PU ROL
De Zeeuwsch-Vlaamsche
waterleiding.
INGEZONDEN
MEDEDEELINGEN.
Doorzitten
Stukloopen
bezoekers den tij-i door het uitvoeren van
melodiease muziek.
Het weer was Zaterdagnamidd ig vedelijk,
doch gisteren bracht em zware regenbui
voir de kermis gro)te stoornis te weeg.
Velen waren opgekomen voor bet beluis-
teren der rede die de bekende redenaar
pater Barrom us de Greve in de open lucht
op het schoolplein zou houden. Toen het
begon te regenen werd deze bijeenkomst in
de R. K Kerk voortgezet.
De des avonds ia het Patroonsgebouw
gegeven variete?oorstelling was druk be
zocht.
INDUSTRIE- EN HUISVLIJT-
TENTOONSTELLING TE AXEL.
Vrijdagarond werd door denburgemeester,
die vergezeld was van den wethouder en
den s.cretaris, terwijl verder tegenwoordig
waren de raadsleden, het bestuur der orga-
niseerende vereeniging, juryleden, een af-
vaardiging van het bestuur der vereeniging
voor vreemdelingeaverkeer vaD Ter Neuzen,
en verschillende beiangstellenden de te Axel
in de lokalen der openbare school inge-
richte industrie- en huis Tjjttentoonstelling
geopend, waarbij hij de vereeniging geluk
wenschte met hetgeen zij hier heeft weten
saam te stellen, hetgeen naar hij verwacht
veler belangstelling zal trekken.
Yervolgens werd het woord gevoerd door
den voorzitter der vereeniging tot bevor-
dering van vreemdelingenverkeer te Axel,
de heer Van Maale, die, in de eerste plaats
den burgemeester dankende voor degesproken
woorden, alle aanwezigen het welkom toe-
riep en de werkzaamheid der nog jonge
vereeniging herdacht, die zich thans uit in
deze tentoonstelling.
De heer Callenlels, voorzitter der Ter
Neuzensche vereeniging, wenschte de zuster-
vereeniging het meest mogelijke sueces op
dez? onderneming toe.
Daama werd een rondgang gehouden door
de verschillende lokalen. 't Zou geen ten
toonstelling zijn, als bij de opening alles
gereed was, en zoo was het ook hier.
Toevallig was de eerste stand, waar onze
stadgenoot de heer Smallegange zij n Flora's
kinderen zou etaleeren, nog niet ingericht,
doch flink voor den dag kwam de heer
Van Maale, als vertegenwoordiger van de
N. Y. La Paz Sigarenfabrieken en wjjn-
firma's. De firma Oggel etaleerde met haar
artikel koffie, terwjjl in dat lokaal de heer A.
Butler zijn f-ibrikaa^rolluikendemonstreerde.
In zaal no. 2 ontmoetten wij den heer
Van Wjjck, van Ter Neuzen, die daar uit
gestald was met puddingartikelen, terwjjl
de firma J. Verstraten daar deed watertanden
door een smakelijke uitstalling van vleesch-
en melkproiucten, De firma Schieman was
er uitgestald met een groote verscheidenheid
kachel, haarden en huishoudelijke artikelen.
In zaal no. 3 laafde de firma Van Nelle
de dorstige met een geurig kopje koffie of
thee, terwijl in zaal no. 4 de heer Vlaander
blijk gaf dat ook bij hem een zeer ruime
keuze is te doen in haarden, kachels, for-
nuizen, huishoudelijke artikelen enz. enz.
De heer C. L de Sm:dt was er tegenwoordig
met zijn naaimachines en de firma H. de
Kruiff van Ter Neuzen met brandblusch-
apparaten.
In zaal no. 5 kon men proeven van
Maggi's soepen, bouillon en aroma, terwijl
de heer A. Peeters daar verschillende elec-
trische motoren en technische gebruiks-
artikelen deminstreerde. De heer Schelle-
man had daar ook nog een plaatsje verworven
voor zijn fotografische artikelen.
