Bij Scheren
S J» 0 R T.
7.
tin<q van een Balkan-geschil: Zuid'-Slavie
heeft ziclh nooit onreidelijik getoond voor
jzullk eein zadhten overredenden aandrang
der groote mogi" ndiheden, zooals de laat
ste maal gebleken is in de moeilijlkhedem
met Itaiie over Alibaniie, maar ziet met
leede oogen, dat het altijid de rol van de
inschikikelijke paintij moet spelen. De op-
winding in Zuid-Slavie over den moord
op den generaal is groot en men stelt er
den eiscih, dat de Bulgaarsche generaal
Pro to g or ef, de man, die geaoht wordt
achter de wandaden der fcomiitadzjiis te
zittes, door de Bulgaarsche regeering ter
verantwoordinq geroepen zal worden
Maar na hem kan een ander de rol van
onruststoker weer overnemen, want de
oorzaken van het gevaarlijlke gedioe der
komitadzji's schuilen diep.
De overwinnaars in den qirooten oorlog,
zoo is het argument der Bulgaarsche revo-
lutionaire organisatie, hebben een afschu-
weilijlken haat tusschen de versclhillende
vol ken van den Balkan gezaaid. Een ware
vrede kan alileen ver'kregen worden, wan-
neer niet het eene Balkain-volk meer door
het andere vendnukt wordt, wanneer een
Balkanland, dat zidh historiscih ontwi.kkeld
heeft tot Macedonie, de maobt kriigt om
zi'chzelf te regeeren. De vredestractaten
hebben echter Macedonie in drie stukken
gesciheurd en tegenover de verdrukking
van hun stamgenooten in de buurstaten
van Bulqarfie stellen de Bulgaarsche ko-
mitadzji's het sdhriklbewind van moord-
en bomaanslaqen.
Bij zullk een staat van zaken is niet te
voorzien dat de Balkan tot rust zal komen,
ook al wordt het Servdsch-Bulqaarsche
inc dent tJhans weer met kuinst- en vlieg-
werk o" ,,bevredigende w":ze geregel'd.
BRIAND EN CHAMBERLAIN.
Hoewel Briand en Chamberlain elkaar
pas dagelijks te Geneve hadiden ges-> To
ken, hebben zij tocih op Chamberlain s
doorreis te Parijs een nieuw onderhoud
van een uur gelha-d, waarin de Engelsche
minister van buitenlandsche zaken, naar
men verneemt, zijn Franschen ambtgenoot
uitleggingen heeft qe- even over zijn zoo-
genaamld1 onpolitieke samenspreking met
Pirimo de RNera. Aan de onderhandelin-
gen over Tandzjer tusschen Frankrijk en
Spanje zal Engeland niet deelnemen, zeide
hij. Diit was te begrijpen, want Engeland
heeft herthaaldelijlk te kennen gegeven, dat
het vrede zail hebben met elke overeen-
kcmst aangaan'dle Tandzjer, indien slechts
de internationale status daar gewaarborgd
blijit. Kunnein de anderen het niet gemak-
kelijk eens worden, dan zal het slechts de
rol van middelaar willen spelen, wat ver-
sterkend is voor zijin prestige.
Geruststelllend heeft Chamberlain ont-
kenldi dat er een viervoudige Entente
voor de Miiddellandsche Zee tusschen
Engeland, Itaiie, Spanje en Griekenland
in de maak zou zijn, welke Frankrijk s
positie daar zou verziwakken. Het merk-
waardige is, dat met zulke ronde woorden
gesproken wohdlt over een mogelijkheid
over welke men tot dusver in diplomatieke
kringiem slechts durfde fluisteren. Moge-
lijik was het ecihter niet Chamberlain's be-
doeling, dat de Framsche officieuze nota
zijn ontkenning dadelijk aan de groote
klok zou hangen.
HOE DE LAATSTE DUITSCHE
DUIKBOOT VERNIETIGD WERD.
