Bij Scheren S J» 0 R T. 7. tin<q van een Balkan-geschil: Zuid'-Slavie heeft ziclh nooit onreidelijik getoond voor jzullk eein zadhten overredenden aandrang der groote mogi" ndiheden, zooals de laat ste maal gebleken is in de moeilijlkhedem met Itaiie over Alibaniie, maar ziet met leede oogen, dat het altijid de rol van de inschikikelijke paintij moet spelen. De op- winding in Zuid-Slavie over den moord op den generaal is groot en men stelt er den eiscih, dat de Bulgaarsche generaal Pro to g or ef, de man, die geaoht wordt achter de wandaden der fcomiitadzjiis te zittes, door de Bulgaarsche regeering ter verantwoordinq geroepen zal worden Maar na hem kan een ander de rol van onruststoker weer overnemen, want de oorzaken van het gevaarlijlke gedioe der komitadzji's schuilen diep. De overwinnaars in den qirooten oorlog, zoo is het argument der Bulgaarsche revo- lutionaire organisatie, hebben een afschu- weilijlken haat tusschen de versclhillende vol ken van den Balkan gezaaid. Een ware vrede kan alileen ver'kregen worden, wan- neer niet het eene Balkain-volk meer door het andere vendnukt wordt, wanneer een Balkanland, dat zidh historiscih ontwi.kkeld heeft tot Macedonie, de maobt kriigt om zi'chzelf te regeeren. De vredestractaten hebben echter Macedonie in drie stukken gesciheurd en tegenover de verdrukking van hun stamgenooten in de buurstaten van Bulqarfie stellen de Bulgaarsche ko- mitadzji's het sdhriklbewind van moord- en bomaanslaqen. Bij zullk een staat van zaken is niet te voorzien dat de Balkan tot rust zal komen, ook al wordt het Servdsch-Bulqaarsche inc dent tJhans weer met kuinst- en vlieg- werk o" ,,bevredigende w":ze geregel'd. BRIAND EN CHAMBERLAIN. Hoewel Briand en Chamberlain elkaar pas dagelijks te Geneve hadiden ges-> To ken, hebben zij tocih op Chamberlain s doorreis te Parijs een nieuw onderhoud van een uur gelha-d, waarin de Engelsche minister van buitenlandsche zaken, naar men verneemt, zijn Franschen ambtgenoot uitleggingen heeft qe- even over zijn zoo- genaamld1 onpolitieke samenspreking met Pirimo de RNera. Aan de onderhandelin- gen over Tandzjer tusschen Frankrijk en Spanje zal Engeland niet deelnemen, zeide hij. Diit was te begrijpen, want Engeland heeft herthaaldelijlk te kennen gegeven, dat het vrede zail hebben met elke overeen- kcmst aangaan'dle Tandzjer, indien slechts de internationale status daar gewaarborgd blijit. Kunnein de anderen het niet gemak- kelijk eens worden, dan zal het slechts de rol van middelaar willen spelen, wat ver- sterkend is voor zijin prestige. Geruststelllend heeft Chamberlain ont- kenldi dat er een viervoudige Entente voor de Miiddellandsche Zee tusschen Engeland, Itaiie, Spanje en Griekenland in de maak zou zijn, welke Frankrijk s positie daar zou verziwakken. Het merk- waardige is, dat met zulke ronde woorden gesproken wohdlt over een mogelijkheid over welke men tot dusver in diplomatieke kringiem slechts durfde fluisteren. Moge- lijik was het ecihter niet Chamberlain's be- doeling, dat de Framsche officieuze nota zijn ontkenning dadelijk aan de groote klok zou hangen. HOE DE LAATSTE DUITSCHE DUIKBOOT VERNIETIGD WERD. In een boek met oorlogsherinneringen vertelt admiraal Jeans, hoe, vlak voor den wapenstilstand, de laatste Duitsche duik boot bij een poging verongelukte om door de ..poort" in de onderzeesche netten van Scapa Flow, waar de Engelsche vloot lag, been te komen. Een van de luisterposten had haar nadering bij inivahend donker gem eld. Met behuilp van de andere luis terposten werd haar koers gevolgd op de