Zaal no. 6 was bestemd voor de inzending
van de N. V. C. Polak te Groningen, Ranja
C. P., zaal no. 7 voor de electromotoren
enz. van den heer G. de Jonge te Axel,
en zaal 8 voor de inzending Topbronwater
en wjjnen van den heer Nevejaa te Sas
van Gent.
In de bovenlokalen der school waren te
zien de voor de afdeeling huisvljjt inge-
zonden voorwerpen. De inzendingen daar-
van zijn te roemen. Zij bestaan uit dames-
handwerken, schilderwerk, houtsnij werk,
beeldhouwwerk, cartonnagewerk, terwijl
ook mooie p'anten zjjn ingezonden, waarvan
vooral een verzameling actussen de aandacht
trekt.
Het mag verwacht wordeD, dat een en
ander voldoende belangstelling zal trekken
voor een druk bezoek.
EX A MEN ENGELSCH L. 0.
Geslaagd te Utrecht voor het examen
Engelseh 1. o. mej. T. v. d. Vegte te
Oostburg.
EXAMEN NIJVERHeIDSONDERWIJS
Geslaagd te 's Gravenhage voor het exa
men Nij verheidsonderwijs, akte Ne., de heer
J. R. van Laere te IJzendjjke.
AKTE DUITSCH L. 0.
Geslaagd voor akte Duitsch 1. o. de heer
A. A. Leenhouts van St. Rruis, thans hoofd
der school te Oostzaan,
LANDBOUW-HUISHOU JSCHOOL.
Toegelaten tot de Landbouwhuishoui-
school ffDe Rollecate" te Den Hulst bij
Dedemsvaart mej. P. M. L:enhouts te
Retranchement.
BESMETTELIJKE ZIEKTEN.
j£Het aantal gevallen van besmettelijke
ziekten over de week van 31 Juli tot en
met 6 Augustus in de proviDcie Zeeland
bedroegBuik'yphus Middelburg 1 (af-
komstig van Domburg), St. Maartensdijk 1,
Poortvliet 2. RoodvonkColijnsplaat 2,
Koewacht I.
DE AARDENBURGSCHE
RA ADSKWESTIE.
Behalve de gemeentaraad hebben de ge-
kozen raadsleden A. J. A. de Bruijne, C
J. Blondeel en E de VVispelaere zich tot
de Kroon gewend met bezwaarschriften
tegen het besluit van Ged. Staten van
Zeeland tot vernietiging van het raadsbe-
sluit, waarbij de nieuwgekozen leden waren
toegelaten.
DE FERRYBOOT VOOR DEN DIENST
VLISSINGEN—BRESKENS.
Zooals reeds in het kort is gemeld, heeft
Vrijdag de officieele proeftocht plaats gehad
met de ferryboot bestemd voor den lijn
Vlissingen Breskens van den Provincialen
Stoombo itdienst op de Wester-Schelde.
Alvorens over het verloop van dien tocht,
dien wij kon den medemaken een en ander
te melden, willen wij een beschrijnng van
het schip geven, dat zeker in ieder opzicht
afwijkt van de schepen, die tot nu toe in
den vaart zijn, niet alleen bij genoemden
dienst, maar waarschjjnlijk in geheel ons
land.
De hoofdafmetingen der ferryboot zjjn
lengte tusschen de loodljjnen 53 M lengte
over alles 53.80 M., breedte, grootste, op
buitenkant spanten op waterlijn (2.50 M
boven den kiel) 9.75 M., breedte, grootste,
over bordessen hoofddek 12 M., breedte,
grootste, op buitenkant berghouten 12.40 M
in de zij midscheeps van bovenkant kiel
tot onderkant stringerplaat 3.95 M., hoogte
promenadedek, van bovenkant balk tot
bovenkant balk 3.75 M., hoogtesloependek
2.175 M. Bij een diepgang voor en achter
van 2 63 M., heeft het schip een gemid-
delde snelheid van 11.75 Engelsche zee-
mij'en per uur volgens het voorschrift.
