PU ROL De Zeeuwsch-Vlaamsche waterleiding. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Doorzitten Stukloopen bezoekers den tij-i door het uitvoeren van melodiease muziek. Het weer was Zaterdagnamidd ig vedelijk, doch gisteren bracht em zware regenbui voir de kermis gro)te stoornis te weeg. Velen waren opgekomen voor bet beluis- teren der rede die de bekende redenaar pater Barrom us de Greve in de open lucht op het schoolplein zou houden. Toen het begon te regenen werd deze bijeenkomst in de R. K Kerk voortgezet. De des avonds ia het Patroonsgebouw gegeven variete?oorstelling was druk be zocht. INDUSTRIE- EN HUISVLIJT- TENTOONSTELLING TE AXEL. Vrijdagarond werd door denburgemeester, die vergezeld was van den wethouder en den s.cretaris, terwijl verder tegenwoordig waren de raadsleden, het bestuur der orga- niseerende vereeniging, juryleden, een af- vaardiging van het bestuur der vereeniging voor vreemdelingeaverkeer vaD Ter Neuzen, en verschillende beiangstellenden de te Axel in de lokalen der openbare school inge- richte industrie- en huis Tjjttentoonstelling geopend, waarbij hij de vereeniging geluk wenschte met hetgeen zij hier heeft weten saam te stellen, hetgeen naar hij verwacht veler belangstelling zal trekken. Yervolgens werd het woord gevoerd door den voorzitter der vereeniging tot bevor- dering van vreemdelingenverkeer te Axel, de heer Van Maale, die, in de eerste plaats den burgemeester dankende voor degesproken woorden, alle aanwezigen het welkom toe- riep en de werkzaamheid der nog jonge vereeniging herdacht, die zich thans uit in deze tentoonstelling. De heer Callenlels, voorzitter der Ter Neuzensche vereeniging, wenschte de zuster- vereeniging het meest mogelijke sueces op dez? onderneming toe. Daama werd een rondgang gehouden door de verschillende lokalen. 't Zou geen ten toonstelling zijn, als bij de opening alles gereed was, en zoo was het ook hier. Toevallig was de eerste stand, waar onze stadgenoot de heer Smallegange zij n Flora's kinderen zou etaleeren, nog niet ingericht, doch flink voor den dag kwam de heer Van Maale, als vertegenwoordiger van de N. Y. La Paz Sigarenfabrieken en wjjn- firma's. De firma Oggel etaleerde met haar artikel koffie, terwjjl in dat lokaal de heer A. Butler zijn f-ibrikaa^rolluikendemonstreerde. In zaal no. 2 ontmoetten wij den heer Van Wjjck, van Ter Neuzen, die daar uit gestald was met puddingartikelen, terwjjl de firma J. Verstraten daar deed watertanden door een smakelijke uitstalling van vleesch- en melkproiucten, De firma Schieman was er uitgestald met een groote verscheidenheid kachel, haarden en huishoudelijke artikelen. In zaal no. 3 laafde de firma Van Nelle de dorstige met een geurig kopje koffie of thee, terwijl in zaal no. 4 de heer Vlaander blijk gaf dat ook bij hem een zeer ruime keuze is te doen in haarden, kachels, for- nuizen, huishoudelijke artikelen enz. enz. De heer C. L de Sm:dt was er tegenwoordig met zijn naaimachines en de firma H. de Kruiff van Ter Neuzen met brandblusch- apparaten. In zaal no. 5 kon men proeven van Maggi's soepen, bouillon en aroma, terwijl de heer A. Peeters daar verschillende elec- trische motoren en technische gebruiks- artikelen deminstreerde. De heer Schelle- man had daar ook nog een plaatsje verworven voor zijn fotografische artikelen. Zaal no. 6 was bestemd voor de inzending van de N. V. C. Polak te