In een boek met oorlogsherinneringen
vertelt admiraal Jeans, hoe, vlak voor den
wapenstilstand, de laatste Duitsche duik
boot bij een poging verongelukte om door
de ..poort" in de onderzeesche netten van
Scapa Flow, waar de Engelsche vloot lag,
been te komen. Een van de luisterposten
had haar nadering bij inivahend donker
gem eld. Met behuilp van de andere luis
terposten werd haar koers gevolgd op de
kaart van het mijnveld dat electrisch tot
ontsteking gebracht kon worden. Kort
daarna hoorden de luisterposten dat zij
haar machines tot stilstand bracht en haar
tanks liet leegloopen; ongetwijfeld kwam
zij nog eens naar de oppervlakte toe om
voor het laatst rond te zien en zich te
orienteeren. Daarna dook zij weer onder
en stevende heel langzaam naar de
„poort" toe. Op het waarnemingsstation
van het mijnveld bewoog zich het kleine
lichtstipje op de kaart dat haar weg aan-
gaf, heel lcingzaam in de richting van de
mijnen. En de observa tie-off icier, die het
met gespannen aandacht volqde, wachtte
tot zij door de eerste poort heen was. Hij
wist nu dat de duikboot naar de tweede
poort toe stevende en drukte op den
xmtstekings'knop.
Den voigenden morgen vonden duikers
den onlaerzeeer op den bodem liggen met
een ontzaglijik gat in haar flank. En dit
was, zegt de adimiraal, de laatste Duitsche
duikboot 'die in den oorlog vernietigd
werd.
TER NEUZEN, 10 October 1927.
GEMEENTERAAD.
In de op Donderdag a.s. des namiddags
2 uur, te houden openbare vergadering
van den gemeenteraad allhder, komen de
volgende puaiten in behandeling:
1Notulen,
2. lngekomen stukken.
3. Voorstel van Burg, en Weth. om
aan de provincie Zeeland een per-
ceel gemeentegrond te venhuren,
gelegein aan de aanlegplaats der
Prov. stoombooten.
4. Idem tot benoeming van twee leer-
kracihten bij het te houd'en iherlha-
lingsonderwijs aan de openbare
lagere school D te Sluislkil. Voor-
gedragen woriden voor hoofd: de
heer J. J. Kaan en voor onderwij-
zeres mej. S. M. Bijleveld.
5. Idem tot het aanmaan van eene
overeenkomst met de N.V. P. Z.
E. M. te Miiddelburg, betreffende
electrische stroomlevering in 'de
kom der gemeenlte.
6. Idem tot goed'keuring van de reke-
ning der brandweer over 1926.
Totale uitgaven f 2065,72
Totale ontvangsten f 1902,50
Idem tot goedikeuring van de reke-
ning der commissie tot werinig van
isohoolverzuim in de kom over 1926.
Totale ontvangsten f 432,47
Totale uitgaven f 334,071^
Nadeeilig saldo 163,22
Voorldeelig saldo f 98,40
8. Idem tot aankoop van rentegeven-
de stukken voor een bedrag varj
f 6000.
9. Idem tot beleeniing van rente-
gevende stukken bij de Ned. Bank
tot een maximum bedrag van
f 19.000.
10. Idem tot wijiziging der gemeente-
Ibegrootang, dienst 1927.
11. Trekken afdeelingen voor de be-
ihand'eiling der gemeente-begroo-
ting voor 1928.
VROUWEN ALS GETUIGE.
Maar we rernemen trad jl. Donderdag
bg het sluiten van een huwelijk voor den
ambtenaar van den Burgerlijken Stand
alhier in verband met de gewijzigde be-
paiiDgen van het Burgerlgk Wetboek voor
de eerste maal een dama als getuige op.
NEDERL4MD—BELG1E.