De voortbeweging van het schip geschiedt
door vier voortstuwers, twee voor en twee
achter, bevestigd op twee adeidingen, en
gedreven door twee Smit M.A.W. Diesel-
motoren Bet schip is voorzien van 4
roeren, twee voor en twee achter. In voor-
en achterruim tusschen de asleidingen be-
vindt zich voor berging van waterballast
een dubbele bodem 1800 m.M. hoogen ver-
deeld in 6 afzonderlijke tanks. Er zijn vier
waterdiehte schotten in het schip aange
bracht. De verschansing is 1.10 M. hoog
en boven afgemaakt met 2 half ronden 65
bij 32 M., over de geheele lengte zijn
yackstays aangebracht voor het vastzetten
van vee en sjorring vain^auto's.
In de verschansing bevinden z:ch 4 dub
bele laadpoorten breed 2 90 M. en 4 toe-
gangspoorten breed 1.20 M. Deze toe-
gangen worden gebruikt als de boot moet
aanleggen aan de gewone pontons, en niet
aan de te Vlissingen en te Breskens bij
den Kjjkswaterstaat in aanbouw zijnde
nieuwe bruggen, waardoor de toegang achter
en den uitgang voor aan het schip is, wat
vooral voor het op en- afladen van auto's
en andere vervoermiitMlen juist zalk een
groot gemak biedt. In een der dtibbele
bodems bevindt zich een drinkwatertank
van 5 Ms inhoud. Het promenadedek en
het sloependek zjjn van moulmain teakhout
en het dek in de dekhuizen van Ameri-
kaansch grenen. Het hoofddek is bedekt
met Jarrahblokjes de vloeren in de beneden
kajuiten (onder het hoofddek) zjjn van
koperwjjksch vuren.
Als wjj thans tot de beschrjjving van
de deksalons en kajuiten overgaan, dan
willen wjj eerst verklaren, dat die zjjn
ingericht met grootte luxe, d e het eigen-
ljjk jammer doen zjjn, dat dit schip slechts
voor een overvaart van ongeveer 25 minuten
is bestemd. Maar terecht heeft men inge-
zien, dat een boat, die toch wel een 40
jaar zal moeten medegaan, geheel naar de
eisehen des tjjds moet worden ingericht,
en dat de bezuiniging daarop nimmer groot
zou kunnen zjjn, waar op massa vervoer
op drukke zomerdagen moet worden ge-
rekend.
In de deksalons eerste klasse doen de
banken denken aan die in eerste klasse
spoorwegwagons zoowel wat model en vul-
ling der kussens als wat betreft de veeren,
die er onder zjjn aangebracht. Terwjjl de
banken en stoelen in de rooksalon met
'mitatieleder zjjn bekleed, is dit voor die
in de deksalon Velours de Utrecht. Boven
de dwarsscheepsche banken zjjn stevige
begagenetten aaDgebracht.
De benedenkajuit eerste klasse heeft een
beschietirg van koperwjjksch vuren, met
teakhouten lambriseering van 1.10 M hoog.
Ook hier boven de dwarsscheepsche banken
stevige bagagenetten, sen aantal kleptafels
zjjn in deze kajuit aanwezig. De deksalon
2e klasse is betimmerd als de beneden
kajuit eerste klasse. De benedenkajuit 2de
klasse is ook zoo betimmerd alleen, dat
in plaats van gelakt teakhout, gelakt
Amerikaansch grenen is gebruikt.
Het buffet tusschen de eerste en tweede
klasse is betimmerd in gepolitoerd teakhout
Speciaal mag ook worden gewezen op de
kaurige en hygienische inrichting der ver
schillende dames en heeren toiletten enw.c.'s.
Tusschen het promenade- enhetsloepen
dek zjjn 3 dwarsscheepsche tochtschotten
met zjjvleugels aaDgebracht. VaD het hoofd
dek voeren vier dubbele teakhouten trappen
naaar het promenade dek alle met teakhou
ten leuningen. Ook zjjn er 2 teakhouten
trappen wan het promenadedek naar bet
sloependek. Op het promenadedek zjjn
vele dwarsscheepsche banken geplaatst en
in de beschutte dekruimten tevens tafels.
Van uit de stuurhuizen (er zijn er name
ljjk 2, omdat de boot natuurljjk als ferry
boot naar beide richtingen kan varen) kan
door middel van electrische overbreDgirg
naar de beide electrische stuurmachkes
in de motorkamer met beide stellen roeren
gestuurd worden. Ieder stel van 2 roeren
is gekoppeld aan een afzonderljjke stuur-
machine met nok rol en afzonderlpke motor.