Groningen, Ranja C. P., zaal no. 7 voor de electromotoren enz. van den heer G. de Jonge te Axel, en zaal 8 voor de inzending Topbronwater en wjjnen van den heer Nevejaa te Sas van Gent. In de bovenlokalen der school waren te zien de voor de afdeeling huisvljjt inge- zonden voorwerpen. De inzendingen daar- van zijn te roemen. Zij bestaan uit dames- handwerken, schilderwerk, houtsnij werk, beeldhouwwerk, cartonnagewerk, terwijl ook mooie p'anten zjjn ingezonden, waarvan vooral een verzameling actussen de aandacht trekt. Het mag verwacht wordeD, dat een en ander voldoende belangstelling zal trekken voor een druk bezoek. EX A MEN ENGELSCH L. 0. Geslaagd te Utrecht voor het examen Engelseh 1. o. mej. T. v. d. Vegte te Oostburg. EXAMEN NIJVERHeIDSONDERWIJS Geslaagd te 's Gravenhage voor het exa men Nij verheidsonderwijs, akte Ne., de heer J. R. van Laere te IJzendjjke. AKTE DUITSCH L. 0. Geslaagd voor akte Duitsch 1. o. de heer A. A. Leenhouts van St. Rruis, thans hoofd der school te Oostzaan, LANDBOUW-HUISHOU JSCHOOL. Toegelaten tot de Landbouwhuishoui- school ffDe Rollecate" te Den Hulst bij Dedemsvaart mej. P. M. L:enhouts te Retranchement. BESMETTELIJKE ZIEKTEN. j£Het aantal gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 31 Juli tot en met 6 Augustus in de proviDcie Zeeland bedroegBuik'yphus Middelburg 1 (af- komstig van Domburg), St. Maartensdijk 1, Poortvliet 2. RoodvonkColijnsplaat 2, Koewacht I. DE AARDENBURGSCHE RA ADSKWESTIE. Behalve de gemeentaraad hebben de ge- kozen raadsleden A. J. A. de Bruijne, C J. Blondeel en E de VVispelaere zich tot de Kroon gewend met bezwaarschriften tegen het besluit van Ged. Staten van Zeeland tot vernietiging van het raadsbe- sluit, waarbij de nieuwgekozen leden waren toegelaten. DE FERRYBOOT VOOR DEN DIENST VLISSINGEN—BRESKENS. Zooals reeds in het kort is gemeld, heeft Vrijdag de officieele proeftocht plaats gehad met de ferryboot bestemd voor den lijn Vlissingen Breskens van den Provincialen Stoombo itdienst op de Wester-Schelde. Alvorens over het verloop van dien tocht, dien wij kon den medemaken een en ander te melden, willen wij een beschrijnng van het schip geven, dat zeker in ieder opzicht afwijkt van de schepen, die tot nu toe in den vaart zijn, niet alleen bij genoemden dienst, maar waarschjjnlijk in geheel ons land. De hoofdafmetingen der ferryboot zjjn lengte tusschen de loodljjnen 53 M lengte over alles 53.80 M., breedte, grootste, op buitenkant spanten op waterlijn (2.50 M boven den kiel) 9.75 M., breedte, grootste, over bordessen hoofddek 12 M., breedte, grootste, op buitenkant berghouten 12.40 M in de zij midscheeps van bovenkant kiel tot onderkant stringerplaat 3.95 M., hoogte promenadedek, van bovenkant balk tot bovenkant balk 3.75 M., hoogtesloependek 2.175 M. Bij een diepgang voor en achter van 2 63 M., heeft het schip een gemid- delde snelheid van 11.75 Engelsche zee- mij'en per uur volgens het voorschrift. De voortbeweging van het schip geschiedt door vier voortstuwers, twee voor en twee achter, bevestigd op twee adeidingen, en gedreven door twee Smit M.A.W. Diesel- motoren Bet schip is voorzien van 4 roeren, twee voor en twee achter. In voor- en achterruim tusschen de asleidingen be- vindt zich voor berging van waterballast een dubbele bodem 1800 m.M. hoogen ver- deeld in 6 afzonderlijke tanks. Er zijn vier waterdiehte schotten in het schip aange