Naar uit Brussel gemeld wordt, zouden
de Hesten te Gent, te houden ter gelegen-
heid van de lOOste verjaring der opening
van het k inaal G antTer Neuzen, gegravea
onder da regeering van Koning Willem I
der Nederlanlen, en van de Gentsche zee-
haven, op aandringen van de Belgische
regeering onbepaald zijn uitgesteld.
Dit bericht werd bevestigd, doch er aan
toegevoegd, dat de Gentsche Burgemeester
zich dezer dagen naar het Ministerie van
Buitenlandsche zaken te Brussel had be-
geven, waar uiting was gegeven aan den
wensch, de feesten, welke het karakter
van een Belgisch Neierlandsche verbroe-
dering zouden hebben, uit te stellen tot
nadat het Belgisch-Nederlandsche verdrag
een bevredigende oplossing zou zijn ver-
kregen.
De herdenking zal nu bepaald bljjven te
Gent tot het vertoonen in het Feest-
paleis voor de schoolkinderen van een
fiim der haven van die stad. Brj de be-
volking zal worden aangedrongen 17 en 18
November de vlag uit te steken. Yerder
zal er een beiaardconcert zjjn, alsook een
groot vuurwerk, terwjjl de film ook in de
opeo lucht, op de Koornmarkten den Kouter
zal worden vertoond
AUTOBUSDIENSTEN.
Ged. Staten hebben aan I. C. Golijn te
Biiervhet vengunming verleenid tot het in
werking houden van autobusdienste.nle
van B'ierviliet over IJzendijke en Water-
lanidkefikje naar Oostburg en omgekeerd
uitsluitemd1 op Woensdagen), 2e van
Biervliet over IJzendijke naar de Bel
gische grens en omgekeerd (uitsiluitend
op Donderdagen)
EXCURSIES IN
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Z. K. H. Prins Blendrik is voornemens
deel te nemen aan de Vrijidag 21 dezer
door de rentmeesters van het Kroon-
d'omein te houden excursies in Zeeuwsch-
Vlaanderen,.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
In de op Diinsdag a.s., des voormid-
dags 10 uire, te houden openbare verga
dering van den gemeenteraad komen de
volgende pun ten in behandeling:
1. Notulen.
2. lngekomen stukken.
3. Verzoek van P. C. Films, om eer-
vol ontslag als gemeente-opzichter.
4. Verzoek van de Bataafsche Import
Maatsdhappij inzake plaatsing ben-
zinemeetinstallatie in d'e Wilhel-
minastraat.
5. Verzoek van het gemeentebestuur
van Oostburg am adlhaesie te be-
tuigen aan het gezonden adres, be
treffende ontheffing bepalingen
Rijkswegenreglement.
6. Verzoek van J. Heijnsdijk om een
gedeelte van zijn grond van ge-
meentewege over te nemen.
7. Verzoek van ingezetenen tot wijizi
ging van de Algem. Poilitie-veror-
dening, zoodanig, dat verlof wordt
verleend voor het houden van
dansmuziek op verschillende da
gen; vergunning wordt verleend tot
het plaatsen van spelilen, kramen
enz. op de Markt op eenige dagen
in de Pinksteirweelk en het verbod
,,muziek te maken met draaiorgels'
wordt ingetrokken.
8. Voorstel: a. tot intrefcking van
het raadsbesluit tot onlbewoonbaar
verklarinrr van d'e woning A No
105;
b. tot verlenging van den termijn
van ontruiming van de onbe-
W'Oonbaar verklaarde woning
K No. 49;
c. tot onibewoonbaar verklaring
van de woning M 58.
9. Voorstel tot het geven van een
toeslag op de huren van de wonin-
gen der Ver. tot Verbetering v/d
Vollkshuisvesting, aan personen,
die daarvoor in aanmerking komen.
10. Verzoek van de Konijmen- en
Pluimvee-Vereeniging ,,Ter Ver
betering" om een eere-prijs of
kunstvoorwerp beschikbaar te stel
len.