Beide motoren worden door dezelfde motor-
generator gedreven.
Op het sloependek bevinden zich 4 flnike,
stevige reddingbooten, groot 7.25 M. bij
2.10 M. bij 0 85 M
Een goide maatregel is ook het aan-
brengen van twee draaiende ventilators in
elk compartiment der benedenkajuiten, wat
trouwens ook in deiW.C.'s, de flinke hutten
der opvarenden en het buffet het geval is.
Voor de opwekking van electrischen
stroom zjjn in de motorkamer 3 dynamo's
elk 40 Kilo Watt bjj 110 Volt, opgesteld
voor de levering van stroom voor de
electrische verlichting en verwarming van
het geheele schip, voor de schelinrichti ,g
de stuurmachines, den ankerspil enz. Niet
minder dan 220 tot 230 gloeilampen, vier
reflectors van 200 N K. en twee van 300
N.K. moeten stroom voor licht ontvangen
Voor verwarming is het g-heele schip van
apparaten voorzien, die in staat zjjn om
bjj een buitentemperatuur van 5° F. de
ruimten binnen korten tjjd tot plus 7 0° F
te verwarmen.
Alom zjjn bovendien noodlampen aan
gebracht, waarin olie wordt gebrand.
In de motorkamer zjjn als ho jfdmotoren
opgesteld2 zescylinder, enkelwerkende
viertact, direct omkeerbare compressorlooze
SmitM.A.N Dieselmotoren met 300 om-
wentelingen per minuut en 500 A P K per
machine. Deze motoren zjjn gekoppeld aan
asleidingen, die door het geheele schip
loopen en aan beide einden voorzien zjjn
van een voortstuwer. Verder zjjn er drie
driecylinder enkelwerkende viertact com
pressorlooze SmitM A.N. Dieselmotoren
met 400 omwentelingen per minuut en 78
APK per machine. Deze motoren drjjven
elk een dynamo van 40 K.W. aan. Ten
slotte een eencylinder enkelwerkende vier
tact compressorlooze Smit —M.A.N. Diesel-
motor, welke met de hand wordt aange-
zet en die een kleinen luchtcompressor
drjjft voor het eerste oppompen der lucht-
vaten en vervanging van den hoofdcom-
pressor in geval vaD nood. Een electrisch
gedreven zoetwaterpomp met een opbrengst
van 50 L. per minnut; een electrisch zoet
waterpomp opbreogst 50 L. per minuut.
De proeftocht.
Vrjjdagmiddag te 2 uur waren aan boord
van de Koningin Wilhelmina, zooals de
ferryboot is gedoopt, aanwezig de leden
van Ged. Staten de heeren J. A. van Rompu,
A. v. d. Wejjde en Mr. P. Dieleman, de
eerste en tweede resp voorzitter en lid der
bootcommissie, de griffier der Staten, de
heer H. J. C. Hartman, de hoofdcommies,
chef der vierde afdeeling, tevens secretaris
der bootcommissie, de heer A. J. van Lujjk
de regeeringscommissaris, de heer A. de
Vulder van Noorden; de directeur van den
dienst, de heer De Jongede leden van de
scheepvaartinspectie, de heeren D. van
Driel, scheepsbouwkundig ingenieur en
P. S. van 't Haaf, adj. hoofdinspecteur van
de scheepvaart. Verder heeren directeurs,
ingenieurs enz. van de J. en K. Smit's
scheepiwerven te Kinderdijk, waar het schip
is gebouwd en enkele vertegenwoordigers
der pers en der fotopers
Te ruim half drie zette de boot zich in
beweging en direet werd nog in de buiten-
haven met de boot gezwaaid en dit zeer
vlug, als een bewjjs, dat het schip uitstekend
naar het roer luistert. Dit kon nog eenige
malen gedemonstreerd worden torn langs
de Walchersche kust op den mjjl p oef
gevaren werd en dit wel driemaal heen en
weer, waarbjj telkens werd gedraaid, en
waarbij kon worden geconstateerd, dat het
schip 11.96 E M. (22.15 K M.) per uur
liep, dus 0.21 E. M meer dan was voor-
geschreven. Terwjjl het schip nu koers
zette langs de stad Vlissingen werd de
Nederlandsehe driekleur geheschen als een
bewjjs, dat het schip was goedgekeurd, en
door de Provincie kon worden overgenomen.