bracht. De verschansing is 1.10 M. hoog en boven afgemaakt met 2 half ronden 65 bij 32 M., over de geheele lengte zijn yackstays aangebracht voor het vastzetten van vee en sjorring vain^auto's. In de verschansing bevinden z:ch 4 dub bele laadpoorten breed 2 90 M. en 4 toe- gangspoorten breed 1.20 M. Deze toe- gangen worden gebruikt als de boot moet aanleggen aan de gewone pontons, en niet aan de te Vlissingen en te Breskens bij den Kjjkswaterstaat in aanbouw zijnde nieuwe bruggen, waardoor de toegang achter en den uitgang voor aan het schip is, wat vooral voor het op en- afladen van auto's en andere vervoermiitMlen juist zalk een groot gemak biedt. In een der dtibbele bodems bevindt zich een drinkwatertank van 5 Ms inhoud. Het promenadedek en het sloependek zjjn van moulmain teakhout en het dek in de dekhuizen van Ameri- kaansch grenen. Het hoofddek is bedekt met Jarrahblokjes de vloeren in de beneden kajuiten (onder het hoofddek) zjjn van koperwjjksch vuren. Als wjj thans tot de beschrjjving van de deksalons en kajuiten overgaan, dan willen wjj eerst verklaren, dat die zjjn ingericht met grootte luxe, d e het eigen- ljjk jammer doen zjjn, dat dit schip slechts voor een overvaart van ongeveer 25 minuten is bestemd. Maar terecht heeft men inge- zien, dat een boat, die toch wel een 40 jaar zal moeten medegaan, geheel naar de eisehen des tjjds moet worden ingericht, en dat de bezuiniging daarop nimmer groot zou kunnen zjjn, waar op massa vervoer op drukke zomerdagen moet worden ge- rekend. In de deksalons eerste klasse doen de banken denken aan die in eerste klasse spoorwegwagons zoowel wat model en vul- ling der kussens als wat betreft de veeren, die er onder zjjn aangebracht. Terwjjl de banken en stoelen in de rooksalon met 'mitatieleder zjjn bekleed, is dit voor die in de deksalon Velours de Utrecht. Boven de dwarsscheepsche banken zjjn stevige begagenetten aaDgebracht. De benedenkajuit eerste klasse heeft een beschietirg van koperwjjksch vuren, met teakhouten lambriseering van 1.10 M hoog. Ook hier boven de dwarsscheepsche banken stevige bagagenetten, sen aantal kleptafels zjjn in deze kajuit aanwezig. De deksalon 2e klasse is betimmerd als de beneden kajuit eerste klasse. De benedenkajuit 2de klasse is ook zoo betimmerd alleen, dat in plaats van gelakt teakhout, gelakt Amerikaansch grenen is gebruikt. Het buffet tusschen de eerste en tweede klasse is betimmerd in gepolitoerd teakhout Speciaal mag ook worden gewezen op de kaurige en hygienische inrichting der ver schillende dames en heeren toiletten enw.c.'s. Tusschen het promenade- enhetsloepen dek zjjn 3 dwarsscheepsche tochtschotten met zjjvleugels aaDgebracht. VaD het hoofd dek voeren vier dubbele teakhouten trappen naaar het promenade dek alle met teakhou ten leuningen. Ook zjjn er 2 teakhouten trappen wan het promenadedek naar bet sloependek. Op het promenadedek zjjn vele dwarsscheepsche banken geplaatst en in de beschutte dekruimten tevens tafels. Van uit de stuurhuizen (er zijn er name ljjk 2, omdat de boot natuurljjk als ferry boot naar beide richtingen kan varen) kan door middel van electrische overbreDgirg naar de beide electrische stuurmachkes in de motorkamer met beide stellen roeren gestuurd worden. Ieder stel van 2 roeren is gekoppeld aan een afzonderljjke stuur- machine met nok rol en afzonderlpke motor. Beide motoren worden door dezelfde