11Vasts telling kohier ihomdenbeilas-
ting, dienst 1927.
12. Voorstel tot vaststelling:
a. van d'e wijiziging der begroo-
ting v/d gemeente, dienst 1927.
b. van de wijziging der begrooting
Grondbedrijif, dienst 1927.
SAS VAN GENT.
Door mej. F. van da Voorde, is ontslag
aangevraagd als telefoniste t n postkantore
alhier.
Als gevolg van een oproep hebben zich
niet minder dan 80 cand daten voor deze
functie aangeboden, waaronler verschill *nde
bezitsters van eene acte als onderwijzeres.
urn 'rnnmridrmmrnnnzBiniirmrnuininii
Men deelt ons mede, dat een zeber aantal
dezer a'lspiran en zullen opgaroepen worden
tot het afleggen van een examfD.
Naar de Gentsche Piste.
Za'erdagnimiddag vertrokken van hier
drie auto's met nieuwsgierigen naar het
Gentsche Wibtervelodrome, waar Bram
Raaschaert en zijn partner De Bruyck-r in
een koppelrace optraden.
E-nige daartoe gecharterde vrachtau'o's
brachten de sportminnende liefhebbers
daarheea.,
In een wagen waren ni t minder dan
14 gegadigden opgepakt.
Aanvankelijk bestond dit geta! uit slechts
13 medereizigers, maar vanwege het on-
heilspellende getal 13 werd met vertrekken
zoolang gewacht, tot de 14ien mm gevonden
was, die door zijn aanwezigbe.d den nood
lottigen invloed van het ongeluksgetal moest
afwenden.
Dank zij de aanwezigheid van dezen
veertienden, is naar nadere mededeelingen
luiden, de reis zonder stoornis verloopen.
Het getal 13 schijnt in onsen verlichten
tijd dus nog een groo e rol te spelen.
latusscben ware het Diet noodig geweest
zich dienaangaande z io ongerust te maken,
nademaal het voile maan is en deze om-
standigheid den funesten iuvloed van het
ongeluksgetal volg-ns de astrologen totaal
kan te niet doen.
Aangezien persoonlijke ond3rvinding ons
te d:zen opzichte ten eenenmale ontbreekt
en bovenstaande these niet, zelfs niet onder
voorbehoud, voor ons aanvaard wordt, zou
den we als variante op Van' Lenneps
woorden belanghebbenden willen toevoegen
Zeg, komt bet je minder geloofljjk voor,
Omdat het niet staat in de boeken,
Dan moat je, daar dient het reizen voor,
't Maar zelf eens 'n kee onderzoeken.
NIEUWVLIET.
Benoemd tot onderwijzeres in de N. H.
aan de Bijz. Neutr. school te IJzendijke,
mej. J. F. de Bert, tijdelijk oniderwijzeres
te Nieuiwviliet. Tevens werd zij met in-
gang van 1 Nov. aangestelid tot assiistente
aan dezelfde school.
EEN ADRES UIT 0. Z-VLAANDEREN
OVER DE PROV. STOOMB. DIENST.
Onderteekend door een vijfcigtal vereeni-
giugen en belangheb aenden, vertegenwoor-
digend alien die in Oosteljjk Zeeuwsch-
Vlaanderen iD den landbouw, tuinbouw en
aanverwante bedryTen betrokken zijn is
naar de M. Ct. meldt, een adres gerieht
aan de Pronnciale Staten van Zeeland,
waarin het volgeode wordt opgemerkt be
treffende de ontevredenheid over den Stoom-
bootdienst op de Wester-Schelle.