kaart van het mijnveld dat electrisch tot ontsteking gebracht kon worden. Kort daarna hoorden de luisterposten dat zij haar machines tot stilstand bracht en haar tanks liet leegloopen; ongetwijfeld kwam zij nog eens naar de oppervlakte toe om voor het laatst rond te zien en zich te orienteeren. Daarna dook zij weer onder en stevende heel langzaam naar de „poort" toe. Op het waarnemingsstation van het mijnveld bewoog zich het kleine lichtstipje op de kaart dat haar weg aan- gaf, heel lcingzaam in de richting van de mijnen. En de observa tie-off icier, die het met gespannen aandacht volqde, wachtte tot zij door de eerste poort heen was. Hij wist nu dat de duikboot naar de tweede poort toe stevende en drukte op den xmtstekings'knop. Den voigenden morgen vonden duikers den onlaerzeeer op den bodem liggen met een ontzaglijik gat in haar flank. En dit was, zegt de adimiraal, de laatste Duitsche duikboot 'die in den oorlog vernietigd werd. TER NEUZEN, 10 October 1927. GEMEENTERAAD. In de op Donderdag a.s. des namiddags 2 uur, te houden openbare vergadering van den gemeenteraad allhder, komen de volgende puaiten in behandeling: 1Notulen, 2. lngekomen stukken. 3. Voorstel van Burg, en Weth. om aan de provincie Zeeland een per- ceel gemeentegrond te venhuren, gelegein aan de aanlegplaats der Prov. stoombooten. 4. Idem tot benoeming van twee leer- kracihten bij het te houd'en iherlha- lingsonderwijs aan de openbare lagere school D te Sluislkil. Voor- gedragen woriden voor hoofd: de heer J. J. Kaan en voor onderwij- zeres mej. S. M. Bijleveld. 5. Idem tot het aanmaan van eene overeenkomst met de N.V. P. Z. E. M. te Miiddelburg, betreffende electrische stroomlevering in 'de kom der gemeenlte. 6. Idem tot goed'keuring van de reke- ning der brandweer over 1926. Totale uitgaven f 2065,72 Totale ontvangsten f 1902,50 Idem tot goedikeuring van de reke- ning der commissie tot werinig van isohoolverzuim in de kom over 1926. Totale ontvangsten f 432,47 Totale uitgaven f 334,071^ Nadeeilig saldo 163,22 Voorldeelig saldo f 98,40 8. Idem tot aankoop van rentegeven- de stukken voor een bedrag varj f 6000. 9. Idem tot beleeniing van rente- gevende stukken bij de Ned. Bank tot een maximum bedrag van f 19.000. 10. Idem tot wijiziging der gemeente- Ibegrootang, dienst 1927. 11. Trekken afdeelingen voor de be- ihand'eiling der gemeente-begroo- ting voor 1928. VROUWEN ALS GETUIGE. Maar we rernemen trad jl. Donderdag bg het sluiten van een huwelijk voor den ambtenaar van den Burgerlijken Stand alhier in verband met de gewijzigde be- paiiDgen van het Burgerlgk Wetboek voor de eerste maal een dama als getuige op. NEDERL4MD—BELG1E. Naar uit Brussel gemeld wordt, zouden de Hesten te Gent, te houden ter gelegen- heid van de lOOste verjaring der opening van het k inaal G antTer Neuzen, gegravea onder da regeering van Koning Willem I der Nederlanlen, en van de Gentsche zee- haven, op aandringen van de Belgische regeering onbepaald zijn uitgesteld. Dit bericht werd bevestigd, doch er aan toegevoegd, dat de Gentsche Burgemeester zich dezer dagen naar het Ministerie van Buitenlandsche zaken te Brussel had be- geven, waar uiting was gegeven aan den wensch, de feesten, welke het karakter van een Belgisch Neierlandsche verbroe- dering zouden hebben, uit te stellen tot nadat het Belgisch-Nederlandsche verdrag een bevredigende oplossing zou zijn ver- kregen. De herdenking zal nu bepaald bljjven te Gent tot het vertoonen in het Feest- paleis voor de schoolkinderen van een fiim der haven van die stad. Brj de be- volking