Alle genoemde personen vereenigden zich
in de eerste klasse deksalon, waar ten eerste
door den heer J. A. van Rompu als voor
zitter der bootcommissie hulde werd ge-
bracht aan den heer M. A. Cornelissen,
en zjjn staf, de ontwerpers van de boot,
aan de firma Sm t en aan de Scheepvaart
inspectie. -Ite1
De heer A de Vulder van Noorden gaf
als regeeringscommissaris de verzekering
van de groote belangstelling van den
Minister van Waterstaat in deze boot en
hoopte, dat zjj aan het doel versterking
van den band tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen
en overig Nederland ten goede moge komen.
De heer A. Smi hoopt op vooruitgang
van het autovervoer door deze boot.
De heer A. v. d Wejjde wenschte den
directeur geluk met de vergrooting van
zjjn vloot.
De heer Mr. Dieleman bracht hulde aan alien
die aan de tot standkoming der boot mede-
werkten, vooral aan den heer van Rompu.
De heer Cornelissen bracht dank aan
firma Smit en de firma's Croon en Eckharc
te Rotterdam, die resp. de electrische in-
stallatie en de b-timmering verzorgden.
De heer van 't Baaf bracht dank voor
het vertrouwen in de Scheepvaartinspectie
gesteld.
De heer van R tmpu bracht een dronk
uit op d-n commissaris der Koningin, die
steeds zooveel belangstelling voor de boot
toonde en op wiens initiatief de boot den
naam van onze geeerbiedigde Koningin
kreeg.
De heer v. d. Wejjde bracht nog hulde
aan de pennevoerders van Ged. Staten en
bootcommissie, de heeren Bartman en van
Lujjk.
De heer Hartman verzekerde namens den
commissaris der Koningin alien dank te
kunnen brengen, die a in den bouw mede-
werkten, terwjjl ten slotte de heer K. G.
Smit de hoop uitsprak, dat onder leiding
van den heer van Rompu nog meerdere
booten mogen worden gebouwd.
Intusschen was het schip weer gedraaid
en stevtnde nu vol spetd de Westerschelde
op, omdat het 4 uur achteieen meet kunnen
doorvaren. Dit heeft het ook ten voile
bewezen te kunnen volbrengen. Wjj hebben
ons de geheele reis overtuigd, dat het schip
zeer vast op het water ligt. Als men niet
de machines gehoord had, zou men niet
denken op een schip te zjjn, althans niet
met betrekkeljjk kalm weer als Vrjjdag.
Of het schip bij alle weersgesteldheid zal
kunnen voldoen, is niet aan ons om te
beoordeelen, maar wjj vertrouwen van wel.
Je moeiljjkheid bjj storm weer bljjft het
binnenloopen der veelal nauwe haveDS.
Dat dit bp g >ed weer geen groot be-
zwaar is, bleek toen gekomen op de hoogte
van Ter Neuten order werd gegeven daar
de haven binnen te loopen. Dit geschiedde
zonder eenige moeite, even werd aangelegd,
maar de boot werd niet verlaten. Spoedig
gingen de touwen weer los en toen gebeurde
iets, dat met een boot van deze lengte nog
niet gebeurd is, nameljjk dat in een mini
mum van tjjd ook in deze kleine buiten-
haven gezwaaid werd, waaibp het schip
weer uitstekend naar de roeren luisterde.
Dit was voor den heer Van Rompu aan-
lfiding, den kapitein, den heer Notebaart,
die met den stuurman Roest de proeftocht
leidde, met woo;den van groote waardeering
hulde te brengen voor deze prestatie.
Ook de hoofdmachinist Verhage en de
machinisten Harthoorn en Ragut werd
hulde gebracht voor hue toezicht enz. bij
den bouw van de boot.