Ad. 1. De te hooge vrach'.tarieven hebben
tengevolge, dat van Uwen dienst door
voornoemde belanghebbeaden zoo min moge-
lyk gebruik wordt gemaakt voor het vervoer
hunner producten'of beaoodigdhedeo, zeer
ten nad-ele der Provincie en zeer ten on-
gerieve van voormelde personen of ver-
eenigingen. Als illustratie diene, dat o.a.
een paar m tal per week een speciale boot
dienst doet tusschen Sas van Gent en
Walsoorden met Rotterdam of andere
plaatsen voor het vervoer van vee, omdat
b-langhebbenden niet geliend zijn van Gwe
te hooge tariefregeling. zijnde b.v. voor een
paard f 4 tot f 5.50, voor een stuk vee f 2
tot f3 en voor een varken f 1.75, terwijl
een auto f2.50 tot f3 betaalt. Bjvendien
wordt in de lijn BreskensVlissingen een
reductie toegepast, waardoor dezs speciale
veeboot verdwenenis. Vrachtauto's betalen
voorts voor hunne vracbt dezelfde prijs per
E.G. als los ve zond n goederen, hetgeen
o.i. niet billyk is Evenals het pluimvee
dat, hoewel in kratteu verpakt, toch wordt
"berekend tegen dubbel tarief, als zijnde
levend gedierte, zoodat verkoop vaD pluim-
vee, anders dan nair Belgie, hier onmogeljjk
wordt. Verder is 't ons onbegrjjpelijk
waarom voor een boerenwagen en land-
bouwgereedschappen 1 ct. per vierk. meter,
en voor een auto !/2 ct. per vierk. meter
moet worden betaald. Weliswaar wordt een
enkele maal reduct e gegeven, op vrachten-
verroeren. Wij wenschten echter, dat in
'talgemeen de tarieven beslist lager werden.
Daar de Nederlandsche spoorwegen thans
met hunne vrachttarieven zeer verlaagd zjjn,
kan met Uwe medewerkingbevordering van
't snelgo^deren verkeer met het verdere
N>-derland verwezenlijkt worden, terwjjl o.i.
inderdaad voor ons Provinciaal bootbedrjjf
meer voordeel zal worden behaald.
Ad. 2. De Zeeuwsche Landbouwmaat-
schappij heeft iodertgd van Baron Collot
d'Escury te Kloosterzande, op haar verzoek
een schrijven ontvangen d.d. 16 Juni 1927,
waarin uitvoerig dj Zondagdienstregeling
werd b?sproken, en hetwelk ter kennis
is gebiacht van de B >otcommissie.
Daar het mogelijk is dat U h'ervaa
geen inzage ontving, voegen wij hierbij
een afschritt van dat schrijven.
Door den driebootsdienst op Zondag
zijn landbouw en handel tenzeerste gebaat.
Zeeuwsch-VHanderen Oostelijk deel wordt
niet systematisch afgescheiden van over'g
Nederland en 't personeel zoule tevreden
zgn. Met trenjemd schrijven zgn wij
't eens, en wij vragen ons af, waarom
zooiets dan hier niet kan en in Breskens
wel. Het gaat toch niet aan een streek
gedeeltelijk te isoleeren uit persoonljjk
principe van enkelen.
Ad. 3 Tengevo'ga van te geringe
grootte Uwer booten, speciaal hiermee
bedoeld, ruimte voor het bergm van
goederen en automohielen, welk laatste
vervoer in de laatste jaren zeer is tie-
genomen, komt het meermalen voor, dat
de goederen niet kunnen geladen en daar-
door opgahouden wordm. Ook hierin
verwachten wij spoedige ver.betering.
Mochten bp U tot nog toe g-iene klacht n
zg.n ingekomen inzake het hierboven aan-
gehaalde, zoo moge dit request dienen als
groote collectieve klacbt van land- en
tuinbouw eD al!e hiermee aanverwante
vakken in Oostelgk Zeeuwsch Vlaanderen,
Oosteljjk deel.
Het bij .evoegde schrijven van den heer
Collot d'Escury, aan de Zeeuwsche Land
bouw Maatschappij. te Goes, is gedateerd
16 Juni 1927, en bevat de volgende
opmerkingen over de ljjn Hansweert
Walsoorden.