motor- generator gedreven. Op het sloependek bevinden zich 4 flnike, stevige reddingbooten, groot 7.25 M. bij 2.10 M. bij 0 85 M Een goide maatregel is ook het aan- brengen van twee draaiende ventilators in elk compartiment der benedenkajuiten, wat trouwens ook in deiW.C.'s, de flinke hutten der opvarenden en het buffet het geval is. Voor de opwekking van electrischen stroom zjjn in de motorkamer 3 dynamo's elk 40 Kilo Watt bjj 110 Volt, opgesteld voor de levering van stroom voor de electrische verlichting en verwarming van het geheele schip, voor de schelinrichti ,g de stuurmachines, den ankerspil enz. Niet minder dan 220 tot 230 gloeilampen, vier reflectors van 200 N K. en twee van 300 N.K. moeten stroom voor licht ontvangen Voor verwarming is het g-heele schip van apparaten voorzien, die in staat zjjn om bjj een buitentemperatuur van 5° F. de ruimten binnen korten tjjd tot plus 7 0° F te verwarmen. Alom zjjn bovendien noodlampen aan gebracht, waarin olie wordt gebrand. In de motorkamer zjjn als ho jfdmotoren opgesteld2 zescylinder, enkelwerkende viertact, direct omkeerbare compressorlooze SmitM.A.N Dieselmotoren met 300 om- wentelingen per minuut en 500 A P K per machine. Deze motoren zjjn gekoppeld aan asleidingen, die door het geheele schip loopen en aan beide einden voorzien zjjn van een voortstuwer. Verder zjjn er drie driecylinder enkelwerkende viertact com pressorlooze SmitM A.N. Dieselmotoren met 400 omwentelingen per minuut en 78 APK per machine. Deze motoren drjjven elk een dynamo van 40 K.W. aan. Ten slotte een eencylinder enkelwerkende vier tact compressorlooze Smit —M.A.N. Diesel- motor, welke met de hand wordt aange- zet en die een kleinen luchtcompressor drjjft voor het eerste oppompen der lucht- vaten en vervanging van den hoofdcom- pressor in geval vaD nood. Een electrisch gedreven zoetwaterpomp met een opbrengst van 50 L. per minnut; een electrisch zoet waterpomp opbreogst 50 L. per minuut. De proeftocht. Vrjjdagmiddag te 2 uur waren aan boord van de Koningin Wilhelmina, zooals de ferryboot is gedoopt, aanwezig de leden van Ged. Staten de heeren J. A. van Rompu, A. v. d. Wejjde en Mr. P. Dieleman, de eerste en tweede resp voorzitter en lid der bootcommissie, de griffier der Staten, de heer H. J. C. Hartman, de hoofdcommies, chef der vierde afdeeling, tevens secretaris der bootcommissie, de heer A. J. van Lujjk de regeeringscommissaris, de heer A. de Vulder van Noorden; de directeur van den dienst, de heer De Jongede leden van de scheepvaartinspectie, de heeren D. van Driel, scheepsbouwkundig ingenieur en P. S. van 't Haaf, adj. hoofdinspecteur van de scheepvaart. Verder heeren directeurs, ingenieurs enz. van de J. en K. Smit's scheepiwerven te Kinderdijk, waar het schip is gebouwd en enkele vertegenwoordigers der pers en der fotopers Te ruim half drie zette de boot zich in beweging en direet werd nog in de buiten- haven met de boot gezwaaid en dit zeer vlug, als een bewjjs, dat het schip uitstekend naar het roer luistert. Dit kon nog eenige malen gedemonstreerd worden torn langs de Walchersche kust op den mjjl p oef gevaren werd en dit wel driemaal heen en weer, waarbjj telkens werd gedraaid, en waarbij kon worden geconstateerd, dat het schip 11.96 E M. (22.15 K M.) per uur liep, dus 0.21 E. M meer dan was voor- geschreven. Terwjjl het schip nu koers zette langs de stad Vlissingen werd de