zal worden aangedrongen 17 en 18 November de vlag uit te steken. Yerder zal er een beiaardconcert zjjn, alsook een groot vuurwerk, terwjjl de film ook in de opeo lucht, op de Koornmarkten den Kouter zal worden vertoond AUTOBUSDIENSTEN. Ged. Staten hebben aan I. C. Golijn te Biiervhet vengunming verleenid tot het in werking houden van autobusdienste.nle van B'ierviliet over IJzendijke en Water- lanidkefikje naar Oostburg en omgekeerd uitsluitemd1 op Woensdagen), 2e van Biervliet over IJzendijke naar de Bel gische grens en omgekeerd (uitsiluitend op Donderdagen) EXCURSIES IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Z. K. H. Prins Blendrik is voornemens deel te nemen aan de Vrijidag 21 dezer door de rentmeesters van het Kroon- d'omein te houden excursies in Zeeuwsch- Vlaanderen,. GEMEENTERAAD VAN AXEL. In de op Diinsdag a.s., des voormid- dags 10 uire, te houden openbare verga dering van den gemeenteraad komen de volgende pun ten in behandeling: 1. Notulen. 2. lngekomen stukken. 3. Verzoek van P. C. Films, om eer- vol ontslag als gemeente-opzichter. 4. Verzoek van de Bataafsche Import Maatsdhappij inzake plaatsing ben- zinemeetinstallatie in d'e Wilhel- minastraat. 5. Verzoek van het gemeentebestuur van Oostburg am adlhaesie te be- tuigen aan het gezonden adres, be treffende ontheffing bepalingen Rijkswegenreglement. 6. Verzoek van J. Heijnsdijk om een gedeelte van zijn grond van ge- meentewege over te nemen. 7. Verzoek van ingezetenen tot wijizi ging van de Algem. Poilitie-veror- dening, zoodanig, dat verlof wordt verleend voor het houden van dansmuziek op verschillende da gen; vergunning wordt verleend tot het plaatsen van spelilen, kramen enz. op de Markt op eenige dagen in de Pinksteirweelk en het verbod ,,muziek te maken met draaiorgels' wordt ingetrokken. 8. Voorstel: a. tot intrefcking van het raadsbesluit tot onlbewoonbaar verklarinrr van d'e woning A No 105; b. tot verlenging van den termijn van ontruiming van de onbe- W'Oonbaar verklaarde woning K No. 49; c. tot onibewoonbaar verklaring van de woning M 58. 9. Voorstel tot het geven van een toeslag op de huren van de wonin- gen der Ver. tot Verbetering v/d Vollkshuisvesting, aan personen, die daarvoor in aanmerking komen. 10. Verzoek van de Konijmen- en Pluimvee-Vereeniging ,,Ter Ver betering" om een eere-prijs of kunstvoorwerp beschikbaar te stel len. 11Vasts telling kohier ihomdenbeilas- ting, dienst 1927. 12. Voorstel tot vaststelling: a. van d'e wijiziging der begroo- ting v/d gemeente, dienst 1927. b. van de wijziging der begrooting Grondbedrijif, dienst 1927. SAS VAN GENT. Door mej. F. van da Voorde, is ontslag aangevraagd als telefoniste t n postkantore alhier. Als gevolg van een oproep hebben zich niet minder dan 80 cand daten voor deze functie aangeboden, waaronler verschill *nde bezitsters van eene acte als onderwijzeres. urn 'rnnmridrmmrnnnzBiniirmrnuininii Men deelt ons mede, dat een zeber aantal dezer a'lspiran en zullen opgaroepen worden tot het afleggen van een examfD. Naar de Gentsche Piste. Za'erdagnimiddag vertrokken van hier drie auto's met nieuwsgierigen naar het Gentsche Wibtervelodrome, waar Bram Raaschaert en zijn partner De Bruyck-r in een koppelrace optraden. E-nige daartoe gecharterde vrachtau'o's brachten de sportminnende liefhebbers daarheea., In een wagen waren ni t minder dan 14 gegadigden opgepakt. Aanvankelijk bestond dit geta! uit slechts 13 medereizigers, maar vanwege het on- heilspellende getal 13 werd met vertrekken zoolang gewacht, tot de 14ien mm gevonden was, die door