In de eerste plaats is een wijziging in
de thans bestaande dienstregeling op Zondag
absoluut noodzakelijk, wil men den handel
met het overige geitelie van Nederland
blij'en bevorderen. Nu kunnen heeren
Gedeputeerde Staten wel meenen, dat Zon
dagsrust noodzakelijk is. Goed, maar er
zijn grenzen en die grenzen moeten niet,
zooals nu tot het allertiiterste worden gezet
en dan alleen om den wil van enkele per
sonen te kunnen uitwerken.
Ik zal over dit punt wat uitvoerig zijn,
doch daar het van groot belang is voor
onze streek, kan ik niet anders.
Deze dienst is op het oogenljjk als volgt
geregeld vertrek van Walsoorden 's mor-
gens om 7 uur 10 minuten en 's avonds
om 18 40 uur. Terng komen 's morgans
om ongeveer 9.40 en 21.15. Met de eerste
boot kan men komen niet verder als van
Rotterdam, vertrek 6.05 en Breda, vertrek
6 50. Met de tweede boot, die 21.15 te
Walsoorden aankomt, heeft men wel een
zeer slechte verbinding vanuit alle rich-
tingen, treinen waar ook in de week zeer
weinig gebruik van gemaakt wordt door
reizigers naar Z. Vlaanderen.
Vertrek van hier met de eerste boot
kan men, hoewel met gedeeltelijk slechte
verbindingen, overal komen, doch met de
tweede boot of laatste kwam men tot 15
Mei niet verder als Leiden of Breda of
Lage Zwaluwe met zeerslech'e verbindingen.
Gelukkig wordt thans weder gevaren op
sneltrein 19.33 vertrekkende uit Vlake,
hetgeen een verbetering is.
Op een vraag van mij aan een van de
leden van de bootcommissie, waarom dit
niet kon, ontving ik het volgende ant-
woord
„De tweede boot g efc des Zondags aan
sluiting op ten trein 8.30 naar Roosendaal
en 8.21 Daar Vlissing-n.
Zouden wjj de boot verv oegen, zoodat
de trein 7.33 naar Roosendaal gehaald kan
worden, dan zouden de passagiers in de
richting naar Vlissingen niet eerder kunnen
vertrekken dan 8.21 en zouden zoodoende
50 minnten te Vlake moeten wachten.
Hier komt nog bij, dat met den trein van
7.33 alleen de reizigers naar Bergen op
Zoom en Roosendaal gebaat zouden zijn
de reizigers voor het buurtverkeer naar
krabbendjjke, Rilland Bath. Woensdrecht
en Wouw zouden dan toch moeten wachten
op den trein van 8.30 en dus een opont-
houd hebben te Vlake van bjjna een uur.
Waar de passagiers, die verder moeten als
Leiden Breda, practisch gesproken op
Zondag nooit voorkomen, geloof ik, dat
dit voor de meeste passagiers een grooten
achteruitgang zou betcekenen."
Hieruit ziet U wel, dat er absoluut met
onze belangen geen rekening wordt ge-
houden.
Komt men b.v. Zondag uit hetNoorden
van ons land, dan moet men uit Groningen
9 08, Vlake 17.02, wachten tot 20.45, een
voorbeeld, wat van vele plaatsen het
geval is.
Wil men den handel en het verkeer met
Zeeuwsch Vlaanderen Oostelijk deel houden
zooals het was, dan is het beslist nood
zakelijk, des Zondags op de lijn Walsoor
denHansweert wederom drie reizen te
doen, en wel de eerste boot laten zoo zij
nu loopt, heen en terug, dan een boot
van Walsoorden ongeveer 12.45 op trein
13.54 naar Middeliurg en trein 13.59 naar
Holland, en de derde verbinding 16 uur
vertrek Walsoorden op trein 17.08 naar
Holland en 17.02 naar Vlissingen en dan
terug. Men is dan ongeveer 18 15 te
Walsoorden
Thans reizen zeer veel menschen over
Belgie, welke verbind ng, h>ewel slecht,
veel heter is als over Walsoorden, hetgeen
toch wel een trearige toestand is, en deze
doorgedreven Zondagsrust nog heel wat
schade aan den bootdienst doet. Zoo b.v.
veekooplieden, welke naar Rotterdam gaan
en vroegjr met de boot van ongeveer 4
uur 's middags vertrokken, moeten nu over
Belgie, daar zij anders te laat in Rotterdam
komen.