Het ging nu nog verder de Schelde op,
terwjjl de maaltjjd werd gebruikt en te 7
uur meerde de ^Koningin Wilhelmina" in
de haven te Hansweert, waar enkele heeren
afscheid namen om te Vlake den sneltrein
naar Holland te halen. Te kwart voor
acht zette de boot koers naar Vlissingen,
waar zjj te half tien, na een zeer goed
geslaagden tocht behouden binnen liep.
Natuurljjk waren nog wel een paar kleine
verbeteringen gewenscht voorgekomen en
de voornaamste daarvan is het plaatsen
van een afsluiting aan de voor- en achter-
zijde om het overslaande water tegen te
houden. Maar tjjdens den tocht was ook
iets heel goads gebleken, n 1. dat bjj uit-
schakeling van een der hoofJmotoren de
snelheid van het schip niet vermindeit,
wat bjj eventueel defect ook van groote
beteekenis moet worden geacht.
Daar de bruggen te Vlisnngen en Bres
kens nog niet gereed zjjn is het bezwaar-
ljjk nu reeds direct het schip in de gewone
vaart te brengen, doch volgende week zullen
nu eerst nog proeven worden genomen met
het binnenloopen van de haven te Breskens
om bjj goed slagen Donderdag as de boot
te gebruiken voor het overbrengen van de
honderden vreemdelingen, die den Middel-
burgsche Markt bezoeken. Men spaart daar-
mede het in de vaart brengen van extra
stoombooten en opent de mogeljjkheid meer
auto's over te brengen naar Walcheren.
SAS VAN GENT.
Fiets gestolen.
ffTe voet is goed, maar te paard is beter",
zoo dacht zeker de te voet gaande Belgische
jongeling, toen hjj zich eenige dagen ge-
leden per pedes apostolorum van 't Sas
naar Selziete tjjdens de zwoele zomerhitte
voortsleepte en toevallig achter 't weeg-
huisje op den kanaaldjjk een onbeheerde
fiets zag Hggen.
Onbeheerd, zeg ik, doch alleen in schjjn,
want eenige honderden meters daar van
daan, streed de rechtmatige eigenaar van
het karretje den verdelgiogsoorlog tegen
het onkruid, dat in zjjn bietenakker wortel
geschoten had.
Het toeval, dat in dergeljjke omstandig-
heden meestal e?n groote rol speelt, wilde
bovendien nog, dat Peet heel indiscreet
aan de pas anten op den dijk een bolwerk
toekeerde ter welker aanduiding in het
woordenboek der Nederlandsehe taal nog
geen plousibel woord is opg^nomen.
Bevatteljjk als onze Belg was, en beide
gunstige omstandigheden met elkander
combineerende, kon het bjjna niet anders
of de gedachte moest bjj hem opkomen,
dat zich hier een prachtige gelegenheid
voordeed, om zich zelven uit de onaange-
name positie van voeteerder in de meer
gunstige situatie van ruiter te verplaatsen.
Met handigen greep en lucbtigen zwaai
was dit na'uurljjk slechts de kwestie van
een hand omdraaien.
En zoo arriveerde de Belg nog juist bjj
tjjds op de Markt te Selzaete om voor het
scheiden zich nog de weelde van eenige,
door hem noodzakeljjke inkoopen te kunnen
doen, waarvoor de gestolen fiets hem de
de noodige fondsen verschafte.
Maar er was een getuige, die de mana-
pulatie in 't vizier gekregen had, en zoo
werd, dank zjj den speurzin der Neder
landsehe marechaussees de dief toch ont-
dekt. De ontknooping van de film za
wel later voor den rechter volgen.
Brand.
In den naclit van Zaterdag op Zondag
1.1. is brand ontstaan in een schuurtje,
zich bevindende achter en in gebruik
zijnde bjj den groenteokoopman V. in de
Vredestraat.
Gelukkig werd het vuur bjj tjjds ont
dekt, zoodat met een paar emmers water
het vernielend element in zijn voortgang
gestuit kon worden.
Natuurljjkerwijze bracht. dit incident hee
wat volk op de been.
hi.