zijn aanwezigbe.d den nood lottigen invloed van het ongeluksgetal moest afwenden. Dank zij de aanwezigheid van dezen veertienden, is naar nadere mededeelingen luiden, de reis zonder stoornis verloopen. Het getal 13 schijnt in onsen verlichten tijd dus nog een groo e rol te spelen. latusscben ware het Diet noodig geweest zich dienaangaande z io ongerust te maken, nademaal het voile maan is en deze om- standigheid den funesten iuvloed van het ongeluksgetal volg-ns de astrologen totaal kan te niet doen. Aangezien persoonlijke ond3rvinding ons te d:zen opzichte ten eenenmale ontbreekt en bovenstaande these niet, zelfs niet onder voorbehoud, voor ons aanvaard wordt, zou den we als variante op Van' Lenneps woorden belanghebbenden willen toevoegen Zeg, komt bet je minder geloofljjk voor, Omdat het niet staat in de boeken, Dan moat je, daar dient het reizen voor, 't Maar zelf eens 'n kee onderzoeken. NIEUWVLIET. Benoemd tot onderwijzeres in de N. H. aan de Bijz. Neutr. school te IJzendijke, mej. J. F. de Bert, tijdelijk oniderwijzeres te Nieuiwviliet. Tevens werd zij met in- gang van 1 Nov. aangestelid tot assiistente aan dezelfde school. EEN ADRES UIT 0. Z-VLAANDEREN OVER DE PROV. STOOMB. DIENST. Onderteekend door een vijfcigtal vereeni- giugen en belangheb aenden, vertegenwoor- digend alien die in Oosteljjk Zeeuwsch- Vlaanderen iD den landbouw, tuinbouw en aanverwante bedryTen betrokken zijn is naar de M. Ct. meldt, een adres gerieht aan de Pronnciale Staten van Zeeland, waarin het volgeode wordt opgemerkt be treffende de ontevredenheid over den Stoom- bootdienst op de Wester-Schelle. Ad. 1. De te hooge vrach'.tarieven hebben tengevolge, dat van Uwen dienst door voornoemde belanghebbeaden zoo min moge- lyk gebruik wordt gemaakt voor het vervoer hunner producten'of beaoodigdhedeo, zeer ten nad-ele der Provincie en zeer ten on- gerieve van voormelde personen of ver- eenigingen. Als illustratie diene, dat o.a. een paar m tal per week een speciale boot dienst doet tusschen Sas van Gent en Walsoorden met Rotterdam of andere plaatsen voor het vervoer van vee, omdat b-langhebbenden niet geliend zijn van Gwe te hooge tariefregeling. zijnde b.v. voor een paard f 4 tot f 5.50, voor een stuk vee f 2 tot f3 en voor een varken f 1.75, terwijl een auto f2.50 tot f3 betaalt. Bjvendien wordt in de lijn BreskensVlissingen een reductie toegepast, waardoor dezs speciale veeboot verdwenenis. Vrachtauto's betalen voorts voor hunne vracbt dezelfde prijs per E.G. als los ve zond n goederen, hetgeen o.i. niet billyk is Evenals het pluimvee dat, hoewel in kratteu verpakt, toch wordt "berekend tegen dubbel tarief, als zijnde levend gedierte, zoodat verkoop vaD pluim- vee, anders dan nair Belgie, hier onmogeljjk wordt. Verder is 't ons onbegrjjpelijk waarom voor een boerenwagen en land- bouwgereedschappen 1 ct. per vierk. meter, en voor een auto !/2 ct. per vierk. meter moet worden betaald. Weliswaar wordt een enkele maal reduct e gegeven, op vrachten- verroeren. Wij wenschten echter, dat in 'talgemeen de tarieven beslist lager werden. Daar de Nederlandsche spoorwegen thans met hunne vrachttarieven zeer verlaagd zjjn, kan met Uwe medewerkingbevordering van 't snelgo^deren verkeer met het verdere N>-derland verwezenlijkt worden, terwjjl o.i. inderdaad voor ons Provinciaal bootbedrjjf meer voordeel zal worden behaald. Ad. 2. De Zeeuwsche Landbouwmaat- schappij heeft iodertgd van Baron Collot d'Escury te Kloosterzande, op haar verzoek een schrijven ontvangen d.d. 16 Juni 1927, waarin uitvoerig dj Zondagdienstregeling