd. Verder is Europa, inplaats van dat het voor den oorlog 4 milliard dollar van de Ver. Sta ten te vorderen had, tihans 5 milliard dol lar sohuldig. Tenslotte hebben vrijwel alle Euopeesche landen zich met hooge tolmuren omringd1, waardoor de onder- linge ruil van produoten zeer wordt be- moeilijkt. Voor een ander deel zijn de oorzaken op Nederland zelf terug te voeren. Uit een onderzoelk is Dr. \Valler n.l. geble- ken, dat in de ons omringenlde landen de productiekosten, met name voor zoover deze veroorzaakt worden door de loonen en arbeidstijden, heel wat lager zijn dan in ons land. Nederland is omgeven door landen, waarin de productievoorwaarden gunstiger, ten deele zelfs verbazend veel gunstiger zijn en het is dan ook niet te verwonlderen, dat ook in het bijzonder onze industrie moeilijke tijden doormaaikt. Men tradht de oorzaak daarvan wel eens te zoeken in de bewering, dat Nederland achter gebleven is in de volmaking barer fabrieken, doch deze bewering meent Dr. Waller, «dlie ten deze toch zeker bij uitstek deskunidig is, beslist te moeten ontkennen. De ouitiillage der Nederl. industrie, als ge heel kan' vol kom en de vergelijking met het buitenland glansrij.k doorstaan. Na op het groote belang te hebben ge wezen dat onze kolonien voor onze Neder landsche welvaart zijin, kwam Dr. Waller tot de conclusie, rf'at de Nederlandsche industrie slechts zeer moeilijk den strijd met de overige laniden kan volhouden, omdat wij een'duurte-eiland zijn temidden van lanld'en, waar de productiekosten veel lager zijn. Onze productiekosten moeten dus naar beneden en- daarvoor zijn 3 din- gen noodiig: ten eerste stexke verlaging van staats- maar vooral van gemeente- uitgaven, zoodat lage belastingen kunnen worden geheven: ten tweede soepele toe- passing der Arbeidswet met zoo noodig wijziging op sommige punten en ten derae verlichting van de hooge lasten, die in het bijzonder de industrie treffen. De publii'ke opinde zal haar stem zoo luid moeten doen hooren, dat de Overheid den durf zal hebben door een welover- wogen energiek doorgevoerde bezuini- gingspolitiek, een groot stuk der abnor- mal'e duurte, te doen verdwijnen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 2