De beer Lockefeer, Hulst, meende, dat de
rneeste te berde gefarachte bezwaren wel ont-
zeniuwd waren en sdhreef -het rijzen dier be
zwaren ook -toe aan den natten zonier. Hij
vroeg echter of deze waterleiding niet te uit-
igestrekt is. Hij iheeft al eens vernom-en dat
een wa-tenleiding alleen voor Ter Neuzen, Sas
van Gent, Axel, Hulst, Homtenisse en St.
Jansiteen wel de helft goedkoope r zou komen
dan het aanhangige plan.
Vender stel-t hij de vraag zal er te St. Jan-
steen water genoe-g zijn? En, kunnen geen
moeilijkheden verwacht worden van de zijde
der Beligiische regee-ring, indien de gronden
daar lanigs de grens regelimatig droogigtpcmpd
worden
Gaame zou •'hij ookIngfelddht worden om-
trent den prijs der aangefeoahte gronden.
Naar verlui-dt zou daarvoor worden be-taald
900 per gemet, terwijl daar bij toch gronden
zijn die met f 150 tot 250 goed zijn betaald.
Hij vraagt ook, of het stichten van een wa
terleiding vcor een gemeente niet voordeeliger
kan zijn. Hij wijst in dit vertoand op Locham,
een gemeente van 6000 zielen, die een water
leiding heeft gesticht voor 225.000.
De heer Van Riet, Ter Neuzen, oppert ook
financiee'l-e bezwaren. Er wordt wel gezegd,
dat het genniiddelde van 21,84 hier lager zal
zijn dan in Zuid-Beveland, doch daar -worden
d-e m-ensdhen niet tot aansluiting verplicht,
daar is het vrijwiltig, terwijl hier de ingeze-
ten-en de 'be lasting zal m-oeten warden opge-
legd. Daartagen, bestaat bij spreker met het
oog op dien financieelen toestand der groote
maasa bezwaar. Het was oo-k een verplichting,
vanwege het rijk opgele-gd, dat de woning-
bouwvereeniginigen woningen stidhten moest
met 3 slaapkamers boven, die nu aanleiding
zullen geven to-t een hoogen aanslag voor de
waterleiding. Die wonin-gen zijn alle voorzien
van een flinken Teigenhak. Ze beschdkken nu
over g-oed water.
De woninigihuur is thans voor velen reeds be-
zwarend, en wat zal er gebeuren als men nu
die woninjgen aansluit en de menschen. geven
eemvoudig te kennen, dat ze het niet hebben
om te betalen? Hij verklaart zidh tegen-stan-
dier van verplichte aiansluiting.
De heer Koopman, Zaamslag, verklaart hier
in een bijzondere positie te zijn. In zijn eigen
gemeente heeft hjj te vengeefs voor aanslui
ting gepleit. Nu is hij een industrie begon-
nen, waarmed-e hij naar Ter Neuzen gekomen
is, in het vooruitzidht, dat de waterleiding
hier komt. En nu weigert men ook verder te
gaan. Hij moet nu -water koopen en verklaart
dat het hem wel f 100 per jaar waard is.
Uit een madedeeling van den heer Krull
bflijikt, dat dit onder de opibrengst voor In
dustrie zou vallen, waarvoor in de begrooting
een matig bedrag is opgenomen en dat staat
buiten de huis-aansluitingen.
De heer Krull antwoondt den heer Locke
feer, dat het kleine plan 2 jaar geleden is be-
rekend. Of nu een heperkt plan, zooals de heer
Lockefeer aangaf, de helft -goedkooper zou
zijn, kan hjj niet beoordeelen. Het is hem niet
bekend over welke gegevens de deskundige die
dit zou gezegd helbben, besdhikt, en zonder
verschillende gegevens is het niet mogelijk dit
te berekenen.
Op grond van de (gehouden geologiscihe on-
derzoekinigen kan geconstateerd worden, dat
er te St. Jansteen voor de voorzien ing van
Zeeuwsch-Vlaanderen g-enoeg water zit, op
geringe d-iepte.