Nederlandsehe driekleur geheschen als een bewjjs, dat het schip was goedgekeurd, en door de Provincie kon worden overgenomen. Alle genoemde personen vereenigden zich in de eerste klasse deksalon, waar ten eerste door den heer J. A. van Rompu als voor zitter der bootcommissie hulde werd ge- bracht aan den heer M. A. Cornelissen, en zjjn staf, de ontwerpers van de boot, aan de firma Sm t en aan de Scheepvaart inspectie. -Ite1 De heer A de Vulder van Noorden gaf als regeeringscommissaris de verzekering van de groote belangstelling van den Minister van Waterstaat in deze boot en hoopte, dat zjj aan het doel versterking van den band tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland ten goede moge komen. De heer A. Smi hoopt op vooruitgang van het autovervoer door deze boot. De heer A. v. d Wejjde wenschte den directeur geluk met de vergrooting van zjjn vloot. De heer Mr. Dieleman bracht hulde aan alien die aan de tot standkoming der boot mede- werkten, vooral aan den heer van Rompu. De heer Cornelissen bracht dank aan firma Smit en de firma's Croon en Eckharc te Rotterdam, die resp. de electrische in- stallatie en de b-timmering verzorgden. De heer van 't Baaf bracht dank voor het vertrouwen in de Scheepvaartinspectie gesteld. De heer van R tmpu bracht een dronk uit op d-n commissaris der Koningin, die steeds zooveel belangstelling voor de boot toonde en op wiens initiatief de boot den naam van onze geeerbiedigde Koningin kreeg. De heer v. d. Wejjde bracht nog hulde aan de pennevoerders van Ged. Staten en bootcommissie, de heeren Bartman en van Lujjk. De heer Hartman verzekerde namens den commissaris der Koningin alien dank te kunnen brengen, die a in den bouw mede- werkten, terwjjl ten slotte de heer K. G. Smit de hoop uitsprak, dat onder leiding van den heer van Rompu nog meerdere booten mogen worden gebouwd. Intusschen was het schip weer gedraaid en stevtnde nu vol spetd de Westerschelde op, omdat het 4 uur achteieen meet kunnen doorvaren. Dit heeft het ook ten voile bewezen te kunnen volbrengen. Wjj hebben ons de geheele reis overtuigd, dat het schip zeer vast op het water ligt. Als men niet de machines gehoord had, zou men niet denken op een schip te zjjn, althans niet met betrekkeljjk kalm weer als Vrjjdag. Of het schip bij alle weersgesteldheid zal kunnen voldoen, is niet aan ons om te beoordeelen, maar wjj vertrouwen van wel. Je moeiljjkheid bjj storm weer bljjft het binnenloopen der veelal nauwe haveDS. Dat dit bp g >ed weer geen groot be- zwaar is, bleek toen gekomen op de hoogte van Ter Neuten order werd gegeven daar de haven binnen te loopen. Dit geschiedde zonder eenige moeite, even werd aangelegd, maar de boot werd niet verlaten. Spoedig gingen de touwen weer los en toen gebeurde iets, dat met een boot van deze lengte nog niet gebeurd is, nameljjk dat in een mini mum van tjjd ook in deze kleine buiten- haven gezwaaid werd, waaibp het schip weer uitstekend naar de roeren luisterde. Dit was voor den heer Van Rompu aan- lfiding, den kapitein, den heer Notebaart, die met den stuurman Roest de proeftocht leidde, met woo;den van groote waardeering hulde te brengen voor deze prestatie. Ook de hoofdmachinist Verhage en de machinisten Harthoorn en Ragut werd hulde gebracht voor hue toezicht enz. bij den bouw van de boot. Het ging nu nog verder de Schelde op, terwjjl de maaltjjd werd gebruikt en te 