En nu wat betrefc het personeel, waarvoor
dan toch de Zondagsrust moet dienen, dit
heefr. algemeen liever den ouden d enst van
O tI
vroeger met drie bootenzg waren toen
om 6 uur 's avonds klaar. Voor het gaan
naar de kerk hebben zij met dezen dienst
toch geen gelegenheid en hebben niets aan
hunne zoogt-naamde Zondagsrust.
U ziet dus wel, dat een en ander gewoon
bestaat uit een principieele kwestie van
somtnige heeren van Ged. Staten en onze
streek zeer wordt benadeeld en den handel
met Nederlknl schaadt.
Voorts heb ik nog op te merken, dat
het vervoer van vee zeer duur is en vooral
van pluimvee, dat, hoewel in kratten ver
pakt, toch wordt berekend als levend ge
dierte, tegen dubbel tarief. De verkoop
van pluimvee anders als naar Belgie wordt
hierdoor zeer benadeeld.
LOOP DER BEVOLKING VAN
TER NEUZEN.
In de afgelioopen week hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
A. O. M- Andriessen, dienstbode, 0 199r, van
Sas van Gent.
A. D. v. Dixboom, suikerbakker, Javastraat
8, van Middelborg.
1NGEZONPEN MEDEDEELINGEN.
gd£n Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, indien men v66r het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 ct. PUROL
A. M. C. Erpelinck, dienstbode, Noordstraat
50, van Baschkapelle.
F. M. Erpelinck, dienstbode, Noordstraat 50,
van Bosdhkapelle.
S. v. MaleLuteijn, huisihoudster, Tholens-
straat 25, van Oostburg.
Vertrokken;
H. Kouwijer, zonder, Van Steenbergerdaan
55, naar Rotterdam.
C. Verij'zer, electricien, Kerkh oflaan 9, naar
Vlaardinigen.
J. J. E. Braber, zonder, Axelschestraat 26,
naar Middelburg.
W. L. ten Hoeve, dienstbode, Steenkaimplaan
32, naar St. Nicolaas.
A. G. C. v. d. Weijer, zonder, Nieuwstraat 25,
naar Hulst.
A. L'. v. Hese, dienstbode, Westkolkstraat 34,
naar Graauw.
R. J. M. Willems, dienstbode, O 199e, naar
Breda.
V. M. J. Grodthaert, zonder, P 193c, naar
Philippine.
A. van TatenhoveDe Meester, zonder, Bo-
veniweg 76, naar Bergen op Zoom.
P. P. Verblamy-Van Drie!, zonder, Tiholens-
straat 59, naar Viissmgen.
J. van Hoeve, landbouwer, O 205, naar
Zaamslag.
VOETBAL.
WediS'trijiduitsilag'en van Zondag.
Luxemburg—Z.-Nederlanid 45.
Nederlandsche Voetbalbond.
Aid. IV 3e klais A.
GoesZeelandia II
ZierikzeeVlissingen II
TO
rrr, C
8 2- 2
V P-
3—1
2—1
■o doelp. ctq
C <T>
2. v.—t. 3
Goes
Middelburg II
Walcheren
Zierikzee
Terneuzen
Zeelandia II
Sinoto
Vlissingen II
3
2
2
2
6
4
4
4
10-2
7-0
9-1
8-9
0-2
3-9
1-11
2-6
2.—
2.—
2.-
1.33
(De Courant Het Nieuws van den Dag).