werd b?sproken, en hetwelk ter kennis is gebiacht van de B >otcommissie. Daar het mogelijk is dat U h'ervaa geen inzage ontving, voegen wij hierbij een afschritt van dat schrijven. Door den driebootsdienst op Zondag zijn landbouw en handel tenzeerste gebaat. Zeeuwsch-VHanderen Oostelijk deel wordt niet systematisch afgescheiden van over'g Nederland en 't personeel zoule tevreden zgn. Met trenjemd schrijven zgn wij 't eens, en wij vragen ons af, waarom zooiets dan hier niet kan en in Breskens wel. Het gaat toch niet aan een streek gedeeltelijk te isoleeren uit persoonljjk principe van enkelen. Ad. 3 Tengevo'ga van te geringe grootte Uwer booten, speciaal hiermee bedoeld, ruimte voor het bergm van goederen en automohielen, welk laatste vervoer in de laatste jaren zeer is tie- genomen, komt het meermalen voor, dat de goederen niet kunnen geladen en daar- door opgahouden wordm. Ook hierin verwachten wij spoedige ver.betering. Mochten bp U tot nog toe g-iene klacht n zg.n ingekomen inzake het hierboven aan- gehaalde, zoo moge dit request dienen als groote collectieve klacbt van land- en tuinbouw eD al!e hiermee aanverwante vakken in Oostelgk Zeeuwsch Vlaanderen, Oosteljjk deel. Het bij .evoegde schrijven van den heer Collot d'Escury, aan de Zeeuwsche Land bouw Maatschappij. te Goes, is gedateerd 16 Juni 1927, en bevat de volgende opmerkingen over de ljjn Hansweert Walsoorden. In de eerste plaats is een wijziging in de thans bestaande dienstregeling op Zondag absoluut noodzakelijk, wil men den handel met het overige geitelie van Nederland blij'en bevorderen. Nu kunnen heeren Gedeputeerde Staten wel meenen, dat Zon dagsrust noodzakelijk is. Goed, maar er zijn grenzen en die grenzen moeten niet, zooals nu tot het allertiiterste worden gezet en dan alleen om den wil van enkele per sonen te kunnen uitwerken. Ik zal over dit punt wat uitvoerig zijn, doch daar het van groot belang is voor onze streek, kan ik niet anders. Deze dienst is op het oogenljjk als volgt geregeld vertrek van Walsoorden 's mor- gens om 7 uur 10 minuten en 's avonds om 18 40 uur. Terng komen 's morgans om ongeveer 9.40 en 21.15. Met de eerste boot kan men komen niet verder als van Rotterdam, vertrek 6.05 en Breda, vertrek 6 50. Met de tweede boot, die 21.15 te Walsoorden aankomt, heeft men wel een zeer slechte verbinding vanuit alle rich- tingen, treinen waar ook in de week zeer weinig gebruik van gemaakt wordt door reizigers naar Z. Vlaanderen. Vertrek van hier met de eerste boot kan men, hoewel met gedeeltelijk slechte verbindingen, overal komen, doch met de tweede boot of laatste kwam men tot 15 Mei niet verder als Leiden of Breda of Lage Zwaluwe met zeerslech'e verbindingen. Gelukkig wordt thans weder gevaren op sneltrein 19.33 vertrekkende uit Vlake, hetgeen een verbetering is. Op een vraag van mij aan een van de leden van de bootcommissie, waarom dit niet kon, ontving ik het volgende ant- woord „De tweede boot g efc des Zondags aan sluiting op ten trein 8.30 naar Roosendaal en 8.21 Daar Vlissing-n. Zouden wjj de boot verv oegen, zoodat de trein 7.33 naar Roosendaal gehaald kan worden, dan zouden de passagiers in de richting naar Vlissingen niet eerder kunnen vertrekken dan 8.21 en zouden zoodoende 50 minnten te Vlake moeten wachten. Hier komt nog bij, dat met den trein van 7.33 alleen de reizigers naar Bergen op Zoom en Roosendaal gebaat zouden zijn de reizigers voor het buurtverkeer naar krabbendjjke, Rilland Bath. Woensdrecht en Wouw zouden dan toch moeten wachten op den trein van 8.30 en dus