7 uur meerde de ^Koningin Wilhelmina" in de haven te Hansweert, waar enkele heeren afscheid namen om te Vlake den sneltrein naar Holland te halen. Te kwart voor acht zette de boot koers naar Vlissingen, waar zjj te half tien, na een zeer goed geslaagden tocht behouden binnen liep. Natuurljjk waren nog wel een paar kleine verbeteringen gewenscht voorgekomen en de voornaamste daarvan is het plaatsen van een afsluiting aan de voor- en achter- zijde om het overslaande water tegen te houden. Maar tjjdens den tocht was ook iets heel goads gebleken, n 1. dat bjj uit- schakeling van een der hoofJmotoren de snelheid van het schip niet vermindeit, wat bjj eventueel defect ook van groote beteekenis moet worden geacht. Daar de bruggen te Vlisnngen en Bres kens nog niet gereed zjjn is het bezwaar- ljjk nu reeds direct het schip in de gewone vaart te brengen, doch volgende week zullen nu eerst nog proeven worden genomen met het binnenloopen van de haven te Breskens om bjj goed slagen Donderdag as de boot te gebruiken voor het overbrengen van de honderden vreemdelingen, die den Middel- burgsche Markt bezoeken. Men spaart daar- mede het in de vaart brengen van extra stoombooten en opent de mogeljjkheid meer auto's over te brengen naar Walcheren. SAS VAN GENT. Fiets gestolen. ffTe voet is goed, maar te paard is beter", zoo dacht zeker de te voet gaande Belgische jongeling, toen hjj zich eenige dagen ge- leden per pedes apostolorum van 't Sas naar Selziete tjjdens de zwoele zomerhitte voortsleepte en toevallig achter 't weeg- huisje op den kanaaldjjk een onbeheerde fiets zag Hggen. Onbeheerd, zeg ik, doch alleen in schjjn, want eenige honderden meters daar van daan, streed de rechtmatige eigenaar van het karretje den verdelgiogsoorlog tegen het onkruid, dat in zjjn bietenakker wortel geschoten had. Het toeval, dat in dergeljjke omstandig- heden meestal e?n groote rol speelt, wilde bovendien nog, dat Peet heel indiscreet aan de pas anten op den dijk een bolwerk toekeerde ter welker aanduiding in het woordenboek der Nederlandsehe taal nog geen plousibel woord is opg^nomen. Bevatteljjk als onze Belg was, en beide gunstige omstandigheden met elkander combineerende, kon het bjjna niet anders of de gedachte moest bjj hem opkomen, dat zich hier een prachtige gelegenheid voordeed, om zich zelven uit de onaange- name positie van voeteerder in de meer gunstige situatie van ruiter te verplaatsen. Met handigen greep en lucbtigen zwaai was dit na'uurljjk slechts de kwestie van een hand omdraaien. En zoo arriveerde de Belg nog juist bjj tjjds op de Markt te Selzaete om voor het scheiden zich nog de weelde van eenige, door hem noodzakeljjke inkoopen te kunnen doen, waarvoor de gestolen fiets hem de de noodige fondsen verschafte. Maar er was een getuige, die de mana- pulatie in 't vizier gekregen had, en zoo werd, dank zjj den speurzin der Neder landsehe marechaussees de dief toch ont- dekt. De ontknooping van de film za wel later voor den rechter volgen. Brand. In den naclit van Zaterdag op Zondag 1.1. is brand ontstaan in een schuurtje, zich bevindende achter en in gebruik zijnde bjj den groenteokoopman V. in de Vredestraat. Gelukkig werd het vuur bjj tjjds ont dekt, zoodat met een paar emmers water het vernielend element in zijn voortgang gestuit kon worden. Natuurljjkerwijze bracht. dit incident hee wat volk op de been. hi. De beer