Terneuzen II heeft gister haar eer-
sten wedstrijid gespeeld voor den Z.V.B.
Zij moest n.l. naar Axel, oim aldaar te
kampen tegien Axel I.
De uitslag was 42 voor de thuisclub.
VOETBALPRAATJES.
Het competi'tierad draait weer. Ter
neuzen heeft zijn eeriste wedstrijid1 ook ge
speeld enverloren. Hoe dat nu
geikomen is daar moet je nooit op terug-
zien. Die twee dure puntjes zi'tten in de
spaarpot van Middelburg en zie maar, dat
je ze er uit krijgt. Vorige competitie zijn
we oo'k niet fortuinlijlk begonnen en is de
oudfe garde weer bijaesprongen. Van dit
jaar zijn we weer geihatnld'icapt daar ver
schillende jongens onider dienst moesten,
en nu hoorde ik van de week mompelen:
het gaat verkeert! Dat het zoo'n vaart
zal loopeta kan ik niet inzien, maar toch...
een ziekte kan beter voorlkomen dan ge-
nezen worden. Daarom beide Jannen
toont dat je wat voor de club gevoelt,
trelkt je schoenen weer aan en speel den
eerstvolgenden wedstrijid weer mee...
voor het te laat is.
Het publiek zou ik willen toeroepen:
voetbal'liefihelbbers komt toch naar het
terrein. en steunt onze jongens in dezen
moeilijken strijd. Als er een wedstrijd
verloren wordt is dit voor hun veel en
veel harder als voor U aan de lijn. Toont
Uw sympathie, ook nu het niet voor de
wind gaat, en U zult zien: met vereende
krachten komen we toch in de 2e klasse
en dat is toch ons streven.
De vereeniging moet zich dikwijls
zware offers getroosten, de spelers veel
moeite en, hoe meer het teqengaat hoe
zwaarder het voor hen wordt. Daarom
vraag ik U nogmaals steunt ze zooveel
U kunt en moedig onze rood-zwarte jon
gens aan. Voriqe week hoorde ilk toe-
vallig een gesprek tusschen een speler en
een oud-bestuurslid der vereeniging, deze
lgatste zei: Pfff, je worden toch nooit
qeen tweede klasser; ik ben zelfs geen
donaieur meer. Zie! Dat nu heeft veel weg
van ratten die t zinkende schip verlaten.
Wat de speler antwoordde kon ilk niet
meer verstaan daar er muziek giinig spelen.
maar ik zag hem met zijn vuist op tafel
slaan en rood worden van opwinding.
Jonqens, laat zien, dat die man ongelijik
had en toonl door Uw spel, dat er wel
deqelijk met Uwe club rekening moet ge-
bouden worden. Jullie kameraad zal wel
a lies bijzetten, helpt mee. De beide
Jannen verwacht ik Zondag ook weer op
hel tooneel van den strijd, om daardoor te
bewijzen. dat ze de all round soortmen
zijn waar we ze voor gehouden hebben,
kerels met een hart voor hun rood-zwart.
Hei best uur wilde ik nog even vragen
waar de zilveren bal belaud is. die onze
jonqens zoo {link qewonnen hebben. Hij
staat nog steeds niet in de kast van de
club, hij is tocih niet aan de rol?...
OVERLOOKER.
Mijn hartelijken dank aan de Redactie
die mij zoo welwiJlend toeqestaan heeft
om af en toe wat voor mijn club te
schrijven.
KORFBAL.
Zaterdag werd te Axel een korfbal-
wedstrijid g,espeelid tusschen de vereeni-
gingen Rapide I en II gecombineerd1 en
Seolto I uit Ter Neuzen. Voor de rust
wogen de partijen vrijiwel teqen elkaar op.
met Rapide iets in de meerderheid, wat zij
dan ook in een doelount dat door de ver-
dediginiq van Seolto voorkomen had kun
nen worden, wist uit te drukken. Na de