een opont- houd hebben te Vlake van bjjna een uur. Waar de passagiers, die verder moeten als Leiden Breda, practisch gesproken op Zondag nooit voorkomen, geloof ik, dat dit voor de meeste passagiers een grooten achteruitgang zou betcekenen." Hieruit ziet U wel, dat er absoluut met onze belangen geen rekening wordt ge- houden. Komt men b.v. Zondag uit hetNoorden van ons land, dan moet men uit Groningen 9 08, Vlake 17.02, wachten tot 20.45, een voorbeeld, wat van vele plaatsen het geval is. Wil men den handel en het verkeer met Zeeuwsch Vlaanderen Oostelijk deel houden zooals het was, dan is het beslist nood zakelijk, des Zondags op de lijn Walsoor denHansweert wederom drie reizen te doen, en wel de eerste boot laten zoo zij nu loopt, heen en terug, dan een boot van Walsoorden ongeveer 12.45 op trein 13.54 naar Middeliurg en trein 13.59 naar Holland, en de derde verbinding 16 uur vertrek Walsoorden op trein 17.08 naar Holland en 17.02 naar Vlissingen en dan terug. Men is dan ongeveer 18 15 te Walsoorden Thans reizen zeer veel menschen over Belgie, welke verbind ng, h>ewel slecht, veel heter is als over Walsoorden, hetgeen toch wel een trearige toestand is, en deze doorgedreven Zondagsrust nog heel wat schade aan den bootdienst doet. Zoo b.v. veekooplieden, welke naar Rotterdam gaan en vroegjr met de boot van ongeveer 4 uur 's middags vertrokken, moeten nu over Belgie, daar zij anders te laat in Rotterdam komen. En nu wat betrefc het personeel, waarvoor dan toch de Zondagsrust moet dienen, dit heefr. algemeen liever den ouden d enst van O tI vroeger met drie bootenzg waren toen om 6 uur 's avonds klaar. Voor het gaan naar de kerk hebben zij met dezen dienst toch geen gelegenheid en hebben niets aan hunne zoogt-naamde Zondagsrust. U ziet dus wel, dat een en ander gewoon bestaat uit een principieele kwestie van somtnige heeren van Ged. Staten en onze streek zeer wordt benadeeld en den handel met Nederlknl schaadt. Voorts heb ik nog op te merken, dat het vervoer van vee zeer duur is en vooral van pluimvee, dat, hoewel in kratten ver pakt, toch wordt berekend als levend ge dierte, tegen dubbel tarief. De verkoop van pluimvee anders als naar Belgie wordt hierdoor zeer benadeeld. LOOP DER BEVOLKING VAN TER NEUZEN. In de afgelioopen week hebben zich in deze gemeente gevestigd: A. O. M- Andriessen, dienstbode, 0 199r, van Sas van Gent. A. D. v. Dixboom, suikerbakker, Javastraat 8, van Middelborg. 1NGEZONPEN MEDEDEELINGEN. gd£n Pijn en naschrijnen of stukgaan der huid, indien men v66r het inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met Doos 30, Tube 80 ct. PUROL A. M. C. Erpelinck, dienstbode, Noordstraat 50, van Baschkapelle. F. M. Erpelinck, dienstbode, Noordstraat 50, van Bosdhkapelle. S. v. MaleLuteijn, huisihoudster, Tholens- straat 25, van Oostburg. Vertrokken; H. Kouwijer, zonder, Van Steenbergerdaan 55, naar Rotterdam. C. Verij'zer, electricien, Kerkh oflaan 9, naar Vlaardinigen. J. J. E. Braber, zonder, Axelschestraat 26, naar Middelburg. W. L. ten Hoeve, dienstbode, Steenkaimplaan 32, naar St. Nicolaas. A. G. C. v. d. Weijer, zonder, Nieuwstraat 25, naar Hulst. A. L'. v. Hese, dienstbode, Westkolkstraat 34, naar Graauw. R. J. M. Willems, dienstbode, O 199e, naar Breda. V. M. J. Grodthaert, zonder, P 193c, naar Philippine. A. van TatenhoveDe Meester, zonder, Bo- veniweg 76, naar Bergen op Zoom. P. P. Verblamy-Van Drie!, zonder, Tiholens- straat 59, naar Viissmgen. J. van Hoeve, landbouwer, O 205, naar Zaamslag. VOETBAL. WediS'trijiduitsilag'en van Zondag. Luxemburg—Z.