Lockefeer, Hulst, meende, dat de rneeste te berde gefarachte bezwaren wel ont- zeniuwd waren en sdhreef -het rijzen dier be zwaren ook -toe aan den natten zonier. Hij vroeg echter of deze waterleiding niet te uit- igestrekt is. Hij iheeft al eens vernom-en dat een wa-tenleiding alleen voor Ter Neuzen, Sas van Gent, Axel, Hulst, Homtenisse en St. Jansiteen wel de helft goedkoope r zou komen dan het aanhangige plan. Vender stel-t hij de vraag zal er te St. Jan- steen water genoe-g zijn? En, kunnen geen moeilijkheden verwacht worden van de zijde der Beligiische regee-ring, indien de gronden daar lanigs de grens regelimatig droogigtpcmpd worden Gaame zou •'hij ookIngfelddht worden om- trent den prijs der aangefeoahte gronden. Naar verlui-dt zou daarvoor worden be-taald 900 per gemet, terwijl daar bij toch gronden zijn die met f 150 tot 250 goed zijn betaald. Hij vraagt ook, of het stichten van een wa terleiding vcor een gemeente niet voordeeliger kan zijn. Hij wijst in dit vertoand op Locham, een gemeente van 6000 zielen, die een water leiding heeft gesticht voor 225.000. De heer Van Riet, Ter Neuzen, oppert ook financiee'l-e bezwaren. Er wordt wel gezegd, dat het genniiddelde van 21,84 hier lager zal zijn dan in Zuid-Beveland, doch daar -worden d-e m-ensdhen niet tot aansluiting verplicht, daar is het vrijwiltig, terwijl hier de ingeze- ten-en de 'be lasting zal m-oeten warden opge- legd. Daartagen, bestaat bij spreker met het oog op dien financieelen toestand der groote maasa bezwaar. Het was oo-k een verplichting, vanwege het rijk opgele-gd, dat de woning- bouwvereeniginigen woningen stidhten moest met 3 slaapkamers boven, die nu aanleiding zullen geven to-t een hoogen aanslag voor de waterleiding. Die wonin-gen zijn alle voorzien van een flinken Teigenhak. Ze beschdkken nu over g-oed water. De woninigihuur is thans voor velen reeds be- zwarend, en wat zal er gebeuren als men nu die woninjgen aansluit en de menschen. geven eemvoudig te kennen, dat ze het niet hebben om te betalen? Hij verklaart zidh tegen-stan- dier van verplichte aiansluiting. De heer Koopman, Zaamslag, verklaart hier in een bijzondere positie te zijn. In zijn eigen gemeente heeft hjj te vengeefs voor aanslui ting gepleit. Nu is hij een industrie begon- nen, waarmed-e hij naar Ter Neuzen gekomen is, in het vooruitzidht, dat de waterleiding hier komt. En nu weigert men ook verder te gaan. Hij moet nu -water koopen en verklaart dat het hem wel f 100 per jaar waard is. Uit een madedeeling van den heer Krull bflijikt, dat dit onder de opibrengst voor In dustrie zou vallen, waarvoor in de begrooting een matig bedrag is opgenomen en dat staat buiten de huis-aansluitingen. De heer Krull antwoondt den heer Locke feer, dat het kleine plan 2 jaar geleden is be- rekend. Of nu een heperkt plan, zooals de heer Lockefeer aangaf, de helft -goedkooper zou zijn, kan hjj niet beoordeelen. Het is hem niet bekend over welke gegevens de deskundige die dit zou gezegd helbben, besdhikt, en zonder verschillende gegevens is het niet mogelijk dit te berekenen. Op grond van de (gehouden geologiscihe on- derzoekinigen kan geconstateerd worden, dat er te St. Jansteen voor de voorzien ing van Zeeuwsch-Vlaanderen g-enoeg water zit, op geringe d-iepte. Voor het aankoopen van den grond zijn 3 taxateurs aangesteld,' die kennis van de waar- de van den grond hebben. De minst dure