Voor het aankoopen van den grond zijn 3
taxateurs aangesteld,' die kennis van de waar-
de van den grond hebben. De minst dure
schattin-g wordt gemoimen. De grond die thans
is aan-gekocht komt op f 1180 per H.A., alzoo
heel wat minder dan 900 per gemet.
Het is volkomen juist, dat men voor Loche-m
met 5000 inwoners, voor 225.000 een water-
leading heeft kunnen aanleggen, doch men is
zoo gelukkig geweest; die plaaits te stichten
op de biron en tegen een heuvel, waardoor zelfs
-geen -watcrto-ren nodd-ig was. Men heeft daar
dus geen iange tabvoerleiding n-aodig gehad.
Wat de door den heer Van Riet aangehaalde
woningen betreft, die mogen flinke regenbak-
ken helbben, dit is nog geen bewijs, dat ze
steeds voldoende water bevatten, nog afge-
d-acht van de kwalifeit. Hij herhaalt, dat wo
nin-gen als die van den heer Hamelink zullen
komen van 13 tot f 19 25 tot 35 cent per
week is het tarief voor een arbeiderswoninig.
In verband- met de door den heer Bakker
overgeleigd-e teekenin-g wordt gezegd, dat de
wondng van den heer Dobbelaar volgens op-per-
vlaktetarief als in Noord-Holland op f 20 zou
komen. Men kan er wel vast op aan, dat hier
een ander dan- kamcrtarief komt en dat anders
in sommigv- govallcti reductie zal moeten wor
den toegepast.
De heer Baert, Hulst, is voorsitander van
de waterleiding, hij betreurt de agitatie daai-
tegen, maar ac-ht de prijs veel te hoog en is
ook tegen de verplichte aansluiting. In 1923
is alvorens Hulst tot toetrediing besloot, mee-
gedeeld, dat de verpliohting soepel zou wor
den toegepast.
Als nu een. gemeente besluit zich terug te
trekken, wat dan?
De heer De Bakker, deelt mede, te Bosch-
kapelle een woningtelling te hebben ojelbouden.
Uit d-e ih-em verstrekiGe inliichtingen blijkt, dat
zijn telling voor de aanslui-tbare perceelen vrij-
we-1 overee-nkomt. De opforengst zou dan wor
den f 2975. Die gemeemte moet ecn-ter
f 93.000 1eene.p, waarvoor een rente is ver-
schiuldigd van f 4301, zoodat dan daarop tekort
komt 1326, zonder berekemng van aflossmg
Hoe moet dat?
De heer Kindt, Olinge, wijst er op, dat de
deelname in de buu-rtschap Nieuw-Namen zeer
gering zal zijn, aangezien zoo goed als aUe be-
woners beschikken over overvloedig goed wa
ter Moet men die n-u toch verp-lidhten tot
aansluiting en betaling van een jaarlijks
bedrag van f 20 tot 2-5? Hij meent, dat het
in zijn buurtschap niet zal meevallen.
De heer Krull, deze laatste sprekers beant-
woordende, merkt op, dat -het een onjuist be-
grip is, om te meenen, dat iedere gemeente
aansprakelijk is voor het door haar geyoteerde
kapitaal. De rente en aflossin-g wordt aan de
gemeenite verstrekt door de waterleidmgmaat-
schappij uit die inkomsten (lier maatsohappij.
Die f 93.000 worden bovendien ook niet ver-
werkt aan het buizennet in Boscthkapelle, maar
daarin zit ook een dee! der kosten voor de pnse
d'eau, de waterto-ren en-z. Zeker, Boschka-
pelle zal voor de waterleiding geen wmst zijn,
doclh er zijn meer pu-nten waarvan dat kan- ge
zegd wondien, diaarom wordt samengewerkt.
De-n heer Kindt wijst hij er op, dat, moge men
te Clinge uit den zandgrond al overvloedig
water trekken, dit toch zeer ijzenhoudend is;
voor de wasch is het toch niet bruikbaar.
De heer Kindt: Daarvoor gebnnken we
regenwater, en de bewoners vinden t put o
pompiwater om te drinken enz. zeer goed. I it
eigen beweging zal daar mernand aanslmten.
De heer Krull meent, dat d-e verplichte aan
sluiting daar met de noodige soepeiheid zal