-Nederlanid 45. Nederlandsche Voetbalbond. Aid. IV 3e klais A. GoesZeelandia II ZierikzeeVlissingen II TO rrr, C 8 2- 2 V P- 3—1 2—1 ■o doelp. ctq C <T> 2. v.—t. 3 Goes Middelburg II Walcheren Zierikzee Terneuzen Zeelandia II Sinoto Vlissingen II 3 2 2 2 6 4 4 4 10-2 7-0 9-1 8-9 0-2 3-9 1-11 2-6 2.— 2.— 2.- 1.33 (De Courant Het Nieuws van den Dag). Terneuzen II heeft gister haar eer- sten wedstrijid gespeeld voor den Z.V.B. Zij moest n.l. naar Axel, oim aldaar te kampen tegien Axel I. De uitslag was 42 voor de thuisclub. VOETBALPRAATJES. Het competi'tierad draait weer. Ter neuzen heeft zijn eeriste wedstrijid1 ook ge speeld enverloren. Hoe dat nu geikomen is daar moet je nooit op terug- zien. Die twee dure puntjes zi'tten in de spaarpot van Middelburg en zie maar, dat je ze er uit krijgt. Vorige competitie zijn we oo'k niet fortuinlijlk begonnen en is de oudfe garde weer bijaesprongen. Van dit jaar zijn we weer geihatnld'icapt daar ver schillende jongens onider dienst moesten, en nu hoorde ik van de week mompelen: het gaat verkeert! Dat het zoo'n vaart zal loopeta kan ik niet inzien, maar toch... een ziekte kan beter voorlkomen dan ge- nezen worden. Daarom beide Jannen toont dat je wat voor de club gevoelt, trelkt je schoenen weer aan en speel den eerstvolgenden wedstrijid weer mee... voor het te laat is. Het publiek zou ik willen toeroepen: voetbal'liefihelbbers komt toch naar het terrein. en steunt onze jongens in dezen moeilijken strijd. Als er een wedstrijd verloren wordt is dit voor hun veel en veel harder als voor U aan de lijn. Toont Uw sympathie, ook nu het niet voor de wind gaat, en U zult zien: met vereende krachten komen we toch in de 2e klasse en dat is toch ons streven. De vereeniging moet zich dikwijls zware offers getroosten, de spelers veel moeite en, hoe meer het teqengaat hoe zwaarder het voor hen wordt. Daarom vraag ik U nogmaals steunt ze zooveel U kunt en moedig onze rood-zwarte jon gens aan. Voriqe week hoorde ilk toe- vallig een gesprek tusschen een speler en een oud-bestuurslid der vereeniging, deze lgatste zei: Pfff, je worden toch nooit qeen tweede klasser; ik ben zelfs geen donaieur meer. Zie! Dat nu heeft veel weg van ratten die t zinkende schip verlaten. Wat de speler antwoordde kon ilk niet meer verstaan daar er muziek giinig spelen. maar ik zag hem met zijn vuist op tafel slaan en rood worden van opwinding. Jonqens, laat zien, dat die man ongelijik had en toonl door Uw spel, dat er wel deqelijk met Uwe club rekening moet ge- bouden worden. Jullie kameraad zal wel a lies bijzetten, helpt mee. De beide Jannen verwacht ik Zondag ook weer op hel tooneel van den strijd, om daardoor te bewijzen. dat ze de all round soortmen zijn waar we ze voor gehouden hebben, kerels met een hart voor hun rood-zwart. Hei best uur wilde ik nog even vragen waar de zilveren bal belaud is. die onze jonqens zoo {link qewonnen hebben. Hij staat nog steeds niet in de kast van de club, hij is tocih niet aan de rol?... OVERLOOKER. Mijn hartelijken dank aan de Redactie die mij zoo welwiJlend toeqestaan heeft om af en toe wat voor mijn club te schrijven. KORFBAL. Zaterdag werd te Axel een korfbal- wedstrijid g,espeelid tusschen de vereeni- gingen Rapide I en II gecombineerd1 en Seolto I uit Ter Neuzen. Voor de rust wogen de partijen vrijiwel teqen elkaar op. met Rapide iets in de meerderheid, wat zij dan ook in een doelount dat door de ver- dediginiq van Seolto voorkomen had kun nen worden, wist uit te drukken. Na de

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 2