schattin-g wordt gemoimen. De grond die thans is aan-gekocht komt op f 1180 per H.A., alzoo heel wat minder dan 900 per gemet. Het is volkomen juist, dat men voor Loche-m met 5000 inwoners, voor 225.000 een water- leading heeft kunnen aanleggen, doch men is zoo gelukkig geweest; die plaaits te stichten op de biron en tegen een heuvel, waardoor zelfs -geen -watcrto-ren nodd-ig was. Men heeft daar dus geen iange tabvoerleiding n-aodig gehad. Wat de door den heer Van Riet aangehaalde woningen betreft, die mogen flinke regenbak- ken helbben, dit is nog geen bewijs, dat ze steeds voldoende water bevatten, nog afge- d-acht van de kwalifeit. Hij herhaalt, dat wo nin-gen als die van den heer Hamelink zullen komen van 13 tot f 19 25 tot 35 cent per week is het tarief voor een arbeiderswoninig. In verband- met de door den heer Bakker overgeleigd-e teekenin-g wordt gezegd, dat de wondng van den heer Dobbelaar volgens op-per- vlaktetarief als in Noord-Holland op f 20 zou komen. Men kan er wel vast op aan, dat hier een ander dan- kamcrtarief komt en dat anders in sommigv- govallcti reductie zal moeten wor den toegepast. De heer Baert, Hulst, is voorsitander van de waterleiding, hij betreurt de agitatie daai- tegen, maar ac-ht de prijs veel te hoog en is ook tegen de verplichte aansluiting. In 1923 is alvorens Hulst tot toetrediing besloot, mee- gedeeld, dat de verpliohting soepel zou wor den toegepast. Als nu een. gemeente besluit zich terug te trekken, wat dan? De heer De Bakker, deelt mede, te Bosch- kapelle een woningtelling te hebben ojelbouden. Uit d-e ih-em verstrekiGe inliichtingen blijkt, dat zijn telling voor de aanslui-tbare perceelen vrij- we-1 overee-nkomt. De opforengst zou dan wor den f 2975. Die gemeemte moet ecn-ter f 93.000 1eene.p, waarvoor een rente is ver- schiuldigd van f 4301, zoodat dan daarop tekort komt 1326, zonder berekemng van aflossmg Hoe moet dat? De heer Kindt, Olinge, wijst er op, dat de deelname in de buu-rtschap Nieuw-Namen zeer gering zal zijn, aangezien zoo goed als aUe be- woners beschikken over overvloedig goed wa ter Moet men die n-u toch verp-lidhten tot aansluiting en betaling van een jaarlijks bedrag van f 20 tot 2-5? Hij meent, dat het in zijn buurtschap niet zal meevallen. De heer Krull, deze laatste sprekers beant- woordende, merkt op, dat -het een onjuist be- grip is, om te meenen, dat iedere gemeente aansprakelijk is voor het door haar geyoteerde kapitaal. De rente en aflossin-g wordt aan de gemeenite verstrekt door de waterleidmgmaat- schappij uit die inkomsten (lier maatsohappij. Die f 93.000 worden bovendien ook niet ver- werkt aan het buizennet in Boscthkapelle, maar daarin zit ook een dee! der kosten voor de pnse d'eau, de waterto-ren en-z. Zeker, Boschka- pelle zal voor de waterleiding geen wmst zijn, doclh er zijn meer pu-nten waarvan dat kan- ge zegd wondien, diaarom wordt samengewerkt. De-n heer Kindt wijst hij er op, dat, moge men te Clinge uit den zandgrond al overvloedig water trekken, dit toch zeer ijzenhoudend is; voor de wasch is het toch niet bruikbaar. De heer Kindt: Daarvoor gebnnken we regenwater, en de bewoners vinden t put o pompiwater om te drinken enz. zeer goed. I it eigen beweging zal daar mernand aanslmten. De heer Krull meent, dat d-e verplichte aan sluiting daar met de noodige soepeiheid zal

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 2